Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Hiilikuiturunkojen kestävyys



Pivot
29.08.2014, 23.12
Minulla on muutaman vuoden sisällä hajonnut pari hiilikuituista jäykkäperää ja rungot uusittu takuuseen. Ostaessani uutta täysjoustoa, niin näin erään S-alkuisen fillarin hiilikuituisen poikkisahatun rungon (rungon ja haarukan ovh 4800€). Hämmästyin rungon ohuutta, kun olisin voinut rikkoa rungon puristamalla. Miten tälläinen runko voi kestää lihavaa (minä) suomalaista miestä poljettaessa kunnon poluilla? Jotkut sanovat, että tälläinen runko on tarkoitettu 50 - 60 kg kisakuskille ja niillä ajetaan melko tasaisia kisareittejä. Hiilikuitupyörien valmistustapoja on erilaisia ja nykyinen hiilikuituinen pyöräni runko on kyllä kuin toiselta planeetalta. Hiljalleen on muodostunut käsitys, ettei tavallisen kuluttajan kannata ostaa hiilikuituista runkoa, vaan suosiolla tyytyä alumiiniin. Myönnän, että hiilikuituinen maasturi on hiukan parempi ajettava kuin alumiininen maastopyörä. Todellisuudessa ero ei kuitenkaan ole kovin iso. Minkälaisia kokemuksia muilla on?

lai
29.08.2014, 23.26
Osta teräsrunko. Kestää painoa ja on mukava ajella. Hiilarista voi tehdä hyvän surfbredan maston tms.

CamoN
29.08.2014, 23.40
Tästähän on olemassa jo pari ketjua, mutta onneksi perustettiin taas yksi uusi niin saadaan perinteinen juupas/eipäs keskustelu aikaan.

Itsekin yllätyin oman hiilikuitumaasturinirungon ohuutta, kun ohjainlaakereita putsaillessa satuin kurkkaamaan emäputken sisään josta näki taskulampun kanssa melkein keskiölle saakka. Johtopäätös - hiilikuitu on aika vahva materiaali ja sen kestävyysominaisuudet osataan ulosmitata aika hyvin, kun erityisesti maastokäytössä runkoon kohdistuu melko kovia hetkellisiä voimia. Tuo on kuitenkin melko epätodennäköistä, että samalla käyttäjällä menee useampi runko roskikseen normaalikäytössä ja selvästi rungon oletetun eliniän aikana. Kokeile nyt vielä laittaa lotto vetämään, jos menisi sekin samaan konkurssiin.

latuman
29.08.2014, 23.44
Teräs ja amuliini on kestänyt ajan hampaan ja jääneet suosikeiksi. Hiilikuidusta taviskäytössä en ole niinkään varma, kun joka vuosi sponsorit ei osta uutta pyörää ja kuski on vähän enemmän kuin 60kg. Itsehän olen löytänyt onnen amuliinisesta täysjäykästä jossa teräshaarukka. Näin varovaisen kaverin ajolla teräshaarukka "joustaa" "maastossa" sen mitä minä tarvitsen. Loput joustetaan käsillä.

YT
30.08.2014, 08.22
Minulla on muutaman vuoden sisällä hajonnut pari hiilikuituista jäykkäperää ja rungot uusittu takuuseen.
Mikä kohta niistä on särkynyt?

timppa_234
30.08.2014, 09.06
Maastopyöräporukan rungoista on toistaiseksi hajonneet vaan alumiiniset. Pari takahaarukan pystyputkesta ihan ajossa ja yksi vaakaputkesta lipan yhteydessä saadusta kolhusta.

Sanoisin, että kannattaa ostaa runko, joka painaa riittävän paljon niin siinä ei ole käytetty hiuksenohutta materiaalia.

nure
30.08.2014, 11.43
Ei hiilikuidun kestävyys ja ominaisuudet perustu paksuuteen vaan materiaaliin. Mitä saavutettaisiin paksulla hiilikuitu rungolla jossa kaikki ko. materiaalin edut hävinneet?

cokekola
30.08.2014, 12.35
^ Nimenomaan. Hiilikuidun etu on juuri siinä, että sen vahvuutta voidaan säätää rungon eri kohdissa tarpeen mukaan. Sen ominaiuudet ovat täysin eri tyyppiset kuin alumiinin tai cromon, joten kerroksen paksuudesta jossain kohdassa ei voi päätellä käytännössä juuri mitään kyeisen kohdan kestävyydestä. Paksuutta suurempi merkitys kestävyyteen on kuidun laadulla, tiheydellä, kudonnalla ja suuntauksella.

