PDA

Näytä tavallinen näkymä : Apuja tietokoneen käytössä

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6

Ohiampuja
23.05.2021, 17.08
TP-Link tuli ostettua. Enpä tiennytkään että Wi-Fi tekniikoitakin on eritehoisia. Mutta nyt tulee läpi se mitä pitääkin.

Ja kuulemma telkkari kannattaa kytkeä piuhalla kiinteästi. En tiennyt tuotakaan. :)

bici74
23.05.2021, 17.17
^kaikki laitteet mitkä voin, laitan kaapelilla. Ei oo CAT-6:n voittanutta.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Jani Mahonen
24.05.2021, 17.45
Laitoin itselle Ubiquiti AmpliFi HD -mesh langattoman verkon ja entiset yhteysongelmat ovat historiaa. Talossa on sen verran kerrosta ja kiveä että entisillä virityksillä / extendereillä langaton verkko pätki päivittäin.

Satelliitit sirisevät ärsyttävästi ainakin 2ghz verkon osalta, joten kannattaa välttää satelliittien asennusta makuuhuoneisiin. Muuten itse laitteet ovat ihan sexivau. Satelliitit plugaa suoraan töpseliin joten asennus on siisti. Itse keskusasema tietenkin sitten perinteisellä muuntaja-johto-combolla.

Ei kuitenkaan tietenkään voita langallista verkkoa, käytännön mittauksissa satelliittien suorituskyky on jäänyt vaatimattomaksi. Riittää kuitenkin videoiden striimaamiseen, mikä on mulle ihan ok riittävä nopeus. EI kuitenkaan kannata hämääntyä valmistajien laskennallisista nopeuksista, ne on ihan huuhaata. Mieluummin niin että ota kuitti talteen, avaa paketit varovasti ja jos kelpaa omaan käyttöön niin kiva, jos ei toimi toivotusti niin palikat nippuun ja kvitto kourassa tiskille.

https://www.gigantti.fi/product/smart-home-alykoti/mesh-ja-alykkaat-verkkolaitteet/25702/ubiquiti-amplifi-hd-wifi-mesh-jarjestelma

hphuhtin
24.05.2021, 18.03
Ubiquiti on vähintään arveluttava tietoturvansa osalta. Lafka häkättiin oikein kunnolla ja yrittää pimittää tiedon siitä. Polvihallintaa ei ainakaan kannata käyttää jos tietoturvasta välittää. KVG ”ubiquiti hacked”.

tempokisu
22.06.2021, 00.45
Voi että, sammutin tietokoneen.....ja nyt nuo välilehtien yläpalkit meni vaaleiksi, mä tykkäsin tummista. Tämä päivityksen takia.
No sitten tietokone jäi avaamaan Firefoxia....senverta pitkäksi aikaa että aattelin laitetaan kiinni ja avataan uudestaan. No eipä sulkeutunut, vaan jäi "valmistaudutaan määrittämään Windowsia - älä katkaise virtaa tietokoneesta" ...no sitä valmistautumista alkoi olla jo tunti, niin - mä todellakin katkaisin virran ja otin akun irti. Käynnistin uudestaan ja sitten sain koneen toimimaan.

Mikä ihme toi on että ei muka saa katkaista virtaa, vaikka se on ainut mahdollisuus? Harmittaa myös typerät päivitykset :(

hcf
22.06.2021, 01.31
Siksi että ne päivitykset menee rikki ja sit ei välttämättä toimi kone ollenkaa enää
Voit säätää ajan millon ne asentuu. Esim vaikka illalla ku sammutat koneen niin jätät ne asentumaan. Kone sit sammuu sen jälkee.

Mutta älä missään nimessä niitä virtoja katko keskenkaiken ellet ole varma että se on jumissa.
Käyttöjärjestelmä päivityksessä saattaa helpostikki mennä puolipäivää hitaalla koneella.

tempokisu
22.06.2021, 03.46
^ olin varma että kone nyt vaan jumiutui. Akkupois-toimenpide ja uudelleenkäynnistys auttoi.
En yleensäkään sammuta konetta, nyt vaan oli että voi tulla ukkosta niin aattelin sammutaa.... mikä oli virheliike. Oli aiemminkin sama juttu, ihan turha jäädä odotteleen sitä windowsin määrittelyn valmistautumista...

Onneksi on varakone vieressä ( ja siinä on tummat yläpalkit, mutta myös työpaikan koneelle tuli noi vaaleat läpikuultavat yläpalkit )

kauris
18.07.2021, 11.58
Aiheuttaako ongelmaa, jos ostaa toisen näytön edellisen kaveriksi ja toisen näytön resoluutio on huonompi kuin toisen? Osaako win kone hyödyntää toisen parempaa resoa vai näyttääkö molemmissa sen huonomman näytön tarkkuudella? Onko merkitystä ajaako samaa kuvaa molempiin näyttöihin vai "sama näyttö" tai käyttääkö vierekkäisinä?

marco1
18.07.2021, 13.21
Osaa kaiken. Ja näyttää miten valitaan, samaa kuvaa tai laajentaa työpöytää.
Rajoitteet tulee vastaan jos näytönohjaimessa ei riitä potkua laajennetun työpöydän käyttöön mutta tämä lähinnä vanhoissa tai halvoissa koneissa.

bici74
18.07.2021, 15.50
^on aika karmeata käyttää erilaisia monitoreita, näin ainakin omalla kohdalla. Eli kaksi monitoria rinnakkain ja "leveä" työpöytä. Kun monitorit ovat samanlaiset tuumakooltaan ja resoluutioltaan, homma toimii - erityisesti kun ne ovat identtisiä. Kun toinen on pienempi/eri resoluutiolla, tulee kaikenlaista sähellystä aina kun rotan osoittimen siirtää ruudulta toiselle. Ja näin vanhemmiten eri resoluutioihin tottuminen vie silmiltä aikaa.

marco1
18.07.2021, 18.17
^ Pitää paikkaansa mutta teknisesti toimii kyllä eri ruudutkin.
Itselläkin jos on läppärin ruutu ja isompi näyttö käytössä niin siinä pienemmässä on jotain vähemmän olennaista ohjelmaa menossa. Vaikkapa Suuren Johtajan puhe.

kauris
19.07.2021, 20.18
Kiitos vastauksista. Haettiin pojalle kuitenkin toinen, samankokoinen mutta pienemmällä resoluutiolla oleva, n. 100 euroa halvempi malli. Hän osti tämän uuden omilla rahoillaan ja halusi säästää. Ihan tyytyväisenä nyt käyttää yhdistelmää. Paremmassa pyörii peli, uudessa heikomman resoluution näytössä keskusteluikkuna ym.

MRe
12.10.2021, 17.07
Jahs. Eipä ole mun main-rig Windows 11-kelpoinen. Intel Core i7-4930K ei ole tuettujen prossujen joukossa. Oh well, onhan toi jo 7 vuotta vanha, mutta jaksaa edelleen vääntää niin pelit kuin 4K-videotkin. Ei kyllä nappaisi päivittää turhan takia, enkä taidakaan. Eipä tuosta W11:sta nyt kauheasti kotikäytössä iloja taida saada.

Mr_W
12.10.2021, 17.23
^ Kestäähän Windows 10:n tuki vielä muutaman vuoden onneksi.

Vaihtoehtona tai harkinnassa on omassa käytössä jokin Linux-jakelu (esim. Lubuntu oli joskus käytössä), kun Win10:stä aika jättää ja jos kaikki koneet ei riitä (itsellä läppäri ei jaksa, mutta pöytäkoneelle Win11 riittää). Saa nähdä.

MRe
12.10.2021, 18.37
^Joo, ei Win10-tuki ole onneksi vielä hetkeen poistumassa, mutta onhan tuo yhdenlaista pakkomyyntiä. Mitään varsinaista syytä ei tuolle ole ja prossu- (&TPM) vaatimuksenkin saa kierrettyä ranettamalla asennuspakettia. Mutta siinä on se riski, että joku päivitys sitten rikkoo koneen.

Nythän mainostetaan, että W11-päivitys on ilmainen. No, jos koneesta vaihtaa emon, ei vanha Windows enää asennu/käynnisty, vaan vaatii uuden lisenssin. Joten menee koko paketti uusiksi. Ei nyt jaksaisi mokomaan taas kolmea tonnia työntää. Vaikka eihän se seitsemälle vuodelle ole kuin luokkaa reilun euron päivä.

hcf
13.10.2021, 19.14
Mun pitäs päivittää emolevyn bios että saisin tuon TPM tuen pöytäköneelle. Asuksen sivut kyllä jumittaa ihan huolella. Taitaa moni muuki yrittää bios päivitystä :D

Smo
13.10.2021, 21.03
Win 11 en kyllä koskisi pitkällä tikullakaan kun toi Win 10 roskakaan ei ole kovin valmis vielä. Tosin voisi tuon toisella levyllä olevan 10 päivittää uteliaisuudesta mutta se varmaan vaatisi ensin miljoona päivitystä kun en ole siihen aikoihin bootannut.

ebike-harrastelija
13.10.2021, 21.05
Hyvä hetki taas katsoa peiliin, ja miettiä haluaako tuollaista monopolia kannattaa. [emoji846] Itse mennyt Linux-pohjaisilla käyttiksillä jo aika monta vuotta, ongelmitta. Toki bisnesmaailma on O365-myrkytettyä, mutta sielläkin Microsoft on alkanut taipumaan ja tukemaan Linuxia yhä paremmin.

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

marmar
13.10.2021, 21.35
^on aika karmeata käyttää erilaisia monitoreita, näin ainakin omalla kohdalla. Eli kaksi monitoria rinnakkain ja "leveä" työpöytä. Kun monitorit ovat samanlaiset tuumakooltaan ja resoluutioltaan, homma toimii - erityisesti kun ne ovat identtisiä. Kun toinen on pienempi/eri resoluutiolla, tulee kaikenlaista sähellystä aina kun rotan osoittimen siirtää ruudulta toiselle. Ja näin vanhemmiten eri resoluutioihin tottuminen vie silmiltä aikaa.

Tottumiskysymys.
Mulla läppärissä 12" full hd resolla oleva näyttö ja pöydällä lisäksi 32" 4k näyttö ja 52" 4k telkkari.

Toimiva setti ja tavaraa mahtuu sen minkä tarvii.

Vähän kovillahan tuossa läppärin näytönohjain on, mutta jaksaa vielä pyörittää. Tuolla setillä aika harvoin tuossa läppärin näytössä on yhtään mitään.

Wanhan pöytäkoneen perässä nuo pyörii kevyesti kun näytönohjaimessa on enemmän potkua.

hcf
13.10.2021, 21.40
Win 11 en kyllä koskisi pitkällä tikullakaan kun toi Win 10 roskakaan ei ole kovin valmis vielä. Tosin voisi tuon toisella levyllä olevan 10 päivittää uteliaisuudesta mutta se varmaan vaatisi ensin miljoona päivitystä kun en ole siihen aikoihin bootannut.

Eipä kyllä 10:ssä ole ollu mitää vikaa. Hyvä käyttis ollu.
Mutta microsofti on tapansa mukaan aina julkassu väliin jonku raakileen joka 11 vois taas olla. (Me, vista, 8 jne)

Mutta eiköhän siitä 11:sesta pääse takasi 10:iin. Mielenkiinnostahan tuo häätyy testata kuite.

Linuxeilla on kyllä tullu leikittyä aikoinaan ihan tarpeeksi että enään en jaksa. Ei ainakaan pelihommissa toimi.

Smo
13.10.2021, 22.15
Hyvä hetki taas katsoa peiliin, ja miettiä haluaako tuollaista monopolia kannattaa. [emoji846] Itse mennyt Linux-pohjaisilla käyttiksillä jo aika monta vuotta, ongelmitta. Toki bisnesmaailma on O365-myrkytettyä, mutta sielläkin Microsoft on alkanut taipumaan ja tukemaan Linuxia yhä paremmin.

Mulla tää kone boottaa macOS, OS X ja Linuksiin Win lisäksi, noi muut sit vähän mihin sattuu

MRe
14.10.2021, 09.25
Mun pitäs päivittää emolevyn bios että saisin tuon TPM tuen pöytäköneelle. Asuksen sivut kyllä jumittaa ihan huolella. Taitaa moni muuki yrittää bios päivitystä :D
Mulla on ASUS Rampage IV Black-Edition ja siihen ei TPM-tukea löydy. Koko TPM-vaatimus on käsittämätön ja haiskahtaa pahasti M$:n rahastukselta. Nyt täysin toimiviin koneisiin pitää hankkia uusi emo ja prossu, joka tarkoittaa sitä, että myös käyttis pitää ostaa uudestaan.

Mutta pysyn kympissä nyt vielä toistaiseksi ja mietin, että koska sitten vaihdan koko koneen. Ei vaan kauheasti jaksaisi, kun aikanaan tuonkin kasasin itse sillä idealla että se on mahdollisimman hiljainen. Normikäytössä prossun tuulettimet (2 kpl) pyörii hiljalleen, muut on hiljaa. Sitten kun laitetaan pedal-to-the-metal, niin puhinaa alkaa kuulumaan, olisko tuolla kuusi vai seitsemän ropellia. Onhan tuo vanhaa tekniikkaa, SATA-RAID10 perässä kuusi tavallista mekaanista levyä ja muutama SATA SSD-levy.

hcf
14.10.2021, 09.54
^Joo niinhän tuo haiskahtas mutta en kyllä tiiä mitä MS hyötyy tietokoneiden myynnistä. Ei kuitenkaan ole mikään iso valmistaja omilla vehkeillään. Jotai lisenssimaksuja kenties?
Kännyköissähän tuota on jo harrastettu kauan ainaki androideilla. Sen parivuotta saa päivityksenä uudemman version.

MRe
14.10.2021, 10.10
^Ei se raudan myynnistä hyödykään, mutta jos emo vaihtuu, pitää ostaa uusi Windows-lisenssi. Aiemmin sai duunin kautta ns. Home Use Programin puitteissa Windows ja Office-lisenssit, mutta tietenkin M$ luopui noista.

bici74
14.10.2021, 12.05
Tottumiskysymys.
Mulla läppärissä 12" full hd resolla oleva näyttö ja pöydällä lisäksi 32" 4k näyttö ja 52" 4k telkkari.

En vaan totu :). Viime vuonna koronaevakossa oli 27" FullHD-hätävaramonitori käytössä ja läppärissä sitten 13". Tuli kyllä kiroiltua moneen otteeseen. Varmasti myös riippuu mitä ja montako softaa pitää samaan aikaan ruuduilla olla. Mulla melkoinen sillisalaatti ja koska pyrin ajamaan niitä fullscreen-modessa, siirtelen joitain ruudulta toiselle tarpeen mukaan. Jotkut perussoftat jossa paljon infoa ruudulla, kuten vaikka Outoluukku, ovat aivan erilaisia käyttää eri resoilla. Ja nämä silmät ovat samat vanhat edelleen.

Moska
14.10.2021, 12.57
^ pitää ostaa uusi Windows-lisenssi.

Ainakin ite sain aktivoitua uuden setupin vanhalla lisenssillä, kun alkuvuonna siirryin ryzeniin. Ja samaten pojan vinkun aktivointi meni "heittämällä" vanhasta.

