Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Cyclocrossia 1000-1200e haarukasta

VillemT
08.08.2014, 12.13
Terve! Tarkoituksena hankkia Cyclocross-pyörä ja olenkin tässä jo viikkoja metsästänyt sopivaa. Merkillä ei varmaan kauheana väliä, mutta vaatimuksina nyt olisi ainakin Shimanon 105 osat ja levyjarrut. Näissä vaatimuksissa voin tietenkin taipua jos tulee hyviä syitä. Oikeastaan ainoa syy miksi pyörää ei ole vielä löytynyt on oikeiden kokojen puute. Pituutta 170cm ja jalka mittana 74cm, pituuden puolesta siis runkona varmaan 50-52cm, mutta jalka näyttäisi 48cm. Tietenkin malleissa on vielä omat eronsa. 49cm runko olisi varmaan ollut paras, mutta en ole löytänyt hintahaarukkaan osuvaa pyörää jota olisi enää myynnissä. Veikkaisin että 52cm on jo iso tai hieman epämukava, mutta osaako joku sanoa kuinka paljon vaikuttaa jos runko on hieman pieni (jos 48cm jääkin pieneksi). Valitettavasti kokojen testailu on hieman hankalaa, koska alueelta ei vain löydy liikkeitä joissa olisi asiantuntevaa porukkaa tai cyclocross-pyöriä saatavilla (2 liikettä lopettanut, yhdessä vain pari isoa pyörää). Tuosta 48cm kyselin tarkemmin ihan sen takia koska tuossa selaillessa kohdalle osuikin yksi Merida CYCLO CROSS 4-D Shimano 105 2014 http://2014.merida-bikes.com/en_int/bikes/cross/cyclo-cross/2014/cyclo-cross-4-355.html hintaan ~1000e. Merida onkin ilmeisesti ihan luotettava ja osittain kehuttu merkki. Joten mielipiteitä pyörästä, muita ehdotuksia ja keskustelua onko väliä jos pyörä onkin vaikka 2cm tai enimmillään 4cm liian pieni (ennemmin pieni kuin iso) otetaan vastaan. Anteeksi jos teksi tulee putkeen, jostain syystä en voi työkoneella lajitella sitä.

nure
08.08.2014, 16.49
Jos neljä senttiä liian pieni niin unohda!

Frosty
08.08.2014, 17.27
Runkokoot mitataan vaihtelevasti. Kannattaa selvittää rungon reach-mitta ja stack-mitta, ja mieluiten kokeilla oikein säädetyllä ajoasennolla.

TERU
08.08.2014, 17.41
Vain viisi milliä lyhyempi vaakamitta ja saman korkuinen emäputki, vaakaputki laskee pienemmässä reilusti. En pitäisi mahdottomana 48 kokoa, ehkä stemmin joutuu vaihtamaan 100 mm pitkäksi. Aluhaarukka epäilyttää enemmän, mutta jos sen tietää hankkiessa, niin mitäpä tuostakaan. Kypsyttely on mukava vaihe hankinnassa...

mursu
08.08.2014, 19.06
Terve! Tarkoituksena hankkia Cyclocross-pyörä ja olenkin tässä jo viikkoja metsästänyt sopivaa. Merkillä ei varmaan kauheana väliä, mutta vaatimuksina nyt olisi ainakin Shimanon 105 osat ja levyjarrut. Näissä vaatimuksissa voin tietenkin taipua jos tulee hyviä syitä. Oikeastaan ainoa syy miksi pyörää ei ole vielä löytynyt on oikeiden kokojen puute. Pituutta 170cm ja jalka mittana 74cm, pituuden puolesta siis runkona varmaan 50-52cm, mutta jalka näyttäisi 48cm. Tietenkin malleissa on vielä omat eronsa. 49cm runko olisi varmaan ollut paras, mutta en ole löytänyt hintahaarukkaan osuvaa pyörää jota olisi enää myynnissä. Veikkaisin että 52cm on jo iso tai hieman epämukava, mutta osaako joku sanoa kuinka paljon vaikuttaa jos runko on hieman pieni (jos 48cm jääkin pieneksi). Valitettavasti kokojen testailu on hieman hankalaa, koska alueelta ei vain löydy liikkeitä joissa olisi asiantuntevaa porukkaa tai cyclocross-pyöriä saatavilla (2 liikettä lopettanut, yhdessä vain pari isoa pyörää). Tuosta 48cm kyselin tarkemmin ihan sen takia koska tuossa selaillessa kohdalle osuikin yksi Merida CYCLO CROSS 4-D Shimano 105 2014 http://2014.merida-bikes.com/en_int/bikes/cross/cyclo-cross/2014/cyclo-cross-4-355.html hintaan ~1000e. Merida onkin ilmeisesti ihan luotettava ja osittain kehuttu merkki. Joten mielipiteitä pyörästä, muita ehdotuksia ja keskustelua onko väliä jos pyörä onkin vaikka 2cm tai enimmillään 4cm liian pieni (ennemmin pieni kuin iso) otetaan vastaan. Anteeksi jos teksi tulee putkeen, jostain syystä en voi työkoneella lajitella sitä.

