PDA

Näytä tavallinen näkymä : maastopyörä maantiekäyttöön, rengas suosituksia?

kim71
23.07.2014, 00.39
eli toisella maastopyörälläni ajan pääsääntöisesti vain maantielenkkejä (90% päällyste ja 10% tasaista hiekkatietä). Ehdotuksia loistavasti tai ainakin hyvin rullaavista renkaista. Entä leveys? renkaat tulisi cube ltd raceen jossa nyt 2.25-2.35 rengasta alla.

CwA
23.07.2014, 01.36
Mulla on Bontragerin LT3 kumit, kyllä niillä pääsee ihan kohtalaista vauhtia, Nokian slikseihin verrattuna ehkä hitaampi huippunopeudessa, mutta kulkee ehkä jopa kevyemmin maltillisella nopeudella ajaessa, eli alle 30km/h. Renkaassa kivaa on se, että hiekalla ja pienessä mudassakaan ei ole kuin sliksi, vaan jotain pitoakin löytyy.

Hurisee toki reilummissa nopeuksissa ja 50km/h yläpuoella alkaa jarruttamaan aika selvästi, mutta olen niillä noin 70km/h parhaimmillaan ajellut, tasaisella ajaa kevyesti sellaista 23-25km/h 4 bar paineilla tyynellä kelillä (mulla tosin ei ole jerkkua reisissä, mutta aero lisätangot tasoittaa). Yli 30km/h saa vauhtia jos oikein polkee, joku vahvempi varmaan voisi pitää 30 nopeutta matkavauhtina noilla.

Kokoisekseen reilu ilmatila antaa hyvin rengaspaineiden säätömahdollisuuksia ja aika mukavan kyydin saa murskeiselle hiekkatiellekkin.

Huonoa on ehkä se ettei se ole sliksi, eli asfaltilla tiukemmin kun kanttailee, niin kyllähän se aika arveluttavan tuntuman antaa, jopa luistaakin nuo pehmeät reunanappulat.

Mulla noi on 26" 2.0 kokoa, muut koot sitten erikseen, olen huomannut, että ainakin osassa renkaista rengaskoko vaikuttaa paljonkin ominaisuuksiin.

Jotain kapeampaa sliksiäkin voisit ehkä harkita, kun sulla ajot on ilmeisesti sen verran paremmalla ajopinnalla ja jos tykkäät kanttailla vauhdikkaasti, niin sliksi on parempi vaihtoehto, kapeammassa olisi vähemmän ilmanvastusta ja painoa eikä välttämättä tuollaisilla suht röykyttömillä pinnoilla juuri eroa mukavuudessakaan.

Schwalbesta on mulla niin huonot kokemukset, että sitä en suosittele, toiset suosittelee sitä kumminkin ja ehkä sen sliksit on parempia kuin Fat Frank ja Marawintterit, mutta itse jätän sen tehtaan tuotteet täysin huomioitta.

orc biker
23.07.2014, 03.15
eli toisella maastopyörälläni ajan pääsääntöisesti vain maantielenkkejä (90% päällyste ja 10% tasaista hiekkatietä). Ehdotuksia loistavasti tai ainakin hyvin rullaavista renkaista. Entä leveys? renkaat tulisi cube ltd raceen jossa nyt 2.25-2.35 rengasta alla.
Big Apple Performance 2,35". Rullaa loistavasti ja on mukava kaiken lisäksi ja hyvin pistosuojattu. En osaa sanoa tarkasti, missä nopeudessa ilmanvastus tällaisessa tapauksessa painaisi enemmän kuin leveyden tuoma parempi rullaavuus, mutta yleensä se ei tapahdu maastureiden ajoasennolla ja tyypillisillä ajovauhdeilla kovinkaan heti. Tietysti jos olet ihan huippumenijä ja ajelet hyvin aerodynaamisesti säärikarvatkin ajeltuina, niin sitten ehkä kannattaa ottaa se kapein, mutta sekin on 2", joten ei tässä oikein pieleen voi mennä mihinkään suuntaan. On aivan loistava rengas ja linkin takaa voit katsella mainospuheita, miksi: http://balloonbikes.com/en/advantages.html

Minä vedin tuollaisella (26x2.15) yksi päivä kuntorataa ja hiekkateitä ja ei ollut mitään ongelmia verrattuna rehelliseen maasturin renkaaseen. Pito oli hyvä ja leveys tietysti auttoi, joten sorallakin kyyti oli hurjaa. Kaarteissa otin varovammin, kun ei niitä sivunypylöitä tuossa ole.

nure
23.07.2014, 08.21
Ehdottomasti Kojak, jos persus sokerista niin 1.9", muuten 1.3". Taittuvana lisäksi kevyt sekä kestävä.

kim71
23.07.2014, 12.18
Kiitokset todella kattavista ja hyvin perustelluista vastauksista kaikille. Varmasti kaikki ehdotetut hyviä vaihtoehtoja. Itsellä nykyrenkailla (rocket ron ja maxxis high roller) keskari maantielenkillä noin 23-26. Uusilla renkailla odotan/toivon sen nousevan 2-3km/h. Toisaalta eilinen käärmeentappo 2.35 high roller eturenkaalla oli kätevää (matkalla jonkun talon pihamaalle yäk)

CwA
23.07.2014, 14.27
Big Apple Performance 2,35". Rullaa loistavasti ja on mukava kaiken lisäksi ja hyvin pistosuojattu. En osaa sanoa tarkasti, missä nopeudessa ilmanvastus tällaisessa tapauksessa painaisi enemmän kuin leveyden tuoma parempi rullaavuus, mutta yleensä se ei tapahdu maastureiden ajoasennolla ja tyypillisillä ajovauhdeilla kovinkaan heti. Tietysti jos olet ihan huippumenijä ja ajelet hyvin aerodynaamisesti säärikarvatkin ajeltuina, niin sitten ehkä kannattaa ottaa se kapein, mutta sekin on 2", joten ei tässä oikein pieleen voi mennä mihinkään suuntaan. On aivan loistava rengas ja linkin takaa voit katsella mainospuheita, miksi: http://balloonbikes.com/en/advantages.html

Minä vedin tuollaisella (26x2.15) yksi päivä kuntorataa ja hiekkateitä ja ei ollut mitään ongelmia verrattuna rehelliseen maasturin renkaaseen. Pito oli hyvä ja leveys tietysti auttoi, joten sorallakin kyyti oli hurjaa. Kaarteissa otin varovammin, kun ei niitä sivunypylöitä tuossa ole.

Tuossa aloittaja kertoi, että 23-26km/h olisi marssivauhti, siihen päälle 18km/h vastatuulta (5m/s) pääsemme jopa 44km/h nopeutta vastaavaan ilman jarruttavaan vaikutukseen ja jos meinaa maasturilla maantiellä ajaa, niin mitään mieltähän ei ole olla laittamatta tankoa sellaiseksi, että saa sen päälaen menemään ensin tuulta päin.

Leveydessä ja kapeudessa on puolensa, mikään automaattisesti parempi ei se leveäkään ole, pitää huomioida kaikki muuttujat, jotta tietää mikä on toimivin juuri omaan käyttöön. Se leveämpi rullaa paremmin, jos kapeassa käytetään samoja paineita. Epätasaisella pinnalla leveä on toki parempi kun voidaan matalemmilla paineilla parantaa rullaamista, mutta tossakin pitää osata arvioida oma käyttökohde ja tapa, sekä tietää kuinka eritavoin se rengaspaineen muutos vaikuttaa tasaisella ja epätasaisella. Yleensä toki kuten sanot, mutta ei aina. Esimerkiksi korkeampi hystereesi tarjoaa paremman pidon, kun kyseessä tasainen asfaltti ja tämäkin taas tiettyyn rajaan saakka.

Minä en kovinpaljoa mainospuheisiin luottaisi, ei ne varmaan valehtele, mutta kovin usein antavat kovin yksipuolisen näkökulman ja kovin usein mielikuva tulee kuin väittämät olisivat laajemmasta näkökulmasta, eli vähän ikäänkuin sellainen silmään k*stu fiilis jää loppupelistä.

tmile
23.07.2014, 14.57
Kiitokset todella kattavista ja hyvin perustelluista vastauksista kaikille. Varmasti kaikki ehdotetut hyviä vaihtoehtoja. Itsellä nykyrenkailla (rocket ron ja maxxis high roller) keskari maantielenkillä noin 23-26. Uusilla renkailla odotan/toivon sen nousevan 2-3km/h.

Olen ajellut maantielenkkejä (= yli 50km yli 30km/h keskinopeudella) Race Kingeillä, X-Kingillä, Racing Ralpheilla ja nyt Thunder Burteilla. Race Kingit ovat hiljaisimmat, Thunder Burtit samaa luokkaa.

Jos 90% maantiellä niin valintani olisi Furious Fred 2.0 315g. Renkaan painolla ja kyljen herkkyydellä on ISO merkitys maantiellä.

kim71
23.07.2014, 15.59

Moi, kiinnostuin noista big apple performance renkaista. Ostopaikka ehdotusta vielä haen ja koko/malli 2.0-2.35? Kyseisellä valmistajalla on yleensä saman merkkisestä renkaasta useampi vaihtoehto? kiitokset kaikille vastaajille.

orc biker
23.07.2014, 16.35
Moi, kiinnostuin noista big apple performance renkaista. Ostopaikka ehdotusta vielä haen ja koko/malli 2.0-2.35? Kyseisellä valmistajalla on yleensä saman merkkisestä renkaasta useampi vaihtoehto? kiitokset kaikille vastaajille.
http://www.bike-discount.de/en/buy/big-apple-performance-2%2C15-wire-52219
http://www.bike-discount.de/en/buy/big-apple-performance-2%2C35-wire-54241

Jos et tilaa muuta, niin tuo on varmaankin halvin, koska postikulut ovat edulliset. Bike-components pääsee lähelle, mutta jos otat 26x2.0, niin sitten Bike-components on vähän halvempi. Tuota 26":sta on kolmessa eri koossa. Minkä sitten niistä haluatkaan ottaa. Katsoo vain, että se on performance, eikä active line, niin pistosuojaus on pykälää parempi. Kaikki leveydet varmasti toimivat hyvin. Minulla itselläni on 2,15", koska se on suurin, mitä lokareideni leveys salli. Se voi myös olla keskimmäisenä kolmesta hyvä valinta, jos ei osaa päättää, haluaako kapeampaa vai leveämpää.

http://www.bike-components.de/products/info/p30616_Big-Apple-Performance-Drahtreifen.html?xtcr=1&xtmcl=big+apple

orc biker
23.07.2014, 16.37
Renkaan painolla ja kyljen herkkyydellä on ISO merkitys maantiellä.Sillä painolla ei ole nimenomaan maantiellä merkitystä, koska vauhti on tasaista.

tmile
23.07.2014, 16.54
Sillä painolla ei ole nimenomaan maantiellä merkitystä, koska vauhti on tasaista.