Lähetetty minun LYA-L09 laitteesta Tapatalkilla

ebike-harrastelija
14.10.2021, 13.47
Linuxeilla on kyllä tullu leikittyä aikoinaan ihan tarpeeksi että enään en jaksa. Ei ainakaan pelihommissa toimi.

Pelihommissa toimii nykyään aika lailla hyvin, Steam Valvet sun muut kun on taustalla. Itsellä ollut käytössä tämä pelailuun jo pidempään, toiminut kyllä hyvin vähän vanhemmallakin raudalla: https://lutris.net/

Kyllä nuo tietyt Linux-jakelut, Ubuntu sekä johdannaiset kuten Linix Mint toimivat oikeinkin hyvin nykyään ihan tuotantokäytössäkin. Useammim sitä joutuu vieressä pyörivää Winkkari-konetta käynnistelemään uudelleen.

MRe
14.10.2021, 14.03
Ainakin ite sain aktivoitua uuden setupin vanhalla lisenssillä, kun alkuvuonna siirryin ryzeniin. Ja samaten pojan vinkun aktivointi meni "heittämällä" vanhasta.

Juu, prossun vaihto ei estä lisenssin siirtämistä. Emon vaihto estää. Uusi emo = uusi kone.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/reactivating-windows-after-a-hardware-change-2c0e962a-f04c-145b-6ead-fb3fc72b6665

Moska
14.10.2021, 14.11
Juu, prossun vaihto ei estä lisenssin siirtämistä. Emon vaihto estää. Uusi emo = uusi kone.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/reactivating-windows-after-a-hardware-change-2c0e962a-f04c-145b-6ead-fb3fc72b6665

Joo, mun vanha setuppi oli 2500K prossulla ja nyt amd, pojalla kanssa intelistä amdhen.
Oma setuppi tuli heti puhtaalla asennuksella uudelle levylle ja pojalle tuli uusi levy ja puhdas asennus muutama kuukausi osien uusimisen jälkeen.
Eli emot, prossut, muistit vaihtui molemmille ja aktivoinnissa ei ollut ongelmaa. Molemmilla vanhat asennukset ollu alunperin W7, jotka päivitetty W10

MRe
14.10.2021, 14.34
^Ok, no jos tuota M$:n tekstiä lukee, niin tosiaan siellä sanotaan, että vaatii uudelleen aktivoinnin. Pitäisi vain jostain löytää se lisenssiavain...

hcf
14.10.2021, 20.46

Paitsi että käytän samaa ultimate/pro lisenssiä uudessa koneessa mikä oli käytössä vanhassa. Kaikki osat vaihtu.
Vissiin tunnukselle jotenki tallentunut. Ei tarvinu ku kirjautua sisään niin oli aktivoitu

Moska
14.10.2021, 21.17
Sama juttu omassa ja pojan koneessa. Asennuksessa aktivoinnin skippaus ja ms tunnuksilla löytää lisenssin. Toki otin tunnukset talteen vanhoista asennuksista, mutta ei ollut tarvetta

MRe
14.10.2021, 21.41
Ehkä mä vaan sitten vaihdan emon ja prossun…

Smo
15.10.2021, 20.19
^Mulla on kyllä mennyt emon vaihdon yhteydessä .. tosin silloin on ollut paikallinen tili

hcf
17.10.2021, 23.00
No nyt on Win11 asennettu. Ensituntumalta sanoisin että hommia on vähän yksinkertaistettu. 10:ssä oli vielä jäänteitä 7:sta ku asetuksia sääti.
Nyt en ainakaan löydä miten päästä laitehallintaan muutako etsi kuvakkeen kautta

TERU
23.10.2021, 16.44
Ei löydä mihin gmail tallettaa vääriä osoitteita android-tabletilla, eivät ole yhteystiedoissa eikä noita löydä muutoin, mutta kun käy lähettämään postia, niin jopa ehdottaa noitakin ja joskus hämää väärää käyttämäänkin. Nuot olis hyvä saada deletoitua.

petev
23.10.2021, 19.27
Ei löydä mihin gmail tallettaa vääriä osoitteita android-tabletilla, eivät ole yhteystiedoissa eikä noita löydä muutoin, mutta kun käy lähettämään postia, niin jopa ehdottaa noitakin ja joskus hämää väärää käyttämäänkin. Nuot olis hyvä saada deletoitua.

mene google.fi ja valitse yläkulmasta google-tili, valitse google tilisi asetukset, ihmiset ja jakaminen, yhteystiedot tuolta löytyy usein yhteydessä olleet tms

TERU
23.10.2021, 21.59
Nyrkit savessa puoli ruumista syvällä googlessa yritin vääntää jo aiemmin noita säätöjä, en vaan onnistu poistamaan jotain piilossa olevaa...ongelma ei merkittävä...olkoon, sanoi korppi kun nokka katkesi.

tempokisu
13.11.2021, 11.08
Kun Mozilla Firefox ei suostu vastaamaan - sivu avautuu, ja siinä on kohta "palauta edellinen istunto" mutta välittömästi alkaa se o- pyöriä "ei vastaa". Kannattaisiko nyt vaan poistaa koko Firefox-ohjelma ( ja ehkä yrittää ladata se uudelleen, yritin ladata uudelleen muttei onnistunut ehkä siitä syystä että ohjelma on koneella)

marmar
13.11.2021, 12.05
Kun Mozilla Firefox ei suostu vastaamaan - sivu avautuu, ja siinä on kohta "palauta edellinen istunto" mutta välittömästi alkaa se o- pyöriä "ei vastaa". Kannattaisiko nyt vaan poistaa koko Firefox-ohjelma ( ja ehkä yrittää ladata se uudelleen, yritin ladata uudelleen muttei onnistunut ehkä siitä syystä että ohjelma on koneella)

Kyllä sen latauksen pitäisi normaalisti onnistua, vaikka ohjelma on koneella. Jos homma on kutenkin pahasti solmussa tekisin seuraavat operaatiot:
Sammuttaa koneen Shift nappi pohjassa
Käynnistää koneen
Poistaa Firefoxin asennuksen
Tekee Toisen uudelleenkäynnistyksen Shift nappi pohjassa.
Lataa Firefoxin ja asentaa sen.

Tietty voi ihan alkuun koittaa myös pelkkää shif pohjassa uudelleenkäynnistystä.

tempokisu
13.11.2021, 19.19
^ uudelleenkäynnistämisiä on kokeiltu "aika monta kertaa" ...mutta aattelin vaan että kun ei kerta ohjelma toimi niin samantienhän sen voi poistaa. Voisin tietysti viedä koneen huoltoon ( jossa se pari vuotta aiemminkin oli ja tietyt ongelmat korjattiin...tai siis kone oli täynnä ongelmia) mutta ei nyt tämän takia viittisi...olen jo tottunut aika hyvin tähän Chromeen.

Zykkel
13.11.2021, 20.51
Firefox:n saa täysin pois poistamalla sen asennuskansion. Näkymä voi olla hiukan eri kuin alla oleva, mutta suunnilleen tuon kuvan mukaisesti: Mozilla Firefox --> Hiiren oikealla: Poista ja käynnistämällä kone uudestaan.
https://img.aijaa.com/m/00270/15012375.jpg (https://aijaa.com/jeGgiq)

Mr_W
13.11.2021, 21.14
^ Eikö ainakin ensin kannattaisi koittaa Firefoxinkin poistamista Windowsin virallista tapaa käyttäen, siis jostain asetuksista/ohjauspaneelista?

Windows 10:ssä: asetukset -- sovellukset -- Mozilla Firefox -- poista asennus.

Edit: voi olla että yllä oleva tekee ihan saman, luin tuon vain asennuskansion poistamisena, jolloin rekisteriin ja muualle jäänee tietoja.

marmar
13.11.2021, 21.37
^ uudelleenkäynnistämisiä on kokeiltu "aika monta kertaa" ...mutta aattelin vaan että kun ei kerta ohjelma toimi niin samantienhän sen voi poistaa. Voisin tietysti viedä koneen huoltoon ( jossa se pari vuotta aiemminkin oli ja tietyt ongelmat korjattiin...tai siis kone oli täynnä ongelmia) mutta ei nyt tämän takia viittisi...olen jo tottunut aika hyvin tähän Chromeen.

Onko ollut shift pohjassa. Se tekee täyden uudelleenkäynnistyksen. Pelkkä käynnistä uudelleen on vai osittainen uudelleenkäynnistys
https://www.verkkouutiset.fi/tietokoneesi-ei-ehka-sammu-taysin-nain-sen-saa-tehtya/#57d8e813

Zykkel
13.11.2021, 22.14
Hiukan jäi mietityttämään, oliko Firefox:a ollenkaan poistettu? Jos sen haluaa takaisin tai toimivaksi, niin uudelleen vanhan päälle asennus pitäisi onnistua tuolta: Lataa Firefox — Avoin verkkoselain - Mozilla (https://www.mozilla.org/fi/firefox/new/) Tuo tekee käyttäjän omalle tietokoneelle oletuksena "Ladatut tiedostot" kansioon Firefox Installer ohjelman jota kaksois napauttamalla asentaa Firefox:n uudestaan oli vanha pohjalla tai ei.

hcf
13.11.2021, 22.32
Taitaa tempokisun olla parempi viiä kierrätykseen se kone.
Ei oo ensimmäinen kerta ku sulla se jumittelee [emoji16]
Varmaan joku viallinen komponentti pistelee bittejä vinoon.
Tai viallinen käyttäjä

jalkkis
13.11.2021, 22.48
Kyllä mullakin on joskus Firefox jumitellut. Syystä tai toisesta Task Managerissa on ollut useampi firefox.exe käynnissä. Ne kun on tappanut pois niin homma on oiennut.

Jos tuokaan ei auta niin pois vaan koko ohjelma ja uusi asennus, jos haluaa koittaa uusiksi.

tempokisu
14.11.2021, 22.29
Taitaa tempokisun olla parempi viiä kierrätykseen se kone.
Ei oo ensimmäinen kerta ku sulla se jumittelee [emoji16]
Varmaan joku viallinen komponentti pistelee bittejä vinoon.
Tai viallinen käyttäjä

Viallinen käyttäjä on joo ( luurangot kaapissa kolisee), mutta en todellakaan vie tätä kivaa konetta minnekään kierrätykseen, toimiva vempainhan tämä...tämmöistä 43cm x 23cm näytön läppäreitä ei ole enää kaupoissa, kaikki on jotain surkeita pikkunäyttöjä pienellä näppäimistöllä ( ja Windows kymppi tai yksitoista...). Tällä koneella kuvankäsittelykin on parempaa ( näytön yleisilme ja resoluutio )
Nyt on kyllä Chrome toiminut ihan ok ja olen saanut tietojani tallennettua, joten katsellaan mitä Firefoxin kanssa, todennäköisesti poistan tuon ja yritän ladata uudelleen, jos ei onnistu niin sitten ei. Eihän se Internet Explorerkaan enää missään toimi ( paitsi e-reseptin kirjoitus työkoneella...)

^en hahmota mikä on Task Manager, mutta en usko että mulla olisi useampi firefox käynnissä, yksi vaan. Joskus olen ollu malttamaton, tulee ilmoitus että Firefox on jo käynnissä ja olen sitten sulkenut muut.

taski63
15.11.2021, 08.43
--- en hahmota mikä on Task Manager, mutta en usko että mulla olisi useampi firefox käynnissä, yksi vaan. Joskus olen ollu malttamaton, tulee ilmoitus että Firefox on jo käynnissä ja olen sitten sulkenut muut.

Ctrl-Alt-Del näppäinyhdistelmä, ja vaihtoehto "Tehtävien hallinta", jos on suomenkielinen. Heti ensimmäinen välilehti näyttää käynnissä olevat sovellukset ja prosessit. Jos jokin sovellus jumittelee eikä sulkeudu normaalisti, sieltä pystyy sulkemaan (hiiren oikealla -> Lopeta tehtävä). Perehtyneemmät löytää tuolta paljon muutakin hauskaa.

Zykkel
15.11.2021, 09.46
kaikki on jotain surkeita pikkunäyttöjä pienellä näppäimistöllä ( ja Windows kymppi tai yksitoista...).
Päättelen, että kone on Windows7 käyttöjärjestelmällä johon tuki päättyi 14.1.2020. Luonnollisesti ei laitevalmistajilla ole enää suurta intoa ajureita päivittää ja tietoturvakin voi olla jo riskinä.

Suosittelisin päivittämään todennäköisesti Windows Update:ssa odottavan Windows 10 päivityksen + kaikki muut päivitykset mitä se tarjoaa. Uusi 10 ei kuitenkaan niin paljon eroa 7:sta ja madaltaa kynnystä siirtyä 11:een, kun sen aika on. Tällä saisit pidettyä vanhan koneesi ja eikä edes maksaisi mitään.

Aikaa päivityksen lataamiseen ja asentamiseen voi mennä useita tunteja, mutta sen aikana voi tehdä jotain muuta, vaikka käydä pyörällä lenkin ajamassa.:)

tempokisu
15.11.2021, 18.56
Kiitos vastauksista! mä en vaan aina oikein ymmärrä/osaa. "taski63" ehdotus toi eteen näkymän, josta en ole varma mitä nyt pitäisi tehdä...en tee. "Zykkel" tämä on vanha kone joka todennäköisimin EI jaksa pyörittää kymppi-ikkunoita, se päivitys tulikin aikoinaan ja oli kyllä kauhun hetket, mutta sain palautettua vanhan järjestelmän. Vieressä on pieni varakone ( naurettava 15.6" näyttö) jossa on kymppi.
Tällä "pääkoneella" on niin miellyttävä luettavuus, en tiedä mikä sana se nyt on mutta näkymä sopii mun silmille. Ja siis ISO näyttö. Kuvien laitto on miellyttävämpää. Mä vaan tykkään tästä, ja Valkeakoskella on erinomainen tietokonehuolto-liike että jos tähän tulee nyt jotain infernaalista niin vien sinne ensin. Toissajouluna kone oli siellä huollossa ( ongelmia oli vaikka miten..) aattelin että hyvä jos alle 500e....siis oli 50e. Ja koneen suunnilleen kaikki jutut oli korjattu.

JohannesP
17.11.2021, 00.51
Jos pienemmällä näytöllä varustettu kone on tuoreempi ja parempi (win 10 päätellen) niin voihan siihen hankkia erillisen näytön. Esim. Gigantista halvin 24 tuumainen full hd (1080p) näyttö maksaa 129 €. Paremmalla väritoistolla olevat sit 250-300 € paikkeilla mitkä sopii jo valokuvien käsittelyyn.

Noissa näyttöjen väritoistoissa on oikeasti paljonkin eroa minkä huomaa nöösikin viimeistään jos katselee rinnakkain värikarttoja molemmilla näytöillä. Varsinkin läppäreissä näytöistä on poikkeuksetta hyvinkin paljon säästetty ja vanhemmissa vielä surkeammat. Hyvä näyttö on lähes verrattavissa hyvään kameraan lopputulosta katsellessa. Jos kuvia jakelee ja katsojalla erottelevampi näyttö niin kuvista voi näkyä parannuksia mitä kuvaaja ei ole edes huomannut.

