PDA

Näytä tavallinen näkymä : laakerit jumittaa uusissa pyörissä



Kiituri
22.06.2014, 18.32
Mikähän kumma siinä on että vaihteellisissa peruspyörissä ja lasten pyörissä (kuten 20" renkaat) liki jokaisessa on laakerit tehtaan jäljiltä kuin umpipuuta.
vähän aikaa sitten ostin vaimolle Cressun peruspyörän (7 vaihteinen jalkajarrullinen) ja siinä kammista käsin pyörittäen on vieläkin julmettu kitka, samoin polkimissa. Kaippa vaimon pyörä on jossain välissä purettava ja koottava uudelleen.

Tytölle piti ostettiin juuri uusi 20" 3-vaihteinen jalkajarrullinen ja jokaisessa yksilössä mitä kaupoissa tutkailtiin merkistä riippumatta oli kammesta pyörittäen kuin olisi keskiö vedetty 100Nm momenttiin, vähintään.
Tytön pyörän polkimet ja keskiön laakerit säädin uudelleen mutta ilman notkeampia öljyjä ei asia parantunut. Pääsyyllinen on siis supertahmea paksu vaseliini mitä tehtaat käyttää. Osansa saa kyllä myös Shimanon tekemät 3 ja 7v jalkajarrunavat. Niidenkin rasvat voisi olla vähän notkeampia.

On tämä maailma mennyt oudoksi. Uudetkin vempeleet pitää itse pistää kuntoon.:(

marko.k
22.06.2014, 18.36
Niinhän se on. Eikä asia parane ns paremman pään tuotteissa. Talvella matka alkoi olla sangen hikistä kun etupyörän laakerit tehtaan jäljiltä lähes ilman vassua.

Likan pyörä tuli muuten ilman toista ohjainlaakeria että jotain pientä saattaa jäädä :D

juho_u
22.06.2014, 18.52
Ei voi yleistää, minulla ei oo ollut kummassakaan mitään ongelmaa. Ei cruzissa eikä trekissä.

arctic biker
22.06.2014, 19.18
Yleensä teollisuuslaakerilliset kiekot on tehtaan jäljiltä asiallisia. Halvemman pään pyörissä käytettävät halvat irtokuulanavat on poikkeuksetta liian kireällä, vaseliinikin lienee maailmalla arvokasta kun varsin vähän sitä laittavat.

Näitä pura ,lisää vaseliinia ja säädä kiekkoja ennen kuin ajat metriäkään. Ja jos talvellakin on tarkoitus ajaa niin laakerivaseliiniksi vaikka Hanselinen kufellaferfettiä.

TERU
22.06.2014, 19.18
Kovin paljon tapauksia, joissa laakerit on kasatessa jääneet kireälle. Vaseliiniahan täytyy jonkin verran käyttää irtokuulalaakerien kasauksessa. Pyöräilytuttavani kertoi muutaman tuhannen ajetuista kiekoista takakiekon laakerin menneen väljäksi. Sanoi kyllä asentaessaan kiekot pyöräänsa huomanneensa takalaakerin hieman heikommin pyöriväksi. Kartiot piti uusia. Kiekot ovat Ultegra-navoin, joten kaiken tasoisten ongelma.

Toden totta, uudetkin vempeleet pitää itse pistää kuntoon!


PS. Taas oltiin ab:n kanssa samaan aikaan liikkeellä eikä ajatuksissakaan eroa.

CwA
22.06.2014, 20.07
Uusi tuote on aihio, josta voi rakentaa itselleen sopivan.

Käytetyn jos ostaa, niin siinä toisinaan on jo se loppukehitys suoritettu.

Niin kauan kuin kuluttajat suostuvat maksamaan, hutilointia voidaan lisätä, etenkin jos se säästää rahaa tai jopa tuo lisää, sehän on tekijöille vaan kannattavaa toimintaa ja nykyään niin monella on varaa kuluttaa, että aina sieltä riittää niitä jotka vaan kiltisti maksaa eli äänestää lompakollaan, että lisää tätä.

