Näytä tavallinen näkymä : Mikä Aero-lisätanko Hybridiin?
Caerlica
16.09.2014, 08.47
Minulla on Tunturi X220. Pitäisi saada korkeampaa keskinopeutta halvalla ja helpolla. On jo hyvät lukkopolkimet ja kengät. Mietin nyt Aero lisätankoa.
Mutta on vaikea päättää, mikä olisi 'tarpeeksi hyvä', ottaen huomioon että sitä voisi siirtää sitten joskus seuraavan pyörään. Voitteko suositella jotain Aero-tankoa? En ihan yli 200€ viitsisi satsata, mutta jotain 100€ - 150€ luokassa voisin harkita.
Lisäksi pohdin minkälaista tankoa, kun jossain pidät kiinni pystykahvoista sen sijaan että pidät kiinni suoraan tangosta. Jotenkin luulen että pystytanko on mielekkäämpi ja ergonomisempi. Päteekö tämä? Paikallisessa liikkeessä oli vain XLC Pro Tri bar (http://www.suomenurheilupyora.fi/tuote/76/729/xlc-pro-tri-bar).
Ensinnäkin kannattaa vaihtaa säätöstemmi (ellei jo ole) ja se aivan pystyyn. Sitten mahdollisimman iso lisätanko ja myös mahdollisimman pystyyn, alle 45 ° asennus ei ole hyväksyttävää työmatka liikenteessä.
Kannattaa myös asentaa vähintään yksi peili ja reenata ripeitä lähtöjä liikennevaloista sekä huomaamatonta ohittelua valojonossa. Ei mulla muuta.
Risto Koivunen
16.09.2014, 17.41
Millaisessa liikenneympäristössä tuolla aero-tangolla olisi tarkoitus ajaa?
Caerlica
16.09.2014, 17.46
Täysin pystyynkö? Pilailethan.
Työmatkaan tuo tulisi joo. Työmatka on sangen rauhallinen siihen aikaan mitä yleensä liikun. Mikä kirjoittamaton sääntö se on, ettei saisi yrittää pyöräillä aerodynaamisesti jotta pääsisi nopeammin töihin kun tilaa on?
9,5 km yhteensä. Pyörätietä 85% siitä. Reitti on harvasasuttua seutua ja sitten kaupunkia muutama kilometri. Suurin osa matkaltani on kuitenkin pyörätietä seudulla missä näen harvoin muita pyöräilijöitä / jalankulkijoita.
Olen laskenut että pakollisia väistö / hidastuspaikkoja on noin 7 kpl reitilläni.
Hybridin geometrian vuoksi nuo aerohässäkät aika surkeita ja säätökannattimet syvältä. Aerodynaamisempaa asentoa saa pitemmällä ja loivemmalla kannattimella mutta jo aikaisemmalla renkaan vaihdolla ja aerotangolla pyöräsi arvo helposti tuplaantuu... Toisaaltaan, jos on varustettu jollakin pomppukepillä niin vaihda se jäykkään pois energiaa syömästä. Toisaaltaan kun miettii että mitä moisella matkalla saavuttaa kysymälläsi keskinopeuden kasvulla niin tosiaan panostaisin ennemmin fysiikkaan kuin tekniikkaan. Itse ajan työmatkat täysjäykällä maastopyörällä, risertankolla ja 2.2":n RalliKunkuilla ja kolmenkympin keskari helppo nakki... Usein ainoa vika/puute on tangon ja satulan välissä.
Aerokahvat on muutamia kymppejä, ellei välttämättä tahdo jotain hiilikuituhimmeliä jollain kovan katu-uskottavuuden merkillä.
Mulla on tälläiset:
http://www.tranzx.com/product/3tri/tb01.html
Toisessa pyörässä tälläinen:
http://www.tranzx.com/product/3tri/802.html
Jälkimmäinen on mukavempi, ensimmäinen on kevyempi ja saa matalemman ajo-asennon eli paremman aerodynamiikan.
Jälkimmäisen saa esim. http://www.dx.com/p/bike-bicycle-rest-handlebar-82107 mutta ensimmäisistä en tiedä mistä saa, ne on todennäköisesti peräisin jostain Oululaisesta pyöräilyliikkeestä 90-luvun lopulta, omani ovat kirkkaan keltaista huomioväriä, joten pystyasennosta ajellessa ne lisäävät pyörän havaittavuutta ja siten lisäävät turvallisuutta.
Ihan samaa kiinan kakkaa oli myös tuo jälkimmäinen jollainen mulla oli myös 90-luvullakin, nykyisen hommasin tuolta DX:stä ja en minä mitään eroa ole löytänyt, yhtä tuskaa asentaminenkin, kun liikaa liikkuvia osia, mutta toi ensimmäisen malli on helpompi asennettava.
DX:ssä on tollainenkin http://www.dx.com/p/aluminum-alloy-detachable-bike-bicycle-rest-handlebar-67297 en tiedä millainen on.
DX:ssä yksi vika on, että voi mennä joskus kauan, että saa tavaran, mulla meni kerran reilu 3kk, yleensä 3-6 viikkoa.
Tyylipellet nyt aina itkee jos poikkeaa Teh Normista :D
Lisäksi osalle on vaikeaa mieltää, että joku saattaa oikeasti osata ajaa, eikä vedä miljoonaa aerokahvoilta päiväkotilasten ulkoiluporukasta läpi jne.
Itsekkään en käytä noita kuin maantienlaitaa ajessa ja silloinkin enimmäkseen alamäissä tai jos on kovempi vastatuuli, taajamissa tulee ajeltua sitä 10km/h pystyssä asennossa, kun siellä on aina noita arvaamattomia.
Aijjuu, eräs seikka miksi moni vinkuu, on kun heikompikuntoinenkin saattaisi pärjätä työmatkatemmossa ja sehän käy tietty luonnonpäälle ;)
Työmatka-ajossa parempi aerodynamiikka on oikein hyvä juttu, säästetty energia on säästetty ruokakulu.
Mulla aerokahva meinaa yleensä 2 vaihdetta 9 pakalta, taitaa olla reilu 5km/h nopeudessa, ei se pelkkä aerodynaaminen parannuskaan tota taida tehdä, mutta jotenkin paremmin saa polkimiin tehoa kuin pystymmässä asennossa istuen. Mulla taitaa stemmi olla -24 astetta ja spacerit siten että tangon saa alimpaan mahdolliseen asentoon, aerodynamiikka maasturilla taitaa olla parempi siten kuin maantiepyörässä, kun on 26" rengaskokokin.
Monen pitäisi muistaa, että pyörällä liikkumista pitäisi edistää, jos työmatkakulkeminen pyörällä käy liian työlääksi tai hitaaksi, niin mieluusti hyppää autoon. Kaikkia ei myöskään huvita alkaa himoliikkujiksi, pyöräilyä on siis monenlaista, mikä osalta tällä palstalla tahtoo aina välillä unohtua.
arctic biker
16.09.2014, 19.55
Marko vain kertoi kuin nuo aerolisäkkeet on yleensä asennettu. Mun käytettynä osttamaani oli härpäkkeet asennettu, pari minuuttia pähkäilin ja sain jopa 20 ekua alennusta kun riisuin pois. Katoin että miten saan vaihteita vaihdettua? Kertakaikkisen turhat ja minusta, IMO, typerät.
Marko vain kertoi kuin nuo aerolisäkkeet on yleensä asennettu. Mun käytettynä osttamaani oli härpäkkeet asennettu, pari minuuttia pähkäilin ja sain jopa 20 ekua alennusta kun riisuin pois. Katoin että miten saan vaihteita vaihdettua? Kertakaikkisen turhat ja minusta, IMO, typerät.
Et ole sitten kokeillut, mutta tuomitset suoraan?
Oikein asennettuna ja käytettynä mitä parhaimmat, en itse edes voisi kuvitella ajavani pisempää matkaa ilman, on se niin hölmö tunne ajella jyrkkää alamäkeä ikäänkuin laskuvarjon kera.
Ei ole ongelmia vaihteiden kanssa eikä jarrujenkaan, saan helposti toisen käden jarrulle nousematta tangolta pois oikein nopeastikkin, jos jostain syystä tarvitsee, koskaan ei ole tarvinnut tosin, mutta ilman kokemusta se on aina helpointa olla oikeassa :)
arctic biker
16.09.2014, 20.48
Ajoin minä noilla pari kilsaa. Totesin etten kaipaa, ja huomasit vissiin
termin IMO?
kolistelija
16.09.2014, 20.51
Lisätangot on aika 2000-lukua... nykyään jengi käyttää tällasia (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=31238;page=1; menu=1000,4,133,31;mid=0;pgc=0;orderby=3), ainakin isolla kirkolla.
Kyllähän se jeesaa pyörällä kuin pyörällä. Miksi ihmeessä ne hybridiin olisivat yhtään sen tyhmemmät kuin maantiepyörään? Maantiepyörässähän aerodynaamista hyötyä ei juurikaan ole vs alaotteella ajaminen, mutta suoratankoisessa ero on merkittävämpi. Vastatuulessa ja kovassa vauhdissa apu on ihan selvä.
Hirveitä pamppupoliiseja täällä, mutta älä välitä. Itsekin pistin tollaset maasturiin ja tuomio oli täällä ankara, mutta pidän linjani. Ne toimii maantiesiirtymillä, no question. (Ja tuplaavat sitäpaitsi hyvänä kännykkätelineenä, jos haluaa käyttää gepsiä tai spotifyta, tuohon puhelin on näppärä kietaista tarrakiinnitteisellä käsivarsikotelolla).
