Näytä tavallinen näkymä : Jarrupalat vaihtoon!
brilleaux
15.10.2014, 08.26
Sihimanon SLX-jarrut+RT76 roottorit+SLX:n omat palat ovat märällä niin mahdottoman meluisat, että korvaavat palat pitäisi löytää.
Suosituksia hiljaisista paloista märällä kelillä?
Käykö esim. noihin Sihimanon Icetech-palat(XT)? Vai onko kirkuminen samaa luokkaa?
Säikytin nimittäin viime polkuilulla vahingossa hepankin niin, että meinasin saada kavion päähän.
Ja ties moniko viaton metsäneläjä sai ylimääräisiä sydämmentykytyksiä.
Tänne voisi muutenkin laitella käyttökokemuksia/suosituksia/yhteensopivuuksia eri jarruihin+paloihin liittyen.
Onko nuo SLX-palat metalliset? Itse olen tykännyt organic-paloista, vinkuu mielestäni vähemmän. Kuluu hiukan nopeammin, mutta mitä sitten?
Olikohan Shimano-kielellä resin-palat orgaanisia vastaavat.
EBC:llä ja KoolStopilla on kivoja paloja, mutta ei ole tiedossa miten noita on Shimppaan tarjolla, Avid- & Formula-mies kun olen.
brilleaux
15.10.2014, 09.23
Kyllä ne taitanee resin-palat olla mulla. Huutaa märkänä kuin sumutorvi.
arctic biker
15.10.2014, 09.37
http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday-Silence-That-Squeaky-Disc-Brake-2011.html
Tuossa jotain. Pahiten ittellä korvia särki kun Marsun Marathon S-keula oli aikoinaan finaalissaan. Mulla oli tieto että oikein puslistaan kuluneen keulan kanssa levarit voi äänellä tosi pahasti, sain sitten uuden pyörän ja tottakai laitoin eteen vanhan rukin Heiskaset testiin, totta se oli.
http://stores.ebay.fr/nfcycling/_i.html?_nkw=shimano&submit=Rechercher&_sid=73056321
Ko kaverilta olen tilannut Formulaan orgaanisia paloja jotka on todella hiljasia. Märkänä kuuluu pientä raksahtelua ei muuta.
Tilaus ja toimitus oli huippua ja kaverin asuipaikka Ranskan Alpeilla on kadehdittiva. Valikoima lähinnä jarru osia.
Käykö esim. noihin Sihimanon Icetech-palat(XT)? Vai onko kirkuminen samaa luokkaa?
Käy, minulla on XT:iden vakiopalat SLX:issä ja SLX- eli RT66-levyt. Pari kilometriä työmatkaa sumuisessa kelissä ja eka jarrutus risteykseen, pikkulintuja putoili puista.
Keksikääs muuten joku Tektro Dracoihin käyvät palat joilla pysähtyy vähän paremmin kuin alkuperäisillä koska minun vanhat jarrut ei kuulemma enää uudessa kodissaan toimi sitäkään vähää kuin ennen. Ilmeisesti käy samat kuin Shimano M515/M525 mutta laatua varmasti löytyy laidasta laitaan niihinkin.
brilleaux
16.10.2014, 10.18
Pitänee nyt ensin koittaa tuota hiomista, en usko sen kyllä olevan kuin hetkellinen apu.
Ei muuta palojen+levyjen synnynäisiä ominaisuuksia. :)
Nämä ehkä testiin jossain vaiheessa:
http://jagwire.com/products/v/shimano
punaiset on joskus muistaakseni olleet ja ei vinkuneet. JOS oikein muistan...
jml:n vinkkaamia paloja http://stores.ebay.fr/nfcycling/_i.h...&_sid=73056321 (http://stores.ebay.fr/nfcycling/_i.html?_nkw=shimano&submit=Rechercher&_sid=73056321)
ei oikein viitsi ostella kun ei tuota siansaksaa ymmärrä sanaakaan. :P
Sivistymätön moukka kun olen.
http://stores.ebay.fr/nfcycling/_i.html?_nkw=shimano&submit=Rechercher&_sid=73056321
Ko kaverilta olen tilannut Formulaan orgaanisia paloja jotka on todella hiljasia. Märkänä kuuluu pientä raksahtelua ei muuta.
Tilaus ja toimitus oli huippua ja kaverin asuipaikka Ranskan Alpeilla on kadehdittiva. Valikoima lähinnä jarru osia.
Pakko kokeilla noilla mainospuheilla. Hiukan oon kyllä skeptinen tai sitten nää palat on jotain saippuaa eikä jarruta mitään, tosin eipä mun käytössä talvella mitään älyttömiä tarviikkaan kun bikeparkit on kiinni. Kesäks sitten oikeet jarrupalat ;)
jml:n vinkkaamia paloja http://stores.ebay.fr/nfcycling/_i.h...&_sid=73056321 (http://stores.ebay.fr/nfcycling/_i.html?_nkw=shimano&submit=Rechercher&_sid=73056321)
ei oikein viitsi ostella kun ei tuota siansaksaa ymmärrä sanaakaan. :P
Sivistymätön moukka kun olen.
Kyllähän siellä oli ihan englantiakin pitkät tarinat. Palojen toiminta on kyllä ihan huippua ja hintakin (ainenkin Formuloissa) on vain n 1/3 "merkki paloihin" verrattuna.
brilleaux
16.10.2014, 19.12
Mites näissä nyt menee yhteensopivuudet? Kovin on sekavaa infoa olemassa.
Jarrut on siis SLX BR-M675.
Eli ilmeisesti syö myös ice-tech palat(turhuutta)?
Mutta kun ei kaikki SLX/XT-sopivat palat näihin käy...
