PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ongelmia käsissä + ranteissa? (Mtb)

___
06.09.2014, 11.03
Nyt tarvittaisiin foorumin ajoasento-guruilta apua!

Elikkäs, olen nyt kärsinyt erilaisista käsi- ja ranne-ongelmista koko kesän ajan. Alussa ajattelin, että ehkä kyse olisi vain tottumattomuudesta, mutta tässä vaiheessa kautta uskallan todeta, että ei - ei se ole siitä kiinni. :(

Kipu kasvaa aina melko suorassa suhteessa maaston vaikeusasteen mukaan, ja normaalisti kipeänä ovat koko kädet ranteiden seudusta alaspäin.

Kipu alkaa häiritsemään viimeistään siinä 15-30 min kohdalla, riippuen hieman maastosta ja vauhdista. Ranteiden pyörittely ja sormien ojentelu tuo pientä helpotusta, mutta se ei todellakaan riitä vaivan selättämiseen.

Tietä pitkin ajaessa ranteet eivät kipeydy samalla tavalla, mutta yleensä silloinkin tuntuu, että ranteet eivät ole niin mukavasti, kuin ne voisivat olla. Tämä toki voi olla osittain myös psykologista, mene ja tiedä.

Normaalisti tuska on helpottanut melko hyvin sen jälkeen, kun lenkki on saatu päätökseen, ja seuraavana päivänä ei ole enää ollut mitään tuntemuksia.
Nyt kuitenkin parina viimekertana vasemman käden sormien tyvinivelet ovat olleet todella ikävän tuntuisia myös seuraavana päivänä, ja olen alkanut hieman pelkäämään, että tämä ei varmaankaan ole pitkällä tähtäimellä kovin hyvä asia. :(

Ja niin, yleensä vasen käsi (joka pitää lähinnä kiinni tangosta) on selvästi kipeämpi kuin oikea käsi, joka vaihtelee vaihteita ja käy jatkuvasti jarrulla.

Onko muilla ollut samanlaisia tuntemuksia, ja milläs tätä kannattaisi lähteä ratkomaan? (Ja kyllä, itselläni on normaalit, hieman pehmustetut ajohanskat, joten niillä ei tätä ongelmaa ratkaista. Olen myös treenannut ranteita jonkin verran kuntosalilla, mutta sekään ei tunnu auttavan.)

Itse olen lähinnä miettinyt, että voisiko osasyy olla siinä, että puristan tankoa metsässä paniikissa liian lujaa? Mutta tämänkin asian olen tiedostanut jo ainakin kuukauden verran ja pyrkinyt siitä eroon, ilman apua. Korkeintaan kipu on siirtynyt niiltä ranteilta sormiin ja sormien niveliin. Samoin tangon korkeutta on säädelty ja kulmaa vaihdeltu, mutta sopivaa asentoa ei vain ole löytynyt...

nure
06.09.2014, 13.05
Käsien asento tangosta kiinni pitäessä aika tärke ja ei tosiaan tankoa kuulu puristaa, ei se mihinkään karkaa...

Tuomas_T
06.09.2014, 13.27
Oisko tuosta videosta apua.

https://www.youtube.com/watch?v=gVWOAObDTdA

perttime
06.09.2014, 14.14
Videon sanomaan voisi jarrukahvojen asennosta kommentoida. Jarrukahva vaakasuorassa ei yleensä ole hyvä, mutta liikaa alaspäinkin on liikaa. Jotkut säätää niin, että sormen asento tulee suoraan, kun ajetaan takapuoli penkissä ja kyynärpäät aika suorana (jarrukahvat aika paljon alas). Itse suosin asentoa, jossa sormi on suorassa, kun ollaan "karkean maan asennossa", eli takapuoli irti penkistä, polvet ja kyynärpäät koukussa (kahva asettuu vähän ylemmäksi). Ja tangon asento säädetään ennen tätä ottamatta jarrukahvoja huomioon.

Sekin on mahdollista, että ranne kaipaisi tankoon enemmän tai vähemmän taivutusta.
Tasapainon ajaessa olisi hyvä olla sellainen, että käsille ei tule paljon painoa. Käsillä "vain" hallitaan pyörää eikä kannatella kuskia. Tässä tulee sitten moninaisia asioita rungon koosta, satulan sijainnista ja ohjainkannattimen pituudesta.

Jake_Kona
06.09.2014, 14.15
On siinä myös mahdollista, että kapoinen normituppi on syytä vaihtaa esmees ergon gp1 ja sille kaveriksi http://www.rosebikes.fi/tuote/sqlab-315-cross-country-handlebar/aid:550268

JuusoF
07.09.2014, 09.48
Minulla kipeytyy myös vasen ranne silloin tällöin. Vika näyttäisi olevan hartioissa. Keppijumppa on ollut hyväksi, samoin konttausasennossa edestakainen heilunta. Aluksi hyvin pieni keinunta eteenpäin, sitten taakse ja sitten eestaas. Nämä ovat auttaneet minua.

JuusoF

LJL
07.09.2014, 10.40
Stongan taivutus, ja se kulma mihin taivutus on suunnattu, vaikuttavat paljon. Mulla on vasen ranne murtunut (on ollut jo vuosia, sille ei ortopedin mukaan kannata tehdä mitään), mutta aika vähällä tuskalla olen päässyt yhdistämällä 10 asteen sweepillä olevan stongan, joka on reilusti "suupielet ylöspäin" -asennossa, ja sramin gripparit. Kyllä tahkon kahdella kierroksella silti tuntui

Veivi
08.09.2014, 08.13
Mulle tuli pari viikkoo sitten rannekipu, joka vaikuttaa jännetupin tulehdukselta. Maastoajoa takana, ergonin kahvat käytössä. Ongelma on oikeassa kädessä. Tuskainen syksy tän suhteen edessä...oiskohan buranakuuri ensi lääke?

mutanaama
08.09.2014, 09.38
Answerin 20 suiipattu stonga lopetti meikäläisen rannekivut kokonaan, en edes muistanu, että miksi tuo tuli hommattua :) eli todellakin toimii. Läskillä stonga hakkaa käsille välillä todella armottomasti, joten kuvittelisin sen jeesaavaan myös täpärissä.
Sen lisäksi mulla on melko paksut tupit.

LJL
08.09.2014, 10.37
...Sen lisäksi mulla on melko paksut tupit.

Tosiaan, unohdin mainita tuossa yllä, että tarpeeksi muhkut ESI:n Chunky-gripit ovat olleet yksi osatekijä mukavaan ja kivuttomaan menoon maastossa. Ne suodattaa värinöitä. Niitä voi myös mukavasti puristaa tiukan paikan tullen, siis silleen että ne palautuu takaisin muhkumpaan muotoonsa (yksi hyvistä ominaisuuksista)

mehukatti
08.09.2014, 10.44
Itse kattoisin:

-jarrukahvojen asento, eli ranteiden pitäis olla tyypillisessä ajoasennossa suorat.
-jarrukahvojen vipujen etäisyys tangosta. ei saa olla liian kaukana.
-jarrujen teho. pitää olla tehokkaat, että voi jarruttaa yhella sormella ihan suurempaa voimankäyttöä.
-tangon leveys ja taivutus. voi olla, että tanko ei vaan oo sopiva kuskille.
-gripit on helppo ja halpa kokeilla vaihtaa toisiin.
-hiilikuitutangosta saattais olla apua, koska se suodattaa tärinöitä vähän paremmin.
-joustokeula huoltoon ja sen jälkeen kunnolla säätöihin. jos keula toimii paskasti niin röykyt välittyy voimakkaammin käsiin.
-ajotekniikka, eli käsien ei pitäis kannatella vartalon painoa.

sakuvaan
08.09.2014, 14.37
Mistä kohtaa sun tupit kuluu? Jos ihan ulkoreunoilta, leveempi tanko.

Backsweep saattaa auttaa, tai sitten ei, suora tanko ei välttämättä kaikille sovi, itse pääsin jarrukahvan säädöllä eroon sormisäryistä mäkireissuilla, jarru alkaa purra vasta noin ~1.5cm päästä tupista ja kun kahvan puristaa melkein tuppiin kiinni niin on jo jarrutehot tapissa, etusormi pääsee paljon helpommalla kun ei tarvitse venyttää sormea niin pitkälle jarrujen käytössä.

Toinen tosiaan on jarrukahvan asento, katso ettei se ole liian alhaalla tai liian ylhäällä joka pakottaa käden omituiseen asentoon että voit jarruttaa, ranteen kulma muuttuu aika huolella jos kahva sosjottaa liian ylös tai alas

Ite heitin pehmustetut hanskat muutaman kerran jälkeen laatikonpohjalle, kämmenissä vain nahka/keinonahka ilman ylimääräsiä pehmusteita, tuppeina perus ODI ruffianit.

Jake_Kona
08.09.2014, 15.43
Oletteko ajatelleet, että leveämpi tanko (ja suora) tarkoittaa myös suurempaa sivutaivutuskulmaa ranteelle.

sakuvaan
08.09.2014, 15.52
Oletteko ajatelleet, että leveämpi tanko (ja suora) tarkoittaa myös suurempaa sivutaivutuskulmaa ranteelle.

Olen.

KJP
08.09.2014, 23.45
Suosittelen yhteislenkille osallistumista. Esim. torstailenkille. Jos ajoasennossa on vikaa, livenä se on helpompi selvittää kuin täällä virtuaalisesti. Ja toki voi myös kokeilla toisten fillareita.

LJL
09.09.2014, 00.03

Olemme. Sanoiko joku jo..? Kun on tämä dementiaaa-a-a

CamoN
09.09.2014, 09.17

Ja vielä se, ettei purista tankoa liikaa. Ainakin omalla kohdalla maastossa käy helposti niin, että vähän ylikovaa ajaessa tulee joskus puristettua tankoa aivan liian kovaa. Sitten se puristus jää vielä päälle koko lenkiksi ja jossain kohtaa huomaa kämmenien ja ranteiden väsyneen aivan älyttömästi.

