PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hyvät renkaat maastopyörään asfaltille



Työmatkapyöräily
08.06.2014, 22.09
Tarvitsisin "ammattiapua" renkaiden ostamiseen. Käytössä vanha mutta vakaa Nakamura Pro-Lite, jossa renkaat alkavat olla lopussa. Nykyiset renkaat ovat raskaalla maastokuviolla, joten nykyiseen käyttöön sopisivat paremmin sileämmät ja hyvin rullaavat renkaat. Mitä suosittelette ja mistä kannattaa hankkia? Tästä on todella monta vuotta kun viimeeksi renkaita olen ostanut (pyöräily on ollut erinäisistä syistä lähes 10 vuotta jäissä) ja menin nyt ihan sekaisin, kun yritin täältä tiedon valtaväylältä hommata vinkkejä. Renkaan koko olisi 26*195.

nure
09.06.2014, 05.20
Kojak, kapea tai leveä mutta rullaa kuin tauti...

Uncle
05.09.2015, 19.31
Hyvin rullaavat 35c x 700c renkaat yhdeksänkymmentä prosenttisesti asfaltti ajoon?
Tappaja sepeliä tiedossa myös. Ehdotuksia?

Schwalbe Marathon Supreme? (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/schwalbe-marathon-supreme-road-bike-tyre/rp-prod78427)

Continental Cyclocross Speed Tyre?
(http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/continental-cyclocross-speed-tyre/rp-prod128453)
Mitä mieltä noista?

Edit: Budjetti voisi olla 60€ per rengas luokkaa. Mitä edullisempi sen parempi tietysti, ei tässä mitään kisoja ajeta.

lastumaki
05.09.2015, 22.35
Continentalista meni itsellä tänään tappajasepelin näköinen kivi läpi. Muuten olleet hyvät renkaat.

Uncle
05.09.2015, 23.12
Millähän paineilla noita kannattaisi käyttää rullaavuuden maksimoimiseksi?
Itsehän painan sen reilu 70kg.

Entäpä jos on 2.2" 29" rengas, millaisia paineita te ihmiset käytätte maantie ajoon?
Onko tästä olemassa jotain selkeyttävää perstuntuma taulukkoa?

Nana
05.09.2015, 23.36
Renkaan kyljessä olevat minimi ja maksimipaineet on ihan hyvä lähtökohta. Jos ajaa maantiellä tai muualla asfaltilla voi laittaa lähemmäs ylärajaa paineet ja jos ajaa maastossa lähemmäs alarajaa. Itse laittaisin kevyenä (46kg) lähes mihin vain maastorenkaaseen asfaltille noin 2.5 tai enemmän, mutta voi hyvin laittaa selvästi enemmänkin jos max paineet ovat esim 3.5 ja itse painaa enemmän. Se on ehkä makuasia miten lähelle maksimipaineita haluaa laittaa. Asfaltilla kovempi rullaa vähän paremmin, pehmeämpi taas hieman mukavampi.

Muoks. huomasin juuri, että tässä onkin puhe kojakeista ja vastaavista. Niiden max ja normipaineista minulla ei ole tietoa, mutta niissäkin pitäisi löytyä kyljestä ne ohjepaineet.

Uncle
06.09.2015, 00.39
Itse olen pumppaillut sinne maksimin rajaan lähes koko ikäni sen kummempaa miettimättä.
Täällä ihmiset puhuvat havainnoistaan rullaavuudessa eri paineilla ja se minua juuri on hämmentynyt että onko paineisiin olemassa jotain kikkoja vai vedänkö jatkossakin isoilla paineilla.

Jos löytyy noita 35c x 700c rengas ehdotuksia niin otetaan vastaan.

orc biker
06.09.2015, 02.09
Entäpä jos on 2.2" 29" rengas, millaisia paineita te ihmiset käytätte maantie ajoon?
Onko tästä olemassa jotain selkeyttävää perstuntuma taulukkoa?
Maantiellä kovempi rullaa paremmin. Alustan muuttuessa epätasaisemmaksi pehmeä rullaa paremmin. Asvaltilla erot ovat pienempiä kuin huonommalla alustalla ja tietyn paineen jälkeen ilman lisääminen ei tuo oikein mitään etua lisää. Hiekkatie on yleensä jo pehmeämmän renkaan valtakuntaa. Soralla 1,5 baria voittaa 2 baria neljästä puhumattakaan. Jos maantielle pelkästään haet rullaavuutta, niin pumppaa renkaan ilmoitettuun maksimiin.

Itse laitan 2,2 sisureiden kanssa maasturiin, koska en jaksa pumpata kuin parin viikon välein. Vuotavat sen verran, että siinä on se 1,9-2, kun lisään. Ei ehdi mennä liian tyhjäksi. Se on kompromissi eri alustoille: asvaltti, hiekkaa, polkuja. Se on jokseenkin nopein minun ajoillani, ei tule snakebiteja, löytyy riittävästi pitoa useimpiin kohtiin ja se on aika mukava.

teräsrunko
07.09.2015, 16.56
Jos löytyy noita 35c x 700c rengas ehdotuksia niin otetaan vastaan.

Vittoria Hyper Voyager! Lisätietoa löytyy viestihistoriastani (varmaan puolet kaikista viesteistäni liittyy tähän renkaaseen..)

sakuvaan
07.09.2015, 20.40
Renkaan kyljessä olevat minimi ja maksimipaineet on ihan hyvä lähtökohta. Jos ajaa maantiellä tai muualla asfaltilla voi laittaa lähemmäs ylärajaa paineet ja jos ajaa maastossa lähemmäs alarajaa. Itse laittaisin kevyenä (46kg) lähes mihin vain maastorenkaaseen asfaltille noin 2.5 tai enemmän, mutta voi hyvin laittaa selvästi enemmänkin jos max paineet ovat esim 3.5 ja itse painaa enemmän. Se on ehkä makuasia miten lähelle maksimipaineita haluaa laittaa. Asfaltilla kovempi rullaa vähän paremmin, pehmeämpi taas hieman mukavampi.

Muoks. huomasin juuri, että tässä onkin puhe kojakeista ja vastaavista. Niiden max ja normipaineista minulla ei ole tietoa, mutta niissäkin pitäisi löytyä kyljestä ne ohjepaineet.

Tai huonommin, riippuu renkaasta.

Nana
07.09.2015, 21.09
Missä renkaassa vierintävastus asfaltilla pienenee paineen laskiessa?

sakuvaan
07.09.2015, 23.14
Missä renkaassa vierintävastus asfaltilla pienenee paineen laskiessa?

Kumit joissa on isompi nappulaväli, jos rengasrunko ei anna tarpeeks periksi niin rullaavuus kärsii

Nana
08.09.2015, 00.25
Jaa, tuollaiset renkaathan on yleensä muutenkin hitaampia asfaltilla. En ole itse havainnut moista, mutta kaipa se mahdollista on. Mutta luulisi, että varsinkin harvempi- ja isompinappulaisilla renkailla pienten paineiden aikaansaama ylimääräinen värähtely yms. vaan hidastaisi asfaltin kaltaisella alustalla. Anyway, ainakin Cx Speedeillä, Maratoneilla ymv. isompaa painetta kannattaa asfaltille laittaa.

timppa_234
08.09.2015, 02.42
Missä renkaassa vierintävastus asfaltilla pienenee paineen laskiessa?

Aivan kaikillla. Renkaiden vierintävastukseen vaikuttaa periaatteessa kaksi asiaa:

- renkaan kyky seurata epätaisuuksia. Kun painetta lisätään niin jossain vaiheessa rengas alkaa liukumaan yhä enemmän epätasaisuuksien yli joka aiheuttaa kitkaa verrattuna siihen että rengas seuraisi epätaisuuksia.

