Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Mikä öljy Shimanon jarruihin?

brilleaux
17.09.2014, 10.23
SLX:n jarruista tarttis lyhentää letkut, mitä mineraaliöljyä porukka on noihin pukannut?
Hyvät ja huonot kokemukset saa jakaa.

IncBuff
17.09.2014, 10.34
Shimanon omaa olen pistänyt. Ei ongelmia.

Two-Shoes
17.09.2014, 10.35
Shimanon omaa laittanut.. Mutta harvoin niitä tarvii ilmata tai lisätä nestettä lyhentämisen takia jos on tarkkana

Verska-Vesa
17.09.2014, 10.42
Minä olen laittanut Boschin LHM+:aa (Citroenin jousitus- ja jarrujärjestelmään tarkoitettua mineraaliöljyä), toimii talvellakin ihan yhtä hyvin kuin Shimanon omat öljyt.

brilleaux
17.09.2014, 10.45
Mutta harvoin niitä tarvii ilmata tai lisätä nestettä lyhentämisen takia jos on tarkkana

No niin olen lukenut, mutta mun hommat tietäen on parasta että sitä on varalla...

Amfinaut
17.09.2014, 16.12
Febi M6162. Vastaa Pentosin CHF 7.1:tä, joka mainitaan monessa paikassa sopivaksi korvaajaksi Shimanon öljylle. Febiä löytyy ainakin Motonetistä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/590007/BMW-ohjaustehostinoljy-vihrea-1l

brilleaux
17.09.2014, 16.23
Tämäkin kaiketi käy?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/599517/Motox-LHM-Citroen-hydraulioljy-1L

A.M.®
17.09.2014, 17.39
Miksi ihmeessä niihin jarruihin pitää laittaa nestettä, mikä ei niihin kuulu?

ealex
17.09.2014, 17.54
Ei tarvitsekaan, täällä puhutaankin öljystä, mikä siihen kuuluu. Ja voihan korvaava öljy olla lisäksi pakkaskestävämpi. :)

brilleaux
27.09.2014, 11.50
Nyt on vaihdettu uudet öljyt jarruihin. Katsotaan kuinka pelittää.
Tätä pukkasin sisään ja ajoin siis kaikki vanhat öljyt ulos.

DjZorlag
27.09.2014, 14.53
Todennäköisesti toimii kuin normaalisti. Joidenkin jarrujen omistajat ovat kyllä valitelleet että lhm olisi hieman paksumpaa ja tekisi jarrujen toiminnasta tahmeampaa. Tiedä sitten. Pentosin CHF 7.1 olisi ainakin tämän (http://www.pinkbike.com/forum/listcomments/?threadid=140344&pagenum=1) mukaan hyvä vaihtoehto (jopa parempi kuin Shimanon oma, erityisesti kylmässä), mutta tietysti ketjusta löytyy yksi henkilö jolla se ei toiminut niin hyvin kuin Shimpan litku. Tuota pentosinia ei tietenkään helposti saa.

Itse ajattelin tilata B-C:stä tuota alkuperäistä 15e/litra muun tavaran kanssa (toimituskulut kympin) Eihän tuo hinta ole mikään mutta jos jarrut on ympärivuotisessa käytössä niin olisi ihan kiva ettei jarrut jumittaisi aivan täysin sitten parin kymmenen asteen pakkasillakaan. Omistamani Dot- -jarrutkaan kun eivät ole pakkasista juuri valittaneet.

Amfinaut
27.09.2014, 16.29
Todennäköisesti toimii kuin normaalisti. Joidenkin jarrujen omistajat ovat kyllä valitelleet että lhm olisi hieman paksumpaa ja tekisi jarrujen toiminnasta tahmeampaa. Tiedä sitten. Pentosin LHF 7.1 olisi ainakin tämän (http://www.pinkbike.com/forum/listcomments/?threadid=140344&pagenum=1) mukaan hyvä vaihtoehto (jopa parempi kuin Shimanon oma, erityisesti kylmässä), mutta tietysti ketjusta löytyy yksi henkilö jolla se ei toiminut niin hyvin kuin Shimpan litku. Tuota pentosinia ei tietenkään helposti saa.

