PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäistä retkipyörää noviisille

tpete
01.07.2014, 14.30
Jees tervehdys vain pyöräkansa. Pitkään olen haaveillut pyörämatkailun aloittamisesta ja nyt kun vihdoin olen saamassa tarpeeksi rahaa kasaan pyörän ja varusteiden hankintaa varten ajattelin hieman kysellä josko täältä löytyisi vinkkejä pyöräilystä lähes täysin tietämättömälle tyypille.

Olen hieman yrittänyt opiskella asiasta tätä foorumia ja www.pyoramatkailu.com (http://www.pyoramatkailu.com) :ia selaten. Erämaavaelluksen kautta on jonkin verran kokemusta esim. luonnossa majoittumisesta, joten eniten ihmetyttää erityisesti tuo uuden pyörän hommaaminen.

Mitä haluan pyörältä?

- Kestävyyttä, suunnitelmissa on kokemuksen karttuessa ajaa tuhansien kilometrien pituisia reissuja
- Monipuolisuutta siinä mielessä ettei ole täysin riippuvainen isoista asfalttiteistä ja että voisi poiketa myös ainakin hiekka- ja sorateille ajamaan vähän pidempääkin matkaa
- Ajomukavuutta, alaselän kanssa on ollut pientä ongelmaa enkä ole kovinkaan taipuisa (pystympi ajoasento?)
- Nopeus ei ole itsellä siellä prioriteettilistan kärkipäässä mutta eipä se haittaa jos pyörä rullaa hyvin

Ajajan speksejä ja muuta infoa

- Pituus 184cm, jalan pituus noin 90cm lattiasta nivustaipeeseen mitattuna
- Paino n. 70kg
- Pyörään menevä budjetti saisi olla mielellään noin 1500e telineineen kaikkineen, mutta olen valmis perusteltujen syiden takia joustamaan sinne 2000 euroon asti.
- Tarkoitus on panostaa omavaraisuuteen eli kuormaa tulee olemaan, olen hommaamassa kevyen mutta silti erittäin kestävän teltan (n. 650g) sekä makuupussin (n. 500g) www.zpacks.com (http://www.zpacks.com) :ista, muita leiriytymistarvikkeita on jo vaellusharrastuksen kautta, niissä olen myös panostanut keveyteen ja laatuun. Lyhyemmillä retkillä varmasti pärjään pelkillä isoilla takalaukuilla (+ ehkä kuivasäkki) ja tankolaukulla mutta pidempään reissuun sitten varmaankin etulaukut mukaan.

Edit: Tilaukset lähtenyt, tällaiseen ratkaisuun päädyin:

Pyörä ja telineet jne:

- DiscTrucker 56cm runkosetti (vielä hommaamatta)

- Shimano CS-HG61-9 takarattaat (11-34)
- KMC X9.93 ketjut
- Shimano Deore ST-M590 mtb-tankovaihtajat
- Shimano XT RD-M771 takavaihtaja
- Shimano Sora 3503 3x9 etuvaihtaja
- Shimano Deore FC-M590/FC-M591 kampisarja 175mm 26-36-48 rattailla
- Avid BB7 levyjarrut (160mm)
- Shimano SM-BB70 Hollowtech II keskiö
- Shimano PD-A520 polkimet

- Brooks B17 Narrow Imperial satula ja Amoeba Scud putki
- Terry satulan sadesuoja

- Truvativ Stylo T20 20mm OS Riser -tanko
- BBB HighSix BHS-23 säädettävä stemmi
- Fsa Orbit UF EC34/28.6mm ohjauslaakeri
- Ergon GP5 BioKork grippi

- Tubus Logo takateline
- Tubus Tara Low Rider etuteline

- Schwalbe Marathon Mondial 42mm x 3 ulkokumit
- Schwalben x 4 sisäkumit

- Kiekot Ryde Taurus 19, 32 pinnaa
- SKS lokasuojat

Sälää:

- Shimano SH RT82 Touring kengät
- Abus Granit X-Plus 54 lukko
- Smart Polaris 3-White LED etuvalo
- Topeak Minimorph minipumppu
- Topeak JoeBlow Sport II pumppu
- Busch & Müller Cycle Star 901 peili
- Cateye PB-200 kello
- Työkaluja, öljyä ym.
- laukut (Ortlieb), kypärä, matkatyökalu

-puuttuu takavalo

En kovinkaan paljon pohtinut budjettia osia valitessa vaikka toki hintoja tuli sen verran katsottua että ovat suht edullisia, mutta silti pyörän (sis. telineet) loppuhinta osui melko tasan juuri tuohon suunnittelemaani 1500 euron sisään, loppuhinnan ollen ~1570 euroa.

Esuli
01.07.2014, 20.14
Vaihtoehtosi ovat liene hyviä ja toimivia. Yksi vaihtoehto olisi myös Kona sutra, hinta on kohdallaan. Jäisi vielä rahulia täydelliseen Ortlieb sarjaan. Osat selkeetä simanoo joita on helppo päivittää tarvittaessa.
Mielestäni ajoasento saa olla urheilullinen, koska retkipyörälläkin on mukava "ajaa".

rjrm
01.07.2014, 20.18
Pelago Stavanger?