- toisaalta rengaan sisäinen muodonmuutus. Mitä pienempi paine on sitä enemmän vierinnästä menee osa renkaan painuessa syntyvään lämpöön.

Ja nuo kaksi pitää tosiaan optimoida yhdessä. Aivan sileällä asvaltilla maksimipaine voi olla hyvä jos kuski on painava. Suomalaisella karkealla öljysoralla tuskin koskaan.

Fillariville
08.09.2015, 07.12
Epätasaisella vierintävastus on todennäköisesti pienempi, kun renkaassa on pienemmät paineet. Mutta tasaisella vastus on pienempi suuremmilla paineilla.

http://www.schwalbetires.com/tech_info/rolling_resistance

http://www.bicyclerollingresistance.com/

Tubeless rullaa paremmin. Sekä leveämpi rengas rullaa kapeampaa paremmin. Mikä kuulostaa äkkiseltään oudolta tukokselta. Läskipyörä tuskin vastustaa ollenkaan :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

orc biker
08.09.2015, 08.36
Kumit joissa on isompi nappulaväli, jos rengasrunko ei anna tarpeeks periksi niin rullaavuus kärsii
Enpä ole moisesta kuullut. Onko sinulla antaa yhtään sellaisen renkaan nimeä tai mielellään jopa testiä?

Greycap
08.09.2015, 21.23
Enpä ole moisesta kuullut. Onko sinulla antaa yhtään sellaisen renkaan nimeä tai mielellään jopa testiä?

Onhan tuossa tavallaan logiikka, kivikovaksi vedetty harvanappulainen rengas käyttäytyy ikään kuin monikulmio ja tökkää minimaalisesti jokaiseen nappulaan. Näin siis teoriatasolla, käytäntö voi olla ja varmaan onkin jotain ihan muuta.

Mutta aiheeseen. Minulla on ollut viime vuosina jokapaikanhöylissä joko Specialized Fast Trak edessä sekä takana tai sitten Fast Trak edessä ja saman firman Renegade takana. Nopeita ja tarvittaessa myös soralla toimivia renkaita mutta ensi kesäksi voisi huvin ja urheilun vuoksi kokeilla jotain muuta, Schwalbe aiheuttaa vähän allergiaa kesärenkaiden osalta mutta Continentalista on ilmeisesti ihmisillä hyviä kokemuksia. Mitenkähän mahtaisi Race Kingit vertautua noihin vai pitäisikö mennä suoraan Speed Kingeihin?

Nana
08.09.2015, 21.42
Minulla on sekä Fast trakkiä, että Race-King ja pidän molemmista. Ovat aika samantyyppisiä, mutta Race-Kingissä on isompi ilmatila ja se on minusta myös vähän korkeampi, Fast Trakissä taas sivunappulat ovat paremmat ja pitoa siksi hieman paremmin kurveissa. Fast Trakissä on minusta sen nappulan kokoon nähden yllättävän hyvin pitoa, minusta hieman enemmän kuin Race-Kingissä, märässä kummastakaan ei ole juuri apua. Race Kingiä tykkään sen ilmatilan vuoksi itse käyttää esim portaissa ja muualla, missä töyssyttää ja isommasta ilmatilasta on hyötyä. Hirmu samantapaiset ja suht tasaveroiset renkaat nuo on, ennemminkin mielipidekysymys kummasta enemmän tykkää, mutta kokeile ihmeessä. Itse tykkään vaihdella renkaita maaston, sään ja fiiliksen mukaan. :)

Uncle
09.09.2015, 15.24
Mitkähän sisäkumet kannattaisi valita tuollaiselle 35c x 700c renkaalle?
Ajattelin että 28x42 voisi olla sopiva?
Joissain kumeissa on sadankin gramman painoero, onko niissä myös kestävyydessä eroa?

Nana
09.09.2015, 15.49
Continental Tour Slim 28-622>37-622

sakuvaan
09.09.2015, 22.16
Enpä ole moisesta kuullut. Onko sinulla antaa yhtään sellaisen renkaan nimeä tai mielellään jopa testiä?

HR, Muddy Mary, Nate

Uncle
11.09.2015, 11.17
Continental Cyclocross Speed Bike Tyre lähti Continental Tour 28 Slim tubejen kanssa ostokoriin.
Kiitos neuvoista!

Greycap
11.09.2015, 11.34
Fast Trakissä on minusta sen nappulan kokoon nähden yllättävän hyvin pitoa, minusta hieman enemmän kuin Race-Kingissä, märässä kummastakaan ei ole juuri apua.
Tuon voin kyllä allekirjoittaa että Fast Trak on huomattavasti ulkonäköään kykenevämpi, näyttää siltä että tuo ei pidä mitään mutta se on kuivassa kelissä viimeisen päälle aito maastorengas ja puree jopa irtonaisempaan hiekkaan yllättävän hyvin eli ei ole ihan pelkkä "hardpack" olosuhteiden rengas.

Vähän silläkin ajatuksella sitä Race Kingiä mietin että vaikken mikään himogrammanviilaaja olekaan niin ainakin ilmoitettujen tietojen mukaan siinä saisi 2,2" leveät renkaat suunnilleen samaan painoon kuin 2,0" Fast Trakit ja ehkä jotain hyötyjä sitä kautta. Toki yhtenä vaihtoehtona olisi Renegadet koossa 29x2.3 mikä varmaan alkaisi olla aika ultimaattinen pullamaastokumi tiekäyttöön.

Steni
11.09.2015, 12.05
En tiedä, käykö tämä jonkinlaisesta esimerkistä,
kun pääsääntöisesti ajan 26" takarenkaisella Quest-kinnerillä asfalttiteitä.
Laitoin yhden lenkin ajaksi taakse uuden 35-559 cyclocrossrengas CX Pro:n (joka talvella ollut ihan ok
mun Catriken takarenkaaksi) max 6,5 paineille ja vaihdoin hyvin äkkiä takaisin
Kojak:n 35-559 (taisi olla folding) myös max. paineille 6,5.
Ero oli kuin yöllä ja päivällä. CX Pro ei rullannut mihinkään.
Kojak alla oli ihan eri peli kysymyksessä asfaltilla.
Keskinopeusero 2-3 tunnin lenkillä oli siinä 4-5 km. luokkaa Kojakin eduksi.

Nana
11.09.2015, 13.03
^^ Jeh, kannattaa se ehdottomasti kokeilla niin tietää miltä se tuntuu. Mullakin on useammat samantapaiset renkaat jotta voin vaihdella fiiliksen mukaan, esim isommalla ilmatilalla varustettua portaisiin ja kapeampaa kun menen tasaisemmalla. Vähän mietityttää kun osa kertoo Contien kylkien hajoilevan, mutta toisaalta, kyllä kaikissa pieninappulaisissa ja muutenkin kevyissä kumeissa helpommin hajoaa kyljet. Itsellä ei ole vielä Race-Kingkään hajonnut. Pitkän aikavälin testiä ei tosin vielä ole itsellä.

orc biker
11.09.2015, 15.55
^^ Jeh, kannattaa se ehdottomasti kokeilla niin tietää miltä se tuntuu. Mullakin on useammat samantapaiset renkaat jotta voin vaihdella fiiliksen mukaan, esim isommalla ilmatilalla varustettua portaisiin ja kapeampaa kun menen tasaisemmalla.
Miksi? Jos tuon ajan käyttäisi ajamiseen, niin ehtisit aika paljon pidemmälle. Tuo ero on usein ihan henkisellä puolella, jos puhutaan yhtään saman kategorian renkaista. Ja etkös sinä jo litkuttanut niitä? Ethän sinä nyt niitä mitenkään enää vaihtele, ellei nyt ihan hupsuksi touhu mene?

