Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Rihlauksessa en saanut pystyheittoa kuriin



tapiom
16.08.2014, 16.14
Takavanne meni sököksi ja jouduin vaihtamaan vanteen (otin vanteen eräästä etupyörästä, joita en tarvitse niin montaa varastoon kuin mitä minulla on). Sain rihdattua vaakatasossa vanteen ihan ok, mutta pystysuuntaista heittoa jäi ikävästi enkä osaa sitä korjata (minulla on kotikäyttöön soveltuva rihtauspukki).

Paljonko sitä yleensä saa jäädä?

Onko pystyheitolla muuta merkitystä kuin jonkin tason epämukavuus ja cantilever- tai V-jarrun kohdalla jarrujen säätöongelma. Tosin takajarrua en juuri käytä, joten sen takia tuskin kannattaa viedä pyöräkorjaamoon.

Toistamiseen sama ongelma. Tällä kertaa aikaa meni tavallista enemmän, sillä vanne 32-pinnainen, mutta keskiö 36-pinnainen, joten muutama pinna piti kokeilla, mikä asennuskohta toimii parhaiten.

rantanr
16.08.2014, 16.31
mutta pystysuuntaista heittoa jäi ikävästi enkä osaa sitä korjata
Paljonko sitä yleensä saa jäädä?

Trollihan tämä on, mutta < 0,5 mm


vanne 32-pinnainen, mutta keskiö 36-pinnainen, joten muutama pinna piti kokeilla, mikä asennuskohta toimii parhaiten.
Aika fakiiri

CamoN
16.08.2014, 16.36
Todettakoon ensin että piippu rihlataan mutta kiekko rihdataan eli suoristetaan. Ettei jää kellekään muulle epäselväksi.

Ongelmahan on nimenomaan siinä, että kehässä on 32 reikää nippeleille ja keskiössä 36 paikkaa pinnoille, joten kiekosta tulee joka tapauksessa johonkin suuntaan heikompi kuin toiseen. Jos tietäisi onko kyseessä maantie- vai maastopyörä vai jotain siltä väliltä, voisi arvioida paljonko heittoa "saa olla". Lähtisin siitä että jos kiekko kestää ajamista siten ettei sitä tarvitse rihdata ihan joka viikolla uudestaan eikä heitto häiritse ajossa, ollaan järkevissä toleransseissa. Jäykässä maantiekossa rengas syönee vielä millin, ehkä kahdenkin pystyheiton. Maastossa kolme tai neljä on ehkä järkevä maksimi silloin jos kehä ei ole alunperinkään suora, tai kyseessä on joku tämän tyyppinen Frankenstein-kyhäelmä. Tavoitetilana pitäisi tietysti aina olla tasakireys ja alle millin heitot joka suuntaan.

tapiom
16.08.2014, 16.55
Pyöränä 26 tuuman sähköavusteinen maastopyörä, jota käytän maantieajossa 4,5-5 barin rengaspaineella. Meni vähän yli CamoN:n maastosuosituksen. Kehä alunperin suora. Ajattelin, että pystyheitto ei tee vannetta ajaessa kieroksi, toisin kuin mahd. vaakaheitto vaan kyse on enemmänkin mukavuusseikasta ja hieman heikoksi jätettävästä jarrutehosta, koska jarru säädettävä niin, ettei jarrupalat osu renkaaseen. Jarrutehon menetys on mielestäni kuitenkin suht. pieni.

tapiom
16.08.2014, 17.02
Vanne U-profiilinen Alesa Safety Line X-plorer kaksoisseinämävanne. Mielestäni vanne on suht. laadukas. Samanmerkkinen vanne minulla on Tunturi-merkkisessä polkupyörässä ensiasennusvanteena.

tapiom
16.08.2014, 17.19
Lopputulos ei näytä kovin pahalta. Pinnat risteävät ulommilta kohdiltaan suht. samasta kohtaa, mutta juuresta molemmin puolin kahdesta kohtaa levämmässä kulmassa kuin muut. Poikkeamat vasemmalla ja oikealla puolella tulivat sattumoisin n. 90 asteen kulmaan toisiinsa nähden.

rjrm
16.08.2014, 17.59
Onko se sama pyörä, jossa on tarranauhasokkanippusidelukkopolkimet.

orc biker
16.08.2014, 18.01
Pikakysymys. Oliko se nyt niin, että takana piti pakan puolelta olla kireämmällä? Kuinka paljon noin nyrkkisääntönä? 1/4 kierrosta? 1/2? Jotain muuta?

appmot
16.08.2014, 19.17
Silleen, että kehä on takahaarukan keskellä, kun on pyörässä kiinni.

