Näytä tavallinen näkymä : Sykemittari och GPS (tai älyluuri?) valinnanvaikeus
puumangeri
06.07.2014, 20.51
Olen pari päivää tutkiskellut erilaisia sykemittareita ja muita vekottimia keksimättä mikä olisi fiksuin ja kustannustehokkain tapa toimia, kun käytössä on myös Android älyluuri. Haluan ranteeseeni kiinni laitteen, jolla saan mitattua juoksulenkillä, pyörälenkillä ja patikoinnissa:
-sykkeen (pitää löytyä erilaiset rasvanpoltto / kardio yms. rajat ja ääni joka varoittaa kun rajat ylittyvät tai alittuvat)
-kalorikulutus
-perusjutut (kellonaika, treenin kesto yms.)
-jonkinlainen GPS ratkaisu
-mahdollisesti kompassi
Fillarista olen tarkoituksella jättänyt pois kaikenlaiset mittarit jo pari vuotta sitten. Huomasin liikaa tuijottavani numeroita. Teenkin lenkkini kuuntelemalla kehoa, ja keskinopeuksilla tai etäisyydellä ei ole itselleni juurikaan merkitystä. Toisaalta, joskus olisi mielenkiintoista tarkistaa ajettu kilometrimäärä. Pyörään en sen sijaan edelleenkään halua kiinni mitään antureita tai laitteita. Juostessa mittarina toimii hikoilun määrä, syke ja se kuinka raskaalta jalat tuntuvat. Vaelluksilla ja muilla patikointireissuilla etäisyyden mittaus ja jonkinlainen paikannussysteemi on sen sijaan itselleni tärkeämpi ominaisuus. Juoksu-/kävelylenkit kestää 1-2 h, fillaroinnit max 4 h, patikoinnit yleensä max. pari kolme päivää.
Periaatteessa haluan siis aika yksinkertaisen laitteen, mutta saakohan tuollaista fiksusti yhdessä paketissa? Perus sykemittari + kännykällä loput? Virrankesto?
Ei halvin, mutta ehkäpä juuri oikea sinulle?
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50576-Garmin-F%E9nix2-multisport
BT ja ANT+ yhteensopiva sykemittari: http://www.mioglobal.com/Mio-LINK-Heart-Rate-Band-Grey/Product.aspx?ProductID=14&DeptID=1&RD=1
Tuon pariksi sitten joku app oman maun mukaan.
Jake_Kona
06.07.2014, 22.35
Sportstracker ja sen oma sykemittari. 40-70€, käyttö ja appsi ilmainen ellei halua premiumissa 24€/v. Nyt on kadenssianturikin. En ole itselle vielä sellaista hankkinut. Androidisovelluksesta en omaa kokemuksia. IPhönellä mainiö.
TomTomin uusia mittareita katselen mutta akun kesto max. 12h. ja samaa luokkaa puhelimilla... No way!
Sportstrackailty joitain vuosia ja pari lenkkiä Endomondollakin + muilla mutta joulusta saakka Suunnon Ambit on ollut käytössä lenkeillä.
Puhelinsovellukseen tuskin tulee palattua, mittari ranteessa on käyttömukava ja huoleton ratkaisu vaikka käyttöaika onkin lyhyt (lienee max 15h akkukesto) ja muistiin mahtuu 20/50h harjoitusta valitusta tallennustarkkuudesta riippuen. Kehitysehdotuksena olisi parannus siihen että esim. pitkän viikonlopun tai viikon leirin lenkit saisi hoidettua korkeintaan mittarin latauksella kun Ambit ei synkkaa luurin kautta.
Mitä lie tulevassa Ambit3:ssa luvataan, luulisi ainakin suuremman muistin olevan mahdollinen päivitys.
substitute
08.07.2014, 02.08
Sportstracker ja sen oma sykemittari. 40-70€, käyttö ja appsi ilmainen ellei halua premiumissa 24€/v. Nyt on kadenssianturikin. En ole itselle vielä sellaista hankkinut. Androidisovelluksesta en omaa kokemuksia. IPhönellä mainiö.
Sports Tracker ei täytä ketjun aloittajan ensimmäistä ranskalaista viivaa. Tietääkseni sitä ei saa hälyttämään esim tietyltä sykealueelta poistuttaessa.