Itsellä tuliterä (100 km ajettu) Cube Cross Race Disc, meikällä pituutta 174 cm. Runkokoko on 56 ja tuntuu olevan aivan nappiin valittu, ei ainakaan kolota paikkoja yhtään. Jos Cubea harkitset niin 53 eli pienin koko sopinee sulle hyvin.

VillemT
08.08.2014, 19.38
Kiitos vastauksista!

Paikallisesta kivijalasta löytyi yks Mediran 52 kokoa oleva CC, en vaan kysynyt oliko se sarjaa halpa vai kallis. Täytynee käydä testaamassa tai ainakin katsomassa. Pidän myös tuon Cuben mielessä, hintakin tuntuu osuvan kohdilleen jos niitä nyt vielä löytyy jostain.

HC Andersen
08.08.2014, 20.40
Planet X - XLS 105 löytyy omasta tallista, ei pahaa sanottavaa. Linkkiä en jaksa kännykällä kaivaa.

TERU
08.08.2014, 20.52
http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXXLS105/planet-x-xls-shimano-105-cyclocross-bike

Ei paha ja näyttää löytyvän pientäkin kokoa.

HC Andersen
08.08.2014, 21.09
XLS:än hinta ja kiekot on muuttunut siitä kun itse ostin, sillon lähtöhinta oli n. 1,2k€

N.N.
09.08.2014, 21.27
http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXXLS105/planet-x-xls-shimano-105-cyclocross-bike

Ei paha ja näyttää löytyvän pientäkin kokoa.
Onko jollakulla kokemusta tuosta Planet X -fillarista? Entäpä miten onnistuu lokasuojien ja pakkarin asentaminen täyshiilikuiturunkoon? Vai eikö?

HC Andersen
09.08.2014, 21.46
Mulla on tuo Planet X:ä, ei pahaa sanottavaa... Siihen saa joitain pikalokareita kiinni, pakkarista ei hajuakaan

joniakaidiot
09.08.2014, 22.22
Mullon kans tuo planet x force-osilla. Hyvin toimii krossikisaillessa ja maantiekumeilla myös maantieajossa.

N.N.
10.08.2014, 00.36
Mulla on tuo Planet X:ä, ei pahaa sanottavaa... Siihen saa joitain pikalokareita kiinni, pakkarista ei hajuakaan

pakkari ei taida onnistua, joten ei yleisfillari/talvilenkkikäyttöön

N.N.
10.08.2014, 00.41
Etsiskelen pyöräilyharrastusta aloittavalle vaimolle cyclocrossia. Käyttö 1) 15 km työmatkat hiekkatietä (lokarit), 2) hyötyajot, kuten kaupassa käynti: tavarateline välttämätön (alumiinirunko), 3) maantielenkit asvaltilla. Saa mennä maks parillasadalla otsikon hintahaarukan ylikin. Mielellään vähintään 105 osat. Olisiko suositusta/ostopaikkaa (Hki)? Ai niin, ja pitää olla hauskan värinen.

vilaho
10.08.2014, 04.29
Kiitos vastauksista!