TuH
16.08.2014, 19.21
Mä veisin tuollaisen vanteen suoraan asesepälle rihlattavaksi. Liikkuvat eteen ja silleen.

tapiom
16.08.2014, 19.35
En osannut kyllä laittaa kireyttä enemmän pakan puolelle, mutta olen todennut, ettei kehää kuitenkaan saa ihan keskelle takahaarukkaa. Sillä ei nyt suurta merkitystä ole, koska pelivaraa on normaalia enemmän, sillä jarrukahvoina on V-jarrun kahvat, mutta jarruina ns. cantilever jarrut. Jarrut ovat raskaat käyttää, mutta vastaavasti säädön kanssa ei tarvitse nipottaa. Käytän takajarruja tosi harvoin, sillä asensin jälkikäteen eteen levarit (siitä toinen säie).

PS. Joku kysyi "Onko se sama pyörä, jossa on tarranauhasokkanippusidelukkopolkimet." On. Onnettomuudessa suurimmat vahingot pyörälle olivat vääntynyt vasen kampi ja mutkalle mennyt takavanne, joka piti vaihtaa. Varastosta löytyi vain 3 kpl etupyöriä, joista yksi sopi halkaisijaltaan entiselle pinnoitukselle.

PPS. TuH:n vinoilu ei naurattanut vaan ärsytti. Jos nyt vahingossa sekoittaa termit, tuollaista vinoilua ei kaipaa :(

arctic biker
16.08.2014, 20.52
Elä ny Tapio hermostu, monet täällä on sen verran kauan pyöriä värkänneet ja myös ajaneet että jossain vaiheessa kommentit menee pikkusen herjan puolelle. Se pitää sietää. Varsinkin kun hyvät aihiot olet antanut[emoji1]

tapiom
17.08.2014, 16.54
Ongelmahan on nimenomaan siinä, että kehässä on 32 reikää nippeleille ja keskiössä 36 paikkaa pinnoille, joten kiekosta tulee joka tapauksessa johonkin suuntaan heikompi kuin toiseen. ...Maastossa kolme tai neljä on ehkä järkevä maksimi silloin jos kehä ei ole alunperinkään suora, tai kyseessä on joku tämän tyyppinen Frankenstein-kyhäelmä.

Lopputulos ton suuntainen. Totesin, että turha viedä ammattilaiselle, sillä tätä vannetta ei saa koskaan ihan jetsulleen. Yhden pinnan alle jouduin laittamaan prikan (kierre olisi muuten loppunut kesken) ja yhdessä kohdin jouduin vaihtamaan pidempään pinnaan, koska pinna ei mennyt riittävästi nippelin kierreosalle. Molemmin puolin vannetta hieman outo pinnauskohta. Koska vanne mielestäni suht. laadukas, asensin paikoilleen (vanteen korkeus mittaukseni mukaan sama kuin sähköavusteisen pyörän vanne, jolta edellytetään suhteellisen suurta lujuutta). Pyörä pyöri vapaasti ja takajarruihin sai riittävän pidon. Jos alkaa tulemaan ongelmia, täytyy vaihtaa koko kiekko.

cokekola
17.08.2014, 17.07
Nyt tästä fillarista sokkapolkimineen on aivan ehdottomasti saatava kuvia näytille!

Sauli Lumikko
21.08.2014, 16.55
Jatkuva pystysuuntainen hyppyytys on epämukavaa ja syö myös energiaa. Tiedä jos joidenkin osien vaihtotarvettakin aikaistaisi.

Hommaa sen 36-reikäisen navan kaveriksi 36-reikäinen kehä, kokoa se uusiksi oikeanmittaisilla pinnoilla ja aseta kehä fillarin keskilinjalle. Näin siitä tulee kunnollinen ja saat kotikonstein pysty- ja sivuttaisheitot alle milliin.