Jake_Kona
08.07.2014, 02.10
Iphonesovelluksessa on mahdollisuus sykerajaanhälyytykseen ja puheohjeet. En ole niitä käyttänyt yhdessä
Kuulostaisi vähän Suunto Ambitilta (http://www.suunto.com/fi-FI/Urheilukellokokoelmat/Suunto-Ambit-mallisto/). Android-luurin voi nakata suosiolla taskuun, sitä ei tarvita. Laitoin itselleni juuri viikonloppuna Ambit2:n tulemaan sykevyöllä Ruåtsin veppikaupasta n. 360 eurolla. Vanha t6d ja gps-pod palvelivat ansiokkaasti pari edellistä vuotta, nyt sitten kaikki toiminnot samasta laitteesta. Vähän kevyemmin varusteltu S-malli irtoaa alle 300:lla ja käytettyjäkin liikkuu.
Ääni ambitille. Itselläni on 2S pyöräily/juoksu/hiihto -käytössä, ja aivan mahtava vehje.
substitute
08.07.2014, 12.56
Iphonesovelluksessa on mahdollisuus sykerajaanhälyytykseen ja puheohjeet. En ole niitä käyttänyt yhdessä
No kappas, android-sovelluksesta en ole tuota löytänyt. Pitääkin katsoa tarkemmin, josko se olisi vain mennyt ohi silmien.
puumangeri
08.07.2014, 17.52
Kiitoksia vastauksista. Lisää ideoita saa toki laittaa tulemaan. Ketjussa mainitut Garmin ja Suunto laitteet ovat kyllä ehdottomasti yksi vaihtoehto, vaikka ovatkin kovin arvokkaita. Pitää tutustua testeihin huolella. Kännykän ja Sporttrackerin kanssa törmäsin heti pariin ongelmaan: puhelimen sijoittaminen ja esim. sateelta suojaaminen. Miten olette tämän toteuttaneet? Lisäksi vaikka luuri olisi jotenkin näkösällä luurin näyttö pimenee ja näppäimet menevät lukkoon, eli syke ei ole näkyvissä. Omassa luurissani on käytössä kryptaus ja salasanasuojaus, eli näytön pimetessä on melkoisen mahdotonta saada näyttö kätevästi auki kesken juoksun tai fillaroinnin... Ehkä toi luuri voisi ajaa GPS asian, mutta sykkeisiin kaipaisin laitteen ranteeseen.
H. Moilanen
09.07.2014, 07.01
Jotkut sovellukset ohittavat puhelimen tietoturvaprofiilit, ts. näyttö ei pimene/lukitu jos ohjelma on määrätyssä tilassa. En tiedä toimiiko Endomondo tai Sportstracker näin kun en käytä kumpaakaan.
Jami2003
09.07.2014, 08.50
Mulla puhelimen gps:ssä on se ongelma että se tilttaa suurella todennäköisyydellä useamman tunnin lenkeissä. Jos fanaattisesti haluaa tietää kilometrit kuten minä, suosittelen kyllä kaveriksi jotain perus pyörämittaria.
Minulla on suurimmaksi ongelmaksi muodostunut akunkesto älyluurissa. Jos tuosta Stravasta haluaisi seurata jouhevasti( ei kaikenaikaa sammuttaen ja käynnistäen näyttöä) matkan etenemistä yms niin ei akku kyllä pidemmille lenkeille riitä millään. Parin kolmen tunnin iltalenkki menee muttei enää satanen maantien laitaa.
Jake_Kona
09.07.2014, 10.06
IPhone-sovelluksesta (sportstracker) vielä sen verran, että niihin puheohjauksiin ja sykerajoihin pääsee käsiksi vain silloin kun on aloittamassa harjoitetta. Voi valita myös lajin ja autostopin. #Anteeksi
puumangeri
12.07.2014, 00.04
Testailin kaupassa puhelinta käsivarsikotelossa. Liikaa habaa, ei mahtunut kiinni. Ja vaikka mahtuisi, niin ei puhelinta voisi mitenkään fiksusti operoida tai käyttää esim. juostessa. Taitaa olla luurin käyttö siis sykemittaritoimintojen suhteen poissuljettu.
Suunto Ambit2 mallissa olis kaikki tarvittava, mutta kohta tulossa Ambit3...
Tai sit jos ostais vain n. 150e hintaluokan perusmittarin ja pitäis homman simppelinä.
Eipä tässä osaa vieläkään päättää :)
puumangeri
13.07.2014, 15.15
Noniin, Suunto Ambit2 youtube testit katsottuani lähti laite tilaukseen tuolta maasta joka voittaa tänään futiksen MM kultaa. Kiitoksia kaikille vinkeistä.
puumangeri
27.08.2014, 13.19
Muutaman viikon Suunto Ambit 2 käyttöä takana ja laite on osoittautunut lähes täydelliseksi minun käyttötarkoituksiin. Akku kestää hyvin, Suunnon ohjelma on hyvä, GPS pelittää tosi hyvin, laitetta voi muokata mielin määrin jne. Käytettävyys lenkillä (erityisesti juostessa) paljon parempi kuin puhelimella.