Kai se nopeampi on tehtaassa robotin pyöräyttää kartiot ja pultit vain kiinni ettei osat tipu matkalle, jos kuluttaja ei sitten korjaa kireyttä saavat myydä pian uutta taas kun menee laakerit pilalle, siksi tuo kuluttajien keskimääräinen asennoituminen toimii suorana tulonsiirtona valmistajien taskuun.

Tässä osaava ja palveleva pyöräliike sitten erottuu edukseen, siellä säätävät pyöriensä laakerit kohdalleen, välttämättä se ei ole se halvin liike, mutta joskus on ja pitkällä aikavälillä tarkasteltuna voi varsinkin olla kokonaisedullisin.

Trekin ostin Emilia sportista, vaikka pyörä on halpa, niin siinä oli laakerien säätö kohdallaan, ettei ne laakerit aina ole liian tiukalla, vaikka tehtaan jäljiltä olisikin, jonkun ne laakerit pitää kumminkin valmistuksen jälkeen säätää ja jos valmistuksesta se vaihe on voiton maksimoimiseksi skipattu, niin se joku on jokin taho tehtaan jälkeen, viimekädessä kuluttaja itse.

Mielenkiinnolla itse odotan milloin tulee se piste vastaan, kun kuluttajille alkaa p*ska riittämään ja lompakolla äänestys alkaa, joka nostanee jonkinlaista kunnolla tekemisen arvostusta, pahoin pelkään vaan ettei mun ikä sellaiseen riitä.

Kiituri
23.06.2014, 18.03
Lasten pyörien suhteen ei oikein voi äänestää lompakolla kun kaikki on kuraa ja eipä oikein klassisen näköisten peruspyörienkään.

Niin loppujen lopuksi ongelma oli se vaseliinin jäykkyys. Sanoisin että ei ollut vaseliinia vaan bitumia.

arctic biker
23.06.2014, 18.12
Niin loppujen lopuksi ongelma oli se vaseliinin jäykkyys. Sanoisin että ei ollut vaseliinia vaan bitumia.
Joopas joo, en suostu tätä väitettä uskomaan. Kesäkelissä varsinkaan.

Schrader
23.06.2014, 19.02
On tämä maailma mennyt oudoksi. Uudetkin vempeleet pitää itse pistää kuntoon.:(

Laakeriongelmaa on minullakin hybridissä, onko tuo nyt kolmatta vai neljättä kesää ajossa. Takanapa lienee aika valmis kun rengas heiluu millin-pari sivuttain... Kireämmälle ei voi enää laittaa koska silloin pyörä yksinkertaisesti jumii. Jos laakerin jättää niin että se on edelleen hieman liian tiukalla, alkaa rengas jo silloin heilumaan. Syynä lienee loppuunajettu ulkokooli, joka taisi olla navan kanssa yhdestä tinasta tehty. Sisäkooleissakin on pinnat rikki, varsinkin vetopuolella. Ensimmäisenä kesänä nuo alkoivat jo oireilemaan kuten kampilaakeritkin, mutta minkäs teet jos noita ei ole tehtykään kestämään.

Ostin joku viikko sitten vanhan, luultavasti 90-luvun teräsrungon josta kasaan nyt uutta pyörää. Navat tilaan sellaiset joihin saa vaihdettua normaalit teollisuuslaakerit (ei kiinteitä kooleja), ja kampilaakereiksi laitan alkuperäiset avoimet kuulat, kun tuntuivat edelleen kunnossa olevan.

arctic biker
23.06.2014, 19.45
Jaaha, kaikki hintaan katsomatta irtokuulanapaiset on luonnoltaan sellaisia että ne pitää riittävän usein huoltaa ja pitää säädöissään ENNEN kuin tarvista on. Ihan halvoillakin cup and cone navoilla ajaa täältä ikuisuuteen jos edes pientä vaivaa viitsii nähdä.