OMT
01.07.2014, 20.33
Silmäile vaikka täältä (http://www.tritoncycles.co.uk/road-bikes-c5/touring-bikes-c41#:page1) vaihtoehtoja. Kona ja Pelago varmasti toimivat myös. Toisaalta täytyy todeta, että pyörämatkailu on vähemmän "välineurheilua" kuin yleisesti luullaan. Tuhansien kilometrien matkoja voi ihan hyvin ajaa halvemmallakin pyörällä. Hyvä retkipyörä kyllä kestää loppuiän jos siitä jaksaa pitää huolta. Siinä mielessä hieman suurempi panostus kalustoon ei jää sijoituksena harmittamaan.

Lassard
01.07.2014, 20.42
Pelago Stavanger?

http://pelagobicycles.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/t/stava_730x490.jpg

Lähtisin ehkä Stavangerin runkosetista, (jonka saa ehkä halutun värisenä lisämaksusta?). Maksaa saman kuin Disc Trucker, mutta asiakaspalvelu voi olla joustavampaa ja nopeampaa.Palikat ostaisin yksinkertaisuutta hakien ja tarjouksia kytäten; Sram 1X11, mekaaniset levarit, Tubus, SKS,Brooks, Ortlieb ja muita laatumerkkejä. Sitten kasauttaisin hyvämaineisella firmalla tai kasaisin itse. Tietysti jos tien päälle pitää päästä elokuussa, niin tarjouksia ei ehdi odottelemaan.

nure
01.07.2014, 22.21
Mikset kokoa itse?

Esuli
01.07.2014, 22.56
Retkipyörän joutuu jättämään päivittäin keskelle kaupunkeja oman onnensa nojaan, kun menee syömään, uimahalliin, kirjastoon, bordelliin. Siihen ei kannata uhrata tonnia enempää. Vituttaa pelätä "hippo" mankelinsa kohtaloa, kun ei voi olla sitä vahtimassa. Siksi sitä ei itse kannata väsätä. Maantiepyörää lähellä oleva ajotuntuma, rautaputkirunko ja perushyvät 9 osat. Se on siinä.

PeeVeli
02.07.2014, 00.03
Entä maasturimaisempi Surly Ogre? Mahtuisi leveämpää rengasta ja saisit pystymmän ajoasennon. Retkipyörässä tärkein seikka on mukavuus, sen selässä vietetään monta pitkää päivää peräkkäin.

Juha_H
02.07.2014, 07.53
Jos tarkoituson tehdä "tuhansien kilometrien" reissuja, niin miettisin voimansiirroksi ysilehtistä pakkaa. 11s on todella eksoottista kamaa, jos jotain tarvitsee uusia matkan varrella. 10s systeemin osia voi löytyä, mutta 10s ketjut on pääosin ihan hirveää kuraa. 9s systeemiin löytyy sitten palikkaa suunnilleen joka "marketista" ja ketjut ja rattaat on reilumman materiaalivahvuuden ansiosta pitkäikäisiä.

Sama pätee kaikkeen muuhunkin, eli pyörä kannattaa kasata mahdollisimman perusosista ja hipokomponentit voi säästää herrastetykkeihin. Ja vaikken mikään iso Shimano-fani olekaan niin maailman suurimman osavalmistajan osat on matkapyörässä iso etu, juurikin tuon saatavuuden ansiosta.

Ja ääni tuon itsekokoamisen puolesta, auttaa paljon jos huoltoja tarvitsee tehdä tien päällä.

OMT
02.07.2014, 10.27
Sama pätee kaikkeen muuhunkin, eli pyörä kannattaa kasata mahdollisimman perusosista ja hipokomponentit voi säästää herrastetykkeihin. Ja vaikken mikään iso Shimano-fani olekaan niin maailman suurimman osavalmistajan osat on matkapyörässä iso etu, juurikin tuon saatavuuden ansiosta.

Tässä on hyvä pointti. Ei kannata vierastaa esim. Tiagraa. Toimii ja kestää, vaikka painaakin paperilla kalliimpia osasarjoja enemmän. Retkikäytössä painoerolla ei ole mitään merkitystä.

kpyora
02.07.2014, 10.44
Itse teettäisin Velocen palikoilla.

Salsalla oli aikaisemmin Casseroll runko, jonka eka versio oli kiinnostava. Minusta retkipyöränkin runko pitää olla helposti ajettava.

Sent from my iPhone using Tapatalk

tpete
02.07.2014, 12.55
Jos tarkoituson tehdä "tuhansien kilometrien" reissuja, niin miettisin voimansiirroksi ysilehtistä pakkaa. 11s on todella eksoottista kamaa, jos jotain tarvitsee uusia matkan varrella. 10s systeemin osia voi löytyä, mutta 10s ketjut on pääosin ihan hirveää kuraa. 9s systeemiin löytyy sitten palikkaa suunnilleen joka "marketista" ja ketjut ja rattaat on reilumman materiaalivahvuuden ansiosta pitkäikäisiä.

Ja ääni tuon itsekokoamisen puolesta, auttaa paljon jos huoltoja tarvitsee tehdä tien päällä.

Paikallisen liikkeen kaveri puhui että oli omaan retkipyörään miettinyt kasilehtistä pakkaa jota ajateltiin myös tuohon omaani. Mitä mieltä siitä vaihtoehdosta?

