PDA

Näytä tavallinen näkymä : Campan kampi hajosi --> onnettomuus, mitä nyt?

mzaq
03.08.2014, 20.15
Lähdinpä ajelemaan innoissani kohti Nuuksiossa sijaitsevaa luontokeskus Haltiaa. Maastohan on melko mäkistä. Vedin muuten aika rauhallisesti, mutta kaksi mäki-intervallia lähes täydellä teholla. Jälkimmäinen jäi lyhyeksi, sillä parin sekunnin vedon jälkeen kaaduin melko jyrkkään ylämäkeen, vauhtia jälkikäteen Sports Trackerista katsoen noin 27km/h.

Aika nopeasti kaikki tapahtui niin kuin yleensäkin näissä :D. En kuitenkaan kaatumisen jälkeen koskenut pyörään ollenkaan vaan otin runsaasti kuvia siitä puhelimella.

http://i.imgur.com/ZoPB1W6.jpg
http://i.imgur.com/gkAaDRh.jpg
http://i.imgur.com/EHHXclJ.jpg

Mitään pahaa loukkaantumista ei onneksi sattunut, siihen olisi kyllä ollut edellytykset. Kuitenkin oikea polvi on aivan verillä, lisäksi ruhjeita tuli toiseen jalkaan, kyynärpäähän ja kyynärtaitteeseen(!).

Ongelma on nyt se, että kuka maksaa kaikki korjaukset ja osat? Oikea kampi, kuten kuvasta näkyy, on ainakin selvästi hajonnut, mitä sen ei todellakaan pitäisi tehdä kaltaiseni 25-speksillä ajelevan tyypin alla, lisäksi stemmissa on isoja naarmuja, paita meni selästä hieman rikki (no se oli Lidlistä :D) ja puhelimen suojakotelo hiertyi pinnastaan rumaksi.

Mielestäni kyseessä on selvästi valmistusvirhe kammessa, joten kannattaisiko ottaa yhteyttä Campan maahantuojaan vai keneen? Pitääkö koko oikea kampisetti rattaineen vaihtaa, vai riittääkö uusi kampi? Joka tapauksessa hinta lienee satoja euroja.

Ai niin, pelottaa ajatuskin, että rungossa olisi vikaa. Mitään ei kyllä näy.

Tälläistä tänään :p

tapina
03.08.2014, 20.24
Näyttäisi noiden kuvien perusteella siltä, että polkimia ei ole kiristetty oikeaan momenttiin, jolloin ne ovat päässeet kiertymään auki ja lopulta kierteet ovat pettäneet. Polkimien asentajan piikkiin menee.

Toisaalta ainanhan se pyörä pitäisi tarkastaa, ennen kun lähtee ajamaan. Eli omaan piikkiin menee osittain.

mzaq
03.08.2014, 20.28
Sitä itsekin mietin. Polkimet ovat kuitenkin pari päivää sitten asennetut, ja ne oli varmasti kiristetty tiukkaan.

Iglumies
03.08.2014, 20.29
Polkimen kierre ei kuvasta päätellen ole ollut loppuun asti kierretty, ei ihme jos kaatuessa irtoaa.

tapina
03.08.2014, 20.31
Polkimen kierre ei kuvasta päätellen ole ollut loppuun asti kierretty, ei ihme jos kaatuessa irtoaa.

Itse ymmärsin, että kaaduttiin juurikin sen takia kun poljin irtosi.

Antti Salonen
03.08.2014, 20.32
Yhtä kaikki kampi tuossa ei liene rikki tai hajonnut. Tai ainakaan kuvan perusteella ei näyttäisi siltä, että kammen kierteet olisivat korkanneet, ja tulleet polkimen kierteiden mukana pihalle? Jos näin on käynyt, syynä siinäkin tapauksessa olisi luultavasti asennusvirhe: liian kova momentti, polkimen teräsakseli kovempaa materiaalia kuin kammen alumiinikierre.

mzaq
03.08.2014, 20.33
Polkimen irtoamisen seurauksena tosiaan kaadun. Tutkin vielä tarkemmin tuota kampea ja poljinta.

lai
03.08.2014, 20.39
Pistä kuva siitä ehjästä kammesta niin että nähdään miten pitkälle polkimen kierreosa tulee läpi kammesta.

Iglumies
03.08.2014, 20.42
Itse ymmärsin, että kaaduttiin juurikin sen takia kun poljin irtosi.

No niin tai näin, kierre ei ole kuvien perusteella ollut pohjaan asti kierretty.
Ilmeisesti kierretty "väärille jengoille" ja luultu sen olevan kireällä.

Juha Lehtinen
03.08.2014, 20.47
Aika erikoinen tapaus. Eikös tuo kierre ole kuitenkin sellainen että polkiessa polkimen ei pitäisi aueta vaan pikemminkin pysyä paremmin kiinni kammessa. Eri tilanne toki sitten jos on väärille kierteille kiristetty, temppu sinällään sekin.

cokekola
03.08.2014, 20.48
Tuossa polkimen kierteessä näkyy vinossa oleva prikka. Onko se juumittanut vinoon, jolloin polkimen kierre on kiertynyt vain osittain kammen sisään. Kuvasta voi päätellä, että poljin ei ole ollut perille kierretty. Prikka vinossa saatta jumittaa niin, että kierre ei kierry loppuun, mutta momentti tuntuu silti oikealta, vaikka kiristys tapahtuukin itse asiassa prikkaa vastaan.

IncBuff
03.08.2014, 20.49
Yhtä kaikki kampi tuossa ei liene rikki tai hajonnut. Tai ainakaan kuvan perusteella ei näyttäisi siltä, että kammen kierteet olisivat korkanneet, ja tulleet polkimen kierteiden mukana pihalle? Jos näin on käynyt, syynä siinäkin tapauksessa olisi luultavasti asennusvirhe: liian kova momentti, polkimen teräsakseli kovempaa materiaalia kuin kammen alumiinikierre.
Näyttäisi tuosta kierre olevan alkupäästä sökönä.

Väärin kiristetyt polkimet vaikuttaisi olevan kuitenkin syy eikä kammen hajoaminen.

Hissitolppa
03.08.2014, 20.51
Eiköhän noi jäljet jengoihin ole tulleet irrotessa? Jos on kerran poljettu niin pitkään, että poljin irtoaa, niin eiköhän se jätä jäljet kierteiden alkuosaan.

mzaq
03.08.2014, 21.03
Tässä kuva ehjästä kammesta.

http://i.imgur.com/4MBrP5p.jpg

Kyseessä on tosiaan vasta vähän käytössä olleet pikakiinnitteiset polkimet. "Istukka" kuitenkin kierretään ihan normaalisti kampeen. Poljin ei ollut irronnut istukasta missään vaiheessa.

Itse en polkimia kiinnittänyt, vaan isäni laittoi ne. Hän on tehnyt metallitöitä kymmeniä vuosia ja opettaakin konetekniikkaa, en millään jaksa uskoa että hän kiristäisi polkimia väärille kierteille.

