Näytä tavallinen näkymä : Sisuskummien kestossa eroja?
Moro!
2 viikkoa ja 220km siihen meni... Eli eka rengasrikko
Aloitin taas piiiitkän tauon jälkeen pyöräilyn kuntoilumielessä ja laitoin maantiepyörän.
Äsken lenkillä jäin 15km päähän kotoa, kun rengas tyhjeni. En huomannut mitään ihmeellistä, mutta kummi oli yht'äkkiä tyhjä. No vaimo haippas autolla meikäläisen kotia, että sen puoleen päästiin vähällä. Joku meni muuten "kilpurilla" ohi, kun tutkin rengasrikkoa. Ei viittyny edes pysähtyä. Ei mielestäni oikein "pelin hengen" mukaista. Ja oli muuten naisfillaristi...
Ja sitten se varsinainen kysymys...
Onko noissa sisäkummien kestävyyksissä oikeasti eroja? Eli kannattaako niihin satsata? Tämän päivän jälkeen satsaan ainakin siihen vararenkaaseen. Korjata noita ei vissiin kannata?
Neljä vuotta ilman rengasrikkoja.. sitten viikossa kaksi. Huonoa tuuri.
Itsellä on tapana keväisin laittaa uudet sisä- ja päälikumit niin olen aika huolettomasti saanut mennä. Mutta varmimmin kumi puhkeaa aina silloin kun varasisuria ole mukana. ;-)
Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla
Onko noissa sisäkummien kestävyyksissä oikeasti eroja? Eli kannattaako niihin satsata? Tämän päivän jälkeen satsaan ainakin siihen vararenkaaseen. Korjata noita ei vissiin kannata?
Kai sisärengaskin voi hajota huonouttaan. Renkaan puhkeamisen ratkaisee normaalisti ulkorengas, joten ensisijaisesti kannattaa satsata niihin. Vararengas ilman muuta mukaan, koska ei sitä ennakolta tiedä milloin rikko tapahtuu. Sisärenkaat kannattaa paikata, korjattu on yhtä hyvä kuin uusi. Parin minuutin homma eli erittäin hyvä tuntipalkka.
kuovipolku
18.08.2014, 08.11
Tilastomatematiikan ja sattumien kasaantumisen lait tahtovat usein iskeä. Ainakin itselle on jäänyt sellainen muistikuva ja käsitys että ensin ajaa kuukausia ilman rengasrikkoja ja sitten tulee viikossa tai parissa kaksi - vaikka välissä olisikin vaihtanut uuteen ulkorenkaaseen.
Sisureissa on halpamerkkejä jotka saattavat kärsiä laatuongelmista, mutta yleensä ne taitavat ilmetä repeämisinä venttiilin liitoskohdasta, saumoista tai jonkin heikon kohdan pamahtamisena pelkästä paineesta (eikä niinkään siten että ne olisivat herkempiä puhkeamaan kivensirun, viillon tai ns. käärmenpureman takia). Ainoa merkittävä ero on mielestäni keveiden ("ultra light", "extra light") sisureiden ja tavallisten eli paksumpien sisureiden välillä.
Kokemus opettaa ja hyvä tapa vaatii että mukana on kaksi varasisuria: joskus voi käydä niinkin että samalla lenkillä tulee kaksi rengasrikkoa ja joskus voi käydä niin että lenkkikaveri tai tienvarressa kohdattu pyöräilijätoveri on unohtanut omansa.
BTW ehkä näytit jo prolta eli rauhallisesti ja määrätietoisesti toimivalta. Tai ehkä naispyöräilijä oli joskus avuntarvetta tiedustellessaan saanut joltain miespyöräilijältä sen verran töykeän vastauksen että se kerta riitti. Tai ehkä hän kuului niinhin (ei pelkästään nais-)pyöräilijöihin jotka tilaavat autokyydin ja antavat miehen tai pyöräliikkeen hoitaa rengastyöt.
Muuten olen sitä mieltä että sisurit kannattaa paikata jo yksinomaan sen vuoksi ettei niitä tarvitse heti heittää roskiin.
Joku meni muuten "kilpurilla" ohi, kun tutkin rengasrikkoa. Ei viittyny edes pysähtyä. Ei mielestäni oikein "pelin hengen" mukaista. Ja oli muuten naisfillaristi...
Ja sitten se varsinainen kysymys...
Jatkossa pidä varasisäkumi ja pumppu joka lenkillä mukana, problem solved.
