PDA

Näytä tavallinen näkymä : Yleisurheilu

Sivut : 1 2 3 4 5 [6]

hcfreak
14.08.2020, 14.45
Jaa se tulee taas osaksi koosteena. Jotenki tuo ylen lähetysten laatu kärsiny. Mulla meni ihan ohi pituushypytki paavo nurmi pelissä ku jättivät näyttämättä miten siinä kävi. Tai sitte siinä ei tapahtunu mitään niin eivät kertonu.
Helkkaristi turhanpäivästä ohjelmatäytettä valmiiksi kuvatuilla haastatteluilla yms. Vois vaikka niitä koostepätkiä näyttää niihin väleihin ku kentällä ei tapahdu mitään

tempokisu
14.08.2020, 15.29
Jaa nekö kisat sitte alko jo. Ei muka mahu kolmeen päivään

80-luvulla oli kaksipäiväiset, muistaakseni maaottelutkin oli kaksipäiväiset. Nyt mukana on kävelyt ja lajeja on muutenkin enemmän, aiemmin oli naisille 3000m ja 10 000m.

- me ollaan äiteen kanssa ...hymyilty, ei se mene siihenkään että "ikäisekseen hyvä suoritus" kun ei ole hyvä suoritus. Ei vitsit jos naisten pitkiä matkoja voitetaan about samalla ajalla mitä mä 17-vuotiaana jalkavammaisena ( olin aina) hölkkäsin 37 vuotta sitten niin siihen ei voi sanoa kun että on todella pohjalla naisten kestävyysjuoksu.
Mua nolottaisi jos SM-kulta voitetaan vuonna 2020 ajalla 16,21 ja osia. Hopeeta tuli Johanna Peiposelle 16,33 ja pronssia jollekin ( sori) 16,44....

Lisäys, ja sitten taas näitä:

– Tiistaina pohkeessa ollut kramppi saatiin hieronnalla hoidettua pois. Hieronta oli kuitenkin niin voimakasta, että se tuhosi hermoston pohkeesta. Mitään pahempaa vammaa siinä ei pitäisi olla, Junnila kertoi.

Aika paha jos hermosto on tuhottu, siinä on hypyt hypätty ja kävelykin vaikeeta....mä epäilen kuitenkin että pohkeen hermostoa ei ole tuhottu...

Mä en ymmärrä muuten sitäkään että kestävyysjuoksijoitten pitää?? harjoitella ulkomailla. Mä harjoittelin 70-80-luvuilla ihan Valkeakoskella, ja talvet oli hieman enemmän talvisia kuin nykyisin. Ja juoksin samoja aikoja. En kokenut mitään olosuhteita ongelmaksi. Ehkä se on just siinä että pitäisi muka harjoitella korkealla ja lämpimässä ja hyvissä olosuhteissa....no ainakin kuluneen vuoden olosuhteet on Suomessa olleet aika upeat, helmikuussakin sai esimerkiksi pyöräillä sileillä gummeilla. En tiedä mutta tuntuu että jos on harjoitellut karummissa oloissa, niin kesäkisoissa ei mikään haittaa. Tosin kuin jos on harjoitellut mukavissa olosuhteissa ja sitten vastassa onkin karummat kelit...

LJL
14.08.2020, 17.25
Penkkiurheilen ensi kertaa kuukausiin. Mukavaahan tämä. Bongasin myös uskomattomimman urheiluseuran nimen kuunaan, Saarijärven Pullistus.

Concorde
14.08.2020, 17.28
Harala on mun suosikki. Niin ja se Aaro-moukarimies

Concorde
14.08.2020, 17.32
Bongasin myös uskomattomimman urheiluseuran nimen kuunaan, Saarijärven Pullistus.

SaaRiPul?

LJL
14.08.2020, 17.38
SaaRiPul?

:D Se kävi kieltämättä mielessä. Näin kun Harala kiipesi Leppävaaran kisan jälkeen 3m aidan yli palauttelemaan parkkipaikalle, ja kirjoitteli samalla nimikirjoituksia. Hollantilainen 800m voittaja heitti samalla aidan takana tukkimiehen pizzaa ruusu kädessä. Legendaarinen meno.

tempokisu
14.08.2020, 18.00
Penkkiurheilen ensi kertaa kuukausiin. Mukavaahan tämä. Bongasin myös uskomattomimman urheiluseuran nimen kuunaan, Saarijärven Pullistus.

Saarijärven Pullistus on legendaarinen urheiluseura :D jo vuosikymmenten takaa.

Mun suosikki on ehdottomasti Reetta Hurske.

ps. no ei noi 1500m tytötkään kovin lujaa viittiny, just alle 4.30 meni voitto...
pps. on semmoinenkin seura kun Jakobstads Rostfria. Sitä ei ole - jostain kumman syystä - suomennettu ja lyhennetty ( vrt. SaaRiPul...vaikka tämä taitaa olla sun vapaa lyhenne, olisiko SaarPu? se lyhenne) vaan laitettu nätisti Pietarsaaren JaRo...

LJL
14.08.2020, 18.22
Moukaria heittää Ojaloo, Waterloon suomalainen vastine.

kauris
14.08.2020, 18.27
Mulla on paljon lajeja ja urheiloita joita tykkään katsoa. Pääasiassa naisten lajeja. Pituus, loikka, seiväs, miksei moukarikin (myös miesten), korkeus, pika-aidat, 7-ottelu.
Hauska kun tuolla naisten pituudessa dominoi muut kuin varsinaiset pituushyppääjät. Nyt kolmiloikkaaja kun nilkka ei kestä loikkaa ja kesän ennätys on Huntingtonin.

hcfreak
14.08.2020, 19.09
Joo mutta oli kyllä hienoo kattoa sannin hyppyjä. Kyl se on nopeus joka ratkasee paljon tossa lajissa.
Miksihän satasen juoksijat ei hyppää pituutta niinku aikoinaa.
Carl lewis jne

Concorde
14.08.2020, 19.12
Bolt olis voinut olla kova pituudessakin

vierringe
14.08.2020, 19.25
SaaRiPul?

Entäpä Kyröskosken Pärske?
Tosin eivät taida olla yleisurheiluihmisiä, enemmänkin jääkiekon pelailijoita.

Concorde
14.08.2020, 19.30
Kaikki muu teknologia menee eteenpäin, mutta kilpailutasosta huolimatta paperiset numerolaput on aina kiinni hakaneuloilla...

LJL
14.08.2020, 19.33
Bolt olis voinut olla kova pituudessakin

Painava mies takoo lankkua niin ei paikat kestä (?)

pulmark
14.08.2020, 22.13
Raitanen Monacossa uuteen ennätykseensä esteissä, 8.16 ja osia. Hienoa Topi, sijoitus Monacossa 6.

tempokisu
14.08.2020, 23.11
Ja Sara Kuivisto: – Oli hätäinen olo. Ei jaksaisi kökkiä, tekisi mieli lähteä.– Haluan juosta niin, että maalissa on sellainen tunne, etten pääsisi yhtään kovempaa. Sellaista tunnetta ei ole vielä tullut.

Monacon Timanttiliigan kilpailussa nähtiin perjantai-iltana uusi maailmanennätys.
Ugandalainen Joshua Cheptegei paineli Kenenisa Bekelen 5 000 metrin ME:n rikki. Uusi ennätys on nyt 12.35,36. ( kääk!)

kurvaaja
15.08.2020, 10.40
Joo mutta oli kyllä hienoo kattoa sannin hyppyjä. Kyl se on nopeus joka ratkasee paljon tossa lajissa.
Miksihän satasen juoksijat ei hyppää pituutta niinku aikoinaa.
Carl lewis jne

^Tätä olen miettinyt itsekin todella usein.

