PDA

Näytä tavallinen näkymä : Talvirenkaat krossariin?

Sivut : 1 2 3 [4] 5 6

mjjk
03.11.2017, 09.51
XXL tarjous... https://www.xxl.fi/45nrth-gravdal-700x38-252-studtire-black-700x38/p/1121597_1_size_1
Tilasin, nuukana ei raaskinut 120tpi versioon mennä ;)
Samaan tartuin minäkin. Katotaan miten noilla pärjää.

tunkkari
03.11.2017, 11.15
Ite uskoisin ja toivon, että on huomattavasti kepeämmin kulkevainen kuin nyk. Conti Nordic spike...

PeZu
03.11.2017, 11.26
No niin, selittäkääs nobolle mitä tuo TPI oikein tarkoittaa? :D

Varsinkin tässä renkaassa mitä käytännön eroa? Hinta kuitenkin tuplat sitten tuohon kalliimpaan verrattuna...

Mitä googlettelin vähän niin schwalbe taas laskee tämän arvon erilailla(?) eli Mara Winterin lukemaan (67) on kaiketi turha verrata?

JackOja
03.11.2017, 11.30
No niin, selittäkääs nobolle mitä tuo TPI oikein tarkoittaa?

Ilmanpaine, niinhän XXL tuolla sivuillansa sanoo.

Mutta vakavasti ottaen Thread Per Inch, eli "lankoja per tuuma". Siis kun rakenteessa on enempi lankoja voidaan käyttää vähemmän kumia ja saadaan kevyempi ja joustavampi runko renkaaseen.

H. Moilanen
03.11.2017, 11.31
TPI = Thread per inch eli kudoslankojen määrä. Isompi lankamäärä tarkoittaa parempaa rullaavuutta kun vertaillaan samaa mallia eri lankamäärällä.

oil
03.11.2017, 15.38
Päivää raadille.
Nastat haussa itselläkin. Hipo-gravdalit ylittävät maksuvalmiuden, joten kysymys kuuluu:

Pääasiallinen käyttö on työmatka-ajoa 20km suuntaansa kestopäällysteellä sepelillä ja ilman - rullaavuutta ja kestävyyttä arvostetaan.
Mara wintereillä olen ajellut aiemmin ja ne puhkesivat useamman kerran.. tekisi mieli kokeilla jtn muuta..
Onko kokemuksia/suositusta 33TPI Gravdal vs Nokian W240?

k23435
03.11.2017, 18.02
Tämän (http://velospec.com:8080/components/nokian/hakkapeliittaw240) mukaan Nokian TPI on 22.
Itsellä kokemuksia vain 33 tpi Xerxes:stä: kovat ajaa muihin 33-38 mm renkaisiin verrattuna, mutta rullaa ja kestää yllättävän hyvin.

mjjk
03.11.2017, 20.14
Mietin noiden halvempien ja kalliimpin Gravdalien välillä. Päädyin halvempiin kun tässä syksyllä hankitun krossarin ensiasennusrenkaat on 30tpi ja niilläkin olen eteenpäin päässyt. Tuskin tulee kulttuurishokki varsinkaan kun viime talvi meni pelkästään 3" FattFredeillä...

Mattia
03.11.2017, 21.38
Tilasin halpis-gravdalit. Koitan löytää käytännön testein eron hipo-gravdaliin. Kahdet samanlaiset kiekot, joille kumit ja "sokkotestiä" kehiin.

Raporttia pukkaa...sitten kun pukkaa. Ei kannata vielä pidättää henkeä.

Kuupo
04.11.2017, 09.57
Onko kellään kokemusta XXL:n vetoketjunastarenkaista? :D Muuten voisi hommata, mutta olen itse enempi nepparimiehiä.

https://www.xxl.fi/retyre-urban-winter-detachable-studcovers-2-pcs-size-m-pyoran-nastat/p/1144442_1_style?

LJL
04.11.2017, 11.24
Onko kellään kokemusta XXL:n vetoketjunastarenkaista? :D Muuten voisi hommata, mutta olen itse enempi nepparimiehiä.

https://www.xxl.fi/retyre-urban-winter-detachable-studcovers-2-pcs-size-m-pyoran-nastat/p/1144442_1_style?

Miksi tuossa kuvassa on nastat siinä alemmassa renkaassa..? Käsitin aiemmissa keskusteluissa että nastat olisi siinä vetskarilla kiinnitettävässä ns. piällysmiehessä. Voi nimittäin olla revasta jos nastat painaa siellä vetskarin alla kuin.. Tai no niin no.

vihtis83
04.11.2017, 11.49
Miksi tuossa kuvassa on nastat siinä alemmassa renkaassa..? Käsitin aiemmissa keskusteluissa että nastat olisi siinä vetskarilla kiinnitettävässä ns. piällysmiehessä. Voi nimittäin olla revasta jos nastat painaa siellä vetskarin alla kuin.. Tai no niin no.

Siksi kun tuossa kuvassa se päällysosa on rullattu jo siihen päälle melkein kokonaan. Tästä ”renkaasta” on oma keskustelukin http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57972-reTyre-vetoketjulla-nastat-alle!

arctic biker
16.11.2017, 19.55
http://www.velo-oxygen.fi/suomi-tyres-nastarengas-skinny-freddie-w104.html

Tämmösetkin on näemmä nykyään olemassa.
Tulihan yks kipale tilattua, toista en. Pirullinen vääntää vanteelle, erittäin jäykät kyljet. Kolmella rtohihnalla sain. Ensivaikutelma takarenkaana kun Marawinterin tilalle jotta pyörä raskaampi ajaa. 3 baarin paineilla, nyt tipautin 2,1 ja käyn tähellisellä asialla kirkolla. Nastat ei tasasyvyyksillä muutamaa peukalolla sai hakea, muutama piikki vinossa.
Kovempi, täristää Marawinteriin verraten, näin 20 kilsan jälkeen perstuntuma.

rhubarb
16.11.2017, 22.26
Suomi nousuun! Jos noita vaan tekee 5% enemmän vuodessa niin rahaa ropisee.

Sisu
16.11.2017, 22.41
Tulihan yks kipale tilattua, toista en. Pirullinen vääntää vanteelle, erittäin jäykät kyljet. Kolmella rtohihnalla sain. Ensivaikutelma takarenkaana kun Marawinterin tilalle jotta pyörä raskaampi ajaa. 3 baarin paineilla, nyt tipautin 2,1 ja käyn tähellisellä asialla kirkolla. Nastat ei tasasyvyyksillä muutamaa peukalolla sai hakea, muutama piikki vinossa.

Mikä vanne? Noita useemman klp asennellu ihan käsipelillä ja ei kauheita ponnisteluja vaatinu.

arctic biker
17.11.2017, 19.50
Mikä vanne? Noita useemman klp asennellu ihan käsipelillä ja ei kauheita ponnisteluja vaatinu.
Minä en sitten vaan osaa... Ihan normi Campa Vento 15mm sisäkapee. Tänään kaupasta tulin niin ihmettelin kuin takapää on jotenkin veltto. Tallilla mittaan niin rengaspainetta 1,3, ei ihme. Kertoo kuinka vankkaa kumia renkaan kyljet on, ei yhtään läpilyöntiä vanteelle. Olen sisurin sitten lievästi rikkonut, laitoin lämpimämpään talliin kiekon , josko huomenna paikkais.

Jopotuinen
18.11.2017, 20.40
Hemmetti.
Tulin ostaneeksi SM-W622-35, kun nykyiset olivatkin kokoa 622-40.
No, kyllä nuihenkin kanssa pääsee. Mutta täytynee vielä hieroa kauppoja Rouvan kanssa, joskos hän nuista innostuisi ja silleen.

Mohkku
19.11.2017, 09.13

Oliko Marawinter samaa kokoa?

Jäykkiähän Nokian/Suomityresin renkaat ovat, toistaiseksi niiden kanssa olen kuitenkin pärjännyt. Krossarissa on W106, mikä on ihan ok (talvirenkaalta en tässä hintaluokassa kamalasti vaadi). Ilmoitettuun verrattuna melkoiseen ylipainoonkin kannattaa varautua eli kovin suurta itsevarmuutta tuotteen kilpailukyvystä ei valmistajalla ole.

Kotona olisi myös 240 nastainen MW koossa 35-622. Mielummin kuitenkin ajan W106:lla, kun 240 nastan ropinaa ja tärinää en pääosin paljallaa asfaltilla ajellessani jaksa. Puolivälin ratkaisu olisi hyvä. 26" renkaana on Suomi M&G, muistaakseni 140-160 nastalla ja se on sopiva. Harmi, ettei tuota ole krossarin koossa.

TERU
19.11.2017, 11.12
MW 35 mm ja W106 37 mm on omissanikin ja noilla pärjää jo hyvinkin, ajo tuottaa lämpöäkin ja sitäkin pakkasella tarvii. Nastat pysyneet hyvin tallessa, jokunen yrittänyt mennä kudoksen läpi, siinä vaiheessa renkaasta on tullut kitkarengas, nastat pois, pistonauha sisään ja taakse, paljon vielä ajoa jäljellä. Kumi noissa molemmissa toimii kitkarenkaana hyvin ja kulutuspinta kestää mielettömästi ajoa.

arctic biker
19.11.2017, 22.47
Oliko Marawinter samaa kokoa?

Jäykkiähän Nokian/Suomityresin renkaat ovat, toistaiseksi niiden kanssa olen kuitenkin pärjännyt. Krossarissa on W106, mikä on ihan ok (talvirenkaalta en tässä hintaluokassa kamalasti vaadi). Ilmoitettuun verrattuna melkoiseen ylipainoonkin kannattaa varautua eli kovin suurta itsevarmuutta tuotteen kilpailukyvystä ei valmistajalla ole.

Kotona olisi myös 240 nastainen MW koossa 35-622. Mielummin kuitenkin ajan W106:lla, kun 240 nastan ropinaa ja tärinää en pääosin paljallaa asfaltilla ajellessani jaksa. Puolivälin ratkaisu olisi hyvä. 26" renkaana on Suomi M&G, muistaakseni 140-160 nastalla ja se on sopiva. Harmi, ettei tuota ole krossarin koossa.

Marathon Winterit on 35-622. 240piikkisiä. Minä taasen nastarenkaissa varaudun pahimman liukkauden varalle, huono kuulokin suojelee!
Pitää huomenna kokeilla kuinka tuo Skinny Freddie W104 tykkää tubelessasennuksesta.

arctic biker
19.11.2017, 23.03
MW 35 mm ja W106 37 mm on omissanikin ja noilla pärjää jo hyvinkin, ajo tuottaa lämpöäkin ja sitäkin pakkasella tarvii. Nastat pysyneet hyvin tallessa, jokunen yrittänyt mennä kudoksen läpi, siinä vaiheessa renkaasta on tullut kitkarengas, nastat pois, pistonauha sisään ja taakse, paljon vielä ajoa jäljellä. Kumi noissa molemmissa toimii kitkarenkaana hyvin ja kulutuspinta kestää mielettömästi ajoa.

Mulla on yksi pari W106 renkaita jostain vuodesta 2001, mummiksessa palvelevat ympärivuotisesti, sillä en aja muutakuin mökiltä kirkolle ja takaisin. Bussiasemalle jos keli tai muu tilanne on sillain etten pyörällä Joensuuhun voi mennä. Hyvin pykineet, kankaat näkyy.

Teru kokeileppa liiman kanssa uusintanastoitusta. Viime syksynä matkaa tehneet Gravdalit sai uutta piikkiä,siinä entisiä poiskaivaessa katsoin että mitä vihreätä nastan reiästä näkyy. Misukan latexisisuri sieltä kurkisti ja pam! En kokenut talven aikana yhtään rengasrikkoa. Kolmea eri liimaa laitoin vertailutestinä aika väljiin nastapesiin ja ideana ynnä toiveena jotta liima nastan kannan alla estäisi läpimenoa ja pitäisi nastan paikallaan. Toiveeni toteutui, aikeessa on noilla ajaa vielä tuleva talvi.

Cascon kontaktiliimaa, Liquisolea ja Cascon FIXIT asennusliimaaa käytin, kaikki toimi. Jos ny kirjanpitoni paikkansa piti niin yks Liquisolella liimattu nasta irtosi.

TERU
20.11.2017, 09.58
Näillä pöytätasaisilla tyydyttäväsi hoidetuilla Oulun ympäristön teillä ajaa "kitkarenkailla", ainakin taakse se riittää, kun ajovuoroon arpoutuvaan pyörään eteen lähtiessä vaihtaa kiekon, jossa MW vielä nastoineen, niin kaatuiluitta kulkee. Luotan tuohon liimauskokemukseen, se pitäisikin toteuttaa jo tehtaalla nastoja asennellessa, en omiini viitsi, kun rengas toimii nastoittakin. Kahdessa pyörässä tuollainen takana jo monena talvena.
Nippelis nappelis, pumpun SKS Multivalve suulake toimii erinomaisesti ja säästää prestan sielua.😊

MacKonte
20.11.2017, 10.51
Parin vuoden ikäiset ISP:t olivat menettäneet osan keskialueen nastoista. Lukkojarrutus vie nastoja mennessään. Lähes jokaisen kadonneen nastan tilalla oli sepelinmuru.

Laittelin viime kesän lämpimillä Liquisolen kanssa uudet nastat paikalleen ja ainakin pari ensimmäistä ajoviikkoa ne on pysyneet.

arctic biker
20.11.2017, 18.54
Parin vuoden ikäiset ISP:t olivat menettäneet osan keskialueen nastoista. Lukkojarrutus vie nastoja mennessään. Lähes jokaisen kadonneen nastan tilalla oli sepelinmuru.

Laittelin viime kesän lämpimillä Liquisolen kanssa uudet nastat paikalleen ja ainakin pari ensimmäistä ajoviikkoa ne on pysyneet.
Oiskoon tää tulevan talven järkiteema, mikä liima auttaa sekä nastojen pysymisessä että estäisi sisärenkaan rikkoutumista. Mun parin tai oikeastaan kolmen vuoden näkemys on että Liquisolea nastapesiin ja latexisisurit. En ny niin hirveen vakavasti kannallani ole, mutta jotain.

Smo
20.11.2017, 19.08
Mulla on yksi pari W106 renkaita jostain vuodesta 2001, mummiksessa palvelevat ympärivuotisesti, sillä en aja muutakuin mökiltä kirkolle ja takaisin. Bussiasemalle jos keli tai muu tilanne on sillain etten pyörällä Joensuuhun voi mennä. Hyvin pykineet, kankaat näkyy.

On kyllä lähes ikuisia noi, hyvä käyttää noita siirtymäkulkineessa niin ei tarvi maastorenkaita tuhota ja tylsyttää asvaltilla ja sepelissä

Jopotuinen
26.11.2017, 19.53
Brand new MW 622-35 Rouvalle
Melkoinen ulkonema nastan runko-osalla, ikään kuin nasta ei olisi pohjassa. Meluisat ne tulevat olemaan, toivottavasti nastat kuitenkin pysyvät matkassa…

Nastojen nykyinen ulkoneva setup voi olla ”korjaustoimi” rekkuloihin nastojen läpitulemisesta, eli nyt on tehty matalammat nastapesät kuvion paksuutta lisäämättä (mikä olisi ollut merkittävä prosessimuutos uusine muotteineen + kasvanut materiaalin kulutus = merkittävä kustannus). Sen seurauksena sitten murheena ulkonevien nastojen irtoilu, joka valmistajan mukaan taas ei ole vika, vaan kehnon sisäänajon seurausta…

Rengas oli über helppo vääntää päälle, liiankin. Ikään kuin sisähalkaisija vanteeseen nähden ylikokoa. Lisäksi rengas ei ollut muodoltaan symmetrinen, vaan mutkille vääntynyt postipaketin ja varastoinnin jäljiltä. Siitä seurasi pulmia kuvion keskittämisessä, jota en lopulta saanut keskitetyksi. Olis kai pitänyt käydä pieni lenkki matalilla paineilla, jos vaikka olisi auttanut. Venytelkööt itteensä nyt aluksi tuolla ja jos koittas sen jälkeen kuvion keskittämistä.
Säteisheittoa en tarkistellut, varmaan sitäkin löytyy ison läpimitan tähden.

kuovipolku
26.11.2017, 20.33
Schwalbe (kuten moni muukin nastarengasvalmistaja) säästää kun asiakas viimeistelee nastojen asennuksen suorittamalla ohjeenmukaisen sisäänajon...

Onko rouvan pyörän vanteelle yleensä hankala asentaa renkaita? Marathon Wintereiden helppous voi johtua siitäkin että vanteiden mittatoleranssit sattuvat olemaan suotuisat.

Millaiseen muotoon väännettynä muuten jäykkiä reunalangallisia renkaita muuten postitetaan ja varastoidaan? Itse olisin (ehkä) laitellut renkaat vanteelle ilman sisuria ja toivonut että vääntymät ja kiertymät sillä tavoin oikenevat. (Huonosti asettunutta rengasta en ole ajamalla paremmaksi saanut vaan olen joutunut aloittamaan alusta.)

Puskis
26.11.2017, 23.41
Kaverille tilasin just Bike24:stä 35mm talvimarat. Ne oli teipattu kahdeksikoiksi ja ennen asentamista aivan kieron oloiset. Asettuivat silti heti nätisti ja asennus muutenkin yksi helpoimmista.

Kelien vuoksi noilla jää oikeaoppinen sisäänajo suorittamatta, niin mielenkiinnolla odotan, paljonko nastoja irtoaa kevääseen mennessä.

kuovipolku
27.11.2017, 00.00
Oikeaoppisuuteen riittää rauhallinen ajo kovahkolla alustalla ilman voimakkaita jarrutuksia, kiihdytyksiä ja tiukkoja käännöksiä. Paljas asfaltti on tietysti paras, mutta luulisin ettei se ole ainut autuaaksi tekevä tähän tarkoitukseen. Tärkeämpää on etteivät nastat väänny vinoon, jolloin ne eivät kiinnity tarpeeksi lujasti (ja jolloin minun teoriani mukaan sepelinsirut ja hiekanjyvätkin pääsevät tunkeutumaan nastan kannan alle).

EsaJ
29.11.2017, 09.36
Oikeaoppisuuteen riittää rauhallinen ajo kovahkolla alustalla ilman voimakkaita jarrutuksia, kiihdytyksiä ja tiukkoja käännöksiä. Paljas asfaltti on tietysti paras, mutta luulisin ettei se ole ainut autuaaksi tekevä tähän tarkoitukseen. Tärkeämpää on etteivät nastat väänny vinoon, jolloin ne eivät kiinnity tarpeeksi lujasti (ja jolloin minun teoriani mukaan sepelinsirut ja hiekanjyvätkin pääsevät tunkeutumaan nastan kannan alle).

+ ajetaan riittävän matalilla paineilla, että ne reunanasrstkin saa maakontaktia. Itellä se tarkoittaa alle 2bar. Painoa se baut 80kg. Harvemmin yli 2.5baria käytän, oli tarkoitus mikä tahansa.

kuovipolku
29.11.2017, 11.50
^ 35-millisten Marathon Winteiden kyljessä annetaan minimipaineeksi 2,5 baria, mutta olen samaa mieltä että nastarenkaana se on pikemminkin maksimipaine (ja sisäänajopaine, kten totesit).

Jäättömällä sepelikelillä olen pitänyt 4 baria, vaikkei minulla oikeastaan ole varmaa käsitystä rullaako se yhtään paremmin; Schwalbehan väittää niin olevan.

