PDA

Näytä tavallinen näkymä : Apuja tietokoneen käytössä

Sivut : 1 2 3 [4]

VesaP
03.10.2019, 09.36
Kertokaa miten voin adblokata XenForo pohjaisen foorumin jossa on adblock esto? Eli miten voi ohittaa ko eston?

Foorumiesimerkkinä: www.pakkotoisto.com (http://www.pakkotoisto.com)

Ei taivu mun taidot konffata adblockkia siten että XenForon Adblock detectorin sais ohitettua. Eikä googlekaan ole auttanut asiaan. Google tietää yleensä kaiken, äkkiseltään se ei tätä tiedä.

hphuhtin
03.10.2019, 11.18
En tiedä tehoaisiko varmasti tuohon, mutta itse tykkään nykyisin käyttää DNS-blacklistaa omalla DNS-serverillä. https://pi-hole.net softaksi ja joku linux esim. Hetzneriltä Suomessa olevasta salista 2,50€/kk. On nopeakin. Voi tuon raspberry pi:hinkin asentaa tietty.

Voi käyttää kaikkialla missä voi määrittää oman DNS:n. Alunperin halusin eroon älytv:n mainoksista (perhana mikä riesa) ja siihen pelaa hyvin.

bici74
03.10.2019, 12.23
^kiitos vinkistä, Pi Hole taitaa asentua aivanhetikohta [emoji106]

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

JackOja
06.10.2019, 16.27
Pitäisi vanha läppäri (Win10) saattaa nyt turvalliseen hävityskuntoon, mitä teen?

Kihti
06.10.2019, 17.40
Darik's boot and nuke hoitaa homman eli tyhjää kovalevyn oikeasti ja lopullisesti.

Smo
06.10.2019, 18.43
Anna mulle, laitan siihen Os X

JackOja
06.10.2019, 19.48
Darik's boot and nuke hoitaa homman eli tyhjää kovalevyn oikeasti ja lopullisesti.

Ahaa, pitääpä tutustua. Aloitinkin jo "koneen palauttamisen oletusasetuksiin", jota se tuossa kolmisen tuntia kohta tehnyt. Laitetaan Darikkia perään vielä.

Anna mulle, laitan siihen Os X

Kyllä se joutaa em. operaation jälkeen... mut uskaltaisiko, kaivat kuitenkin mun lomakuvat, fillari-excelit ynnä muuta sieltä jotenkin :)

marco1
06.10.2019, 20.25
Helpointa myydä ilman kovoa ja/tai ostaa jonku 25€ SSD/120Gt kovon siihen tilalle. Win-win jokaiselle osalliselle.

Smo
06.10.2019, 22.20
* kaivat kuitenkin mun lomakuvat, fillari-excelit ynnä muuta sieltä jotenkin :)

Luultavasti käyttäisin tuohon kaiken energiani .. no voi olla vaikee kaivaa siinävaiheessa kun saman tien boottaan ja alustan asentaessa windowsille vieraaseen filesysteemiin

tempokisu
24.10.2019, 17.49
HELP! en nyt heti löytänyt sitä maksaminen muuttuu-topiccia mutta on tämäkin tietokoneen käyttöä tämä PayPalilla maksu.
Tuli ( piruvie) uusi Visa-kortti ja uudet numerot sun muut. Mitä teen kun pitäisi saada tämä kortti nyt PayPal:iin, meneekö siitä kohtasta että "link a credit card" vai mitä?
- ilmeisesti pitää linkittää tämä uusi kortti ja laittaa se preferred, ja poistaa vasta sitten vanha, mutta jos tulee ongelmaa ja pitää soittaa sinne paypaliin ( kuten viime vuonna...) niin parempi tehdä se operaatio ehkä ensi viikolla kun on vapaata ja aikaa esim. soittaa sinne rauhassa -

kiitos avusta jos joku osaa neuvoa

hcfreak
24.10.2019, 17.56
En tiiä mutta mulla on ihan suomen kielellä tuo paypal ja lukee

Linkitä pankki- tai luottokortti Pidä kortin tiedot suojassa ostoksia tehdessäsi (https://www.paypal.com/myaccount/money/cards/new)

tempokisu
24.10.2019, 18.01
^ niin siis tuostahan tulee se englanninkielinen paypal-wallet-sivu?

hcfreak
24.10.2019, 18.10
Mulla tulee suomenkielinen. Jostain kumman syystä sulla on kieliasetukset jossaki väärin.

Paina sitä hammasrattaan kuvaa oikeassa yläkulmassa ku olet paypallin etusivulla

tempokisu
24.10.2019, 18.59
^ ei ne ole väärin, opin aikoinaan käyttämään englanninkielistä ja siinä mielessä hyvä valinta kun viime vuonna jouduin soittamaan sinne...eli silloinkin olin linkittämässä korttini ( jonka pankin asiakaspalvelijan neuvosta poistin...kun siinä päivittyi joku tieto...) ja kortin numero ei vaan kelvannu.

Hammasrattaasta tulee settings eli asetukset. Kieleksi voi valita suomen, mutta tässähän ei ole kyse siitä vaan uuden kortin lisäämisestä, ja pitääkö vanha sitten poistaa vai mitä..

hcfreak
24.10.2019, 19.12
Voit sie varmaan päivittää sitä vanhaa korttiakin. Eihän siinä muutu ku päivämäärä ja turvaluku. Jos tuli uus vanhan tilalle.

Smo
24.10.2019, 21.00
Ykeensä PayPalissa voi muistaakseni maksuhetkellä valita mitä korttia käyttää, näkyy numeron loppuosa ja sieltä valitsee sitten oikean

tempokisu
25.10.2019, 04.47
Voit sie varmaan päivittää sitä vanhaa korttiakin. Eihän siinä muutu ku päivämäärä ja turvaluku. Jos tuli uus vanhan tilalle.

Nimenomaan ei näin. Tuli kokonaan uusi kortti ja eri numerot, vain se pin-koodi säilyy samana. Tätä painotetaan kortin mukana tulleessa lapussa, kuten myös sitä että vanhan kortin voimassaolo lakkaa noin kolmen viikon kuluttua huolimatta vanhan kortin voimassaolo-merkinnästä.

Paypalissa on myös sellainen että pidä tämä kortti ensisijaisena-kohta, samoin kuin em. lapussa kerrotaan että kun ottaa uuden kortin käyttöön vanhan voimassaolo lakkaa välittömästi.
Mä yritän suorittaa tämän kortti-operaation ensi keskiviikkona, jos kuitenkin joutuu soittamaan paypaliin, on hyvää aikaa vapaapäivänä.

lisäys: joo ja just kun oli oppinu Visa-laskun viitenumeron ulkoa, niin sekin muuttuu. Mikä piru on että ihan hyvää toimivaa muutetaan ja sitten kaikki on monimutkaisemmin.

tempokisu
26.10.2019, 16.25
... pakko kokeilla josko se uuden kortin linkittäminen PayPaliin kuitenkin onnistuisi...

- ja se onnistui, sinne meni. Hienoa, uusi kortti nyt käyttöön ja vanhan voi hävittää.

lisäys: pakkohan oli myös kokeilla onnistuuko PayPal-maksaminen...onnistui.

Jopotuinen
26.10.2019, 20.46
^ Ja nyt ei ku tuhlaamaan :)

tempokisu
27.10.2019, 08.25
^ ei tässä hirmuisesti voi tuhlata kun ei ole millä tuhlata. Pieniä ostoksia, koe-ostos oli 20euron nahkiais-sukat, ostin niitä kahdet kun toiset tulee lahjaksi. ( sukissa on siis merinahkiaisen suita-printti )

TERU
28.10.2019, 05.24
Kerran täällä olikin juttua, mutta on unohtunut eikä helposti löydykään, kun tuota pöytäkoneelle tuli päivitys ja nämä hienot jutut lakkasi toimimasta, jokin suojaus pitäis poistaa?

hcfreak
28.10.2019, 10.15
Jaa mitkä nämä hienot jutut? :D

TERU
28.10.2019, 12.21
Kaikkea roskaa ruudun täydeltä mutta tämän palstan äärimmäisen hienot tärkeät virkistävät jutut vain vilahtavat ja ruutu muuttuu valkoiseksi!😮

hcfreak
28.10.2019, 12.24
Jaa-a kuulostaapa hämmentävältä. Mikä selain?

tempokisu
28.10.2019, 12.34
^^ mulla teki tuolla tavalla juurikin fillarifoorumin kanssa ( on kirjainmerkkinä ja kirjainmerkkipalkissa ja niistä kun napsautti), kirjoitin fillarifoorumin otsikon hakukenttään, sivu avautui normaalisti , ja laitoin siitä uudelleen kirjainmerkiksi ja - palkiksi.

TERU
28.10.2019, 12.58
Kiitos tempokisu näin homma taas toimii.

Niin Firefox Linuksilla tässä koneessa.

Smo
28.10.2019, 13.22
^Olis ehkä saattanut olla vähän hankalaa alkaa ratkaisemaan ongelmaa etänä, ekana tuli jotkut Win-päivitykset mieleen ... onneksi Temponörtti ratkaisi ongelman.
--

Kenelläkään kokemusta Intel Compute stickistä?

lansive
28.10.2019, 13.27
ekana tuli jotkut Win-päivitykset mieleen

Eiköhän tämän iki-ihana kellojen kääntö kumminkin ole syyllinen. Meni minullakin ensimmäisenä tällaiseen urliin:

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/profile.php?do=dst

ja jäi valkoiseksi sivu. Uudella yrityksellä aukesi foorumi.

bici74
28.10.2019, 13.35
Kenelläkään kokemusta Intel Compute stickistä?

Ei enempää kuin sen verran että joskus harkitsin, mutta en sitten ostanut. Sen sijaan ostin Asus J1900I-C:n (https://www.asus.com/us/Motherboards/J1900IC/), 4 GB:n muistikamman, parinkympin kotelon (ei flektejä joten laadulla ei niin väliä) ja 64 GB SSD:n. Maksoi aika tarkalleen 200 euroa ja on sitten "oikea" tietokone.

Jouko_T
28.10.2019, 20.25
^Olis ehkä saattanut olla vähän hankalaa alkaa ratkaisemaan ongelmaa etänä, ekana tuli jotkut Win-päivitykset mieleen ...

Firefox päivittyi muutama päivä sitten 70.0 versioon. Sitten joillakin sivustoilla jäi jotain pois, kuten Iltasanomissa kuvia, Areenassa ohjelmalista, Verkkokaupassa ostamisen mahdollisuus...
Asia tarkistettiin, ja Linuxissa toimi. Minulla on Wintuska 8, joten nämä lienevät "aviollisia" ongelmia, kahden samassa purkissa toimivan kesken.
Sivustojen lähdekoodissa näkyy punaisella olevia koodin kohtia. Tuo tarkoittanee syntaksivirhettä.
Se, että esim. Chrome ei siitä välitä, johtuu
Jos teillä jää jotain viestistäni näkymättä, niin se johtuu

hcfreak
28.10.2019, 21.51
Minä se oon ottanu tuon seurannan suojauksen pois jos joku sivu firefoxilla ei toimi. Se useinmiten auttaa.
Osote rivin vasemmassa nurkassa kilven kuvake

Smo
28.10.2019, 23.41
Ei enempää kuin sen verran että joskus harkitsin, mutta en sitten ostanut. Sen sijaan ostin Asus J1900I-C:n (https://www.asus.com/us/Motherboards/J1900IC/), 4 GB:n muistikamman, parinkympin kotelon (ei flektejä joten laadulla ei niin väliä) ja 64 GB SSD:n. Maksoi aika tarkalleen 200 euroa ja on sitten "oikea" tietokone.

Mulla on kyllä läppäreitä, miniläppäriä, Mac Mini ja pöytäkoneita .. toi tikku vaan olis hauska testata kun saisin lähes ilmasiks. Tabletti kylläkin uupuu mutta en ole vielä keksinyt käyttöä sellaiselle.
--

Jopotuinen hoi, talveksi tekemistä :)

http://signalk.org/installation.html

http://signalk.org/images/diagrams/Signal_K_Server_Diagram.png

bici74
28.10.2019, 23.49
Mulla on kyllä läppäreitä, miniläppäriä, Mac Mini ja pöytäkoneita .. toi tikku vaan olis hauska testata kun saisin lähes ilmasiks.

No (lähes) ilmasiks joo tietysti mutta en itse laittaisi 150 euroa moiseen.

Jouko_T
29.10.2019, 00.24
Minä se oon ottanu tuon seurannan suojauksen pois jos joku sivu firefoxilla ei toimi. Se useinmiten auttaa.
Osote rivin vasemmassa nurkassa kilven kuvake

Ei auttanut. Eikä lisäosien päältä pois otto. Esim. karttapaikka antaa virheilmoituksen: Virhe 404: Hakemaasi sivua ei löytynyt.
Kuten sanottu, toimii Linuxissa ja Chromessa. Luulen, että Wintuska (8.1) Firefoxin (70.0) tukemana on tarkka html-koodin syntaksista.
Kerran Firen päivityksen jälkeen joillakin sivustoilla oli ongelmia. Ne loppuivat, kun tapoin yhden Firen lisäosan.

Tällaisilta ongelmilta välttyy, kun ei anna päivitysten tapahtua itsestään. Minä laiskana annan.
Siitähän vain seuraa ikävystymisenpoisto-ohjelmaa, kun setvii ongelmia.

Internetin sivustoja koodaa myös itseoppineet nörtit, jotka huolettomasti väsäävät purkka-viritelmiä, jotka sitten jossain päivityksessä poksahtavat.
Olen joskus joutunut koodaamaan nettisivustoja. Toiminta piti testata parilla käyttöjärjestelmällä, sekä yleisimmillä selaimilla, ja näiden viimeisimmillä versioilla.
Tämä oli ennen kuin standardointi oli keksitty.

tempokisu
29.10.2019, 05.41
Minulla kuvasivuni, tempokisu.kuvat.fi ei näy firefoxilla, tulee musta sivu ( kun olen valinnut taustaksi mustan) ja otsikko mutta ei kuvakkeita eikä kuvia. Internet Explorerilla toimii sekä Chromella, ja töissä myös tällä Firefoxilla. Isäni koneella kans toimii kaikilla selaimilla.
Joku yhteysongelma täällä jossain ?? tehtiin jotain kaapelihommia, ja siinä samalla hävisi efektit mun kuvankäsittelyohjelmasta PhotoImpact. Tosin efektit tuli vuosi sitten takaisin. Outlookia ei saatu enää palautettua, se meni tuon kaapelihommien myötä myös.