Esim. nämä ei ilmeisesti käy, vaikka kuvassa näyttää kovin samalta kuin nykyiset:
http://www.ebay.fr/itm/Plaquettes-disc-brake-pads-NHC-metallic-compatible-Shimano-BR-M985-M785-M666-/131160194237?hash=item1e89c1bcbd&pt=LH_DefaultDomain_71
Ja tuosta listastakaan ei löydy käypäistä:
http://www.pyoratarvike.com/product/4/ashima-sos-levyjarrupalat
Ja nämä taas kävis:
http://www.bike24.com/p252277.html
Mites näissä nyt menee yhteensopivuudet? Kovin on sekavaa infoa olemassa.
Jarrut on siis SLX BR-M675.
Myönnän että minulla ei ole hajuakaan siitä mikä on M666- ja M675-SLX:ien ero mutta jos M666 kelpuuttaa samat palat kuin M785 XT niin silloin ne menee myös M675:een. Nimimerkillä "laitoin M666:n resiinipalat M785:iin ja niistä sintterit M675:iin"
brilleaux
17.10.2014, 08.14
Juu, juurikin saatanallinen M666-pala noihin kaiketi käy.
M665 tyyliset taasen ei.
http://stores.ebay.fr/nfcycling/_i.html?_nkw=shimano&submit=Rechercher&_sid=73056321
Tilaus ja toimitus oli huippua ja kaverin asuipaikka Ranskan Alpeilla on kadehdittiva. Valikoima lähinnä jarru osia.
Edukkaat hinnat, mutta mikäs pala noista olisi Zee jarruihin sopivaa ? Oman tulkintani mukaan voisi olla nämä (http://www.ebay.fr/itm/Plaquettes-disc-brake-pads-NHC-organic-compatible-frein-Shimano-Saint-BR-M810-/131105451245?hash=item1e867e6ced&pt=LH_DefaultDomain_71)ja CRC paloja v (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-saint-m810-zee-m640-disc-pads/rp-prod34584)astaavat`?
mk kannattaa kysäistä Herra Fenwickltä. Tietääpi kyllä varmaan.
Samalla kannattaa vilkaista vaikka kartasta katunäkymä ko kylästä, ja huokaista syvään. Ilmeisesti jarrupaloille on alueella aivan erilainen tarve kuin täällä Hki aleella :)
brilleaux
14.12.2014, 12.41
Eipä ole vieläkään paloja vaihdettu. Kohta on.
Eilisen 0-kelissä tehdyn lumilenkin jälkeen menee kyllä varmalla vaihtoon. Jumalaton meteli, eihän tuolla kehtaa jarrutella edes yksin metsässä!
Tai sit Peltorit päähän.
Onko kokemuksia EBC:n punaisista/vihreistä paloista? Näyttäis olevan yläfemmassa.
http://www.hi5bikes.fi/~Yfanx0000001/?Y999=PIF&Y104=EBC-R
Levyt on siis Simpan RT76:t.
Tämä (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/clarks-floating-rotor-180mm/rp-prod88829) levy ja shimanon palat (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-xtr-xt-slx-alfine-f-type-disc-brake-pads/rp-prod61810) lähes äänettömät eilisellä lenkillä. Jarruttimet xtr.
tilasin rt86 levyt mutta oli loppu ja vaihdoin clarksoniin kun en viitsinyt odottaa montaa viikkoa.
olisiko Clarkson sitten hiljaisempi levy mene ja tiedä.
Onko kokemuksia EBC:n punaisista/vihreistä paloista?
Elixireissä tullut käytettyä noita ebc:n paloja paljonkin.. Punaset syys- / talvikeleille tarjoaa todella hyvän jarrutehon eikä liiemmin ole tarvinnu kärsiä noista "melusaasteista", ainoana miinuksena etteivät ole kovinkaan pitkäikäiset. Kesäkeleillä olen kåyttänyt noita vihreitä paremman kulutuksenkestävyyden takia..
sakuvaan
14.12.2014, 13.56
EBCn paloissa kaikissa on kanssa magneetit taustalevyissä, tosin se ei lämmitä jos on keraaminen mäntä satuloissa :)
arctic biker
14.12.2014, 14.02
Punaiset EBC-palat on mullakin Elixireissä, en moiti ,ainakaan paloja.
brilleaux
14.12.2014, 14.45
Punaiset EBC:t lähti Hi5bikesistä tilaukseen. Pannaan rapsaa kun saadaan ajoon.
brilleaux
21.12.2014, 09.17
Yksi lenkki takana. Ei huuda olleenkaan niin kovin kuin Simpan palat. Loppulenkkiä kohden kirkuminen loppui lähes tyystin.
Pitokin varsin mainio vaikka eivät vielä ole edes ns. sisäänajetut.
Edit: ja toisella lenkillä täysin hiljaiset. Ja pitoakin alkaa olemaan reilumman puoleisesti.
Näitä voi siis huoletta suositella ainakin Shimanon RT76-laikan pariksi. Toimii.
Ohiampuja
02.05.2015, 16.39
Ja täällä on kyseessä SLX-M666 jarrut ja niihin uudet palat. Bike 24 sivuilta paloja katselin, mutta mitähän eroa näissä paloissa on? Toinen on G01A ja toinen G01S.