Ainoat miinukset on, että lenkit pitää siirtää koneelle johdon avulla (tämä asia korjattu Ambit 3 mallissa) ja kellosta ei voi poistaa mitenkään yksittäisiä tallennettuja treenejä (poistuvat automaattisesti kun muisti menee täyteen tai muisti tyhjenee kokonaan kun tekee firmware päivityksen).
Itsellänikin ollut ambit2 jokapäiväisessä käytössä jo jonkun aikaa ja on kyllä mahtava vekotin. En keksi ainuttakaan huonoa puolta koko laitteesta.
...Suunto Ambit 2 ... Akku kestää hyvin...
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa?
WetWillie
27.08.2014, 13.36
Sony xperia Z2, 10 tunnin maantielenkki, Sporstracker päällä, lisä-akku, koko lenkki tallessa, Suunto Ambit kyykkäsi 50km ennen koko lenkkiä (283km). Voi olla että 1sek positio väli oli liikaa.
puumangeri
27.08.2014, 13.39
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa?
En osaa sanoa tarkkoja tuntimääriä, mutta esim. juostessa käytän mahd. tarkkoja GPS ja sykkeen yms. tallennusasetuksia, eli akku kuluu tuolloin tehokkaimmin. Pari viimeistä juoksulenkkiä kesti yhteensä 3h. Akkua jäljellä 87%.
En muista nähneeni akun varausta vielä kertaakaan alle 80% tilassa vaikka muutaman kerran olen juossut/ajanut pari lenkkiä ennen tietokoneelle siirtoa.
Vaikka GPS tallennuksen laittaa harvemmalle välille (oliko se 5 vai 10 sek välein) talletettu reitti näkyy silti oikein, mutta akkua kuluu vieläkin vähemmän.
puumangeri
27.08.2014, 13.44
Suunto Ambit kyykkäsi 50km ennen koko lenkkiä (283km). Voi olla että 1sek positio väli oli liikaa.
Itse en näe mitään syytä miksi ainakaan maantieajossa GPS:n tarvitsisi tallettaa sekunnin välein...
WetWillie
27.08.2014, 20.08
Itse en näe mitään syytä miksi ainakaan maantieajossa GPS:n tarvitsisi tallettaa sekunnin välein...
Näin on, en huomannut asetuksissa että on mahdollisuus harvempaan paikanmääritykseen.
Täällä kans yksi tyytyväinen ambit2 käyttäjä, ambit3:n pistin ennakkotilaukseen.
Ihan noin pitkiä lenkkejä en tosin ajele, mutta en kyllä joka päivä kelloani koneelle tyhjennäkään. Neljän päivän jälkeen oli akkua vielä jäljellä 65% ja moveja oli viisi. Osassa gps käytössä ja osassa ei.
Sent from my Lumia 1520 using Tapatalk
Sininen Aasi
02.09.2014, 21.19
Sony xperia Z2, 10 tunnin maantielenkki, Sporstracker päällä, lisä-akku, koko lenkki tallessa, Suunto Ambit kyykkäsi 50km ennen koko lenkkiä (283km). Voi olla että 1sek positio väli oli liikaa.
Kumpi malli sulla on? Ambit 2S ja R malleissa on puolet pienempi akku ja muistikapasiteetti kuin 'täysversiossa'. Eli Ambit 2 riittää helposti täyteen ironman kisaan, mutta S ja R malleilla pitää olla kova kunto jos meinaa että kapasiteetti riittää.
WetWillie
02.09.2014, 21.53
Ambit 2s kyseessä.
Sininen Aasi
02.09.2014, 23.28
Ambit 2s kyseessä.
Ok. Ymmärsin että Ambit 3:ssa on moveille tarkoitettu muisti tuplaantunut, mutta akkukapasiteetti on sama. (Siis 2S == 3S ja 2 == 3 Peak akun osalta)
Jotenkin ei istu silmään nuo sport mallit samalla tavalla kuin Ambit 2S. Kakkonen oli 'arvokkaamman' näköinen kehällä sijaitsevine ruuveineen, mutta kolmosessa niistä ruuveista pitää maksaa satanen Peak mallin tai valkoisen safiiriversion muodossa... I'm not sold yet.
Jos jollakin jo löytyy kolmosen sportti tai peak versio niin olisi kiva kuulla onko ranneke sama kuin kakkosessa? Mukavuus ja istuvuus?
Jaegerhog
03.09.2014, 08.23
Edit, poistettu: piti näkyy ollakin Androidille.