Monacon Timanttiliigan kilpailussa nähtiin perjantai-iltana uusi maailmanennätys.
Ugandalainen Joshua Cheptegei paineli Kenenisa Bekelen 5 000 metrin ME:n rikki. Uusi ennätys on nyt 12.35,36. ( kääk!)

Nähtii myös uusi Euroopan ennätys 1500 metrillä

1 CHERUIYOT Timothy KEN 20 NOV 1995 12 3:28.45 WL
2 INGEBRIGTSEN Jakob NOR 19 SEP 2000 9 3:28.68 AR PB (Euroopan ennätys)
3 WIGHTMAN Jake GBR 11 JUL 1994 5 3:29.47 PB
4 INGEBRIGTSEN Filip NOR 20 APR 1993 10 3:30.35 SB

tempokisu
15.08.2020, 18.03
Naisten kymppiä hölkätään parhaillaan. Alisa Vainio EI ole mukana? selostajan mukaan olisi mukana jos tuntuisi siltä että voi....
Ja kyllähän toi aika hölkältä näyttää, ihan odotetusti Peiponen ( voiei, on värjännyt hiuksensa aivan mustaksi!) ja Annemari on se kaksikko, mutta ei tässä mitään ihmeempää loppuaikaa ole tulossa.
En kyllä ymmärrä mitä pelkkä Suomen Mestaruus tuo plussaa jos häviää itelleen ( oma vanha aika) pari minuuttia?

Vaihtaakohan Nooralotta Neziri lajia, päälajiaan, satasen sileään?

ps. no kyllä me äiteen kanssa naureskeltiin, että ihan oikeesti noi tuossa "kunniakierrosta" ( omasta mielestään varmaan joo) sori nyt vaan mutta mä muistan kun sen huonoimman kympin aikani 34.04 viereen piirsin ristin, ja hävetti.
Kyllä on naisten kestävyysjuoksu alas vajonnu. Tuskin kenelläkään on tähän vastaan sanomista.

Concorde
15.08.2020, 18.13
Nooh, jos Kiekara voittaa, niin selostajan mukaan ekan ja vikan voiton välissä olisi 26 vuotta. Ekan kerran mukana jo -94

Saa siinä ajassa vähän jo ajat heikentyäkin... eikä noissa SM-kisoissa aikaa juosta, vaan mestaruudesta.

Enemmän pitäis olla huolissaan siitä, että 40+ vuotias voittaa... lajissa kun lajissa.

LJL
15.08.2020, 18.22
...40+ vuotias voittaa... lajissa kun lajissa.

Ja 47-vee pronssille.. Se on yksilötasolla hieno mutta lajin kannalta huono asia (indisio).

tempokisu
15.08.2020, 18.39
No seli seli, nämä on yleisen sarjan SM-kisat eikä siinä erotella ikää. Ei eroteltu vuonna 1983 eikä erotella vuonna 2020. Ei yhtään auttanu asiaa ajatellen että joo, mutta olinkin 17-vuotias. Tai nyt siis että joo, yli nelikymppinen...
Kestävyyslajissa ikä on eduksi, myös 80-luvulla Sinikka Keskitalo ja ruotsalainen Ewy Palm olivat kovia. Ainakin tiettyinä vuosina....

Ei kuule pojat yhtään auta, kyllä on hölkäksi menny pitkän matkan ratajuoksut ja kuten sanottu, olisi hävettäny jos voittaisin tolla ajalla. Ei ajatustakaan mistään "kunniakierroksesta", äkkiä pukuhuoneeseen ja kotimatkalle sori nyt ei tule haastattelua...

Voi olla että ajattelette toisin, mutta mä olen kokenut tämän ja myös tempossa tuli eteen että jaha, aika lopettaa. Katson asiaa hieman eri näkökulmasta, ja sanon että mulla on näkemystä asiaan hieman enemmän.

Olihan sitä tempossa 2000 ja 2002 lähtöjonossa kisakumppaneina tyttöjä jotka ei ollut vielä syntyny kun mä jo juoksin Suomen Mestariksi. Eipä mitään, samassa kisassa ja tasavertaisina. En tosin tiedä miten olisi käynyt jos ei olisi tullut vakavaa sairautta ja kaikki mun urheilu ja liikunta loppui 2007. Ei tosin mitään kiinnostusta sen jälkeen pyristellä kisoissa keskinkertaisilla tuloksilla, vaan kohti uusia juttuja :)

Kyllä se nyt näin on että huonosti meni ja ainakin me kotikatsomossa saatiin mukava lauantai-ilta :D

Concorde
15.08.2020, 19.04
Juu, en oo ollut kalevan kisoissa muuta kun katsomossa, mutta sen tiedän, että kuka tulee ekana maaliin on sen vuoden mestari. Sekunneista tai senteistä huolimatta.

Eri juttu on sitten, kun kokeillaan arvokisojen tulosrajoja.

Ties vaikka Kiekara olis 32min kunnossa, mutta kun ei tarvi juosta kovempaa voittoon, niin miksi juoksis, jos tolla saa mestaruuden?

janik
15.08.2020, 19.12
En kyllä ymmärrä mitä pelkkä Suomen Mestaruus tuo plussaa jos häviää itelleen ( oma vanha aika) pari minuuttia?

Mutta silloinhan hän myös voitti itsensä..

tempokisu
15.08.2020, 19.32
Juu, en oo ollut kalevan kisoissa muuta kun katsomossa, mutta sen tiedän, että kuka tulee ekana maaliin on sen vuoden mestari. Sekunneista tai senteistä huolimatta.

Eri juttu on sitten, kun kokeillaan arvokisojen tulosrajoja.

Ties vaikka Kiekara olis 32min kunnossa, mutta kun ei tarvi juosta kovempaa voittoon, niin miksi juoksis, jos tolla saa mestaruuden?

Että olet ollu katsomossa. Kuule voin sanoa että kyllä se tulos on aika tärkeä, jos ei ole niin mä en arvosta. Kisoihin tullaan kisaamaan, meneen siis täysillä ja lenkkeillä voi kotipuolessa itekseenkin. Aika monta kertaa tätä maantieajossa ihmettelin, miksi ihmeessä tullaan kisoihin lenkkeilemään, aattelin että ainakin tehdään nyt kova harjoitus ( kun tiesi että jos lenkkeillään olen loppukirissä viimeinen joten yritetään tätä toista vaihtoehtoa...). Yhden ainoan kerran, juurikin kotikisoissa pysähdyin totaalisesti ja sanoin että nyt piruvie joku muu vetää.

Ei noi Suomen Mestaruudet nyt niin ihmeellisiä ole. Kuten sanottu, häpesin kympin tulostani 34.04 kun juos...hölkättiin 10 x 10 000m maaottelua, ja oltiin Ahvenanmaalla joten ei päässy kotiin pakoon ja piiloon, oli ihan kärsimystä koko se matka. Olin paras suomalaisista, mutta hävisin ruoåtsalaiselle parilleni ( just Ewy Palm) ja näin ollen ainoa joka EI saanut palkintoa. Kyllä siinä 17-vuotias tyttö itki, ja katkerasti, ja siitä jäi ikuinen häpeä.
Kuten sanottu, mulla on tähän hieman erilainen ja lähempi näkökanta.

spaceman
15.08.2020, 19.54
Että olet ollu katsomossa. Kuule voin sanoa että kyllä se tulos on aika tärkeä, jos ei ole niin mä en arvosta.
...
Kuten sanottu, mulla on tähän hieman erilainen ja lähempi näkökanta.

Sinun mielipiteesi on oikea ja muiden ovat vääriä?

