PDA

Näytä tavallinen näkymä : Yleisurheilu

Sivut : 1 2 3 [4] 5 6

kuovipolku
09.08.2018, 08.00
https://yle.fi/urheilu/3-10335704
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/08/08/tung-kvalmiss-av-oliver-helander-i-em-debuten-jag-var-bara-skit

pulmark
09.08.2018, 08.19
Helander vaikutti Ylen haastattelussa eräänlaiselta Seppo Rädyn kopiolta. Toki Seppo suorapuheisempi. Kyllä tuosta Helanderinkin olemuksesta karsinnan jälkeen paistoi se, että "Saksa on paska maa".

hcfreak
09.08.2018, 08.33
Vähä sananen kaveri. Ei haastattelija saanu mitään irti. Ehkä ois parempi vaan kieltäytyä haastatteluista mutta onko se jossaki sopimuksissa että niitä pitää antaa

callahan
09.08.2018, 09.11
^^ Jaa ei?

https://www.youtube.com/watch?v=Hg7JtxWK_NU

https://www.youtube.com/watch?v=7GqhqmYjMpE&t=101s

No joo (mitenkäs sen nauraa vedet silmissä hymiön saa tänne) tasapaino välillä horjahtaa jopa suurista suurimmalla ;) hieno mies ja hieno urheilija kyllä.

vähäsen oftopic, en ole ko. urheilijaa seurannut mutta ehkä tuomitaan hiukan jyrkästi. Jos on luonteeltaan ujo ja hiljainen ja vielä ns. alisuorittaa niin paha siinä on iloista näytellä.

https://yle.fi/urheilu/3-10343942

tempokisu
09.08.2018, 14.04
^ erotuksena Helanderiin on vaan että Sepolla oli varaa sanoa, mä arvostan kyllä että sanoo niinkun asia on eikä yritä miellyttää ketään.
Kyllä noille edustusurheilijoille on annettu myös haastatteluvalmennusta. Pitää olla iloinen ja "kyllä se tästä" sun muuta potaskaa. Minulle ei annettu mitään valmennusta, ja kärsin suorapuheisuudestani; toimittaja kysyi onko seura maksanu mulle ulkomaanleirejä. Ei ollu. Ja mitäs siitä seurasi? menetin jo myönnetyn stipendin. Kun tommosta meen sanoon, häh sehän oli totuus. Myöskään jalkavammoista ei saanu kertoa, en ymmärrä miksi. Oli rasitusmurtuma, mutta lehteen meni "mukavalmentajan" kommentti että on ollu flunssaa. En olisi ikinä valittanu jostain pienestä flunssasta.

Tosin ei se ole sen maan vika jos ei urheilija onnistu....tai voihan se olla. Pori on hieno kaupunki :D ja Nakkila kans on hieno paikka.

OKS
09.08.2018, 17.15
Vähä sananen kaveri. Ei haastattelija saanu mitään irti. Ehkä ois parempi vaan kieltäytyä haastatteluista mutta onko se jossaki sopimuksissa että niitä pitää antaa

Ehkä haastattelu pitää antaa, mutta onko pakko puhua mitään? ;)

callahan
09.08.2018, 17.17
^ erotuksena Helanderiin on vaan että Sepolla oli varaa sanoa, mä arvostan kyllä että sanoo niinkun asia on eikä yritä miellyttää ketään.
Kyllä noille edustusurheilijoille on annettu myös haastatteluvalmennusta. Pitää olla iloinen ja "kyllä se tästä" sun muuta potaskaa. Minulle ei annettu mitään valmennusta, ja kärsin suorapuheisuudestani; toimittaja kysyi onko seura maksanu mulle ulkomaanleirejä. Ei ollu. Ja mitäs siitä seurasi? menetin jo myönnetyn stipendin. Kun tommosta meen sanoon, häh sehän oli totuus. Myöskään jalkavammoista ei saanu kertoa, en ymmärrä miksi. Oli rasitusmurtuma, mutta lehteen meni "mukavalmentajan" kommentti että on ollu flunssaa. En olisi ikinä valittanu jostain pienestä flunssasta.

Tosin ei se ole sen maan vika jos ei urheilija onnistu....tai voihan se olla. Pori on hieno kaupunki :D ja Nakkila kans on hieno paikka.

No se on hankala sanoa kun ei muista Sepon ekoja kilpailuita"oliko vara sanoa vai ei" :)

Eihän kaveria voi millään mittarilla Seppo Rätyyn verrata, yksi onnenkantamoinen 88 metriä luo turhan isoja odotuksia. (tai eihän 88 metriä nyt onnella heitellä, joten katsotaan...)
Nuori sälli niin siinä helposti unohtuu haastatteluvalmennukset vaikkei niin saisi käydä. Onhan niitä muitakin jäykistelijöitä ollut, muistaakseni Kimmo Kinnunen ei ollut mikään Antti Ruuskanen ja ei Antti Ruuskanenkaan varmaan ihan aina yhtä lupsakkaana ole esiintynyt kuin viimeaikaisissa haastatteluissa.

älä nyt suutu mutta olen porista hiukan eri mieltä, porin pirut ja forssan **tut lienee tuttu sanonta sinullekkin.

tempokisu
09.08.2018, 21.40
^ Seppo on ollu aina mun suosikki :D ja niin oli myös Hämeenlinnan puhelias poika Ari Huumonen. Yhden toimittajan mukaan mä "taitaa olla sukua Hämeenlinnan ongelmalapselle Ari Huumoselle" ei olisi voinu paremmin sanoa :D me kun ei tykätty turhasta matkustelusta ja tyhjänjauhamisesta haastattelussa.

No mutta kuitenkin. Naisten kymppi...jonka voittaa joku "ostourheilija" edustaa Israelia. Ei sitten SUL:ia inspiroi ostaa jotain kenialaisia kestävyysjuoksijoita? MM-kisoissa toi on vielä räikeämpää, ne mitään Qatarilaisia ole vaan Keniasta ostettuja.

Mistä lajeista SUL ajatteli saada ne 4 mitalia? Ei tule yhtäkään.

ps. Eikä ole tuttuja sanontoja. Juoksin Porissa 1983 SM-kultaa kympillä, ensimmäinen Kalevan Kisojen naisten kymppi. Sain palkinnoksi mm. ison Lasse-pupun. Porin kirkko on tosi upea. Nakkilassa voitin kans pari hölkkäkisaa. Forssan apteekista tuli aikoinaan todella paljon ilmoituksia reseptiväärennöksistä, että käyttäisin jotain toista ilmausta...
Voisiko olla että jossain paikassa on hyvät olosuhteet/kiva reitti, ja toki varmaan se miten kisa sujui jää mieleen.

En muuten äkkiseltään osaa nimetä pskaa paikkaa ( siis urheilu).

Pekka L
10.08.2018, 06.51
Toinen entuudestaan (mulle) tuntematon Topi Raitanen oli positiivinen yllätys. Oma enkka karsinnassa ja ennakkoluuloton finaalijuoksu. Jos kehitys jatkuu, niin nuori mies nähdään tulevissa EM-kisoissa kärkikahinoissa.

callahan
10.08.2018, 07.07
^ Seppo on ollu aina mun suosikki :D ja niin oli myös Hämeenlinnan puhelias poika Ari Huumonen. Yhden toimittajan mukaan mä "taitaa olla sukua Hämeenlinnan ongelmalapselle Ari Huumoselle" ei olisi voinu paremmin sanoa :D me kun ei tykätty turhasta matkustelusta ja tyhjänjauhamisesta haastattelussa.

No mutta kuitenkin. Naisten kymppi...jonka voittaa joku "ostourheilija" edustaa Israelia. Ei sitten SUL:ia inspiroi ostaa jotain kenialaisia kestävyysjuoksijoita? MM-kisoissa toi on vielä räikeämpää, ne mitään Qatarilaisia ole vaan Keniasta ostettuja.

Mistä lajeista SUL ajatteli saada ne 4 mitalia? Ei tule yhtäkään.

ps. Eikä ole tuttuja sanontoja. Juoksin Porissa 1983 SM-kultaa kympillä, ensimmäinen Kalevan Kisojen naisten kymppi. Sain palkinnoksi mm. ison Lasse-pupun. Porin kirkko on tosi upea. Nakkilassa voitin kans pari hölkkäkisaa. Forssan apteekista tuli aikoinaan todella paljon ilmoituksia reseptiväärennöksistä, että käyttäisin jotain toista ilmausta...
Voisiko olla että jossain paikassa on hyvät olosuhteet/kiva reitti, ja toki varmaan se miten kisa sujui jää mieleen.

En muuten äkkiseltään osaa nimetä pskaa paikkaa ( siis urheilu).

hmm tuota "ostourheilija" juttua pitää punnita monesta näkökulmasta. Raha se on mikä urheilijalle itselleen ratkaisee ja urheilijoita "ostaa" useimmiten imo poliittisista syistä maat jotka ovat ihmisoikeusrikoksissa, sukupuolten tasa-arvossa tms. hyvin edustettuina negatiivisessa mielessä. Toki poikkeuksiakin on. Olikos se eilen EM-kisoissa miesten 200m, voittaja turkin Ramil Quliyev, syntyjään azerbaidzánilainen. Tuon ois myös venäjä ja qatar ottaneet.

Tuo selostajien mukaan kertonutkin mikä ero urheiljan palkassa alkuperäinen kotimaa vs. nykyinen . Ei noista vaan niin lehdissä revitellä. Muussa urheilussa, palloilulajeissa sisältää lätkän ym. toi on ollu arkipäivää pitkään ja aika kauan myös yleisurheilussa. Joku karenssi taitaa olla tai on ainakin ollut milloin saa osallistua uuden kotimaan urheilijana. Mitä suomeen tulee niin eihän täällä ole rahaa ostaa huippuja eikä tulevia sellaisia ja vaikka olisikin, ei liene suomi urheilijoiden toiveissa ykkösenä. Jotain ex elähtäneitä tähtiähän täälläkin palloilusarjoissa nähdään, usein nekin parempia kuin suomalaiset. Syyt moninaiset. Hiukan sama kuin takavuosina hyvin solistien suhteen, kyllä niitä sweduissa jo kävi mutta sijainnin, ehkä korvausten sun muun takia suomi jäi väliin.

tempokisu
11.08.2018, 04.49
Seli seli "...en halua asiasta valtakunnan uutista". Löysää oloa ja seksuaalista ahdistelua ( mutta en kerro kuka ahdistelee).

buhvalo
11.08.2018, 13.14
Seli seli "...

Varmaankin puolet palstaa seuraavat on samaa mieltä tempokisun hölkkäuran sairasraporteista, joita ei ole ihan vähän foorumillakaan. Ja toisiaan, toistohan on propagandan kulmakiviä. ;)
---
Veljeskolmikko samaan arvokisastarttiin lienee kohtuu harvinaista. Eilen siis ingebrigtsenit 1500m:llä.

hcfreak
11.08.2018, 15.31
Taitaapi olla pohjanoteeraus nuo kisat nyt ku ei ainuttakaan mitallia edes em-kisoista tule.
Keihäsmiesten harteillahan tuo kylläki on viimevuodet ollu.

buhvalo
11.08.2018, 16.58
Taitaapi olla pohjanoteeraus nuo kisat nyt ku ei ainuttakaan mitallia edes em-kisoista tule.
Keihäsmiesten harteillahan tuo kylläki on viimevuodet ollu.

Tänä vuonna suomalaisten parhaat kaaret taisi tulla 50km kävelyssä.

OKS
11.08.2018, 17.24
^^ Onneksi on Kalevan kisat.

tempokisu
11.08.2018, 19.34
Varmaankin puolet palstaa seuraavat on samaa mieltä tempokisun hölkkäuran sairasraporteista, joita ei ole ihan vähän foorumillakaan. Ja toisiaan, toistohan on propagandan kulmakiviä. ;)
---

Aika typerää naureskella toisen ihmisen, pienen ihmisen ja nuoren tytön, jalkavammoille, mieti nyt itsekin. Olisin harrastanu vaikka hiihtoa tai pyöräilyä, jos perheellä olisi ollu rahaa varusteisiin. Halusin kuitenkin yrittää kun muuten jaksoin, ja halusin jollain tavoin "olla jotain" koulukiusaamisen vastapainoksi. Urheilua arvostettiin.
Ainakin Johanna Peiposen kympin aikaan tuli noin 3 minuuttia lisää kun juoksi jalkavammaisena kympin pari vuotta sitten. Sai haukkuja kun päätti sittenkin osallistua, mä ymmärrän hyvin että kuitenkin yritti, ei siinä iässä ajattele samalla tavalla kuin vaikka viiskymppisenä. Tai hölmönä penkkiurheilijana.
Kyllä tässä vieläkin itku tulee kun miettii mun pyristelyä juoksu/hölkässä, ei nuoren 17-vuotiaan kuuluisi niin onneton ja jalkavammainen olla.
Noi selitykset että on löysä olo tai huono päivä tai poikaystävä jätti, ne mitään syitä ole. Noissa kisoissa kaikki ( no suurin osa kuitenkin) suomalaiset on vähän enempi kun kansallisia pikkutekijöitä ( kuten minä) ja valmentajat ja kaikki niin pitäisi toi valmistautuminen hallita hieman paremmin.

Toinen on toi että voittajan pitäisi muka aina hymyillä.
- En ole koskaan nähnyt vihaisempaa mestaria, SVT:n kommentaattori Jacob Hård sanoi kisan jälkeen. ( Marija Lasitskene, korkeushyppy)
Täällä on kyllä yksi, jos tulos on huono tai muuten ei omasta mielestään sujunu, mitä siinä hymyilee. Tai muutenkaan hyppii ja pomppii siinä palkintokorokkeella.

buhvalo
11.08.2018, 20.00
Aika typerää naureskella toisen ihmisen, pienen ihmisen ja nuoren tytön, jalkavammoille, mieti nyt itsekin. Olisin harrastanu vaikka hiihtoa tai pyöräilyä, jos perheellä olisi ollu rahaa varusteisiin. Halusin kuitenkin yrittää kun muuten jaksoin, ja halusin jollain tavoin "olla jotain" koulukiusaamisen vastapainoksi. Urheilua arvostettiin.
Ainakin Johanna Peiposen kympin aikaan tuli noin 3 minuuttia lisää kun juoksi jalkavammaisena kympin pari vuotta sitten. Sai haukkuja kun päätti sittenkin osallistua, mä ymmärrän hyvin että kuitenkin yritti, ei siinä iässä ajattele samalla tavalla kuin vaikka viiskymppisenä. Tai hölmönä penkkiurheilijana.
Kyllä tässä vieläkin itku tulee kun miettii mun pyristelyä juoksu/hölkässä, ei nuoren 17-vuotiaan kuuluisi niin onneton ja jalkavammainen olla.
Noi selitykset että on löysä olo tai huono päivä tai poikaystävä jätti, ne mitään syitä ole. Noissa kisoissa kaikki ( no suurin osa kuitenkin) suomalaiset on vähän enempi kun kansallisia pikkutekijöitä ( kuten minä) ja valmentajat ja kaikki niin pitäisi toi valmistautuminen hallita hieman paremmin.

Toinen on toi että voittajan pitäisi muka aina hymyillä.
- En ole koskaan nähnyt vihaisempaa mestaria, SVT:n kommentaattori Jacob Hård sanoi kisan jälkeen. ( Marija Lasitskene, korkeushyppy)
Täällä on kyllä yksi, jos tulos on huono tai muuten ei omasta mielestään sujunu, mitä siinä hymyilee. Tai muutenkaan hyppii ja pomppii siinä palkintokorokkeella.

Pointti oli että se mikä näyttää selittelyltä, ei luultavasti koskaan ole sitä. Ja sinä olet leimaamassa sitä eniten. Henk.koht mulle on uskottavaa onko se henkinen vai fyysinen syy mikä rikkoo suorituksen. Eikä sillä tarvitse olla realistista syytä, tuntemus riitää. Siis minä en naureskele sinun vammoille, fyysisille tai psyykkisille, vaan sille että kuvittelet etteikö muita vaivaa samat ongelmat. TS. itse selittelet mutta muitten selittelyt ei ole hyväksytäviä.

tempokisu
11.08.2018, 20.22
^ seli seli vaan itelles kans, böö

Se mistä oon kyllä onnellinen, että aikoinaan ei ollu mitään tommoisia "esittelyjä" ( joissa pitää hymyillä ja antaa lentosuukkoja yök) eikä kamera seurannu joka askelta, elettä ja ilmettä. Jotain lehtikuvia vaan oli :p

pulmark
11.08.2018, 21.24
Norjalaiset veljekset kovia, vaikka vähän epäilyjä ainakin Henrikistä ja "I run clean" onkin ilmassa:

https://antidopingworld.wordpress.com/2017/07/06/leaked-leak-henrik-ingebrigtsen-has-been-doping-suspect-by-the-iaaf/

Jacob kyllä ilmiömäinen lahjakkuus, 17v kaksi voittoa aikuisten EM-kisoissa.

Team Ingebrigtsen kertova sarja, osat 1-4 (tekstitys englanti). Kertoo hyvin norjalaisten meiningistä:

https://www.youtube.com/watch?v=Qhsk3lnlkSg
https://www.youtube.com/watch?v=2szkYyeHOHM
https://www.youtube.com/watch?v=TNMow49B6no
https://www.youtube.com/watch?v=n7sH18ABSo4

Steni
11.08.2018, 21.46
Aivan kipeää menoa Jacobilta! Ei tainnut tuntua missään eilinen, kun oli vielä hyvävoimaisen
oloinen maaliviivan ylitettyään.

Kampinalle
11.08.2018, 22.37
Todellakin hienoa touhua Ingebrigtsenin veljeksiltä, nuorin ottaa peräkkäisinä päivinä 17-vuotiaana kaksi EM-kultaa! Muutenkin hienot kisat ja YLElle taas kehut kattavasta ja ammattitaitoisesta touhusta.

tempokisu
12.08.2018, 08.08
Epäreilua naisille, joilla 1500m ja 5000m kisat on samana iltana. Olisi miehillekin ollu. Anteeksi, mä en jaksanu innostua noista norjalaisveljeksistä, ja miten niin "kipeää" menoa? kas kun ei sairasta...kiva kisoja on ollu katsoa. Kuitenkin ne muut EM-kisat on ollu vielä kivempaa katseltavaa, ratapyöräily ja uimahypyt. Naisten maantieajo myös, kun tulikin yllättävät loppuratkaisut.

pulmark
12.08.2018, 10.05
Epäreilua naisille, joilla 1500m ja 5000m kisat on samana iltana.

Onhan tuo todella aika epäreilua naisille, kun 3000m esteet, 1500m ja 5000m matkat juostaan kaikki ihan peräkkäin. Paavo Nurmi veteli Amsterdamin olympialaisissa 1928 kaikissa noissa mitaleille, nyt ei oo tuohon naisilla mitään mahdollisuuksia.

hcfreak
12.08.2018, 10.28
http://paavonurmi.fi/maailmanennatykset/

On ne ajat hiukan parantuneet näihin päiviin. Varmaan on kyllä alustatki ja kengät

callahan
12.08.2018, 10.34
Onhan tuo todella aika epäreilua naisille, kun 3000m esteet, 1500m ja 5000m matkat juostaan kaikki ihan peräkkäin. Paavo Nurmi veteli Amsterdamin olympialaisissa 1928 kaikissa noissa mitaleille, nyt ei oo tuohon naisilla mitään mahdollisuuksia.

Älä nyt viitti Paavo Nurmea vetää tähän mukaan(nauraa vedet silmissä) sama kun hiihdossa Eero Mäntyranta. Paineli menemään saksan tänne dumppaamien toisen maailmansodan aikaisten pervitiinien voimin...Kaikki kunnia Nurmelle ja entisaikojen urheilumenestyjille maasta riippumatta mutta aika oli toinen.

Kyllähän tuo kisajärjestäjien aikataulu puhutti mutta on mitä on, hienoja urheilusuorituksia ja suomalaisilta ihan odotettu eli heikko menestys.

tempokisu
12.08.2018, 10.47
:D mä muuten juoksin parikin kertaa parit kisat samana päivänä, aamulla kympin hölkkä Valkeakoskella sitten lähdettiinkin kohti toista kisapaikkaa. Parit Cooperitkin juoksin samana päivänä, äitee ei uskonu että juoksin 9 kierrosta niin mentiin isän kanssa varmistamaan. 9 kierrosta ( hiekkapohja, lenkkitossut vuonna 1982).
Kyllä se näin pienemmissä piireissä onnistuu.