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=56980;page=2; menu=1000,2,15,117;mid=2;pgc=18322:18324
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=28503;page=2; menu=1000,2,15,117;mid=2;pgc=18322:18324
Täältä löytyikin asiaa. Eli siis S on teräs ja A alumiini taustalevyllä.
http://perthmtb.asn.au/node/41149
Finned versiossa on jäähdytysrivat
Hannez78
03.05.2015, 18.02
Askartelin tänään Fatboyn jarruihin EBC:n vihreät jarrupalat. Samalla pesin jarrulevyt Muc Offilla ja pyyhin asetonilla. Lopputulemana etujarru ei vingu, mutta takajarru ääntelee vielä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Äh. Onko kellään suosituksia jarrupaloista Avid Elixir CR -jarruun? Mulla on nyt jo toiset Avidi Elixir -jarrupalat menossa ja kohta nekin jo kuluneet loppuun. Sintrattuja vielä, mutta eivät kestä omassa käytössä todellakaan. Mistä saa sellasia jarrupaloja jotka oikeesti kestäisivät edes puoli kesää tai mieluummin koko kesän? Yllätyin lisäksi siitä miten nopeasti nuo Avidin sintratutkin kuluvat vesisateessa ajaessa, kun luulin että sintrattujen kurakelinkesto olisi ollut huomattavasti parempi. Nuo eivät pahemmin ujella tai pidä ääntä mutta kun mä haluan kestoa! Ei viittis joka tonnin jälkeen vaihtaa paloja.
seppo_taalasmaa
31.05.2015, 20.54
Eikö se palojen kestävyys ole vähän tasapainossa muitten ominaisuuksien kanssa. Metallipalat tuntuu kestävän resiniä pitempään, mutta ujeltaa niin rumasti märällä, että hirvittää. Jos tonni tulee täyteen nopeasti ja palat ajetaan loppuun monta kertaa kesässä niin eikö siinä kohtaan pidä uusia muutankin kuluvaa melko usein kerran kesässä pakkoja, ketjuja vaijereita, renkaita jne. Kuluviahan ne on kaikki. Eipä itsellä ainakaan resinipalat kulu maastopyörässä kovin nopeasti. Iloisena sitten voi vaihtaa kun tietää, että on tullut ainakin ajettua.
No ei mulla kyllä renkaat, ketjut, pakka ynnä muut osat kulu nyt ihan noin nopeasti sentään että tonnin välein pitäisi vaihtaa. Siksi vaan tätä hiukan närkästyneenä ihmettelen kun ei mulla ennen ole ihan näin nopeasti jarrupalat kuluneet, ellei oteta orgaanisia paloja huomioon. Sintratut on toisessa pyörässä kestäneet huomattavasti pidempään, mutta jostain syystä tässä ei. On mulla toki erilainen jarrulevykin tuossa, jossain keskustelussa oli siitäkin maininta että reikänen levy kuluttaa paloja enempi?
Nuo kahdet käytössä olleet sintratut palat eivät ujeltaneet märkänäkään, tätäkin vähän ihmettelin koska jotkut toiset sintratut ovat taas pitäneet aikamoista ulinaa.
Jos nyt vaikka ajatellaan että tonni kuussa ajoa, niin se tekee pyöreästi kesäkaudella helposti kuudet jarrupalat. Musta se kuulostaa todella paljolta.
Jos nyt vaikka ajatellaan että tonni kuussa ajoa, niin se tekee pyöreästi kesäkaudella helposti kuudet jarrupalat. Musta se kuulostaa todella paljolta.
Kuulostaa kieltämättä todella paljolta. Minulle ei tule maasturiin tuollaisia kilometrimääriä, mutta omien Elixir CR:n kanssa olen tottunut suunnilleen sellaiseen peukalosääntöön että 1500km jälkeen uudet palat eteen, josta vanhat palat taakse ja takana olleet roskikseen. Vaihtohetkellä edessä olleissa on ollut yleensä alle puolet kulutuspinnasta jäljellä, jolla on pärjännyt takajarrussa vielä sen toisen 1500km. Ulkomuistista heittäisin käyttäväni Avidin semiorgaanisia.
seppo_taalasmaa
31.05.2015, 23.31
No onko mahdollista, että jarrulevyjen materiaali ei ole yhteensopiva palojen kanssa ? Levyissähän luokitellaan usein mitkä jarrupalamateriaalit ovat yhteensopivia levyjen kanssa.
Itsellä tuli ainakin ongelmia edellisessä pyörässä kun resini yhteensopiviin levyjen kanssa koitti käyttää resinipaloja.
No onko mahdollista, että jarrulevyjen materiaali ei ole yhteensopiva palojen kanssa ? Levyissähän luokitellaan usein mitkä jarrupalamateriaalit ovat yhteensopivia levyjen kanssa.
Itsellä tuli ainakin ongelmia edellisessä pyörässä kun resini yhteensopiviin levyjen kanssa koitti käyttää resinipaloja.
Ai, tällaisesta en tiennytkään? Olen vain kuvitellut että palojen pitää tietysti sopia jarrusatulaan mutta että levynkin tyyppiin vielä?
Mulla siis kuluu nuo palat niin paljon vähän päälle tonnissa ajoa että ne lentää suoraan roskiin sen jälkeen.
Mulla on Giantin Escapessa tosi tuhraavat mustat jarrupalat (vannejarru). Onko noissa paloissa eroja miten sotkevat, vai onko ainoastaan jarruttelun määrästä/voimasta kiinni?
Voisin harkita myös vaihtoa vaaleamman värisiin, kun tuo musta töhnä paksuna kerroksena saa kiekot aina näyttämään tosi likaisilta. En kyllä missään pyörässä vielä ole noin ahkerasti joutunut putsailemaan pitääkseni edes suht siistin näköisenä. Ehkä jarruttelen liikaa tolla. Kokemuksia keltaisista ymv. jarrupaloista? Eikös kuitukiekkopaloja voi käyttää myös aluvanteella. Ainakin jonkun kaupan sivulla niiden väitettiin toimivan hyvin myös niillä. Suosituksia hyvistä, miel. vaaleista jarrupaloista siis kaivataan.
arctic biker
18.06.2015, 20.11
http://www.bike-discount.de/en/buy/kool-stop-brake-pads-dura2-salmon-419568/wg_id-4388 tai näitä http://www.bike-discount.de/en/buy/kool-stop-brake-pads-dura-ace-red-25959/wg_id-4388 olen käyttänyt. Karkeahkolla santapaperin palalla palat mönjästä puhtaaksi ja ihan juuresharjalla hiekat pois vanteiden jarrupinnoilta, silloin tällöin rättiin Bräkleeniä suihkaus ja pyyhin vanteet.
