Näytä tavallinen näkymä : Maasturin ulkorenkaan korjaus
Ohiampuja
11.07.2014, 09.55
Repesi tuossa kivikossa kylki noin 10 tuntia ajetusta renkaasta. Eli siis käytännössä uudesta renkaasta. :mad:
Tutkiskelin sitä noin 10 mm pitkää reikää, ja mietin että kuinkahan ulkorengasta pystyisi luotettavasti paikkaamaan.
Meilläkin töissä teollisuuskohteissa käytetään monenlaisia vahvistettuja kumilevyjä tai kumitettuja kankaita, niin eikö se niillä onnistuisi. Noin 30mm * 70mm pala, jonka hyvällä liimalla pistäisi kiinni ulkorenkaan sisäpintaan. Ilmatiivishän sen ei tarvitse olla, kunhan se kestään paineen aiheuttamat voimat.
Tässä Etran kumilevyjä...
http://tuotteet.etra.fi/fi/g2650018/kumilevy-etra-nbr-premium-vahvikkeelliset
Ja tässä IV-puhaltimissa käytettävien rättiliittimien kankaita...
http://www.jl-joustoliitin.fi/index.php?option=com_sobipro&sid=53&Itemid=183&lang=fi
Tällainen hyvin vahvistettu pressukangaskin voisi toimia...
http://www.masanpressu.fi/korjaukset-ja-tarvikkeet.html
Onko teillä kokemuksia vastaavista kokeiluista?
Iglumies
11.07.2014, 10.07
Ei kovin paksua paikkaa kannata laittaa, joten vanhaa renkaankylkeä tjms.
Kunnon liima on tärkeää.
Ompelukoneella revenneen kohdan reunat yhteen ja sisäpuolelle paikka liimalla, ettei langat hankaa sisäkumia rikki. Tämä onnistuu ihan ok, jos on ohutkylkinen rengas, tyyliin Racing Ralph tai vastaava.
supertele
11.07.2014, 10.48
Uskoisin, että toimii.
Itse tein joskus maantierenkaalle kenttäolosuhteissa paikan rikkoutuneesta sisäkumista: Revin muutaman sentin pätkän rengasta ja asettelin ulkorenkaan reiän (vajaa 10 mm) kohdalle. Paineet sisään ja hyvin tuolla pääsi loppumatkan töihin ja iltapäivällä kotiin. Luultavasti olisi kestänyt pidempäänkin.
Voisin kuvitella, että vastaava viritelmä (ainakin hienostuneempi) toimisi yhtälailla maastopyörässä.
Toimii silleenkin, että kaivaa repusta pikaliimaa ja vanhasta renkaasta leikattuja paikkalappuja ja liimaa paikkalapun kätevästi suoraan renkaan ulkokylkeen vaikka loctiten öö 406-pikaliimalla. Putsaa vaan sen liimauskohdan parhaansa mukaan, liimaa paikan ja suhauttaa kapselista ilmat sisään, niin matka jatkuu litkurenkaidenkin kanssa ennätysajassa.
Ohiampuja
11.07.2014, 13.03
Jostain vanhasta ohutkylkisestä renkaasta leikatut suikaleet voisivat kanssa toimia hienosti. Sen paikkalapun pitää varmaankin olla aika pitkä, ettei paine ala työntään sitä reijästä ulospäin. Ja hyvä liimaus tietysti...
arvatenkin jotain race kingiä taas korjaillaan ;)
Arvatenkin jotain race kingiä taas korjaillaan ;)
Sisälle renkaaseen tavallinen paikka ja se Liguesolella liimautuu ja on elastinen,toiset renkaat kun ei oikein liimaudu tawis-liimuilla vaan hylkii niin liguesolella pysyy varmasti,läskipyörämiehet on paikanneet pelkällä liimalla jos on tikku mennyt renkaastä läpi,liiat tikusta pois ja liimaa renkaaseen ja tikkuun! Tää niinkuin esimerkkinä.
Ohiampuja
13.07.2014, 23.52
Racing Ralph on korjauksen alla. :)
arctic biker
14.07.2014, 07.51
Park Toolilta löytyy hätäpaikkasetti mallia TB-2. 44x75 mm kooltaan. Pikkupalan laitoin maantierenkaan repeämää korjaamaan, toistaiseksi toiminut. Liima tuossa Parkissa on onneton, Liquisolea käyttäisin apuna maasturin renkaassa.
substitute
23.08.2014, 20.38
Viime talven jäljiltä olisi kaapissa yhden kerran ajettu nastarengas, jonka kyljessä on kauniin pyöreä reikä. Tällä hetkellä olis suunnitelmana liimata pala vanhaa sisärengasta Liquisolella kiinni. Toimiiko sisurin pala, vai olisko ulkorenkaan pala parempi? Liimaisko sisä vai ulkopuolelle? Mulla ei kylläkään ole yhtään ylimääräistä ulkorengasta, joten kenties turha kysellä. Sen sijaan joku vanha paikkasarja saattais löytyä, jos vaikka semmosta isompaa paikkaa koittais liimata.
Iglumies
24.08.2014, 09.24
Paikassa täytyisi olla jotakin joustamatonta kudosta, muuten jossain vaiheessa kuuluu poks venyneestä kumipaikasta.
Sisäpuolelle paikka kuuluu.
Tässätapauksessa jos ulkokumia ei ole saatavilla, niin liimaa sisäkumin pala paikalleen ja sen päälle vähän isompi pala jotakin tukevaa tekokuitukangasta - ei pullistele.
noniinno
24.08.2014, 10.38
Kannattaa kokeilla tuollaista (http://tuotteet.etra.fi/fi/g2316621/loctite-480-musta-kumilla-sitkostettu-pikaliima) paikan liimaamiseen. Yleensä vulkanisoitumiseen perustuvalla kumiliimalla pitää hioa renkaan sisäpuolen kumia, ja siinä tulee helposti kudosta näkyniin, mikä puolestaan ei auta liimauksessa pätkääkään. Tuolla olen toistaiseksi liimannut kaikki "mahdottomat" kohteet. Myös nastarenkaisiin, löysien nastojen ja haljenneiden kuvioiden liimaukseen.
Kävisikö ihan tarkoitusta varten tehty tuote:
http://www.rematiptop.com/part.php?pid=58&cid=6&sid=4
(http://www.rematiptop.com/part.php?pid=58&cid=6&sid=4)
Tosin aloittaja taisi jo renkaansa laittaa kuntoon, mutta noin muuten vaan yleisesti tiedoksi.
Toi TipTop toimii kyllä hyvin, jos reikä ei ole suurehko. Harmittavasti tuossa yhdessä paketissa on muuten vain kolme paikkaa. Liima kyllä piisaisi useammallekin paikalle.
Jos repeämä on iso pystyviilto, voi olla ettei korjaus onnistu millään keinolla. Mulla alkoi tubeless-paikka normaaleilla ajopaineilla pullottamaan viillosta siihen malliin, että päätin lopulta erinäisen (täysin turhan) liimalla hulvaamisen jälkeen heittää ulkokumilla vesilintua... Eikä ollut montaa tuntia ajettu. Vhvituitti
substitute
07.09.2014, 12.05
Kiitoksia neuvoista! En ole vielä saanut aikaiseksi paikata rengasta, kun ei ole luntakaan näkynyt. Reikä on onneksi tasaisen pyöreä, joten uskon että siihen joku paikka kyllä löytyy. Pitää vaan tuo itse paikkausmateriaali hankkia jostain.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.