On sillä, mutta tämä on mielipide/ajotyyliasia. Minä tykkään ajaa maantiellä 32+ keskinopeuksilla, (myös maastopyörällä) ja kun esim. ylämäessä hyppää putkelle ja kiihdyttää niin jonkun 500g eron pyörivässä massassa kyllä tuntee joka polkaisulla.

nure
23.07.2014, 18.20
En vain ymmärrä että jos puhutaan maantielenkeistä niin +2.0"? Haloo, miksi kuluttaa moiseen energiaa kun voi laittaa alle kapeat slicksit 6 barin paineilla. Siis jotkut balloonit, hei herätkää!

kim71
23.07.2014, 19.04
http://www.bike-discount.de/en/buy/big-apple-performance-2%2C15-wire-52219
http://www.bike-discount.de/en/buy/big-apple-performance-2%2C35-wire-54241

Jos et tilaa muuta, niin tuo on varmaankin halvin, koska postikulut ovat edulliset. Bike-components pääsee lähelle, mutta jos otat 26x2.0, niin sitten Bike-components on vähän halvempi. Tuota 26":sta on kolmessa eri koossa. Minkä sitten niistä haluatkaan ottaa. Katsoo vain, että se on performance, eikä active line, niin pistosuojaus on pykälää parempi. Kaikki leveydet varmasti toimivat hyvin. Minulla itselläni on 2,15", koska se on suurin, mitä lokareideni leveys salli. Se voi myös olla keskimmäisenä kolmesta hyvä valinta, jos ei osaa päättää, haluaako kapeampaa vai leveämpää.

http://www.bike-components.de/products/info/p30616_Big-Apple-Performance-Drahtreifen.html?xtcr=1&xtmcl=big+apple
Kiitti, taidan kallistua ja tilata noi 2.35 big applet, ihan näyttävyyden tähären :) paino toki vähän kasvaa nykyiseen rengastukseen, mut niin kun jo alussa kerroin, pyörä "ristitään" virallisesti mun maantiepyöräksi. Toivottavasti vaan toi 2.35 mahtuu pyörimään tuolla cuben takana... eipä siinä nyt paljon eroa oo nykyiseenkään 2.25 takarenkaaseen ja näyttäis olevan reilusti millejä vielä tilaa. Niin tai vielä noista renkaan leveys mitoista, eli onko renkaan leveys esim. 2.25 maastonappula rengas mitattu renkaan rungosta vai reunanappulasta reunanappulaan? jos renkaan rungosta niin silloinhan sileä 2.35 on melkein kapeampi/mahtuvampi kun 2.25 nappula kummi? oliko vähän sekava kysymys:)?

CwA
23.07.2014, 20.06
En tiedä kuinka linjassa tuolla Schwalbella on nuo renkaiden mittaheitot, mutta Fat Frank 2.0 oli lähempänä 45mm leveyttä, ettei ne välttämättä ole likikään niin leveät kuin mainostetaan tai sitten ovat, toihan se on yhtä pirua kun niihin ilmoitettuihin mittoihin et voi käytännössä luottaa. Niin ja vanteen leveyskin vaikuttaa siihen minkä levyinen renkaasta sitten tulee, sekä rengaspaine.

Pistosuojauksessa on muuten nurjalla puolella suurempi paino ja kehnompi rullaaminen, noin geneerisesti puhuen, ainahan niissä on vähän poikkeuksiakin.

En ymmärrä tuota, että maantiellä olisi nopeus tasainen, tai ehkä jossain rannikolla ja pohjanmaalla niin voi ollakkin, mutta melkoista kiipeilyä täällä ainakin tuo maantiekin on, painolla vaikuttaisi olevan havaittava merkitys kiipeämisnopeuteen suht samalla rasitustasolla.

IncBuff
23.07.2014, 20.12
En vain ymmärrä että jos puhutaan maantielenkeistä niin +2.0"? Haloo, miksi kuluttaa moiseen energiaa kun voi laittaa alle kapeat slicksit 6 barin paineilla. Siis jotkut balloonit, hei herätkää!
No ei se kapea rengas automaattisesti rullaa paremmin.

N-K
23.07.2014, 20.37
Omissa kokeiluissa 2,35" Fat Frank ja Big Apple on ollut todella hyviä ja hyvin rullaavia, mutta 1.4" Ritchey Tom Slick oli kuitenkin ihan omiaan kun kovaa mentiin. Kuolema kuitenkin odottaa jos tiellä on hiekkaa ja haluaa kääntyä.
Balloon renkaat sopii lähinnä kaupunkikäyttöön kun tulee kaikenlaista muhkuraa vastaan. Jos pelkkää maantietä ajelee niin todennäköisesti kapea nakki on parempi valinta.

kim71
23.07.2014, 20.38
Maantienopeuksilla suurin yksittäinen tekijä on ilmanvastus. Ei auta, vaikka pystyajoasentoiseen maasturiin laittaisi kuinka kapeat renkat. ilmanvastus ei ole linearinen vaan eksponentiaalinen.

CwA
23.07.2014, 20.47
Maantienopeuksilla suurin yksittäinen tekijä on ilmanvastus. Ei auta, vaikka pystyajoasentoiseen maasturiin laittaisi kuinka kapeat renkat. ilmanvastus ei ole linearinen vaan eksponentiaalinen.

Laita vaan suosiolla ne aerotangot myös tilaukseen, alkaa pyörä kulkemaan, kun saa ilmavastusta kyykytettyä, ei isosti maantiepyörälle nopeuksissa jää, luulisin, ehkä, kai :D

orc biker
23.07.2014, 21.52
Energiaa kuluu renkaan muodon muutokseen. Selvitä itse, miten renkaan leveys vaikuttaa siihen. Minä en viitsi, koska en usko sillä olevan mitään vaikutusta mielipiteesi kuitenkaan.

orc biker
23.07.2014, 22.12
Jos pelkkää maantietä ajelee niin todennäköisesti kapea nakki on parempi valinta.
Se riippuu nopeuksista. Jos mennään tosi kovaa, niin ilmanvastus voi kumota leveän renkaan paremman rullaavuuden edut ja kumoaakin tietysti jossain nopeudessa. Ei vain taida kukaan tietää, missä raja menee milläkin renkaalla. Ilmanvastus on aika hankala juttu johtuen tietysti jo siitä, että tuulitunneleiden vuokraaminen ei ole halpaa.

"We tested both 25 and 31 mm-wide tires in the wind tunnel. The result: The raw data showed a 1% increase in wind resistance for the wider tires, but the results weren’t statistically significant. Even if we accept them at face value, the added wind resistance is too small to make a noticeable difference. For example, at a very high speed of 40 km/h, decreasing your wind resistance by 1% only adds 0.4% (or 0.14 km/h) to your speed."

http://janheine.wordpress.com/2014/01/01/tires-how-wide-is-too-wide/

Tuossa jutussa tuumitaan, että edes 42 mm eli n. 1,65" ei olisi maanteiden laidoille tarkoitetussa kulkimessa turhan leveä. Maastopyörällä nopeudet ovat alhaisempia ja ilmanvastusta dominoi erityisen selvästi ajoasento, joka on yleensä verrattain pysty. Ja mikä on vanteiden ilmanvastuskerroin, rungon, pinnojen, säärikarvojen jne.? Kuinka tärkeä on rengas näiden rinnalla? Ei taida kukaan tietää. Mutta varmaa on, että muuten identtisissä renkaissa rullaavuus on parempi leveämmässä. Ja siitä saa muita hyötyjä, kuten mukavamman kyydin, vakaamman kyydin (routavauriot, rouhittu asvaltti, sora, kivet, hiekkateistä puhumattakaan) ja alhaisemman puhkeamisherkkyyden. Jokainen arvottaa näitä asioita omalla tavallaan. Minä olen erittäin tyytyväinen nuren kavahtamiin balloon-renkaisiin asvalttipyörässäni, maasturi sekin, koska rullaavuus on parasta a-ryhmää ja yhdistettynä siihen, että hyvän rullaavuuden saavuttaa jo alhaisilla paineilla, niin renkaat ovat tavattoman mukavat pehmentämään aika lailla huonokuntoisia teitä, joita nastarenkaiden ja roudan syömät Suomen tiet usein ovat.

Saisivat testata enemmän näitä juttuja. Nämä ovat ihan mielenkiintoisia, eivätkä aina mene ollenkaan siten kuin voisi kuvitella.

kolistelija
23.07.2014, 22.12
Energiaa kuluu renkaan muodon muutokseen. Selvitä itse, miten renkaan leveys vaikuttaa siihen. Minä en viitsi, koska en usko sillä olevan mitään vaikutusta mielipiteesi kuitenkaan.
Maantielenkki ja 2,0"+ renkaat kuulostaa siltä että tässä pitäisi vähän miettiä mitä se maantielenkin nopeus kullekin tarkoittaa.

Tämä tuskin on mielipidekysymys.

orc biker
23.07.2014, 22.54
Maantielenkki ja 2,0"+ renkaat kuulostaa siltä että tässä pitäisi vähän miettiä mitä se maantielenkin nopeus kullekin tarkoittaa.

Tämä tuskin on mielipidekysymys.
Eihän se tosiaan ole, kun on ilmoitettu, että nyt on 23-26 km/h. Se ehkä siitä voi nousta parilla sillä renkaiden vaihdolla.

orc biker
23.07.2014, 23.38
painolla vaikuttaisi olevan havaittava merkitys kiipeämisnopeuteen suht samalla rasitustasolla.
http://www.training4cyclists.com/how-much-time-does-extra-weight-cost-on-alpe-dhuez/

Tuossa tyyppi veti renkaat vedellä täytettyinä (0,9 l / rengas). En pitäisi tuotakaan eroa dramaattisena kuntoilijan kannalta ja olosuhteet nyt eivät yleensä tuosta noususta rankemmiksi Suomessa nouse. Harvemmin täällä kiivetään 50 min putkeen vuorta ylös. Kisakuskin kannalta nuo erot ovat toki dramaattisia. Suomalaisista nyppylöistä puhuttaessa suhtaudun yleensä lievällä huvittuneisuudella, jos puhutaan (kuntoilijat puhuvat) jostain renkaiden parin sadan gramman painoerosta. Puhumattakaan ihmisistä, jotka punnitsevat satulansa vaa'alla tai ostavat hiilikuituspacereita moninkertaiseen hintaan 10 gramman takia.

CwA
23.07.2014, 23.44
Mun mielestä noita pitäisi tosiaankin testata paljon enemmän ja paljon kattavammin, usein noi mikä rengas jutut on niin mahdottoman fiilispohjaisia juttuja, että se omaan ajoon sopiva totuus jää sitten tyystin selviämättä.

Usein noissa leveämpi rengas rullaa paremmin jutuissa on lykätty sama rengaspaine, kun taas käytännössä eihän niin kukaan tee, vaan leveämmässä yleensä aina käytetään matalempaa painetta, jolloin se leveän renkaan rullaushyöty taas kutistuu.

Kapoisessa kumissa jos on se 5bar ja leveässä se 2bar niin kyllä leveämpi on nopea soralla, mutta se 5bar kumi on aikalailla hyvä asfaltilla, tuo 5bar tahtoo olla jotain 37mm tuntumassa käsittääkseni, sitten noi maantiekumit on täkäläiselle asfaltille jo vähän huonompia joissain tapauksissa, paineita 7bar ja ylikin(?), tämä on oma käsitykseni, mitä olen tuota tutkinut.

