Näytä tavallinen näkymä : Pyöräilyn uutisointi maailmalla
Aloitetaan Ranskasta. Ranskassa käynnistetään kokeilu, jossa maksetaan pyöräilystä töihin 25 senttiä/km.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/06/02/ranska-kaynnisti-kokeilun-maksaa-pyorailysta-toihin/20147782/304
Suomessa voi laittaa verovähennyksiin jos käyttää pyörää työmatkoihin. 89€ voi vähentää. Tosin kilometrit ei vaikuta määrään.
El-Carpaso
06.06.2014, 07.10
Polkupyörän verovähentäminen on kyl yks juttu missä suomi vois petrata. Verrattuna autoon tai mihinkään on vähän turhan matala luku. Kuitenkin kyseessä on tulonhankkimismeno/väline eikä 89e osteta fillariin kovin monta kuluvaa osaa. Yhden renkaan ja ketjun.
Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
ptaipale
06.06.2014, 07.40
Tosin, jos fillarilla töissä käynnistä on oikeasti enemmän menoja kuin 89 €, niin kuiteilla ne kait saisi vähentää kokonaan tulonhankkimisvähennyksenä? Ainakin jos kustannus ei ylitä julkisen liikenteen kustannusta.
Tullut koskaan ovetetuksi? Itellä ollu pari kertaa lähellä ..
http://grist.org/list/heres-an-astonishingly-simple-trick-that-could-keep-you-from-killing-a-cyclist/
http://www.mymodernmet.com/profiles/blogs/sam-polcer-preferred-mode-new-york-bike-style
How and why bicycle deaths happen in the U.S. Driver error contributes to way more deaths than cyclist error.
http://www.vox.com/2014/5/22/5738626/how-and-why-bicycle-deaths-happen-in-the-us
http://www.wired.com/2014/06/a-new-bike-lane-design-that-could-make-biking-more-popular-and-save-lives/
Hyötypolkija
19.06.2014, 22.40
How and why bicycle deaths happen in the U.S. Driver error contributes to way more deaths than cyclist error.
http://www.vox.com/2014/5/22/5738626/how-and-why-bicycle-deaths-happen-in-the-us
Joo mutta ei kosketa Suomea. Kysykää vaikka Autoliiton möhömahoilta.
ptaipale
19.06.2014, 22.58
Mitä auttaa Autoliiton ihmisten nimitteleminen möhömahoiksi? Alkeellista.
Itse juttu on sikäli mielenkiintoinen, että se näyttää miten erilainen tilanne on Suomessa. Amerikassa ylivoimaisesti yleisin pyöräilijän kuolonkolarityyppi (40 %) on se, että takaa tuleva auto tulee päälle. Suomessa se taitaa olla huomattavan harvinainen, kiitos niiden paljon parjattujen scaft-pyöräteiden joissa fillariliikenne on erillään ajoradasta.
Hyötypolkija
19.06.2014, 23.08
Mitä auttaa Autoliiton ihmisten nimitteleminen möhömahoiksi? Alkeellista.
No autoliitolla on niin alkeellista kommentointia, että ei selvästi auttaisi mikään muukaan. Että ihan vaan huvikseen nimittelen. Tietävät läskipäät tasonsa, kun varmasti niin ahkerasti fillarifoorumia lukevat, että mitä meistä nyt sielläkin ajatellaan...
ptaipale
20.06.2014, 00.16
Entä mitäpä sanot, möhömahoiksi nimittelyn lisäksi, siihen että juttu todellakin osoittaa että Suomen fillarionnettomuudet ovat merkittävästi erilaisia?
kuovipolku
20.06.2014, 08.58
Itse juttu on sikäli mielenkiintoinen, että se näyttää miten erilainen tilanne on Suomessa. Amerikassa ylivoimaisesti yleisin pyöräilijän kuolonkolarityyppi (40 %) on se, että takaa tuleva auto tulee päälle. Suomessa se taitaa olla huomattavan harvinainen, kiitos niiden paljon parjattujen scaft-pyöräteiden joissa fillariliikenne on erillään ajoradasta.
Silkkaa mutua, mutta voisin kuvitella että ero johtuu pikemminkin siitä että Yhdysvalloissa pyöräillään (sekä työmatka- että harrastustarkoituksessa) huomattavan paljon meikäläisittäin katsoen isojen, suorien ja suurinopeuksisten teiden varsilla - eli teillä joilla autoilijoilla on kohonnut taipumus ja todennäköisyys epähuomiossa tai muusta syystä ajautua pientareelle ja törmätä sillä ajavaan pyöräilijään. Kun taas meillä ajetaan, Gott sei Dank, hyvin paljon pienehköillä ja kapeilla teillä joilla autoilijat pysyvät kaikesta huolimatta paremmin hereillä ja isoilla suurilla teillä joudutaan ajamaan vain siellä missä pyöräilijöitä on vähemmän ja liikenne vähäisempää.