^
Kiitos! Ihan jees värisiäkin. On vielä järkymmän näköstä tuo musta töhnä kun fillari ja kiekotkin pitkälti valkoiset. Mieluummin niissä vaikka punaista tai keltaista kökköä katselisi, mutta noi mun nykyiset palat lienee aika huonolaatuiset, kun jokaikisen lyhyenkin ajon jälkeen pitäisi putsata tai ovat pikimustat, vaikka jarrutan tietääkseni vain pysähtyessä/vauhtia hiljentäessä.
Se töhkä taitaapi olla pääasiassa vanteesta peräisin. Töhkä on mustaa aina vaikka jarrupalat olisi valkoiset. Vanteiden alumiinien laaduissa on eroja sekä kestävyyden että töhkääntymisen suhteen. Hyvälaatuiset vanteet hioutuvat vähemmän ja siksi sottaantuvat vähemmän. Hyvälaatuiset palat yleensä sottaavat vähemmän siksi, että ne hiovat vannetta vähemmän. Swissstopin vihreät tai siniset musta vielä Kool Stoppejakin parempia.
arctic biker
18.06.2015, 21.17
Mustuu nuo punaisetkin...
^^
Voi olla, mutta taidan kokeilla onko palojen vaihdolla vaikutusta. Nuo vanteet ei mitkään järin hyvät ole, painavat ihan sikana, eikä omaan silmään ole järin kauniitkaan, mutta en aio tuohon pyörään uusia ostaa, kun pidemmät ajot menee cyclolla.
Jep, pakko kokeilla jos palojen vaihto auttaisi. Pesin tänään Escapesta vanteet, renkaat, ketjut, oikeastaan koko takaosan Muc-Offin pinkillä ja ihan uskomaton määrä mustaa puuroa irtosi. Kumihanskoja ei saanut enää edes Fairyllä puhtaiksi tämän jälkeen.
Töhnä vaikuttaa siltä, että voisi olla palojen ja aluvannejauhon sekoitusta, joka kumma kyllä näyttää aika rasvaiselta. Renkaatkin olivat tämän peitossa, tosin ei niin pahasti kuin vanteet. Sormistakaan tuo ei tahdo lähteä pesussa kunnolla. Ehkä Muc-Offin Dirty Work-wipeseilla lähtisi. En ole ennen tämmöiseen törmännyt, ainakaan tuossa määrin.
kuovipolku
21.06.2015, 08.56
Jarrupala- ja alumiinijauhon lisäksi vanteita likaa ns. normaali maantie- ja katutöhnä eli sekoitus autonrenkaista irtoavaa pölyä, hiekkaa ja öljyä. Sitä kertyy täysin kuivallakin kelillä mutta yksikin märällä kelillä ajettu lenkki riittää saamaan vanteet pyyhittävään kuntoon - eikä siihen auta jarrupalojen vaihto.
(Jos vanteet ovat ruvenneet likaantumaan pahemmin kuin aikaisemmin ilman että olet alkanut ajaa enemmän ajoradalla ja muulloinkin kuin aurinkoisina kesäpäivinä tai että olet innostunut ketjujen voitelusta niin paljon että vanteet ovat saaneet osansa, mulla ei ole ilmiölle minkäänlaista selittävää arvaustakaan.).
PS Paremmat jarrupalat - ottamatta kantaa siihen mitkä ovat paremmat (sillä parempiahan on useita, erimerkkisiäkin - kannattaa vaihtaa joka tapauksessa.
^
Jep, tuo on aika uusi pyörä ja ollut hyvin vähällä ajolla ja alusta asti samanlaista sotkua. Luulen, että siinä sekä huonompilaatuista alumiinia vanteet, sekä huonommat palat, sillä cyclossa, jolla ajan paaaljon enemmän ei tässä määrin ole ongelmaa. Toki siitäkin saa pyyhkiä pölyjä ja mustaakin, varsinki jarrupinnoilta, mutta se on todella paljon vähäisempää kuin Escapen kanssa, vaikka ajaisin Escapella vain pyörätietä ja metsää.
Cyclon kanssa ei ole pitkienkään lenkkien jälkeen ollut noin paksua kerrosta likaa.
Tänään meni herne nenään kun siirtelin Escapea ja sotkin taas itseni kun johonkin oli pesun jälkeenkin jäänyt sitä sotkua. Marssin XXLään ja ostin ainoat vaaleamman väriset (että erottaisin, ehkä edes vähän miten paljon sotkusta on palaa ja miten paljon vannetta) palat mitä siellä oli, eli BBB:n Tristop Triple Contour 14T ja laitoin ne fillariin. Opettelin siis tänään vaihtamaan jarrupalatkin, mikä ihan hyödyllinen taito. Selvisi, että filon omat olivat Gigapower Ceramic brake shoes ja nekin ihan töhnän peitossa. Veikkaisin, että ainakin osa ongelmasta oli juuri nuo palat, mutta kohta nähtäneen miten iso osa.
Voihan se olla, että siihen on lorahtanut enemmän ketjuöljyä,mielestäni kyllä olen laittanut samaan tapaan pisara/osa kuin cycloonkin. Escapessa jouduin pesemään ketjut lähes samantien, koska niissä oli ilmeisesti jtn tosi tuhtia tehdasvahaa, joka oli kuin liimaa, ei voinut pyyhkiä edes kun tarttui rätit kiinni. Hinkkasin siis sitä pois pesuaineen kera ja laitoin uudet rasvat ja sen jlk on ketjuja voinut jo pyyhkiäkin. Tähänkään en ole ennen törmännyt. Toki on mahdollista, että jo vähillä ajoilla ketjuihin on eksynyt, jotain muuta tahmaista.