Lääkkeenä "tuttujen ja turvallisten" reittien ajaminen rennosti vähän normaalivauhtia hiljempaa. Silloin huomaa ettei sitä tankoa ole mikään pakko puristaa ja rentous lisääntyy.

Tauno
09.09.2014, 09.32
Mielenkiintoista terminologiaa keskustelussa. Stonga ja grippi tuntuvat selviltä, mutta onko tuppi sama kuin grippi ?
?

LJL
09.09.2014, 11.09
...onko tuppi sama kuin grippi ?
?

On.

Viesti oli liian lyhyt, siispä Tsingis-kaan ja päälle vielä Titanic

toripolliisi
09.09.2014, 11.17
Onko kukaan heittänyt satulan asentoa/korkeutta? Kaatuuko ajoasento liikaa käsille? Puutuuko/kipeytyykö kädet muulloin kun vain mtb hommissa?

Grandi66
09.09.2014, 11.24
20° backsweeppi auttoi miun rannekipuihin, täysjäykällä krampuksella mennään.

KnuutV
09.09.2014, 12.32
Mulla ainakin kivet, kannot ja juuret tyyppisessä maastossa muhkut pehmeät gripit on huonot. Eli kämmenet väsyy ja kipeytyy, kun puristan pehmeää grippiä kasaan. Kovemmalla gripillä voima ei mene gripin rutistamiseen, vaan tangosta kiinnipitämiseen. Välillä siitä tangosta joutuu pitämään kiinni tosissaan, ja sitten taas tasasemmalla kohdalla otetta hölennetään. Kämmenten väsyminen loppui kun vaihdoin muhkut pehmeät foamigripit, tavallisiin lukkogrippeihin ohuella kumipäällysteellä.

perttime
09.09.2014, 18.50
Oikein paksut tupit voi olla niin paksut, että pienikätinen ei saa pidettyä kiinni ja joutuu sen vuoksi puristamaan.

wilcu
09.09.2014, 22.22
Etujoustoa/rengaspainetta pehmeämmäksi ? Ainakin helppo kokeilla.

FillaRilla
09.09.2014, 22.46
Tangon erilaista taivutusta on ehdotettu korjaustoimenpiteeksi. Samalla tavallalla voi tangon kulmiin vaikuttaa kääntämällä- pyörittämällä- sitä stemmissä asentoon jossa tupet alkaa tuntua olevan oikeassa ja ranteille vaivattomassa kulmassa. Itse käänsin ikäänkuin eteenpäin ja ranteen asento helpotti. Voi olla,että tanko siirtyy näin liiaksi eteen ja joutuu pelaamaan stemmin pituuden tai speisereitten kanssa, mutta se on toinen juttu ja kannattaa kokeilla kuitenkin.

___
10.09.2014, 16.06
Tännehän on tullut lyhyessä ajassa paljon hyviä huomioita ja ideoita - kiitos siitä kaikille!

Jarrukahvojen ja vaihdevipujen asentoa on moni täällä ehdottanut korjaukseksi, mutta tosiaan, olen aika varma, että ne eivät ole ainakaan ongelmieni perimmäinen syy. Vai miksi vasen käsi, joka siis maastoajossani on lähes koko ajan pelkästään tangolla, kipeytyy oikeaa enemmän, joka taas on hyvin usein jarrukahvalla ja/tai vaihtamassa vaihteita?

Mistä kohtaa sun tupit kuluu? Jos ihan ulkoreunoilta, leveempi tanko.

Nykyinen tanko (http://www.raceface.com/components/handlebars/ride/ride-1-riser/)ni on 710mm leveä, joten leveämpiä ei taida olla edes saatavilla. Enneminkin vaihtaisin lyhyempään. Mutta olen kuitenkin keskimääräistä kuskia pidempi, lähes 190cm, joten tahtoisin uskoa, että pystyn kyllä hallitsemaan myös tuollaisen, leveänkin tangon.

Itse kattoisin:
-joustokeula huoltoon ja sen jälkeen kunnolla säätöihin. jos keula toimii paskasti niin röykyt välittyy voimakkaammin käsiin.

Keula on tänä keväänä ajoon saatu Reba Solo Air, joten sen pitäisi olla vielä hyvässä iskussa. Paineet ovat sillä tasolla, että joustomatkasta kuluu hyvinkin 90% tyypillisellä lenkillä, eli keventämisen varaakaan ei hirveästi ole. Paluuvaimennusta voisi tietysti yrittää säätää, mutta ainakin perstuntumalla sekin on nyt OK.

Olen nyt pyrkinyt kiinnittämään tähän oikein erityishuomiota, mutta usein metsässä alamäkiä ajaessa tilanne vain on se, että paino menee pakostakin hyvin pitkälti käsille. Ja siitähän seuraa kipua kämmenissä...

Ja vielä se, ettei purista tankoa liikaa. Ainakin omalla kohdalla maastossa käy helposti niin, että vähän ylikovaa ajaessa tulee joskus puristettua tankoa aivan liian kovaa. Sitten se puristus jää vielä päälle koko lenkiksi ja jossain kohtaa huomaa kämmenien ja ranteiden väsyneen aivan älyttömästi.
Jep. Tähänkin olen kiinnittänyt huomiota. Joskus, varsinkin tiukoissa nousuissa, on kuitenkin pakko puristaa kunnolla tankoa, jotta pysyy kyydissä ja saa vähän voimaa polkemiseen. Ja tämä taas aiheuttaa niitä ikäviä tuntemuksia sormien tyviniveliin, jotka eivät ehdi palautua edes tasaisempien pätkien aikana.

Lääkkeenä "tuttujen ja turvallisten" reittien ajaminen rennosti vähän normaalivauhtia hiljempaa. Silloin huomaa ettei sitä tankoa ole mikään pakko puristaa ja rentous lisääntyy.
Olen ajanut usein samaa reittiä, joten rentoutta ajamiseen on varmasti tullut joka kerralla vähän enemmän. Olen myös tietoisesti pyrkinyt vähentämään tangon tarpeetonta puristamista, mutta se ei ole riittänyt kuin korkeintaan hiukan lievittämään kipua.

Suosittelen yhteislenkille osallistumista. Esim. torstailenkille. Jos ajoasennossa on vikaa, livenä se on helpompi selvittää kuin täällä virtuaalisesti. Ja toki voi myös kokeilla toisten fillareita.

Tähän tarjoukseen aion kyllä tarttua - mutta todennäköisesti vasta kevään puolella, sillä muutama seuraava torstai-ilta taitaa olla varattuna. :( Mutta jos joku innokas suostuu lähtemään Tampereella ajoasennon tarkistuslenkille, niin olen kyllä innolla mukana!

Mulla ainakin kivet, kannot ja juuret tyyppisessä maastossa muhkut pehmeät gripit on huonot. Eli kämmenet väsyy ja kipeytyy, kun puristan pehmeää grippiä kasaan. Kovemmalla gripillä voima ei mene gripin rutistamiseen, vaan tangosta kiinnipitämiseen. Välillä siitä tangosta joutuu pitämään kiinni tosissaan, ja sitten taas tasasemmalla kohdalla otetta hölennetään. Kämmenten väsyminen loppui kun vaihdoin muhkut pehmeät foamigripit, tavallisiin lukkogrippeihin ohuella kumipäällysteellä.
Jees. Nykyiset grippini ovat juuri tuollaiset ohuet lukkogripit, ja haluaisin uskoa, että vika ei ole niissä, koska kyllähän muutkin ajavat niillä ongelmitta.
Mutta nämä lienevät pitkälti makuasioita, ja koska niiden vaihtaminen on kuitenkin periaatteessa helppoa ja halpaa, niin harkitsen kyllä vakavasti paksumpiin vaihtamista, varsinkin jos vaikka sattuisi tulemaan hyvä tarjous vastaan... :)

Olen tässä kesän aikana pyöritellyt tangon korkeutta ja sen kallistuskulmaa melko ahkerasti, mutta en ole vielä löytänyt miellyttävää kombinaatiota. Ja jokainen säätö tuntuu olevan myös kompromissi: esim tangon laskeminen saattaa saada ranteen hieman paremmin samansuuntaisiksi kuin kädet, mutta toisaalta, se lisää myös painoa käsille, jolloin rasitus siirtyy korkeintaan ranteilta käsille, ja kokonaiskipu on vakio. :( Muutenkin sopivaa tangon korkeutta on vaikea arvioida, sillä oikeasti sen vaikutus ajomukavuuteen tuntuu olevan erittäin vähäinen.

Mutta onkos kenelläkään hyviä, yleispäteviä sääntöjä ohjaustangon korkeuden ja kallistuskulman hakemiseen, jos nyt vaikka vielä yrittäisin säätää niitä? :seko:

Jake_Kona
10.09.2014, 16.30
Jos vasen käsi kipeytyy käyttämättömyyttään niin miksikäs et kokeilisi molempikäsivaihtamista l. aina kun oikealla vaihdat niin tee samat liikkeet vasemmalla ilman vaihdevipuihin koskemista. #OlkaatHyvät #piiitkäLause

Mannavelli
10.09.2014, 16.39
Reippaasti leveämpiä tankoja kuin 710 mm löytyy. Nykytrendien mukaisesti tuo on jopa melko kapea. Toki saattaa olla sulle juuri sopiva.