Ansis
30.08.2014, 23.34
Siinä hyvä pätkä https://www.youtube.com/watch?v=xreZdUBqpJs

mehukatti
31.08.2014, 00.11
Kuinka lyhyt muisti ihmisillä on? Alumiinirunkojahan on hajoillut aikojen saatossa vaikka kuinka paljon. Yleensä tulee ensin pieni halkeama hitsaussauman viereen ja lopulta saattaa ratketa kokonaan. Lisäksi niissä on ollut kieroja runkoja arvostetuilla merkeilläkin, kuten Intensellä. Nämä laatuongelmat oli käsittääkseni yksi syy, miksi Hi5Bikes joskus lopetti Intensen maahantuonnin.

timppa_234
31.08.2014, 09.06
Ei hiilikuidun kestävyys ja ominaisuudet perustu paksuuteen vaan materiaaliin. Mitä saavutettaisiin paksulla hiilikuitu rungolla jossa kaikki ko. materiaalin edut hävinneet?

Hihhih. Pojat on keksineet aivan uusia materiaalimääritelmiä. Mistä tuollaista potaskaa löytyy?

Mitä tiheämpää hiilikuitu on ja mitä kovemmassa paineessa se pannaan kokoon niin sitä lujempaa siitä saadaan yhdessä suunnassa. Harmi vaan, että jäykkyyttä ei ole missään muussa suunnassa.

lai
31.08.2014, 10.56
Hihhih. Pojat on keksineet aivan uusia materiaalimääritelmiä. Mistä tuollaista potaskaa löytyy?
Mitä tiheämpää hiilikuitu on ja mitä kovemmassa paineessa se pannaan kokoon niin sitä lujempaa siitä saadaan yhdessä suunnassa. Harmi vaan, että jäykkyyttä ei ole missään muussa suunnassa.

Paineella tarkoitat varmaankin laminointia alipaineessa? Pussittamisella tai alipaineistamisella saadaan oikea hartsi/hiiliseos, jolla on paras rakenteellinen kuitu/hartsisuhde. Suunnatulla kuidulla saadaan vahvisteetua rakennetta halutussa suunnassa. Kovin vähän kuitenkin puhutaan käytetystä hartseista. Hiilirungon kun voi rakentaa ihan pilipalihartsistakin. Veikkaan, että kiinanpojat väätää hiilarikaamaa vinylesterihartsista, koska epoksi on niin paljon kallimpaa. Hiilarin heikkous tulee aina olemaan huonossa pistekuorman kestossa.

Tarviiko tavallinen tallaaja hiilarikiekkoja tai hiilarirunkoa? Ei tarvi, ymmärrän kyllä jos huippukuski sellaisen tarvitsee. Epoxyhartsi on melkoinen terveysriski pitkässä altistuksessa. http://www.ilo.org/oshenc/part-xviii/guide-to-chemicals/item/1039-epoxy-compounds

scf_
31.08.2014, 14.51
Cyclist-lehdessä artikkeli
http://uppaa.fi/images/2014/08/31/5ba0a0d1c98146f0.th.jpg (http://uppaa.fi/image/aI)
sivu 1 (http://uppaa.fi/images/2014/08/31/307551d210be0c63.jpg), 2 (http://uppaa.fi/images/2014/08/31/ee032d30cbf23fba.jpg) ja 3 (http://uppaa.fi/images/2014/08/31/6907ba1ca64e82e8.jpg)

Ansis
31.08.2014, 15.29
"Tarviiko tavallinen tallaaja hiilarikiekkoja tai hiilarirunkoa?"
Laiho, kyllä tarvii. Kaiken kuuluu olla parasta ja kalleinta, ettei tuu sanomista ainakaan kalustosta :D

izmo
31.08.2014, 16.20
http://uppaa.fi/images/2014/08/31/ce79fa6d649f0cdc.jpg

4 kk

etukolmio muovia ja takahaarukka alumiini

cokekola
31.08.2014, 16.57
Paineella tarkoitat varmaankin laminointia alipaineessa? Pussittamisella tai alipaineistamisella saadaan oikea hartsi/hiiliseos, jolla on paras rakenteellinen kuitu/hartsisuhde. Suunnatulla kuidulla saadaan vahvisteetua rakennetta halutussa suunnassa. Kovin vähän kuitenkin puhutaan käytetystä hartseista. Hiilirungon kun voi rakentaa ihan pilipalihartsistakin. Veikkaan, että kiinanpojat väätää hiilarikaamaa vinylesterihartsista, koska epoksi on niin paljon kallimpaa. Hiilarin heikkous tulee aina olemaan huonossa pistekuorman kestossa.

