PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hyvä yleiskenkä Trailijuoksuun?

brilleaux
07.08.2014, 08.43
Lajia kiinnostaisi kokeilla. Jokakelille siis haussa kenkä.
Vai onko utopiaa edes yrittää pärjätä yksillä kengillä? Nykyiset kengät normijuoksuun on Adidaksen Adizero aegikset, eli moiseen kenkätyyppiin on totuttu.
Samaa vähän vaimennettua ja -tuettua voisi kai olla trailikengätkin, vai vaatiiko laji tässä(kin) suhteessa kengältä jotain muuta?

Eli tässä ollaan ihan noviisina liikkeellä, kaikki neuvot lajin suhteen ovat tervetulleita. :)

nustrom
07.08.2014, 12.19
Aloita samoilla kengillä, mitä muutenkin käytät, ja jos alkaa tuntua, että jonkun ominaisuuden (pohjan pito, tukevuus, vaimennus tms) suhteen on puutteita, niin hanki sitten toiset kengät joissa puute on korjattu. Itse olen ainakin juossut poluilla ihan tyytyväisenä samoilla Asicseilla kuin asvaltilla/hiekkateilläkin, enkä ole erityisesti kaivannut erityisiä polkukenkiä. Märällä kelillä on tosin tullut mieleen, että joku gore-tex -päällinen voisi olla hyvä juttu, ja talvella taas saatan kaivata parempaa pitoa pohjasta, mutta toistaiseksi olen kuitenkin pärjännyt yksillä kengillä.

brilleaux
07.08.2014, 12.26
Olen aina ollut sitä mieltä, että huonoilla/väärillä välineillä ei kannata uuteen lajiin tutustua.
Ei uuteen lajiin saa oikeaa tuntumaa, jos välineet on väärät.

Mennäppä kokeilemaan enduroa xc-pyörällä, ei varmasti oikein sykähdytä. ;)

Siksi tässä neuvoja kyselen kenkien suhteen. :)

SammyB
07.08.2014, 12.33
Melko hankalaa suositella mitään yleishyvää, jokaiselle sopivaa. Itse olen köpöstellyt kaikki menoni jo vuosia Feelmaxeilla ja ne itselleni hyväksi todennut.

aaltju
07.08.2014, 13.04
Salomon S-Lab Fellcross 2 sulalle maalle ja Salomon Spikecross 3 kun alkaa paikat menemään jäähän.

Toki jalkoja on monen mallisia ja makuja monia, mutta Salomoneihin ei meikäläisen ole ikinä tarvinnut pettyä.

Sent from my Surface Pro 2 using Tapatalk

nure
07.08.2014, 15.02
Salomonilta löytyy kyllä hyviä malleja, kevyempiä ja tukevampia, kalvolla tai ilman...

ilmora
07.08.2014, 15.20
Itse juoksin alussa ihan normi-Adidaksilla, joita olin käyttänyt myös purulla ja asvaltilla, mutta ne tuntuivat vähän vääriltä maastojuoksuun. Pohjat liian liukkaat eikä tukea tarpeeksi. Tänä keväänä kuitenkin hankin ekat Reebokin maastolenkkarit ja nyt en kyllä enää tavallisia juoksukenkiä hanki - pito ihan eri laatua ja sitä voi huoletta juosta vaikka minkälaisella polulla ja missä säässä, eikä haittaa vaikka jalan asento välillä vähän lipsuukin. Juoksuun tuli myös lisää vauhtia kun ei tarvitse enää niin paljon varoa.

Gore-texia on tullut haikailtua joskus etenkin talvikeleillä, mutta silloin olen mennyt yleensä kaksilla sukilla. Reebokin lesti vain on kapeampi ja ei taida enää mahtua, joten täytyy satsata vaikka sukan matskuun sitten. Ja läpimärissä lenkkareissa juoksemisessa nyt vain on oma sadistinen viehätyksensä tiettyyn rajaan asti. Tekemisen meininkiä.

Sanoisin että kokeile ensin niillä kengillä, joilla muulloinkin juokset, mutta jos maasto on sellaista että pohjat tuntuvat liukkailta niin vaihda. Eihän sitä nyt slickseilläkään ajeta metsäpoluilla. ;-)

Edit: Merrellin juoksutossut kiinnostaisi myös.