ViliA
10.09.2014, 17.24
Nuo kivut ja säryt saattaapi olla aika mystisiä juttuja. Mistä sitä tietää vaikka sulla olis toinen kenkä väärässä asennossa, minkä seurauksena lantio kiertyy väärään asentoon ja tämän takia paino jakautuu käsille epätasaisesti aiheuttaen ranteen kipeytymisen.
Tiedän, kaukaa haettua mutta ei olisi ensimmäinen kerta kun oireen aiheuttaja löytyy toisesta päästä kroppaa.

lansive
10.09.2014, 17.48
Jees. Nykyiset grippini ovat juuri tuollaiset ohuet lukkogripit, ja haluaisin uskoa, että vika ei ole niissä, koska kyllähän muutkin ajavat niillä ongelmitta.

Ajavathan muutkin samanlaisella tangolla kuin sinä, joten tangossa ei voi olla vikaa.:)

Ergonomia nyt sattuu olemaan yksilöllistä kaikin puolin riippumatta välineestä, eikä vastaus löydy kuin kokeilemalla. Huonolla tuurilla joutuu kokeilemaan aika kauan ennenkuin sopiva yhdistelmä löytyy. Valitan.

ellmeri
10.09.2014, 18.00
Mulla on ollut kapeeta ja leweetä tankoa ja kaiken mallista mutta vaihdellut välillä yhteen tai toisen malliin se on auttanut,nyt on leveä ja ajotyyli erilainen,pitkät siirtymät olen kapealla otteella ajellut ja lepuutellut käsiä,kannattaa vaihdella ajoasentoa.

___
10.09.2014, 18.08
Jos vasen käsi kipeytyy käyttämättömyyttään niin miksikäs et kokeilisi molempikäsivaihtamista l. aina kun oikealla vaihdat niin tee samat liikkeet vasemmalla ilman vaihdevipuihin koskemista. #OlkaatHyvät #piiitkäLause
No mutta, tuossahan on tavallaan jopa järkeä, joten tämä menee mahdollisuuksien mukaan kokeiluun seuraavalla metsälenkillä! :D Tuskin tuolla kaikkia särkyjä pois saa, mutta jos vaikka saisi edes kädet keskenään samanlaiseen tilaan, niin voisi alkaa harkitsemaan sitä vaihde- ja jarrukahvojen pyörittelyä...

Reippaasti leveämpiä tankoja kuin 710 mm löytyy. Nykytrendien mukaisesti tuo on jopa melko kapea. Toki saattaa olla sulle juuri sopiva.
Ok, tätä en tiennyt. Fiilikseni on kuitenkin tähän asti ollut, että tankoni on ennemmin liian leveä kuin kapea, joten en viitsi väkisin vaihtaa sitä leveämpäänkään. Eli ehkäpä sen leveys on oikeasti täydellinen, mutta en vain ole vielä onnistunut täysin tottumaan siihen. :)

Nuo kivut ja säryt saattaapi olla aika mystisiä juttuja. Mistä sitä tietää vaikka sulla olis toinen kenkä väärässä asennossa, minkä seurauksena lantio kiertyy väärään asentoon ja tämän takia paino jakautuu käsille epätasaisesti aiheuttaen ranteen kipeytymisen.
Tiedän, kaukaa haettua mutta ei olisi ensimmäinen kerta kun oireen aiheuttaja löytyy toisesta päästä kroppaa.
Aivan, en pitäisi tätäkään lainkaan mahdottomana vaihtoehtona. Olen ennenkin urheillessani joutunut toteamaan, että kaikki tosiaan vaikuttaa kaikkeen, ja vähäisiäkään ongelmia ei kannata aliarvioida. Mutta koitappa tässäkin tapauksessa keksiä, että missä se vika on...

Pääsin muuten tässä taas alkuviikosta toteamaan, kun ajelin asfaltilla hieman "pidempää" siivua (5km + 7km), että ranteet eivät tuollaisellakaan matkalla tuntuneet täysin rennoilta, vaan taustalla oli jatkuvasti pienen pieni epämukavuus. Ei toki läheskään samanlainen kuin maastoryskeessä, mutta kuitenkin. Eli tangon tärinää ja iskuja ei voi pitää ainoana syyllisenä, vaikka epäilemättä ne saavat tuollaiset pienetkin ongelmat moninkertaistumaan!

perttime
10.09.2014, 19.12
...
usein metsässä alamäkiä ajaessa tilanne vain on se, että paino menee pakostakin hyvin pitkälti käsille. Ja siitähän seuraa kipua kämmenissä...Metsässä alamäetkin pystyy aika pitkälti ajamaan paino jaloilla. Siis takapuoli irti penkistä ja sen verran taaksepäin, ettei olla menossa tangon yli. Painopiste myös alhaalla eikä vain takana. Alamäkeen jarruttaessa painon pitäminen poissa käsiltä ei välttämättä onnistu.

... Joskus, varsinkin tiukoissa nousuissa, on kuitenkin pakko puristaa kunnolla tankoa, jotta pysyy kyydissä ja saa vähän voimaa polkemiseen. Ja tämä taas aiheuttaa niitä ikäviä tuntemuksia sormien tyviniveliin, jotka eivät ehdi palautua edes tasaisempien pätkien aikana....Luultavasti ajat monivaihteisella pyörällä. Pienempää vaihdetta ylämäkiin. Aika harvassa on paikkoja, joissa vaihteellisella maastopyörässä on pakko hakea tangosta lisävoimaa.

sam123
11.09.2014, 07.39
Halpa konsti on laittaa nousukahvat ja ajaa niillä lenkin siirtymätaipaleet yms. helpot kohdat. Sitä vasenta kättä voi lepuuttaa siinä tietty muutenkin. Edesmenneessä hybridisää oli tuommoiset nousukahvat ja huomasin nopeasti ajavani pelkästään niillä. Kokeilu ei maksa kuin 5€ http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Ohjaus/Ohjaustangon-paat-2-kpl-27429/

___
21.09.2014, 20.19
Halpa konsti on laittaa nousukahvat ja ajaa niillä lenkin siirtymätaipaleet yms. helpot kohdat. Sitä vasenta kättä voi lepuuttaa siinä tietty muutenkin. Edesmenneessä hybridisää oli tuommoiset nousukahvat ja huomasin nopeasti ajavani pelkästään niillä. Kokeilu ei maksa kuin 5€ http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Ohjaus/Ohjaustangon-paat-2-kpl-27429/

Muuten hyvä, mutta noiden takia joutuisi siirtämään grippejä ja vipuja sisäänpäin, jolloin ajoasento kaventuisi jo sen verran, että täytyisi uusia ohjaustankokin. ;) Ja leveämpi tanko taas todennäköisesti osuisi kaikkiin mahdollisiin puihin, jolloin riskinä olisi kipeiden ranteiden lisäksi myös kaikki kaatumisesta seuraavat vaivat. :D Mutta pidetään tämäkin mielessä, jos sattuisin kuitenkin joskus saamaan leveämmän stongan käsiini.

Laitetaanpas muuten tähän väliin sen verran tilannepäivitystä, että päätin nyt sitten kuitenkin siirtää oikeaa jarru- ja vaihdevipua sisäänpäin, koska en ole ollut tyytyväinen jarrukahvan alkuperäiseen asentoon. Yllätykseni olikin suuri, kun huomasin, että tämän siirron jälkeen koko oikea käteni siirsi otettaan kauemmas ohjaustangon päästä!

Ilmeisesti siis vaihdevivut, jotka ovat olleet osittain gripin ”päällä”, ovat ahdistaneet sormia sen verran, että olen pitänyt varsinkin vasenta kättä aivan tangon päässä, puristaen gripin päädyssä olevaa metallirengasta. Siirsin nyt sitten vasemmankin käden vipuja sisäänpäin, ja nyt parilla viimeisemmällä lenkillä ranteet ja kädet ovat tuntuneet selvästi paremmalta kuin ennen.

Aivan mieluistani tulostani en kyllä nykyisillä kahvoilla voi saavuttaa millään, sillä jos vaihdevivut säätää mukavaksi, niin jarrukahvat jäävät turhan lähelle, ja toisinpäin… Sen lisäksi jarrukahvojen säätäminen yhden sormen otteelle on täysi mahdottomuus, mikäli vaihdevivut pitää edes jotenkuten käyttökelpoisessa paikassa, joten niiden suhteen ainut järkevä säätö on kahden sormen säätö.

Mutta joo. Ei tässä siis olla vieläkään edes lähellä täysin tuskatonta ajokokemusta, mutta nyt pystyn ajamaan helposti jo ainakin tunnin ilman, että ranteet aiheuttaisivat ainuttakaan itsetuhoista ajatusta – joten ainakin pientä parannusta on tullut! Todellinen tulikoe uusille säädöille tietysti tulee vasta sitten, kun pääsen ajamaan oikeasti pidemmän lenkin, mutta taidan olla siihen asti varovaisen toiveikas. Iso kiitos vain kaikille sinnikkäille auttajille! :)

Ajavathan muutkin samanlaisella tangolla kuin sinä, joten tangossa ei voi olla vikaa.:)

Ergonomia nyt sattuu olemaan yksilöllistä kaikin puolin riippumatta välineestä, eikä vastaus löydy kuin kokeilemalla. Huonolla tuurilla joutuu kokeilemaan aika kauan ennenkuin sopiva yhdistelmä löytyy. Valitan.
Jep, tuohonhan itse asiassa vastasinkin jo seuraavassa lauseessani. ;) Eli jos nykyinen setuppi ei tunnu tarpeeksi hyvältä, niin seuraavana vaihtuvat lukkogripit. Olisiko muuten suosituksia hyvistä malleista, joita kannattaisi katsella? Valkoisesta väristä plussaa. ;)

mehukatti
22.09.2014, 23.37
Nykyinen tanko (http://www.raceface.com/components/handlebars/ride/ride-1-riser/)ni on 710mm leveä, joten leveämpiä ei taida olla edes saatavilla. Enneminkin vaihtaisin lyhyempään. Mutta olen kuitenkin keskimääräistä kuskia pidempi, lähes 190cm, joten tahtoisin uskoa, että pystyn kyllä hallitsemaan myös tuollaisen, leveänkin tangon.