Paikallisesta kivijalasta löytyi yks Mediran 52 kokoa oleva CC, en vaan kysynyt oliko se sarjaa halpa vai kallis. Täytynee käydä testaamassa tai ainakin katsomassa. Pidän myös tuon Cuben mielessä, hintakin tuntuu osuvan kohdilleen jos niitä nyt vielä löytyy jostain.

Heps!

Ite kävin kans koeajamassa kahta erikokoista Meridaa ennen ostopäätöstä keväällä. Olen 178cm ja pyörät oli 52 ja 55 cm. Minulle 55cm tuntui paremmalle jo pienen koeajolenkin jälkeen. Nyt olen sillä yli 3000km ajellut ja aika pienillä hienosäädöillä selvinnnyt. Mulla CC 5-D (2014) ja olen ollut todella tyytyväinen pyörään!

Reissumies
10.08.2014, 11.03
Ostin keväällä Meridan Cyclocrossin 4-D Shimano 105 ja nyt takana about 500 kilsaa. Olen ollut erittäin tyytyväinen pyörään. :-) Pituutta on 172 ja ostin koon 52 ja mulle se on ainakin ollut juuri sopiva koko.

Ulkorengas
10.08.2014, 15.01
Etsiskelen pyöräilyharrastusta aloittavalle vaimolle cyclocrossia. Käyttö 1) 15 km työmatkat hiekkatietä (lokarit), 2) hyötyajot, kuten kaupassa käynti: tavarateline välttämätön (alumiinirunko), 3) maantielenkit asvaltilla. Saa mennä maks parillasadalla otsikon hintahaarukan ylikin. Mielellään vähintään 105 osat. Olisiko suositusta/ostopaikkaa (Hki)? Ai niin, ja pitää olla hauskan värinen.

Kona Rove 2013, ostospaikkana valitettavasti lienee enää tässä vaiheessa vain Bikester.fi. Runkomateriaali ei mene spekseihin, mutta tässä taauksessa se ei ole ongelma.

VillemT
11.08.2014, 19.46
Tänään kävin testaamassa tuosta medirasta kokoa 52, oli aika rajoilla jota myyjäkin sano, 48 kyllä menisi sitten pieneksi. Kaupat kuitenkin tuli tehtyä kun hintana oli 1000e, mutta pitää nyt makustella tuota ja toivoa että se nyt sopii lopulta kun pitempiä lenkkejä käy ajamassa.

hkultala
12.08.2014, 10.53

Puuttui oleellinen tieto eli vaimon koko. Monista malleista ei löydy pienelle naiselle sopivaa kokoa(tarpeeksi lyhyttä).

latuman
12.08.2014, 12.43
Kona Rove 2013, ostospaikkana valitettavasti lienee enää tässä vaiheessa vain Bikester.fi. Runkomateriaali ei mene spekseihin, mutta tässä taauksessa se ei ole ongelma.

Komppaan, Kona Rove tarjouksesta. Pitäisi irrota 1300e hintaan, veikkaanpa. Omistanut kaksi cyclocrossia joista tämä ehdottomasti mulle parempi. Pystympi ajoasento, teräsrunko, yms mukavuudet. En ole loppuun viritetty huippu-urheilija, joten oikeasta kisacyclosta sain vaan paljon erilaisia kipuja.

Ulkorengas
12.08.2014, 14.15
Roven vm 2013 saa tällä hetkellä tonnilla, mutta pienet koot ovat loppu. Ei siis ollutkaan hyvä vihje.

Kalnis
12.08.2014, 22.17
Samma här, tein kaupat Meridasta pe ja koko 48, pituutta itsella 166 ja vielä " lyhytjalkanen", hain etelä-pohjanmaalta pe, la ajelin rouvan kans ( meridan hybridi ) Jyskälässä pitkin ja poikin koko päivä, ei laskettu kilometrejä, nyt kotipuolessa eka pitkä lenkki, voin sanoa, että tykkään eka kokemusten perusteella

Hippa
23.10.2018, 11.07
Otsikon mukainen pyörä olisi haussa. Olen hankkimassa uutta pyörää, ja muutamaa cyclocrossia pääsin kaupassa kokeilemaan. Se oli niin mukava ajaa, että sellainen varmaan täytyy hankkia.