;)
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/936765_10152075309238812_2102778943_n.jpg
ÖÖRRGGH! Anteeksi, en kuullut mitä tässä ketjussa puhuttiin, sillä olin oksentamassa
Kyllähän se jeesaa pyörällä kuin pyörällä. Miksi ihmeessä ne hybridiin olisivat yhtään sen tyhmemmät kuin maantiepyörään? Maantiepyörässähän aerodynaamista hyötyä ei juurikaan ole vs alaotteella ajaminen, mutta suoratankoisessa ero on merkittävämpi. Vastatuulessa ja kovassa vauhdissa apu on ihan selvä.
Hirveitä pamppupoliiseja täällä, mutta älä välitä. Itsekin pistin tollaset maasturiin ja tuomio oli täällä ankara, mutta pidän linjani. Ne toimii maantiesiirtymillä, no question. (Ja tuplaavat sitäpaitsi hyvänä kännykkätelineenä, jos haluaa käyttää gepsiä tai spotifyta, tuohon puhelin on näppärä kietaista tarrakiinnitteisellä käsivarsikotelolla).
;)
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/936765_10152075309238812_2102778943_n.jpg
Jonkinlaisen tarakan virkaakin ne saa toimittamaan, kävin tutun kenttäsirkkeliin vetämässä sähköjä ja parilla mustekalalla sai kohtalaisen kokoisen työkalupakin oikein tukevasti siihen tankojen päälle, tarakalle olisi ollut jo ahdasta, eikä tarakkaa edes ollut.
Lisäksi kyhäilin omaan ajovalolle putkesta kiinnityspaikan, nyt on hyvä kun valo tulee sen verran eteen ettei valaise rengasta ja vie pimeänäköä, lisäksi valon sai pyörän keskilinjalle.
Näin syksyisin iltapäivällä takki on liikaa ja sen saa näppärästi moisiin sarviin sidottua, vaikka aamulla takki onkin tarpeen.
Onhan noissa paljonkin hyötypuolia sen aerodynamiikan parantumisen lisäksi.
Alaotteellahan kädet jäävät selvästi enemmän sivulle, jossain video oli kun olivat testanneet sellaista asentoa, jossa kädet ovat kannattimessa kiinni yläotteella ja ukko leuka kiinni tangossa noin suurinpiirtein, sehän on vähän vastaava asento, mutta heikompi aerodynaamisesti.
Silti sekin oli parempi kuin alaote, aerokahvoilla ote tulee enemmän eteen ja selkä suoristuu ja tulee alemmas, jolloin on hieman pienempi tuo ilmanvastus.
Tuolla yksiosaisella asento jää ylemmäksi, kun siinä on nuo korokkeet kiinnikkeissä, sen kanssa en huomaa eroa alaotteeseen, mutta noiden kahden sarven kanssa eron pystyy huomaamaan. Suoratankoisessa molemmissa on selvä etu tosiaankin.
Astma kun on oikein pahana, niin silloin sitä on todella tyytyväinen noista aerotangoista, kun jalasta vaan puuttuu se potku ja pumppu ei ota kierrosta hengen ahdistuessa, niin kaikki keventävät tekijät kelpaa 70km kauppareissulla ja liki 10kg lastia mukana.
Osa on vaan henkisesti liian nuoria, että tollaisia asioita voisi ymmärtää.
^Joo sama mulla myös, lampputelineenäkin toimii kivasti kun saa aika eteen ja symmetrisesti keskelle => näyttää just täsmälleen eteenpäin. Tuossakin kuvassa on lamppu kiinni.
Jami2003
16.09.2014, 22.05
Tuli seurattua transcontinental ajoa ja aika monella siellä tuollaiset että ihan on katu uskottavat, tosin eihän ne siellä maastopyörällä ajele.
Itellä oli hybridissä joskus vuosituhannen vaihteessa ja sen jälkeen maastopyörässä jonka virittelin - työmatka ajoon. No nykyään on pyörä jokaiselle eri pinnoitteelle ja käyttötarkoitukselle joten kahvojakaan ei enää löydy.
Eli ehdottomasti kyllä ääni työmatka mankelin viritykseen ko kahvoilla.
e: ja vastaus itse kysymykseen. Halvin päästä yhteen kiinnitetty malli. Ei mene rahat hukkaan jos osottautuu turhakkeeksi ja kun molemmat kahvat on yhtä putkea ovat tukevammat.
^Joo sama mulla myös, lampputelineenäkin toimii kivasti kun saa aika eteen ja symmetrisesti keskelle => näyttää just täsmälleen eteenpäin. Tuossakin kuvassa on lamppu kiinni.
Sellainenkin tuli mieleen, en tiedä onko vain omaa harhaa, mutta mun mielestä talvikelissä, silloin kun ei ole lunta ja röpelöistä jäätä, on jotenkin lämpimämpi asento tuo aerokahvoilta ajaminen, mutta aika harvoin talvella tulee silti ajeltua noilta kahvoilta, nyt tulevana talvena noi Suomi-Tyresin renkaat jotain parannusta tosin voi tuoda pitoon, niin että enemmän voi testailla.
90-luvulla ei niin kylmä tuntunut, ajelin kerran noksun slikseillä kevättalvella nollakelissä ja tietty painavat ostoskassit tangoissa keikkuen, eräässä tiukemassa käännöksessä lähti vähän perä alta reilusta vauhdista johtuen ja rysäytin sellaiseen rakennuksen pilariin pahki, mutta onneksi oli tempokahva, muutoin olisi tullut OTB päin tiilistä muurattua pilaria, eikä silloin mitään kypräriäkään ollut.
Tempokahva otti kipeää, samoin etukiekko täysin solmuun, mutta itselle ei mitään, en edes kaatunut, tavallaan sellainen kasaanpainuva turvarakenne pehmensi sitä törmäystä, kiitos tempokahvan.
On muuten jännä tunne, kun yks kaks silmänräpäyksessä oletkin menossa tiilitolppia päin ja matkaa on vain pari metriä, nopeuden ollessa lähemmäs 30km/h, tietää että kohta rytisee ja mitään ei voi tehdä estääkseen sitä.
Pikkaisen liikaa taisi olla tosiaan tilannenopeutta, mutta sitä se elo silloin oli.
Caerlica
16.09.2014, 22.21
Kiitos CwA ja muut positiiviset sävyltään. Uutena tälle foorumille tuntui välillä ettei tänne enää viitsinyt katsoa.
Jeps, olen noin kolmekymppinen, en todellakaan mitenkään urheilijatyyppi, mutta pidän hyötyliikuntaa hyvänä juttuna. Kotona on puutöitä, ruohonleikkuuta ja muuta mitä edistää nyt terveyttä jotenkin. Työmatka on kuitenkin sellainen että autolla menee noin 15 - 20 min, ja pyörällä 30 min. Haluaisin päästä pyörällä nopeammin perille, ilman että olen yltiöhikinen. Työpaikalla kun ei ole mitään soveltuvaa suihkua saati pukeutumishuonetta, joten vain pyyhen itseni ja käytän dödöä neukkarissa.
Meno on sitä luokkaa että noin 10 asteessa otan takin pois ja menen pelkällä teknisellä paidalla ja ohuilla teknisillä housuilla kun olen päässyt noin 5 km päähän. Pyrin pitämään kovempaa tempoa, jotta keho pitää itseni lämpimänä. Toissaamuna kun oli noin 5 astetta niin pidin ei tuultapitävää pyöräilytakkia päällä koko matkan ajan.
Nyt on syksy tulossa, mutta etenkin lämpiminä päivinä niin ehdin tulla aivan liian hikiseksi että hiukan hävettää saapua töihin. Ja en halua matella jotain nopeutta että matka kestäisi peräti 35 min. Siksi tuo aerokahva kiinnostaa.
Minulla on hiirikädessä rannessa välillä ergonomiasta aiheuttavaa särkyä, joka säteilee. Mielestäni normipyöräilyssä tämä tuntuu hiukan pahentavan rannekipua. Saattaa olla osittain sitä kun kotitie on tuollaista kuoppaista helvettiä ja loppupää juuri tänä kesällä laitettua karkeita louhosmurskekiviä. Tämän rannevian huomioon ottaen, niin mikä ote on ergonomisempi ja siten parempi ranteelleni? Suora kahva tyyliin tämä (http://www.suomenurheilupyora.fi/tuote/76/729/xlc-pro-tri-bar) vai hiukan ylöspäin taittuva kuten esim tämä (http://www.dx.com/p/bike-bicycle-rest-handlebar-82107#.VBiKP2OGf84)?
CwA: Mitä nuo Suomi-Tyres renkaat ovat?
Miksi minun kannattaisi vaihtaa säätöstemmi?
Suomi-Tyres on entinen Nokia polkupyöränrenkaat, http://www.suomityres.com/renkaat/ 294 ja 300 nastaiset hommasin talvikaudelle.
Mulla on napsusormi tullut kirveenvarren puristamisesta, se on vähän samaa sukua ehkä sun rannevaivojen kanssa ja ylöspäin taivutettu on mielestäni parempi kuin normaali ohjaustanko, mutta onko se parempi kuin suora aerokahva, sitä en osaa sanoa. Mulla on lisäksi nousukahvat ja yleensä ajan nousukahvoilta epätasaiset osuudet, menee ne aerokahvoiltakin, mutta huonompi kontrolli ja eturengas uppoaa enemmän kivien sekaan.