Mäkisessä maastossa, etenkin teräviä lyhyitä mäkiä kun on, se keveys on tosi iso plussa, sillä kuittaa aika ison osan sitä kumminkin suhteellisen pientä vierintävastuksen eroa, tämäkin mun käsittääkseni, perustuen mun kokemuksiin kapea vs leveä ajeluista.

Asfaltilla 37mm kumi oli selvästi nopeampi kuin 50mm kumi, tämä siis lyhyitä teräviä mäkiä sisältävässä maastossa 28" koossa, hiekalle kun mentiin, niin 50mm veteli päihin 37mm kumia mennen tullen, kunhan leveästä kumista laski paineet suht matalaksi, tämäkin asia joka ei mene ihan kuten voisi kuvitella, mutta matalemmilla paineilla hiekkatiellä leveä kumi oli selvästi kevyempi kulkemaan kuin korkeilla paineilla.

Tässäkään asiassa tuskin on yhtä totuutta, se totuus kun riippuu niin omasta käytöstä, kuinka karheita esimerkiksi tiet ovat.

Jos tahtoo ajaa pystyssä asennossa kovaa, niin se on vähän sama järkevyydeltään, kuin ajaisi asfaltilla kovaa super soft Minioneilla tai vastaavilla, siis mun kirjoissani, toimii hyvin voimaharjoittelussa, mutta jos tarkoituksena on taas siirtyä tehokkaasti paikasta toiseen, niin sitten kyseenalaisempaa, jälleen on monia totuuksia, ei voida sanoa että pehmeät Minionit olisi surkea valinta asfaltilla kovaa ajamiseen, riippuu niin monesta.

Noin kuntoharjoittelussa onko sillä nopeudella niin suurta merkitystä, kun jos saman vastuksen saa hitaammallakin vauhdilla, tarvitsee ajaa lyhyemmän matkan samassa ajassa, että se tavoiteltu suoritus toteutuu, jos halutaan rullaavampaa niin oletan, että tahdotaan siirtyä tehokkaammin paikasta toiseen.

Sitten on toki lenkin mielekkyystekijät sellainen eräs pointti, joka taas vaihtaa vähän totuuksien paikkaa.

Usein vastaajilla on omia syitä miksi haluaisivat kysyjän käyttävän jotain rengasta, vaikkapa että omassa ajossaan se on ollut hyvä, mutta sitten usein jää epäselväksi se mitä ajoa se oma ajo on ollut, kun sitten kysyjä hankkii renkaat ja lähtee ajamaan, sekä huomaa että olettama ei toteudu, niin tulee tietty pettymys.

Siksi olisikin kiva jos näitä olisi paremmin testattuna, niin että jokainen voisi omiin tarpeisiin suhteuttaa sen testituloksen, ilman turhia häiriötekijöitä, kuten muoti tai henkilökohtainen näkökulma jne. Se vaan vaatisi aika paljon resursseja ja kun rengasfirmatkin saa helpommin myyntiä fiilispohjaisilla mainoksillaan, niin eipä moista parannusta taideta koskaan nähdä.

kim71
23.07.2014, 23.53
Eihän se tosiaan ole, kun on ilmoitettu, että nyt on 23-26 km/h. Se ehkä siitä voi nousta parilla sillä renkaiden vaihdolla.
Juuri näin, jos saan 3-4h maantielenkilleni lisää mukavuutta (kun noilla "dh" renkailla) ja keskarin nousemaan ton 2-3km/h, olen todella tyytyväinen. Mielestäni kuitenkin tollanen 26-29km/h keskari on henkilökohtaisesti minulle 40+v harrastajalle maastopyörällä ihan kelpo vauhtia. tilaukseen lähti isot omput 2.35. Kiitti vielä orc biker suosituksista ja kaikille muillekin vastanneille. ja mikään ei estä ehdottamasta lisää, nimittäin tieto lisää tuskaa :)

CwA
24.07.2014, 00.01
http://www.training4cyclists.com/how-much-time-does-extra-weight-cost-on-alpe-dhuez/

Tuossa tyyppi veti renkaat vedellä täytettyinä (0,9 l / rengas). En pitäisi tuotakaan eroa dramaattisena kuntoilijan kannalta ja olosuhteet nyt eivät yleensä tuosta noususta rankemmiksi Suomessa nouse. Harvemmin täällä kiivetään 50 min putkeen vuorta ylös. Kisakuskin kannalta nuo erot ovat toki dramaattisia. Suomalaisista nyppylöistä puhuttaessa suhtaudun yleensä lievällä huvittuneisuudella, jos puhutaan (kuntoilijat puhuvat) jostain renkaiden parin sadan gramman painoerosta. Puhumattakaan ihmisistä, jotka punnitsevat satulansa vaa'alla tai ostavat hiilikuituspacereita moninkertaiseen hintaan 10 gramman takia.

Tuossa et huomioi ihan koko totuutta, täkäläiset mäet ovat lyhyitä, jolloin on kannattavaa kerätä alkuvauhtia, kun renkaat on kevyet, niin helpommin saa kiihdytettyä ja mäen pääsee ylös vähemmällä veivaamisella.

Alle kilon painonmuutokset pyörässä eivät mun mielestä kovin paljoa tunnu, jos pyörän lähtöpaino on esimerkiksi siellä 18kg huitteilla, mutta siitä pois 6kg ja sen kyllä jo huomaa selvästi, 10kg pyörässä sehän on 3kg luokkaa, tuosta jo kolmannes on sellainen jonka voi mielestäni aistia, mutta josta ei vielä suurta hyötyä ole.

Mutta sitten renkaat on vähän toinen juttu, pyörivä massa tuntuu paljon isommalta vaikutukselta, kun sun pitäisi muutamalla polkaisulla nostaa selvästi vauhtia, Fat Frankit taisi olla ilman sisureitakin jo 800g kipale, eli 2kg renkaisiin sisureiden kanssa, kun taas noksut oli yhteensä sisureineen 1,2kg, sen verran eroa tuosta tuli että noksuilla pyörä tuntui ihan lentävän verrattuna Fat Frankkeihin (Performance line), juurikin se kiihdytys oli kevyempää, nopeammin sai pykältää isompaa, sivuttaispito kasvoi roimasti ja jopa hiekalla pystyi jo kanttailemaan, mitä Fat Frankeilla ei uskaltanut tehdä.

Yhden vaihteen verran tasaista 4% nousua kiivetessä vaikutti myös tuo renkaan vaihto siihen kulkuun mäkeä ylös. En tarkemmin tiedä mitä se on numeroina, loivemmissa jopa kaksi vaihdetta, enkä tiedä sen tarkemmin, että miksi se vaikutti noin, paino ei kuitenkaan niin paljoa ollut mikä putosi pelkät renkaat kun vaihdoin, muu keventely toki vaikutti useamman vaihteen, 2,8% nousussa mun ei tarvinnut mennä enää pikkurattaalle ensinkään, kun ennen piti hakea pienintä tai toiseksi pienintä pykälää.

Sen lisäksi tuo koko pyörän ja renkaiden painonpudotus mahdollisti muutaman mäen nousun jotka eivät ennen onnistuneet.

Mutten minäkään ymmärrä 10g painontiputuksia, kun niitä saisi olla se 100kpl että sillä saattaisi olla jotain merkitystä, poislukien pyörivät massat.

Labrassa ei varmaan renkaiden pienet painonmuutokset näy, kun vedetään tasanopeutta stabiileissa olosuhteissa, testejä pitäisi taas kehittää vähän paremmin käytäntöä vastaaviksi.

CwA
24.07.2014, 00.12
Juuri näin, jos saan 3-4h maantielenkilleni lisää mukavuutta (kun noilla "dh" renkailla) ja keskarin nousemaan ton 2-3km/h, olen todella tyytyväinen. Mielestäni kuitenkin tollanen 26-29km/h keskari on henkilökohtaisesti minulle 40+v harrastajalle maastopyörällä ihan kelpo vauhtia. tilaukseen lähti isot omput 2.35. Kiitti vielä orc biker suosituksista ja kaikille muillekin vastanneille. ja mikään ei estä ehdottamasta lisää, nimittäin tieto lisää tuskaa :)

Heitetään nämä nyt vaikka tähän, jotain numeroita joistain renkaista:
http://www.mtbonline.co.za/info/mtb-tyre-rolling-resistance.htm

Maantiekumeja
http://bikeblather.blogspot.fi/2013/02/tire-crr-testing-on-rollers-chartand.html

Lisää maantiekumeja
http://cyclinguphill.com/best-road-tyres/

Noista nyt lähinnä näkee sen, että renkaissa on hurjia eroja, vaikka se renkaan pinta olisi ihan sileä tai sileähkö, mistä sitä tietää kuinka hyvä jokin rengas on jos sitä ei jotenkin saa mitattua, mielellään suhteellisen samoissa olosuhteissa. Sekin olisi kiva jos noissa olisi tarvittava energia nopeusmuutoksella X jne.

Noi nyt on jotain joihin törmäsin, kun hain ihan jotain muuta taannoin, mutta joista voi olla jotain iloa jollekkin tai sitten ei, jaettu on kumminkin parempi kuin pihdattu.

edit: Tuolla on Kojakit ja jotain Marathoneita yms:
http://3.bp.blogspot.com/-sDJfi13bcJU/UL4kUM8-liI/AAAAAAAAO7k/SJXRZX-QNPE/s1600/Bandtest%2Bpendel%2B4-12-2012.jpg

Balloon kumeja ei kukaan ole koskaan ilmeisesti vaivautunut testaamaan, kun niistä ei vahingossakaan ole mitään dataa löydettävissä, joten niiden kanssa saa olla puhtaasti mielikuvien varassa, kuten niin monen muunkin renkaan osalta.

orc biker
24.07.2014, 00.41
Heitetään nämä nyt vaikka tähän, jotain numeroita joistain renkaista:
http://www.mtbonline.co.za/info/mtb-tyre-rolling-resistance.htm

"The most overestimated aspect here is the frequently criticized extra weight of the wider tyre. To accelerate a pair of tyres with an extra weight of 500 g from 0 to 25 kph in 4 seconds requires an additional 4.2 W power. On the other hand the wider tyre on a grassy surface saves you 15.5 W against a narrower specimen, and this at the low speed of 9.5 kph. Moreover the rolling resistance reduction has a continuous effect while lighter weight is only of relevance during acceleration."

Tuossakin sanotaan, että paino ei ole kovin tärkeää.

Mielenkiintoista tuolla oli myös, miten vähän maastorenkaassa paineen nostaminen pienensi vierimisvastusta maantiellä. Olen jo vähän aikaa tuuminut, että olen jossain vaiheessa alkanut ajaa turhan kovilla paineilla asvalttia pitkin kulkevia lenkkejäni ja tuosta sain vain lisää tukea arvailuilleni. Etenkin, jos vähän edes poikkeaa sorateiden kautta, niin se tulee jo siinä kompensoitua ja lisäksi on se parantunut mukavuus. Että kiitos linkistä. Tuo sinetöi asian. Pitää tiputtaa.

CwA
24.07.2014, 01.59
"The most overestimated aspect here is the frequently criticized extra weight of the wider tyre. To accelerate a pair of tyres with an extra weight of 500 g from 0 to 25 kph in 4 seconds requires an additional 4.2 W power. On the other hand the wider tyre on a grassy surface saves you 15.5 W against a narrower specimen, and this at the low speed of 9.5 kph. Moreover the rolling resistance reduction has a continuous effect while lighter weight is only of relevance during acceleration."