Itse en satsaa (enää) sisäkumeihin, vaan ostan halvinta mahdollista. Esimerkiksi Planet-X:n 2,50 euron sisäkumit ovat aivan hyviä. http://www.planetx.co.uk/i/q/TUPX700R/planet-x-700c-road-inner-tube
Kiitos vatauksista.
Eli mielummin satsataan siihen päällykummmiin kuin sisärenkaaseen.
Tuota paikkausasiaa vain varmistelin sen takia, koska paineet näissä maantiepyörissä on niin kovat, että kestääkö ne kunnolla paikkaamisen. Nykypäivän sisuskummit kun tahtoo olla niin "muovisia", että liimat ei aina tunnu tarttuvan niin hyvin kuin "ennen" vanhaan tai sitten mulla on ollut vain huonot liimat ja paikat.
Niin sen verran, tuohon ohi ajaneeseen pyöräilijään, että teki vaan se oma vit...us sillä hetkellä asiasta suuremman kuin se olikaan, mutta itse en olisi mitään kysymättä ohi ajanut ja sen voin sanoa käsi sydämmellä. :-)
Jos uusi sisäkumi maksaa pari euroa, niin musta ei maksa vaivaa paikata kumia. Rengasrikot ovat kuitenkin melko harvinaisia. Ulkokumit kannattaa käydä silloin tällöin läpi kotosalla ja hakaneulalla kaivaa mahdolliset kivensirut pois ennen kuin puhkovat sisäkumin.
kuovipolku
18.08.2014, 11.03
Energiajuomatölkki "maksaa" 15 senttiä, mutta musta maksaa vaivan kantaa se pullonpalautukseen (tai metallikierrätysastiaan). Kerran mä olen pyörälenkillä poiminut tienpielestä Red Bull -tölkin ja laittanut ajopaidan taskuun...
https://www.youtube.com/watch?v=l6uEmtn56M0
PS Voiks mä käydä hakemassa sun puhjenneet sisurit?
Minulla maantiesisureiden paikkaamisyritykset ovat tyssänneet siihen, kun Tiptop-paikat ovat leveämpiä kuin kapeat 18-23 mm sisurit. Paikka ei pysy, kun se jää repsottamaan sivuilta. Kysymys: mistä saisi riittävän ohuita paikkoja? Mitä brändejä foorumi suosittelee?
Parin minuutin homma eli erittäin hyvä tuntipalkka.
Niin, tai sitten menee paketti paikkoja, kun ne eivät vain millään pysy ja pidä painetta. Sillä paikkarasian hinnalla olisi saanut jo kaksi sisuria.
Jos uusi sisäkumi maksaa pari euroa, niin musta ei maksa vaivaa paikata kumia.
Asiassa on useita puolia, kuten kierrätyksellinen, osaaminen tai pelko paikkauksen kestävyydestä. Taloudellinen näkemys: Aikaa menee max 5 minuuttia per rengas, kun sisärenkaita paikkaa muutaman kerralla. Jos sisärengas maksaa 2 euroa, niin niitä korjaa 12 kappaletta tunnissa eli nettosäästö on 24 euroa miinus pari paikkarasiaa eli 20 euroa. Tätä voi verrata työansioihinsa eli 22 työpäivää / kuukausi, 8h / päivä. 20 * 22 * 8 = 3520 euroa netto. Eli jos tienaat viisi tonnia tai enemmän kuussa, ei kannata (taloudellisten syiden takia) paikata kahden euron sisärenkaita.
Toisaalta itsellä pitkäventtiiliset kevyet sisurit ovat noin kympin kappale, joten bruttotuloraja renkaan paikkaamisen järkevyydessä on vähän yli 40 000 € / kk. Eli näillä sisureilla 50 tonnin kuukausituloilla ei enää kannata paikata, mutta 40 tonnin tuloilla taloudellisesti ajatellen vielä kannattaa. Itse paikkaan renkaat.
Minulla maantiesisureiden paikkaamisyritykset ovat tyssänneet siihen, kun Tiptop-paikat ovat leveämpiä kuin kapeat 18-23 mm sisurit. Paikka ei pysy, kun se jää repsottamaan sivuilta. Kysymys: mistä saisi riittävän ohuita paikkoja? Mitä brändejä foorumi suosittelee?
Tiptopilla on eri kokoisia paikkasarjoja. Rasian kannessa on teksti esim. tour tai road.
Melkoinen kalkyyli. Itselläni on hajonnut 3 vuoden aikana kaksi sisäkumia tien päällä. Jatkossakin heitän puhjenneen sisurin lähimpään roska-astiaan.