Smo
07.08.2014, 17.08
Erästä luontopolkua maasturilla kiertäessä pari polkujuoksijaa tuli vastaan, toisella feelmaxit ja toinen varpailteen.

brilleaux
07.08.2014, 18.12
Eipä noita nyt tartte edes hiplata, saati ostella; Jyväskylästä ei juuri näytä ko. käyttötarkoituksen kenkiä löytyvän.:mad:

Lähinnä kiinnostaisi jumalanetin juttujen perusteella Inov-8:n(Roclite 243, X-talon 212)
ja Merrellin(All out rush) kengät.

Tästä kaupungista taisi löytyä yhdet Salomonin kengät. Ja yhdet adidakset. Molemmat sellaisia sämpylöitä että ei kiitos.

Grr
07.08.2014, 18.43
Mulla on nyt Inov8 Mudclaw 265:t. Aivan hyvät. X-talon 190 lesti oli liian kapee, 212 on leveempi mutta edelleen niin köykäinen että sillä ei voi juosta kuin pururadalla tai futiskentällä.

Salomonit ei käy mun jalkaan sitten ollenkaan. La Sportivan vanhat C-litet oli hyvät mut päivitetty malli ei natsaa.
Goretex on hyvä materiaali pitämään hölskyvän veden kengän sisällä.

Ai niin ja tästä kaikesta huolimatta juoksen lähinnä peruslenkkareilla myös maastopoluilla. Ei oo vaikeeta hei.

brilleaux
07.08.2014, 20.34
Ai niin ja tästä kaikesta huolimatta juoksen lähinnä peruslenkkareilla myös maastopoluilla. Ei oo vaikeeta hei.

No mä en aio juosta. En aja maastossa myöskään maantiepyörällä. ;)

BONK
07.08.2014, 20.50
Kenkien sopivuus / hyvyys / ... -arviointi yksittäisten kokemusten kautta on kenties vielä hankalampaa kuin fillareiden tapauksessa. Itse olen Altra-mies ja kaikki lenkkarit ovat tätä nykyä samaa merkkiä. Perusteita itselle tähän ratkaisuun on kaksi eli rakenteen zero drop ja omaan jalkaan ylivoimaisesti paras lesti. Salomonit on kautta linjan mulle liian kapeita, samoin kokeilemani Inov8:t. Kuten Grr totesi niin Goretexistä eli mikäli aikoo juosta maastosta, lammikoista ja säästä välittämättä niin Goretexistä ei ole mielestäni mitään hyöytyä sellaisessa kengässä.

Oma ehdotukseni: Altra Lone Peak 2.0 (http://www.altrarunning.com/fitness/en/Altra/Men/lone-peak-2-mens). Löytyy miesten ja naisten malleissa. Tuolta löytyy myös "Show me how it fits" virtuaalisovitus joka pitää tosi hyvin kutinsa eli siinä voi verrata vanhaan lenkkariin, mikä olisi sopiva koko. Amazonin kautta kun tilaa niin hoituvat tullit ym. suoraan ja saa paketin suoraan kotiin.

edit. Itsellä tosin sama kenkä, mallia 1.5, mutta nuo 2.0:t lähtevät loppusyksystä tilaukseen kun toinen pari noista nykyisistä on juostu loppuun.

HeliT
07.08.2014, 22.52
Eipä noita nyt tartte edes hiplata, saati ostella; Jyväskylästä ei juuri näytä ko. käyttötarkoituksen kenkiä löytyvän.:mad:

Tourulassa on ainakin ennen ollut Asicsin Fuji-sarjan tossuja, joilla me olemme ainakin tykänneet juosta poluilla.

Jaani
08.08.2014, 08.14
Mulla on nyt Inov8 Mudclaw 265:t. Aivan hyvät. X-talon 190 lesti oli liian kapee, 212 on leveempi mutta edelleen niin köykäinen että sillä ei voi juosta kuin pururadalla tai futiskentällä.