Voi olla, että tähän vaikuttaa em. asioiden lisäksi myös muut syyt, mikä minkäkin verran, esim. se, etten cyclossa pienikätisenä yletä kunnolla kahvoille, enkä siksi voisikaan jarruttaa niin voimakkaasti kuin Escapella, jossa kädet lepäävät leppoisasti jarrukahvoilla ja jotka saan kevyesti pohjaan asti.
Edelleen osaltaan, ainakin ketutuskynnykseen tietyn töhnämäärän ylittyessä vaikuttaa sekin, että mulla on aiemmin ollut levarit, enkä ole tottunut putsailemaan vanteita näin tiuhaan. Cyclon likamäärä menee vielä helposti, ihan mielelläänhän sitä puunailee fillaria, joutuuhan ketjujakin pyyhkimään, mutta tuo toisen filon likamäärä murto-osalla cyclon ajoista on vaan yllättänyt/järkyttänyt/ihmetyttänyt tottumattoman v-jarrun omistajan.
Kaipa noissa on laaduissakin eroja, sekä paloissa, että vanteissa ja hyvin todennäköisesti tämä "ongelma" Escapen kanssa on yhdistelmä kaikkia edellä mainittuja. Sitä en vielä tiedä missä määrin mitäkin niistä, mutta ehkä joku päivä vielä tiedän.
Pullapoika
24.06.2015, 18.37
Terve! Kai tän kysymyksen tähän voi laittaa, kun en viitsinyt tehdä uutta topiccia. Olen myös uusi v-jarru käyttäjä ja sain jonkun vanhan eurobiken ota tai jätä meiningillä. Elikkäs mulla on seuraavanlainen ongelma: Siitä pyörästä oli etujarru palat loppu ja tietenkin ostin uudet. Ekat lenkit meni moitteettomasti ja jarru piti loistavasti. Pari päivää sitten jarrut ei pitänyt ollenkaan ja paloihin tuli jotain kiiltäviä laikkuja. Hioin ne pois ja jarru piti erinomaisesti taas muutaman jarrutuksen. Sitten taas... jarru ei pitänyt ja kauhea ulina vaan kuuluu. Olen hionut niitä paloja muutaman kerran ja aina pitää vain muutaman jarrutuksen. Elikkäs ostanko suosiolla uudet palat, kun menetys ei ole hirveä (Maksoivat huimat 3,50€), vai onko jotain keinoja saada palat toimiviksi. Joidenki mielestä voi olla turha kysymys, mutta aattelin kysyä uutena v-jarru käyttäjänä, jos tulee joskus muullonkin sama ongelma vastaan. Kiitos etukäteen vastauksista!
Oletko tarkastanut vanteen siitä jarrupinnalta? Jos sitä ei aikoihin pyyhitty ja paksu kerros ties mitä niin sekin voi aiheuttaa ulinoita yms.
Pullapoika
24.06.2015, 19.30
Juu että joo. Vanne täynnä semmosta mustaa paskaa. Pesen huomenne vanteen ja hion palat uudelleen. Katsotaan sitten ja kiitos!
^ No problem, näissä on omat juttunsa, joihin totutella, mutta ihan toimivathan nuo on kun on sopivat palat ja puhtaana pitää.
Itse olen pyrkinyt jokaisen kunnon lenkin jälkeen cyclosta pyyhkäisemään talouspaperilla nopeasti jarrupinnat vanteista ja tietysti pesujen yhteydessä pesemään nekin. Tässä se hyvä puoli, että ne samalla tulee silmäiltyä säännöllisesti ja jos jotain ihmeellistä olisi niin todennäköisesti huomaisi.
Molempien fillareiden palat ovat nyt muuten toimineet moitteetta. Päädyin lopulta toivottoman uteliaana ihmisenä laittamaan toisen parin BBB Tri Stoppeja cycloon (ja Escapeen eteen cyclon hyväkuntoiset ja toimivat palat), jotta näen onko niillä eroa kulumisessa, mahd. sotkemisessa jne. eri pyörissä. Ei ole keraamisten palojen heivaamisen jälkeen tarvinnut kertaakaan pyyhkiä Escapestakaan kuin ihan normaalia pientä määrää töhnää, joka ei ollenkaan niin puuromaista kuin aiemmin. :)
En muuten saanut edessä kunnolla tasoitettua palojen etäisyyttä kiekosta. Löysäsin vaijeria, jotta sain tilaa lisää, kun näissä tuo metalliseinä takana niin vievät aavistuksen enemmän tilaa, mutta en saanut millään tasaetäisyydelle paloja. yritin lisäksi taivuttaa jarrua siihen suuntaan kummassa oli tilaa vähemmän,mutta en saanut kunnolla pysymään.
Ne siis nyt edessä siten, että toinen pala on hieman liian kaukana ja toinen liian lähellä. Ehkä tähänkin on joku säätö (muu kuin jarrun työntäminen toiseen suuntaan), jota en vain ole tajunnut. Escapen jarruista kyse. Vaijeria on myös tosi lyhyt pätkä enää jäljellä, joten ilmeisesti ainakaan sen kanssa ei kovin paljoa leveämpiä renkaita voisi laittaa.
arctic biker
25.06.2015, 18.37
Nana, valokuva ois nyt kova juttu. Varsinkaan kunnen minäkään jaksa alakaa kuukkeloimaan noita jarrujas.
^
Joo, se olisi hyödyllinen nyt ja joskus muulloinkin. En ole saanut aikaiseksi tutustua noihin sivustoihin, joihin voi ladata kuviaan ja joista ne saa tännekin liitettyä. Ei liene järkevää, jos edes mahdollista, suoraan kotikoneelta tai luurista laittaa.