Joo aivan odotetusti suomalaisten kisat meni, muuten hieman tylsää kun enää ei ole "tuttuja" (nimiä) mukana.
Mitä sitä jotain pääjohtajaa vaihtoon, urheilijat vaan reenaamaan ja parantumaan. Nimittäin kohta on Suomi-Ruåtsi-ottelu Tampereella.

Kehitetään joku juoksu-yhdistetty, juostaan 1500 m ja 5000m ja 10 000m ja väliin vaikka ammuntaa. Seuraavana päivänä puolimaraton ( vähän armoa) lopuksi pääsee uimaan. Pyöräilyyn olisi voinu kans yhdistää ammunnan, jos kerta hiihtoonkin voi.

hcfreak
12.08.2018, 11.28
Noh hiihtoon se on yhdistetty metsästys ja sodankäynti taidoista. Niissä ku on liikuttu suksilla talvisin

pulmark
12.08.2018, 11.48
Älä nyt viitti Paavo Nurmea vetää tähän mukaan(nauraa vedet silmissä) sama kun hiihdossa Eero Mäntyranta. Paineli menemään saksan tänne dumppaamien toisen maailmansodan aikaisten pervitiinien voimin...Kaikki kunnia Nurmelle ja entisaikojen urheilumenestyjille maasta riippumatta mutta aika oli toinen.

Kyllähän tuo kisajärjestäjien aikataulu puhutti mutta on mitä on, hienoja urheilusuorituksia ja suomalaisilta ihan odotettu eli heikko menestys.

No joo, otin Nurmen ihan harvinaisuutena esille. Sitä paitsi puhuin palturia, 10000m oli matka eikä 1500m jonka Nurmi voitti 1928. Pariisissa 1924 Nurmi voitti samana päivänä sekä 1500m että 5000m. Nurmea tulee kyl vähän ikävä kun katsoo suomalaisen kestävyysjuoksun tilaa. Hukutettu liian monta sukupolvea Vainion käryn jälkeen, vaikka muutama yksittäinen hyvä suoritus ollutkin, kuten Holmen ja Keskisalo. Ulmala taitaa olla viimeinen suomalainen joka alittanut 28m 10000m ja siitä on paljon aikaa.

Pervitiiniä taidettiin käyttää vasta 2. maailmansodassa, joten Nurmella ei kai tuota ollut vielä käytössä. Nurmen aktiiviaikoina käytettiin todennäköisesti vaan viinaa "piristeeksi".

EM-kisoissa tänään kaksi norjalaista vielä maratonin puolimatkan jälkeen kärkiryhmässä, mutta nyt näyttää siltä ettei tuplaa tai mitaliakaan tule.

kuovipolku
12.08.2018, 17.06
Pervitiiniä taidettiin käyttää vasta 2. maailmansodassa, joten Nurmella ei kai tuota ollut vielä käytössä. Nurmen aktiiviaikoina käytettiin todennäköisesti vaan viinaa "piristeeksi".

Nimimerkki "callahan" taisi tarkoitttaa tässä Mäntyrantaa, mutta onnistui kirjoittamaan niin että minäkin ehdin jo siunailla tätä nykypolven yleistiedon tasoa ja historiantajun puutetta...

Paavo Nurmesta ja häneen liitetystä dopingista kiinnostuneet voivat lukea aiheesta Erkki Vettenniemen Scandinavian Sports Studies Forumilta löytyvän kirjoituksen (https://sportstudies.org/wp-content/uploads/2014/01/119-136_vol_2_2011_vettenniemi.pdf).

tempokisu
12.08.2018, 20.41
Noh hiihtoon se on yhdistetty metsästys ja sodankäynti taidoista. Niissä ku on liikuttu suksilla talvisin

Tuolla Säijässä varusmiehet aika useesti urheesti myos pyöräilee, tyylikkäästi sävy sävyyn pukeutuneena > siitä inspiroituneena teetätin yhdet pyöräilyhousut maastokuositrikoolla.

Höh, naisilla siis samana päivänä maraton, 1500m ja 5000m lisäksi 3000m esteet. Todella huonosti suunniteltu kisaohjelma naisille. Varmana ollu mies suunnittelemassa.

tchegge_
12.08.2018, 21.12
Seiväshyppyfiinalin kaltaista kisahenkeä toivoisi muihinkin lajein.

buhvalo
12.08.2018, 21.14
Onpa järjetöntä ilotulitusta seipäässä.

Pekka L
12.08.2018, 21.23
Harvoin jos koskaan näin iloinen ruotsalaisen puolesta. Huikee jätkä!

Hippo04
12.08.2018, 22.06
No nyt nähtiin sekin päivä että yleisurheilun arvokisojen (jaettu) paras suomalais sijoitus tulee pikajuoksusta.

pulmark
12.08.2018, 22.17
Kisat paketissa. Suomelle yksi pronssi uinnissa ja yleisurheilussa 3 pistesijaa. Yleisurheilun pistetaulukossa seitsemänneksi huonoin Euroopassa, sijalla 30. Tanska oli kuitenkin vielä huonompi ja Suomen mitali jäi kolmen protestin päähän. Hieno viimeinenkin kisapäivä, varsinkin seiväshyppy. Aika harvoin on 6m tuloksella hävitty seiväskisa. Pikaviestimiehet paransi kaksi kertaa SE, sekin kelpo suoritus.

tempokisu
12.08.2018, 22.18
:D seiväshyppykisa oli hieno, mutta selkeesti kuuden metrin ylityksistä lataus ja se kaikki riemu purkautui että se oli siinä. Hyvällä tämä :D taviksen silmiin näyttää pika-aitojen ohella vaikeimmalta lajilta. Ja vaarallisimmalta.

Joo toi naisten kisa-bikinit, häh eihän se mikään muotinäytös ole tai missi-fitness-kisat. Mun käsittääkseni tuloksen pitäisi olla tasan se asia mikä vaikuttaa ( ja tuli ainoinaan huomattua ettei ole, pidin ja pidän sitä epäreiluna ja vääryytenä kun todellakaan ei ole kyse missikisoita )

Ringa Ropo ( itsekin siis kaunis..)
Ropon mielestä rajojakin koetellaan, mutta toisaalta hänen mielestään yleisurheilun kisa-asut mukailevat muun muodin kehitystä.

- Keskustelimme joskus asiasta myös Ellan kanssa, ja on päivänselvä asia, että on ihmisiä, jotka näkevät asian hyvin eri tavalla - he haluavat näyttää omaa kehittyvää, hyvännäköistä kroppaansa, saada sitä kautta paljon seuraajia somessa, mikä puolestaan auttaa sponsorien saamisessa ja urheilun rahoittamisessa.

Toimittaja Lassi Kuisma neitokaisen pikkustringeistä:
Khaddi Sagnia, 24, ponkaisi lauantaina Berliinin EM-kisojen pituusfinaalissa seitsemänneksi tuloksella 6,47. Ruotsalainen eteni finaaliin karsintojen viidenneksi parhaana urheilijana hypättyään kauden parhaansa 6,69. Pituusfinaalista ja Sagniasta nostettiin lauantaina puheenaiheeksi ruotsalaisen shortsit. Ilta-Sanomien toimittaja ja yleisurheiluasiantuntija Lauri Hollo kirjoitti, että "Sagnian kisapöksyihin olisi ehkä kannattanut satsata hiukan enemmän kangasta. Ei sillä, etteikö moni varmasti nauttisi kauniisti muodostuneista pakaroista, mutta nyt mennään kyllä jo mauttomuuden rajoilla." Myös Seiska kirjoitti Sagnian housuista.

hsr
13.08.2018, 08.37
Tietääkö joku, miksi Tsekin joukkue ei lähtenyt mukaan miesten 4x100 viestiin, olivat lähtövalmiina mutta sitten jäivät pois juoksusta, Netistä en löydä tietoa tästä.

hsr
13.08.2018, 11.33
No nyt tuli YLE:n nettsisvulle selitys: 2. osuuden juoksijalla pahoja kramppeja.
https://yle.fi/urheilu/3-10349677

tempokisu
14.08.2018, 04.55
:D vai että Kristiina Mäkelä vaatii liitolta "ei selityksiä vaan rehellisyyttä..." ite on yksi parhaista selittelijöistä, mutta ei halua nyt selitykselle "valtakunnan uutisen" arvoa....kuitenkin löysä päivä ja ei ollu kroppa hereillä sun muuta. Ja siis niitä henkilökohtaisia syitä.

tempokisu
28.08.2018, 11.57
ööö....anteeksi, mutta yhtäkö ( ja ketä..) näistä epäillään että ei olekaan 16-vuotias? Olen kyllä huomannut että vaikkapa somalialaiset 40-vuotiaat miehet näyttää jo vaareilta, mutta silti..kuvassa toi Chebet voi olla alle 20 -vuotias, mutta noi muut "tytöt" ei kyllä ole....ei 16-vuotiaalla vielä otsasuonet tuolleen pullota...mun mielestä, voihan tietysti olla että kuumassa kuivassa ilmanalassa harjoittelu vanhentaa ihoa ja elimistöä ja se sitten näkyy tai jotain...

koska kuva ei suostu kopioitumaan tähän, on pakko laittaa linkki:

https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000005806171.html

tempokisu
31.08.2018, 17.55
Mä en puhu että kestävyysjuoksusta kohta enää mitään. En ainakaan näistä keskimatkoista, kyllä ne noilta sujuu. Mutta niin se vaan Sandrakin aloitti lyhyemmistä matkoista...no ei hän enää ole 17-vuotias. Hieno vitosen juoksu sateessa.

Höh? Ihme ajankohta että kisat on tällee illalla, meillä oli aina siinä keskipäivän aikoihin. Hirvetä ( mulle oli) odotella ja jännittää sitä kisaa koko päivä. Siinä mielessä tempot oli kivoja; vain viikkotempot oli iltasella ( mulle klo 18 on iltanen).

:D sensijaan naisten 1500m:n loppuaika oli tosi nolo. Ei nyt auta että maaottelu, maaottelu....siis hei 4.48.

Munarello
31.08.2018, 18.09
^Ne on katsos varmaan keksineet myydä pääsylippuja kisoihin ja näin arkipäivisin kun kisailee vähän illemmalla niin katsomoon voi eksyä muitakin kuin ne muutamat papparaiset, joilla ei sattunut olemaan muutakaan tekemistä?

tempokisu
01.09.2018, 19.51
^ mä olen ollut maaotteluissa mukana, kisattiin päivällä ja viikonloppuna ja kyllä sitä yleisöä päiväkisoihinkin tuli.

Mutta toi kilpakävely. Ei herrajumala, pitäisi lailla kieltää. On ihan kammottavaa katseltavaa, anteeksi mutta neljänneksi tulleen ruåtsalaistytön suoritus näytti, lievästi sanottunakin ihan kamalta.

Ai jaa, nyt sitä näkee miten hitaasti sitä ite aikoinaan hölkkäsi. No, mä olin kuitenkin 17-vuotias jalkavammainen, noi on jo yli 20-vuotiaita. Harmittelin joskus kun silloin ei televisioitu kisoja, nyt olen siitä oikein iloinen.

Concorde
29.06.2019, 13.32
Taika Koilahti. Aika hienoa hyppysarjaa nuori neito tykittää!

https://etusuora.com/uutiset/jamsan-karnevaalit-taika-koilahti-29-6-2019

tempokisu
29.06.2019, 17.20
--mutta mitens toi kestävyysjuoksu. Pirkanmaan kärki naisissa oli pari päivä sitten esimerkiksi 3000m 10.15......ja siitä on 37 vuotta kun ekan kerran hölkkäsin radalla lenkkareilla kolmosen aikaan 9.59. enkä mä sitä mitenkään erinomaisena tuloksena pitänyt, enkä pidä. Paitsi siis lenkkarisarjassa....

pulmark
29.06.2019, 20.26
^ Ennen oli naiset paljon kovempia yleisurheilussa, eikä naisilla nykyään edes ole NHL:ää.

r.a.i
29.06.2019, 20.49
En oikein ymmärrä mitä tekemistä Taikan pituushyppytuloksen ja 37 vuotta vanhan 3000 ajan kanssa on keskenään??

tempokisu
30.06.2019, 00.41
...topicin otsikko kun on "yleisurheilu", ja tänne voi kommentoida siis myös kestävyysjuoksua, sattui nyt vaan tuo topicci silmään, en mä hyppylajeja kovin aktiivisesti seuraa.
Alisa Vainio ( jota iltalehti vieläkin tituleeraa "juoksilajupaus" vaikka 21-vuotias nyt ei ole enää lupaus...vai onko urheilija lupaus siihen asti kun alkaa olla "aikuisurheilija" eli yli 35-vuotias....) hölkkäsi just ratakympin aikaan 34.47 :p....se kuulemma alittaa nuorten alle 22-vuotiaiden EM-kisarajan. Ihmetyttää että nykyisin on kaikenmaailman sarjoja parin vuoden välein, ennen oli alle 18-vuotiaat eli A-tytöt ja naiset.
Kuulemma olisi voinu hölkätä vauhdikkaamminkin jos olisi ollu enemmän porukkaa mukana; höh parhaitenhan se sujuu kun ei ole muita häiritsemässä siinä, vrt. tempo.

tempokisu
30.06.2019, 09.17
No nythän voi tulla mielenkiintoista; myös Annemari Kiakara ( os. Sandell) haluaa jatkaa kilpauraansa ja palata kotimaan huipulle. Mä olen jo pitkään odottanut Annemaria ja Alisaa samaan kisaan, esimerkiksi SM-ratakympille.

hcfreak
30.06.2019, 15.58
No eikait tossa iässä enään paluuta tehdä kärkeen. Maratooneille ehkä olis saumaa paremmin.
Uutisotsikoissa ollu kyl vähän sen suuntasta että sielä syytetään ketä millonki ku ura haaveet ei toteudu :D

paaton
30.06.2019, 16.00
No eikait tossa iässä enään paluuta tehdä kärkeen. Maratooneille ehkä olis saumaa paremmin

Et oo tänä päivänä sm-pyöräilyä seurannut?

hcfreak
30.06.2019, 16.01
Et oo tänä päivänä sm-pyöräilyä seurannut?

En oo en. Vasta heränny ku yötöitä

Ilmeisesti viittaat Arto Vainionpäähän jolla on reippaasti ikää?
Sillä mä vähän meinasinki noita maratooneja että pitkät matkat on ikäihmisille parempia ku nopeat jotka tarvii kieroksia

tempokisu
01.07.2019, 10.59
:D Annemari on jo monessa haastattelussa tässä vuosien varrella vannonut että tämä oli viimenen hölkkä ( tjsp) numerolappu rinnassa. Ja sitten on jo monta kertaa yrittänyt paluuta.
Ikä ei pitkillä matkoilla todellakaan ole hidaste, ainakin Sinikka Keskitalo ( r.i.p.) aloitti kisailun jotain nelikymppisenä, ja kyllä se 3000m radallakin kulki.

Se vaan menee näin että maratonille tarvitaan sitä peruskuntoa, että jaksaa sen koko matkan hyvää vauhtia. Nuorena jaksaisi, mutta jalat ei kestä.

Joka tapauksessa, mä arvostan enemmän että lopettaessaan todellakin lopettaa ne kisat. Ja parempi se on huipulta lopettaa ( esim. Marit Björgen) siitä jää parempi jälkimaku, erityisesti itselleen.
Harmi on jos elämästä ei löydy tarpeeksi kivoja juttuja että pystyisi unohtamaan koko kilpaurheilun.

Me kun ei oltu kun kansallisen tason kisailijoita vaan, mutta kaverin kanssa on monta kertaa juteltu että tosimahtavaa lopettaa typerä kilpailuharrastus, ei tartte enää matkustella, ei tarvi jännittää, saa ajaa pitkiä lenkkejä kesällä tai olla ajamatta jos sikseen tulee. En ole ainakaan ite hetkeäkään katunut kilpaurheilun lopettamista.

pulmark
01.07.2019, 14.34
^Björgenillä 26 MM tai olympiavoittoa, maastohiidossa kaikkien aikojen menestynein urheilija. Vaikea siinä on kenenkään motivoitua jatkamaan, kun kaikki mahdollinen on voitettu moneen kertaan ja tietää että fyysisesti ura väkisinkin menossa alaspäin.

tempokisu
01.07.2019, 16.22
^ no toi oli vaan esimerkki, ehkä ääriesimerkki mutta tarkoitin yleisesti, ja myös pienemmissä piireissä. ..äh kun unohtui nimi, piti laittaa toinen esimerkki juuri täältä piememmistä piireistä eli Tarja-Leena Lehtimäki. Jäi mielikuva kovasta tempokuskista.
Sama se on kestävyysjuoksussa, eipä Tuija Toivonenkaan ( sori en muista nykyistä sukunimeä...) jäänyt hölkkäämään sijoista ym.

pulmark
06.07.2019, 21.17
Alisa Vainio joutuu jäämään pois nuorten EM-kisoista flunssan vuoksi. Toivottavasti MM-kisamatka kuitenkin toteutuu, valittu Dohaan maratonille joka juostaan perjantaina 27, syyskuuta. Maratonilla Suomea edustaa myös Anne Hyryläinen.

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006165478.html

hcfreak
07.07.2019, 06.26
^Aika pienet on syyt mutta taitavat ottaa varmanpäälle ku sairasteluja ollu niin paljon. Mitehän ois ollu jos dohaniin ei ois ollu vielä valintaa tehty

tempokisu
07.07.2019, 06.33
..eh, meinasin jo eilen laittaa että "vai flunssa" ...tuli heti mieleen oma kokemus, ns.valmentajani sanoi lehdistön edustajalle että "flunssa haitannut..." oikeesti oli kantaluun rasitusmurtuma, itse en olisi flunssasta valitellut eikä semmoinen koskaan mitään haitannu.
No, ei nuorten(kaan) MM-kisoihin kannata mennä jos tämän vuoden kymppi on menny 34.47 hölkäksi.
Nähtäväksi jää se aikuisten MM-kisamatka, siis kisamatka maaliin asti.

ps. se on Anne-Mari Hyryläinen

tempokisu
10.07.2019, 08.29
Seppo Rädyn mukaan: – Herrajumala, nehän ovat aikuisia ihmisiä sen ikäiset! Ei meidän aikana ollut mitään tällaisia pellesarjoja. Tuossa iässä oltiin ihan yleisessä sarjassa. Räty puhisi Iltalehdelle.

Kyseessä siis jotkut nuorten U23 mestaruuskisat. Ja Seppo on täysin oikeassa, nykyisin on sarjoja jotain alle 17-19-21-23....aikoinaan se oli A ( alle 18) ja yleinen, ja näin sen olla pitäisi nykyisinkin. Toisaalta, aikuis-sarjat 35-vuotiaista alkain viiden vuoden välein on nekin ihan turhia. Yli viiskymppiset voisi olla, ja siinä sitten se.
Mitä iloa on voittaa joku 55-sarja, jossa on ehkä kaksi osanottajaa ( viittaan kyllä nyt ikähenkilö-pyöräilyyn...) ei mitään...olin toinen, kaveri jäi toiseksi viimeiseksi...

tempokisu
12.07.2019, 13.12
Joka arvokisakesä sitä miettii että varmaan aika stressaavaa niin henkisesti kuin fyysisestikin on jos, ja kun, joutuu sitä tulosrajan rikkomista yrittämään koko kesän joka kisassa että josko nyt.....sitten jos se kisaraja just rikkoontuu, niin onko urheilija sitten siinä arvokisassa parhaimmillaan? Ihan väsy varmaan on.
Se raja pitäisi alittaa kyllä samalla kaudella ja siten että se on rutiinitulos, eikä kauden paras yksi huippuhetkonen.
Toisekseen, jos se raja on rikottu joskus yli vuosi sitten, mikä tae se on että seuraavana kesänä kunto on kohdillaan....siinä välissä voi tapahtua vaikka mitä ja myös huonompaan suuntaan ( ja tästä on myös omakohtaista kokemusta, vuodet ole yhtään veljeksiä).

ja vai sillee, että Maria Huntington pohtii nyt asioita, ja loukkaantumistaan psykologin kanssa. No ehkä ihan hyvä, mutta mitä työssä on nähnyt niin ihmisillä on hieman isompiakin murheita kuin urheiluvammat, mutta psykiatrisen avun saaminen on tosi vaikeaa julkisen puolen kautta, ja yksityinen on aivan liian kallista.
Samoin ihmetyttää sekin että urheilijan ihan pienetkin vammat heti magneettikuvataan, kun taas "tavikset" ei pääse magneettikuviin millään kun julkiselta puolelta ei lähetettä saa ja yksityinen on niin kallista ettei mitään mahdollisuutta...että onko se urheilu muka niin tärkeetä että urheilijat kyllä saa hoitoa mutta "oikeesti sairaat" ei.