Prikka on tosiaan muuttunut kartiomaiseksi, sekin vähän erikoista.

arctic biker
03.08.2014, 21.03
Onkohan tuossa käytössä nämä; http://www.clasohlson.com/fi/QRD-Wellgo--pidike/31-5113

arctic biker
03.08.2014, 21.11
Jaaha, siis oli. Minä noita joskus Clasulla kattelin että kukahan tommoisia kaipaa, nyt se selvisi:seko: Adapteri vie itse polkimen kauemmaksi kammesta jolloin kierteisiin kohdistuu tavan pedaaliin verrattuna enemmän vääntöä jolloin kammen kierteet on pettäneet. Minusta selvä tapaus, ei kuulu takuun piikkiin. Omasta pörsästä.

mzaq
03.08.2014, 21.18
Jaaha, siis oli. Minä noita joskus Clasulla kattelin että kukahan tommoisia kaipaa, nyt se selvisi:seko: Adapteri vie itse polkimen kauemmaksi kammesta jolloin kierteisiin kohdistuu tavan pedaaliin verrattuna enemmän vääntöä jolloin kammen kierteet on pettäneet. Minusta selvä tapaus, ei kuulu takuun piikkiin. Omasta pörsästä.

Jos tämä paljastuu lopulliseksi syyksi tapaturmaan, niin saattaa olla, että oli viimeinen halpispoljin mun pyörässä :rolleyes:

No katsellaan vielä. Täytynee yrittää noita kuluja ja rikkoutuneita osia saada tapaturmavakuutuksen piikkiin.

Thundermand
03.08.2014, 21.19
Jaaha, siis oli. Minä noita joskus Clasulla kattelin että kukahan tommoisia kaipaa, nyt se selvisi:seko: Adapteri vie itse polkimen kauemmaksi kammesta jolloin kierteisiin kohdistuu tavan pedaaliin verrattuna enemmän vääntöä jolloin kammen kierteet on pettäneet. Minusta selvä tapaus, ei kuulu takuun piikkiin. Omasta pörsästä.Tämän kuvan (http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8895790153758.jpg) perusteella voisi ymmärtää, että polkimen akselin pääty menee yhtä syvälle kuin adapterikin, jolloin polkimen pitäisi olla yhtä kaukana kammesta kuin ilman adapteriakin.

E: Tosin eihän noita polkimia edes saa kiinni ilman adapteria: http://www.clasohlson.com/fi/Poljin-Clips-QRD-Wellgo/Pr315096000

FillaRilla
03.08.2014, 21.21
Itsekö polkimet asensit? Kierre ei ole ollut ilmeisestikää loppuun kiristetty, siltä kuvissa näyttää. Niinkuin edellä joku sanoi, ehkä väärällä kierteellä ollut. Tai paskaa jengalla. Asentaja lie syyllinen, jos et itse ollut asialla, vie sille joka homman suoritti. Hän on vastuussa. Ei noissa osissa oikein mitään valmistusvikaa voi olla, joka olisi tällaisen vaurion aiheuttanut.

arctic biker
03.08.2014, 21.22
Joo, siitä on aikaa kun noita ihmettelin.
Edit. Semmoinen mielikuva mulla on että isompi q-factor kuin normipolkimilla.

Fuuga
03.08.2014, 22.03
Paljon on myös mahdollista, että noissa clasun poikimissa ei ole kierrettä riittävän pitkästi. Olen pari kertaa aiemmin törmännyt tyhmyyttäni samaan virheeseen kun poljin kyllä kiertyy ok kampeen, mutta polkimen kierreosa on liian lyhyt ja silloin ei polkimelle tule riittävästi pitopintaa kampeen ja ennenpitkää käy juuri noin kun on käynyt. Polkimen kierteet tulee tulla aivan polkimen toiselle puolelle asti eikä jäädä vajaaksi. Sen takia ehjästä kammesta 'sisäpuolelta' oleva kuva kertoisi paljon.

mzaq
03.08.2014, 22.44
Oli miten oli, nyt vahingosta viisastuneena muistan huomioida poljinasiat entistäkin paremmin. Ei tämä ole ensimmäinen kerta, joskus 10-vuotiaana katkesi poljinakseli useamman kerran, samoin sain kerran alumiinikammen ihan rehellisesti katkeamaan :D. Valmistusvirhehän siinä oli toki.

Turvautunen tulevaisuudessa Shimanon tai muiden laatumerkkien polkimiin.

Entäpä onko se ostettava koko kampisetti uusi? Eikö pelkkää kampea pysty vaihtamaan? http://www.bike-discount.de/en/buy/athena-black-power-torque-172%2C5mm-11s-85317

LJL
03.08.2014, 23.07
Yleensä vain non-drive-puolen kampia voi olla irtotavarana nettikaupoissa jos on, näin ainakin sramilla ja muistaakseni cannondalen kampea olen joskus nähnyt irtonaisena. Eli jos drive-puolen kammesta on nyt korkannut poljinkierre (mitä epäilen, samoin kuin muut edellä, ja joskus korkanneenkin kierteen voi saada elvytettyä), niin vaikuttaisi se kokonaan uuden kampisetin hommaamiselta.

Erikoinen tapaus, itse ensimmäiseksi kokeilisin asentaa toiset polkimet kiinni, niin saa vähän osviittaa mistä on kysymys.

A R:nen
03.08.2014, 23.24
Yksi vaihtoehto on myös polkimen laakerin leikkaaminen kiinni ja sen vuoksi polkimen kiertyminen itsestään ulos, näkyvät vauriot johtuisivat sitten ihan vaan polkimen irtoamisvaiheessa käytössä olleesta polkemisvoimasta.

hartsu
03.08.2014, 23.41
Kyllä tuon Helicoililla tai vastaavalla kierteenkorjaussysteemillä saa korjattua. Kierteestä tulee luultavasti jopa vahvempi kuin alkuperäinen.
Ne kierreosat on halpoja, jotain 5-10€ mutta se kierretappi maksaakin jo aika paljon eli kannattaa kysellä pyörähuolloista korjausta.

Eli tällainen systeemi http://thegoldenwrench.blogspot.fi/2010/12/repairing-stripped-pedal-thread.html

groovyholmes
04.08.2014, 00.01
Kyllä iteltä vaatis paljon kanttia lähteä tuollaisella adapteri virityksellä ajamaan kun katsoi vielä noita hintoja! Ja ei, en brassaile omilla polkimillani vaan luotan niihin enemmän kuin noihin....

CwA
04.08.2014, 00.07
No hoh, sehän on porsinut. Mulla joskus porsi kiinan DX poljin, huonot kierteet ja itse olin onnistunut sitten tuhoamaan kammesta kierteet (ei iso vahinko, se oli suntouri), en onnekseni silloin vielä käyttänyt voimaa polkieassani, kun sitä ei ollut ja poljin vaan tipahti maahan, ajelin sitten kotiin pyöritellen toisella polkimella ja avustaen toisenpuolen kammesta ilman poljinta, varsin mielenkiintoinen ylämäkien kohdalla.

Mulla tosiaan antautui kammesta kierteet kokonaan, tulivat polkimen mukana pihalle, eikä siinä voinut muuta kuin hommata uudet kammet.

Pyörän osien kierteet tuppaa olemaan vähän heppoisia, nimenomaan kammen osalta ja usein halvemmissa polkimissa varsinkin saa olla tosi tarkkana ettei mene pieleen, välttämättä konepuolen "vartti kiellonpäälle" ei tee siinä kohtaa hyvää.