710mm tanko on hyvin kapea tanko 190cm kuskille varsinkin nykymittapuun mukaan. 780-800mm vois olla parempi.

Ronja_R
03.10.2014, 10.59
Mites, kun on paljon ollut puhetta ranteiden ja kämmenien puutumisesta ja kipeytymisestä, niin mitenhän minun pitäisi ajoasentoani muuttaa, kun kipeytyy toisen käden käsivarsi. Keskeltä käsivartta siis kipuilee, mikäli matkaa kertyy enemmän kuin kauppareissu. Ja sitähän kertyy, kun työmatkat ovat 22km/pvä.

perttime
03.10.2014, 18.42
Ronja R:n käsivarsikipuun heitän ihan MuTuna, että vaivan alkuperä saattaisi olla ihan muussa toiminnassa, kuin pyöräilyssä - mutta pyöräily ehkä saa sen ärtymään. Teetkö sillä kädellä jotain muuta, joka rasittaa lihaksia ja jänteitä? Tai onko sinne tullut joskus jotain vammoja? Hiiren käyttö töissä ja pallopelit on yleisiä rasitusten aiheuttajia - ja enimmäkseen naisten harrastuksiin kuuluvat virkkaaminen ja kutominen ovat mahdollisesti vielä pahempia.

___
24.02.2015, 20.45
Hmm, olen nyt pyöritellyt nykyisiä kahvoja vähän joka suuntaan, mutta edelleenkin saan ranteet pirun kipeiksi jo puolen tunnin talvipolkujen ajelulla - vaikka niillä iskutkin ovat paljon kevyempiä, kuin kesäisillä röllipoluilla.

Ei tästä tule nyt oikein mitään, mutta jatkaisin mielelläni hyvää harrastustani, joten jotain pitäisi varmaan vielä tehdä. Mutta mitä? Sovitaan, että budjetti on vaikka n. 30€. Sillä saisi ainakin nykyistä lyhyemmän stemmin, joka mahdollistaisi ainakin pystymmän ajoasennon.

Stemmin vaihtaminen olisi kuitenkin vain kokeilua, joten yhtä hyvin voisin käyttää samat rahat myös uusiin grippeihin tai tankoon, jos joku uskoisi niistä olevan enemmän hyötyä?

Nykyinen tanko on siis Race Face ride, (http://www.bike-discount.de/en/buy/race-face-ride-low-riser-31.8-x-710-mm-59745) eli suhteellisen suora, 710mm riseritanko. Grippeinä taas ovat Radonin vakiogripit, eli suht ohuet, kovat ja hyvin pitävät peruslukkogripit.

Ideoita? Ehdotuksia? Suosituksia?

Kemizti
24.02.2015, 20.55
Enemmän: http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOMA/on-one-mary-handlebar
Tai vähän vähemmän: http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOFG/on-one-fleegle-handlebar
Taivutettu tanko on kuulemma oivallinen apu rannevaivoihin..

mutanaama
24.02.2015, 21.20
Ja on kanssa. Answerin vastaavalla loppu kaikki rannekivut.

Kemizti
24.02.2015, 21.21
Ja on kanssa. Answerin vastaavalla loppu kaikki rannekivut.
En kehdanna ehdottaa "wastausta" kun budju oli ~30€ ;)

Mazza
24.02.2015, 21.23
Liki suoran tangon aiheuttamat rannevaivat korjaantui täälläkin taivutetulla raiserilla.

___
24.02.2015, 21.26
Huh-huh, mielenkiintoisen näköinen stonga! Intuitioni kyllä sanoisi, että tuollainen ei VOI olla ergonominen, mutta jos halvalla saa, niin kai sitä voisi kokeilla! Harmi vain, että tuotaa maltillisempaa ei taida enää saada oikean paksuisena.
Vanhassa pyörässäni taitaa tosin olla stemmi, joka sopii noille ohuemmille tangoille. Jos keulaputken paksuus ei ole muuttunut kymmenessä vuodessa, niin sen avulla tuon ohuemmankin voisi saada hyötykäytöön. Hmm...

Edit: Tuleeko tuolta 20€ postikuluja? :(
Edit2: Tännehän ehti tulla monta vastausta sillä aikaa, kun naputtelin viestiäni. Kummalla taivutuksella olevia tankoja olette kokeilleet? :D

Kemizti
24.02.2015, 21.52
Siis tuo answer 20/20 on nimensä mukaisesti 20* taivutuksella, sitä monet pitää parhaana.. Nuo OnOnen stongat vaan voi kokeilla vaikka monena eri värinä yhen Answerin hinnalla.. ;)

mutanaama
24.02.2015, 22.12
Pitää paikkansa, mäkin vaan tuota answeria kehuin sen kulman takia. Se näyttää jyrkemmältä kuin se todellisuudessa on.

___
25.02.2015, 12.39
Siis tuo answer 20/20 on nimensä mukaisesti 20* taivutuksella, sitä monet pitää parhaana.. Nuo OnOnen stongat vaan voi kokeilla vaikka monena eri värinä yhen Answerin hinnalla.. ;)
Noista On-Oneista ei ollut oikein saatavilla tarkkoja speksejä, kumpikohan olisi lähempänä tuota Answeria? Ja niin... Maltillisempaa tankoa ei tosiaan saa enään tarpeeksi paksuna, joten taidan jättää sen suosiolla pois vaihtoehdista - ettei sitten myöhemmin tule ongelmia, jos tulee tarvetta vaihtaa stemmiä.

Eli tehdään toiveikas oletus, että tuo enemmän taivutettu olisi parempi. Sen hinta posteineen oikean värisenä (mustana) on kuitenkin jo sen 60€, eli niitä ei kyllä kehtaa ostaa kovin montaa ihan vain kokeilun vuoksi. :D Ei sillä, ettenkö haluaisi maksaa ranteideni hyvinvoinnista, mutta... Saisikohan vastaavaa myös jostain toisaalta, paremmalla hinnalla? Sitten olisi paremmin varaa kokeilla niitä eri värejä ja taivutuksia, että se täydellinen tanko löytyisi...:)

Mait
25.02.2015, 17.04
Noista On-Oneista ei ollut oikein saatavilla tarkkoja speksejä, kumpikohan olisi lähempänä tuota Answeria? Ja niin... Maltillisempaa tankoa ei tosiaan saa enään tarpeeksi paksuna, joten taidan jättää sen suosiolla pois vaihtoehdista - ettei sitten myöhemmin tule ongelmia, jos tulee tarvetta vaihtaa stemmiä.

Eli tehdään toiveikas oletus, että tuo enemmän taivutettu olisi parempi. Sen hinta posteineen oikean värisenä (mustana) on kuitenkin jo sen 60€, eli niitä ei kyllä kehtaa ostaa kovin montaa ihan vain kokeilun vuoksi. :D Ei sillä, ettenkö haluaisi maksaa ranteideni hyvinvoinnista, mutta... Saisikohan vastaavaa myös jostain toisaalta, paremmalla hinnalla? Sitten olisi paremmin varaa kokeilla niitä eri värejä ja taivutuksia, että se täydellinen tanko löytyisi...:)
Fleedge lähempänä answeria kun siinä 15 asteen backsweeppi, kun tuo mary taitaa olla n. 40 astetta eli melko paljon enemmän.

Fleedgeä näyttää olevan vain 25.8mm versiona saatavana tällä hetkellä.

Itselläkin tekisi kyllä mieli kokeilla tuollaista reilusti backsweepattua tankoa kun on ranteissa/käsissä jonkun verran ongelmia, johtuen kyllä luultavasti olkapäistä tai selästä eikä pelkästään ranteista...

Deraileri
01.03.2015, 18.14
Ehdotukseni on, kuten edellä on jo sanottu, vähän enemmän taivutettu ohjaustanko suoraan verrattuna ja "norsunkorva"-kahvat, esim. Ergon tmv. Mielestäni ranne joutuu suoralla tangolla ajaessa luonnottomaan asentoon, liki 90 asteen kulmaan normaaliasentoon verrattuna. Vrt. maantietangot, joissa käsi on liki pystysuorassa kämmenestä ja ranteesta niinkuin silloin, kun ihminen seisoo kädet sivuilla. Norsunkorvakahvat ainakin minulla auttoivat rannekipujen häviämiseen.

juho_u
01.03.2015, 18.45
Minulle taas suorempi sopi paremmin. Fillarin orkkistanko Easton havoc (750mm) ei käyny mitenkään omille ranteille, vaikka miten pyöritteli. Sit vaihdoin Renthalin fatbar carboniin (780mm), nyt sopii hienosti. Vaikka noissa ei suuria eroja ole, niin silti ero tuntuu (ja näkyy) uusi tanko on suorempi.

Uudella tangolla on vaan tarkka, että tanko ei oo liian kaukana, jolloin on vakaa ja leveä ote ajella.