Ei nää teollisuuslaakerillisetkaan ikuisuuksia kestä, vuosien sisään olen monta avannut ja putsannut. Kuin myös teollisuuslaakereita joutunut vaihtamaan

Schrader
23.06.2014, 20.23
Jaa... Jostain syystä kuitenkin samalla viitseliäisyydellä 90-luvun laakeroinnit kestivät 2010-luvulle toimivina.

arctic biker
23.06.2014, 20.31
Jaa , jostain syystä olen noita laakereita sitten 60-luvun nähnyt ja vähän ajanutkin.

Schrader
23.06.2014, 20.51
Nyt meni minulla hieman ohi..?

Yritin tuossa tuoda esille asiaa että samalla huollolla ja käytöllä vanhempien laakerointien kestävyys oli parempaa kuin nykyisin. Ei noita tarvinnut aiemmin säätää ja huoltaa kovinkaan aktiivisesti. Riitti kun navan joskus purki, putsasi ja kasasi. Omalla käytöllä kerran vuoteen jos sitäkään. Näillä osilla ajeli pari vuosikymmentä ilman ongelmia. Toisin kuin nykyisellä kalustolla. Vaikkei edellinen pyöräni 60-luvulta ollutkaan, oli sen kestävyys nykyiseen 10-luvun laitteeseen verrattuna selkeästi parempi, kun muistetaan että käyttö sekä huolto on vastaavaa.

TERU
23.06.2014, 22.07
Ihan halvoillakin cup and cone navoilla ajaa täältä ikuisuuteen jos edes pientä vaivaa viitsii nähdä./ arctic biker

Halvoilla ja keskihintaisilla irtokuulalaakereilla on omatkin ajot tähän saakka, kalleimpiin en ole kokenut tarvettakaan. Koskaan en ole jaksanut ajaa yhtään napaa loppuun. Hyvin pienellä huoltovaivalla ja hiekansekaisen veden joutumisen estämisellä laakereihin, nuo kestävät loputtomiin. Nykyiset kestävät siihen kuin aikaisemmatkin, mutta aloittaja on oikeassa, että hutilointi on lisääntynyt uusien pyörien kasauksessa, etenkin laakereiden kasauksessa hutilomalla liian kireäksi säädetty välys pilaa pian kartioiden sileän liukupinnan. Se joka tavoittelee pitkää ikää osille tunnustelee ainakin napojen likkauden heti uutena. Akselien päistä sormin pyörittämällä tuntee välittömästi sopivan säädön. Vaseliinin aiheuttama lievä tahmeus on eri juttu kuin kireälle säädetty laakeri.

Ei pyöriä myyvät liikkeet rasvaa ja säädä laakereita, jossain kauempana se sylttytehdas on.

A.M.®
24.06.2014, 00.12
vähän aikaa sitten ostin vaimolle Cressun peruspyörän (7 vaihteinen jalkajarrullinen) ja siinä kammista käsin pyörittäen on vieläkin julmettu kitka, samoin polkimissa. Kaippa vaimon pyörä on jossain välissä purettava ja koottava uudelleen.



Tuommoisiahan nuo on kun pakkauslaatikosta puretaan. Ketjut aivan liian kireällä ja laakerit myös. Oikeasti myyjäliikkeen homma on laittaa tuo puolivalmiste ajokuntoon, tsekata ketjujen kireys ja napojen laakeritkin. Kaiken muun säätämisen lisäksi. Usein näitä ei vaan luovutushuoltoja tehdä...

CwA
24.06.2014, 00.31
Ei pyöriä myyvät liikkeet rasvaa ja säädä laakereita, jossain kauempana se sylttytehdas on.

Riippuu liikkeestä, toisissa tehdään pyörän käyttöönottohuolto ja siinä säädetään laakerit, jarrut, vaihteet jne, en tiedä kuinka harvinaista nykyään on, mutta kyllä sitä tapahtuu.

Pyöräliike tuskin niitä vetää liian tiukalle, silloin vain jättävät säätämättä, kun kasaavat pyörät.