Tarviiko tavallinen tallaaja hiilarikiekkoja tai hiilarirunkoa? Ei tarvi, ymmärrän kyllä jos huippukuski sellaisen tarvitsee. Epoxyhartsi on melkoinen terveysriski pitkässä altistuksessa. http://www.ilo.org/oshenc/part-xviii/guide-to-chemicals/item/1039-epoxy-compounds

Suomeksi puhutaan vinyyliesterihartsista ja epoksihartsista.

huotah
31.08.2014, 17.06
Aiheeseen liittyen, mikä mahtaa olla totuus hiilarirunkoisten fillareiden kuljetuksesta auton katolla, ts. kestävätkö rungot kiinnityskohtaan kohdistuvan paineen? (Puhutaan vaikka maantiepyöristä, jos sillä on merkitystä)

Pivot
31.08.2014, 17.15
Tää oli hyvä pätkä. Käsittääkseni Santa Cruz ja Pivot käyttävät samaa tekniikkaa hiilikuiturunkojen valmistuksessa. Joku osaa varmaan kertoa eron ns. valtamerkkien valmistustekniikkaan. Nykyinen pyöräni on Pivot ja halkileikkauksen nähtyään huomaa eron ainakin S-merkkisiin pyöriin. Pivotin runkoa ei saa käsivoimin puristettua kasaan. Paino on varmaan aavistuksen korkeampi, mutta tavallisen tallaajan kannalta rungon kestävyys on tärkeämpi seikka kuin paino. Lisäksi Pivot ei ole ainakaan ajoltaan huomompi kuin muut. DW-linkku toimii kyllä mahtavasti. En ole huomannut eroa aikaisempaan jäykkäperään. No se on toisen aiheen aihe. Olisi mielenkiintoista nähdä sama Pinpiken testi Trekin tai Spessun hiilarirungoilla. Joku kysyi aikaisemmin, mistä runkoni hajosivat. Viimeisimmästä irtosi/repesi jarrusatula rungosta jarruttaessani Bikeweekendin kivikkoisessa alamäessä.

TANUKI
31.08.2014, 17.58
Pivotin runkoa ei saa käsivoimin puristettua kasaan....

Leikkaapa se halki ja koita uusiksi. Halkileikatuissa ei määrää se materiaali, oli se sitten alua, kuitua, terästä tai titaania, vaan se, että rakenne on rikki. Runkojen kestävyys perustuu myös siihen, että se runko on kokonainen, ei telottu tai pilkottu. Aika soopalta kuullostaa musta, että s-worksit olisivat jotain halppispaskaa jota myydään ylihintaan. Ei ainakaan pikaisella googlailulla montaakaan ´´luonnollisesti´´ haljennut runkoa nykymalleista näkynyt...

Keskiäkäinen lohjalainen
31.08.2014, 18.58
Hiilikuiturungot voidaan optimoida nykyisin todella kevyiksi ja siltikin kestäviksi. Ongelma vaan on siinä, että mitä pidemmälle optimoitu ja viilattu rakenne on, sitä vähemmän siinä on toleranssia mitoitus-, materiaali- ja valmistusvirheille. Itse jätän mielelläni aivan kevyimmät rungot niille, joilla on aikaa ja varaa tuhertaa hajonneiden runkojen kanssa. Se toiseksi kevyin rakennekin, varsinkin, jos se on kuitenkin samaa sukua sen huippurungon kanssa (esim. Canyonin SLX vs. SL -rungot) on aivan riittävän hyvä ja siinä saattaa olla vähän isommat valmistustoleranssit. Pari sataa grammaa ei todellakaan ratkaise rungossa yhtään mitään.

Vääntöä, vetoa ja puristusta kuituputki kestää aivan uskomattomia määriä. Sivuttaista pistemäistä iskua hiilikuitu ei sen sijaan kestä. Samoin pienikin ruttu voi tappiin asti optimoidussa rakenteessa tuhota rakenteen lujuuden.

leecher
31.08.2014, 19.09
Nyt on ollut Pivotille hyvät myyntipuheet :) Hyvin on kestänyt Spessun kuitu epicci suomimaastoa laidasta laitaan. Painoakin löytyy itseltäni keskiverto pyöräilijää enemmän ja wattejakin irtoaa ainakin hetkellisesti ihan hyvin. Varmasti se Pivotti on hyvä peli, mutta ei todellakaan ylivertainen jos sellainen mielikuva on päässyt syntymään.