TERU
29.10.2019, 10.02
Jotain turvallisuusesteitä pitäisi poistaa, kun niitä ei tarvitse liikkuttaessa turvallisilla sivustoilla. Mitään syvällisempää en pysty neuvomaan, koska omakin pöytäkone on adminstraattorina toimivan poikani hoidossa, hän tulee tarvittaessa linjaa pitkin apuun. Firefox on mieluisampi pöytäkoneella kuin Chrome, molemmat tuossa toimivat ja molemma olleet hyvin vakaita, harmittomiakin. Noiden kaapelihommien ei pitäisi vaikuttaa kuin hetkellisesti eikä niiden pitäisi hävittää mitään, tai enintään jotain mitä juuri on auki. Omalta koneelta tuossa kisun ongelmassa löytynee ratkaisu, kun muilla koneilla samat jutut toimivat.
Ne päivitykset mitä Linux tarjoaa olen ottanut vastaan enempi miettimättä ja jotain pientä säätöä itsekin pöytäkoneeseen, tablettiin ja älykännyynkin, kaken pitää toimia vaikka kaikkea ei tarvitsekaan.🤗

Jouko_T
29.10.2019, 11.09
Minulla kuvasivuni, tempokisu.kuvat.fi ei näy firefoxilla, tulee musta sivu ( kun olen valinnut taustaksi mustan) ja otsikko mutta ei kuvakkeita eikä kuvia. Internet Explorerilla toimii sekä Chromella, ja töissä myös tällä Firefoxilla. Isäni koneella kans toimii kaikilla selaimilla.

Juu, ei näy minullakaan. Kun katsoin sivustosi koodia, niin punaisella on data-icon= .... Kuten: data-icon="

Areenakin antaa mustan sivun, tosin näyttäen ylä- ja alaotsikot. Väitän edelleen: syntaksivirhe, joka on aktivoitunut jossain (Firefoxin?) päivityksessä.
Veikkaisin edelleen, että sinulla on Firefoxista versio 70.0.

Smo
29.10.2019, 12.05
Täällä näkyy kisun sivut FF 70.0:llä, Win 10 Pro 1903

hcfreak
29.10.2019, 12.41
Mulla kans. 70.0 64bit. Ehkä se tuo ublock estää rikkovan koodin suorittamisen :)
Tai vanhat evästeet yrittää ladata väärästä osotteesta. Sitä lukon kuvaa osoterivin vasemmassa laidassa. Ja poista evästeet..

harald
29.10.2019, 12.48
Mulla on kyllä läppäreitä, miniläppäriä, Mac Mini ja pöytäkoneita .. toi tikku vaan olis hauska testata kun saisin lähes ilmasiks. Tabletti kylläkin uupuu mutta en ole vielä keksinyt käyttöä sellaiselle.
--

Jopotuinen hoi, talveksi tekemistä :)

http://signalk.org/installation.html

http://signalk.org/images/diagrams/Signal_K_Server_Diagram.png

Minullakin oli tarpeita saada AIS ja muuta dataa wifin yli tablettiin. Mm, kompassi-, kallistus-, gps-, loki-, syvyys- ja veden lämpötilaarvoja. Tilasin sitten australiasta tuollaisen;

http://www.yakbitz.com/images/products/twinyakker/twinyakker2.gif

Tuli kirjeessä todella nopeasti, ja on oletettua pienempi. Kolme tuollaista mahtuu kämmenelle.

http://www.yakbitz.com/

Jouko_T
29.10.2019, 14.45
Täällä näkyy kisun sivut FF 70.0:llä, Win 10 Pro 1903

Siis Wintuska 10 näyttää, Wintuska 8.1 ei.
Tempokisun syntax- (kielioppi-) virhe data-icon="&#xe60d ; on ilmeinen. Lopusta puuttuu lainausmerkit (").
Siis kieliopin mukaisesti pitäsi olla: data-icon="&#xe60d";

Se tässä vänkää on, että käyttöjärjestelmän versiolla on merkitystä. Ehkäpä Wintuska 8 on puritaaninen, eikä salli pieniäkään kielioppivirheitä.

Jouko_T
29.10.2019, 15.03
Mulla kans. 70.0 64bit. Ehkä se tuo ublock estää rikkovan koodin suorittamisen :)
Tai vanhat evästeet yrittää ladata väärästä osotteesta. Sitä lukon kuvaa osoterivin vasemmassa laidassa. Ja poista evästeet..

Mikä käyttöjärjestelmä?
Niin sitten on vielä nuo bitit... Minulla on 64bit myös.
Evästeiden poisto ei auttanut. Olen kokeillut kaikkia aikaisemmin toimineita konsteja, niistä ei mikään auta.

Olen vahvasti sitä mielipuolta, että ongelmat hiljalleen poistuvat, kun sivustojen syntaxvirheet korjataan. Vaan sepä saattaakin kestää...
Lienette huomannut, että sovellusten testaus on ulkoistettu. Jep! Loppukäyttäjille!!
Välistä tuntuu siltä, että ulos roiskastaan keskeneräinen tuote ajatuksella: "Kyllä käyttäjät sitten vioista ilmoittelevat."
Se on säästöä tämä tällainen tuotteistaminen. Testaajien pitäisi vaatia korvausta.
Ilmoittamalla, että "sivustollanne/ohjelmassanne on virheitä, joista kerron tarkemmin maksusuorituksen jälkeen".

Kun gallupkyselijät soittavat minulle, pyytäen vastaamaan "joihinkin" kysymyksiin, niin minä kysyn puolestani:
"Paljonko te maksatte siitä? Tämä on teille bisnestä, ja nyt te yritätte käyttää minua orjatyövoimana."

TERU
29.10.2019, 15.04
Tempokisun kuvat näkyvät pöytäkoneen Firefoxilla ja tabletin Chromella, näissä tuo kielioppi taitaa olla yhtä väljää kuin allekirjoittaneen nimimerkilläkin.:)

Jouko_T
29.10.2019, 15.26
Äh. Unohdin, että evästeiden poisto paiskaa ulos gmailista. Kirjautuminen takaisin ei onnistu. Seuraava-painike ei toimi.
Jos ei ole korjattu huomiseen mennessä, lataan vanhemman Firefox version.

Jouko_T
29.10.2019, 16.38
Latasin Firefoxista vanhemman version: 69 (64-bittinen).
Sen asennettua se ehdotti päivittämään beetaversioon: 71.0b4 (64-bittinen). Ei sitä aiemmin tarjottu.
No, otin, kun tarjottiin, ja kas - gmail ja kisun sivut toimivat jälleen.

Nyt on Firefoxista tullut viikon sisällä kaksi versiota, mikä pistää epäilemään, että nämä ongelmat johtuivat enempi Firestä, kuin Tuskasta (Win).

tempokisu
30.10.2019, 18.18
Siis Wintuska 10 näyttää, Wintuska 8.1 ei.
Tempokisun syntax- (kielioppi-) virhe data-icon="&#xe60d ; on ilmeinen. Lopusta puuttuu lainausmerkit (").
Siis kieliopin mukaisesti pitäsi olla: data-icon="&#xe60d";

Se tässä vänkää on, että käyttöjärjestelmän versiolla on merkitystä. Ehkäpä Wintuska 8 on puritaaninen, eikä salli pieniäkään kielioppivirheitä.

^ joo mä olen laittanut noita "%# sinne tosi ahkeraan.....:D ( mitähän ne on, ei aavistustakaan..) mulla on hieno Windows7.
No, pääasia että jollain selaimella näen itekin, ja hyvä tietysti että muutkin näkee...

Jopotuinen
10.11.2019, 16.19
Olipas ovela jumi WiFi tulostimessa.
Siellä oli pöytäkoneelta tulostusjono jumissa ja syyksi paljastui oletustulostimeksi jäänyt USB tulostin.
Alkuun teetti hieman ylimääräistä, kun tulostusjonossa oli tulostinsarake sen verran kapea, että näkyi vain tulostimen nimi ja sen perässä seurannut USB jäädessä piiloon.
Tämä jumittava tulostusjono blokkasi sitten tulostuksen kaikilta muiltakin työasemilta.
Lisäsin keväällä pöytäkoneeseen WiFi&BT palikan ja sain silloin yhteyden rakennetuksi. Toki voi olla, että koetulostus tuli vahingossa tehtyä USB yhteyden yli ja kaapeli poistettu vasta sitten myöhemmin.
Laitehallinnassa näkyi erikseen tulostimen WiFi ja USB versiot ja siellä kun vaihtoi oletukseksi WiFi, niin johan alkoi taas toimia.

Fat Boy
10.11.2019, 16.24
Mistä mahtaa johtua seuraava. Kun kirjaudun foorumille kotikoneelta, värkki muistaa käyttäjätunnuksen ja salasanan, mutta ei anna kirjautua. Kun sitten valkkaa molemmat uudestaan, niin sitten kirjautuu normaalisti.. Ei nyt suuri murhe, mutta reilun viikon ollu noin. Eli aina toisella yrittämällä menee läpi. Taisi se ekallakin antaa jonkun virheilmon, mutten muista mitä siinä luki..

hcfreak
10.11.2019, 17.32
Muistissa joku vanha salasana? Poista selaimen salasana hallinasta kaikki tän foorumin muistetut. Ja poistat myös evästeet
Sit kirjaudut uudestaan manuaalisesti ja tallennat salasanan

Fat Boy
10.11.2019, 18.12
Salasana on yhtä vanha kuin nimerkkini, kaikkien tietoturvaoppien mukaisesti.. [emoji23] Mutta joo, pitää kokeilla. On tuossa se, että saan aina kolme vaihtoehtoa käyttäjätunnukseksi, isoilla ja pienillä alkukirjaimilla. Kaikki niistä taitaa toimia, mutta nollaus voisi tehdä terää.

oem
10.11.2019, 19.23
Onhan "täppä"kohdassa "kirjaudu automaattisesti", jos siinä semmoista on.

Fat Boy
14.11.2019, 17.37
Muistissa joku vanha salasana? Poista selaimen salasana hallinasta kaikki tän foorumin muistetut. Ja poistat myös evästeet
Sit kirjaudut uudestaan manuaalisesti ja tallennat salasanan

Kiitokset. Nyt pitkästä aikaa koneella tänne ja muistin tarkistaa tallennetut salasanat. Olin tallentanu tän foorumin kolmeen kertaan, sanat oikein, mutta isojen kirjaimien eroavaisuuksilla höystettynä. Poistin noista kaksi ja nyt toimii.

tempokisu
29.11.2019, 08.38
? Oli suuria vaikeuksia tietokoneen avaamisessa, pelkkä musta ruutu pitkän aikaa...mutta aukesihan se lopulta. Nyt kun avaan niin tulee ilmoitus että koneen yhdelle kiintolevylle pitää tehdä yhteensopivuustarkistus. Tarkistuksen voi ohittaa painamalla jotain nappulaa 10s sisällä.
No pari päivää sitten tietokone alkoi itekseen suorittaa sitä tarkistusta, aattelin että tarkistapa sitten mutta kun näytti kestävän yli tunnin niin laitoin virran pois.
Se vaan että pitäisikö se tarkistus nyt kuitenkin tehdä, ajoittain koneen oikean alalaitaan ilmestyy se ilkee varoituskolmio, vioittunut tiedosto ( mikä lie..) hiirellä kun sitä napauttaa niin häviää.
Miten kauan se tarkistus-prosessi kestää, vähän jos tietäisi ettei sillä välillä ole mitään tähdellistä tietokone-tekemistä..

Moska
29.11.2019, 09.16
Vaikeahan sitä on ennustaa, mutta eipä siinä tarvitse olla valvomassa sitä. Laittaa vaikka ennen nukkumaanmenoa tarkistamaan.
Kun kesken levyn käytön ottaa koneesta virrat pois, niin voi saada niitä rikkonaisia tiedostoja aikaan.

tempokisu
29.11.2019, 12.14
^ kiitos, ajattelinkin että laitan koneen hommiin ja ite nukkumaan. Usein on kyllä käynyt niin että kaikki vaan "jäätyy" ja ainut keino on painaa starttinappulaa pitkään eli virta pois. Täällä on joku cleaner-ohjelmakin, voisi senkin varmaan katsoa.

Jopotuinen
29.11.2019, 14.52
Se CCleaneri taitaa vaan nykyisin kuulua mustalle listalle

oem
29.11.2019, 15.06
W10, ainakin omassa versiossa, voi määrittää aktiivisen ajan jolloin päivetyksiä ei asenneta.
"Päivitä automaattisesti" tms valittuna päivitykset hoituu kunhan virta ja w on päällä, ei aktiivisena aikana.
Musta ruutu saattaa näkyä pitkään kun osa päivityksistä määrittyy käynnistyksessä ja osa niistä on "haittaohjelmien
poistotyökalu" eli aikaa vievä virustarkastus.

Moska
29.11.2019, 23.17
Se CCleaneri taitaa vaan nykyisin kuulua mustalle listalleSe on toisaalta vieläkin toimiva ohjelma, mutta sitä ei ole saanut päivittää liian uuteen versioon.
Tosin olen ne poistanut oman "vastuualueen" koneista ja käytän pääosin vinukan omia ja satunnaisesti jotain muita ohjelmia.

tempokisu
01.12.2019, 21.07
^^ mä poistin sen päivitä automaattisesti, silloin kun alkoi yhtäkkiä päivittää Windows10-versioon. Nythän oli kyseessä kiintolevyn yhteneväisyystarkistus...se vioittunut juttu on just tämä "resurssienhallinta" joka lakkaa toimimasta just sillä hetkellä kun yritän muistikortilta kopioida valokuvat koneelle.
Saan ne kuvat kyllä siis kuvaohjelman kautta tallennettuna, tosin hieman hitaammin kun yksi kerrallaan mutta kyllä mulla aikaa on ja tallennan koneelle sitten vain kelvolliset kuvat. Ja saanhan mä työpaikan koneella siirrettyä kuvat näppärästi muistitikulle, ottaa vaan tarvittavat vempaimet mukaan.
cc-cleaner on joskus aikaa sitten laitettu eikä ole mitään päivitetty, olen muistaakseni kerran sen suorituttanut.

ps. aha, oli menny automaattinen päivitys, poistin valinnan automaattisesta omavalintaiseksi.

tempokisu
04.12.2019, 03.09
Ei herrajumala, hyvä kun sain edes koko koneen auki.

Avaan kuvaohjelman ( PhotoImpact, PhotoStudio) ja yritän sitten avata siihen kuvaa - jumittuu joka kerta siihen, eikä pääse edes selaamaan tiedostoja. Ei, kertakaikkiaan ei toimi. Jumittuu usein jo kuvaohjelman avaamiseen, se "miettimispyörylä" vaan pyörii. Sitten kone siis jumittuu, hiiri ei liiku eikä mitään tapahdu, joten joutuu ottaan virran pois ja yrittää käynnistää uudelleen.
Isällä on vanha kone ei-käytössä, lataan kuvaohjelmat sinne ja teen kuvat toisella koneella, tallennan muistitikulle ja sieltä kuvasivulle. Ei perhana miten voi olla vaikeeta, ja hidasta.

Meni yöunet, en oo nukkunu yhtään kun tapellu tämän tietokoneen kanssa. Uuden tietokoneen osto on edessä aika pian.