Tuossakin sanotaan, että paino ei ole kovin tärkeää.

Mielenkiintoista tuolla oli myös, miten vähän maastorenkaassa paineen nostaminen pienensi vierimisvastusta maantiellä. Olen jo vähän aikaa tuuminut, että olen jossain vaiheessa alkanut ajaa turhan kovilla paineilla asvalttia pitkin kulkevia lenkkejäni ja tuosta sain vain lisää tukea arvailuilleni. Etenkin, jos vähän edes poikkeaa sorateiden kautta, niin se tulee jo siinä kompensoitua ja lisäksi on se parantunut mukavuus. Että kiitos linkistä. Tuo sinetöi asian. Pitää tiputtaa.

Toihan se on millä ne leveät kumit testeissä saadaan näyttämään niin paljon paremmilta, kun kapeissa renkaissa rengaspaineiden tiputus vaikuttaa paljon voimakkaammin kuin mitä leveissä.

edit: On muuten mielenkiintoista, että Furious Fred on Kojakkia paljonkin rullaavampi, noissa slikseissä taitaa aika paljonkin olla tuollaista kuraa, jota mielikuvilla myydään?
Furious Fredin CRR on 0,00359
Mun Nokia Cityrunnerissa olisi parempi kuin 0,00267, kun on leveämpi mitä tuolta löytyvä ja tuoltakin löytyvä on parempi kuin tuo 0,00267:
http://www.helsinki.fi/~tlinden/rolling.html

Ainut vaan ettei Cityrunneria enää tehdä ja mullahan on vain yksi, toinen on surkea kopio. Suurta eroa en Bontrager LT3 kumiin kumminkaan ole huomannut, joten taidankin testata tuota Cityrunneria taakse, jos se toisi vielä vähän lisää nopeutta kauppareissulle.

edit2: Tuolla on lisää numerodataa, mielenkiintoista kuinka esimerkiksi Nokian Ultratourissa kapeampi samoilla paineilla on leveää nopeampi, kun taas jossain toisessa leveämpi on nopeampi:
http://www.legslarry.beerdrinkers.co.uk/tech/JL.htm

Tuosta taulukosta olisi kiva nähdä sellainen versio, jossa on nykyään kaupan olevat renkaat.

nure
24.07.2014, 08.21
Miksi maantiepyörissä ei ole 2" renkaita jos ne yhtä hyviä kuin kapeat suuremmilla paineilla...?

Tietämätön
24.07.2014, 09.11
edit: Tuolla on Kojakit ja jotain Marathoneita yms:
http://3.bp.blogspot.com/-sDJfi13bcJU/UL4kUM8-liI/AAAAAAAAO7k/SJXRZX-QNPE/s1600/Bandtest%2Bpendel%2B4-12-2012.jpg

Voisko joku selittää mitä noi luvut oikein tarkoittaa? En meinaan oikein tajua mitä on testattu ja miten. Ilmeisesti "Tijd in seconden" on parempi mitä suurempi luku eli siinä ei olekaan mitattu jotain aikaa ja nopeammin olisi paremmin. Kai tuo on jokin sileäpintaisella alustalle ettei ole jokin maastovertailu?

Tulokset on muutenkin ihan outoja, Ultremon pitäisi olla lähes nopeinta mitä saa eli eihän sen nyt pitäisi hävitä ihan pystyyn jollekin Michelin radiaalille, mikä on minulle ihan tuntematon rengas.

Näköjään tuon testin perusteella Durano ja Kojak ovat lähes yhtä nopeita ja Marathon racer on noita hitaampi. Menee täysin omien kokemusten kanssa yksiin Marathonin suhteen, mutta se ei oikein päde kun Kojakin pitäisi olla muka foorumijuttujen mukaan selkeästi vielä Duranoa nopeampi.

Renkaiden koot tosin eivät ole 700cc, mutta kai niiden keskinäiden suhde luulisi pysyvän samana eri kokoisissa renkaissa.

Sateenkaari-Reijo
24.07.2014, 10.08
Heipä hei.

Rengasasiaan referoisin teille Bicycle Quarterlyn kahta rengastestiä. Toisessa testattiin renkaita, toisessa selvitettiin renkaan nopeuteen vaikuttavia tekijöitä. Ensimmäisen testin tulos kertoi parhaan renkaan rullaavan 20% paremmin kuin testin huonoin rengas. Uudemmassa numerossa 5/12, joka on tässä pöydässä auki, käydään läpi renkaan rullaavuutta.

Lyhyesti: eniten rullaavuuteen vaikutti testin perusteella renkaan kudoksen rakenne, 6-12%. Täälläkin nopeaksi todettu Open Corsa CX on nopea juurikin laadukkaan ja joustavan kudoksen takia. Puuvilla -tai silkkikudos on edelleen pro-kentän valinta, vaikka renkaan kyljessä lukisi mitä. Toiseksi eniten, 3-7%, vaikutti renkaan kuvio, joka maantiellä on luonnollisesti sileä mutta näissä maastoslikseissä vaihtelee paljonkin. Testissä ei ollut mukana nappuloita, vain hieman kuvioituja peruskumeja. Kompromissi pidon ja rullaavuuden väliltä on toki ihan ilmeinen vaikkei testeistä olisi koskaan kuullutkaan - nappula ei rullaa niin hyvin kuin sileä.

Testin mukaan rullaavuuteen eivät mainittavasti vaikuttaneet leveys, paine tai Thread per inch -luku.

Toinen asia on se, mikä tuntuu nopealta ja mikä oikeasti on nopeaa. Toisaalta, onko sillä mitään väliä jos ajelee omaksi ilokseen ja tykkää 21mm kivikovien avojen nopeasta fiiliksestä. En vain oikein enää jaksa lämmetä vuonna 2014 kommenteille, joissa leveä on aina hidas ja kapea on aina nopea. Se ei yksinkertaisesti ole totta. 26" koon yksi iso etu on minusta se, että siihen saa nopean renkaan ilman kapean renkaan haittoja.

E: Ja muuten, on kaksi eri asiaa testata renkaat teräsrummulla ja asvaltilla. Saksalaiset tykkää rummuista ja labroista, mutta makunsa kullakin.

mhelander
24.07.2014, 10.56
Mun maastonojakki pärjäsi maantielenkillä tehdyssä alamäen rullaustestissä aika hyvin. Renkaina tubeless:na Furious Fred 50-milliset maastopaineilla. Aloitimme noin 20:n vauhdista rullaamaan ja kaveri Zipp 808 kiekoilla pärjäs pyöränmitan ja toinen 404 kiekkoineen jäi taakse pari kolme pyöränmittaa.

Renkaat ei siis ainakaan oleellisesti huonontaneet tulosta, kuskin ajoasento ja sen aerodynamiikka taisi olla merkittävin ero, kokonaispainokin mahtoi olla lähes sama.

Täysjoustolla maastopaineilla ajaminen on ihan ok. Täysjäykässä maantienojakissa samoilla kiekoilla takapää pomputti kun polki tehoilla, selvästi enemmän painetta pitäisi olla. Ei ihan yhtä nopeat olleet kuin 23-milliset GP4000S kumit mutta paljon mukavammat paikallisissa asfalttiolosuhteissa.

Nyt on maasturissa 54-milliset Thunder Burt kumit tubeless:na ja valmistajaa on uskominen paremmasta rullaavuudesta. Lievästi suurempaa painoa ei ajossa huomaa ja se taatusti korvaa reippaasti paremman pidon maastossa ja etenkin märässä ja ruohikoissa.

Sent from my Lumia phone using Tapatalk

CwA
24.07.2014, 12.59
Voisko joku selittää mitä noi luvut oikein tarkoittaa? En meinaan oikein tajua mitä on testattu ja miten. Ilmeisesti "Tijd in seconden" on parempi mitä suurempi luku eli siinä ei olekaan mitattu jotain aikaa ja nopeammin olisi paremmin. Kai tuo on jokin sileäpintaisella alustalle ettei ole jokin maastovertailu?

Tulokset on muutenkin ihan outoja, Ultremon pitäisi olla lähes nopeinta mitä saa eli eihän sen nyt pitäisi hävitä ihan pystyyn jollekin Michelin radiaalille, mikä on minulle ihan tuntematon rengas.

Näköjään tuon testin perusteella Durano ja Kojak ovat lähes yhtä nopeita ja Marathon racer on noita hitaampi. Menee täysin omien kokemusten kanssa yksiin Marathonin suhteen, mutta se ei oikein päde kun Kojakin pitäisi olla muka foorumijuttujen mukaan selkeästi vielä Duranoa nopeampi.

Renkaiden koot tosin eivät ole 700cc, mutta kai niiden keskinäiden suhde luulisi pysyvän samana eri kokoisissa renkaissa.

Se on kuinka monta sekuntia rullaa, eli enemmän on parempi, toisin kuin muissa testeissä.

Marathon Racer on siis Kojakia nopeampi, ihan vähän 4 barin paineilla, Marathon plussa on vähän Kojakia hitaampi, tuo siis 26" renkaissa.

Sama rengas eri koossa ei välttämättä rullaa samassa suhteessa kuin isompansa / pienempänsä, jos runko on tehty jotenkin eritavoin, mitä ei saada oikein mitenkään tietää tietenkään.

Marathon Supreme on paljonkin Kojakia parempi, Furious Fred on sitten aivan omaa luokkaansa tuohonkin verrattuna.

Niet te koop meinaa sitten ettei sellaista rengasta voi ostaa, ovat prototyyppejä yms.

Se leveämpi vaihtoehto toisissa renkaissa on nopeampi, toisissa hitaampi, ei se ole mikään automaatio, että leveys toisi nopeutta, renkaan sisäinen rakenne voi poiketa jne.

mhelander, tuota matalaa painetta ja siitä seuraavaa pompotusta olen pohtinut, jos sitä käyttäisi indikaattorina pyöritystekniikan kehityksessä siten, että kun pompottaa niin pitäisi paremmin pyrkiä pyörittämään, mutta siinä on muitakin massoja toki heilumassa.

Nure, olisiko syy kilpailujen säännöissä ja uniikkirunkojen kalleudessa? Markkinointikoneistohan myy vain mielikuvia joihin ostajat tarttuvat ja läheskään aina kaupasta saatava ei ole sitä parasta, mutta sillä on parhaat mielikuvat, millä ei välttämättä ole tekemistä todellisuuden kanssa.
Toki leveä kumi on painavempi ja se omaa suuremman ilmanvastuksen, siksi noita ei kai Tourillakaan ole ja tuskin ne säännötkään moisia sallisi?

Tietämätön
24.07.2014, 14.40
Se on kuinka monta sekuntia rullaa, eli enemmän on parempi, toisin kuin muissa testeissä.

Marathon Racer on siis Kojakia nopeampi, ihan vähän 4 barin paineilla, Marathon plussa on vähän Kojakia hitaampi, tuo siis 26" renkaissa.

Sama rengas eri koossa ei välttämättä rullaa samassa suhteessa kuin isompansa / pienempänsä, jos runko on tehty jotenkin eritavoin, mitä ei saada oikein mitenkään tietää tietenkään.