Concorde
15.08.2020, 20.10
Kisoihin tullaan kisaamaan

Niimpä ja voittamaan. Eri asia on se, kun yritetään ennätyksiä tai kisarajoja jänöjen takana. Mutta ei tästä kannata enempää vääntää. Mun mielestä SM-voitto on ihan yhtä arvokas, tehdään se taktikkajuoksussa tai ei. Kaikkien aikojen listoissa lukee kuitenkin vaan vuosi ja voittajan nimi. Ennätykset listataan sitten eri taulukoihin. Jos noi voittoajat merkkais jotain pitkässä juoksussa (heh) pl. ennätykset, niin sitten pitäis listata oliko vesisadetta tai tuulta, ja oliko mondo vai kengurukengät ym... Voitosta juostavat kisat on niin erilaisia keskenään.

Mutta hattu päästä, kun Annemari juoksi voitot 26 vuoden ajalla. Sitä saa lähtä kuka tahansa kokeilemaan. Krugerilla tais olla vastaava saavutus. Kova sekin!

tempokisu
15.08.2020, 20.13
Sinun mielipiteesi on oikea ja muiden ovat vääriä?

:D :D joo hyvä että honasit.

Mä oikeesti arvostan että voittaa ja tekee kovia aikoja. Mutta kun ei osaa lopettaa ja jatkaa pyristellen, niin siitä jää se tunne että aijaa, tavis toikin on. Aino-Kaisa Saarinen, no ehkä Janne Ahonen ( olisi kannattanu lopettaa kun oli huipulla ) ja nyt Annemari myös.

Kun olen noita matkoja juossut ja vähän tunnen tätä yhtä kisailijaa, niin ehkä mä kuitenkin tiedän paremmin. Miesten kuulantyönnöstä tai satasesta en sano mitään :D että tällainen selkeempi kommentointijako, olkaa hyvä.

Olli L
16.08.2020, 12.48
Eikös seurojen välillä kisata Kalevan maljan pisteistä? Eli säälittävä hölkkääjä rollaattorinsa kanssa onkin epäitsekäs seurahengen kohottaja?

LJL
16.08.2020, 14.23
Uli-uli! Penkkiurheilut tulille.

Jami2003
16.08.2020, 15.31
Juuri Joonas Rinne sanoi haastattelussa että keskimatkat on strategia juoksuja ja aika on se mitä porukka on päättänyt vetää. Melkein sama pätee kymppiin. Joku vertaaminen tempoon on täysin väärä. Kyseessä on paremminkin maantiepyöräilyä vastaava suoritus eikä kai kukaan väitä että nopeuteen ei vaikuta pääjoukon nopeus.

Ei niitä jäniksiä huvikseen käytetä.

LJL
16.08.2020, 16.01
Joonas Rinne

Seura: Saarijärven Pullistus

Concorde
16.08.2020, 17.06
Naisten kolmiloikka jäi metrin vajaaksi... Mutta hienoja suorituksia muissa lajeissa tuli nuorille. Tulevaisuutta siis on.

kauris
17.08.2020, 10.59
Miesten keihäs on kyllä niin alamaissa. Yksi hyvä heitto yhdeltä vanhalta konkarilta. Tavallaan sama tilanne kuin naisten pitkillä juoksumatkoilla (siellä peräti 70-luvulla syntyneet dominoi mutta ei niillä tuloksilla kuin aikanaan). No ne lajit ei ole niin nosteessakaan, että en tiedä kuinka paljon tilanne paranee tulevaisuudessa. Verrattuna pika-aitoihin esim.

Naisten seiväshyppy on jännä kun siellä on vain kolme, jotka hyppää selvästi eri lukemista kuin ketkään muut. Ja onneksi oli nyt edes kolme, kun Saga sai kohtalaisen tuloksen. Mutta varsinkin ikäluokissaanhan Saga ja Wilma ovat olleet kyllä ihan maailmanhuippua. Johtuuko sitten siitä (että 3 erottuu), että muiden suorituksiakaan ei näytetä lainkaan. Kisaa aletaan näyttämään kun 2-3 on enää jäljellä. Sama usein korkeudessa. Minun mielestä tylsää, kun tykkään lajista. Juoksuista näytetään aina kaikki erät. Kuulaa, kiekkoa jne seurataan heti ensimmäisestä heittokierroksesta alkaen ja näytetään edes välillä muidenkin kuin kärkimiesten ja -naisten suorituksia jne. Harmi, että resursseja ei pystytty siirtämään olympialaisten peruunnuttua enempää näiden kotimaan kisojen televisiointeihin. Osaamista ja tekniikkaa Suomesta löytyisi. Esim teeveen päälähetyksen lisäksi, jos Areenasta olisi voinut katsoa paria-kolmea vähemmän päälähetyksessä näytettyä lajia omalla "kanavallaan" vaikka sitten ilman selostusta.,

kauris
17.08.2020, 13.03
Seuraavat kisat taitaa olla Eltsun tähtikisat Helsingissä. Lippujen hinnat hyvin maltillisia mutta toisaalta näköjään tällä hetkellä ilmoittautumistilanne hyvin vaatimaton. Ensin en meinannut millään löytää mitään tietoa lajeista ja aikatauluista mutta tämä on ilmeisesti kilpailijoiden virallinen ilmoittautumiskanava ja tästä näkee mihin lajeihin on ilmoittauduttu ja minkä verran.
https://www.kilpailukalenteri.fi/?cs=19&nid=25494#N-200m
36 ilmoittautunutta urheilijaa. Ja televisioitava kisa. No ilmoittautumisaikaa on vielä 5 päivää.

En ole aiemmin tuossa kisassa katsojana käynyt mutta mielellään menen jos ilma on yhtään kohtuullinen. Kilpailijaksi pääsisi myös edullisesti :)
Pitäiskö mennä :) Näyttäis hauskalta telkkarissa. Korkeudessa aloittaisin esim 1 m 10 cm korkeudesta. Pituus tai kolmiloikka olis paha jos lankku on kaukana hiekkakasasta jne.

kauris
18.08.2020, 13.04
Nyt jo yli 50 ilmoittautunutta ja eka naisaituri Neziri. Hän rohkaisi instassa tulemaan kannustamaan ja Harala komppasi eli eiköhän Lottakin vielä ilmoittaudu. Nezirin postausta komppasi myös Sari Murto (Wilman äiti(?)) joten pientä toivoa, että seiväsnaisetkin lähtis mukaan.

Jim717
18.08.2020, 15.55
^Elina Lampela jo ilmoittautunut joten varmaankin Wilma Murtokin ilmoittautuu. Naisten keihäässä on suomen kärkiheittäjiä

tempokisu
19.08.2020, 09.28
Miesten keihäs on kyllä niin alamaissa. Yksi hyvä heitto yhdeltä vanhalta konkarilta. Tavallaan sama tilanne kuin naisten pitkillä juoksumatkoilla (siellä peräti 70-luvulla syntyneet dominoi mutta ei niillä tuloksilla kuin aikanaan). No ne lajit ei ole niin nosteessakaan, että en tiedä kuinka paljon tilanne paranee tulevaisuudessa. Verrattuna pika-aitoihin esim.

Ei taida olla naisten pitkät matkat kovin suosittu laji ottaa asiakseen; edellyttää että on mallia luuranko. Olisi pitänyt jo pienestä lapsesta asti liikkua pitempää matkaa. Nuorilla on intoa ja paloa, mutta jalat ei kestä. Sitten kun kestää, vauhti on hidastunut.