Mr Hyde
31.08.2014, 20.23
Nyt on ollut Pivotille hyvät myyntipuheet :) Hyvin on kestänyt Spessun kuitu epicci suomimaastoa laidasta laitaan. Painoakin löytyy itseltäni keskiverto pyöräilijää enemmän ja wattejakin irtoaa ainakin hetkellisesti ihan hyvin. Varmasti se Pivotti on hyvä peli, mutta ei todellakaan ylivertainen jos sellainen mielikuva on päässyt syntymään.
"Hyvät" lainausmerkeissä. On se aika heikko esitys, jos pitää satuilla, jotta saa oman tuotteensa myytyä.

OJ
31.08.2014, 20.38
Mitään kaupasta ostettavaa pyörää ei ole suunniteltu 60 kiloiselle, tai 70 kiloisellekaan kisakuskille, koska markkinoilla ei ole kysyntää tommosille ajopeleille.

Kauppiaiden myyntipuheet ovat sitten oma lukunsa.

BadM
31.08.2014, 21.25
Hiilikuiturunkoa voi vahvistaa, kun poraa tarvitttaessa lisäreikiä, joista liruttaa löysää pienirakeista betonia rungon sisään. Paino nousee, mutta jalat vahvistuu, kun polkee raskaammalla fillarilla.
Itse ostin muutaman rautakangen, joista taivuttelin rungon. Liitokset on hitsattu, mutta vieläkin jos putkelta runttaa, niin runko on löysähkö : (
Ens' talvena hitsaan tukia kriittisiin paikkoihin ja eikun radalle.

kolistelija
31.08.2014, 21.29
TdH:ssa nähtiin tänään kuinka pehmeä satulalaukku tuhosi hiilikuiturungon. En uskaltaisi ajaa sellaisella!

Hebe
31.08.2014, 22.38
heti selostus ja kuva tänne niin lopetan tämänkin hölmöilyn (https://lh6.googleusercontent.com/-6X2sbTXYXhU/U9-7nzWfmAI/AAAAAAAAI3M/Ye9uuXKgC7s/w1011-h758-no/loma%2B2014%2B260.JPG).

izmo
31.08.2014, 22.45
TdH:ssa nähtiin tänään kuinka pehmeä satulalaukku tuhosi hiilikuiturungon. En uskaltaisi ajaa sellaisella!

tuliko satulalaukku neljääviittä kilometriä tunnissa hiilikuitua kylkeen:seko:

kolistelija
31.08.2014, 23.10
tuliko satulalaukku neljääviittä kilometriä tunnissa hiilikuitua kylkeen:seko:
Melkeen. Eli jos ei aja neljääkynppiä voi selvitä ilman vaurioita, vai?

Xizor
31.08.2014, 23.56
Kyllä se Pivotkin hajoaa kun vähän ryskää, itellä tuli muoviseen 429:iin aika paha kolo seatstayhin yhden harmittoman otb:n jälkeen viime kesänä. :-)

Mutta se pitää myöntää, että todellakin Cocalis on siitä järkevä mies, että ei lähtenyt tuohon keveyskilpailuun mukaan, vaan suunnittelee mieluummin jäykkiä hiilarirunkoja, koska noita nuudeleita on jo markkinoilla ihan riittävästi...

Antza44
01.09.2014, 16.08
Kaikkista materiaaleista varmaan löytyy ne maanantai kappaleet 2 KPL alu runkoja rikkoneena. Se mikä materiaali vuosienkin ryskäämisen jälkeen kestää parhaiten on varmaan käytöstä ja säkästä kiinni.

usko juntunen
02.09.2014, 23.19
Nyt on ollut Pivotille hyvät myyntipuheet :) Hyvin on kestänyt Spessun kuitu epicci suomimaastoa laidasta laitaan. Painoakin löytyy itseltäni keskiverto pyöräilijää enemmän ja wattejakin irtoaa ainakin hetkellisesti ihan hyvin. Varmasti se Pivotti on hyvä peli, mutta ei todellakaan ylivertainen jos sellainen mielikuva on päässyt syntymään.
Kuvissa mun entinen v. -08 S-Wörkki jolla ajelin muutaman vuoden ja myin sen kaverille. Kuten kuvasta näkee on painoa yhdistelmällä jonniiverran, eikä Spessu moksiskaan, vaikka pitkokset alta murtuivatkin. Muutenkin tuon pyörän "kohtelu" on joskus sydäntä raastavaa. Juu, nykyisetkin pyörät on muovia, mutta merkki on eri ja hyvin ovat kestäneet.