! kas, veronpalautuspäivä, tämä tuli siis just sopivasti kun ostettavaakin tulossa !

tempokisu
04.12.2019, 06.59
? en tiedä mikä oli, näyttää siltä että tietokoneen kuvatiedostoissa se ongelma on, kuvista näkyy vain osa ja sitten osasta vain otsikot. Kuvankäsittelyohjelmat onneksi toimii kun otan kuvan kameran muistikortilta.

Moska
04.12.2019, 08.38
Kuulostaa vähän kiintolevyvialta.

Smo
04.12.2019, 10.38
? en tiedä mikä oli, näyttää siltä että tietokoneen kuvatiedostoissa se ongelma on, kuvista näkyy vain osa ja sitten osasta vain otsikot. Kuvankäsittelyohjelmat onneksi toimii kun otan kuvan kameran muistikortilta.

Jos ne ei ole kopioituneet kokonaan? Onko koneen levyllä tilaa? Ulkoisillekkin levyille voi laittaa ..

tempokisu
04.12.2019, 11.56
Kuulostaa vähän kiintolevyvialta.

Sitä se tekstikin meinaa ( yhdelle koneen kiintolevyistä on suoritettava yhtenäisyystarkistus....ohita levyn tarkistus painamalla jotain näppäintä, 10s aikaa...), mutta kun se tarkistus-operaatio kestää tuntikausia niin en ole. Käynnistyksen korjauksen sensijaan suoritutin.
Koneen levyllä on todellakin tilaa ( olisiko joku viidesosa käytetty), ja onhan ne kuvat aikaisemmin näkyneet.

Kaikki merkit vaan yrittää kertoa mulle että mun kuvausharrastus on tiensä päässä, parhaat kuvat on jo otettu ja muutenkin harrastukseen ( nuket) oot kuluttanu ihan tarpeeksi rahaa. Aikomus onkin tehdä enää nämä vireillä olevat jutut, toivon että ensi syksynä mitään nukkekuvia ei ole tiedossakaan. Se ei tarkoita että nukkeilu loppuu, mutta tää kuvaaminen. Hirmuisen stressaavaa kytätä sopivia keliolosuhteita yms. Olisi tosi kiva käydä Nakkilassakin ihan vaan ilman mitään kuvausprojekteita.

No joka tapauksessa sain Nakkilan kuvat laitettua, ja kuvat avautui. Koko yön valvoin ja tunsin kirjaimellisesti nahoissani miten syke ja jännitys vaikutti koko kroppaan, sama tunne kun ...ai niin en kerro, mutta ei todellakaan mikään mukava tunne.
Tietokone on myös aika vanha 20 vuottahan tässä jo on yhteistyötä tehty.

Smo
04.12.2019, 12.48
^Lataa Crystaldisk ja kato mitä se sanoo siitä levystä. Backuppi ulkoiselle on joka tapauksessa aina hyvä idea vaikka levy toimisi.

https://osdn.net/projects/crystaldiskinfo/downloads/71535/CrystalDiskInfo8_3_2a.exe/

hcfreak
04.12.2019, 15.11
Jaaaaahas. Ei passaa luottaa tuohon Onedrive varmuuskopiontiin.
Rupesin täs selaileen vanhoja kuvia mutta eihän niitä löydy mistään!
Ei kiintolevyltäkään ku onedrive sössiny sen.
Kansiota jokunen tallessa mutta ne on tyhjiä

tempokisu
04.12.2019, 19.08
^Lataa Crystaldisk ja kato mitä se sanoo siitä levystä. Backuppi ulkoiselle on joka tapauksessa aina hyvä idea vaikka levy toimisi.

Suomeksi kiitos. Hei en mä ymmärrä näistä oikeesti mitään, vaikka töissä olen tietokonehommissa ehdottomasti näppärin :D

Firefox sivupalkin kirjainmerkkipalkki - sain sen aiemmin ( vahingossa) sivun yläosaan vaakatasoon, miten sen sinne sai? ei ole siis sama kun "kiinnitä välilehti"

Mulla on kuvat muistitikulla. Koneeseen tuli siis se ongelma että resurssienhallinta lakkaa toimimasta sillä hetkellä kun yritän kopioi kuvat ja liitä, olen sitten töissä tallentanut kuvat muistitikulle.
Uuden koneen hankinta ei liene kaukana, samoin kun uuden telkkarin...

( viime yönä kun tämän koneen kanssa ...niin alkoi tuntua toi patteriputken napina aika pieneltä harmilta..)

Mr_W
04.12.2019, 20.52
^ Kannattaa jostain huoltofirmasta kysellä paljonko maksaisi vanhan kiintolevyn sisällön kopiointi uudelle. Voi hyvinkin tulla paljon halvemmaksi kuin kokonaan uusi kone. Kiintolevyillä on kuitenkin rajoitettu käyttöaika, eli jos levy on vanha niin voi olla tarpeen vaihtaa uuteen.

bici74
05.12.2019, 01.40
^ja toi on vielä helppo homma, eikös kisulla ollut jotain veljenpoikia tms jotka tuon hoitaa tupakki/kalja/vissypalkalla, sen uuden levyn tosin joutuu kustantamaan itse - mutta silti tulee halvemmaksi kuin uusi kone. Ja jos sitä levyä vaihdetaan niin SSD tilalle ja kone on kuin uusi.

tempokisu
05.12.2019, 05.21
^ja toi on vielä helppo homma, eikös kisulla ollut jotain veljenpoikia tms jotka tuon hoitaa tupakki/kalja/vissypalkalla, sen uuden levyn tosin joutuu kustantamaan itse - mutta silti tulee halvemmaksi kuin uusi kone. Ja jos sitä levyä vaihdetaan niin SSD tilalle ja kone on kuin uusi.

Ei ole veljenpoikia, 11-vuotias veljentytär on. Mutta kiitos vinkeistä, tarvii kysyä joskus.
Tosin kuvausharrastus on loppumassa vuoden sisällä, syynä siis että parempia kuvia ei enää tule ja stressaa sääolosuhteiden kyttääminen, saa ehkä säästöön rahaakin kun ei osta enää nukkeja + tarvetavaroita.

tempokisu
05.12.2019, 19.47
!! kyselin ensin isältäni; voi ei, ihan kamalan monimutkainen ja vaikee operaatio joku uusi kiintolevy, ja siinä menee sitten kaikki kuvat...
No kuvat voi mennäkin, mulla on ne kaikki muistitikulla. Ja vanhoja kuvaraakileita mihinkään enää tarvi.

Mr_W
05.12.2019, 20.24
^ Voihan koko kiintolevyn nykyiset sisällöt kloonata uudelle levylle. Kaikki tiedostot ja Windowsin sun muiden asetukset säilyvät samoina.

Olen itse tehnyt pariin kolmeen otteeseen (ohjeita esim. "How to Copy Your Windows Installation to an SSD (https://www.pcmag.com/feature/362776/how-to-copy-your-windows-installation-to-an-ssd)", vaatii tosin jonkinmoista harrastamista/osaamista. Tai ainakin ohjeiden noudattamista.)

Mutta jollakin rahalla (kympeillä, alle satasella?) varmaan saa tilatuksi jostain PC-huollosta vanhan kiintolevyn sisällön kloonauksen uudelle (SSD-)levylle, kannattaa ainakin kysyä. Jos ei siis tuttavapiirissä ole asiantuntemusta.

Jopotuinen
05.12.2019, 23.03
Ööö.. ja minkäs ikäinen onkaan tämä konsulttisi, isäsi siis...kuha vaan mielenkiinnosta utelen :rolleyes:

Juha Jokila
05.12.2019, 23.58
Tietokone on myös aika vanha 20 vuottahan tässä jo on yhteistyötä tehty.
Tämä 20 vuotta on kyllä varsin nahkea ikä tietokoneelle.

bici74
06.12.2019, 00.07
Tämä 20 vuotta on kyllä varsin nahkea ikä tietokoneelle.Uhh, joo. Voi olla sen SSD:n asennus astetta hankalampaa. IDE ja Molex, voe niitä aikoja ja tarvittujen laastareiden määrää...

harald
06.12.2019, 00.48
En malta olla sanomatta että ongelmat on kyllä hiukan itseaiheutettuja. Minkä tahansa teknisen laitteen kanssa 20 vuotta on pitkä aika, mutta tietokoneen kanssa ikuisuus. Suosittelen uuden ostamista, sellaisen missä on SSD-levy ja että samalla hankkii jonkun turvallisemman varmuuskopiolaitteen kuin usbtikun.

Jopotuinen
06.12.2019, 07.26
Jos kone olisi oikeesti 20 v vanha, ei taitaisi W7 sellaisessa aparraatisa hyrrätä... monestakin syystä.
Kisu nyt vaan yrittää kehrätä huomiota itselleen :D

tempokisu
06.12.2019, 08.47
^ en mä muista! en mä mitään huomiota, mä en oikeesti tiedä tietokoneista ( tai fillareista tai autoista - kuten se miljoona km...oho olikin 100 000km) mitään....edellinen tietokone lopetti yhteistyön ja ostin tän Verkkokauppa.comista sinä vuonn kun kävin SääksmäkiSoi! -tapahtumassa, jos se oli sitten 2012 :D no eihän tää mitään 20v vanha voi olla, en mä enää kilpafillaroinu kun tää kone ostettiin ja lopetin kisailut yhteen tempoon vuonna 2008.
No, en mä toimivaa konetta nyt mihinkään vaihda.

Mutta yksi "ongelma" ratkaistu, ja sekin tuli ihan vahingossa, en edelleenkään tiedä mistä ne kirjainmerkit ( suosituimmat mun sivut) tuonne yläpalkkiin tuli. Nyt ne on kuitenkin siellä :D kuvien ongelma ilmeni ihan yhtäkkiä; edellisenä päivänä meni ihan normaalisti ja - sitten ei.
Se miksi en pysty siirtämään kuvia muistikortilta suoraan koneelle, vaan pitää avata kuvankäsittelyohjelmassa ja tallentaa sieltä, en tiedä. Toimi vielä lokakuussa ihan normaalisti. No, menee se hitaammallakin menetelmällä, onpahan tekemistä kun vapaa-aikaa on aika paljon...

Olen kuitenkin tietoinen että uuden tietokoneen, ja uuden telkkarin osto tulee eteen jossain vaiheessa. Mutta vasta sitten kun on ihan pakko, ja se aika ei ole vielä nyt.

JackOja
06.12.2019, 08.48
Oliko usb muka jo 20 vuotta sitten? Kylläpä aika rientää.

Edit:. No tulihan se sieltä, siis 7 vuotta.

LJL
06.12.2019, 10.11
Ostin uuden Macbook Pron. Kun yritin eilen palauttaa 2013 vuosimallin iMacista varmuuskopiota Time Machinen kautta (varmuuskopio ulkoisella kovalevyllä), niin ei helkkari onnistu. Herjaa jotain ettei uusi kone "tue käynnistämistä HFS:ltä", mitä ikinä se tarkoittaakaan. Ehdottaa että asenna käyttöjärjestelmä uudestaan, no tein sen ja ei silti onnistu.

Alkaa savu nousta korvista. Maksoin juuri siitä, että niks naks saan siirryttyä sulavasti koneesta toiseen. Osaako joku Mac-asiantuntija sanoa mitä tässä pitäisi tehdä?

tempokisu
06.12.2019, 10.23

:D sovitaan näin, seitsemän - sitä vaan aika usein miettii mitä silloin teki kun ei ollut näitä tietokoneita ?

Jami2003
06.12.2019, 10.50
Ostin uuden Macbook Pron. Kun yritin eilen palauttaa 2013 vuosimallin iMacista varmuuskopiota Time Machinen kautta (varmuuskopio ulkoisella kovalevyllä), niin ei helkkari onnistu. Herjaa jotain ettei uusi kone "tue käynnistämistä HFS:ltä", mitä ikinä se tarkoittaakaan. Ehdottaa että asenna käyttöjärjestelmä uudestaan, no tein sen ja ei silti onnistu.

Alkaa savu nousta korvista. Maksoin juuri siitä, että niks naks saan siirryttyä sulavasti koneesta toiseen. Osaako joku Mac-asiantuntija sanoa mitä tässä pitäisi tehdä?Jos ostit Macbook Pron niin sulla on ilmainen puhelinneuvonta. Soita sinne.

LJL
06.12.2019, 14.50
Jos ostit Macbook Pron niin sulla on ilmainen puhelinneuvonta. Soita sinne.

Totta på totta! Tack. Soittelen.

tommi2
06.12.2019, 16.09

USB keksittiin vuonna 1994... laitteissa 1995 sanoo https://www.premiumusb.com/usb-history

Jopotuinen
06.12.2019, 19.47
^ en mä muista! en mä mitään huomiota, mä en oikeesti tiedä tietokoneista ( tai fillareista tai autoista - kuten se miljoona km...oho olikin 100 000km) mitään....edellinen tietokone lopetti yhteistyön ja ostin tän Verkkokauppa.comista sinä vuonn kun kävin SääksmäkiSoi! -tapahtumassa, jos se oli sitten 2012 :D no eihän tää mitään 20v vanha voi olla, en mä enää kilpafillaroinu kun tää kone ostettiin ja lopetin kisailut yhteen tempoon vuonna 2008.
No, en mä toimivaa konetta nyt mihinkään vaihda.

OK!
Oot kyllä aika lutunen nuihe selitystesi kanssa :rolleyes:

Smo
06.12.2019, 20.37

Alkaa savu nousta korvista. Maksoin juuri siitä, että niks naks saan siirryttyä sulavasti koneesta toiseen. Osaako joku Mac-asiantuntija sanoa mitä tässä pitäisi tehdä?

Eikö se kovalevy ja tiedostot näy sellaisenaan finderissa? Sieltä vaan kopsailemaan manuaalisesti? Tuo kuullostaa siltä että käyttis on yrittänyt käynnistyä tuolta varmuuskopiolevyltä joka on aiemmassa HFS systeemissä kun uudet on APFS

hphuhtin
06.12.2019, 20.43
Itseasiassa uusi kone vaikuttaa olevan niin uusi, että se ei suostu tekemään ”täyttä” palautusta, joka toisi sille laitteelle liian vanhan tiedostojärjestelmän sellaisenaan. Pitäisi olla APFS kaiketi.

Vanha kone päivittämällä vähintään High Sierraan ensin ja uudestaan backup ja siitä restore voisi onnistua. Paitsi jos on jo päivitetty ja jätetty konversio tekemättä, sitten konversio jälkikäteen ehkäpä näin https://recoverit.wondershare.com/mac-data-recovery/how-to-convert-hfs-to-apfs-without-losing-data.html (ja konversion jälkeen uusi backup ja siitä restore..)

Toki myös pelkkä tiedostojen palautus on yksi tapa, mutta sitten on vähän enemmän puuhaa ohjelmien asennuksen ja asetusten kanssa.

LJL
06.12.2019, 20.44
Eikö se kovalevy ja tiedostot näy sellaisenaan finderissa? Sieltä vaan kopsailemaan manuaalisesti? Tuo kuullostaa siltä että käyttis on yrittänyt käynnistyä tuolta varmuuskopiolevyltä joka on aiemmassa HFS systeemissä kun uudet on APFS

Joo saan näkymään, mutta haluaisin musakirjastot, Adobe Lightroomin ym. kirjastot ilman manuaalista klikkailua, kuten aina ennenkin. Mutta siihen kai on mentävä, jos ei muu auta.

