Näytä tavallinen näkymä : Ketjunkatkaisin niitin pitimellä?
Eli haussa siis ketjunkatkaisin, jossa on niitin pidin kun niittaa ketjua yhteen.
Nykyisellä katkaisijalla on hankala niitata ketjua kiinni, kun ei saa pidettyä niittiä paikoillaan. Pienillä kärkipihdeillä onnistuu,
mutta ei silti ole kovinkaan helppoa, etenkään jos on ottanu asennusjuomaa.
Onko siis tällaisia pitimellä olevia ketjutyökaluja olemassa?
Pyörällä ja autolla
10.09.2014, 18.40
Eli haussa siis ketjunkatkaisin, jossa on niitin pidin kun niittaa ketjua yhteen.
Nykyisellä katkaisijalla on hankala niitata ketjua kiinni, kun ei saa pidettyä niittiä paikoillaan. Pienillä kärkipihdeillä onnistuu,
mutta ei silti ole kovinkaan helppoa, etenkään jos on ottanu asennusjuomaa.
Onko siis tällaisia pitimellä olevia ketjutyökaluja olemassa?
Katkaisijasta en tiedä mutta ainakin Shimanon niiteissä on ns ohjuri joka työnnetään ketjun reikään ja se pitää niitin paikoillaan http://www.bikester.fi/368549.html
Ei tosiaan mitään pihtejä tarvi, niitti huulille ja sisään.
Ilmeisesti jengi pitää tommosia ohjurillisia niittejä aina matkassa?
Entäs sitten jos ei ole noita ja pitää saada pelkkä niitti (vanha niitti) menemään sisään...
peruspertti
10.09.2014, 21.03
Ei taida onnistua
Ilmeisesti jengi pitää tommosia ohjurillisia niittejä aina matkassa?
Entäs sitten jos ei ole noita ja pitää saada pelkkä niitti (vanha niitti) menemään sisään...
Jep. Satulalaukussa matkustaa mukana ohjurillinen tappi tai kaksikin, pari lenkkiä ketjua ja tarvittava työkalu.
Onnistuu mutta on vaikeata...
Kysytään nyt samaan hyömyyn. Voiko tommosta niittiä edes uusio käyttää?
Mulla on ainakin monta liitosta auennu just siitä paikasta, kun laittanu vanhan niitin, vaikka liitos näyttäny ihan hyvältä.
Voiko tommosta niittiä edes uusio käyttää?
Virallisesti ei, mutta huolellisesti vanhalla niitillä liittämällä ketju saattaa kestää normaalikäyttöä kohtuullisen pitkään. Ei sellaisella kuitenkaan kamalan kauas kotia kannata lähteä.
Normaalin niitin käyttäminen perusketjunkatkaisimella onnistuu kun on sorminäppäryyttä ja ketjun saa kyljelleen vaikka pöydälle. Tienposkessa tai metsässä en lähtisi edes yrittämään.
Pyörällä ja autolla
10.09.2014, 22.36
Ilmeisesti jengi pitää tommosia ohjurillisia niittejä aina matkassa?
Entäs sitten jos ei ole noita ja pitää saada pelkkä niitti (vanha niitti) menemään sisään...
On mullakin muutama niitti ja työkalu mukana ja sitten on näitä ketjulukkoja muutama niin ei tarvitse niittien kanssa puljata jos paha paikka sattuu http://www.fillarikellari.fi/ketjulukko-8-v-missing-link-7-1-cl571-kmc
Muistaakseni vanhan käyttöä uudelleen ei suositella...Ehdotan siirtymistä ketjulukkoihin.
Markku Silvenius
11.09.2014, 08.52
Onko aikuisten oikeasti joku syy miksi käyttää niittejä? Omat kokemukset niiteistä loppui joskus..olisiko 20 vuotta sitten ja kun tuntui että Tayan pikaliittimet oli huonoja (olisiko sekin johtunut enemmän silloin huonokuntoisesta muusta voimansiirrosta ja typerästä välitysten hallinnasta & käytöstä) niin parempia löytyi ja sen jälkeen niitä on hajonnut se 3-5. Not bad tuohon aikaväliin, ei nyt ainakaan 2000-luvun alusta, ellen ihan unohtamaan ole mennyt..