H. Moilanen
29.11.2017, 11.54
^Tasaisella pinnalla suurempi paine pienentää rullausvastusta. Tilanne muuttuu kun pinta on epätasainen.

zander
29.11.2017, 12.15
En tiedä onko meillä erilaisia mara wintereitä tai erilaiset referenssit rullaamiselle, mutta minusta tuntuu, että alle 2 barin paineilla se ei rullaa yhtään mihinkään. Reunat on niin jäykät, että varmaan ilman painetta pystyisi ajamaan. Kun pukkaa luokkaa 4 baria niin rullaa mutta on toki karmean kova ajettava. Mutta sillä tavalla kärsien on nyt menty.

kuovipolku
29.11.2017, 12.27
^Tasaisella pinnalla suurempi paine pienentää rullausvastusta. Tilanne muuttuu kun pinta on epätasainen.

Niin varmasti, mutta riittääkö sellainen tyypillinen pääkaupunkiseudun kelville levitetty sepeli tekemään pinnasta tässä mielessä epätasaisen? Tai tottakai riittää viimeistään siinä vaiheessa kun sepeliä on niin paljon ettei välttämättä tietäisi ajavansa aśfalttipäällysteellä...

Joka tapauksessa voi tosiaan olla hyvä muistaa että Schwalben ohjeita ei välttämättä ole kaikilta osin annettu suomalaisia olosuhteita ja täkäläisiä kunnossapitokäytäntöjä huomioiden.

kuovipolku
29.11.2017, 12.36
En tiedä onko meillä erilaisia mara wintereitä(...)

Melko varmasti meillä on erilaisia Marathon Wintereitä, 35-millisistä 50-millisiin. Ja vielä varmemmin eripainoisia pyörä+kuski-kombinaatioita - 60-kiloisista 130-kiloisiin, veikkaan.

PS Nyt täytyy lisätä että viime talvesta on niin pitkä aika etten itse asiassamuista paljonko olen enimmillään pitänyt paineita MW:issä. Mainitsemani 4 baria on sepelirenkaina käyttämieni 30-millisten (pelkkien) Wintereiden asfalttitiepainotteinen paine.

MacKonte
29.11.2017, 12.39
Olen MaraWintereitä (35mm) testannut työmatkalla joidenkin tuhansien kilometrien aikana 2...5bar paineilla ja omalle massalle (82kg) ihannepaine pidon, rullaavuuden ja ajomukavuuden kannalta on 3.5bar (oman pumpun mittarin mukaan).

paskalokki
29.11.2017, 16.27
4/5 barilla on menty sisurittomana eteenpäin maantienlaitaa 35 millisillä, yhdistelmän ollessa noin 108 kg.

edu
12.12.2017, 13.09
9,90 eur kappalehintaan joskus viimetalvena ostetut Nicetrac 200 nastan renkaat tuli testattua ja saman tien kolmas setti marawinttereitä tilaukseen. Eivät olleet hintansa arvoiset.

plr
14.12.2017, 00.04
Laitoin pyörään eteen 35-millisen Schwalbe Marathon Winter -nastarenkaan ja taakse 37-millisen Continental Top Contact Winter II Premium -kitkarenkaan ja kävin hieman kokeilemassa. Ensimmäinen havainto oli, että 37-milliseksi leimattu rengas on todellisuudessa 31 mm leveä. No tämä oli etukäteen tiedossa ja sen perusteella rengas mahtui pyörimään takahaarukassa ongelmitta. Painetta molemmissa renkaissa oli 2,5 bar.

Lyhyen lenkin perusteella ei voi paljoa vielä analysoida. Jäätikköä ei ollut, alusta oli luminen aurattu asfaltti. Pito yllätti positiivisesti. En saanut takapäätä sutimaan edes putkelta tiukasti kiihdyttämällä. Rullaavuudesta ei osaa sanoa mitään, koska alusta oli pääosin pehmeä eikä siinä rullaa mikään. Täytyy ajaa enemmän lenkkiä eri keleissä, niin saa paremmin käsitystä renkaan ominaisuuksista.

https://lh3.googleusercontent.com/-C8UFX34SKwQ/WjGSnIMYeaI/AAAAAAAAAcU/M45jlE3LZ38t41hcJddMtRTFxUD5ZgEhgCHMYCw/s1600/IMG_20171213_222509.jpg

MacKonte
14.12.2017, 08.46
^Continentalin pito jäisellä ja polanteisella jäällä kiinnostaa. Kerro, kun olet kokeillut, mutta älä telo itseäsi :|

kuovipolku
14.12.2017, 09.08
^Continentalin pito jäisellä ja polanteisella jäällä kiinnostaa. Kerro, kun olet kokeillut, mutta älä telo itseäsi :|

Nastattomana vaihtoehtona Continental Top Contact Winter II. Hyvä rengas lumelle ja polanteelle, jäisellä alustalla käyttökelvoton kuten kaikki muutkin nastattomat.

gobbif
14.12.2017, 20.17
Mulla oli jonain vuonna Contin Top contact kokeessa. Se oli passeli pikkupakkasille ja satunnaisilla vähän jäätyneillä pinnoilla käyttäytyi hyvin. Syksyn vaihtelevilla keleillä iso haitta oli lämpöisemmät päivät. Aamulla pääsi töihin turvallisesti pientä jäätä pelkäämättä, mutta kun lämpö oli liiaksi plussalla töistä palatessa, tuntui kuin joku painaisi jarrua.

Kuvio on aika pieni eli ei käyttäydy hyvin kunnon lumikelillä ja jäisiä polanteita en tullut kokeiilleeksi kun alle oli vaihtunut jo kunnon nastat karkeammalla kuviolla ennen kuin kunnon jäätä oli testivuonna. Mulle jäi kertakokeiluun vaikka yllättikin positiivisesti osalla olosuhteista. Liian kapean olosuhteen välikelin rengas mulle.

PeZu
15.12.2017, 16.44
Juuri meinasin tulla kyselemään tuosta Contin Top Contactista. Kertokaa lisää käyttökokemuksia renkaista. Ajattelin jotkut talvirenkaat hommailla kun tähän mennessä vielä vedetty kesärenkailla. Työmatkaa on satunnaisesti pari/kolmee kertaa per viikko 10km per suunta suht hyvin hoidettua kelviä koko matka.

Laroute
16.12.2017, 00.47
Laitoin pyörään eteen 35-millisen Schwalbe Marathon Winter -nastarenkaan ja taakse 37-millisen Continental Top Contact Winter II Premium -kitkarenkaan ja kävin hieman kokeilemassa. Ensimmäinen havainto oli, että 37-milliseksi leimattu rengas on todellisuudessa 31 mm leveä. No tämä oli etukäteen tiedossa ja sen perusteella rengas mahtui pyörimään takahaarukassa ongelmitta. Painetta molemmissa renkaissa oli 2,5 bar.

Lyhyen lenkin perusteella ei voi paljoa vielä analysoida. Jäätikköä ei ollut, alusta oli luminen aurattu asfaltti. Pito yllätti positiivisesti. En saanut takapäätä sutimaan edes putkelta tiukasti kiihdyttämällä. Rullaavuudesta ei osaa sanoa mitään, koska alusta oli pääosin pehmeä eikä siinä rullaa mikään. Täytyy ajaa enemmän lenkkiä eri keleissä, niin saa paremmin käsitystä renkaan ominaisuuksista.

https://lh3.googleusercontent.com/-C8UFX34SKwQ/WjGSnIMYeaI/AAAAAAAAAcU/M45jlE3LZ38t41hcJddMtRTFxUD5ZgEhgCHMYCw/s1600/IMG_20171213_222509.jpg

Itse parivuotta sitten hommasin nuo. Ne toimivat kuin unelma kovalla lumipinnalla, jossa olosuhde ei ole aivan jäätä. Kun tulee märkä jää, niin pitävät paremmin kuin normit, mutta valovuoden päässä huonoimmistakin nastarenkaista. Palasin nastarenkaisiin, koska noiden toimivuusalue liukkailla on hyvin kapea, toisin kuin olosuhteiden vaihtuvuus. Yleisrenkaana huono, mutta juuri sille soveltuvassa olosuhteessa huippu.

Puskis
16.12.2017, 13.23
Useamman kahdella nastarenkaalla ajetun talven jälkeen, on nyt kokeilussa marawinter edessä ja 42mm pistosuojaamaton smart sam takana. Edellispäivänä oli ensimmäinen kerta, kun takanastoja kaipasi oikeasti. Jään päälle oli satanut ohut kerros kevyttä lunta, niin pari kertaa meinasi lähteä takarengas alta. Aiemmin ei ole jotain satunnaisia ylämäkisutaisuja lukuunottamatta ollut ongelmia. Jos kevääseen selviän ilman flättejä ja pannuja, niin tulevat talvet mennee samankaltaisella yhdistelmällä.

gobbif
16.12.2017, 19.06
Talvikäytössä kaipaisi monesti leveämpää rengasta, mun cycloon mahtuu maksimissaa n. 42mm rengas. Pitäisiköhän päivittää joku gravel grinder ihan leveämmän renkaan vuoksi, vai ostaa suosiolla maastopyörä talvikäyttöön... Monesti on kuitenkin kovaa ja helppoa pintaa osa matkasta, jolloin käppyrätankoisen matalampi ajoasento on kyllä kiva, etenkin jos tuulee vastaan..

LJL
17.12.2017, 16.36
Täytyy talvipäivänseisokin perusteella kehua erittäin vuolaasti Gravdaleja. Suorastaan lentävät kuivalla asfaltilla (nastarenkaiksi), liukkaalla erittäin luotettavat ja pitävät, sohjossa johdonmukaiset ja jäisillä polanteilla notkeat, todella helppo tubeless-asennus. Harvemmin on missään tuotteessa ylittyneet valmiiksi korkeat odotukset.

plr
17.12.2017, 18.33
Testasimme myös renkaiden rullaavuutta Talvipäivänseisaus-pyöräilyn yhteydessä kun ajoimme Kurusta Ylöjärvelle. Omassa cyclossani alla olivat Gravdalit vähän yli 3 bar paineilla. Ei tainnut kukaan rullata ohitse alamäissä, vaikka en polkenut keulassa. Ero rullaavuudessa 29" ISP -maasturiin oli valtava. Olen myös tyytyväinen pitoon kovalla liukkaalla alustalla, mutta ei Gravdalkaan ihmeisiin pysty, kun alla on lumipolanteita ja päällä pöperöistä irtolunta. Mentiin välillä aika railakkaasti tien laidasta laitaan. :)

Mattia
17.12.2017, 18.47
...Suorastaan lentävät kuivalla asfaltilla (nastarenkaiksi)...

Meidän parivaljakossamme toisella oli alla Xerxesit ja lumettomalla asfaltilla, niillä kyllä pyöritteli kahdeksikkoa Gravdalien ympärillä.

Muuten kyllä yhdyn arvioihin Gravdaleista.

Kongeli
17.12.2017, 19.29
Pitäisi saada hybridiin leveämpää rengasta talveksi. Ehkä myös hieman korkeampaa ja toki karkealla rengaskuviolla.
Nykyset renkaat on 42-622 (700x40c). Edessä on nyt etuhaarukkaan n.5mm molemmin puolin tyhjää tilaa, takana taas n.10mm tyhjää.

Minkäkokoista ja minkälaista rengasta lähtisitte suosittelemaan?

Hans Opinion
18.12.2017, 11.27
Testasimme myös renkaiden rullaavuutta Talvipäivänseisaus-pyöräilyn yhteydessä kun ajoimme Kurusta Ylöjärvelle. Omassa cyclossani alla olivat Gravdalit vähän yli 3 bar paineilla. Ei tainnut kukaan rullata ohitse alamäissä, vaikka en polkenut keulassa. Ero rullaavuudessa 29" ISP -maasturiin oli valtava. Olen myös tyytyväinen pitoon kovalla liukkaalla alustalla, mutta ei Gravdalkaan ihmeisiin pysty, kun alla on lumipolanteita ja päällä pöperöistä irtolunta. Mentiin välillä aika railakkaasti tien laidasta laitaan. :)Hans komppaa, Gravdal pelittää erinomaisesti. Painetta ylöspäin manipuloimalla rullaa hyvin, alaspäin pitää erinomaisesti hankalassakin olosuhteessa... erityisesti käyn kehumaan suuntavakautta, ei venkoile Maran tapaan. Lateksi sisurilla olen ajanut, kokeilen myöhemmin tubeleksena kun on asettunut muotoonsa.

Lähetetty minun LON-L29 laitteesta Tapatalkilla

aaretti
20.12.2017, 12.43
Muutama kysymys amatööriltä. Vuoden verran olen rullannut Feltin 85x:llä. Tosi hyvä pyörä ja alla on schwalben rabid robit. Ostin siihen juuri marathon winterit. Nyt tajusinkin vasta, että rabid robit onkin tubelessit. Oon nyt hämilläni, koska en ole moisia koskaan nähnyt. Nyt pitänee siis ostaa sisäkumit jos haluaa renkaat paikalleen. Mutta sopiiko tällä samalla vanteella ja tarvitseeko vanne jotain erityiskohtelua renkaita varten?
Toisaalta, en koskaan tule saamaan vanhoja tubeless renkaita enää takaisin omin voimin, jos vaihdan ne nyt pois. Mitäs tässä nyt tekisi?

JackOja
20.12.2017, 12.58
Muutama kysymys amatööriltä. Vuoden verran olen rullannut Feltin 85x:llä. Tosi hyvä pyörä ja alla on schwalben rabid robit. Ostin siihen juuri marathon winterit. Nyt tajusinkin vasta, että rabid robit onkin tubelessit. ...

Vaikka siinä kumin kyljessä lukeekin tubeless ready tjsp. niin väitän, että siellä on sisärengas sisällä. Jos on kaupasta eikä käytettynä ostettu pyörä.

Voit toimia aivan normaalin pyöräilijän tavoin, ei tarvitse ryhtyä tubelessiin. (vaikka suositeltavaa onkin!)

aaretti
20.12.2017, 13.43
Vaikka siinä kumin kyljessä lukeekin tubeless ready tjsp. niin väitän, että siellä on sisärengas sisällä. Jos on kaupasta eikä käytettynä ostettu pyörä.

Voit toimia aivan normaalin pyöräilijän tavoin, ei tarvitse ryhtyä tubelessiin. (vaikka suositeltavaa onkin!)

Hmm. Mä kyllä tyhjensin sen renkaan enkä havainnu sisäkumia. Se rengas vaikutti olevan erityisesti toisesta reunasta aika tiukasti kiinni.

Sent from my iPhone using Tapatalk

aaretti
20.12.2017, 13.44
Hmm. Mä kyllä tyhjensin sen renkaan enkä havainnu sisäkumia. Se rengas vaikutti olevan erityisesti toisesta reunasta aika tiukasti kiinni.

Ja tosiaan pyörä on liikkeestä ostettu.

JackOja
20.12.2017, 14.01

Oliko siellä sitten jotain lientä sisällä?

No oli miten oli, voit jokatapauksessa tosiaan käyttää noitakin kumeja sisärenkaiden kanssa ihan normaalisti. Ja vaikka on tiukka kyllä se irti lähtee.

Ja tosiaan pyörä on liikkeestä ostettu.

Onpa yllättävää jos ovat laittaneet tubelessiksi tehtaalla tai liikkeessä.

LJL
20.12.2017, 14.12
Oliko siellä sitten jotain lientä sisällä?

Niin, ja vaikka olisi litkut haihtuneet/korvasieneentyneet, niin oliko kenties tubeless-venttiili elikkä irtonainen venttiili vanteessa kiinni. Ei voi olla sekä ettää tässä asiassa.

JackOja
20.12.2017, 15.50
...Ei voi olla sekä ettää tässä asiassa.

Jännityksellä minäkin odotan miten asianlaita lopulta on.

paaton
20.12.2017, 15.53
:) No jos siellä ei ole sisärengasta, niin isolla todennäköisyydellä rengas on ollut tubeleksena.

Pyörität venttiilim irti, putsaat vanteen ja laitat sisärenkaan paikalleen.

JackOja
20.12.2017, 15.55
Se, että ei havaitse sisärengasta ei vielä merkitse sitä etteikö sitä olisi :)

vrt. esim. hirvionnettomuudet: "en havainnut hirveä" ja silti se oli siellä.

Tällä foorumilla on ennenkin todistettu varsin kummallisia sattumuksia.

hcf
21.12.2017, 08.31
Tulihan sitä mutkassa eilen pölähettyä cyclolla ku ilma oli plussan puolella niin jäätä sielä täällä. Onneks ei ollu vauhtia. Selkä oli valmiiksi jo romuna (parantumassa). Kerkesin jo kaatuessa miettiä että ei ***** taasko meni selkä paskaksi ;D Vissiii se pitäs laittaa nastat eteen. Mara winteriä ois tarjolla joka paikassa. Onko muuta edullista kelpo vaihtoehtoa?

Paljos Gravdal oli XXL:n tarjouksessa tossa aijemmin?

Vivve
21.12.2017, 09.40
Mulla on alla Suomi Tyresin W106 (29,90€/kpl). Marassa uumoilin olevan turhan matala kuvio lumelle ja loskalle.

Mattia
21.12.2017, 10.23
^^60 €

Vähäisen gravdal (120 tpi) kokemukseni perusteella olen sitä mieltä, etten kyloillessa viitti enää leikkiä muiden ns. "talvirenkaiden" kanssa. Maksakoot mitä maksaa, hinta on ihan lillukanvarsia verratuna katkenneeseen käteen tai aivoverenvuodon aiheuttavaan uitutukseen.

Malamuutti
21.12.2017, 10.26
^^W106:n kanssa kannattaa muistaa, että nastoja on oikeastaan vain keskellä. Ei hirveästi kannata jäällä/pakkautuneella lumella tmv. kanttailla, pito loppuu varsin äkisti, kun nasta ei enää osu pintaan. Tien reunaa ajaessa myös tien kaltevuutta/monttuja kannattaa tarkkailla samasta syystä.

kuovipolku
21.12.2017, 12.10
^^60 €

Muistutetaan jo pelkästä muistuttamisen ilosta että XXL myymät Gravdalit ovat kudokseltaan 33 TPI ja ne hillittömästi ja varmasti myös syystä kehutut 120 TPI. Onko näiden kahden välillä todella merkittävää eroa tai rajoittuvatko erot kenties pelkkään rullaavuuteen tai mukavuuteen - kas siinä eräs aihe jota voisi kenties laajemminkin ja useampaankin kertaan käsitellä ihan omassa ketjussa, jonka nämä renkaat uskoakseni ansaitsisivat (siinä missä Marathon Winteritkin).

Vähäisen gravdal (120 tpi) kokemukseni perusteella olen sitä mieltä, etten kyloillessa viitti enää leikkiä muiden ns. "talvirenkaiden" kanssa. Maksakoot mitä maksaa, hinta on ihan lillukanvarsia verratuna katkenneeseen käteen tai aivoverenvuodon aiheuttavaan uitutukseen.

Huudan hurraata mikäli todella on kehitetty rengas joka estää loukkaantumisia tai ainakin mustelmia vakavampia vammoja aiheuttavat kaatumiset kaikilla jääkeleillä! Itse ajatukseen voi toki yhtyä, kalliimmatkin Gravdalit tienaavat äkkiä hintansa takaisin vaikka kaatujalla olisi kuinka hyvä sairaskuluvakuutus tai vaikkei hän asettaisi kummoistakaan hintaa kivulle, särylle ja pakolliselle ajotauolle. Mutta mihin kohtaan asettunee totuus? Ja missä määrin tässä(kin) on kyseessä lähes kaikkien pyöräiljöiden tuntema ilmiö, jossa viimeksi hankittu uutuus tuntuu aidosti sellaiselta että se on kaikin puolin vanhaa parempi, muuttaa kaiken ja tekee elämästä entistä fantastisempaa?