___
02.03.2015, 09.47
Ehdotukseni on, kuten edellä on jo sanottu, vähän enemmän taivutettu ohjaustanko suoraan verrattuna ja "norsunkorva"-kahvat, esim. Ergon tmv. Mielestäni ranne joutuu suoralla tangolla ajaessa luonnottomaan asentoon, liki 90 asteen kulmaan normaaliasentoon verrattuna. Vrt. maantietangot, joissa käsi on liki pystysuorassa kämmenestä ja ranteesta niinkuin silloin, kun ihminen seisoo kädet sivuilla. Norsunkorvakahvat ainakin minulla auttoivat rannekipujen häviämiseen.
Joo, taitaa olla pakko kokeilla tuollaista vähän enemmän taivutettua tankoa, kun niitä on niin kovin suositeltu. Tarkoitus onkin laittaa tilaus vetämään heti, jos jostain löytyy tuollainen 31.2mm paksu, n. 20 astetta taivutettu tanko posteineen alle 50€. Tämän lisäksi leveys saisi olla mieluiten n.70cm, ettei se jää vahingossakaan kapeaksi, mutta tästä voin joustaa tarvittaessa, sillä noiden enemmistö taitaa olla jostain syystä siellä 60cm luokassa. (Ja jos tälläisia ei ole olemassa, niin sitten yritetään löytää mahdollisimman hyvä kompromissi.) Edellisellä sivulla oli näköjään ehdotettu esim. SQLabia (http://www.rosebikes.fi/tuote/sqlab-315-cross-country-handlebar/aid:550268), mutta sehän on tietenkin nyt loppuunmyyty.

Tuo pointti ranteiden luonnottomasta, 90 astetta taituvetusta asennosta normaalitangolla ajaessa on muutenhyvä, ja samaa olen usein itsekin miettinyt. Ja nyt kun mietin vielä hiukan lisää, niin eivätkös nämä enemmän taivutetut tangot taita ranteita vielä kaiken lisäksi ulospäinkin? :seko: Jostain syystä niistä on kuitenkin tykätty, joten tässä asiassa on varmaan pakko uskoa kokemuksen ääntä.

Nousukahvojakin on useasti ehdotettu, mutta niissä on sellainen mutta, että miten niillä muka ajetaan maastossa, kun jarrukahvat jäävät niiden kanssa tavoittamattoiin?

juho_u
02.03.2015, 09.54
Tuo tanko, mikä sinulla on kiinni, on 5 asteen taivutuksella taakse. Voi olla, 7-10 astetta muuttaisi tilanteen täysin. Minulla oli muutos 9 -> 7 asteeseen muutti tilanteen oikeesti.

Kyselisin paikallisilta harrastajilta, testejä niiden tangoilla. Tällä saisi rajattua ne huonoimmat vaihtoehdot pois.

Karimix
19.10.2015, 23.17
Aloittaessani harrastuksen hankkimassani pyörässä oli 710mm tanko. Ranteet kipeytyi. Katkaisin 15mm molemmista päistä ja ongelmat poistui.

minimake
08.11.2015, 21.28
Mulla on molemmissa pyörissä ollut alunperin suorat tangot ja ranteet kipeytyneet, nyt molemmissa 9 asteiset ja työssä kipeytyvät hartiatkin renoutuvat mettälenkillä tärinässä...läskillä ja normi täysjäykällä ajettaessa...muutos oli hyväksi....tankokin leveni molemmilla kerroilla 720mm leveex

Lähetetty minun GT-P5100 laitteesta Tapatalkilla

tinke77
08.11.2015, 21.32
Miulla auttoi nuo ergonin gripit. Pidemmillä lenkeillä ranteet kipeytyivät, vaan ei noiden jälkeen enää.

missile
08.11.2015, 23.37
MUlla on täpärissä tuo Mary. Loppu ranneongelmat ja puutumiset kun sen laitoin. Joku viis kuus vuotta ollu ja oon tykänny.

TomiKoo
09.11.2015, 00.36
Minä olen saanut nykyiset 7 asteen tangot toimimaan kääntämällä tankoa ensinnäkin vähemmän agressiiviseen asentoon (ei niin rajuun etunojaan), kaventamalla tankoa hieman ja lopulta Ergon nousukahvallisia grippejä käyttämällä. Ergot (GS2 ja GS3) toimivat minulla normaalissa asennossa, kun on tarvetta jarrutella, mutta sopivassa paikassa (nousut ja tasamaat) sallivat asennon vaihdon mukavasti. Asennon vaihtelu muutaman kerran lenkin aikana helppaa ainakin itsellä ranteita ja hartioita turhalta jäpittämiseltä.

Salsan Bend 2 tankoa kiinnostaisi vielä kokeilla jossain vaiheessa Ergojen kaverina.

Mika K
09.11.2015, 09.45
Kokeilkaas joskus jotain hieman enemmän sweepattua tankoa 20-25 asteen kanssa esim. On-One OG tai Mary, Jonesin H-bar tai Answerin 20/20. Noiden kanssa on aika eri meininki ajohommissa muutenkin, mutta varsinkin ranteille ajoasento on huomattavasti helpompi ja luonnollisempi kuin esim. 7-9 astetta sweepatulla tangolla. Koittakaas esim. nostaa seisaaltaan kädet siihen eteen ajoasentoon kyynerpäistä taittaen, ei kovin monella ole luontevasti kämmenet "suorana", vaan aika reippaassa kulmassa. Tuohon suuntaan imho se on tangoissakin mentävä, jotta saa rennon ja mukavan ajoasennon aikaiseksi. Toki tämä saattaa vaatia hieman muutakin säätöä pyörään, mutta kuiteskin.. :)

Itsellä on noista nyt jo toisessa fillarissa menossa On One OG carbon. Erittäin hyväksi todettu otus ja vahva kilpailija Answerin 20/20 tangolle. Nythän tuosta on alu-versio OS-kiinnityksellä edullisesti tarjouksessa http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOOG/on-one-og-handlebar

hcf
24.05.2017, 17.38
Onko jollakin ollu kipua ranteen ulkosyrjässä? Tuon pallukan yläpuolella olevassa jänteessä. Kipua ei kyllä normihommissa tunnu mutta ajaessa alkaa tuntumaan. Ajaa jostai montusta niin oikeen nykäsee tosta jänteestä.
Viimekesänä ei kyllä ollu mitään ongelmaa ton tangon (https://www.bikester.fi/truvativ-hussefelt-comp-maastopyoran-tanko-700mm-musta-320062.html) kanssa mutta pitäsköhän se kuiten testata jotain muuta? Jos vaikka alkas paraneen.
Vai sijottasko mobilaattiin?

Saattaa siinä tietty olla jotai rasitusvammaaki talven hiihdoista joka alkanu vasta nyt oireileen.

Kuronen
24.05.2017, 22.32
^Itse käyttäisin esimerkiksi Voltaren fortea kuurina, aika usein on auttanut paranemisen alkuun.

TERU
25.05.2017, 10.22
Tanko on hurjan leveä, oletko modannut sopivaksi? Omassa ajossa n. 55 cm suora tanko, maantietangot 42. Ajo tieajoa molemmilla.

hcf
25.05.2017, 10.30
Olen minä sitä hieman lyhyempänä kokeillu siirtämällä tuppeja ja kahvoja sisemmäs. Mutta kyllä se maastossa häätyy olla leveähkö hallittavuuden kannalta. Enemmän taivutusta pitäs kokeilla muttaku tahtoo olla aika kallita noi 15-20 asteen tangot.
Huomasin kyllä tuossa että just sen kipeänpuolen kahva on alkanu hieman pyörimään. Jos se on tuonu vähä lisä jännitystä ranteelle. Kokeilla putsata. näytti olevan paskaa sisällä ku kaatanu pyörän multaan.

TERU
25.05.2017, 10.53
Ruuvilla lukittavat ergo-gripit on hyvä juttu ainakin kämmenhermovaivoihin. Miksei myös muihin käsiin liittyviin, koville ne joutuu ajossa kuin ajossa.

hcf
25.05.2017, 11.00
Joo häätyy seuraavaksi ostaa nuo lukittavat versiot ritchey ergo true grip:istä. Ollu normaalit versiot. Hyvät ollu kyllä muuten

Antza44
25.05.2017, 11.07
Onko jollakin ollu kipua ranteen ulkosyrjässä? Tuon pallukan yläpuolella olevassa jänteessä. Kipua ei kyllä normihommissa tunnu mutta ajaessa alkaa tuntumaan. Ajaa jostai montusta niin oikeen nykäsee tosta jänteestä.
Viimekesänä ei kyllä ollu mitään ongelmaa ton tangon (https://www.bikester.fi/truvativ-hussefelt-comp-maastopyoran-tanko-700mm-musta-320062.html) kanssa mutta pitäsköhän se kuiten testata jotain muuta? Jos vaikka alkas paraneen.
Vai sijottasko mobilaattiin?

Saattaa siinä tietty olla jotai rasitusvammaaki talven hiihdoista joka alkanu vasta nyt oireileen.Itsellä ei maasto-ajosta tule mitään ilman rannetta tukevia tuppeja. Ergonin GS1 tykkään eniten. Suht pehmeä tasainen siipi, jolloin käden asento ei ole niin tarkka, kuin jossain muotoilluissa https://www.bike-components.de/en/Ergon/GS1-Lenkergriffe-p38334/ Minulla on myös toisessa pyörässä Answerin 20/20 720mm tanko. Ajettu myös 20 pidennettynä ja rannetta tukevat tupit vaatii sekin itselläni. Toisessa mennään nyt 750mm leveällä perus 9 astetta taakse ja 5 astetta ylös taivutetulla. Sekin toimii hyvin kunhan on rannetta tukevat tupit. Answeria tykkään ajaa ihan vaaterissa ja 9 asteisessa on taas tangonpäät ylöspäin käännettynä. Kannattaa kiinnittää myös huomiota, että paine on suht tasaisesti koko kämmenen alueella, kun tangon päitä pyörittelee. Kokeilemalla se mieleinen asento löytynee.

Ennen tangon vaihtoa suosittelen siis ergo tuppeja. 700mm tankoa en kyllä enään kaventamaan lähtisi.