On. Niitti kunnollisella työkalulla on helppo ja nopea käyttää. Oman kokemukseni mukaan kätevämpi, kuin nämä ns. "pika"liittimet. Noidenkaan liittimien käyttöä ei muuten suositella uudelleen, ja muutenkin pidän tappia luotettavampana. Niitä ei ole hajonnut matkalla koskaan yhtään, joten turhaan varaosat on mukana olleet. Eipä se pieni ketjutyökalu kuitenkaan satulalaukussa paljoa tilaa vie, toisin kuin "pika"liittimen asennukseen tarvittavat pihdit.
Markku Silvenius
11.09.2014, 09.23
Onko pikaliittimien asennukseen jotkut pihdit vai?
:D
Oli uusi tieto..No aina sitä oppii.
toripolliisi
11.09.2014, 09.40
Mulla ei ole muita kuin prismasta ostettu (olikohan pro) multitool, jossa ketjunkatkaisin. Laadukas ja kestävä. Samalla pelillä saa myös ohjuritapit smootisti paikoilleen. Aivan loistava ketjunkatkaisin, paitsi tarvii kaveriksi 8mm lenkkiavaimen.
Markku Silvenius
11.09.2014, 09.57
Kamoon it's 2014 A.D...
okahkonen
11.09.2014, 10.07
Tuota, meneekö jengillä paljonkin ketjuja, kun noin hyvin olette varautuneet? Toivottavasti nyt ei lyö näpeille, mutta mulla on viimeks ketju katkennut vuonna 2000. Nykyisin en varaudu ketjun katkeamiseen ellen ole tiettömien taipaleiden takana maastossa.. Eikös välineet kuulu huoltaa kotona tai pajalla eikä tien / polun varressa?
Tuota, meneekö jengillä paljonkin ketjuja, kun noin hyvin olette varautuneet? Toivottavasti nyt ei lyö näpeille, mutta mulla on viimeks ketju katkennut vuonna 2000. Nykyisin en varaudu ketjun katkeamiseen ellen ole tiettömien taipaleiden takana maastossa.. Eikös välineet kuulu huoltaa kotona tai pajalla eikä tien / polun varressa?
Totta kai huolletaan kotona. Kirjoitin jo edellä, että ei ole kertaakaan matkalla katkennut. Silti se muutama kymmenen grammaa satulalaukussa ei haittaa mitään. Ketjun liittäminen vie muutaman minuutin, kyydin soittelu ja odottaminen 100km päähän on paljon kurjempaa.
Kamoon it's 2014 A.D...
Mikä se ongelma siinä tapissa oikein on? Ei vielä näistä sinun nerokkaista viesteistäsi selvinnyt.
Pyörällä ja autolla
11.09.2014, 10.24
Tuota, meneekö jengillä paljonkin ketjuja, kun noin hyvin olette varautuneet? Toivottavasti nyt ei lyö näpeille, mutta mulla on viimeks ketju katkennut vuonna 2000. Nykyisin en varaudu ketjun katkeamiseen ellen ole tiettömien taipaleiden takana maastossa.. Eikös välineet kuulu huoltaa kotona tai pajalla eikä tien / polun varressa?
Yksikään ketju ei ole mulla koskaan katkennut sen reilun 20 vuoden ajan mitä olen erilaisilla fillareilla ajanut, mutta silti pidän muutamaa pikalukkoa ja tappia sekä ketjunpätkää ja ketjutyökalua mukana satulalaukussa. Miksi? No jos ei itse tarvitse niin joku muu voi tarvita. Olen pari kertaa korjannut toisen pyöräilijän katkenneen ketjun. Toisen keskellä nuuksion metsää ( olisi tullut kaverille pitkä kävelymatka ) ja toisen työmatkalla olleelle naispyöräilijälle. Samasat syystä pidän itselleni varasisurin mukana mutta myös paikkaustarvikkeet ja kertaakaan ei ole reisussa oma rengas puhjennut mutta muita olen kyllä auttanut kun heillä ei ole ollut mukana paikkaustarvikkeita tai varasisuria.
toripolliisi
11.09.2014, 10.55
+multitoolia voi tarvita moneen muuhunkin asiaan, joten miksei?
hannupulkkinen
11.09.2014, 12.28
Niinkuin Markku ja Nure sanoivat, niin unohtakaa jo tapit ja käyttäkää lukkoja. Ihan turhaa painia ketjunkatkaisimen kanssa muulloin kuin ketjua katkaistessa. Ei siihen lukkoon mitään pihtejä tarvita. Kun harjoittelee kotona niin ei tarvitse sitten matkalla itkeä.