Monet suunnistuskisat juostu X-taloneilla. Täydelliset kengät kaikenlaiseen maastojuoksuun. Märällä kelillä sitten mieluummin nastalliset Inovit jalkaan.

jarit
08.08.2014, 17.45
Minulla on sama kenkä malli kesät & talvet metsään eli Sarva D'vil. Vaikka tuo on nasturi niin se on tosi kevyt ja ihan asiallisesti rullaava.

brilleaux
09.08.2014, 12.07
Painoin enteriä.
http://www.sportsshoes.com/product/ino157/inov~8-roclite-243-trail-running-shoes/

Leku
09.08.2014, 14.36
Minulla on sama kenkä malli kesät & talvet metsään eli Sarva D'vil. Vaikka tuo on nasturi niin se on tosi kevyt ja ihan asiallisesti rullaava.

Mä olen hiippaillut myös kesät talvet Sarviilla, nyt on 2000km Xtiroilla mittarissa. Jokohan nää ois nyt eläkkeelle valmiit? Nastat on kestäneet hämmästyttävän hyvin, samoin ulkokuori. Sisävuoraus on ajetun näköinen. Kai noissa on pohja menettänyt ominaisuksia jo ajat sitten, mutta se nyt poluilla haittaa mitään. Uudet samanlaiset, vai mikä päivitetty malli näistä nyt löytyykään, alle.

jarit
09.08.2014, 18.04
Tuo D'vil on käsittääkseni xtirojen päivitys (?), mutta samalta se vaikuttaa; nastat ja päällinen kestää mitä vaan, mutta sisustasta (kantapää) nuo alkaa purkautumaan. Mä en ole laskenut kilsoja, mutta kyllä ne ovat kyytiä saaneet. Hyvä kenka : matala droppi, kapein nastakenkä mitä löysin valtakunnasta. Pohja saisi olla aavistuksen kiertojäykempi.

Munamankeli
09.08.2014, 23.49
Tuo D'vil on käsittääkseni xtirojen päivitys (?)

Ei ole. D'vil on huomattavasti kapeampi, päkiävoittoinen ja enemmän kisakenkä. Nastatossujen adios. Sillä voi vetää niin lumella kuin maastossa. Paras nastakenkä, jolla olen juossut. Xtiro on hyvä, itse asiassa paras siihen asti juoksemani, mutta D'vilin jälkeen jotenkin lenkkarimainen.

sledgehammer
10.08.2014, 10.45
Miten mahtais toimia pearl Izumin em n1 trail? Ainakin saman kengän asvalttiversio on mukavin lenkkari, mihin olen jalkani änkenyt. Vähän droppia, löysä pohja ja semmonen pehmeä fiilis juostessa. Noita ei ainakaan omaan jalkaan tarvinnut sisäänajaa ollenkaan. Lesti selvästi adidasta leveämpi.

WetWillie
12.08.2014, 17.35
Vibram 5 fingers, ei tarvi mitään huuhaa tukia ym. Ihminen on syntynyt paljain jaloin.

To_Ok
13.08.2014, 09.57
Jep, Five Fingers toimii maastossa sekä purtsilla vallan mainiosti. Juoksen myös Salomonin Speedcross 3:lla kun säät alkavat sitä vaatimaan. Jos haluaa jotain kevyttä, mutta hieman enemmän pohjaa kuin Five Fingerseissä niin suosittelen Topo Athleticsin varvastossuja... miinuksena, että pitää tilata jenkkilästä asti. Itse omistan parin ja jumankekka ne ovat hyvät jalassa :)

sledgehammer
13.08.2014, 10.46
Vibram 5 fingers, ei tarvi mitään huuhaa tukia ym. Ihminen on syntynyt paljain jaloin.
Mulla on. Ollut aika vähällä käytöllä. 5km juoksusta sai jo ihan tajuttomat rakot jalkaan. Niitä oli jalkapohjissa, varpaissa ja ties missä. Pohjakin on ihan vammasen mallinen, ei kenekään varpaat oo jalassa niin, kun tuo pohja on suuniteltu. Merrelin road/trail glovet sen sijan ovat jo ihan jees. Varuste-net liikkessä pääsee ainakin inoveita sovittelemaan, jos semmoset sopii.

mpesu
13.08.2014, 13.54
Feelmaxit toimii. Mutta pisimpään on kestäneet Merrelin trail glovet. Näillä olen juossut samalla parilla nyt jo neljä vuotta ml. vaarojen maraton ja käppäillyt parit vaellusreissut rinkan kanssa. Nyt tosin huomasin että pohjassa oli kulumia ja joudun ehkä kenkäkaupoille.