e:----------------------------------------------
https://lh5.googleusercontent.com/-RYI8hs1CwbM/UccT4n8D4mI/AAAAAAAAXPw/IAHV8wxHvus/s640/P1010455.JPGhttps://lh6.googleusercontent.com/-tjz8kn9Zz-8/UccT5h9AFYI/AAAAAAAAXQA/a-bLdsZ59os/s640/P1010457.JPG

timppa_234
03.09.2014, 08.09
Paineella tarkoitat varmaankin laminointia alipaineessa?

Veikkaan, että kiinanpojat väätää hiilarikaamaa vinylesterihartsista, koska epoksi on niin paljon kallimpaa. Hiilarin heikkous tulee aina olemaan huonossa pistekuorman kestossa.

Tarviiko tavallinen tallaaja hiilarikiekkoja tai hiilarirunkoa? Ei tarvi, ymmärrän kyllä jos huippukuski sellaisen tarvitsee. Epoxyhartsi on melkoinen terveysriski pitkässä altistuksessa. http://www.ilo.org/oshenc/part-xviii/guide-to-chemicals/item/1039-epoxy-compounds
(http://www.ilo.org/oshenc/part-xviii/guide-to-chemicals/item/1039-epoxy-compounds)

Mm. niissä hiilariosissa mitä mulla on puhutaan High Modulus Carbonista, joten ne on varmaan laminoitu kovassa paineessa eikä alipaneessa.

Kiinapojat tuskin käyttävät mitään muuta kuin epoksia. Se ei maksa kuin pari euroa kilo ja fillarin runkoon menee sitä ehkä puoli kiloa. Säästö käyttämällä jotain muuta on marginaalinen mutta laatu huononee paljon. Hiilikuituosan valmistuksessa voi kyllä mokata muulla tavalla. Jos jättää jostain kohtaa epoksin pois niin osa hajoaa siitä kohti heti ensimmäisessä kovemmassa taivutuksessa. Kokemuksia löytyy.

Epoksi on terveyshaitta jos märkää epoksia käsittelee paljain käsin tai hengittää sen höyryjä. Kun osa on valmis niin haittoja ei ole.

tumpelo
03.09.2014, 10.29
"Mm. niissä hiilariosissa mitä mulla on puhutaan High Modulus Carbonista, joten ne on varmaan laminoitu kovassa paineessa eikä alipaneessa." tota noin High Modulus Carbon kyllä taitaa viitata ihan käytettyyn hiilikuituun.. hiilareita kun on monen sorttisia. Ei liity millään tapaa valmistusprosessiin.

Leku
03.09.2014, 11.49
Mut voiks hiili kutiuu käyttää pakkasessa? Nehän hajoo!

Antza44
03.09.2014, 12.54
^Siks hiihtosauvatkin katkeaa;).

Kare_Eskola
03.09.2014, 13.24
Seurakaveri ajoi Skodalla parkkihalliin. Skodan katolla kuljetustelineessä oli kuituinen kisapyörä.

Kisapyörä jäi ehjänä roikkumaan katosta. Kuljetusteline jäi ehjänä roikkumaan pyörästä. Skodan kattoteline jäi roikkumaan kuljetustelineestä.

Ketjureaktio
03.09.2014, 13.51
Ehkäpä Specializedin runkojen rikkoontuessa on törmätty tähän ilmiöön:

http://forums.mtbr.com/specialized/fake-specialized-s-works-stumpjumper-carbon-hardtail-frames-788259.html

CamoN
16.01.2018, 00.02
GCN:ssä tehdasvierailu Factorille, jossa aiheena mm. hiilikuitumaantierunkojen rasitustestit ja sopivan jäykkyyden rakentaminen runkoon. Jos ei halua katsoa koko juttua, nämä aiheet suunnilleen kohdassa 04:00-08:30.


https://youtu.be/uiZqERJqr-g

zort
23.01.2018, 12.46
Eihän tästä videosta näe minkälaista kolhua tulee mutta ei ihan päreiksikään näytä menevän:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1078988758800073&id=450149908350631&refsrc=https%3A%2F%2Fm.facebook.com%2FVelorangutan %2Fvideos%2F1078988758800073%2F&_rdr

Ei taida alumiiniraamitkaan vastaavasta ihan lommoitta selvitä.

Sent from my iPhone using Tapatalk