Edelleen pelkkää vaikutelmaa satunnaisesti tavatuista uutisista pyöräilijäkuolemista, mutta Espanjassa tilanne näyttäisi muistuttavan tältä osin enemmän Usaa kuin Suomea: ison, suoran tien pientareella ajavan pyöräilijän tai porukan päälle ajaa takaapäin kaistaltaan harhautunut auto. Syy yleensä se tavallinen.
A case in point: Kataloniassa "Multa de 1.080 euros para el conductor que mató a dos ciclistas" eli 1080 euron sakot kuljettajalle joka tappoi kaksi pyöräilijää uutisoi El Pais (http://ccaa.elpais.com/ccaa/2014/05/14/catalunya/1400068773_581609.html).
Auton takapenkillä ollut reppu jossa oli mm. läppäri kaatui ja putosi, mistä syntynyt ääni sai 21-vuotiaan kuljettajan huomion siirtymään pois liikenteestä 2-3 sekunniksi, jolloin hänen autonsa ajautui neljän pyöräilijän ryhmän päälle. Kaksi kuoli, kaksi loukkaantui. Syyttäjä vaati neljän vuoden tuomiota törkeästä varomattomuudesta ja kuolemantuottamuksesta. Oikeus katsoi ettei varomattomuus ollut törkeää, kuljettaja ei ollut ajanut ylinopeutta, ei ollut alkoholin vaikutuksen alainen eikä ollut kääntänyt katsettaan kuin pariksi sekunniksi yllättävän äänen takia. Lisäksi hänellä oli ollut ajokortti vasta kuuden kuukauden ajan ja hän ajoi isoisänsä autoa johon hän ei ollut tottunut. Oikeus tuomitsi hänelle sakkoja 180 x 6 euroa, koska hän oli opiskelija jolla ei ollut ansiotuloja.
Hyötypolkija
20.06.2014, 10.34
Entä mitäpä sanot, möhömahoiksi nimittelyn lisäksi, siihen että juttu todellakin osoittaa että Suomen fillarionnettomuudet ovat merkittävästi erilaisia?
No jos Autoliiton hemmot näin sanoisi tarkoituksenaan käsien pesu vastuun siirtämiseksi pyöräilijöille, toteaisin varmaan, että who cares. Niiden juttuja ei kannata vakavasti ottaa, joten mahdollisesti pätevätkään lausahdukset ei tartu. Varmaan jonkun meriselityksen ne keksisi siihenkin tosiasiaan, että 25tkm/vuosi autolla ja 5tkm/vuosi fillarilla liikennesääntöjä hyvin noudattaen liikkumalla vaaratilanteita syntyy noin suhteessa 100:1, kun vastapuolella törppöilee auto : pyörä.
Siksi ei kiinnosta niiden kommentit yhtään. Uskottavuus meni jo.
muoks: Sinänsä uskon kyllä, että eroja on, koska meillä on paljon pyöräteitä. Jenkeillä ei ole aina edes jalkakäytäviä. Mutta käytäntö on opettanut, että täällä varmasti kelvien jatkeille jyräävät autoilijat "parantavat" suhdetta roimasti. Toki noissa ei ehkä kuole sentään niin paljon pyöräilijöitä kuin maantiellä perään jyräämällä. Vihanneksia ja muita "pikkujuttuja" ei lasketa. Lommojakin syntyy pyhiin peltilehmiin. Siitä Autoliitto voisi olla vielä enemmän huolissaan.
http://road.cc/content/news/121444-24-million-doored-cyclist-run-over-van
$2.4 million for doored cyclist over run by van.
kuovipolku
21.06.2014, 20.28
Sveitsissä pyörät mahtuvat hyvin postiauton kyytiin sillä niitä varten on erikseen peräkärry johon mahtuu viisi pyörää. Graubündenissa on koekäytössä kaksikerroksinen malli johon mahtuu 5 + 5 + 5 pyörää. Raskaammatkin alamäki- tai sähköpyörät nousevat ylätasolle nopeasti eikä lastaukseen tärväänny aikaa sillä apuna on hydraulinen nostin.