Erillinen näppäimistö ja hiiri on tällöin myös suositeltavaa.

tempokisu
17.11.2021, 01.30
^ no ei se nyt parempi ole, pikkukone toimii varakoneena. En tykkää ollenkaan kun näppis on niin pieni - ja siis tässä vanhassa koneessa näyttö on tosi hyvä. Jos jotain tulee vien uudelleen huoltoon. Tosi hankalaa jos pitäisi nyt tähän "työpöydälle" ( vanha senkki) joku erillinen näyttö...
Hyvin olen sopeutunut Chromea käyttämään, kohta unohtaa että Firefoxissa ne kirjainmerkit sai kiinteästi sivupalkkiin, eihän se ole kun yksi klikkaus ja kirjainmerkit on siinä, ja itse asiassa ihan hyvä että nettisivu näkyy nyt isompana.

harmis
17.11.2021, 07.59
^ no ei se nyt parempi ole, pikkukone toimii varakoneena. En tykkää ollenkaan kun näppis on niin pieni - ja siis tässä vanhassa koneessa näyttö on tosi hyvä. Jos jotain tulee vien uudelleen huoltoon. Tosi hankalaa jos pitäisi nyt tähän "työpöydälle" ( vanha senkki) joku erillinen näyttö...
Hyvin olen sopeutunut Chromea käyttämään, kohta unohtaa että Firefoxissa ne kirjainmerkit sai kiinteästi sivupalkkiin, eihän se ole kun yksi klikkaus ja kirjainmerkit on siinä, ja itse asiassa ihan hyvä että nettisivu näkyy nyt isompana.
Saahan kirjanmerkit cromessakin kirjanmerkkipalkkiin. Klikkaat oikeasta yläkulmasta kohtaa, jossa kolme pistettä --> viet hiiren kohtaan kirjanmerkit --> avautuu uusi valikko --> klikkaat kohdasta "näytä kirjanmerkkipalkki".

tempokisu
17.11.2021, 08.27
^ niin, on jo, mutta tuohon sivuun ( avoinna olevan sivun vasemmalle puolelle pitkittäin) se missä on kaikki kirjainmerkit. Yläpalkissa on tärkeimmät ( kuten Fillari-lehden foorumi) ....siis tein noin kuten laitoit ja ne kirjainmerkit POISTUI onneksi sain takas....
No, näkyypähän sivu isompana ( esim. sähköposti) ja kirjainmerkit on vain yhden klikkauksen päässä tuolla kirjainmerkkipalkissa, eipä tämä nyt niin iso vaiva ole.
Yritin poistaa Firefoxia....no eipä suostunut poistumaan, jäi pyörimään että "poistetaan...." piti sulkea koko kone ja avata uudelleen, nyt on poistunut...antaa olla nyt näin.

Nickname
17.11.2021, 08.55
^ Kyllä sinun kannattaisi heittää tuo kone mäkeen jos siitä ei saa poistetttua nettiselainta ilman että se kaatuu ja kuten tuolla jossain viestissä sanottiin niin vanhentunut käyttöjärjestelmä on tietoturva riski, jostain olen myös kuullut että Chrome on selaimena epäluotettavin mitä tulee tietoturva asioihin, <-- tuo on tosin kuulopuhe enkä tiedä varmaksi onko totta.

metusala
17.11.2021, 09.05
^ niin, on jo, mutta tuohon sivuun ( avoinna olevan sivun vasemmalle puolelle pitkittäin) se missä on kaikki kirjainmerkit...

Näinkö: https://chrome.google.com/webstore/detail/bookmark-sidebar/jdbnofccmhefkmjbkkdkfiicjkgofkdh?hl=fi ?

tempokisu
17.11.2021, 13.43
Näinkö: https://chrome.google.com/webstore/detail/bookmark-sidebar/jdbnofccmhefkmjbkkdkfiicjkgofkdh?hl=fi ?

Mä yritin mutta ...ei hyvä, ja jäsen Nickname, ei todellakaan. Tässähän tämä toimii ihan hyvin :) ei mulla ole mitään ihmeempiä latauksia ja aika vähän näitä suosikki-sivuja. Tämä kone on vaan kuvajuttujen suhteen ja siis kokonaisuudessaan isokokoisen näytön takia niin hyvä että pidän tästä kiinni viimeseen asti.

Kiitos kuitenkin avuista ja vinkeistä teille :) ja eipä onnistu Fireroxin uudelleenlataus, tämä kone ei näköjään tykkä Firefoxista...

metusala
17.11.2021, 16.03
... ja eipä onnistu Fireroxin uudelleenlataus, tämä kone ei näköjään tykkä Firefoxista...

Oletko tätä tutkinut:
Asenna Firefox uudelleen
https://support.mozilla.org/fi/kb/tutki-ja-korjaa-firefoxin-ongelmia#w_5-asenna-firefox-uudelleen

Huomaa kohta 4:
Poista Firefoxin asennuskansio, joka on oletusarvoisesti jokin seuraavista:
(32-bittinen Windows) C:\Ohjelmatiedostot\Mozilla Firefox
(64-bittinen Windows) C:\Ohjelmatiedostot (x86)\Mozilla Firefox

Kirjainmerkit saat muuteen Chromesta takaisin Firefoxiinkin:
https://support.mozilla.org/fi/kb/kirjanmerkkien-tuominen-google-chromesta

tempokisu
18.11.2021, 05.01
^ Firefox tulee tiedostona, eikä avaudu, en vaan osaa enkä ymmärrä.
Todennäköisesti vika on tässä koneessa, ja sille en voi mitään. Kun kuitenkin kaikki muu toimii en haluaisi tätä huoltoonkaan viedä.

tempokisu
18.11.2021, 17.30
Siis oikeastaan tämä Chrome on parepi kuin Firefox. Välilehdet on selvästi erottuvina ( eikä yhtenäinen "nauha"), selvästi nopeampi, kirjainmerkkien paikka onkin parempi oikealla puolella eikä sen listan tarvi olla koko ajan esillä. Sähköposti ( Telian oma sivu) ei mene heti "istunto vanhentunut" pysyy kauemmin siinä aktiivisena. Jos joku tunnistautuminen ...mikäs se salasana oli, voin tunnistautua myös Googlen avulla. Ja mun avattareni ( sama kun täälllä) näkyy pienenä kuvana sivun yläkulmassa.
Kirjainmerkit muuten taitaa saada tuon "laajennukset" kautta siihen sivupalkkiin.

tempokisu
23.11.2021, 20.18
Pakko vielä yrittää, ladata Firefox uudelleen. No tässä jo melkein tunti odoteltu ja se vihreä asennuspalkki vaan on about 10% kohdalla, mutta ei näytä edistyvän siitä.
Sitä latausikkunaa ei saa pois, odotellaanko vai suljenko koneen ja annan Firefoxin olla....

...jos ei tässä ajassa lataus edisty, niin se on koneen sulkeminen ja näköjään Firefoxin unohtaminen, tämä kone ei sitä huoli.

pete+
06.12.2021, 19.03
Vinkki puhelimen tietojen siirtoon.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48372-Puhelimen-vaihtoa&p=3112856#post3112856

tempokisu
06.12.2021, 21.23
^ :D "pitää asentaa koneelle Python" mä näen tämä sieluni silmillä tapahtuvan Fingerporissa

pete+
07.12.2021, 15.56
^ :D "pitää asentaa koneelle Python" mä näen tämä sieluni silmillä tapahtuvan Fingerporissa

Empä ole kuullutkaan ohjelmointikielestä nimeltä Nahkiainen.
Pitäisikö sellainen olla?:D

tempokisu
07.12.2021, 16.17
Empä ole kuullutkaan ohjelmointikielestä nimeltä Nahkiainen.
Pitäisikö sellainen olla?:D

No pitäisi •••••••

pete+
09.12.2021, 19.03
No pitäisi •••••••

No sitten vaan foorumin nörtit sitä rakentelemaan!
Kuka lähtee mukaan?
https://github.com/Petri2/Nahkiainen

Kihti
09.12.2021, 20.34
Kuka lähtee mukaan?
Ehdotan, että koodi pitäisi kirjoittaa yhdelle riville ja luetaa oikealta vasemmalle. Ei luokkia tahi olioita. Eli koko ohjelma luetaan yhdestä tiedostosta.

Concorde
09.12.2021, 21.30
Ja koodi pitää kommentoida sen verran erikoisesti , että niistä kommenteista koostetulle kuunnelmalle naureskellaan pikkujouluissa... [emoji1]

tempokisu
12.12.2021, 22.09
Kuka lähtee mukaan?

~ ~ ai oikeesti, mä ajattelin että on vaan vitsi...no on sitten joku kivan nimen valinnu....

bici74
15.12.2021, 10.21
Osaisko joku suositella jotain hyväksikoettua AdBlockeria Androidille? Selaimena Chrome.

Simppeli riittää, periaatteessa pitäisi olla helppo on/off ja riittää jos suurimman osan roskasta suodattaisi. En tarvitse omia regexejä etc.

hcf
15.12.2021, 15.21
uBlock origin mulla ainaki on käytössä joka laitteella. Chromea sen sijaan en käytä

pete+
15.12.2021, 19.22
~ ~ ai oikeesti, mä ajattelin että on vaan vitsi...no on sitten joku kivan nimen valinnu....

No, vitsihän se onkin.
Tuo vain luo hieman uskottavuutta.:D

lansive
17.12.2021, 15.42
Ehdotan, että koodi pitäisi kirjoittaa yhdelle riville ja luetaa oikealta vasemmalle. Ei luokkia tahi olioita. Eli koko ohjelma luetaan yhdestä tiedostosta.

Jos tulee syntaksissa virhe, niin tiedosto hävitetään.

pätkä
17.12.2021, 16.20
Osaisko joku suositella jotain hyväksikoettua AdBlockeria Androidille? Selaimena Chrome.

Simppeli riittää, periaatteessa pitäisi olla helppo on/off ja riittää jos suurimman osan roskasta suodattaisi. En tarvitse omia regexejä etc.

https://adguard.com/fi/welcome.html

Toimii hyvin ainakin apple laitteilla.

bici74
17.12.2021, 18.54
https://adguard.com/fi/welcome.html

Toimii hyvin ainakin apple laitteilla.Ohhoh, kiitoksia tästä! Puhelin/selain menee nyt warp speediä (Samsung S21 5G tuoreimmilla Androidilla ja Chromella). Parin tunnin kokeilussa vaikuttaa verran loistavalta. Oletetaan tietysti ettei pahojaan tee kun aika syvälle järjestelmään asentuu.

Kiitokset myös hcf:lle aiemmasta vinkistä, tämä AdGuard kyllä vetää pitemmän korren näin alkutestailun jälkeen.

Ohiampuja
17.12.2021, 23.49
Mikä on AdBlocker?

Ps. Kävin katsomassa tuota Adguardia, niin sehän kuulosti ihan liian hyvältä ollakseen totta? Mikäs koira tuolla on haudattuna? Mitäs haittoja tuollaiset voi aiheuttaa?

bici74
18.12.2021, 02.11
Mikä on AdBlocker?

AdBlocker (yleiskäytössä oleva nimi vaikka moisella ihan oikea tuote kulkeekin) periaatteessa suodattaa mainoksia pois weppisivuilta parantaen käyttökokemusta ja nopeutta. Monissa näissä on sitten paljon lisäominaisuuksia esim. evästeisiin sekä tietoturvaan liittyviä.

hcf
18.12.2021, 08.25
Mikä on AdBlocker?

Ps. Kävin katsomassa tuota Adguardia, niin sehän kuulosti ihan liian hyvältä ollakseen totta? Mikäs koira tuolla on haudattuna? Mitäs haittoja tuollaiset voi aiheuttaa?Sivut ei välttämättä toimi. Sillon häätyy laittaa pois päältä

telipyörä
18.12.2021, 10.17
Foorumi menee konkurssiin, kun ei ole mainostuloja.

JackOja
13.01.2022, 11.00
Keksin, että tarvitsisin kytkimen USB-kovalevyliitännällä... onko sellaisia olemassa? Hintaluokassa ~muutamia kymppejä.

Tiedän, että tuollaisia WLAN-reitittimiä olisi, mutta nykyinen on uudehko ja toimiva joten en haluaisi sitä vaihtaa.

Perimmäinen tarkoitus on saada kaikki huoneiston verkkopistokkeet käyttöön ja kytkin tarvitaan jakokaappiin siksi. Reititintä en laita jakokaappiin tekemään tuota koska sieltä langaton signaali ei ulotu täysillä koko huoneistoon.

Kovis kylkeen olis kiva lisä. Vai laitanko NASsin?

bici74
13.01.2022, 11.39
Keksin, että tarvitsisin kytkimen kovalevyliitännällä... onko sellaisia olemassa? Hintaluokassa ~muutamia kymppejä.

Tiedän, että WLAN-reitittimiä olisi, mutta nykyinen on uudehko ja toimiva joten en haluaisi sitä vaihtaa.

Perimmäinen tarkoitus on saada kaikki huoneiston verkkopistokkeet käyttöön ja kytkin tarvitaan jakokaappiin siksi. Reititintä en laita jakokaappiin tekemään tuota koska sieltä langaton signaali ei ulotu täysillä koko huoneistoon.

Kovis kylkeen olis kiva lisä. Vai laitanko NASsin?

Mun ratkaisu olisi:

1) halpis gigabit-kytkin, alle kahdella kympillä saa TP-linkin 5-porttisen Amatsoniasta
2) Raspberry Pi OpenMediaVaultilla (https://www.openmediavault.org/) ryyditettynä siihen viereen sekä sitten se USB-oletettu HDD Raspiin kiinni. Tai kaksi jos haluaa RAIDausta. Tuolla sitten hoituu vähän vakavammatkin NAS-tarpeet ilman tarvetta olla datapaavo.

JackOja
13.01.2022, 13.03
^kiitos vihjeestä. Katselin Rasberrya ja ei taida ihan plug'n'play olla. Mutta en tuomitse vielä, tutustun. #ihanvaankytkin -tavaraa saa Verkkiksestäkin alle kympillä. Siellä tosin Rasberry-hyllyssä pitkälti ei-oota.

bici74
13.01.2022, 17.47
^kiitos vihjeestä. Katselin Rasberrya ja ei taida ihan plug'n'play olla. Mutta en tuomitse vielä, tutustun. #ihanvaankytkin -tavaraa saa Verkkiksestäkin alle kympillä. Siellä tosin Rasberry-hyllyssä pitkälti ei-oota.

Ääh joo, ovat lopettaneet OMV Raspi-imagen ylläpidon joten manuaaliasennukseksi menee. Ei pitäisi olla ylivoimaista ohjeiden kanssa mutta tosiaan kauempana P'n'P:stä (vaikka tuosta:https://pimylifeup.com/raspberry-pi-openmediavault/). Jos sitä itse laitetta ei saa niin tietysti se asentaminen on tekemätön paikka. Kyllähän noita viimeistään ulkomailta saa, tarkkana vaan kulujen kanssa sekä vielä tarkempana Brexit-landian kanssa.

Kihti
13.01.2022, 21.36
Eikö nuita wlan reitittimiä voi käyttää kytkimenä ilman sitä wlania? Voit päästä halvemmalla kuin raspi ja kytkin yhdistelmällä.

jalkkis
13.01.2022, 23.17
Voihan sen wlanin sammuttaa pois.