Murskekiviin parhaiten auttaa reilu ilmatila renkaassa ja matalahko paine, 55mm tasoa kun on renkaan todellinen leveys, niin menee jo aika mukavasti moisessa ja leveämpi kumi ei sitten tarvitse niin paljoa painetta asfaltillakaan, mutta epätasaisella rullaa paremmin. Kapeilla renkailla tahtoo herkemmin tulla rullausvastusta paineita tiputettaessa.
37mm renkaalla tielle levitetty murskematto oli sellainen, että hädintuskin pääsi eteenpäin, 10km jälkeen olo oli jo aika sippi, kun taas 55mm renkaalla ei juurikaan eroa hiekkatiehen ilman murskemattoa, fiilis on sellainen, että pyörä leijjuu murskeen yllä.
Nousukahvoilta (bar ends englanniksi) mun mielestä vähemmän tärskyt tuntuu ranteissa, aerokahvoilta ajettaessa mikään ei tunnu ranteissa, koska voit ajaa vaikka sormet suorana irti tangoista, ohjaten vain kyynärpäillä. Toki kämmenet kannattaa pitää lähellä kahvoja, mutta ei tarvitse puristaa.
Samoin toki nousukahvoiltakin ajan yleensä sormet suorana, vain peukalo nousukahvan ja ohjaustangon kulmauksesta ja kämmenpohja nousukahvan 'juuren' päällä.
Tolleen olen ajellut yli 50km/h nopeuksia alamäkeen noilla murskekivisillä teillä, pyörähän ajaa itsekseen, ei sitä tarvitse kuin vähän suitsia, toki maastopyörissä tuo ominaisuus taitaa olla vahvimmillaan ;)
Satula kun on oikealla paikalla riittävän edessä (luotilangat saa unohtaa), sekä satulan kallistus sopiva, niin ettei paino ole käsillä, niin ei tarvitse oikeastaan muuhun kuin vaihteiden käyttöön ja jarrujen käyttöön sormia, muutoin voi ihan kevyesti koskettaa kämmenpohjilla tankoa.
Yksi ohje satulan säätöön on sellainen, että kun kädet irroittaa tangosta niin ei pitäisi tuuskahtaa nokalleen.
Säätöstemmillä voisi vaihtaa sitä ohjaustangon etäisyyttä/korkeutta, mutta en tiedä kuinka tarpeen se on, mulla on toisessa pyörässä sellainen ja sillä sain tangon alemmas, kun pyörän mukana tullut oli aika jyrkästi ylöspäin ja ajo-asennosta tuli liian pysty.
Toisessa pyörässä käänsin stemmin vain ympäri ja sain hyvän miinuskulman, sekä painoa enemmän eteen, mikä maastopyöräillessä on hyväksi, samoin parempi aerodynamiikka, mutta toikin on vähän mihin tottuu ja ehkä aerokahvan ensimetrit kannattaa tehdä ihan nykyisellä ohjainkannattimella.
Caerlica
16.09.2014, 23.15
Kannattaisiko talvirenkaiksi hankkia tuollaiset 55mm renkaat, ihan vain kotitien takia?
Jos itse tilaan netistä, miten tiedän tilaavani oikean koon? Mietin vähän menisinkö kivijalkakauppaan, mutta sitten pitää taas metsästää niitä Suomi renkaita 300 nastailla (mikä kuulosti hyvältä). Mistä esim tiedän, että nykyiseen vanteeseen menee tuollainen 55mm renkaat?
En ole btw koskaan ajanut "oikealla" maastopyörällä. Miten maastopyörä eroaa minun nykyiseen, huomioon ottaen että se on Tunturi X220 hybridi, jossa etuhaarukassa on alkuperäinen jousitettu haarukka.
Joku suositteli sen jousitetun haarukan vaihtamista. Onko siinä järkeää laittaa jäykkää hiilarihaarukka tjsp, kun ottaa huomioon tämän ajoittain karmivassa kunnossa olevan mursketien?
Kannattaisiko talvirenkaiksi hankkia tuollaiset 55mm renkaat, ihan vain kotitien takia?
Jos itse tilaan netistä, miten tiedän tilaavani oikean koon? Mietin vähän menisinkö kivijalkakauppaan, mutta sitten pitää taas metsästää niitä Suomi renkaita 300 nastailla (mikä kuulosti hyvältä). Mistä esim tiedän, että nykyiseen vanteeseen menee tuollainen 55mm renkaat?
En ole btw koskaan ajanut "oikealla" maastopyörällä. Miten maastopyörä eroaa minun nykyiseen, huomioon ottaen että se on Tunturi X220 hybridi, jossa etuhaarukassa on alkuperäinen jousitettu haarukka.
Joku suositteli sen jousitetun haarukan vaihtamista. Onko siinä järkeää laittaa jäykkää hiilarihaarukka tjsp, kun ottaa huomioon tämän ajoittain karmivassa kunnossa olevan mursketien?
Epäilen ettei pyörääsi mahdu tuollaiset renkaat, hybrideissä alkaa yleensä tekemään tiukkaa jo 50mm renkaan kanssa käsittääkseni. Lisäksi hintaahan noilla on, omat sain mielestäni halvalla noin 60€/kpl 26", isompi tuumakoko taisi olla tarjouksessa 65€/kpl. Sitten ovat aika raskaat talvella, tosin niinhän kaikki nastarenkaat, mulla tahtoo talvella vauhti puolittua.
Kannattaa mitata paljonko renkaille on tilaa leveyssuunnassa siinä pyörässäsi, edessä ja takana.
Mun hybridissä takana ylhäällä oli muistaakseni inauksen vajaa 52mm putkien välissä, eli kun 48mm todellista leveyttä olevan renkaan laittoi, niin tahtoi olla ongelmaa, mutahiekka ei mahtunut olemaan renkaan ja pyörän rungon välissä, sohjokelillä tilanne meni vielä pahemmaksi ja lokariahan ei mitenkään saanut asennettua.
Se etujousitus ei välttämättä kovin paljoa tee murskeella, ei mun maasturinkaan kelvoton Suntour XCT keula tee oikeastaan mitään murskeella, tosin ei se hukkaa polkemistehoakaan, mutta melkoinen ankkuri se on. Kun vauhtia on lähemmäs 40 ja oikein isoon pitkän heinän piilottamaan monttuun vetää, niin silloin siitä joustosta on ehkä jotain hyötyä ollut, mutta muutoin aika vähän, joku huomattavasti koko pyörän hintaa kalliimpi keula saattaisi suodattaa jo epätasaisuuksiakin.
Jäykän keulan hinta on kovempi kuin tuollaisen edullisen aerotangon, se keula toki voi parantaa kiihtyvyyttä (vähemmän painoa, pyörä teoriassa kiihtyy nopeammin samalla teholla, käytännössä ero voi jäädä pieneksi), mutta ennemmin talvikäyttöön joku käytetty 90-luvun jäykällä keulalla varustettu maastopyörä, paljon enemmän vastinetta sijoitetulle rahalle mielestäni.
Minähän en ole ajanut tuolla sinun pyöräsi mallisella, joten en voi tietää millainen se on, mutta oma Renault hybridi jos olisi samankaltainen, niin se ei suoraan oikein mitenkään kulje, vähäinenkin tasapainon muutos vaihtaa pyörän suuntaa.
Maastopyörillä joilla olen ajanut ei taas suunta muutu ellet nimenomaan niin tahdo, pyörää voi kallistaa vaikka 45 astetta pitäen kiinni tangosta kahdella sormella, ja suunta ei muutu, mutta Renaultin hybridillä mentäisiin jo kumoon tuollaisesta urheilusta.
Maasturilla voin ajaa helposti ilman käsiä, mutta Hybridillä ei oikein yhdellä kädellä ajo suju, kun se niin herkästi vaihtaa suuntaa.
Sitten vielä kun maasturi on 26", niin muutama polkaisu ja vauhti nousee 15->40, hybridillä vaikka painoa on liki 6kg vähemmän ei vaan tapahdu niin, 28" renkaat tai jokin muu tekijä tekee siitä varsin rauhallisesti vauhtia keräävän.
Maasturissa on toki myös enemmän etukeno se asento missä ajetaan, eli vähemmän pysty, huonosti säädetyn satulan kanssa se on herkemmin paha ranteille.
Lyhykäisyydessään maasturilla loppuu ukosta usko ennen kuin pyörästä kyvyt, hybridillä alkaa taas pyörästä loppumaan kyvyt niin paljon aikaisemmin, että ukko ei uskalla edes kokeilla rajojaan.
Toki itse ajelen 4-16% nousuja sekä laskuja aika paljon soralla ja jonkin verran asfaltilla, enkä alamäkiin tykkää jarrutella, sellainen 70-80km viikottainen pisempi ajomatka on kauppareissuna jossa jatkuvaa mäkiajoa asfaltilla, jyrkin nousu 7%, tulee valittua tuo 6kg painavempi maasturi silti hybridin sijaan.
Nopeudessa ei isommin eroa, mutta maasturi on vaan niin paljon vakaampi menemään pientareettoman tien laitaa.
Ai niin ja on mulla peilikin, vähän pakollinen varuste näissä olosuhteissa :)
Jeps, olen noin kolmekymppinen, en todellakaan mitenkään urheilijatyyppi, mutta pidän hyötyliikuntaa hyvänä juttuna. Kotona on puutöitä, ruohonleikkuuta ja muuta mitä edistää nyt terveyttä jotenkin. Työmatka on kuitenkin sellainen että autolla menee noin 15 - 20 min, ja pyörällä 30 min. Haluaisin päästä pyörällä nopeammin perille, ilman että olen yltiöhikinen. Työpaikalla kun ei ole mitään soveltuvaa suihkua saati pukeutumishuonetta, joten vain pyyhen itseni ja käytän dödöä neukkarissa.