Se Monacon timanttikisa vs. Suomen Mestaruuskisat, vitonen. Miehissä ero 2 minuuttia, samoin naisissa. Monacon naisten 2 ekaa olisi voittanu Kalevan Kisojen miesten sarjan kultaa ja hopeaa.
Pitkät juoksumatkat ( kuten hiihdossakin) kuitenkin vaatii vähemmän kuin pikamatkat! Siis aitajuoksu on tekninen ja monimutkainen laji, ei siihen kaikki pysty. Tavallista hölkkää pystyy aika moni, mutta ei viitti. Pikamatkaa on ihan mahdollista juosta menestyksekkäästi parin päivän välein, mutta kymppiä ei.
Pari päivää sitten iltalehdessä oli juttua 46-vuotiaasta SM-kympillä neljänneksi jääneestä, se paljon tatuoitu nainen. Ei nyt - anteeksi vain- varsinaisesti mitenkään edistänyt sitä että joo aletaan pitkänmatkanjuoksijaksi.
Moni on että kertoo Suomen kestävyysjuoksun ( naiset) tilasta paljo kun yli nelikymppiset pärjää, mutta kun se vaan on niin että kestävyysjuoksussa nimenomaan hieman vanhemmat pärjää. Nuori pärjää hetken ajan, mutta sitten tulee jalkavammoja. Ei ollut Alisa Vainio, yhden maratonin ihme, mukana Kalevan Kisoissa. En nyt keksi muuta selitystä kuin että jalkavammoja.

pulmark
19.08.2020, 10.36
^ Vainion tähtäimessä taitaa olla jo Tokion olympiamaraton ensi vuonna. Jotain lonkkavaivaa liittyen hermotukseen on ollut muttei mitään sen pahempaa. Ratajuoksuja ei vissiin ole ohjelmassa tänä vuonna. Vainiosta tulee mieleen Janne Holmen joka parikympin hujakoilla vielä juoksi radalla, mutta sen jälkeen ei paljon ratajuoksuja tehnyt. Vainio taitaa olla tällä hetkellä 22v.

Hower
19.08.2020, 13.20
Yleisurheilun pitää olla hauskaa ja kilpailijoitten filmaattisia! Oma fanituksen kohteeni on Gina Luckenkemper.
Tuossa, kohdasta 0,10 alkaen kiva fiilis: https://www.youtube.com/watch?v=g1UwHegDXog&t=24s
ja kohdassa 1,08.
Juoksukin on hieno vaikka meinas kaatua lähdössä.
Hilpeä nainen!

Pate@
19.08.2020, 14.02
Kisun mainitsema tatuoitu nainen yritti pelastaa kilpakumppaninsa kisan. Lahden Ahkeran pitkissä housuissa ja hihoissa juossut kisaaja veti naama irvessä loppukirin, tosin kierrosta liian aikaisin. Tuo lehtiartikkelin nainen yritti viittoa kaveria vielä yhdelle kierrokselle, mutta tämä heitti maihin.

tempokisu
19.08.2020, 14.39
^ Vainion tähtäimessä taitaa olla jo Tokion olympiamaraton ensi vuonna. Jotain lonkkavaivaa liittyen hermotukseen on ollut muttei mitään sen pahempaa. Ratajuoksuja ei vissiin ole ohjelmassa tänä vuonna. Vainiosta tulee mieleen Janne Holmen joka parikympin hujakoilla vielä juoksi radalla, mutta sen jälkeen ei paljon ratajuoksuja tehnyt. Vainio taitaa olla tällä hetkellä 22v.

Voi elämä sentään, aina näitä hermotusongelmia, ja mitä ne nyt oikeesti on? ei jaksa, ei pysty. Kumma kun 80-luvulla ei kenelläkään ollu hermotusongelmia. Mullakin vaan että en pystyny. Niin joo pää sanoo että kovempaa mutta noi jalat ei ota viestejä vastaan :D

to Pate@ ihan mahtavaa, mietipä mitä Krista Pärmäkoski teki kun huomasi itävaltalaisen kisakumppaninsa harhautuvan väärälle ladulle....( ei mitään, heh hyvä että erehtyi..ei tää mun ongelma ole...) Mä myös menin väärin risteyksestä sm-maantiellä 1999 mutta ei kukaan mitään sanonu, ite sitten huomasin. Jäin sijalle 4. Ikämies-kisoissa ( joissa ikänainen mukana) yksi kuski kääntyi toisaalle, niin me pysähdyttiin ja yksi kävi hakeen eksyneen kuskin takaisin ja jatkettiin sitten matkaa.
Se vähän riippuu tilanteesta...

ps. Alisa Vainiosta nyt todellakaan ei tule mieleen Janne Holmén, aivan erilaisia persoonia. Mä myös inhosin ratakisoja, mutta jos pystyin (just jalat kesti ..) niin osallistuin.

tempokisu
20.08.2020, 16.34
? siis miten niin 4 päivää "jalkalihaskrampista" ei kannata kisailla. Kramppihan menee ohi, eikä ole mikään vamma.
Onko reidessä nyt siis tulehdus vai kramppi vai mitä? Jos jo Kalevan Kisoissa oli tulehdusta, niin miksi ihmeessä mennä heti seuraavalla viikolla Unkariin kisailemaan? Ja nyt kun siis oli kramppi ( tulehduksesta ei enää puhuttu) niin huomena magneettikuviin....

https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/acbd214b-2c1d-48ef-a403-0ceded87b133

Hower
20.08.2020, 18.14
Kukaan muu ei oo mitään paitsi Tempokisu (silloin kun minä...) ja joillakin vielä "aika paljon semmoisia - siis just semmoisia - poseerauskuvia. Ihmetyttää kun joissain kuvissa on aika isorintainen"
Ziisus.... sivukaupalla yhtä narinaa.

Munarello
20.08.2020, 18.35
^Tää olisi taas niitä hetkiä kun MAASTOUTUKAA!

Toisaalta se, ettei lekuri muka tiedä hermotuksesta on vähän höhöm. Jos siis tämmöinen maallikkokin tietää, että vaikka lihas palautuu jostain äärimmäisestä rasituksesta muutamassa päivässä niin hermotuksen kohdalla menee helposti viikko.

hcfreak
20.08.2020, 18.52
Tempon pitäs pistää juoksutalli pystöön niin ei tarvis foorumeilla narista

tempokisu
21.08.2020, 14.45
Tempon pitäs pistää juoksutalli pystöön niin ei tarvis foorumeilla narista

En mä narise :D enkä ole koskaan oikein juossutkaan, hölkänny vaan. Annemari Kiekara ukkonsa kanssa pitää jotain juoksukoulua. Korte on senverta aktiivisesti narisemassa vaivoistaan siellä somessa että ....

Ja jäsen "munarellolle" mä totean vain että hohhoijaa...olen ihan jonkun verran noita äärimmäisiä ( omassa mittakaavassani omiin kykyihin suhteutettuina) suorituksia tehnyt ...( en ole urheilu- vaan ajokorttitodistus-sellainen...ja myös mielestäni maallikko) ja jos palautumiseen menee helposti viikko niin sehän juurikin kertoo urheilijan yleisestä kunnosta aika paljon. Vanhemmiten se palautuminen ottaa enempi aikaa :D

ps. sori mutta mua naurattaa teidän kommenttinne nyt aika äärimmäisesti, näköjään mun narinani kosketti jotain arkaa paikkaa...eikun mua oikeesti huvittaa näitten tiettyjen urheilijattarien jutut. Sitä kisa-aikana tulee koettua kaikenlaista ja tottakai sitä on tunteet pinnassa...

Hower
21.08.2020, 15.42
^ No ainakin olet itsellesi rehellinen, jossain tuolla aiemmin kirjoittelit että "Nainen on naiselle susi - sen olen itekin todennut".
Totta. Sen verran loputonta väheksyntää ja v...ttuilua tulee joka sivulla. Kun se yksikin niitä tissejäkin esittelee...
Ja onneksi ajat ovat ovat muuttuneet tunkkaisen 80-luvun jälkeen ja joillakin ihanilla naisilla on jopa hauskaa. Urheilua parhaimmillaan.
https://www.youtube.com/watch?v=g1UwHegDXog&t=82s
Gina!