Pentosin CHF 7.1:tä ei tosiaan enää saa mutta tuo mainitsemani Febi M6162 on korvaava tuote. Sitikkamiehet ovat ainakin jokunen vuosi takaperin valitelleet tuon Motoxin LHM:n kylmänkestävyyttä mutta se saattoi olla tietyn erän tms. ongelma, emt nykytilanteesta.

brilleaux
27.09.2014, 18.14
Sitikkamiehet ovat ainakin jokunen vuosi takaperin valitelleet tuon Motoxin LHM:n kylmänkestävyyttä mutta se saattoi olla tietyn erän tms. ongelma, emt nykytilanteesta.

Uskon tuon toimivan vähintään yhtä hyvin kuin sen harmahtavan mönjän mitä letkuista tuli tuon edellä ulos.

KnuutV
27.09.2014, 18.25
Olen vaihtanut kaksiin Shimanon jarruihin tuota Motoxin LHM öljyä. Toimii se ja ei pilaa jarruja. Pakkasessa jarrukahvan liike ja tuntuma säilyy samanlaisena kuin lämpimälläkin, alkuperäisen öljyn kanssa näin ei käynyt.

Jarruina BR-445(?) ja Deore M615.

DjZorlag
27.09.2014, 22.19
Pentosin CHF 7.1:tä ei tosiaan enää saa mutta tuo mainitsemani Febi M6162 on korvaava tuote. Sitikkamiehet ovat ainakin jokunen vuosi takaperin valitelleet tuon Motoxin LHM:n kylmänkestävyyttä mutta se saattoi olla tietyn erän tms. ongelma, emt nykytilanteesta.
Juu CHF tosiaan. Meni CHF ja LHM sekaisin ja tulikin LHF.

Eli korvaava pentosiinille olisi tämä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/590007/BMW-ohjaustehostinoljy-vihrea-1l
Ja motonetistä saa tietysti myös LHM:ää: http://www.motonet.fi/fi/tuote/599517/Motox-LHM-Citroen-hydraulioljy-1L

Oliko tuo m6162 siis TÄYSIN samaa kuin tuo pentosin? Vai samalla tavalla korvaavaa kuin m6162 on suhteessa shimanon öljyyn. ;)

Amfinaut
28.09.2014, 00.33
Oliko tuo m6162 siis TÄYSIN samaa kuin tuo pentosin? Vai samalla tavalla korvaavaa kuin m6162 on suhteessa shimanon öljyyn. ;)

Tarkoitin, että M6162 on korvaava tuote Pentosinille. En tunne hydrauliikkahommia niin hyvin (hör hör :rolleyes:), että osaisin sanoa kuinka läheistä sukua ne ovat. Kyseessä tuskin on _täysin_ sama tuote, koska spekseissä on ainakin jotain pientä eroa.

Verska-Vesa
06.11.2014, 11.39
Minä olen laittanut Boschin LHM+:aa (Citroenin jousitus- ja jarrujärjestelmään tarkoitettua mineraaliöljyä), toimii talvellakin ihan yhtä hyvin kuin Shimanon omat öljyt.
Taidan perua sanomiseni, vanhoissa M525-jarruissa tuo LHM+ on pelittänyt ilman mitään ongelmia monta vuotta, mutta nyt kun mulla on tuota nestettä uusimman mallisissa SLX-jarruissa, niin tuntuu palautuvan aika tahmeasti pakkasessa. Liekö uusissa jarruissa pienemmät röörit kuin vanhoissa? En kylläkään ole varma johtuuko se tahmaaminen nyt tuosta nesteestä vai tiivisteistä.

ealex
06.11.2014, 12.00
Jos on eroa etu- ja takajarrussa, niin nesteestä, jos ei ole eroa, niin tiivisteistä.