LJL
04.08.2014, 00.08
Yksi vaihtoehto on myös polkimen laakerin leikkaaminen kiinni ja sen vuoksi polkimen kiertyminen itsestään ulos...

Viitaten siihen mitä Juha Lehtinen edellä totesi, näin ei pitäisi käydä edes poljinlaakerin leipoessa totaalisesti kiinni, koska kierteet ovat molemmilla puolilla niin päin, että poljin ei löysty vaan kiristyy polkemalla (jos polkemissuunta on eteenpäin)

kolistelija
04.08.2014, 00.45
Viitaten siihen mitä Juha Lehtinen edellä totesi, näin ei pitäisi käydä edes poljinlaakerin leipoessa totaalisesti kiinni, koska kierteet ovat molemmilla puolilla niin päin, että poljin ei löysty vaan kiristyy polkemalla (jos polkemissuunta on eteenpäin)
Mieti hetki uudelleen. Oikeassa kammessa on oikea kierre, eli aukeaa kuin kossupullon korkki. Poljin pyörii polkiessa akselin ympäri samaan suuntaan kuin se kossupullon korkki avataan. Laakerin leikatessa kiinni akseli pyörii... kyllä, kampeen suhteutettuna samaan suuntaan kun kossupullon korkkia avataan.

Saa käyttää limupulloa kossupullon tilalla jos haluaa.

Tai sitten olen väsynyt...

LJL
04.08.2014, 08.25
En mä oo varma :D Tekniikan tohtorit voisivat nyt hieman aktivoitua että saadaan oikeaa tietoa. Ehkä pragmaattisesti ajateltuna olennaista olisi lisäksi se, ettei poljin yleensä leikkaa kokonaan kiinni *HÄPP vaan kyllä se edelleen pyörii mutta erittäin nihkeästi. Ja alkaa samantien polkimen sisukalut hajota, näin kävi ainakin änkyräveljesten munanhakkaajissa, kun neulalaakerin neulat irtosi, suli mömmöksi ja söi itsensä akseliin. Olisi varmaan ihan hyvä tässä tapauksessa suorittaa ruumiinavaus sille irronneelle pedaalille (jos sen saa auki), että onko siellä kiinnileikkaamisen merkkejä.

Mutta siis, mitä tapahtuu jos polkimen pyörintä akselinsa ympäri alkaa olla nihkeää (tai loppuu aivan tyystin), muuttuuko se kammen ja polkimen yhdistävän kierteen suunta jommalla kummalla puolella kiristävästä avaavaksi..? Arkijärjellä ajattelisi että ei.

plr
04.08.2014, 08.59
Täällä on selitystä poljinakselin kiristymiseen

http://physics.stackexchange.com/questions/6488/why-are-bicycle-pedal-threads-handedness-left-on-the-left-and-right-on-the-righ

Concorde
04.08.2014, 09.01
Uuden kampisetin hinta näyttää olevan alumiinisena n. 130e (https://www.bike-components.de/products/info/p29870_Athena-Black-Power-Torque--11-fach-Kurbelgarnitur.html) ja kuituisena reilut 200e. (http://www.merlincycles.com/campagnolo-athena-power-torque-carbon-11-speed-chainset-62236.html)

Iglumies
04.08.2014, 09.05
En mä oo varma :D ... avaavaksi..? Arkijärjellä ajattelisi että ei.

Kyllä se auki eteenpäin polkiessa kiertyisi.

mutanaama
04.08.2014, 09.14
Jahas, onkos siinä käytetty vaseliinia ruuvilukitteena, vai näkeekö mun silmät ihan väärin.

hartsu
04.08.2014, 09.45
Vaseliinia siinä ainakin pitäisi käyttää ja reilusti. Saa tiukempaan kiinni ja helpommin auki. Ei mitään lukitteita.

LJL
04.08.2014, 10.30
Täällä on selitystä poljinakselin kiristymiseen

http://physics.stackexchange.com/questions/6488/why-are-bicycle-pedal-threads-handedness-left-on-the-left-and-right-on-the-righ

Tää hyvä! Nyt selvisi vähäjärkisemmällekin :)

Heikki
04.08.2014, 10.35
On se niin kumma, kun joidenkin pitää muutaman kympin säästön takia vaarantaa oma ja vielä lenkkikavareidenkin henki. Kyllä pitäisi ymmärtää, että näiden halpiskauppojen viritelmiä ei saa laittaa kilpapyöriin.

marmar
04.08.2014, 10.40
Tuossa polkimen kierteessä näkyy vinossa oleva prikka. Onko se juumittanut vinoon, jolloin polkimen kierre on kiertynyt vain osittain kammen sisään. Kuvasta voi päätellä, että poljin ei ole ollut perille kierretty. Prikka vinossa saatta jumittaa niin, että kierre ei kierry loppuun, mutta momentti tuntuu silti oikealta, vaikka kiristys tapahtuukin itse asiassa prikkaa vastaan.

Tältä tuo hyvin vahvasti näyttää.

Liian löysässä ollut poljin voi aueta itsekseenkin. ei se välttämättä kiinni mene. Jos poljin olisi vain ollut löysässä, niin prikka ei olisi silloin kartio. Kartio prikasta voi tulla helposti, jos se on vinossa ja poljinta kiristetään. Eli mun arvaus on, että poljin on kierretty oikeille kierteille ja oikeaan momentiin, mutta vinossa olevaa prikkaa vasten.

Just meinas kaverilla käydä vähän samalla lailla. Oli unohtanut kiristää, polin lyösäsi ajossa. Onneksi huomasi heti kun poljin oli vähän vinossa ja lopetti ajamisen. Kampi saatiin pelastettua sillä, että poljin vastakkaisesta suunnasta sisään ja korkanneet kierrokset lepikkoon. Poljin kiinni ja kovaa ajoa. Tuossa on korkannut niin pitkältä matkalta, että vastaava korjaus ei taida kestää.

Ei ole vika polkimessa, ei kammessa, vaan asennuksessa. Ja maksajakin taitaa olla selvä. Toki tuota ylläolevaa "korjausta" voi koittaa omalla vastuulla. Kuvan perusteella näyttää, että yli puolet kierteestä on ehjää ja pohjaan kierretynä voimat kohdistuu erilailla, joten kestää varmasti paljon enemmän, kuin irtoamishetkellä, mutta kestääkö tarpeeksi?

marmar
04.08.2014, 10.43
On se niin kumma, kun joidenkin pitää muutaman kympin säästön takia vaarantaa oma ja vielä lenkkikavareidenkin henki. Kyllä pitäisi ymmärtää, että näiden halpiskauppojen viritelmiä ei saa laittaa kilpapyöriin.

Noiden kuvien perusteella tuolla polkimella ja sen hinnalla ei ole mitään tekemistä korkkaamisen kanssa. Kyllä se kalliskin poljin korkkaa 100% varmuudella, jos kierre ei ole pohjassa.

LJL
04.08.2014, 11.02
Mitä jos poljin leipoi kiinni ja kävi niinkuin kolistelijan kossupullolle..?

mutanaama
04.08.2014, 11.05
Vaseliinia siinä ainakin pitäisi käyttää ja reilusti. Saa tiukempaan kiinni ja helpommin auki. Ei mitään lukitteita.