Asiaa ei auta ollenkaan se, että MacOS Catalina ei suostu asentumaan vanhalle iMacille (late 2012), vaan antaa herjan heti alkuunsa "Tapahtui sisäinen virhe esivalmisteltaessa taltiota AFPS-muunnokseen". Onko kyse jotenkin samasta asiasta. Mitä noi AFPS/HFS edes tarkoittaa?

On erittäin kaukana autuaallinen entisaikojen mac-kokemus, jossa homma luistaa kuin vanhan miehen en sano mikä.

LJL
06.12.2019, 20.49
Tämän artikkelin perusteella homma ei vaikuta ollenkaan hyvältä... https://www.howtogeek.com/331042/whats-the-difference-between-apfs-macos-extended-hfs-and-exfat/

"APFS also isn’t compatible with Time Machine at this time, so you’ll have to format backup drives as Mac OS Extended."

Vanhassa koneessa siis perinteinen 1TB kovalevy ja uudessa MacBook Prossa 1TB SSD. Tämän täytyy olla niitä kuuluisia kapitalismin juonia. Ryhdyn kohta vasemmistolaiseksi :(

LJL
06.12.2019, 20.54
Vielä semmoinen pohdinta, että jos hommaan uuden ulkoisen kovalevyn, joka mun on ymmärtääkseni pakko hommata, koska vanhalla kovalevyllä on muutakin kamaa kuin varmuuskopio, ja formatoin sen Mac OS Extended -tavalla tai jollakin eri tavalla, että se on AFPS-yhteensopiva, niin sitten homman pitäisi luistaa? Missaanko jotakin (öö no varmaan)

pätkä
06.12.2019, 21.10
^asenna uuteen koneeseen sama käyttis kuin vanhassa macissa, palauta time machinestä ja päivitä uuden koneen käyttis sen jälkeen Catalinaan. Ei ehkä fiksuin tapa mutta voisi toimia. Catalina ei muuten taida tukea enää vanhaa Adoben lightroomia.

Smo
06.12.2019, 21.15
^Ei ehkä mene vanha käyttis uuteen koneeseen

Joo saan näkymään, mutta haluaisin musakirjastot, Adobe Lightroomin ym. kirjastot ilman manuaalista klikkailua, kuten aina ennenkin. Mutta siihen kai on mentävä, jos ei muu auta.

Asiaa ei auta ollenkaan se, että MacOS Catalina ei suostu asentumaan vanhalle iMacille (late 2012), vaan antaa herjan heti alkuunsa "Tapahtui sisäinen virhe esivalmisteltaessa taltiota AFPS-muunnokseen". Onko kyse jotenkin samasta asiasta. Mitä noi AFPS/HFS edes tarkoittaa?

On erittäin kaukana autuaallinen entisaikojen mac-kokemus, jossa homma luistaa kuin vanhan miehen en sano mikä.

Jospa High Sierra menis siihen ilman AFPS-muunnosta niin vois pitää kovalevyn vanhassa muodossa. Ei oo mäkkimaailmakaan kuten ennen.

hphuhtin
06.12.2019, 21.27
LJL: Ajapa sille vanhan koneen levylle ensin First Aid-toimenpide Disk Utilitystä. Jos olisi vanhan koneen levy sekaisin ja siksi ei onnistu konversio, tuo osaa ehkä korjata ja sitten uudestaan päivitystä koittamaan. First Aidin voi joutua tekemään ns Recovery-tilan kautta johon pääsee buutin kautta, mutta ensin voi koittaa suoraan vaan MacOS käynnissä.

HFS(+) ja APFS on erilaisia Mäkin tiedostojärjestelmiä, jälkimmäinen uudempi.

Uuteen koneeseen vanhan käyttiksen ajaminen ei todnäk onnistu, ei tue uutta rautaa vaikka vanhan käyttiksen asennusmedian jostain saisikin, Apple ei kovin montaa versiota taaksepäin jakele.

pätkä
06.12.2019, 21.38
...Uuteen koneeseen vanhan käyttiksen ajaminen ei todnäk onnistu, ei tue uutta rautaa vaikka vanhan käyttiksen asennusmedian jostain saisikin, Apple ei kovin montaa versiota taaksepäin jakele.

Diskmaker X ohjelmalla (ilmainen) olen itse tehnyt käyttis asennukset (USB3 tikku) tarvittaessa mutta voi tosiaan olla, että vanhan käyttiksen asennus uuteen koneeseen ei silti onnistu. https://diskmakerx.com

hphuhtin
06.12.2019, 22.17
Ja diskmakerkin vaatii sen MacOS median. Olen itse keräillyt vain uudempia talteen, ehkä Yosemitesta eteenpäin on jossain levynkulmalla.

Plus
06.12.2019, 22.40
Eikös Catalinan setup assistant tuo jälkikäteen käytettynä vanhemmillakin käyttisversioilla tehdyistä timemachine-backupeista? Eli tekee ensin uuden käyttäjän samalla käyttäjänimellä ja sit vasta alkaa palauttelemaan.

APFS on vain SSD-levyille soveltuva formaatti.

Plus
06.12.2019, 22.43
Helpoimmillaan Macin vaihto uuteen menee nykyään kuin iPhonen vaihto uuteen, iCloud-kirjautuminen vaan ja kaikki latautuu pilvestä. Appsit vaan asennetaan asentajilla.

LJL
06.12.2019, 23.30
Helpoimmillaan Macin vaihto uuteen menee nykyään kuin iPhonen vaihto uuteen, iCloud-kirjautuminen vaan ja kaikki latautuu pilvestä. Appsit vaan asennetaan asentajilla.

Hmm... Selvittelen tätäkin vaihtoehtoa. Vastustus on melko uskomatonta kyllä, 2.300€ masiina ja ei mikään onnistu. Olisi pitänyt päivittää kone 6v sisään useammin kuin kerran.

tempokisu
07.12.2019, 01.11
^ kääk!

Telia Turvapaketti. Sain sen aikoinaan laitettua, nyt tulee ilmoitusta että tilaus on päättynyt ja nappula josta sen voi uudistaa. En ole uskaltanu. Pitäisikö uudistaa vai ei?

pätkä
07.12.2019, 11.03
@LJL siirtymisapurilla pitäisi onnistua kopioida vanhan macin data uuteen. Ei tarvitse palauttaa Time Machine varmuuskopiosta. https://support.apple.com/en-au/HT204350

LJL
07.12.2019, 12.09
@LJL siirtymisapurilla pitäisi onnistua kopioida vanhan macin data uuteen. Ei tarvitse palauttaa Time Machine varmuuskopiosta. https://support.apple.com/en-au/HT204350

Tämä vaikuttaa kyllä tähän mennessä parhaalta, kiitos ja yritetään!

tempokisu
07.12.2019, 13.00
eikä, avaan kuvaohjelman ( PhotoImpact ) ehdin tehdä ehkä yhden jutun ja sitten se vaan jää siihen, mikään nappula ei toimi. Huokaus.

Mä yritän sitten niin että
a. asennan kuvaohjelmat toiseen koneeseen ( pieni kannettava tietokone, isällä )
b. teen siellä kuvia
c. tallennan muistitikulle
d. siirrän kuvat.fi-sivulle vaikka työkoneella ( tämä kone ei suostu ottaan kuvia vastaan kuin kuvaohjelman kautta, ja se kuvaohjelma pysäyttää kaikki toiminnot vähän päästä.

ostan uuden koneen jossain vaiheessa ja/tai lopetan kuvaamisen kokonaan

marco1
07.12.2019, 13.54
Huvitti kovasti tämä LJL:n saaga koneen siirrosta. Sitten muistin että minullahan on täsmälleen sama homma edessä tässä lähiaikoina paitsi sitä uutta konetta eii vielä ole. Fakkkk!
2012 21,5” iMac kelpaisi muuten mainiosti mutta levyn hitaus vaivaa ja SSD päivitys ei ole helppo eikä halpa, samaan aikaan uusien iMacien hinnat nousseet vaan lisää. Vaihtoehtona ulkoinen FW/SSD-levy mutta hintaa sillekin tulisi.

LJL
07.12.2019, 14.43
Nyt rupesi lyyti kirjoittamaan siirtymisapurilla!!!! JESS! Ei ole asiaa, joka ei fillarifoorumilla selviäisi :D

https://i.ibb.co/vcxxtph/3-E0650-E1-B771-4082-9064-8-CC12-F5-E054-E.jpg

LJL
07.12.2019, 14.45
Tässä lukee "Tiedot voivat siirtyä nopeammin liittämällä Thunderbolt-kaapeli" - löytyy, 0,8m pätkä maksoi 45€, mutta ei ollut turhaan ja kylä lähtee, sata salamaa iskee tulta molemmissa! Jee. Paitsi ettei sittenkään lähde. Se on Thunderbolt kakkonen ja vanhassa iMacissa eri mallinen ykkönen. HELE...

Palkin edistymisestä päätellen näiden ~800 gb:n siirtämiseen langattomasti kuluu noin 98 vuotta. "Etsitään siirrettäviä appeja ja dokumentteja"... Joku vihikoira piilaaksossa alkoi just Applen pölyisissä kellareissa haistelemaan manuaalisesti että löytyykö mitään.

LJL
07.12.2019, 14.56
Tähän sopii kummelin Timo Kahilaisen tuohtuneella/pettyneellä äänellä todettu "jumaliste!!"

https://i.ibb.co/zN260nj/D8746-FE8-53-A9-4-A06-9-E3-F-DFC32-F539-AA9.jpg

LJL
07.12.2019, 14.57
Nyt alkoi jotain siirtyä! Jes!

LJL
07.12.2019, 14.58
Huvitti kovasti tämä LJL:n saaga koneen siirrosta. Sitten muistin että minullahan on täsmälleen sama homma edessä tässä lähiaikoina paitsi sitä uutta konetta eii vielä ole. Fakkkk!

Onnea ja siunausta

LJL
07.12.2019, 15.00
Jumaliste

https://i.ibb.co/MgWGP0R/6114-A6-D9-FC55-4-D1-C-B957-57-D5-C2-EF9-B78.jpg

LJL
07.12.2019, 15.07
Jumaliste. 10 minuuttia sittenkin enää

kervelo
07.12.2019, 15.13

Käytitkö tuohon uudelle koneelle siirtoon Migration assistantia vai lähditkö kopioimaan ilman sitä?

edit: olin liian hidas.

Tuo siirtymisapuri on siis se ns.oikea tapa vaihtaa konetta.

LJL
07.12.2019, 15.45
Tuo siirtymisapuri on siis se ns.oikea tapa vaihtaa konetta.

Kyllä. Oikeastaan erittäinkin loistava kapistus, meni vain hetki siihen kun ei Time Machinen varmuuskopion kautta onnistunut. Jos menee perinteisestä kovalevystä SSD:hen niin kaikkea voi näköjään tapahtua.

tempokisu
07.12.2019, 16.21
Jaha, koneen osto edessä. Isän pieni tietokone oli sellainen mallia "tiimalasi" ja ei-niin-terävä näyttö että kuvia sillä ei oikein tee. Oli myös tosi hankala yrittää selittää isälle mikä on ongelma, kun ei mitään haisua kuvankäsittelystä tai mitä mä tarvisin koneella tehdä.

Onneksi on näitä vapaapäiviä, ja onneksi tuli nyt ( eikä elokuussa) se veronpalautus, rahalle tuli heti käyttöä. Käytettykin kone kelpaa, niitä oli kuulemma isommallakin näytöllä ( eikä mitään 15" mini)

TeliaPartio
07.12.2019, 17.14
^ kääk!

Telia Turvapaketti. Sain sen aikoinaan laitettua, nyt tulee ilmoitusta että tilaus on päättynyt ja nappula josta sen voi uudistaa. En ole uskaltanu. Pitäisikö uudistaa vai ei?

Tuleeko tuo uudistamisnappula siis Turvapaketin sovellukseen vai minne se ilmestyy? Turvapakettihan on aina toistaiseksi voimassaoleva eikä sen pitäisi vaatia erillistä uudistamista. Toki sovellukseen tulee varmasti päivityksiä mutta puhelimen kautta ne hoituu kuten muidenkin sovellusten päivitykset.

//Merja

Moska
07.12.2019, 20.35
Tuleeko tuo uudistamisnappula siis Turvapaketin sovellukseen vai minne se ilmestyy? Turvapakettihan on aina toistaiseksi voimassaoleva eikä sen pitäisi vaatia erillistä uudistamista. Toki sovellukseen tulee varmasti päivityksiä mutta puhelimen kautta ne hoituu kuten muidenkin sovellusten päivitykset.

//MerjaKun puhutaan kisun puhelimesta, niin ei hoidu

LJL
07.12.2019, 21.55
Nyt kun pääsin illalla tarkistamaan tilanteen, ei onnistunut langattomasti siirtymisapuri.. Ei siirtynyt juuri mikään, muutama hassu giga ja loppu data jäi siirtymättä. Iskin kovalevyn kiinni ja siirrän nyt varmuuskopiosta, ei herjoja ja noin 77.000 kohdetta etsitty siirrettäväksi. Macbook Pron tuuletin huutaa kuin hinaaja, vissiin rankkaa hommaa

arctic biker
07.12.2019, 23.02
Sen mikä tarviin niin jotenkuten osaan mutta nää usb-piuhat , voe vattu. Noita on jos jotain sorttia, kumma juttu kun tää mikä menee sinne lataus puolelle se standartti on säilynyt.

tempokisu
12.12.2019, 05.07
Kun puhutaan kisun puhelimesta, niin ei hoidu

Ei hoidukaan, kun ei ole sellaista älypuhelinta vaan vanha Nokia 6555. Tulee vaan sen jo olemassa olevan sivun päälle. Klikataan pois.

Mutta en saa sähköpostia lähetettyä. "Viestin lähetyksessä tapahtui virhe. Sähköpostivirhe" kaikilla selaimilla, eli en voi vastata enkä kirjoittaa uutta viestiä.

? onko kenties Telian sivulla oleva ilmoitus "Verkon muutostyöt - Pirkkala" no, laitoin yksityisviestiä w-clubin foorumin kautta henkilölle jolle halusin vastata. Onneksi on näitä foorumeita.

izmo
12.12.2019, 08.10
Vanhat puhelimet ei nyt oikein toimi ja täytyy olla muistia paljon... paljon oon joutunut poistaan sovelluksia puhelimesta uusien tilalle... 128 on nyt muistin määrä hyvä

telipyörä
12.12.2019, 23.45
^ megaa vai gigaa?

oem
14.12.2019, 23.54
Win 7 > 10.
Ajattelin päivittää järjestelmän uuteen ja rupesin ihmettelemään W7 valtavaa kokoa, 88Gt levyllä, ( toisessa levyssä W10 vain 45Gt).
Osaisko joku tietävä neuvoa mitä siitä voisi siivota ennen päivittämistä ja mistä siivottavaa kannattaa etsiä?