http://velojournal.ch/assets/images/news/2014/bike-porter.jpg
http://www.velojournal.ch/vj-online/nachrichten/2014/doppelstock-huckepack.html
Jami2003
23.06.2014, 09.06
http://www.talouselama.fi/uutiset/vireilla+on+polkupyora+ilman+satulaa++tassa+on+sen +juju/a2254501?service=mobile&page=1&fullsite=true
Kuulostaa "mielenkiintoiselta". Olis kiva nähdä kuva :)
http://www.talouselama.fi/uutiset/vireilla+on+polkupyora+ilman+satulaa++tassa+on+sen +juju/a2254501?service=mobile&page=1&fullsite=true
Kuulostaa "mielenkiintoiselta". Olis kiva nähdä kuva :)
No Googlella olisit itsekin varmaan löytänyt, mutta tästä nyt ainakin voi katsoa: http://www.gizmag.com/flying-rider-bicycle/32562/
maalinni
23.06.2014, 09.46
Vaikuttaapa tosi turvalliselta.
Jami2003
23.06.2014, 18.48
Juupa juu. Onkohan keksijä itse kova pyöräilemään. Mitenköhän painopisteen vaihtelut jne tapahtuu kun roikutaan keinussa. Ja varsinkin olisi kiva nähdä niitä vertailu tuloksia jos kerran tehoa on 10% enemmän.
Pyörällä ja autolla
29.06.2014, 23.20
Ylen tv-uutisissa katsaus Köpiksen pyöräilykulttuuriin (ajassa 2:50 - 5:18). http://areena.yle.fi/tv/2190974
ptaipale
01.07.2014, 22.14
Saksan poliisi sakotti yksikätistä pyöräilijää, koska tämän pyörässä oli vain yksi jarru. Mies valitti syrjinnästä, sakot sitten peruttiin.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/germany/10939120/One-armed-German-man-fined-for-having-only-one-handbrake-on-his-bicycle.html
http://gizmodo.com/why-bikes-make-smart-people-say-dumb-things-1601280182
Lance Armstrongin nykykuulumiset:http://www.esquire.com/features/lance-armstrong-interview-0814?src=soc_fcbks
Netherlands unveils world's first solar bike lane - Maailman ensimmäinen aurinkopaneeleilla päällystetty pyörätie:
http://www.bbc.com/capital/specials/protection-now/environment/netherlands-unveils-world-s-first-solar-bike-lane_a-35-334.html
Pyöräily on tulevaisuuden ala: Europe's cycling economy has created 650,000 jobs (http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2014/nov/12/europes-cycling-economy-has-created-650000-jobs). (The Guardian)
Toivottavasti ei viranomaiset nää tätä .. älyhattu johon sais vaikka rekkarin fillarille
http://www.dailytelegraph.com.au/newslocal/north-shore/smart-hat-could-be-the-answer-to-cyclist-registration-councillor-says/story-fngr8h9d-1227121392639
Täydellisessä Lego -kaupungissa on myös täydelliset Lego-pyörätiet (http://www.peopleforbikes.org/blog/entry/how-does-a-movement-know-its-winning-when-it-shows-up-in-a-lego-design-book). En mä vaan osannut lapsena rakentaa yhtä fiksusti.
Skidejä pyöräkyytiin
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/cykel-buss-cykelbuss
How the Danish Cooperated to Build a Bicycle Superhighway
http://www.citylab.com/commute/2014/11/how-the-danish-cooperated-to-build-a-bicycle-superhighway/382982/
Briteissä tulevana keväänä kouluissa kampanjaviikot pyöräillä mahdollisimman paljon kouluun.
(Meanwhile in Finland: Oman perikunnan koulu syksyllä kielsi tulemasta pyörällä kouluun..)
http://www.cyclingweekly.co.uk/news/latest-news/schools-cycling-challenge-148120
Ei varsinaista uutisointia, mutta Top Gearin 22. kauden ensimmäisessä jaksossa järjestettiin taas kaupunkikilpailu kaupunkiauton (Renault Twizy), pienen ilmatyynyaluksen, polkupyörän ja julkisen liikenteen kesken. Kilpailu eteni Pietarin laitamilta kohti keskustaa.
Ja sitten se paljastusosuus, jos joku haluaa tuota kisan kulkua jännätä itse;
R. Hammond lähti liikkeelle Pinarello Dogma Dura-Ace Di2:lla, jonka mälläsi ratikkakiskoilla kyljelleen -> kuskille ei suurempia vammoja mutta pyörästä takavaihtajan korvake poikki. Siitä jatkettiin sitten lainaamalla Meridan maasturi ohi ajaneelta nuorukaiselta. Lopulta Renault voitti, ilmatyynyalus oli toinen ja pyörä täpärästi kolmas. Tosin kilpailussa annettiin ymmärtää että julkinen liikenne olisi saattanut olla selvästi nopein vaihtoehto, mutta sitä ei käytetty tehokkaasti.