Melkoinen kalkyyli.
Laskelmat saa kiistää, jos on esittää parempia näkemyksiä. :) Tämä oli taloudellinen puoli ja kuten sanoin, niin asiassa on muitakin puolia. Taloudelliselta kannalta sisärenkaiden paikkaus on erittäin järkevää toimintaa.
Niin kuin jo sanottukin on, niin "pelin hengen"-mukaista on pitää tarvikkeita mukana, ettei jää tielle. Kaksi sisuria on mullakin aina mukana ja kolmisen kertaa olen pysähtynyt(eli aina), kun on jollakin rengasrikko. Yhden sisurin lahjoitin joskus, kun ei kaverilla ollut mukana kuin yksi, jonka oli jo vaihtanut.
Latexeihin siirryin pari vuotta sitten, eikä ole ollut rengasikkoja. Butyylejä tuli joskus paikkailtua ongelmitta.
Laskelmat saa kiistää, jos on esittää parempia näkemyksiä. :) Tämä oli taloudellinen puoli ja kuten sanoin, niin asiassa on muitakin puolia. Taloudelliselta kannalta sisärenkaiden paikkaus on erittäin järkevää toimintaa.
Jos olet sisäkumitehdas, niin laskelma pitänee paikkansa. Todellisuudessa säästät pari euroa vuodessa ja saat ajella pelko takaraivossa, että kestääkö paikattu kumi 7-10 barin painetta. Harrastuksessa, johon muutoin palaa satoja tai tuhansia euroja vuodessa.
Oatmeal Stout
18.08.2014, 13.55
saat ajella pelko takaraivossa, että kestääkö paikattu kumi 7-10 barin painetta
Niin onhan roskan tuottaminen se halvempaa kuin psykiatrillla käyminen, mutta ei tuollainen pelkotila välttämättä ihan normaalia ole.
Lateksisisureita ei välttämättä maksa vaivaa paikata, mutta kokeile joskus ottaa sisurin paikka kun siinä on 10 baria painetta ja ulkokumi päällä.
kuovipolku
18.08.2014, 14.13
Tiptopilla on eri kokoisia paikkasarjoja. Rasian kannessa on teksti esim. tour tai road.
Taitaa olla "Sport". TT 04 joka tapauksessa, Ne ovat niin "extra dünne" että niillä paikkaa kevennyssisurit ja lateksitkin ilman että tuntee kuinka paikattu sisuri pomputtaa ajossa...
PS Jossain näin Remalta myös 20 kpl pakkauksen paikkoja (ilman liimaa ym), mutta ne taitavat olla sitä paksumpaa sorttia.
Todellisuudessa säästät pari euroa vuodessa ja saat ajella pelko takaraivossa, että kestääkö paikattu kumi 7-10 barin painetta. Harrastuksessa, johon muutoin palaa satoja tai tuhansia euroja vuodessa.
Kyllä todellisuus on omalla käytöllä kymmenien eurojen säästö vuodessa ja muutaman minuutin työ korjauksessa.
Käytän näitä ja tänä vuonna on tainnut tulla neljä rengasrikkoa.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/continental-race-28-light-tube/rp-prod18912
Kunnolla asennettu paikka on todennäköisesti vahvin kohta renkaassa.
Lisäksi minusta tuo peruste, että koska harrastus on kallis, niin saa tuhlata triviaaleissa asioissa, on lähtökohtaisesti väärin. Sehän menee juuri päinvastoin eli koska harrastus on kallis, niin siinä säästetään missä sen järkevästi voi tehdä.
PS Jossain näin Remalta myös 20 kpl pakkauksen paikkoja (ilman liimaa ym), mutta ne taitavat olla sitä paksumpaa sorttia.
Kahdeksan kappaleen pakkauksessa on ainakin Bike-Componentsissa (http://www.bike-components.de/products/info/p36873_Flickenstreifen-TT-04-RR.html) niitä pieniä ja ohuita paikkoja. Isompiakin on joskus ollut myynnissä, koska tuollaisen 20 setin ostin itsekin pari vuotta sitten.