brilleaux
18.08.2014, 09.36
Posti toi paketin. :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2014-08-18%2010.28.47.jpg

haedon
18.08.2014, 19.02
Feelmaxit toimii. Mutta pisimpään on kestäneet Merrelin trail glovet...
Merrelleissä on myös ehkä pitävin pohjamateriaali mitä olen ohutpohjaisissa törmännyt. Tosin en noita paljasjalkatossuiksi oikein luonnehtisi, kun tuntuma on aika lailla tavallisen kengän oloinen ja pohja melko paksu. Feelmaxit minusta muistuttaa eniten paljasjaloin liikkumista, varsinkin kun sen pohjallisen poistaa. Kävelessä vähän töksähtelevät, kun taas Merrellit sopii siihen loistavasti.

Maastojuoksussa Salomon S-lab Sense Ultrat ehkä useimmin jalassa, istuu mun jalkaan täydellisesti. Fellcrossit suunnistuskenkämäisemmät, hyvä pito ja lesti kapeampi, mutta toimii. Crossmaxit taas eivät sopineet mun jalalle ja vissiin olleet käytössä vain muutaman kerran. Kantapää jotenkin liikkuu juostessa ja aiheuttaa rakkoja.

Ohiampuja
25.12.2015, 17.48
Vanhat Asisc Goret alkaa olla ikänsä päässä ja uutta pitäisi kaivella.

Hiukan salomonit kiinnostaisi, mutta onko tietoa kuinka Salomon sopii lättään ylipronaatiojalkaan?
https://www.xxl.fi/salomon-x-pearl-gtx-miesten-maastojuoksukengat/p/1106700_1_style

Juoksua ei ole tarkoitus harrastaa vaan lähinnä kävelyä pitkin metsäpolkuja. Sauvojen kanssa ja ilman.

Ahex
25.12.2015, 19.43
Salomonin lestit kapeahkoja, mutta niin on Asicsenkin, eli tuskin tulee sen suhteen ongelmia. Ja kun olet jo Gore tossua käyttänyt ja kävelet, niin sekään tuskin on ongelma, eli eteen tulevat lätäköt ehdit väistää. Tossuissa on ortholite pohjallinen, eli ylipronaatiotuki. Toisaalta miksi sitten et pitäydy hyväksi toteamassasi Asicsessa, kun hintakin on sama? https://www.xxl.fi/asics-gel-fujifreeze-3-g-tx-miesten-maastokenka/p/1109820_1_style

Kengissä on useampia vaihtoehtoja.
Toiset vaatii Gorea kostealle kelille, kun se pitää kosteuden ulkona, toiset taas kiroaa sen, koska juostessa jalat kastuvat kuitenkin ja gore pitää sen veden sitten sisällä. Pohjan kuviointitarve riippuu siitä, mitä polkujuoksu sinulle merkitsee. Toisille se on pururata ja hiekkatie, joissa pärjää samoilla, kuin asfaltilla. Sitten astetta vaikeampi alusta on kapeat metsäpolut, jotka mutkittelevat ja eteen tulee satunnaisia juuria. Tässä jo tapahtuu hajontaa ja osa vaatii pohjaan nappulaa ja osa lisäksi nastaa, toiset jatkaa edelleen perustossulla. Sitten seuraava polkutyyppi, jossa oikeastaan enää ei juosta poluilla vaan alla on sammalta, kalliota ja sammalta jonka alla on kalliota, juurta ties mitä. Katse tuolloin ei ole enää välttämättä alustassa ja jaloissa vaan juoksusuunnassa. Tuolloin alkaa jo nappulat ja nastat olemaan tarpeellisia, ettei askel lipsu.

Sitten oma koulukuntansa ovat nämä Barefoot juoksijat, joita toiset pitävät hölmöinä. Koska jalat ovat tottuneet tuettuun, paksupohjaiseen ja dropilla olevaan tossuun, ne ei tykkää aluksi barefoot tossuista vaan vaativat totuttelua lyhyempien lenkkien muodossa. Suurin osa Barefooteihin vaihtava kuvittelee, että väliyyömästi voi juosta samoja lenkkejä, kuin normitossuilla. Ja kun sitten jalat kipeytyvät sekä tulee rakkoja, leimataan tossut alimpaan helvettiin. Melkein voisi verrata satulan ja pelkän satulatolpan varassa ajeluun, mutta perse ei koskaan totu pelkkään tolppaan ja yleensä satulankin kanssa ajellessa on pehmustetut ajohousut jalassa.