Itsekokoamista olen miettinyt pitkään myös, mutta vähän epäilyttää omat taidot, tosin siinähän sitä harjaantuisi ja tosiaan sujuisi sitten huoltaminen tien päällä paremmin kun tarvetta kuitenkin jossain vaiheessa tulee. Jos kokoan itse niin säästääkö paljon jos tilaa osat ja rungon netistä?

Kiitos paljon kaikista vastauksista, tästä on hyvä lähteä pohtimaan eri vaihtoehtoja.

Jos löytyy vinkkejä hyvistä pyöräilyvaate ja/tai -varusteliikkeistä tai sivustoista niin olisin erittäin kiitollinen. Ainakin shortsit ja kengät sekä laukut ovat vielä hommaamatta.

Mattia
02.07.2014, 14.46
Mikäli omat taidot pyörämekaanikkona arveluttaa, niin fillarin kasaaminen lienee sitten se "viimeinen" mahdollisuus opetella säällisissä olosuhteissa ja avustettuna. Mikäli ostat valmiin fillarin ja korpitaipaleella tulee pikkuvika, niin harmittaa varmasti kohtuullisesti, kun käytät tunti/ päivätolkulla matka-aikaa päästäksesi, jollain opilla avun luokse huomataksesi, että homma hoituu vartissa. Halpaakaan tuo ei välttämättä ole. 100 € on pikkuraha, jos takseja tms. joutuu käyttämään.

Siispä ääni itse kasaamiselle.

Lassard
02.07.2014, 18.33

Totta,¨mutta jos pysyy Suomessa, niin ei liene niin kriittistä. Wigglellä on mielenkiintoisia kittejä:

http://www.wigglestatic.com/product-media/5360092617/Shimano-SLX-1x10-Drivetrain-Bundle.jpg?w=430&h=430&a=7

Toimivat toistensa kanssa, 240€, tosin 9-vaihteisuus ei toteudu.

http://www.wiggle.co.uk/shimano-slx-1x10-drivetrain-bundle/

kpyora
02.07.2014, 19.03
Kannattaa laskea mukana kulkeva tavara vielä kertaalleen tarkkaan. Itselläni on teltta, makuupussi ja -alusta mukana, mutta ei keittovälineitä. Kokonaispaino ilman vettä on noin 15 kg. On aivan eri asia pyörää valitessa, onko lastia 25 vai 45 kg.

klobbi
06.07.2014, 23.48
Heip! Tulen tässä vähän kuokkimaan toisen threadiin, toivottavasti aloittaja ei pahastu. :) Olisin tiedustellut mitä kautta voisi löytää käytettyä matkapyörää jos ei halua itse alkaa uutta kasaamaan? Hakusessa oikeastaan isorunkoinen 60cm Surlyn LongHaulu esim.

Grandi66
07.07.2014, 07.45
Itse ajelen Salsan Fargolla, maantiekahvat ja maastopuolen vaihtajat ja hyvin toimii. Pitkä häkkinen takavaihtaja et saa tarpeeksi kevyttä välitystä vuoristoon ja kolme eturatasta. Ja niille jotka sanoo ettei tartte kolmee eturatasta, ni siitä vaan ajamaan vuorta ylös kärry perässä. Ei mennä lujaa mutta liikutaan kuitenkin.

lansive
07.07.2014, 08.55
Vielä sellainen muistutus, että peräkärry (http://www.kareisenpyorakorjaamo.net/perakarryt/yak.html) on myös erittäin varteenotettava vaihtoehto. Hinnassakin on kilpailukykyinen jos vertaa settiin jossa on Ortliebin etu ja takalaukut ja tarakat eteen ja taakse. Lisäksi pyörävalikoima laajenee aika paljon koska kärryn saa kiinni käytännössä mihin tahansa pyörään.

tpete
08.07.2014, 14.33
Huhhuh menee kyllä vaikeaksi kun ei tiedä mistään osista ja yhteensopivuksista mitään ja pitäisi alkaa miettimään alusta asti kaikki osasarjat, kiekot, renkaat ym., jos siis päädyn itse kokoamaan. Ehkä tähän jonkinlaista selkeyttä saa kun työt loppuu niin on enemmän aikaa ja energiaa pohdiskella ja ottaa selvää, tällä hetkellä tuntuu vaan aika toivottomalta :D Olen päätymässä todnäk joko Ogren tai DiscTruckerin runkoon ja tosiaan itse se varmaan pitää koota. Jarruiksi Avid BB7, ja varmaankin joku Shimanon (Tiagra?) kestävä mutta suht edullinen osasarja, jos vaan löytyy kasi- tai ysilehtisenä. Kiekoista ei oikein vielä mitään käsitystä.

Jani R.
08.07.2014, 17.09
Ei ensimmäisen pyörän kasaamista tarvitse pelätä. Osat on useinmiten Bolt On, ainakin jos on vähän suunnitellut ja kysellyt ennen tilaamista. Jos joku osa ei käykään, niin ne menevät usein helposti kaupaksi kun laittaa myynti-ilmoituksen ja hinnan kohdalleen.

Lassard
09.07.2014, 12.05
Turha tosiaan liikaa kelata. Mutta en ostaisi Disc Truckeria; siinä ei ole mitään etua Pelagoon verrattuna ja tämän vuotinen väri on päräyttävän ruma. Muuten sen kuin annat mennä vaan. Lehden torilla olivat 1&2.7 päivätyt ilmoitukset, joissa toinen myi uutta kiekkosettiä 120€ ja toinen X7-sarjaa 100€. Luulisin että saat tonniin kasattua uudenveroisen pyörän kun vähän metsästät osia ja tarjouksia. Säästyneet rahat voit pistää vaikka edestakaiseen Saksan lauttaan!