Jar56
25.05.2017, 11.59
Itsellä lähti kaikki käsivaivat ,aivan kuin kysyjällä.Kaventamalla tankoa.Maantie 38cm.Maasto 58cm.Kantsis ainakin kokeilla.

hcf
25.05.2017, 13.05
Taidan ekana kokeilla noita ranteita tukevia ergon tuppeja. Vaikka saaki muotipoliisit kimppuun :) Oisko suosituksia nuitten gs1:ien lisäksi? Ei haittaa vaikka olis nousukahvan tynkäki mukana. Tarkotus ajaa pitkiäkin matkoja niin vois vähä vaihella käsien paikkaa siirtymillä.

TERU
25.05.2017, 13.11
Tuollaiset Cressu-systeemin maahantuomat paljon halvemmat omassani, kun on vähän varapyörä. Muutoin tykkään myös, että lukinta on tuolla ulkopäässä.

TERU
25.05.2017, 13.51
Tässä linkki noihin, nuo on olleet hyvät, kun eivät ole liian muotoillu eikä liian isot. Luulisin nousukahvan tynkäin olevan melkoisen turhat.

http://spectraparts.com/product/bio-130-mm-2

Antza44
25.05.2017, 14.58
Taidan ekana kokeilla noita ranteita tukevia ergon tuppeja. Vaikka saaki muotipoliisit kimppuun :) Oisko suosituksia nuitten gs1:ien lisäksi? Ei haittaa vaikka olis nousukahvan tynkäki mukana. Tarkotus ajaa pitkiäkin matkoja niin vois vähä vaihella käsien paikkaa siirtymillä.Ei ole minua ainakaan pamputettu:D. Sama ergon nousuilla https://www.bike-components.de/en/Ergon/GS2-Lenkergriffe-p38339/ tai https://www.bike-components.de/en/Ergon/GS3-Lenkergriffe-p38346/
GS1 myös grippari malli.

J.Kottenberg
26.05.2017, 09.19
Kunnon rannetuki on ranteen paranemisessa auttanut itsellä kun on alkanut kipuilla. Japro oy:ltä löytyy hyviä tukia. Hiukan väljät hanskat saa vielä mahtumaan.

^Samaa mieltä Voltarenista. Kannattaa käyttää runsaasti ja useamman kerran päivässä muutama päivä.

hcf
26.05.2017, 13.08
http://www.herrmans.eu/start-english/products?familyId=1025 löyty prismasta tarjouksesta 14€. Paikalliset urheiluliikeet myy vaan eioo:ta ja bikefittiä. Turhia liikkeitä tommoset.
Jupiterillakin oli samaanhintaan vähän enemmän tuettu mutta otin tämän ku tuoteseloste suositteli mtb:hen.
Ergon GS1 tilaukseen sittekku rahatilanne on parempi. Ei oikeen suomesta tuntunu löytyvän muutako GP1:stä

Lare
26.05.2017, 13.30
Olisko GS1:stä Fiilarifillarilla? Ainakin siel on Ergonin hilppeitä.

TERU
26.05.2017, 15.29
Nuo herrmansit saattavat riittää hyvinkin, joskus minullakin ollut kalliimpia, isompia ja enemmän muotoiltuja, mutta lähteneet jonnekin, nyt nuo spectrat riittävät hyvin.

oppes
29.05.2017, 19.42
Nuo herrmansit saattavat riittää hyvinkin, joskus minullakin ollut kalliimpia, isompia ja enemmän muotoiltuja, mutta lähteneet jonnekin, nyt nuo spectrat riittävät hyvin.

Motonetin Herrmansit (Primergot) on toimineet ainakin minulla aivan mainiosti. Tasaavat painetta juuri sopivasti (oikeaan kulmaan säädettyinä). Toki kaikki on varmaan summaa tangon kulmasta etc...

hcf
15.10.2017, 16.56
Tanko vaihtui sqlab 311. Ja onnistuneesti ajettu pari 3h lenkkiä ilman ranteen kiputiloja. Ei enää ergo tupit riittäny. Alko niilläki kipuileen.
Tää tanko on reilusti leveämpi 740mm ku entinen truvativ hussefelt comp 680mm.
Tuntuu silti paljon luonnollisemmalta 16 asteen taivutuksen takia. Ja antaa anteeksi hieman iskuja. Ei ole täysin jäykkä niinku truvativ

https://c1.staticflickr.com/5/4467/37678030532_57d9a6695e_b.jpg

hcf
15.10.2017, 17.22
Juu se onki suunnitelmissa ku sattuu sopiva sauma vaihtaa fillari. Ei mee bluto heittämällä ku on pikalinkut

Antza44
16.10.2017, 16.18
Juu se onki suunnitelmissa ku sattuu sopiva sauma vaihtaa fillari. Ei mee bluto heittämällä ku on pikalinkutMastodon sitten suoraan uteen filuun. Bluto on out.
Minulla ei auta jousto taivutettu tanko on poikaa. Tosin kohta kiusaan taas itseäni ja vaihdan taivutetun takaisin läskiin ja kesäpyörään suora tilalle, jos vaivat alkaa taas se on sitten varmistettu moneen kertaan.

solisti
16.10.2017, 18.37
Juu se onki suunnitelmissa ku sattuu sopiva sauma vaihtaa fillari. Ei mee bluto heittämällä ku on pikalinkutSiihen napaan saa adapterit läpiakselille, ei tarvi sen takia luopua Silverbackista ;).

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla

hcf
16.10.2017, 18.38
Kyselin silverbackiltä mutta eivät vastanneet mitään. Todennäkösesti ei enään löydy koska ovat vaihtaneet läpiakseleihin. Ja se ois kiva saaha taaksekki.

solisti
16.10.2017, 21.25
Kyselin silverbackiltä mutta eivät vastanneet mitään. Todennäkösesti ei enään löydy koska ovat vaihtaneet läpiakseleihin. Ja se ois kiva saaha taaksekki.Ok. Mulla on yhdet hyllyssä, mutta ne saattaa vielä mennä käyttöön. Luulisi nuita adaptereja olevan, kun uusissa fattyissä on muuten melko samannäköinen se napa... mutta se on läpiakselilla. Eikö tuolla ko. ketjussa jollakin ollut ne adapterit juuri löyhällä?

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla

Antza44
30.10.2017, 11.40
Kyllä nyt riitti noitten suorien tankojen kanssa! Toinen Answerin 20/20 ja Controltechin jatkot lähti tulemaan + Spessun contour tuki kripit. Kesän aikana ei vaivannut ranteet juuri ollenkaan, kun ajelin 20/20 em kombolla, nyt tässä koikeilin 9 ja 12 asteisia pari lenkkiä, kun niitä nurkista löytyy ja ranteet huutaa hoosiannaa. Viime talvena jo vaivaili taas, kun toisessa pyörässä oli 9 asteinen tanko, mutta en jotenkin älynnyt, kun ajelin vuoronperään molemmilla ja vaiva oli päällä kokoajan.

Sqlabin 16 asteista mietin, mutta totesin, että ei riitä lisäksi kuvien mukaan vaatii pidempää stemmiä, kuin Answer. https://www.sq-lab.com/shop/en/Handlebars/MTB/SQlab-Handlebar-3OX-Carbon-16.html

janik
27.03.2022, 12.15
Vanha lanka, mutta hyödynnetään tätä.

Ongelma sopii topicciin, eli ranteet ärtyy. Ei pahasti, mutta häiritsevästi. Nykyinen tanko on 35mm race face chester, 780mm leveä, 8/5° back/up-sweep.

Lääkkeeksi mietin nykyisen tangon kaventamista tai uutta, isommalla backsweepillä olevaa tankoa. Kaventamisen varmaankin kokeilen asap, mutta oon kuitenkin etsiskellyt uusiakin.

Riittäisikö 12° tanko vai pitäisikö mennä suoraan 16°? Löysin aika huonosti (kohtuuhintaista) valikoimaa, 35mm tankoja vielä vähemmän. 35->31.8mm adapteri pitää laittaa tarvittaessa.

Olisiko suosituksia tankoihin ja ostopaikkoihin?

27.03.2022, 18.42
Tietämättä lähtötilannetta tarkemmin, mutta joskus selvisin samasta vaivasta kääntämällä tankoa pari astetta taaksepäin.

janik
27.03.2022, 19.46
Aika pienestä on kiinni. Stumpissa kulmat on 10/6°, enkä muista että sillä ajaessa olisi probleemaa ollut. Tietty muukin geometria eroaa. No, nappasin stongaa kapeammaksi. Pitää vielä kokeilla tuota kääntämistä. On vaan niin jäistä, ettei testilenkille arvaa lähteä, ehkä pitää vaihtaa isp:t alle

TERU
27.03.2022, 20.37
Jos tulee pidemmästi tieajoa, on kaventaminen hyvä keino parantaa ajettavuutta ja seuraavaksi ergo-gripit jos nuo puuttuu.

Antza44
28.03.2022, 16.17
Vanha lanka, mutta hyödynnetään tätä.

Ongelma sopii topicciin, eli ranteet ärtyy. Ei pahasti, mutta häiritsevästi. Nykyinen tanko on 35mm race face chester, 780mm leveä, 8/5° back/up-sweep.

Lääkkeeksi mietin nykyisen tangon kaventamista tai uutta, isommalla backsweepillä olevaa tankoa. Kaventamisen varmaankin kokeilen asap, mutta oon kuitenkin etsiskellyt uusiakin.

Riittäisikö 12° tanko vai pitäisikö mennä suoraan 16°? Löysin aika huonosti (kohtuuhintaista) valikoimaa, 35mm tankoja vielä vähemmän. 35->31.8mm adapteri pitää laittaa tarvittaessa.

Olisiko suosituksia tankoihin ja ostopaikkoihin?