Munarello
21.08.2020, 16.14
Ja jäsen "munarellolle" mä totean vain että hohhoijaa...olen ihan jonkun verran noita äärimmäisiä ( omassa mittakaavassani omiin kykyihin suhteutettuina) suorituksia tehnyt ...( en ole urheilu- vaan ajokorttitodistus-sellainen...ja myös mielestäni maallikko) ja jos palautumiseen menee helposti viikko niin sehän juurikin kertoo urheilijan yleisestä kunnosta aika paljon. Vanhemmiten se palautuminen ottaa enempi aikaa :D

No mutta, jos se olisi noin yksinkertaista niin mikähän siinäkin, etteivät esim maratoonarit tai kilpakävelijät vedä kahta kisaa joka viikko? :) Vaikka turha tätä kai on enempää vääntää, kyllä täti tietää paremmin.

tempokisu
21.08.2020, 16.37
^ se yksi maratoonitarhan hoisi maratonin joka päivä, oli Arto Nybergin haastateltavanakin taannoin. Tosin, jokunen maratoni oli suoritettu hölkkämatolla, mutta silti. Ei ollu hermotusongelmia :D
Unohtamatta tätä...sori nyt en muista enää nimeä, mutta tummahiuksinen neitokainen jonka tavoite oli juosta jotain 7 mantereen maratonit tietyssä ajassa, jossain vaiheessa toi Suomen Ennätys ( naisten sarja?) vuorokauden pyöräily...jota ei päässyt lähtemäänkään, ja maratonit taisi taittua mutta kävelyvauhtia. No, jos hermotus ei toiminu.

Olen ite kilpaurheillut (jollain tasolla, mutta kisaillut kuitenkin) ihan lapsesta asti. Ihan varmana olisi tullu eteen näitä hermotusongelmia kun kaikkia muita ongelmia tuli. Siksi tuntuu nyt hieman erikoiselta, tai onko joku uusi ongelma kehitetty tässä välissä kun lopetin kisailut ( 2005). Ilmeisesti.

Nuorena pystyi kaksikin kisaa samana päivänä, usein oli viikonloppuna kaksi kisaa la ja su. Ja siinä välissä jokunen satanen kisamatka-autoilua. En kokenut sitä mitenkään ongelmalliseksi.
Lihakset ei vaan sitten jossain vaiheessa jaksa, jos sitä nyt hienosti haluaa sanoa hermotusongelmaksi niin ihan sama. Väsy se on kansankielellä kuitenkin.

Munarello
21.08.2020, 17.05
Puhe oli kilpaurheilijoista eikä mistään huvikseen hölköttelijöistä. Kun sinä tuolla jo myönsit olevasi maallikko aiheessa niin voisiko olla mahdollista, että ei ehkä ollakaan ihan ajan tasalla? Aiheesta löytyy kyllä tietoa internetistä tai kysy vaikka joltain urheilulekurilta. Tai pysy siellä poterossasi, ihan se ja sama minulle.

tempokisu
21.08.2020, 17.31
^ :D kuule ei se ole mahdollista, on asioita joista en tiedä enkä kommentoi, mutta tästä mä tiedän. Same to you. Mutta kun ei tunnu olevan se ja sama sulle.

Mitä mieltä sä ite oot näitten, Annemarin ja Annimarin juoksuista, kommentoi niitä eikä mua. Joka tapauksessa, aikoinaan otin sen urheilun ihan tosissani ja varmaan aattelin samalla tavalla kuin nämä nykyisetkin suomenmestarit, että maailmalle....kyllä sitä varmaan ollaan samantasoista jos ollaan Suomen Ennätys tehty. Mutta näin...37 vuotta jälkeenpäin sitä ajattelee asioista eri tavalla.

pulmark
23.08.2020, 11.04
https://www.iltalehti.fi/yleisurheilun-mm-kisat-2019/a/8fb07dde-aece-40cd-a38c-12e843b53e0b

Vainion toisen jalan/lonkan hermosto-ongelmat ei ole mitään tuoreita juttuja vaan jo ennen Dohaa ilmitulleita. Artikkelin mukaan hermostovaivat ei ole mitään rasitusperäisiä eikä rasitusvammoja ole enää ollut pitkään aikaan. Jossain juoksufoorumilla tai paikallislehdessä ? oli tietoa että ne vaivais edelleen mutta en löytänyt enää sitä juttua. Normaalit rasitusvammat taitaa olla helpompia hoitaa kuin mystisemmät vaivat.

Onhan Vainion ulkoinen olemuskin muuttunut niistä ajoista kun juoksi vielä radalla muutamia vuosia sitten. Gasellimainen, linnunluinen olemus aikaisemmin ja nykyisin Vainiosta tunnistaa jo naisen. Vaivaton juoksutyyli on kyllä edelleen sama, kroppa joka sen välittää on vaan erilainen. Peiposeen tai Kiekaraan verrattuna Vainion juoksu on kyllä kaunista katsottavaa.

https://www.youtube.com/watch?v=L881sE_GNCw

Vainion kroppaa nykyisin vois jo melkein kuvailla "tukevan lihaksikkaaksi" verrattuna vaikka Tempokisun kisaolemukseen aikoinaan. Tempokisu enemmän pitkän matkan kestävyysjuoksijan näköinen.

Vainion tili Instagramissa:

https://www.instagram.com/alisavainio/

hcfreak
26.08.2020, 20.24
Olipas kyllä heikkotasoset kisat helsingissä. Lähes koko suomen kärki puuttu

tempokisu
28.08.2020, 01.48
to "pulmark" :D eli ollakseen pitkänmatkanjuoksijan näköne, pitää olla sairas. Oli paha anoreksia, ja se oli toiseksi suurin syy juosta. Tärkein syy oli halu voittaa ja olla paras, halusin myös nimeni isolla lehteen. Oli rasitusvammoja, mutta myös noita mystisempiä vaivoja joita edelleen...
Alisahan ei ole enää mikään nuori ihmetyttö, ja anteeksi mutta en usko että hänestä huippujuoksijaa enää tuleekaan. En ottaisi meiltä kummaltakaan treenivinkkejä, jos haluaa nimittäin jatkossakin juosta, ja/tai pysyä terveenä.

to "hcfreak" ensin harmittelin että unohtui katsoa, katsoin lehdestä tuloksia ja tuumasin että ei siellä nyt mitään katsottavaa ollu.

Mutta mun mielestä Ruåtsi-ottelu oltaisi voitu perua. Ruåtsalaiset lennätetään päivän kisaajat kerrallaan ja pidetään jemmassa jossain keskenään ja sieltä suoraan Ratinan stadionille. On niin väkisin väännetty maaottelu kun olla voi, tuskin Ruåtsin parhaimmistoakaan kiinnostaa...

r.a.i
28.08.2020, 07.01
^Eipä tuo Ruotsi-ottelu ole kiinnostanut yleisöäkään enää 30-vuoteen, joten voitaisiin lopettaa koko touhu. Ainoa hyöty tuossa on, että nuoremmat urheilijat saavat mahdollisesti maajoukkue-edustuksesta kokemusta.

kauris
28.08.2020, 14.34
Muistelen itse, että liput ovat olleet hinnoiltaan vähän suolaisia. Telkkarista olen kyllä tykännyt katsoa maaottelua.

Concorde
01.09.2020, 15.24
https://www.aamulehti.fi/a/864f2e4c-7f75-49c3-ab62-be6ed6427c62?c=1522737894164

Aitajuoksija Annimari Korte on valittu tämän vuoden positiivisimmaksi suomalaiseksi. Valinnan teki Positiivarit Oy:n ja Suomen Nuorkauppakamareiden raati. Raadin mukaan 100 metrin aitojen Suomen ennätysnainen Korte on sitkeä esikuva, joka uskoo itseensä ja löytää hyvää myös elämän haasteista.