Täydellisen pyörän tavoittelu kerralla on myös mielestäni turhaa. Pääasia että pääset tielle ja nauttimaan työsi tuloksista. Niitä osia voi sitten päivittää myöhemminkin jos siltä tuntuu - kauppiaat myyvät sulle mielellään palikkaa ensi vuonnakin.

http://www.fillari-lehti.fi/Tori.aspx

tpete
09.07.2014, 14.24
Joo lähti ehkä vähän liiankin täydellistä kokoonpanoa miettimään. Kiitos näistä viesteistä taas, sai turhat stressailut pois keloista :)

kpyora
11.07.2014, 01.01
Pyörä, joka on täydellinen tämän kesän retkelle ei ole sitä välttämättä ensi kesänä. Itse olen ajatellut, että saatan ottaa tänä kesänä retkipyöräni sijasta maantiepyörän alle.

tpete
11.07.2014, 16.59
Päivittelin tän hetkistä suunnitelmaa tuohon alotusviestiin, mitään ei oo vielä lyöty lukkoon minkään suhteen. Saa kommentoida! :)

Edit: Varmaan tosi tyhmä kysymys mutta siis skulaako noi maastopyörien vaihtajat ym. hyvin tällaisessa enemmän maantiepyörä -tyylisessä settingissä jota nyt olen suunnittelemassa? Ja mites yhteensopivuus tohon DiscTruckerin runkoon? Siksi vaan mietin kun toi ysilehtinen vaihtoehto kyllä vaikuttaa pitkäikäisemmältä mutta esim. toi Tiagra mitä täälläkin ihmiset suosittelee näyttää olevan vaan väh. 10 vaihteinen.

kpyora
14.07.2014, 01.14
Minä kyllä suosittelisin Velocea. ;) Iso päätös on, kuinka paljon omaisuudestasi aiot raahata mukana.

Disk Trucker on varmaan perusrunko, johon voi luottaa. Samoin on Tiagra. Itse en ymmärrä tarvetta sekoittaa maasto-osia settiin. Toisaalta en ole ajanut Alpeilla. Itse tekisin mahdollisimman "puhtaan" Velocen, ei kun siis Tiagran.

Veivaaja
14.07.2014, 12.01
Muutama kommentti:

Varsinkin eksoottisempaan maastoon hakeutuessa pyöräilijän on hyvä hallita pyörätekniikka melko hyvin. Tästäkin syystä en suosittele ekaksi retkeksi mitään kovin eksoottista. Pyörän kasaamalla oppii varmasti tekniikan, mutta ei se ole välttämättömyys.

Pyörästä: Jos haluaa nimenomaan retkipyörän, siinä (voi) olla vähän rauhallisempi geometria, kun e. cyclocrossareissa. Tuossa Surlyssa taitaa olla näin. Samoin Konalla on joku teräsrunkoinen, joka on ainakin heidän omaan crossariinsa verrattuna 'rauhallisempi' - eli suurempi etuhaarukan eteen'taivutus (engl. rake) ja vähän pitempi takahaarukka. Tämä on kuitenkin maku- ja tottumuskysymys.

Välityksistä: Alpeilla perussääntö lienee 1-1 välitys, eli eturatas on suurimman takarattaan kokoinen (tai pienempi). Maantiecompact -kammilla (yllätys yllätys) tähän pääsee melko helposti tai sitten triplalla. Maantievaihtajakahvojen (jos haluaa käyttää käyrää tankoa) ja maastovaihtajien (ja pakkojen) yhteensopivuudestä löytynee lisää foorumista. Sopiviin välityksiin pääsee helposti maastovoimansiirrolla (ehkä vähän suuremmilla eturieskoilla) tai hankkimalla maantievaihtajiin yhteensopivan pitempihäkkisen takavaihtajan (ja rattaat).

Hyviä reissuja!

Mattia
14.07.2014, 21.45
Meinasitko tpete nousta vuorille ? Toivottavasti olet kokenut, kovakuntoinen ja vahvajalkainen pyöräilijä. Välityksellä 36-30 saattaa muuten tulla äitiä ikävä, kun edessä on 10 km 8 % nousua ja pyörän päällä matkakamppeet. Tuo Veivaajan 1:1 on kyllä lähellä totuutta ja kannattaa ottaa tosissaan, jos nousuja matkalle osuu.

OMT
15.07.2014, 00.11
Varmaan tosi tyhmä kysymys mutta siis skulaako noi maastopyörien vaihtajat ym. hyvin tällaisessa enemmän maantiepyörä -tyylisessä settingissä jota nyt olen suunnittelemassa? Ja mites yhteensopivuus tohon DiscTruckerin runkoon? Siksi vaan mietin kun toi ysilehtinen vaihtoehto kyllä vaikuttaa pitkäikäisemmältä mutta esim. toi Tiagra mitä täälläkin ihmiset suosittelee näyttää olevan vaan väh. 10 vaihteinen.

