Näytä tavallinen näkymä : Missä on myynnissä leveitä maantierenkaita?

Tietämätön
07.07.2014, 12.48
Tässä olen ajatellut kokeilla taas oikeita maantierenkaita, mutta tällä kertaa sieltä kestävämmästä päästä, kun kokeilu Ultremo ZX:illä oli täysi katastrofi.
Vaihtoehdot paremmuusjärjestyksessä (täysin mutujärjestys) ovat:
Continental:
 Gatorskin 700x32C foldable (325g)
Gatorskin 32mm wired (365g)
Gator Hardshell 32mm foldable (355g)
Gator Hardshell 32mm wired (420g)
Schwalbe
Durano 32mm wired (405g)
Kojak 35mm foldable (330g)
Kojak on ainoa mitä olen nettikaupoista löytänyt, mutta sehän ei kai ole "oikea" maantierengas, vaan käsittääkseni noiden muiden pitäisi olla parempia. Lähinnä tuo epäilykseni johtuu Kojakin alhaisesta hinnasta, eihän niin halvalla voi saada hyvää.
Kojakki lähtee kokeiluun ellei kukaan tiedä, että mistä noita muita löytyisi. Listoillahan niitä toki on, mutta statuksena out of stock eikä tietoa koska tulee.
timppa_234
07.07.2014, 13.30
Kojak on varmaan ihan hyvä maantielle mutta keveydestä päätellen se ei ole yhtään vahvempi kuin ZX. Mä olen ajanut pari vuotta 28 millisillä ZX:llä ilman rengasrikkoja. Työmatkafillarissa on Continental Sport Contact 37 mm leveänä ja on tosi pehmeä ja pitävä maantiellä.
Mä mietin vähän samaan käyttöön 80 maantietä/20 hiekkapolkua leveää (noin 50 mm) ja mahdollisimman hyvin rullaavaa rengasta 28/29 koossa. Jotain samaa kuin edesmennyt Schwalbe Marathon Extreme Vaihtoehtoina olisi ainakin Schwalbe Big Ben tai Thunder Burt. Maxikselta ja Contilta voisi löytyä myös jotain?
Tietämätön
07.07.2014, 14.19
Mullahan on nyt tuo Marathon racer ja halua kokeilla nopeampaa kumia. Racer on ainakin mulla ns. mitäänsanomaton rengas, hoitaa hommansa eikä siinä ole mitään erityisen positiivista tai negatiivista.
Continentalin kaikki nuo sport renkaat taitaa olla wired ja painot yli puoli kiloa. En tiedä sitten että onko sillä loppujen lopuksi kauheasti merkitystä, mutta mielikuva olisi että joku Gatorskin olisi reippaasti rullaavampi ihan vain siksi, että se on. 
Continental taitaa suoraan sanoa että leveämpi rengas -> kestävämpi.Luulisi pätevän kaikkiin rengasmerkkeihin, joten vaikka Kojak ei periaatteessa olisi sen kummemmin suojattu, niin leveämpänä se kuitenkin kestää paremmin.
kuovipolku
07.07.2014, 15.26
Mä olen ajanut pari vuotta 28 millisillä ZX:llä ilman rengasrikkoja.
Taas ihan yleisesti: yhden miehen katto on toisen lattia ja yksi ajaa toisen parin vuoden ajot parissa kuukaudessa. Tällaiset lauseet on parempi esittää kilometreissä.
Muuten: IMHO jos se on >28 mm, se ei ole maantierengas (vaikka sillä olisi kuinka hyvä ajaa maantiellä). Omalla rajoitetulla hiekkatiemaantiepyöräkokemuspohjallani sanoisin että 28-millistä leveämpää ei tarvitse (tai silloin kun tarvitsisi, ei 32-milliselläkään pärjäisi sen paremmin). Sen vuoksi voisin ajatella suosittelevani Continentalin valikoimasta Grand Prix 4-Seasonsia jota saa 28-millisenä.
timppa_234
07.07.2014, 15.47
Taas ihan yleisesti: yhden miehen katto on toisen lattia ja yksi ajaa toisen parin vuoden ajot parissa kuukaudessa. Tällaiset lauseet on parempi esittää kilometreissä.
Niinhän se menee. Ajokilometreja on takana ZX:llä reilut 8000 ilman rikkoja. Mulle se on paljon. Toisaalta en aja noilla muuta kuin asvaltilla ja vältän pyöräteitä.  
Renkaan paino ei mun kokemuksen mukaan juurikaan korreloi rullaavuuden kanssa. Maastokumeista 900 gramman Hans Damph EVO rullaa paljon paremmin kuin 750 gramman Muddy Mary ja pito on hyvin samanlainen. Ja 28 milliä on liian kapea hiekkapoluille.