Luen mielelläni kokemuksia tilanteista joissa Gravdal-kuskit kertovat selviytyneensä renkaidensa ansiosta mutta joissa he arvelevat menneensä nurin aiemmin käyttämillään renkailla!

JackOja
21.12.2017, 12.16
Muistutetaan.. 33 TPI...120 TPI..

Hyvä! Tuo on aina paikallaan.

Luen mielelläni kokemuksia tilanteista joissa Gravdal-kuskit kertovat selviytyneensä renkaidensa ansiosta mutta joissa he arvelevat menneensä nurin aiemmin käyttämillään renkailla!

JA myös päinvastoin. Siis tilanteista, joissa nykyinen Gravdal-kuski on joskus joillain muilla renkailla mennyt nurin, mutta arvelee ettei näin olisi käynyt Gravdalien kanssa.

LJL ainakin on Gravdal-kuljettaja ja muistaakseni joskus kertonut kaatuneensa naisträkeillä. Avatkoon sanaisen arkkunsa.

Fillarifoorumin tapaan myöskin he, joilla ei ole kokemusta asiasta, kertonevat näkemyksensä.

paaton
21.12.2017, 12.26
Renkaiden parempi pito tietenkin ulosmitataan vauhdilla ja lopputuloksena on vain komeampi kaato. Kun noilla gravdalleilla vielä pääseekin kovempaa, niin en kyllä pitäisi niitä ainkaan turvallisempina, mitä jotain motonetin myymää kammo jäykkää nokialaista.

Mulle riittää, että gravdalleilla on kiva ajaa.

arctic biker
21.12.2017, 12.50
Alucrossarissa on 120tpi Gravdalit, edessä upouusi, rahtiruunassa edessä 35mm Marawinteri ja takana skinny Freddie 30mm. Onhan noitten välillä huima ero! Kaikissa suhteissa.
Paaston kyllä muistuttaa asiasta, olen koittanut itse pitää mielessä jotta lipeää se gravdalikin jos oikein paahtaa.

kuovipolku
21.12.2017, 12.57
Mulle riittää, että gravdalleilla on kiva ajaa.

Tämähän on ehdottomasti tärkein ja jo yksinään riittävä syy!

Kokemukset eri nastarenkaista ja niiden vertailu on tietenkin jos ei täysin niin hyvin pitkälle subjektiivista, sillä kukaan meistä tuskin pystyy sanomaan milloin kaksi eri tilannetta on ollut olosuhteiltaan ja muilta puitteiltaan, mukaanlukien oma ajotapa, samanlaiset. Mutta mun mielestä spekulointikin voi olla kiinnostavaa - eikä positiivisia kokemuksia koskaan tule liikaa kerrotuksi tai luetuksi...

Hans Opinion
21.12.2017, 16.17
Tietysti tässä puhutaan "tuntumasta" joka on lähtökohtaisesti isosti subjektiivinen näkökulma. Rengasasioiden viitekehyksessä kun liikutaan niin puhutaan enemmän ja vähemmän "tuntumasta" mikäli asiaa ei tutkita/testata kunnolla... jonkinlaisen käsityksen asian problemaattisuudesta saa lukemalla autolehtien rengastestejä, vaikka tutkitaan monelta kantilta niin "tuntumalla" on aina merkityksensä ja riippuu painotuksesta mikä rengas on paras.

Polkupyörän talvirenkaat ovat niin häviävän pieni "rengasala" että systemaattista testausta on turha odottaa, on pakko tyytyä jatkossakin käyttäjien "tuntumaan". Tällä markkinalla on mielestäni ollut pitkää seisahtunut tilanne eikä mitään isompaa muutosta ole tapahtunut. Nyt kun joku pystyy kehittämään jollain tavalla "tuntumaltaan" paremman renkaan niin pidän sitä pelkästään positiivisena asiana... josko tämä saisi muutkin valmistajat innostumaan asiasta... kehitettävää olisi esmes hinnan ja tubeleksen suhteen...

stenu
21.12.2017, 17.15
JA myös päinvastoin. Siis tilanteista, joissa nykyinen Gravdal-kuski on joskus joillain muilla renkailla mennyt nurin, mutta arvelee ettei näin olisi käynyt Gravdalien kanssa.

Hep!!! Ennen Gravdal-taivaaseen astumista ajelin krossarilla pelkästään nastattomilla renkailla ympäri vuoden, koska kaikki krossikokoiset nastarenkaat oli niin p....ja, että ne vei krossarilla ajamisesta ilon ihan tyystin ja vanha 26-tuumainen maasturi vanhoilla ISP:llä oli moninverroin kivempi. 2016 talvella kaaduin krossinappuloilla irtolumen alla piilossa olleen jääpolanteen ansiosta ja mursin peukalon. Kävelin käsi paketissa lähikauppaan ja ostin ekan parin Gravdaleja. En sano enempää, koska.. ja koputan samalla puuta :)

Ekan sukupolven Gravdalit oli muuten ajettavuudeltaan vielä ihanempia kuin nämä uudet. Enemmän käsinkasaanviriteltyjen oloisia, rumat heijastinnauhat oli teippiä ja ne sai pois ja kyljet ohuemmat. Mutta mulla tosiaan takana olleesta mureni kylkien kudos parin talven ajoilla, kun ajoi pienillä paineilla. Kuviota olisi ollut jäljellä vielä vaikka kuinka paljon ja paria nastaa lukuunottamatta kaikki nastat tallella. Näissä uusissa kyljet on vähän tukevammat eli eivät ole ihan yhtä ihanat ajaa, mutta toivottavasti kestävät paremmin. Samoin nastat on uusissa paremmat.

arctic biker
21.12.2017, 18.39
Eilen rahtiruunalla kera marawinteri ja takana tää pirun skinny freddie jouduin just auratulle kevlille. Se oli vedetty lanalla jossa hampaat ja niitten jäljiltä pitkittäisuria. Freddie oli perseestä, koko ajan haki missä halusi kulkea, en ikuna moista eturenkaaksi laita. Toki Marawinter 35mm urat tunsi ja kertoi muttei kuskilla pelkoa tullut.
Viime syksynä nää ekan sukupolven Gravdalit käytettyinä sain ja niillä en ole samaa kokenut, luulen jotta samallalailla lanatttua väylää olen useasti ajanut.

Kahteen pyörään Gravdalit, kiitos ei, liikaa rahaa jostain muusta pois. Continentaleista ei ole kokemusta mutta mulle tää on helppo. Marawinterit toisessa ja Gravdalit toisessa. Sitten kun on toivottavasti oikea talvipakkaslumikeli niin nappularenkailla ,Contin edullisemmat taittuvat 42/35milliset tai maasturin Rocket Ronit pelaa. Ja kaikille on tottakai omat kiekkonsa...

Jos kärjistäen niin Gravdaleilla,120tpi, ajaa ilokseen. Noilla toisilla lyhyintä reittiä kun on sivulaukuille tarvista. Ugh, Imho.

Tarkistin asian, neljäs talvi mun Gravdaleilla tulossa, eivät ikuisuuksia kestä mutta ei pahasti.

Blackborow
21.12.2017, 20.21
Se on jo paljon kun rengas on taittuva niin se ei ole yleensä kyljistä täysin koppura kuten Marathon Winter, Continental Nordic Spike ja Suomi Tyres W240 tyyppiset jyrät on. Mulla on kauppapyörässä taittuvat Nice Tracit ja ne on paljon miellyttävämmät ajaa kuin taittumattomat. Pito niissä on toki niin heikko, että ei niistä oikein vakavaan käyttöön ole.

Tänään tuli käytyä töissä. Aamun sohjossa olisi crossarilla veetuttanut, mutta illaksi väylät jäätyi niin olisi liukkaasti liikkuva pyörä pitävällä kumilla ollut varmasti jees. No eipä tuo maasturikaan ISP:llä paha ollut, mutta eihän ne nyt rullaavuudeltaan mitkään maailman parhaat ole.

gobbif
21.12.2017, 21.59
Mulla on ekaa talvea Gravdalit (120tpi) ja en ylistäisi maailman parhaiksi kaikissa olosuhteissa.
-Kovilla paineilla rullaavat tosi hyvin kovilla pinnoilla, paremmin kuin muistikuvat edellisten talvien ajalta MW:stä tai Nordic Spikesta.
-Jäällä pito on Gravdalilla ok, mutta kuvio on jotenkin omituinen ja pito kallellaan ei tunnu luotettavalta ainakaan jos painetta on reilusti. Voi johtua myös kuviosta eli tuntuu kuin nastarievien välissä olisi joku kohta missä pääsee ainakin kovemmilla paineilla nappuloille ilman kunnon kontaktia nastoilla.
-Pöperölumessa kuvio aina auttaa, eli mun ranking parhaasta huonoimpaan Nordic spike>Gravdal>MW
-Muhkuraisella jäällä gravdal ei vakuuta ainakaan 2bar paineilla. (kovin paljon pienemmäksi en ole uskaltanut, ettei tule käärmeenpuremia). Kuten nappulainen Nordic spike, käyttäytyminen on jotenkin epämääräinen, kun taas MW matalahkolla paineella on kohtalainen.

Paras rengas? Riippuu olosuhteista. Mun käytössä kovaa pintaa on kuitenkin niin paljon, että rullaavuuden vuoksi ostaisin uudelleenkin Gravdalit aiempien vuosien MW:n sijasta. Ohut rengas voi tehdä noista hankalat litkuttaa ja arvelluttaa myös miten gravdal käyttäytyy matalilla paineilla litkutettuna kun on ohuet kyljet. Tämä kokeilematta, kun pelottaa liika eläminen ja ilman hörppäys, jolloin matka saa ikävän katkon. Toistaiseksi siis sisureilla.

Nipa5
21.12.2017, 22.45
Mulla kolmatta talvea litkutetut Gravdalit, 120tpi. Kyljissä en ole huomannut vuotoa. Sen sijaan vannetta vasten asettuva reuna on karkeaa tekoa ja epätasainen. Otti aikansa ennen kuin tiivistyi. Ihan kuin kuluneelle muotilla tehty, valukarvatkin melkoiset.
Pari viime talvea pitänyt oikein hyvin ilmansa. Vanteena Fulcrum cx 5.
Hyvät ovat nastarenkaaksi!

rhubarb
21.12.2017, 22.50
Jäällä […] jos painetta on reilusti.

Ottakaa ihan suosiolla nyt vaan niitä paineita alas.

Mohkku
22.12.2017, 10.41
Polkupyörän talvirenkaat ovat niin häviävän pieni "rengasala" että systemaattista testausta on turha odottaa, on pakko tyytyä jatkossakin käyttäjien "tuntumaan". Tällä markkinalla on mielestäni ollut pitkää seisahtunut tilanne eikä mitään isompaa muutosta ole tapahtunut. Nyt kun joku pystyy kehittämään jollain tavalla "tuntumaltaan" paremman renkaan niin pidän sitä pelkästään positiivisena asiana... josko tämä saisi muutkin valmistajat innostumaan asiasta... kehitettävää olisi esmes hinnan ja tubeleksen suhteen...

Pyöräily + triathlon-lehdessä oli rengastesti, tosin juuri tuntumaan perustuva ilman minkäänlaisia mittauksia. Sen mukaan NRTH:n rengas (en musta kudostyyppiä) oli selkeästi parempi ja "tunnokkaampi" kuin Suomi ja Schwalbe. Tosin ainakin Schwalbea suositeltiin tubeleksena, paranee selvästi. Itse ajelen edelleen W106:lla, enkä NRTH:n renkaita aio hankkia, kun Schwalbetkin on kotona joutilaana. Tubelesta en ole kokeillut, pitäisiköhän luopua W106:sta ja sisärenkaasta? Dt Swissin vanne muistaakseni kelpuuttaa tubeleksen.

EsaJ
22.12.2017, 11.19
-Jäällä pito on Gravdalilla ok, mutta kuvio on jotenkin omituinen ja pito kallellaan ei tunnu luotettavalta ainakaan jos painetta on reilusti. Voi johtua myös kuviosta eli tuntuu kuin nastarievien välissä olisi joku kohta missä pääsee ainakin kovemmilla paineilla nappuloille ilman kunnon kontaktia nastoilla..

Riippuu miten ajaa kallellaan, jos kallistut pyörän mukana, ei oikein mikään kumi pidä, jos alustassa on heikko kitka. Kallista pyörää ja pysy itse pystyssä, niinkuin taitavat maastokuskitkin tekee
. Sama pätee ja onnistuu myös cyclolla. Niin ja ne paineet, ne laitetaan kelien mukaan.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171222/62eef9a27a76291192f42a7aa84b2c8f.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20171222/794a272ad01c5a1d55d4f6f666d9568d.jpg.

https://www.youtube.com/watch?v=gF5K9V2w6W8

Sotanorsu666
24.12.2017, 18.33
Gravdal gravdal gravdal... Kyllästymiseen asti lukenut näitä hehkutuksia, mutta tänään kun ajoin ensimmäistä kertaa noilla kumeilla itse kunnon jäisillä teillä, niin pakkohan se on sanoa itsekin, että onhan nuo kapoiseksi nastakumeiksi ihan saatanan hyvät. Hyvä itseluottamus ja gravdalit(120tpi) ovat loistava yhdistelmä. Ei yhtään läheltäpititilannetta tullut koettua 70km matkalla, vaikka tiet oli pääsääntöisesti jäässä koko matkan. Kokemusta tässä kokoluokassa on mara wintereistä, nicetraceista ja contin nordic spikeista ja nyt ensimmäiset jäärallit gravdaleilla. Hintaeroa on muihin renkaisiin aika reilusti, mutta on kyllä ajettavuutta ja pitoakin.

juhapoika
25.12.2017, 11.51
Riippuu miten ajaa kallellaan, jos kallistut pyörän mukana, ei oikein mikään kumi pidä, jos alustassa on heikko kitka. Kallista pyörää ja pysy itse pystyssä, niinkuin taitavat maastokuskitkin tekee
. Sama pätee ja onnistuu myös cyclolla. Niin ja ne paineet, ne laitetaan kelien mukaan.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171222/62eef9a27a76291192f42a7aa84b2c8f.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20171222/794a272ad01c5a1d55d4f6f666d9568d.jpg.

https://www.youtube.com/watch?v=gF5K9V2w6W8

Minusta tuntuu, että tuo pyörän kallistaminen ei toimi jääkelillä. Jos pyörää kallistaa kurvissa, renkaan nastaton osuus kohtaa jään ja rengas lipeää alta. Tuo cornering toimii poluilla hyvin, kun alusta pitää. Itse ajan jääkelillä kelvillä siten, että pidän pyörää pystyssä ja siirrän omaa painoani sisäkurvin suuntaan. Tällä tavalla renkaan nastat pureutuvat jäähän mahdollisimman laajalta alueelta.

EsaJ
25.12.2017, 12.12
Minusta tuntuu, että tuo pyörän kallistaminen ei toimi jääkelillä. Jos pyörää kallistaa kurvissa, renkaan nastaton osuus kohtaa jään ja rengas lipeää alta. Tuo cornering toimii poluilla hyvin, kun alusta pitää. Itse ajan jääkelillä kelvillä siten, että pidän pyörää pystyssä ja siirrän omaa painoani sisäkurvin suuntaan. Tällä tavalla renkaan nastat pureutuvat jäähän mahdollisimman laajalta alueelta.

Tuolla tavalla tehden siirrät painosi pois nastojen päältä, vauhtia ei voi olla paljoa, sillä muuten annat sivuttaisvoimille mahdollisuuden riistää nastan pidon (videossahan näytettiin moinen kurvailu ja Fabien totesi että eturenkaasta loppui pito, näkyy puskemisena). Paino nastojen päällä pyörää kallistaen koko paino on nastojen päällä pyrkien vastustamaan sivuttaisvoimia. Mutta ihan kukin saa tehdä miten lystää, ei oo multa pois [emoji41]. Luistinradalla testattu empiirisesti aikanaan niin ISPllä kuin Gravdaleilla.
Vaikea tehdä todisteluvideoita, kun ei ole luistinradalla jäätä, olen toipilas ja vaikka tekisin, ei kukaan uskoisi aidoksi videoksi [emoji41]

PS. Kaikki, paitsi kuiva, lämmin ja puhdas asfaltti luetaan huonosti pitäväksi alustaksi.

juhapoika
25.12.2017, 13.16
Tuolla tavalla tehden siirrät painosi pois nastojen päältä, vauhtia ei voi olla paljoa, sillä muuten annat sivuttaisvoimille mahdollisuuden riistää nastan pidon (videossahan näytettiin moinen kurvailu ja Fabien totesi että eturenkaasta loppui pito, näkyy puskemisena). Paino nastojen päällä pyörää kallistaen koko paino on nastojen päällä pyrkien vastustamaan sivuttaisvoimia. Mutta ihan kukin saa tehdä miten lystää, ei oo multa pois [emoji41]. Luistinradalla testattu empiirisesti aikanaan niin ISPllä kuin Gravdaleilla.
Vaikea tehdä todisteluvideoita, kun ei ole luistinradalla jäätä, olen toipilas ja vaikka tekisin, ei kukaan uskoisi aidoksi videoksi [emoji41]

PS. Kaikki, paitsi kuiva, lämmin ja puhdas asfaltti luetaan huonosti pitäväksi alustaksi.

Kyllä se noin voi olla. Uskon kyllä. Mutta mikä nastarengas säilyttää pidon pyörää voimakkaasti kallistettaessa? Vai litistyykö rengas kaarteessa (sopivat paineet avainasemassa), jolloin renkaan reunanastat ja keskiosa painautuu jäähän.

En yritäkään olla oikeassa. Yritän vain päästä totuuden jäljille. Olen vain ottanut lipat pari kertaa kallistamalla pyörää kaarteessa jääkelillä. Voi olla, että olen tehnyt jotain väärin.

EsaJ
25.12.2017, 13.34
Kyllä se noin voi olla. Uskon kyllä. Mutta mikä nastarengas säilyttää pidon pyörää voimakkaasti kallistettaessa? Vai litistyykö rengas kaarteessa (sopivat paineet avainasemassa), jolloin renkaan reunanastat ja keskiosa painautuu jäähän.

En yritäkään olla oikeassa. Yritän vain päästä totuuden jäljille. Olen vain ottanut lipat pari kertaa kallistamalla pyörää kaarteessa jääkelillä. Voi olla, että olen tehnyt jotain väärin.

Kannattaa esim ottaa vaikka eturengas irti ja kallistaa sitä kallelleen ja selvittää miten paljon kalleellaan sen voi laittaa, että on nastoja auttamassa pidon kanssa.