Moska
15.12.2019, 02.12
Win 7 > 10.
Ajattelin päivittää järjestelmän uuteen ja rupesin ihmettelemään W7 valtavaa kokoa, 88Gt levyllä, ( toisessa levyssä W10 vain 45Gt).
Osaisko joku tietävä neuvoa mitä siitä voisi siivota ennen päivittämistä ja mistä siivottavaa kannattaa etsiä?Eikös siinä voi tehdä puhtaan asennuksen w7 lisenssillä, niin tulee siivottua kunnolla?

oem
15.12.2019, 09.53
W7 on niin vanha etten lisenssiä löydä. Saisikohan sen ongituksi asennetusta järjestelmästä?
Sama tilanne on myös office paketin kanssa ja ehkä muutakin. Kysymyksessä työkone.

edit
Pelkkä w7 kansio 62.5 Gt

metusala
15.12.2019, 10.57
NirSoft:illa saat avaimet ongituksi:
https://www.nirsoft.net/password_recovery_tools.html (https://www.nirsoft.net/password_recovery_tools.html)

hphuhtin
15.12.2019, 11.27
Win 7 > 10.
Osaisko joku tietävä neuvoa mitä siitä voisi siivota ennen päivittämistä ja mistä siivottavaa kannattaa etsiä?

Vanhojen päivitysten siivoaminen voisi antaa tilaa. Esim tähän tapaan (googlasin oikealta näyttävän ohjeen): https://www.isumsoft.com/computer/2-ways-to-clear-windows-update-history.html

Sinänsä itse en päivittäisi vaan asentaisin puhtaalta pöydältä.

oem
15.12.2019, 16.00
Win 7 > 10.

Kiitän neuvoista.

Ajattelin tehdä näin:
Teen varmuuskopion nykyisestä.
Siirrän eli kopioin windowsin "ohjelmien ja asetusten siirto"-toiminnolla tarpeellisen aineiston toiselle levylle.
Asennan w10 tuon w7 avaimella, alkaen formatoinnista.
Jos onnistuu, palautan ohjelmat ja asetukset kuin uuteen koneeseen, jos w10 vielä semmoinen on.
Aikansa ottaa alkaen uuden levyn ostamisesta.

Jopotuinen
17.12.2019, 14.38
Mikähän on vikana tuossa Pic-to-Web kalussa, kun hakee sille sen osoitteen, niin osoite vilahtaa parin sekunnin ajan ja sitten katoaa mustan palkin uumeniin.
Ollut tommonen jo pitkään.

https://pic.useful.fi/

Jopotuinen
22.12.2019, 12.15
Puhelimeen tuli jokin örkki, ilmeisesti siinä vaiheessa, kun asentelin Liiterin vaa’an pyytämän Health for you apin, tai ainakin se sen jälkeen aktivoitotui.

Ensin tulee näytölle jokin ilmo kaupallisesta tyttösestä, aina samasta ja sen jälkeen ilmo kolmen haitakkeen löytymisestä ja kehotus painaa napista ongelman poistamiseksi. Lisäksi siinä jokin count down laskuri, joka antaa puolituntia aikaa operaation suorittamiseksi, jonka jälkeen luuri lukitaan.

Latasin sitten Avast ja Kaspersky virus/malware puhdistusohjelmat, mutta se löysi ainoastaan puhelimen valmistajan PeelRemote ohjelman, jonka poistin.
Tuolla tuo piippailee viestejään silloin tällöin. En tullut ottaneeksi sen kaupallisen tytön osoitetta, olis voinut Googlata.

Mitähän tolle voisi tehdä?

Edit:
Taisi typykkä tosiaan olla Play kaupasta kotoisin. Tsekkasin historiatiedot ja sieltähän tuo löytyi lukuisia kertoja Play kaupan alta!

Poistin historiatiedot, jos vaikka auttaisi jotenkin.
Avast puolestaan alkoi suoltamaan Casino mainoksia, poistin senkin.

Kyseessä mun vanha luuri, jonka annoin Rouvalle. Nyt olisi vielä yksi osapuoli saatava vakuuttuneeksi, ettei se tyttönen ollut mun kutsumia vanhoja heiloja. Tehtävä ei ole helppo

Moska
22.12.2019, 14.45
Voi hyvinkin löytyä asennetuista ohjelmista ja lähteä aivan nätisti poistamalla se.

Jopotuinen
22.12.2019, 23.14
Puhelin rauhoittui selaushistorian poistolla.
Rouva vielä vaientamatta. Kokemuksella sekin hoituu,

hphuhtin
22.12.2019, 23.23
Laita sille joku hunksi ilmestymään ruudulle ;)

Juha Jokila
23.12.2019, 00.47
^LOL.............

Jopotuinen
23.12.2019, 11.06
^^ Hyvä idea! :D

hcfreak
23.12.2019, 11.20
Eikös sitä ruukata laittaa puhelin tehdasasetuksille ja tyhjentää kaikki tiedot samalla. Kun luovutetaan laite toiselle henkilölle

Jopotuinen
23.12.2019, 12.45
Kyllä ja näin tehtiin jo senkin tähden, kun oli vanha virkapuhelin ja tiettyjä sovelluksia kuten firman sähköpostisovellus, kalenteri, puhelinnumerot jne. ei olisi muuten saanut poistetuksi.

Tämän myös kerroin tehdyksi ja että saadessaan puhelimen, on ollut samassa tilassa kuin kaupan paketista otettaessa. Kerroin myös mahdollisuudesta, että hän itse olisi käynyt joillain "ei ihan niin kilteillä" sivustoilla.

Epäluuloisuus tuonne taisi vielä jäädä, mutta uskoisin Joulurauhan saavutetun :)

hcfreak
23.12.2019, 14.44
Joo kyllähän se on itte sitte käyny tuhmilla sivuilla. Ei siel pitäs olla jälkeäkään sinun historiasta jos muisti vaan pistaa sen ruksin että poistaa kaikki.

Jotenki sain sen käsityksen että se sinua syyttäs moisista :D

Ohiampuja
28.12.2019, 22.46
Onko kokemuksia hyvistä ja halvoista virusohjelmista? Ilmainenkin käy, kunhan se ei ole mikään mainostykki...

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ala-maksa-turhasta-tiesitko-etta-ilmainen-virusturva-voi-olla-parempi-kuin-maksullinen-tassa-12-huipputuotetta/ba147262-65dc-32d7-a5fa-9454ed0308c0

Jopotuinen
28.12.2019, 23.00
W10 Defender kuuluu olevan oikein topakka. Tulee kylkiäisenä, itse en käytä muuta.

Joskus oli Avast, mutta muuttui sitten itse haitakkeeksi, jos oli lopulta myös varsin työläs häätää koneelta lopullisesti. Rahaakin onnistuivat kuppaamaan suoriteuista peruutuksista huolimatta kokeilussa olleesta laajennuksesta. Piti oikein uhkailla ja onneksi löytyi myös heidän tietokannasta peruutukset, mutta jäi minun kaiveltavaksi, ennen kuin palauttivat VISA pöllityt rahat.
Ei kortin numeroa näille IKINÄ.

Oikea spämmilinko ilmaisversiona tämä Avast.

Smo
28.12.2019, 23.05
Avastin oon aina joskus laittanut johonkin koneeseen jos on epäilyttänyt ja poistanut sitten jos vie liikaa resursseja tai muuten hatuttaa. Malwarebytes samoin.
Windowsin (10) oma suojakin on kyllä ihan hyvä.

oem
29.12.2019, 00.17
Tuli ostettua uusi kone. Avast estää Defenderin toiminnan kympissä enkä sitä asenna. Avastin saa pois "avastclear" ohjelmalla vikasietotilassa.

https://www.avast.com/fi-fi/uninstall-utility

tempokisu
29.12.2019, 06.44
? miten iso sähköpostiloota pitää olla. Ilmoittauduin puolalaisen "alternative fashions" mailing listalle, mutta eilen hän laittoi viestiä että kuvat eivät mahdu mun sähköpostiini. Helpointa olisi jos mulla olisi esim. gmail-sähköposti. No aattelin että säästyypä rahaa kun en edes näe mitä on myytävänä.
Tutkailin sitten että tuosta sen gmailin saa, mutta ilmoitti että normaalista sähköpostistani ( Telian oma, outlookkia ei saatu enää takaisin.) tulee joku "sivupostilaatikko". On myös mahdollista perustaa ihan uusi gmaili. En nyt sitten kuitenkaan uskaltanu, se olisi sitten vain puolalaista varten.
Telian postilaatikko on 500MB ja käytössäni on nyt 2% siitä.

Kerran oli jippii.fi:n sähköposti, sinne alkoi tulla jotain 1000 roskapostia päivässä niin sanoin koko sähköpostilaatikon irti ( tästä on 15 vuotta).

Eli kannattaako tuo gmaili perustaa.

Moska
29.12.2019, 09.15
Eli kannattaako tuo gmaili perustaa.

Miksi ei? Itsellä käytössä pari Gmail tiliä ja toinen ollut käytössä niin kauan kuin niitä on ollut saatavilla ja toinen hiukan lyhyemmän aikaa. En ole huomannut ongelmia niiden suhteen.

TERU
29.12.2019, 09.52
Samoin kaksi ihan luotettavaa google-sähkäriä, ei mitään ongelmia, ovat vähän erityylisiä käyttää kuin dnainternet-loota, joka on ollut kauan ja on vieläkin se varsinainen ykösosoite. Gmail on helppo ottaa käyttöön.

Jopotuinen
29.12.2019, 10.07
mutta eilen hän laittoi viestiä että kuvat eivät mahdu mun sähköpostiini.

Kyse on yksittäisen viestin koosta liitteineen, ei laatikon.
*tirsk* Puolalaisella parempi sähköposti kuin Kisulla :rolleyes:

G-mail:

Liitteiden enimmäiskoko on 25 Mt. Jos liitteitä on useita, niiden yhteenlaskettu tiedostokoko voi olla enintään 25 Mt. Jos tiedosto on suurempi kuin 25 Mt, Gmail lisää sähköpostiin automaattisesti Google Drive ‑linkin liitetiedoston sijaan.

tempokisu
31.12.2019, 10.02
^ mikäs toi nälvintä nyt on, tässä tietokoneessa hyvää on vain koko, ja tämä Telian sähköposti-sivu on mun mielestä ihan pska. Ja sähköposti lähinnä näitä ostoksia varten...sehän on oikeastaan ihan hyvä etten näe mitä on myytävänä, säästyy raha. Yhden asun olen nähny muuta kautta, ja ilmoittanu ko. myyjälle että haluan sen. Siitä tulee sitten erillinen ilmoitus tammikuussa.

Ehdottomasti parhaat nukkejen asu -designerit tulee Venäjältä ja Puolasta, suunnittelijat on ammattilaisia joten heillä on varmasti vähän paremmat pelit ja vempaimet markkinointiin.

Jopotuinen
31.12.2019, 10.48
^ W10 kylkiäisenä tulee ihan kelpo perus sähköpostisovellus ilman mitään krumeluureja. Erittäin selkeä, verrattuna vaikka Googlen omaan tai jonkun muun tarjoamaan umpisurkeaan söhellykseen.
Officen mukana tulee Outlook, joka on pro, mutta siviilissä käytän mieluummin W10 postia.

TERU
31.12.2019, 10.59
Tästä olen pitänyt pidempään

https://www.thunderbird.net/fi/

tempokisu
31.12.2019, 11.59
^^ niin siis kun on W7....mutta parempi että säästää rahaa eikä ala mitään ylimääräistä sähläämään, jos tyypillä on liian isot tiedostot niin todennäköisesti liian isot hinnatkin, ooak ( one-of-a -kind)-nuket on jotain 500e ...

Jopotuinen
31.12.2019, 12.42
Tossa videoeditti koneessa on mullakin vielä W7. Oli taas omin lupinensa yrittänyt päivittää ittensä W10, mutta levytila ei antanut myöten. Ilmeisesti kone käynnistyy edelleen vanhan SSD:n käyttiksellä, vaikka kloonasinkin sen tuonne uudelle SSD:lle.
Tarttis kai toikin renklata reilaan, mutku ei millään viittis.

W7 käyttäjät siis saavat edelleenkin ton W10 päivityksen veloituksetta.

Jopotuinen
31.12.2019, 13.04
Anoppilassa loin G-mailin postitilin ja se kävi heittämällä:

Vapaan sähköpostiosoitteen luominen tai valkkaaminen
Salasanan luominen
Etu nimi, Sukunimi ja puhelinnumero

Lisäksi antoi suoraan kopioida vanhan postin osoitetiedot ja vanhat postit uuteen lootaan.
Sitten oli myös valmis lähetyspohja, jolla saattoi suoraan lähetellä muille tiedoksi uusi sähköpostiosoite.

W10 postisovelluksen käyttöönotto oli vieläkin helpompaa, riitti kun tiliasetuksiin kirjoitti vain sähköpostiosoitteen ja se oli siinä.
Ei edes tuleva/lähtevä posti asetuksia tarvinnut tehdä.
Jotenkin nuin.

Ja Kisu nyt vaan ottaa ja menee kiltisti sinne. Google haku ensin esiin ja siellä oikeasta yläkulmasta "Gmail" ja kliks. Google neuvoo (kyselee) siitä eteenpäin. Voit reenata itellesi vaikka useamman roskapostiosoitteen, jota sitten käytät tai olet käyttämättä epäillyille roskapostittajille.
Esimerkisi: roska.kala@gmail.com tai r.luigero@gmail.com :D

Jopotuinen
31.12.2019, 16.49
No nyt otti ohranen.
Meinasin, että nyt jumppaan tolla uudella klooni SSD :lla olevan käyttiksen käyttöön ja päivitän sen W10 versioon.
Vaan tulipa tenkka på, kone ei enää tunnista koko rasiaa!
BIOSin grafiikassa näkyy emon töpseleihin kytketyt laitteet, paitsi tämä. Kun vaihtelin töpöjen paikkoja keskenään, tämän uuden SSDn töpön paikka näkyi aina tyhjänä.
Ylimääräistä SATA kaapeliakaan ei löytynyt, jotta olemattoman, mutta mahdollisen, kaapelivian poissulkemiseksi. Kytketyt kaapelit taas reititetty siten, ettei viitsi purkaa pois.

Fiddan, taas joku epäonninen hankinta, enkä edes muista mistä tuon hommailin, ellei sitten löydy tästä säikeestä, mutta se puuttuva kuitti sitten... :(

Dr TuKo
31.12.2019, 19.02
W7 käyttäjät siis saavat edelleenkin ton W10 päivityksen veloituksetta.

Epäilen, mutta olisin mielelläni väärässä. Eihän päivitystä ole saanut maksutta enää pariin vuoteen. Voihan ilmaisuus tosin olla jokin viime hetken kampanja, koska 7 päivitysten on ilmoitettu loppuvan alkuvuodesta. Ja tuskin 7 päivityksetkään loppuvat ihan heti. On niitä niin paljon käytössä yrityksissä.