Tosin minä ihmettelen sitä myyntitaitoa, jos kivijalkaliikkeestä kyse, siellä myymälän lattialla kun on pyöriä joita potentiaalinen asiakas sitten saattaa jopa koeajaa, niin jos tuossa jätetään se laakerien kireyden säätö tekemättä, eihän siitä pyörästä saa kovin hyvää kuvaa, jos kulkee tahmeasti?

Tosin on tämän maan liki kaikissa liikkeissä aspa taidot aika paljon kehittämisenvaraa omaavat, joten ehkä se sitä taustaa vasten on ymmärrettävääkin, että moistakin tapahtuu.

Mitenkäs se menikään, asiakas on tilapäinen häiriö yrityksen normaaliin arkeen :D

Toi on kyllä tosi hölmöä, että lastenpyörät on sitä pahinta kuraa.

Itse hämmästelin tuossa yksi päivä kaupunkiin päästyäni noita yhden halpakauppaketjun pyöriä, siellä oli mm. 26" täpäri, 21 vaihdetta ja joku 60mm keula, jonka merkistä ei saanut tolkkua, alle 260 euroa, alkoi kovasti huvittamaan ja sitten iskikin jo migreeni, joten menin loitommalle multasäkin kulmalle istuskelemaan. Siinä ähistessäni näin kun keskivertoperhe tulee paikalle ja pikkunappulalle ostetaan se pyörä, kyllä se tanko oli liki kainaloon sitä nappulaa, mutta onhan kasvunvaraa, onnesta soikeana tietty pikkukaveri kun sai jousitetun pyörän, itselläni hieman vaikeuksia kun laitoksessa ei ollut oikein mitään hyvää sanottavaa, kiekot oli mummopyörän laakereilla muistaakseni, oikein ohkaiset pinnat, katsoin siinä aiemmin, että tuo jos mikä on pyöränkaltainen esine.
No, pääseehän silläkin paikasta toiseen sen takuuajan jotenkuten.

Eikä se ollut ainoa pyöränkaltainen esine, joka siinä suht lyhyessä ajassa löysi uuden kodin.

Samalla mulle tuli mieleen se selvitys elämisen minimikustannuksista ja pyörän osuus elinkustannuksista, siinä oli mielestäni huomioitu tämä pyöräilyn ja kävelyn suosiminen liikkumismuotona, en enää muista ulkoa tarkasti mitä se arvioitu pyörän kustannus oli, mutta mielestäni luokkaa 50-60 euroa vuodessa, mikä oli mielestäni aika tolkuttoman vähän, kun ajatellaan mitä se liikkeessä huollattaminen maksaa ja mitä se pyörän hankintahinta on, mutta ilmeisesti siinä on laskettu niin että ostetaan muutaman vuoden välein halpa markettipyörä ja ei tehdä mitään huoltoja, pelkkää ajoa.

Tuolta pohjalta tuli nyt sitten mieleen, että ehkä noita pyöriä ostava ei aktiivipyöräilevä kansa ei edes tiedä juurikaan paremmasta, ehkä on käsitys että sellaisia ne kaikki on joten menevät sitten ja ostavat sen halvimman?

Tietenkin sitten massojen toiminta ohjaa tuotantoa ja jos se myy niin sitä tehdään ja näkyy se myyvän, vaikka mieleni teki mennä kirkumaan että älkää nyt herrajumala menkö moiseen hassaamaan rahojanne, sain kuitenkin vaivoin hillittyä itseni kun ei siitä olisi mitään hyvää seurannut.

Noista vanhoista laakereista, mulla oli tuossa jonkun kymmenen vuotta kuusen alla lojunut kiekko, jonka pelastin, putsasin laakerit ja rasvasin, aika loppuunajettu kartiot, mutta ajattelin että vielä se menee ja kyllä sillä olen kauppaan ajellut. Kasausvaiheessa vaan pukkasi taas migreeniä ja jotenkin siinä meni taas kerran ajatuksenjuoksukin kehnonlaiseksi, työnsin laakerikehät väärinpäin paikoilleen, 30km jälkeen oli kuulat jo osa kutistunut ja kummaa metallisilppua löytyi sisuksista, vaihdoin uudet laakerit ja pelaa taas ihan hyvin, kyseessä on muuten sellainen rautavanne 635 kehällä mitä joskus aikoinaan oli pyörissä, eikä varmaankaan ole vaihdettu laakereita aiemmin.