Kannattaa vilkaista esimerkiksi Surlyn ja Salsan kokonaisina myytävien pyörien osia. Ne on yleensä kasattu järkevistä budjettiosista. Eivät todellakaan mitään superhifiä, mutta kestäviä perusosia. Long Haul Truckerissa on maastovaihtaja takana ja maantievaihtaja edessä ja ihan hyvin toimii yhteen. Osat vaan taitavat mennä vuosi vuodelta vähän huonommiksi. Nykyään edessä on Sora ja aiemmin oli Tiagra. Eipä siinä varmaan mitään merkittävää eroa ole toiminnallisesti. Triplakammilla ja 11-32 ysipakalla pääsee jyrkempääkin mäkeä ylös.

Grandi66
15.07.2014, 08.56
Miulla oli Italian alpeilla edessä tripla kammet (maasto) ja takana 30-11 pakka ja pitkähäkkinen maantie vaihtaja. Vielä pienempää olis kaivannu, ku kärryä veti ylös mäkeä, joten taakse tuli pitkähäkkinen maasto vaihtaja et on pakka vaihtoehtoja.

kettukolo
15.07.2014, 09.19
Olen kolmena kesän ajellut Alppien yli. Ensimmäisenä vuonna Konassa oli edessä pienimpänä 30 piikkinen ja takana 28. Viimeisenä vuonna edessä oli 22 ja takana 32. Kyydissä riittävästi kamaa (etu ja takalaukut). Nyt näyttäisi olevan oikea välitys. Loppukesästä mennään Alpeille maantiepyörällä ja kompaktikammillla. Saa nähdä tuleeko retkipyörää ikävä.

tpete
15.07.2014, 12.58
Juu alkuun ei ole suunnitteilla vuorille lähteä, mutta jossain vaiheessa varmasti kyllä. Suunnitelmissa on sen sijaan ottaa välityksistä enemmän selvää ennen vuorille lähtöä ja vaihtaa osia sen mukaan, esim. triplakammet eteen. Suuret kiitokset taas asiallisista ja hyödyllisistä kommenteista kaikille.

Parin viikon päästä varmaan lähtee DiscTruckerin runko ja suurin osa muista osista tilaukseen, en usko että suuria muutoksia enää tulee tämän hetkiseen ostosuunnitelmaan.

Kiekot ovat vielä iso kysymysmerkki mutta luulen että niistä käyn juttelemassa vielä Visan pyöräkorjaamon tyypille, jonka kanssa alustavasti sovittiin pyörän kokoamisesta, joka sitten vaihtuikin tosiaan itsekokoamiseen. Varmaan kiekot ostankin sieltä sillä tuntuisi pahalta kaikki osat tilata netistä vain sen takia että saa halvemmalla. Liikkeestä kun on aina saanut niin hyvää ja mukavaa palvelua ja tulipa siinä varmaan jotain opittuakin pyöristä kun suunnitelmaa tehtiin toista tuntia.

Reissun päälle varmaan tulee lähdettyä elokuun puolivälin jälkeen todennäköisesti varovaisesti aloittaen (ja ajanpuutteen vuoksi) Turun saaristoon jos vaan pyörän saan siiheksi koottua. Kuvaakin varmaan laitan tänne sitten valmiista pyörästä. Vinkkejä tietysti edelleen otetaan vastaan kaikkeen mahdolliseen liittyen :)

tpete
27.07.2014, 15.17
Otan nyt sen verran takasin että vaihteisto varmaan menee vielä uusiksi. Eli koska nousuja kuitenkin tulee todennäköisesti jo ensi vuoden reissulle, en näe järkeä lähteä ostamaan joka vuosi uutta vaihteistoa. Otan siis neuvoistanne vaarin ja alan metsästämään isompaa pakkaa taakse ja sopivaa maastotakavaihtajaa ym. osia.

lai
28.07.2014, 14.10
Kona Sutran runkoja tarjouksessa kotisuomessa:http://www.hi5bikes.fi/~xV6qx0000001/?Y999=PGR&Y174=1113
Haarukoista ei puhuta mitään, mutta sevinnee jos kysyy putiikista.

usseh
30.07.2014, 00.13
Oma suositukseni on Rose Pro DX Cross 2000, takapakkaan 30 eteen 34. Nousee Alpitkin. Eteen käsittääkseni saa myös telineen jos haluaa raijjata telttavarustusta mukana. Shimano 105 on ihan toimiva osasarja, levyjarrut. Maastorenkaat kannattaa vaihtaa 23 tai 25 mm renkaisiin retken ajaksi. Peräkärryn kanssa voi tulla hankaluuksia lentojen kanssa ja jyrkissä ylämäissä.

Mattia
02.08.2014, 10.12
^Toistan. ~1:1 välitys vuorille ei ole yhtään liioittelua retkipyörässä. Tottakai 34:30 välityksellä pääsee, mutta saattaapi joskus käsi käydä etsimässä vielä pienempää välitystä. Eihän sillä pienimmällä ole pakko ajaa, jos ei tunnu tarvetta, mutta harmittaa varmasti, jos menee tunkkaamiseksi, kun ei riittävän pientä löydykään esim. +20 % kohtiin.