Mulla on Huawein 5G purkki kotona. Piti sammuttaa sen wlan pois kun se oli jäätävän surkea. Liitin siihen TP-linkin Wlan-reitittimen ja nyt homma pelittää hyvin.

Ja Synologyn NAS löytyy.

bici74
13.01.2022, 23.50
juu, toki WLAN-purkki USB-liittimellä kelpaa, kääntää vaan langattoman offille kuten mainittu. Katsoo myös että se USB ja liittyvät ominaisuudet ovat tarpeen tasolla (3.0/3.1, tarvittavat filesysteemit SAMBA/CIFS/NFS/whatever tuettu jne.). Taitaa olla nykybokseissa, joskus ennen muinoin ne USB-liittimet oli tarkoitettu tyyliin konfiguraation varmuuskopion ottaminen muistitikulle).

Ohiampuja
25.01.2022, 21.17
Hiukka ohi, mutta jatkan silti.

Sattumalta katsoin luurista jotain viestikenttää, niin siellä oli ilmoitus että mun auto on ollut aamusta asti kansiareenan parkkihallissa. Vaikka on ollut pihassa melkein koko päivän. Onneksi parkkifirman aspa oli auki, kätevästi näkivät rekkarin takaa pysäköintiedon ja kuvan millä parkkeeraus oli kirjattu. Kaveri totesi heti että kameran lukuvirhe ja rahat palautetaan.

Eli onnellinen päätös, mutta hiukan hätkähdytti että kuinka tuollaisen virheen voisi estää tai minimoida?

hcf
26.01.2022, 11.29
^Onko sulla joku pysäköintisovellus johon tallennettu kortti ja puhelintiedot?
Miettä eikait ne muuten voi velotella mittää

JackOja
26.01.2022, 11.32

Kyllä ne lähettää rekisterinumeron perusteella laskun niillekin ketkä eivät ole rekisteröityneet käyttäjäksi.

pete+
26.01.2022, 13.33

Joopa joo.
Sitten kyn isoveli ryhtyy kasvotunnistuksen perusteella laskuttamaan niin...:(

Ohiampuja
26.01.2022, 15.22
Juu, käytössä on Taskuparkki, Parkman ja Moovy. Moovy pelaa tuolla Tre keskustan parkkihalleissa ja Taskuparkki tarvitaan Hervannassa. ( Ja on vielä Parkman käytössä, mutta siinä ei ole kameratunnistus päällä ja nyt otin myös Taskuparkista kameratunnistuksen pois päältä.)

bici74
26.01.2022, 15.55
Kyllä ne lähettää rekisterinumeron perusteella laskun niillekin ketkä eivät ole rekisteröityneet käyttäjäksi.Rupeis vituttamaan moinen toiminta jos jonkun parkkinarikan kamera lukee rekkarin väärin ja mulle tulee lasku joka mahdollisesti jää viikoiksi laatikkoon koska olen lomalla tms. Josta sitten seuraa mitä maksujen maksamatta jättämisestä seuraa. Ja sitten se aika mikä moisen sotkun selvittämiseen menee jne.

JackOja
26.01.2022, 16.02
Rupeis vituttamaan moinen toiminta jos jonkun parkkinarikan kamera lukee rekkarin väärin ja mulle tulee lasku joka mahdollisesti jää viikoiksi laatikkoon koska olen lomalla tms. Josta sitten seuraa mitä maksujen maksamatta jättämisestä seuraa. Ja sitten se aika mikä moisen sotkun selvittämiseen menee jne.

Niinpä. Etenkin se mitenkä todistaa, ettei ole ollut pysäköimässä ko. paikassa sillloin ja silloin. Jos kilvessä on sopivasti koirankakkaa tai muuta mönjää niin helposti V onkin N tai Y, I on L tai T jne... Puhumattakaan siitä, että joku narkkari tai 40-vuotias lääkärinainen ajelee tekaistuillla, väärennetyillä tai varastetuilla kilvillä.

Itse olen rekisteröinyt rekkarin Autopayhin ja on kyllä kätevää kun ajaa vaan sisään ja ulos.

tempokisu
27.01.2022, 12.27
Mistä näytön saa kirkkaammaksi?? tuntuu että on ihan haalea ja valkoinen näyttää vaaleansiniseltä. Kaikkia asetuksia on selattu mutta ei löydy.

^ kun hankin erikoiskilven, niin katsastuskonttorilla annettiin vaan kilvet käteen ja voit ite vaihtaa. Olisi ollu sitten kahdet kilvet, onneksi joku mieshenkilö vaihtoi kilvet ja vanhat jäi konttorille.

hcf
27.01.2022, 17.02
Näppikseltä löytyy napit jos läppäri.
Pöytäkoneella näytöstä löytyy nappi asetuksiin

JackOja
29.01.2022, 16.56
Puhelimissa (Android) olleita SD-muistikortteja, muissa laitteissa herjaa "kirjoitussuojattu" nipukan kummassakin asennossa. Miten saan noi käyttöön? Kameraan oli tarkoitus laittaa.

taski63
29.01.2022, 17.01
^Onko alustettu uudestaan puhelinkäytön jälkeen?

JackOja
29.01.2022, 17.01
No sitä just yritän, mut herjaa tosta kirjoitussuojauksesta.

Juha Lehtinen
29.01.2022, 17.23
No sitä just yritän, mut herjaa tosta kirjoitussuojauksesta.
Oletko päässyt tietokoneelta katsomaan onko kortissa ainoastaan lukuoikeus?. Jos saisi sitä kautta suojauksen purettua.

Föhn
29.01.2022, 17.23
^ Ettei vaan vaatisi suojauksen purku k.o. luureissa? Muistelisin joskus olleen vastaavassa tilanteessa.

hcf
29.01.2022, 18.04
Tietsikalla vissiin pystys ku uudelleen osioi ja formatoi

tempokisu
29.01.2022, 18.17
Näppikseltä löytyy napit jos läppäri.
Pöytäkoneella näytöstä löytyy nappi asetuksiin

No kotikoneelta löytyykin helposti ( ohjauspaneeli > näyttö > säädä kirkkautta), mutta työpaikan koneelta en samasta paikkaa löytäny ja kummassakin moderni Windows7...no, olen huomannut että fillaroinnin jälkeen ja/tai aamulla näen huonommin ( on monikäyttölukulasit ) mutta paranee iltapäivää kohden, siis töissä.

hcf
29.01.2022, 18.23
Ei sitä kirkkauta muuteta käyttöjärjestelmästä. Jos sulla erillinen näyttö on niin näytöstä löytyy omat säätö namiskat

tempokisu
30.01.2022, 00.14
^ :D no mä en löytänyt, kyse on siis työpaikan koneesta. Ja parempi näinpäin...

29er
02.02.2022, 11.31
Eikös noita odottamattomia parkkilaskuja voi estää laittamalla Trafiin osoiteluovutuskiellon?

Mutta oli mulla aiheeseen liittyvä kysymyskin: Mitenkäs noi n. 300 Euron läppärit; onko niistä mihinkään. Pitäis hankkia vanhalle ihmiselle joku laite. Käyttö on 100% www:tä, lähinnä Yle Areena, MTV3 jne, satunnaista pankkisaldon tutkintaa. Ja edellyttääkö käyttöönotto jotain konffailua.

bici74
02.02.2022, 12.16
Eikös noita odottamattomia parkkilaskuja voi estää laittamalla Trafiin osoiteluovutuskiellon?

Jommassakummassa Ilta-pulussa oli viime viikolla joku Parkkipate-tarina ja keskustelussa/kommenteissa oli myös tästä kiellosta. Ilmeisesti moinen kielto ei loppujen lopuksi estä lappujen kantautumista postilaatikkoon vaan tarvittaisiin jotain järeämpää. En ole lakimies.

Mutta oli mulla aiheeseen liittyvä kysymyskin: Mitenkäs noi n. 300 Euron läppärit; onko niistä mihinkään. Pitäis hankkia vanhalle ihmiselle joku laite. Käyttö on 100% www:tä, lähinnä Yle Areena, MTV3 jne, satunnaista pankkisaldon tutkintaa. Ja edellyttääkö käyttöönotto jotain konffailua.

Eiköhän moinen toimi tuossa käytössä. Noissa halpisläppäreissä ongelmat tuppaa alkamaan kun sinne aletaan asentelemaan kaikenlaista tauhkaa josta sitten seuraa hidastelua etc. Kaikissa varmaan joku valmistajakohtainen wizardi jolla ensimmäiset konffit tehdään mutta ei paljoa muuta. Tässä tarvinnee kokematon pientä jeesiä. Aika ajoin vilkaisu ja siivous ei ole pahasta sekään.

29er
02.02.2022, 12.25
^ kiitos (läppäri)

Mistä se ParkkiPerkele saa osoitteen mihin se tiketti lähetetään jos ei Trafista?

YT
02.02.2022, 12.30
^Uskoisin, että Markkinaoikeudesta pitää hakea päätös ja sitten tiedot voi saada Trafilta.

taski63
02.02.2022, 13.36
Mystinen riesa: Lenovo Ideapad Flex 5 tiputtaa äänet aika ajoin, välillä useamman kerran viikossa. Yleensä auttaa, kun laitehallinnasta poistaa äänilaitteen asennuksen ohjaimineen ja boottaa koneen, mutta joskus senkin joutuu tekemään useamman kerran. Tilanne ei muuttunut mihinkään, kun viikko-pari sitten päivitys W10 -> W11.

Myös wlan-yhteys katkeilee mystisesti, joskus (onneksi harvoin) pitää pyyhkiä dns-välimuisti. Oli mielikuva, että Lenovo olisi laadukkaampi kuin ne halvat Acerit mitä rouva on tähän saakka kuluttanut, mutta ei vakuuta.

bici74
02.02.2022, 13.55
Mistä se ParkkiPerkele saa osoitteen mihin se tiketti lähetetään jos ei Trafista?

Kaivoin sen IS:n jutun: https://www.is.fi/autot/art-2000008566294.html

Siellä kommenteissa oli näin...edelleenkään en ole lakimies:

"PilliPiipari: Trafin sivuilla kun laittaa kaikkien omistamiensa ajoneuvojen tietojen luovutuksen niin parrki patet ei saa tietoa kuka ajoneuvon omistaa eikä siten voi lähteä karhuamaan valvontamaksua. Omilla pankkitunnuksilla Trafin sivulle ja estoja ruksaamaan.

--> "Ei nyt ihan mene näin..Nimeä et saa poistumaan hakutiedoista, ellet hae DVV:stä turvakieltoa. Sitä ei ihan helpolla saa. Osoite poistuu kieltojen ruksaamisen jälkeen, mutta nimi näkyy vieläkin reknro haussa..Testattu on."

Zykkel
02.02.2022, 14.04
Mystinen riesa: Lenovo Ideapad Flex 5 tiputtaa äänet aika ajoin, välillä useamman kerran viikossa. Yleensä auttaa, kun laitehallinnasta poistaa äänilaitteen asennuksen ohjaimineen ja boottaa koneen, mutta joskus senkin joutuu tekemään useamman kerran. Tilanne ei muuttunut mihinkään, kun viikko-pari sitten päivitys W10 -> W11.

Myös wlan-yhteys katkeilee mystisesti, joskus (onneksi harvoin) pitää pyyhkiä dns-välimuisti. Oli mielikuva, että Lenovo olisi laadukkaampi kuin ne halvat Acerit mitä rouva on tähän saakka kuluttanut, mutta ei vakuuta.

Voisit koittaa muuttaa tätä Windows 11 ääni asetusta: Ohjauspaneeli > Kaikki ohjauspaneelin kohteet > Ääni > Tietoliikenne yhteydet:
Buuttaa se modeemi/reititin tai molemmat. Voi auttaa yhteyden katkeamisiin.
https://img.aijaa.com/t/00535/15030441.t.jpg (https://aijaa.com/kdguIK)

29er
02.02.2022, 16.34
Nimeä et saa poistumaan hakutiedoista, ellet hae DVV:stä turvakieltoa. Sitä ei ihan helpolla saa. Osoite poistuu kieltojen ruksaamisen jälkeen, mutta nimi näkyy vieläkin reknro haussa..Testattu on."

Mutta jos nimeni on villevirtanen niin lähteekö lasku kaikkien villevirtasten osoitteeseen? Pitääkö mun mennä kokeilemaan...

bici74
02.02.2022, 16.38
Mutta jos nimeni on villevirtanen niin lähteekö lasku kaikkien villevirtasten osoitteeseen? Pitääkö mun mennä kokeilemaan...Mistämäätuontietäisin. Kokeilemalla varmaankin selviää, en tiedä tosin maksaako vaivaa. Noiden parkkinarikoiden toiminta on ylipäätäänkin niin epäilyttävää että jättäisin hyväksymättä ehdot ja pysäköisin muualle.

jalkkis
02.02.2022, 19.43

Mites joku Chromebook tuommoiseen tarpeeseen? Ei ole niistä kokemuksia, kunhan tuli mieleen.

bici74
02.02.2022, 20.12
Mites joku Chromebook tuommoiseen tarpeeseen? Ei ole niistä kokemuksia, kunhan tuli mieleen.

Niinpä! Meillä kersalla on joku HP:n Chromebook koulunkäyntiä varten, olisko ollut euron vajaa 400 euroa pari vuotta takaperin - saattaisi mahtua tänään tuohon kolmensadan euron kerhoon. Se on aika näppärä laite, kosketusnäyttö kääntyy 180 astetta joten siitä saa vaikka "tabletin" (näppis tosin osoittaa silloin pöytää kohti). Itse en ole paljoa käyttänyt mutta eipä juniori sitä ole sekaisin saanut ja kouluakin käyty pari vuotta. Kannattaisi varmaan kokeilla ensin että toimiiko aiotussa käytössä, filosofia kun poikkeaa Winkkarista jonkun verran ja monella Chromebook jää hyllyyn kun kerrotaan että siihen ei saa asennettua sitä tai tätä.

jalkkis
02.02.2022, 20.22
^ Toimiiko suoratoistopalvelut chromebookissa? Muutenhan nettiselaus ja pankkiasiat hoitunee ongelmitta...

Jotenkin tuntuis, että kuvattuun kevyeen käyttöön cb vois olla aika passeli...

Edit:

https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/chromebookit/215289/acer-chromebook-715-15-6-kannettava-4417u464

Eiks tämmönen olis ihan ok?

Ohiampuja
02.02.2022, 21.35

Minulla on tilit noissa parkkisoftissa ja siellä on pankkikortit yms tiedot valmiina. Ne helpottaa elämistä täällä raharuutujen parissa, kun käytännössä kaikki parkkipaikat on maksullisia. Paitti Prismat ja Cittarit.

Noissa parkkihalleissa se kameratunnistus on kyllä kätevä. Kaipasin vaan että ne veloitukset ei pyörisi salaa selän takana, vaan niistä tulisi tiedot ja kuittaus kännyyn. Minua ei haittaisi yhtään jos parkkihalliin ajaessa ja sieltä poistuessa Moovy yms lähettäisi kännyyn viestin että Pling, ajoit juuri Finlaysonin parkkihallin tai sieltä pois. Niin osaisi reagoida jos ko viesti putkahtaa vaikka kotisohvalle.