Naapurilla tunnetulla historialla 40 luvun pyörästä otin auki etunavan, mustaa bitumia löytyi laakereiden välistä, kun kukaan ei ollut aiemmin avannut sitä, eikä rasvannutkaan, joten putsaus rasvaus ja kasaus, eikä mitään ongelmia vieläkään, kummasti ne kestää, silläkin pyörällä aikoinaan ajeltu paljon kun ei ollut vielä autoa ko. talossa.

Hurjan kestäviä nuo ovat, karkaistuja osia varmaankin käytetty, eikä kiinan meltoa, mutta kyllä nuo 2005 vuoden tekeleetkin on kestäneet ihan ok, heti kun pesin hybridin ensimmäisen kerran (luokkaa 8 vuotta käyttöä) meni keskiölaakeri sököksi, sama ongelma kuin Trekissäkin, vesi pääsee putkien reijistä putkiin ja siitä valumaan keskiölaakerin päälle, kun laakeri on kaksi laakeria ja putki välissä, niin tietty sinne se vesi jää sitten muhimaan.

Trekin keksiön kun avasin niin sieltä lorahti oikein vettä pois, vaikka edellisestä pesusta oli viikkoja, ellei jopa pari kuukautta, että ei noita ole suunniteltu oikein puhdistettaviksi, pyöränlaakereissa Trekissä ei sitä ongelmaa, mutta kyllä noissa muissa tahtoo olla, ettei kovin suurta vesimäärää sinne napojen lähellekkään voi laittaa, venevaseliiniä melkein pitäisi olla, sen verran herkästi se vesi laakereihin menee noiden 'suojauksien' läpi näissä kuulakartiosysteemeissä ja se kai se laakereiden pahin uhka on.
Sitten tietty toi liikakireys tuhoaa laakerit myös helposti.

Joskus vaan tulee niitä kiinan meltoraudasta tehtyjä vastaan noissa kartiosysteemeissäkin, ne on vähän kummaa ainetta, kun se häviää aika nopeasti, ihan kuin ei olisi mitään karkaisua ja alumiiniäkin pehmeämpää se metalli.

TERU
24.06.2014, 06.59
Ei pyöräliikkeen tarvitsekaan säätää uusia oiken kasattuja ja lukittuja napojen laakereita. Ei pyöriä tehtaaksi itseään puhutteleva kasaamokaan sitä tee. Ei myöskään kiekkoja kasaava yksikkö sitä tee. Turhaa, suorastaan vahingollista olisi joka vaiheessa hyvin kasattuja napoja monissa vaiheissa säädellä, oiken kasatut ja lukitut pitävät säätönsä. Taitaapi se sylttytehdas löytyä napatehtaalta saakka. Sen pitäisi homma tehdä niin hyvin, että pyörän ostaja saa ostohetkellä hyvän tuotteen. Laatueroja kuin hintaerojakin on, se on hyväksyttävää. Muutaman satasen jälkeen tarkistushuolto, mieluiten ammattitaitoinen, itsekin sitä voi olla riitävästi. Käyttäjän ei pidä liioin pilata käytöllään välinettään, pyörässä ei ole yhtään vesitiivistä osaa. Sadeveden se kyllä kestää ajon aikana, mutta säilytykseen pitäis olla vähintään katospaikka.

Vilhelm V
24.06.2014, 07.25
Lasten pyörien suhteen ei oikein voi äänestää lompakolla kun kaikki on kuraa ja eipä oikein klassisen näköisten peruspyörienkään.

Kyllä hyviäkin lastenpyöriä löytyy, joskin vaivaa saa nähdä paljon. Islabikes on ollut laadultaan oikein hyvä. Tämä on helppo todeta neljän heiltä ostetun pyörän kokemuksella. Parin viime vuoden aikana laadukkaampia lastenpyöriä on ilmestynyt jopa kotimaisten liikkeiden tarjontaan, esim. Frog ilmeisesti lukeutuu näihin. Mutta laakerien kireydet joutuu asiakas toki huolehtimaan joka tapauksessa.