Mikäli poikkeat suosituksista, osannet kyllä itsekin arvioida kuinka pahasti päin helvettiä kootulla fillarilla viitsit ajaa. Ite en sellaista kokeilua edes aloittaisi, koska seurauksena saattaa tulla paha maku pyöräilyyn yleensäkin. Kalusto kuntoon ja parempia kilsoja ensimmäisestä lähtien!

arctic biker
21.08.2014, 20.18
Toisaalta annetaan Tapiolle hyvästä yrityksestä foorumin yhteinen sekundatason yritysmerkki.

tapiom
23.08.2014, 18.59
Hommaa sen 36-reikäisen navan kaveriksi 36-reikäinen kehä, kokoa se uusiksi oikeanmittaisilla pinnoilla ja aseta kehä fillarin keskilinjalle. Näin siitä tulee kunnollinen ja saat kotikonstein pysty- ja sivuttaisheitot alle milliin.

Tuo on vastoin alkuperäisajatusta eli käyttää olemassa olevia osia ja säästää sillä tavoin. Järkevämpi ostaa uusi takapyörä ja laittaa siihen vain olemassa oleva kasetti. Ostan joka tapauksessa talviajoon uuden takapyörän, sillä hieman ylikireä pinnaus ei kestä talviajoa (kokemusta on pinnojen katkeilusta). Kesärengaskaudella pieni epämukavuus ei niin haittaa. Eipä tarvitse sitten vaihdella renkaita vanteelta toiselle (kasetin vaihto on nopeaa). Talvella on sitten aikaa yrittää parantaa kesäkauden takapyörää TV:tä katsellessa.

slow
24.08.2014, 00.11
Jos se etukiekko painaa suunnilleen 200 gr niin yleisesti suositellaan n. 10" rihlannousua.

tapiom
19.04.2015, 16.57
Lisäsin vanteeseen neljä pinnaa ja ne asettuivat siten, että asiaa voi kuvitella seisaaltaan menemällä kapeahkoon haara-asentoon ja levittämällä kädet yläviistoon - jalat ja kädet markkeeraavat uusia pinnoja.

Laitoin pystyheittoa ensin kuriin ja sitten vaakaheiton. Vaakaheiton sain kutakuinkin pois eikä pystyheittoakaan jäänyt paljon. Vain suurimmissa alamäissä hieman tuntuu pystyheitto, mutta ei haittaa. Yhtään pinnaa ei ole uuden rihtauksen jälkeen katkennut. Saapi nähdä miten käy jatkossa.

Salaliittoteoria
19.04.2015, 20.20
Vain suurimmissa alamäissä hieman tuntuu pystyheitto, mutta ei haittaa.

Veikkaan kokemukseen nojaten, että se, minkä suurimmissa alamäissä tunnet, ei ole pystyheitto, vaan kiekon epätasapainon aiheuttama ravistus.
Eli oire häväisi tasapainottamalla kiekko, vaikka pystyheitto sälyisi. Pistä pyörällesi nopeusrajoitus, sillä keskipakovoimat kasvavat rajusti nopeuden noustessa.

tapiom
21.04.2015, 20.33
No ei ne mäen niin kamalia ole. Laitoin pinnat samalla puolella mahd. kauas toisistaan, mutta 180 asteen eroa en saanut. Tietenkin epätasapainoa, koska lisäpinnat eivät tulleet 90 asteen välein (välit kolmessa kohtaa n. 105 astetta yhteen kohtaa n. 45 astetta).

Antti Salonen
21.04.2015, 21.38
Uskoisin, että en ole yksin, kun sanon: Kuva olisi kiva?

tapiom
17.05.2015, 09.03
Koska vanne kiinni pyörässä, kokonaiskuvaa ei saa. Vanne tuntuu kestävän. Ajoin kerran vahingossa melko lujaa huonosti paikattua asfalttia, jossa pikku nystyröitä ja koloja, jotka täristivät melko lailla. Seurauksena vain yhden pinnan kiristystarve (tarkistan pinnoja aika usein ja kuuntelen, että jokainen pinna soi eikä rämise).

tero76
17.05.2015, 09.55
Trolli

........

Ylva Hubatsa
17.05.2015, 11.15
Kuvaa ja video, sitä yleisö kaipaa.

tapiom
25.10.2015, 10.48
Pitkästä aikaa kommentti. n. 6.000 km aikana yksi pinna katkesi - melko pian eturengasongelman jälkeen eli lienee liittynyt siihen.

Minulta pyydettiin joskus kuvia. Tässä.

Kuva itse renkaasta ja kaaviokuva uusien pinnojen sijoittelusta.
http://ep3.pinkbike.org/p3pb12837900/p3pb12837900.jpghttp://ep1.pinkbike.org/p3pb12837901/p3pb12837901.jpg