JackOja
02.02.2022, 22.00
...Kaipasin vaan että ne veloitukset ei pyörisi salaa selän takana, vaan niistä tulisi tiedot ja kuittaus kännyyn. Minua ei haittaisi yhtään jos parkkihalliin ajaessa ja sieltä poistuessa Moovy yms lähettäisi kännyyn viestin että Pling, ajoit juuri Finlaysonin parkkihallin tai sieltä pois. Niin osaisi reagoida jos ko viesti putkahtaa vaikka kotisohvalle.

Niin ne täällä nykyisen pääkaupungin seutumilla toimii. Sivistyneimmissä on vieläpä ulosajorampilla näyttö, joka kertoo ajoneuvon xxx-nnn ajavan ulos ja laskutus x€.

javarja
02.02.2022, 22.39
Minulla on tilit noissa parkkisoftissa ja siellä on pankkikortit yms tiedot valmiina. Ne helpottaa elämistä täällä raharuutujen parissa, kun käytännössä kaikki parkkipaikat on maksullisia. Paitti Prismat ja Cittarit.

Noissa parkkihalleissa se kameratunnistus on kyllä kätevä. Kaipasin vaan että ne veloitukset ei pyörisi salaa selän takana, vaan niistä tulisi tiedot ja kuittaus kännyyn. Minua ei haittaisi yhtään jos parkkihalliin ajaessa ja sieltä poistuessa Moovy yms lähettäisi kännyyn viestin että Pling, ajoit juuri Finlaysonin parkkihallin tai sieltä pois. Niin osaisi reagoida jos ko viesti putkahtaa vaikka kotisohvalle.

Taskuparkki huutelee kun ajelee puomien ohi ja automaattisesti veloitus, muutaman kerran metsässä rallireittien varrella puhelin huutaa autoni saapuneen esim isoon omenan parkkiin. Autopay parkeissa on ainakin nuo näytöt joissa näkyy oma rekkari.

Sent from my iPad using Tapatalk

bici74
02.02.2022, 23.16
^ Toimiiko suoratoistopalvelut chromebookissa?

En ole kun SunTuubia kokeillut, mutta voisin testata Yle Areenan ja Spotifyn, noihin mulla on pääsy. Puhtaasti selainpohjaiset varmaan skulaa, jos jotain pitää asentaa niin tullee tenkkapoo.

Edit: + Prime Videon kokeilen

taski63
03.02.2022, 13.48
Voisit koittaa muuttaa tätä Windows 11 ääni asetusta: Ohjauspaneeli > Kaikki ohjauspaneelin kohteet > Ääni > Tietoliikenne yhteydet:
Buuttaa se modeemi/reititin tai molemmat. Voi auttaa yhteyden katkeamisiin.
Juu tarkoitin äänien tiputtamisella, että äänet häviää tykkänään: ilmoituspalkissa näkyy ruksi kajarin kuvan päällä, "äänilaitetta ei ole..." tms.

Yhteyden katkeaminen: jos tv:ssä, täppärissä ja kännykässä samaan aikaan toimii niin kyllä Lenovossa on jotain vialla. Modeemi/reititinlaitetta kyllä boottaillaan kerran-pari viikossa yleensä.

Mutta kiitos kuitenkin :)

harmis
03.02.2022, 16.54
Näin talvisaikaan kun rekisterikilven päällä voi olla paksu kerros lunta ja jäätä, taikka jotain muuta suolapaskaa, en hirveästi luottaisi rekisterikameroiden lukutaitoon. Väärien laskujen mahdollisuus lisääntyy jos joku sovellus on käytössä.

markkinn
03.02.2022, 18.13
Minua ei haittaisi yhtään jos parkkihalliin ajaessa ja sieltä poistuessa Moovy yms lähettäisi kännyyn viestin että Pling, ajoit juuri Finlaysonin parkkihallin tai sieltä pois. Niin osaisi reagoida jos ko viesti putkahtaa vaikka kotisohvalle.

Kyllähän se Moovy ilmottaakin kun ajaa sisään halliin ja sieltä pois, hyvä kun puomi kerkeää laskeutua kun känny jo ilmoittaa.

hsr
03.02.2022, 18.19
Kyllähän se Moovy ilmottaakin kun ajaa sisään halliin ja sieltä pois, hyvä kun puomi kerkeää laskeutua kun känny jo ilmoittaa.
Ei mulla kyllä ilmoita enkä löydä mistään asetusta josta voisi laittaa ilmoituksen päälle

hcf
03.02.2022, 18.55
Juu tarkoitin äänien tiputtamisella, että äänet häviää tykkänään: ilmoituspalkissa näkyy ruksi kajarin kuvan päällä, "äänilaitetta ei ole..." tms.

Yhteyden katkeaminen: jos tv:ssä, täppärissä ja kännykässä samaan aikaan toimii niin kyllä Lenovossa on jotain vialla. Modeemi/reititinlaitetta kyllä boottaillaan kerran-pari viikossa yleensä.

Joskus tuo kadonnut minultaki ku vaihtelee eri äänilähteillä. Häätyy käyttää sitä windowsin korjaus ominaisuutta että saa menemään äänet sinne minne tarkotus.
Oikeella klikkaa kaiuttimen kuvaketta oikeessa alalaidassa ja ratkaise ääniongelmia.

Ja toisinaan esim selain/pelit häätyy käyttää pois päältä että se alkaa toistamaan siinä lähteessä johon vaihtaa.

Zykkel
03.02.2022, 19.13

Jos näin niin viittaa ajuri ongelmaan. Onko laite tämä: laptops and netbooks :: flex series :: flex 5 1570 Lenovo PC Support - Lenovo Support FI (https://pcsupport.lenovo.com/fi/en/products/laptops-and-netbooks/flex-series/flex-5-1570/downloads/driver-list) Tuon Audion alta voit asentaa ajurin uudestaan ja asenna myös ainakin Networking alta ajurit uudestaan. Kun olet Windows 10 --> 11 päivittänyt niin voit asentaa nuo kaikki mitä näkyy uudestaan. Jos ajuri jo löytyy niin asentaa vain saman päälle uudestaan. Windows 10 ajurit käyvät sellaisenaan myös Windows 11:een. Älä käytä Lenovon automaatti asennusta vaan asenna ne manuaalisesti.

Ohiampuja
03.02.2022, 21.31
Ei mulla kyllä ilmoita enkä löydä mistään asetusta josta voisi laittaa ilmoituksen päälle
Sama juttu, iPhone on käytössä.

mpk
03.02.2022, 21.55
Sama juttu, iPhone on käytössä.

Asetukset - Moovy - Ilmoitukset - Salli ja samasta valikosta muut optiot päälle

hsr
03.02.2022, 22.01
Asetukset - Moovy - Ilmoitukset - Salli ja samasta valikosta muut optiot päälle
Kaikki nuo on päällä mutta ilmoitusta pysäköinnin alkamisesta tai päättymisestä ei tule

Föhn
03.02.2022, 22.22
^ Saattaa vaatia sijaintitietoja.

mpk
03.02.2022, 22.28
^
Juu, sijainti käytettäessä appia

hsr
03.02.2022, 23.07
Sijainti päällä aina.

HemmSAE
09.02.2022, 13.47
Windows 11 on potentiaalisesti loistava järjestelmä, joka on edeltäjiään turvallisempi, toimivampi ja käyttäjäystävällisempi. Mutta vakavat puutteet ja ilmoitetut 2022 päivitystä viittaavat siihen, että jos et halua olla ilmainen testaaja, sinun on parempi odottaa Windows 10:n käyttöä.

Ohiampuja
09.02.2022, 15.32
Kaikki nuo on päällä mutta ilmoitusta pysäköinnin alkamisesta tai päättymisestä ei tule
Eilen kävin Plevnassa Matrixin katsomassa ja nyt piti olla kaikki luvat ja ruksit kohdallaan.

Ajoin halliin niin luuri sanoi hienosti pling. Mutta kun tulin pois, niin puhelin oli jäänyt äänettömäksi taskuun. Tietenkään hälyääntä ei tullut.
Mutta kun kaivoin luurin taskusta, niin eipä ollut näytössä mitään ilmoitusta. Sitten kun meni vartavasten ilmoituskeskukseen, niin siellä oli Moovy-ilmoitus poistumisesta.

Mutta eikö iPhoneen saa sitä ilmoitusta pakotettua ruutuun niin kuin Android luurissa? Samsungissa se ilmoitus on näytöllä niin pitkään kunnes olet sen lukenut ja kuitannut.

Föhn
09.02.2022, 17.37
Sieltä valikoista se onnistuu

Ohiampuja
09.02.2022, 19.27
Kuinka se tehdään? Kaikkeni olen jo yrittänyt. :)

javarja
09.02.2022, 19.49

Omassa ainakin settings-valittu app-notifications-allow notifications. Taskuparkki huuteli eilen kun tyttö kävi toisella autolla ompussa, auto huutelee, s-postit, wassuppikin.

Jäävät notification centeriin ja voi tarpeen tullen siivota pois.

Sent from my iPad using Tapatalk

marco1
09.02.2022, 20.38
Eihän se pelkästään luurista ole kiinni vaan sen appsin (ja taustajärjestelmienkin) pitää toimia kunnolla. Satunnaisesti nämä parkkiapsit (hallin kamerat?) ei huomaa poistumista ja se pysäköinti pitää lopettaa manuaalisesti.

hsr
09.02.2022, 20.43
Mulla ei Moovysta iPhonella tule mitään ilmoituksia vaikka kaikki on päällä, Taskuparkista tulee aina.

Ohiampuja
09.02.2022, 21.24
Moovyssä ilmoitukset sallittu, bannerin tyyli on pysyvä ja kaikki kolme ilmoitusviestiä on valittu. Lukittu näyttö, ilmoituskeskus ja bannerit.

Mikä meni pieleen? Ainut mikä pelaa on tuo ilmoituskeskus.

tempokisu
15.02.2022, 11.28
Niin siis se homma kun omalla koheellani fillarifoorumi ei avaudu, tulee vaan Nebula ja toiminto ( tai siis tämä sivu) ei ole käytössä tms. Nyt olen töissä ja normaalisti toimii.
Ei auta myöskään että avaan foorumin esim. fillari-lehden linkin kautta.
Kaikki muut nettisivut toimivat ihan normaalisti.

Juha Lehtinen
15.02.2022, 11.32
Niin siis se homma kun omalla koheellani fillarifoorumi ei avaudu, tulee vaan Nebula ja toiminto ( tai siis tämä sivu) ei ole käytössä tms. Nyt olen töissä ja normaalisti toimii.
Ei auta myöskään että avaan foorumin esim. fillari-lehden linkin kautta.
Kaikki muut nettisivut toimivat ihan normaalisti.
Oletko yrittänyt tyhjentää selaimen historian ettei avaa sivua vanhasta muistista ja kokeilla jos fillarifoorumi avautuisi tällä tavalla.

tempokisu
15.02.2022, 11.47
Oletko yrittänyt tyhjentää selaimen historian ettei avaa sivua vanhasta muistista ja kokeilla jos fillarifoorumi avautuisi tällä tavalla.

Kunhan joskus pääsen kotiin kokeilen
1. laitoin fillarifoorumin linkin itelleni sähköpostilla, poistan sen nebula-välilehden...mutta kun ei googlen kauttakaan avautunut ( hakusanaksi fillarifoorumi)
2. kokeilen josko sitten Internet Explorer näyttäisi?
3. toisella koneella, ja oma kone huoltoon. Kun kerta Firefox ei suostunut edes latautumaan niin sekin vielä.

Siis on tuntunu kun kaveri olisi kadonnut, ei ole mitään voinu höpöttää ja kommentoida! on tuntunu yksinäiseltä. Nebula-välilehti ilmoitti että ehkä on jotain huoltotöitä tai sivu kovan rasituksen alainen...niin mä sitten ajattelin että on niitä huolto/päivityshommia..

edit. asia häiritsee työhön keskittymistä. Luultavasti vaihtoehto 3 toteutuu. Vien huomenna jos tarttee.

Marsusram
15.02.2022, 14.15
Sivustolla on näköjään uudelleenohjaus http://www.fillarifoorumi.fi/forum/ > https://www.fillarifoorumi.fi/forum/
Jos uudelleenohjaus on selaimessa estettynä, niin ensimmäinen ei toimi. Parempi käyttää suoraan jälkimmäistä osoitetta.
Lyhyt "fillarifoorumi.fi" yrittää myös uudelleenohjautua, sekään ei kaikissa tapauksissa onnistu selaimessa.

- IE käyttö loppuu (onneksi) kesäkuussa

tempokisu
15.02.2022, 15.15
^ kiitos, juuri tuon https:// laitoin itelle sähköpostina. Pääsen kokeilemaan kuitenkin vasta kuuden maissa...

HemmSAE
15.02.2022, 16.26
Heippa, oletkin varmaan jo löytänyt ongelmaan ratkaisun, mutta haluaisin sanoa pari sanaa tuosta Avastista. Avastia käyttäessä tietokoneellasi on tietoturvariski - se ei missään tapauksessa riitä kattamaan kehittyneempien antivirusohjelmien tarjoamaa suojaa. Sen skannaustoiminto on myös melko puutteellinen eikä oikeastaan käy läpi koko tietokoneen sisältöä, joten se ei aina löydä huomaamattomimpia viruksia. Suosittelen lataamaan ilmaiseksi jonkin kattavamman ohjelman, kuten Nortonin, tai käyttämään Windowsin sisäistä virustorjuntaa. Virustorjuntaohjelmat (https://bittitaivas.fi/ilmaiset-virustorjuntaohjelmat/) ovat helposti netissä saatavilla, joten siitä vaan etsimään. Kenties sitten sinun ei tarvitse itse manuaalisesti lähteä tutkimaan vaikkapa selaimesi laajennuksia ja lisäosia, jotka ongelmia aiheuttavat, vaan ohjelma tekee sen puolestasi.

hsr
22.02.2022, 11.24
Kirjauduin ulos Moovysta, poistin apin, latasin uudelleen, kirjauduin. Nyt tulee ilmoitukset ja äänimerkkikin.

Ohiampuja
22.02.2022, 19.46
No niinpä tietysti. Hienoja nämä aplikaatiot.

tempokisu
28.02.2022, 15.24
No nyt on selaimena Chrome. Ihan mukavasti toiminut, mutta nyt muutama päivä sitten oikeaan alanurkkaan tulee jotain ihme ilmoitusruutuja, lataa joku juttu ( en lataa) en halua mitään ylimääräisiä ilmoituksia, mikä tämä homma on ja erityisesti mistä sen saa poistettua??

pete+
13.03.2022, 18.12
Omituinen juttu kävi juuri vaimon windows koneella.:seko:
Hiiri rupesi tekemään omiaan.

Otin langattoman hiiren lähettimen irti USB:stä, silti koneen oma kosketuslevy teki samoin.
Yritin katsoa task-managerilla mikä mättää ja kaadoin epäilyttävän tuntuisia prosesseja. Kone meni alas ja boottasin sen ilman verkkoa.
Hiiri toimi sen jälkeen ok.
Tutkin vähän logeja, mutta en osaa kyllä sanoa mikä siinä oli.
Tuli vaan sellainen fiilis, että joku olisi loggatunut koneelle etänä se olis häirinnyt hiiren toimintaa?