HMK
24.06.2014, 20.18
Tuossa vertailussa eri aikakausien tuotteiden välillä pitäisi kertoa myös mitä vertaillaan. 1990-luvulla on tehty hyviä pyöriä, mutta myös huonoja. Näissä tuppaa monella olemaan ajatus, että kun 20 vuotta sitten sai 2000 markalla 7-vaihteisen peruspyörän, joka kesti 20 vuotta pelkällä ketjun oljyämisellä, niin nyt ostetaan 400€ hintainen hybridi 27 vaihteella, levyjarruilla ja jousituksilla ja kuvitellaan sillä rahalla saatavan jotain kelvollista.

Surkein pyörä, mikä minulla on ollut, oli 80-luvun avainlipulla varustettu "retkipyörä". Tuskin se yhtä oikeaa pyöräretkeä olisi kasassa pysynyt, vaikka oikein liikkeessä tekivät valmistajan suositteleman 50 kilometrin huollon käyttöönoton jälkeen. Kun muistelee, miten paljon riesaa siinä oli silloisella melko vähällä käytöllä, niin ei se nykyisillä ajoilla kestäisi yhtä kesää. Vähemmän siihen ehti koko aikana metrejä kertyä, mitä nykyisin tulee vuodessa.

sunny
25.06.2014, 15.00
Uusi tuote on aihio, josta voi rakentaa itselleen sopivan.

Käytetyn jos ostaa, niin siinä toisinaan on jo se loppukehitys suoritettu.

Niin kauan kuin kuluttajat suostuvat maksamaan, hutilointia voidaan lisätä, etenkin jos se säästää rahaa tai jopa tuo lisää, sehän on tekijöille vaan kannattavaa toimintaa ja nykyään niin monella on varaa kuluttaa, että aina sieltä riittää niitä jotka vaan kiltisti maksaa eli äänestää lompakollaan, että lisää tätä.

...

Mielenkiinnolla itse odotan milloin tulee se piste vastaan, kun kuluttajille alkaa p*ska riittämään ja lompakolla äänestys alkaa, joka nostanee jonkinlaista kunnolla tekemisen arvostusta, pahoin pelkään vaan ettei mun ikä sellaiseen riitä.

Ehdottomasti hiljentymisen ja hatun noston arvoinen kannanotto. Ikävä kyllä vanha sanonta parin vuosisadan takaa "There's a sucker born every minute" ei ole mihinkään vanhentunut. Jopa alkuperäinen muoto pätee tässä: "It was the observation of one of the tribe of Levi, to whom some person had expressed his astonishment at his being able to sell his damaged and worthless commodities, 'That there vash von fool born every minute.'"

Itselle on tullut omistukseen näitä vanhan hyvä ajan tuotteita, joissa oli ikäänkuin kertakäyttölaakerit. Eräälläkin maastopyörällä, missä oli Shimanon LX-navat oli ajettu toistakymmentä vuotta kovaa ajoa ilman napojen aukaisua. Ensiaukaisussa tuli selväksi, että etunapaan saisi jo kartiot uusata, mutta kyllä se uudella vaseliinilla vielä menee. Onhan se selvää, että ei tämänkaltainen laatu palvele myyjää. Huonompaa on saatava aikaan. Noname laakereissa lie tämä jalo taito useimmiten hallinnassa.

Matti Heikkinen
25.06.2014, 17.47
kerran ostin Pyörätohtorilta etunapaa ja totesin laakerit liian kireiksi,selitys oli että koneellisesti kasattavissa kiekoissa napojen pitää olla tiukalle säädettyjä,käyttäjä sitten saa säätää mieleisekseen eli ostaessasi uuden ei hifi pyörän tai irtokiekon tarkista,voitele ja säädä laakerit

IncBuff
25.06.2014, 19.37
Just aukaisin 1400 euron pyörän etunavan, jolla ajettu muutama sata. Kuulat lähes kuiviltaan pesässä ja liukupinnoissa jo pienet jäljet. Laakeri ihan liian tiukalla. No omapa vikani kun en jaksanut pyörän saapuessa tuota tehdä.