Itse en ikinä saanut mitään tukea ( rahallista enkä sitä tärkeää henkistä tukea) kun piti urheiluvammoja hoitaa. Onneksi sentään Peltsi otti "omaksi potilaaksi" ja sain hoidon samalla hinnalla kuin julkisella puolella, eli perheellä oli varaa sentään se maksaa. Ja yksi taksikyyti Helsingistä Valkeakoskelle....Magneettikuvissa kuitenkaan ikinä ollu.

VesaP
12.07.2019, 13.25
Kisulla suurin osa tämän(kin?) ketjun viesteistä negatiivisia tai negatiivissävyisiä. Missä kannustava iloinen ote asioihin?

Samoin ihmetyttää sekin että urheilijan ihan pienetkin vammat heti magneettikuvataan, kun taas "tavikset" ei pääse magneettikuviin millään kun julkiselta puolelta ei lähetettä saa ja yksityinen on niin kallista ettei mitään mahdollisuutta...että onko se urheilu muka niin tärkeetä että urheilijat kyllä saa hoitoa mutta "oikeesti sairaat" ei.

Tuskin ne urheilijatkaan "pääsee" minnekään julkiseen magneettiin päivän varoajalla. Niillä varmaan on vakuutukset tai muuten rahallinen puoli kunnossa että pääsevät HETI yksityiseen magneettiin. Itsekin aikoinaan pääsin muutaman tunnin varoajalla magneettiin siitä hetkestä kun lääkäri halusi että olisi ehkä syytä kuvata. Ja ei, olen ihan tavis enkä mikään urheilija edes.

Jos on vakuutukseton ja rahaton niin se nyt on voi voi, sit ollaan julkisen hoidon varassa mutta hyvä jos edes sitä saa? Eihän sekään ole ilmaista, me veronmaksajat senkin lystin maksetaan sitten.

Edit: Ja eihän noi magneettikuvat jostain kädestä vaikka maksa paljon paskaakaan. Muutaman satasen. Jos urheilee koko elämäntyökseen, sen rahan kyllä jostain repäisee. Jos on ollut niin tyhmä ettei ole tajunnut ottaa vakuutuksia ENNENKUIN alkoi ylipäänsä urheilemaan. Tietysti on ihmiskohtaloita jotka ei ole voineet valita vaan ovat sairastaneet jo kaikkee lapsena esim. Sit se on vanhemmat jotka ovat "tyhmiä" kun eivät ole lapselleen ottaneet vakuutuksia jo "kohdusta asti".

pulmark
12.07.2019, 22.06
Miia Sillman kultaa universiadeissa 7-ottelussa. Oma ennätys ja 4. paras tulos kautta aikain suomalaiselta. Tulos jää 91 pinnaa Dohan MM-kisarajasta.

https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000006172595.html

tempokisu
13.07.2019, 03.34
No mitäs mä sanoin. Maria Huntington on käynyt jo kahdenkin eri urheilupsykologin juttusilla, ja heti maanantaina menee magneettikuvauksiin. Tavallinen sairas kansalainen ei todellakaan saa psykiatrista apua, tai pääse magneettikuviin näin nopeasti.

Toki ihan hyvä että urheilijoilla on nimenomaan urheiluun erikoistunut psykologi; aikoinaan yksi psykiatri piti kilpaurheiluani ja kun piti käydä lenkillä ja treenata, psykoottisena ja siitä lätkäistiin "persoonallisuushäiriö, vaativa persoonallisuus"-diagnoosi. Höh, ei kisoissa pärjää jos ei treenaa, tai treenaa silloin tällöin jos sattuu ettei ole muuta tekemistä.

Jim717
13.07.2019, 09.30
Magneettikuvat ovat joskus maksaneet luokkaa 500 € ja niihin pääsi harvoin. Nyt hinta on hieman yli 100 € ja itse on tullut käytyä melkein vuosittain pikku revähtymienkin vuoksi

tempokisu
13.07.2019, 12.43
^ mitäh? missä noin halvalla saa....Mehiläisessä halvinkin on juurikin 500e luokkaa. Lisäksi tavis joutuu maksamaan erikoislääkärikäynnin ( magneettikuviin pitää olla erikoislääkärin lähete) sekä toisen ( ellei useampia) tulosten kuulemista varten. Ne erikoislääkärikäynnit on noin > 150e.

Jim717
13.07.2019, 12.59
Niin lähete pitää lääkäriltä olla. Perushinta magneettikuvaukselle on 150 ja toisinaan voi löytyä halvempi tarjous. Lähetteen on itselleni kirjoittanut työterveyslääkäri mutta muistaakseni myös julkisen puolen tk- lääkäri

Concorde
14.07.2019, 19.32
^ mitäh? missä noin halvalla saa...?

Esim Rautatienkadulta, Tampereelta: https://ct.synlab.fi/hinnasto/

tempokisu
16.07.2019, 06.09
^ mä olin ihan testimielessä CityTerveys- röntgenkuvissa. En menisi jos on "oikeeta vaivaa" - eli halvalla ei saa hyvää. Magneettikuviin pitää olla erikoislääkärin lähete, yleislääkärin lähete ei kelpaa ( koettu on). Erikoislääkärin käynti nostaa hintaa heti, kun saavat hinnoitella käyntimaksunsa itse. Ja sen kuvausken jälkeen pitää tietysti käydä uudelleen lääkärillä ( joten koko prosessiin menee vasta kuvien kanssa parhaillaan yli 500e...), pelkkä kuvaushan ei vaivaa paranna...

Mutta nähtäväksi jää Kalevan Kisat.....tähän mennessä on ollu vaan puheita Alisasta ja Annemarista...huonoltahan se tosin näyttää kun tässä(kin) vaiheessa Annemari joutui perumaan Lapinlahden 5000m hölkkäkisan jalkavaivojen vuoksi...ja Alisan kymppi meni aikaan 34.47....ja nyt on ollut "flunssaa"...

https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000006174756.html

pulmark
17.07.2019, 19.37
Topi Raitanen lähelle omaa ennätystä 8.22.XX 3000m esteissä Lapinlahdella kolmen viikon vuoristoharjoittelun jälkeen. Sijoittui toiseksi. Haastattelussa sanoi että ei kovin hyvä juoksu, työmiehen vääntämistä. Uskoo että alle 8.20 menee kun saa kilpailuja alle.

Hurske alle MM-kisarajan 110m aidoissa. Korte voitti aidat.

tempokisu
18.07.2019, 10.52
Höh, ei sanaakaan aamulehdessä naisten pitkiltä matkoilta, koko juttu pelkkää 100m aitoja ( se on naisilla 100m aidat, ja miehillä 110m aidat!), joku maininta jostain muusta. Piti katsella kisat telkkarista, mutta nukahdin. Ehdin katsoa naisten 100m aitojen ensimmäisen kisan, tosi outoa että oli järjestetty tästä nimenomaisesta lajista 2 erillistä kisaa - miksei sitten muissa lajeissa ole kaksi kisaa niin saisi kaikki "toisen mahdollisuuden". Ihan kaikki katsojat kas ei erityisesti ole kiinnostunut naisten 100m aitajuoksusta.

Concorde
18.07.2019, 11.33
No tällä hetkellä naisten pika-aidat on parasta, mitä suomalainen yleisurheilu tarjoaa, joten ihan OK, että suositaan. Ja kannattihan se, koska kolmas nainen (Hurske) alitti jo Dohan kisarajan + Korte juoksi muutaman satkun päähän SE:stä.

tempokisu
18.07.2019, 12.31
:D kyllä se kisarajan alitus-ilo ja Kortteen itteensä täynnä oleminen hälvenee kun kaikki jäävät MM-kisoissa alkueriin. Kalevan kisoissa kaikki ehkä saavat mitalin. Ja onhan sitten aina toi Ruåtsi-ottelu.
( sori, oli pakko)

Pate@
18.07.2019, 13.11
Vuodesta toiseen jatkuva urheilijoiden, erityisesti naisurheilijoiden, mollaaminen on todella vastenmielistä.

-mustikka-
18.07.2019, 13.25
Vuodesta toiseen jatkuva urheilijoiden, erityisesti naisurheilijoiden, mollaaminen on todella vastenmielistä.
Juuri näin, todella hyvin kommentoitu.

Jim717
18.07.2019, 13.25
Samaa mieltä

JackOja
18.07.2019, 18.31
Nainen on naiselle susi.

F. Kotlerburg
18.07.2019, 19.02
Jep, ei oikein jaksa enää edes lukea näitä ketjuja, kun kaikissa urheilua käsittelevissä ketju on sama laulu nykyurheilijoiden surkeudesta ja omasta erinomaisuudesta käynnissä.

Pekka L
18.07.2019, 19.46
Noo, nämä 100m aiturit sentään pääsee MM-kisoihin.
Se tässä taitaa v-tuttaa.

Suomalainen yleisurheilu ei viime vuosina paljon hurraa-huutoja ole aiheuttanut. Hienoa että meillä on vihdoin jotain muutakin kuin keihäänheittäjiä...

usko juntunen
18.07.2019, 20.07
Täysin samaa mieltä. Kertonee dissaajan heikosta itsetunnosta tsjp.
Nii ja onko olemassa ketjua, missä ei niitä omia ikiaikaisa sm-tuloksia ole kerrottu sen tuhanteen kertaan.

tempokisu
19.07.2019, 16.51
:D mulla on huono itsetunto, on aina ollut ja on edelleen, eihän se nyt mikään yllätys voi olla. Onneksi osasin mitoittaa omat tavoitteeni realistisesti, eli sm-tasolle.
Totuus on kuitenkin tämä että eihän sieltä MM-kisoista mitään mitaleja kenellekään suomalaiselle, ei miehelle eikä naiselle tule, vai luuletteko että tulee? No hohhoijaa, onko jotain mitaliehdokkaitakin ?? no ei ole, eikä tule. Totuus voi tuntua karulta, mutta sitähän se elämä on.
Alisa Vainio joko ei starttaa tai keskeyttää maratonin. Hyryläinen on 30 parhaan joukossa. Keihäsmiehet ei pääse edes finaaliin. Kuten ei nämä supernais-aituritkaan.
vrt. MM-hiihdot, voi ehkä 2 himmeetä mitalia tulla. Yleisurheilussa suomalaisten tilanne on surkeampi.

Nainen on naiselle susi - sen olen itekin todennut niin urheilussa kuin töissäkin, ei ollu yllätys. Miesten kanssa on ollu mukavampi lenkkeillä, kisailla ( ikämiesten kanssa yhteislähtöjä) ja töissä.

Mutta kukaan ei voi kyllä vastaan sanoa...kun näillä pitkillä matkoilla 10 000m yms. ei kovasti ole siis 36 vuodessa menty eteenpäin... Me Sinikan (r.i.p.) kanssa pärjättäisiin kympillä nuoruutemme ajoilla vielä ihan hyvin sm-kisoissa, ja se on aika noloa.
Mä en vuosikymmeniin pystyny katsomaan naisten sm-kymppiä...pari vuotta sitten oli eka kerta kun pystyin...oma tausta vaikuttaa kyllä tähän tosi paljon, jos te ukkelit yrittäisitte ymmärtää siltä pohjalta.

Jim717
19.07.2019, 19.18
Ainakin itse seuraan mielenkiinnolla MM-kisoissa suomalaisten suorituksia, vaikka mitalia ei tulisikaan. Loppukilpailuun pääsy on usein jo kova suoritus.
Toki vaikka Annimari Kortteen ja Reetta Hurskeen kehittymistä tämän vuoden aikana on ollut mielenkiintoista seurata. Topi Raitanen on pitkästä aikaa nostamassa estejuoksun tasoa lähelle euroopan kärkeä.
Onnistuessaan Alisa Vainio voi pärjätä jatkossa hyvin maratoneilla, sillä 2.33 ajalla oltaisiin monessa isossa kisassa (Berliini, New York) lähellä 10 sakkia.
Camilla Richardson on parantanut esteiden ennätystään tänä vuonna.
Jokainen tervejärkinen toivoo mm. yllämainituille onnistumisia. Toki voi olla joitain menneisyydessä eläviä katkeroituneita ihmisiä, jotka näkevät kaikessa negatiivista. Tällaisia ihmisiä tulisi lähinnä sääliä vaikka heidän älyttömät kommentit päähän ottaisivat

pulmark
19.07.2019, 19.34
^ Karsintarajan saavuttaminen on jo kova suoritus nykyisin suomalaisille. Tempokisu oikeassa että nykyisin varsinkin kestävyyslajeissa Suomen kärkituloksien taso on jossain surkean ja säälittävän rajamailla. Sitten kun ei ole kärjessä leveyttä vaikea sieltä on synnyttää niitä yksittäisiä huippujakaan.

Elämme jälkiteollista aikaa jossa ihmisten fyysinen rappeutuminen alkaa jo hyvin nuorena, olemme tuoliin ja kännykän/videopelien ääreen lahoava kansakunta. Tilannetta ei paranna "kaikki pelaa"-mentaliteetti, jossa paremmuuteen ei kannusteta. Toki taso maailman laajuisesti on parantunut, mutta juostiin sitä Afrikassa, Venäjällä ja USA:ssa 30-40v sitten myös.

Käännettä parempaan ei liene näkyvissä, 10-15 vuoden päästä suomalainen yleisurheilija on todennäköisesti kesän arvokisoissa (olympialaiset, MM-kisat) harvinainen näky. EM-tasolla kenties vähän paremmin.

Yleisurheilua tulee seurattua muuten vaan ihan mielenkiinnosta satunnaisesti, urheilijan kannalta varmaan mukavaa kun pääsee kisoihin. Mitään menestysodotuksia ei kenenkään suhteen ole.

tempokisu
20.07.2019, 04.26
:D Matti Pitkon sanoin: Jos jonottaminen olisi urheilulaji, Suomi saisi siitä lajista kolmoisvoiton ( arvokisoissa )

Concorde
25.07.2019, 10.06
Hieno 100m aitajuoksufinaali eilen Joensuussa. Nyt neidot ovat Euroopan kakkos ja nelosajalla, eli ei ne arvokisamitalit mitään utopiaa välttämättä ole.

Juha Lehtinen
25.07.2019, 14.39
Hieno 100m aitajuoksufinaali eilen Joensuussa. Nyt neidot ovat Euroopan kakkos ja nelosajalla, eli ei ne arvokisamitalit mitään utopiaa välttämättä ole.
Naisten 100m aidoissa on kyllä loistava tilanne. Kolme hyvää aituria ja kun nuo kaikki kolme tai edes kaksi aituria ovat samaan aikaan lähtöviivalla niin tuo pistää juoksemaan kovempaa ja kovempaa ja tulokset ovat eilien kaltaisia. Hurskeella oli varmaan kovat paineet kun Dohan kisaraja otti aikansa. Nyt kun raja on alitettu ja paineet pois niin juoksu ja tekniikka on asettunut ihan eri tasolle.

Jim717
25.07.2019, 15.28
Toki USA:ssa on vielä selvästi kovempia juoksijoita 100m aidoissa, mutta hienoa, että suomessa on euroopan kärkijuoksijoita. Topi Raitasella ja Camilla Richardsonilla on myös mahdollisuus menestyä euroopan tasolla

Concorde
26.07.2019, 11.11
https://www.aamulehti.fi/a/cbb499bf-5799-47c0-9b4b-71c2583ce441

Tampereen Pyrinnön Saga Vanninen on voittanut kultamitalin 17-vuotiaiden Euroopan nuoriso-olympiafestivaalin seitsenottelussa Bakussa. Tähän ikäluokkaan vielä vuoden ali-ikäinen Vanninen otteli uuden 17-vuotiaiden Suomen ennätyksen ja maailman tämän vuoden kärkituloksen 5 913 pistettä.

Jim717
26.07.2019, 17.24
Naisten 7-ottelustahan on tulossa uusi "100 m aidat". Nyt on lupaavia urheilijoita Sillman, Huntington ja yllä mainittu Saga Vanninen

tempokisu
31.07.2019, 07.38
Vai onko yläosat liian pieniä? :D ( jutussa siis Annimari kritisoi numerolappuja jotka ei mahdu kokonaan yläosaan....)
( kyllä kiinnostavin laji on naisten 10 000m jos kaikki ilmoittautuneet on mukana, mitä kyllä epäilen, mutta toi 100m aidat juostaan samana perjantaina)

https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000006189675.html

(https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000006189675.html)

hcfreak
31.07.2019, 08.41
Niin entiiä onko siitä navan näkymisestä mitään etua kellon suhteen. Eivät taida uskaltaa ottaa sitä riskiä että laittas sen piiloon

Jim717
31.07.2019, 09.30
Onhan nuo suomalaisten kilpailujen numerolaput isoja.
Naisten 10 000 ja 5000 ovat kiinnostavia. Tosin Alisa Vainio hävisi pienessä kilpailussa Minttu Hukalle pari viikkoa sitten, joten mahtaako olla kunnossa. Minttu Hukka on ollut USA:ssa opiskelemassa muutaman vuoden. Luuulen, että on mitaleilla. Johanna Peipposen ja Alisan kunto kiinnostaa varmaan monia. Oona Kettunen kokeilee vaihteeksi juoksua 5000:lla

Pekka L
31.07.2019, 09.36
Vaikea sanoa ilman tarkempaa lajianalyysia kuin tuo kuva, mutta ehkäpä, ehkäpä, juurikin aitajuoksussa ei välttämättä halua mitään rättiä siihen vatsan ja reiden väliin lätkyttämään. Mene ja tiedä.

https://is.mediadelivery.fi/img/some/default/f4e6eade07f446b5b93971918a4b3d41.jpg

Toki ymmärrän että tämäkin juttu lähti jonkun henkilökohtaisista ongelmista nykyurheilijoita kohtaan.

tempokisu
31.07.2019, 10.00
Onhan nuo suomalaisten kilpailujen numerolaput isoja.
Naisten 10 000 ja 5000 ovat kiinnostavia. Tosin Alisa Vainio hävisi pienessä kilpailussa Minttu Hukalle pari viikkoa sitten, joten mahtaako olla kunnossa. Minttu Hukka on ollut USA:ssa opiskelemassa muutaman vuoden. Luuulen, että on mitaleilla. Johanna Peipposen ja Alisan kunto kiinnostaa varmaan monia. Oona Kettunen kokeilee vaihteeksi juoksua 5000:lla

No näin se numerolappui mahtui ihan hyvin 80-luvun tyylillä, joskus oli kankaiset ja joskus paperiset ( kuten tempossakin). Meen tossa pikajuoksupiikkareilla, noi jalkalihakset, tai lihaksikkuuden, kyllä ottaisin takas :D

https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/kisakuvia%20ja%20lenkkimaisemia/Juoksu83%20Apian%20avajaiset.jpg?img=smaller

Mä haluan nähdä Annemarin ( os. Sandell) ja Alisan keskenään samassa kisassa, se on se juttu. Mutta mä epäilen että kumpikaan ei osallistu.
Se on Peiponen..eikä ikinä voi olla vertaamatta nykyisiä, ja 36 -vuotta vanhoja naisten kympin aikoja.

Jim717
01.08.2019, 10.45
Edellisellä sivulla oli keskustelua magneettikuvan hinnasta. Tässä epäiltiin sitä, että 150 € kuva vaatii erikoislääkärin lähetteen.
Synlab https://ct.synlab.fi/hinnasto/ mainostaa tänään Helsingin Uutisissa, että kuva ilman lähetettä maksaa 199 € ja sisältää radiologin lausunnon. Noiden kanssa voinee mennä myös julkisen puolen lääkärille.

Itse olin Peijaksen sairaalassa nilkan revehtymän vuoksi. Lääkäri oli sama joka toimii myös yksityisellä

tempokisu
01.08.2019, 12.27
Se Synlab on sama kun entinen CityTerveys. Mä testasin niitten edullisen tavallisen röntgenin 49e > halvalla ei saa hyvää.
Toisekseen, kävin kans ite magneettikuvissa ( koskiklinikka) pään kuvaus; en ymmärtänyt lausunnosta kuin lauseen "käytävät hyvin ilmastoidut" :D muu oli ihan hepreaa, jotenkin on tunne että jos vaiva vaatii magneettikuvia, niin hoito vaatii myös erikoislääkärin hoitoa, varsinkin "jos jotain tarvii tehdä".
Aika moni erikoislääkäri tekee päivätöitä sairaalassa ja pitää yksityisvastaanottoa tiettyinä päivinä. ( eihän yksi palkka mihinkään riitä...toki ihan hyvä että pitävät vastaanottoa..)