Marathon Supreme on paljonkin Kojakia parempi, Furious Fred on sitten aivan omaa luokkaansa tuohonkin verrattuna.

Niet te koop meinaa sitten ettei sellaista rengasta voi ostaa, ovat prototyyppejä yms.

CRX100K luvut, minun käsittääkseni siis pienempi parempi
Racer 448, Kojak 419 eli Kojak nopeampi 26 tuuman koossa. Jos noita rullauksia katsoo, niin Marathonin paras aika on 5 baarilla 63,4 ja Kojakin 6 baarilla 67,8. Ilmeisesti Marathonin maksimipaineet tuli vastaan eikä sitä voitu 6 mitata.

Sitten osaisiko joku sanoa, että mitä joku 100 pisteen ero tuossa CRX100K luvussa oikein on käytännössä vaikka wateiksi muunnettuna? Kyllähän sen näköjään näkee, että Durano on kaksi kertaa huonommin rullaava kuin Ultermo ZX 2013 eli vaikkapa hatusta heittämällä wateissa homma olisi jotain 30 wattia ja 60 wattia.

Super Moto on kyllä niin loistava, että jos se mahtuisi nykyiseen pyörään, niin heti laittaisin alle. Jos siitäkin tehtäisiin Little super moto kuten little big benistäkin. Harmi kun tuo Little big ben ei tossa ole, että olisi saanut siihenkin jotain vertailukohtaa.

Minusta on kyllä aika noloa, että valmistajan nopeimmaksi renkaaksi mainostama teelmys häviää hitaammaksi väitetylle eli tämä racer vs. Supreme. Sanoisinko että ilmassa leijuu taas huijauksen maku.

orc biker
24.07.2014, 15.55
Miksi maantiepyörissä ei ole 2" renkaita jos ne yhtä hyviä kuin kapeat suuremmilla paineilla...?
Koska etenkin kovilla kuskeilla aerodynaamisessa pyörässä vauhdit ovat niin kovia, että ilmanvastuskerroin alkaa vaikuttaa enemmän kuin leveämmän renkaan parempi rullaavuus. Harrastelijoille myydään sitten samanlaisia pyöriä, vaikka monet voisivat ajaa nopeutensa puolesta paljon leveämmillä ja ottaa leveämmän renkaat edut (iskunvaimennus, turvallisuus, monipuolisuus, nopeus huonommalla alustalla). Eihän moniin pyöriin leveitä renkaita edes mahdu. Cyclocrossarit onneksi auttavat tähän asiaan ja monihan käyttääkin niitä puhtaasti maantiepyörinä. Ja ihmiset luulevat, että kapeampi rengas on nopeampi, koska maantiepyörissä on aina ollut kapeita renkaita, kuten sinäkin yllä havainnollistit. Ei kilpaurheilumaailmakaan ole erehtymätön, kuten voidaan nähdä siitä, että vuosien aikana sielläkin on siirrytty kohti leveämpää rengasta. On mielenkiintoista nähdä, mihin mittaan se kehitys lopulta pysähtyy.

"It’s now a well-established fact that wider tires roll faster than narrow ones. Professional racers now use 25 mm tires, which are 20% wider than the tires that most racers used just 20 years ago. Will this trend continue? Can we expect racers to be on 30 mm tires in the future? No matter what the pros do – they are influenced by many factors that have little to do with science – the real question is: Up to what point are wider tires faster?"

"All this data shows that 31 mm tires roll as fast as 25 mm tires, even on very smooth roads. And when the roads get rougher, the wider tires roll faster."

"What about even wider tires? Our on-the-road experience suggests that even 42 mm-wide tires do not roll slower than 25 mm tires (above), but without rigorous testing under controlled conditions, we can not say for sure. We hope to test this soon."

42 mm = 1,65". Ei olla kovin kaukana siitä kahdesta tuumasta enää ja tässä kuitenkin puhutaan ihan maantiepyöristä (tai ainakin vastaavassa ajoasennossa ajettavista). Minusta tässä on monelle kuntoilijalle hyvä miettimisen paikka, sillä vaikka noissa mainituissa kontrolloiduissa testeissä 42 mm osoittautuisikin lopulta vähän hitaammaksi, niin jos ero on lopulta pieni (kuten se näyttäisi olevan), niin kannattaisiko silti laittaa. Tuskinpa moni niitä säärikarvojaankaan trimmaa, vaikka silläkin tutkitusti saa monen monituista sekuntia ajasta pois. Miettikääpä itse kukin alla olevaa, että olisiko noilla ajatuksilla juuri sinulle jotain arvoa. Vai onko se aina vain siitä nopeudesta ja vain nopeudesta kiinni?

"Of course, there are other reasons beyond performance to ride wider tires. You gain comfort. You will incur fewer flats, since you run wider tires at lower pressures, so they roll over obstacles that would get hammered into narrower tires. You’ll be safer, since a wider tire will be less affected by small cracks and railroad tracks.

Most of all, you’ll be enticed to go on small roads that have great scenery and little traffic – roads you might have avoided with narrow tires because the pavement tends to be rough. With more comfortable tires, you can even enjoy roads with no pavement at all!"

http://janheine.wordpress.com/2014/01/01/tires-how-wide-is-too-wide/
(http://janheine.wordpress.com/2014/01/01/tires-how-wide-is-too-wide/)

CwA
24.07.2014, 16.08
CRX100K luvut, minun käsittääkseni siis pienempi parempi
Racer 448, Kojak 419 eli Kojak nopeampi 26 tuuman koossa. Jos noita rullauksia katsoo, niin Marathonin paras aika on 5 baarilla 63,4 ja Kojakin 6 baarilla 67,8. Ilmeisesti Marathonin maksimipaineet tuli vastaan eikä sitä voitu 6 mitata.

Sitten osaisiko joku sanoa, että mitä joku 100 pisteen ero tuossa CRX100K luvussa oikein on käytännössä vaikka wateiksi muunnettuna? Kyllähän sen näköjään näkee, että Durano on kaksi kertaa huonommin rullaava kuin Ultermo ZX 2013 eli vaikkapa hatusta heittämällä wateissa homma olisi jotain 30 wattia ja 60 wattia.

Super Moto on kyllä niin loistava, että jos se mahtuisi nykyiseen pyörään, niin heti laittaisin alle. Jos siitäkin tehtäisiin Little super moto kuten little big benistäkin. Harmi kun tuo Little big ben ei tossa ole, että olisi saanut siihenkin jotain vertailukohtaa.

Minusta on kyllä aika noloa, että valmistajan nopeimmaksi renkaaksi mainostama teelmys häviää hitaammaksi väitetylle eli tämä racer vs. Supreme. Sanoisinko että ilmassa leijuu taas huijauksen maku.

Renkaan ja vanteen massa varmaan siihen rullausaikaan on myös vaikuttamassa tosiaan.

Voikohan noiden toisten linkkien CR lukuja verrata tuohon testiin ensinkään? Sinällään jos voi, niin sitähän voisi ottaa sellaisen taulukon jossa näkyy watit ja CR luvut, sitten alkaa arpomaan, että osuuko lähelle.

Nyt kun muistaisin miten ihmeessä se laskettiin tuosta vierintävastuskertoimesta, että mikä se jarruttava voima oli Newtoneina, joskus osasin sen vieläpä laskea, ellen ihan höpöjä muista, niin tarvitsin laskea paljonko se vastus oli metrille kontaktipintaa, koska kyseinen simulointi käytti sellaista mittayksikköä ja vierintävastuskertoimesta sen sai laskettua jollain kaavalla, joka on jo kadonnut päästäni.

Tuolla saattaisi olla vastaus, mutten nyt ehdi perehtymään, kun pitäisi ennen sadetta käydä ajamassakin... http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=758984

Tehty kauppahan on usein jonkinsortin onnistunut huijaus, renkaat on yksi alue, jossa sitä mielikuvaa tyrkytetään kovasti ja todelliset numerot piilotetaan mieluusti, auton iskarit on toinen, pitää latoa tiskiin aika paljon rahaa ja mieluusti olla kohtuullisella tasolla kisaamassa ennen kuin alkaa saamaan numeroita pöytään. Noita iskareita kun itse joutui opettelemaan laskemaan, niin tuli huomattua sama ilmiö kuin näiden rengasjuttujen kanssa, että tosi vaikea on saada konkreettista dataa, jolla oikeasti pystyisi laittamaan samalle viivalle eri valmistajien eri tuotteet.

Kokeileminen on kallista, mutta melkein ainoa keino ja siihenhän nuo valmistajat taitaa perustaa voittonsakkin.

timppa_234
24.07.2014, 16.27
Renkaan, kiekon ja kuskin massa vaikuttaa. Mitä painavampi niin sitä pitemmälle rullaa. Ylämäet on vastaavasti tuskaisempia.

Mä olen ajanut tämän kesän maantiepyörässä 28 mm etukumilla ja se tuntuu jarruttavan yli 50 vauhdissa jonkun verran. Toisaalta rullaa paremmin kuin 23mm tai 25mm hitaammassa vauhdissa. Erot on pieniä mut jonossa ajaessa huomaa kyllä.

Greycap
24.07.2014, 17.44
Toissa kesänä ajelin itse maasturilla jota oli muokattu asvalttikäyttöön Marathon Supremeilla, jos ne on tosiaan vertailussa muihin noinkin hyvät kuin mitä testitulokset antaa ymmärtää niin eipä anna ruusuista kuvaa asvalttirenkaista noin yleisesti. Toki omat edelliset oli olleet Marathon Plussat joihin verrattuna Supremet toki oli aivan eri planeetalta mutta kesän jälkeen pääasiallinen käteen jäänyt tieto oli että kyseessä on rengas joka on nopeahko mutta sen nopeuden vaatimilla paineilla aika karmea ajaa ja erittäin kulutuskestävä mutta vastaavasti hiekkatiellä lähinnä ahdistusta aiheuttava koska pito puuttuu hyvin pitkälti täysin.

Sittemmin on tullut tilalle pari sarjaa kevyitä XC-renkaita joilla pääsee ihan yhtä kovaa ja kovempaakin, pehmeämpi rakenne antaa paremman mukavuuden ja pitoakin löytyy asvaltin ulkopuolelta ihan eri malliin. Ainoa huono puoli on se että Marathonin kestävyyttähän noista ei löydy vaan joka kesä saa ostaa uudet siinä missä kaveri ajaa edelleen minun 2010 ostamilla Plussilla, varmaan kohta alkaa olla kymppitonni täynnä, ja nuo Supremet meni yhdessä kesässä juuri ja juuri käytetyn näköisiksi kun valupuolikkaiden väliviiva kului pois.

Tietämätön
24.07.2014, 19.43
Toissa kesänä ajelin itse maasturilla jota oli muokattu asvalttikäyttöön Marathon Supremeilla, jos ne on tosiaan vertailussa muihin noinkin hyvät kuin mitä testitulokset antaa ymmärtää niin eipä anna ruusuista kuvaa asvalttirenkaista noin yleisesti.