Nyt on syksy tulossa, mutta etenkin lämpiminä päivinä niin ehdin tulla aivan liian hikiseksi että hiukan hävettää saapua töihin. Ja en halua matella jotain nopeutta että matka kestäisi peräti 35 min. Siksi tuo aerokahva kiinnostaa.
Kukin ajakoon millä hyväksi näkee, mikäs siinä.
Kuitenkin kun tavoitteenasi on lyhentää matkaan käytettyä aikaa hikeentymättä, tein lyhyttä Elon laskuoppia käyttäen nopeita laskuharjoituksia.
Nykyinen nopeutesi on n. 16.3 km/h (9.5 km 35 min). Noin 4 km/h nostolla (20 km/h) pääset aikaan 28.5 min. olettaen että saat ajaa yhtä soittoa koko ajan ilman pysähtymisiä ja kiihdytyksiä. N. 23 km/h nopeudella pääsisit n. 10 minuutin säästöön em. reunaehdoin. 25 km/h nopeus toisikin sinut jo lähelle autoa (n. 23 min).
Jos matkallasi on yhtään pysähtymisiä valoihin, risteyksiä joista pitää kääntyä ja joihin pitää hiljentää tai ylämäkiä, uskaltaisin sanoa, ettei aerotangot tuo sitä tulosta jota ehkä odotit. Tämä vain siltä kantilta, että tulisi pettymys.
Mutta jos empiiristä kokeilunhalua on, mikä ettei. En minäkään kaikkea uskonut mitä äiti ja muut 'auktoriteetit' (tai sinä itseään pitävät) aikoinaan sanoivat ja hyvä niin.
Oletko kauankin jo polkenut? Tuo matka kohottaa kyllä aluksi kuntoa jos pohja on alhaalla ja myös sitä myötä alat saada kulutettua aikaa pienemmäksi.
Tietysti alkamalla hieman enemmän urheilulliseksi ja tekemällä pitempiä rauhallisia lenkkejä pari-kolme kertaa viikossa kunto kohoaa nopeammin ja enemmän ja aika tippuu nopeammin.
Osa on vaan henkisesti liian nuoria, että tollaisia asioita voisi ymmärtää.
Tai fyysisesti riittävän nuoria ettei moisia härpättimiä tarvitse ymmärtää :D
Caerlica
17.09.2014, 09.41
Asun pohjanmaalla, joten on täällä loivia kumpuroita sillä reitillä mitä ajelen, mutta pääosin matka on aika tasaista, tosin jonkun verran mutkittelevaa reittiä. Tie on kylätie, ei valtatie. :P Näitten suorien loivien alamäkien vuoksi pohdin tuota aerotankoa. Ja jos pääsen korkeammalle keskivauhtille, niin hyvä on.
Vertailun vuoksi, niin aiemmin kun asuin Helsingissä pyöräilin töihin myös jonkin verran, Arabianrannasta Pitäjänmäelle. Tuolla en missään tapauksessa edes harkitsisi aero tangon käyttöä. :P Tänään ohitin matkallani 3 pyöräilijää (joista yksi vastaantuleva) ja 2 jalankulkijaa.
Olen tässä pyöräillyt nyt yli noin viikon verran jatkuvasti töihin. Kyllä olen huomannut että vauhti on noussut, kun pääse mittarin mukaan 25 ja ½ minuutissa tänään perille töihin. Tosin kyllä tuli kerran pysähdyttyä, kun riisuin takin ja laitoin sen laukkuun. Kylllä tässä on kunto jonkin verran noussit sieltä jostain hyvin syvältä. :P
Edit: Ja joo, vaimoni on muutaman kerran huomauttanut että olen välineurheilija. :P
Tuosta pyörän tasapainosta. Muistan aikanaan teininä että sinä aikaisella pyörällä pystyin kallistamaan paljon enemmän, ennen kuin tuli se fiilis että nyt ollaan kaatumassa. Tällä pyörällä tuskin uskallan kallistaa paljoa mutkissa; mitä nyt vähän kallistan vaihtaakseni hiljattain suuntaa. En tiedä mitä se oikein kertoo, mutta voin kyllä ajaa tuota pyörää pitämättä kiinni ohjaustangosta. Edelleenkin, minulle pyöräily ei ole urheuilua. En esim. tarvitse kallistaa tuota 45 astetta. Edit2: Mutta joo, vähän harmittaa kun ei uskalla kallistamalla mennä mutkiin niin kuin ennen vanhaan tein. Siihen on tosin hyvin vähän täällä tarvetta.
Nykyisellä pyörällä, niin olen kokeillut huvin vuoksi alamäissä polkea matalalla pää lähellä ohjaustankoa. Tulee sellainen fiilis, että pitää korottaa istuinta reilusti, ja että en mitenkään voi lähestulkoon täysin suoristaa jalkoja kun poljen. Viittaako tämä siihen, että pyörä on liian pieni, tai että hybridi ei sovellu tähän aero ajatukseen tjsp? Olen pohtinut että jos aero tangon hankin, pitää madaltaa ohjaustankoa, laittaa stemma niin paljon eteenpäin kuin vain voi, ja istuin sopivan korkealla.
Sitä merkittävämpihän se aerotangon hyöty on, mitä korkeampaa (pohja)vauhtia pystyy ylläpitämään. Ilmanvastus kun kasvaa nopeuden neliössä. Alta kahdenkympin vauhdeissa se on se ja sama nojaako aerotankoon, mutta kun (ilma)nopeus nousee alamäessä tai yli kolmenkympin, saati vielä kovemmaksi, niin virtaviivaisemman ajoasennon hyöty korostuu.
Lisäksi se on siinäkin mielessä matkaa tehdessä ihan kiva, että niin kropan kuin käsien asentoa voi vaihdella monipuolisesti. Eli jos on kämmenien puutumista, rannekipuja tms, niin rohkaisen kyllä kokeilemaan. Nuo omani on tilattu Bike-Discountista, mutta kyllä ranteille varmaan on mukavampi sellainen, jolle löytyy myös se pystympi osa.
Maantietangon alaotteella saa myös ajoasennon aika alas
^Juuri näin ja siksi se aerotanko onkin maantietangolla turhahko lisäke, jolla hyötyä alkaa olla vasta vimpan päälle vauhtia triathlon-hifistellessä. Sen sijaan suoran tangon kaveriksi siitä on hyötyä tavallisellekin työmatkapolkijalle.
Maantietangolla ei myöskään saa painetta pois käsiltä ja ranteilta millään ajoasennolla. Vaikka pelkkään maantieajoon maantietanko onkin yleensä paras vaihtoehto, mutta ei aina ja ei kaikille.
Caerlica
17.09.2014, 11.34
Taidan hankkia edullisen aerotangon tähän pyörään, ja sitten miettiä talven yli hankkisiko ohkaisemmat renkaat kesäajaksi, vai käytetyn toisen pyörän.
Tuo kuitenkin painaa noin 19 kg, niin olisi kiva pyöräillä myös 10 kg painoisella.
Tuli myös katsottua nykyisiä renkaita kivijalkakaupassa. Ne ovat noin 44 millisiä, eikä kuulemma suurempaa tuohon voi laittaa.
Taidan hankkia edullisen aerotangon tähän pyörään......
Tuo kuitenkin painaa noin 19 kg, niin olisi kiva pyöräillä myös 10 kg painoisella.
Sä haluat ajaa kevyemmällä pyörällä ja pulttaat siihen lisää painoa? Ei ymmärrä :)
Taisin nähdä ko. fillarin kuvan jossain toisella topicissa... -> Kevyet kumit päälle ja sisään, joustokeulan vaihto kiinteään, tarakka pois, lokarit pois... noilla tempuilla 5kg pois.
Caerlica
17.09.2014, 11.54
Miten tuo sateessa ajaminen sujuu ilman lokareita? Itse olen tottunut niihin (ja siihen että voi ajaa läpi pienen vesilätäkön nostamalla kenkiä).
Yleensä laitan repun kiinni tarakalle jossa pidän päivän lounaan (ja joskus muutama vaihtovaate). Kun pyöräilen pidän siitä että selkä on vapaana ja että ilma voi ilmata muuten hikisen selän.
Kokeilin pyöräillä suoraan ja samalla kallistaa pyörää. Tämä onnistui suhteellisen hyvin siten että seisoin itse suorassa ja käsillä kallistin ohjaustankoa ja siten koko pyörää. Mutta ei tämä oikein ole sama kuin perse istuimella ja mutkan ajaminen kaaren avulla kallistaen.
Jos olet vasta viikon polkenut, niin kunnon kohottaminen on tehokkain tapa lisätä vauhtia. Kotimatkalla kun hikoilu ei ole ongelma niin kannattaa ajaa välillä pidempää reittiä ja välillä kovempaa, intervalleja jne. Tuo 25-30 min melko rauhallista vauhtia ei kehitä kovin kauan.
Välinepuolella renkaiden vierintävastuksella on suuri merkitys alle 30 km/h nopeudessa, joten hyvin rullaavat kumit alle ja sopivasti painetta. Aerotangoista ei ole kokemusta, mutta varmista nyt ainakin että ne sopivat ohjaustankoosi eli mittaa ohjaustangon paksuus keskellä, yleensä joko 25,4 tai 31,8 mm. Sitten tietysti trikoot eli succikset jalkaan ja tyköistuva takki tai paita päälle, niilläkin saa ilmanvastusta pienennettyä verrattuna johonkin normituulipukuun.