Vaikka ohuimmissa VFF:ssä ja Feelmaxeissa ei ole nappuloita ja nastoja, ne kuitenkin sopivat polkujuoksuun, kun pohjan läpi on parempi tuntuma alustaan ja jalat ovat tottuneet niillä juoksuun. Tieto epävakaasta alustasta tulee nopeammin ja jalan sekä kehon asennon muutos tapahtuu nopeammin, jolloin lipsuminen vähenee. Barefootit, kuitenkin suojaavat terävimmiltä kivenmuruilta ja oksilta, verrattuna pelkästään paljain jaloin juoksuun.

Ohiampuja
25.12.2015, 21.03
Kiitos vastauksesta. Polkutyypit on kyllä monipuolisia, välillä pururataa ja välillä kunnon enduro kivikkoa.
Normikäytössä on ollut GT-3000 ja Kayano sarjan Asicseja, mutta näillä keleillä arvostan Gore-texiä.

Noissa Salomoneissa kiinnostaa ne mallit, joissa on vähän vartta. Mid high nimellä taitavat kulkea...

Ahex
25.12.2015, 23.59
One Way:lla oli aikoinaan myös gaiterin sisältävät mallit, mutta nykyään firma keskittyy vain hiihtoon. Ihmettelen miksi ei ole tarjolla lyhtvartista kenkää, joka sisältää kiinteän gaiterin. niitä kuitenkin on ollut, mutta ilmeisesti porukka tykkää viritellä erillisiä suojia. Hintakin tietysti on yksi syy.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51nu1UuMF5L.jpg

MTBVespa
26.12.2015, 08.40
Tossa on goretexii ja säärystintä. Mulla on jotkut vanhat versiot näistä ja hyvin on pysyny jalat kuivina, eikä hiostakkaan sen kummennin jalkaa. http://www.sportiva.com/products/footwear/mountain-running/crossover-20-gtx

V-P.V
08.01.2016, 21.44
Poistin molemmille kivijalasta 50% halvennuksella.

Salomon XT Tucana GTX W ja Speedcross 3 CS. Saman firman gaiterit otin myös itselleni. Toimivan tuntuinen paketti lumisille poluille.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=17327&d=1452281844

Serpico
16.09.2016, 20.47
Itse en harrasta juoksua, mutta lenkeilyä kylläkin ja olen huomannut, että siihen sopii parhaiten juoksukengät. Ne kestää lenkeily tarkoituksessa ja normi käytössä pitkään. Edelliset Niken juoksukengät kesti 13 vuotta jokapäiväistä käyttöä. Nyt olisi uusien juoksukenkien hankinta edessä ja olen miettinyt Salomonin kenkiä ja miten ne sopii jokapäiväiseen yleiskäyttöön sekä lenkille joka kostuu asfaltilla kävelystä? Ne kun tuntuvat olevan aina kuvauksen mukaan maasto juoksuun tarkoitettuja. Toinen vaihtoehto on Asics toinen merkki josta ei ole kokemusta. Noista melkein pakko valita muiden valmistajien juoksukengät on mennyt kymmenen vuoden aikana niin rumman mallisiksi, että ei niitä kehtaa pitää jalassa julkisesti.

Ohiampuja
17.09.2016, 05.58
Olen käyttänyt pelkkiä Asicseja varmaankin kohta 15 vuotta. Mutta viime vuonna hommasin kokeeksi parit Salomonit ja olen kyllä tyytyväinen. En enää Asicseja osta...