Pistä rengas takas fillariin.Rullaa suoraan pyörällä ja kallista pyörää vasemmalle tai oikealle levittäen kallistuksen puolen polvea pois tieltä ja taasen siirtäen toisen puolen polvea rungon mukana. Näin voit kulkea suoraan pyörän kaatumatta ja kallistaa niin paljon kuin liikkuvuus sallii. Siitä pikku hiljaa jyvälle päästyä voit ottaa ohjausliikkeen mukaan, missä pyörä kaartaa kallistuksen suuntaan.

paaton
25.12.2017, 14.44
Meinaa olla kyllä vaikeuksia uskoa tuota, kun on pitkä RR tausta takana, mutta ilmeisesti ero johtuu keskipakovoimista, joita ei tietenkään liukkaalla kelillä polkupyörällä esiinny oikeastaan lainkaan. Kuskin paino on se suurin vaikuttava seikka.

plr
25.12.2017, 16.34
Kaarreajossa ei pitäisi kuskin massalla olla sen suurempaa merkitystä, kunhan tie ei romahda alta sen seurauksena. Kuskin kallistaminen ulko- tai sisäkaarteeseen vaikuttaa painopisteen kulkemaan rataan. Kun kallistetaan kuski ulospäin, kaarevuussäde suurenee ja pienentää pitoon tarvittavaa kitkavoimaa renkaan ja maanpinnan välissä. Jäällä voisi ajatella olevan tärkeää, että riittävä määrä nastoja pureutuu jäähän.

Moska
25.12.2017, 16.47
Kaarreajossa ei pitäisi kuskin massalla olla sen suurempaa merkitystä, kunhan tie ei romahda alta sen seurauksena. Kuskin kallistaminen ulko- tai sisäkaarteeseen vaikuttaa painopisteen kulkemaan rataan. Kun kallistetaan kuski ulospäin, kaarevuussäde suurenee ja pienentää pitoon tarvittavaa kitkavoimaa renkaan ja maanpinnan välissä. Jäällä voisi ajatella olevan tärkeää, että riittävä määrä nastoja pureutuu jäähän.Ei kait painopisteen kulkemaan rataan voi vaikuttaa kuin vauhti ja kaarteen säde? Ei ymmärrä.

Mohkku
26.12.2017, 08.51
En osaa selittää fysiikan kannalta asiaa aukottomasti, mutta vektorit voisi auttaa. Kun piirretään pyöräilijä+pyörän painopisteestä vektorin renkaiden kontaktipisteeseen, saadaan selville sivuttais- ja pystyvoimien suuruus. Kun painopistettä nostetaan pystymään, sivuttaisvoiman määrä pienenee eli renkaan sivuttaispidosta käytetään pienempi osa.

RR-ajoissa on niin suuruudeltaan niin erilaiset vaikuttavat voimat kyseessä, että sieltä ei kannata mallia hakea.

Fat Boy
26.12.2017, 10.25
Ei vaikuta kuskin paikka tuohon. Vaaka- ja pystysuuntaisten voimien summan on pakko kulkea etu- ja takarenkaat yhdistävän viivan kautta. Muussa tapauksessa pyörä kaatuu. Hetkellisesti tuosta voi poiketa, mutta se vaatii samansuuruisen korjausliikkeen vastakkaiseen suuntaan. Pyörää voi kallistella, mutta väistämättä kuljettaja paikkaa painopisteen muutokset siirtelemällä itseään vastakkaiseen suuntaan. Se, missä asennossa rengas ja pyörä toimii parhaiten, määrää se, miten pyörää kannattaa kallistella.

Kallistettu rengas tykkää Kaartaa kallistuksen suuntaan, joten jos piikkejä piisaa reunoillakin, kannattaa kallistaa. Hitaan vauhdin vuoksi joutuu vaan kuski kallistamaan ulospäin, että pysyy pystyssä.

Mitäpä vielä?

oem
26.12.2017, 10.45
Kuskin paino ulkokaarteen puoleisella polkimella antaa pelivaraa kallistella pyörää ja kuskia ja siinä painopiste on lähempänä etupyörääkin, (kuin satula).

plr
26.12.2017, 22.56
Ei kait painopisteen kulkemaan rataan voi vaikuttaa kuin vauhti ja kaarteen säde?

Kuski voi toki vaikuttaa painopisteen sijaintiin. Esimerkiksi jos istuu satulassa tai seisoo polkimilla, niin painopiste nousee/laskee. Jos rengas menee kaarteessa tiettyä ajolinjaa, niin kuski pystyy vaikuttamaan painopisteen kulkemaan rataan.

Luin muutamia artikkeleita aiheesta ja mutka-ajon fysiikka menee kohtalaisen monimutkaiseksi, kun otetaan useampia parametreja laskuihin (renkaiden jousto, renkaiden leveys, jousitus, ohjauksen geometria, kiekkojen gyrovoimat jne.). En itse osaa sanoa mikä on nopein ajoasento kaarteessa, mutta mielipiteitä näyttää olevan netissä paljonkin!

paaton
26.12.2017, 23.30
Jep. Noin minäkin olen sen käsittänyt RR-puolelta, että pyörä kääntyy painopisteen mukaan, eli kun roikutaan sisäkaarteessa, niin pyörä saa olla pystymmässä. Tuo OEM:n kommentti painosta eturenkaalle pitää muuten takuulla paikkaansa. Ulkojalalla on helppo pitää painoa, mutta sisäjalan puoleista poljinta ei kyllä kovin mielellään mutkassa alas laske. Tuossa videossakin polkimet ovat sisäkaarteen puolella roikkuessa aika tasalla, eli painopiste on varmastikkin korkeammalla ja taempana. Myöskin pyörän nopea hallinta on varmasti helpompaa väärällä puolella roikkuessa. Tilaakin vaaditaan vähemmän. Ihan heti ei tulisi mieleen roikkua pyörän sivulla puiden vilistessä vierellä. Eli uskon kyllä täysin painopisteen ulkopuolelle viemiseen. Se vaan sotii kaikkea prätkäpuolelta opittua vastaan.

EsaJ
27.12.2017, 08.13
Jep. Noin minäkin olen sen käsittänyt RR-puolelta, että pyörä kääntyy painopisteen mukaan, eli kun roikutaan sisäkaarteessa, niin pyörä saa olla pystymmässä. Tuo OEM:n kommentti painosta eturenkaalle pitää muuten takuulla paikkaansa. Ulkojalalla on helppo pitää painoa, mutta sisäjalan puoleista poljinta ei kyllä kovin mielellään mutkassa alas laske. Tuossa videossakin polkimet ovat sisäkaarteen puolella roikkuessa aika tasalla, eli painopiste on varmastikkin korkeammalla ja taempana. Myöskin pyörän nopea hallinta on varmasti helpompaa väärällä puolella roikkuessa. Tilaakin vaaditaan vähemmän. Ihan heti ei tulisi mieleen roikkua pyörän sivulla puiden vilistessä vierellä. Eli uskon kyllä täysin painopisteen ulkopuolelle viemiseen. Se vaan sotii kaikkea prätkäpuolelta opittua vastaan.

Prätkäpuolellain menee ajotekniikka toisin, kun mennään crossipuolelle. RR hommissa alustassa on kitkaa asfaltin kanssa. MX puolella alustassa on heikko kitka ja siellä ajetaan eri tekniikalla. Alla video, missä näytetään oikeaoppinen tapa, miten mx ajetaan mutkat tasaisella, crossia kallistetaan, kuski pystymmässä.

https://youtu.be/kwS6_f03R2Q

paaton
27.12.2017, 08.24
Prätkäpuolellain menee ajotekniikka toisin, kun mennään crossipuolelle. RR hommissa alustassa on kitkaa asfaltin kanssa. MX puolella alustassa on heikko kitka ja siellä ajetaan eri tekniikalla. Alla video, missä näytetään oikeaoppinen tapa, miten mx ajetaan mutkat tasaisella, crossia kallistetaan, kuski pystymmässä.

https://youtu.be/kwS6_f03R2Q

On kyllä hämärää touhua. Suurin osa näyttää ajavan supermotoakin noin.

http://www.motorcycledaily.com/wp-content/uploads/2015/10/101315top-i2.jpg

paaton
27.12.2017, 08.33
Tän ei pitäs olla uusi juttu fillaroinnissa eteenkään maastopuolella.

Ei varmaan olekaan. Voin vaan vannoa, että itse liikutan ihan vaistomaisesti sen painon sinne sisäkaarteen puolelle.

S-moto näyttää muuten olevan välimallin laji ja tuota ajetaan molemmilla tekniikoilla. Siinähän nakellaan myöskin pyörää sladiin ja tehdään muutenkin kaikkea hämärää, eli ilmeisesti käsittely on helpompaa, kun pidetään paino väärällä puolella.

http://www.abbotsfordtoday.ca/wp-content/uploads/2010/07/Supermoto-2.jpg

Needleman
30.12.2017, 19.59
Onko tuon gravdalin leveys todellisuudessa 38mm vai jotain muuta? Pyöräni takahaarukassa tilaa 44mm, kiekkoina fulcrum racing 5 db.
Onko hintansan arvoista panostaa gravdaliin vai riittääkö esim maraton winter? Ajoni pääasiassa satunnaista lenkkiajoa kestopäällyste tiellä Asun hieman sivummalla, joten teiden hoito ei pakosti ole ihan viimeisen päälle

plr
30.12.2017, 20.04
38-millinen Gravdal on 38 milliä leveä vanteella. Se on huomattavasti korkeampi kuin 35-millinen Marathon Winter.

Moska
30.12.2017, 20.35
Eikä voi muutenkaan verrata maratoniin. Kapeassa haarukassa gravdaaleista kannattaa poistaa hipsut, omasta pyörästä lähti maalit haarukasta kun hipsuihin jäätyi jääpallot useamman kerran. Sopiva keli ja aina jäätyi semmoiset nuppineulan pään kokoiset pallukat niihin.

Needleman
30.12.2017, 22.20
Kiitos tuosta korkeus infosta. Tarkotus pitää lokasuojia tuossa fillarissa ja ne menee jo nyt aika lähellä rengasta joten taitaa valinta kallistua winteriin.

plr
31.12.2017, 00.34
Ajoin viime talven endurance-maantiepyörällä 35-millisillä Marathon Wintereillä ja ne mahtuvat hyvin eteen ja taakse. Edessä on myös korkeussuunnassa hyvin tilaa. Laitoin samalle etuvanteelle kokeeksi 38-millisen Gravdalin ja kiekko ei edes mahtunut niin syvälle, että olisi saanut läpiakselin paikalleen, koska rengas ottaa haarukkaan ylhäältä.

Onneksi saksin Gravdaleista ne valujämät pois. Ajattelinkin, että ne voivat tehdä hallaa rungolle. Tuon hintaisissa renkaissa voisi jo odottaa, että valmistaja hoitaisi tuollaisen yksityskohdan kuntoon.

EsaJ
31.12.2017, 13.25
Ei varmaan olekaan. Voin vaan vannoa, että itse liikutan ihan vaistomaisesti sen painon sinne sisäkaarteen puolelle.

S-moto näyttää muuten olevan välimallin laji ja tuota ajetaan molemmilla tekniikoilla. Siinähän nakellaan myöskin pyörää sladiin ja tehdään muutenkin kaikkea hämärää, eli ilmeisesti käsittely on helpompaa, kun pidetään paino väärällä puolella.

http://www.abbotsfordtoday.ca/wp-content/uploads/2010/07/Supermoto-2.jpg

Tein tommosen lyhyen presentaation. Renkaina mitkäs muutkaan, kuin 120TPI Gravdalit parin barin paineilla. Kurvissa liikutan itseni vaakaputken päälle tarjoten eturenkaalle lisää painoa. Lujempaakin ois varmasti päässyt, nyt toipilaslenkillä en aatellut huhkia edes kuvatessa.

Rohkeesti vaan reenaamaan kaikki [emoji41]

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171231/19b16744b9df09bca8032678627068fe.jpg

https://youtu.be/ACrtFpjnufA

Mik@
31.12.2017, 21.58
Tein tommosen lyhyen presentaation. Renkaina mitkäs muutkaan, kuin 120TPI Gravdalit parin barin paineilla. Kurvissa liikutan itseni vaakaputken päälle tarjoten eturenkaalle lisää painoa. Lujempaakin ois varmasti päässyt, nyt toipilaslenkillä en aatellut huhkia edes kuvatessa.

Rohkeesti vaan reenaamaan kaikki [emoji41]

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171231/19b16744b9df09bca8032678627068fe.jpg

https://youtu.be/ACrtFpjnufA

Hyvä demonstraatio. Esa J antoi hyvää mallia siitä miten vuonna 2018 saadaan hienosta foorumista vielä enemmän irti! Lisäpisteet komeasta hiilari-Inflitestä[emoji3]

JackOja
01.01.2018, 20.06
MaraWintterit on itse asiassa melko siedettävät kumit kunhan on edes vähän jotain talvista moskaa alustana. Eikä mielellään liikaa tietenkään. Eikä jäätä, koska eivät pidä.

Sitten paljaalla assulla alkaa vituttaa. Mutta siihen auttaa kun aikaa kuluu ja kilsoja kertyy eikä enää muista millaista oli ajella rullaavilla renkailla.

rhubarb
01.01.2018, 21.24
Itse en ole koskaan kokenut MW:tä hyväksi paitsi jäällä mut kukin taplaa jne.

JackOja
02.01.2018, 09.26
Tasaisesta jäästä puhuttaneen? Polanteilla ja muhkuraisella peilijäällä suorastaan vaaralliset, tuli todettua Vantaan pelloilla ja poluilla lauantaina. Olispa ollut ISP-fillari alla, ISPeillä menee minkälaista jäätikköä vaan :)

Niin tarkennettakoon vielä, että enhän sanonut noita hyväksi millään tavalla, ainoastaan siedettäväksi. Jolla taas perustelen itselleni, etten tarvitse Gravdaleja tänä(kään) talvena.

Paras olosuhde noilla on sellainen 2-4mm tasainen aurattu kerros puolikovaa sohjoa, sellaista oli Kehäkolmosen varrella tarjolla kilometritolkulla eilen illalla.

Mohkku
02.01.2018, 09.50
ISP:t vaan menee harvempaan krossariin.

Jokohan notkeimmat valmistajat saa ensi talveksi markkinoille 650b-nastarenkaat? Tuskin on epärealistinen veikkaus, että tuollaiset renkaat tullaan suunnittelemaan nykyisiä Suomi Tyresin ja Marawintterin nastoja enemmän ajettavuuden ehdoilla.

mantis
06.01.2018, 22.42
Tuli myös hankittua 45nrth:n renkaat. Gravdal eteen ja xerxes taakse, 120tpi versioina. Nuo ja lateksisisurit. Aijai, ensituntuma oli erittäin positiivinen rullaavuuden suhteen. Jäätä ei täällä etelässä nyt pahemmin ole joten sitä puolta ei vielä voi arvoida, mutta aika varmaa on että pito on parempi kuin vanhalla nokian w106 renkaalla jossa nastat oli jo pahasti pyöristyneet :D

-jamo-
07.01.2018, 11.59
Mikä on paras tapa talven liukkailla ajaa maantien sileällä pinnalla silloin, kun se on voimakkaasti kalteva? Esimerkiksi jotkut jyrkät mutkat on sisäkaarteen puolella varsin kallellaan. Onko fiksumpaa pitää fillari pystyssä kuten kesällä vai kallistaa sisäkaarteen suuntaan siirtämällä omaa painopistettä ulkokaarteen puolelle sillä ajatuksella, että rengas olisi mahdollisimman kohtisuorassa tienpintaan nähden? Nastarenkaat siis kyseessä (Marawinter tai SuomiTyres240). Muuttuuko tilanne kesäkumeilla syksyn/kevään yllätysliukkailla?

noniinno
08.01.2018, 21.54
Pari kysymystä: 1. Mitä käytännön eroa Gravdalin 120 ja 33 tpi renkaalla? Onko hintaero jotenkin (järjellä) perusteltavissa? 2. Onko em. renkaat tubelessoitavissa? 3. Mistä noita saisi halvimmalla, kuitenkin jotenkin järkevällä toimitusajalla? Marawintteriä joskus kokeillut ja oli turhan saippuainen rengas makuuni joten vaihtoehdot on joko pysyä soffalla tai ostaa gravdalit.

ranttis
08.01.2018, 23.32
Pari kysymystä: 1. Mitä käytännön eroa Gravdalin 120 ja 33 tpi renkaalla? Onko hintaero jotenkin (järjellä) perusteltavissa? 2. Onko em. renkaat tubelessoitavissa? 3. Mistä noita saisi halvimmalla, kuitenkin jotenkin järkevällä toimitusajalla? Marawintteriä joskus kokeillut ja oli turhan saippuainen rengas makuuni joten vaihtoehdot on joko pysyä soffalla tai ostaa gravdalit.120 on folding ja 33tpi on wired.
Tubeless yhteensopivia nuo ei virallisesti ole mutta on niitä jotkut onnistunu käyttään siten. 120tpi versio maksaa 100-125e riippuen löytyykö tarjous vai normihinnalla. Voi olla saatavuus halvalla heikkoa tässä kohtaa talvea.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Moska
08.01.2018, 23.40
Mulla on tubelesina 120 tpi gravdaalit. Alkuun vuotivat vanteen välistä pahasti, nyt ei ollenkaan. 120 tpi kumeissa paremmat nastat ja notkeammat kyljet.

noniinno
09.01.2018, 09.18
Mutta huomaako ajossa eroa tuohon halvempaan..? Kai tuo on pakkohankinta kun ei parempaakaan ole. Entäpä Spessun nastat https://www.bike24.com/p298847.html

JackOja
09.01.2018, 09.23
Mahtaako noi Spessut Marawintteriä kummemmat olla? Helkutin painavat ja jäykät.

Mulla mielessä kummittelee edelleen 120TPI Gravdalit ja yllättävän monessa kotimaan kaupassakin vaikuttais saldoa riittäneen vielä jokunen hetki sitten.

Kalle H
09.01.2018, 09.42
Itse olen ajanut vain 120tpi versiolla ja nämä ovat ainakin todella notkea ja joustavat, eli juuri sellaiset kun kapean talvirenkaan kuuluukin olla. Kolmatta talvea menee nyt tällä setillä, joten ihan hintansa arvoiset ovat olleet - ostin nämä itse tosin nastattomia ja nastoitin ISP:n nastolla jolloin säästin huommattavasti. Seuraavat talvirenkaat tulevat varmasti olemaan samanlaiset, jollain tässä välissä tule muita mielenkiintoisia julkaisuja.

Melko löysähän tuo Gravdal on vanteella, mutta pienen kikkailun jälkeen tubelessitus onnistui kyllä hyvin eikä tuo ole vuotanut yhtään enää kahteen vuoteen.

EsaJ
09.01.2018, 09.44
Nastarenkaiden kustannus jyvittyy useammalle vuodelle, kertakustannus hirvittää, mutta ajamisen nautinnosta ei tarvii tinkiä. Musta oli kyllä hintansa värtti 120TPI Gravdalit. Itse en halua huonontaa hyvää pyörää huonoilla renkailla (painavat, jäykät, huonosti rullaavat). Itellä 3v vanhat Gravdalit alla, kilsoista ei tietoa.

ranttis
09.01.2018, 09.56
Kolmatta talvea menee nyt tällä setillä, joten ihan hintansa arvoiset ovat olleet - ostin nämä itse tosin nastattomia ja nastoitin ISP:n nastolla jolloin säästin huommattavasti.

Koitin näitä nastattomia jossain välissä kytätä mutta ei osunut järkevänhintaisia silmiin missään ja varmaan olin joulukuun alussa jo myöhässä.

Blackborow
09.01.2018, 10.57
Mahtaako noi Spessut Marawintteriä kummemmat olla? Helkutin painavat ja jäykät.

Mulla mielessä kummittelee edelleen 120TPI Gravdalit ja yllättävän monessa kotimaan kaupassakin vaikuttais saldoa riittäneen vielä jokunen hetki sitten.
En kyllä usko, että noilla kilon painavilla jäykkä kylkisillä koppuroilla on hirveästi keskenään eroa. MW, nuo Spessut, Suomi Tyres jne. Samanlaisia kovia koppuroita. Kuvio tekee pienen eron lumessa käyttäytymiseen jne.