Caerlica
17.09.2014, 12.11
Jos olet vasta viikon polkenut, niin kunnon kohottaminen on tehokkain tapa lisätä vauhtia. Kotimatkalla kun hikoilu ei ole ongelma niin kannattaa ajaa välillä pidempää reittiä ja välillä kovempaa, intervalleja jne. Tuo 25-30 min melko rauhallista vauhtia ei kehitä kovin kauan.
Enpä tiedä, mielestäni kyllä tuntuu kehossa tämä mielestäni ei rauhallinen 22 km/h keskivauhti. Jos tuota puolihikilenkkiä vetää kaksi kertaa päivässä 5 päivää viikossa, kyllähän sen pitäisi jo kohottaa kuntoa tai ainakin lihaskuntoa.
Grandi66
17.09.2014, 12.21
Tuolla vauhdilla rullailen Kampuksella (3" leveät renkaat) kauppaan 2,5 kilometrin päähän. Toisen pk-lenkki on toisen vk-lenkki.
Tulin aamulla tälläiset (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/endura-hummvee-trousers/rp-prod9363) jalassa töihin reilun 27 km/h avella. Paljonhan saisi rutistettua vauhtia lisää succiksilla.
...Paljonhan saisi rutistettua vauhtia lisää succiksilla.
No eiköhän cwa tai optimistix sen sulle kohta laske?
:D Reps. Tulee sellainen Härkönen & Vilenius -fiilis niistä jutuista. Mutta joo, herrasmiehet varmasti auttavat hädässä, joten heidän puoleensa kääntymään (sinne ketjuun).
kolistelija
17.09.2014, 13.29
Itse olen ihan tyytyväinen noin 22km/h työmatkanopeuteen (tänään aamulla 21,7km/h). Työmatka kestää noin 25 minuuttia tuolla nopeudella. Ihan kivaa ulkoilua.
Varusteina kireät pyöräilyvaatteet, kapearenkainen cyclocross ja suht normaali ajoasento.
Mitä työmatkan ajamiseen mahdollisimman lujaa tulee, niin omasta mielestäni se on turha/väärä tavoite. Olen nyt ylikuntoon ajautumisen jälkeen, jonka osatekijänä on ollut liian vähäinen palauttava/erittäin kevyt harjoittelu, ajanut työmatkat noin 20km/h keskinopeutta (juukyllä, häviän TMT:ssä) ja 115-120bpm keskisykkeillä. Tulos: jää huomattavasti paremmin ruutia koviin/pitkiin treeneihin, palautuminen on koko ajan parempaa, työmatka ei aiheuta stressiä vaan on ihan hauskaa ja haastavaa ajaa niin hiljaa kuin pystyy (se on yllättävän vaikeaa!). Aikaa 15km suuntaansa olevalla työmatkalla kuluu vain 5min enemmän per suunta verrattuna siihen, että ajaisin 125-135 keskisykkeillä.
Caerlica
17.09.2014, 13.43
Hmm. Tuli jostain saatua joskus tuollainen suunto rannemittari. Pitäisikö vilkaista mikä on syke sillä...
Mutta kuitenkin, tuo aerotangon idea on rullata pidemmälle vähemmällä energialla, ja siten vähemmällä sykkeellä ja hiellä. Ei idea ole vielä päästää irti hullun lailla. :)
...aerotangon idea on rullata pidemmälle vähemmällä energialla
Oma kokemukseni on (wattbikestä), että ajettaessa aerotangolta syke helposti nousee samoja watteja ylläpitäessä. En tiedä miksi, liekö tottumattomuutta. En ole myöskään koskaan ajanut tempotangolla "luonnossa", joten vaikea sanoa kumoaako ilmanvastussäästö tuon, ja minkälaisissa ajonopeuksissa. Tässä täytyy varmaan kääntyä optimistin puoleen, siellä ollaan varmaan valmiina teippaamaan suhun kaikenlaista anturia ja viiriä asian selvittämiseksi..
Oma kokemukseni on (wattbikestä), että ajettaessa aerotangolta syke helposti nousee samoja watteja ylläpitäessä. En tiedä miksi, liekö tottumattomuutta.
Omat havainnot on ihan samanlaiset WattBikestä sekä maantiepyörästä vastuksella ja pihalla niin aerodynaamisessa asennossa kuin sillä on mahdollista saavuttaa ilman lisätankoja. Sen sijaan täysveristä ja optimaalisesti säädettyä TT/Tri-pyörää en ole kokeillut, jota veikkaan huomattavasti taloudellisemmaksi. Mutta 19kg hybridistä ei taida tulla TT-pyörää vaikka asentaisi itsensä lisätankojen päälle aivan erityisen taloudellisesti.
Caerlica
17.09.2014, 15.20
Luonnossa tuulihan vaikuttaa niin paljon, että vaikka laittaisin oman anturini päälle, niin veikkaan että pitää tehdä paljon empiiristä mittausta ennen kuin varmistuu, miten suuri ero noilla asennoilla on. Ja sitten vielä se, että aerolla kenties pääsee muutaman km/h nopeammin keskinopeudelle, joten se ei ole mielestäni kovin hyvin verrattavissa.
Mitä työmatkan ajamiseen mahdollisimman lujaa tulee, niin omasta mielestäni se on turha/väärä tavoite.
Se on sinun kannaltasi väärä tavoite.
Yhä kannattaa miettiä miten se v:n aerotanko sopii tuollaisen pyörän geometriaan... ^ viitaten, työmatkatempo parasta huvia ja sykkeen nostoa...
Maantietangolla ei myöskään saa painetta pois käsiltä ja ranteilta millään ajoasennolla.
No ei ehkä aivan täysin koko aikaa, mutta ei paino käsillä kuulu olla. Itsellä maantiepyörässä on noin 10 cm satula ohjaustangon yläosaa korkeammalla ja väitän, että käsikosketus kahvoilla ajaessa on aika kevyt. Tämä liittyy oikeanlaiseen ajoasentoon ja keskivartalon lihasten kuntoon. Jos satula on liian edessä, niin paino menee väkisinkin käsille.
Se on sinun kannaltasi väärä tavoite.
Juu näin omalla kohdallani on. Yleisellä tasolla, jos on tavoitteena kehittyä, pitää sekä hiljaa että kovaa, ja pitkiksiä (harjoitustietämykseni päättyy). Empiirisesti voi havaita, että jos ajaa 2x päivässä noin 30min työmatkan about niin lujaa kuin pääsee, lopputuloksena sykealueiden viikko- ja kuukausitasolla on karu pyramidi: vähän hiljaa, paljon keskialueella, vähän kovaa. Kehitys jää junnaamaan. Lisäksi henkisesti on masentavaa aina ajaa samalla tavalla. Erilainen ajoharjoittelu on hauskempaa.
Pohjanmaalla tuulee aina ja mikä siinä on, että se on aina vastatuulta, näin ainakin P-Pohjanmaalla, kun siellä asuin.
Jos tuulee vastaan 20km/h eli 5,5m/s ja ajaa 20km/h, niin on aika pitkästi sama kuin ajaisi 40km/h, kyllä kivasti 40km/h vauhdissa tipahtaa ilmanvastus aerotangolla :D
Itse maasturin hankinnan jälkeen on huomannut kuinka hauskaa se pyöräily voi olla, hybridillä kituuttamisen jälkeen. Tänäänkin tuli 80km reppu selässä ja paluumatkalla 5kg ostoksia repussa. Alku ja loppupiste on reilu 100m korkeammalla kuin kääntöpaikka, 16kg pyörä + reilu 100kg ukkoa, joku kilo kamppeista ja 5kg ostoksia, ylämäkiin alkaa ketju äkkiä kiristymään jos vauhtia meinaa ylläpitää eli energiaakin palaa.
Aerotanko oli kiva, kun nokan edestä paluumatkalla oli 3m/s tuulta.
Tuli testattua myös tankojen tukevuus, kun laskettelin reilu 60km/h hiekkarinnettä alas ja alla olikin pyykkilautaa, nopeasti vaan paino jaloille ja ote löysäksi, pyörä aikansa tärisi eikä mitään ongelmaa. Vasen ranne vihoitteli jo ennen kuin pääsi matkaan ja oikean käden sormet ei oikein toimineet, mutta mikäpäs tuossa tangolla pötkötellessä, ei siinä rannetta eikä sormiakaan oikein tarvitse.
Niin noissa aerotangoissa yleensä tulee sovittimet, joilla saa sen eripaksuiseen tankoonkin, äkkiä noita toki sahaa itse jostain hajonneen huviteltan runkoputkista myös. Kokemuksesta voin sanoa, että kumiset sovittimet ei toimi, pitää olla metallia ja tahtoohan ne ohjaustangon maaleja raaputella, että se kannattaa tiedostaa.
Nopeutta etenkin tuulisella kelillä tulee kyllä lisää, mutta mielekkyyttä ajamiseen mun mielestäni enemmän ja joskus se fiilis tuo sitten sitä lisävauhtiakin.
Reisitaskuhousut ja metsurintakki oli tällä kertaa, sekä peruslenkkarit, että voi kauhistella, koko matkalla on vain yksi kohta tasaista ja siinä kevyesti polkien niin ettei juurikaan rasitusta tuntunut oli vauhtia 28km/h pieneen vastatuuleen, lähelle neljäkymmentä kai pääsisi kun oikein höyryäisi, mutta kyllä noi renkaat huutaa siinä kohtaa jo melkoisesti.