Mutta onko sinulla edelleen sama LHM+ käytössä? Ehkä ”vika” on öljyssä, monilla mineraaliöljyillä on erittäin alhainen jähmettymispiste, mutta ne silti jäykistyvät merkittävästi kylmentäessä, kun taas synteettisesti on mahdollista valmistaa öljyt, joiden viskositeetti muuttuu vähemmän lämpötilan mukaan, vaikka niiden jähmettymispiste on yleensä huomattavasti korkeampi.

brilleaux
06.11.2014, 12.47
Pikkupakkasilla ainakin toimii ihan normaalisti SLX (BR-M675) jarrut tällä:

Pyörä siis ulkona 24/7

ealex
06.11.2014, 13.01
Niinhän ne toimii Shimanon öljylläkin, vasta n. -15C pakkasessa alkaa takajarrun palautus hidastua. Pitäisi laittaa erilaisia öljyjä pakastimeen ja verrata, mikä pysyy notkeana vielä -20C pakkasessa. :)

Verska-Vesa
06.11.2014, 13.50
Jos on eroa etu- ja takajarrussa, niin nesteestä, jos ei ole eroa, niin tiivisteistä.

Mutta onko sinulla edelleen sama LHM+ käytössä?
Samaa kamaa edelleen. Aika samanlaisilta tuntuvat sekä etu- että takajarru. Mutta onkohan se letku kuitenkaan se mikä eniten ahdistaa? En ole kurkkinut noiden jarrujen sisään, mutta oletan että siellä jarrusatulan sisällä on paljon ahtaampia kanavia kuin letku.

uusitunnus
28.04.2020, 14.56
Nostetaanpa. On alkanut mennä hermo Shimanon jarruihin, bite point on ihan liian vaihteleva. Ulkomaalaisilla nettifoorumeilla tuntuu olevan se ajatus, että vika on Shimanon kahvoissa ja öljyn vaihtamisella saisi korjattua asian.

Putoline HPX R 2.5w on kuulemma ongelman korjaava neste letkuihin, mutta mistä sitä saa Suomessa? Onko tuo yllä mainittu sitikan öljy myös sellaista, jolla jarrun bite point pysyisi vakiopaikassa?

SSGT-92
28.04.2020, 15.28
Gookeli kertoo,että tuolta :http://www.jepjep.fi/verkkokauppa/product_info.php?products_id=374452 ,osuiko ?

marco1
28.04.2020, 15.30
Vastaavissa keskusteluissa on myös mainittu ettei se öljy tee autuaaksi vaan samat ongelmat uusiutuu kun jarrupala kuluu vähän lisää - kuitenkin hyvin suoritettu ilmaus auttaa joksikin aikaa.

M8000 kahvoissa itsellä välillä ollut tuota ongelmaa ja välillä ei. Olen välillä ilmannut enkä murehtinut kun joka merkin jarruissa kuulostaa olevan omat murheensa.

kauris
28.04.2020, 15.34
Itse käyttänyt motonetista saatavaa boschin sitikka-vaihteistoöljyä ja en ole huomannut vaeltelua mutta en tainnut huomata alkuperäiselläkään. Zeen jarruista kyse. Jaa on mulla mt500 sarjankin jarrut ja en niissäkään ole huomannut ongelmaa. Suurin osa nesteestä alkuperäistä, ilmatessa kahvan päästä joukkoon sekoittunut sitikkaa.

Sambolo
29.04.2020, 00.57
Itellä zeen bitepointti vaelteli kyllä, mutta jarrut jarrutti hyvin niin en murehtinut.

uusitunnus
29.04.2020, 09.25
Gookeli kertoo,että tuolta :http://www.jepjep.fi/verkkokauppa/product_info.php?products_id=374452 ,osuiko ?

Kiitoksia! En tajua kuinka en itse löytänyt.

Toisessa pyörässä Zeen kahvat, toisessa SLX ja SLX vaeltelee paljon enemmän kuin zee, zeekin kuitenkin vaeltelee. Kokeilein tuota öljyä ja katson miten menee. Jos ei auta niin taitaa mennä jarrut vaihtoon.