Smo
31.12.2019, 19.45
Epäilen, mutta olisin mielelläni väärässä. Eihän päivitystä ole saanut maksutta enää pariin vuoteen. Voihan ilmaisuus tosin olla jokin viime hetken kampanja, koska 7 päivitysten on ilmoitettu loppuvan alkuvuodesta. Ja tuskin 7 päivityksetkään loppuvat ihan heti. On niitä niin paljon käytössä yrityksissä.

No siis periaatteessa avustettuun käyttikseen on pystynyt päivittää

metusala
31.12.2019, 19.50

Forbes:in eilisessa artikellissa väitettiin, että on jos on onnea niin pystyy W7:n päivittämään W10:ks veloituksetta: LINK (https://www.forbes.com/sites/antonyleather/2020/12/30/windows-7-users-must-upgrade-to-windows-10-before-14th-january--2020-heres-why-and-how-to-do-it/#31a70f0a3d69).

arctic biker
31.12.2019, 19.51
Esikoinen on ruukannut käyvä kerta vuoteen ja siinä isä/poika pyöräily/rantasaunaleirin ohessa on hoitanut isänsä atkasiat kuntoon. Ainu ny mun pitää talven mittaan kirjoittaa muistiin ottaa missä kaipaan apua.

Jopotuinen
31.12.2019, 19.56
Kyllä onnistuu!
Saatat tarvita W7 key koodin, joka pitäisi löytyä – jostain, siis omista kätköistä.
Jos koodia ei löydy, ei syytä huoleen, koodin saa helposti haravoitua koneesta key code scannerilla (=> Google), samalla myös muita koodeja (copy/paste ja talteen johonkin).

Jos päivitys tehdään suoran ko. koneeseen, ei koodia todennäköisesti edes udella, sehän tieto löytyy suoraan järjestelmästä. Päivitettävä W10 versio mukailee asennettua W7 versiota.

Nyt en löytänyt heti-oitis omalta koneelta tallennettua linkkiä (ehkä hävittänyt vahingossa), Wndowsin sivuilta kuitenkin homma aletaan, mutta Google jeesaa tuossakin, suomeksi tai Lontooksi, ei mikään paha rasti.

Mun W7 koneessa oli viimeviikolla ilmo yrityksestä päivittää W10, mutta failed, ilmeisesti levytilan vuoksi.

Tämä siitäkin huolimatta, että joskus asetin sinne deaseble W10 automaattipäivityksille :D

Jopotuinen
31.12.2019, 20.13
Mutta missäs Kisu luuraa?
Jumpataan hänelle Gmail posti kokeiluun!
Kun se nykyinen osoite, kun muuttuu pian maksulliseksikin vielä.
Itse poistin saunalahden, kun kävivät ahneiksi. Itseasiassa siellä olisi ollut useampikin tili, joista en edes tiennyt, kun soittivat takaisin!
Arvatenkin jokaisesta olisi alkuun tullut se eka lasku, vaikka ei edes käytössä…

tempokisu
01.01.2020, 08.52
Täällä mä olen ( tutkailin ja tein muistiinpanoja eri nahkiaislajeista kun löytyi uusia lajikkeita...) no onhan tämä Telian posti tavallaan maksullinen kun liittymäkin on. Tuumasin tätä uusi sähköposti-asiaa ja en mä nyt lähde mitään uutta postilaatikkoa luomaan yhden myyjän takia, antaa olla tämä mikä on. Mitä myytävää ei näe, ei voi halutakaan eikä ostaa. Se ostokin menee niin että kuka nopeimmin vastaa myynti-postiin niin voi ostaa. Ja jos ei ole nopein, sitten harmittaa. Kaikilla muilla myyjillä ( ei siis ebay) on normaalit nettisivut ja tulee ilmoitus sähköpostiin + linkki, kun tulee uusia kokoelmia tms. Integrity Toysin kuvaviestitkin tulee ihan normaalisti, vain tämä yksi puolalainen käyttää jotain ihmeellistä menetelmää.
Ebay-huudot on stressaavia, mutta helpompia jos on hyvä huuto-taktiikka ja mulla on.

Niin se yritti minunkin kone päivittää kymppiin joskus vuosi sitten, onneksi sain peruttua päivityksen ja muutin jokun päivitys-asetuksen, ja se kympin pieni logo oikeassa alakulmassa häipyi, sieltähän se oli ensin ponnahtanu monta kertaa että päivitä kymppiin! - pieni uusi tietokone on vain kuvien tekoa varten, siinä ei ole internet-yhteyttä ( asetukset varmaan on kun siellä on kuvakkeet)

Ja kun tämän koneen tallessa olevia kuvia ei voi siirtää enää minnekään ( muistitikulle, tosin olen aiemmin jo tallettanut ne muistitikulle) niin voisi alkaa vaikka poistaan vanhoja huonoja kuvia..

Jopotuinen
01.01.2020, 13.27
No nyt otti ohranen.
Meinasin, että nyt jumppaan tolla uudella klooni SSD :lla olevan käyttiksen käyttöön ja päivitän sen W10 versioon.
Vaan tulipa tenkka på, kone ei enää tunnista koko rasiaa!
BIOSin grafiikassa näkyy emon töpseleihin kytketyt laitteet, paitsi tämä. Kun vaihtelin töpöjen paikkoja keskenään, tämän uuden SSDn töpön paikka näkyi aina tyhjänä.
Ylimääräistä SATA kaapeliakaan ei löytynyt, jotta olemattoman, mutta mahdollisen, kaapelivian poissulkemiseksi. Kytketyt kaapelit taas reititetty siten, ettei viitsi purkaa pois.

Fiddan, taas joku epäonninen hankinta, enkä edes muista mistä tuon hommailin, ellei sitten löydy tästä säikeestä, mutta se puuttuva kuitti sitten... :(

Problem solved!
Oli virtaliitin tipahtanut SSD takaa paikoiltaan, kummallista.
Käynnistin ensin manuaalisesti BIOS kautta ja hyvin hyrähti käyntiin ja vaihdoin sitten käynnistymään tuolta asemalta aina. Hyvin toimittaa nyt.

Sitten W10:ä veivaamaan, täytyy ensin tehdä vähän selvityshommeleita, kun on proseduuri unohtunut.
Joskin tuossa Joulunalun huushollin siivouksissa tuli yksi kotipolttoinen W10 DVD tuossa vastaan, en vain muista liittyikös tähän vai johonkin toiseen koneeseen. Jospas vain kokeilisi tuupata se koneeseen ja katsoa mitä tapahtuu :)

Edit:
Näyttäisi siltä, että W10 päivitys tyhjää koko koneen, eli pääsee aloittamaan puhtaalta pöydältä, halusi sitä sitten tai ei. Mutta kaikki ylimääräinen moska lähtee myös :)
Sitä ennen asennettujen ohjelmien tuoteavaimet talteen. Alla oleva ohjelma näyttäisi tekevän perusteellista työtä ja antaa useampisivuisen rapportin löydöksistä.
Raportin saa tulostettua tai tallennettua PDF muodossa hiiren oikeasta korvasta. Vaaka-arkki voi olla suositeltava, ainakin noudattaa silloin kuvaruutunäkymää.

https://www.belarc.com/en/products_belarc_advisor

Raportti ja DATA hakemiston sälät talteen pilveen tai jollekin toiselle asemalle. Itse pääsen sikäli helpolla, kun kaikki data on jo alkujaan fyysisesti eri asemilla.

Tuossa tuo W7 => W10 ohje vielä suomeksikin

https://www.mikrobitti.fi/uutiset/saasta-yli-100-euroa-paivita-windows-10een-ilmaiseksi-nain-se-onnistuu/f70d5862-f954-4919-ade4-c3f66ece1903

Proseduuri
1. https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows10
2. Paina "Lataa työkalu nyt" nappia
3. Valitse "Päivitä tietokone" (tai lataa USB)
4. W10 ladataan nyt, voit jatkaa työskentelyäsi... Yhteydestä riippuen voi kestää pidemmänkin tovin.
Mitä ihmettä:
* Et voi asentaa kohdetta Windows 10, koska langaton verkkokorttisi ei täytä päivitysvaatimuksia
* WLAN/Bluetooth sovittimen poiston jälkeen alkoi valittamaan RealDek Bluetooth radio drivereiden epäkelpoisuudesta. Automaattipäivitys ei toimita ja manuaalinen päivitysohje osoittautui epäkelvoksi.

Luutuuppi pulmakin alkoi avautua, onkin sitten isompi pulma, täytyy tovi tuumia, mitä seuraavaksi. Itse asiassa pulma taitaa koskettaa kaikkia W10 käyttäjiä vanhemman BT kaluston kanssa..
https://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2019/08/24/microsoft-windows-10-update-problem-bluetooth-warning-upgrade-windows-10/#b6c495467f26

Moska
02.01.2020, 11.48
Mitä jos sen ongelma luutuutin ottaa biosista tai laitehallinnasta pois päältä?

Jopotuinen
02.01.2020, 13.27
Täytyy tutkailla tuokin vaihtoehto, jos vain löydän sinne jostakin. Lakkaavatko langattomat hiiri ja näppis toimimasta sen jälkeen?
BT:n ohjaimet olivat alkujaan MS:n, joita ei suostunut päivittämään: ”Ohjaimet ovat jo ajan tasalla”. Poistin sitten nekin ja putsasin rekisterit, mutta ei apuja.
Tuosta BT ohjaimesta ovat muutkin valittaneet, vaikka laitteessa ei edes ole ainuttakaan BT laitetta.
Asennuksessa kyseessä siis päivitys, kokonaan uusi asennus saattaisi mennä läpi, ainakaan ei pysähtynyt tuohon kohtaan, vaan kyseli lupaa tehdä uusi asennus, joko datat säästellen tai ilman.

Jopotuinen
05.01.2020, 14.51
No niin. Nyt lähti W10 päivitys imuttamaan.
Pulmana oli siis RealTek bluetooth ajuri, josta W10 päivittäjä herjasi ja joka olisi pitänyt päivittää manuaalisesti uudempaan.

Mutta päivittämisen pulmaksi tuli, ettei laitteessa ole RealTekin BT rautaa, (mutta RealTekin audio kylläkin), eikä siis edes teoriassa ole mahdollista saada näkymään laitehallinnassa, eikä siten myöskään ajuripäivitystä.

Elikkä on tilanne, että koneessa on pelkkä tarpeeton RealTek BT ajuri.

Nopea vilaisu koneen ajureihin [C:\Windows\System32\drivers] ja siellähän oli kaksi Rtk ajuria, joista toinen [RtkBtfilter.sys] ja sille niskalaukaus delete napista.

W10 päivitys tulille ja nyt heittämällä läpi. Tuolla se nyt rupsuttelee päivitystä sisään :)
Saas nähä mitä sieltä kuoriutuu, alkaako jotain käyttäjä/salasana jumppaa, jotka molemmat autuaasti unohdettu ja kahden käyttäjän työpöytien jaot.
Vähän pelottaa kyllä.

Edit: Pieleen meni.

Tuli ilmo jostain pulmasta boottauksen aikana ja vanha asennus palautettu.
Ilmossa oli jokin ms:n htps osoite ja id koodi, josta lisää tietoa. Paitsi, että tuo osite ei toiminut.

Toinen asennusyritys menossa. Ja näyttäisi asennuksen prosenttilukemakin kasvavan nyt niin hitaasti, että olen jopa toiveikas. Muta voihan se lyödä pillit pussiin koska tahansa.

Edit2:
No nyt se on asennettu *tuuletusta tähän* :)
Mutta vaikeudet jatkuvat. Kone sammuu hitaasti tai ei ollenkaan, pakkotapolla sitten.
Vastaavasti käynnistyminen hidasta, jos ollenkaan. Pakkotapolla pysäyttänyt kahiste ja aloittanut uudelleen. Nyt siellä lukee, että valmistellaan automaattista korjausta, lohdullista jos oikeasti sitä tekee, eikä vain jumita...

Kun sen nyt vaan saisi muutamaan kertaan pelittämään ha ohjaimet päivitetyiksi, niin jospa se siitä sitten.

Edit3:.
Hyvin hyrrää nyt ja nopsaan lähtee nyt ihan kylmästä tulille.
Kahden käyttäjän omat työpöydät säilyivät, eikä kysele unohdettuja salasanoja.
Näyttäisi siltä, että seuraavassa käynnistyksessä se tuo sammutusta edeltäneen käyttäjän sisäänkirjautumisnapin esiin.
Jos käyttäjä on eri, niin sitten vas. alakulman Windows kuvakkeen takaa hiirellä käyttäjäkuvaketta, joka tuo sitten muut käyttäjävaihtoehdot esiin ja josta valinta
W7 oli tässä kohden kätevämpi, koska se toi heti esiin kaikki käyttäjävaihtoehdot esiin. Nyt tulee 3 kpl lisäklikkauksia mikäli käyttäjä on eri, kun edellisestä istunnossa.

Dr TuKo
13.01.2020, 01.06
Kiitos vinkeistä päivittää Win 7 ilmaiseksi Win 10, Erityisesti Jopotuiselle. Ei tuon maailman yleisimmän vakoiluohjelmiston käyttäminen innosta, mutta parempi sekin kuin pian (ehkä) päivittämätön käyttöjärjestelmä.

Jopotuinen
29.01.2020, 20.10
Avast on mulkku, oikein ISO mulkku, lisäksi myös ISO paskaläjä. Itseasiassa haittaohjelma, joka yrittää vain kupata rahasi.

Kokeilin jotain maksullista versioita 60 pv free tiral. Tilausta tehtäessä on huomattava tikata pois rasti pienellä merkitystä kohdasta Automatic renewal.

Jos tätä ei tee, joutuu lypsylehmäksi, eli tilaus laskuttaa korttia automaagisesti vuosittain, halusit tai et. Ohjelman kautta statusta ei voi muuttaa, mutta sen tila näkyy setup valikossa.

Asian saa kyllä korjatuksi, vaati hieman Googlausta, Avast ei sitä itse kerro.
Asiaa helpottaa, jos on tallessa sähköpostiin tullut tilausvahvistus, josta löytyy asiakasnumero ja salasana.

Linkin takaa ohjeet ja edelleen linkki Avast tilin tilausten hallintaan.

http://www.getavast.net/support/cancel-auto-renewal

Mitäs mää sanoin! :D

https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/5ea4f71b-18e4-4a8e-b54f-dc36978aa7ad

tempokisu
04.02.2020, 19.05
Apua! isomman tietokoneen nettiyhteys hävisi ....ei yhteyttä. Ei vaikka laitan piuhat pois yms. perus. Nyt otin tämän pienen käyttöön ja ainakin fillarifoorumi löytyi. Mikä voi olla?
Miten tästä saa tän pois että kaikki sanat alleviivautuu punasella.

voi perhana taas tätäkin...

hcfreak
04.02.2020, 19.50
oikeella hiiren napilla klikkaa yhteyden kuvaketta oikeassa alalaidassa ja valitse vianmääritys

tempokisu
04.02.2020, 20.13
^ tehty, yritetty monta kertaa ## kas, nyt ne alleviivaukset hävisi, tein jonkunlaisen asetus-jutun...
No, mä vien koneen huomena Valkeakoskelle ( se paikka josta tämän koneen ostin ) jos katsovat, samalla sitäkin kun kansiosta toiseen tai muistikortilta ei voi siirtää kuvia.
Harjoittelen sillä aikaa tämän käyttöä, piruvie kaikki vanhat osoitteet pitää hakee uudelleen. No, ei tule ebayta selailtua kun en tykkää koko koneesta. Tämmöinen mini 15" koko. Iso on hieno 21" näyttöinen.