Frosty
11.09.2015, 21.44
^^ Jeh, kannattaa se ehdottomasti kokeilla niin tietää miltä se tuntuu. Mullakin on useammat samantapaiset renkaat jotta voin vaihdella fiiliksen mukaan, esim isommalla ilmatilalla varustettua portaisiin ja kapeampaa kun menen tasaisemmalla. Vähän mietityttää kun osa kertoo Contien kylkien hajoilevan, mutta toisaalta, kyllä kaikissa pieninappulaisissa ja muutenkin kevyissä kumeissa helpommin hajoaa kyljet. Itsellä ei ole vielä Race-Kingkään hajonnut. Pitkän aikavälin testiä ei tosin vielä ole itsellä.
Offarina, voiko jossain oikeasti ajaa portaita ihan luvan kanssa herättämättä yleistä närkästystä ja mielipahaa?

Otsikkoon liittyen, Apple rullaa korkeilla paineilla hyvin, mutta mukavuutta hakiessa rullaavuus heikkenee dramaattisesti. Maasturissa tosin ilmanvastus luo pääosin nopeuseron kippurasarviin.

Nana
11.09.2015, 23.49
^ Voi toki. Esim Helsingin keskustassa on vähän siellä sun täällä skeittareita, katutaiteilijoita ynnämuuta, ynnämuuta, joten 1 portaita laskeva/kiipeilevä maastopyöräilijä ei herätä sitten pienintäkään huomiota, kuten voi hyvin nähdä esim juuri maastoajotekniikkaketjuun linkittämässäni porrasajovideossa, jonka kuvasin Kampin kauppakeskuksen takana. Joku voi istuskellessaan katsella jos ei ole muuta tekemistä, mutta useimmat eivät kiinnitä yhtään mitään huomiota. En osaa tosta toisesta ketjusta linkittää sitä, https://www.youtube.com/watch?v=f12kQ3i30eo
no siinä, jengi kävelee ohi, puhuu puhelimeen jne, kaikkea mitä muutenkin, ei keskustassa ainakaan kukaan välitä.
lis. Tarkennan vielä sen verran, että olen ajellut portaita ympäri kaupunkia: keskustassa, Linnanmäellä, Alppipuistossa, vähän kaikkialla lukemattomia kertoja ja ohitseni on näillä kerroilla kulkenut lukematon määrä ihmisiä: miehiä, naisia, siviilejä, vartijoita, poliiseja jne. joista vähintäänkin viimeksi mainutut olisivat ohi ajaessaan varmasti huomauttaneet jos touhu ei olisi sopivaa. En ole vielä yhtään, siis yhtään kertaa nähnyt kenenkään kauhistelevan tai katsovan pahalla. Miksi katsoisivatkaan, kun vieressä vähintään 5 nuorta miestä ajelee viistoa seinää skeittilaudoilla ylös-alas, vähän matkan päässä joku laulaa ja tanssii puiden väliin pingoitetulla narulla jne? Tällaista elämä kaupungissa on (niin koti Suomessa kuin muuallakin), kaikkialla tapahtuu kaikenlaista, ihmisiä menee ja tulee. Kaupungissa on hyvä harjoitella, pitää vaan ottaa huomioon muut kulkijat, ettei aiheuta vaaratilanteita. ja sori OT, mutta kannatan intohimoisesti kaikenlaista kaupunkiharrastamista, oli se sitten Parkouria, spedeilyä mtb:lla, skeittaamista tms, ne tuovat omalta osaltaan eloa kaupunkikuvaan ja kuuluvat sinne yhtälailla kuin katusoittajat ja -kojut, tai ihmiset ylipäätään.

Greycap
24.09.2015, 11.35
Otin koemielessä testiin, ilmaiseksi kun lainaan sain, crossariin/hybridiin tarkoitetut Specialized Triggerit, kuvio tuollainen "viilakuvio" eli samaa sarjaa kuin ainakin Continental Cyclocross Speed ja Schwalbe Sammy Slick. Koko ilmoitettuna 700x38C, todellisuudessa reilun millin verran leveämpi väännettynä 21 mm maasturin vanteelle.

Sitä luulisi että tuollainen rullaa kuin viimeistä päivää verrattuna mihinkään maastorenkaaseen, jopa tuohon tähän asti käyttämääni Fast Trak/Renegade yhdistelmään mutta kun ei vaan. Paineita on viisi baria siinä missä maastorenkaissa kolme ja ei vaan liiku, tai siis liikkuu kyllä muttei yhtään sen paremmin. Samoihin menee sekuntien tarkkuudella vajaan kymmenen minuutin työmatkalla. Miellyttävän äänettömät nuo on, kumi ei laula yhtään (ja kaikki muut pyörän rutinat ja nakseet kuuluu sitäkin paremmin) ja yllättävän mukavat huomioiden että ilmatilaa on vähän reilu puolet entiseen verrattuna mutta silti varsinaiseen ajamiseen liittyvät hyödyt on puhdas nolla. Laitan viimeistään viikonloppuna vanhat takaisin.

Greycap
05.03.2016, 14.37
Kesä lähestyy (kai se sieltä joskus tulee) ja minä en vaan vieläkään osaa päättää. Ei voi sanoa etteikö nopeudella ole väliä, totta kai sillä on väliä, mutta silti... kokeillako uutta tuntematonta ja tilata ne 2.2 leveät RaceKingit vai tehdäkö vain pieni muutos vanhaan hyväksi todettuun ja hakea paikallisesta 2.3 leveät Renegadet. Molemmilla pärjää varmasti mutta mielelläänhän sitä ostaisi parhaat mahdolliset. Jatkuvaa pään seinään lyömistä tämä touhu kyllä, miten helppoa silloin aikanaan olikaan kun oli se yksivaihteinen mummopyörä eikä mitään tietoakaan paremmasta.

orc biker
05.03.2016, 14.56
Kokeilla uutta tietysti, koska se on itsessään mielenkiintoista. Eri asia sitten olisi, jos menisi rahat hukkaan, mutta luulisi pystyvän kuluttaa Race Kingit loppuun asti ilman suurempia tuskailuita. Minulla on kaapissa Protection-versiot kesää odottamassa.

Missä sinä sillä ajat? Big One olisi ihan sairaan nopea. Ja on nopeasti kulutettu loppuun, niin ei tarvitse pitkään kärsiä.

seppo_taalasmaa
05.03.2016, 16.27
Kesä lähestyy (kai se sieltä joskus tulee) ja minä en vaan vieläkään osaa päättää. Ei voi sanoa etteikö nopeudella ole väliä, totta kai sillä on väliä, mutta silti... kokeillako uutta tuntematonta ja tilata ne 2.2 leveät RaceKingit vai tehdäkö vain pieni muutos vanhaan hyväksi todettuun ja hakea paikallisesta 2.3 leveät Renegadet. Molemmilla pärjää varmasti mutta mielelläänhän sitä ostaisi parhaat mahdolliset. Jatkuvaa pään seinään lyömistä tämä touhu kyllä, miten helppoa silloin aikanaan olikaan kun oli se yksivaihteinen mummopyörä eikä mitään tietoakaan paremmasta.

Spessut on parhaita, Mikä ero on renegadella ja Fast Trackillä? Sama paino ja molemmat nopeita xc renkaita?

Greycap
05.03.2016, 16.40
Missä sinä sillä ajat? Big One olisi ihan sairaan nopea. Ja on nopeasti kulutettu loppuun, niin ei tarvitse pitkään kärsiä.