Tässä on kyllä ihan lähellä tuo Bike Company, mistä tuo on kotosinkin ja he varmasti osaavat sanoa mikä mättää jos vien näytille sinne. Poistivat he siitä lokasuojatkin, joiden irroitukseen mulla ei ollut työkaluja ja jotka olikin pultattu aika hyvin kiinni useammasta kohtaa, oli ne aika pitkätkin.
Jos ne on V-jarrut,ni siin jarruvarren alapäässä on ,ehkä,pieni ruuvi joka vaikuttaa jousen kireyteen,molemmin puolin omansa.Toista löysäämällä ja toista kiristämälla saat palojen etäisyyden vanteeseen passattua.Monesti ne ruuvit on ristipäämeisselillä käännettävissä.
Jos tarkoitat sitä vaijeria, joka löysätään kun v-jarrut avataan, jonka päällä on pölysuojapalakin, niin juuri sitä minä löysäsinkin, mutta ongelma on, että se löystyy toiselta puolelta enemmän kuin toiselta. Jos työnnän koko hökötystä ahtaammalle (vas.) puolelle, se vain palaa takaisin. Takana ne sen sijaan sai helposti tasaetäisyydelle jarrupinnasta.
Ei vaijerista,vaan siel jarruvarsien alpäässä olevien jousien kireyden säädollä saat tasapainoitettua ne etäisyydet vanteeseen.Tosin kaikissa V-jarruissa ei ole tuota hienosäätö mahdollisuutta.
Laitat gookeliin "Tektro linearpull brake adjustment",siel on kuvallisia ohjeita avuksi.
Halloo halloo
25.06.2015, 20.48
Tähän mennessä minulla on ollut käytössä Shimano Disc Brake Pads Resin G01S
http://www.bike24.com/p256980.html
Ongelma on ollut joskus märillä keleillä esim. sateen jälkeen, kun hienojakoista schaibaa on noussut tiestä joskus jopa jarrutehot käytännössä täysin vieden. Kovin usein tuota ei ole käynyt, mutta haluaisin "ominaisuudesta" eroon. Ongelman saa poistettua hiekkapaperin sutaisuilla, joka puhdistaa kyllä jarrupalan pinnan, mutta haluaisin varmatoimisemmat ja mahdollisesti tehokkaammat palat. Mitä tilalle?
Vai olisiko oikea paikka vaihtaa jarrulevyt toisenlaisiksi? Jarrulevyinä käytössä Shimano SM-RT56 Disc 6-hole
http://www.bike24.com/p233650.html
Ei vaijerista,vaan siel jarruvarsien alpäässä olevien jousien kireyden säädollä saat tasapainoitettua ne etäisyydet vanteeseen.Tosin kaikissa V-jarruissa ei ole tuota hienosäätö mahdollisuutta.
Laitat gookeliin "Tektro linearpull brake adjustment",siel on kuvallisia ohjeita avuksi.
Kiitos, en ole ehtinyt vielä katsoa, mutta uskoisin, että tuolla löytyy googgelista vastausta ja taisin jo ymmärtää mistä ruuvista pitäisi kiristää. Nimittäin mulla on vasen jarrukahvakin löystynyt, eli jarruttaessa etujarrulla kahva painuu turhan alas, joten siellä varmaan löystynyt tuo ruuvi liikaa, joka voinee vaikuttaa myös palojen etäisyyteen.
Taisin kirjoittaa väärin aiemmin, se oli oikeanpuoleinen jarrupala, joka on liian lähellä vannetta. Joudun ajaessakin taivuttamaan välillä länkiä, että saan sen kauemmas kun alkaa hankaus kuulumaan.
Kävin katsomassa paloja ja selvisi, että tuo epätasaisuus johtui siitä, että olin laittanut eteen toiselle puolelle erikokoiset rinkulat siihen ruuviin, missä pala kiinni. Tämä tosin alunperinkin sen vuoksi, etten saanut sitä niillä oikeilla rinkuloilla asettumaan kunnolla. Nyt niissä on hieman erinäköiset (alkuperäinen osa paikassa x), mutta suunnilleen samankokoiset rinkulat ja sain säätelemällä kutakuinkin tasoihin palat asettumaan.
Kuovipolku, olit muuten oikeassa veikatessasi, että olen öljyä räiskinyt ketjuihin liikaa, sillä totesin juuri, että niistä on roiskunut jotain ja kun mietin asiaa niin cyclon öljyt vaihdetaan päivän- tai sähkölampunvalossa, mutta Escapen ketjut pestään ja öljytään usein auringon jo laskettua illalla viimeiseksi ja näinollen, kun lampun valossakin on vaikea nähdä onko öljyä tullut jo koko ketjukierroksen verran joka kohtaan, on se hämärässä täysin mahdotonta ja näin ollen olen todennäköisesti laittanut tahtomattani useamman tipan öljyä/kohta ja seurauksena paljon enemmän likaa ketjuissa, joka roiskuu myös rungolle.
usko juntunen
27.06.2015, 22.03
Pitänee nyt ensin koittaa tuota hiomista, en usko sen kyllä olevan kuin hetkellinen apu.
Ei muuta palojen+levyjen synnynäisiä ominaisuuksia. :)
....
Samaa mieltä viimeisestä lauseesta, mutta kokeilin kuitenkin lasikuulapuhallusta yhteen metetelöivään ja vailla minkäänlaista tehoa olevaan Avidin levyyn.
Pari lenkkiä kotopoluilla ja tämänpäiväinen Tahko mutavellissä- täysin äänetön ja oikein hyvin pitävä tuli levystä! Kyseessä Avid xx etujarru saman merkin orkkispaloilla.
Saas nähä kuin kauan ilo kestää??
brilleaux
13.08.2015, 09.10
EBC:n punaiset olleet nyt käytössä viime Joulukuusta.
Käyttökokemuksia;
+Kokolailla hiljaiset, harvassa on ollu kerrat kun joutunut vinkunaa kuuntelemaan.