Miten ambitin reittin nagivointi toimii maastopyöräilyssä? Ymmärtääkseni siinä näkyy reitti viivana ja oma sijainti suhteessa reittiin. Pysyykö sillä polulla vai vaatisiko kuitenkin kartallisen gps laitteen?
Miten ambitin reittin nagivointi toimii maastopyöräilyssä? Ymmärtääkseni siinä näkyy reitti viivana ja oma sijainti suhteessa reittiin. Pysyykö sillä polulla vai vaatisiko kuitenkin kartallisen gps laitteen?
Ehkä teoriassa mutta käytännössä ei, kävely ehkä onnistuisi mutta omien pikaisten testien mukaan pitää olla tosi paha paikka että tuolla alkaisin suunnistamaan.
Toisaalta ei edes erillisillä gps- laitteilla pysty ajelemaan rennosti näyttöä seuraillen vaan pitää olla aika skarppina koska tarkkuus metsämaastossa helposti heikkenee sille tasolle että ollaan jo sillä viereisellä polulla.
Mulla on kyllä toisenlainen kokemus Ambit 2S:llä navigoinnista. Testasin navigointia reitillä, jossa oli paljon polkuja joita en ollut ikinä ajanut. Mielestäni reitin seuraaminen oli yllättävän helppoa. Ambit oli kiinni tangossa, joten näytön seuraaminen onnistui ihan mukavasti. Noiden polkujen etsimiseen ilman Ambitia olisi kulunut tuhottoman paljon aikaa "yritys ja erehdys" menetelmällä. Toki muutamia kertoja joutui risteyksissä reittiä arpomaan varsinkin jos risteäviä polkuja oli useampia, mutta aika nopeasti reittiä oppi lukemaan. Tavallaan tässä aukeni "uudenlainen maailma" ja uusia reittejä pitää päästä akkiä testaamaan.
Muutenkin olen erittäin tyytyväinen laitteeseen. Toimii loistavasti muissakin lajeissa!
Takamisakari
09.09.2014, 12.15
Kyllä mulla on kanssa toiminut hyvin.
Minä olen aloitteleva maastofillaristi ja kaipasin painon pudotuksen kaveriksi sykemittarin. Pohdinnan ja vertailun jälkeen päädyin muutamaan vaihtoehtoon. Monella tapaa paras vaihtoehto oli Garmin Fenix 2, mutta loppumetreillä hylkäsin laitteen laajalti raportoidun kaatuilun takia. Lopulta päädyin tarpeisiini nähden "överi-hyvään" Ambit 3 Peak Black HR:ään. Olihan sillä hintaa, mutta se lienee vain minun päänvaiva. Koin, että hintaero halvempiin oli kuitenkin sen verran kohtuullinen, että saaduilla ominaisuuksilla asian itselle perustelin. Ajattelin, että ylimääräisille ominaisuuksille löytyy varmaan käyttöä ja nyt kun laite on tuossa, keksin itse asiassa montakin tilannetta, jossa siitä voi olla hyötyä.
Laitteella on nyt mitattu sykkeitä perus kävelylenkillä, yhdellä leppoisalla fillarilenkillä ja muuten olen opetellut käyttöä joutoaikana. Synkkaukset ja asetusten hienosäädöt iPhonen ja MacBookin kanssa sekä moven teko toimii hyvin. Treeniä on hauska jakaa somessa ja ihmetellä graafeja kaverin kanssa. Akkua kuluu erittäin vähän, nyt on kolmas päivä latauksen jälkeen ja ihan perus kellokäytössä on edelleen 96% akkua. Parin tunnin fillarilenkillä akku hupeni vajaa 10%. Fillaroidessa tangossa kulkee mukana Garmin GPSmap 64 topokartoilla, jolla suunnistan vierailla poluilla. Niinpä en ole tullut testanneeksi GPS-ominaisuuksia kummoisesti. Täytyy tehdä joku vertailu GPS tarkkuudesta, kunhan jaksaa.
Värinähälytys on ominaisuus, josta olisin varmaan maksanut ihan iloisena vielä extraa, se on ehkä ainoa oikeasti tarpeellisen tuntuinen puuttuva ominaisuus. Muuten olen hämmästynyt hälytysten ja säätöjen kattavuudesta. Sain fillarointiin, kävelyyn, hiihtoon, kuntosalille, salibandyyn jne eri asetukset hälyrajoille ym toiminnoille. Multisportissa voi tehdä esim salille eri asetukset lämmittelyyn, voimaharjoitteluun ja lopun kunto-osioon. Rajat voi ajastaa tai asettaa lap-toiminnon taakse. Minusta tämä oli loistava systeemi.