Alamäessä ovat noi Bontragerit kuin sireenit ja kansa tietää varoa, että taas se yksi hullu tulee miljoonaa mäkeä alas...
Alle 4 tuntia meni tälläkertaa, ei täysiä ajellen.
Enkös mä johonkin heittänyt jonkin youtube klipin missä verrattiin maasturikuskien muotia maantiekuskien muotiin tuulitunnelissa ja eroa oli sen verran, että maastopuolellakin pitäiis succikset kiskoa päälle.
En minä muista enää lukuja, pari prosenttia eroa?
Jos kuntoa haluaa kohottaa, niin muuttaa riittävän mäkiselle seudulle ja roudaa repussa vaikka käsipainoja, lähemmäs 20kg mulla on parhaillaan ollut repussa kun on mäkeä tahkottu ylös ja alas, ei tarvitse seuraavana päivän arvella, että oliko tehoa harjoituksessa, sen tuntee.
Työmatkalle tonne pohjanmaalle paras olisi sellainen katettu nojakki, kinneri, mikä lie onkaan nimeltään, mutta hinnat on aivan normikuolevaisen lompakolle perustelemattomissa.
Caerlica
17.09.2014, 23.16
Tuli tänään käytyä ja ostamassa sellainen aerotanko mikä oli yhtenä kappaleena, V edessä pehmusteella. Pyysin liikettä sovittamaan sitä pyörään, kun koeajoin yhtä Cyclocrossaria.
Eri pyörien kokeilemisesta. En ollut ennen ajanut Cyclocrossarilla, ja tuossa oli sellainen maantietanko mikä muistutti jonkun elukan (buffalon?) sarvia, eli sivussa kaartui eteenpäin ja alas. Tuon ajamiseen en vain tahtonut tottua, todella kummallinen positio, ja fiilis oli että painoa oli todella paljon käsillä ihan olkapäähän asti. En oikein voinut kuvitella sitä mielekkääksi pyöräksi. Enkä kovin kauan sitä ehtinyt kokeilla. Olisi hyvä, jos saisi jonkun toisen pyörää kokeilla jonkin aikaa, jotta saisi käsityksen niistä... Täysjäykkä maasturi, cyclocrossari tjsp... Vinkkiä, anyone? :)
No kuitenkin, liikkeen myyjä oli auttavainen ja onnistui kiinnittämään sen tangon. Se osottaitui kuitenkin sellaiseen paikkaan, että se 28mm putki rupesi kaventumaan siltä kohdalta. Kotimatkalla se rupesi jo liikkumaan. Kotona sitten kokeilin sen kiinnittämistä niillä sovittimilla, mutta se osoittautui liian paksuksi. Sitten kiinnitin aerotangon ihan täysin keskelle, stemmin molemmille puolille. Jouduin aika kovaa vetämään sitä tankoa jotta saisin sen siihen asentoon kiinni, mutta onnistuin kuitenkin. Nyt se tuntuu olevan tarpeeksi tiukka; en saa sitä omalla painollani kiertämään ohjaustangon ympäri. Sopii vain toivoa ettei se ruve liikkumaan tuosta.
Kotimatkalla tuli jo ensimaku tuosta kun se vielä oli hyvin kiinni, ja oli sellainen olo että se toimi hyvin. Ei kalliskaan ollut. Kotimatkalla oli tosin myötätuulta, joten nopeasti muutenkin pääsi... Huomenna sitten voin kokeilla lisää. :)
Kinneristä puheen ollen, minulla oli viime talvena jonkin aikaa yksi sähkömoottorilla varustettu Mango Plus vuokrattuna. Kiva peli. Päätin kuitenkin luopua siitä käytön jälkeen. Halusin kokeilla, soveltuiko se ympärivuotiseksi vehjeeksi. Totesin ettei. Lämpimästä tallista kotoa lähtiessä -10 asteessa se toimi hyvin, mutta kotimatkalla huomasin että vaikka akun otin sisään, niin moottori oli kylmeentynyt liikaa eikä lainkaan reagoinut säätimeen. Piti polkea pelkin lihasvoimin nastarenkailla koko matkan kotiin. Osottaitui että valmistajakin toteisi, että se ei toimi alle -5 asteesa.
Lisäksi mielestäni lähteminen kotoa, ja n.s. lukitseminen kesti liian kauan ja oli liian monimutkaista. Sitten vielä se fakta, että pyörällä pääsen suorempaa reittiä kun voi mennä yhden metsäpolun ja vanhan osittain alasromahtaneen sillan kautta ja siten oikaista kenties peräti kilometrin verran. Jos olisin sinkku tai vailla lapsia, olisin voinut harkita sen pitämistä, mutta ajatus yhteisistä fillariretkeistä vähän ankealta, jos minä ajasin Mangolla ja muut tavallisilla pyörillä, ja sitten jatkossa lapsien ihmettely miksi isillä oli tuollainen aikuisten leikkikalu mutta he eivät saa. Jos matka olisi yli 15 km, niin joo, sitten ostaisin kyllä kinnerin. Mutta tuo 9,5 km mukaanlukien metsäpolkuoikaisu, niin on vain tarpeeksi nopea ja etenkin helppo tavallisella pyörällä.
Kenties joskus käytetyn kinnerin voisin ostaa, seuraavassa elämässä. :)
Selvisi muuten myös että renkani ovat noin 40 milliset, ja sitä suurempaa ei voi sovittaa nykyiseen pyörään. Myyjä suositteli talvirenkaaksi SUOMI W240 A 35-622 mallista Suomi-Tyres rengasta.
Jami2003
17.09.2014, 23.47
Jos vielä tarvii kiristellä niin leikkaa esim polkupyörän sisuskumista suikaleet sinne väliin.
Jos vielä tarvii kiristellä niin leikkaa esim polkupyörän sisuskumista suikaleet sinne väliin.
Toi ei oikein toimi, se kumi liiskautuu ajansaatossa ja taas löystyy. Tosin olen minä pitkästikkin ajellut löystyneellä eikä siitä sanottavaa haittaa ole alamäkiin vapaalla lasketellessa.
W240 on ihan hyvä, mutta Prismoissa on toisen ketjun mukaan 30 euron hintaan liki samaa Continentalin tekemänä, joka voi olla kustannustehokkain?
Edit: Siis Suomi-Tyresin tekemänä, mutta Continentalin merkillä myynnissä.
Tuossa on muuten jotain vinkkejä miten hakea sopivaa asentoa aerotangoilla, mutta toki voi osa kohdista olla haastavia saada aikaan nykyisen pyöräsi kanssa.
http://www.active.com/triathlon/articles/aero-on-a-budget-transform-your-current-ride-into-a-race-day-workhorse-881906
Seuraavaksi sitten kypärä aerodynaamiseen malliin ;)
http://www.bicycling.com/bikes-gear/bikes-and-gear-features/revenge-nerds
Caerlica
18.09.2014, 11.00
Jepulis, eka työmatkareitti aerotangolla. Ei mennyt kovin hyvin. Kaksi syytä.
1) Olin aamulla epätavallisen väsynyt, joka tuntui vaikuttavan mielitilaan ja siten pyöräilyinnokkuuteen.
2) Kun poljen "aero-asennossa", niin huomasin että käytän jalkojen voimia eri tavalla aikaisempaa verrattuna. Tämä tuntuu olevan enimmäkseen siitä kiinni, että en saa tarpeeksi tukea pyörän istuimelta. Kun pyöräilen normiasennossa, voin käyttää myös reiden (?) lihaksia lukkopolkimilla nostaessani polkimia ylös. Tällöin otan tukea satulasta. Kun tämä ei onnistunut, niin polkeminen aero asennossa johti siihen että ainoat lihakset mitä käytin oli kuin painoin polkimea alas, enkä niitä millä nostan polkimea ylöspäin.
Pitää kai nostaa vielä enemmän istuinta ja kallistaa se eteenpäin.
Tuosta CwAn 'sopivaa asentoa aerotangolla' linkistä, niin Proper Positioning osio vähän ihmetyttää. Siellähän fokusoidaan jalkojen säästämistä triathlonin juoksuosuutta varten. Kun tämä ei ole tavoite, vaan tavoite on käyttää lukkopolkia hyväksi ja siten "kaikkia" jalan lihaksia ylläpitääksen vauhtia jota jaksan polkea (kun huomasin etten jaksanut ylläpitää vauhtia polkemalla 'alas', niin nostaminen 'ylös' aina auttoi kummasti ja sitä kautta pystyin ylläpitämään korkeampaa vauhtia kauempaan).
Tuo 'Adding Aerobars' osio vaikuttaa hyvältä tosin. Pitää yrittää sitä noudattaa.
Eri pyörien kokeilemisesta. En ollut ennen ajanut Cyclocrossarilla, ja tuossa oli sellainen maantietanko mikä muistutti jonkun elukan (buffalon?) sarvia, eli sivussa kaartui eteenpäin ja alas. Tuon ajamiseen en vain tahtonut tottua, todella kummallinen positio, ja fiilis oli että painoa oli todella paljon käsillä ihan olkapäähän asti. En oikein voinut kuvitella sitä mielekkääksi pyöräksi. Enkä kovin kauan sitä ehtinyt kokeilla. Olisi hyvä, jos saisi jonkun toisen pyörää kokeilla jonkin aikaa, jotta saisi käsityksen niistä... Sinulle on varmaan annettu väärän kokoinen pyörä.