Ja jos vingahtaa, loppuu todella nopeasti jarrutuksen myötä.
+Pitoa on mainiosti, joka säässä. Oikeastaan melko tunteeton sään vaihteluille.
-Kuluvat melkolailla nopiasti. Juuri tilasin uudet, käytössä olevat 8 kuukaudessa kokolailla loppu.
Mulla ei kilometrejä kuitenkaan huimia määriä tule.
Mulla on cyclossa avidin mekaaniset bb7:t ja ovat kyllä surkeat teholtaan. Vaihdoin uusien kierojen keventelylaikkojen tilalle tukevammat ja paloissa runsaasti elämää jäljellä. Kohdistin palat ja säädin vaijeria eli kiinni ottaa mutta surkea jarruteho vrt. Maastopyörässäni olleisiin bb7 jarruihin.
auttaisko toisenlaiset palat?
Tulipahan mieleen;voisko sul olla siin väärät jarrut suhtees kahvoihin --> väärä vetosuhde.Millainen on voiman tarve jarruttaessa?Road vs mtb BB7 on kaitkin erilaiset keskenään?
Voi olla kaukaa haettu,mut...
105 kahvat.. Voimantarve runsas. Silti ei pyörä pysähdy. Onneton teho..
Eli avidin kahvat kokeiluun? Onko jotain suositella?
Kannattaako vaihtaa kahvoja? Vaihda jarrut ja laita TRP:n Hy/Rd:t. Minulla on nuo 105 kahvoissa ja cyclo pysähtyy oikein hyvin.
105 kahvat.. Voimantarve runsas. Silti ei pyörä pysähdy. Onneton teho..
Eli avidin kahvat kokeiluun? Onko jotain suositella?
Ei,en tarkoittanut vaihtaa kahvoja,vaan onko siin sun cyclos varmasti oikeat jarrusatulat,ettei siin vaan ookin mtb-jarrusatulat roadien sijaan.
Tuo suuri voimantarve voisi viitata siihen.Tuo kait on kuitenkin helppo tarkistaa noist sul olevist jarruist?
Onhan käytössä compressionless vaijerikuori, eikä tavallinen kierretty rakenteinen vaijerikuori?
Onhan käytössä compressionless vaijerikuori, eikä tavallinen kierretty rakenteinen vaijerikuori?
On road versiot. Tästä vaijerikuorijutusta ei mitään hajua. :D
Tuossa lyhyesti.
http://www.cxmagazine.com/mechanical-monday-upgrade-compressionless-brake-housing
http://velonews.competitor.com/2012/09/bikes-and-tech/technical-faq/technical-faq-defending-road-disc-brakes_237490
Vaijerikuori ei ole se perinteinen kierretty metallispiraali, vaan rakenne on säikeittänen. Tuollainen rakenne on jäykkä, joten se ei jousta kun vetää kahvat kaakkoon => jarruvaijerin liike siirtyy paremmin jarrusatulaan =>tehokkaampi jarrutus.
brilleaux
16.11.2015, 08.26
EBC:n punaiset olleet nyt käytössä viime Joulukuusta.
Käyttökokemuksia;
+Kokolailla hiljaiset, harvassa on ollu kerrat kun joutunut vinkunaa kuuntelemaan.
Ja jos vingahtaa, loppuu todella nopeasti jarrutuksen myötä.
+Pitoa on mainiosti, joka säässä. Oikeastaan melko tunteeton sään vaihteluille.
-Kuluvat melkolailla nopiasti. Juuri tilasin uudet, käytössä olevat 8 kuukaudessa kokolailla loppu.
Mulla ei kilometrejä kuitenkaan huimia määriä tule.
Nyt lähti NukeProofin (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/nukeproof-shimano-xtr-xt-disc-brake-pads/rp-prod129820) sintratut palat kokeiluun. EBC:t kuluu todellakin (liian) nopiaan. Tahkolle laitoin uudet; nyt oli takapalat loppu.
Muutoin mainiot palat. Imo.
Läskimasa
16.11.2015, 21.05
Mä en noista EBC:n punaisista niin perustanut, tai sit ne ei vaan sopineet Fätboin Tektron orkkislevyihin. Piti sellasta sorvaavaa pulssimaista ääntä semikovissa jarrutuksissa, on sille näemmä englanninkielinen nimikin: "turkey noise" eli kalkkuna kait kuulostaa tuolta. Tehoa kyllä oli riittämiin. Löytyi videokin (ei mun): https://m.youtube.com/watch?v=eeWkVTOX5zU Ei kyl noin pahasti kaikunut. Vaimon hybridin Tektrot tekee omilla paloillaan ihan tuota samaa.
Hommasin joku viikko sitten Blackborowiin Swissstopin palat: https://www.xxl.fi/swissstop-brake-pad-disc-swissstop-disc-17-organic-jarrupalat/p/1109850_1_style
Katotaan mitkä noi on, äkkiseltään vaikuttaa hyviltä speksien perusteella. Pykälää isompi etulaikka vielä tulossa, laittelen samalla sen. Ei oo Avidin omissakaan paloissa isompaa moittimista, melko vaiti ovat märkänäkin, mut samalla lailla vähän etunen jypeltää mitä tuossa videollakin. Haluaisin sen pois kokonaan. Jarruina siis BB7_MTN.
brilleaux
17.11.2015, 08.03
Nyt lähti NukeProofin (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/nukeproof-shimano-xtr-xt-disc-brake-pads/rp-prod129820) sintratut palat kokeiluun.
Näiden pakkauksesta on unohtunut teksti "saattaa vahingoittaa kuuloa märällä jarrutettaessa." Jenkkilässä vois tehdä miljoonat.
Ei jatkoon. Tuntumakin on kumimainen, tai sitä ei ole.