Asvalttitietä, vaihtelevan kuntoista hiekkatietä, toisinaan satunnaisia helppoja polkuja mutta varsinaiseen maastoajeluun on eri vehkeet. Big One olisi varmasti nopea mutta vähän hirvittää että kävisi sama kuin taannoin kun mukamas fiksuna laitoin yhteen pyörään Marathon Supremet ja lähdin paahtamaan hiekkatietä, sellaista luistinta en ole nähnyt sitä ennen enkä sen jälkeen kun eihän siinä ole mitään joka tarraisi yhtään mihinkään irtonaiseen.


Spessut on parhaita, Mikä ero on renegadella ja Fast Trackillä? Sama paino ja molemmat nopeita xc renkaita?

Ne on kyllä melkeinpä sitä, siksi tässä vähän arvotaankin. Onhan noissa kuvioinnissakin melkoinen ero mutta lyhykäisyydessään Renegade on vielä jonkun verran kevyempi ja rullaavampi joskin myös pitämättömämpi varsinkin kuluneena.

orc biker
05.03.2016, 17.49
Asvalttitietä, vaihtelevan kuntoista hiekkatietä, toisinaan satunnaisia helppoja polkuja mutta varsinaiseen maastoajeluun on eri vehkeet. Big One olisi varmasti nopea mutta vähän hirvittää että kävisi sama kuin taannoin kun mukamas fiksuna laitoin yhteen pyörään Marathon Supremet ja lähdin paahtamaan hiekkatietä, sellaista luistinta en ole nähnyt sitä ennen enkä sen jälkeen kun eihän siinä ole mitään joka tarraisi yhtään mihinkään irtonaiseen.

Speed King II ei jää paljon, eikä ole ihan niin sileä. Tai no, onhan se käytännössä, mutta siinä on sentään vähän reunanypylää.

Greycap
06.03.2016, 00.55
Tuokin vaihtoehto on kyllä käynyt mielessä mutta renkaan pitäisi kuitenkin soveltua tavalliselle soratielle ilman että pidosta tarvitsee pahemmin tinkiä, Speed King on jopa valmistajan mukaan aika puhdas "hardpack" pinnan rengas ja vaikka suurin osa ajosta epäilemättä sellaisilla tuleekin suoritettua niin silti, se yksikin reilusti ojaan päin kallistettu tie jossa on irtosoraa pinnassa on liikaa jos rengas ei toimi. Ei se nopeusero sitten kuitenkaan Speed Kingin ja noiden edes jonkunlaista nappulaa omaavien välillä enää niin iso ole etteikö sitä pientä tappiota voisi kärsiä ajovarmuuden takia.

mhelander
06.03.2016, 17.12
Schwalbe Thunder Burt ? Sillä tulee ajettua kaikki lenkit ja kisat, myös maantieajot.

On vähän liukas märällä jäällä tai kun pakkaslumelta tulee jäälle. Muuten on kyllä erinomainen yleisrengas.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

orc biker
06.03.2016, 17.45
Tuokin vaihtoehto on kyllä käynyt mielessä mutta renkaan pitäisi kuitenkin soveltua tavalliselle soratielle ilman että pidosta tarvitsee pahemmin tinkiä, Speed King on jopa valmistajan mukaan aika puhdas "hardpack" pinnan rengas ja vaikka suurin osa ajosta epäilemättä sellaisilla tuleekin suoritettua niin silti, se yksikin reilusti ojaan päin kallistettu tie jossa on irtosoraa pinnassa on liikaa jos rengas ei toimi. Ei se nopeusero sitten kuitenkaan Speed Kingin ja noiden edes jonkunlaista nappulaa omaavien välillä enää niin iso ole etteikö sitä pientä tappiota voisi kärsiä ajovarmuuden takia.
Minä hain nopeaa yleisrengasta ihan joka paikkaan poluista asvaltille ja päädyin tuohon Race Kingiin lähinnä oletettavasti hyvän pistosuojauksen takia. Onhan siitä tietysti se vähän paremmin rullaava ja huonosti suojattukin versio olemassa. Ei näistä kannata tehdä turhan vaikeita. Todellinen merkitys tulee itse speksaamisesta. Jos siitä tykkää, niin sitten kannattaa pohtia päänsä rikki, mutta muuten käytännön kannalta näillä ei ole mitään merkitystä, ottaa minkä tahansa tunnetun valmistajan saman kategorian renkaan. Minä en usko ketään, joka sanoo tuntevansa saman kategorian renkaissa eroja hyvänä tunnettujen merkkien välillä paitsi märkäpidossa. Kovaa ajoa vain.

Mitä kategorian valintaan tulee, niin jos haluaa hurjastella irtosoralla, niin varmaan sitten renkaan pitää pitää. On ihan yhdentekevää, onko jokin 0,1 km/h nopeampi rengas, jos toinen mahdollisesti vie lasarettiin murtuneen solisluun tai ranteen takia, jos vetää luonnon kuulalaakereilla ojaan.

Sambe
07.03.2016, 23.30
Itse tykkäsin ajaa renegadeilla työmatkaa rullaa hyvin asvaltilla ja pystyy ihan suht hyvin ajelee kuivassa keskuspuistossa polkuja pitkin takaisin kotiin.

Lähetetty minun ONE A2003 laitteesta Tapatalkilla

Greycap
14.04.2016, 22.17
Ostin nyt ne 29x2.2 RaceKingit ja yksi on varmaa - taas on valehdeltu leveys, renkaan kyljessä lukee 622-55 mutta totuus on lähempänä 58 mm. Minuahan tämä ei toki haittaa mutta ahtaammassa rungossa voi olla jo aika hilkulla. Huomenna testiin.

orc biker
14.04.2016, 22.20
Ostin nyt ne 29x2.2 RaceKingit ja yksi on varmaa - taas on valehdeltu leveys, renkaan kyljessä lukee 622-55 mutta totuus on lähempänä 58 mm. Minuahan tämä ei toki haittaa mutta ahtaammassa rungossa voi olla jo aika hilkulla. Huomenna testiin.
Vanteen leveys?

Greycap
14.04.2016, 22.29
Ai niin se, pitikin itse asiassa mainita jo alunperin mutta unohdin. Ei nuo ole kuin varsin maltilliset 21 mm sisäleveydeltään.

N-K
15.04.2016, 09.11
Onko jollain tietoa saako Super Motoa vielä jostain 29 koossa? Jos ei löydy ni kai se on Racekingit laitettava.

orc biker
15.04.2016, 22.01
Onko jollain tietoa saako Super Motoa vielä jostain 29 koossa? Jos ei löydy ni kai se on Racekingit laitettava.
Laita Speed King, jos Super Moton kaltainen niin sileä rengas on vaihtoehto. Se on Big Onen jälkeen yksi nopeimmista "maasto"renkaista asvaltilla. Big One on ihan omaa luokkaansa, mutta se ei paljon kulutusta kestä.

mhelander
15.04.2016, 23.20
Edelleen kysyn mitä vikaa on Schwalben Thunder Burt Evo kumeissa ? Tubeless asennus ja taatusti rullaa hyvin asfaltillakin ja eipä ole tarvinnut rengastöitä tien päällä tehdä kertaakaan.

Niillä uskaltaa poiketa maastoonkin ihan reilusti jos siltä tuntuu...

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Laissy
16.04.2016, 00.04
Eikö todellakaan ole vielä oikeata vastausta annettu täällä? http://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-big-one-2016
Schwalbe Big One. On muuten nopeat.

Edit. Olihan tuo mainittu ja kulutuskestävyyttä pohdittu. Itsellä nyt noin 300 kilsaa alla ja vielä koskemattoman näköiset. Saa nähdä kun aletaan puhumaan tonneista..