Sitä mietin onko koneessa käynnissä sellaisia palveluja, joita voisi jättää pois vähentäen mahdollisuuksia haittaohjelmille?
Esim. tarviiko koneessa olla RPC -palvelu päällä kun ei konetta itse etänä tarvitse käyttää?

Mikä paljastaisi tuollaisen yrityksen?

Laitoin F-securen laajan skannauksen päälle, pitää ensin katsoa löytääkö se jotain.

ps. Eilen oli omituinen juttu myös, tabletti (eri verkko kuin tässä mainitussa vaimon koneessa) näytti youtubessa saksalaisia mainoksia.
Aamulla tauti oli reitittimen boottauksen (tapahtuu päivittäin ajastimella) jälkeen taas poissa.
Mietin mistäköhän youtube arveli tablettini olevan saksassa?

pete+
13.03.2022, 19.07
Omituinen juttu kävi juuri vaimon windows koneella.:seko:
Hiiri rupesi tekemään omiaan.
...

Laitoin F-securen laajan skannauksen päälle, pitää ensin katsoa löytääkö se jotain.

Eipä löytänyt mitään, toki niin arvasinkin.
Toimii nyt normaalisti.

Oliskohan taas jotain windowsin päivityksen pieleenmenojuttuja?

jalkkis
13.03.2022, 22.41
Onko vpn-yhteys käytössä?

pete+
13.03.2022, 23.07
Onko vpn-yhteys käytössä?

ei

Travelkicking
15.03.2022, 08.27
Linuxin päivittämisestä. Käytössä Linux Mint 20.3 Mate 64-bit, koneena Asus x53e Intelin suorittimella. Suurin osa päivityksistä tulee amd64-loppuisina. Mihin Inteliä käyttävä niitä tarvitsee ? Olisiko syytä suorittaa päivittäminen komentorivillä ja miten erottelen amd-päivitykset pois ?

Smo
15.03.2022, 12.06
Amd-nimi hämää, siitä ei tarvi välittää ja ne on tarkoitettu Intelille myös

bici74
15.03.2022, 12.09
Linuxin päivittämisestä. Käytössä Linux Mint 20.3 Mate 64-bit, koneena Asus x53e Intelin suorittimella. Suurin osa päivityksistä tulee amd64-loppuisina. Mihin Inteliä käyttävä niitä tarvitsee ? Olisiko syytä suorittaa päivittäminen komentorivillä ja miten erottelen amd-päivitykset pois ?

"amd64" tarkoittaa yleisesti 64-bittistä arkkitehtuuria ja AMD:n nimi löytyy sieltä koska he tuon kehittivät. On siis tarkoitettu myös Intelin 64-bittisille prossuille eli asentumaan vaan. Samalla tavalla "i386" on 32-bittinen ja toimii sekä AMD:n että Intelin prossuilla vaikka "i386" Inteliin viittaakin.

edit: jaa, Smo ehtikin ensin.

Singer
21.03.2022, 21.15
ensimmäinen pulma vanhemmissa peleissä ja ohjelmisssa on saada ne toimimaan, viimeksi Syberia steam-versiona aiheutti harmaita hiuksia ja sadattelua.

tempokisu
14.04.2022, 15.20
Nahkiainen sentään, aiemmin olen voinut lukea Nakkilan Nahkiaispaistamon facebook-sivuja ja saanut sieltä tietoa esimerkiksi aukioloajoista yms.
No ei onnistu enää.
Pitää kirjautua, tai luoda joku uusi tili. Voinko vaan luoda tilin, saan kirjautumistiedot, mutta en ala mitään facebooksivustoa ylläpitämään...tai voihan sinne nahkiaiskuvia sitten...

Mutta että uskaltaako? kiitos neuvoista.

telipyörä
14.04.2022, 15.25
Ei kannata sen takia vaivautua.

hcf
14.04.2022, 15.49
Joskus pidin sellasta piilossa olevaa tunnusta siellä jolla ei ollu yhtään ystäviä ja kaikki asetukset vedetty silleen ettei sitä löydykkään.
Ihan vaan sen takia ku seurasin tiettyjä firmojen ilmotteluja yms.
Mutta äkkiäpä se sitte siitä lipsahtiki jatkuvaan käyttöön.
Voin kyllä kuvitella tempokisun spämmimässä nukkeja ja nahkiaisia sinne

tempokisu
14.04.2022, 18.02
^ nukkeja on tempokisu.kuvat.fi ja muualle ei ole tarvis laittaa. Satunnaisesti enää nukkeja kuvaan.
Mutta Nahkiaispaistamon sivuille on ehdottoman tärkeää päästä! olen sieltä seurannut tapahtumia ja aukioloja sekä kuvamateriaalia.

hcf
14.04.2022, 18.43
Ohan se facebook mainoa paikka markkinoida. Ja ilmaseksi

tempokisu
15.04.2022, 14.24
Apua! mikä tähän ( tai tuohon toiseen) koneeseen tuli. Kaikki pimeni, ei suostu käynnistymään.
Tämä pikkukone ei ole kiva, loppuu kuvausharrastus kun tällä joutuu...

itku

mutta tällä koneella ( firefox) nahkiaispaistamon sivut näkyy ilman feisbuuk-tiliäkin. No voin mä sen tilin luoda, pääsee kommentoimaan.

Iso kone lähteekin sitten korjaamolle.
Ja kova homma taas etsiä niitä kirjainmerkkejä kun tällä koneella on vaan jokunen...mutta ONNEKSI on tämä varakone. Pahus aina nämä viat sun muut tulee joko perjantai-iltana tai muuten pyhäisin ettei voi hoitaa asioita.

Smo
15.04.2022, 17.12
Ei mene virta päälle vai menee virta mutta ei tule kuvaa? Monitori ok? Onko erillinen näytönohjain vai monitori suoraan emolevyn näyttöliittimiessä?

Joskus Windows-roskan päivitys tapahtuu pimeällä näytöllä ja kuva tulee sitten kun se skeida on päivittänyt itsensä, tapahtunut useammalla eri koneella mulla tuo.

Hartsa69
15.04.2022, 17.42
Facebook ei tosiaan taannoin näkynyt (ei olut tiliä), nyt taas pääsee selaamaan ilmankin.

tempokisu
15.04.2022, 20.10
Ei mene virta päälle vai menee virta mutta ei tule kuvaa? Monitori ok? Onko erillinen näytönohjain vai monitori suoraan emolevyn näyttöliittimiessä?

Joskus Windows-roskan päivitys tapahtuu pimeällä näytöllä ja kuva tulee sitten kun se skeida on päivittänyt itsensä, tapahtunut useammalla eri koneella mulla tuo.

Ei tule virtaa, ihan musta ruutu. Veljeni selvitti tilanteen, että olisi vika virtajohdossa. Mä en ymmärrä yhtään mitään, kuulemma itse kone ei olisi hajonnut.
Meni ihan yhtäkkiä. Avasin koneen, sivu näkyy....käyn auton luonta ja palaan...ihan musta ruutu eikä mitään elämää.

tempokisu
18.04.2022, 12.24
Veljeni diagnoosi oli että laturissa se vika on. Olen tässä ollu ihan hermostunu...mutta etsin haulla ja onhan noita latureita vanhaan acer-läppäriin olemassa. Toivottavasti asia selviää.
Ja on kyllä tosi hyvä että on varavehkeitä; tietokone, kamera, kännykkä. Jotain fillarinosia ja varakiekkoja renkaineen.

tempokisu
27.04.2022, 01.15
No, miten tämä nyt sitten oikeesti on. Veljeni mukaan laturijohtoa ei saa pitää tietokoneessa koko ajan. Olen koko ajan luullu että se johto nimenomaaan pitää olla kiinni tietokoneessa.
Jos irroitan sen, näkymä himmenee välittömästi ja aika pian ruudulle tulee ilmoitus että kytke tietokone virtalähteeseen, ja pieni kuva akun varaustilanteesta, oikeassa alalaidassa alkaa näyttään vajaata.
Että ei tässä oikein ole muuta mahdollisuutta, kuin pitää se johto kiinni koneessa.

tchegge_
27.04.2022, 08.28
Se akku on jo lopussa siitä läppäristä joten joudut jokatapauksessa pitämään virtajohtoa aina kiinni.

Hyväkuntoisella akulla pystyy sitten tekemään töitä pelkän akun avulla. (omassa työkoneesssa ehkä sen pari tuntia) omassa vanhassa kotiläppärissä ehkä sen 5 minuuttia.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

tempokisu
27.04.2022, 12.42
^ näin arvelinkin. Asiasta oli melkoinen vääntö..

TERU
27.04.2022, 13.23
Toimiiko nuo läppärit pelkästään töpselisähköllä, jos pistää vanhan (painavankin) akun hajottamolle? Kun oon pöytäkone ja tabletti-ihmisiä.
*
Tulikin juuri uusi Galaxy Tab A8 laite ja tämä katkoo wifi-yhteyden tuon tuosta, vanha toimii edelleen ja molemmissa samat säädöt?
Mitä pitäisi osata?

taski63
27.04.2022, 13.44
Toimiiko nuo läppärit pelkästään töpselisähköllä, jos pistää vanhan (painavankin) akun hajottamolle? Kun oon pöytäkone ja tabletti-ihmisiä. ---
Ainakin omat vanhat pikku-Acerit on toimineet pelkällä latausjohdolla, akku irrotettuna. Uudemmista en tiedä.

Veljeni mukaan laturijohtoa ei saa pitää tietokoneessa koko ajan. Olen koko ajan luullu että se johto nimenomaaan pitää olla kiinni tietokoneessa.
Joku vuosi sitten olikin kategorisesti näin, jatkuva piuhassa pitäminen tappoi akun noin vuodessa. Mutta nykyinen työläppäri on pari-kolme vuotta ollut, muutamaa päivää lukuunottamatta, yhtä soittoa telakassa (ja sitä myöten latauksessa), ja akun kesto on vieläkin työpäivän luokkaa. Uudemmissa on siis kaiketi vähän älyäkin tuossa akunhallinnassa.

TERU
28.04.2022, 05.32
DNA myymälän mies kehoitti ottamann Wifissä rinnalle hitaamman WLAN-2G-ED 20 yhteyden, nopeammassa muutoin sama mutta tuolla G2 välissä on G5, joo nyt näyttää katkeilut loppuneen, kun vehje käyttää tarvittaessa hitaampaa yhteyttä. Hyvin riittää hitaalle käyttäjälle. Myyjä sanoi laitteessa olevan vikaa jos ei tällä pelaa.

Vanha toimii katkottomasti nopeammallakin, en luovuta vielä vanhaa pois.

pete+
01.05.2022, 23.50
Minulta yhdestä vanhasta läppäristä hajosi emolevyn lataus kun ei tullut akkua uusittua ajoissa. Meni kennoja oikosulkuun kai.
Eli kannattaa vaihtaa akku ajoissa tai pitää iroitettava akku iri jos menee heikoksi.

tempokisu
02.05.2022, 05.24
Ainakin omat vanhat pikku-Acerit on toimineet pelkällä latausjohdolla, akku irrotettuna. Uudemmista en tiedä.

Joku vuosi sitten olikin kategorisesti näin, jatkuva piuhassa pitäminen tappoi akun noin vuodessa. Mutta nykyinen työläppäri on pari-kolme vuotta ollut, muutamaa päivää lukuunottamatta, yhtä soittoa telakassa (ja sitä myöten latauksessa), ja akun kesto on vieläkin työpäivän luokkaa. Uudemmissa on siis kaiketi vähän älyäkin tuossa akunhallinnassa.

Minulla on iso-Acer ja tämä on ainakin...sanoisin että 12 vuotta vanha. Joskus jumittumiseen on auttanut että ottaa akun pois (hetkeksi) ja sitten uutta käynnistystä.

taski63
15.06.2022, 10.52
Uusi murhe Lenovo Ideapad 5:n kanssa: nettiyhteys ei toimi selaimella. Esim Bittorrent kuulemma toimii ja data liikkuu, mutta kummallakin selaimella (edge ja chrome) ilmoittaa ettei yhteyttä.

Kone on buutattu pari kertaa ja flushdns + winsock reset ajettu. Ei auttanut. Enempää en tiedä tässä vaiheessa, kun kone on kotona rouvan käsissä ja itse olen töissä.

Smo
15.06.2022, 13.07
Vähän samantyylistä ongelmaa oli.. ei reitittänyt mutta sivut joilla oli valmiiksi yhteys toimi kuten Youtube tai Radiohelsinki.fi, en tiedä auttoiko nimipalvelimien manuaalinen asetus Googleen tms .. mökkiläppärin boottasin välillä Mac OS puolelle kjun ei jaksanut Windows-roskaa

taski63
15.06.2022, 13.49
^^Nyt kuulemma taas toimii, kun vaan antoi olla muutaman tunnin. Joko startissa meni tällä kertaa planeetat oikeaan asentoon, tai Telian puolella joku häiriö.

Ohiampuja
29.06.2022, 19.17
No niin. Nyt on iso nippu vanhoja hyviä Muumi CD-ROM pelejä, mutta ne taitaa olla 16 bittisiä, ja herjaa pukkaa.

Onko mitään keinoa saada vanhat 16 bittiset pelit pelaamaan uudessa Windows läppärissä?

hcf
29.06.2022, 21.23
Vaikea sanoa ku ei ole ollu edes cd/dvd-asemaa koneessa varmaan kymmeneen vuoteen.
Mutta todennäkösesti se pitää suorittaa yhteensopivuustilassa ja laittaa jonku windows 98 tjs..
Win11 aukee oikeella hiiren napilla -> show more option -> troubleshoot combability
(mulla enkku windows)

bici74
20.07.2022, 12.31
Ei avunpyynti mutta sopinee parhaiten tänne. Eilen tuolla autotallissa hyrräävä RaspberryPi lopetti kommunikoinnin ulkomaailman kanssa (weppiserveriä pyörittää). Kipaisin katsomaan josko olisi sähköt menneet tallista mutta kaikki näytti normaalilta. Kun kävin sitten laitetta resetoimaan, singahti siitä koneen päältä snadi sisilisko takaviistoon hurjaa vauhtia. Ilmeisesti oli siinä CPU-jäähdytyssiilin päällä lämpimässä pötkötellyt ja jonkun oikosulun aiheuttanut. Tuli vahvasti mieleen tämä: https://education.nationalgeographic.org/resource/worlds-first-computer-bug

Niin, kotelon laitoin tilaukseen :)

Ohiampuja
23.07.2022, 14.31
Ei saakeli tätä ikuisuusaihetta. Onko vika minussa, iPhonessa vai Chromecastissa.

Mutta nyt ISTV näyttää hienosti kotimaista pyöräkisaa netissä, eli kännykässä.

Mutta en saa kuvaa telkkariin millään ilveellä. Eikö edes Cromecastin avulla saa iPhonesta Chromeselaimen kuvaa tavalliseen telkkariin? Olen tunnin hieronut asetuksia ja päivittänyt Google Homen ja käynyt läpi monenlaisia tietosuoja/lähiverkkoasetuksia.