Eihän tossa mitään mukavuutta tai pitoa testattu, vaan rullaavuutta. En tiedä miten Supreme eroaa Racereista, mutta Racereissa ainakin se kulutusosa on todella kovaa ja liukkaan oloista kumia. Duranoissa on paljon pitävämmän ja muutenkin joustavamman oloinen kumi, se tuntuu myös ajossa parempana mukavuutena. Muuten leveistä maantierenkaista paras on varmaan Compass Barlow Pass 700 X 38mm. Compassilta löytyy näköjään myös 650B ja 26" koot. Ainoa paikka mistä niitä ilmeisesti voi ostaa on Compassin oma putiikki.
http://www.compasscycle.com/tires.html

Ovat suuresti kehutun Grand Bois Cypresin pohjalta tehty vielä nopeammat ja keveämmät versiot. Tulee kyllä pirusti kalliimmaksi tuollaisten hankkiminen kuin se että ostaa sopivat tarjouskumit Saksasta tai Briteistä.

Edit: siis "paras" tarkoittaa tässä että hyvin rullaavat ja mukavat. Kestävyydeltään eivät varmasti ole parhaat.

Greycap
24.07.2014, 23.25
Eihän tossa mitään mukavuutta tai pitoa testattu, vaan rullaavuutta.

Toki, mutta aika surullista että se otti silläkin osa-alueella jo testissä Furious Frediltä pahasti turpaan ja omat ei-niin-empiiriset kokemukset osoitti samoin että kevyesti kuvioitu maastorengas on jopa asvaltilla nopeampi. Supreme on myöskin tuollaista muovin tuntuista tavaraa mikä tuo toki osaltaan sitä Marathon-nimen ehkä edellyttämää kestävyyttä.

CwA
25.07.2014, 00.11
Päivän huumoriannos, en jaksanut vääntää kuin maksiminousut, joita on se 20-50m, mutta tälläistä on se kun on sitä lyhyttä ja terävää mäkeä, vaihdoin Nokia City-Runnerin taakse (90-luvulta peräisin oleva sliksi) ja Bontragerin LT3 edessä, molempiin se 4bar paineita, ekat 3 kilsaa lämmittelyä ja sitten hissukseen lisäten vauhtia. Aivan mahtava kuinka siitä 10-15km/h vauhdista kahdella polkaisulla nostaa vauhdin sinne 35km/h, jopa 40km/h jos sopivasti viettävää mäkeä. Sellaista hienoa pölisevää hiekkaa tuo enimmäkseen oli, alussa ja lopussa vähän asfalttia, noin 12km kohdalla käännyin ympäri ja laskin takaisin sitä 3% mäkeä, lähtönopeus se 8km/h, gps sahasi siinä käännöksessä hieman, pystyssä asennossa ilman polkemista sitten laskettelin mäkeä alas, etuviistosta vastaan oli tuulta jotain noin 3m/s. 300m päästä oli vauhtia se 43km/h, tuntuu nopealta yhdistelmältä ja äärettömän hauska ajaa, tulee vedettyä kovempaa kuin aikoikaan.

Kurvi on sellainen hätäisesti 20m pitkä 90 asteen käännös, erittäin hienoa ja pehmeää hiekkaa, kuin uimarannalla ajaisi ja vieläpä täysin pimeä ettei näkyvyyttä ole lainkaan, jos luulisi olevansa kuolematon, niin se voisi olla hauska paikka, kun siihen saa molemmista suunnista yli 40 vauhtia jos tahtoo. Tiehän on sellainen että juuri ja juuri henkilöautolla siinä mahtuu ajamaan, mutta jos joku tulee vastaan, niin menee peruutteluksi. 4.5-5.5km on sitten sellaista miltei maastopoluksi luokiteltavaa, paikoin tuota hienoa hiekkaa, paikoin kangasmetsäpohjaa, ainoa pätkä joka täällä oikeastaan on sellaista oikeaa maastopolkua.
http://i.imgur.com/feTwEVn.png

Toi kombo on kyllä pelottavan nopea, 1.5% nousua vetelin ylös 26-28km/h pystyssä asennossa, aero kahvoilla tasaisella varmasti yli 30km/h marssivauhtia pitäisi hyväkuntoinen, ei paljoa häviäisi ehkä maantiepyörälle jos olisi toinen Nokia eteen, Bontrager alkaa hurisemaan kovemmissa vauhdeissa ja sehän tietää että se hidastaa menoa.

Tietämätön
25.07.2014, 07.46
Toki, mutta aika surullista että se otti silläkin osa-alueella jo testissä Furious Frediltä pahasti turpaan ja omat ei-niin-empiiriset kokemukset osoitti samoin että kevyesti kuvioitu maastorengas on jopa asvaltilla nopeampi. Supreme on myöskin tuollaista muovin tuntuista tavaraa mikä tuo toki osaltaan sitä Marathon-nimen ehkä edellyttämää kestävyyttä.

Siis Marathonin "oikea" käyttötarkoitus on, että lastaat pyörääsi 100 kiloa rompetta ja lähdet ajamaan maailman ympäri. Eikä matkalla tule ainuttakaan rengasrikkoa. Furious Fred on näköjään kisarengas, mikä on vielä tarkoitettu kovalle alustalle, siinähän ei näköjään ole pahemmin nappulaa keskellä. Olisi se nyt aika ihme, jos tuollainen rengas ei olisi nopeampi.

Tietämätön
25.07.2014, 11.34
Teinpä nyt oikein tieteellisen homman ja muunsin 406 taulukossa olevia renkaita vastaamaan 559 taulukkoa. Apuna käytin Kojakkia ja marathon plussaa, jotka löytyivät kummastakin. Kojakin vierintävastuksen voisi muuntaa suurempaan kokoon käyttämällä kerrointa 0.88 ja plussan kertoimella 0,82. Käytin sitten 0,9, niin todennäköisesti ei ole liikaa. Jätin pois renkaat joita en ole ikinä kauppojen nettisivuilla nähnyt ja vertailulukuna käytän helppuden vuoksi tuota CR kertaa 100 000 (luettelossa crk).

Tältä se sitten näyttää mun mielestä. Järjestys nopeimmasta hitaimpaan ja 406 renkaiden vierintävastus on muunnettu kertoimella 0.9:
Schwalbe Ultremo 23-406, crk 264
super moto 60-559, crk 290
Continental GP 23-406, crk 350
Furious fred 50-559, crk 359
Marathon Supreme 50-559, crk 407
Shwalbe Kojak 50-559, crk 419
Schwalbe Durano 28-406, 429
marathon racer 47-559, crk 448
Marathon greenguard 47-559, crk 451
Marathon plus 47-559, crk 493

Minulle tämä sanoo, että maantie kisarengas Ultremo on siellä missä kuuluukin eli kärjessä.
Super Moto on yllättävän lähellä, mutta toisaalta sanotaanhan sen kuvauksessa että mahdollisimman nopea ilman mitään hidastavia suojauksia.

Continental GP ja Furious Fred ovat tasoissa.

Seuraavan ryhmä olisi Supreme, Kojak ja Durano, mitkä ovat suunnilleen tasoissa.

Sitten tulee Racer ja Greenguard eli racer on käytännössä yhtä nopea kuin perus Marathon. Eli aika heikko esitys, on se sentään kohtuullisen kevyt.

Viimeisenä sitten Marathon plussa.

Enpä minä tuota minään absoluuttisena totuutena pitäisi, mutta lienee aika turvallista olettaa, että jos crk:n ero on jotain 20 pistettä, niin se on jo ihan todellinen ero eikä katoa renkaan laadunvaihteluun tai mittauksen virhemarginaaliin.

Todella harmillista, että kun vihdoin jossakin on taulukko, jossa on mittailtu tour- ja racingrenkaita keskenään, niin ovat väärässä koossa. Tosin tämähän ketju koski maastopyörään maantierengasta, joten alkuperäinen kysyjä lienee tyytyväinen. Tosin missä ihmeen pyörässä on 406 koon renkaat? Lasten pyörissä varmaan.

CwA
25.07.2014, 12.51
Teinpä nyt oikein tieteellisen homman ja muunsin 406 taulukossa olevia renkaita vastaamaan 559 taulukkoa. Apuna käytin Kojakkia ja marathon plussaa, jotka löytyivät kummastakin. Kojakin vierintävastuksen voisi muuntaa suurempaan kokoon käyttämällä kerrointa 0.88 ja plussan kertoimella 0,82. Käytin sitten 0,9, niin todennäköisesti ei ole liikaa. Jätin pois renkaat joita en ole ikinä kauppojen nettisivuilla nähnyt ja vertailulukuna käytän helppuden vuoksi tuota CR kertaa 100 000 (luettelossa crk).

Tältä se sitten näyttää mun mielestä. Järjestys nopeimmasta hitaimpaan ja 406 renkaiden vierintävastus on muunnettu kertoimella 0.9:
Schwalbe Ultremo 23-406, crk 264
super moto 60-559, crk 290
Continental GP 23-406, crk 350
Furious fred 50-559, crk 359
Marathon Supreme 50-559, crk 407
Shwalbe Kojak 50-559, crk 419
Schwalbe Durano 28-406, 429
marathon racer 47-559, crk 448
Marathon greenguard 47-559, crk 451
Marathon plus 47-559, crk 493

Minulle tämä sanoo, että maantie kisarengas Ultremo on siellä missä kuuluukin eli kärjessä.
Super Moto on yllättävän lähellä, mutta toisaalta sanotaanhan sen kuvauksessa että mahdollisimman nopea ilman mitään hidastavia suojauksia.

Continental GP ja Furious Fred ovat tasoissa.

Seuraavan ryhmä olisi Supreme, Kojak ja Durano, mitkä ovat suunnilleen tasoissa.

Sitten tulee Racer ja Greenguard eli racer on käytännössä yhtä nopea kuin perus Marathon. Eli aika heikko esitys, on se sentään kohtuullisen kevyt.

Viimeisenä sitten Marathon plussa.

Enpä minä tuota minään absoluuttisena totuutena pitäisi, mutta lienee aika turvallista olettaa, että jos crk:n ero on jotain 20 pistettä, niin se on jo ihan todellinen ero eikä katoa renkaan laadunvaihteluun tai mittauksen virhemarginaaliin.

Todella harmillista, että kun vihdoin jossakin on taulukko, jossa on mittailtu tour- ja racingrenkaita keskenään, niin ovat väärässä koossa. Tosin tämähän ketju koski maastopyörään maantierengasta, joten alkuperäinen kysyjä lienee tyytyväinen. Tosin missä ihmeen pyörässä on 406 koon renkaat? Lasten pyörissä varmaan.

Nojakeissahan noita pieniä renkaita on ja nojakkeja varten tuo taulukko on varmasti alunperin laadittukin.

Tuosta muunnoksesta voisi arvella, että suattaapi olla, mutta suattaapi olla olemattakii, nimittäin osa renkaista on yllättäen nopeampia kapeampina, joten samasta mystisestä syystä voisi arvella tulevan samanlaista poikkeamaa sääntöön ison ja pienen kehän välille, kun oletettavasti niissä tapauksissa saman nimisellä renkaalla ei ole samaa muu kuin se pintakuvio ja nimi.