Mieluiten pysyttelisin mineraaliöljyjarruissa, mutta valinnanvaraa ei juuri ole. Maguran kahvat ovat muovia, joten jäljelle jää TRP, pitää alkaa googletella kyseisen merkin jarrupulmia.

marco1
29.04.2020, 09.48
Mieluiten pysyttelisin mineraaliöljyjarruissa, mutta valinnanvaraa ei juuri ole. Maguran kahvat ovat muovia, joten jäljelle jää TRP, pitää alkaa googletella kyseisen merkin jarrupulmia.

Trickstuff ja Clarks ainakin löytyy lisävaihtoehdoiksi jos mineraaliöljyä käyttäviä hakee. Aika lailla hintahaitarin ylä- ja alapäät.

MRe
29.04.2020, 09.53
Ei kai kaikkien Maguroiden kahvat ole "muovia"? Vai tarkoitetaanko tällä kahvan runkoa, joka taitaa olla jotain komposiittia. Toisaalta jos fillarin runkoon kelpuuttaa muovin, niin miksei muihin osiin?

uusitunnus
29.04.2020, 10.05
Ei kai kaikkien Maguroiden kahvat ole "muovia"? Vai tarkoitetaanko tällä kahvan runkoa, joka taitaa olla jotain komposiittia. Toisaalta jos fillarin runkoon kelpuuttaa muovin, niin miksei muihin osiin?

En ole omistanut, mutta vierestä katsonut kun kaveri rikkoo vuodessa kolme MT5-jarrukahvaa, kaikki jotakuinkin samoin. Suhteellisen pienestä vauhdista ihan peruskaatumisia ja jarrukahvanrungosta murtuu kohta, johon jarrun nivel kiinnittyy, ei oikein vakuuttanut. Eikä se kahvojen ergonomiakaan kovin houkuttelevalta testatessa tuntunut. Tietty on MT7 myös, mutta niitä en ole kokeillut missään. MT4 taisi olla about sama kahva kuin MT5.

kauris
18.05.2020, 22.02
No nyt mullakin rupes Shimano Zeen takajarrun bite point vaeltelemaan. Etujarrussa ei ongelmaa. Ekalla painalluksella menee takajarrun kahva syvälle, seuraavalla huomattavasti vähemmän jos painaa uudelleen heti perään. Jos jarrurruttaa vasta parin sekan päästä niin taas painuu syvemmälle. Parkissa vähän häiritsi. No tänään sitten öljynvaihto ja ilmaus ja vaikuttaa korjanneen ongelman lyhyen testilenkin perusteella. Boschin mineraali-vaihteistoöljyä öljyksi. Varmaan nestevajausta oli jarrussa. Hieman likaistakin oli vanha neste.

Jpukki
03.11.2020, 19.03
Näkyy olevan poistunu monet noista vanhempien viestien tuotteista. Eikä shimanon öljyäkään tahdo saada pääkaupunkiseudun kaupoista.

Oisko tää passelia: https://www.tokmanni.fi/eurol-lhm-plus-fluid-1l-8712569002112

Bas-shopissa myös tämmöstä: https://bas-shop.fi/p37553/bunnyhop-tribe-red-mineraali%C3%B6ljy-shimanon-jarruneste mut hintaa tietysti sitten enempi..

Tytön trekissä tektron jarrut ja takapään letku vähän lytyssä kahvan juuresta. Ajattelin vaihtaa joten kyssäri vielä että varmaan kelpaa tuo sama tavara?

harald
03.11.2020, 19.46
Minulla taitaa olla pullo tektron öljyä tapaninvainiossa. Tektron jarruja ei enää ole, niin se joutaisi.

Kare_Eskola
03.11.2020, 20.26
Aikuisten oikeasti Shimanon jarruihin laitetaan joko Shimanon mineraaliöljyä (pinkkiä) tai LHM+ -hydrauliikkaöljyä (vihreää, käytetään vanhoissa sitikoissa). Jälkimmäinen on halpaa, saatavilla akselilta biltsu/motonet/varaosaputka ja toimi ainakin minulla.

moukari
03.11.2020, 21.49
Aikuisten oikeasti Shimanon jarruihin laitetaan joko Shimanon mineraaliöljyä (pinkkiä) tai LHM+ -hydrauliikkaöljyä (vihreää, käytetään vanhoissa sitikoissa). Jälkimmäinen on halpaa, saatavilla akselilta biltsu/motonet/varaosaputka ja toimi ainakin minulla.