Mulla yhdessä 26":ssa 1.35" Kojakit mallia taittuvat ja painavat sisurien kanssa 820g/setti ja ovat nopeimmat ja kestävimmät slicksit mitkä koskaan olleet alla.
Tietämätön
07.07.2014, 19.41
Muuten: IMHO jos se on >28 mm, se ei ole maantierengas (vaikka sillä olisi kuinka hyvä ajaa maantiellä). Omalla rajoitetulla hiekkatiemaantiepyöräkokemuspohjallani sanoisin että 28-millistä leveämpää ei tarvitse (tai silloin kun tarvitsisi, ei 32-milliselläkään pärjäisi sen paremmin). Sen vuoksi voisin ajatella suosittelevani Continentalin valikoimasta Grand Prix 4-Seasonsia jota saa 28-millisenä.
Olkoot sitten vaikka maantierenkaan näköispainos leveämpänä. Minähän en etsi mitään hiekkatielle sopivaa rengasta, vaan rengasta mikä tasoittaa pahimmat nimismiehenkiharat ja muut epätasaisuudet sekä sellaista mikä ei lyö läpi vanteille terävissä kanttareissa. Nykyinen 30 millin koko on aika hyvä koko, mutta eipä olisi ilmatilavuudelta suuremmastakaan renkaasta haittaa.
4 season ei käy, kun sen oikea koko on paljon kapeampi kuin 28 milliä.
Tietämätön
07.07.2014, 19.42
Mitäs muita slicksejä olet koittanut? Noi taitavat olla pirusti leveämmät kuin 35 milliä, joten saattaa olla, että vaikka ovat periaatteessa sama rengas, niin ominaisuudet ovat aivan erilaiset.
(Tämä siis Nurelle, jolla on 1.35" Kojakit)
Jake_Kona
07.07.2014, 21.04
(12)
Vittoria Voyager Hyper Reflex tyre
Vittoria Voyager Hyper Reflex tyre black
 Roselta 32-38mm leveänä. En siis näitä omista, mutta tuollaiset löysin. On saksalaisten mielestä trekking renkaat. Niinkuin onkin
Langalla 32 mm Durano (http://www.bike-components.de/products/info/p32511_Durano-Performance-Drahtreifen.html)
Taittuva 32 mm Gator Hardshell (http://www.wiggle.co.uk/continental-gatorhardshell-folding-road-tyre/)
Ollos hyvä, eioota myydään monessa paikassa.
Silti ehkä ottaisin taittuvat 28 mm Duranot. (http://www.bike-components.de/products/info/p32215_Durano-Performance-Faltreifen.html)
Tietämätön
07.07.2014, 21.22
(12)
Vittoria Voyager Hyper Reflex tyre
Vittoria Voyager Hyper Reflex tyre black
 Roselta 32-38mm leveänä. En siis näitä omista, mutta tuollaiset löysin. On saksalaisten mielestä trekking renkaat. Niinkuin onkin
Mutta toi on ilmeisesti lähinnä Marathon sarjan kilpailija. Kyllä niitä leveinä löytyy, mutta kuten noista mun esimerkkikumeista näkee, niin etsin maantiesliksejä, joissa on hiukan panostettu puhkeamisen vastustamiseenkin.
En oikeastaan edes tiedä kuin Duranot tai Gatorit. Jos muilla valmistajilla on vastaavia, niin saa mainostaa. Tosin Kojakit on kyllä nyt aika lähellä lähteä testiin, kun niitä löytyy suoraan hyllyltä ja hinta ei ole paha.
Tietämätön
07.07.2014, 21.29
Langalla 32 mm Durano (http://www.bike-components.de/products/info/p32511_Durano-Performance-Drahtreifen.html)
Taittuva 32 mm Gator Hardshell (http://www.wiggle.co.uk/continental-gatorhardshell-folding-road-tyre/)
Ollos hyvä, eioota myydään monessa paikassa.
Silti ehkä ottaisin taittuvat 28 mm Duranot. (http://www.bike-components.de/products/info/p32215_Durano-Performance-Faltreifen.html)
Kiitti, 32 duranot 16 euroa kipale, nyt tuli vastustamaton tarjous. Onko noilla taittuvilla ja wired malleilla mitään muuta eroa kuin juuri tuo ilmiselvä homma vai onko foldablessa jotain muutakin eroa?
Lähinnä kyse kun Kojakin kestävyyttä epäiltiin... Jos alkais luetella mitä renkaita käyttänyt niin tulisi monella haukotus, tietämätön.
Tietämätön
07.07.2014, 22.22
Lähinnä kyse kun Kojakin kestävyyttä epäiltiin... Jos alkais luetella mitä renkaita käyttänyt niin tulisi monella haukotus, tietämätön.
Sanoit että nopeimmat ja kestävimmät. Vaikkapa verrattuna noihin juuri tilaamiini Duranoihin?