Munarello
26.01.2015, 16.43
Jos sitä joku ei vielä ole tajunnut, niin ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä Top Gearissa sanotaan. :)
Afghanistan's women's cyclists: The world's most unlikely sports team?
http://www.bbc.com/news/world-asia-31311887
Parikyt mailia baanaa Lontooseen http://grist.org/cities/london-is-building-europes-longest-bike-superhighway/
Ei nyt sinänsä pyöräilyuutinen, mutta kyllä näköjään paatunut automieskin joskus sotkee [emoji106]
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1427343713243.html
iLuurilla tapatalkista
Alottelia-14
26.03.2015, 20.32
Ja vielä ilman kypärää! :D
Göteborgissa aiotaan käyttää yli 3 mrd kruunua pyöräilyn edistämiseen.
http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.2669676-sa-ska-cyklingen-trefaldigas-i-goteborg/
Epäreiluu .. muistelen että tuolla oli kymmenen vuotta sitten kivempi ajella kuin täällä nyt ..
kuovipolku
06.04.2015, 22.30
Toisaalta viime vuoden puolella Svenska Dagbladet (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/cyklister-allvarligt-skadade-av-daliga-cykelvagar_39393) uutisoi että onnettomuudet joissa pyöräilijä loukkaantui "allvarligt" tai "invalidiserande" olivat lisääntyneet huomattavasti, 1800 vuonna 2012 ja 2200 vuonna 2013, t.s. pyöräilijät olivat tavoittaneet autoilijat vaikka jälkimmäisiä oli liikenteessä enemmän.
Kahdeksassa tapauksessa kymmenestä onnettomuudessa ei ollut pyöräilijän lisäksi toista osapuolta ja näistä yhden ajoneuvon onnettomuuksissa 44 prosentissa syynä oli tien/pyörätien huono kunnossapito. Sikäläinen Trafikverket selvittikin tilannetta kuudessakymmenessä vähintään 40000 asukkaan kunnassa ja vain yhdeksässä kunnossapidon laatua voitiin pitää hyvänä. Tavoitteeksi onkin asetettu että vuoteen 2020 mennessä 70% kunnissa päästäisin tähän.
PS Göteborgissa lukijapalaute on osin suomalaisille hyvin tuttua: "Tre miljarder skattekronor till cyklismen i Göteborg. Behövdes de inte bättre till barncancerforskning och äldrevården?"
The Washington Post:
Don't make bicyclists more visible. Make drivers stop hitting them. (http://www.washingtonpost.com/posteverything/wp/2015/04/15/dont-make-bicyclists-more-visible-make-cars-stop-running-them-over/)
20 fillariystävällisintä kaupunkia .. eipä yllätä ettei Suomesta ole yhtään.
http://www.wired.com/2015/06/copenhagenize-worlds-most-bike-friendly-citi
100 km/h - Maglev-junan tekniikka tuli nyt polkupyörään (http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/2015-06-05/100-kmh---Maglev-junan-tekniikka-tuli-nyt-polkupy%C3%B6r%C3%A4%C3%A4n-3322635.html)
Millainen toi oikein on :rolleyes:
Sinewave
05.06.2015, 09.40
Laitoin saman uutisen tuonne suomi-ketjuun, vaikka tännehän se olisi paremmin kuulunut. Firman sivuilta löytyi kuva protosta:
http://www.carbofibretec.de/images/download/velocite.jpg
http://www.carbofibretec.de/en/news
Millainen toi oikein on :rolleyes:
Ainakin olis voitu lainata alkuperäisen artikkelin kuvaa aiheesta tai vähintäänkin mainita, ettei kuvan tavallinen Focus liity aiheeseen millään tavalla :D
Mutta. Mikä siinä oikein leijuu?
Sinewave
05.06.2015, 09.47
Ei taida leijua mikään. Takakiekon ulkokehällä oleva moottori = Maglev tämän artikkelin mukaan.
kolistelija
05.06.2015, 09.52
Onneksi on tehomittarikammet!
Kappas, 500W moottorilla 100 km/h! Tehomittaria tarvitaan kai muistuttamaan kuskia polkemaan puuttuvat 4000W.
Ei taida leijua mikään. Takakiekon ulkokehällä oleva moottori = Maglev tämän artikkelin mukaan.
Vähän yskähdellenhän tuo uutinen on käännetty, mutta sanoma lienee kuitenkin mahdollista lukea tuosta suomen kielisestäkin jutusta. Juttu väittää jotain tekniikkaa lainatun Maglev-junasta ja tuo moottorin toteutushan se tietenkin on.