Terveysongelmat ja niistä selviytyminen ovat muokanneet Kortteesta positiivisen. Hän oli urheilusta välillä vuosia sivussa, mutta nousi lajissaan Suomen ykköseksi

LJL
01.09.2020, 15.51
^ Maksalaatikkoa & (ei onneksi keho-)positiivisuutta. Oikea valinta!

tempokisu
05.09.2020, 17.48
Onko naisyleisurheilijoitten joku pakko urheilla kisoissa alusvaatteisillaan? Varmasti saa laittaa paidan jos haluaa? Mä en ole ikinä ymmärtänyt miksi pitää olla alusvaatteisillaan, haittaako jos on hieman pitemmät lahkeet, kuten miesten housumallissa, ei miehetkään ihan pikku-uikkareissa juokse, tai hyppää :D

Ja Maria Huntington....anteeksi mutta ei nyt ole ihan paras esimerkki puhumaan ulkonäköpaineista kun on kauniimpi kuin mitkään missikisailijat. On toi toki epäreilua että joutuu sitä ulkonäköäänkin miettimään, näin some-aikakautena. ( oi onneksi en ole nykyajan yleisurheilija ) jos yhtään seuraa urheilua niin varmasti tietää että eri lajeissa ollaan eri rakenteisia ( kuulantyöntäjä vs. kympin juoksija )
Ja kun mä 80-luvulla harmittelin miksi pitää olla tämmöiset liehulahkeiset shortsit, olisin halunnut semmoiset kireet kuten pikajuoksijoillakin. Ei annettu. Sama juoksutossuissa, olisin halunnu juosta pikajuoksupiikkareissa, ei onnistunu. No juoksin kuitenkin, ja tuli sanktioita.

Toki tätäkin artikkelia kommentoi kaikkien urheilulajien erikoisasiantuntija Toni Roponen.

https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/1e282904-5059-4ed3-8cb8-58e0a2fc0e1b

tempokisu
05.09.2020, 18.09
!! no ei se vaan Annemarikaan pystyny parempaan, ja toi 33.40 ( tjsp) juoksukin näytti ihan juoksulta ( kun yleensä katson vähän että miltä se on mun vauhtinen suoritus näyttäny). Mä tässä iloitsin että Annemari EI voittanu. Juontaja vertasi johonkin Annemarin kympin katujuoksuun, mutta katujuoksussa se matka on "noin" eikä niitä voi verrata ratajuoksuun. Peiposella huono aika, Alisa Vainio ei edes mukana että näin siinäKIN sitten kävi, takana loistava tulevaisuus.
Hieman hymyilyttää myös noi aurinkolasit, mikä siinäkin nyt niin häikäisee...

:cool: Daniel Ståhl, hienosti harvalukuinen yleisö kannusti seisaaltaan.

Hower
05.09.2020, 18.36
Mutta onpa Eveliina Rouvali kaunis!
Kuulantyöntäjä.

tempokisu
06.09.2020, 04.18
...mutta ruåtsalaiset huijasi! voittaja Charlotte Fougberg juoksi kielletyillä tossuilla. Annemari olisi halunnut juosta samanlaisilla mutta joutui nyt laittaan tossut joilla oli vain kerran kokeillut. - siis se taisi olla Kalevan Kisoissa kun nimenomaan kehui että ihan uusilla tossuilla - jotka tuli postissa samana päivänä - juoksi ja hyvin sujui...
Anteeksi että naurattaa. Aika karua kommentointia tuollakin..

https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/3877f4aa-d9e6-47a4-ba0e-34e811cd84c6

(https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/3877f4aa-d9e6-47a4-ba0e-34e811cd84c6)
ps. miksi se on juuri hyppääjät ja pika/keskimatkan juoksijat kun kilpailee alusvaatteissa. Pitkänmatkan juoksijat käyttää shortseja ja paitaakin näköjään saa käyttää.

Pekka L
06.09.2020, 09.57
Mä en ole ikinä ymmärtänyt miksi pitää olla alusvaatteisillaan
Kertoisitko vähän lisää tästä.

tempokisu
06.09.2020, 10.27
^ joo mä voin kertoa. Mulla on esimerkiksi talkoissa ja lenkillä alla tuommoinen toppi ja aluhousut. Päällä on sitten verkkarit tms. ja paita. Ei hyväihme sentään jos pitäisi talkoilla aluvaatteilla. Tai ajaa lenkkiä. Hölkkäämisestä nyt puhumattakaan :D Uimaan olen menny noissa urheilualuvaatteissa. Jollain aitajuoksijattarellahan oli uimapuku kisassa, taisi olla Lotta Harala.

Mutta siis toi että ruotsalaiset huijaa ja voi voi kun piti juosta varatossuilla.....miettii millaista on ruotsalaisten valmistautuminen kisaan - matkustelua ja suoraan stadionille, jos kisaa lauantaina ja sunnuntaina niin siinä välissä on käyty Ruotsissa, että hohhoijaa ei tarvisi yhdenkään suomalaisen valittaa mistään. Toi valmistautumisetu on aika iso. En usko että monikaan on tämmöinen kotinahkis kuin minä, yöpyminen vieraassa paikassa on helvetillistä, mitä vaan jos saa olla kotona kahden kisan välissä.
Mutta varmana harmitti Annemaria kun hävisi ruotsalaiselle ja jäi kun seisoon :D ( mulla on tähän myös henkilökohtaista syytä, kokemukseni mukaan Annemari on tavattoman itsekäs tyyppi ) samat tyypit varmaan tänään vitosella.

Pekka L
06.09.2020, 11.05
^ joo mä voin kertoa. Mulla on esimerkiksi talkoissa ja lenkillä alla tuommoinen toppi ja aluhousut. Päällä on sitten verkkarit tms. ja paita. Ei hyväihme sentään jos pitäisi talkoilla aluvaatteilla. Tai ajaa lenkkiä. Hölkkäämisestä nyt puhumattakaan :D Uimaan olen menny noissa urheilualuvaatteissa. Jollain aitajuoksijattarellahan oli uimapuku kisassa, taisi olla Lotta Harala.

Mitäs mieltä olet semmoisista jotka lataa itsestään nettiin kuvia alusvaatteisillaan?

tempokisu
06.09.2020, 11.39
^ jos tuon kysyisi jäsen "Izmo" niin arvaisin, mutta ehkä olet samalla asialla ja voin kyllä reilusti tunnustaa että nuorena tein niin typeriä valintoja että...kertakaikkiaan, hävettää ja monikin asia kaduttaa aivan valtavasti. Se on epävarmuutta ja mun tapauksessa nimenomaan sitä, sekä epätoivoista tarvetta tulla hyväksytyksi.
Sitä se todennäköisesti on nykyisinkin, saada niitä tykkäyksiä ja kehuja. Nuorten hommaa, ja vanhojen epätoivoisten :D

Vasta vanhemmalla iällä hoksasin ( parempi myöhään kun ei milloinkaan...) että idioottimaista yrittää olla jotain mitä ei ole, kun on oma itsensä ja löytää ns. oman juttunsa, se lähtee siitä ja ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä ( paitsi tietysti jos olet malli tai missi mutta nyt ei ole siitä kyse).

F. Kotlerburg
06.09.2020, 11.43
Kappas ei taas sisältö päässyt yllättämään.

Pekka L
06.09.2020, 11.52
Niin se on jännä juttu kun yleisurheilukentällä en ole toistaiseksi ketään nähnyt alusvaatteissa, mutta tuon jeesustelijan itse itsestään nettiin lataamia alusvaatekuvia olen kyllä nähnyt.
Että mitäs jos vaikka pitäisit turpasi kiinni.

tempokisu
06.09.2020, 12.32
^ no mulla ei ole turpaa että puhu vaikka itellesi sitten, koska tästä aiheesta sulla ei ole mitään käsitystä, kunhan pälätät.... juurihan Maria Huntington tunnusti että puolialastomina kun urheilevat, noi on alusasuja ( tai uimapuku) sillä niitten alla ei ole mitään. Mä kuitenkin ehkä mahdollisesti tiedän ja tunnen naisurheilua enempi kuin sinä. Vaikka Porista oletkin.