Olin jo ostamassa noita Gravdaleja, mutta paikallinen oli ehtinyt myydä ne loppuun. En ole vielä jaksanut sitten tilata. Jos tuo tämä talvi menisi ilmankin.

noniinno
09.01.2018, 14.57
Täytynee laittaa Gravdalit tilaukseen. Talviajo on riittävän haasteellista muutenkin, että viitsisin itseäni huonolla renkaalla kiusata.

LJL
09.01.2018, 15.31
Täytynee laittaa Gravdalit tilaukseen. Talviajo on riittävän haasteellista muutenkin, että viitsisin itseäni huonolla renkaalla kiusata.

Ajoin renkailla yhden pidemmän lenkin haastavissa olosuhteissa (talvipäivänseisausajo yht. 250km) ja koin syvällisellä tavalla että renkaat oli jo tuon reissun jälkeen takaisin maksettu :) Suosittelen lämpimästi. Ja tubelessinä toimivat Stanin Race -litkuilla aivan järkyttävän hyvin, helpommat kuin monet kesäkumit.

Isä nitro
09.01.2018, 16.11
Tasaisesta jäästä puhuttaneen? Polanteilla ja muhkuraisella peilijäällä suorastaan vaaralliset, tuli todettua Vantaan pelloilla ja poluilla lauantaina. Olispa ollut ISP-fillari alla, ISPeillä menee minkälaista jäätikköä vaan :)

Niin tarkennettakoon vielä, että enhän sanonut noita hyväksi millään tavalla, ainoastaan siedettäväksi. Jolla taas perustelen itselleni, etten tarvitse Gravdaleja tänä(kään) talvena.

Paras olosuhde noilla on sellainen 2-4mm tasainen aurattu kerros puolikovaa sohjoa, sellaista oli Kehäkolmosen varrella tarjolla kilometritolkulla eilen illalla.

Toi on just kuin mun suusta, paitsi että pellon vaihdan vantaalaiseen metsään, jossa onnistuin kaatumaan komeasti Marathoneilla sunnuntaina. Ei siihen tarvita kuin pieni jäätynyt polanne ja niin sitä mentiin todistajien läsnäollessa. Kun on tottunut ISPeihin ja Dillinger 5iin, niin en sitten muistanut että raja tulee vastaan äkkiä. Tasaisella ja vähäjäisellä kevlillä puolustavat nämä Marat paikkaansa. Että töihin ja takaisin.

Kuntoilija
09.01.2018, 16.27
Kun tänä vuonna oli kasassa kaksi lenkkiä pk-seudun ulkoiluteillä ja kaksi mojovaa lippaa ja tämän seurauksena krossarista tuli trendikäs 1*11 malli ja kipeä ranne ja takamus. Tuo sai aikaan sen, että laitoin taas alle parjatut Nice Trac 200 37 mm leveät nastakumit.
Edesssä pumpun mittarin mukaan rapiat 2 bar ja takana nippa nappa alle 3 bar. Eilen lenkillä pääosin paljaalla asfaltilla ei tunne kuitenkaan ollut kuin tervassa olisi polkenut. Kävin ajamassa myös pätkän ulkoilutien jäällä jossa viimeksi kaaduin ja kyllä noissa joku luotto syntyi pystyssä pysymiseen jäällä, vaikka kaatumisen pelko oli niskassa. Näillä mennään kesää kohti kolmatta talvea.

kuovipolku
09.01.2018, 17.26
Mä jaksan kyllästymiseen asti huomauttaa että olisi kiva jos muistaisi talvirenkaista ja etenkin talvirenkaista mielipiteitä ja kokemuksia esitttäessään mainita miten leveästä renkaasta puhuu. Talvirengas kun voi krossarikäytössäkin olla mitä tahansa, 30-millisestä nykyään kai jo jonnekin kahteen tuumaan asti.

Mun kokemus niistä kapeimmista NT200:eista on se että ne ovat kivat köyhän miehen taittuvakylkiset nastarenkaat olosuhteisiin joissa ei oikeastaan tarvitsisi nastarenkaita. Siellä missä nastoja tarvitaan niiden ainoa hyvä puoli on että ne antavat jonkinlaisen varoituksen pidon loppumisesta joissain sellaisissa tilanteissa joissa esim Schwalbe Winterin pidon loppumisen huomaa vasta silloin kun on jo kyljellään (tai perseellään jos oikein huono tuuri käy).

PS Voisin veikata että myös sillä ulkoilutien pätkällä tai siis sen pinnalla olevan jään liukkaudessa oli eroa liukkauden suhteen. Ainakin oma vaikutelma Keskuspuiston ja Itä-Helsingin ulkoiluteitä viime viikkoina ajellessa on ollut sen suuntainen.

PPS Jotenkin onnistuin lukemaan Kuntoilijan viestin näkemättä että hän oli kyllä maininnut Nice Traciensä leveydeksi 37 mm. (Tosin voidaan silloin kysyä että ovatko ne juuri ne parjatut NT:t.)

CamoN
09.01.2018, 17.46
Mun kokemus niistä kapeimmista NT200:eista on se että ne ovat kivat köyhän miehen taittuvakylkiset nastarenkaat olosuhteisiin joissa ei oikeastaan tarvitsisi nastarenkaita. Siellä missä nastoja tarvitaan niiden ainoa hyvä puoli on että ne antavat jonkinlaisen varoituksen pidon loppumisesta joissain sellaisissa tilanteissa joissa esim Schwalbe Winterin pidon loppumisen huomaa vasta silloin kun on jo kyljellään (tai perseellään jos oikein huono tuuri käy).

Kehitin tänään oman määritelmän tästä aiheesta. On olemassa nastallisia polkupyörän renkaita ja polkupyörän nastarenkaita.

Nastallisessa renkaassa on nastoja joko vain kuvion laidassa tai muuten niin vähän, että normaalissa talvikelissä rengas edellyttää samanlaista ajotyyliä ja -nopeutta kuin vastaava matalanappulainen rengas edellyttäisi. Sen etuna on lähes matalanappularengasta vastaava rullaavuus. Ja se voi pelastaa liukkaalla kelillä alkaneen luiston siten, että varma kaatuminen onkin erittäin läheltä piti -tilanne. Nastallinen rengas on siinä suhteessa samanlainen kuin auton kitkarengas, ettei se ole mitenkään merkittävän ahdistava ajettava paljaalla asfaltilla.

Nastarenkaassa on nastoja niin paljon, että ne ovat jokaisessa tilanteessa kosketuksessa alustaan. Sillä perusteella nastarengas mahdollistaa normaalissa talvikelissä lähes kesäkelin tapaisen ajotyylin ja -nopeuden. Nastarenkaan heikkoutena on huonompi rullaavuus, erityisesti jos renkaan kyljet ja/tai runko ovat jäykät. Ja se nyppii erityisesti silloin, kun olosuhteet eivät edellytä oikean talvirenkaan ominaisuuksia.

Saa käyttää, ei oo pakko.

thudner
09.01.2018, 17.56
Mulla on alla 37 mm nicetrackit. Ne pitää ja rullaa ihan hyvin. Ehkä ei parane kokeilla Gravdaleja. Köyhtyy herkästi sen 250 e.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

mantis
09.01.2018, 20.56
Kannattaa myös muistaa että aika hyvä kompromissi on pitää nastarengasta vain edessä. Tällä säästyy jo valtaosalta kaatumisista ja rullaavuus ei kuitenkaan kärsi kovin paljon. Sitten lumikeleissä hyvällä kuviolla on takanakin ihan sopivasti pitoa. Plus, rengaskulut puolittuvat :D

arctic biker
09.01.2018, 22.16
Tuossa kuuskytluvun lopulla ekat nastarenkaat kun fillariin sain niin sillä näkemyksellä nää Gravdalit on kyllä aivan parasta (120tpi) mitä rahalla voi saada. Yritin muuten litkuttaa Dt R23 vanteelle uutta eturengasta vaan luovuin, pari päivää ja lisää litkua ynnä kaikki mitä keksin niin tihkui sieltä sun täältä. Luovutin.

noniinno
09.01.2018, 23.44
Laitan aina nastarenkaat molemmille akseleille. Perä kun karkaa alta, niin lonkkaan sattuu.

No kuitenkin, kipaisin kokeeksi nuo 200 nastaiset taittuvat Nicetrackit lähikaupasta ja kävin 40km lenkin ajelemassa. En kyllä ymmärrä kuinka Gravdalit noista voi parantua, varsin pitävä, mukava ja hyvin rullaava rengas. Runko on joustava ja kumiseos tuntui olevan pitävä muutaman pakkasasteen kelissä. Jäätyneeltä ja autoilla tampatulta soratieltä etsin aina sen jäisimmän uran ja varsin luottavaisesti sai ajella. Pienet polanteetkaan eivät aiheuttaneet ylimääräisiä sydämenlyöntejä. Myös parin sentin lumessa toimi mallikkaasti. Ehkä jätän Gravdalit tilaamatta, vaikka epäilemättä on hyvä rengas. Nicetrackeissa on kyllä 2x19,90€ hinnalla runsaasti rengasta. Nastojen asennuslaatu oli kirkkaasti parempi kuin viimeksi hankkimassani ISP:ssä, joka oli tyyliä yksi risti kaksi, loput peruutettu. Säästöä se on 220 euronkin säästö.

Edit: siis pakkausmerkinnöiltään 622x40/37 / 28x1,5" renkaat, mahtuvat hyvin lokareiden kanssa. Ajopaineet oli 2bar ja 1.9bar. Kuski + pyörä n. 80 kg.

kuovipolku
10.01.2018, 01.11
Aivan varmasti voimme kaikki olla yhtä mieltä siitä että Nice Trac 200 on 32-millisenä eri rengas tai jopa aivan eri rengas kuin 37-millisenä.

Minä voin tunnustaa että minä kuulun niihin hölmöihin jotka ostivat ne kapeammat (koska leveämmät eivät olisi mahtuneet lokareiden kanssa ja koska aina on mukava uskoa että halvalla voi saada hyvää). En minä niitä roskiin aio silti heittää, ovat ne aivat ajettavat kunhan pitää mielessä niiden rajat (ja tietysti omansa). Ymmärrän silti täysin sitä kuskia joka sanoi suunnilleen että muuten kiva lenkki mutta Nice Traceilla pelotti niin sairaasti.

The flying Chocobo
10.01.2018, 08.40
Minulla myös alla 32mm Nice Tracit. En suosittele missään tapauksessa jos aikoo jäällä ajaa. Rullaa kyllä hyvin. Piti ottaa kapea malli, koska cyclon kiekot on niin kapeat ettei kovin leveää niille kannata laittaa (pitäisi joskus hankkia uusi kiekkosetti). Toine syy oli se, että kyllästyin voimatreeneihin renkaiden vaihdossa vahoilla Schwalbeilla. Nice Tracithän menee vanteelle itsestään. Kokemukset on tosiaan sellaiset että rullaa hyvin kovemmalla ja matalemmalla rengaspaineella, mutta jäällä iskee kyllä pelko puseroon. Lumen kanssa ei vielä pahemmin kokemusta ole kertynyt kun nuo lumipäivät on kovin vähissä olleet.

Blackborow
10.01.2018, 10.45
Aivan hirveät ne on ajaa, jos on yhtään lunta ja jäällä tosiaan aika varovainen saa olla. Mulla on nuo 32mm versiot on varmaan vielä liian leveällä vanteella niin pahentaa noita jääominaisuuksia entisestään. Kovalla lumipolanteella autojen renkaan urassa ei paljoa naurata ja hakee mukavasti kelvilläkin auran jättämissä urissa. Jäätyneet fillarin renkaan urat kelvillä on varmaan kivuliaat noiden kanssa. No kympillä saa kympin kumit. Rullaahan ne kyllä.

Laitan aina nastarenkaat molemmille akseleille. Perä kun karkaa alta, niin lonkkaan sattuu.
Juu muutenkin talviajossa kiikkerässä ja lyhyt akselivälisessä crossarissa erittäin hasardi. Olen saanut perän karkaamaan alta auton renkaan urassa ihan nastakumeillakin ja ei siinä mitään ehdi tehdä ennen kuin löytää itsensä persauksiltaan kentästä. Maasturissa jossa on painoa enemmän takana ja pidempi akseliväli perän karkailu on paremmin kontrolloitavissa. Kunnon jääkelillä toki vähän hasardia siinäkin.

paaton
12.01.2018, 19.19
Aika pitkään kesti, ennenkuin gravdall alkoi vuotamaan nastan juuresta litkua. Kyseinen nasta oli väljä reikäänsä, eli ilmeisesti nasta pääsee kääntymään ja laippa tökkää reiän ohueen renkaaseen.

Mietin vähän aikaa, mitä tuolle tekisi ennen huomista lenkkiä. Päädyin nyppäämään nastan pois, jolloin litku pystyy toimimaan kunnolla.

Jos noita kuluneita nastoja aikoo vaihdella, niin uudet kannattaa kyllä kiinnittää kumiliiman kanssa.

arctic biker
12.01.2018, 21.59
Joo, vuosi sitten syksyllä ostin kaksi talvea Lohjan maanteitä runsaasti nähneet Gravdalit. Keskirivit uusintanastoitin liiman kera. Cascon kontaktiliimaa, Fixittiä ja Liquisolea käytin. En huomaa eroa noissa.

Keskiviikkona kun oli aie sukuloimaan ja samalla ajaa pidempi lenkki niin sisuri puhkesi. Oma vika, iänvanha latexi huonouttaan hajosi. Siinä sen verran tyhjällä takasella joutui menemään että Gravdalin kylki eli reunanauha kyrvähti. Uudella sisärenkaalla puoli kilsaa ja sitten kävelyä. Paikalliselta halvin Winter ja mökille ajamalla . Nyt tuossa Activessa on neljä riviä nastoja! Ehkei Gravdal ole aivan kestävin nastarengas? Uus Gravdali on mulla tässä pirteemmän crossarin kiekoissa edessä ja nastojen kalvamia reikiä jäljellä olevassa paikkailin. Aattelin jotta josko tää Gravdali takana vielä kevään kestäis, sillain että ajan Schwalbella ja sitten pidemmät reissut Gravdalilla. Siinnon se huono homma jotta jos hajoaa niin kaukaa on pitkä matka, menee puhelin tai jollei tuttuja niin taksihommiin. Tai sitten ostan yhden uuden. Rahtiruuna on toki varalla. Ja maasturi.
Siunaaman kalliit ovat mutta upeet ajaa, varsinkin tää uus etusena erinomaisen pitävä.

paaton
12.01.2018, 22.08
Niin siis minulla nuo ovat kolme talvea vanhat, eikä ensimmäistkään rengasrikkoa ole sattunut ajaessa. Vähän osasin jo odottaa nastojen repeilyä, sillä viime lauantain lenkillä oli pitkä pätkä sellaista pari senttistä terävää mursketta. Tuon on pakko repiä nastoja renkaista joka suuntaan. On kuulemma tuttu pätkä porkkalan lenkeiltä.

Eli en tosiaankaan moiti renkaiden kestoa.

noniinno
12.01.2018, 23.01
120km nyt Nicetrackeilla. Tänään oli jo melko liukasta autojen tamppaamaa jäätä. Rennosti noilla saa ajella. Putkelta ylämäkeen vähän suti, mutta sivuttaispito tuntuu olevan parempi.

Siitä olen yhtä mieltä, että talvirenkaaksi ei kannata alle 37mm kumea juuri laittaa, olipa renkaan merkki mikä tahansa.

Flextone2
14.01.2018, 18.28
Mistäs noista 200 nastaisia Nicetrackkeja saapi tällä hetkellä?

noniinno
17.01.2018, 13.27
Mistäs noista 200 nastaisia Nicetrackkeja saapi tällä hetkellä? Itse ostin kaupasta, jota täällä ei saa mainita.

Anyways, en tiedä ovatko sittenkään niin hyvät renkaat. Ajoin nyt saman vajaan kolmenkympin vakiolenkin täysjoustolla, jossa ISP:t. Matalammilla sykkeillä korkeampi keskari maasturilla. Jotenkin vaan se cyclo tuntuu nopeammalta. Reitti kulkee pitkin talvisia sorateitä, jossa lähinnä auton renkaiden urien kohdalla kovaa ja jäistä pintaa. Keskellä voi paikoitellen olla paksustikin lunta. Cyclolla ei vaan uskalla ladata alamäkiin samaa 40-45km/h vauhtia kuin maasturilla.

kuovipolku
17.01.2018, 13.54
Kysyjä lienee kysynyt siksi että mainitun kaupan verkkosivulla kerrotaan - oletan nyt että me puhumme tästä renkaasta: NiceTrac Snow 200 Pro 37-622 - "Loppu verkkokaupasta" ja tavaratalojen saldoksi annetaan 0 kpl.

Samansisältöiseen informaatioon saattaa törmätä muissakin verkkokaupoissa (mutta olisihan kysyjä voinut mainita mistä kaikkialta hän jo oli renkaita yrittänyt ostaa).

Mitä tulee rengasvertailuusi, niin eihän se täysin merkityksetön ole - mutta tuossa vertaat mielestäni ehkä enemmä kahta täysin erilaista pyörää ja kahta täysin erilaista rengasta kuin kahta krossariin sopivaa rengasta.

PS Minusta cyclocrosspyöräilyn ja koko talvipyöräilyn yksi hienoimmista puolista on se että hitaampikin vauhti voi tuntua kovalta. Joko sen takia että sen eteen joutuu tekemään töitä tai sen takia että alkaa jo pikkuisen pelottaa:p

H. Moilanen
17.01.2018, 14.11
Ottaapi puhelimen kätöseen ja rimpautta tukkuliike Uimoselle. Heiltä pitäisi saada selville koska kumia on tulossa (jos toimitusvaikeuksia) tai mihin kumia on toimitettu,eli mihin kauppaan rahojaan kannattaisi tyrkyttää.

noniinno
17.01.2018, 15.20
No toki joo, mutta olen aina olettanut että cyclocrossari on tasamaalla nopeampi kulkupeli kuin täysjousto. Ehkä vertaukseni täysjoustoon ei tosiaan tee oikeutta rengaskeskustelulle kuten silloin kuin verrokkina olisi kaksi osapuilleen samanlevyistä cyclokumia. Täytyisi kokeilla kesäkumea, jotta osaisi verrata, kun tuota nykyistä laitetta en ole muuten ajanut kuin noilla Nicetrackeilla. Mitä vauhdin kokemukseen tulee, riittää kapeampi väylä ja pimeällä lampun valossa ajettava lenkki tekemään kokemuksesta huomattavasti vauhdikkaamman, kuin mitä statistiikka kertoo jälkikäteen.

Itse ostin renkaat myymälästä, jossa sattui 2 kpl olemaan vielä hyllyssä. Ilmeisesti on nyt koko kauppaliike ostettu noista tyhjäksi. Prismoissahan noita taisi myös joskus olla, tämänhetkistä tilannetta en tiedä. Uimonen tosiaan luultavasti tietää parhaiten.

kuovipolku
17.01.2018, 18.59
http://powerfactory.fi/pyoraily/polkupyora/renkaat-ulko.html?manufacturer=292 mutta eihän tuossa välttämättä ole kaikki eikä kysyvä tieltä eksy.