Jopotuinen
15.02.2020, 08.14
Mikä perse on tämä Microsoft Teams?
Käynnistettäessä aina pomppaa tuossa ja utelee jotain organisaation kirjautumista.

Olen poistellut sitä lisää/poista sovelluksen kautta, mutta aina se vain ryömii takaisin.
Onko jotain konstia millä sen saisi lopullisesti myrkytettyä?

hphuhtin
15.02.2020, 08.45
Taitaa Office-asennus ainakin tunkea tuota mukanaan kokoajan päivityksissään. Enemmän yrityskäytössä oleva ryhmätyösoftahan se on. Käynnistymisen voi poistaa, hae ”startup programs” ja sieltä listalta Teams pois. Olettaen että oli Win10 käytössä.

Jopotuinen
15.02.2020, 10.56
Thx!
Kohdasta ”Käynnistyssovellukset” löytyi vipu Microsoft Teams ja nyt se on asennossa OFF :)

Jopotuinen
16.02.2020, 14.21
Windows 10 pitää sinut ainakin osittain suojassa kiristysohjelmilta, jos laitat yhden asetuksen kohdilleen.
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000006407643.html

Saas nähdä mitä muuta harmitusta tuosta seuraa, mutta siirsin vivun ON asentoon ja lisäsin sen alle pari kansiota.
Hommissa pääsi kerran tollanen lukkovirus jonkun sähköpostista irti. Aika viheliäinen oli, IT sen sitten jotenkin osaksi sai selätettyä.

Käynnistyksen salasanakyselyn saa pois tuolta: Netplwiz

https://www.is.fi/digitoday/art-2000006293241.html

tempokisu
16.02.2020, 15.31
^ kiitos vinkeistä, mä tutkiskelen tuota pikkukonetta jossain vaiheessa. Kyllä mä tästä isommasta niin tykkään enemmän, kun kiirettä ei ole ( ei ole mikään huippunopee...) öö...tosin siellä ei taida olla tiedostoja kun muutama kuva jotka on muistitikullakin.

Jim717
20.03.2020, 13.13
Juuri soitti kaveri ja englanniksi selitti, että on Microsoftilta. Kuulemma MS:llä on ongelmia palvelimissa ja hän olisi auttanut minua siinä.
Kerroin kuitenkin, että en nyt ehdi jutella. Taisin tehdä virheen ja jäi palvelinongelma selvittämättä.

Tarkistin puhelinumeron ja numero kuului RS Grillille. Lienee jokin Microsoftin tytäryhtiö

Jopotuinen
21.03.2020, 12.08
Pitäisi saada lisää tilaa C: osioon ja meinasin vain alustaa D: osion veke ja kaikki vapautunut tila C: osion käyttöön.
Mutku siellä on WindowsApps kansio, joka ei inahda edes järjestelmän käyttäjä oikeuksilla.
Tiedän kyllä, kuinka saan lisää voimaa oikeuksiin ja pääsen muokkaamaan kansion sisältöä.
Mutta mitä pimenee, jos heivaan koko kansion?

Tai löytyykö jostain ilmaista sovellusta, jolla pääsisi siirtämään ton D: osion sijaintia, jotta C: osiolle saisi yhtenäistä tilaa?
Yhdellä työkalulla sainkin lohkaistua 10 G lisää tilaa järjestelmäosiolle, mutkut työkalun ilmaisversio ei suostu sitä siirtämään tohon C: osion jatkeeksi.

https://pic.useful.fi/nce15S4L7.jpg

jalkkis
21.03.2020, 14.26
Muistaakseni EaseUs Partition Masterin ilmaisohjelmalla tuo onnistuu. Taitaa olla ehtaa Kiinasoftaa, jos se ahistaa.

Smo
21.03.2020, 15.12
Mitä siellä Appseissa sit on niin ei voi kun arvata :) .. jos oot asennellut jotain windows-kaupasta. Formatoi vaan noi C:stä seuraavat ja kasvattaa C:tä (mahtaako win levytyökalu osata) .. siinä vaan on heti perässä joku palautusosio, oliskohan se D:hen. Minitool partition wizardilla olen viimeaikoina järjestellyt noita sotkuja.

Jopotuinen
22.03.2020, 15.00
En tiedä mitä siellä ja miksi on ilmestynyt, voisi tietenkin käydä ronkkimassa. Tarttis ensin asentaa yksi pikkuohjelma joka tuo valintoihin lisänapin suojausten ohittamiseksi.
Tässä koneessa ei itseasiassa kuuluis olla kuin Office365 ja nettiselain.
Mutta jos ton WINAPsin tuhoaa, niin tuleeko pulmia?

W10 ei sallinut tuolta hallinnan kautta alustusta, toki en ole kokeillut ihan hiiren oikean korvan takaa löytyvää vaihtoehtoa.

Smo
22.03.2020, 15.05
Luulis että Office ja selain on Ceellä .. kattoo vaan ettei siellä D:llä ole mitään tärkeetä ennen kuin formatoi ja poistaa koko partition että saa yhdistettyä ..

Jopotuinen
22.03.2020, 15.35
Juu, D: osio on tyhjätty tota yhtä kansiota ja programs kansiota lukuun ottamatta.
Hiiren oikeankorvan alustus toppasi ilmoihin järjestelmätiedostoista.

hphuhtin
22.03.2020, 16.13
Olisikohan pagefile eli suomeksi kotoisasti heittovaihtotiedosto D:-levyllä. Sen voi siirtää tai väliaikaisesti poistaa. Explorerissa tietokoneen päältä ”properties” kautta pitäisi löytyä valikko (joku tuon alavalikko, advanced settings tms.) josta voi katsoa ja vaihtaa.

Pelkkä Program Files-kansion oleilukin D:llä voi kyllä aiheuttaa tuon ilmoituksen jos joku softa on vielä asennettuna.

Jopotuinen
29.03.2020, 13.59
Tuossa työkalu, jolla sain asiani suunnilleen ronkittua. Asennus tosin sai Defenderin tolaltaan, mutta homma hoitui kuitenkin suunnilleen, joitain mutkia ilmaisversio kuitenkin aiheutti.
Merge työkalulla yhdistelin D ja E osiot, mutta C ja D yhdistely ei käynyt. Sain kuitenkin jaettua tilaa C ja E välillä, että E osiolle jäi n. 250 MB, jonka jälkeen poistin koko kyseisen osion.

Seuraavaksi ohjelman poisto ja koneen putsaus.

EaseUs Partition Masteri ilmaisversio ei nuihin taipunut, itseasiassa sillä sain aiemmin lohkaistua tuon 10G D osiosta tarkoituksena yhdistää se C osioon, mutta siihen se sitten lopahtikin. Ei onnistunut.

https://www.partitionwizard.com/feedback/install-partition-wizard.html?from-free-v11

Smo
29.03.2020, 14.55
Tuossa työkalu, jolla sain asiani suunnilleen ronkittua. *

*Minitool partition wizardilla olen viimeaikoina järjestellyt noita sotkuja.

:D

Jopotuinen
29.03.2020, 15.32
Asennus tosin sai Defenderin tolaltaan

Joku troijalainen siellä.

Smo
30.03.2020, 13.18
^Tääkin vielä .. sama. Tosiaan aika varmaan false alert ja otin jopa yhteyttä noihin. Tietty jännä jos tosiaan olisi levytyökalun mukana...

Jopotuinen
30.03.2020, 19.58
Tommonen, en viitsinyt Googlata mikä on: Trojan:Win32/Bearfoos.A!ml
Hälytytaso: Vakava
Tiedot:Tämä ohjelma on vaarallinen ja suorittaa hyökkääjältä peräisin olevia komentoja.
Tila: Epäonnistui

file: C:\Users\****\AppData\Local\Temp\d2x\zwb.exe

Onhan tuo tuolla näköjään edelleen, täytyy käydä käsipelissä tirvasemassa sitä, joskos sitten lähtisi.

Malwarebytes näyttäisi sieltä yhden napanneen Spybot ei tunnistanut.

Teemu H
31.03.2020, 12.38
Mobiiliverkkojen asiantuntijoita?

Miksi saan kotona maalla 4g-modeemilla latauskaistaa vain 14 Mbps, kun kännykkä latailee iltaisin täydet 50 megaa? Onko modeemi (Zyxel LTE3301) liian huono? Liittyykö connection aggregationiin (CA), eli kännykkä Huawei P20 pro osaisi yhdistellä useampia taajuuksia, mutta modeemi ei? Mikä modeemi olisi paras? Minulla on reititin erikseen.

Sama sijainti (koti)
Sama Elisa
Sama 1800 tai 800 Mhz solu (cellmapperilla olen katsonut)
Modeemilla on vieläpä juuri asennettu suuntaava antennipari katolla, se auttoi vähän.

hcfreak
31.03.2020, 17.38
Oisko ongelma wifi:ssä. Kokeile verkkokaapelia

29er
05.04.2020, 09.28
Miten estän tärkeätä sähköpostia menemästä roskapostiin?
Käytössä on siis gmail, ja luen sitä muutaman laitteen kautta: iPhone ja iPad (IOS mail) ja iMac (OSX mail).
Osa erään lähettäjän posteista tulee perille ja osa menee roskapostilaatikkoon. Olen lisännyt lähettäjän yhteystietoihin jokaisessa laitteessa. Lisäksi olen merkinnyt yksittäisiä roskalaatikkoon menneitä viestejä ei-roskapostiksi.
Mikä ne laittaa roskapostiin ja miksi? Onko jotain keinoja saada kaikki tuon lähettäjän postit inboxiin?

29er
05.04.2020, 09.37
^ Tein vielä niin että avasin gmailin OSX:n Safarilla, ja merkkasin sielläkin ei-roskapostiksi ja lisäsin lähettäjän yhteystietoihin.

Ehkä seuraavaksi pitää ladata Gmail-sovellus laitteisiin ja alkaa käyttää sitä.

metusala
05.04.2020, 09.53
Tässä englanninkielinen ohje:
https://www.jotform.com/help/404-How-to-Prevent-Emails-from-Landing-in-Gmail-s-Spam-Folder (https://www.jotform.com/help/404-How-to-Prevent-Emails-from-Landing-in-Gmail-s-Spam-Folder)

29er
06.04.2020, 09.14
Kiitos. Nyt on tehty käänteinen spämmifiltteri. Pitää seurata tilannetta.

Jopotuinen
07.04.2020, 14.29
Onpas pieneksi mennyt ulkoiset asemat!

Kuvassa 1T SSD asema. Näpsästi löytyi telakasta läppärin alle jäävä huomaamaton tila, johon liimasin aseman kaksipuolisella teipillä.

https://pic.useful.fi/cVmT2UfPv.jpg

Smo
07.04.2020, 14.35
^Tarkan markan miehenä Jopot olis tilannut satkun bulkki-SSD:n ja parin kympin usb-kotelon sille .. bonuksena siihen koteloon voi sitten tarpeen mukaan laittaa käyttislevyä ym kun pitää tehdä järjestelmäsäätöä. Toki Samsungin brandi SSD:ssä on vahva ja melko luotettavakin.

Jopotuinen
07.04.2020, 14.52
Virkakone kyseessä ja IT:n oman valinnan mukaan toimittama korvaamaan vanhan 500 G kovalevyaseman. Isoja tiedostoja tuolla, mutta ei korvaamattomia. Ovat sitten poissa kuormittamasta verkkoliikennettä ja normi varmuuskopiointeja ynnä koneen omaa C: asemaa.

Marsusram
16.04.2020, 17.37
Woe Bergwlws!
Sattui kohdalle että Windows päivitykset rikkoivat oman koneen BIOSin.
Onneksi BIOSin sai palautettua valmistajan ohjeilla lataamalla USB -palautustyökalun.

Uskaltaako toista konetta bootatakaan, kun sillä ei vastaavaa tukea ole..

hcfreak
16.04.2020, 18.25
Mites se o mahollista

Smo
16.04.2020, 21.58
^Ensimmäisten Win 10 asennusten aikoihin jo ihmiset raportoi Win 10 asennusyrityksen tehneen koneesta tiiliskiven. Todennäköiusyys on pieni mutta kait sitten mahdollinen .. kymppihän kirjoittaa emolevylle asennusinfonsa.

OKS
16.04.2020, 22.06
Eilen tuli koneeseen joku päivitys, tänään on toiminut, mutta hieman oikukkaasti. Johtuneeko sitten tuosta vai mistä?

Fuuga
16.04.2020, 22.18
Mobiiliverkkojen asiantuntijoita?

Miksi saan kotona maalla 4g-modeemilla latauskaistaa vain 14 Mbps, kun kännykkä latailee iltaisin täydet 50 megaa? Onko modeemi (Zyxel LTE3301) liian huono? Liittyykö connection aggregationiin (CA), eli kännykkä Huawei P20 pro osaisi yhdistellä useampia taajuuksia, mutta modeemi ei? Mikä modeemi olisi paras? Minulla on reititin erikseen.

Niin, onko se latauskaista 4G:n kaista vai sen WiFin, mitä tuon Zyxelin kautta saat? Z on 2.4GHz värkki ja sitä taajuutta sotkee moni muukin asia. Siinä on jo ensimmäinen kohta.

Jopotuinen
24.04.2020, 14.16
Minkä tähden Google toistuvasti aina muutaman kuukauden väliin lupaa kysymättä resetoi tietosuoja-asetukset ja pyytää sitten tarkistelemaan ne uudelleen?
Vitun Google.

hcfreak
24.04.2020, 15.40
^Joku laitteesi sen varmaan tekee. Ainaki huomasin että mun läppäri pisti aina verkkohistorian takasi päälle ku sitä käytti

J-P Ellilä
02.05.2020, 16.35
Mikä se on vikana kun netti lakkaa välillä toimimasta kaapelin kautta, mutta wifi (joka tulee saman kaapelin kautta) toimii OK.

Eli kämppään tulee yksi kaapeli joka on haaroitettu Zyxel GS-105B v3 avulla kolmeksi. Kahdessa haarassa on tietokone ja yhdessä haarassa modeemi millä tehään wifi. Kun vika tulee päälle, pitää vetää töpselit seinästä ja käynnistellä koneet uudestaan. Mihin reikään aletaan tunkemaan seteleitä?

hcfreak
02.05.2020, 18.20
Kummallaki tietsikalla katkee piuhayhteys?