Vilhelm V
25.06.2014, 19.49
kerran ostin Pyörätohtorilta etunapaa ja totesin laakerit liian kireiksi,selitys oli että koneellisesti kasattavissa kiekoissa napojen pitää olla tiukalle säädettyjä

Höpöhöpöjuttuja. Kaikkea sitä kuulee.

Matti Heikkinen
26.06.2014, 17.41
Höpöhöpöjuttuja. Kaikkea sitä kuulee. En tiedä millaisen kokemuksen omaat pyöräasioista mutta uskon kuitenkin enemmän Pyörätohtoriin ja omiakin kokemuksia asiasta löytyy,esin Nishikin hybridin etunapa oli valmis 800 km jälkeen

Jukkis
25.03.2015, 14.45
Tuupataan tähän jatkoksi havainto, että saattaa ne laakerit jumittaa juuri "rempatuissakin" Osui tuossa käsiin hybridin etukiekko, johon tiedän vaihdetun etunapaan uudet osat. Eli fillariliikkeessä myytiin uusi akseli laakerikartioineen ja irtolaakereineen. Ainoa kysymys, minkä myyjä esitti oli, että onko se pikalinkulla ja onko laakereita 11 kpl/puoli. Mitään mittauksia ei oltu tehty, vilkaistu vain asiakkaan kourassa olevia vanhoja kuulia. Ja kun vastaus oli ollut myöntävä rahat pois ja asiakas ulos.
Vaseniinit sisään ja taipaleelle. Nyt takkuva napa purettuna on helppo nähdä, että kuulat on sitten olleet liian suuret , koska kuulat ovat jäljistä päätellen osuneet vain ihan siihen kartion päähän eikä kohtaan, joissa niiden pitäisi pyöriä.
Kysymys: katselin tuossa sopivasti hollilla olevan Fillarikellarin sivuja ja siellä oli noita pienempiä kuulia näköjään vain 3.969 mm ja 3.18 mm koossa. Nyt kun ei ole tuo projekti käsillä niin voisko esittää niin rohkean arvauksen, että myyty on nuo karvan isommat ? Isompia tuolla näkyy olevan 5.556 mm, 6.15 mm ja 7.15 mm koossa, mutta nuo on taka-akseli kaliiberia ja myyntitapahtuma oli sikäli ollut puolittain onnistunut, että tarkastuksessa tuota samaa ongelmaa ei niin ikään uusilla laakereilla kalustetussa takanavassa ollut, jotka samalla kertaa oli tuosta samasta liikkeestä ostettu :)

E-Cruiser
25.03.2015, 15.12
Mulla on kinnerin toisessa etupyörässä sellainen ongelma, että laakeri jumittaa vain yhdessä kohden kierrosta. Joko säädät sen niin että se jumittaa vähän, tai sitten jää klappia. Akseli vaikuttaa täysin suoralta, vaihdoinkin sen. Täytys ehkä ostaa siihen laakerisarja.

arctic biker
25.03.2015, 15.47
https://www.bike-components.de/de/Shimano/Stahlkugeln-1-4-fuer-Konuslager-HR-p25610/ Tuon kokoisia taakse ja eteen https://www.bike-components.de/de/Shimano/Stahlkugeln-3-16-fuer-Konuslager-VR-p30970/ Millikoot saa sitten itse kukanenkin laskea. Passaako nämä sitten joka irtokuulanapaan niin sitähän en tiedä, mutta veikkaan että normipyöräverstaalla nämä on oletuskoot.

Jukkis
25.03.2015, 16.31
Pitää kaverille sanoa, että seuraavan kerran ennen laakerikaupoille lähtöä mikrometrillä mitaten tarvittavien kuulien koko ja vielä kaupassa myyjän tarjoamille tarkistusmittaus :)