Kysymys Pekka L:lle. Missä, ja koska ( vuosiluku riittää) järjestettiin ensimmäinen naisten 10 000m Suomen Mestaruuskisa? Ja kuka sen voitti :D

ps. no sillä lailla se vitonenkin sitten meni ( hyvä), ei ymmärrä tuota mustat lasit-juttua ollenkaan.

Juha Lehtinen
06.09.2020, 12.50
Ei kai sentään alusasuiksi tai uimapuvuiksi noita virallisesti kutsuta. Jos menen urheiluliikkeeseen ja kysyn alusasuja tai uimapukua niin luulen että myyjä esittelee jotain muuta valikoimaa. Ei kai pehmustettuja pyöräilyhousujakaan alushousuiksi kutusuta vaikka niissä ei alushousuja alla käytetäkään jos haluaa välttyä hiertymiltä.

F. Kotlerburg
06.09.2020, 13.19
ps. no sillä lailla se vitonenkin sitten meni ( hyvä), ei ymmärrä tuota mustat lasit-juttua ollenkaan.
Katkeruus ja kateusmaksimit. Ei kannata seurata ollenkaan. Voi helpottaa.

tempokisu
06.09.2020, 13.28
^ mä olen useampaankin kertaan tunnustanut että olen katkera SUL:lle, mutta en todellakaan ole nuoremmilleni kateellinen. Elämässä kun on nyt eri arvoja, mä olen ylpeä että sain olla se ensimmäinen kymppitonnin SM ja SE.
Kannattaa seurata, tänäkin viikonloppuna on saanu naureskella. Tai siis ollaan äiteeni kanssa yhdessä naureskeltu, siitä kun on 37 vuotta, ja mentiin kovempaa :D eikä PekkaL kyennyt vastaamaan mun kysymykseeni vaikka siinä oli vihjeitä porilaiselle....

...ja on ne alusasuja, oikeesti. Sitä vaan yritetään että urheilu....mutta ei. Miehillä on tietty eri, mutta naisilla on ainakin toi yläosa erityyppinen. Miehellä ei ole t-paidan alla välttämättä muuta, mutta naisilla ( yleensä) on. Ja se on alusasu mikä siellä alla on. Olkoon sitten urheiluliivi tai perinteinen rintaliivi.

ps. mitens toi miesten kestävyysjuoksu. Ruotsalaiskolmikko ehti jo pitkään iloita maalissa kun suomaiset vasta viimeistä kierrosta....

Hower
06.09.2020, 13.45
Ai kauheeta.... Ihan hirveetä kun vallan alusasuissa esiintyvät!
Jollakin aurinkolasitkin....onko tuo urheilua ollenkaan.
BTW onko Khaddi Sagnia tänään kisoissa? :)

Juha Lehtinen
06.09.2020, 13.51
BTW onko Khaddi Sagnia tänään kisoissa? :)
Näyttäisi olevan, tuskin maltan odottaa.

Concorde
06.09.2020, 14.29
Sagnian merkki oli "vähän" pielessä ekalla vedolla. Alastulosta toki tyylipisteet...

Hower
06.09.2020, 14.47
Syytän tempokisun innokkuutta aihetta kohtaan, että mun S-R-kisat on nyt menny noiden naisten alusvaatteiden katseluksi.
Eipä siinnä.... kiva näinkin.

caddis
06.09.2020, 15.53
Onhan tuo suomalaisten pitkänmatkanjuoksu aika surkeea katseltavaa. 3000 esteissä 9min ja yli puoli tuntia kympillä. Onko se tempokisu mielestäsi kiinni enemmän siitä, että ei ole lahjakkuusia vai siitä että lapset ja nuoret ei enää liiku luonnostaan kuten ennen? Varusmiesten Cooperin testin keskiarvo oli 40 vuotta sitten noin puoli km enemmän kuin nykyään!

X-terra
06.09.2020, 16.10
Lahjakkuutta on varmasti ihan samalla tavalla, kuin 50 vuotta sitten, mutta lahjakkaita ei seulota samalla tavalla esiin. Marginaalilajejahan kaikki kestävyysurheilulajit nykyisin ovat. Vaatii aivan liikaa työtä päästä edes suunnistuksessa tai hiihdossa maailman kärkeen, kun lapsuuden luontainen liikkuminen on pudonnut murto-osaan 70-luvusta. Ainakin suunnistuksessa tulee liki paras junnuseura noin 15000 asukkaan maalaiskaupungista, jossa kahden perheen aikuiset päättivät tarjota mahdollisuuden lapsilleen urheilijaksi kasvamiseen, toki siihen tuli nopeasti mukaan muitakin junnujen vanhempia. Mutta jokatapauksessa vain yksittäisiä huippuja näihin enää Suomesta tulee, vaatii oikeat vanhemmat, että he tarjoavat mahdollisuuden kasvaa kestävyysurheilijaksi...

pulmark
06.09.2020, 17.17
^ Ylläolevaan voisi lisätä vielä sen että kun menestystä ei tule vaikka yhteen sukupolveen, esikuvat katoaa. Kuka nykyinen tenava edes tietää sellaiset nimet kuin Väätäinen, Viren ja Vasala, tuskin kukaan. Ennen sanottiin että urheilu tarvitsee esikuvia (eläviä ja menestyviä). Nyt esikuvina ovat Jokirannat, Heiskaset yms. NHL:ssä heitä millään tavalla väheksymättä. Lapsena ja nuorena niiden esikuvien vaikutus on merkittävä. Kipinä johonkin lajiin usein syntyy niiden kautta. Hiihdossa on ollut vielä onneksi esikuvia ja jatkuvuutta niiden myötävaikutuksella löytynyt.

Hower
06.09.2020, 17.19
Urheilu tarjoaa viihdettä siinä kuin ennenkin vaikka tulostasot ehkä ovatkin laskeneet kestävyyslajeissa ja tempokisu pääsee niille halveksien naureskelemaan.
No, miksei oo niinkuin ennen?
On niin paljon enemmän muitakin mielenkiinnon kohteita.
Entisaikaan yksinäiselle sosiaaliselle erakolle kestävyysurheilu oli pakopaikka ja mahdollisuus.
Sosiaalisia erakkoja on vähemmän ihan vaan netinkin ansiosta.
Kestävyysurheilun imago liittyy tuohon toiseksi edelliseen. Joku lumilautailu tai rantalentis vaikuttaa paljon hauskemmalta.
Sitten kun alisavainio tai jokumuu romahtaa niin v..ttuilua vaan saa päällensä. Ei paljon innosta.
Turha haikailla 70-luvun doping-tuloksien ja räkäposkella puurtavien huohottajien perään. Nykyisin on kivaa kun urheilijat on hyvännäkösiä, seksikkäitä, sanavalmiita, hauskoja sekä fiksuja. Ihan sama onko joku joskus juossut kovempaa, kisailu on nykyisin jännää ja hauskaa seurattavaa.

Tosin norjalaisilla tuntuu olevan hauskaa hiihdon kanssa.

Concorde
06.09.2020, 18.38
Vetter keihäässä 97,76! :o

https://www.aamulehti.fi/a/ef8c31cd-0856-4811-b493-bdfa206336b8?c=1522737894164

m-52
06.09.2020, 19.29
Tempokisun kanssa samoilla linjoilla naisurheilijoiden vaatetuksen suhteen, vähemmän paljastavia voisivat olla. Joka suorituksen jälkeen pitää kaivella housuja persvaosta.