Mielinkiintoista tässä on se, että onko tuossa toteutuksessa potentiaalia? Millainen tuon hyötysuhde on. Sinänsähän tuo rakenne on mainio kestävyyden kannalta. Kuluvia osia ei ole. Ketju ja pinnat eivät kuormitu laisinkaan.
ptaipale
22.06.2015, 23.29
Lontoossa on trendinä, että naispyöräilijät jäävät maansiirtokuorma-auton alle. Nyt jo seitsemän kaupungissa tänä vuonna kuolleesta kahdeksasta pyöräilijästä on kuormurin alle jääneitä naisia:
http://www.standard.co.uk/news/london/cyclist-seriously-injured-after-being-hit-by-tipper-truck-at-bank-junction-in-the-city-of-london-10335683.html
Opittavaksi tästä lähinnä se, että pyöräkaistat erittäin tiiviissä kaupunkirakenteessa EIVÄT ole hyvä idea pyöräilijöille, vaikka jotkut kampanjoivat niitä Suomeenkin.
kuovipolku
23.06.2015, 00.09
"The woman is the eighth cyclist to die on London’s roads so far this year. Six of the victims have been women and seven deaths have involved lorries." Kaikki kuorma-autot eivät ole olleet raskaita kippilava-autoja,
Useimmissa tapauksissa kuorma-auto on ohittanut pyöräilijän ja kääntynyt vasemmalle tai pyöräilijä on ajanut pysähtyneen tai ruuhkassa hitaammin liikkuneen kuorma-auton sivulle ja kuorma-auto on kääntynyt vasemmalle.
Reflektioita: naisten hämmästyttävän suuri osuus voi olla pelkkä tilastollinen kummajainen tai voi olla että naispyöräilijät eivät jostain syystä tunnista vaaraa yhtä hyvin kuin miehet. Mitä tulee pyöräkaistoihin, voi olla että niiden toteutuksessa on Lontoossa jokin rakenteellinen, kenties sikäläisiin risteyksiin liittyvä rakenteellinen ongelma, joka ei välttämättä toistu Helsingissä.
"The incident comes two years after the City of London Corporation agreed to implement new road safety measures for pedestrians and cyclists at the Bank junction.
The corporation admitted that the junction, a meeting point for six major roads, was a hotspot for collisions involving cyclists."
El-Carpaso
23.06.2015, 07.39
Musta tuntuu että noi Lontoon riskialttiit pyöräkaistat on toteutettu varsin huonosti. Pyöräkaistalla pitäisi olla yleensä tasku risteyksissä, eikä pitäisi olla millään muotoa mahdollista pyöräilijälle jatkaa suoraan kun autot kääntyvät fillarin käyttämän vektorin yli. Tämähän on jo Suomessakin havaittu ongelma kevyen liikenteen väylillä. Jos annetaan mahdollisuus kääntyä takaviistosta tulevan eteen, niin sehän tehdään. Lisäksi kun ihan vieressä oleva pyöräkaista saattaa kuormurille olla vielä kevyen liikenteen väylää pahemmin kuolleessa kulmassa on soppa selvä.
Jos löytyy parempi ketju keskustella pyöräkaistoista vs. pyöräteistä ja muusta pyöräliikenteen suunnittelusta, niin ohjatkaa vaan jatkot sinne.
Tulin juuri lomalta Kööpenhaminasta ja mietin vaan siellä olevia pyöräkaistoja. Kööpenhaminassahan siis pyöräväylän ratkaisuna on jotain sellaista mikä Suomen tieliikennelain mukaan ei ole pyöräkaista mutta ei myöskään pyörätie. Mikä se siis on? Kööpenhaminassa se pyöräväylä on muuten kuin pyöräkaista paitsi se on linjaosuuksilla erotettu autokaistoista erittäin matalalla reunakivellä, joka tuo kuitenkin tasoeron mukaan. Toisaalta taas risteyksissä autokaistat ja pyöräkaistat ovat samassa tasossa. Oikealle kääntyvät autot usein laitetaan samalle kaistalle kuin suoraan menevät pyörät. Kaikki tehdään tiemaalauksilla eli liikennemerkkejä ei noiden merkitsemiseen käytetty. En tiedä oliko edes olemassa noille liikennemerkkiä. Kaistan tavoin ne toimivat siten, että olivat siis aina yksisuuntaisia ja ne menivät uloimpana jalkakäytävän vieressä. Mikäli autoille oli kadulla taskupysäköintiä, niin se taskupysäköintijono oli auto- ja pyöräkaistojen välissä. (ideana siis: "Pysäköidyt autot suojaavat pyöräilijöitä").