Jim717
01.08.2019, 13.12
Minun nilkan tapauksessa lääkäri oli Risto Nikku joka toimi myös HUS:n Peijaksen sairaalassa ja taisi maksaa n. 30 € (en muista enää tarkkaa summaa). Eli kävin omalla rahalla magneetissa (150 €). En muista miten tuo meni, meninkö vain julkiseen terveyskeskukseen nilkan vuoksi, kun työterveys ei sitä korvannut
https://www.aava.fi/asiantuntija/nikku-risto

tempokisu
01.08.2019, 17.00
Ja joka jutussa kun olen nyt näistä suomalaisista "lupauksista" lukenut, on maininta valmentajasta. Eikä etävalmennus toimi, hyvä olla lähellä.
- mietin vaan aina sitä että aika hyvin mä pärjäsin kun oikeesti minkäänlaista valmennusta ei ollut.

^ mä onnekseni pääsin Pekka Peltokallion yksityispotilaaksi, maksettiin leikkauksista vain julkisen puolen päivämaksu. Ihan mieletön apu meidän perheelle, ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia hoidatuttaa jossain yksityisesti. Enkä usko että olisin saanut niin hyvää hoitoa, Pekka oli alansa paras ja myös ihmisenä minulle suurena apuna. Nyt jälkeenpäin kyllä naurattaa kun miettii mitä lääkkeitä sain leikkauksen jälkeen. Tuli tosi hyvää kipulääkettä Dolorinia ( 1 tabletti vastaan noin 4 panacodia) ja myös Ipesandrin-yskänlääkettä ( oli hieman vahvempaa kuin markkinoilta äskettäinpoistettu Codesan comp) ja mä olin 17-vuotias laiheliini :D

Concorde
02.08.2019, 11.50
Kohtuullinen aloitus naisten seiskassa Kalevan kisoissa. Neljä mimmiä yli 1000 pistettä pika-aidoissa: https://yle.fi/urheilu/3-10904973

Aivan upea avaus seitsenottelulle. Kaikki viisi kärkinaista juoksivat ennätyksensä pika-aidoissa 0,6 metrin myötäiseen. Maria Huntingtonin 13,09 tarkoittaa seitsenottelussa hurjaa pistepottia, 1111 pistettä. Jutta Heikkinen, Miia Sillman ja Hertta Heikkinen myös yli 1000 pisteen ja ennätyksiinsä.

1. Maria Huntington 13,09 1111 pistettä

2. Jutta Heikkinen 13,42 1062

3. Miia Sillman 13,72 1018

4. Hertta Heikkinen 13,74 1015

hcfreak
02.08.2019, 11.58
No höh. Spoilereita.
Lähetys tulee vasta 17.00

tempokisu
02.08.2019, 16.35
No erittäin hyvä että tää Kristiina Mäki jäi toiseksi 1500metrillä, Sara Kuivisto voitti selkeesti. Hyvä siksi että tuntuu tosi epäreilulta että tullaan joo suomenmestaruuskisoihin mutta arvokisoissa edustetaan oliko se Slovakiaa tai jotain? böö

Ihmetyttää kyllä tuo vuosi 1983 Kalevan Kisat Porissa. Jotkut pskaherrat sai tosi hienon ( elikkä pskamaisen) inspiraation että otetaan toi japanilainen A-tyttöjen ( alle 18v) huippu Akemi Masuda tänne mulle "kirittäjäksi", pelkkä häiriötekijä oli hän, siihen aikaan en tuntenu termiä "v*tutus" mutta sitä se oli, koin sen kiusantekona kun tuli joku japanilainen varta vasten Kalevan Kisoihin häirittemään. Voitin Suomen Mestaruuden, mutta tuntui häviöltä.
Samaa ei ole tapahtunu toista kertaa, että kisoihin kuskataan joku ulkomaalainen.

No, tunteroinen vielä ja jännitys tiivistyy kun naisten kymppi alkaa....

hcfreak
02.08.2019, 16.47
Peiponenki ilmeisesti juoksee 10k. Jännä nähä onko kuntoutunu yhtään sitte amsterdamin em 2016. Ennen sitä näki täällä rollos loikkimassa mutta nykyään se on vetäytyny jonnekki piiloon harjotteleen

tempokisu
02.08.2019, 16.53
..jaa joo, on mulla varmaan hallussani yksi ennätys - oon ihan varmana ainoo Suomen Mestari jolla EI ollu valmentajaa. Lukee ja kuuntelee, kaikilla on valmentaja, fysioterapeutti, lääkäri...ehkä ravintoterapeuttikin vielä :D

^ nyt eniten kiinonnostaa vaan olisiko Annemari ja Alisa vihdoin samassa kisassa. Miesten kymppi voitettiin ajalla 30.21...joten tuskin naiset siitä minuutilla jää, kyllä se tulee olemaan vähän enemmän...

tempokisu
02.08.2019, 17.44
^ mahtavaa, sekä Alisa että Annemari OVAT kuin ovatkin kympin kisassa mukana, samoin Johanna ( Peiponen). Nyt on jännää :D...tosin 7 juoksijan ryhmä on jo erottautunut muista ( 20)

...jaha, kolmosen väliaika 10.16, sitä pitäisi nyt kiristää aika paljon; mulla oli kolmosen väliaika 9.52. siinä on nyt aika kato käynyt kärjestä, Annemari ei siinä pysy. Nuoremmat ( jotka hekin yli 20v) menee, mikä nyt ei ole yllätys.
Ja anteeksi nyt vaan, mutta näyttäähän noi Annemaria lukuunottamatta....aika pölsöiltä, ei erotu jalkalihakset eikä käsilihakset :D tuskin tulee 33 minuutin loppuaikaa, hyvä jos 34 alittuu.

- - ehkä mä jätän sanomatta, mutta you know - -

..edit. ja jännitys tässä nyt on vähentynyt, siinä on Johanna lähtenyt omille teilleen eikä Alisa pystynyt seuraaman. Ei sitä eroa kiinni enää saa ellei Johanna ihan täydellisesti sippaa. Ei kovin hyvää loppuaikaa tule kuitenkaan olemaan, seitsemän kilometriä aikaan 7 ja kymmeniä sekunteja. Mutta eihän nää enää 17-vuotiaita ole - Johanna on 28v ( oho) ja Alisa pian 22. Annemari lienee jo nelikymppinen....

:D just hianoo, se voittoaika on puolisen minuuttia huonompi kun vuonna 1983 just näin mä aattelin ja kas näin se meni. Ei selityksen sanaa.
Mitäs siihen sanotte? mun mielestä aika 34.04 ( huonoin hölkkäämäni kymppi) oli niin ala-arvoinen että merkkasin siihen kohtaan ristin. En mä itseäni nyt niin erinomaisena pitänyt, mutta tässä 36 vuoden jälkeen olen miettiny että olin mä aika hyvä. Itekseen harjoittelin, 17-vuotiaaksi ehkä vähän enemmän kuin "aika hyvä"...

hcfreak
02.08.2019, 17.56
Kyllähän se vainion askel näyttää lennoikkaimmalta että eiköhän se tuon vie

edit: Noh eipä vieny. Eihän tuo ollu edes väsyny maalissa. Peiponen anto kyl kaikkensa

tempokisu
02.08.2019, 18.27
^ jos oot ikinä juossu 10 000m ( radalla ja kisana) niin tiedät miltä se maalissa tuntuu. Ei oikein tunnu miltään. Ainakaan väsy ole, olisihan siinä menny toinen samanmoinen samalla vauhdilla....

pulmark
02.08.2019, 21.17
^ Mun mielestä radalla kymppi on hyvä kunnon mittari. Paljon parempi kuin joku Cooperin testi tai joku hölkkä, polkujuoksutapahtumat ja -karnevaalit. Kymppiä vaan juostaan nykyään Suomessa tosi harvoin, Kalevan Kisoissa, Ruotsi-Suomi maaottelussa, eipä juuri muualla.

Ennen oli kympin kisoja joka viikonloppu kesällä jossain päin Suomea. Ennen oli paremmin.

PS. Paavo Nurmi 95 vuoden takaisella ajallaan olisi voittanut eilen 10000m SM:n suoran mitalla.

Jim717
02.08.2019, 21.51
Cooperin testi taitaa olla hyvä maksimaalisen hapenottokyvyn testaamiseksi

tempokisu
02.08.2019, 23.06
^ Mun mielestä radalla kymppi on hyvä kunnon mittari. Paljon parempi kuin joku Cooperin testi tai joku hölkkä, polkujuoksutapahtumat ja -karnevaalit. Kymppiä vaan juostaan nykyään Suomessa tosi harvoin, Kalevan Kisoissa, Ruotsi-Suomi maaottelussa, eipä juuri muualla.

Ennen oli kympin kisoja joka viikonloppu kesällä jossain päin Suomea. Ennen oli paremmin.

PS. Paavo Nurmi 95 vuoden takaisella ajallaan olisi voittanut eilen 10000m SM:n suoran mitalla.

:D no kyllä mä Cooperin testissä(kin) voitin myös ikäiseni pojat. Pskat kun juoksin tyttöjen kanssa niin siellä oli pelkkää kiusantekoa yritettiin etten pääse ohitten niin sain juosta poikien kanssa. Pojat jopa kannusti ja todistivat opettajalle että kyllä se oli 3630m eikä 3610m....olin siis 17-vuotias.
Olisi vaan ollut tosi kiva juosta edes kerran kymppi kivuttomilla jaloilla; sitä tulee joka kierrokselle jokunen sekunti lisää kun joka ainoalla askeleella vihlaisee.

80-luvulla hölkät oli suosiossa, joka viikonloppu oli jotain kisoja ihan lähimaastoissakin, mä tykkäsin eniten juosta maastossa, radalla oli piinallista kun kaikki katseli. Yleensä ratakympit juostiin vielä illalla, joten piti paastota se päivä ettei tullut "ikäviä ongelmia" kesken juoksun kun siinä ei oikein pusikkoon voinu poiketa ( mitä aika monella hölkällä joutui...)

ps. tosi kiva että Hurske voitti ne pika-aidat

pps. varmaan olisi tosi hienoa että "I am back" mutta se kun on aika tajuttoman vaikeeta jos on ollu vaikka 5, tai 15 vuotta pois. Jos on joskus ollut ylivoimaisen hyvä, niin mitä kannattaa enää "hävitä itelleen" 5 minuuttia. Mun mielestä kannattaa lopettaa kun huomaa että ei pärjää enää itelleen - muussa tapauksessa jää sitten semmoinen katkera jälkimaku että muut ( nuoremmat) on parempia. Kukaan ei muista sun voittojas, jää vain mielikuva "vanhasta" yliyrittäjästä eikä siitä sitten enää mitään tullu. Se on suuri taito osata lopettaa ajoissa ja hankkia muuta inspiraatiota, elämässä on muitakin juttuja , jos antaa itelleen armoa ( siitä urheilusta).

tempokisu
03.08.2019, 03.53
...jaha, nyt oli tulokset lehdessä, ja mä - anteeksi vaan - totean että jos ja kun tässä oli Suomen parhaat kestävyysjuoksi....hölkkääjät niin oli tosi surkeita aikoja. Peiponen sekunti alle 34 minuuttia, Annemari Kiekara ( os. Sandell) 35.05. Mun huonoin aikani kympillä oli 34.04 ja merkkasin siihen kohtaan mustan ristin että tästä mitään tuu, hävettää ja itkettää. Ja nämä naiset on naisia, ei mitään 17-vuotiaita tyttösiä.

( no oli pakko )

OKS
03.08.2019, 06.58
Onnittelut Johannalle. Olisiko juoksutyylinsä hieman hioutunut aiemmasta, Alisan tyylistä tykkään.

tempokisu
03.08.2019, 07.14
:D ( sori) no kädet ei heilunu kuten ennen. Onneksi näissä kisoissa ei jaeta tyylipisteitä, muistan kun herrat oikein naureskeli mun ns. tyylille, että on karmeeta katseltavaa ja jotain tarttis tehdä. Nyt naurattaa, mutta silloin itketti. Kisan jälkeenkin olisi muka pitäny olla iloinen ja hyppiä ja heilutella tms. mutta kun ei naurattanu. Äkkiä vaan kisan jälkeen veskiin ja kotiin. ONNEKSI silloin ei näitä kisoja televisioitu.

No ei tommoset ajat kympillä tiedä kovin hyvää maraton-tulosta...Annemaria en kyllä ymmärrä, jos on joskus juossut kympin 31.40 niin mitä ihmettä kannattaa tulla hölkkäämään ratakymppiä aikaan 35+ siinä jää ( ainakin jos on kymppiä seurannut) semmoinen tuntuma että "ei siitä sitten mitään tullu" ja se on just se huonoin vaihtoehto. Hölkkäkisat on eri juttu, kun niissä aika ei ole niin tärkeä vaan sijoitus.

Toivoisi vaan vähän tasapuolisempaa uutisointia, toi naisten kymppihän oli sinänsä mielenkiintoinen kun kaikki "hyvät" oli mukana kerrankin samassa kisassa. Aamulehdessä nyt melkein pelkkää 100m aidat, tunnelmat ennen ja jälkeen. No, eipähän ole ainakaan sivukaupalla miesten keihästä...

pulmark
03.08.2019, 08.26
Onnittelut Johannalle. Olisiko juoksutyylinsä hieman hioutunut aiemmasta, Alisan tyylistä tykkään.

Peiposella ollut aikaisemmin enemmän harppova juoksutyyli. Vainion juoksua on kyllä mukava katsella, rullaava ja eteenpäin vievä. Näyttää että Vainio ois kerännyt enemmän massaa. Poissa on sellainen gasellimainen olemus vaikka juoksu on edelleen kevyen näköistä. Toisaalta hän ei ole enää teini vaan aikuinen. Väljät juoksuvaatteet saattoi tosin hämätä.

Jalkavaivat edelleen Vainion riesana. Hermotusongelma toisessa jalassa:

https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000006193407.html

hcfreak
03.08.2019, 08.30

Onhan tuo sitä hionu ku kaikki valitti sen tyylistä. On vissii hieman herkkä ihminen jos oot paikallisia uutisia lukenu :)
Lujaahan se meni sillä loikkivalla tyylilläki että turhaapa tuosta avautua. Sillä tyylillä se meni aina täysillä alusta loppuun. Karkas heti omille teille

tempokisu
03.08.2019, 14.02
Yritin etsiä iltiksen (netti)sivuilta edes jotain uutista naisten kympiltä, ei sanaakaan.

^ :D mutta nyt ei menny kyllä yhtään lujaa. Enkä kyllä menny itekään ( vaikka vähän ripeemmin) ...

hcfreak
03.08.2019, 14.16
^ :D mutta nyt ei menny kyllä yhtään lujaa. Enkä kyllä menny itekään ( vaikka vähän ripeemmin) ...

No ei tarvinukkaan mennä. Eilen juostiin suomen mestaruudesta. Ei suomen ennätyksestä. Ihan turhaahan sitä ois mennä paria kierosta edellä muita

Pekka L
03.08.2019, 14.58
Mutta silti väärin voitettu.

tempokisu
03.08.2019, 19.00
No ei tarvinukkaan mennä. Eilen juostiin suomen mestaruudesta. Ei suomen ennätyksestä. Ihan turhaahan sitä ois mennä paria kierosta edellä muita

:D :D oletko ite kisaurheillut ikinä? Toi pätee vain Ruåtsi-otteluun ( tosin ei mun kohdallani, mä en ollut kovin maaottelu-henkinen ) - lenkit lenkkinä ja kisat kisana...ja jos asia kannattaa tehdä, se kannattaa tehdä hyvin, mun mielestä ainakin.

Mutta Huntigtonin olisi kannattanu osallistua yksittäislaji 100m aitakisaan...

Concorde
03.08.2019, 19.24
Kova oli Huntingtonin loppuveto. 6339 ja tervemenoa Dohaan. Huippua!

Jim717
03.08.2019, 19.49
Kova oli Huntingtonin loppuveto. 6339 ja tervemenoa Dohaan. Huippua!

Maailman listalla sijalle 10 tänä vuonna. Voi pärjätä MM-kisoissa https://www.iaaf.org/records/toplists/combined-events/heptathlon/outdoor/women/senior/2019?regionType=world&windReading=regular&page=1&bestResultsOnly=true

tempokisu
03.08.2019, 21.24
:D meitä pessimistejä on muuallakin, iltiksen lukijan kommentointia:

Kalevan kisojen tulokset ovat hyviä kun vertaa 1950-luvulla tehtyihin tuloksiin. Tuleviin MM-k isoihin kannattaisi lähettää vain naisten 100m aitojen kolme parasta. Opintomatkoja pitää tietenkin tehdä, niinkuin suurin osa urheilijoista tekevät koko urheilu-uransa.

Jim717
04.08.2019, 10.01
:D meitä pessimistejä on muuallakin, iltiksen lukijan kommentointia:

Kalevan kisojen tulokset ovat hyviä kun vertaa 1950-luvulla tehtyihin tuloksiin. Tuleviin MM-k isoihin kannattaisi lähettää vain naisten 100m aitojen kolme parasta. Opintomatkoja pitää tietenkin tehdä, niinkuin suurin osa urheilijoista tekevät koko urheilu-uransa.
Kyse ei ole pessimismistä vaan siitä, mikä eri ihmisiä urheilun seuraamisessa kiinnostaa.

Jos MM-kisoihin lähetettisiin vain ne, joilla on mahdollisuus mitaleille, olisi siellä aika vähän urheilijoita.
Jos jotain kiinnostaa seurata vain maailman kärkiurheilijoita, kannattaa hankkia maksu-tv ja katsoa Timanttliigan kisoja. Siellä vain muutama huippu kisaa keskenään.

Samalla logiikalla ei vaikka Jaakko Hännisen kannattaisi mennä ammattilaistalliin, jos ei tule sijoittumaan kisoissa kärkeen. Omasta mielestäni on mielenkiintoista seurata, miten suomalainen pärjää ammattilaistallissa, vaikka ei voittaisikaan.

Vastaavasti, on mielenkiintoista seurata vaikka Taika Koilahden tai kymmenottelijoiden kehitystä. Ja jos Taikakin pääsisi MM-kisoihin, katson varmasti karsinnat ja peukutan, että pääsisi loppukilpailuun.

FP3
04.08.2019, 10.50
Kyse ei ole pessimismistä vaan siitä, mikä eri ihmisiä urheilun seuraamisessa kiinnostaa.

Jos MM-kisoihin lähetettisiin vain ne, joilla on mahdollisuus mitaleille, olisi siellä aika vähän urheilijoita.
Jos jotain kiinnostaa seurata vain maailman kärkiurheilijoita, kannattaa hankkia maksu-tv ja katsoa Timanttliigan kisoja. Siellä vain muutama huippu kisaa keskenään.

Samalla logiikalla ei vaikka Jaakko Hännisen kannattaisi mennä ammattilaistalliin, jos ei tule sijoittumaan kisoissa kärkeen. Omasta mielestäni on mielenkiintoista seurata, miten suomalainen pärjää ammattilaistallissa, vaikka ei voittaisikaan.

Vastaavasti, on mielenkiintoista seurata vaikka Taika Koilahden tai kymmenottelijoiden kehitystä. Ja jos Taikakin pääsisi MM-kisoihin, katson varmasti karsinnat ja peukutan, että pääsisi loppukilpailuun.

Pessimismi ja realismi sekoitetaan liian usein keskenään. Kaikki kunnia kaikille urheilijoille, mutta Suomen naisaitureille on MM-kisoissa hyvä suoritus, jos toisiin alkueriin pääsevät. EM-kisoissa on hyvä suoritus, jos loppukilpailupaikka irtoaa. Näin se vaan on.

hcfreak
04.08.2019, 11.57
:D :D oletko ite kisaurheillut ikinä? Toi pätee vain Ruåtsi-otteluun ( tosin ei mun kohdallani, mä en ollut kovin maaottelu-henkinen ) - lenkit lenkkinä ja kisat kisana...ja jos asia kannattaa tehdä, se kannattaa tehdä hyvin, mun mielestä ainakin.

Olettasin että juoksevat viel 5k tänään niin ohan se ny pöljää tuhlata kaikkia voimia

pulmark
04.08.2019, 12.30
Pessimismi ja realismi sekoitetaan liian usein keskenään. Kaikki kunnia kaikille urheilijoille, mutta Suomen naisaitureille on MM-kisoissa hyvä suoritus, jos toisiin alkueriin pääsevät. EM-kisoissa on hyvä suoritus, jos loppukilpailupaikka irtoaa. Näin se vaan on.

Itse olisin vähän optimistisempi, koska MM-kisoissa on maakohtaiset rajoitukset. Tilastoissa tällä hetkellä Korte on 4. paras ei USA tai jamaikalainen, Hurske 8. paras. Jos spekuloidaan että kaikki kolme USAsta ja Jamaikalta menee finaaliin niin sitten ois finaalissa 2 paikkaa vapaana muille. Välieräpaikka on saavutettavissa, mutta hyvin pitää siihen juosta. Veikkaan että yksi suomalainen menee välieriin. Finaalipaikkaan en usko.