Kohta haen kirveen ja pilkon nämä kaikki.

Simo Ahtola
25.07.2022, 13.34
Hei

Ethän yritä käyttää 5G verkkoa tuossa Chromessa.

Ei tue sitä vaan vain sitä 4sta.

T. Simo

Ohiampuja
25.07.2022, 13.40
Eurosport ja Areena pelaa mutta tavallista ruudun peilausta en saa pelaamaan.

marco1
25.07.2022, 14.23
AirPlay on iFöönille luontainen tapa jakaa mediaa telkkuun, sen saa Apple TV:llä ja uudehkoissa telkkareissa sisäänrakennettuna.

Concorde
25.07.2022, 15.42
Jep. Android on tuossa(kin) omppua parempi, kun ruudunjako liki mihin tahansa geneeristä ruudunjakoa tukevaan töllöön on sellainen 5 sek setup.

bici74
25.07.2022, 20.48
Ethän yritä käyttää 5G verkkoa tuossa Chromessa.

Ei tue sitä vaan vain sitä 4sta.

Heeetkonen, mitäs tämä on? Kerro lisää...

Simo Ahtola
26.07.2022, 11.37
Heeetkonen, mitäs tämä on? Kerro lisää...

Niin, siis jos sun puhelin/tabletti on kodin 5G wlan verkossa kiinni ja yrität siinä saada chromea mukaan niin ei onnistu. Näiden siis pitää olla samassa verkossa kiinni.
Ja chrome osaa tukea vain 4.sen verkkoa.

T. Simo

tempokisu
31.07.2022, 06.19
Voi ei! ei olisi pitäny päivittää liittymää siten että tulee uusi sim-kortti.
Nyt mun kuvasivut ei ole olemassa, sivustoon ei saada yhteyttä eli tempokisu.kuvat.fi

Mitä mä teen? yritin vaihtaa sim-kortin mutta ei tuottanu yhteyttä? pitää soittaa asiakaspalveluun..
sähköpostikaan ei toimi, pitää vaihtaa se kortti uudestaan , jos vaikka isä tulisi apuun.

ahaa, täällä on jotain että sim pitää aktivoida, mutta miten pääsee sivulle jos yhteys ei toimi?

Firlefanz
31.07.2022, 08.32
https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/oravakuvia/USeurasaari17.jpg/_smaller.jpg

(https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/oravakuvia/USeurasaari17.jpg)

Firlefanz
31.07.2022, 08.39
Kuvat ovat toki yhä olemassa ja kaikkien nähtävissä. Sinulla vain on ongelma puhelimesi kanssa. Mutta luulisin ratkaisun siihen löytyvän kunhan menet kotitietokoneellasi matkapuhelinoperaattorisi sivuille.

markkinn
31.07.2022, 09.07
Niin, siis jos sun puhelin/tabletti on kodin 5G wlan verkossa kiinni ja yrität siinä saada chromea mukaan niin ei onnistu. Näiden siis pitää olla samassa verkossa kiinni.
Ja chrome osaa tukea vain 4.sen verkkoa.

T. Simo

Jos puhutaan wlanista niin se on 5GHz, ei 5G. Ja se toinen 2.4GHz, ei 4G. Mikäli molemmat taajuudet käyttää samaa SSIDtä ni toimii ”ristiin”. Jos 5GHz ei ole tuettuna niin laite käyttää 2.4GHz ja 5GHz laitteet pystyvät kyllä kytkeytymään siihen.

(Pahaa tekee välillä lukea ton 12V Acerin touhuja laitteiden kanssa…)

pequ
31.07.2022, 09.44
On yleistä että wlan-verkon taajuudet sekoitetaan mobiiliverkon versioihin. Yleensäkin sisä- ja ulkoverkon erottaminen toisistaan on monille maallikoille vaikeasti ymmärrettävä asia. Mikä on toki ymmärrettävää... Tietotekniikan termit ovat usein vaikeaselkoisia ja vaativat jonkinlaista englannin kielen taitoa.

Travelkicking
31.07.2022, 09.52
Kuvat ovat toki yhä olemassa ja kaikkien nähtävissä.

Jep näkyy. Kisu, laitatko itsestäsi pyöräilykuvan ? Toivoo fanklubin jäsen nro xxxx.
Muoks. Mut hei, onhan kansiossa ainakin vanhempia kisakuvia.

tempokisu
31.07.2022, 10.30
Kiitos kiitos. En lukenut tätä lappusta loppuun asti, puhelimessa Telian mies nimittäin sanoi että toimii vanhallakin sim-kortilla.
Ei ollu puhetta mistään aktivoinnista. No, suoritin sen toimenpiteen. Senverta stressaannuin että jos alan tämän kanssa nyt....lähdin lenkille ja koko ajan oli vain tämä asia mielessä, että mitä tehdä. Tuumasin että tehdään nyt ekana niin että suljen koneen ja avaan uudelleen ( siinä aktivointisivulla oli että on toiminnassa kun avaat laitteen uudelleen..)

No suljin koneen ja avasin äskön. Kokeillaan ensin sähköpostia...jännittää.. :D voi Luojalle kiitos, sähköposti toimii ja kuvasivukin näkyy.

Pyöräilykuva...laitetaan tämä kuva jossa ajan 500km lenkkiä, tulossa Hämeenlinnasta päin Pälkänettä kohti. Myöhemmin Google nimittäin poisti minut tuosta, onneksi ehdin napata sen alkuperäisen itelleni. ( ja tuohon aikaan en vielä käyttäny kypärää, vuoden 2017 kaatumisen jälkeen on ollu aina päässä )

https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/kisakuvia%20ja%20lenkkimaisemia/GoogleEarth_kuva.jpg?img=smaller

bici74
31.07.2022, 13.25
Jos puhutaan wlanista niin se on 5GHz, ei 5G. Ja se toinen 2.4GHz, ei 4G. Mikäli molemmat taajuudet käyttää samaa SSIDtä ni toimii ”ristiin”. Jos 5GHz ei ole tuettuna niin laite käyttää 2.4GHz ja 5GHz laitteet pystyvät kyllä kytkeytymään siihen.

Just tätä ajoin takaa kysymykselläni...miten selain ja mobiiliverkon versio liittyvät toisiinsa?

Myös mulla TP-linkin 4G-reititin on tarjonnut "5G"-yhteyttä jo vuositolkulla. Veetuttaa ettei edes laitevalmistajat saa tätä oikein.

vihtis83
31.07.2022, 14.21
Just tätä ajoin takaa kysymykselläni...miten selain ja mobiiliverkon versio liittyvät toisiinsa?

Chromella varmaan tarkoitettiin tässä yhteydessä Chromecastia eikä Chrome-selainta, ainakin näin olettaisin kun noita aiempia viestejä lukee.

tempokisu
31.07.2022, 15.00
?? mutta miten orava tähän liittyi? ( kuva edellisellä sivulla )

Firlefanz
31.07.2022, 19.17
?? mutta miten orava tähän liittyi? ( kuva edellisellä sivulla )

Mikä on "tähän"?

Orava liittyy mihin liittyy siten että se on päässyt tempokisun kuvaan, tempokisu on laittanut kuvan nettiin ja minä näin ja poimin sen netistä. Syyn siihen miksi avasin sivuston saat ihan itse päätellä.

tempokisu
31.07.2022, 22.01
^ :D aha, mä olen noin huonoja kuvia laitellut. Oravakuvat on joko paperikuvasta tai diasta skannatut joten siinä laatu hieman kärsii, ja otettu siis aikoinaan 90-luvulla filmikameralla. 2 dialippaallista on skannaamatta, en ole saanu aikaseen kun on hidasta hommaa...pitäisi kuitenkin tehdä joskus kun diojen katselulaitteita ei mulla enää ole.

Kiva kuitenkin että kävit kuvasivustollani, on siellä hyviäkin kuvia ( juuri eilen selasin ja mietin että pitäisikö pskat kuvat vaan poistaa...toisaalta siinä näkee että tietyissä asioissa olen kehittynyt..)

JackOja
08.08.2022, 21.02
Joku simppeli freeware videoeditori Windowsiin? Ei tarvii muuta kuin suunnilleen yhdistää muutamat videopätkät yhdeksi köntsäksi... ja ehkä leikata jotain pois.

tronK
08.08.2022, 21.24
Joku simppeli freeware videoeditori Windowsiin? Ei tarvii muuta kuin suunnilleen yhdistää muutamat videopätkät yhdeksi köntsäksi... ja ehkä leikata jotain pois.

Tää ei nyt ole varsinaisesti simppeli, mutta Davinci Resolvelle ääni. Ammattilaistason softa ilmaiseksi, eikä ole kovin hankala käyttää. Tommoseen helppoon hommaat löytynee joku hyvä ohjeteksti/video, jonka kanssa sujuu aika näppärästi.

OKS
08.08.2022, 21.51

Samaa kaipailen minäkin. Windows Movie Maker poistui keskuudestamme, joten jotain pitäisi saada tilalle ja nimenomaan tuohon pätkien yhteenliittämiseen. Videoiden leikkaaminenhan onnistuu nykyään helposti Windowsilla, mutta tuota pätkien yhteenliittämistoimintoa en ole löytänyt, liekö sellaista olemassakaan.

OKS
17.08.2022, 21.03

Samaa kaipailen minäkin. Windows Movie Maker poistui keskuudestamme, joten jotain pitäisi saada tilalle ja nimenomaan tuohon pätkien yhteenliittämiseen. Videoiden leikkaaminenhan onnistuu nykyään helposti Windowsilla, mutta tuota pätkien yhteenliittämistoimintoa en ole löytänyt, liekö sellaista olemassakaan.

Tämä näyttää toimivan. https://www.youtube.com/watch?v=ZUsToyOZZh0&ab_channel=Videoneuvos

VesaP
09.09.2022, 20.29
Windows 11 yrittää asentaa joka "#¤"#¤"# kerta jotain wanhaa Intelin näyttöajuria kun tsekkaa onko uusia päivityksiä. Millä tuon saa pois? Google ei auta, Mikkisoftalla ollut joskus joku työkalu millä voi Windows 10:ssa piilottaa jonkun päivityksen mutta sitä ei ole enää saatavilla ja tuskin olis Windows 11:ssa toiminutkaan. Harrrrwinaisen vittumaista. Auttakee pliis... Mielellään en lataile mitään kolmannen osapuolen softaa jolla tuo onnistuisi, googlen useampi hitti ehdotti moista.

hcf
09.09.2022, 22.33
Asennat uudemman vaan päälle jos semmonen löytyy valmistajalta?

hcf
13.09.2022, 18.43
Windows 11 yrittää asentaa joka "#¤"#¤"# kerta jotain wanhaa Intelin näyttöajuria kun tsekkaa onko uusia päivityksiä. Millä tuon saa pois? Google ei auta, Mikkisoftalla ollut joskus joku työkalu millä voi Windows 10:ssa piilottaa jonkun päivityksen mutta sitä ei ole enää saatavilla ja tuskin olis Windows 11:ssa toiminutkaan. Harrrrwinaisen vittumaista. Auttakee pliis... Mielellään en lataile mitään kolmannen osapuolen softaa jolla tuo onnistuisi, googlen useampi hitti ehdotti moista.

Jos sulla on ongelmia saada haluamaasi ajuria asennettua niin katsoppas windowsin suojaus -> muistin eheys.
Tuo toiminto ilmeisesti etsii yhteensopimattomia ohjaimia. Saattaapi olla että estää jos kyseistä ajuria ei ole testattu ms:n puolesta mitenkää.

Mulla tuo kyseinen ominaisuus ei edes mene päälle

VesaP
29.09.2022, 19.21
Asennat uudemman vaan päälle jos semmonen löytyy valmistajalta?

Siis koneessa on jo Intelin uusimmat ajurit, mutta Windows 11 tyrkyttää (edelleen) joka vidun päivä tätä silti Windows updaten kautta:

Intel Corporation - Display - 26.20.100.7463

Ja asennus kaatuu aina:

Install error - 0x80070103

Äärettömän ärsyttävää.

Kokeillut poistaa KAIKKI näytönohjaimeen viittaavat ajurit, olen uninstalloinut koko näyttökortin jne, niin silti, ei asenna tuota. Eikä missään voi Win11:ssa kertoa että älä asennakaan tätä. Eli oli koneessa ajureita tai ei, niin ei suostu asentumaan tuo vaan kokoajan on punaisella isolla ATTENTION REQUIRED ja sit tuota huutaa. Voe elämän kevät.

VesaP
29.09.2022, 19.23
Jos sulla on ongelmia saada haluamaasi ajuria asennettua niin katsoppas windowsin suojaus -> muistin eheys.
Tuo toiminto ilmeisesti etsii yhteensopimattomia ohjaimia. Saattaapi olla että estää jos kyseistä ajuria ei ole testattu ms:n puolesta mitenkää.

Mulla tuo kyseinen ominaisuus ei edes mene päälle

Mitä tuo "windowsin suojaus --> muistin eheys" löydetään englanninkielisestä Win11:sta? Ja ajuri on varmaan testattu MS:n puolelta jos Windows Update sitä joka päivä tarjoaa asennettavaksi?

bici74
01.10.2022, 02.44
^rekkaria roplaamalla voi tosiaan saada winkkarin ruttuun. Aika helpostikin.

TERU
03.10.2022, 08.19
Vein kuukausi sitten myyjälle (DNA) takaisin käytöstä poistetun kännykän, vuoden päivät oli jo vapaalla ja tässä putsailee Googlea muutoinkin. Tehdasasetuksiin varalta tuon panin. Nyt vaan edelleen laite roikkuu omissa tiedoissa, kirjautuneena ei sentään, miten tuon saa omista G tiedoista pois, vai häipyykö itestään ajan myötä?

Käyttöön otto hikoiluttaa näissä aina eikä luopuminenkaan hikoilutta mene...

Moska
04.10.2022, 00.42
https://support.google.com/accounts/answer/2544838?hl=fi&co=GENIE.Platform%3DAndroid

Tuossa ohjetta laitehsllintaan

TERU
04.10.2022, 09.32
Kiitos, jäljet johtavat sylttytehtaalle, tiedon juurelle pääsee, mutta vain kirjautuneen tuoltakin voi poistaa.
Taidan tässä kantaa vain vettä avannosta toiseen - jääköön roikumaan.

TERU
12.10.2022, 08.52
Asensin ja säädin Tablettiin Android 12 ja nyt ei kuvakkeiden suurentaminen alkunäyttöön onnistu? Joku apsi puuttuu tai osaaminen?

VesaP
12.10.2022, 12.35
^Tuli TERUn tabletista mieleen että itsellä joku vanha Sony xperia Z4 (muistaakseni) tabletti. Olis perkuleen hyvä, tabletiksi, edelleen, mutta muistaakseni joku mallia UKK oleva android siinä eikä Sony oo miljoonaan vuoteen tehnyt enää päivityksiä siihen. Onko joku foorumilainen asentanut moiseen jotain uusinta tai suht uutta android käyttistä, miten meni ja miten toimii?