Jos luetaan Suomen tieliikennelakia niin pyörätie on aina pyörätien liikennemerkillä merkitty. Pelkällä tiemaalauksella ei voida tehdä pyörätietä. Pyörätien yksi- tai kaksisuuntaisuuden merkitsemiseen ei ole tapaa. Pyöräkaista taasen on aina yksisuuntainen, kuten kaistat muutenkin ovat. Suomen tieliikenneasetuksessa määritellään millaista maalausta (ja vain maalausta, ei siis tasoeroa ja kiveä) käytetään autokaistojen ja pyöräkaistojen välissä. Siksi ymmärtääkseni Suomessa Kööpenhaminan (tai Hollannin) pyöräväyläratkaisun kopioiminen infraan on aikamoinen juridinen sirkustemppu. Ilmeisesti ne pitäisi tehdä pyöräteinä ja merkitä sitten liikennemerkeillä, ja perustaa oikeuskäytäntöön ilman selvää pykälää, että ne ovat yksisuuntaisia.
Kuitenkin kun pyöräkaistoja dissataan turvallisuusnäkökulmasta, niin minusta ongelma on se, että siinä välissä ei saa olla kiveä ja eritasoratkaisua. Risteyksessä kun pyörät kannattaa viedä autojen sekaan. Se on turvallisinta. Ja kyllä minä kutsuisin noita Kööpenhaminan ratkaisuja mieluummin pyöräkaistoiksi kuin pyöräteiksi.
Kyllä noita yksisuuntaisia pyöräteitä voidaan suomessakin juridisesti tehdä, mutta kuten mainitsit, ei sen juridinen puoli on yhtä hyvissä käsissä kuin pyöräilyn säännöt yleensäkkin, eli ilman täsmällistä ohjeistusta ja asiat pitää tulkita epäsuorista viittauksista laissa. Suomesta kyllä taitaa puuttua sallittuja merkintätapoja selkeyttämään fillarin paikkaa tiellä, ja esimerkiksi yksisuuntaisen pyörätien merkintätapa on erittäin hankala joka myös heijastaa yleistä pyörätien merkintätavan ongelmaa: kyltin puuttumisen toteaminen on paljon aikaa vaativa tehtävä, ja kyltin puuttuminen on erittäin virhealtis joka taas aiheuttaa helposti sekavia ja vaikeasti ymmärrettäviä reittejä. Myös suomen tieliikennelain poikkeus wienin sopimuksesta jossa pyöräilijä väistää kaikkia muita tullessaan ajoradalle (ellei muuta osoiteta, tai autoilija kääntyy) tuottaa erittäin vaarallisen riskin tilanteissa jossa osapuolet joutuu nopeasti tulkitsemaan että onko pyöräilijä pyöräkaistalla vai pyörätiellä, tai muuten ajoradalla.
Mutta kyllä suomessa on paljon parannettavaa myös pyörätien rakennusohjeissakin. Laki sallii tosiaan yksisuuntaiset pyörätiet, ja jos ne olisi yleisiä, ne ymmärrettäisiin helpommin. Jo nyt voisi lakia myös tulkita niin että pyörätie voitaisiin merkitä kielletty ajosuunta-merkein toisesta suunnasta, ja yksisuuntaisen merkkejäkin käyttää. Jo pelkästään että tehtäisiin erotettuja pyöräteitä auttaisi monessa paikassa paljon että jalankulkija harhailisi harvemmin kävelytiellä. Ei lait myöskään käsittääkseni estä tekemästä katukivetöntä suoraa pyörätietä, toisin kuin espoon ohjeet taitaa opastaa tekemään (risteyksessä pyörätien jatke taitaa olla opastettu menemään 5m päästä risteyksestä tjsp). Yksi hyvin yleinen ongelma, eli huono näkyvyys ei pitäisi myöskään olla lailla estettyä, mutta koska ohjeissa tai laissa ei oteta kantaa pyörätien näkyvyyksiin, niin osa toteutuksista on koristeltu vaarallisesti. Ei laki estä paljon nykyistä parempaa infraa, mutta se voisi kyllä joissakin kohtaa tehdä asiat helpommin tulkittavaksi.