Wilier
03.08.2014, 23.41
Ensi kesän projektia pähkäillessäni olen päätynyt samaan välitysten suhteen kuin Mattia. Työmatkapyörään (compact 34-28), jolla tein tämänvuotisen Savon kiertueen, saisi triplan laittamalla ja takapakan vaihdolla 30-30 systeemin, mutta se ei taida riittää, kun kamaa on tarvittava määrä. Niinpä olen päätymässä tilaamaan Kiinasta titaanisen 26 tuumaisen hardtailin, johon laittelen nykyisestä täysjoustomaasturista Sram X-9-palikat ja levyjarrut (myös kiekot sopivilla touring-renkailla). Kun ajattelin hankkia vielä peräkärryn, niin auki on etuhaarukan valinta: laittaako nykyisen joustohaarukan vai hankkiako samalla titaanisen kiinteän. Koko settiä ei ole varaa uutena hankkia, joten täytyy yhdistellä. Ja samalla opiskelee tietysti osien asennuksen ja huollon (paitsi joustoetuhaarukan).

Mattia
04.08.2014, 07.32
Mihin kohtaan matkaasi mahtasit joustokeulaa kaivata ? Peräkärry viittaa, ettet meinaa rajua maastoreittiä suunnitella. Tiellä ajettaessa en keksi yhtään syytä ottaa keulaan lisäpainoa, huoltokohdetta ja voimasyöppöä jouston muodossa. Ja jos budjetti ohjaa vanhan jousto käyttöönottoon, niin verrattuna titamiinisiin, teräksisiä saa liki ilmaiseksi :)

tpete
04.08.2014, 12.12
Tosiaan jäi päivittämättä tänne mihin ratkaisuun päädyin, taakse tuli hommattua Shimano Deoren 11-34 rattaat ja eteen 26-36-48 kampisarja. Takavaihtajaksi Shimano XT RD-M771 long ja eteen Shimano Sora 3503. Ajattelin tosiaan kerralla hommata vaihteiston jolla myös pääsee ne mäet ylös täydellä kuormalla ettei heti ensi kesänä tarvi olla miettimässä uutta. Tilaus lähti viikonloppuna joten nyt sitten vaan odottelemaan. Päädyin myös lopulta kuitenkin mtb-tyyliseen riser bariin ja BBB:n säädettävään stemmiin, näin saan ajoasennon riittävän mukavaksi rennompaan rullailuun ja tarvittaessa ("tylsille" pätkille ja kovaan tuuleen) matalammaksi.

Wilier
04.08.2014, 19.42
Mihin kohtaan matkaasi mahtasit joustokeulaa kaivata ? Peräkärry viittaa, ettet meinaa rajua maastoreittiä suunnitella. Tiellä ajettaessa en keksi yhtään syytä ottaa keulaan lisäpainoa, huoltokohdetta ja voimasyöppöä jouston muodossa. Ja jos budjetti ohjaa vanhan jousto käyttöönottoon, niin verrattuna titamiinisiin, teräksisiä saa liki ilmaiseksi :)

Tätä ehtii vielä miettiä. Ajattelin, että saattaisi olla ranteille lempeämpää, kun en ole suoralla tangolla pitkiä matkoja tottunut ajamaan. Toinen mahdollinen syy voisi olla ekskursiot perusleiristä vähän syrjemmälle.

kpyora
10.08.2014, 14.03
Tätä ehtii vielä miettiä. Ajattelin, että saattaisi olla ranteille lempeämpää, kun en ole suoralla tangolla pitkiä matkoja tottunut ajamaan. Toinen mahdollinen syy voisi olla ekskursiot perusleiristä vähän syrjemmälle.

Halpa joustokeula lyö käsille yhtä paljon kuin alumiininen suora keula! En suosittele tähänkään käyttöön. ;)

Touring pyörä jossa on droppitanko ja joko kuitu-, teräs- tai titaanikeula on paras vaihtoehto niin kauan kun ajetaan teillä. Eli käytännössä koko Euroopassa Lappia lukuunottamatta.

Jos "one size fit" Helkama Kuningaskulkuri sattuu olemaan oikean kokoinen, niin sitä oli Stockalla -20% tällä viikolla. Pyörä sopisi oikein hyvin sellaiselle, joka hakee halpaa retkipyörää. SKS:n lokakarit, Tubuksen telineet ja Ortliebin laukut vain kiinni. Jopa etutelineille on kiinnityspisteet valmiina.

Wilier
12.08.2014, 20.16
Joo, en halpaa / huonoa joustokeulaa laittaisikaan, vaan ottaisin sen olemassa olevasta maastopyörästä. En yleensäkään ymmärrä, miksi touring-pyörät halutaan varustaa halpis-osilla.

Veivaaja
18.08.2014, 15.39
Ajoasennosta ja -tangoista

Suosittelen lämpimästi retkipyörään tankoa, joka mahdollistaa ajoasennon vaihdoksia. Sekä selkä, kämmenet että aerodynamiikka (jos joutuu ajamaan vastaiseen) kaipaavat vaihtelua. Itse olen päätynyt käyrään tankoon (en tosin käytä ns. randonneur -tankoa, kun ei ole sattunut käsiin). Suora tanko ja pitkä lisäkahvat ovat toinen vaihtoehto. Myös perhostankoa käytetään. Mutta ilman ajoasennon vaihtomahdollisuutta saattaa pitkällä matkalla tulla selälle ja käsille väsy.

maanma
21.08.2014, 08.45
Kattelin tpete:n tilauslistaa. Yksi asia kiinnitti huomion. Onko extralight sisurit sopivat kuormakäyttöön?