Ainakin kun maantiepyörään heitti aerotangon kiinni piti satulaa saada aika reilusti eteenpäin hyvän ajoasennon saavuttamiseksi, eli kokeile polkea satula vähän edempänä jos tuo auttaisi. Hybridien satulaputki tosin vissiin on jo aika pysty usein ja satula tätten suhteellisen edessä?
19kg hybridin vauhdin lisääminen kaupunki ympäristössä aerotangolla on kyllä melko marginaalista. Itse olen huomannut, että maantiepyörä+aerotanko yhdistelmällä tulee ajettua taajamassa melkein koko ajan ihan normiotteella. Jos vauhtia on alle 30km/h hyöty on niin marginaalinen ettei jaksa pyllistellä ja kun mennään kovempaa niin kevyenliikenteen väylällä mielllellään pitää kädet jarruilla. Toki jos on pitkää rauhallista suoraa ja jaloissa jerkkua pyöritellä kovaa niin iso hyötyhän tosta on, myös siihen alaotteeseen verrattuna. Ei niitä muuten käytettäisi aika-ajoissa ja tri-puuhissa.
Kansa vaatii kuvia 19kg aerohyrpiidistä!
MTBVespa
18.09.2014, 12.08
Eikös joku hypridikuvaketju tällä voorumilla oo.
Ylijäämäpyöräketju on ainakin
Kuvaketju - hybridit yms. (sisältövaroitus sisältää kuvia hybrideistä yms. rujoa) (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46076-Kuvaketju-hybridit-yms-%28sis%E4lt%F6varoitus-sis%E4lt%E4%E4-kuvia-hybrideist%E4-yms-rujoa%29)
Se tosiaan kyllä huomiona joka aerotankoon, että säädettävyyttä pitää olla. Se on likipitäen satavarma, että jos sitä ei mitenkään pääse säätämään kohdalleen, niin eihän se sovi...
Sama se mihin se kuva tän ketjun pyörästä tulee, kunhan saadaan se näkyville. :)
Mieluiten kuitenkin tähän ketjuun, niin pysyy asiayhteydessä.
Threadin innoittamana eksyin lukemaan eri ajoasentojen vaikutuksesta tarvittavaan tehoon. Eli aiheeseen löyhästi liittyen: http://www.bikeradar.com/road/gear/article/how-aero-is-aero-19273/ Jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä, kuinka isoja erot ovat, jos nopeudesta otetaan 10-15 napsua pois.
Jokohan Lidlistä saa kohta tempokypäriä? :p
Jos käytetään tempotankoa, niin miksei samalla tempokypärää. Se vielä entisestään lieventää ilmanvastusta. Niin, ja tietysti levykiekko taakse.
Jos käytetään tempotankoa, niin miksei samalla tempokypärää. Se vielä entisestään lieventää ilmanvastusta. Niin, ja tietysti levykiekko taakse.
Olihan noita takavuosina maastureissakin...
http://www.raleighusa.com/wp-content/uploads/2008/10/raleigh_john_tomac_page_1-1024.jpg
Jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä, kuinka isoja erot ovat, jos nopeudesta otetaan 10-15 napsua pois.
Erot voivat olla aika yllättäviä. Tuon artikkelin lopussa mainitaan yhdellä ranskiksella että hitaammassa nopeudessa ilmanvastusta karsimalla säästetään enemmän aikaa mutta vähemmän watteja, koska matkan pysyessä samana (esim. se työmatka) hitaammin etenevä käyttää siihen enemmän kokonaisaikaa, jolloin säästö sekunteina kasvaa suuremmaksi. Samaa asiaa kuvataan graafisesti tässä videossa (https://www.youtube.com/watch?v=O-7g1kqYJAY&index=2&list=PLcmaLnqmqDnmn_bCR0RJ-soSCDKCKR97t).
https://www.youtube.com/watch?v=O-7g1kqYJAY&index=2&list=PLcmaLnqmqDnmn_bCR0RJ-soSCDKCKR97t
Olihan noita takavuosina maastureissakin...
Otsikko kertoo kaiken - El Professional
Erot voivat olla aika yllättäviä. Tuon artikkelin lopussa mainitaan yhdellä ranskiksella että hitaammassa nopeudessa ilmanvastusta karsimalla säästetään enemmän aikaa mutta vähemmän watteja, koska matkan pysyessä samana (esim. se työmatka) hitaammin etenevä käyttää siihen enemmän kokonaisaikaa, jolloin säästö sekunteina kasvaa suuremmaksi. Samaa asiaa kuvataan graafisesti tässä videossa (https://www.youtube.com/watch?v=O-7g1kqYJAY&index=2&list=PLcmaLnqmqDnmn_bCR0RJ-soSCDKCKR97t).
https://www.youtube.com/watch?v=O-7g1kqYJAY&index=2&list=PLcmaLnqmqDnmn_bCR0RJ-soSCDKCKR97t
Aika yleisesti näissä aerojutuissa sitten vielä mennään unohtamaan se, että vain ilmanopeus merkkaa, eli tuulen vaikutus on melkoinen.
On tilanteita, joissa 15km/h vauhdillakin olen saanut hyötyä aerokahvoista, toki suoratankoinen kyseessä.
Satulan nokka pitää olla alempana ja satula ylempänä tosiaan, kompromissi joka toimii aerokahvoille sekä pystyssä asennossa, on hyvin vaikea löydettävä ja siltikin kompromissi.
Polvi kun osuu rintakehään, niin on aika hyvä :D
Aika yleisesti näissä aerojutuissa sitten vielä mennään unohtamaan se, että vain ilmanopeus merkkaa, eli tuulen vaikutus on melkoinen.
On tilanteita, joissa 15km/h vauhdillakin olen saanut hyötyä aerokahvoista, toki suoratankoinen kyseessä.
Juurikin noin, vastatuuli ja tyynellä yli 25 km/h nopeus on tilanteet, joissa aerokahvoista on hyötyä. Muissa tapauksissa kannattaa satsata kunnon renkaisiin ja siihen että laakerit ym on huollettu asianmukaisesti, eikä jarrut laahaa. Renkaiden merkitystä ei kannata väheksyä. Kannattaa muistaa, että kapeampi ei ole parempi. Ohuempi on yleensä parempi (siis kyljistä ohuempi). Kuviolla ei ole yhtä suurta merkitystä kuin renkaan runkorakenteella.
Juurikin noin, vastatuuli ja tyynellä yli 25 km/h nopeus on tilanteet, joissa aerokahvoista on hyötyä. Muissa tapauksissa kannattaa satsata kunnon renkaisiin ja siihen että laakerit ym on huollettu asianmukaisesti, eikä jarrut laahaa. Renkaiden merkitystä ei kannata väheksyä. Kannattaa muistaa, että kapeampi ei ole parempi. Ohuempi on yleensä parempi (siis kyljistä ohuempi). Kuviolla ei ole yhtä suurta merkitystä kuin renkaan runkorakenteella.
Tuollahan on kohtalaisesti jo numerotietoa erilaisista renkaista ja niiden jarruttavasta vaikutuksesta:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51748-maastopy%F6r%E4-maantiek%E4ytt%F6%F6n-rengas-suosituksia
Kiva olisi enemmänkin ja etenkin nykyaikaisista renkaista löytää tuota todellista tietoa, mutta sitä ei oikein mistään löydä, kun kaikki perustuu nykyään mielikuvamarkkinointiin, joka tarjoaa about 0% informaatiota renkaan todellisesta nopeudesta.
Toi aerokahvojen hyötykin on monitahoinen asia, aerodynaaminen hyöty on yksi asia, mutta sitten on muitakin hyötyjä, joita on jo käytykin ketjussa läpi, se kokonaishyöty on mielestäni noiden kaikkien summa, ehkä on turhan kapeakatseista tarkastella vain aerodynaamista hyötyä, kun aerokahva voi mahdollistaa pisemmät ajorupeamat ilman epämukavuutta noin esimerkkinä.
Ei ole aerotankoja, eikä tule. Siksi istunkin työmatkan peesissä ja isken vasta loppukirissä.
Caerlica
19.09.2014, 17.06
Heip,
Olen aika tyytyväinen aerotankojen ja lukkopolkimien hankintaan. Eilen myötätuulessa kotiin 25 km/h keskinopeus ja tänään töihin pienellä vastatuulessa 23,6 km/h keskinopeus. Paljon parempi kuin ilman aeroa ja lukkopolkimia. Aerokin nosti hiukan keskinopeutta.
Pitää vain miettiä jaksaako pyöräillä talvella, jos vauhti puolittuu ja työmatka kestää tuplasti kauemmin kuin autolla.
Porukka pyyteli kuvia. Tässä pari tästä aamusta. Tuosta myös näkee miten pyörä on lastattu. Olen säätänyt tuota istuinta korkeammalle ja jonkin verran kallistanut sitä eteenpäin. Yhteensä painoa veikkaisin jotain 20 - 21 kg:n paikkeilla.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/19/e67dee85fd2eb51fae05ea8018a89c93.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/19/7ad77c91deb06cc0c83325378e4739a3.jpg
Kuva kertoo taas kerran enemmän kuin tuhat sanaa.
http://img138.imageshack.us/img138/7769/itken.png
Caerlica
19.09.2014, 21.29
Pitääkö nuo vastaukset tulkata negatiivisiksi kommenteiksi?
Mielestäni toi yhdistelmä toimii hyvin työmatkapyöränä, mitä nyt vähän painava on.
Heip,
Olen aika tyytyväinen aerotankojen ja lukkopolkimien hankintaan. Eilen myötätuulessa kotiin 25 km/h keskinopeus ja tänään töihin pienellä vastatuulessa 23,6 km/h keskinopeus. Paljon parempi kuin ilman aeroa ja lukkopolkimia. Aerokin nosti hiukan keskinopeutta.