Enköhän mä kyllä itsekin vielä joku päivä noita Kojakkeja kokeile, kun on ensin Duranot ajettu loppuun tai hylätty täysin kelvottomina.
Kiitti, 32 duranot 16 euroa kipale, nyt tuli vastustamaton tarjous. Onko noilla taittuvilla ja wired malleilla mitään muuta eroa kuin juuri tuo ilmiselvä homma vai onko foldablessa jotain muutakin eroa?
Reunalangallinen on painavampi, eikä mene niin pieneen tilaan. Ei kai siinä sen kummempaa.
Kojak kestävämpi kuin Durano. Kukas sitä rautalangallisilla ajaa, rullaaavan massan keveys olennaista.
kuovipolku
08.07.2014, 00.30
Onko noilla taittuvilla ja wired malleilla mitään muuta eroa kuin juuri tuo ilmiselvä homma vai onko foldablessa jotain muutakin eroa?
Duranot ovat muuten samanlaiset eli "Performance Linea". Noin yleisesti ei ole aivan tavatonta että taittuva malli on myös "ylempää luokkaa" kuin samanniminen reunalankamalli eli yleensä parempaa ja rullaavampaa mutta joskus myös vähemmän kulutuskestävää kumiseosta.
Taittuva on tietysti myös aina kevyempi ja ero 28 ja 32 mm:n välillä tekee lisäpainoa yhteensä noin sata grammaa per rengas. (Se onko sillä mitään merkitystä on makuasia,)
Paljon ellei peräti kaikki riippuu siitä millaisia ovat ne hiekkatiet tai -polut joilla etupäässä arvelee ajavansa. 23-millisillä ajelee melko huoletta tyypillisillä ulkoiluteillä ja 25-millisillä ajelee hyvinhoidetuilla asfaltoimattomilla maanteillä kelirikkokauden jälkeen ja 28-millisillä - kapeillakin - ajaa mielikseen myös ei-teknisillä poluilla. Ja silloin kun tulee ongelmia, ne yleensä vaatisivat myös sopivaa nappulakuviota.
30-32 mm on minun väittelynhaluisen mielipiteeni mukaan turhan mitt-i-mellan. Jos todella haluaa leveyden ja sen mukana alemman ilmanpaineen tuomaa mukavuutta, rullaavuutta ja pienempää alttiutta rengasrikoille pitää saman tien mennä 35-40 millisiin.
PS Kanttareissa en ole onnistunut rengasta rikkomaan kuin kerran - ja silloinkin ajoin tihkusateen ja autonvalojen sokaisemana illan pimeydessä suoraan pahki paikkaan jossa viistokiveä ei löytynyt.
Etupään kevennyksellä ja takapään nostolla satulasta (ja oikein hurjalla tuulella ollessani hyppyyttämällä) olen niistä selvinnyt. Mutta meitähän on eripainoisia ja ajotyyyliltään erilaisia ihmisiä.
Kuovipolun kanssa samaa mieltä noista kanteista, pelkkää taidottomuutta ja liian alhaista rengaspainetta jos niissä rikkoo.
arctic biker
08.07.2014, 09.42
http://janheine.wordpress.com/2014/01/01/tires-how-wide-is-too-wide/
Tietämättömän kannattaa Jan Heinen blogeja selata, hää ku on leveen kannattaja. Onhan tolla noita myynnissäkin.
Ja tuon linkin takaa pitäis löytyä kaikki blog-postit aiheesta. http://janheine.wordpress.com/category/components/tires/
Mulla olisi joutavana Contin Sport Contactit 28 millisenä (lankareunalla). Jos kysyjälle kelpaa nuo, niin saa taskurahalla lunastettua pois. YV:llä tavoittaa.
Tietämätön
08.07.2014, 11.12
30-32 mm on minun väittelynhaluisen mielipiteeni mukaan turhan mitt-i-mellan. Jos todella haluaa leveyden ja sen mukana alemman ilmanpaineen tuomaa mukavuutta, rullaavuutta ja pienempää alttiutta rengasrikoille pitää saman tien mennä 35-40 millisiin.
Mulla mahtuu n.38 milliä maksimissaan, joten se rajoittaa koon tuohon. Mikäli jotain onea tai 4000S:ää olisi vaikka 35 millisenä, niin olisi kyllä mukava testata sellaisia.
Tietämätön
08.07.2014, 11.14
Mulla olisi joutavana Contin Sport Contactit 28 millisenä (lankareunalla). Jos kysyjälle kelpaa nuo, niin saa taskurahalla lunastettua pois. YV:llä tavoittaa.
Perhanas, kun ehdin tilaamaan jo nuo Duranot eikä tässä nyt viitsi keräillä renkaita varastoon tai aloittaa laajamittaisempaa testirupeamaa eri renkailla.