Aika pienestä on kiinni. Stumpissa kulmat on 10/6°, enkä muista että sillä ajaessa olisi probleemaa ollut. Tietty muukin geometria eroaa. No, nappasin stongaa kapeammaksi. Pitää vielä kokeilla tuota kääntämistä. On vaan niin jäistä, ettei testilenkille arvaa lähteä, ehkä pitää vaihtaa isp:t allehttps://www.bike-components.de/en/SQlab/3OX-MTB-31-8-Medium-30-mm-Riser-Handlebars-p86816/

Nuo alu Sqlab.it kohtuu hintaisia 12 ja 16 asteisia ja kolmella eli Rise.llä löytyy. 31.6mm Stemmin joutuu toki ostamaan myös. Itsellä kuitunen 16 ja jouduin taas palaamaan siihen ns suorasta tangosta vaikka 780mm suorilla pystiyn jo kohtuu hyvin ajamaan kapeammat ns suorat ihan mahdottomia mun käsille. Pienellä siivellä olevia ergo kahvoja käytän myös Spessua tai ergonia.

No mulla todettu rannekanavan ahtauma ja käsi puutuu herkästi muutenkin nykyään em syystä.

Tuon em mainitun Answerin Protaper nykyään 20/20 laitoin toiseen, mutta ehken tuosta 16 asteisesta pidän nykyään enemmän voi toki johtua, kun vuoden ajelin suorilla, niin tuo 16 ei ole niin överi.

marco1
28.03.2022, 16.53
Voihan se ongelma olla myös tangon jäykkyydessäkin. 35mm tangoissa on porukka tuota valitellut ja OneUppihan teki tangon joka vähän enemmän vähentää tärinää.

Tuo OneUpin tanko oli itsellä ajossa pari kuukautta (meni pyörän mukana) niin lopullinen tuomio jää antamatta, kyllä se oli kuitenkin erilainen tuntumaltaan vaikka kulmat eivät olekaan kovin eksoottiset.

pturunen
28.03.2022, 17.24
Sanoisin 12 asteen backsweepin voivan hyvinkin auttaa asiaan. Muutin juuri 8->10 ja parannus oli havaittavissa, joskaan ei välittömästi. Pikemminkin vähentyneenä ranteiden ärtymisenä. Toinen hämmentävä parannus oli ottaa ergonin siivelliset kahvat (oisko olleet GA3), joiden avulla käden asentoa saa tiukan ajamisen vlissä muutettua paljonkin. Näillä parannuksilla katosivat ranteiden kipeytymiset. Hyllystä löytyy reilullakin backsweepilla oleva "mukavuustanko" bikebacking-hommiin. Itse en pidä siitä maastoajossa ollenkaan. Em. kombolla olen kuitenkin pystynyt ajamaan (mikä on itselle se tärkein juttu).

Antza44
28.03.2022, 17.28
Voihan se ongelma olla myös tangon jäykkyydessäkin. 35mm tangoissa on porukka tuota valitellut ja OneUppihan teki tangon joka vähän enemmän vähentää tärinää.

Tuo OneUpin tanko oli itsellä ajossa pari kuukautta (meni pyörän mukana) niin lopullinen tuomio jää antamatta, kyllä se oli kuitenkin erilainen tuntumaltaan vaikka kulmat eivät olekaan kovin eksoottiset.

Juuri tästä syystä suosin kuitutankoja, mutta niissäkin on hirmusesti eroja. Tuo 20/20 on sairaan mukava joustaa. Taas Sqlab, Canyonin G5 ja samoin Bontragerin 35mm ei ei jousta lähellekkään samoin, mutta ne onkin rankattu getegory 5.

janik
29.03.2022, 00.47
Hyviä vinkkejä. Pnw range gen 3 on 10° sweepillä ja saa 35 millisenä. Mutta alkaa vaikuttaa siltä, että 12° tanko pitäisi olla.

Sitte aiheeseen liittyvän jutun tajusin vasta nyt. Shimanon vaihdevipu (i-spec) sopii huonosti mun peukalolle ja sehän johtuu isosta, 11 koon lapsesta ja siitä, että suora tanko painaa enemmän peukalon hankaan, eli peukalon saaminen liipaisimelle on aika epäergonomista. Vipua voisi tietysti kääntää, mutta sitten jarru nousee liian ylös. Isompi backsweep asettaa myös vaihevivun parempaan asentoon. Sitten saattaisi peukalo toimia myös pienemmälle rattaalle vaihdossa.

hcf
29.03.2022, 09.55
Sqlabiltäki näköjää tullu hiilikuitu versiota tuosta 311:sestä. 12 ja 16 asteisena. Sekin joustaa kyl alumiinisena jonkin verran.

https://www.sq-lab.com/en/products/handlebars/sqlab-handlebar-311-fl-x-carbon-16.html

harald
30.03.2022, 11.25
Onko niin että SQlabilla ei ole yhtään 35 mm tankoa?

nure
30.03.2022, 18.27
^Jos ei niin shimmi auttaa?

janik
30.03.2022, 19.01
En löytänyt yhtään 35mm "ergo" tankoa. No, nyt olis tulossa sqlabin mutka, 16° sweepillä. Kun löytyi sopivasti käytettynä. Jos tuntuu liian jyrkältä, laitetaan kiertoon ja hankitaan syntacen vector 12°. 31.8->35 adapterilla.

Onko yli 9° sweep hankala/kallis valmistaa kun tarjontaa on vähän? Vai onko kysyntää vähän? 6° kulmalla on vaihtoehtoja vaikka kuinka.

Kuituset jäi nyt hintansa vuoksi pois, koska ei ole varmuutta onko sopiva.

Kuitutangoissa on aika pienet kiristysmomentit. Tuskin ne nyt heti rikki menee, mutta eikö tuollainen adapteri olisi kuitutangolle erityisen hyvä?

Makeza
31.03.2022, 11.02
Tämä homma tuli taas itsellekin eteen kun maanantaina kävin ensimmäisen lenkin työsuhdekikottimella, jossa tangossa 9° backsweep ja 35mm kiinnitys. Ei tarvinnut pitkään ajella kun oikeassa kyynärvarressa alkoi tuntua ja peukaloa ei pystynyt pitämään vaihdevivulla vaan piti siirtää tangon yläpuolelle. Aikanaan kun läskin hommasin tilanne oli sama vaikka ei niin selkeä mutta 2kk käytön jälkeen vaihdoin siihen Answerin 20/20 tangon eikä ongelmia sen jälkeen ole ollut. Nyt vähän haastetta kun tuota Answer/Protaper tankoa ei tahdo löytyä, Lundbergille kyllä tulossa mutta heilläkään ei tarkkaa tietoa milloin.

Ajattelin että jos kokeilisi tätä (https://www.sq-lab.com/en/products/handlebars/sqlab-handlebar-311-fl-x-carbon-16.html?varID=3a61ac6080dd5b15e63226f5f1b6ada1) . Sqlabin satuloista tykännyt joten uskoisin tämän toimivan vaikka sweeppiä vähän vähemmän, tässä mallissa kehutaan myös tuota flexiä. Pieni ongelma se että maanantaisella lenkillä huomasin myös että ohjaamon olevan hieman ahtaan tuntuinen joten pidemmän stemmin ajattelin hommata (tämä toki myös etu kun voi sitten ottaa suoraan tuolla 31.8 kiinnityksellä niin ei tarvi mitään shimmejä). Ongelma tulee siitä että kuvissa tuo Sqlabin tanko näyttää suoralta ennen taaksetaivutusta kun Protaperin tangossa on vastataivutus ennen tuota backsweeppiä mikä pitää etäisyyden penkistä suurinpiirtein samana kuin suoremmalla tangolla eli jos ajattelin ottaa 20mm pidemmän stemmin niin pitääkö tässä huomioda vielä jotain lisää ~10mm?

Antza44
31.03.2022, 12.05
Tämä homma tuli taas itsellekin eteen kun maanantaina kävin ensimmäisen lenkin työsuhdekikottimella, jossa tangossa 9° backsweep ja 35mm kiinnitys. Ei tarvinnut pitkään ajella kun oikeassa kyynärvarressa alkoi tuntua ja peukaloa ei pystynyt pitämään vaihdevivulla vaan piti siirtää tangon yläpuolelle. Aikanaan kun läskin hommasin tilanne oli sama vaikka ei niin selkeä mutta 2kk käytön jälkeen vaihdoin siihen Answerin 20/20 tangon eikä ongelmia sen jälkeen ole ollut. Nyt vähän haastetta kun tuota Answer/Protaper tankoa ei tahdo löytyä, Lundbergille kyllä tulossa mutta heilläkään ei tarkkaa tietoa milloin.

Ajattelin että jos kokeilisi tätä (https://www.sq-lab.com/en/products/handlebars/sqlab-handlebar-311-fl-x-carbon-16.html?varID=3a61ac6080dd5b15e63226f5f1b6ada1) . Sqlabin satuloista tykännyt joten uskoisin tämän toimivan vaikka sweeppiä vähän vähemmän, tässä mallissa kehutaan myös tuota flexiä. Pieni ongelma se että maanantaisella lenkillä huomasin myös että ohjaamon olevan hieman ahtaan tuntuinen joten pidemmän stemmin ajattelin hommata (tämä toki myös etu kun voi sitten ottaa suoraan tuolla 31.8 kiinnityksellä niin ei tarvi mitään shimmejä). Ongelma tulee siitä että kuvissa tuo Sqlabin tanko näyttää suoralta ennen taaksetaivutusta kun Protaperin tangossa on vastataivutus ennen tuota backsweeppiä mikä pitää etäisyyden penkistä suurinpiirtein samana kuin suoremmalla tangolla eli jos ajattelin ottaa 20mm pidemmän stemmin niin pitääkö tässä huomioda vielä jotain lisää ~10mm?Mulla tuo 780mm 30X Sqlab 16 asteisena. Siinä minusta 10mm stemmin lisäys antaa saman etäisyyden. Taas uusin 780 leveä 20/20 mahdollistaa jopa vaatii stemmin lyhennyksen noin 10mm. Vanhassa 20/20 oli jo pitkään 20mm jatkot eli 760mm se ehkä tuntui paremmalta noin taivutetussa ja meni samalla stemmin mitalla. No 780 tuntuu nyt ok, kun lyhensi 15mm stemmiä. Jotenkin nyt tykkään tuosta Sqlabista enemmän. Sillä kivempi ajella apinaotteellakin eli peukutkin tangonpäällä.

pturunen
31.03.2022, 18.58
Apinaote on muutenkin kyynärpää/ranneystävällisempi, jota kannattaa ainakin siirtymillä välillä käyttää. Tuollaisen siivellisen kahvan kanssa se on myös huomattavasti tukevampi.