Ei taida ruuvilukite olla sulle kovinkaan tuttu.

hartsu
04.08.2014, 11.46
Ei taida ruuvilukite olla sulle kovinkaan tuttu.

Kyllä sitäkin tulee käytettyä mutta ei polkimen kierteisiin. Minä kun haluan saada ne kireälle mutta myös auki joskus.
Eikä sille ole tarvetta kun poljin kiristyy poljettaessa. Lisäksi rasva ehkäisee korroosiota.

Vaseliinia tai öljyä väliin on myös esim. Park Toolin (http://www.parktool.com/blog/repair-help/pedal-installation-and-removal-pw-3-pw-4-pw-5-hcw-16) ja Sheldon Brownin (http://sheldonbrown.com/pedals.html) suositus.

Hissitolppa
04.08.2014, 12.03
Mä en kyllä nyt aivan pysy kärryillä miten kaikki dumaa noitten kierteiden kunnon perusteella sen olleen vajaavaisesti kiristetty. Jos se on pohjaan saakka kiristetty ja lähtee löystymään, niin mitä luulette, jättääkö se jäljet koko matkalle? Ei jätä, sillä jonkin aikaa se löystyy ennen kuin alkaa klappaamaan ja silloin alkaa vasta jäädä jäljet löystymisestä kierteisiin. Toi ei kerro yhtikäs mitään, missä asennossa tuo prikka on tällä hetkellä, kuten ei kerro jäljet kierteissäkään sitä, että onko se ollut kuinka pitkällä kammessa.

Missä kohtaa poljin irtosi kengästä? Sinänsä jännä, et se on irronnut sekä kengästä, että kammesta.

Matidas
04.08.2014, 12.04
Täytyy minunkin polkimen asentajana ja Mazkun isänä ottaa kantaa tähän. Kierre oli hyvässä kunnossa eikä puhettakaan, että se olisi mennet "väärille kierteille". Edellä on kuva sekä rikkoutuneesta, että ehjästä kammesta. Ehjässä kammessa on selkeästi ikään kuin "laippa" kierteen ympärillä. Se tulee 0,2 mm ulos kammen pinnasta. Rikkoutuneessa kammessa sen sijaan on tämän "laipan" tilalla selkeä kuoppa. Kuoppa on kartiomainen ja 2 mm syvä kierteen sisähalkaisijan kohdalta. Oletukseni on, että kammesta on irronnut tuo "laippa", jolloin Welgon adapteri on painanut adapteriin kuuluvan prikan kuopan muotoiseksi kartioksi. Käytin adapterin kiristämiseen 8 tuuman jakoavainta, enkä käyttänyt juurikaan voimaa. Liikaa en siis kiristänyt ja niin kuin edellä on todettu, pitäisi polkimen pyörityksessä kiristyä, ei siis irrota. Minulla on näistä asioista vuosikymmenten kokemus ja polkimia on joskus tullut irroiteltua parimetristen vipuvarsien kanssa. Polkimen kuvasta näkyy, kuinka adapterin kierteessä on polkimesta irronnutta alumiinia. Luulen, että poljin on ajon aikana kiertynyt auki??? Miten se on mahdollista? Ehkä se liittyy jotenkin tuohon irronneeseen "laippaan". Kammen paksuus on 14 mm ja adapterin kierteen pituus 12 mm, mikä on sama, kuin esim. Shimano PD-M 520:ssa. Olisiko 12 mm standardi, joten liian lyhyestä kierteestä ei ole adapterissa kyse.
Pinta-ala, mikä polkimessa puristuu kampea vasten on muuten tässä Welgon adapterissa paljon suurempi, kuin em. Shimanossa. Laippa on siis irronnut Campagnolon kammesta. Onko sillä sitten ollut roolinsa kierteen mystiselle aukeamiselle? Joka tapauksessa aiomme reklamoida Canyonia. Vaikeata ymmärryksen saaminen voi olla. Asennusvirheeseen on niin helppo vedota. Polkimen aukikiertyminen on kuitenkin peräti omituista.

mutanaama
04.08.2014, 12.27
Kyllä sitäkin tulee käytettyä mutta ei polkimen kierteisiin. Minä kun haluan saada ne kireälle mutta myös auki joskus.
Eikä sille ole tarvetta kun poljin kiristyy poljettaessa. Lisäksi rasva ehkäisee korroosiota.

Vaseliinia tai öljyä väliin on myös esim. Park Toolin (http://www.parktool.com/blog/repair-help/pedal-installation-and-removal-pw-3-pw-4-pw-5-hcw-16) ja Sheldon Brownin (http://sheldonbrown.com/pedals.html) suositus.

Vaseliini ei ehkäise korroosiota, eikä helpota kiristystä sen ihmeemmin kuin lukite. Se että joku näin luulee, ei tee siitä sen oikeampaa. Softlock estää aukikiertymisen, vaikka ruuvie ei edes kiristäisi oikeaan momenttiin. Samaten Se myös estää ylikiristymisen jälkenpäin.

LJL
04.08.2014, 13.06
Polkimen oikea kiristysmomentti on ~35nm. Jos se on jäänyt selvästi alle, lienee kai mahdollista että se pikkuhiljaa olisi auennut tärinästä. Mites se vaurioitunut prikka?

Juha Lehtinen
04.08.2014, 13.20
Itselleni tuli sekin mieleen että voiko olla mitenkään mahdollista että adapterin kierreosan halkaisija on ollut kuitenkin hieman liian pieni eli ns.maanantaikappale ja lähtenyt löystymään ja vaurioittamaan kierrettä.

ajelee
04.08.2014, 13.31
Melkein lähtisin Juhan kanssa samoille linjoille ja kohdistaisin tutkimukset siihen 5 eur adapteriin. Jos kierre ei ole ihan oikeissa mitoissa ja siihen vielä tuo noin pitkä "poljinvarsi", niin... Voi olla kyllä melkoista haastetta yrittää reklamoida Canyonia tuollaisten adapterien kanssa.

Jake_Kona
04.08.2014, 13.52
Olisiko mahdollista, että polkimen pikaliitinadapterin punainen pikalukitehärpäke on osunut kiveykseen yms. tai kenkä osunut kampea pyöritettäessä. Seurauksena aukeaminen

LJL
04.08.2014, 13.58
Ei ollenkaan huono teoria Jakella. Varsinkin jos poljin olisi ollut kevyemmin kiinni, niin huonossa lykyssä (toistuva) isku adapterissa olevaan tappiin voisi löystyttää ja lopulta irrottaa koko höskän

hartsu
04.08.2014, 14.06
Vaseliini ei ehkäise korroosiota, eikä helpota kiristystä sen ihmeemmin kuin lukite. Se että joku näin luulee, ei tee siitä sen oikeampaa. Softlock estää aukikiertymisen, vaikka ruuvie ei edes kiristäisi oikeaan momenttiin. Samaten Se myös estää ylikiristymisen jälkenpäin.