J-P Ellilä
02.05.2020, 20.34
Kummallaki tietsikalla katkee piuhayhteys?
Kyllä. Ja jos ottaa piuhan pois ja käyttää wifiä niin kaikki OK. Se vielä jäi sanomatta että jotkut sivut toimivat kun vika on päällä, esim. Google, mutta esim. Strava ei toimi. On mystistä kabbalaa.

Jopotuinen
02.05.2020, 20.35
^Joku laitteesi sen varmaan tekee. Ainaki huomasin että mun läppäri pisti aina verkkohistorian takasi päälle ku sitä käytti

Huomasin, eri google käyttäjätunnuksilla (privaatti- ja roskapostitilit), sekä ilman (=uloskirjautuneena) näköjään vaativat kukin omat asetuksensa.

Laitekohtaisuutta en ole vielä ihmetellyt, mutta en yllättyisi, vaikka setukset pitäisi niissäkin käydä erikseen.

TERU
03.05.2020, 07.11
Historiatietojen poistojen lisäksi Chromen välimuistin tyhjennys on yksi, joka vielä voi autta - mitähän noita paikkoja lieneekään mihin kone kerää tarpeellista tietoa...voi joskus hermostuttaakin.

hphuhtin
03.05.2020, 10.13
Mikä se on vikana kun netti lakkaa välillä toimimasta kaapelin kautta, mutta wifi (joka tulee saman kaapelin kautta) toimii OK.

Eli kämppään tulee yksi kaapeli joka on haaroitettu Zyxel GS-105B v3 avulla kolmeksi. Kahdessa haarassa on tietokone ja yhdessä haarassa modeemi millä tehään wifi. Kun vika tulee päälle, pitää vetää töpselit seinästä ja käynnistellä koneet uudestaan. Mihin reikään aletaan tunkemaan seteleitä?

Voisiko kyse olla siitä, että otat siis IP-osoitteet suoraan operaattorilta, koneen langassa ovat siis ”suoraan netissä”. Tällöin voi ”IP osoitteet loppua liittymästä” jos operaattori sallii vain yhden tai muutamia ja wlanin kautta useampi laite pyytää IP:n.

Normaalimpi ja turvallisempi tapa on ottaa netti sisään yhteen laitteeseen, joka näkyy nettiin, ja se jakaa ns. yksityiset osoitteet oman sisäverkon laitteille ja samalla se ”piilottaa” osoitemuunnoksella (NAT) takanaan olevat laitteet netistä päin katsottaessa. Yleensä vaikkapa wifi-tukiasema tekee tämän, niissä on yleensä ”internet sisään”-portti ja sisäverkon portteja. Voi vaatia wifi-laitteen asetusmuutoksia, tällaisessa pitäisi olla ns. router-modessa bridgen sijaan.

Kytkisin itse tuon yhteyden internet => wifi purkki => zyxel kytkin => lankakoneet.

J-P Ellilä
03.05.2020, 19.50
Voisiko kyse olla siitä, että otat siis IP-osoitteet suoraan operaattorilta, koneen langassa ovat siis ”suoraan netissä”. Tällöin voi ”IP osoitteet loppua liittymästä” jos operaattori sallii vain yhden tai muutamia ja wlanin kautta useampi laite pyytää IP:n.

Normaalimpi ja turvallisempi tapa on ottaa netti sisään yhteen laitteeseen, joka näkyy nettiin, ja se jakaa ns. yksityiset osoitteet oman sisäverkon laitteille ja samalla se ”piilottaa” osoitemuunnoksella (NAT) takanaan olevat laitteet netistä päin katsottaessa. Yleensä vaikkapa wifi-tukiasema tekee tämän, niissä on yleensä ”internet sisään”-portti ja sisäverkon portteja. Voi vaatia wifi-laitteen asetusmuutoksia, tällaisessa pitäisi olla ns. router-modessa bridgen sijaan.

Kytkisin itse tuon yhteyden internet => wifi purkki => zyxel kytkin => lankakoneet.
En voi sanoa että täysin ymmärtäisin tuon vastauksen, mutta kiitos vastauksesta. Wifipurkin siirto on vähän vaikea toteuttaa kun wifipurkki pitäisi sitten olla sähkökaapissa. Siinä on kyllä useampi portti, että kytkimen voisi jättää ilmeisesti poiskin, jos sen wifin saisi jotenkin näkösälle kaapista.

shaishai
04.05.2020, 07.54

Eli kämppään tulee yksi kaapeli joka on haaroitettu Zyxel GS-105B v3 avulla kolmeksi. Kahdessa haarassa on tietokone ja yhdessä haarassa modeemi millä tehään wifi. Kun vika tulee päälle, pitää vetää töpselit seinästä ja käynnistellä koneet uudestaan. Mihin reikään aletaan tunkemaan seteleitä?Onko wifi purkki samalla reititin? Eli onko siinä WAN portti ja useampi LAN portti? Jos on niin laita WAN porttiin "netti" kaapeli. LAN portteihin sitten ne tietokoneet, jos mahdollista.

Laita kytkimen kautta se nettikaapeli jako wifi purkille kaapista ulos. Netti -> kytkin -> wifi WAN portti.

Jopotuinen
04.05.2020, 11.47
Viimeyönä jokin W10 päivitys tms., USB latauksessa oleva puhelin tuuttasi koneen heräämisestä kahden jälkeen yöllä.
Aamulla oli kaikki sisäänkirjautumiset heitetty pihalle ja Googlen asetukset jälleen nollattu.
Vitun Google.

Täytynee vaihtaa hakukonetta. Tuossa onkin ollut tuo DukDukGo, mutta se ei oikein pärjää suomenkielisten hakujen kanssa.
Selaimena on toiminut jo useamman vuoden Opera, eikä siitä moitteen sijaa.

StartPage
StartPage ei myöskään kerää eikä tallenna käyttäjistään mitään tietoja.

Mutta toisin kuin DuckDuckGo, niin StartPage näyttää hakutuloksina Googlen hakutulokset.

Eli tässä yhdistyvät sekä yksityisyys että hakutulosten laatu. ��

Tämä lähti kokeiluun.

hcfreak
04.05.2020, 12.10
Totta sulla on asetukset tunnuksen takana?
Win10 siivoilee keksejä aika tiuhaan.
Huomaa ku automaattisen kirjautumiset ei pelaa

brilleaux
16.06.2020, 09.04
Elisan modeemi alkaa olemaan tiensä päässä, ikää 6vuotta. Sellanen sinivalkoinen boxi.
Netti alkanut pätkimään satunnaisesti, tehdasasetusten palautusta en ole vielä tehnyt.
Kyselin Elisalta uutta modeemia ja heidän modeeminsa (https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laajakaista/ohje/kotiboksi-tg2492s/)kustantaa 162euroa, aika suolainen hinta imo.

Suosituksia hyvästä edukkaasta modeemista josta löytyy myös verkkokaapelilähtöjä min se 4kpl?
Kuulemma Eurodocsis 3.0 tuki tulee olla, siitä minä en ymmärrä mitään.

harmis
16.06.2020, 15.59
Semmoinen ikävä homma noissa kaapelinettiyhteyksissä on, että modeemin saa vain operaattorilta. Saman ongelman kanssa painin taannoin. Vaihdoin modeemia, mutta ei auttanut pätkimiseen, päinvastoin tuntui ajan kanssa vaan pahenevan. Puhelu Telialle ja ehdotin vaihtokauppaa. Lopetetaan kaapeliyhteys ja vaihdetaan mobiililiittymään. Sehän sopi Telialle, sai vielä reitittimen lähes ilmaiseksi kaupan päälle, ja liittymän kuukausimaksukin on yli 10e halvempi kuin kaapelissa. Ja mikä parasta, netti toimii.
Juurisyy ongelmaan on vanhat kuparikaapelit, jotka ei enää tämän päivän netin vaatimuksiin riitä. Minullakin datan sisääntulonopeus oli ihan hyvä, mutta ulos ei lähtenyt mitään, tai hyvin vähän. Kannattaa mittailla sitä nopeutta.

hcfreak
16.06.2020, 17.11
Elisan modeemi alkaa olemaan tiensä päässä, ikää 6vuotta. Sellanen sinivalkoinen boxi.
Netti alkanut pätkimään satunnaisesti, tehdasasetusten palautusta en ole vielä tehnyt.
Kyselin Elisalta uutta modeemia ja heidän modeeminsa (https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laajakaista/ohje/kotiboksi-tg2492s/)kustantaa 162euroa, aika suolainen hinta imo.

Suosituksia hyvästä edukkaasta modeemista josta löytyy myös verkkokaapelilähtöjä min se 4kpl?
Kuulemma Eurodocsis 3.0 tuki tulee olla, siitä minä en ymmärrä mitään.Arris TG2492s on kuulemma parasta mitä rahalla saa tai sitte avm fritz!box

Käytettynä torista tai jostai.
Saattaa löytyä vähän käytettyjä ku muuton takia joutuu vaihtaan liittymää

29er
17.06.2020, 15.08
Juurisyy ongelmaan on vanhat kuparikaapelit, jotka ei enää tämän päivän netin vaatimuksiin riitä. Minullakin datan sisääntulonopeus oli ihan hyvä, mutta ulos ei lähtenyt mitään, tai hyvin vähän. Kannattaa mittailla sitä nopeutta.

Varmaankin ihan tapauskohtaista. Mulla on ns. korttelikuitu eli viimeinen pätkä tulee puhelinkuparilla. Talon ikä lienee jotain 50v. Aina kun olen tsekannut nopeusmittaria niin se näyttää vähintään 70M/10M.

Fuuga
17.06.2020, 15.21
Korttelikuitu ja kuinka pitkä matka kuparia?

Singer
17.06.2020, 22.54
ennen oli JNT:n kuituliittymä ja yleensä niiden modeemi toimi, mutta annas olla kun ei, niin alkoi "se vika on sinun koneessasi, tänne se näyttää ihan hyvältä". sanomatta lienee selvä, että modeemiin ei päässyt asiakas säätään yhtään mitään.
modeemi ei ottanut mitään vastaan tai lähettänyt, vika oli jakotukissa mutta eihän siinä voinut olla vikaa..mitä nyt muuten vain jumissa.
vaihdoin mokkulaliittymään, joka sekin pätkii ajoittain, tosin pääsin siihen käsiksi nollaan sen tarvittaessa.
wanha mokkula on nyt kirpparilla käytössä vuosienkin käytön jälkeen ilman suurempia ongelmia.

Nykyinen mokkulapääte on oma d-link dvr-921, toimii kuten pitääkin, mitä wlan:n kännykän kytkentä oli hieman haastava, kun sampan 10 ei tue WPS:ä.

Smo
17.06.2020, 23.58
Mulla on mobiililaajakaistaan Huawei-reititin ja reissussa pidän vanhaa puhelinta tukiasemana

JohannesP
18.06.2020, 02.35
Päivittivät asuntokohtaiseksi liittymäksi gigasen yhteyden ja kävin hakee uuden Asuksen testivoittaja reitittimen, että saa koko hyödyn tästäkin päivityksestä. Piuhan kautta nopeudet ~900/900, mutta 5G wlanilla nopeudet vain max 200/200 luokkaa monella eri laitteella testaten. Raudan puolesta kaikki pitäisi olla yhteensopivaa nopeempiinkin langattomiin yhteyksiin, mutta onko nuo 5G yhteydet niin lasten kengissä ettei noista oikeen saa nopeuksia irti? Etäisyydet pieniä ja välissä ei esteitä.

markkinn
18.06.2020, 07.10
Tarkoitat varmaan 5GHz wlania. Eri asia kuin 5G. Nopeuteen vaikuttaa moni asia. Lasten kengissä ne tuskin enää on. Selaa alemmas taulukkoon ja vertaa omiin asetuksiin: https://en.m.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac
Vai onko 802.11ax käytössä?

hcfreak
18.06.2020, 08.04
Päivittivät asuntokohtaiseksi liittymäksi gigasen yhteyden ja kävin hakee uuden Asuksen testivoittaja reitittimen, että saa koko hyödyn tästäkin päivityksestä. Piuhan kautta nopeudet ~900/900, mutta 5G wlanilla nopeudet vain max 200/200 luokkaa monella eri laitteella testaten. Raudan puolesta kaikki pitäisi olla yhteensopivaa nopeempiinkin langattomiin yhteyksiin, mutta onko nuo 5G yhteydet niin lasten kengissä ettei noista oikeen saa nopeuksia irti? Etäisyydet pieniä ja välissä ei esteitä.

Ohan wlan korttiki moisia nopeuksia tukeva? USB:hen liitettävässä taitaa usb-väylä rajottaa.
Läppäreissä omat intergroidut kortit on monesti vain yhellä anteenilla niin ei niilläkään saa täyttä kaistaa.

Win10:ssä verkon ominaisuuksista pitäs löytyä linkin nopeus

brilleaux
18.06.2020, 10.41
Arris TG2492s on kuulemma parasta mitä rahalla saa tai sitte avm fritz!box

Tämä siis ei ole sarkasmia, vai onko?
Netti takkuaa edelleen, toki Elisa ilmoitti että alueella heidän verkossaan ilmenee kohinaa.
Ei ole tullut vielä ilmoitusta että vika olisi korjattu.

hcfreak
18.06.2020, 11.27
Tämä siis ei ole sarkasmia, vai onko?
Netti takkuaa edelleen, toki Elisa ilmoitti että alueella heidän verkossaan ilmenee kohinaa.
Ei ole tullut vielä ilmoitusta että vika olisi korjattu.

Ei ole sarkasmia :D
Ainaki kaverin suusta. On elisan teknisessä tuessa töissä.

Itellä ollu ciscon (technicolor) vehkeitä ja ne on kyllä syvältä. NAT ainaki temppuilee niin pakko pitää sillattuna ja erillinen reititin. Telialta näitä saa ja halvalla

brilleaux
18.06.2020, 11.39
^Ok, hyvä tietää. Elisan asentaja juuri soitti, taloyhtiön sisäisessä verkossa on jotain ongelmia. Signaali talon keskuksessa on ok.
Toisessakin asunnossa signaali on huono asunnon päässä.
Katsotaan miten homma etenee. Toki voisi tuo modeemi olla muutoinkin jo päivityksen tarpeessa..

Edit: vika paikallistui antennipistokkeen rasiapohjaan. Rakentaessa kun säästää niin saa myöhemmin korjata...

hphuhtin
18.06.2020, 11.44
Ikivanhalla Apple Airport extremellä saa jotain 980Mbps tms. ilman mitään säätämistä. Apple-Apple yhteys toki. Ei ole 5G wlan rajoittava tekijä.

29er
18.06.2020, 12.28
Korttelikuitu ja kuinka pitkä matka kuparia?

Jos oikein muistan niin olen nähnyt alueella viimeksi kaivutöitä linnuntietä n. 300 m päässä olevan jakamon tienoilla. Eli arvelen siellä olevan lähimmän kuidunpään. Siitä eteenpäin kuparikaapelia ja talon oma johtohässäkkä. Voin toki olla väärässä.