Omaan tarpeeseen tämä on tosiaan tässä vaiheessa aivan liian hyvä, aktiiviselle käyttäjälle varmasti kelpo laite. Kuten mainittua, tuntuu että se omakin aktiivisuus alkaa hiljalleen laitteen tsemppaamana löytyä!
Itsekin olen pähkäillyt sykemittarin hommaamisen kanssa, mutta en pysty päättämään mikä olisi juuri minulle oikea laite.
Haluaisin mitata fillaroidessa sykettä ja sijaintia. Mahdollisesti tulee hinku hommata myös kadenssianturi jossain vaiheessa. Uinnista (altaassa) haluaisin saada talteen uintimatkan. Sykevyön käyttäminen uidessa ei kiinnosta. Kävely/hölkkä/hiihto lajeissa kiinnostaa syke ja sijainti. Punttihommissa mittareista ei taida mitään iloa olla. Niin ja trainerilla olisi tarkoitus vimputtaa jonkin verran talven mittaan, että keväällä ei ekat fillarilenkit olisi niin tuskallisia.
Käytännössä kaikkien mittarien softat pystyvät jelppimään harjoittelun kuormituksen ja palautumisen kanssa. Vähän kiinnostaisi myös ympärivuorokautinen aktiivisuusseuranta ja siinä erityisesti unen laatu/määrä, mutta onko oikeasti näillä ominaisuuksilla todellista käyttöä ja merkitystä?
Puhelimena minulla on Lumia, joten minkään mittarin puhelinkäyttöliittymä ei toimi, eikä toisaalta liikunnan aikana kiinnostakaan näplätä puhelinta.
Mikä siis olisi näillä preferensseillä viisain valinta? Tällaisia vaihtoehtoja olen vähän miettinyt:
Suunto Ambit3, Suunto Ambit2, Garmin Forerunner 910XT, Polar V800.
Ambit3 olisi tietysti ominaisuuksiltaan paras mahdollinen, mutta meikäläisen tarpeita ajatellen ehkä turhan hieno ja kallis.
Ambit2 saa jo kolmella sadalla uutena ja käytettynä parilla sadalla.
910XT näyttäisi olevan käytettynä paljon tarjolla noin 170 e hintaan, tai uutena 360 e kadenssi/nopeusanturilla varustettuna.
Polar V800 sijoittuisi hinnaltaan (ja ominaisuuksiltaan?) Ambitien välimaastoon.
Näitten välillä nyt veivailen. Mitä neuvoisitte?
Tähän saakka on lenkkejä seurattu sportstrackerillä ilman sykevyötä.
Jatkamma tähän!
Eli tääläkin sykemittari speksailut menossa.
Nyt käytössö Suunto X3HR, perus mittari. Löytyy syke, sykerajat, ilmanpaine=nousu/laskumetrit. Aika peruskampe.
Kaipaan nytten mittarin missä ois kalorikulutus, sykerajat, gps. Mahtavuutta ois, jos löytys palautumisajat ja helppo liitettävyys MBA:n ja iipponeen, eli langattomuutta. Mittari ei saisi olla kovin iso molokura, kuten v800, m400 ja ambitit.
Oisko Polarin RC3GPS HR minulle passeli? Tätä nyt ei saa langattomasti mihinkään... :( Mites akunkesto? Tuntuu olevan varsin juoksuhommiin speksattu kampe. Miten toiminta maastopyöräilyssä? Onko nuo Polarin "pyöräilyyn speksatut mittarit" enempi maantiehommia silmälläpitäen olevia juttuja, vai miten toimii maastokäytössä?
noniinno
19.11.2014, 13.05
Ostin wahoo tickr (http://eu.wahoofitness.com/devices/hr.html) sykevyön. Antaa kummasti mahdollisuuksia softan ja raudan valintaan ja testaukseen.
noniinno
19.11.2014, 13.06
Ostin wahoo tickr (http://eu.wahoofitness.com/devices/hr.html) sykevyön. Antaa kummasti skaalaa softan ja raudan valintaan ja testaukseen.
Mikä siis olisi näillä preferensseillä viisain valinta? Tällaisia vaihtoehtoja olen vähän miettinyt:
Suunto Ambit3, Suunto Ambit2, Garmin Forerunner 910XT, Polar V800.
Kävin tänään heräteostonomaisesti Gigantin tarjouksesta tuon yllä mainitun Garminin hintaan 175 €. Harjoitellaan nyt tällä jonkin aikaa ja päivitetään myöhemmin tarpeen mukaan parempaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.