Näytä tavallinen näkymä : 29" kumien paineet
Vuosia tullut ajettua 26" täpärillä ja sen kanssa sopivat paineet ovat jo aika lailla selkäytimessä. Nyt sitten on tullut ajettua muutama lenkki 29" jäykkäperällä (Trek Superfly) jossa alla Maxxis Ikon 2.2 kumit. Ja jotenkin olen ihan hakusessa noiden tähän sopivien paineiden kanssa. Muistot jäykkäperäisistä ovat jo niin kaukaa että en oikein edes muista miltä se perä tuntuu kun kaikki toimii.
Eli vanhassa pyörässä on voinut hyvin ajaa 2.0-2.2 paineilla ja tuntuma on ollut ok. Nyt jäykkäperä tuntuu samoilla paineilla tällaisen 75 kiloisen kuskin alla järkyttävän pompottavalta ja kovalta. Onko se vain liian hyvään tottuneen täpärimiehen tuntemus vai pitäisikö noilla oikeasti ajaa reilusti pienemmillä paineilla? Ja jos niin vaikuttaako se rullaavuuteen kovemmilla alustoilla tai kestävyyteen esim. kivikoissa?
Et tule saamaan "oikeaa" vastausta. Joku ei ikinä aja yli 2 barilla ja toinen ei ikinä mene sen alle. Itse 77 kiloisena laittaisin 2.20 leveään renkaaseen maastoajoon juurikin 2 baria eteen ja 2.0-2.3 taakse, vähän kelistä riippuen.
Minkälaisella pumpulla/mittarilla mittaat paineet? Esimerkiksi tornipumpun ja kompressorin pistoolin mittareiden näyttämässä voi olla yllättävän suuria eroja, sekin tekee melkoista hajontaa kaikenlaisiin painesuosituksiin.
En oikeastaan etsinytkään varsinaisesti "oikeaa" vastausta vaan lähinnä mielipidettä/tietoa siitä, onko 29" tuumaisilla yleisesti tapana ajella pienemmillä paineilla kuin 26" kumeilla. Mutta ilmeisesti siis ei?
Ja pumppu on ihan sama "tornipumppu" kuin jolla olen vanhan fillarinkin kumit täyttänyt joten ainakin suhteessa paineiden pitäisi samat olla vaikka absoluuttisesti mittari ei ihan oikeassa olisikaan.
Mutta täytyy nyt testailla rauhassa reilusti pienempiäkin paineita ja katsoa miltä tuntuu. Eniten edelleen epäilen että vanha takapuoleni on tottunut täpäriä kyydissä liian hyvään. Toisaalta 29" tuumaisia aina kehutaan mukaviksi (makukysymys ja subjektiivinen asia, tiedän...) ja sitä tuo oma ajokokemus yhtään juurakkoisemmassa paikassa ei ollut.
Niin ja mainittakoon että renkaat ovat normi sisäkumeilla jos se asiaan vaikuttaa...
Vaikka 29" häivyttääkin pieniä epätasaisuuksia, jäykkäperä on aina jäykkäperä kun saavutaan niihiin suurempiin töissyihin. Eli jumppaa on luvassa, todennäköisesti enemmän kuin sillä 26" täpärillä. Sisärenkaat poistamalla renkaan rakenne muuttuu pehmeämmäksi (tai mikä nyt olisi kuvaava sana) joka vähentää sitä pomputtamista.
Samuli-1
28.09.2014, 20.20
Eikö maastossa aika lailla päde sääntö, että ajaa niin pienillä paineilla kuin pystyy puhkomatta renkaita tai ilman et renkaat taittuu alle? Ajomaastot ja -tyylit tietenki vaikuttavat.
Itellä 29-täysjoustossa takana 2.2" -renkaassa 2,2-2,5 bar yleensä, pienemmillä paineilla vanteet kyllä kolisee. Mukavuussyistä ajaisin kyllä pienemmilläkin paineilla.
Jäykkäperä toki pompottaa ja tärisyttää eri tavalla, oli paineet mitkä vain. Siitä se suurin ero tulee.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ok. Ilmeisesti siis sekä kokeilua että totuttelua on luvassa...