Markku Silvenius
11.09.2014, 12.37
No aika pitkälti ajattelen kuten Kähkönen eli pitää voimansiirron peruskunnon kohtuu hyvällä tasolla niin ei varmaan kauheasti mene ketjut poikki. Jos ketjulinja kunnossa (rakennusteknisesti ja välitysten valintana) niin sama juttu. Vaihtamistekniikka (jos esim. jossain täristävässä paikassa etu- tai takavälitys vähän 'mutisee' niin valitseeko silloin maksimi jalan paineen siihen kaupanpäälle vai not..) kanssa ratkaisee jonkunverran.
Kyllä itsekin ulkomaanreissuilla tai joillain kotimaisilla erityisreissuilla (pitkät kaatosadelenkit) käytän multitoolia jossa ketjutyökalu + parit pikaliittimet jos sattuisi napsahtamaan.
Ei kai siinä tapissa mitään vikaa ole, muuta kuin aikaavievää jonninjoutavaa näpertelyä, jossa tarkkuusvaatimus on iso; huolimaton tapitus laukeaa n+1 prosenttia todennäköisemmin kuin pikalinkku. Haet oikeaa tapin kohtaa stiffin linkun välttämiseksi taaplaamalla tappia kahdesta suunnasta ja näin koko ajan heikennät ko. liitosta (alkuperäisen niitin rakennekestävyyshän perustuu ainakin osittain sen kasausvaiheen kertaprässäykseen).
Lukot ilman muuta. Ainoa kerta, kun itseltä on ketju katkennut oli joskus 80-luvun alkupuolella joten todennäköisyys tietysti kasvaa päivä päivältä, että näin käy ihan piakkoin uudestaan, mutta silti. Jos pajalla vähän ja säännöllisesti kiinnittää huomiota ketjujen kuntoon, kireyteen, öljyihin, ym. pikkujuttuihin niin ei tarvitse niistä stressata satulassa.
Maastossa on mennyt ketju useasti. Kerran huonon liitostapin takia (viimeinen tappiliitos minun pyörissäni, ja sekin tehtaan jäljiltä) ja muuten on apuna ollut erilaiset risut jotka ovat aiheuttaneet ketjun vääntymistä. Noissa tapauksissa on aina linkin sivulevyt menneet pilalle, joten pikalukko on ollut siksikin tarpeen, ettei ketju turhaan lyhene.
Nykyisillä Shimanon ohjuritapeilla ja kunnollisella työkalulla ketjun vaihto on helppoa ja varmaa. Eipä ole 2000-luvulla ollut ongelmia ketjun kanssa maantiepyöräilyssä. Aiemmin oli kuuslehtisen pakan leveämmän ketjun kanssa tapana käyttää samaa niittiä liittämiseen, pukkaamalla se läpi, niin että se jäi ulommaiseen linkkiin kiinni ja sitten takaisin kun yhdisti. Silloin usein tuli jäykkiä liitoksia, joita piti notkistella. Pikaliittimiä en ole osannut vielä kaivata, mutta nykyisin kun ajomatkat on pidentyneet, niin olen pitänyt ketjutyökalua, paria niittiä ja ketjunpätkää mukana. Tähän mennessä vielä turhaan...
Nykyisillä Shimanon ohjuritapeilla ja kunnollisella työkalulla ketjun vaihto on helppoa ja varmaa. Eipä ole 2000-luvulla ollut ongelmia ketjun kanssa maantiepyöräilyssä. Aiemmin oli kuuslehtisen pakan leveämmän ketjun kanssa tapana käyttää samaa niittiä liittämiseen, pukkaamalla se läpi, niin että se jäi ulommaiseen linkkiin kiinni ja sitten takaisin kun yhdisti. Silloin usein tuli jäykkiä liitoksia, joita piti notkistella.
Juu ei noilla ohjuritapeilla jää helposti jäykkiä niveliä. Kun katsoo jo tappia paikalleen painaessaan, miten syvälle sen vääntää, niin ei niitä tarvitse edestakaisin säädellä. Ehkä sitten, jos on tapana vain ilman silmiä ja ajatusta murjoa ja vasta jälkeen päin ihmetellä, mitä tuli tehtyä.
okahkonen
11.09.2014, 15.50
Hyvä keskustelu: selvisi samalla niiden ylikokoisten satulalaukkujen idea ;)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.