N-K
16.04.2016, 08.34
Laita Speed King
Speed Kingiäkin kattelin, mutta sekin on kyllä niin kevyt rengas että onkohan yhtään Big Onea parempi kestävyys?
Super Moto oli kyllä täydellinen. Harmi että ne pöllittiin edellisen pyörän mukana.

Burtissakin on sen verta pieni kontaktipinta keskellä asfalttiajossa ettei vaikuta niin kestävältä. Kuluukohan sileäksi helposti?

Mettis
19.04.2016, 08.44
Eikö todellakaan ole vielä oikeata vastausta annettu täällä? http://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-big-one-2016
Schwalbe Big One. On muuten nopeat.

Edit. Olihan tuo mainittu ja kulutuskestävyyttä pohdittu. Itsellä nyt noin 300 kilsaa alla ja vielä koskemattoman näköiset. Saa nähdä kun aletaan puhumaan tonneista..

Tuommoset eilen laitoin maastopyörään alle ja en ehtinyt kuin aivan pikkupätkän ajaa mutta kyllähän nuo tuntu rullaavan aivan pirun hyvin. Alko jotenki naurattaan, kun oli niin kevyttä menoa noinkin leveällä renkaalla😊
Paha epäilys on vaan, että eivät tule kestämään mutta aika näyttää.

orc biker
19.04.2016, 08.51
Eivät nuo tule paljon kestämään, koska yksinkertaisesti kulutuspintaa on niin vähän. Schwalbe itsekin lupaa niille vain 2/6 kestävyydestä. Luulisi nyt kuitenkin niillä jonkin tonnin ajavan.

Mankelist
29.04.2016, 15.43
Maastopyörään tarttis hyvin rullaava rengas jolla ajelen pääosin asfalttia, mutta olisi kiva käydä poluillakin. Nykyiset renkaat slicksit 7 v vanhat joista alkaa sepeli meneen läpi joten polut olleet vain haaveena nyt. 29" kumit siis. Talviajoon on omansa eli kevär_-syksy olisi ajoaika. Budjetti mahd. pieni. Mikä contin malli vaik crc kaupasta? Sori en osaa malleja linkata uudella kännyllä ...

Mankelist
30.04.2016, 18.30
Maastopyörään tarttis hyvin rullaava rengas jolla ajelen pääosin asfalttia, mutta olisi kiva käydä poluillakin. Nykyiset renkaat slicksit 7 v vanhat joista alkaa sepeli meneen läpi joten polut olleet vain haaveena nyt. 29" kumit siis. Talviajoon on omansa eli kevär_-syksy olisi ajoaika. Budjetti mahd. pieni. Mikä contin malli vaik crc kaupasta? Sori en osaa malleja linkata uudella kännyllä ...

Omaan kysymykseen liittyen:

http://www.wiggle.co.uk/continental-x-king-29er-mtb-tyre/

http://www.wiggle.co.uk/continental-x-king-racesport-29er-folding-mtb-tyre/

Siinä pari rengasta josta voisi valita. Miksi toinen maksaa kympin enempi? Onko pistosuojaus tms. paljon parempi?

jone1
30.04.2016, 18.33
Tyre Bead: wire / folding. Ei taittuvat ja toiset on taittuvat. Näkyy esim. painossa.

Mankelist
30.04.2016, 18.42
Kiitti, näköjään noin. Onko tuolla taittuvuudella jotain vaikutusta renkaan kestoon? Oon ekaa kertaa hommaamas maasturin kumeja ja on contiltaki niin monta eri mallia olemas ettei oikein tiedä mikä olis hyvä. Jos otan noin xking racesprortit, niin ei menne kauheesti pieleen?

jone1
30.04.2016, 18.46
Itellä ei tulis harrastepyörään mieleenkään laittaa muuta kuin folding.
Noi wired kumit on omiaan työmatkafillarissa. edit. Siis jos ei harrasta tempoilua työmatkalla (TMT) :-)

orc biker
30.04.2016, 19.40
Kiitti, näköjään noin. Onko tuolla taittuvuudella jotain vaikutusta renkaan kestoon? Oon ekaa kertaa hommaamas maasturin kumeja ja on contiltaki niin monta eri mallia olemas ettei oikein tiedä mikä olis hyvä. Jos otan noin xking racesprortit, niin ei menne kauheesti pieleen?
Tämän ketjun kontekstissa (asvaltti) menee hieman pieleen, mutta muuten oikein hyvä valinta. Yleensä parhaat renkaat ovat taittuvakylkisiä. Jos haluat enemmän painottaa asvalttia, niin ota Race King Racesport/Protection. X-king, trail king, speed king, race king, elvis (the king). Ei ole paljoa mielikuvitukseen käytetty aikaa noita nimetessä, helposti menee sekaisin.

Mankelist
30.04.2016, 23.57
Kiitti paljon. En viittiny avata uutta ketjua, niin aattelin laittaa tähän ketjuun, kun ajan paljon asfaltilla, mutta halu olisi käydä poluillakin pyörimässä, missä nykyinen keskeltä melko slicksi Kendan rengas ei toimi yhtään varsinkaan kostealla. Ja kahdet kiekot/renkaat eri ajoon ei oo nyt vaihtoehto.

Nana
01.05.2016, 14.39
Sinun on pakko valita kumpaa haluat korostaa, toimivuutta asfaltilla vai märässä metsässä. On sula mahdottomuus, että rengas voisi toimia loistavasti molemmissa.
Voit valita slicksin tai semi slicksin ja ajaa super varovasti märässä metsässä, valita märän kelin renkaan ja hyväksyä sen raskaus (ja nopea kuluminen) asfaltilla tai sitten teet kompromissin ja valitset renkaan, joka ei ole paras kummassakaan, mutta jolla pärjää molemmissa.
Jos ajat pääosin asfaltilla ei kyllä kannattane kovin kuvioitua valita. Siksi tuo Race-King on hyvä siellä, mutta märillä juurilla se on aika karsea, kuten mikä tahansa tuontyyppinen rengas.

En tiedä miksi 2:t renkaat eivät ole vaihtoehto, vaikka 2 täysin erityyppistä ajo-olosuhdetta/maastoa sitä on, mutta, kun renkaanvaihto kestää muutaman minuutin ja renkaita on hyvinkin edullisia, kannattaa miettiä onko mielekästä pyrkiä pärjäämään samalla renkaalla täysin päinvastaisissakin olosuhteissa (asfaltti vs märkä metsä).
Syyt, mitkä tekevät tällaisesta renkaasta https://i.ytimg.com/vi/cW__Y312HO4/default.jpg hyvän asfaltilla on samoja syitä, jotka tekevät siitä huonon märässä metsässä. Samoin ne syyt, joiden vuoksi tämäntyyppinen -v- maastorengas on hyvä märässä metsässä tekevät siitä aika huonon asfalttiajorenkaan.http://www.silverfish-uk.com/ImageHandler/31943/515/1000/0/

orc biker
01.05.2016, 15.26
En tiedä miksi 2:t renkaat eivät ole vaihtoehto, vaikka 2 täysin erityyppistä ajo-olosuhdetta/maastoa sitä on, mutta, kun renkaanvaihto kestää muutaman minuutin ja renkaita on hyvinkin edullisia, kannattaa miettiä onko mielekästä pyrkiä pärjäämään samalla renkaalla täysin päinvastaisissakin olosuhteissa (asfaltti vs märkä metsä).