Kampinalle
04.08.2019, 14.46
Therese Johaug voitti Norjan mestaruuden 10.000 metrillä, aika 32,20.80. On se kova.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/LAmE7P/johaugs-galna-kross--i-friidrott

tempokisu
04.08.2019, 15.50
^ No on :D

Kalevan kisojen naisten vitosella oli kyllä kaikki nimet ihan tuntemattomia entuudestaan. Onnittelut 17-vuotiaalle Korkealahdelle ( en nyt kommentoi aikaa...) ihmetyttää kuitenkin että oli tässä välipäivä ja kaikki "kovat" jäivät pois. Helppo mestaruus olisi ollu otettavissa.

^^ vai niinkö, että "pessimismi ja realismi sekoitetaan usein keskenään" - mä olen sitä mun mielestä realismia täällä foorumilla yrittäny selittää kun on nälvitty. Tosiasiat on vaan ihan hyvä tunnistaa ja tunnustaa.

ps. onko mieskeihäänheittäjiä valittu jo MM-kisoihin? Pitkämäki, Ruuskanen? anteeksi mutta, kannattaako edes lähteä karsiutumaan? Onko Pitkämäki edes kisaillut tällä kaudella?
Ja Pitkämäkihän sai jotain rahallista tukeakin, eikä SUL varmaan peru tukea kun "tulosta ei ole tullut" ( muistui vaan mieleen oma kokemus..)
Se on kyllä hyvä että se ei ole enää pelkkää miesten keihäs, miesten keihäs...

Concorde
04.08.2019, 16.11
Therese Johaug voitti Norjan mestaruuden 10.000 metrillä, aika 32,20.80. On se kova.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/LAmE7P/johaugs-galna-kross--i-friidrottKova aika. Näköjään ne pakkasta varten otettavat aineet toimii kesälläkin [emoji849]

F. Kotlerburg
04.08.2019, 16.30
Kova aika. Näköjään ne pakkasta varten otettavat aineet toimii kesälläkin [emoji849]

https://www.smileysapp.com/emojis/yawning-smiley.png

Jim717
04.08.2019, 18.35
^ No on :D

Kalevan kisojen naisten vitosella oli kyllä kaikki nimet ihan tuntemattomia entuudestaan. Onnittelut 17-vuotiaalle Korkealahdelle
.
Mona Korkealaakso. Sama valmentaja kuin Alisa Vainiolla

Jim717
04.08.2019, 18.41

Minä en tarkoittanut sitä, että pessimismi ja realismi sekoitetaan vaan sitä, että eri ihmisiä kiinnostaa urheilun seuraamisessa eri asiat. Jos joku on realisti ja tietää, että suomalaiset eivät nykyään pärjää kuten joskus aikaisemmin. Heitä ei kiinnosta seurata yleisurheilua ja vaan jatkuvasti valittaa, kuinka suomalaiset ovat huonoja kun eivät pärjää arvokisoissa.
Toiset voivat myös olla realistisia, mutta heitä taas kiinnostaa urheilun ja urheilijoiden kehittymisen seuraaminen, eikä arvokisoissa menestyminen ole ainoa seuraamisen syy

OKS
04.08.2019, 19.20
Toiset voivat myös olla realistisia, mutta heitä taas kiinnostaa urheilun seuraaminen, eikä maailmanmestaruuden voitto ole keskeistä

+1

tempokisu
04.08.2019, 23.36
Mona Korkealaakso. Sama valmentaja kuin Alisa Vainiolla

No siinähän se syy tuli.....( se olen ehkä vain minä kun ymmärtää tän jutun, mutta eipä siittä sen enempää)

Anteeksi, mutta se vaan on erilaista seurata lajia jossa on ite ollut aikoinaan mukana, kuin että ei ole vaikka koskaan kisaillut. Lisäksi sukupuoli moneltakin kannalta; miehet on reilumpia. Ainakin naisten tempossa oli sitä kateutta ja ilkeää käytöstä niin paljon että oli yksi syy lopettamiseen. - hiihtoa seuraan ihan eri mentaliteetilla, ja just toi Therese on mun suosikkini, miehissä Bööt.
Muistan kun jalkavamman ( jälleen kerran) takia en pystyny osallistumaan Kuopion Kalevan Kisoihin, lehdessä oli että "Kristiina ei matkustanut EDES katsomaan kisaa...." No mitä pirua mä olisin matkustellut Kuopioon itkemään? kesti yli 30 vuotta ennen kuin pystyin edes katsomaan telkkarista naisten kymppiä. Muutenkin jäi tuosta juoksu-urasta ( jos sitä nyt uraksi voisi edes kutsua, pari vuotta...) niin katkera maku että se vaikuttaa. SE-tuloksen perusteella sain 5000markkaa, mutta se peruttiin seuraavana vuonna "koska tulosta ei ole tullut". Kyllä se tuntui pahalta, kun olin mielestäni tuloksella ansainnu sen rahan.

Jaha että Lassi Etelätalo voitti miesten keihäskisan tuloksella 84+. Ja Pitkämäki ja Helander on valittu MM-kisoihin. Kuten myös Alisa. Jotenkin sitä vaan pitäisi tällä kaudella todistaa että on kunnossa, ja en ole kyllä em. vakuuttunut ollenkaan.

Concorde
05.08.2019, 06.37
Pyrinnöllä on pro-meininki ja näyttää näkyvän tuloksissakin: https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000006193686.html

Tampereen Pyrinnön legendaarinen toiminnanjohtaja Jarmo Hakanen kuuluu Suomen urheiluhistorian innovatiivisimpiin seurapomoihin.

Nyt Hakanen on kehittänyt mallin, jonka avulla Pyrinnön supernaiset – 7-ottelijat Maria Huntington ja Miia Sillman, korkeushyppääjä Ella Junnila sekä aitajuoksija Reetta Hurske – yritetään taloudellisten resurssien puolesta auttaa toteuttamaan huippu-urheilu-unelmansa päätyyn saakka.

– Uusi aika vaatii uutta ajattelua. Olemme keränneet tukijoilta rahaa ja maksamme näille urheilijoille ihan selvää rahaa. Tavoite on tonni kuussa ja siinä melkein jo ollaan. Pyrimme siihen, että he lopulta saisivat suunnilleen saman kuin korisliigan rivipelaaja, Jarmo Hakanen kertoi lauantaina.

tempokisu
09.08.2019, 13.03
Ingrid Kristiansenin ( paha juttu että aikanaan mun idolini Grete ei ole enää täällä kommentoimassa...) mielestä Therese on keskinkertaisuus Norjan ulkopuolella. Suomessa olisi huippu, ja Ruåtsissa ja Tanskassa...

Norjan yleisradioyhtiö NRK tiedusteli (https://www.nrk.no/sport/nrk-post-mener-johaug-kan-kjempe-om-medalje-i-em-1.14649611) 63-vuotiaalta Kristiansenilta näkemyksiä maannaisensa suorituksesta. Entinen huippujuoksija arvioi, että Johaugilla on vielä matkaa maanosan ykkösnimiin.

– Hän ei ole lähelläkään Euroopan parhaita, ja nopeampien seurassa hän ei pystyisi hallitsemaan juoksua, kuten Norjan mestaruuskilpailuissa, Kristiansen sanoi ja antoi varsin tylyn arvion Johaugin tasosta ratajuoksijana.

– Hän on keskinkertaisuus Norjan rajojen ulkopuolella.

Jostain kumman syystä just vuonna 1984 kaikki suomalaiset kestävyysjuoksun huiput ( Sinikka, Tuija...) oli tosi kovassa kunnossa, mutta eivät vuonna 1983, tai 1985 tai sen jälkeen.
Joka tapauksessa hiihtäjäksi Therese on juoksussa tosi kova. Entäs jos laitettaisiin juoksijat hiihtämään - tai juoksu ja hiihto- yhdistelmä.
Miksei muuten nyt enää kutsuta jotain ulkomaalaista Kalevan Kisoihin "kirittäjäksi" perhana menivät tekeen sen just vuonna 1983, mä edelleen ihmettelen miksi? Se kun menee paljon paremmin kun ei ole jotain tyyppiä siinä vierellä/takana häiritsemässä. Sen jälkeen vielä toimittajien todella typerät kysymykset ( tosin vastasin samalla mitalla, sanoin että olisit tullu ite yrittään..)

Jim717
09.08.2019, 13.40
Johaug on Euroopan listalla 17. , joka on aika hyvä, koska hän ei ole juuri kisoja juossut. https://www.iaaf.org/records/toplists/middle-long/10000-metres/outdoor/women/senior/2019?regionType=area&region=europe&page=1&bestResultsOnly=true
Lisäksi Therese juoksi Hoka One One Carbon X:llä, joka on tarkoitettu Maratonista ultraan. sillä juostiin mm. 50 mailin ME. Therese ei taida olla vielä tottunut ratakenkiin, joten siksi juoksi noilla Hoka:lla.
Omasta mielestäni Theresen askellus on hieman kanta edellä overstriding, onko se suomeksi "yliastuu" ? Eli jos tavoittelisi arvokisoja juoksussa, niin ehkä näitä voidaan säätää.

Maailman listalla toki vasta 70, mutta siinä 10 parhaan joukossa on 9 Etiopialaista ja muutenkin kenia, Etiopia ja USA hallitsevat maailman listaa tuolla matkalla

pulmark
09.08.2019, 17.50
Pitkämäki antanut tiedotteen että ei kilpaile enää tällä kaudella. Selkeyttäähän tuo keihäsvalintoja MM-kisoihin. Kuntoutuminen polvivammasta ollut vaikeaa, saattaapi olla että kilpailu-ura päätöksessä.

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006199870.html

Gaastra
09.08.2019, 22.47
Sanoisin ettei kuntoutuminen ole vaikeaa ollut vaan ihan normaalia. Itsellä katkennut sama eturistiside kuin Pitkämäellä ja 1,5v meni ennen kuin polvi oli 100% kunnossa. Jänteiden kuntoutuminen vaan on todella hidasta, jota ei oikein voi millään poppakonsteilla nopeuttaa. Omasta kokemuksesta arvasin, kun Tero viime kesänä loukkaantui, ettei tällä kaudella tule kilpailemaan ja näinhän siinä sitten kävi.

tempokisu
11.08.2019, 21.52
Annimari Korte tuntuu olevan vaivojensa kanssa nyt nettilehdessä joka päivä. Anteeksi, mutta en nyt oikein usko kaikkia juttuja että muutama vuosi sitten oli melkein kävelykyvytön sun muuta ja kun ei voi syödäkään juuri mitään vs. ne muutaman vuoden takaiset minätässä-kuvat. Tuntuu hassulta kun aiemmissa kuvissa on melko suuret rinnat - ja nyt niitä ei ole ollenkaan? yleensähän käy päinvastoin.

Tuntuu todella oudolta ettei ( nää viimeisimmät kisat ) urheilijoiden hotellissa löytynyt mitään syötävää Annimarille, että lautanen tyhjä ja pitää lähteä kaupungille hampparoimaan ja etsimään sopivaa syötävää. Tuskin urheijat hotellin ravintolassa mitään à la carte- annoksia ruokalistalta tilaa, otetaan noutopöydästä. Olikohan muina päivinä ( kuin lauantaina) saatavilla sopivaa ruokaa?

Munarello
11.08.2019, 22.28
En tiedä noista mitään, mutta olikos se silleen, että kisulla ei varmaan ollut niinku yhtään minkäänlaista vaivaa silloin aktiiviaikoinaan?

hcfreak
12.08.2019, 03.57
Ohan se korte vähä semmonen iltalehtien suosikki tyttö. Varmaan pohtivat yhdessä että mistä valitettas tänään että saatas juttu aikaseksi.
Oiskohan tuo pienennyttäny rintoja. Varmaan saapi vauhtia lissää

tempokisu
12.08.2019, 05.45
En tiedä noista mitään, mutta olikos se silleen, että kisulla ei varmaan ollut niinku yhtään minkäänlaista vaivaa silloin aktiiviaikoinaan?

tuli silti Suomen Ennätyksiä ja paljon hölkkävoittoja; vasta kymmeniä vuosia hölkkäuran jälkeen yksi toimittaja otti ne jalkavaivat esille. 80-luvulla niistä ei kirjoittanu kukaan, vaikka mainitsin. Mutta paljon eroa oli muutenkin, mulla ei esimerkiksi ollu valmentajaa.

Vaivoja on vieläkin, mutta olen opetellu elään niitten kanssa ja valitsemaan itelleni sopivamman liikuntamuodon, eli pyöräilyn.
Ja niinpä, hölkkä-aikana mun Suuri Unelmani oli tulla julkkikseksi :D olin 17-vuotias lapsi vasta ja onneksi se haave ei toteutunu. Ja onneksi kisoja ei silloin televisioitu, olin silloin siitä harmissani mutta todellakin onneksi ei televisioitu.

Kyllä mä omille toilailuillenikin, niin kisoissa kuin siviilissäkin, nauran nyt vaikka silloin ei todellakaan naurattanu. Olin varsinainen "nolojen tilanteiden tyyppi": "Iisakkila puolimaratonin voittoon pökäleet pöksyissä" ( yritin epätoivoisesti etsiä jotain paikkaa, mutta oli jo kaupunkialue eikä vaan voinu.." Iisakkila juhlaillallisille verkkareissa - etiketti ei oikein ole hallussa..." ( maaottelu Tukholmassa, en tienny että se oli hieno juhla ja menin verkkareissa ja kaikilla oli ykköset yllään - vähänkö nolotti, tosin mulla ei juhlavaatteita ollut olemassakaan )

Pointti oli kuitenkin tuo "esilletulo" - on niitä vaivoja muillakin, Pitkämäki ja Junnila ..., mutta niistä on uutisoitu aivan eri tavalla. Eivätkä muutkaan urheilijat nyt ihan Kortteen tavalla esittele itseään ja ongelmiaan.

Concorde
12.08.2019, 07.25
Eihän noita juttuja tarvitse lukea, jos ne eivät sovi omaan pirtaan...

LJL
12.08.2019, 08.46
Eihän noita juttuja tarvitse lukea, jos ne eivät sovi omaan pirtaan...

No niinpä. Ei ole muutamaan vuoteen ollut aikaa/energiaa penkkiurheilulle (toisin kuin joskus topiikan kyllä-avatessani), mutta sellainen tervehenkiset lähinnä tuloksiin ja urheilijoiden suorituksiin liittyvät urheilukeskustelut tuntuvat hukkuvan kaiken maailman sivuseikkojen (mm. mahdollinen tissien pienentyminen) alle. Minkäpä sille voi.

tempokisu
12.08.2019, 10.19
...aika vähän on ollu niitä tuloksilla aikaansaatuja yu-juttuja nykyisin :D "superliigan" tuloksien perusteella Dohasta ei tule yhtään mitalia ja pistesijatkin on todella tiukassa.
Kestävyysjuoksussa superliigassa suomalaisnainen hölkkäsi vitosen melkein 17 minuuttiin....
Therese Johaug kun keskittyisi vuoden juoksuun niin kympiltä minuutti pois ja sillä ajalla oltaisiin jo erittäin hyvissä asemissa...

ps. mä oletan että ymmärrätte, kun on joskus lajia harrastanut ja jotain kansallista tasoa ollut niin se vaan kiinnostaa, varsinkin kun edistystä 36 vuodessa ei ole juurikaan tullu...ja samoin naisurheilijoiden ulkonäköjutut. Ne on mulle tuttua niin voin kommentoida.

Jim717
12.08.2019, 11.08
ps. mä oletan että ymmärrätte, kun on joskus lajia harrastanut ja jotain kansallista tasoa ollut niin se vaan kiinnostaa, varsinkin kun edistystä 36 vuodessa ei ole juurikaan tullu...ja samoin naisurheilijoiden ulkonäköjutut. Ne on mulle tuttua niin voin kommentoida.

Todennäköisesti sinua ei varsinaisesti YU kiinnosta, vaan elät menneessä ja katkeruudessa ja siksi jatkuvasti valitat. Toivot, että jatkuvasti tuomalla saavutuksiasi esiin, arvostuksesi nousee. Käy juuri päin vastoin

Aikanaan kansainvälisestikin menestynyt urheilija Johanna Halkoaho kommentoi tänään IS:ssä näin "Kuluva kausi on ollut Halkoaholle suuri ilonaihe, sillä suomalaisnaiset ovat loistaneet juuri hänen entisissä kipailumuodoissaan: Maria Huntington ja Miia Sillman ottelussa, Taika Koilahti pituushypyssä ja Annimari Korte, Reetta Hurske sekä Nooralotta Neziri pika-aidoissa"

Jos ainoa syy seurata yleisurheilua on se, voittaako joku suomalainen maailman mestaruuden niin aika suppeaa kiinnostus on ja tuskin voi sanoa, että on aidosti kiinnostunut yleisurheilusta. Itse menen tänään eläintarhan kentälle seuraamaan YU-kisoja. On mielenkiintoista seurata, miten Oona Kettunen pärjää 1500 m ja pääseekö vielä juoksukuntoon hiihtotreenien ohella. Tai jatkuuko Heidi Nokelaisen nousukunto keihäässä.

tempokisu
12.08.2019, 11.27
^ kyllä se kiinnostaa ja hiihto ja ampumahiito sekä formula1 myös. Mä olen mielestäni päässy menneestä yli kun voin nauraa omille jutuilleni, en varsinaisesti pidä "saavutuksena" jotain sm-mitaleita, ihan vaan siihen aikaan ( tai nykyisinkin...) ok tuloksia. Ai mitä arvostuksesi nousee, no huh...mutta ai joo! sain kerran ylinopeussakot anteeksi kun " ai sä olet se kova juoksija" :D että kannatti juosta...
Tässä urheilu-asiassa kyllä hyvänä apuna oli tempo(pyöräily) ja että siinä pääsin tempoomaan niin kovaa kun pystyin. Ainut asia mikä jäi hiertään oli se etten päässy MM-kisoihin 2002, vaikka olin voittanu kaikki kotimaiset tempot ( ja Saarelaisen).

Eikä todellakaan syy seurata urheilua ole että suomalainen voittaa :D hiihdossa Therese Johaug ja ampumahiihdossa Bööt. Pikamatkoilla se oli Usain Bolt. Senverta on sukupolvenvaihdosta ettei nämä uudet urheilijat ole tulleet vielä tutuiksi...

ps. on se toki niinkin, kun on koko elämänsä ollut kiusattu niin jotekin halusi sitten urheilun kautta saada hyväksyntää ja huomiota että sä olet hyvä. Mä ymmärrän 17-vuotiasta minääni hyvin.

pps. kyllä minäkin maaottelussa jouduin hakeen kioskista lisää syötävää kun (nuoret)majapaikasta ei saanu tarpeeksi, oli senverta rajoitettu ruoka...

Concorde
12.08.2019, 11.53
.mutta ai joo! sain kerran ylinopeussakot anteeksi kun " ai sä olet se kova juoksija" :D että kannatti juosta...

Olitko juosten liikkeellä silloin? :D

Olis kyllä kova, jos sais juosten ylinopeussakot

LJL
12.08.2019, 12.37

Jossain työmaalla oli just 10 km/h rajoitus, eli jos vaikka koko päivän juoksee spurtteja ja tarvittaessa itse soittaa poliisit niin varmasti tulee sakot. Ja jos ei muuten tule niin esim. rikoslain 16:1 virkamiehen väkivaltaiseen vastustamiseen syyllistyminen auttaa. Aika varmasti pääsee myös miekkataksiin ja putkaan

tempokisu
12.08.2019, 17.07
Olitko juosten liikkeellä silloin? :D

No hyvä on, mä vaan hölkkäsin ...Olin pikkumazdalla ( tarkennetaan nyt varmuuden vuoksi, autolla ) matkalla Oriveden terveyskeskukseen viikonloppupäivystykseen.

lisäys: kyllä mut pyörälenkillänikin tunnistettiin; olin tulossa Pirkkalan lentokentältä ja musta mersu pysähtyi...Jari Sarasvuo oli tunnistanut mun pyöräni ( Ferrari Colnago) perusteella ja halusi ottaa kuvan, pyörästä ja minusta, :D sai ottaa kuvan.

tempokisu
13.08.2019, 10.34
Mä laitan tämän nyt tänne; tyylikkäänä lähti.