Pyörällä ja autolla
24.06.2015, 17.36
Helsinkiin ollaan rakentamassa tasoeroteltuja pyöräkaistoja muutamaan kohtaan, joten kyllä ne Suomessakin tunnetaan ja pyöräkaistan nimitystä niistä suunnitelmissa käytetään
Hääppönen
24.06.2015, 22.50
Helsinkiin ollaan rakentamassa tasoeroteltuja pyöräkaistoja muutamaan kohtaan, joten kyllä ne Suomessakin tunnetaan ja pyöräkaistan nimitystä niistä suunnitelmissa käytetään
Hienoa. Meikäläisten tasoeroteltujen pyöräkaistojen ongelmaksi vaan saattaa tulla luminen talvi kunnossapidon kannalta. Peukkua hankkeelle. Ongelmat on tehty ratkaistaviksi. :)
Istuminen vaarantaa terveytesi! Ei tällä varmaan metsäpoluille mennä, mutta muuten varmasti mukava laite: http://www.viikonloppu.com/?p=87154
Pariisissa sallitaan pyöräilijöiden kääntyä oikealle vaikka liikennevalo näyttäisi punaista sekä punaisia päin ajo t-risteyksessä, kun matka jatkuu suoraan.
http://www.cyclingweekly.co.uk/news/latest-news/cyclists-in-paris-are-now-allowed-to-jump-red-lights-181510#eQVqBjHhaRfwVEfR.99
https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/2/2015/07/84147912_84147911.jpg
E-Cruiser
09.07.2015, 18.20
Mielinkiintoista tässä on se, että onko tuossa toteutuksessa potentiaalia? Millainen tuon hyötysuhde on. Sinänsähän tuo rakenne on mainio kestävyyden kannalta. Kuluvia osia ei ole. Ketju ja pinnat eivät kuormitu laisinkaan.
Magneettien etäisyys staattoriin täytyy säilyä suht vakiona. Tuossa ratkaisussa ei saa vanne liepata yhtään. Jos vanne vähänkin heittää, niin ei toimi. Asettaa vanteelle kovat vaatimukset, ja rihtaus täytyy säilyä täydellisenä kaikissa olosuhteissa. Pinnavanne oikeastaan huono ratkaisu tuohon, vaatii jäykän valuvanteen.
Pyörällä ja autolla
13.07.2015, 16.54
http://www.iltasanomat.fi/muutlajit/art-1436769471808.html
Kolari paljasti kivessyövän – pyöräilytähti vetäytyy Ranskan ympäriajosta
sepeteus
14.07.2015, 12.21
Tiedätkö mitä tarkoittaa #quaxing (http://momentummag.com/quaxing/)? En minäkään aiemmin tiennyt, mutta onkin näemmä hyvin tuttua puuhaa monille pyörän päällä viihtyville.
Eli yksi esimerkki siitä, mitä jokin sosiaaliseen mediaan kirjoitettu hieman harkitsematon lausahdus voi käynnistää...
"In debates about cycling – particularly in the North American and Oceanic contexts – cyclists are often assumed to be lycra-clad road racers who ride for sport and fitness."
Kuulostaapa tutulta.
Pyöräilijän track-stand "sekoitti" Googlen robottiauton
http://gizmodo.com/a-cyclists-track-stand-totally-befuddled-one-of-googles-1727024285 (http://gizmodo.com/a-cyclists-track-stand-totally-befuddled-one-of-googles-1727024285)
Chris Boardman: Helmet debate being used to avoid making real decisions. http://www.cyclingweekly.co.uk/news/latest-news/boardman-helmet-debate-being-used-to-avoid-making-real-decisions-186541
Chris Boardman has said that he “won’t waste air time” discussing the safety effects of helmets and says the debate over them is “being used to deflect from making real decisions” about cycle safety.
The Olympic gold medalist was speaking to the Western Morning News (http://www.westernmorningnews.co.uk/Cyclist-Chris-Boardman-Devon-film-reduce-road/story-27569356-detail/story.html) in Exeter after a filming a new road safety video in the local area when he said that decisions should focus on how we stop accidents and not on whether a cyclist should be wearing a helmet or not...
Yksi tärkeimmistä syistä pyöräillä, ja olla hankkimatta autoa, on itselleni pyöräilyn valloittavan luonteen lisäksi ympäristön kuormituksen vähentäminen ja jonkinasteisen ihmiselle lempeämmän kaupunkikulttuurin kehittäminen.
Yksi artikkeleista, joita luin tänään, oli juttu pyöräilyyn ja joukkoliikenteeseen investoimisen säästövaikutuksista. http://www.wired.com/2015/09/world-save-trillions-buses-bikes/?mbid=social_fb
Samalla harmittaa autoveron alennus ja bensaveron korottamatta jättäminen. Ok, joskus pyörä ja joukkoliikenne ei ole vaihtoehto, mutta tuntuu hetkittäin ettei siitä edes haluta luoda oikeaa vaihtoehtoa. Varsinkin yhdessä joukkoliikenteen kehittämisen kanssa meillä olisi mahdollisuuksia vaikka mihin.
Työmatkoista ja niiden pituuksista: http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Kartat_ja_tilastot/Ympariston_tilan_indikaattorit/Yhdyskuntarakenne/Tyomatkan_keskipituus_kasvanut_14_kilome%2828635%2 9
^osin samoja syitä ja pyörä on kyllä nopein tapa liikkua kaupungilla.