Tämä selvä, saa uskoa mihin haluaa.

mzaq
04.08.2014, 14.09
Olisiko mahdollista, että polkimen pikaliitinadapterin punainen pikalukitehärpäke on osunut kiveykseen yms. tai kenkä osunut kampea pyöritettäessä. Seurauksena aukeaminen

Vaikea sanoa. Pikalukitus siis ei kuitenkaan ollut auennut missään vaiheessa. Ehkä joku oli sitä punaista osaa hangannut ja sitten löysyttänyt.

arctic biker
04.08.2014, 14.17
Minulla on näistä asioista vuosikymmenten kokemus ja polkimia on joskus tullut irroiteltua parimetristen vipuvarsien kanssa.
Tässä asiassa oman vuosikymmenten kokemukseni kautta olen samalla linjalla. Aina kun ajamme niin perinteisessä BSA-keskiölaakerissa kuin polkimien kierteissä on sama logiikka. Pyörimissuunta mieluummin kiristää kuin löysää.

Ja Mutis, avaamme sitten hersyvän tingan aiheesta polkimen asennus kampeen. Ikäni olen laittanut vaseliinin kanssa. Ainoa modus operandi-muutos että pitää tätä merivaseliiniakin hommata:)

Jake_Kona
04.08.2014, 14.17
Esmees kengän kärki voi osua punaiseen osaan aina kun spd-lukko avataan kantapäätä ulospäin kiertäen.
Itse sorkin kierteisiin vauvan puklun verran vaseliinia tai kuparitahnaa ( tämä se parempi). Ei spontaaneja irtoamisia, mutta irtoaa tarvittaessa.

arctic biker
04.08.2014, 14.26
Polkimen oikea kiristysmomentti on ~35nm. Jos se on jäänyt selvästi alle, lienee kai mahdollista että se pikkuhiljaa olisi auennut tärinästä. LJL
Ei nyt vaan ole mahdollista, kun noita pedaaleita ynnä takapakkojakin on näemmä käyttööni nähden liian vähän ollut pitkän aikaa niin tuttua hommaa tää pedaalienkin vaihto. Poljinakseli EI löysty mistään tärinästä. Muistanutkaan kattoa polkimen asennusmomentteja, sillai metsurin ranteella keposasti.

Eli vika ei ole Matidaksen asennuksessa vaan poljinsysteemmissä, viittaan aiempaan viestiini jossa ihmettelin moista viritelmää.

Iglumies
04.08.2014, 14.34
Tässä asiassa ...Pyörimissuunta mieluummin kiristää kuin löysää...:)

Jos polkimen laakerit leipoo kiinni ja polkemista jatketaan eteenpäin, niin muutaman kampikierroksen jälkeen poljin on irti kammesta, kokeilkaa ellette usko.

Matidas
04.08.2014, 14.37
Mittasin sekä Shimanon että tämän adapterin kierteitä. Niiden kaikkien ulkohalkaisija on 14,15 mm ja pituus siis 12 mm. Kyse ei ole adapterin huonosta mekaanisesta laadusta. Silmämääräisesti tarkastellen tämä poljin on ehkä jopa siistimpää työtä kuin Shimano. Metallin laadusta ei tietenkään voi sanoa silmällä tarkastellen mitään. Welgossa ei kuitenkaan mitään vaurioita. Pitkään pyöräilyn parissa puuhastelleen voi olla vaikea myöntää, että laatumerkiksi mielletty Campagnolo voisi pettää. Omaan piikkiini otan sen, että poljinta ei tarkastettu ennen llenkille lähtöä, enkä tehnyt kiristystä momenttiavaimella. Tähän mennessä käsituntumalla kiristäminen on aina toiminut. Tästä lähtien käytän kuparipastan sijaan kierrelukitetta. Se lähtee kyllä irti, kun valitsee oikean laadun, mutta ei hevillä irtoa itsekseen. Kyse on aika vakavasta asiasta. Tällä kertaa pojalla oli onnea, mutta kyllä kuperkeikassa voi henkikin lähteä.
Vanhana skeptikkona tuli mieleen, että onko ko. poljinviritykset menneet Clas Ohlsonilla 65 %:n alennukseen juuri tällaisten tapausten takia? Jos näin, niin kyseessä on lievää vakavampi petos. Welgo lienee maailman suurimpia poljinvalmistajia, joten kyllä heiltäkin luulisi turvallisuusasioissa olevan luotettava laadunseuranta. Tähän minäkin uskoin. No, minulla on kyllä kestäneet mitkä tahansa vermeet, koska en putkelta runttaa, vaan tyydyn pitämään takapuolen penkissä.
Edelleen on mysteeri, mitkä ovat ne kierteen suulla olevat kartiomaiset "laipat", jotka ovat Campan kammissa? Jos katsotte kuvaa, missä poljin adaptereineen on, voitte nähdä tuon "laipan" irronneena kartiomaiseksi vääntyneen prikan alla.

arctic biker
04.08.2014, 14.40
Jos polkimen laakerit leipoo kiinni ja polkemista jatketaan eteenpäin, niin muutaman kampikierroksen jälkeen poljin on irti kammesta, kokeilkaa ellette usko.

Koitan avartaa mielikuvitustani kuinka pedaalin laakerien pyörimissuunta jumitilanteessa kohdistaa vääntöä polkimen akselin kierteille. Mutta siitähän ei tässä tapauksessa ollut kyse? Ja vaikka ajoittain seko vaan piruuttani testaan kaikkea mahollista niin tään jätän väliin.:D

arctic biker
04.08.2014, 14.46
Vanhana skeptikkona tuli mieleen, että onko ko. poljinviritykset menneet Clas Ohlsonilla 65 %:n alennukseen juuri tällaisten tapausten takia?
Minusta olet täysin oikeassa. Jos mietit mihin kohtaan pyörässä kohdistuu suurimmat voimat, vääntömomentit on sulle varmasti tuttuja. Ja sysipaska idealtaan oleva adapteri polkimeen. Osta pojalles normipolkimet seuraaviin kampiin, joko mtb tai roadsysteemillä eläkä kiusaa Campaa tai pyörätehdasta.

Matidas
04.08.2014, 14.57
Laakerijumista ei ole kysymys. Pystyykö noilla roadsystem-kengillä kävelemään yhtään? Onko ehdotuksia luotettavaksi polkimeksi?

Matidas
04.08.2014, 15.21
Kyllä tuota Campaa voisi nyt sen verran kiusata, että saisi selvyyden siihen, miksi kierteen suulla on erillinen osa, mikä irtoaa. Sen tarkoitus ei nimittäin ole minulle avautunut, eikä ilmeisesti tämän foorumin lukijoillekaan. Joku tarkoitushan sillä täytyy olla, sillä sen liittäminen lisää kammen valmistuskustannuksia. En tunne nykyaikaisia maantiepolkimia. Onko niissä ehkä joku tekninen yksityiskohta, mikä vaatii moisen "laipan". Sain vajaa kymmenen vuotta sitten ostamani Bianchin mukana Look-merkkiset maantiepolkimet, joita en ole koskaan käyttänyt. Niissä on tismalleen samanlaiset kierteet kuin Shimanon ja Welgon MTB-polkimissa. Silmiin pistävää on, että kierteen päässä (polkimen puolella) on vain halkaisijaltaan 18 mm:n laippa (koskee myös Shimanon MTB-poljinta, eli se tulee vain 2 mm kierteen "yli". Tämä pinta on siis kampea vasten, ja tässä välissä olevan kitkan tulisi osaltaan estää aukikiertyminen. Campan kammessa olevan alumiinista irronneen kartiomaisen laipan halkaisija on 21 mm. Tämä tarkoittaa, että polkimen akselin suuntainen paine kohdistuu pelkästään tämän laipan alueelle. Tässä tapauksessa laippa siis irtosi Welgon adapterin alta. Welgon adapterin halkaisija on 23 mm ja siinä 21 mm:n avainväli.