Eilen tuli pitkästä aikaa rengasrikko. Ja tällä kertaa oikein kunnolla. Kuvassa ulkokumista kurottavan sisurin kestoon olen kyllä enemmän kuin tyytyväinen, koska se kesti kuin kestikin n. 20km matkan kotiin viilenevässä illassa. Toki se ensimmäinen sisuri pamahti kerralla korjauskelvottomaksi. Aika villi fiilis reippaassa alamäessä. Etenkin kun kyseessä oli eturengas. Tiedä sitten mikä moisen viillon aiheutti. Eniten tietty nakertaa tuo uuden ulkorenkaan hankinta. Kyseessä oli vasta n. 1000km ajettu Schwalbe Ultremo eli lähes käyttämätön, kun eturenkaasta kyse.
https://lh6.googleusercontent.com/-VVQ6Sa-yC8k/U_HhpVNTLFI/AAAAAAAAAyk/gEqFHyakeAA/s512/kuva%2520%25281%2529.JPG
kuovipolku
18.08.2014, 19.22
Tiedä sitten mikä moisen viillon aiheutti. Eniten tietty nakertaa tuo uuden ulkorenkaan hankinta. Kyseessä oli vasta n. 1000km ajettu Schwalbe Ultremo eli lähes käyttämätön, kun eturenkaasta kyse.
Ultremo ZX:n heikkous ovat sen kovin ohuet kyljet ja lähes mikä tahansa mikä osuu sen kylkiin voi rikkoa ne: tienpientareella lojuva metallinkappale, ajoradalle pyyhkäistynyt irtokivi, asfalttiin ilmestyneen railon reuna, jopa kelville pudonnut käpy!
Tällä maantiekaudella kaksi mun ZX:istäni on rikkoutunut melko vastaavalla tavalla, tosin alempaa (eli kuvassa ylempää). Voi olla että mä olen kivi-, railo- ja kuoppamagneetti tai että mun ajotapani on sellainen että pyörä kallistuu väärissä paikoissa mutta oli miten oli, enempää luottamusta mulla ei tälle renkaalle riitä. Kivahan se kieltämättä on ollut ajaa, mutta jos haluaa saman renkaan vahvempikylkisenä, pitää valita Ultremo DD - eikä se ole enää sama rengas vaan IMHO jotenkin elottomamman ja huonommin rullaavan tuntuinen.
Ylläolevassa puhui omakohtaisen kokemuksen ääni, mutta seuraava on puhtaasti teoreettista spekulointia: renkaankyljen rikkoutuminen noin läheltä vannetta on voinut aiheutua siitä että jarru on osunut siihen tiukassa jarrutuksessa joko jostain syystä kohdaltaan siirtyneiden jarrulänkien tai hyvin kuluneen jarrupalan takia.
PS Joillain foorumeilla on kerrottu pienia kylkivaurioita korjatun onnistuneesti siten että sisäpuolelle on laitettu normaali isokokoinen paikka ja ulkopuolelle Shoe Goota, muuta vastaavaa ainetta tai pikaliimaa. Voi kokeilla omalla vastuulla!
arctic biker
18.08.2014, 21.00
Mulla toissa viikolla paukkui oikein urakalla, 5 kertaa. Vittorian latexiin meni luotto totaalisesti! Kulahtaneet päälikumit oli isoin syy, Lansiven linkkaamat TipTopin 16 milliset paikat on ainoat oikeat maantiesisureille, oma varasto hiipuikin. Ja tottakai sisärenkaan palkkaaminen on erinomaisen järkevää hommaa.
Edit. Nuo Vittoriat oli kummalliset, uudella kiekolla vannenauhan puolelta millin kokoisia reikiä?
Pysyn jatkossa Misukan latexisisureissa , latexit on pistohaavojen suhteen butyyleja etevämmät.
arctic biker
18.08.2014, 21.03
Parkin TB.2 pelasti Joensuun reissuni, oli sen verran kylki revennyt Conti Gb4tonnisesta.
Tästähän kehkeytyi melekoonen vääntö. Itse epäilin tuota paikkausta kahdesta syystä: Paineen kestosta ja siitä, että alkaako se paikka jumputtaa. Molempiin asioihin sain vastauksen. Paikka pitää olla vain oikeanlainen. Hain tänään kuitenkin Contin sisäkummeja 2kpl, joista toinen meni jemmaan istuimen alle. Täytyy vissiin kaivaa tuo vanha roskiksesta ja kokeilla paikata se, kun vaan löytää tarpeeksi ohuen paikan.
Tänään päästiin taas lenkki onnellisesti kotia asti. Tuli heitettyä oikeestaan ekan kerran oikein sellainen sykettä nostattava lenkki. Vedin kolme vetoa, niin että reipas kiihdytys yli 40 ja sitte sitä pidetttiin yllä niin kauan kuin jaksoi. Vähä huilattiin ja taas sama juttu. Kuten huomaa vauhdeista, niin kilsoja on tosiaan vasta vajaa 250. Keskinopeus näillä kilsoilla 28,6.
