PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kireä SRAM Powerlink -pikaliitin

Paapaa
13.08.2014, 00.25
Hei!

3x8-vaihteisessa on uusi ketju (Shimano HG50) ja SRAMin Powerlink -pikaliitin (8-vaihteiselle). Sain sen kyllä asennettua ja se lukittui, mutta itse linkki on varsin jäykkä. Niin jäykkä, että kuulen kilahduksen aina kun liitin menee rissojen läpi ja usein ketju hypähtää samalla. Käsin kokeillen linkki on todellakin jäykkä.

Onko tuo normaalia? Löystyykö ajan mittaan? Voiko löystää jotenkin rikkomatta ketjua/linkkiä?

mhelander
13.08.2014, 01.01
Pistä tipat öljyä linkin niveliin ja käsin notkista ketjua linkin kohdalta sivusuunnassa. Pitäisi auttaa.
Sent from my Lumia phone using Tapatalk

Paapaa
13.08.2014, 01.20
Eli siis taivuttelen siinä suunnassa, missä linkki ei siis normaalisti taivu? Ok, pitää kokeilla jos auttaisi.

CamoN
13.08.2014, 09.23
SRAM:n 10-ketjun pikaliittimet on minulla olleet aina notkeita suoraan ensiasennuksesta alkaen, siinä mielessä kuulostaa vähän erikoiselta. Mutta ei sitä oikein voi esim. asentaa väärin, että voimistelua vaan.

pelichio
13.08.2014, 16.53
Minulla on ollut vastaavia ongelmia 9-speed powerlinkkien kanssa. Saanut oikein äheltää kiinni eikä todennäköisesti mitenkään lähde enää auki.

Jäykkyyttä on ollut silloin, kun linkin puolikkaiden "tapit" eivät ole menneet kunnolla koloihinsa. Linkin on saanut asettumaan paikalleen vetämällä ketjua ikään kuin suoraksi, käsin tai polkaisemalla.

Raikku
13.08.2014, 17.38
Itsellä oli viimeksi tuota ongelmaa KMC:n linkin kanssa. Shimpan 10spd HG95:een sitä laitoin ja lukittumaankin sai vain pihdeillä ja voimalla. Mikään polkeminen etc ei auttanut yhtään. Sai myös notkistella aika tavalla asennuksen jälkeen. Se on vain sillä lailla että tuollainen vesittää linkin idean, laita tuollainen sitten tien päällä paikalleen...

toripolliisi
13.08.2014, 21.07
Sama oli mun just asennetuissa SRAM 10speed ketjuissa.. Meni melkein paikoilleen, mut ei. Millistä pariin jäi vajaaksi. Testilenkillä meni paikoilleen, mut aivan varmasti on ikuinen liitos. Ei oo KMC:llä tai Shimpalla ollut vastaavaa

IncBuff
13.08.2014, 21.12
Oliko se powerlink vai powerlock? Jälkimmäistä ei ole tarkoitettukaan avattavaksi.

arctic biker
14.08.2014, 18.31
Itse olen vatvonut tään vuosikymmenen niittien ja pikalukkojen välillä. Ainoa surkeus oli Sramin pikalukko mallia 2001. Sitä en saanut ees ketjuun kiinni... Missin Linkit on mulla pelannut hyvin ainakin 10-ketjuihin asti. Kun maantiellä Ultegran ketjulla pääsen helposti 5000 kilsan saldoon niin vaihdan uuden pikalukon tossa puolivälissä, kuluuhan se KMC. Varsinkin jos käyttää useamman ketjun systeemiä jolloin pikalukkoa useasti joutuu aukomaan niin lämmin suositukseni on että asennusvaiheessa sinne ketjun reikiin tippa vaseliinia. Tai toisin päin, pikalukon tappeihin tippa rasvaa! Ei ny ainakaan lyhennä lukon ikää eikä sitä myötä tarpeetta aiheuta paikallista kulumaa kammen rattaissa.

toripolliisi
14.08.2014, 20.10
Oliko se powerlink vai powerlock? Jälkimmäistä ei ole tarkoitettukaan avattavaksi.

Donno! Tarkistan

mhelander
14.08.2014, 21.28
SRAM:lla on käsittääkseni powerlink eli uudelleen käytettävä aina 9-vaihteiseen asti, kymppi on jo powerlock. Siksi hommasin pari Wipperman 10-lukkoa jotka on uudelleen käytettäviä, varalle.

toripolliisi
14.08.2014, 22.12
Eli powerlock se sit on :)

Pexxi
14.08.2014, 22.49
Itsellä on repussa käytetty pikaliitin niin menee tosi helposti paikoilleen, joskus uudet olleet vähän tiukkoja.

Jamppe
14.08.2014, 23.36
Sramin 10spd lukonkin saa kyllä auki ja siten sitä voi käyttää uudelleen. Vähän vmäinen avattava tosin, vaatii pihdit. Youtubesta löytyy aiheesta lisää.

Hyllyssä odottaa Kmc:n vastaava lukko, toivottavasti sen saa auki ihan käsin.

pätkä
29.05.2017, 17.46
Sram powerlock hajosi ensimmäisellä avauskerralla. Toisesta levystä irtosi tappi jo lattialta poimittaessa. Irrotettu tarkoitukseen suunnitelluilla pihdeillä. Aiemmin kyllä kestäneet useita avaamisia.