Juha Lehtinen
04.08.2014, 15.23
Laakerijumista ei ole kysymys. Pystyykö noilla roadsystem-kengillä kävelemään yhtään? Onko ehdotuksia luotettavaksi polkimeksi?
Maantiekengillä ei kyllä viitsi kävellä kuin sen mitä pakko on. Klossin irroittamalla voi jo pidempäänkin kävellä mutta mihinkään maastokengän mukavuuteen ei niillä päästä. Itselläni on Shimanon Ultegra polkimet molemmissa maantiefillareissa ja luotettavaksi ovat osoittautuneet. Mutta mitään estettä ei pitäisi olla maastopolkimienkan ostolle, Shimano valmistaa luotettavia tuotteita tuollekin osastolle.

Santerius
04.08.2014, 15.38
Pinta-ala, mikä polkimessa puristuu kampea vasten on muuten tässä Welgon adapterissa paljon suurempi, kuin em. Shimanossa. Laippa on siis irronnut Campagnolon kammesta. Onko sillä sitten ollut roolinsa kierteen mystiselle aukeamiselle? Joka tapauksessa aiomme reklamoida Canyonia. Vaikeata ymmärryksen saaminen voi olla. Asennusvirheeseen on niin helppo vedota. Polkimen aukikiertyminen on kuitenkin peräti omituista.

Voisiko tällä pinta-alan erolla olla mitään tekemistä mahdollisen löystymisen ja siitä seuranneen irtoamisen kanssa? Voisiko suurempi pinta olla jäänyt kantamaan jostain sellaisesta paikasta, josta sen ei kuuluisi kantaa? Esimerkiksi itse kammesta tuon laipan sijaan?

Kuulostaa ehkä kaukaa haetulta, mutta en oikein millään keksi kriittisten osien mekaanisessa rakenteessa olevan tämän onnettomuuden kannalta merkittävää eroa, maksoipa pala metallia sitten 5 tai 25 euroa. Toki tietysti sen lisäksi, että pikakiinnikkeisessä polkimessa lienee enemmän välystä, olipa sillä sitten merkitystä tai ei.

Antti Salonen
04.08.2014, 15.57
Edelleen on mysteeri, mitkä ovat ne kierteen suulla olevat kartiomaiset "laipat", jotka ovat Campan kammissa? Jos katsotte kuvaa, missä poljin adaptereineen on, voitte nähdä tuon "laipan" irronneena kartiomaiseksi vääntyneen prikan alla.
Ei ole vastaavaa kampea tässä hypisteltävänä. Itsellä on Campagnolon hiilikuitukammet, ja niissä polkimen kierteen kohta näyttää siltä, että kammessa on vain yksi pala metallia. Tuossa Athena-alumiinikammessa selvästikin on kierteen päällä jonkinlainen kiinteä prikka. Tuo on uskoakseni jos ei muuta niin poikkeuksellinen ratkaisu alumiinikammessa (ei ole tullut aikaisemmin vastaan), ottamatta sen kummemmin kantaa sen tarkoitukseen tai järkevyyteen. Irti sen ei kuitenkaan kuuluisi olla, eikä sitä räjäytyskuvissa näy erillisenä osana (varaosakataloogin sivu 15 (http://www.campagnolo.com/media/files/035_146_Catalogue_spare_parts_tools_Campagnolo_201 4_part_A.pdf)).

Nyt se on kuitenkin selvästi irronnut ja -- toisin kuin itsekin aikaisemmin sanoin -- onhan tässä kampi selvästi hajonnut. Syystä ja seurauksesta en uskalla äkkiseltään sanoa mitään.

Power Torque -kampien manuaalissa (http://www.campagnolo.com/media/files/035_31_Technical%20manual%20-%20power%20torque%20crankset%20-%20Campagnolo_06_12.pdf) on polkimen kierteen ja sen kannan mittojen vaatimukset, kappale 2.1.

arctic biker
04.08.2014, 15.58
Itse en tunne Campan kampia mutta Matidas pitkän linjan metallimiehenä varmaan ihmettelee ellei oikeaa niin kuiten mielenkiintoista asiaa.

Itse omaan vain vuoden verran kokemusta Look Keo-pedaaleista. Kun omaan liikuntaani kuuluu myös hyötykäyttö niin vastaan että kyllä voi kävellä, jopa Nordean kuluisalla marmorilattialla. Muistin kopistella kengät puhtaiksi. Tour-lehti taannoin kehui Shimanon maantieklossit käveltävyydeltään paremmiksi ja kun lapsen uskoni omaan että Simpan polkimet on kestävimpiä niin suositukseni menee Shimanoon. Ultegran pedaalit kun hommaa niin ei voi mennä pieleen. Ja Matidas sitten oppii kuin noi kerta kahteen vuoteen kannattaa huoltaa.

Markku Liitiä
04.08.2014, 16.04
Hah, pitää minunkin osallistua!

Pystyykö noilla roadsystem-kengillä kävelemään yhtään?

Pystyy yhtään, muttei paljon. Huoltiksella voi hyvin kävellä sisälle ostamaan kahvin ja munkin ja sitten takaisin pihalle.

Onko ehdotuksia luotettavaksi polkimeksi?

Maastopolkimena ollut Shimanon keskitason ja paremman pään polkimia iän kaiken. Kerran yhteen tuli klappia huoltamattomuuden takia, muuten pelanneet mainiosti. Kiviin kolistelua kestävät ihmeteltävän hyvin.

Maantiellä aiemmin Lookit, nykyään Mavicit. No problems. Timeakin jotkut kehuvat.

Polkimien itsestään irtoamisesta sen verran, että yksikään poljin ei ole toistaiseksi lähtenyt omin päin avautumaan, vaikka olen vaihdellut niitä miljoona kertaa pyörästä toiseen ja käyttänyt kiristyksessä aika pientä momenttia (käsivaralta tietysti). Ihmetyttää, miksi polkimet joskus ovat jopa ns. ammattiasentajan jäljiltä aivan apinan raivolla kiristetyt.

Esuli
04.08.2014, 16.11
Polkimet pitää kiristää apinanraivolla, muuten voip käydä näin. Ja jakoavain ei ole työkalu. Eikä mitään adaptereita tai muita "ruotsalaisia" keksintöjä. Oppi ja ikä kaikki, seuraavalla kerralla viisaampia.

Markku Liitiä
04.08.2014, 16.17
Polkimet pitää kiristää apinanraivolla,

No eikä pidä. Jos pitäisi, itseltäni olisi irronnut poljin jo sata kertaa.

Nufan
04.08.2014, 16.33
Omat polkimet kiristän kuusiokoloavaimella melko kevyesti ja ei ole koskaan löystyneet.