Tietämätön
08.07.2014, 11.20
http://janheine.wordpress.com/2014/01/01/tires-how-wide-is-too-wide/
Tietämättömän kannattaa Jan Heinen blogeja selata, hää ku on leveen kannattaja. Onhan tolla noita myynnissäkin.
Ja tuon linkin takaa pitäis löytyä kaikki blog-postit aiheesta. http://janheine.wordpress.com/category/components/tires/
Olipas mielenkiintoista ja mitattua tietoa. Nopeasti näin ulkomuistista yhden lukaisun jälkeen, niin 40 milliin saakka et menetä mitään tasaisella alustalla, mutta voitat pirusti epätasaisella. Ja kun joku ihmetteli miksei hänen menonsa ei muutu mukavaksi leveillä kumeilla, niin joku Marathon on niin jäykkä rengas, että se täristää leveänäkin alhaisilla paineilla. Täytyy olla ohutkylkinen joustava rengas, että saa ne mukavuusedut alhaisilla painella ajelusta.
http://www.wiggle.co.uk/challenge-strada-bianca-open-tubular-tyre/
arctic biker
08.07.2014, 20.49
If combined with a latex (instead of butyl) inner tube the ride becomes even closer to that of a tubular.
Ihan mielenkiintoinen konsepti.
Tietämätön
09.07.2014, 10.42
Enpä tiedä uskoisko noita mainosväittämämiä, kun muutama niistä on takuulla väärä. Kuten että normaali clincher on tehty kovasta seoksesta, mikä kestää pitempään, mutta ei ole mukava. Kuten tiedämme, niin ei noi kisarenkaat kovin pitkäikäisiä ole.
Ja tuokin rengas on out of stock, kuten kaikki leveämmät maantierenkaat Wigglellä. Kumma juttu, miten yhdellä liikkeellä voi olla jokaisen valmistajan jokainen leveämpi rengas loppu. Mikäli se johtuu todella siitä, että valmistajatkin myyvät ei oota, niin kannattaisko lisätä vähän tuotantoa leveämpien renkaiden kohdalla, niillä näkyy olevan kysyntää.
Pelagolla oli ainakin joku aika sitten hyllyssä Gran Bois Cypres 30mm kumeja. Ehkä paras rengas, jolla olen koskaan ajanut eli rullaa tautisen hyvin jo alle 6barin paineilla, kestää mukavasti sorateitä ja on ajotuntumaltaan ihan itsellä olleiden parhaiden renkaiden luokassa mukaanlukien jokunen käytössä ollut 24-25mm kokoinen tuubikumi. Hakkaavat kaiken maailman Contit/Schwalbet jne 100-0 ja myös minulla toisessa fillarissa olevat Challengen kumit eli ehdoton suositus näille!
http://pelagobicycles.com/seasons-offers/grand-bois-cypres-700.html
kuovipolku
09.07.2014, 11.48
http://janheine.wordpress.com/2011/05/16/how-durable-are-grand-bois-tires/
timppa_234
09.07.2014, 12.18
On se, puuvillakyljet kuten tuubirenkaissa samaan tapaan kuin Vittoria Corsa CX:ssä mutta leveämpänä. Pitäisi olla mukavaa kyytiä.
Mietin vaan, että mitä tapahtuu kun joku repii normaalia avorengasta heikomman kyljen alamäessä? Tuubirenkaassa on jotain pitoa myös tyhjänä mutta avorengas kulkee vanteen varassa kuin sileällä jäällä.
Tietämätön
11.07.2014, 12.59
7. päivä tilasin ja 11.päivä saapuivat. Ihan kiitettävää nopeutta bike-components.de:llä. Painoa oli 385g ja leveyttä oli hiukan päälle 31 milliä. Kumiseos tuntuu käsissä hypistellessä pirusti elevämmältä ja joustavammalta kuin Marathon racereissa. Sitten ei muuta kuin ajamaan ja katsotaan miltä tuntuu verrattuna Marathoneihin. Minähän olen sanonut etteivät nuo Marathonit mitkään kovin nopeat ole, mutta kyllä sitä voi ajaa huomattavasti hitaammillakin. Eilen yhdessä loivassa mäessä en viitsinyt ohittaa edellä ajavaa, kun autoja meni ohi sen verran tiheästi. Hidastin ihan kymmeneen kilsaan tunnissa ja annoin sitten vain rullata. Se siiinä edellä jopa silloin tällöin polki hiukan vauhtia, mutta minä tavoitin sen siitä huolimatta.
Testilenkin perusteella selkeästi nopeammat kuin Marathon racerit. Mukavammat eivät kyllä ole noilla paineilla mitä käytin, mutta paineita voinee tiputtaa reilusti. Hinta/laatu suhde kyllä aika hyvä tolla 16,95 euron hinnalla.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.