Mutta muistanko ihan väärin kun muistan jonkun kaivaneen esiin tiedon jonka mukaan koko firma/tuotemerkki oli tullut tiensä päähän? Toisin sanoen että kaikki nämä viime talvena myydyt ja vielä kaupoista löytyvät ovat osa jo lopetettua tuotantoa ja kun varastot eri portaissa ovat tyhjentyneet, uusia ei tule?

ranttis
18.01.2018, 00.03
Kopsataan tähän mitä marraskuun alkupuoliskolla 2016 on kirjoittelin nicetraceista:

Kävin tänään Nicetracin hakemassa. Kyselin että miksi ovat niin halpoja kun noita myydään 20-30 eurolla monessa paikassa. Kivijalkaliikkeen myyjä sanoi että maahantuojalla kävi vuosi sitten virhe ja tilasi vahingossa 2-3 kertaa enemmän niitä kuin oli tarkoitus eikä saanut sitä huomattuaan enää muutettua. Tästä syystä niitä on paremmissa tarjouksissa kuin kilpailevia tuotteita. Tarinan todenperäisyyttä ei ole tarkistettu :)

Joku muu oli kopsannu nicetracin silloisilta nettisivuilta:

"NICETRAC BRAND IS ‘DEAD’

Events in recent years around ‘nicetrac’ brand and the tires have been damaging for the image of our tires. Ex-distributor (Uimonen Trading, Finland) and ex-agent (Ideation Industrial, Taiwan) tried to steal ‘nicetrac’ production line. Together, they were illegally occupies approx 40,000 ‘nicetrac’ winter tires before they were stopped during winter 2013-2014. Authorities are still investigating the matters."

Tuolloin he puhuivat että jatkavat nicespikerilla mutta nyt ei löydy enää nettisivuja. Eli ei muuta ku hamstraan halvalla hyviä renkaita [emoji3]

stumpe
01.02.2018, 21.56
Nokiat rullaa paskasti, swalbeista tulee nastat sisäpuolta läpi, gravdalit homokalliit.

Mitä sitä keksis? Ei oo helppoo.:rolleyes:

arctic biker
01.02.2018, 22.53
Nokiat rullaa paskasti, swalbeista tulee nastat sisäpuolta läpi, gravdalit homokalliit.

Gravdalit myös pirun hyvät!

JackOja
01.02.2018, 23.00

Mitä sitä keksis? Ei oo helppoo.:rolleyes:Ootetaan niitä Maxxiksen renkaita. Kai niitä joskus saa ja jos olis halvemmat kuin Gravdalit :)

ranttis
01.02.2018, 23.28
Vaihdoin edessä olevaan nicetracin taittuvaan 32mm renkaaseen huonojen alkuperäisnastojen tilalle mara winterin nastat, jotka irrottelin kaverin pari sataa ajetusta renkaasta, josta reunalangat törröttää. Tulokseen olen varsin tyytyväinen ja luotto renkaaseen parani jäisellä alustalla. Ei se maailmaa pelasta eikä varmaan gravdaleille pärjää mutta eipä ole taloudellisesti niin iso investointi joskin vaatii harrastuneisuutta. Operaatio hoitui tv:tä kattellessa [emoji3]

noniinno
02.02.2018, 18.49
Vaihdoin edessä olevaan nicetracin taittuvaan 32mm renkaaseen huonojen alkuperäisnastojen tilalle mara winterin nastat, jotka irrottelin kaverin pari sataa ajetusta renkaasta, josta reunalangat törröttää. Tulokseen olen varsin tyytyväinen ja luotto renkaaseen parani jäisellä alustalla. Ei se maailmaa pelasta eikä varmaan gravdaleille pärjää mutta eipä ole taloudellisesti niin iso investointi joskin vaatii harrastuneisuutta. Operaatio hoitui tv:tä kattellessa [emoji3]

Sama käynyt mielessä. Mutta ei nuo sitten niin hyvät renkaat olleetkaan, ainakaan 38-milllisenä, kun alkuinnostuksissani luulin. Mieluummin lähden maasturilla liikkeelle, ISP:t rullaavat ainakin jäällä ja lumisella tiellä paremmin, ja polanteet sekä jäätyneet ajourat eivät tunnu missään. Kelvillä en juuri ajele, joten siellä tarvittavista ominaisuuksista en osaa sanoa mitään. Ehkä hankin Gravdalit jatkossa, tosin cyclocrossilla ajelu ei nyt tällä hetkellä muutenkaan oikein innosta.

arctic biker
02.02.2018, 19.19
Kun tuo taannoinen kävely ei inspiroinut niin paikallisen kautta ja Schwalbe Active Winter 35mm taakse. 40€ kiitos. Nastoitin reunarivit Mcarbonin teräväkärkisillä ja litkutin myös. Kyllä tuosta aivan ajokelpoinen tuli, pikkasen vuotaa ja tänään palatessa kirkolta tuntui varsin löysältä. Ei ihme ,0,49 baria painetta. Eteen en tällä uuden Gravdalin kokemuksella kelpuuta.

Toisella takakiekolla on kolme talvea nähnyt Gavdaali, jos tolla vielä kevään pärjäisi satunnaisella ajolla. Kolme uutta nastarengasta tälle talvelle niinnei enää investointihalukkuutta.

TrailRider
02.02.2018, 21.41

Minusta 45nrth xerxes on vallan hyvä rengas vaikka sitä täällä taannoin moni parjasi. Ei tosin mikään halpa rengas sekään...

Itse olen xerxesillä ajellut nyt kaksi talvea tubeleksena työmatkaa, lyhyttä lenkkiä ja pidempiäkin taipaleita mm. Kaksi talvipäivänseisausajoa (molemmilla kerroilla reilu 300km). Kehinä notubes grail.

On totta ettei renkaassa ole nastoja keskellä eli pito on varmasti gravdalia heikompi. Kirkkaalla jäällä pudotan yleensä painetta sen verran, että reunanastat tapaavat jäähän. Lumisella pakkaskelillä sitten hieman enemmän painetta, jolloin rengas rullaa erinomaisesti ja mutkissa kuitenkin nasta puree.

Minusta aivan toimiva talvikumi eli 9/10 pistettä. Se yksi piste pitää vielä säästää jos joskus raaskii Gravdalit hommaa... [emoji6]

ranttis
03.02.2018, 00.04
^ Itse en näe xerxesin ja gravdalin välistä hintaeroa niin suurena ettenkö sitten ottais jälkimmäistä jos noin satkun olisin valmis yhteen renkulaan laittaan. Tqi sit oot saanu xerxesin jostqin super-hyper-tarjouksesta [emoji3]

ranttis
03.02.2018, 00.53
Sama käynyt mielessä. Mutta ei nuo sitten niin hyvät renkaat olleetkaan, ainakaan 38-milllisenä, kun alkuinnostuksissani luulin. Mieluummin lähden maasturilla liikkeelle, ISP:t rullaavat ainakin jäällä ja lumisella tiellä paremmin, ja polanteet sekä jäätyneet ajourat eivät tunnu missään. Kelvillä en juuri ajele, joten siellä tarvittavista ominaisuuksista en osaa sanoa mitään.

Itse kun ajelen pidemmät lenkit kelvejä ja hyvin aurattuja teitä niin nuo on hinta-laatusuhteeltaan loistavat ja erityisesti rullavuus on mieleen (ainakin folding 32mm malli). Jäälläkin toimii kunnes on kunnon polanteita. Pienemmissä polanteissa on tuo uusi nastoitus auttanut hyvin tuoden kaivattua lisävarmuutta ehkä jopa oikeasti eikä vain henkisesti. Kovin lumisella tiellä nuo ei toki myöskään loista.

Leewi
03.02.2018, 21.13
Kenda Klondike Skinny (Cross) SRC Wire Bead 37-622, n. 30 euroa kpl. Onko tästä renkaasta mitään tietoa, esim bike24 myy.

ranttis
03.02.2018, 21.53
Kenda Klondike Skinny (Cross) SRC Wire Bead 37-622, n. 30 euroa kpl. Onko tästä renkaasta mitään tietoa, esim bike24 myy.Rullaile ketjua 20.11.2015 asti niin siellä joku kommentoi että yhtä huonosti rullaavat ja jäykät ku contin nordic spiket.

EsaJ
06.02.2018, 23.44
No nyt on ihan kunnon nastattoman kumin kelit etelässä. Challenge Chicanelle täydet pisteet. Pitää vaikka ois liukkaampaakin alla... aa että kulki makoisasti lateksisisureilla ja n. 1.7 bar hujakoilla röykkyiselläkin kelvillä

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180206/ab306246082f73a1a88876b275b659c9.jpeg

arctic biker
06.02.2018, 23.56
Jos pakkasta oikein on niin latexisisurikaan niin joustava enää ole. Surukseni olen huomannut.

JohannesP
07.02.2018, 00.27
Mites Chicanen kestänyt sepeliä? Ainakin viime talvena Tampereen sepeli puhkas Challengen Gravel Grinderin vastaavalla kuvioinnilla hyvinkin nopeasti x2 kunnes lähti renkaat vaihtoon.

Eipä ole muuten vielä kertaakaan tullut ajettua tänä talvena ulkona cyclolla. Mara wintterit niin tunnottomat alla ettei ole kiinnostanut lähteä ajamaan ja vieläkään en ole sulattanut 250€ Gravdaleista. Kattoo sit joskus parin vuoden päästä sitku Maxxis saa renkaansa tuotantoon. :p

Mohkku
07.02.2018, 06.14
Kelit vaihtelee eri puolilla Suomea. Täällä lounaisrannikolla on pyöräteille jäänyt suojakeleistä jäinen mökkelikkö lumen alle. Ei tulisi mieleenikään ajella ilman nastoja. Pikkutiet on paremassa kunnossa, mutta sielläkin on jäinen alusta. Eilen piti taluttaa yksi jyrkempi ylämäki, kun takarenkaasta loppui pito. Täytyy ehkä vaihtaa 106 nastaiset 240 nastaisiin.

stumpe
10.02.2018, 17.29
Marawinter 240 42mm vai suomi tyres w240 40mm, kumpi vie voiton? Hinta about sama.

rhubarb
10.02.2018, 20.24
MW. Suomi Tyresiä ei kannata ostaa vaikka olisi viimeinen rengas maailmassa. Ennemmin polttaa lämmöksi, kun oletettavasti on tapahtunut maailmanloppu.

EsaJ
12.02.2018, 13.46
Jos pakkasta oikein on niin latexisisurikaan niin joustava enää ole. Surukseni olen huomannut.

Saman huomasin minäkin... Mutta uskon vielä että pistoja kestänee vielä, vaikka elastisuus kärsinyt.

arctic biker
12.02.2018, 16.15
Saman huomasin minäkin... Mutta uskon vielä että pistoja kestänee vielä, vaikka elastisuus kärsinyt.
Melkein voisin väittää jotta -10C ja kylmemmässä butyylisisuri on pehmoisampi . Kesäkeleissä latexi joustavuutensa ansiosta on pistohaavojen suhteen kestävämpi,imo.

Edit. Voisinpa oikeestaan väittää että talvipyöräilyssä butyylisisuri on parempi.

stumpe
12.02.2018, 18.22
Marawinter 240 42mm vai suomi tyres w240 40mm, kumpi vie voiton? Hinta about sama.

Marawinttereillä ajettu lumella, rullaa ainakin paremmin mitä lieksan riesat. Pidossa en huomannut eroa kummankaan eduksi, tosin jääkelit sen paljastaa.

Highlander
13.02.2018, 14.09
On kyllä harvinaisen paska renkaaksi tuo Mara Winter 35 mm. Ei kyllä puhkea kun on pistosuojanauhat ja jäällä ihanok. Mutta jos on vähänkin lumipöpperöö tai vielä vähän enemmän lunta/loskaa, niin eihän noilla pääsee yhtään mihinkään. Pyörä kulkee kuin käärme ja parhaimmassa tapauksessa uppoaa täysin. Ei vaikuta muutenkaan ajossa vaikka paineita olisi alle 2 bar tai 3,5-4 bar. Mikä ongelma tuossa renkaassa on? Talutin yhtenä päivänä pyörää kun väki vielä ajaa ohi kapeilla renkailla.

JackOja
13.02.2018, 14.15
Mikä ongelma tuossa renkaassa on?

Sanoit sen jo itse, se on paska.

On kyllä harvinaisen paska...

Highlander
13.02.2018, 14.21
Sanoit sen jo itse, se on paska.
Asia selvä :) Mikä on hyvä EI nastarengas cycloon talvella?

ranttis
13.02.2018, 18.02
Marawinttereillä ajettu lumella, rullaa ainakin paremmin mitä lieksan riesat. Pidossa en huomannut eroa kummankaan eduksi, tosin jääkelit sen paljastaa.Jeps, kovalla alustalla rullaa paremmin kuin W240 mutta sitten kun on auraamatonta baanaa niin W240 on korkeamman kuvionsa ansiosta toimivammat. Itse ajelen silti mieluummin rullaavammilla ja kärsin ne lumipöperöt [emoji3] Oma valinta tällä hetkellä siis jo aiemmin mainostettu Nicetrac.

arctic biker
13.02.2018, 19.51
Mullon rahtiruunassani Marawinterit 35mm ja just ajoin lumipöperössä vajaan 20km. En oikein noita moitteita hyväksy. Hintaisekseen toimiva rengas.

Highlander
13.02.2018, 20.02
Mullon rahtiruunassani Marawinterit 35mm ja just ajoin lumipöperössä vajaan 20km. En oikein noita moitteita hyväksy. Hintaisekseen toimiva rengas.
Pyörässä on kyllä melko lyhyt stemmi. Ohjaus on todella nopea ja tarkka, mutta sitten taas näillä keleillä hieman epävakaa.. Se voi olla tietty osasyy[emoji848]

Sent from my iPad using Tapatalk

Malamuutti
15.02.2018, 09.40
MW. Suomi Tyresiä ei kannata ostaa vaikka olisi viimeinen rengas maailmassa. Ennemmin polttaa lämmöksi, kun oletettavasti on tapahtunut maailmanloppu.

Kyllähän tuo lieksalainen kuskille ihan kivasti lämpöä pyörän renkaanakin tuottaa.

FocusOn
19.02.2018, 16.49
Näitä juttuja jonkun kerran lueskelin ja vaimensin lopulta järjen äänen ostaakseni 120TPI Gravdalit. Eipä tarvi enää miettiä onko nastakeli vai ei - rullaa käsittämättömän hyvin MW/W106 jälkeen ja pitää riittävästi. Nähtäväksi jää miten kestää kulutusta, kun kaupungissa on asfalttipätkiä melko paljon. Toistaiseksi olen pitänyt paineet 3,5 barin kieppeillä (vajaa 70 kiloa pyörän päällä).

humppakuutio
20.02.2018, 13.15
Yhdyn edellisiin kirjoittaijiin MaraWintereiden paskuudesta. Ko. renkaat eivät oikein rullaa, kiemurtavat lumipöpperössä ja pakkaantuneella lumella täristävät ikävästi. Sen lisäksi ovat omassa ajossa kestäneet yleensä vain yhden talven eli noin 3000km, kunnes takarenkaasta on tullut nastat läpi tai reunalanka katkennut. Luovuin näistä lopullisesti kannettuani muutamia vuosia sitten pyörää 15km kotiin, kun katkenneen reunalangan takia rengas ei pysynyt vanteella edes taluttaessa.

Hyviä kokemuksia on 45NRTH:n renkaista. Xerxes (120TPI taittuvakylkiset) palvelivat hyvin kaksi talvea eli noin 6000km, kunnes takarenkaasta alkoi kylki pullottaa. Eturengas olisi edelleen käyttökelpoinen. Kulkivat lumessakin mukavasti, rullasivat todella hyvin ja jääkelilläkin pystyi ajamaan kunhan mutkat otti hieman varovaisemmin. Tuntuivat myös selvästi MW:ä pehmeämmiltä/mukavammilta ajaa. Nyt alla on 120TPI Gravdalit, joissa pitoa on selvästi enemmän myös jäällä, mutta rullaavat heikommin kuin nuo Xerxesit. Näiden kestävyydestä on vielä vaikea sanoa mitään, kun ovat ensimmäistä talvea alla. Toistaiseksi ei 45NRTH-renkailla ole tullut yhtään rengasrikkoa, vaikka ajan talvella suuren osan lenkeistä tappajasepelöidyillä pyöräteillä. Ovat toki noin tuplasti MW:n hintaiset, mutta omassa käytössä kestävyys vaikuttaisi kompensoivan hintaeron.

Sotanorsu666
05.09.2018, 10.16
Oliko jollain kokemusta noista 33tpi 45NRTH Gravdaleista ? Itselläni on 120tpi:t alla lenkkipyörässä talvella, mutta ei raaskisi ostaa niitä työmatkapyörään, mutta ei myöskään tekisi mieli ajella mara winttereillä tai muilla vastaavilla, joten saisiko noista 33tpi:n gravdaleista jotain iloa työmatkapyörään ? Kuvio on sama kuin 120tpi mallissa, mutta muuten täysin eri rengas, koska reunavaijerilla ja teräsnastoilla, mutta silti varmasti parempi kuin mara winter ? Nyt noita saisi vielä suhteellisen edullisesti ennen pakkasten alkamista, joten kovasti tekisi mieli painaa tilausnappia.

paaton
05.09.2018, 10.47
No se runkohan se renkaan tekee, eikä gravdallin nimi. Eli en oikein usko, että miksi nuo olisivat mara wintereitä paremmat?

Sotanorsu666
05.09.2018, 15.10
No se runkohan se renkaan tekee, eikä gravdallin nimi. Eli en oikein usko, että miksi nuo olisivat mara wintereitä paremmat?

No näinhän se on, mutta tilasin kuitenkin kokeiluun, kun noita sai 58€/kpl. Laitetaan sitten itse raporttia, kunhan nastakelit alkaa ja saa ensimmäiset kilometrit ajettua.

zander
05.09.2018, 16.07
... kun noita sai 58€/kpl...
mistä?
Minkä kokoiset Gravdalit on oikeasti? Hiukan ahdas takahaarukka vanhassa cyclossa.

Sotanorsu666
05.09.2018, 16.18
XXL.fi hintatakuulla, kun näkyy olevan foxcompilla 59€/kpl. Olisin muuten tilannut foxcompista, mutta ketjukaupasta sai ilmaiset postikulut, niin säästää siinäkin vähän vielä.

makton
05.09.2018, 16.19
Oliko jollain kokemusta noista 33tpi 45NRTH Gravdaleista ? Itselläni on 120tpi:t alla lenkkipyörässä talvella, mutta ei raaskisi ostaa niitä työmatkapyörään, mutta ei myöskään tekisi mieli ajella mara winttereillä tai muilla vastaavilla, joten saisiko noista 33tpi:n gravdaleista jotain iloa työmatkapyörään ? Kuvio on sama kuin 120tpi mallissa, mutta muuten täysin eri rengas, koska reunavaijerilla ja teräsnastoilla, mutta silti varmasti parempi kuin mara winter ? Nyt noita saisi vielä suhteellisen edullisesti ennen pakkasten alkamista, joten kovasti tekisi mieli painaa tilausnappia.

Viime talven ajelin noilla halpis gravdaleilla ja kyllä tuntuma on, että renkaan käyttäytyminen ja pito oli paljon parempaa kuin mara wintereillä.

FocusOn
05.09.2018, 21.20
mistä?
Minkä kokoiset Gravdalit on oikeasti? Hiukan ahdas takahaarukka vanhassa cyclossa.

120TPI leveys nastojen päässä täytyy olla 40mm luokkaa, kun raapi mulla haarukkaan kiekon heittäessä millin pari. Haarukka mulla n. 42-43mm leveä.