Kiva olisi tosiaan tuollainen taulukko nykyään myynnissä olevista renkaista, oikeastaan voisihan EU pistää sellaisen säännön, että todellinen puolueettomasti testattu CR on kerrottava aina kun myy renkaita kaupallisesti, tosin se nostaisi toki renkaiden hintoja, mutta sentään tietäisi mitä on ostamassa, vielä kun samaan syssyyn todellinen rengaskokokin pitäisi olla esillä.

Renkaiden rullaustesteissäkin olisi hyvä jos todellinen renkaan koko olisi myös kerrottu, sekä todellinen paino, niiden ilmoitettujen lisäksi.

Silloin kun ostin City-Runnerit pyörääni (90-luvulla), kukaan ei puhunut mistään renkaan suojauksista ja ei niitä rengasrikkojakaan kummemmin sattunut, eteläisen maamme osan kevätkausi sekä kaupunkien kadut taitaa olla ne ongelmalliset ajat ja paikat milloin niitä suojauksia tarvitsee? Selvähän se on, että kun renkaaseen työnnetään lisää tavaraa, niin ei se silloin ole enää yhtä nopea kuin ilman sitä ylimääräistä tavaraa, mutta tuostakin on tullut jonkinlainen muotijuttu, joka pitää olla tai rengas on kelvoton jos ei ole, vaikka pisempään on ihan hyvin ilman suojauksia ajeltu, tai ainakin itsellä tilanne noin.
En tosin tiedä onko Bontragerin LT3 kumeissa suojauksia, mutta vähäisiä ne taitaa olla jos on, jos ei ole, niin mun suojatut renkaat on sitten Fat Frankit ja MaraWintterit, tosin jälkimmäisen kylki repesi auki metsikössä remutessa, risu oli riittävä tuon tekemään, näillä vähäisillä tilastoilla enemmän hajoaa noi suojatut kuin suojaamattomat, jollain toisella ehkä toisin.

Omat renkaani tykkään kuitenkin ilman suojauksia, kun ovat kevyet ja nopeat.

City-Runnerit tuolla muuntokertoimella olisi törkeän nopeat, epäilyttää, että voiko noita suoraan muuntaa testistä toiseen, tuskin? Pienemmässä koossa on aika paljon enemmän CR kuin isomassa, kun kahden eri testin väliltä katsoo.

Tämän mukaan kapeampi 35-559 olisi ehkä 280 tai 254, riippuen mitä tuolla prosentilla halutaan ilmaista:
http://www.helsinki.fi/~tlinden/rolling.html

Kun taas tämän mukaan, jossa koko 40-406, saan lukemaksi 747 tuolla 0,9 kertoimella tuon pienimmän paineen osalta.
http://www.legslarry.beerdrinkers.co.uk/tech/JL.htm

Tuolla on tosin Marathon 32-406 koossa saanut 970, eikös Marathon Plussan pitäisi olla hitaampi kuin Marathon ilman plussaa?

Continental Grand Prix löytyy myös http://3.bp.blogspot.com/-sDJfi13bcJU/UL4kUM8-liI/AAAAAAAAO7k/SJXRZX-QNPE/s1600/Bandtest%2Bpendel%2B4-12-2012.jpg listalta, tosin 23-406 ja 28-406 koossa, ensimmäinen on 389 ja jälkimmäinen 720. Tuon jälkimmäisen jos kerron 0,9 kertoimella saan 648, jota voin ehkä verrata City-Runnerin 747 arvoon, tai sitten en, testien välillä on ilmeisesti aika hankala tehdä vertailua.

Voin kuitenkin saada kertoimen 1,85 tuosta Continentalien erosta ja sillä laskien Kojak olisi 884, mikä tarkoittaisi, että se olisi hitaampi kuin City-Runner, joka on sen 830 siinä samassa 406 kehämitassa? Tässäkin ongelmaksi tulee se, että Continental on varmasti uudistanut rengastaan tuossa välillä + ero renkaiden leveydessä, joten ero voi olla pelkkää kohinaa.

Kiva olisi kyllä jos muitakin merkkejä noita nopeita kumeja löytyisi jostain suht tuoreesta taulukosta, että niitä vielä saisi jostain, menee vähän yhden merkin palvonnaksi ilman vertailupohjaa muihin valmistajiin noiden Furious Fredien ja Supermotojen osalta, onhan muillakin varmasti samankaltaisia renkaita.

Tietämätön
25.07.2014, 13.32
Kiva olisi tosiaan tuollainen taulukko nykyään myynnissä olevista renkaista, oikeastaan voisihan EU pistää sellaisen säännön, että todellinen puolueettomasti testattu CR on kerrottava aina kun myy renkaita kaupallisesti, tosin se nostaisi toki renkaiden hintoja, mutta sentään tietäisi mitä on ostamassa, vielä kun samaan syssyyn todellinen rengaskokokin pitäisi olla esillä.

Tuollaisesta EU-rullaustodistuksesta nyt vain tulisi varmaan samanlainen vitsi kuin autojen virallisista kulutuslukemista.

Mutta nyt olen saanut luullakseni itselleni jonkinsortin vertailutaulukon, että missä mennään ja kuinka paljon renkaiden vastukset eroavat.

Tourin rengastestissä mitattiin uusimpia maantiekumeja ja Contin 400SII teki kyseisen lehden ennätyksen 18 watin vastuksella. Huonoin rengas oli 10 wattia raskaampi. Eli voisi aika hyvin väittää kisarenkaiden pyörivän noin 20-30 watin välissä täysin merkistä riippumatta ja ilman tietoa juuri hankkimansa renkaan testatusta vastuksesta.

Tuollainen ankarasti suojattu maantiekumi, kuten Durano on tuplat tuosta eli jotain 60 wattia. Sitten ei niin kisahenkinen maantiekumi, mutta ilman mitään erityisen vahvaa suojausta kuten Contin GP on jossain tuossa välissä 40 watin tasolla. Hyvä touring rengas voi olla jopa hiukan Duranoa nopeampi kuten Supreme. Tämä siis jos testattaisiin samalla tavalla kuin mitä Tour testasi, käsittääkseni pitäisi tietää kuinka paljon renkaalla on painoa ja millä nopeudella sitä on pyöritetty, että voisi vaikka eri tahojen testejä vertailla.

Nyt muuten löysin sattumalta tällaisen jutun, kun luin Jan Heinen blogia. Erään lukijan kommentti.

Just to say that “Radtouren” (German bike-magazine) compared the Schwalbe Marathon Almotion with tubes versus the Tubeless version (700x38C). Power dropped from 24,6 Watts to 20 Watts to keep them rolling at 23 km/h, that’s -18,7% less ! It’s obvious these tyres don’t compare at all to the ones from Compass Bicycles but you get the idea …

Nyt ei kyllä pysty ollenkaan sanomaan miten tuo vertautuu muihin Marathoneihin tai Tourin testiin, mutta kuulostaa kyllä aika hyvältä. Schwalbehan mainostaa tuota uutuuttaan nopeimpana, mutta tiedämmehän nyt kuinka nopea tuo racer oikeasti oli. Täytyykö tässä alkaa tilaamaan saksalaisia pyöräilylehtiä, kun ne näköjään tykkää mittailla ja ainakin saman lehden testit luulisi olevan keskenään vertailukelpoiset.

kim71
25.07.2014, 14.33
Hieno ja asiantunteva viestiketju syntyi aiheesta jonka aloitin. Onneksi ehdin jo tilata isot omenat maantiemaasturiini koska enää en kyllä osaisi tältä istumalta päättää:) , no eiköhän noi omenatkin siellä pyöri, ja halvathan noi 2.35 olikin.... 20 egee kappale. Mutta hieno lukee noin asiantuntevaa analyysiä yleensä renkaista. Ps. Huomenis sitten saa testata mtb-69 kisassa miten paljon nestettä saa alas.... luvattu noin 30°c koko kisan ajaksi.... että huh, huh

CwA
25.07.2014, 15.27
Hieno ja asiantunteva viestiketju syntyi aiheesta jonka aloitin. Onneksi ehdin jo tilata isot omenat maantiemaasturiini koska enää en kyllä osaisi tältä istumalta päättää:) , no eiköhän noi omenatkin siellä pyöri, ja halvathan noi 2.35 olikin.... 20 egee kappale. Mutta hieno lukee noin asiantuntevaa analyysiä yleensä renkaista. Ps. Huomenis sitten saa testata mtb-69 kisassa miten paljon nestettä saa alas.... luvattu noin 30°c koko kisan ajaksi.... että huh, huh

Muista sitten, että jos tuntuu oikein pahalta ja jossain kohti se yks kaks helpottaa eikä helle tunnu missään ja pyöräkin tuntuu oikein lentävän, niin hidasta heti ja rankasti, jos tuosta painaa vielä menemään maksimilla, niin saattaa jäädä kisa kesken lämpövaikutuksien vuoksi. Toikin on veikeä kuinka vähää ennen kuin menee yli tulee sellainen hyvin seesteinen ja hyvä fiilis, jossa sitten helposti vetää tosi rankasti yli, no se on toinen aihe.

Mutta renkaista, itse olen miettinyt noita omia Fat Frank kumeja, amerikan sivuilta ne löytyy, ei euroopan sivuilta, performance linet 50-622 koossa, heijastimella, ne ei maksaneet edes sitä 20 euroa kappale, mikä on tosi paljon alle suositusten. Niissä ei ole mitään sivuttaispitoa eikä ne ole erityisen nopeatkaan, painavatkin ovat, ei vastaa oikein sitä mitä väitetään niiden olevan.

Sitä mietin, että myytäisiinkö noita sekunda eriä sitten poskettoman halvalla joissain nettikaupoissa, kun niissä joissain se hintataso on selvästi alempi kuin muissa vastaavan renkaan osalta, esimerkiksi kyljen tekstit väärin tjms. eli onkohan ne halvimmat sitten kuitenkaan samaa kuin tismalleen samoilla tiedoilla oleva kalliimpi, joista usein ne kehut ovat?

Mielenkiintoista onkin se, että kuinka kim71 kokee omat renkaansa sitten kun saa alle. Tietohan lisää tuskaa, mutta joskus se tuska on hyvästäkin :D

Tietämätön
25.07.2014, 16.11
Sitä mietin, että myytäisiinkö noita sekunda eriä sitten poskettoman halvalla joissain nettikaupoissa, kun niissä joissain se hintataso on selvästi alempi kuin muissa vastaavan renkaan osalta, esimerkiksi kyljen tekstit väärin tjms. eli onkohan ne halvimmat sitten kuitenkaan samaa kuin tismalleen samoilla tiedoilla oleva kalliimpi, joista usein ne kehut ovat?

Tuoteväärennöksethän ovat nykyaikaa ja en epäile ollenkaan, että jos jostain ihmekaupasta tilaa tosi halvalla, niin joku kiinalainen on vain tehnyt halvan kopion. Haluaisin ainakin uskoa, että kun käyttää näitä foorumillakin mainostettuja suht tunnettuja nettikauppoja, niin niiden alennuskumit ovat vain varastontyhjennystä tai viime vuoden mallia.

Hajuv
26.07.2014, 12.37
Ensimmäinen lenkki ajettu 29" Super Motoilla. MUTU-tuntumalla selvästi parempi rullaavuus asfaltilla kuin vakio Rapid Rob:lla.