Eihän tuossa renkaiden rumppaamisessa edestakaisin ole paljoakaan järkeä. Joko on tubeless, kuten toivottavaa on, jolloin siinä vaihtelussa ei ole mitään järkeä. Tai sitten on sisurit, mutta joita edes takaisin hinkatessa lisää puhkaisemisen todennäköisyyttä aika paljon. Eikä kukaan vaihda niitä muutamaan minuuttiin. Ensin pitää käydä renkaat varastosta tai muusta säilöstä, sitten etsiä pyörän korjausteline tai vähintään lehtiä tangon alle, jos kääntää nurinpäin. Siitä se vasta lähtee. Jos on tosi tiukka kumi/vanneyhdistelmä, niin tuo on helvettiä. Jos haluaa hifistellä jatkuvasti, niin kannattaa ostaa toiset kiekot. Turha tuollaiseen nysväämiseen on tuhlata ajamisen henkistä/fyysistä energiaa ja aikaa. Jos on kisa edessä, niin sitten kannattaa vaihtaa olosuhteisiin sopivimmat renkaat, mutta kuntoilijana... blääh.

Mankelist
01.05.2016, 15.45
Tarkoitus on siis ajella 5-10 km hyötymatkoja asfaltilla ja sama poluilla joten kompromissi on paras. Rengasjumppaan en siis ryhdy. Ei olla lähdössä mihkään kisoihin tällä fillarilla kiertää satoja kilometrejä ;)

Nana
01.05.2016, 15.52
Vaikka olisi miten tubeless niin slickki on slicki, eikä semmoisella ole kiva ajella limaisilla juurilla. Siihen on syy, että täällä on erikseen topikit asfalttirenkaille ja märän kelin renkaille, kun ne vain ovat hyvin erityyppisiä ja mikäli haluaa käyttää yksiä ja samoja renkaita molemmissa joutuu väkisinkin tekemään melkoistakin kompromissiä jonkin asian suhteen. Jos silti niin haluaa tehdä niin go for it, useimmat uskoakseni ihan ääriolosuhteisiin mieluummin valitsevat hieman erityyppiset renkaat. ja tässäkin tapauksessa ymmärtääkseni märässä metsässä ajo vähäistä ja asfaltti pääosassa, joten renkaita ei tarvitsisi vaihdella jokapäivä.
Sanoin tämän lähinnä siksi, että hlö oli jo itse todennut yhden semislickin ikäväksi märän metsän renkaaksi. Minusta ei vain ole syytä antaa ymmärtää, että joku toinen samanlainen olisi siellä hyvin toimiva.

Ei se renkaanvaihto kyllä kestä montaa minuuttia. Itselläni useimmiten käytettävät renkaat kaapin ylähyllyllä, senkun nappaa käteensä, kääntää pyörän matolla ympäri ja, mikäli sisuri käytössä, perusrenkaat itsellä ainakin irronneet hyvin helposti, ei mene kauaa kun renkaan vanteelle laittaa, heittää sisurin sisään, reunan kiinni ja ilmaa perään.

orc biker
01.05.2016, 15.56
Vaikka olisi miten tubeless niin slickki on slicki, eikä semmoisella ole kiva ajella limaisilla juurilla.

Pointti oli siinä, että kuka hitto vaihtaa renkaita yhden tai kahden parin lenkin takia toisiin, jos on litkut sisällä. Ei kukaan. Ja enemmän hyötyy siitä, jos ottaa vaikka sen pitävämmän isoilla nystyröillä olevan ja laittaa sen tubelessina kuin rumppaa kahta edestakaisin sisurin kanssa. Se vähän maastokelpoisempi kumi on silloin tubelesina yhtä nopea asvaltilla kuin se sileämpi sisureiden kanssa.

Nana
01.05.2016, 16.04
Niin no se on paljolti siitä kiinni haluaako hlö käyttää litkutettuja vai ei. Kaikki eivät halua. Ja itse ainakin jos ajaisin pääosin asfaltilla ja poikkeaisin vain metsään satunnaisesti valitsisin ihan maksimissaan Rocket Ron-tyyppisen renkaan, en yhtään isonappulaisempaa, sillä muuten alkaisi ottamaan pattiin niillä asfalttiajoilla ne nappulat ja niiden kuluminen.
Toisaalta jos haluaa tubelessia käyttää ja silti vaihtaa renkaita silloin tällöin itse valitsisin mahdollisimman nopeat vaihdettavat. Omalla ja käsittääkseni monen muun kohdalla tällaisiksi on osoittautuneet Spessun tlr-renkaat, joiden vaihtokaan ei yleensä kauaa vie. Tällaisiin ajoihin, mikäli 2 pitäisi valita ottaisin siis Fast Trakin ja GCn/Butcherin.

vihtis83
01.05.2016, 16.31
X-king on hyvä kompromissirengas. Omissa ajeluissa toimii hyvin, rullaa asvaltilla mukavasti työmatka-ajossa ja siirtymillä ja kuivalla kelillä poluillakin hyvät. Märällä kelillä juuret ja kivet on liukkaita noilla kumeilla. Tarkka malli taisi olla X-king racesport, ilmeisesti ovat black chili seoksella.

Tissiposki
02.05.2016, 18.56
Tuli vaihdettu Contin X-kingit Schwalben 2,35" Big Appleihin. Ajo on 99 prosenttisesti asfaltilla kurvailua. Näin parin kolmen lenkin jälkeen voin sanoa, että olen todella tyytyväinen renkaiden rullaavuuteen.

yannara
07.05.2016, 11.31
Mulla on ollut nyt aikaisemmin nämä X-king renkaat jotka ovat kuluneet ja pitäisi vaihtaa: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=67307;menu=1000,2,103,104; mid%5B4%5D=1;mid%5B210%5D=1;page=2;orderby=2

Ostanko samanlaiset vai olisiko jotain edullisempaa?

hcf
09.05.2016, 00.04
Mulla on ollut nyt aikaisemmin nämä X-king renkaat jotka ovat kuluneet ja pitäisi vaihtaa: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=67307;menu=1000,2,103,104; mid%5B4%5D=1;mid%5B210%5D=1;page=2;orderby=2

Ostanko samanlaiset vai olisiko jotain edullisempaa?


https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=39423;menu=1000,2,103,104

lansive
09.05.2016, 09.39
Jos asvaltilla tai hiekkateillä/ulkoilureiteillä ajaa niin Big Apple. Kuivalla kelillä pärjää vielä jonkin verran pahemmassakin maastossa.

Iglumies
09.05.2016, 11.21
Spessun Renegade toimii vielä jonkunverran maastossakin ja tiellä erinomaisesti.

Greycap
10.05.2016, 00.16
Vajaan kuukauden nyt Continentalin RaceKingeillä ajaneena totean senkin toimivaksi tarkoitukseensa. Ei ehkä aivan niin nopea kuin Renegade mutta varmasti kestävämpi ja ei ehkä ihan niin paljon pitoa suhteessa nopeuteen kuin Fast Trakissa mutta omaan makuun miellyttävämpi asfalttikaarteissa pyöreämmän profiilin takia.

Varmaa kyllä on että millään noista kolmesta ei pieleen mene, erot tulee enemmän makuasioista kuin mistään muusta.