A R:nen
04.08.2014, 16.49
Polkeminen tosiaan kiristää polkimia mutta laakerijumi avaa ne. Taikasana on prekessio (http://en.wikipedia.org/wiki/Precession_(mechanical)).

hoohoo
04.08.2014, 16.50
Tuollainen "laippa" tosiaan löytyy ainakin Athena-kammesta. Tässä tapauksessa epäilen sen puuttumisen olevan kuitenkin onnettomuuden seuraus, ei syy. Itsellänikin on toisesta kammesta tuo laippa kadonnut maailman turuille, mutta polkimet pysyvät kuitenkin hyvin paikallaan. Lookin ja Shimanon polkimien kanssa ei ole mitään ongelmaa, mutta Garmin Vectoria ei ilman tätä laippaa voi käyttää, sillä podi painuu hassuun asentoon ja murtuu kiristettäessä.

hoohoo
04.08.2014, 16.54
Pystyykö noilla roadsystem-kengillä kävelemään yhtään? Onko ehdotuksia luotettavaksi polkimeksi?
Itse olen käytellyt Lookin klossien kanssa suojusta, joka tekee kävelystä jos ei nyt varsinaisesti hauskaa niin ainakin vähemmän riskialtista. Löytyy vaikka tästä http://www.bike-discount.de/de/kaufen/look-keo-pedalplatten-cover-204831/wg_id-2415

CwA
04.08.2014, 16.54
No eikä pidä. Jos pitäisi, itseltäni olisi irronnut poljin jo sata kertaa.

Juu, ei tosiaan apinanraivolla, siinä nimittäin helposti käy justiinsa tuo, että kierteet korkkaa, jos välissä jotain möhnää tai asentajalla huono päivä jne. Napakasti saa vetäistä kiinni, muttei tosiaan apinanraivolla.

En ole lihaksikkain kaveri, mutta tarpeeksi monta kierrettä olen tuhonnut apinanraivolla vääntämällä, ei niitä ole siihen selvästikkään tarkoitettu.

marmar
04.08.2014, 17.36
Polkimen oikea kiristysmomentti on ~35nm. Jos se on jäänyt selvästi alle, lienee kai mahdollista että se pikkuhiljaa olisi auennut tärinästä. Mites se vaurioitunut prikka?

Tämä selittää mun taannoisen polkimen löystymisen 2000 km maastorymistelyn jälkeen. Onneksi huomasin asian rutiinirtarkastuksessa ja vahinkoa ei tullut. Kyseessä oli shimanon XT-sarjan maastopoljin. Asennuksen aikainen momentti ei ollut minulla silloin lähellekkään tuota tasoa. Sen verran löystyminen opetti, että nykyisin taidankin vetää suunnilleen tuolle tasolle. Tuo merkkaa kuusiokoloavaimen varrella aikamoista voimaa.

Omaan piikkiini otan sen, että poljinta ei tarkastettu ennen llenkille lähtöä, enkä tehnyt kiristystä momenttiavaimella. Tähän mennessä käsituntumalla kiristäminen on aina toiminut. Tästä lähtien käytän kuparipastan sijaan kierrelukitetta. Se lähtee kyllä irti, kun valitsee oikean laadun, mutta ei hevillä irtoa itsekseen.

Uudemmissa autoissa on lukitetta ängetty lähes joka ikiseen ruuviin tai sen tapaiseeen jos ruuvilla voi olla vähänkään vaikutusta turvallisuuteen. Ehkäisee mukavasti kiinnijuuttumista ja estää tahattomat aukeamiset. Ei ollenkaan hassumpi aine. Lukitteessa on sekin hyvä puoli vaikka kiinnitys irtoaisi, niin se pistää senkin jälkeen niin paljon hanttiin, että totaali irtoaminen ei yllätä.

Ei se laippa voi hypätä prikan alle, eli se kartio ei siis ollutkaan vääntynyt prikka, vaan kammesta irronnut laippa. Laipalla on varmasti haettu lisää kestävyyttä. Jos vetää polkimen, jossa pieni pinta-ala pehmeää alumiinia vastaan 35 nm voimalla, niin siinä alkaa helposti alumiini antamaan periksi. Laipallaon varmasti haettu sitä, että kampi on edelleen ehjä useammankin polkimen vaihdon jälkeen. Laippa on joko irronnut kierteiden pettäessä tai sitten löystyminen on tapahtunut laipan kiinnityksen pettäessä. Kyllä tuolla tapauksella voi pyörätehdasta kiusata, jos on sitä mieltä että momentti on ollut edes lähelle oikea.

Koska kyseessä ei ollutkaan kartiomainen prikka, vaan kammesta irronnut osa, niin syy seuraus suhde ei ole ollenkaan päivänselvä.

Itse sorkin kierteisiin vauvan puklun verran vaseliinia tai kuparitahnaa ( tämä se parempi). Ei spontaaneja irtoamisia, mutta irtoaa tarvittaessa.

Ei kuparitahnaa. Jos haluaa pistää alumiiniin tahnaa, niin sitten alumiinitahnaa tai vaseliinia. Kupari alumiinia jalompana ei ole hyvä.

Minusta olet täysin oikeassa. Jos mietit mihin kohtaan pyörässä kohdistuu suurimmat voimat, vääntömomentit on sulle varmasti tuttuja. Ja sysipaska idealtaan oleva adapteri polkimeen.

En edelleenkään usko, että vika olisi adapterissa tai sen laadussa. Alkaa olla jutut sitä luokkaa, että täytynee käydä haekmassa tuollaiset kauppakassiksi työn alla olevaan fillarin ja kokeilla kestääkö polkaista yli 200kg voimalla :) Ko fillarilla tullaan käytössä polkemaan aina penkistä ja pettäminen ei ole katastrofi.

On tästä ketjusta ainakin se hyöty, että opin että mihin momenttiin polkimet kuuluu vetää...

rantanr
04.08.2014, 18.00
Täytynee yrittää noita kuluja ja rikkoutuneita osia saada tapaturmavakuutuksen piikkiin.
Kommentoidaan nyt vielä tätäkin kohtaa. Tapaturmavakuutus korvaa henkilövahinkoja, ei tavaraa. Poikkeus voi olla silmälasit ja ehkä myös kuulolaite sekä tekarit.

sakuvaan
04.08.2014, 18.28
Polkimet pitää kiristää apinanraivolla, muuten voip käydä näin. Ja jakoavain ei ole työkalu. Eikä mitään adaptereita tai muita "ruotsalaisia" keksintöjä. Oppi ja ikä kaikki, seuraavalla kerralla viisaampia.

Juu ei pidä.

Santerius
04.08.2014, 20.07
Kommentoidaan nyt vielä tätäkin kohtaa. Tapaturmavakuutus korvaa henkilövahinkoja, ei tavaraa. Poikkeus voi olla silmälasit ja ehkä myös kuulolaite sekä tekarit.