Jälkimmäinen toimii joo hyvin, tosin mulla oli vuoden aikana aika lailla kerännyt epäpuhtauksia. Oli meinaan aika tummaa, kun ilmasin jarrut ja laitoin uudet nesteet tilalle. En tiedä sitten tekeekö Shimanon öljy samoin, käytössä oli BH-59 -letkut.

Jpukki
03.11.2020, 22.02

Nii eikös tuo tokmannin pullo ole juuri LHM:ää ja tekstissäkin mainitaan tämä shimanon lähes kaima eli shitikka?

Minulla taitaa olla pullo tektron öljyä tapaninvainiossa. Tektron jarruja ei enää ole, niin se joutaisi.

Kattelin kyllä että satasella sais mt400 setin uusine levyineen. Pelkkä tektron letku posteineen 30€. Sit kun ne nykyiset kahvat on pikkusen kaukana 10-vuotiaan sormille niin sais ehkä senkin ongelman ratkaistua.

Lovejoy
03.11.2020, 22.14
Sain paikallisesta pyöräliikkeestä isosta pöntöstä täytön omaan pikku pullooni Shimanon öljyä asevelihintaan. Niitä Shimanon kuluttajille tarkoitettuja puteleita ilmeisesti aika nihkeästi tarjolla.

KotooTöihin
03.11.2020, 22.56
Toi lhm+ on aika jäykkää tavaraa, mutta sitä mun jarruissa on eikä ole ongelmia ollut, ellei haastavampaa ilmausta lasketa ongemaksi.

Space Cowboy
24.04.2021, 17.54
Olen laittanut vihreää Lhm+ öljyä Shimanon jarruihin. Toiminta on moitteetonta, mutta kahvat ovat alkaneet hieman vuotamaan parin vuoden päästä. Tämä lienee enemmän Shimanon kahvojen ominaisuus kuin öljyn vika?

järtsy
24.04.2021, 18.27
tuskin öljyn vika, mulla ollut yksissä jarruissa jo ties kuinka kauan.

Benny
24.04.2021, 22.54
Mä lätkäsin tätä edellisen maasturin XT jarruihin. Hyvin toimi kesällä ja muistaakseni talvellakin :)

https://diamondbikes.fi/p37910/bike-workx-brake-star-mineral-1l

MRe
26.01.2022, 11.00
Tämäkö on nyt sitä sitikan älhooämmää, mitä voi laittaa shimppoihin?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/605950/LHM-hydraulineste-Citroen

Vaihtoehtona olisi tilata Bikesteristä Shimanon omaa, mutta jos tänään haluaisi mennä ilmaamaan jarruja...

Qilty
26.01.2022, 11.05
Tämäkö on nyt sitä sitikan älhooämmää, mitä voi laittaa shimppoihin?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/605950/LHM-hydraulineste-Citroen

Vaihtoehtona olisi tilata Bikesteristä Shimanon omaa, mutta jos tänään haluaisi mennä ilmaamaan jarruja...Mä laitoin tota. Toimii ainakin -23c asti

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

JackOja
26.01.2022, 11.06
... jos tänään haluaisi mennä ilmaamaan jarruja...

BAS-Shopissa näyttäis olevan hyllyssä Shimpan öljyä.

MRe
26.01.2022, 11.33
^Joo, on vaan vähän jyrkkä hinta. Yläfemmassa olisi litra 25 juuroon, jos olisi mutta kun ei ole. Toki 100 ml riittää melko pitkälle, mutta suunnitelmissa nyt ilmata gravelin jarrut ja kun ne on koottu osista, niin sisällä on pelkkää kuivaa. Eli öljyä menee jonkin verran. Samoin olisi ajatus huuhdella vanhimmista pyöristä vanhat öljyt pois ja uudet tilalle. Joten tuo 100 ml voi olla siinä ja tässä.