Harjoittelin myös jonkin verran poljentatekniikkaa ja koitin mennä pätkiä yhdelläkin polkimella. Vaikea sanoa oliko tossa mitään järkeä. Toki ottihan se nostovaiheessa ihan erilailla kuin normaalisti.
Omat oppini:
Ainakin perinteiset butyylista tehdyt "extra light" sisäkumit kannattaa unohtaa, niistä lähes 20% on valmiiksi puhki jostakin saumauskohdasta tai venttiilin reunan lähellä olevan vahvennoksen reunasta. Ja lopuista 20% pettää muutamassa päivässä samoista paikoista, vaikka pyörällä ei ajaisi. Toisin sanoen melkein 50% noista sisäkumeista on täysin kelvottomia tai sitten sain jotain huonoa erää (merkki oli Continental). Tosi hienoa tien päällä vaihtaa varasisuri ja pumpata paineet hikipäässä ja sitten seuraavalla tauolla on sisuri pettänyt saumasta...
Park pikapaikat ovat käteviä. Paketti on olemattoman kokoinen ja painoinen ja paljon nopeampi paikata kun liiman kanssa leikkiminen tien päällä enkä ole huomannut kestossa eroa.
Park päällirengaspaikkoja syytä olla aina yksi myös mukana. Yllättävän pienestäkin päällikumin repeämästä alkaa sisäkumi työntyä ulos ilman tuollaista.
Ei sisäkumi siellä renkaan sisällä paljoa mahdu venymään, joten turha olla huolissaan paikkojen venymättömyydestä ja jumputuksesta.
Ultremo ZX:n heikkous ovat sen kovin ohuet kyljet ja lähes mikä tahansa mikä osuu sen kylkiin voi rikkoa ne: tienpientareella lojuva metallinkappale, ajoradalle pyyhkäistynyt irtokivi, asfalttiin ilmestyneen railon reuna, jopa kelville pudonnut käpy!
Ylläolevassa puhui omakohtaisen kokemuksen ääni, mutta seuraava on puhtaasti teoreettista spekulointia: renkaankyljen rikkoutuminen noin läheltä vannetta on voinut aiheutua siitä että jarru on osunut siihen tiukassa jarrutuksessa joko jostain syystä kohdaltaan siirtyneiden jarrulänkien tai hyvin kuluneen jarrupalan takia.
Hyvä pointti ja täytyy tsekata tarkemmin noi jarrut. En ehtinyt vielä tarkemmin analysoida, mutta itseäkin ihmetytti miten voi rikkoutuua noin läheltä vannetta.
Ultremo ZX tosiaan kyseessä ja yhtään rengasrikkoa ei ole osunut kohdalle ennen tätä. En taida kuitenkaan uskaltaa yrittää parsia tuota ulkokumia kasaan, vaikka kalliita gummeja ovatkin.
timppa_234
19.08.2014, 13.03
Pysyn jatkossa Misukan latexisisureissa , latexit on pistohaavojen suhteen butyyleja etevämmät.
Minäkin pysyisin jos niitä saisi 80 mm venttiilillä tai venttiilin sielut saisi irti jatkon asentamista varten.
Sielut saisi irti Vittorian latexeista mut jos ne ei kestä niin ei sitte...
H. Moilanen
19.08.2014, 19.29
Ehdottomasti paras ja kestävin sisuri on merkiltään Ohne.
arctic biker
19.08.2014, 20.06
Minäkin pysyisin jos niitä saisi 80 mm venttiilillä tai venttiilin sielut saisi irti jatkon asentamista varten.
Sielut saisi irti Vittorian latexeista mut jos ne ei kestä niin ei sitte...
No, oma Vittoria kokemus on vain kahdesta sisurista. Ettei ehken pidä yleistää. Misukan maantiekokoiset on crossarin 35mm renkaissakin kohta vuoden pelanneet moitteetta. Vittoriat oli 25mm maantierenkaissa.
arctic biker
19.08.2014, 20.13
No oma Vittoria sisurikokemus on otannaltaan aika pieni... Misukan vastaavat on moitteetta pelanneet kohta vuoden myös crossarin 35mm renkaissa.
arctic biker
19.08.2014, 20.26
Aah, koittanut pari päivää olla vain androidtabletin varassa , vähän tää foorumikin taas oikutteli. keksinyt millään kuin saisin tarpeettoman viestin poistettua. Isolla koneella en edes nähnyt postauksiani.