Urheilulegenda Jorma Kinnunen haudan lepoon olympiaverkkarit yllä ja keihäs mukana
aihetta koskeva koko juttu: https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000006193541.html

Pekka L
13.08.2019, 13.36
No hienoa, eihän juttu ole kuin 1,5 viikkoa vanha.

tempokisu
13.08.2019, 17.27
^ mitäs sillä on tän topicin kanssa tekemistä, vanhoja asioitahan täällä on puitu ennenkin...( pahus päästin sut hylyltä..)...no vastapainoksi tulevia asioita; Dohasta ei tule suomalaisurheilijoille yhtään mitalia, pari pistesijaa voi tulla jos hyvin käy ja kukaan ei satu sairastumaan kesken keikan.
Ruåtsi-ottelussa voidaan kisailla tasaväkisemmin, harmi että se maaotteluvastustaja ei ole Norja.

Jim717
13.08.2019, 17.58
Annimari Korte valittu edustamaan eurooppaa eurooppa-USA otteluun. Hieno saavutus, toivottavasti kulee siellä hyvin

hcfreak
13.08.2019, 18.38
Taitaa korte juosta parhaan kuntonsa ohi ennen mm-kisoja. Vähä semmonen kutina

tempokisu
14.08.2019, 22.08
Päivän "annimarikorte" ( jokainen siis varmasti muistaa kun annimarille ei ollut mitään syötävää puolalaisessa hotellipaikassa..)

Aitajuoksija Annimari Korte, 31, avasi matopurkin viime maanantaina Iltalehden haastattelussa, (https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/bf3b4e94-c9f4-435c-9773-ae1cf2d65881) kun hän kommentoi urheilijoiden ruokailutottumuksia.

– Musta tuntuu, että useat urheilijat syövät vähän liikaa, Korte sanoi jutussa, jonka voi kokonaisuudessaan lukea täältä (https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/bf3b4e94-c9f4-435c-9773-ae1cf2d65881).

Kortteen kommentti puhutti myös lauantaina Venlojen viestissä Kangasalla.

– Syön niin paljon kuin pystyn. Norjassakin söin herkkuja. Ei puhtaasta ruoasta pysty 5 000 kaloria samaan, niin kyllä voi pullaakin syödä, tähtihiihtäjä Krista Pärmäkoski, 28, ilmoitti.

*reps" iltalehden lukijan kommentti: "Tähän tarvitaan vielä Toni Roposen ( joka on siis kaikkien urheilulajien erikoisasiantuntija) kommentti asiasta"

^ kunto menee nyt kaikenmaailman lehtijuttuihin ja kommentointiin, ja kuviin, Dohassa juoksee alkuerät ja se siittä. Tosin niin käy monelle muullekin; 33% jää alkueriin, 33% keskeyttää, 33% sairastuu tai vastaavaa ja prosentti "tekee parhaansa mutta se ei riittäny". ( no ok, prosentit voi mennä toisella tavalla mutta yleiskuva on tämä )

Jim717
14.08.2019, 22.57
Annimari on kyllä erittäin vähärasvainen. Hän ehkä oikeassa siinä, että suomalaisilla huippu-urheilijoilla voisi olla varaa vähentää rasvaa kehossa. Toki Pärmäkoski on hiihtäjä ja tarvitsee nykysuuntauksen vuoksi voimia yläkropasta ja siksi ei voi verrata Annimariin. Mutta kyllähän Pärmäkoski näyttää vaikka Johaugiin verrattuna "hyvin syöneeltä".

Toiaalta nuorina menestyneissä juoksijoissa (Oona Kettunen, Alisa Vainio..) oli juttujen mukaan liian vähän ruokaa syöviä ja tämä aiheutti mm. luunmurtumia. Eli kasvavassa iässä lienee hyvä pitää ravinnon saanti riittävänä, mutta myöhemmällä iällä voi Annimarin ohjeesta olla osalle apua

hcfreak
15.08.2019, 05.34
ampumahiihtäjät kaisa ja mari on kans aivan älyttömän siroja.
Jotku satsaa voimaan ja jotku keveyteen
Alisa ei kyllä enään näytä aliravitulta mutta ei liikaa syöneeltäkään. Treenatulta enemmänki

harmis
15.08.2019, 09.23
En tiedä onko vika väärässä ruokavaliossa, vai missä, mutta kun katsoo pikamatkojen juoksijoita, niin suomalaiset näyttää kaikenkaikkiaan a) liian pulleilta, b) soppaluulta, eli lihakset uupuu. Punttisalille treenaamaan ensin lihasmassaa, ja sitten räjähtävää voimaa. Sen jälkeen nopeustreeniä niin voi olla taas mahiksia pärjätä maailmalla (kumpa se olisikin näin yksinkertaista).
Naisaitureistamme Neziri ja Korte on selvästi salilla käynytkin, mutta Hurske voisi pudottaa rasvoja ja lisätä lihasta hieman.
Vainio näytti Kalevan kisoissa kyllä hieman liian hyvin syöneeltä huippukestävyysjuoksijaksi. Kyse voi olla ihan aikuiseksi kasvamisesta, ja sen myötä tulleista muodoista, taikka tarkoituksella on syöty hyvin vammojen välttämiseksi. En tiedä hänen tavoitteistaan sen paremmin, mutta jos aikoo maailmalla menestyä tulevaisuudessa, niin pieni painon pudotus on edessä jossain vaiheessa.

Jim717
15.08.2019, 09.47
Alisa Vainio ja Oona Kettunen (joka on lisännyt juoksukisojen määriä, kun jalat kestää) ovat kumpikin hieman tukevoituneet. Olisiko tahallisesti loukkaantumiskierteiden jälkeen lisätty energiasaatavuutta ? Tutkimuksissa liian pieni energiasaatavuus on yhdistetty urheilijoilla luunmurtumiin ja vastaaviin.

Olen samaa mieltä, että suomalaiset pikajuoksijat ovat löysemmän näköisiä kuin vaikka USA:n juoksijat. USA:n juoksijat ovat lihaksikkaita ja vähärasvaisia. Jos vertaa vaikka Purolaa ja Gatlinia.
Sinänsä Annimari Korte saattoi olla oikeassa ja tukevanpuoleiset urheilijat ottivat siitä itseensä. Sinänsä Iltalehden artikkelissa Annimari vain mainitsi tuosta syömisestä lyhyesti eli IL nosti asiasta kohun. Varmaan kysyivät heti Pärmäkoskelta, mitä mieltä on Annimarin väitteestä, koska IL halusi saada otsikkoja

pulmark
15.08.2019, 10.59
Korte on haastattelussa sanonut että ensin on tarkoitus juosta nopeasti ja sen jälkeen lisätä voimaa. Enemmän punttiharjoittelua suunnitelmissa tulevina vuosina. Tämä tuli esille siinä yhteydessä kun verrattiin lihaksikkaita aitajuoksijoita vasta- ja myötätuuleen juoksussa. Aitomisessa tuulella on merkitystä, koska joutuu sovittamaan askelpituuden aitojen välien mukaan.

Kookkaat, lihaksikkaat aitajuoksijat tykkää juosta pieneen vastatuuleen, koska silloin aidat ei tule liian "lähelle". Kortteelle pienikokoisena ja ei-niin lihaksikkaana sopii myötätuuli paremmin, vastatuuleen se ei pärjää isokokoisille ja lihaksikkaille juoksijoille, jotka taas ovat vaikeuksissa myötätuulessa.

buhvalo
15.08.2019, 12.14
Se yks vielä nuori jo menetetty säiväslupaus on tainnut varastoida tukirahansa energiakudokseski.

-Jauhojärvi oli menossa juoksemaan coopperia. Parhaimmillaan ollut niin hyvässä juoksukunnossa että coopperista voisi arvella vauhdin riittävän 10000m:llä haastaa Johaugin äskettäinen tulos.

puppy
15.08.2019, 12.30
eikös lihasmassa myös ole geneettistä eli erottovuus ja missä se sijaisee....?

hyvä muistaa että keskustelussa vahvasti mukana myös mielikuvat eli on monella suomessakin tiukkaa kinkkua, jokainen näkee mitä haluaa

jokaisenhan tulisi harjoitella omalle vartalolle sopivalla tavalla, turhan moni kuten pikajuoksija Latvala, tiukassa kunnossa, hieman kadonnut hän kun meni ihan väärille raiteille....

Concorde
15.08.2019, 14.37
Naisten pikajuoksun taskuraketti S-A F-P on malliesimerkki siitä, ettei tarvitse olla täysin rasvaton mennäkseen lujaa. Toki neito taitaa olla jo äiti-ihminen, joten sellaiseen fitnes-tiukkuuteen tarvi enää päästäkään, mutta lujaa hän menee silti.

https://gmsrp.cachefly.net/images/19/07/07/f7937c6a0dca0aec393029365878f126/960.jpg

Juha Lehtinen
15.08.2019, 14.59
Shelly-Ann Fraser-Pryce taitaa pitää jaettua ykkös-sijaa 100m kauden kärkituloksessa. Shaunae Miller-Uibo onkin pitkä ja hoikkai mutta vauhtia riittää 200m ja 400m matkalla.

X-terra
16.08.2019, 07.15
Taitaa tämä Fraser Pryce olla kuitenkin pikkuisen alle 20% rasvoissa, joka on naiselle aika pieni.

Erityisesti nuorien naisten tai vielä tyttöjen osalta en puhuisi "hyvin syöneestä" tms. Itse olin kuvaamassa Vainion kymppiä Forssassa, mutta perään kuuluttaisin enemmän vaikenemista kuin sanomista millään foorumilla. Kyllä urheilija ja valmentaja ovat varmasti kartalla missä mennään ja syyt miksi siellä mennään ovat varmasti tiedossa. Nuorien naisten osalta paletissa voi olla muutama muuttuja mukana...

Concorde
16.08.2019, 08.04
...mutta perään kuuluttaisin enemmän vaikenemista kuin sanomista millään foorumilla. Kyllä urheilija ja valmentaja ovat varmasti kartalla missä mennään ja syyt miksi siellä mennään ovat varmasti tiedossa.

Tämä.

Jim717
16.08.2019, 11.35
Taitaa tämä Fraser Pryce olla kuitenkin pikkuisen alle 20% rasvoissa, joka on naiselle aika pieni.

Erityisesti nuorien naisten tai vielä tyttöjen osalta en puhuisi "hyvin syöneestä" tms. Itse olin kuvaamassa Vainion kymppiä Forssassa, mutta perään kuuluttaisin enemmän vaikenemista kuin sanomista millään foorumilla. Kyllä urheilija ja valmentaja ovat varmasti kartalla missä mennään ja syyt miksi siellä mennään ovat varmasti tiedossa. Nuorien naisten osalta paletissa voi olla muutama muuttuja mukana...
20 % rasvaprosentti taitaa olla naishuippusprinterille melko suuri lukema, siellä yläkantissa. Tosin päältäpäin sitä ei voi sanoa, mutta tilastoissa naisprintterillä on 14-20%.

Alisa ja moni muu naisjuoksija oli nuorena erittäin laiha ja tuo ei voi olla vaikuttamatta luunmurtumiin ja loukkaantumiskierteeseen. Olisi hyvä, jos asiasta puhuttaisiin eikä sitä piilotella joten olisi normaalia syödä normaalisti varsinkin kasvavassa iässä. Uuden tutkimuksen löytää tällä hakusanalla "MervaalaymNaisurheilijanoireyhtym2019"
Varmaan Alisan ja muiden harjoituksissa nämä otetaan huomioon.
Toisaalta maailman huipulla on haettava äärirajat ja jossain vaiheessa sinne tähtäävän lienee pakko yrittää maksimoida myös kehonkoostumus muiden parametrien lisäksi. Sikäli ymmärrän Annimari Kortteen lausunnot

Optimaalisen rasvaprosentin alue riippuu kuitenkin lajista ja maratonilla se lienee pikamatkojakin pienempi

buhvalo
16.08.2019, 14.35
Aidoissa ja sileällä painon/rasvan merkitys eri. Enkä toisaalta olisi varma että urheilija ja valmentaja on täysin kartalla mistään, noin yleistyksenä. Biakset suuntaan tai toiseen ovat suuret. Pitääkö minkään yleisen foorumin näistä vaieta, on iso kysymys. Ei varmaan tarvitse koska urheilijat ja valmentaja itse ovat kartalla. ;) Mutta joo, jotkut ovat herkempiä ulkoisille paineille, varsikin jos ne sattuu korreloimaan omien kanssa.

Jim717
16.08.2019, 15.18
Näin kuntoilijanakin niinä kesinä, kun itse panostan enemmän juoksuun (puolimaraton) auttaa kyllä painon ja rasvojen tiputus selvästi. Eron 18 % ja 13 % välillä huomaa.
Tosin maailman huipuilla, kun kaikki asiat (treenit , palautuminen, ravinto, lepo....) pitäisi viedä maksimiin mutta ei sen yli, on se ihan eri tason taiteilua.

harmis
16.08.2019, 16.13
Sitähän tässä on koko ajan sanottu että on varmasti tietoista hyvin syömistä.

tempokisu
17.08.2019, 09.07
20 % rasvaprosentti taitaa olla naishuippusprinterille melko suuri lukema, siellä yläkantissa. Tosin päältäpäin sitä ei voi sanoa, mutta tilastoissa naisprintterillä on 14-20%.

Alisa ja moni muu naisjuoksija oli nuorena erittäin laiha ja tuo ei voi olla vaikuttamatta luunmurtumiin ja loukkaantumiskierteeseen. Olisi hyvä, jos asiasta puhuttaisiin

No piruvie, mä yritin tästä kovasti puhua aikoinaan mutta esimerkiksi Tastulan haastattelu-ohjelmasta nämä kritiikki-osat leikattiin pois. Haluttiin antaa kuva että "kaikki on nyt hyvin tämä yksi entinen juoksija, anorektikko ja yksinäisistä yksinäisin on nyt niin kovasti elämäniloinen ja ystävien ympäröimä"...piruvie keittenkä ystävien? Olin tosi pettynyt että telkkariohjelmissa halutaan antaa se kuva jonka haastattelija antaa, eikä haastateltava. Sama oli lukuisten lehtijuttujen kanssa, toimittajat kirjoitti ihan omiaan.

Itelle tuli lehtijuttujen perusteella kyllä se käsitys että mun pitää olla noin 40-kiloinen, koska sitä olomuotoa kehuttiin, ja mä olin 17-vuotiaana vielä ihan lapsi enkä tajunnu mitään. Luurankohan mä olin, mutta mä uskon että ihan muut seikat vaikuttua vammautumiseen, esimerkiksi se että perheen rahatilanteen vuoksi juoksin kumitossuilla kun rahaa kunnollisiin lenkkareihin ei ollut, ja me mitään urheilusta tiedetty eikä kukaan edes neuvonu ( nämä. ns. mun valmentajat, vain nimelliset sellaiset ) No, en mä ainakaan liikaa syönyt....rasvaprosentti oli alimmillaan jotain 8...

Näistä asioista todellakaan EI pitäisi vaieta, kuten 80-luvulla, ei saanu kertoa toimittajalle totuutta koska se olisi asettanut ns. valmentajan huonoon valoon. Piruvie että jäi kaivertamaan ja katkeroittamaan. Ja ainut mitä olisin halunnu, oli että joku olisi välittänyt minusta paitsi urheilijana, myös ihmisenä.

Olen tosi iloinen ja kiitollinen että löysin pyöräilyn, ja myös sen parista mukavia ihmisiä ( tosin ei-mukavian myös...) mutta ilman pyöräilykokemuksia olisin varmaan vihannu urheilua lopun elämäni. Nyt jäi pyöräilystä hyvä harrastus ja mukaviakin muistoja.

Jim717
17.08.2019, 11.09
Myös Oskari Mörön ongelmat ovat liittyneet ravintoon. Ei saanut riittävästi energiaa ja ravintoaineita, koska söi itselleen vääränlaista ruokaa. https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006207290.html

Jim717
17.08.2019, 11.27
Muistan, kun katsoin 2013 alle 20 vuotiaan Ella Räsäsen 400m juoksuja. Läheni silloin jo euroopan huippua. Sitten alkoivat rasitusmurtumasta johtuvat selkäkivut ja jatkuva loukkaantumiskierre aiheutti masennusta, joka taas syvensi ongelmia. Ellahan kertoo näistä avoimesti.

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006156352.html

Tuossa hän kirjoittaa "Räsäsen sairastaminen alkoi parikymppisenä lupauksena. Samanikäisille urheilijanuorille hän haluaisi sanoa, että elämän perusasiat on syytä pitää kunnossa, oli kyse sitten levosta, ravinnosta tai opintojen loppuun saattamisesta.
Itse en syönyt tarpeeksi paljon enkä välttämättä terveellisestikään. Lepo ja ravinto on treenaamisen ohella oleellista. Jos jompikumpi floppaa, ei voi kehittyä kovin pitkälle. ”

Eli nuorena on ravinnon ja energian saanti on oltava riittävää, että varsinkin luusto kehittyy. Kuitenkin jossain vaiheessa, jos huipulle tähtää, on etsittävä maksimi muiden parametrien ohella myös kehon koostumukselle

Näitähän riittää https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/201802012200711583
"Vasta 20-vuotias huippulupaus toipui viime kesänä saamastaan rasitusmurtumasta syksyksi, mutta harjoittelun alettua hän sai uuden murtuman jalkaansa. Suurin syy vammakierteelle oli se, että Nummi harjoitteli nuorena liian kovaa, eikä hän saanut suhteessa treenimäärään tarpeeksi ravintoa."

tempokisu
17.08.2019, 14.18
^ se on vaan niin paljon helpommin sanottu kuin tehty. Vaikka meitä "varoittavia esimerkkejä" on ollu vaikka miten paljon ( käsittääkseni olin ensimmäinen sellainen "suurlupaus"...ärsyttää muuten toi sana "lupaus"...) niin luulen että uudet yrittäjät ajattelee että "minulle ei käy noin, minä osaan..." tai eivät ole yhtään kiinnostunu miten jollekin toiselle on käynyt...ja vasta elämän kova koulu opettaa.
Sama se on muittenkin "ongelmien" kanssa, vasta kun itse huomaa ja haluaa parantua, se onnistuu. Ei se että lukee miten jollekin toiselle on käyny,tai joku toinen neuvoo...se pitää itse hoksata.

Mutta päivän "annimarikorte" pahus, e-pillereitten suhteen saatavuusongelmaa ..nyt tietysti.. ( äh, jääkööt sanomati) mutta sen voi sanoa jos ja kun joku on nyt alvariinsa esillä avautumassa ( ..joo tiedän ei tarvi sanoa mutta lähinnä näitä isompia piirejä..), se alkaa enempi ja enempi ärsyttää. Matalampi profiili ja tuloksilla otsikoihin on parempi tapa.

https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/32a74655-321f-4455-b5eb-4fbff9a33ca9

Concorde
17.08.2019, 14.54
^ no eikös hän juuri ole tehnyt SE:n kansainvälisesti kovatasoisimmassa lajissamme?

Kun noita naisten hormoonihommia on tullut seurattua läheltä ihan esiteinistä nyt tuonne vaihdevuosien kynnykselle, niin kyllähän noi hormoonit naisia vie kuin litran mittaa monissa tapauksissa, joten usko, ettei ole ihan yhdentekevää huippu-urheilijalle kuinka sitä luonnon kiertoa eri valmisteilla sekoittaa. Siten uskon, että Kortteella on tossa validi pointti.

tempokisu
17.08.2019, 15.18
^ no niin mäkin tein SE-tuloksen joskus vuonna kivi ja käpy, silloin taas tämä naisten kestävyysjuoksu oli se juttu ( jossain vaiheessa olin ikäluokkani maailmantilastossa toinen, ilman valmennusta ja kipeillä jaloilla ). Olin tosi vihainen ja hävetti kun lomakkeeseen, johon olin kirjoittanu mitä lääkkeitä käytän, niin E-vitamiini oli korjattu muotoon e-pillerit. Eipäs tullut mieleenikään avautua asiasta...
Sori, ei ole kokemusta e-pillereistä ei ollut tarvetta semmoisten käyttöön :D sama kärttyinen minä olen ollu koko ikäni.

Mutta se, että Johanna Peiposta on haukuttu ja häiritty lenkeillä, on tosi törkeetä ja alhaista. Tosin ( mitä luin iltiksesta) kolme harjoitusta päivässä on liikaa. Parina päivänä kaksi ja muuten yksi ja pari lepopäivää viikkoon myös. Sori, Johannan valmentaja-äidin mukaan Johannan kunto nousee kauden edetessä. Mun käsittääkseni kunto pitäisi olla tässä vaiheesa jo aika hyvä, ei kympiltä minuuttia poispuristeta ihan noinvaan.