Villetre
09.04.2022, 16.36
Omiin pyöriin valikoitunut Sqlabin 30x 16-ast jo hetki sitten , pelkkää hyvää sanottavaa. Aluksi tuntuu oudolta mutta tottuu nopeasti. Gripit Ergonin GA3 ja ESIn silikoonisia vuoron perään. Mukava kombo.

hcf
02.05.2022, 10.31
Kannattaako se laittaa shimmi vai uus stemmi ku nuita sqlabin tankoja ei ole 35mm:senä?

Ranteet ei kyllä tykkää yhtää tuosta merida trail 500:sen tangosta. Kummankohan siihe laittas 12 vai 16? Läskissä on 16 mutta siinä on hieman erinlainen ajoasento. Pitempi

Makeza
03.05.2022, 14.24
Tuohon edelliseen viestiin en osaa kommentoida mutta viitaten omaan aikaisempaan viestiin niin minulle tällainen paketti

https://www.dropbox.com/s/odd0ycdwr1yb0ed/Resize_20220501_204732_2434.jpg?raw=1

Tässä yritys kuvata eroa 9° vs. 16°

https://www.dropbox.com/s/kulhoxn6vjwjbtv/Resize_20220501_204820_0365.jpg?raw=1

Tässä taas 20° vs. 16°

https://www.dropbox.com/s/iks7ldwduzs086q/Resize_20220501_204820_0984.jpg?raw=1

Eli tanko siis 16° backsweepillä ja 30mm risella. Nyt tuntuu ensimmäisen lenkin (reilu 2h) jälkeen paljon miellyttävämmältä eikä tuntemuksia ranteissa tai kyynärvarressa. Ja pehmeämmältä myös kun 35mm kiinnitys ja alumiinitanko vaihtui 31.8 ja hiilikuitu. Toki muutosta tuli myös siitä että tanko 40mm kapeampi (780mm->740mm) ja stemmi nyt 80mm (ennen 45mm) 31.8 kiinnityksellä. Tuolla stemmimuutoksella ohjaamo jatkui ~20mm.

Ohiampuja
03.05.2022, 16.21
Miltä se näyttää maasturissa? Pistääkö se "silmään" mitenkään?

Makeza
03.05.2022, 19.28
Miltä se näyttää maasturissa? Pistääkö se "silmään" mitenkään?

Oliko tää kysymys minulle? Ja jos oli niin mitä tarkalleen ottaen tarkoitit?

Ohiampuja
04.05.2022, 15.59
Oliko tää kysymys minulle? Ja jos oli niin mitä tarkalleen ottaen tarkoitit?
Oli juu. Joskus olen katsellut pyöriä missä on näitä "normaalista" poikkeavia ohjaustankoja, niin jotkut niistä näyttävät jotenkin korneilta.

Varmaan siis käytössä hyviä, mutta jotenkin oudon näköisiä. Ihan kuin tuotantolinjalla olisi menneet osat sekaisin.
Jos on uusi, moderni fillari niin miltä tuollainen reilun back sweepin tanko siinä näyttää, näyttääkö se jostain vintage-pyörästä napatulta?

Muutama päivä sitten tutkailin pyörää missä taisi olla tämä tanko. Tai vastaava missä oli ikään kuin bar endsit tai aika-ajo tangot keskellä maasturin riser-tankoa.
https://surlybikes.com/parts/moloko_bar

Antza44
04.05.2022, 16.26
Miltä se näyttää maasturissa? Pistääkö se "silmään" mitenkään?Mitä sitten. Voihan se oudolle monesta näyttää, niin kuin läskipyörät aikoinaan, mutta pää-asia, että pystyy ajamaan vaivoiltaan/vaivoitta.

Makeza
04.05.2022, 16.47
Eipä se tuo Sqlabin tanko juuri kummemmalta näytä kuin suorempikaan

https://www.dropbox.com/s/ue1t23ten9s10xo/Resize_20220501_204930_0106.jpg?raw=1

Protaper/Answerin tanko nyt näyttää vähän erikoisemmalta kun siinä on tuo vasta taivutus eteenpäin ennen backsweeppiä mutta siinä ote tangosta pysyy suurinpirtein samana kuin suoremmalla tangolla kun taas tuossa Sqlabin tangossa se tulee ~15mm lähemmäksi penkkiä.

https://www.dropbox.com/s/9euud4c558hj48y/Resize_20220504_153617_7317.jpg?raw=1

Nämähän nyt ei ehkä ole mitenkään reilusti taivutettuja, onhan niitä paljon jyrkempiäkin, mutta käsien asento muuttuu jo merkittävästi. Leveä ja suora tanko kääntää kyynäpäitä jo melko ulos ja itsellä se tuntuu myös niskassa, varmasti hyvä asento jossain alamäkiajossa, mutta ei mitenkään rento ainakaan tällaiselle yli 50v harrastelijalle joka polkee suht tasaisia polkuja pitkin metsiä.

Föhn
04.05.2022, 16.52
Joillekin se voi olla ulkonäkökysymys. Siis tuo stonga. Minulla menee jotakuinkin niin että mitä kapeampi sen suorempi. Aikoinaan oma 55cm kuituinen tais olla vaan kaks astetta. Ja kun päästään yli 60cm alkaa keppi vääntyä. Nuo viimeset kuvat antaa jo osviittaa. Noilla on jo ihku posottaa menemään.

Ohiampuja
04.05.2022, 20.11
Mitä sitten. Voihan se oudolle monesta näyttää...
No vaikka en mikään varsinainen esteetikko ole, niin kyllä minä tykkään että pyörä näyttää omaan silmään kivalta. :) Vaikka ranneoireita vähän onkin.

Mutta kiitos kuvista, tuohan näyttää ihan hyvältä.

JarkoH
06.05.2022, 11.04
Noin kaksi vuosikymmentä ämteebeetä vakavissaan harrastaneena on tangot leventyneet melkoisen hurjasti. Siinä vaiheessa, kun tangon leveys alkoi merkittävästi mennä yli 700mm, niin alkoi ranneongelmat ilmetä. Toki syynä myös on ajaminen pääosin jäykällä keulalla. Kuituisia risereita pienellä sweepillä tuli käytettyä ja jonkin verran helpotusta antoi. Answerin 20/20 enduro-stonga kuituisena 780mm pitkänä on ollut ajossa kolmisen vuotta ja fiilis aevan eehana. En vaihda pois ihan pikkukummassa, vaikka näyttää hieman erikoiselta.

Edit. Stemmiä toki joutuu lyhentämään vaikka kulmaa olisi päissä enempi. Toki ukkokin jäykistyy iän myötä. :D

JoniHolma
30.08.2022, 10.54
Joillekin se voi olla ulkonäkökysymys. Siis tuo stonga. Minulla menee jotakuinkin niin että mitä kapeampi sen suorempi. Aikoinaan oma 55cm kuituinen tais olla vaan kaks astetta. Ja kun päästään yli 60cm alkaa keppi vääntyä. Nuo viimeset kuvat antaa jo osviittaa. Noilla on jo ihku posottaa menemään.
Noinhan se menee kun tangot on jo joillekin ylileveitä niin pitää saada taivutusta. Mulla 740 ehdoton yläraja niin voi ajaa huoletta perustangolla. Joskus näkee pienillä naisilla hirveitä leveyksiä niin haittaa jo ajamistakin. Ja kun len 15 vuotta suoralla ajanut niin taivutettu on tosi omituinen teknisessä menossa, jopossa kruisaillessa terassille taivutus on ihan jees.

Ohiampuja
26.03.2023, 18.24
Nyt mietityttää ongelmat kämmenpohjassa, tai millä nimellä kutsutaan tätä peukalon ”kiinnityskohtaa”?

Siirtymillä tulee ajettua peukalot tangon yläpuolella joka sallii ranteille paremman asennon. Mutta sitten samalla tangon paine kohdistuu tuohon peukalon juureen.

Ajattelin vihdoin kokeilla Sqlabin 16 asteen tankoa, mutta onko muilla vastaavia kokemuksia? Tupit on Sqlabin ergonomiset, 710 malliset.

hcf
26.03.2023, 20.29
^Mulla on molemmissa pyörissä sqlabin tanko. . (läskissä 311 malli ja trail jäykkäperässä 30x). Sekä Ergon GA3 tupet. Aikoinaan hankin rannevaivojen takia enkä ole enää muuta kelpuuttanu

janik
26.03.2023, 21.10
En löytänyt yhtään 35mm "ergo" tankoa. No, nyt olis tulossa sqlabin mutka, 16° sweepillä. Kun löytyi sopivasti käytettynä.

Tästä onkin jo aikaa, en vaihtaisi enää pois, olen tykännyt.

Ohiampuja
06.04.2023, 10.43
No niin, nyt on 29" ja läskissä SQlabin 16 asteen tangot 740 mm mittaiseksi sahattuna. Molemmat sitä matalaa mallia, nousua 15 mm. Ja tuppeina SQlab 710 M-kokoa.

Ensivaikutelmat ihan hyvät. Ja tangot noin matalana jopa hyvän näköiset. :)