On tässä tullut sellainen havainto, että monet tykkää ajaa aika suhteellisen kovilla paineilla. Just pistin Spessun Butcher Control 2.3:set alle 29- täpäriin ja 23mm sisäleveyden omaavalla vanteella ajelen yleensä niin pienillä paineilla kuin uskaltaa...tällä hetkellä taitaa olla joku 1.6-1.7 bar molemmissa päissä ja painoa on kuskilla ilman vaatteita 87 kg. Ei mitään ongelmia tähän mennessä vaikka pyörälle näytetty suht rankkaa kivikkoa viime aikoina. :-)
Paljonhan tuo on toki kiinni renkaasta ja vanteen leveydestä, jolloin kaposella XC- vanteella saattaa olla aika hankala käyttää pieniä paineita turvallisesti varsinkin jos renkas on joku nakinkuori.
Omat rengaspaineet ovat laskeneet viime vuosina reilusti kahdesta syystä. Toinen on siirtyminen 26:sta 29:iin ja toinen siirtyminen sisureista litkuihin. Sisurihomman vaikutus suurempi. Nyt ajan kuivalla kelillä paineilla 1.6 edessä ja 1.8 takana. Märällä edessä 1.4 ja takana 1.6. Kun menee oikein märäksi ja pehmeäksi ja vaihdan (kuten juuri tuli tehtyä) 2,3" spessun G.C. SW:n renkaan taakse niin siinä riittää sitten vielä hitusen pienempi paine. Yksi rengasrikko tänä kesänä kun Rocket Ron poksahti keskeltä auki. Ei muita probleemia. Paineet siis noin arvoja ja minun-pumpulla mitattuna. Sinun-pumppu voi antaa eri luvut:)
Vanteen sisäleveydellä on tosiaan suuri vaikutus noihin käytettyihin paineisiin. Täysjäykässä Pivotin LESissä on nyt alla erityisen leveät Velocityn Blunt-vanteet (sisäleveys 39 mm). Eilisellä lenkillä edessä renkaana litkuiilla Chunky Monkey 29x2.4 painetta 1.0; takana sisurilla Rocket Ron 29x2.25 painetta 1.4. Kivikossakin tuli painiskeltua ja silti jäi sellainen olo että paineita olisi ainakin edessä voinut vielä pudottaa. Mutta tämä on jo melkein semmoinen 29+ setti erityisesti etukiekon osalta.
Kesällä 29-täysjoustossa tuli yleensä käytettyä kiinankuituvanteita: edessä vanteen sisäleveys 23 mm renkaana litkutettu Rocket Ron Evo 29x2.25 painetta 1.6-1.7, takana vanteen sisäleveys 29 mm renkaana litkutettu Rocket Ron SnakeSkin 29x2.1 painetta 1.8-1.9. Näillä tuli vedettyä melko kivinen Green Race Maratonikin, Tahkon ja muutaman muun kisan lisäksi. Paineita olisi voinut ehkä vielä laskeakin, muttei kisioissa oikein viitsinyt riskeerata. Renkaan puhkeamisia ei tullu yhtään liian alhaisten paineiden takia.
Niin ja kuskin "kuivapaino" noin 80 kg.
Täysjäykällä: vanne 21mm / renkaat 2.35 RalliRanet litkuilla / edessä 1,6 takana 1,8
Täpärillä: vanne 21mm / rengas edessä 2.3 Spessun Purgatory takana 2.3 Ground Control, litkuilla toki / edessä 1,5 takana 1,7
Kuski 77kg. Paineet _mun_ pumpulla mitattuna :cool:
Nyt tänään illalla vähän kokeilua ja johan alkoi pelittämään! Oman mittarin mukaan paineet n. 1.8 molempiin päihin ja ajotuntuma oli kuin toiselta planeetalta. Hurja ero voi näköjään tulla pienelläkin paineen laskulla, eilen n. 2.0-2.1.
Tiedä sitten tosiaan onko tuo oma mittari edes hehtaarilleen oikeassa mutta joka tapauksessa entinen täpäri ei ollut ollenkaan näin kranttu paineista.
Mutta tätähän tämä parhaimmillaan on, oppimista ja oivaltamista [emoji2]
Mun 75kg alla pyörii jäykkiksessä 2,35" RalliRanet, edessä n.1.6 bar ja takana 1.8bar. Tosta kun nostaa, niin mukavuus häviää.
täpärissä edessä Chunky Monkey 2.4 ja takana Smörgari 2.25. Noissa paineet 1.8 edessä ja takana 2.0. Näillä paineilla kesti viikon alppiryskytyksetkin.
Litkuilla tietty mennään.
Epic comp Carbon. 32 mm leveä hookless kuitukehä. Litkutetut ralliranet. Edessä 1,8 takana 1,9. Kuskilla painoa 94 kg.
Sent from my iPhone using Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.