Jim717
17.08.2019, 16.35
Annimari Korte on melko vanhalla iällä noussut euroopan huipulle. Hän on selkeästi ajatellut ja optimoinut kaikki pienetkin asiat ja ehkä siksi juuri siksi on noussut huipulle. Omasta mielestäni hän puhuu pääosin asiaa. Hän vain laukoo asiat suoraan eikä kaunistele niitä ja sellaiseen ei ehkä suomessa olla totuttu.

Köfte
17.08.2019, 17.49
Omasta mielestäni hän puhuu pääosin asiaa.
Hän vain laukoo asiat suoraan eikä kaunistele niitä ja sellaiseen ei ehkä suomessa olla totuttu.

Juurikin näin. Lajikin vaan on "suuren yleisön" mielestä väärä.
Eli ei seipään viskontaa tai pitkää juoksua. Väärin edistytty?

tempokisu
19.08.2019, 16.51
No just, mä muistan erittäin hyvin kun sanoin "kuten asiat on" niin sain sanktioita. Kerroin toimittajalle rehellisen vastauksen kysymykseen "Onko seura maksanut sinulle ulkomaanleiritystä" - ei ole. No sinne meni 3000markan tukirahat. Rehellisestä vastauksesta. Samoin epäkohdista ei saanut puhua. ###

Mutta on se Suomen Mestarilla nykyisin helppoa :D just luin juttua Maria Huntingtonista; herätyskello pirisee aamulla (???) kello 9 ja Maria syö aamupalan, tekee 3-4 tuntia kestävän harjoituksen ja palaa kotiin rauhoittumaan ja odottamaan seuraavaa päivää ja seuraavan päivän harjoitusta. Seura myös maksaa Marialle 1000e kuukausipalkkaa.

Voi vitsit, kello ysiltä mä olin tehny jo päivän harjoituksen ja olin koulussa. Fillarilla sotkin. Kotiin sitten kolmen neljän maissa ja läksyjen pariin. Voi että, nyt pitää odottaa että isän veronpalautus tulee niin saadaan ostettua sulle uudet lenkkarit.

Ihan jonkun takia mä en niin arvosta näitä nykypäivän median lemmikeitä. Liian helppoa elämää ja sitä "instagrammia", menee varmaan se loppupäivä niitten selfieitten ottamisessa. Enkä ole kateellinen, en tasan yhtään kaipaa kilpaurheiluaikoja, enkä haluaisi olla nykypäivän kilpaurheilija. Tulisi nyt vaan vähän paremmin toimeen mutta sitä on vuosien myötä oppinu aika hyvin pelaan näillä pikkukorteilla.

Farina
19.08.2019, 20.40
J*mala*ta. Joka toinen tai kolmas kirjoitus tällä sivulla iänikuisen narisijan vinkumista menneistä. Ketä oikeasti kiinnostaa nämä vuodesta toiseen jatkuvat samat itkuvirret.

tempokisu
20.08.2019, 03.38
Oho, onpa melko oudot valinnat Ruåtsi-otteluun. Alisa Vainio ei juokse siellä ollenkaan. Johanna Peiponen juoksee vain kympin. Ja tämä Katarina Skräddar ( joka oli näistä hitain vitosella, en muista hölkkäsikö kymppiä?) juoksee molemmat matkat.
Ja vaikka valmentaja-äidin mukaan Johannan kunto nousee kauden edistyessä, mun käsittääkseni kausi alkaa kansallisen tason urheilijoilla olla ohi ja tämä on kauden viimeinen ratakymppi.
En myöskään usko että Annemari Kiakara nousee edes Suomen kestävyysjuoksun huipulle. Yrittänyt sitä paluuta niin monta kertaa eikä ole onnistunut.

tempokisu
21.08.2019, 08.38
No ihmetyttää kyllä urheilijat, jotka olisivat päässeet Ruåtsi-otteluun, mutta kieltäytyivät? Ei sen yhden kisarupeaman väliinjättäminen auta yhtään, menestystä MM-kisoissa ei kumminkaan tule ja eikö tässä vaiheessa muka kova harjoitus tulisi ihan hyvään saumaan? Jos ei pärjää ruåtsalaisille, ei kyllä pärjää MM-kisoissakaan, että mikä tässä on nyt oikeesti taustalla. Tuskin ne on oikeesti mitään hermotusongelmia ( voi elämä sentään...hermotuksessahan se ongelma on jos jalat ei tee sitä mitä pää haluaisi...) kovasti hinku Dohaan, mutta Tukholmaan ei haluta matkustaa.

Joskus sitä pitää tehdä töitä vaikka ei yhtään huvittaisi, tiedoksi vaan näille prinsessoille.

tempokisu
24.08.2019, 13.15
:D ja taas saavat yleisurheilija-raukat olla nälissään...raportoijana tietysti Annimari Korte. Eikö osaa jo ottaa omia eväitä mukaan tai hoitaa asian muuten, tätähän tulee eteen joka kerta, saa nähdä miten Dohassa on tarjoilut sitten....

Ruotsalaistoimittajille tarkoitettu Finnkampenin lehdistötilaisuus alkoi kello 12 paikallista aikaa. Pressi vedettiin pitkän kaavan mukaan lounaan kera.

Tilaisuuteen kutsutut suomalaisurheilijat olivat tilaisuuden alkaessa vasta lentomatkalla Tukholmaan. Pikajuoksija Lotta Kemppinen (https://www.is.fi/haku/?query=lotta+kemppinen), aituri Annimari Korte (https://www.is.fi/haku/?query=annimari+korte)ja keihäänheittäjä Lassi Etelätalo (https://www.is.fi/haku/?query=lassi+etelatalo)kuljetettiin pressiin suoraan lentokentältä.

Suomalaisten saapuessa Ruotsin yhteyshenkilö toivotti heidät tervetulleeksi ja kehotti menemään syömään. Kun suomalaiset pääsivät ruokailutilaan, he hämmästyivät.

– Täällä ei ole mitään syötävää, totesi Annimari Korte. (https://www.is.fi/haku/?query=annimari+korte.)

Kortteella on lukuisia allergioita, mutta tässä tapauksessa kyse ei ollut niistä eikä nirsoudesta. Keskipäivän lounaasta oli jäljellä jälkiruokapöytä: kasa leivoksia ja hieman hedelmiä. Edelliset olivat varsin maukkaita, mutta eivät varsinaisesti urheilijan ruokaa.

– Täällä ei ole mitään syötävää oikein kenellekään, Korte tarkensi.

ok, voihan se niinkin olla, mutta ei aikuisten kisoissa. Muistan kun nuorten maaottelussa sai aamupalalla tosi tarkkaan lasketun yksi leipä, yksi voinappi ja yksi makkarasiivu, teetä ( EI KAHVIA). Pyh. Mä menin kioskille ja ostin jäätelöä ja kaffen. Onneksi oli vähän taskurahaa kruunuiksi vaihdettuna mukana.

tempokisu
24.08.2019, 17.37
Johanna Peiponen, kympillä melkein noin 33.46min "parhaani yritin" - - niinpä. Yllätti kyllä että Johanna on 28-vuotias! mä luulin paljon nuoremmaksi.

Anteeksi kun nauratti toimittajan todetessa ennen kymppiä, että Katarina Skräddar on nyt hyvässä kunnossa ja juoksee molemmat matkat ( kymppi ja vitonen) ...ihmettelen kyllä ihan maaottelun tuloksen kannalta miksei Johanna Peiponen voi sitä vitosta mennä? Ja mikä kumma syy oli Alisa Vainion poisjäännillä ( varmana olisi valittu, mutta ei halunnu osallistua) ??

Munarello
24.08.2019, 18.03
Käsi ylös ketä edes kiinnostaa. Ai ei ketään muuta kuin tätiä...

tempokisu
24.08.2019, 18.13
:D ja sitten "jäniskevennys 2.0"

Ristihuuli juoksi ylväästi läpi Tukholman olympiastadionin.

https://img.ilcdn.fi/tfglpmebPYz-VIoxgBcZ1jK8UxE=/full-fit-in/612x/img-s3.ilcdn.fi/18006dfc070965dd9f98813d72d1deac51c221b95e74019a63 a8edbcc116ac15.jpg

Vieläkö muistat Antero Mertarannan isännöimän Se on siinä -ohjelman, jossa vakiokapteenit Risto Kaskilahti ja Jukka Laaksonen pyysivät Mertarantaa lähes joka jaksossa näyttämään jäniskevennyksen?
Jänis kiiruhti Salpausselän laduilla Lahdessa kesken ampumahiihtokisan. ( oma huom! miesten joukkuekisa, kiritti Saksan joukkuetta )

Jäniskevennys 2.0 nähtiin lauantaina iltapäivällä noin kello 16:00 Suomen aikaa Tukholman olympiastadionilla, kun ristihuuli päätyi estradille kesken nuorten yleisurheilumaaottelun.
– Oi, oi, oi, innostui tilaisuuden kuuluttaja.
Jänis juoksi ylväästi stadionin läpi, kunnes se parin minuutin seikkailun jälkeen pääsi portista pihalle.
Eläin- tai henkilövahinkoja ei sattunut.

https://img.ilcdn.fi/BKKFfnulnikT9iF0mypOQqdnsQg=/full-fit-in/612x/img-s3.ilcdn.fi/9dcd7ad0b87cce5dcbea06373d48ee4c1104121fd43b575772 147873e55c01b8.jpg

Munarello
24.08.2019, 18.27
Juu jäniskevennys on tuttu ja omilla pyörälenkeilläkin koettua kun tyhmä pupu juossut kilometrikaupalla edellä. :D

Mutta se ei liity yleisurheiluun.

tempokisu
24.08.2019, 18.41
^ etäisesti kyllä liittyy, pupu harjoitti pitkänmatkanjuoksua. On sattunu itellekin, fillarilenkillä että autoillessa ( jolloin yritin kevyesti tööttäillä pupua pois metsään, ettei raukka itseään hengiltä juoksisi...)

tempokisu
25.08.2019, 21.39
Johanna Peiponen itsekin myöntää että huippuaikojensa tuloksiin ei taida enää päästä.

Mutta miksi ihmeessä häntä häiritään ja kiusataan lenkeillä? Ei Johanna nyt NIIN huippu ole että se urheilu jotenkin ärsyttäisi tms. Mitä sieltä on sitten oikeasti huudeltu? ....mutta jos juoksee talvella moottorikelkkareiteillä, jotenkin vertaisin tätä juoksemiseen hiihtoladulla ja siitä ei hiihtäjät tykkää, varmasti tulee sanomista ja ehkä myös huitomista.
Miksi pitäisi ulkomaille muuttaa harjoittelemaan? Suomessa on muita kaupunkeja joissa tuskin yhtä lenkkeilijää kiusataan, pyöräilijöitä vaan...siis eikös Johanna tee myös pyörälenkkejä, onko sitten kuisattu niillä lenkeillä?

https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/b5c37114-b974-4240-97f8-35deb5e90683

hcfreak
26.08.2019, 00.54
Ei sitä varmaankaan häiritä sen enempää ku muitakaan lenkkeilijöitä. Huutelioita aina riittää. Varsinki terasseilta.
Eivät ole ulospäin suuntautuneita niinku jotku urheilijat. Heistä on häiritsevää jos joku tulee jutteleen.

Lähetetty minun F8331 laitteesta Tapatalkilla

tempokisu
26.08.2019, 02.30
^ No näköjään olet sieltäpäin kotoisin...Tästä kiusaamisesta on ollut jo useampikin juttu...tosin iltiksen nettilehdessä vaan. Vaikeeta uskoa sekin että Peiposet ( Johanna ja valmentaja-äitinsä) olisivat niin julkisuushakuisia että pitää päästä esille sitten toisella tavalla kuin tulosten kautta.

Mutta ruåtsalaiset kilpakävelijät ovat vihaisia ( Aamulehden juttu sunnuntaina) kun heidän lajiaan ei televisioda. Kuulemma kaikkien pitäisi nähdä - eh, mä olen toista mieltä anteeksi vaan; kilpakävely on maailman rumin urheilulaji, tekee pahaa katsoessa sitä vääntämistä.

Jukero#1
26.08.2019, 06.48
^ Tahko Pihkala luonnehti aikoinaan kävelyä siten, että sehän on kuin kilpailtaisiin siitä kuka kuiskaa koviten.

OKS
26.08.2019, 19.12
Mutta miksi ihmeessä häntä häiritään ja kiusataan lenkeillä? Ei Johanna nyt NIIN huippu ole että se urheilu jotenkin ärsyttäisi tms. Mitä sieltä on sitten oikeasti huudeltu? ....mutta jos juoksee talvella moottorikelkkareiteillä, jotenkin vertaisin tätä juoksemiseen hiihtoladulla ja siitä ei hiihtäjät tykkää, varmasti tulee sanomista ja ehkä myös huitomista.
Miksi pitäisi ulkomaille muuttaa harjoittelemaan? Suomessa on muita kaupunkeja joissa tuskin yhtä lenkkeilijää kiusataan, pyöräilijöitä vaan...siis eikös Johanna tee myös pyörälenkkejä, onko sitten kuisattu niillä lenkeillä?

Eikö tämmöinen kiusaamisasia ole aika usein esillä, varsinkin koulumaailmassa se tuntuu olevan varsin yleistä. Pitäisi päästä kysymään noilta kiusaajilta syytä jonkun henkilön kiusaamiseen.

Munarello
26.08.2019, 22.24
Naiset ottivat siis ottelussa kolmoisvoiton 100m aidoissa, mutta täällä vaan vellotaan jossain tuulipukujen aikaisissa hölkkätuloksissa? Mikähän on ettei juuri kiinnosta enempää kirjoitella tähänkään lankaan...

tempokisu
27.08.2019, 03.59
^ :D nää jutut täällä korreloi kisamatkan pituuteen; mitä pitempi matka sen enempi pohdintaa. Kun lehdissä ei ollu sanaakaan naisten kestävyysjuoksu...hölkästä, niin korjataan asia täällä....
Tosin olenhan mä aitajuoksijoista jotain täällä maininnu, eikös se yksi jääny joka kisapaikassa vaille kunnon ruokaa, varmaan pitäisi noitten kestävyysjuoksijoittenkin ottaa sama metodi käyttöön - enemmän reeniä, vähemmän ruokaa, näyttäisivät olevan ...aika pulskia. Eihän tuossa naisten aitajuoksussa ole mitään kummoista, on aika normaalia että kehitytään ajan myötä ( siis koko lajin kannalta) mutta kestävyysjuoksussa samaa kehitystä ei ole ollu havaittavissa...
Maaottelussa miesten keihäässäkin saatiin kunnon, ja tarpeellinen, nöyryytys. Sitä on pitkään ollu että miesten keihäässä nyt ainakin pärjätään, mutta eipä pärjätäkään.

puppy
27.08.2019, 13.23
^^ aitajuoksia voi kunniottaa sitten kun lopetetaan +2m kelien haku että päästään kisoihin....

Juha Lehtinen
27.08.2019, 13.29
^tuulituloksiahan ei hyväksytä. Esim. Reetta Hurskeella meni vähän pidempään että sai hyväksyttävän ajan Dohaan.

tempokisu
02.09.2019, 18.08
Jaa-a. Tuntuukohan se hienolta voittaa puolimaraton 1.20 kun on joskus mennyt hivenen paremmin? En mä nyt ainakaan olisi yhtään onnellinen jos voitto tulisi ajalla jolla itelleen nuorena häviäisin 10 minuuttia. Anteeksi mutta tuntuu ihan epätoivoiselta, onko siinä nyt se voittamisen ilo niin iso, muka. Mukana varmaan ehkä muutama osanottaja. Hienoo sanoo että joo, tulin toiseksi mutta kaveri jäi toiseksi viimeiseksi....

Lopeta jo ja hanki elämä! t. se ensimmäinen suurlupaus ( enkä sitten niitä lupauksia pitäny)

ps. ja Aamulehden mukaan ( tosin ote kirjoitettu ennen sitä puolimaraton-kisaa..) kyse on "huippuosaamisesta" ....

tempokisu
12.09.2019, 02.44
Aikaeroa ei sinänsä ole; mutta Dohan kisat kisaillaan iltasella ja osa lajeista keskiyöllä kuten vaikka ensimmäisen kisapäivän naisten marataon alkaa vähän vaille 12 yöllä. No tietysti hyvä että siinä ehtii vaikka nukkua ensin ja katsoa kisoja JOS kiinnostaa. Urheilusukupolvi on siinä määrin vaihtunu että ei edes "tuttuja" ole, ja suomalaisten suoritusten takia kisoja ei tartte katsella, ehkä alkueristä joku pääsee eteenpäin ( jos on alku- tai välieriä) Maratoonareista hyvä jos yksi pääsee maaliin mutta epätodennäköistä sekin.

Pekka L
15.09.2019, 14.43
Puolimaratonin uusi ME 58:01.
https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000006239731.html

2:45/km... eli 27:30 kymppi. Saa siinä pistää tossua toisen eteen. Radalla juostuna tekisi tasan 66s/kierros.

hcfreak
15.09.2019, 17.20
^Nojoo kenialainen. Puhtauteen hankala uskoa

LJL
15.09.2019, 17.53
^Nojoo kenialainen. Puhtauteen hankala uskoa

Eikös siellä ole paikallisilla heimoveljillä sattunut geeniarpajaisissa ns. seitsemän oikein (och tilläggsnummren är...)

X-terra
15.09.2019, 21.28
Tuohon saa olla 8 oikein ja pari varaa sen lisäksi..... no, rajat on tehty rikottaviksi, kuten ennätyksetkin. Seuraava vetää alle 58 min, mutta sitä ennen nähdään alle 2h maraton.

pulmark
17.09.2019, 23.04
Aitajuoksuun sais lisää mielenkiintoa kun laitettaisiin aitoihin vähän korotusta:

https://www.youtube.com/watch?v=PzxQ6g-p7U0

On muuten kohtuullisen hyvä pomppu kun vertaa "juoksijan" pään korkeutta ja aidan korkeutta.

X-terra
18.09.2019, 00.16
Miehille tuo nykyinen aitakorkeus (42 tuumaa) on kyllä ihan riittävä, mutta naisillla voisi aita korkeutta nostaa vaikka 36 tuumaan niin pidemmätkin juoksijat joutuisivat aitomaan aidat... 36 tuumaa olisi sama, kuin miesten pitkissä aidoissa, joten se rimmaisi hyvin myös siihen. Nykyisinhän osa naisista juoksee vain aidoista yli. Varsinkin naisten pitkissä aidoissa, jossa aitakorkeus on 30 tuumaa, on aitojen korkeus lähinnä naurettava verraten urheilijoiden kykyyn.

tempokisu
18.09.2019, 10.02
Puolimaratonin uusi ME 58:01.
https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000006239731.html

2:45/km... eli 27:30 kymppi. Saa siinä pistää tossua toisen eteen. Radalla juostuna tekisi tasan 66s/kierros.

:D onko toi miesten...kuitenkin just äskön Annemari hölkkäsi puolimaratonin 1.20 ja Mira Tuominen ( entinen Valkeakosken ikuinen suurlupaus no2) 1.22 onkohan se kiva vaan voittaa vaikka on ihan surkea tulos?

No, joka tapauksessa Dohan MM-naisten maratonille enää...9 päivää.

Esko
18.09.2019, 13.20
Aitajuoksuun sais lisää mielenkiintoa kun laitettaisiin aitoihin vähän korotusta:

https://www.youtube.com/watch?v=PzxQ6g-p7U0

On muuten kohtuullisen hyvä pomppu kun vertaa "juoksijan" pään korkeutta ja aidan korkeutta.

Stefan Holmin sulavaliikkeinen hyppelyhän on tässä lajissa ihan klassista.

https://youtu.be/WVZ3ZcorTF0

On se helppoa kun sen osaa.

Concorde
23.09.2019, 05.46
Väärin harjoiteltu: https://www.iltalehti.fi/yleisurheilun-mm-kisat-2019/a/1b5b7c5e-6d13-4ad1-b20a-e436f80325c8

Peräti 43 suomalaista on voittanut 2000-luvulla yleisurheilun juniorien arvokisamitalin. Vain kaksi heistä on kehittynyt aikuisten sarjan mitalistiksi.

Firlefanz
23.09.2019, 07.42
Pahoittelen jo etukäteen sitä etten seurannut linkkiä ja lukenut juttua (jossa ehkä kenties mahdollisesti vaikka sitä suuresti epäilen tämä kerrottiinkin) ja tiedustelen millaisia mahtavat olla luvut kun asiaa tarkastellaan eurooppalaisittain ja eri maiden osalta?

PS Olisin mä tietysti voinut yrittää kaivaa lukuja esiin hakemalla joku asiasta (varsin todennäköisesti) tehty ja netistä luettavissa oleva tutkimus, mutta oikeastaan haluan vain kommentoida että tuommoisten lukujen esittäminen irrallisina, ilman vertailukohtia, ei kerro oikein muuta kuin sen että voi olla niin että menestys junioreiden arvokisoissa ei yleensäkään ole kovin hyvä ennuste menestykselle aikuisten arvokisoissa.