Qilty
26.01.2022, 12.45
^Joo, on vaan vähän jyrkkä hinta. Yläfemmassa olisi litra 25 juuroon, jos olisi mutta kun ei ole. Toki 100 ml riittää melko pitkälle, mutta suunnitelmissa nyt ilmata gravelin jarrut ja kun ne on koottu osista, niin sisällä on pelkkää kuivaa. Eli öljyä menee jonkin verran. Samoin olisi ajatus huuhdella vanhimmista pyöristä vanhat öljyt pois ja uudet tilalle. Joten tuo 100 ml voi olla siinä ja tässä.Haet sitä sitikan öljyä, ei haittaa vaikka kaatuu puolet lattialle

MRe
26.01.2022, 12.49
^Kyl :)

---

Benny
26.01.2022, 14.48
https://diamondbikes.fi/p37910/bike-workx-brake-star-mineral-1l

12€/litra jos sattuu tuo liike olemaan lähellä.

Edit:

Tuusulasta siis löytyy.

nure
26.01.2022, 17.57
Voiko jarruihin lisätä toisen valmistajan öljyä kun vanhaakin vielä jäljellä?

MRe
27.01.2022, 10.54
^Käsittääkseni mineraaliöljyjä voi sekottaa keskenään.

---
Mulla on nyt öljyä myytäväksi asti, kun ostin sitä sitikan ölppää ja sitten löysinkin varaston hyllyltä iskemättömän litran tonkan shimanon omaa. Tää hamsterin elämä on vaan niin v*tun vaikeaa. Tai siis kun on hamsterin tavat ja kultakalan muisti.

Yllättävän paljon sitä öljyä menee gravelin apukahvallisiin GRX-jarruihin, jotka lähtee kuivasta liikkeelle. Eli ei esitäytetty takajarru. Etujarruun ei paljon mennyt, kun oli esitäytetty ja väliin tuli vain se lisäkahva + 25 senttiä jarruletkua. Taakse meni ehkä sen desin verran. Vähän alle.

Pari tuntia meni takasen ilmaamisessa ennen kuin alkoi toimimaan. Se oli kumma juttu kaiken kaikkiaan. Kun jarrua oli aikansa ilmaillut ja laittoi kaikki ruuvit kiinni, niin varsinainen jarrukahva painui vielä stongaan kiinni helposti, lisäkahva toimi ok. Jarrupalojen tilalla siis vielä blokki. Sitten kun laittoi jarrupalat ja kiekon paikalleen, homma toimikin yht'äkkiä ihan ok. Joku kumma viritys noiden lisäkahvojen kanssa kyllä. Se jarrunestehän kulkee niiden lisäkahvojen läpi.

harald
27.01.2022, 18.19
Lisäkahva? Eikö yhden käden voima riitä?

K.Kuronen
27.01.2022, 18.54
^ehkä MRe on Thark?

SSGT-92
27.01.2022, 19.38
^^ ja ^ vois melkeen todeta et ; "voi morjens" näitä pimeydessä vaeltavia . . .
ku eivät cc-filon yläotteen jarruja tajuu . . .

harald
27.01.2022, 19.40
Ah, selbstverständlich. Ryömin takaisin metsään.

Qilty
27.01.2022, 21.14
^^ ja ^ vois melkeen todeta et ; "voi morjens" näitä pimeydessä vaeltavia . . .
ku eivät cc-filon yläotteen jarruja tajuu . . .Älä nyt. Eihän niitä taida saada kun grx kahvoihin niin ei voi tietää. Varsinkin kun niitä ei ole pyörissä näkynyt johki 25vuoteen

MRe
27.01.2022, 21.29
^mun Focuksen cyclossa oli myös lisäkahvat. Mekaaniset levarit.

Ihan kätevät, kun ajelee keskustassa rauhakseen. Mut ohjaamosta tulee kyllä melko ahdas. Stongaan ei sitten muuta mahdukaan.

tikola
27.01.2022, 21.34
^Käsittääkseni mineraaliöljyjä voi sekottaa keskenään.