Juha Lehtinen
06.09.2020, 19.35
Vetter keihäässä 97,76! :o

https://www.aamulehti.fi/a/ef8c31cd-0856-4811-b493-bdfa206336b8?c=1522737894164
Oli kyllä kaamea kaari. Katsellut tuota lähetystä C More Sport 1 kanavalta. Aika laadukkaita tuloksia muillakin lajeilla. Kuulassa pukattu jo yli 22,50m.

hcfreak
07.09.2020, 09.28
Mikäs homma tuo tunnin ratajuoksu on ku maailmanennätyksiä tehtaillaan?
Eikait tuo mikää virallinen laji ole?

juseh
07.09.2020, 09.45
Kysymys Pekka L:lle. Missä, ja koska ( vuosiluku riittää) järjestettiin ensimmäinen naisten 10 000m Suomen Mestaruuskisa? Ja kuka sen voitti :D

Mikäs tähän oli oikea vastaus? Yritin kahvipöydässä kysellä meidän urheilu-niiloiltakin tätä, mutta eivätpä tienneet.

Juha Lehtinen
07.09.2020, 09.53
Mikäs tähän oli oikea vastaus? Yritin kahvipöydässä kysellä meidän urheilu-niiloiltakin tätä, mutta eivätpä tienneet.
Olisiko ollut 1983 Porissa heinäkuussa, aika lienee ollut 33.31,5.

HXX1100H
07.09.2020, 09.57
Kristiina Iisakkila ts. tempokisu voitti sen vuonna 1983

F. Kotlerburg
07.09.2020, 10.31
^ mä olen useampaankin kertaan tunnustanut että olen katkera SUL:lle, mutta en todellakaan ole nuoremmilleni kateellinen. Elämässä kun on nyt eri arvoja, mä olen ylpeä että sain olla se ensimmäinen kymppitonnin SM ja SE.
Kannattaa seurata, tänäkin viikonloppuna on saanu naureskella. Tai siis ollaan äiteeni kanssa yhdessä naureskeltu, siitä kun on 37 vuotta, ja mentiin kovempaa :D eikä PekkaL kyennyt vastaamaan mun kysymykseeni vaikka siinä oli vihjeitä porilaiselle....

Taitaa siinä jotain katkeruutta olla muitakin kohtaan, kun pitää iloita ja naureskella muiden huonoista suorituksista. Puhumattakaan siitä, että jatkuva ilakointi menossa, kun A. Vainiolla menee huonosti eikä pysty kisaamaan, kun itsestä ei tullut mitään niin pitää toivoa ettei muistakaan tule. Minusta suorastaan törkeää.

tempokisu
07.09.2020, 17.20
^ Hei mä olen tätä monasti miettinyt. Mä olen itsekäs, ja koko juoksu-urheilusta jäi katkeruus; erityisesti se että kun tuli vammoja niin kukaan ei auttanut, tukenut tai neuvonut. En pysty millään seuraamaan entistä omaa lajiani ihan vilpittömästi, kesti todella pitkään että pystyin edes katsomaan telkkarista omaa lajiani. Sori että oon tällainen, en mä omalle mielelleni mitään voi. Tietyistä tyypeistä on jäänyt negatiivinen kuva.
Jotenkin ajatelisi että osataan nykyisin välttää ikiaikaiset virheet, mutta ei osata.

^^ Juha Lehtinen, muuten oikein mutta 33.21,15 ( ja olin siis 17-vuotias ilman valmennusta tms. ) Mä olen nykyisin tosi iloinen että se oli just Porissa :D ja että olin se ensimmäinen kympin suomenmestari.

Mutta meistä silloisista kestävyysjuoksijoista, ei meistä kenestäkään mitään tullu. Tuija, Päivi, Sirkku, ihan taviksia kaikki.

Juha Lehtinen
07.09.2020, 17.51
^^ Juha Lehtinen, muuten oikein mutta 33.21,15 ( ja olin siis 17-vuotias ilman valmennusta tms. ) Mä olen nykyisin tosi iloinen että se oli just Porissa :D ja että olin se ensimmäinen kympin suomenmestari.

Tuo minun löytämäni "tieto" löytyi googlettamalla tästä (https://seura.fi/ilmiot/tarinat/aikansa-juoksijaihmeen-ura-katkesi-nousukiidossa-terveys-kestanyt-harjoitusraakkia/) artikkelista. No, netti on väärää tietoa täynnä.

pulmark
07.09.2020, 20.09
Naisten 10000m maailmanennätys 1983 toukokuussa juostu 31.35,01 venäläinen Ludmila Baranova. Nykyinen ME vähän yli 29 minuuttia.

Tempokisu juoksi Valkeakoskella 1983 kesäkuussa SE (33.25.01) jota sitten paranteli heinäkuussa Porissa (33.21.15). Tuija Toivonen juoksi 1984 heinäkuussa Kajaanissa 32.39.25. Päivi Tikkanen paranteli sitten seuraavina vuosina useaan otteeseen SE alle 32 minuutin, kunnes sitten Sandell Atlantassa 1996 31.40.42.

https://www.wikiwand.com/fi/10_000_metrin_juoksu

pulmark
17.09.2020, 20.37
Duplantis ulkoratojen ME 615. 10cm ilmaa välissä:

https://www.youtube.com/watch?v=4iPaJFOp9WE

hcfreak
17.09.2020, 21.18
Melekonen sälli.

tempokisu
18.09.2020, 01.43
Sori, pakko laittaa Annimarin toteamus: – Työmatka se on, josta saa palkkaa, juoksi siellä mitä tahansa. Manageri luultavasti päättää, lähdenkö Dohaan.

Yhtälailla me jalkavammaisena ollaan näköjään juostu :D

^^ Olisinpa saanu edes yhden ratakympin juosta ilman kipua joka askeleella ( yhden hölkkäkisan sain tehtyä ilman kipuja, ensimmäisen kisani Valkeakoskella 1982) En ole ikinä väittäny muuta kun että ikäisekseni 17v ilman valmennusta tms. "ihan hyvä", ja tämäkin vasta nyttemmin, tuolloin 80-luvulla kaikki kisat meni ( aikojen suhteen) mun mielestä huonosti. Verrattuna kun nykyisin on kaikilla valmentaja tai useampikin, ja käydään ulkomaita myöten harjoittelemassa.
Inhosin ratajuoksua, kun vielä kaikki katsoo koko ajan voiei, olisin halunnu vaan käydä hölkkäkisoissa.

kurvaaja
20.09.2020, 15.38
Duplantis ME tosi kova! Odottelen vain milloin toinen pohjoismaalainen lyö vielä pykälää vanhemman maailmanennätyksen. Sen verran lähellä Karsten Warholm on jo muutaman kerran ollut, että toivottavasti menee rikki

m-52
28.10.2020, 14.18
https://yle.fi/urheilu/3-11614690
Enpä panisi pahakseni vaikka loppuisivatkin, moni muu on varmaankin eri mieltä.

hcfreak
28.10.2020, 15.08
Tulevaisuudessa e-urheilun olympialaiset?

Veivaaja
28.10.2020, 15.22
Olympialaisissa on ainakin periaatteessa ollut mukana muutakin, kuin huippu-urheilu. Lähtökohtana oli rauhantyö. Nyt se taitaa rajoittuua paralympialaisiin. Muuten nykyinen KOK näyttäytyy kyllä lähinnä rahantekokoneelta. Myös kisoista on tullut niin massiiviset, ettei niitä kohta pysty järjestämään kuin itsevaltiaat, jotka pystyvät kanavoimaan hillittömän rahasumman kisojen järjestämiseen.

Joten kepetä mullat täältäkin. Toivoisin, että tilalle syntyisi muuta. Ehkä siitä Itani halusi keskustelua?