Ringring
09.09.2014, 09.46
Kasasin kaverin avustuksella Disc Truckerin, ja Norjassa reiluhkolla kuormalla ( Stronglight Impact Triple) 24-34-46 ja 11-32 oli nappiinsa. En ole erityisen heikkojalkainen mutta nousujen hapot kertyy kivasti jalkoihin ja vaikutus kumuloituu useamman päivän reissulla. Jos 5-8kg kuormalla ja kevyelllä filolla lähtee kokenut ja kestävä kuski matkaan niin raskaammillakin välityksillä pärjännee. Olen kokoamassa toista fillaria samaan tarkoitukseen ja pysyn noissa välityksissä. Edessä Soran tripla ja takana pitkähäkkinen XT M771. Muuta kuin käyrää tankoa en voisi ajatella. Juuri noissa makoisissa nousuissa löytyi sweet spot sieltä alaotteen päästä. Tangonpäävaihtajiin olen kiintynyt. Ikinä ollut vaihtaminen niin simppeliä. Etuvaihtajalla joutuu välillä vähän fidlaamaan ketjua paikoilleen mutta mikään ei voita sitä fiilistä kun saa takaa useamman rattaan siirron niks naks yhdellä käden liikkeellä loputtoman näpyttelemisen sijaan. Cyclossa on yhdistelmäkahvat ja siihen ne sopii hyvin.

lai
24.11.2014, 17.08
Ihan asiallisen oloinen runkosetti, jossa voi hyödyntää 26" maasturin osia. http://www.bike24.de/1.php?product=70227;dbp=18;page=1;content=8;menu=1 000,2,99,166

Esuli
06.12.2014, 18.26
Retkipyörä jos mikä vääntyy moneksi. Muutomia satoja erilaisia retkipyötiä on tullut netistä katsottua. Puolet on sellasia millä en itse ajaisi ollenkaan. Nyt on tallissa Nishiki rautaputki maantiepyörä, Gt peace tour, White 2fatpro ja uusimpana Salsa fargo. Kaikki erilaisia mutta retkikäyttöön passeleita. Läskillä en tosin maantielle lähtisi, mehtään ja hiekkatielle kyllä.
Tällä saralla sitä totuuksia riittää. Esim. Mielestäni Jukka Salminen on ajanut täysin väärällä pyörällä 60000km.

Jäpikkä
18.02.2015, 12.33
Minulla olisi kans hakusassa retkipyörä kesäksi. Ajattelin että peräkärry voisi olla loogisin ja järkevin vaihtoehto kuin ostaa laukkuja pyörän eteen ja taakse. Minulla on yksi hyvä vaellusrinkka niin laitan sinne kaikki matkatavarat ja heitän sen kärryyn. Silloin on helppoa ottaa kaikki tavarat mukaan käydessä jossain sisätiloissa tai vaikka ruokakaupassa. On helppoa kantaa kaikki kamat mukana hyvässä rinkassa. Peräkärryjä olen nähnyt 80€ hintaan, se tulisi halvemmaksikin kuin ostaa hyvät pyörälaukut eteen ja taakse ja tavaratila jäisi silti pienemmäksi kuin ison vaellusrinkan. Onkin loogista hyödyntää 250€ rinkkaa kun kerran sellainen jo löytyy.

Kävin joskus pyöräkaupassa kokeilee Kona Sutran pyörää. Minun mielestä aivan liian etukeno pyörä. Minun maastopyörässä Kona unitissa on myös ajoasento vähän etukenossa. Sillä kun ajaa 28 km lenkin niin seuraavana päivänä on niskat vähän kipeenä. Eli retkipyörä jossa on enempi pysty ajoasento olisi minulle mieleen. Kumminkin päivässä minulla kertyy todennäköisesti enempi kuin 28 km ehkä noin 50 km. Mikähän pyörä malli olisi hyvä?

lansive
18.02.2015, 12.48
Minulla olisi kans hakusassa retkipyörä kesäksi. Ajattelin että peräkärry voisi olla loogisin ja järkevin vaihtoehto kuin ostaa laukkuja pyörän eteen ja taakse. Minulla on yksi hyvä vaellusrinkka niin laitan sinne kaikki matkatavarat ja heitän sen kärryyn. Silloin on helppoa ottaa kaikki tavarat mukaan käydessä jossain sisätiloissa tai vaikka ruokakaupassa. On helppoa kantaa kaikki kamat mukana hyvässä rinkassa. Peräkärryjä olen nähnyt 80€ hintaan, se tulisi halvemmaksikin kuin ostaa hyvät pyörälaukut eteen ja taakse ja tavaratila jäisi silti pienemmäksi kuin ison vaellusrinkan. Onkin loogista hyödyntää 250€ rinkkaa kun kerran sellainen jo löytyy.

Minulla on 80 euron yksipyöräisiä kärryjä pari kappaletta ja ne ovat normaalia kiinalaista laatua, eli edes uutena eivät sovi muokkaamatta käyttöön. Kärryn kiinnitykset joutui viilaamaan kun ne eivät sopineet mukana tulleisiin akselipultteihin. Kaikki mukana tulleet ruuvit ja aisan kiinnitys piti uusia jotta kärryä uskalsi käyttää. Pikalinkkukiinnikkeet teetätin uudet, koska alkuperäiset eivät sopineet akselin reiästä läpi. Toisessa takarengas kesti melkein 100 km ajoa.