Renkaat ostin Bike24:sta eli täältä http://www.bike24.de/1.php?content=8;search=super+moto;navigation=1;men u=1000%2C2%2C103%2C212;product=39719

CwA
26.07.2014, 20.17
Ensimmäinen lenkki ajettu 29" Super Motoilla. MUTU-tuntumalla selvästi parempi rullaavuus asfaltilla kuin vakio Rapid Rob:lla.

Renkaat ostin Bike24:sta eli täältä http://www.bike24.de/1.php?content=8;search=super+moto;navigation=1;men u=1000%2C2%2C103%2C212;product=39719

Olikos Rapid Rob jotain Furious Fredin ja Racing Ralphin välimaastosta?

Schwalben City-Jet on ilmeisesti Nokia City-Runnerin klooni, mutta hitaampi, tosin siinä on suojaus. Tykkään, että Kojakissa sekä Bontragerin SR1:ssä olisi mulle liian pyöreä profiili, joten en nyt sitten tiedä onko LT3 kumminkin se optimaalisin valinta etukumiksi, pehmeää santaakin välillä on ja siinä nuo reunanappulat toimii hyvin. Murskeelle vaihdan taakse LT3 kumin, mutta muutoin City-Runneri tuntuisi toimivan takana aika kivasti, kun vaan niitä saisi uusia vielä.

Tämä rengashomma on suhteellisen haastavaa, esimerkiksi Trekin mukana tuli nuo LT3 kumit, jotka on ihan kohtuullisen hyvin rullaavat, niitä on tuossa 26x2.0 koossa 2 erilaista sivujen mukaan, on tavallinen ja Hard-case Ultimate. Noista ensimmäisen paino on 645g ja jälkimmäisen 825g, mun reilut 1000km ajettu painaa 850g, ei kyljessä ainakaan mainita mitään Hard-case Ultimateen viittaavaa, ihan tavalliselta suojaamattomalta tuo minusta näyttää ja tuntuu kun käsissäni rutistelen, kulutuspinnankin tuntee renkaan sisäpuoleltakin, joten kai tuo se tavallinen on, mutta ilmoitettu paino ja punnittu paino eroaa aika paljon mielestäni.

Jos nyt sitten ajatellaan, että olisi ostamassa uutta rengasta, niin vähän paha tuossakin on luottaa annettuun dataan.

26" 2.0 leveän Bontrager LT3 kumin leveys on 55mm ja nappulasta nappulaan leveys 48,3mm, renkaan korkeus vanteen reunasta 53,5mm, mitattu työntömitalla Bontragerin AT-650 Disc vanteella ja painetta on 3bar. Paino siis sen 850g pelkkä ulkokumi ja reilu 1000km ajoa takana.
Kulutuspintaa näyttäisi olevan molemmissa omissani 3mm keskinappulasta mitaten.

Tykkään tuosta Bontragerin kumiseoksesta enemmän kuin Schwalben Performance line balloon renkaiden kumiseoksesta, Nokia renkaan kumiseos on mielestäni kyllä vielä parempi, se ei lipsu oikein millään ja ajoin joskus 90-luvulla talvellakin noilla Nokia slikseillä.

Jos joku kauppa möisi Bontragerin kumeja, niin LT1 voisi olla kanssa harkitsemisen arvoinen. pitäisi vaan siitäkin saada todellisia numeroita ja rullausarvoja, eihän sitä nyt voi sikaa säkissä ostaa seuraavana kesänä :D

Poikkitieteellinen "liuta peukkua rengasta vasten" testi antaa Nokia renkaalle parhaan kitkan (City-Runner ja Rollspeed LX on samantuntuiset), sitten Bilteman nastarengas, Camel, Bontrager, Mara Wintteri ja Fat Frank, jonka kanssa tasan menee Nokia SL-35, 44-635 kokoinen ajamaton rengas, olisiko 1997 vuodelta, kun 97 on Nokia logon alla toisella puolen, mitään hyötyä moisesta testistä tuskin on. Neljä ensimmäistä on lähellä toisiaan, muut vähän luistavampia.

37-622 Nokia Rollspeed LX on muuten 34mm leveä oikeasti, 24mm ulkoleveyttä olevalla v-jarruvanteella. City-Runnerikin 43,5mm vaikka kyljessä on merkitty 47/50-559 kooksi. Osaa se rullautuvuuteen vaikuttaa tuokin, jos roimasti ilmoitettua kapeampaa vertaa oikeasti ilmoitetun levyiseen, toki myös painojen vertailussa vaikeaksi touhu menee ellei rengasta saa vanteelle ja pääse mittaamaan.

Edit, lisää maastureiden sliksejä testattu tuolla, tosin tuokin on viime vuosituhannelta jo:
http://www.terrymorse.com/bike/rolres.html

Tuolla kerrotaan kuinka CRR eli vierintavastuskerroin muutetaan Wateiksi:
http://www.oa-performancetraining.com/2007/08/bicycle-tires-a.html

Ylläolevasta se olennainen, jolla päästään itse asiaan eli laskemaan itselle se renkaan tarvitsema wattimäärä:

Watts to overcome tire drag = Crr*M*g*V, where Crr = Coefficient of Rolling Resistance (determined by testing the tire) M = Mass of bike plus rider g = The gravitational constant, 9.8m/s^2 (remember high school physics!) V = The ground speed of the bike

Mulla on jossain taulukko, jolla rullaustestin perusteella sai vierintävastuksen arvailtua, tarvitsi tietty tyyntä keliä ja tasaista alustaa, sekä otsapinta-ala pitäisi jotenkin selvittää suht tarkasti, joskus senkin osasin laskea kuvasta jossa on tunnetut mitat, mutten muista enää mikä siinä se kikka oli. Kiva olisi kuitenkin saada selville mitä omat renkaat on, niin sitten voisi arvailla mitkä renkaat olisi selvästi nopeammat.

anzi666
26.07.2014, 20.45
^Nuo Trekin mukana tulleet kumit on todennäköisesti ns. ensiasennus renkaat, joita ei myydä kuin valmistajille. Esim. mun Vitus Dee 29'ssä oli Kenda Small Block 8 rautalanka beadilla, ja tuommoisia ei Kendan nettisivujen mukaan ole olemassa, vain taittuvakylkisiä on saatavilla. Tuo on harmillista, mutta minkäs teet. Noista Super Motoista kiinnostaisi kuulla lisää kokemuksia varsinkin kuinka herkästi päästävät kiviä ja sepeliä läpi.

devon
26.07.2014, 21.33
Super Motot kiinnostaa täälläkin, ne on suunnitteilla projektiin.

Kugelschreiber
27.07.2014, 15.24
Mä laitoin Unittiin viime syksynä 2.35" Super Motot ja oon ajellut niillä säännöllisesti siitä lähtien, enimmäkseen kaupungissa. On ne sepeliäkin nähneet, esim. viime talvena. Oon pitänyt edessä n. 2 barin paineita ja takana n. 2.5:n. Jonkun verran niissä on kivien viiltoja ja kivien tekemiä reikiä, mutta toistaiseksi vain yks flätti, ja sekin oli käärmeenpuraisu (kikkailin rappusissa).

Pirun hyvin ne vaikuttavat rullaavan myös ja oonkin ollut niihin vallan tyytyväinen :)

kim71
02.08.2014, 15.46
Muista sitten, että jos tuntuu oikein pahalta ja jossain kohti se yks kaks helpottaa eikä helle tunnu missään ja pyöräkin tuntuu oikein lentävän, niin hidasta heti ja rankasti, jos tuosta painaa vielä menemään maksimilla, niin saattaa jäädä kisa kesken lämpövaikutuksien vuoksi. Toikin on veikeä kuinka vähää ennen kuin menee yli tulee sellainen hyvin seesteinen ja hyvä fiilis, jossa sitten helposti vetää tosi rankasti yli, no se on toinen aihe.

Mutta renkaista, itse olen miettinyt noita omia Fat Frank kumeja, amerikan sivuilta ne löytyy, ei euroopan sivuilta, performance linet 50-622 koossa, heijastimella, ne ei maksaneet edes sitä 20 euroa kappale, mikä on tosi paljon alle suositusten. Niissä ei ole mitään sivuttaispitoa eikä ne ole erityisen nopeatkaan, painavatkin ovat, ei vastaa oikein sitä mitä väitetään niiden olevan.

Mielenkiintoista onkin se, että kuinka kim71 kokee omat renkaansa sitten kun saa alle. Tietohan lisää tuskaa, mutta joskus se tuska on hyvästäkin :D

Todella tyytyväinen olen ollut "isoihin omenoihin". Pitemmälle testilenkille ei vielä tään kesäflunssan vuoksi ole ehtinyt, mutta nyt alkaa kunto olla taas "normitasolla" et pääsee kunnolla vertaamaan vauhtia ja rullaavuutta. Toivottavasti siihen tavoitekeskariin (30km/h) pääsee.

mzaq
06.08.2014, 23.44
Mikä olisi hyvin rullaava edullinen rengas asfaltille? 29er kyseessä, 20 km koulumatka-ajoa maantiellä, siihen käyttöön tulisi.

orc biker
07.08.2014, 02.00
Mikä olisi hyvin rullaava edullinen rengas asfaltille? 29er kyseessä, 20 km koulumatka-ajoa maantiellä, siihen käyttöön tulisi.
Sitähän tässä edellä on koko ketju puitu.

mzaq
20.08.2014, 20.10
Schwalbe Hurricane Performance olisi aika houkutteleva hinnaltaan. 12,9€/rengas, 29x2,0", keskeltä melko sileä mutta reunoilla nappulaa. Kokemuksia tuntuu löytyvän huonosti. Anyone?

http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-hurricane-performance-29x2%2C0-wire-229358/wg_id-235

Se on sitten toinen juttu että kehtaako tämmöisiä maastopyörään laittaa :seko:

CwA
21.08.2014, 20.00
Nokia City-Runner ei kestänyt asfaltilla hyppelyä sitten kovinkaan pitkään, rungosta ratkesi kudokset, tosin vasta pisemmällä lenkillä tuli ilmiö haittaavaksi, 50km/h alamäkeen tuntui hauskalta, kun pyörän perä hytykyi sivulle jokaisella renkaan kierroksella, kas kun runkoviasta johtuen aika reilu mutka tuli kumiin.

Vaihdoin sitten Bontragerin LT3 kumin taakse Nokialaisen tilalle ja ei tuo alle 30km/h vauhdeissa yhtään hitaammalta tunnu. Onhan toi Bontrager jonkin verran leveämpikin.

Ajellaan noi nyt sitten loppuun ja katsellaan sitten samanlaiset tilalle tai jotain muuta.

AnttiMarkus
21.08.2014, 22.37
Maastopyörä maantiekäyttöön = oxymoron

CwA
23.08.2014, 02.06
Mitenkäs Kenda Khan K-935?

Tuollainen rengas:
http://www.tomsbikecorner.de/products/Fahrradteile/Reifen/MTB/Kenda-Khan-K-935-47-559-schwarz-Drahtreifen.html

Kendan sivuilla ei tuota edes ole, tai on pyörätuolin puolella ja vain 24" koossa.

Kendan sivuilla tosin on tälläinen suht kevyt rengas, mutta onkohan nopea oikeasti?:
http://www.kendatire.com/en/bicycle/mtb-cross-country/kozmik-lite-ii-pro/