PS Joillain foorumeilla on kerrottu pienia kylkivaurioita korjatun onnistuneesti siten että sisäpuolelle on laitettu normaali isokokoinen paikka ja ulkopuolelle Shoe Goota, muuta vastaavaa ainetta tai pikaliimaa. Voi kokeilla omalla vastuulla!
Tuttu korjasi vastaavan reiäin laittamalla lenkillä vitosen taitellun setelin reiän kohdalle. Muisti laittaneensa sinne sen setelin vasta siinä vaiheessa kun ulkorenkaan kulutuspinta oli ajettu loppuun ja oli aika vaihtaa ulkorengas...
Tietämätön
17.09.2014, 16.58
Sisureissa on halpamerkkejä jotka saattavat kärsiä laatuongelmista, mutta yleensä ne taitavat ilmetä repeämisinä venttiilin liitoskohdasta, saumoista tai jonkin heikon kohdan pamahtamisena pelkästä paineesta (eikä niinkään siten että ne olisivat herkempiä puhkeamaan kivensirun, viillon tai ns. käärmenpureman takia). Ainoa merkittävä ero on mielestäni keveiden ("ultra light", "extra light") sisureiden ja tavallisten eli paksumpien sisureiden välillä.
Heikeneekö sisäkumit vanhuuttaan? Mulla on nyt hajonnut kolme aika vanhaa sisäkumia samalla tavalla eli venttiilin juureen on tullut reikä. Hajoaminen on tapahtunut ihan vain itsekseen. Yksi rengas levähti kun pumppasin siihen lisää ilmaa ja kaksi on hajonnut yön aikana.
Täytynee jatkossa vaihtaa sisuri vähintään silloin, kun vaihtaa toista kertaa päälirengasta.
Heikeneekö sisäkumit vanhuuttaan? Mulla on nyt hajonnut kolme aika vanhaa sisäkumia samalla tavalla eli venttiilin juureen on tullut reikä. Hajoaminen on tapahtunut ihan vain itsekseen. Yksi rengas levähti kun pumppasin siihen lisää ilmaa ja kaksi on hajonnut yön aikana.
Täytynee jatkossa vaihtaa sisuri vähintään silloin, kun vaihtaa toista kertaa päälirengasta.
Oletko tarkastanut venttiilin reiän? Voisi olettaa, että joku terävä särmä puhkoo niitä venttiilin juuria. Pumpuissa kannattaa suosia letkulla venttiiliin kiinnittyviä malleja. Jos pumpun runko liitetään venttiiliin kiinni, niin venttiili tulee murjottua helposti pumpatessa.
Otse olen vaihtanut yleensä uusien päällyskumien yhteydessä samalla sisurit. Vaikka joidenkin mielestä keveimmät butyylit eivät kestä, niin ei minulla niiden kanssa ole ollut mitään kestävyysongelmia. Kunhan tekee asennustyön kunnolla ja vain valitsee päällyskumit, jotka eivät ime kiviä sisäänsä, niin luvassa ei ole ylimääräisiä paikkaustaukoja lenkeillä.
Tietämätön
18.09.2014, 11.38
Oletko tarkastanut venttiilin reiän? Voisi olettaa, että joku terävä särmä puhkoo niitä venttiilin juuria. Pumpuissa kannattaa suosia letkulla venttiiliin kiinnittyviä malleja. Jos pumpun runko liitetään venttiiliin kiinni, niin venttiili tulee murjottua helposti pumpatessa.
Otse olen vaihtanut yleensä uusien päällyskumien yhteydessä samalla sisurit. Vaikka joidenkin mielestä keveimmät butyylit eivät kestä, niin ei minulla niiden kanssa ole ollut mitään kestävyysongelmia. Kunhan tekee asennustyön kunnolla ja vain valitsee päällyskumit, jotka eivät ime kiviä sisäänsä, niin luvassa ei ole ylimääräisiä paikkaustaukoja lenkeillä.
Mutta nythän mä kekkasin, etä olen tainnut edesauttaa kumien hajoamista. Se pumpun suutin menee aika tiukasti siihen venttiiliin. Mä vaan avaan sen lukituksen ja kiskaisen pois. Joka kerta tulee siis murjottua venttiiliä ulospäin. Kyllä sitä tulee muutaman vuoden aikana aika monta pummpausta.
Täytynee jatkossa yrittää jotenkin pitää kiinni siitä venttiilin varresta ja varovasti vetäistä pumpun suutin irti.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.