Rinkkaa et pysty lastaamaan yksipyöräiseen ja halpaa kaksipyöräistä ei tee mieli hinata lähikauppaa pidemmälle, kun niissä aisan kiinnityksessä on yleensä jousi joka ravistaa pyörää pienemmässäkin epätasaisuudessa.

Jäpikkä
18.02.2015, 21.58
Minulla on 80 euron yksipyöräisiä kärryjä pari kappaletta ja ne ovat normaalia kiinalaista laatua, eli edes uutena eivät sovi muokkaamatta käyttöön. Kärryn kiinnitykset joutui viilaamaan kun ne eivät sopineet mukana tulleisiin akselipultteihin. Kaikki mukana tulleet ruuvit ja aisan kiinnitys piti uusia jotta kärryä uskalsi käyttää. Pikalinkkukiinnikkeet teetätin uudet, koska alkuperäiset eivät sopineet akselin reiästä läpi. Toisessa takarengas kesti melkein 100 km ajoa.

Rinkkaa et pysty lastaamaan yksipyöräiseen ja halpaa kaksipyöräistä ei tee mieli hinata lähikauppaa pidemmälle, kun niissä aisan kiinnityksessä on yleensä jousi joka ravistaa pyörää pienemmässäkin epätasaisuudessa.

Okei. Kiitos tiedosta. Enpä sitten osta 80€ kärryä.

cigant
18.02.2015, 23.43
Päinvastaisia kokemuksia kiinakärryistä.Kahden kesän pyöräreissut(useampia) kiinakärryllä heitetty,ja pääosin ei mitään valittamista.Renkaan laakerit vähän bulkki laatua,ja uuden navan tai kiekon hankkimalla saa edullisesti tuunattua kärrystä mieleisen.Pikalinkkujen päihin olen liimannut pienen pätkän sisuria,estää aisojen hankautumasta ja kulkee kärry mukavammin mukana.Onhan tuo varmaan bob yakkiin verrattuna kömpelö,ja monessa suhteessa huonompi mm.kassi,kiinnitys jne,mutta ainakin omaan käyttöön täysin riittävä.Tässä tapauksessa ei mielestäni,"köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa"sanonta,ei pidä paikkaansa.Rinkka idean voisi ottaa käyttöön.Viime kesän reissulla ompelemani kärrykassi koki kovia,ja uudelle kassille on tarvetta.Vanha kärsinyt rinkka voisi olla tuohon käyttöön sopiva,pitää vettä sadesuojan kanssa.Tilavuus varmaan riittävä jne..

lansive
19.02.2015, 00.13
Päinvastaisia kokemuksia kiinakärryistä

Sehän noissa on, että 80 eurolla voidaan ihan kelvotonta sontaa tai sitten toimivan pelin. Laadunvarmistus on jätetty loppukäyttäjälle. Mulla kävi kaksi kertaa huono tuuri. Bob Yak maksaa 400, mutta se toimii ja kestää. Jos aikoo useamman reissun tehdä niin sijoitus ei ole lainkaan paha ja mukana tulee kuitenkin aidosti vedenpitävä kassi.

Jäpikkä
02.03.2015, 12.20
Mitenköhän menisi retkipyöränä ihan tollainen Helkama Jääkäri? Pysty ajoasento josta tykkään, 7-vaihteisena, teräsrunko, rengaskoko 26"...
http://www.helkamavelox.fi/mallisto/miehet/jaakari_3_v-hmj3nhr_svi

JackOja
02.03.2015, 12.30
^eikö tuo ole 3-vaihteinen? Painava tuo tietenkin on ja "one-size-fits-all".

Jäpikkä
02.03.2015, 14.19
^eikö tuo ole 3-vaihteinen? Painava tuo tietenkin on ja "one-size-fits-all".

Kyllä saisi vielä 7-vaihteisenakin kaupasta. Mitä taroittaa "one-size-fits-all" ? :)

JackOja
02.03.2015, 14.22
...Mitä taroittaa "one-size-fits-all" ? :)

On vain yhtä runkokokoa tarjolla ja toivotaan, että se sopii 168-218 -senttisielle.

tpete
04.05.2015, 19.12
Kattelin tpete:n tilauslistaa. Yksi asia kiinnitti huomion. Onko extralight sisurit sopivat kuormakäyttöön?

Kiitos tästä vinkistä, en ollut ihan loppuun asti miettinyt tätä, sisurit vaihtui tilauslistaan kestävämpiin kun tilaus viivästyi vielä aika paljon erinäisiä osia odotellessa.

Nyt tilanne projektin kanssa on sellainen, että runko uupuu vieläkin, koska sen toimitus viivästyi niin kauan että turhauduin ja sanoin että toimittakaa muut osat ja katsellaan sen rungon kanssa myöhemmin. Rahat tuli takaisin ja meni vaellustarvikkeisiin ym. :) Ehkä tämän kesän aikana runko tulee hommailtua ja kesän loppuun mennessä pyörä on kasassa ja voisi tännekin heittää jotain kuvaa ja raporttia. Voi kyllä olla että vaikka rungon saisi niin kasaus viivästyy sillä tässä on samalla graduhommia ja vaellussuunnitelmia ym..