Pyörä tulisi ympärivuotiseen käyttöön, enimmäkseen työmatkoilla Helsingissä, asfalttia pääasiassa ja keskuspuiston hiekkapolkuja jonkin verran. Pituutta itsellä 186 cm ja jalka sisäpintaa pitkin noin 87 cm. Vaatimuksia olisi nastarenkaiden mahtuvuus (ehkä 35 mm), hydrauliset levyjarrut ja lokasuojat, mielellään hiilikuituinen etuhaarukka ja muutenkin kevyt runko, josta kyllä voi tinkiä.

Kokeilin Ridleyn X-Bow -pyörää ( http://www.cyclecenter.fi/tuote/ridley-cyclocrossari-x-bow-20-disc-2017/ ), sekä kokoa L että XL, Shimano Tiagran osat. Hyvä oli ajaa ja saisin sen hyvään hintaan ja ainoa miinus oli mekaaniset levyjarrut. Hydrauliset tahtoisin, koska olen lukenut niiden olevan talvella luotettavammat ja tykkään hydraulisten tuntumasta enemmän. Pohdin, olisiko järkevää hankkia em. cyclocross ja itse vaihtaa siihen hydrauliset levyjarrut, Shimano Tiagra tai 105 varmaan. Mitä mieltä olette? Selviääkö pelkällä jarrukahvojen/vaihtajien, kaapeleiden ja jarrusatuloiden vaihdolla? Jarrulevyt?

Toinen vaihtoehto taitaa olla kyttäillä käytettyjä pyöriä. Vai voiko aleista löytyä cyclocrossari hydraulisilla levyjarruilla tuohon 1000 e pintaan?

Munarello
23.10.2018, 15.32
^Eipä se jarrujen vaihtaminen tuommoisessa tapauksessa kuulosta taloudellisesti kovinkaan järkevältä, kun katsoo vaikka shimanon rs-405 ja rs-505 sti-settien hintoja verkkokaupoissa. Itse varmaan ostaisin suoriltaan pyörän, jossa on valmiiksi sopivat osat. Vaihtaa pitää vähintäänkin kahvat ja itse jarrut. Levyjen vaihto ei välttämätöntä mutta nehän tulee ainakin joissain seteissä mukana ja vaihtajia ei tietenkään tarvitse vaihtaa. Tokihan voi pyöräkaupassa tiedustella, onnistuisiko ostamisen yhteydessä samalla vaihtamaan osat mieleisiin jos sillä saisi kustannuksia minimoitua. Ja vaikka nestejarrut pääsääntöisesti paremmat onkin, niin eihän nuo BB-seiskat nyt niin huonot ole ettei niilläkin ajelisi. :)

Hippa
23.10.2018, 18.46
Liikkestä tiedustelinkin hintaa sille, että vaihtaisivat siellä hydrauliset jarrut mekaanisten tilalle. Myyjä ei hintaa sanonut, mutta sanoi että tulee niin kalliiksi, ettei kannata.

Täytynee katsella käytettyjä ja alepyöriä ja toivoa, että hyvä tulee vastaan.

hitlike
24.10.2018, 00.41
Mikäli tuo pyörä on muuten mieluinen, niin älä jarrujen takia jätä ostamatta. Tosiaan hydrauliset kannattaa jälkiasennuksena unohtaa, mutta itse tekisin niin että ottaisin nuo BB7:t uutena irti ja TRP Spyret tilaukseen (paras mekaaninen jarru koska kaksipuoliset männät). Laitat käyttämättömät BB7:t myyntiin Fillaritorille 35€/kpl joten saat ikäänkuin toisen Spyren ilmaiseksi.

https://www.bike-components.de/en/TRP/Spyre-Brake-Caliper-p55357/

Mohkku
25.10.2018, 20.02
Tuntuma on toki hydraulisissa yleensä parempi, mutta luotettavuudessa eroa ei ole sellaista määrää, että mekaanisten hylkiminen olisi perusteltua. Takajarrun sijoituskaan ei ole herkkä jäätymiselle. Huolto on mekaanisiin helppo tehdä itse, ei tarvi opetella ilmausta. Eli tuolla budjetilla bb7 on hyvä valinta.