PDA

Näytä tavallinen näkymä : Euroopan halki pyörällä



villeton
11.07.2014, 12.25
On käynyt mielessä tehdä joku päivä "Soininvaarat" ja ajaa euroopan halki. Soininvaara ajoi Suomesta Nizzaan kuukaudessa. Via Baltikan kautta. Olisiko turvallisempi ajaa Ruotsin läpi? Olen ajatellut lentäväni Espanjaan tai Italiaan pyörä matkatavarana ja aloittaa sieltä ajo Suomea kohti. Majoitus bed and breakfast tai hostellitasoisissa paikoissa. Keskimääräinen päivämatka 150 kilometriä. Ajankohta touko- kesäkuu tai syyskuu. Aikaa varmaan tarvitsisi varata 3-4 viikkoa. Varmaan vastaavan reissun on jo joku tehnyt. Mielelläni lukisin kokemuksia, jotta voin hioa omia suunnitelmia.

Jami2003
11.07.2014, 13.19
Ääni ruotsin läpi. En ole pyöräillyt mutta autolla olen ajanut sekä ruotsin että via baltican läpi. Via baltica on aivan käsittämättömän tylsä Puolasta Pärnuun joten jos sitä pitkin pyöräilee, pitää varautua vajaan tuhannen kilometrin peltojen keskellä ajoon.

Ruotsissa on sentään suuret järvet jne.

kettukolo
11.07.2014, 15.54
En tuosta turvattomuudesta tiedä. Olen pyöräillyt retkipyörällä Etelä-, Keski- ja Itä-Euroopassa. Pyöräily on tuntunut turvattomalta vain Suomessa.

Kannattaa katsella karttaa ja valita kolmen numeron teitä niin liikenne on kohtuullista ja vauhditkin tuntuvat pysyvän kurissa. 150 km päivässä kuukauden ajan tuntuu haastavalta.

ArtK
12.07.2014, 00.04
Me ajoimme 2011 Euroopan halki Roomasta Gdyniaan ja 2013 Euroopan poikki Prahasta Torreviejaan. Ensimmäisestä reissusta lyhyt blogikertomus (http://teajaartomatkalla.wordpress.com/)ja toisesta vain reittitiivistelmä (https://twitter.com/krootila). Jälkimmäisessä myös kesän 2012 nousut Andorrassa.
Ajorytmi oli 5-6 ajopäivää ja yksi lepopäivä. Päivämatkat vaihtelivat alle sadasta yli 150:een. Vaaratilanteita on ollut hyvin vähän, vähemmän kuin kotimaassa. Baltian läpiajo on varmasti tavattoman tylsä, mutta muutoin reitti Itä-Euroopan kautta oli hieno.

kettukolo
12.07.2014, 09.00
Näyttää että ajelimme samassa matalapaineessa ArtKn edellä 2011 Puolassa. Reissumme lähti Milanosta ja tavoite oli laivalla Puolasta Suomeen. Unkarissa huomasimme että Varsovasta pääsee samalla hinnalla kotiin Kuopioon lentäen kun Puolasta puoleen väliin Itämerta, joten ostimme liput lennolle. Asuimme teltassa joten tavaraa oli enemmän ja vauhti vähäisempi. blogi: http://kimmau.blogspot.fi/ (http://kimmau.blogspot.fi/)

2012 ajelmimme Barcelonasta Milanoon http://maukim.blogspot.fi/ (http://maukim.blogspot.fi/)ja viime vuonna Venetsiasta Prahaan http://maukkajakimmo.blogspot.fi/

Tänä vuonna olisi tarkoitus kokeilla ultralight retkeilyä maantiepyörällä Alpeilla Itävallan Zell am Seestä Sveitsin Lutzerninin Dolomiittien kautta koukaten. Matkaan lähtee edelleen teltta, makuupussi ja keitin. Kaikki kamat pusseihin ohjaustankoon ja satulan taakse sekä eväät pikkureppuun. Kävin jo konseptia kokeilemassa Jäämerellä 500 km reissulla ennen juhannusta. Konsepti toimi ja tarjoaa hyvän vaihtoehdon hotellien hintavertailulle ja pimeässä majapaikan etsimiselle.