jarit
17.09.2016, 06.12
Yllä mainittuja Salomon Speedcross 3:sia on nyt toiset menossa koirankusetus-yleiskenkänä. Kanta-astujalle ne menee varmaan juoksukenkänäkin, mutta droppi on hieman liikaa minun askeleelle. Ne tarvitsee säärystimen/gaiterin, sillä jotenkin onnistun saamaan aina pientä kiveä sisään.
Edellisellä sivulla mainitsin Sarvat ja ne oli hyvät kengät. Rakenne ei vaan kestänyt kovin kauan ja kantapää menetti mallinsa kun kastui usein. Ihan kun olisi ollut pahvin näköistä matsua sisällä ?
Sen jälkeen tuli Inov8 Talonit. Hieno kenkä jalassa, sopivan pieni piikki mutta aivan liian kiertolöysä ja ohut pohja minun makuun. Suunnistajat pitävät näistä varmaan pehmeässä maastossa, mutta jotenkin en päässyt sisälle "paljasjalkamaiseen piikkariin". Vähän käytettynä ovat edelleen pahvilaatikossa. Ei jatkoon.
Palaan kerta toisensa jälkeen Adidas Adizero Adiokseen. Versio ja värit vaihtuu, kenkä kehittyy mutta tämä on minun juttu. Suomesta ei löydy mistään tuohon samaan lestiin valmistettua Adizero XT:tä joka on Adizero -sarjan polkujuoksu versio. Tämä täytyisi hankkia jostain ja kokeilla.

oil
17.09.2016, 14.34
Jos jollakin on tarvetta, niin kenkähyllyssä on itselle epäsopiviksi todetut Salomon Spikecrossit 44 2/3 kokoa lähes käyttämättöminä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ohiampuja
10.03.2017, 09.04
Olen koettanut surffata Salomonin kenkiä ilman Gore-kalvoa, mutta heikolla menestyksellä. Joka paikassa on kyllä GTX malleja ja Speedcrosseja, mutta näitä kahta mallia en ole löytänyt...

XA Lite
http://www.salomon.com/fi/product/xa-lite.html?article=393307

Wings Flyte
http://www.salomon.com/fi/product/wings-flyte-2.html?article=381563

Onko teillä kokemuksia?

ask0
10.03.2017, 09.40
Mä kulutan polkuja tällaisilla IROCK 2:lla. Myös tasamaalla kävely ja juoksu onnistuu, talvellakin ihan tautinen pito http://www.vjsport.fi/fi/vj_shoe/irock-2-2/

Ohiampuja
03.08.2018, 07.53
Uusi Speedcross 5 on esitelty. Onkohan sitä missään vielä myynnissä?

rcta
05.08.2018, 21.38
Mitkäs olisi poluilla hölkkäilyyn leveämpi lestiset kengät kuin Speedcrossit?

hcfreak
06.08.2018, 05.14
Mulla on speedcrossit climashield kalvolla. Ei parempaa yleiskenkää vois olla. Talvellaki pärjää hienosti lumella. Ei varpaita palele. Ehkä helteellä liian kuumat mut harvemmin sillon juoksenkaa

Ohiampuja
06.08.2018, 06.00
Tuon uuden 5-mallin pitäisi olla hiukan leveämpi...

JiiPee
06.08.2018, 12.04
Salomon Fjellraiser, matalampi kuin Speedcross ja ilman kalvoa.

stenu
06.08.2018, 12.37

Mulla on tosi leveä jalka ja kaikki leveämmällä lestillä (ne sämpylän malliset eli ei Precision fit) olevat Inov:it istuu jalkaan tosi hyvin. Ovat herkkiä ja keveitä juosta, mutta eivät kovin tukevia tai suojaavia. Itse tykkään useimmissa maastoissa vähän tukevammasta kengästä enemmän ja La Sportivan Bushido on siksi lemppari, vaikkei olekaan ihan yhtä leveä kuin Inovit. Las Sportivan lisävarusteena myytävä irtonastasetti on tosi kätevä. Altrat on myös leveälestisiä. Kävin just Partioaitassa testaamassa, muuta en ole juossut sellaisilla.

Laerppi
06.08.2018, 13.46
Hokan sämpylät käytössä

tempoilija
06.08.2018, 21.20
Kolmisen vuotta perseilin rogaining-kisoja Salomon Speedcrosseilla, kunnes riittävän monta kertaa nilkkani niillä telottuani vaihdoin maastokelpoisempaan eli matalampaan kenkään. 2015 lähtien suunnistuksessa ja swimrunissa uitetuista Inov8 X-Talon 212:sta alkaa nyt olla jo useampi nappula pohjasta irti eli täytynee päivittää. Viime vuonna hommatut Inov8 Oroc 280 ovat melkein samat kengät, mutta nastallisina ja pelaavat mukavasti merestä rantakallioille noustessa. Jos nyt sattuis löytymään jokin näitä kahta vastaava Inovin malli, jossa on kiinteät gaiterit, niin se kyllä lähtis heti ostoon.