TERU
12.10.2022, 14.13
Adroid vitonen, voiskohan tuohon kokeilla uudempaa???
Muutoin näyttää luksustuotteelta.
https://www.power.fi/tietotekniikka/tabletit-ja-tarvikkeet/tablet-tietokoneet/sony-xperia-z4-4g-lte-musta-tablet/p-249059/

Ps. Mulla on halpasamsung, jo kolmas menossa ja ilo tätäkin käyttää. Vanhat menneet nuorille, voi sanoa jopa lasten käyttöön.

JackOja
12.10.2022, 14.15
^Tuli TERUn tabletista mieleen että itsellä joku vanha Sony xperia Z4 (muistaakseni) tabletti. Olis perkuleen hyvä, tabletiksi, edelleen, mutta muistaakseni joku mallia UKK oleva android siinä eikä Sony oo miljoonaan vuoteen tehnyt enää päivityksiä siihen. Onko joku foorumilainen asentanut moiseen jotain uusinta tai suht uutta android käyttistä, miten meni ja miten toimii?

Mä olen kuullut, että isot pojat ROOTtaa tuollaisia ja asentaa mitä haluaa.

TERU
12.10.2022, 15.27
Niin Sony kuin Samsunkin panee laitteisiinsa paljon roinaa, joka joutaa poistaa ainakin paljon tuosta, kaikkea ei pysty heivaamaan.

Vesan Sonyssa on muistia riittämiin, mutta miten se vanha "professori" jaksaa pyörittää udempia ohjelmia. Tahtoo olla ettei kokemusta löydy, kun uusia laitteita meille tuppaavat. Ite on kokeiltava.

hcf
13.10.2022, 19.59
Alkanu kyllä viimeaikoina ärsyttään tää windowsin jatkuva uudelleen käynnistely päivityksien takia. Varsinki ku useampi kone käytössä.
Ei oo kyllä sen suhteen tapahtunu yhtään kehitystä

marco1
13.10.2022, 21.12
Alkanu kyllä viimeaikoina ärsyttään tää windowsin jatkuva uudelleen käynnistely päivityksien takia. Varsinki ku useampi kone käytössä.
Ei oo kyllä sen suhteen tapahtunu yhtään kehitystä

Takapakkia vaan. Seiskassa ne sai minimoitua uudelleenkäynnistykset mutta sitten on taas palattu entiseen kurjuuteen.

VesaP
24.10.2022, 19.52
Mä olen kuullut, että isot pojat ROOTtaa tuollaisia ja asentaa mitä haluaa.

Olen mielestäni iso, mutta näköjään tässä asiassa aivan nööbi *aska. Yrittänyt nyt 3 tuntia saada rootattua tätä Z4 tablettia niin ei onnistu.

Näillä ohjeilla:

https://www.getdroidtips.com/unlock-bootloader-xperia-device/

Eli en saa tehtyä tuota "unlock bootlader" sit ampumallakaan. Tyssää tähän vaiheeseen:

Step 3. Connect to Fastboot

Make sure to switch off your Sony Xperia device.
Now, connect the USB cable to your computer with the device.
Press the Power + Volume Up keys for a couple of seconds (also known as the Fastboot key) and connect the other end of the USB cable to the device.
Windows computer users can open the Devices and Printers directory > Right-click on the fastboot driver > Click on Update > Browse and select the location of the new android_winbus.inf file.

Tuo virtakytkimen ja volume up painallus ei teee mitään. Löysin tuolta koneen device managerista S1Boot Fastbook "devicen" josta yritin tuota update driver mutta mistään en löydä koneelta moista android_winbus.inf tiedostoa. Sony ajurienasennussofta jolla noita xperia ajureita asennetaan yrittää asentaa moista mutta tulee aina vaan ettei asennus onnistu.

Kyllä voi viddu olla elämääkin vaikeampaa tämä. Ajoin tabletille tehdasresetinkin jos olis lähtenyt toimii paremmin mutta paskat lähti.

Androidi tuossa originaalina on 7.1.1 ja saisi asennettua version 10 jos saisi tuon paskan ensin rootattua. VMP.

Edit: Ja tää windows kone jolla koko roskaa yritän duunata on Win11. Oliskohan eroa jos kaivasin naftaliinista tämän puolivuotta vanhan koneen sijaan 10 vuotta vanhan Win10 masiinan ja kokeilisin sillä....

Marsusram
24.10.2022, 20.34
^Jos olisi tilaaja niin lehdestä voisi ehkä saada apua
https://www.mikrobitti.fi/neuvot/opas-nain-asennetaan-uusi-android-vanhaan-puhelimeen/86bfc6ce-e6fb-4aec-84aa-7d9e2761ebb7

VesaP
24.10.2022, 22.43
Kaivoin naftaliinista tämän vanhan koneeni ja siinä olikin tällä hetkellä Win7. Ja näköjään siihen asentui kaikki tarvittava heittämällä ja sitämyöten tabletti on nyt rootattu. Täytyy joku toinen ilta ottaa projektiksi sitten android 7 --> 10 päivitys tuohon. Uudempia ei ainakaan vielä taida kukaan olla tehnyt tuolle vanhalle tabletille.

Eli ongelmana oli Windows11 näköjään tässä minun tapauksessa mitä yritin käyttää asennuskoneena.

TemMeke
07.12.2022, 10.35
Apua karttasivustojen käyttöön tietokoneella, mahtunee tän alle..

Onkohan jossain vielä olemassa karttaa, mistä näkee teiden päällysteen? Kaikista käyttämistäni se tuntuu hävinneen, enkä näköjään osaa hakea paikkaa, josta moisen sais valittua.

JackOja
07.12.2022, 10.39
Onkohan jossain vielä olemassa karttaa, mistä näkee teiden päällysteen? Kaikista käyttämistäni se tuntuu hävinneen, enkä näköjään osaa hakea paikkaa, josta moisen sais valittua.

Paikkatietoikkuna ja Kurakartta.

TemMeke
07.12.2022, 10.49
Paikkatietoikkuna ja Kurakartta.

Kurakarttaa oon käyttäny, sieltä en saanu enää päällystettä valittua?

Tuo toinen näyttää lupaavammalta, kiitti! :)

JackOja
07.12.2022, 11.25
Kurakarttaa oon käyttäny, sieltä en saanu enää päällystettä valittua?

Tuo toinen näyttää lupaavammalta, kiitti! :)

Kyllä se edelleen kurakartassakin on valittavissa. Mutta onhan Paikkatietoikkuna paljon käyttökelpoisempi (monessa muussakin asiassa).

Itse tykkään laittaa Maastokartan & maanpintamallin taustaksi. Näkee myös yksityistiet (jotka käytännössä aina päällystämättömät), metsäurat, polut ym. Näppärä katsella mistä ajelisi assua vältellen.

https://pic.useful.fi/NpqmL9ZAj.jpg

Ohiampuja
07.12.2022, 11.26
Mitä ihmettä, miksi esimerkkikartta Jämsänniemestä? :)

JackOja
07.12.2022, 11.28
Mitä ihmettä, miksi esimerkkikartta Jämsänniemestä? :)

Siksi kun siitä oli puhe toisaalla toiste. Käytin vanhaa kuvaa esimerkkinä.

Ohiampuja
07.12.2022, 11.31
Silti kiitos kotinurkkien mainostamisesta. :)

stenu
07.12.2022, 12.53
Noi Loilon ja Loutikon hoodsien punaiset tiet samoin kuin rantaviivan punainen pätkä Kukkaro-saaren kohdalla on myös soraa, vaikka kartan perusteella vähän niinkuin voisi olettaa niiden olevan assua.

JackOja
07.12.2022, 13.16
Niin ne on maastokartassa punaisena, joka on eri asia kuin tuo päällystetieto-layerin väritys. Päällystetiedossa väriä ei ole lainkaan koska eivät ole yleisiä teitä.

Maastokarttaa voi laittaa himmeämmäksi jos on vaikea erottaa asioita toisistaan.

TemMeke
07.12.2022, 13.30
Kyllä se edelleen kurakartassakin on valittavissa.

Kah, käyttäjän moka, sitä ei näköjään saa valittua, jos on zuumannut liikaa. Kauempaa sen saa valittua.

pete+
02.01.2023, 16.31
f-securen router-checkerin ilmoitus

Ilmoittaa valokuidusta: "Kaikki vaikuttaa olevan kunnossa, mutta tarkistus ei ole vielä valmis."

Tämä ei sitten valmistu koskaan?
F-securen tuki ilmoitti, että koska on kyseessä ilmainen tuote he eivät tiedä miksi testi jää kesken eikä todennäköisesti edes tutki.
He kertoivat myös että vastaavaa testiä ei ole missään kaupallisessa tuotteessa hankittavissa, jota pidin outona.:seko:

Palvelun tarjoajan asiakaspalvelu ei myöskään tiennyt testin toimivuudesta mitään.

Testi toimi kuitenkin ok mobiilikaistan reitittimellä.

Onkos kenelläkään tieto ko. testin toiminnasta?
https://www.f-secure.com/fi/home/free-tools/router-checker
(https://www.f-secure.com/fi/home/free-tools/router-checker)

hcf
02.01.2023, 16.41
Eikait nykypäivänä erillistä virustorjuntaa tarvi.
win10/11 on ihan yhtä hyvä sisäänrakennettu

pete+
02.01.2023, 17.35
Eikait nykypäivänä erillistä virustorjuntaa tarvi.
win10/11 on ihan yhtä hyvä sisäänrakennettu

Tässäpä ei ole kyse virustorjunnasta vaan reitittimen turvallisuudesta.

Genesis
02.01.2023, 17.54
f-securen router-checkerin ilmoitus

Ilmoittaa valokuidusta: "Kaikki vaikuttaa olevan kunnossa, mutta tarkistus ei ole vielä valmis."

Tämä ei sitten valmistu koskaan?
F-securen tuki ilmoitti, että koska on kyseessä ilmainen tuote he eivät tiedä miksi testi jää kesken eikä todennäköisesti edes tutki.
He kertoivat myös että vastaavaa testiä ei ole missään kaupallisessa tuotteessa hankittavissa, jota pidin outona.:seko:

Palvelun tarjoajan asiakaspalvelu ei myöskään tiennyt testin toimivuudesta mitään.

Testi toimi kuitenkin ok mobiilikaistan reitittimellä.

Onkos kenelläkään tieto ko. testin toiminnasta?
https://www.f-secure.com/fi/home/free-tools/router-checker
(https://www.f-secure.com/fi/home/free-tools/router-checker)

Toimii kyllä ja tarkistus kestää noin kaksi - kolme sekuntia. Ei näytä kovinkaa paljoa tietoja, DNS IP:n ja AS-numeron, muutoin perustiedot palveluntarjoasta. Kokeilin 500Mbit kuituverkossa.

Ohiampuja
02.01.2023, 18.01
Voiko työpaikan Outlook kalenterin jotenkin liittää omaan Gmailin kalenteriin? Näkisi työjutut myös omasta puhelimesta vapaa-ajalla.

Ohiampuja
02.01.2023, 18.32
Tai paremminkin että näkee vapaa-ajan jutut myös töissä. Eli kun joutuu työajalla hoitamaan lasten neuvolakäynnit yms, niin näkisi ettei mene varaukset päällekäin.

bici74
02.01.2023, 19.11
Tai paremminkin että näkee vapaa-ajan jutut myös töissä. Eli kun joutuu työajalla hoitamaan lasten neuvolakäynnit yms, niin näkisi ettei mene varaukset päällekäin.Laitat Googlen kalenteriin neuvolakäynti-palaverin ja lisäät työosoitteen osallistujaksi? Näin mä olen sekoittanut työ- ja vapaa-ajan ihan mallikkaasti.

veke
02.01.2023, 19.57
Outlook Google Calendar Sync
https://github.com/phw198/OutlookGoogleCalendarSync
Toiminut hyvin itsellä vastaavassa tarkoituksessa.

bici74
02.01.2023, 20.56
^Riippuu vähän korporaation tietoturvapolitiikasta saako moista firman koneella ajella, meillä varmaan vähintäänkin katkottaisiin kädet moisesta.

marco1
02.01.2023, 21.35
Ehkä helpompi laittaa kännykkään useampi kalenteri, ne osaa näyttää kätevästi asiat päällekkäin eikä tarvitse asentaa ylimääräisiä ohjelmia.

Ohiampuja
02.01.2023, 22.02
Oma luuri on iPhone enkä ole osannut laittaa siihen firman Outlookkia. Ja epäilen ettei meidän IT sitä edes salli.

marco1
02.01.2023, 22.56
Miksi ne sitten sallisi tietokoneella asian joka on kännykässä kielletty?

pete+
02.01.2023, 23.03
Toimii kyllä ja tarkistus kestää noin kaksi - kolme sekuntia. Ei näytä kovinkaa paljoa tietoja, DNS IP:n ja AS-numeron, muutoin perustiedot palveluntarjoasta. Kokeilin 500Mbit kuituverkossa.

No kun ei toimi, tässä verkossa kuten sanoin.
Se toimii mulla mobiilikaistalla ( joka on siis eri operaattorin) ihan ok, mutta tässä valokuidun reitittimessä ei .

navajokoira
02.01.2023, 23.07
Oma luuri on iPhone enkä ole osannut laittaa siihen firman Outlookkia. Ja epäilen ettei meidän IT sitä edes salli.
Iphonen Kalenteri-sovellukseen saa lisättyä tilejä Asetukset-sovelluksen Kohdasta Kalenteri ja sieltä Lisää tili. Gmail-tilin osalta tietänet mitä tehdä, työpaikan tilin osalta haluat erittäin todennäköisesti sieltä valita lisättäväksi Microsoft Exchange -tilin (et siis outlook.com). Toi voi mennä parilla eri tavalla työnantajasi asetuksista riippuen. Tämän tekeminen voi myös olla estetty, tai vaikkei olisi estetty se voi olla kielletty työnantajasi it-pelisäännöissä.

Anyway, ton tilin konffauksen lisäksi tuolla päin asetuksia voi olla tarpeen katsoa että Kalenteri ylipäätään yrittää päivittää lisäämiesi tilien tietoja, ja että tietojen synkronointiaika on järkevä (=et halua laittaa sitä yrittämään hakea koko 30 vuoden työuran kalenterikutsuja puhelimeesi…)

YT
03.01.2023, 06.41
No kun ei toimi, tässä verkossa kuten sanoin.
Se toimii mulla mobiilikaistalla ( joka on siis eri operaattorin) ihan ok, mutta tässä valokuidun reitittimessä ei .

Meillä on maalla kuitu. Testaan viikonloppuna siellä. Jos muistan.

veke
03.01.2023, 08.35
Tai paremminkin että näkee vapaa-ajan jutut myös töissä. Eli kun joutuu työajalla hoitamaan lasten neuvolakäynnit yms, niin näkisi ettei mene varaukset päällekäin.

Itsellä todellakin adminin oikeudet omaan työläppäriin - vaikken firman it-laitteita ylläpidäkään.
Muuten saattaapi olla, että perusjäsenellä ei ole valtuuksia Outlookin tiettyihin asetuksiinkaan....
Yksi tapa synkata google cal->outlook (yksisuuntainen) löytyy ihan Microsoftilta:
See your Google Calendar in Outlook https://support.microsoft.com/en-us/office/see-your-google-calendar-in-outlook-c1dab514-0ad4-4811-824a-7d02c5e77126