Pitää vain miettiä jaksaako pyöräillä talvella, jos vauhti puolittuu ja työmatka kestää tuplasti kauemmin kuin autolla.
Porukka pyyteli kuvia. Tässä pari tästä aamusta. Tuosta myös näkee miten pyörä on lastattu. Olen säätänyt tuota istuinta korkeammalle ja jonkin verran kallistanut sitä eteenpäin. Yhteensä painoa veikkaisin jotain 20 - 21 kg:n paikkeilla.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/19/e67dee85fd2eb51fae05ea8018a89c93.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/19/7ad77c91deb06cc0c83325378e4739a3.jpg
Sullahan näkyy olevan säädettävä ohjainkannatin ellen väärin näe, se on nyt aika korkeaan asentoon säädetty, kannattaa säätää niin, että on suht vaakatasossa, samoin tankoa kannattaa säätää niin alas kuin mahdollista. Uuteen asentoon tottuminen kestää jonkin aikaa, mutta sitten on paljon parempi.
Satula sitten kannattaa säätää siten, ettei paino ole käsillä jatkuvasti, jos joudut ajamaan pystyssä asennossa paljon, mutta sitten jos ei tarvitse niin se voi olla enemmän optimoitu aerotangolle, mutta toi on sitten aina jonkinlainen kompromissi, sillä kuitenkin voi ranteita säästää, jos kipeytyvät tangon laskemisen jälkeen.
Itselläni on toiminut satula niin edessä ja nokka niin pystyssä kuin vaan pystyy pitämään, ilman kipuiluja nivusissa tai polvissa. Tolla periaatteella ranteiden kipuilukin pysynyt sitten poissa.
Aerodynamiikan kannalta sun ehkä kannattaa kääntää reppu ympäri ja sitoa se mustekalalla tai parilla, kiilamainen muoto taakseppäin on aina aerodynaamisempi kuin kiilamainen muoto eteenpäin. Hihnat kannattaa myös sitoa kiinni, niin eivät heilu ilmavirrassa aiheuttaen lisää ilmanvastusta.
Juomapulloteline satulaputkessa eli tossa pystyputkessa olisi aerodynaamisempi kuin tuossa nykyisessä paikassaan. Mahtuisiko vaijerilukko reppuun?
Noi nyt on mitä äkkisestään tuli mieleen, mikään tuskin suuria aikasäästöjä tuo, mutta enemmänkin vinkkejä siihen aerodynamiikan näkemiseen, jonka oivaltamalla voi kehittää enemmänkin pieniä parannuksia ja siten hieman vähennettyä energiantarvetta.
Itkevistä pikkuneideistä ei kannata välittää, ne nyt ei vaan tiedä mitä elämä on ja vinkuvat turhasta.
arctic biker
20.09.2014, 10.35
http://nypost.com/2014/09/18/cyclist-slams-into-pedestrian-in-central-park/
Ollaan sitten varovaisia niitten aerotankojen kanssa:-)
No sittenhän rahat eivät menneet hukkaan.
On tuossa sellainenkin puoli, että tuo keula syö energiaa, jos pyöritys ei ole tasaista. Lukoilla saa helpommin taisaisemman pyörityksen ja keulan energiahukka on pienempi. Tarpeeksi tasaiseen kun oppii pyörittämään, niin hyötysuhde kasvaa edelleen.
Jäykkä kuitukeula parantaisi varmaan hyötysuhdetta edelleen ja keventäisi pyörää, mutta ei taida olla investoimisen arvoinen juttu. Sitten kun saa ajettua laakerit ja voimansiirron loppuun (voi siinä joku kymppitonni mennä), niin miettii koko kaluston päivitystä. Ei muuta kuin kovaa ajoa vaan.
No sittenhän rahat eivät menneet hukkaan.
On tuossa sellainenkin puoli, että tuo keula syö energiaa, jos pyöritys ei ole tasaista. Lukoilla saa helpommin taisaisemman pyörityksen ja keulan energiahukka on pienempi. Tarpeeksi tasaiseen kun oppii pyörittämään, niin hyötysuhde kasvaa edelleen.
Jäykkä kuitukeula parantaisi varmaan hyötysuhdetta edelleen ja keventäisi pyörää, mutta ei taida olla investoimisen arvoinen juttu. Sitten kun saa ajettua laakerit ja voimansiirron loppuun (voi siinä joku kymppitonni mennä), niin miettii koko kaluston päivitystä. Ei muuta kuin kovaa ajoa vaan.
Milläs tavalla noi keulat noin yleensä ottaen toimii, eli kun puhutaan aina kuinka keula hukkaa polkemistehoa, niin tällöinhän keulassa pitäisi jotain jousituksen liikettä tapahtua?
Kun tuo oma XCT ei jousta yhtään mihinkään polkiessa, jos oikein kovasti nyhtää tangosta kun polkee tai putkelta polkien oikein pumppaa niin sitten tapahtuu liikettä, mutta mm. asfaltin katkoksissa yms. pienessä ei tapahdu mitään, eikä 99% ajasta polkiessa tapahdu mitään hytkymistä, niin olen ihmetellyt, että onkohan kyse ihan vain uutuudenjäykkyydestä vai onko osa vaan sellaisia tiukkoja niin ettei sitä hukkumista tapahdu?
Säädöillä ei oikein vaikutusta ole muuta kuin sagiin ja sitä kautta sitten siihen miten paljon joustetaan, muttei siihen herkkyyteen, käytännössä mun massalla saa pitää tiukimmassa asennossa, etenkin aerokahvoilta kun ajaa tai muutoin jousitus on vaan suht pohjassa jatkuvasti, mikä tietty olisi aerodynamiikan kannalta parempi.
Joskus ajoin Scott maastopyörällä ja siinä oli tosi herkkä se liike, mutta myös pohjasi tosi herkästi, eikä mitään säätöjä, eli ilmeisesti löysempi jousi ja ehkä kuluneempi keula, jolloin liikkellelähtö ei ollut niin tahmainen.
Tiukempi jousi ehkä olisi mun nykykeulaankin parempi, niin voisi pitää vähemmän preloadia ja saisi pisemmän liikeradan käyttöön, ehkä sitten toimisi herkemmin ja tulisi tuo pyörittämisen tasaisuuden tarve paremmin ilmi, mikä kehittäisi pyöritystekniikkaa, eli välttämättä ei huonokaan veto.
Jotain mopon jousia mulla olisikin, jos vähän mittailisi...
Caerlica
20.09.2014, 20.34
Ainoat kerrat milloin itse selvästi huomaan jousen liikkeen on jos seison pyöräillessäni ja poljen kovaa. Tuota tuli tehtyä ennen ylämäessä. Nyt toimii paremmin lukkopolkimilla polkeminen.
Itse alunperin luulin sitä etujoustoa hyväksi mutten enää. Itse kun painan vajaa 69 kg niin pieneen tiekuoppaan ajaminen ei sitä aktivoi.
Pitääkö nuo vastaukset tulkata negatiivisiksi kommenteiksi?
PITÄÄ!
Mielestäni toi yhdistelmä toimii hyvin työmatkapyöränä, mitä nyt vähän painava on.
Minun tuntuma tästä foorumista on, että täällä kirjoittelevat ovat lähes kaikki ainakin minun näkökulmasta raskaan sarjan harrastajia, useimmat juurikin pyöräilyn harrastajia, jolloin asenne ja mielipiteet ovat sen mukaiset. Jos henkilö pyöräilee vain osana liikunnallista elämäntapaa eikä varsinaisesti profiloidu nimen omaan pyöräilijäksi, voivat nämä kommentit todella vaikuttaa tylyiltä, negatiivisilta ja suppeilta.
Itse en näe mitään ongelmaa siinä, että kehittää omaa pyöräänsä siihen suuntaan, mikä tuntuu hyvältä juuri sillä hetkellä ja siinä tilassa. Oikeastaan juuri näin pitääkin tehdä. Hyvä puoli tässä on se, että mikään ei ole lopullista. Lisävarustelut voi purkaa ja uudelleenasentaa juuri niin monta kertaa, kuin haluaa. Yhdistelmiä voi varioida mieltymysten mukaan. Sinun tapauksessasi, tai kenen tahansa tapauksessa näen, että mikä tahansa muutos, joka saa sinut pitämään pyöräilystä enemmän, mikä tekee kokemuksestasi nautittavaman, on oikein. Siitäkin huolimatta, että se ei ole yleisen mielipiteen mukainen, ei tee siitä väärää.
Ajokokmenuksen mukavoiminen, nopeuden maksimoiminen, tuulenvastuksen pienenentäminen, kunnon kohottaminen you name it.. Jotain tai kaikkia näistähän jokainen pyöräilijä varmaan hakee, kukin tavallaan. Ja jos nyt kävisi niin, että vuoden kuluttua olisit eri mieltä, kuin tällä hetkellä, mitä sitten. Et ole vielä siellä. Joten rohkeasti toteuta itseäsi. Eikä kaikkien tarvi olla pro-kuskeja. Työmatkapyöräily on oikein hieno harrastus.
Tässä topicissa onkin nyt hyvä esimerkki miksi kellään ei kannata sekaantua noihin halpisjoustoihin. Ne ei toimi yhtään oli kuski sitten painava tai kevyt.
Kengänsuojilla saa myös pyörteet kuriin jalkaterien seudulla
Kuinkahan Caerlican pyörä on kulkenut?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.