Jos öljyluokitus on sama, niin aivan sama mitä siinä valmistajan nimessä lukee. Siis jos öljy täyttää GM-xyz tai MB-123 ehdon niin silloin voi laittaa Castrolin ja Nesteen öljyä sekaisin ja Opel&Mersu pelaavat kyllä. Tässä tapauksessa luokitus on kai Citroen LHM ja sen on todettu olevan samaa kuin Shimanon logillinen tuote niin sinne vaan sekaan. Sitäpaitsi pyörän jarrussa öljy on aika köykäisellä käytöllä, joten jos ei se ihan kohdilleen ole niin tuskinpa mitään dramaattista heti tapahtuu.

Ainoa autokemikaali, jossa sekoitamisesta oikeasti varoitetaan on ne eriväriset jäähdytinnesteet - enkä kyllä ihan varma ole kuinka nopeasti niissäkään mitään sattuu. Ehkä jotain sakkaantumista ajan kanssa jos vääriä sekoittaa. Eli Citroen LHM tai Shimano kun jossain lukee niin sinne vaan. Sama pätee niihin joihinkin DOT nestejarruihin, eli jos sitä samaa DOT 4 laittaa merkistä riippumatta niin samalla lailla se toimii.

Käytännössä oma sekoituskokemus on se, että joku öljypönttö on käytetty loppuun niin olen perään laittanut toisen valmistajan saman luokituksen tuotetta, eikä vielä yksikään auto (tietääkseni) ole siihen hajonnut - tai ylipäänsä reagoinut mitenkään.

Kanuuna
27.01.2022, 22.28
Qilty; kyllä niitä lisäkahvallisia vaan vielä on käytössä. Itselläkin löytyy moiset -07 Feltin F1X:stä. On muuten huonot jarruttimet, hyvä kun toimivat edes hidastimina. Mutta käytössä ovat.

M A
28.01.2022, 00.29
Maguran ja shimanon öljyjä mulla on sekaisin "jäteöljypullossa" ja hyvin ovat pysyneet sekaisin vaikka vuoden on pullo seissyt koskematta. Sekoitus on väriltään tuollaista lhm:n vihreää.

Mulla on nyt etujarrussa maguraa ja takana redlinen like wateria. Jarrut on shimanon. Likewater oli jossain mainittu apuna bitepointin vaeltamiseen kylmässä + hyvät ominaisuudet muutenkin, joten otin käyttöön. Asiaan vaikutti toki se että moponetistä löytyi poistopullo vitosella. Itse ongelmaan/ominaisuuteen tuolla ei kyllä ole ollut vaikutusta.
Synteettistä on jos se jotakuta epäilyttää, mutta hyvin on pysynyt tiivisteiden oikealla puolen. Ajattelin käyttää ihan jarruissa loppuun tuon putelin, eli seuraavassa ilmauksessa menee likewateria molempiin päihin.

SvaR
28.01.2022, 08.58
Ainoa autokemikaali, jossa sekoitamisesta oikeasti varoitetaan on ne eriväriset jäähdytinnesteet - enkä kyllä ihan varma ole kuinka nopeasti niissäkään mitään sattuu. Ehkä jotain sakkaantumista ajan kanssa jos vääriä sekoittaa.

Hyvin vahvaa offaria kun polkupyöristä kysymys, mutta jäähdytinnesteen väri ei kerro mitään itse jäähdytinnesteestä. Eli ei ole mitään standardia väreistä vaan jokainen valmistaja voi värjätä nesteensä kuten haluaa ja niin myös tekevätkin.

MRe
28.01.2022, 09.01
Nyt kun taas noita jarruja kasailin, niin on sen nipan reikä kyllä aika pieni. Joten öljyn jäykistyminen kyllä näkyy varmaan heti tuntumassa.

janik
28.01.2022, 09.10
Näin määkin järkeilin, mineraali/synteettinen ei paljon eroa tiivisteiden puolesta, ellei shimano ole tarkoituksella valinnut sellaisia jotka ei kestä.