Tässähän pitänee olla joku ihan urheilua varta vasten hankittu vakuutus, jotta vahinkoja saa korvattua. Veikkaisinpa, että jos maantiepyörällä kaatuu kauppareissulla, ei kotivakuutuksestakaan saa ilman mieletöntä taistelua mitään. Kyseessähän on kuitenkin KILPApyörä, joten eihän sillä voi ajaa kuin urheilutarkoituksessa. En toki tarkoita, että pitäisikään saada korvauksia juuri kotivakuutuksesta, kunhan saivartelen kun se on hauskaa hommaa.

p bonk
04.08.2014, 20.14

Riippuu tapaturmavakuutuksesta. Tuo kuvaus sopii lakisääteiseen tapaturmavakuutukseen, jonka työnantaja ottaa. Vapaaehtoiset voivat ehdoista riippuen korvata kaikenlaista. Usein esinevahinkoja korvaa myös kotivakuutus.

cokekola
04.08.2014, 20.29
Olisi mielenkiintoista kuulla, minkä yhtiön tapaturmavakuutus korvaa aineellisia vahinkoja? (Siis oikeasti, jos selalisesta on tietoa.) Tapaturma tarkoittaa määritelmällisesti tapahtumaa, jonka yhteydessä ihminen menehtyy, loukkaantuu vakavasti tai saa lievemmän vamman. Ettei jouduttaisi kokonaan keksimään kieltä uudelleen, on varmaankin hyvä pitää aineelliset vahingot tapaturman määritelmän ulkopuolella edelleen.

Ammatin puolesta melko paljon vakuutusten kanssa tekemisissä olleena olen ollut siinä käsityksessä, että vakuutuksen yleisperiaate lienee edelleen se, että ne korvaavat vahinkoja, joiden syynä on "odottamaton tapahtuma, joka sattuu ulkoisesta syystä". Valmistus- tai muu tuotevirhe ei yleensä kuulu vakuutuksen piiriin. On toki erillisiä tuotevakuutuksia, jotka korvaavat myös muita kuin ulkoisesta syystä johtuvia vahinkoja ja ehkä jotkin kotivakuutuksetkin saattavat niitä korvat. Itse vältän sen tyyppisiä vakuutuksia tarjoavia yhtiöitä, niissä joutuu vakuutuksenottaja lähinnä muiden maksunmieheksi.

rantanr
04.08.2014, 20.34
Riippuu tapaturmavakuutuksesta.
Höpö höpö

mutanaama
04.08.2014, 20.52
Viimeksi kun vakuutusyhtiötä tarvittiin (kaaduin kisassa) niin mitään varusteita ei korvattu, mutta kaikki mitä muhun tuli, niin täysimääräisesti.
Sitten taas ihna hupatusajossa vedin aikasemmin maastossa lipat, niin korvasivat kuvaukset, kameran ja kypärän. Fillarille ei käynyt mitään.
Vakuutusyhtiö y-fennia.

mzaq
04.08.2014, 21.04
Se maininta tapaturmavakuutuksesta taisi olla vaan sellainen nopea juttu mikä tuli kirjoitettua. Toivottavasti se korvaa kuitenkin lääkärikäynnin+lääkkeet, näistäkin tuli melkein satanen.

Hajonneen osan hinta on noin 150€ ja kotivakuutuksen omavastuu saman verran.. Taisi olla tämä ns. oppirahojen makselua.

rantanr
04.08.2014, 21.06
kypärän
Niin tosiaan, kypärä korvataan.

Vilhelm V
04.08.2014, 21.09

Tähän momenttilukemaan joku osavalmistajan kirjallinen lähde kiitos. Kuulostaa nimittäin oman kokemuksen valossa suurelta lukemalta tuohon kohtaan.

mutanaama
04.08.2014, 21.13
Shimpan sivuilla oli 35-55nm (linkki (http://bike.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Pedals/SI_46F0A_002/SI_46F0A/SI-46F0A-001-ENG_v1_m56577569830701980.pdf))

CwA
04.08.2014, 22.00
35Nm on jotain vajaa 3,6 kiloa metrisen varren päässä, joten ei se nyt mikään hirmuinen momentti ole.

Tosin LJL taisi puhua nanometreistä, en tiedä kuinka ne suhteutuvat kiristysmomentteihin, siis jos saivarrella tahdotaan, että yksinkertaisestakin saadaan mahdollisimman hankala :D

LJL
04.08.2014, 22.00
Itse laitan crankbrothersin polkimet siihen momenttiin, joka polkimessa lukee eli 34nm, ei sen kirjallisempaa tähän hätään. Poljinhan ei itse tiedä mihin kampeen sitä ollaan kiinnittämässä.. Ehkä johonkin claviculoihin laittaisin vähän vähemmän kuin 35nm ja kierteeseen 243:sta loktaittia

Jake_Kona
04.08.2014, 22.35
Saivarrellaan vielä pikkaisen kuparitahnasta. Luulisin, että kaikki kampien poljinkierteet ovat terästä siltä,osin joka joutuu kosketuksiin kuparitahnaa kanssa. Kontaktimateriaalit olisivat silloin teräs/kuparitahnaa/teräs. Teräksen seoksesta en osaa sanoa, mutta lujaa on. Ja mitä jalompi tekee epämetallilemalle... Se luovuttaa itsestään jotain... Ja mitäs se haittaa.

Vilhelm V
05.08.2014, 07.49
Shimpan sivuilla oli 35-55nm (linkki (http://bike.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Pedals/SI_46F0A_002/SI_46F0A/SI-46F0A-001-ENG_v1_m56577569830701980.pdf))

Kiitoksia linkistä. On kyllä yllättävän suuri tuo momenttisuositus. Onkohan niin, että valmistajan on painotettava suosituksessaan varmuutta siitä, että poljin ei mitenkään voi irrota. Pienen käytön jälkeen muhittuaan ei sitten meinaa irrota edes käsityökaluilla. Olen jo vuosia kiristänyt omissa pyörissä polkimet huomattavasti alhaisemmilla momenteilla jumitusten ehkäisemiseksi. Joku 10 Nm on tällöin ollut kiristysmomentin määrä, eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut. Turvallisinta on tietenkin noudattaa valmistajan antamia arvoja, eikä kuunnella tällaisten satunnaisten kirjoittelijoiden jorinoita.

plr
05.08.2014, 09.02
Pari vuotta sitten ihmettelin pyörästä kuuluvaa napsumista pitkään. Poljinhan se syyllinen lopulta oli ja se piti aika lailla suositusten mukaiseen momenttiin kiristää ennen kuin napsuminen lakkasi. Eli selvästi poljin pääsi liikkumaan kammen kierteissä. Kierteissä oli vaseliinia.

marmar
05.08.2014, 09.05
Saivarrellaan vielä pikkaisen kuparitahnasta. Luulisin, että kaikki kampien poljinkierteet ovat terästä siltä,osin joka joutuu kosketuksiin kuparitahnaa kanssa.

Alumiinia nuo kierteet tuossa kuvassa oli, kuten myös kammessa, jota aikaisememmin korjasin. Muistaakseni mullakin on ollut muutama kampi alumiinikierteillä, miksi käytin kevyttä momenttia kunnes poljin löysäsi...

Kiitoksia linkistä. On kyllä yllättävän suuri tuo momenttisuositus. Onkohan niin, että valmistajan on painotettava suosituksessaan varmuutta siitä, että poljin ei mitenkään voi irrota. Pienen käytön jälkeen muhittuaan ei sitten meinaa irrota edes käsityökaluilla.

Vaseliinia, oikeaa ruuvilukitetta tai alumiinitahnaa ja varmasti irtoaa. Tuo 55 Nm tuntuu kyllä aika hurjalta alumiinikierteissä.