Poy
12.05.2016, 16.40
Vajaan kuukauden nyt Continentalin RaceKingeillä ajaneena totean senkin toimivaksi tarkoitukseensa. Ei ehkä aivan niin nopea kuin Renegade mutta varmasti kestävämpi ja
Kaverilla on ollut 29" maastopyörässä muistaakseni tuo rengas ja viime vuonna se vaihtoi siihen jotain 4-6 sisuria. Tänäkin vuonna vaihtanut ja aikoi nyt vaihtaa uuden päälyrenkaan. Multa se niitä sisureita osti, kun tilasin joskus 10kpl sarjan. Kaveri tosin kulki aika paljon työmatka-ajoa pururataa pitkin, jonka pinnoite oli aika huono pyöränrenkaalle.

orc biker
12.05.2016, 16.53
Kaverilla on ollut 29" maastopyörässä muistaakseni tuo rengas ja viime vuonna se vaihtoi siihen jotain 4-6 sisuria. Tänäkin vuonna vaihtanut ja aikoi nyt vaihtaa uuden päälyrenkaan. Multa se niitä sisureita osti, kun tilasin joskus 10kpl sarjan. Kaveri tosin kulki aika paljon työmatka-ajoa pururataa pitkin, jonka pinnoite oli aika huono pyöränrenkaalle.
Siitä löytyy kunnolla pistosuojattu versiokin. Ei kannata ajaa millään keventelyrenkailla etenkään sisureilla. Oudolta tosin tuntuisi, jos silti pururadalla hajoaisi. Yleensä ne menevät kuitenkin lasinsiruissa kaupungilla tai vastaavan muotoiseen kiveen, joka sekin on kovan pinnan päällä.

Nana
12.05.2016, 19.16
Race Kingit on ehdottomasti 1 lempparirenkaistani kuivalla kelillä. Ainoa huono puoli on näissä RS-versioissa huono litkutettavuus. Asiaa minun kohdallani ainakin kevyenä kuskina paikkaa hieman se, ettei hajoamisia ole tapahtunut edes takarenkaalle ultralight sisurilla ajettaessakaan.
Sitten, kun joskus raaskin irroittaa Roron Cresteiltä ja laittaa tilalle Raran niin varmaan samalla tulee kakkoskiekoille vaihdettua Race King.

hannupolkija
13.05.2016, 08.54
Hei
Itse hankin Schwalbe Marathon Almotion 50-622. Olen todella pitänyt niistä ja niiden kevytkulkuisuudesta. Ohjautuvat hienosti ja antavat mielestäni täydellisen vasteen kallistuksissa. Kaksi kautta olen ajellut, eikä tappajasepeli ole vielä kyykyttänyt.

Nana
25.06.2016, 21.56
Jatkoa Xc-topikista, eli hakusessa kestävät urban assault-renkaat, kun nuo pieninappulaiset kevytrenkaat hajoilevat. Ideaali taitaisi olla jokin Supermoton tapainen, loistavaa jos siitäkin 27.5 versio.
Muitakin saa ehdotella.

Greycap
25.06.2016, 22.15
Tuosta ne edellisessä ehdottamani Super Moto-X:t https://www.bike24.com/p2101819.html

Voi löytyä paikallisestakin, ei mitään hajua kun täällä ei kunnollista paikallista edes ole. Ja kyllä, ne painaa aivan *piip*vetisti mutta kevyttä ja kestävää ei oikein pysty samaan pakettiin laittamaan.

Nana
25.06.2016, 23.27
Kiitos, harmi kun ovat lähes kaikki 27.5 wired. Mulla ei oikein tilaa wired-renkaille.
Big Ben olisi kanssa mielenkiintoinen. Tuo Big-One olisi myös, mutta se painaa kai vaan reilu 500g, joten lienee pakko unohtaa tähän tarkoitukseen.

tiaalto
26.06.2016, 08.59
http://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-almotion.html

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla

anzi666
26.06.2016, 09.05
Marathon Supremea saa 27.5 x 2.0 koossa. Taittuvat ja ohuet kyljet, mutta kuitenkin hyvin pistosuojattu. Mulla on 29-koossa tommoset, ainoa huono puoli on se että ovat alikokoiset.

Nana
26.06.2016, 13.36
Tuota Allmotionia eilen katselinkin ja se voisi olla hyvä.
Holy Rollereita yms ei taida löytyä 27,5.
Tuo Big Applen veikka Big Ben alkoi kiinnostaa.

tinke77
28.10.2019, 14.18
Nyt kun tuo 29" jäykkäperä on selkeästi suuntautunut käytössäni tuonne hiekka/asfaltti käyttöön, niin mikähän olisi hyvä rengastus tuohon käyttöön, kun tuo nappularengas on selvästikin turhan raju noihin ajoihin?

JackOja
28.10.2019, 14.26
... tuo nappularengas on selvästikin turhan raju noihin ajoihin?

Mikä tuo? Mikä siis nyt on alla? Ralliranea ehdotan... ja eikös tässä topicissa ole muitakin ehdotuksia.

tinke77
28.10.2019, 14.30
On toki ehdotuksia, ovat vaan jo jonkin vuoden takaa, niin ajattelin nyt nostaa aihetta josko olisi kehitystä tapahtunut vuosien varrella.
Tällä hetkellä alla Vittoria barzot, 29x 2.25

Goomikko
14.07.2022, 09.42
Taas on muutama vuosi vierähtänyt. Mikä olisi tänä päivänä asfaltilla hyvin rullaava 26" rengas maastopyörään. Vaimolla pyöräily 100% asfaltilla joten nappularenkaat on varmaan syytä vaihtaa paremmin rullaaviin kummeihin.

nure
14.07.2022, 11.17
^Jos halvalla haluu päästä niin DoubleFighter https://www.bike24.com/p2141402.html. SppedKing on hieno renkas mutta kallis ja enkä RaceKingiäkään väheksyisi vaikka onkin nappulat, kevyt ja nopea versiosta riippuen.

Goomikko
14.07.2022, 17.16
Halvalla ei saa hyvää joten pitäisköhän kokeilla Speed King renkaita. Hintaa tulee paikasta ja toimitus nopeudesta riippuen 130-150€. On nuo aika kalliit kun laittaa 30€ lisää niin saa autoon sarjan linglong kesärenkaita. No ei vertailla eri renkaita keskenään. Renkaan koko olikin 27.5”

Rawjunk
14.07.2022, 18.40
Halvalla ei saa hyvää joten pitäisköhän kokeilla Speed King renkaita. Hintaa tulee paikasta ja toimitus nopeudesta riippuen 130-150€. On nuo aika kalliit kun laittaa 30€ lisää niin saa autoon sarjan linglong kesärenkaita. No ei vertailla eri renkaita keskenään. Renkaan koko olikin 27.5”
https://www.bike-discount.de/en/continental-speed-king-racesport-27.5x2.20-folding

Onko nämä nyt samat?

Kuminauha
14.07.2022, 18.51
https://r2-bike.com/CONTINENTAL-Tires-Terra-Hardpack-275-x-200-50B-650-ShieldWall-TLR

Siitä halpa kokeilu. Itellä nämä 28" versiona gravelissa ja hyvin on toiminu sekalaisessa gravel/työmatka käytössä.

VesaP
15.07.2022, 09.51
Halvalla ei saa hyvää joten pitäisköhän kokeilla Speed King renkaita. Hintaa tulee paikasta ja toimitus nopeudesta riippuen 130-150€. On nuo aika kalliit kun laittaa 30€ lisää niin saa autoon sarjan linglong kesärenkaita. No ei vertailla eri renkaita keskenään. Renkaan koko olikin 27.5”

Contin SpeedKingit on nopeat maastopyörän renkaat asfaltille. Itsellä juurikin 26" maasturissa noi ja hyvin sillä satojen kilsojen lenkkejä vetää. Ainut että ovat aika kovat imemään kivensiruja ja lasinsiruja itteensä. Mutta toisaalta, mikäs rengas ei olisi. Itse tilasin pistosuojanauhat vielä ja ehkä kokeilen niitä jossain vaiheessa vielä myös SpeedKingien alla. Mutta kysymykseen mikä on hyvin rullaava nopea rengas asfaltille 26" maastopyörään vastaus on SpeedKing.