PPS Voisi olla kiinnostavaa sekin millaisia luvut olisivat jos otettaisiin vaikkapa lajifinalistit/12 parasta. Voisin kuvitella että silloin molemmissa menestyneiden prosentuaalinen osuus olisi (huomattavasti tai jonkin verran) suurempi, niin meillä kuin muuallakin.

Googol
23.09.2019, 19.30
Junnukisoissa vastustajina on pääasiassa ehkä parin ikäluokan huiput, tai niistäkin vain se osa, joka viitsii osallistua. Aikuisten kisoissa taas vastaan tulee ainakin 8 - 10 ikäluokan huiput, joten joltain junnupronssimitalistilta vaadittaisiin kohtuullisen isoa tasonnostoa aikuisten mitaleille.

tempokisu
26.09.2019, 23.59
^ ja kun näitä juniorikisoja on nykyisin vähän joka ikäluokalle, yleisurheilussa ja hiihdossa, onko tarkoitus nostaa junioreitten itsetuntoa että mä oon hyvä, vaikka oikeesti vain valitun pienen porukan keskellä hyvä? No, 80-luvulla oli parikin ihmesuurlupausta, joista ei mitään ikinää tullu.

Mutta nyt on ollu vaikka miten paljo uutisointia miten huonot hotellit ja ongelmat ilmastoinnin kanssa ...mä näen että jo etukäteen haetaan "hyviä" selityksiä miksi ei sitten pärjätty. On kuuma, mutta ilmastointi pitää hotellihuoneen kylmänä, tuli nuha ja seliseli...

Huonounisen penkkiurheilijan kannalta Dohan MM-kisat käydään just sopivaan aikaan, huomenna tähän aikaan naisten maraton on vasta alkutekijöissään...

Mutta mitäh? Iltiksen tässä kuvassa yksi on Alisa Vainio ?? mä en tunnista mutta ilmeisesti toi täältä katsottuna oikeenpuolimmainen...ja mun neuvo on että ole vaan oma itsesi äläkä yritä typeriä juttuja kuten hiustenpidennys...

https://is.mediadelivery.fi/img/978/c1ebd18dc87440989a195a0b8eefd7d6.jpg.webp

Munarello
27.09.2019, 07.28
Röhöm, lekuri tuossa yläpuolella taitaa väittää, että homeinen sisäilma ja röökinkäry nuhjuisessa hotellihuoneessa on aivan joutavaa kitinää. Vielä kun saisi jonkun naapurihuoneeseen kattiloita paukuttamaan niin olisi varmaan optimaaliset olosuhteet valmistautua kauden pääkisoihin? Ja nuo muut kotkotukset? Kaikki vaan aikakoneella seitkytluvun kouvostoliiton ankeuteen kunnolla Reenaamaan! Sääh. :D Norskien piti muuten majoittua samaan hotelliin kuin suomalaisetkin, mutta vaihtoivat saman tien hotellia, varaa kun vissiin on. Suomalaiset, svedut sekä muut persaukiset joutuvat jäämään.

Poimintana päivän suomalaiset:
17.10 N 800 m, alkuerät Sara Kuivisto
17.30 N Seiväs, karsinta Wilma Murto
18.10 N Moukari, karsintaryhmä B Krista Tervo
18.40 N Korkeus, karsinta Ella Junnila
19.00 N 3 000 m ej, ae Camilla Richardsson
19.25 M 3-loikka, karsinta Simo Lipsanen
23.59 N Maraton Anne-Mari Hyryläinen, Alisa Vainio

tempokisu
27.09.2019, 07.55
^ sori nyt vaan mutta en kirjoittanu rivien väliin mitään, sun omien sinivalkoisten silmälasien takaa sä nyt kommentoit :D mun käsittääkseni kauhisteltiin vaan yleisolosuhteita, että on viileetä ja ankeet huoneet. Kuvittelivatko että kun Dohassa ollaan niin kyllä siellä nyt urheilijoille vähintään sviitit on. Mutta mitä katselin kuvia wc-kylppäristä, niin kelpaisi oikein hyvin, paljon hienomman oloista kun vaikka mun asunnossani.
Jokusen kerran liiton valkkaamassa kisahotellissa ollut, paras oli Ahvenanmaalla kun veskinä toimi ulkohuussi. Yhdessä hotellissa ei tullu lämmintä vettä, ja takki päällä piti nukkua kun oli aika viileetä. Ei ne kisatkaan hyvin sujuneet, mutta ei ollu majapaikan vika.

Mutta oliko järkevää laitatuttaa hiustenpidennykset just Dohan kisoihin? ( tai ylipäätään) ja ilmeisesti tommoiset tummat kulmakarvat on nyt muotia....

hcfreak
27.09.2019, 08.13
No eikait sillä mittää pidennyksiä ole. Tommoset hiukset sillä minusta aina on ollu.
Ja kyllähän ne jotku ruukaa meikatakki. Tosin alisan ei tarvis.

Tais tempo taas herätä väärällä jalalla :D

callahan
27.09.2019, 08.16
ha hah, tän päivän hesarissa "Antti Ruuskasella paukut yllätykseen" Onhan se hieno mies, kuten kuuluu sanoa mutta eppäilen "paukun" kovuutta eli luulen että ei saata päästä ees loppukilpailuun.

Munarello
27.09.2019, 08.35
Juupajuu, tuoltahan niistä hotellin ongelmista voi lukea:
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006251354.html
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006251964.html
On siis ollut "jäteveden hajua, hometta kylpyhuoneessa ja huono ilma” sekä se, että Vainion huoneeseen tulee tupakan hajua. Kyllä tuommoisista asioista on perusteltua olla tyytymätön. Kun nyt ollaan muutenkin asian ytimessä, niin pitääpä kysyä että mitä haittaa näistä väitetyistä hiustenpidennyksistä sitten on?

F. Kotlerburg
27.09.2019, 08.49
Tohtorin vois bannata tästä topicista kisojen ajaksi niin voisi pysyä topic jopa lukukelpoisena.

Jim717
27.09.2019, 09.27
Ei ole tullut tätä ketjua seurattua, koska rasittaa lukea tempokisun samaa itkuvirttä kerrasta toiseen. Ainainen kateellinen valitus suomalaista naisurheilijoista ja omien vanhojen urhelukokemusten korostaminen. Miksi tempokisulle ei voisi pyhittää vain sitä nahkiaisketjua, eli sinne hän saisi kirjoittaa mitä vain, mutta ei muihin ketjuihin. Käsittääkseni tämä pitisi olla teknisesti mahdollista ?

LJL
27.09.2019, 09.38
Yksi mikä auttaa on hylkylista, mutta se ei ratkaise keskustelun huonoa laatua. Sinänsä harmillista että kiinnostavasta aiheesta ei saatu hyvää keskustelua aikaiseksi, tämä vääntö siis alkoi jo viisi vuotta sitten (!) kun topiikan avasin. Taisi olla ensimmäinen palaute Kisulle sivulla 2.

tempokisu
27.09.2019, 10.37
^:D

No, iltiksen videossa taustalla näkyy kyllä aika hienon hotellin aula, näyttäisi urheilijoita siellä taustalla talsivan..videolla siis Tapani Salo ja Santtu Silvennoinen jutustelevat suomalaisurheilijoiden menestysmahdollisuuksista kisoissa

https://www.iltalehti.fi/yleisurheilun-mm-kisat-2019/a/8cc08878-534b-4d9f-910d-610efc52868a

VesaP
27.09.2019, 13.43
Yksi mikä auttaa on hylkylista, mutta se ei ratkaise keskustelun huonoa laatua. Sinänsä harmillista että kiinnostavasta aiheesta ei saatu hyvää keskustelua aikaiseksi, tämä vääntö siis alkoi jo viisi vuotta sitten (!) kun topiikan avasin. Taisi olla ensimmäinen palaute Kisulle sivulla 2.

Huh, kävin tsiikaa tämän ketjun ensimmäisen sivun niin puolet ekan sivun viesteistä on eräältä samalta foorumistilta ja sävy on aika negatiivinen jokaisessa viestissä. Aika totaalisen jäätävä aloitus. Tätä samaa jatkunut siis jo sivulle 33 ja 5 vuotta! Karua.

Ja mitä väliä jos joku aula on hieno jos sisällä huoneissa haisee paska, luteet juoksee nurkissa ja homeet hyppii silmille.

LJL
27.09.2019, 13.45
Tätä samaa jatkunut siis jo sivulle 33 ja 5 vuotta! Karua.

Se, jos mikä, on niin sanotusti uli-ulin arvoinen urheilusuoritus.

https://youtu.be/zbG0k3RyVr0

Concorde
27.09.2019, 18.02
Vilma jäi harmittavasti 435. Ellallakaan ei kovin vahvaa aloitusta ole, mutta toivottavasti petraantuu. Harmittaa, jos toi 170-pudotus ratkaisee jossain tasatilanteessa myöhemmin.

hcfreak
27.09.2019, 18.29
Nojoo epäonnistumaan suomalaiset aina näihin kisoihin tulee vaikka pitäs olla parhaassa vireessä.
Wilma on kyl vähä pullukassa kunnossa. Varmasti lentäis kevyemmin riman yli ku sais noi ylimääräset pois

Pekka L
27.09.2019, 19.19
Mutta 5000m alkuerässä juoksee Kissa!
https://www.iaaf.org/athletes/uganda/stephen-kissa-316764

tempokisu
27.09.2019, 22.39
Aivan odotetusti on kisat alkaneet suomalaisten osalta;

– Oli tosi huono päivä. Kausi on ollut todella pitkä ja raskas. Tunsin oloni henkisesti ja fyysisesti väsyneeksi. ( Camilla Richardsson)

Hirvee hinku kisoihin ( paitsi se toinen ottelijatar ) ja tulosrajaa yritetään koko kesä, sitten onkin liian kuumaa ja kylmää ja ollaan väsyneitä...

OFF: ^ mä olen bongannu myyjän jonka sukunimi on Paska, tervetuloa Suomeen oot varmana suosittu :D

ps. tuossa just kun haastatellaan Hyryläistä, näyttää olevan kyllä hieno hotelli.

pulmark
28.09.2019, 00.17
Jääpallon MM-mitalisti Alisa Vainio etenee kohti 30 sakkia, Hyryläinen samassa ryhmässä. Valmentaja ei antanut mitään sen kummempaa tulostavoitetta kuin että ehjä juoksu. Aika paljon keskeytyksiä jo tähän mennessä kun 20km on juostu.

PS. Alisalla teki viimeinen 10km tiukkaa, maaliin sinnitteli kuitenkin, sijoitus taisi olla 26. Hyryläinen vähän paremmin, sijoitus 20 sakkiin.

tempokisu
28.09.2019, 05.42
No ihmetyttää kyllä että kisat myönnetään paikkaan, jossa on niin kuumaa että urheilijoiden pitää yöllä juosta, ja sittenkin on tukalaa ja tuskaista. Vähän alle 3 tuntia oli Alisan aika, tätä suoritusta varmaan ilolla muistele.

callahan
28.09.2019, 07.17
No ihmetyttää kyllä että kisat myönnetään paikkaan, jossa on niin kuumaa että urheilijoiden pitää yöllä juosta, ja sittenkin on tukalaa ja tuskaista. Vähän alle 3 tuntia oli Alisan aika, tätä suoritusta varmaan ilolla muistele.

Jotku maratoonarit ja kävelijät joutaakin urheilla yöllä, kuka välittää ;) (no ei vaa) Vähän jos viitsit etsiä tietoa niin löydät syyn miksi kisat myönnettiin Qatariin.

hcfreak
28.09.2019, 18.45
Vähä semmonen kutina että yksikään suomalainen ei selviydy maaliin tänään kävelyssä.
Eilinen maratooni jo näytti niin pahalta. Kävelyssä nuita keskeytyksia tulee yleensä enemmän

Kuhan
28.09.2019, 19.25
Oikea ratkaisu. Jos olisin kävelyä alkanut harrastamaan kilpailullisesti, olisin keskeyttänyt kaikki kisat heti valmennusrahan myöntämisen jälkeen. Menee ihminen tosi huonoon kuntoon fysiologiassaan tuon lajin harrastamisen myötä ajan saatossa.

pulmark
28.09.2019, 20.47
Hieno naisten kymppi, hyvä taistelu. Etiopian Gidey yritti syödä Hollannin Hassanin kirin lähtemällä 4 kierrosta ennen maalia kovaan vetoon. Sai 15 metrin eron mutta Hassan tuli takaa, otti kiinni ja viimeisen kierroksen takasuoran alussa erkani Gideystä ja voitti kisan.

tempokisu
29.09.2019, 22.30
Hienon näköistä naisten satanen, ne kaikki valot sun muut. Tosin ihmetyttää eikö tuommoiset hius-viritelmät ole haitaksi, ilmeisesti jamaicalaisilla ei ( sori mutta kammottava peruukki jamaicalaisilla, erityisesti Fraser-Prycella, ...)

Ja tuhat kertaa paremman näköistä näin omilla hiuksillaan, mutta jos se on sitten joku ohjelmanumero minkälaisilla hiuksilla tänään kisataan...:

https://img.olympicchannel.com/images/image/private/t_16-9_380/v1563726266/primary/a9yh2zs1l1wgeepp92pm

Kuhan kanssa samaa mieltä, rumin urheilulaji ikinä ja myös katsojan tekee pahaa...

Juha Lehtinen
29.09.2019, 22.37
Aika hieno suoritus Angelica Bengtssonilta naisten seiväshypyssä. Oma seiväs poikki kolmannella yrityksellä 4,80m ja sitten lainaseipäällä uusinta yrityksellä yli. Miesten kolmiloikka finaali oli myös korkeatasoinen. Itse nautin enemmän urheilusuorituksista enkä niinkään piittaa ulkonäkö asioista.

Jim717
29.09.2019, 22.58
Oli kyllä uskomaton suoritus Angelica Bengtssonilta. Vaatii kovaa henkistä kanttia.
Fraser-Pryce ei ole hidastunut 32 vuotiaanakaan Juoksi sadasosan päähän ennätyksestään, jonka teki 7 vuotta sitten.
Huomenna on kiinnostava päivä. Ainakin saa jännittää, tuleeko norjaa enemmän kuin 1 mitalli 5000m:llä. Naisten 3000m esteissä mentänee alle 9 min Beatrice Chepkoec:n toimesta.Hänellä on sulava juoksutekniikka. Ehkä myös Emma Coburn saattaisi parantaa omaa ja USA:n ennätystä alle 9 min.

Juha Lehtinen
29.09.2019, 23.04
Oli kyllä uskomaton suoritus Angelica Bengtssonilta. Vaatii kovaa henkistä kanttia.
Fraser-Pryce ei ole hidastunut 32 vuotiaanakaan Juoksi sadasosan päähän ennätyksestään, jonka teki 7 vuotta sitten.
Huomenna on kiinnostava päivä. Ainakin saa jännittää, tuleeko norjaa enemmän kuin 1 mitalli 5000m:llä. Naisten 3000m esteissä mentänee alle 9 min Beatrice Chepkoec:n toimesta.Hänellä on sulava juoksutekniikka. Ehkä myös Emma Coburn saattaisi parantaa omaa ja USA:n ennätystä alle 9 min.
Itse ajattelin ennakkoon että Ta Lou olisi ykköshaastaja Fraser-Prycelle mutta Asher-Smith näyttää olevan myös elämänsä kunnossa.

tempokisu
29.09.2019, 23.07
...espanjalainen naiskävelijätär on kävelly 20km aikaan 1.25 ja osia....suomalaiset on "juosseet" tänä syksynä puolimaratonin 1.20-1.22 ...
Tänään paistamolla jo totesin että ei nämä kisat kovasti kiinnosta kun urheilijasukupolvi on vaihtunu eikä ole sillee "tuttuja mukana"

hcfreak
30.09.2019, 07.09
Tietääkö joku functiota tai syytä noille jamaikalaisten naissprintterien peruukeille? Häiritsee :D

Munarello
30.09.2019, 07.19
Jos kiinalaiset olisivat napanneet neloisvoiton 20km kävelystä, niin olisi varmaan pitänyt taas kantaa telkkari järveen.

tempokisu
30.09.2019, 07.38
Jotku maratoonarit ja kävelijät joutaakin urheilla yöllä, kuka välittää ;) (no ei vaa) Vähän jos viitsit etsiä tietoa niin löydät syyn miksi kisat myönnettiin Qatariin.

Joo on tiedossa ne koukerot :p ehkä sääolot oli kisoihin osallistuvien urheilijoidenkin tiedossa mutta luultavasti kuumuus + kosteus yllätti silti.

Mä en tiedä syytä jamaicalaisten peruukeille, mutta uskoisin että vasta kun on tarpeeksi huippu, on varaa vähän leikitellä. Miksi ylipäätään just sprintterit meikkaa ja lakataan kynnet ( usein jotkut rakennekynnet vielä...ja tätä oli jo vuosikymmeniä sitten...) sun muuta, mitä taas maratoonarit ei kovasti harrasta...se kisasuoritus on vähän kun esitys, show ja jos on siis tarpeeksi kova, voi laittaa näyttävämmät show-tamineet. Kun sitä esitystä kuitenkin näytetään kymmenen kertaa uusintaja ja hidastuksena, erityisesti tämä koskee siis lajia N 100m. Fraser-Pricelle peruukista näyttää tulleen jo "tavaramerkki" ja yleisö on pettynyt kun ----- häh, omat hiukset.

LJL
30.09.2019, 08.22
Jos kiinalaiset olisivat napanneet neloisvoiton 20km kävelystä, niin olisi varmaan pitänyt taas kantaa telkkari järveen.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että milloin oli edellinen tilanne että se piti kantaa järveen? :D

Ei oo ehtinyt yhtään katsoa kisoja... :( Penkkiurheilulle ei ole yksinkertaisesti aikaa. Poikani tosin on vuoden verran harrastanut yleisurheilua, mutta 1,5h treeneistä menee tunti työntekoon vaikka mielellään katsoisin koko reenit.

fiber
30.09.2019, 08.36
Tietääkö joku functiota tai syytä noille jamaikalaisten naissprintterien peruukeille? Häiritsee :D
Ainakin Shelly-Ann diggaa hiusvärkkejä niin, että sanoo haastattelussa miettivänsä Dohaan menoa enemmän peruukin laiton kuin juoksun kannalta: https://www.bbc.com/sport/athletics/49755010

Juha Lehtinen
30.09.2019, 08.47
Peruukeista kun nyt puhutaan niin toisilla ne pysyy päässä ja toisilla ei.

https://www.youtube.com/watch?v=9tk9YqhzHYY

Munarello
30.09.2019, 11.03
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että milloin oli edellinen tilanne että se piti kantaa järveen? :D

Jaahas. Eikös niitä kannettu viime talven MM-hiihdoissa ihan urakalla järveen.

LJL
30.09.2019, 11.46
Jaahas. Eikös niitä kannettu viime talven MM-hiihdoissa ihan urakalla järveen.

Voi hyvin olla. Luulen että myös merialueilla lepää lukuisia telkkareita (Shimanon 105-pakkojen vieressä)

MäkiHiiri
30.09.2019, 18.08
Sattuu ja tapahtuu sohvalla: poika hyppäsi puoli metriä, kun äiti karjaisi suosikilleen: "Juokse nainen!" Joskus sitä tempaantuu hurmokseen.

r.a.i
30.09.2019, 21.25

Kaikenlaisilla naisellisilla jutskilla saadaan vähän peiteltyä teston ja GH:n aiheuttamia maskuliinisia piirteitä.

LJL
30.09.2019, 21.30
Kaikenlaisilla naisellisilla jutskilla saadaan vähän peiteltyä teston ha GH:n aiheuttamia maskuliinisia piirteitä.

Semenjan Kasterin olisi kannattanut myös kokeilla isoa peruukkia. Tosin se ei olisi auttanut

Jim717
30.09.2019, 21.59
Tänään oli hienoja kisoja. 5000 metrillä Etiopialaisten piti tehdä vauhtijuoksu, että Jakob Ingebrigtsen ei päässyt hyödyntämään 1500 metriltä tuttua kiriä.
Naisten 3000m esteissä mentiin alle 9 min. Naisten korkeudessa 2 hyppääjää 204 joista toinen teki nuorten ME:n.
lopuksi Karsten Warholm voitti jälleen kerran Raj Benjamin

Kuhan
30.09.2019, 22.13
Ja puolisuomalainen, suomea puhuva Daniel Ståhl otti mestaruuden kiekossa.