Mattia
12.07.2014, 09.57
Viime kesänä ajoin Weese (Dusseldorf)- Girona (Barcelona) reissun. Olin matkalla elokuun puolivälistä alkaen ja kuukauden käytin. Ajomatkaa tuli rapiat 3000 km. Muutaman kaupunkipäivän pidin matkalla, joten ajopäivinä tuli taivallettua ~120 km. Päiväkeskaria olisin voinut halutessani helposti nostaa, mutta olin suunnitellut majoittuvani aina "ajoissa", niin että ehdin hieman vilkuilemaan ko. paikkakuntaa. Yhtenä päivänä teki 130 km tiukkaa, kun osui koko päivälle älytön vastatuuli, mutta muuten päivämatkat tuntuivat leppoisilta.

Telttavarustus oli mukana, vaikka valtaosin majoituin hostelleissa. Muuten kamat liki minimissään. Mitään reittisuunnitelmaa minulla ei lähtiessäni ollut, ainoastaan joitakin paikkoja "joissa olisi kiva käydä". Välimatkat suunnittelin ns. satulassa ja muutin reittiä päivän mittaan, jos jotain mukavaa tuntui löytyvän.

Jatkossakin pyrin ajoittamaan omat reissuni eurooppaan loppukesään/syksyyn. Kelit ovat kohdallaan, sopivan lämmintä ajamiseen eikä pahasti sada. Ainakin fransmannien koulut alkoivat syyskuun alkupuolella ja sen jälkeen teillä, hostelleissa, leirintäalueilla, rannoilla yms. oli mukavan rauhallista :) ja hinnoissakin oli paljon enemmän "puhevaraa". Eikä varmaan tarvitse perustella, miksi viininpoiminnan aikaan on ihan kiva olla liikkeellä viljelyalueilla :)

Tuosta hyväksi havaitsemastani ajankohdasta johtuen myöskin ajosuunta on "lukittu". Pohjoisesta etelään. Ihan jo kelien takia. Syksyä kohti mentäessä kuitenkin myös euroopassa kelit muuttuvat epävakaisemmiksi alkaen pohjoisesta ja olen antanut itselleni kertoa, että loppukesästä/ syksystä vallitseva tuulensuunta olisi pohjoisesta (tiedän, hurja yleistys :) Eurooppa-tuulensuunta).

van damme
14.07.2014, 03.06
Onko kesäkuu kelien puolesta hyvä lähinnä eteläisemmän euroopaan kiertelyyn? Reissu suunnitelmissa ja kesäkuu tai syyskuu olisi itselle parhaat mahdolliset ajankohdat. Kelit pitäisi kuitenkin olla sen verran lämpimät ettei tarvitse pitkiä housuja kantaa mukana. Heinä ja elokuussa näyttää olevan lämpötilat esim Italiassakin lähellä 30 niin alkaa menemään jo vähän liian lämpimäksi että jaksaisi sen 100-200km päivässä ajella.

Mattia
14.07.2014, 10.06
^ Kyllähän alkuasukkaat ovat lomakautensa osanneet ajoittaa parhaaseen kesäkeliin, eli heinäkuun puolivälistä- syyskuun alkuun, joten sekä kesä- että syyskuussa on pieni riskinsä. Kuitenkin, mikäli ei ole pakko kiivetä vuorille "juuri tänään", niin hienosti pärjää ilman pitkiä "Välimerellisissä" maissa. Jos kutenkin aikoo ajella ko. aikana pohjoisempana esim. Benelux, Saksa...niin suosittelen kyllä sadetakin ja lahkeiden mukaan ottamista.

Vuoristossa sää on aina arvaamaton ja jos sillä meinaa kauemmin viihtyä, niin pahoihin keleihin pitää varautua aina. Minä olin Andorrassa katsomassa Vueltaa syyskuun alussa ja meinasin "kuolla" kylmyyteen, kun lämpötila laski +5 C ja vettä tuli taivaan täydeltä. Samaan aikaan laaksossa oli kuitekin lämmintä yli 20 ja päivää aiemmin ja seuraavana päivänä lämpöä piisasi yli 30 C.