Jos vanne kestää kovempaa painetta myös niin Schwalben Kojak on sit toinen vaihtoehto. Ehkä vieläkin nopeempi mitä Speedking. Mutta ainakaan omaan hiilarivanteeseen ei saa niin kovia paineita laitettua mitä Kojakit vaatis. Mutta jos vaimollasi on metallivanteet, käynee nekin.

Edit: Ja eihän noi nyt mitään 150e maksa, max puolet siitä, postikuluineen, noi SpeedKingit.

Edit2: Oheisessa viestissä näkyypi miltä vauhtikingit näyttää pyörässä. Leveetä ja isoa möhköä on, mutta antaa helvetisti anteeksi kaikenmaailman teissä olevat reiät ja railot versus joku kapearenkainen. Ei niin nuukaa mistä ja miten ajaa, levee kumi menee pienten reikien yli smoothisti.

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44258-Kuva-py%C3%B6r%C3%A4si-ohjaamosta-ketju&p=3157450#post3157450

Goomikko
15.07.2022, 11.16
Edit: Ja eihän noi nyt mitään 150e maksa, max puolet siitä, postikuluineen, noi SpeedKingit.


Jos Suomesta löytyy niin laita linkkiä. Max 75€ kahdesta renkaasta postikuluineen kelpaa mulle.

VesaP
15.07.2022, 13.01
^Jos kerta tilata täytyy niin miksi et tilaa suoraan Saksasta Bike-Discountista (paketti perillä viikossa) tai Bike24:sta (paketti perillä huomenna klo 12 pintaan)? Ei, en tiedä Suomesta linkkiä mistä saa 75 eskolla posteineen tai ilman posteja.

Edit: Tai siis maanantaina klo 12 pintaan, nyt ku on perjantai eikä dhl lähetit (ainakaan täällä) tuo paketteja la/su.

Goomikko
15.07.2022, 18.24
^Jokaisella omat syyt mistä haluaa tilata. Näinä vaikeina aikoina mielellään sitä tukisi Suomalaista kauppiasta. Bike-Discount täysin tuntematon kauppa minulle ja Bike24:ssä ei edes ole saatavilla kyseistä rengasta ja jos olisi maksaisi ne reilut 80€ + toimituskulut. Pakko kaikki on tilata. Ei täällä reilun 80 000 asukkaan kaupungissa ole mitään. Renkaat on tilattu Suomesta hintaan 124€. Iso kiitos kaikille :)

kauris
15.07.2022, 20.28
Bike-discount kauppaa ei sinänsä kannata pelätä. On hyvin tunnettu ja pitkään pystyssä ollut saksalaiskauppa. Aivan verrattavissa Bike-components.de ja bike24 kauppoihin. Mutta hyvä jos pystyit tukemaan suomalaista kauppaa. Pyrin tähän itsekin jos hintaero ei ole mahdoton. Varsinkin jos saa haettua suoraan liikkeestä ja sovitettua (vaatteiden ym osalta). Mutta jos tyyliin renkaat on joka tapauksessa tilattava postitse ja hinta on esim 70 euroa vs 120 euroa niin raha lähtee Saksaan. Suomalaisista kaupoista hi5bikes on sellainen jossa valikoima on hyvä ja hinnat monesti aivan vertailukelpoiset.

Fillarifoorumilla keskusteltu kauppa vuodesta 2003 alkaen! Ja itse osallistunut keskusteluun ja tehnyt tilauksen vuonna 2005. Niin ne vuodet vierii.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?16645-Bike-discount

nure
15.07.2022, 22.05
https://www.bike-discount.de/en/continental-race-king-2.2-performance-tlr-26x2.2-folding-tyre Kannata noista hinnoista vinkua ja tuohon kymppi postikuluja päälle... Reilu viidenkympin kauppa!

Goomikko
15.07.2022, 22.33
Olen pahoillani jos vinguin. Yritin keskustella. Ei paha hinta 50€ jos on Race Kingejä ostamassa tosin nuo renkaat saa Suomesta halvemmalla.

Antsa41
16.07.2022, 01.50
Muistaakahan nyt, että RaceKingeistä on olemassa neljä eri versioita, jotka poikkeavat toisistaan:

- Vaijerikylkinen versio, jota saa saksalaisista nettikaupoista reilulla kympillä - hintaisekseen hyvä, mutta ei todellakaan mikään huippurengas
- Nuren yllä linkkaama PureGrip-seosta käyttävä Performance-malli - hyvin suojattu, mutta muuten keskimääräinen maastorengas (valmistajan nettisivut taitavat tuntea tämän ShieldWall-nimellä)
- Protection-malli, joka käyttää parempaa BlackChili-kumiseosta - erittäin hyvin suojattu ja hyvin rullaava rengas, joka on myös pyörämatkaajien suosiossa
- RaceSport-malli, joka käyttää myös BlackChili-seosta - kisarengas, joka on näistä parhaiten rullaava ja kevein, mutta hieman huonommin pistosuojattu

Näin yleisesti ärsyttää suuresti, että foorumilla keskustellaan RaceKingeistä erittelemättä tarkemmin malliversiota.

nure
16.07.2022, 08.58
Koomikko, laita linkki halvempiin, varmaan usea olis kiinnostunut. Itse RaceSporttia ja Protectionia käyttänyt vyosia, 26" työmatkapyörässa taisi mennä kaksi sarjaa ja omasta mielestä hyvin kestävät moisessa käytössä.

TERU
16.07.2022, 09.25
Mulla on suoratankoisessa 26 tuumaisessa täysjäykässä Race King 2.2 Supersonic taittuvakylkisenä ja näillä ajaa siihen kuin kahdella kapeampirenkaisellakin fillareilla tieajoakin.
Ei tarvi kovia paineita eikä näytä herkäsi puhkovan sisureita. Hauska ajaa vaihteeksi.

Kanuuna
16.07.2022, 11.20
Jos katsoo maastorengasta maantieajoon, kannattaa kiinnittää huomiota myös seoksen kovuuteen. Aspenit on kulunut velipojan _maastopyörämaantiekäytössä_ julmetun nopeasti. Että ehkä itse katsoisin jotain hypridi-/maantiemäisempää rengasta asvaltille, vaikka alla olisikin maastorunko.

TERU
16.07.2022, 12.08
Just kotiuduin aamun lenkiltäni noilla Supersoniceilla ja satuin tarkistamaan takarenkaan kuluneisuuden, ei merkkiäkään kulumisesta vaikka on tällä jo ajettu.
Kapea maantierengas kuluu nopeammin, ma luulen.

Kanuuna
16.07.2022, 22.45
^Eli kumiseoksissa on suuria eroja. Tai sitten reidessä. Täytyy laittaa kuva muutaman sata kilsaa (asvaltilla) ajetusta Aspenista, kunhan kerkiän. On meinaan kulahtanut äkkiä arvaten milli pois. Ja kun Aspenin kuvio ei kokonaisuudessaankaan kauhean korkea ole, niin tuo on jo merkittävä.

TERU
17.07.2022, 08.46
Reisissä ei mitään vaikutusta asiaan, rimpulat ovat joten kumiseoksen piikkiin menee.

Oli muinoin krossarin alkuperäiset renkaat, jotka olivat pemeään maastoon tarkoitetut ja samoilla reisillä nuo ajo nopeasti sileäksi ja rätit pian näkyivät kulutuspinnasta. Eivät kestäneet asfalttitahkoa. Eri pyöräkin tuossa ajossa oli.

nure
17.07.2022, 09.23
^ Joskus aikoinaan ajoin Contin Twister Supersoniceilla, yhdet keveimmistä ja nopeimmista kovalla/asvaltilla mutta eivät kestäneet edes yhtä kevät kautta.