Kalle H
05.09.2018, 23.30
120tpi Gravdal on muistaakseni i20 vanteella leveimmästä kohtaa n. 39mm leveä. (Nämä siis viimekauden mittauksia).

Sotanorsu666
06.09.2018, 07.57
Varmaan aika lähellä tuota 38mm todellisuudessa tuo on, mutta itse jouduin bmc:n cx01 käyttäessäni kumeja nyppimään ne karvahapsut pois kumeista, koska niihin takertui semmoisia pieniä jääpalloja ja ne syö kuituhaarukasta ikävästi pintaa pois.

Moska
06.09.2018, 08.19
Varmaan aika lähellä tuota 38mm todellisuudessa tuo on, mutta itse jouduin bmc:n cx01 käyttäessäni kumeja nyppimään ne karvahapsut pois kumeista, koska niihin takertui semmoisia pieniä jääpalloja ja ne syö kuituhaarukasta ikävästi pintaa pois.Ihtellä lähti meridan cx600 maalit hupsujen kohdalta, kun en älynnyt heti uutena nyppiä. Sopivalla kelillä jäätyi vesi palloiksi niiden päihin ja ne yltivät haarukkaan. Itse rengas ei tule lähellekään, mutta ne karvat on pitkiä.

kvahtera
08.09.2018, 17.03
Mun kaks penniä.

Valitsin cycloon (lähinnä hinnan perusteella) noin Nicetrac 200:set 32 leveänä. Laatuvaikutelma 2/5, pito hirmuinen, rullaavuus heikko. Tavoitteena oli hankkia kumet joilla ei mene nurin, ei niinkään nopeusennätysten teko. Aivan hyvin ovat kestäneet, toki talvella tulee vähemmän kilometrejäkin.

Chito
29.10.2018, 13.56
Mites tän syksyn nastarengasaatteet?

Gravdal 120tpi:n saatavuus tuntuu heikohkolta (tuotanto loppunut?) ainakin nastoittamattomassa versiossa, eikä nastoitetun hinta ole ainakaan laskenut aiempiin vuosiin. Terrene Griswold tulossa markkinoille mutta onko tästä kellään vielä hajua? Vai käykö samalla tavalla kuin Maxx-Icelle... Nice Trac 200:kin (oli hyvä tai huono) ilmeisesti löytyy enää vain erien jämiä jos löytyy. Muut vaihtoehdot lienee ennallaan?

Nimimerkillä: "Ei tässä kiirettä mut pitäis töistä kotiin päästä".

Padex
29.10.2018, 15.56

Gravdal 120tpi:n saatavuus tuntuu heikohkolta (tuotanto loppunut?) ainakin nastoittamattomassa versiossa, eikä nastoitetun hinta ole ainakaan laskenut aiempiin vuosiin. Terrene Griswold tulossa markkinoille mutta onko tästä kellään vielä hajua? Vai käykö samalla tavalla kuin Maxx-Icelle... Nice Trac 200:kin (oli hyvä tai huono) ilmeisesti löytyy enää vain erien jämiä jos löytyy. Muut vaihtoehdot lienee ennallaan?

Rismasta kotimatkalla Marathonit. ;)

Sisu
29.10.2018, 20.11

Blackice 200 on aika hyvä ja uus Continental vaikuttaa erittäin hyvältä. Toki toi Terrene on ainoo tubeless-ready.

paaton
29.10.2018, 20.14
Terrenen tiedoissahan lukee 33tpi? Tekeekö tuolla muka yhtään mitään.

LJL
29.10.2018, 22.24
Mulla olisi qraavdaalit sinänsä olemassa, sen kun asentaisi. Mutta ne ovat verkkokomerossa jonka lukon avain hävisi samalla kun kaikki avaimet hävisivät. Tulee mielenkiintoista huomenna kesärenkailla ajaa töihin :rolleyes:

paaton
29.10.2018, 22.26
Mä ajan trainerilla aamusta. Siinä on aika kirkkaat led valotkin, mutta suunnattu kohtuu alas, eli ei häikäise vastaantulijaa.

plr
29.10.2018, 22.51
.. avain hävisi ..

YouTubesta LockPickingLawyer-kanavaa pari tuntia, niin eiköhän se komero aukea. :D

JackOja
29.10.2018, 23.44
Mulla olisi qraavdaalit sinänsä olemassa, sen kun asentaisi. Mutta ne ovat verkkokomerossa jonka lukon avain hävisi samalla kun kaikki avaimet hävisivät....:...

Saanko pitää ne kumit jos tulen ja poistan ne sieltä verkkokomerosta?

LJL
30.10.2018, 00.13
Saanko pitää ne kumit jos tulen ja poistan ne sieltä verkkokomerosta?

Vastaus löytyy ao. videolta kohdasta 1:19

https://youtu.be/49dXuAxisJc

Chito
30.10.2018, 10.08
Blackice 200 on aika hyvä ja uus Continental vaikuttaa erittäin hyvältä. Toki toi Terrene on ainoo tubeless-ready.

Onko Black Icesta jossain löydettävissä kattavammin tietoa? En oo tahtonut löytää kuin sen mitä on jälleenmyyjien sivuilla, joka ei ole paljon se.

Mitä Continentalia meinaat?

Sotanorsu666
30.10.2018, 14.57
Foxcompille tuli pieni erä terrenen nastoja. Tilatkaahan joku testiin nuo griswoldit.

http://www.foxcomp.fi/terrene-griswold-700-x-38-studded

Eihän noikaan mitkään edulliset ole..

ranttis
30.10.2018, 15.20
33tpi ja hinta yli satkun. Huhhuh... Mielenkiintoista kuulla onko toi rullaavampi ku joku W240.

Chito
31.10.2018, 13.40
Foxcompille tuli pieni erä terrenen nastoja. Tilatkaahan joku testiin nuo griswoldit.

http://www.foxcomp.fi/terrene-griswold-700-x-38-studded

Eihän noikaan mitkään edulliset ole..

Pöh, kuvittelin että olisivat olleet tällä "kruunu"nastalla mut ainakin kuvan perustella tasapäisellä.

https://terrenetires.com/products/terrene-aluminum-carbide-crown-traction-stud-160-pcs

Varsinaisesta tuotantomallistahan taitaa puuttua joka toinen nasta mutta valmiit reiät on?

Ja joo, hinta (lähes) vertautuu 120tpi Gravdaliin.

Chito
31.10.2018, 13.43
Pöh, kuvittelin että olisivat olleet tällä "kruunu"nastalla mut ainakin kuvan perustella tasapäisellä.

No joo, kyllä kotisivuilla sanotaan "Flat-tip studded"

Sisu
31.10.2018, 20.21
Onko Black Icesta jossain löydettävissä kattavammin tietoa? En oo tahtonut löytää kuin sen mitä on jälleenmyyjien sivuilla, joka ei ole paljon se.

Mitä Continentalia meinaat?

Niitä mitä ei oo vielä julkastu, mutta pitäis kohta olla markkinoilla.

Aakoo
01.11.2018, 07.44
Niitä mitä ei oo vielä julkastu, mutta pitäis kohta olla markkinoilla.

Mitä sieltä Contilta on siis tulossa, onko tarkempaa ennakkotietoa? Ainakin edellinen Contin yritelmä eli Nordic Spike oli ihan hirveä.

Onkos tuosta Black Ice 200:sta kenelläkään mitään kokemuksia, ainakin kuvio näyttää lumikeleille tiheältä, eli pitoa ei irtolumessa löydy? Onkohan samalta pajalta kuin Nicetracit?

Chito
01.11.2018, 13.24
Onkos tuosta Black Ice 200:sta kenelläkään mitään kokemuksia, ainakin kuvio näyttää lumikeleille tiheältä, eli pitoa ei irtolumessa löydy? Onkohan samalta pajalta kuin Nicetracit?

Ainakin noiden kevyemmin nastoitettujen Black Ice 100 ja Nice Trac 100 kuviot hämmästyttävän lähellä toisiaan vaikkeivät ihan yks yhteen olekaan.

Aakoo
02.11.2018, 23.24
En jaksanut tälle talvelle enää odotella uutuuksia, vaan tilasin 33tpi Gravdalit, kun suht edukkaasti sai. Saa nähdä minkälaiset sitten ovat Nicetracien jälkeen ajella.

Cabron
04.11.2018, 19.54
Mites noi 45 NRTH Xerxes esim. 30 millisenä toimivat lumella ja jäällä sekä millaiset ovat rullaavuudeltaan? Jossain kovasti valitettiin, että 2016 jälkeen tulleet renkaat olisivat kovin huonot aiempiin vuosikertoihin nähden, onko tästä kokemuksia?
Mahdollisimman kevyitä ja rullaavia nastallisia haeskelen max 32mm leveänä 28 tuumaseen. :)

sf12
04.11.2018, 20.06
Mites noi 45 NRTH Xerxes esim. 30 millisenä toimivat lumella ja jäällä sekä millaiset ovat rullaavuudeltaan? Jossain kovasti valitettiin, että 2016 jälkeen tulleet renkaat olisivat kovin huonot aiempiin vuosikertoihin nähden, onko tästä kokemuksia?
Mahdollisimman kevyitä ja rullaavia nastallisia haeskelen max 32mm leveänä 28 tuumaseen. :)

120 TPI Xerxes on kevyin ja rullaavin nastarengas. Jäällä pitää kohtalaisesti jos paineita pudottaa. Loskakeli on noille kaikkein pahin keli, Gravdal toimii siinä paremmin. Itsellä on noi molemmat renkaat ja jos pitäis vain toiset valita, niin Gravdalit ottaisin jokapäiväiseen työmatka ajoon. Xerxes rullaa todella hyvin jäisellä asfaltilla ja kovalla lumella, mutta vesijää kelillä pitää ajaa todella varovaisesti.

paaton
04.11.2018, 21.34
max32mm tietysti rajoittaa, jos tuo johtuu pyörästä, mutta ainakin minä ajan kesän jälkeen nastarenkailla kaikkea muuta kuin pelkkää asfalttia, eli leveydestä on etua.

Kalle H
05.11.2018, 11.52
Kyselin 45NRTHin Facebookin kautta 120tpi Gravdalin saatavuudesta. Tuon perusteella vaikuttaa siltä, että rengasta ei saa enää tälle kaudella, mutta vissiin kokkonaan tuon valmistus ei olisi loppunut.

Alla tuon saamani vastaus.

Hey there, we don't have any more of this particular tire coming this season. Depending on where you live, you could check with Cosmic Sports in Germany, Foxcomp in Finland, Brown Couch in Norway, or Charlie the Bikemonger out of the UK to see if they have any tires or retailers that have the tires and would ship to you? I hope this helps! Let me know if you need anything else. Cheers, Chelsea, Brand Ambassador

arctic biker
05.11.2018, 19.50
Kyselin 45NRTHin Facebookin kautta 120tpi Gravdalin saatavuudesta. Tuon perusteella vaikuttaa siltä, että rengasta ei saa enää tälle kaudella, mutta vissiin kokkonaan tuon valmistus ei olisi loppunut.

Alla tuon saamani vastaus.

Vatut, keväällä yhden sain muttei Nordea sallinut silloin kahta tilata. Vatut.

Chito
06.11.2018, 13.51
Vatut, keväällä yhden sain muttei Nordea sallinut silloin kahta tilata. Vatut.

Just aattelin toisinpäin, että onneksi loppuivat niin ei tartte harkita kahen ja puolen sadan rengasostoksia :)

tomima
06.11.2018, 19.55
Griswoldit tilattu Foxcompista ja kyllähän se hirvittää vahvistella tuollaisia maksuja, mutta toivottavasti ovat laadultaan hintansa arvoiset. Itsellä ei toki ole vertailupohjana kuin parit erikokoiset mara winterit, joten eiköhän nuo nyt niitä paremmat ole.. Laitetaan raporttia tulemaan kunhan saapuvat ja kelit edellyttävät asennuksen.

arctic biker
06.11.2018, 20.07
No mulla on rahtiruuna jo nyt perustason nastarenkastettuna ajossa, mutta ovathan nuo Gravdalit kertakaikkiaan ihanaiset. Yksi uus Gravdal on mutta sille kaveri pitää löytää sekundalämminveriseen.

Terrene Griswold 33tpi ja 109€??? Iso kysymys mulle on jotta onko yhtä mukava ajaa tubeleksena kuin Gravdal latexisisurilla.

Chito
10.11.2018, 08.02
Mun osalta tää nastarengaskujanjuoksu sai päätöksensä.

Muiden vaihtoehtojen lomassa olin nakannut Bike24:n ostoskoriin taittuvat 33tpi Gravdalit joiden 85€/kpl + 15€ postit hintaa pidin kuitenkin liian kalliina. Eilen selainikkunoita sulkiessa päädyin päivittämään ko. sivun lähinnä nähdäkseni et nämäkin on varmaan nyt myyty loppuun kun koriin olin nakannut viimeset kaks saldolla näkynyttä nakkia. Eivätpä olleetkaan loppu vaan halventuneet 60 euroon vuorokauden verran korissa köllöteltyään. Tilasin heti ihan ku olisivat olleet maailman viimeset nastarenkaat. Toivottavasti ovat kelvolliset vaikka paksuilla kyljillä ovatkin (ja toivottavasti varastosaldo oli oikein).

Kalle H
10.11.2018, 17.22
Mun osalta tää nastarengaskujanjuoksu sai päätöksensä.

Muiden vaihtoehtojen lomassa olin nakannut Bike24:n ostoskoriin taittuvat 33tpi Gravdalit joiden 85€/kpl + 15€ postit hintaa pidin kuitenkin liian kalliina. Eilen selainikkunoita sulkiessa päädyin päivittämään ko. sivun lähinnä nähdäkseni et nämäkin on varmaan nyt myyty loppuun kun koriin olin nakannut viimeset kaks saldolla näkynyttä nakkia. Eivätpä olleetkaan loppu vaan halventuneet 60 euroon vuorokauden verran korissa köllöteltyään. Tilasin heti ihan ku olisivat olleet maailman viimeset nastarenkaat. Toivottavasti ovat kelvolliset vaikka paksuilla kyljillä ovatkin (ja toivottavasti varastosaldo oli oikein).
Gravdalista ei kyllä taita olla tuollaista 33tpi versiota taittuvalla kyljellä edes olemassa, joten tuolla lienee tuotetiedoissa/tuotenimessä ainakin osittainen virhe.

https://45nrth.com/products/gravdal-700c
https://www.bike24.com/p2155985.html

Construction type:wired tire

Vs.

https://www.bike24.com/p2117358.html
Construction type:folding tire

Chito
10.11.2018, 19.28
Gravdalista ei kyllä taita olla tuollaista 33tpi versiota taittuvalla kyljellä edes olemassa, joten tuolla lienee tuotetiedoissa/tuotenimessä ainakin osittainen virhe.

Joo saman oon havainnut ettei ainakaan nykyisin ole tuollaista tuotannossa, mutta kelailin että joko on joskus ollut tai sitten on tosiaan tuotetiedoissa virhe. Jotenkin muistaisin jossain muuallakin törmänneeni 33tpi taittuvaan. (Tosin jossain oli listattuna myös 27tpi jäykkä jota ei myöskään 45NRTH:n mukaan ole olemassa.)

DHL:n mukaan paketti ois tiistaina perillä joten sit nähdään mitä tuli vai tuliko mitään...

Chito
10.11.2018, 19.42
https://www.bike24.com/p2155985.html

Mielenkiintosta muuten, että silloin ostoskoriin nakatessa noiden hinta oli jotain 85€/kpl ja RRP 99€ ja jotain päälle. Mun tilatessa kappalehinta oli 61€ ja senttejä päälle. Nyt näyttäis hinta olevan 58,99€ ja RRP 64,99€. Sekavahkoa.

arctic biker
10.11.2018, 20.19
Terrene Velobiasta ,pelolla jos loppuvat. Toivottavasti tuo Eastonin takakiekko on oikeesti tubelesready. Ainakin on Gorillateipattu .

F. Kotlerburg
10.11.2018, 21.17
Black Icet tilasin verkkokaupasta. Ens viikolla jos sais alle.

scellus
11.11.2018, 10.46
Näyttäisi että pk-seudullekin voi tulla lunta marraskuun lopussa.
Onko konsensus, että Marathon Winter on niin huono että kannattaa maksaa siihen verrattuna 2–3 -kertainen hinta 35–40mm talvirenkaasta?

sf12
11.11.2018, 13.54
Näyttäisi että pk-seudullekin voi tulla lunta marraskuun lopussa.
Onko konsensus, että Marathon Winter on niin huono että kannattaa maksaa siihen verrattuna 2–3 -kertainen hinta 35–40mm talvirenkaasta?

On ne huonot, itse maksaisin vaikka 10-kertaisen hinnan kunnon renkaista.

arctic biker
13.11.2018, 08.44
On ne huonot, itse maksaisin vaikka 10-kertaisen hinnan kunnon renkaista.
Minusta suuresti liioiteltu kommentti. Onhan siinä eronsa jos pääsee vertaamaan Gravdaleihin kuten minä ilokseni pari vuotta. Marawintterit on kestävät ja siitä ovelat että tubelessointi saattaa onnistua vaikka eitubelessreadyvanteille.

kuovipolku
13.11.2018, 10.06
Ei Marathon Winter aivan luokattoman huono ole. Ei ainakaan jos käyttäjä näkee vähän vaivaa löytääkseen itselleen ja kulloisiinkin olosuhteisiin sopivat paineet (minkä pitäisikin olla päivänselvä juttu).

Niiden suurin ongelma taitaa olla laadunvalvonnassa tai Schwalben valitsemassa linjassa että myyntiin asti päästetään rengaseriä jotka olisi pitänyt hylätä sekundana. Se ainakin selittäisi pitkälle sen miksi käyttäjien kokemukset samasta renkaasta voivat olla niin toisistaan poikkeavia.

Mutta koska talviajaminen on niin paljon kivempaa renkailla joista pitää ja joihin luottaa ja koska nastarenkaat kestävät useimpien käytössä pitempään kuin yhden talven, ei ole mitään syytä olla hankkimatta mieleisiään ja paremmaksi katsomiaan renkaita.

PS Ruotsissa on äskettäin julkaistu kaksikin nastarengastestiä. Testit ovat testejä ja niiden toteuttamistavat voivat eri syistä olla sellaisia että tulokset eivät ehkä täysin vastaa käyttäjien kokemuksia, mutta jos tykkää testejä vilkaista tai lueskella:

https://www.testfakta.se/sv/sport-fritid/article/billigt-dubbdack-bast-i-test

https://www.testfakta.se/sites/default/files/2018-10/Grafik_cykeldack%28181018%29.pdf

(Kaikissa renkaissa oli sama ilmanpaine, 3 baria.)

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/forsakring/forebygga-skador/trafiksakerhet/cykel/test-av-cykeldack/

https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/ovrigt/forebygg-skada/slutrapport-vti.pdf

(Kaikissa renkaissa oli sama ilmanpaine, 4,5 baria.)

sf12
13.11.2018, 11.43
Siis tuossa Ruotsalaisten testissä oli 10 rengasta ja Gravdal jäi testissä viimeiseksi :D

JackOja
13.11.2018, 11.48
Niillä oli testissä liikaa painetta renkaissa... kuka ihme tuollaisilla paineilla ajaa. MaraWintterinkin on melkein siedettävä jos n. 1.8-2 bar.

ealex
13.11.2018, 11.58
Ei Marathon Winter aivan luokattoman huono ole. Ei ainakaan jos käyttäjä näkee vähän vaivaa löytääkseen itselleen ja kulloisiinkin olosuhteisiin sopivat paineet (minkä pitäisikin olla päivänselvä juttu).