^ varmasti jokaisen valmistajan sintteri-/metallipalat aiheuttavat reilusti melusaastetta märällä kelillä.. Kyllähän noi ebc:t melko nopeesti saa loppuun jarruteltua, mutta en usko että kenenkään taloutta kaataa vaihtaa palat kerran puoleen vuoteen, varsinkin jos ne muuten sattuu miellyttämään..
brilleaux
17.11.2015, 08.48
Kyllähän noi ebc:t melko nopeesti saa loppuun jarruteltua, mutta en usko että kenenkään taloutta kaataa vaihtaa palat kerran puoleen vuoteen, varsinkin jos ne muuten sattuu miellyttämään..
Juuri näin, kyllä mä taidan ostaa perhepakkauksen ebc:n punaisia. Jaksa näiden kanssa vatkailla.
Juuri näin, kyllä mä taidan ostaa perhepakkauksen ebc:n punaisia. Jaksa näiden kanssa vatkailla.
^mistäs näitä sais, jos pyörään pian vaihtuvat SHIMANO XT M8000 -jarrut ja niihin tulevat metallipalat osottautuvat äänekkäiks :o .. Vois hankkia tilalle sitten kerralla kunnolliset :) .. (Nykysissä halpisshimanoissa olevat resin palat kun tuntuvat kadottavan kaiken pidon märkinä, joten sellasia ei ainakaan)
brilleaux
17.11.2015, 11.10
Tuon (http://bike.shimano.com/content/sac-bike/en/home/mtb1/shifting---braking/brakes/br-m8000.html) mukaan pala ois sama kuin Vanha XTR-XT-SLX. Jos oikein ymmärsin. En ota vastuuta. :)
Eli esim. nämä käy:
http://www.hi5bikes.fi/~33tax0000001/?Y999=PIF&Y104=EBC-R
XTR 2011->
CFA 614R on tyyppi siis.
Ja kannattaa ostaa useammat kerralla. ;)
Itsekin haluaisin vaihtaa EBC:n punaiset mutta ei tunnu mistään sopivia löytyvän. Jarrut Deore BR-M446, joihin menisi Shimanon palat DBP-10, eli tämän näköinen pala. Kohta pitää vaihtaa nastarenkaat alle, joten menisi jarrupalat siinä samalla. Haluan siis sellaiset palat, jotka ottaa napakasti. Kulumisen kestolla ei ole väliä.
http://imageshack.com/a/img903/2606/Q4RM0Z.jpg
Läskimasa
18.11.2015, 14.06
Itsekin haluaisin vaihtaa EBC:n punaiset mutta ei tunnu mistään sopivia löytyvän. Jarrut Deore BR-M446, CFA327R olis oikea koodi. Just viime viikolla myin vähän käytetyt palat pois. Tuolta tilasin kun ei lähempää halvemmalla löytynyt:
http://m.ebay.com/itm/111054170280
Ohiampuja
17.02.2016, 09.48
Minäkin olen kuullut tarinoita nopeasti kuluvista jarrupaloista ja hiukan ihmetellyt niitä, kun omissa Avid Juicy 5:ssa palat kesti monta vuotta. Mutta enpä ihmettele enää, kun eilen otin SLX-666 jarruista palat pois. Yhdessä kesässä palat kuluneet ihan luokattomaan kuntoon. No, eihän se oikeasti iso vika ole kun muuten jarrut ovat tunnokkaat ja suht tehokkaat.
Mutta oli vaan yllätys että se kulumisnopeus on noin kova, pitää nyt vaan hommata pakkiin tarpeeksi jarrupaloja varalle.
Nuo kuluneet olivat F03C, eli metal, ja hiukan kiinnostaisi kokeilla noita Resin-paloja. Onko ne paljonkin kovempia kulumaan mitä Shimpan metal-palat?
seppo_taalasmaa
17.02.2016, 10.40
Mulla on resini palat kestänyt ainakin nätisti koko kauden. Tosin nyt meni vaihtoon kun kovat pakkaset jotenkin kontaminoisivat edestä jarrupalat. Elämää oli jäljellä vielä ainakin puolet. Mukavaa kun eivät pidä kovaa ääntä ja jarruttavat nätisti.
täysjoustossa viime keväästä saakka ollut nyt J04C Metal- palat (https://www.google.fi/search?q=G04S+Metal&client=opera&hs=Eiz&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi_35uCsf7KAhWEWSwKHWDjD_kQ_AUIBygB&biw=1422&bih=1060&dpr=0.9#tbm=isch&q=J04C+Metal) ja varuilta tilasin J02A Resin -palat (https://www.google.fi/search?q=J02+A+Resin&client=opera&hs=MOK&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwizgYKYsf7KAhWClSwKHVY1AgoQ_AUIBygB&biw=1422&bih=1060&dpr=0.9#tbm=isch&q=J02A+Resin).. Äsken pyörästä katsottuani noissa metallipaloissa on vielä reilusti pintaa jäljellä, joten testaamaan ei pääse vielä.. Jos ei sitten kesäksi vaihda "muutenvaan" . Metallipalat pitäis olla kestävämmät ja hiljaisemmat (ainakin kuivana) .. Nämä metallipalat kiljuvat jonkinverran märkinä, mutta jarrua reilusti käyttäessä meteli hiljenee piankin. Ihan hyvä äänimerkki ollut märällä kelillä kelviajossa :D
Sopiiko nämä http://www.hi5bikes.fi/~Yfanx0000001/?Y999=PIF&Y104=EBC-R ja tuosta Shimano XTR 2011 -> jarrupalat SLX BR-M675 jarruihin? Tietääkö kukaan :D
Läskimasa
18.08.2016, 20.36
^ Käy ainakin tän mukaan: http://26bikes.com/shop/parts/brake-pads/disc-brake-pads/prod/ebc-cfa614r
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.