Vilijo
14.07.2014, 19.39
Ite ajoin toukokuussa tallinnasta slovakiaan. Kyseessä oli elämäni eka pyöräretki tai ylipäätänsä yli 30km päivämatka mut ihan hyvin lähti sujumaan. Tuo viro latvia liettua puola reitti oli itestä aika jees alottelialle kun niin tasasta maata ja voisin kuvitella jos toisesta suuntaa reissun alotat niin mukava jos loppuun päin vähän helpottaa, ei se ees kovinkaan tylsä ollu jos katteli kartasta vähän pienempiä teitä eikä polkenu koko aikaa via balticaa pitkin, ei nyt mitää henkeäsalpaavia maisemia mutta ihan komeita maalaismaisemia, hienoja metsä teitä ja hyvää ruokaa ja olutta halvalla. Itellä oli teltta mukana ja se oli aika kätevä tökätä tienvarteen jos ei halpaa majotusta tahtonu löytyä, suosittelen. pyöränä joku 230euron halppis maastopyörä mikä osottautu kyllä luotettavaks ja hyväks vaihtoehoks, ei mitää ongelmia ja eikä ees yhtää rengasrokkoa en sitten tiiä oliko miten raskas polkea verrattuna kalliimpiin pyöriin. 14päivää polin ja 1520km kerty matkaa. hieno kokemus kyllä ei muuta ku polkemaa!

Joo ja tohon turvallisuuteen viellä, niin tiet oli kyllä via baltican osalta loistavassa kunnossa ja tilaa oli yleensä polkea hyvin. Pienemmillä teilläkin rekkakuskit ja muu liikenne otti hyvin huomioon ja anto tilaa.

stiplu
15.07.2014, 13.39
Tulin just reissulta Kööpenhamina-Tallinna Saksan, Puolan ja Balttian maiden kautta, 32 päivää 2700 kilsaa eli pääasiassa vähän alle satasen päivämatkoilla omavaraisella varustuksella ja aikalailla kierrellen kaarrellen pienempiä teitä, Itä-Saksa ja Puola Gdanskiin rannikkoa mutkitellen. Sama tuosta Balttian osuudesta mitä jo sanottu, että Via Balticalle löytyy vaihtoehtojakin jollei sitten ole tarkoitus syödä joka päivä mahdollisimman paljon etäisyyksiä. Kokonaan sitä en tosin pystynyt välttämään ja ne missä menin sitä niin armottoman tylsäähän se on ja rekkaralli on kova. Itse tosin ylitin Puolan-Liettuan rajan aivan länsireunastaan läheltä Venäjän Kaliningradin aluetta koska tulin Masurian järvialueilta Liettuaan päin.

Puolassa/Balttian maissa ei tosiaan mitään syytä olla huolissaan turvallisuudesta millään lailla. Kuten sanottua, enemmän mäkin koen pahoja tilanteita täällä päivittäisessä fillaroinnissa kuin tolla reissulla missään. Puolan tiet on kyllä osittain älyttömän reikäsiä mutta siellä on kaikki uskomattoman halpaa ;)

villeton
15.07.2014, 17.50
Kiitos vastauksista! Edelleen kumpikin vaihtoehto mahdollinen. Jos ei osaa päättää Ruotsin Vai Baltian kautta, voi tietysti lähteä ajamaan Etelästä pohjoista kohti ja tehdä päätös Matkan puolessa välissä mihin suunnistaa. Aina tietysti voi tulla ongelmia terveyden tai kaluston suhteen. Silloin voi nopeuttaa reissua ajamalla junalla jonkun osuuden. Jonkun verran vaikuttaa mihin olisi halpoja lentoja täältä kotimaasta. 2011 Lensin Italian Bergamoon, ja pyöräilin viikon alpeilla. Lähtö oli Tampereelta ja paluu samaan paikkaan. Maksoi noin 250 euroa. Pyörästä meni muistaakseni 40 euroa per suunta.