Niiden suurin ongelma taitaa olla laadunvalvonnassa tai Schwalben valitsemassa linjassa että myyntiin asti päästetään rengaseriä jotka olisi pitänyt hylätä sekundana. Se ainakin selittäisi pitkälle sen miksi käyttäjien kokemukset samasta renkaasta voivat olla niin toisistaan poikkeavia.
Menikö nyt rengasmalli ihan oikein? En ole koskaan kuullutkaan vaihtelevan laatuisista Maraton Wintereista, sen sijan vaihtelevan laatuisia W240 renkaita olen nähnyt vaikka kuinka.

Maraton Winter ei ole ollenkaan huono, paitsi kapealla vanteella ja edessä. :rolleyes: Nimittäin nastoja on vain reunassa (40mm versiossa) ja jos ne eivät kosketa tietä niin liukastahan silloin on. Painettakaan ei voi pudottaa koska silloin kovarunkoisen rankaan rullavuus häviää.

paaton
13.11.2018, 12.58
Siis tuossa Ruotsalaisten testissä oli 10 rengasta ja Gravdal jäi testissä viimeiseksi :D

Enemmän ihmettelen, että gravdall rullaa parhaiten. Ja jos en väärässä ole, niin testin rengas on se 33tpi versio.

kuovipolku
13.11.2018, 13.10
Rengasmalli meni ihan oikein. On melkeinpä pakko kysyä etkö ole lukenut foorumia:rolleyes: Ja jos on aikaa ja harrastusta vilkaista mitä esimerkiksi naapurimaan suurimmalla ja suosituimmalla foorumilla rengasmallista ollaan mieltä, niin siellä on ihan sama juttu.

Muuten: ei kai Marathon Winterin eri malleissa (35-422, 42-422 tai toisin ilmoitettuna 700x35C, 700x40C) ole eroa nastojen sijoituksessa? Tarkoitatko että kokemuksesi mukaan kapealla vanteella leveämmän mallin nastat sijoittuvat toisin kuin kapeamman? Vai tarkoitatko sittenkin Winteriä (jota sitäkin löytyy koossa 700x40C)?

Ja mitä tulee Marathon Winterin optimaalisiin paineisiin, niin siitäkin ollaan monta mieltä - kuten JackOjankin viestistä voi päätellä. Tosin jos puhuitkin Winteristä, niin sehän tosiaan on kovarunkoisempi (EPI 50) kuin Marathon Winter (EPI 67)?

plr
13.11.2018, 13.24
Marathon Winterit ovat oman kokemuksen mukaan erilaisia. Toisissa tulivat nastat läpi renkaan sisälle ja toisissa eivät. Jossakin vaiheessa myös pistosuojaus muuttui. Nyt Schwalben nettisivuilla ei enää ole lainkaan Marathon Winteriä, vaan vain Schwalbe Marathon Winter Plus ja Schwalbe Winter. Näissä näyttää olevan iso ero pistosuojauksessa. Voi olla, että vanha perimätieto renkaista ei enää päde.

https://www.schwalbe.com/de/spikes.html

Leewi
13.11.2018, 13.46

Voittajana Innova, joskus Clasulla katsoinkin, että vois olla ok.

ealex
13.11.2018, 13.48
Muuten: ei kai Marathon Winterin eri malleissa (35-422, 42-422 tai toisin ilmoitettuna 700x35C, 700x40C) ole eroa nastojen sijoituksessa? Tarkoitatko että kokemuksesi mukaan kapealla vanteella leveämmän mallin nastat sijoittuvat toisin kuin kapeamman? Vai tarkoitatko sittenkin Winteriä (jota sitäkin löytyy koossa 700x40C)?
Tarkoitan juurikin Maraton Winteria, Winterista ei ole kokemusta. Ja kyllä, kapealla vanteella leveä versio rullaa kovalla paineella iloisesti nastojen välisellä osuudella ilman että nastat pitää. Ja kyllä, kapeammassa versiossa keskimmäiset nastat ovat huomattavasti lähempänä toisiaan, joten ei pääse ajamaan kapeallakaan vanteella ja kovillakaan paineilla niin, että nastat eivät pitäisi, kuten leveämmässä versiossa. :rolleyes:

kuovipolku
13.11.2018, 14.17
Paperitietojen mukaan vanhalla Marathon Winterillä ja uudella Marathon Winter Plussalla ei näyttäisi olevan eroa kuin pistosuojauksessa eli RaceGuard on vaihtunut SmartGuardiksi. Paino, EPI, kuvio ja nastojen määrä ovat pysyneet samoina.

Mutta ealex eittämättä toi peliin mukaan ilmanpaineen lisäksi toisenkin asiaan - eli siihen että meillä voi olla samasta renkaasta aivan erilaisia kokemuksia (ja tietenkin myös siihen miksi testitulokset voivat poiketa niin paljon omasta tai yleisestä kokemuksesta - vaikuttavan tekijän: erilevyisillä vanteilla rengas saa erilaisen muodon jolloin nastatkin voivat asettua pidon kannalta merkittävästi eri kohtiin.

Hankalaa tämä nastarengashomma:seko::rolleyes:

scellus
13.11.2018, 14.39
Joopa joo. En epäile etteikö 120tpi Gravdal olisi vallan ihmeellinen rengas ajaa. Sitä ei vain mistään saa. Mietin että pitäisikö kokeilla halvempaa Gravdalia tai Grisvoldia, mutta ehkä kaivan Marathon Winterit varastosta.

Testit ovat hyödyllisiä kun (tai jos) niissä on edes onkinlainen yritys objektiivisuuteen. Foorumeille muodostuu helposti vääriä konsensuksia tai vaikutelmia. Olen itse ajanut joskus jollakin W-alkuisella Suomi-renkaalla, ehkä jopa kahdella eri mallilla, sittemmin Marathon Winterillä ja ISP:llä. MW:n jälkeen heitin W-renkaat roskiin, luultavasti rullaavuuden takia. Olen käyttänyt MW:issä n. 2,5 barin painetta, käytännössä ehkä vähän vähemmänkin. Tubelessointia voisi kokeilla.

ISP toki pitää mutten viitsisi hinkata kalliita nastoja loppuun Helsingin suolatulla asfaltilla.

TERU
13.11.2018, 17.25
MaraWintteri 35/240 on ihan kelpo rengas ja kun renkaat aina ajan loppuun, niin ensimmäisten nastojen tultua läpi, nehän tekevä kunnon reiän kudokseen, pistosuojanauha sisään, nastat pois, nehän onkin jo kuluneet ja kyljelläänkin usein, mutta renkaalla on vielä toinen elämä jäljellä, kulutuspinta on mielettömän kestävä ajossa, takana toimii kitkarenkaana eikä kesäajossakaan ole aivan huono. Taitaa kilomereja tulla omiini enemmän nastattomana. Tämä kuuluu niihin älä tee tätä kotona- extremeohjeisiin eikä tätä kenenkään Pidä tehdä.🤗

Sisu
13.11.2018, 19.40
Nyt on kuvaa Contin uudesta Spike (http://ibike.fi/wp-content/uploads/2018/11/Conti-240.jpg) nastarenkaasta.

Frosty
13.11.2018, 19.58
Hinnasta päätellen Gravdal lienee tuossa ruotsalaisten testissä 33 TPI versiona?

Antti Salonen
13.11.2018, 22.32
Voittajana Innova, joskus Clasulla katsoinkin, että vois olla ok.
Biltema myi aikaisemmin Innovan nastarenkaita. Niissä oli sellainen perusongelma, että nastat olivat liian pehmeää metallia. Parisataa kilsaa paljaalla asfaltilla kulutti nastoja niin pahasti, että pidosta jäällä ei kannattanut kannattanut enää hirveästi unelmoida. Eli menivät vahvasti osastoon halpa hankinta mutta erittäin huono investointi. Ruotsalaistenkaan testissä ei mitenkään huomioitu renkaan kulutuskestävyyttä, eli en ainakaan sen testin perusteella yksistään ostaisi mitään.

Tässä(kin) kohtaa noin pääsääntöisesti saa sitä, mistä maksaa. Paremmissa nastarenkaissa nastat on volframikarbidia -- samaa tavaraa käytetään esim. poranterissä. Materiaali on sen verran kallista, että jos renkaassa on paljon nastoja on myös hinta aika korkea. Kalleimmissa nastarenkaissa kuten Ice Spiker Pro ja Gravdal nastoissa on sitten vielä lisäksi alumiinirunko, koska n. 300 nastaa per rengas painaa muuten ihan tuntuvasti.

Ruotsalaisten testistä totean lisäksi sen, että testin hävinnyt Gravdal on varsinkin kalliimpana versiona täysin ylivoimainen yhdistelmä matalaa vierintävastusta ja hyvää pitoa. Se on ainoa hybridi/krossikoon nastarengas, joka on rakenteensa puolesta ylipäänsä suunniteltu rullaamaan kevyesti. Hintaa on, mutta eivät nuo silti ole poikkeuksellisen suuri kalustoinvestointi tässä lajissa. Maastopyöriin sopii sitten mainio Ice Spiker Pro.

huotah
13.11.2018, 22.36
Nyt on kuvaa Contin uudesta Spike (http://ibike.fi/wp-content/uploads/2018/11/Conti-240.jpg) nastarenkaasta.

Näyttää olevan 120 tai 240 nastaa ja suht. edullinen. Muita speksejä - reunalangallinen, 33tpi, paino?

Sisu
13.11.2018, 22.52
Näyttää olevan 120 tai 240 nastaa ja suht. edullinen. Muita speksejä - reunalangallinen, 33tpi, paino?

Täytyypä ihan punnita ja juu ei ole taittuva.

F. Kotlerburg
14.11.2018, 08.31
Nyt on kuvaa Contin uudesta Spike (http://ibike.fi/wp-content/uploads/2018/11/Conti-240.jpg) nastarenkaasta.54,90e näytti olevan paikallisessa hinta moiselle.

Black Icet saapui. Sormituntumalla runko selvästi MW:tä joustavamman oloinen ja seos pehmeämmän tuntuinen. Voisi odottaa että rullaavat paremmin.

Chito
14.11.2018, 09.17
Joo saman oon havainnut ettei ainakaan nykyisin ole tuollaista tuotannossa, mutta kelailin että joko on joskus ollut tai sitten on tosiaan tuotetiedoissa virhe. Jotenkin muistaisin jossain muuallakin törmänneeni 33tpi taittuvaan. (Tosin jossain oli listattuna myös 27tpi jäykkä jota ei myöskään 45NRTH:n mukaan ole olemassa.)

DHL:n mukaan paketti ois tiistaina perillä joten sit nähdään mitä tuli vai tuliko mitään...

Jäykät on!

arctic biker
14.11.2018, 10.05
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=117358;menu=1000,2,103,105 ;pgc%5B127%5D=454. Tuosta vois saada käsityksen jotta ehken syksyn mittaan Gravdalia saa.

No 1 kpl Terrene Griswoldia oottaa vanteelle laittamista. 240 nastaa ja painaa 765g.

Malamuutti
14.11.2018, 10.36
XXL:ssä nyt ainakin vielä jonkun aikaa 33 tpi Gravdal tarjouksessa 59,90 kpl. Toisaalta ruotsalaisten testin mukaan vierintävastuksen ero vaikkapa tuohon W106:ään on suht pieni (tai no pieni ja pieni, Gravdalin vierintävastus on noin 15 % pienempi kuin W106:n, 60 W vs 51 W).

scellus
14.11.2018, 10.54
Ruotsalaistestissä 33tpi Gravdal, Marathon Winter ja Suomi W240 ovat vierintävastukseltaan käytännössä tasoissa (51W, 55W, 55W), joka on kyllä ihmeellinen tulos. Paineeksi on raportoitu 3 baria. Aika suuria vastuksia ylipäätään, kontrollina ollut Marathon Mondial on toisaalla mitattu samoilla paineilla n. 30 Wattiin (Evo-versio), tässä 39W.

ibike
14.11.2018, 11.41
Täytyypä ihan punnita ja juu ei ole taittuva.

tpi 180 ja 240 nastainen 840g Ekat asennettu ja todella helppo ja mukava laittaa vanteelle.

Malamuutti
14.11.2018, 12.02
Ruotsalaistestissä 33tpi Gravdal, Marathon Winter ja Suomi W240 ovat vierintävastukseltaan käytännössä tasoissa (51W, 55W, 55W), joka on kyllä ihmeellinen tulos. Paineeksi on raportoitu 3 baria. Aika suuria vastuksia ylipäätään, kontrollina ollut Marathon Mondial on toisaalla mitattu samoilla paineilla n. 30 Wattiin (Evo-versio), tässä 39W.

Itse myös hiukan ihmettelin, miten tuossa testissä oli saatu W240 kevyemmin rullaavaksi kuin W106. Tosin minulla ei ole W240:stä kokemuksia, mutta olisin mutulla arvellut sen olevan raskaammin rullaava. Toisaalta oma kokemukseni ei kyllä tue testin arviota W106:n värinättömyydestä ja kiemurtamattomuudesta.

kuovipolku
14.11.2018, 12.21
Ruotsalaistestejä oli kaksi, joten selvyyden vuoksi voisi mainita kummasta puhuu (vaikka toki pelkkä maininta siitä oliko renkaissa painetta 3 vai 4,5 baria riittääkin).

Testfaktan testin takana on (kuten jutun lukemalla selviää) maailmalla hyvinkin tunnettu ja arvostettu Wheel Energy. Toisessa, VTI:n testissä ajettiin jäähallissa eli olosuhteet olivat sikäli arkipäivätodellisuudesta poikkeavat.

Renkaiden kulutuskestävyys tai siis nastojen pysyvyys noteerattiin jollain tavalla kummassakin testissä, toisesssa "Hållbarhet dubbar" ja toisessa "Slitage", mutta vain testin ajalta eli VTI:n testisssä hyvin lyhyeltä ajalta. Jälkimmäisessä lisäksi huomautettiin (syystäkin) että parin rengasyksilön otos ei voi antaa luotettavaa tulosta. Testfaktan testissä Innova pärjäsi tältä osin paremmin kuin Gravdal.

PS Viitaten ealexin esittämiin kokemuksiin 40-millisestä Marathon Winteristä ja siitä miten se toimii ihan eri lailla kapeammilla ja leveämmillä vanteilla täytyy vielä erikseen kysyä millaisista vanteen sisämitoista tarkalleen ottaen oli kyse.

kuovipolku
14.11.2018, 12.29
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=117358;menu=1000,2,103,105 ;pgc%5B127%5D=454. Tuosta vois saada käsityksen jotta ehken syksyn mittaan Gravdalia saa.

Ei ole kokemusta mitä allaoleva käytännössä tarkoittaa eli onko se pitävä lupaus vai ainoastaan hurskas toive. Ja sen verran uuno olin ettei silmiin osunut mitä noiden kahden asteriskin takana piilee.

"Currently not in stock
Delivery time 5-6 weeks**"

arctic biker
14.11.2018, 13.04
Ei ole kokemusta mitä allaoleva käytännössä tarkoittaa eli onko se pitävä lupaus vai ainoastaan hurskas toive. Ja sen verran uuno olin ettei silmiin osunut mitä noiden kahden asteriskin takana piilee.

"Currently not in stock
Delivery time 5-6 weeks**

Eipä mulla myöskään, sikäli vaan kun Terreneä tilasin niin teksti oli punaisella " Not deliverable"

arctic biker
14.11.2018, 13.22
Vanteen sisäleveydellä on varmasti merkityksensä, mutta kuinka iso se on niin toinen asia. Gravdalille 20-28C ja Griswoldille 17-25C valmistajan tai oikeammin valmistuttajan suositukset. Tuossa vielä lainaus 45NRTH sivulta.

I bought a pair of Gravdal tires for my All City Nature Boy and then realized my rims are 15mm. The recommendation is a larger rim for these tires. What will be the risk/difference of using a rim that is narrow than the recommendation? Thanks!

Asked by BK1 2 months agoAdd your answer

Verified Reply - EvanRunning Gravdals on a narrower rim will have a few consequences. Namely it will put a little more stress on the bead and the sidewall, especially when it is run at lower pressures, and it will not allow the tire to assume its designed form which may affect performance.

Aali
14.11.2018, 13.50

"Currently not in stock
Delivery time 5-6 weeks**"

Sivun alalaidassa lukee:
[**]The given delivery time includes the entire processing of the shipment inhouse at Bike24 as well as the transport to the destination address by a carrier. In case of items not available from stock, the given delivery time also includes the procurement of the goods from our suppliers. The indicated delivery time refers to destination country Germany. Choose your destination country (https://www.bike24.com/1.php?content=22;menu=240) to see the country-specific delivery time.
Should your order include several items with different delivery times, then shipping will start as soon as all items are available for dispatch at Bike24. Should you choose "cash in advance" as method of payment, the delivery time is extended, since the shipping process will not start before the actual receipt of payment.
The notification "not deliverable" means the item is out of stock and there is no reliable information about its availability. In this case we recommend to consider alternative items from the Bike24 product range.

ealex
14.11.2018, 14.54
PS Viitaten ealexin esittämiin kokemuksiin 40-millisestä Marathon Winteristä ja siitä miten se toimii ihan eri lailla kapeammilla ja leveämmillä vanteilla täytyy vielä erikseen kysyä millaisista vanteen sisämitoista tarkalleen ottaen oli kyse.
Sisäleveydeltään 20mm tai alle vanteella ja kovilla paineilla saa 40mm Maraton Winteria sellaiseksi, että nastat eivät paljon häiritse eikä auta. Yli 25mm vanteella se on jo huomattavasti vaikeampaa.

Eturengas kulkee usein kevennettynäkin, vaikka olisikin matalat paineet, eli liian pyöreä rengasprofiili eikä nastoja keskellä ei ole kovin hyvä yhdistelmä eteen.

Shamus
15.11.2018, 12.55
45NRTH ei ole valmistanut tähän kauteen 120tpi Gravdalia.

arctic biker
19.11.2018, 20.36
No hyvä kun en jäänyt odottamaan! Terrene Giriswoldin eilen tubelessoin Easton EA70 vanteelle, takaseksi. Erinomaisen helppo homma. Sikäli jännä kun pari vuotta sitten Eastonit hommasin niin muistan että tubelessreadyna niitä myytiin. Enkai ois muuten ostanutkaan. Pari kierrosta Gorillateippiä noin 20,5mm leveätä. Nyt jos laittaisin uudestaan niin alle panisin normisähköteippiä pari kierrosta ja pikkasen leveämmän Gorillan, yksi kierros ja 21,5mm leveenä.
Hyvin on paineet pysyneet, viikolla koeajolle.

Isä nitro
20.11.2018, 16.49
Hyvin on paineet pysyneet, viikolla koeajolle.

Joko koeajoja on suoritettu?

arctic biker
20.11.2018, 18.01
Joko koeajoja on suoritettu?

En vielä, paineitten pysymisestä joudun hieman häpeämään, aamulla peukalolla kokeilin... Nyt äsken ihan mittarilla tarkistin ja 4 barin sijasta oli 2,85. Muutamasta paikasta kyljistä pikkasen tihkunut litkua.

Isä nitro
20.11.2018, 18.42
Suotta häpeät. Normimeininkiä. (Koe)ajo saattaa edistää ilimojen pysymistä. Mutta kuittailehan kun kokemusta kertyy.