Harmi ettei ollut apua kylmään. Mistä se vaellus muuten johtuu? Onko sinne päässyt hiukan kosteutta vai jäykistyykö vain öljy? Ite mietin jo öljyn ohennustakin. Lämmönsieto voi kärsiä, mutta omissa ajoissa ei jarrut kovin kuumaksi mene. Kunhan vain pysyy tiivisteen takana.

MRe
28.01.2022, 09.21
Qilty; kyllä niitä lisäkahvallisia vaan vielä on käytössä. Itselläkin löytyy moiset -07 Feltin F1X:stä. On muuten huonot jarruttimet, hyvä kun toimivat edes hidastimina. Mutta käytössä ovat.

No noi GRX:n kahvat kyllä polttaa kumia ihan hienosti. Sama tuntuma kuin suoratankoisten jarruissa.

MRe
28.01.2022, 09.22
Näin määkin järkeilin, mineraali/synteettinen ei paljon eroa tiivisteiden puolesta, ellei shimano ole tarkoituksella valinnut sellaisia jotka ei kestä.

Harmi ettei ollut apua kylmään. Mistä se vaellus muuten johtuu? Onko sinne päässyt hiukan kosteutta vai jäykistyykö vain öljy? Ite mietin jo öljyn ohennustakin. Lämmönsieto voi kärsiä, mutta omissa ajoissa ei jarrut kovin kuumaksi mene. Kunhan vain pysyy tiivisteen takana.

Mullakin alkaa Maguran etujarru varsinkin vaeltamaan aina välillä. Nostan pyörän pystyyn kesken lenkin ja klipsuttelen sitä kahvaa ja taas toimii loppulenkin ajan. Tämä siis kylmässä. Eihän se voi johtua muusta kuin että ilmaa on väärässä paikassa.

Kanuuna
28.01.2022, 09.37
No noi GRX:n kahvat kyllä polttaa kumia ihan hienosti. Sama tuntuma kuin suoratankoisten jarruissa.

Juu, mutta itsellä onkin vannejarrut[emoji23] Tektron Oryx cantileverit. Ovat sinällään tähän keskusteluun suuri OT. Pahoittelut siitä. Mutta kommenttini liittyi vain lisäkahvoihin.

Kuminauha
28.01.2022, 10.47
Itellä shimanon takajarru vähän jäykistyy ja menee vähän on-off tyyppiseksi pakkasella. Etujarru ei ole moksiskaan. Pitää varmaan tässä jokupäivä puskea uutta nestettä läpi ja samalla ilmata.

M A
28.01.2022, 13.59

Keulaöljyn nyt ainakin pitäisi tulla toimeen vähän kaikkien tiivistemateriaalien kanssa.

Se taitaa jähmettyä se tiiviste siellä satulassa. Itsellä siis käyttäytyy niin että ensimmäisen painalluksen jälkeen ottaa paljon aiemmin kiinni ja sitten sen jälkeen toimii taas normaalisti kun on saanut vähän lämpöä. Kesällä ei vastaavaa oo esiintyny. Ja on tuo tänä talvena ollut huonompi kuin viime talvena. En ole vaan jaksanut ilmata, mutta satulan putsasin - siellä oli kuraa ja jarrupölyä palan takana joten voi sekin vähän tahmata menoa pakkasilla. Öljy kun ei ime kosteutta itseensä niin voi olla tietty että on kosteuttakin päässyt vähän tuonne systeemiin ja sehän tietysti päätyy tuonne satulaan öljyä raskaampana.

K.Kuronen
20.02.2022, 13.50
Ajoin muutaman kerran lähes puhdasta käytettyä öljyä vanhasta ja tyhjennetystä vielä käyttöön tulevasta kahvasta, sekä vanhasta satulasta läpi ja vähän yllätyin lietteen määrästä:

https://live.staticflickr.com/65535/51892571453_7fa0c67e5e.jpg

Lopulta öljy kirkastui (vasen pullo).