Detroitissa maalailtu pyöräkaistoja ja pyöräily moninkertaistunu
http://inhabitat.com/detroit-painted-170-miles-of-new-bike-lanes-and-bike-commuting-soared-400/
13 omituisinta pyöräilijän lempinimeä (http://www.cyclingweekly.co.uk/news/latest-news/13-of-the-strangest-nicknames-in-cycling-196995). Maastrichtin perhonen oli kyllä yllätys. :D
JuhoIlmari
09.11.2015, 12.40
Kaunis pyörä: http://www.tallinna24.ee/artikkeli/333812-bbc-virolainen-viks-on-yksi-maailman-kauneimpia-polkupyoria
El-Carpaso
09.11.2015, 12.46
^ Jälleen herää kysymys: Onk mittä järkke?!
Pyöräilyn keksintöjä
http://www.theguardian.com/artanddesign/2015/nov/17/12-designs-that-revolutionised-cycling-fold-up-helmets-and-sandwich-bikes
E-Cruiser
20.11.2015, 12.20
Nojapyöräkamaa, muttta laitan silti.
Rengasräjähdystestejä uudella Quattrovelolla:
https://www.youtube.com/watch?v=1sdhjs7zbrs
Uutta baanaa Berliiniin ..
http://www.radbahn.berlin/#intro
JuhoIlmari
23.12.2015, 08.51
Yksityisyyden suoja on otettava huomioon pyöräillessäkin: http://www.theregister.co.uk/2015/12/22/it_manager_loses_bikes_after_cycling_app_pinpoints _home/
Lisää pyöräbaanoja Saksaan .. koska 10% matkoista tehdään pyörällä pitäs pyöräilyinfraankin laittaa 10% .. paljonkohan meillä, 105% autoille, -5% fillareille?
"The German Bicycle Club ADFC argues that, since about 10 percent of trips in the country are now done by bicycle, cycling infrastructure should get at least 10 percent of federal transport funding."
http://phys.org/news/2015-12-germany-green-bicycle-highways.html
ptaipale
30.12.2015, 21.36
Ehkä olisi järkevämpää laskea osuutta liikennesuoritteesta kuin osuutta matkoista.
http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/puola%20puolustautuu%20varoittaa%20pyorailijoiden% 20ja%20kasvissyojien%20maailmasta-45053
Pyöräily-ystävällisiä kaupunkeja http://www.theguardian.com/cities/2016/jan/05/where-world-most-cycle-friendly-city-amsterdam-copenhagen
ptaipale
16.01.2016, 09.27
Lontoossa polkupyörätaksin ajaja vankilaan, kun ensin ajoi liikennesääntöjen vastaisesti, sai kiellon toimia alueella ja sitten uhmasi tätä kieltoa.
http://www.standard.co.uk/news/crime/pedicab-rider-jailed-for-ignoring-order-banning-him-from-the-west-end-a3157961.html
Viisi kiellon saanutta muuta kaikki näyttävät olevan tunnetun keihäänheittäjän Viskaas Kauemmas maanmiehiä.
^Hippitaksit ei kuulu West Endiin.
24 viikkoa vankilaa... voi vihne saispa auton ratissa joskus samanlaisen kakun.
EPOn voimalla Mont Ventouxille (http://www.cyclingweekly.co.uk/news/latest-news/dutch-researchers-will-pay-you-to-ride-up-mont-ventoux-on-epo-210154)?
"Fancy riding up Mont Ventoux in super-quick time? Well now’s your chance.
Researchers in the Netherlands are appealing for experienced male cyclists to take part in a study which will involve riding to the summit of the notorious mountain ascent using EPO.
The study by the Centre for Human Drug Research (CHDR) is looking for 48 volunteers between the ages of 18-45 to investigate the effects of EPO on the performance of well-trained cyclists as well as the side-effects it may cause."
Pasi Ahopelto
04.02.2016, 20.05
^^ Viikon vanha juttu, mutta Englannista autoilijalle 2,5 vuotta vankeutta vaarallisesta ajamisesta kahdesti: http://www.bbc.com/news/uk-england-35422418
Isossa Britanniassa rangaistukset tuntuvat olevan muutenkin astetta tai kahta kovempia kuin Suomessa.
Isossa Britanniassa rangaistukset tuntuvat olevan muutenkin astetta tai kahta kovempia kuin Suomessa.
Njaa. Ilmeisen sokea vuokra-auton kuski (http://www.bbc.com/news/uk-england-nottinghamshire-35472617) sai £150 sakot pyöräilijän jyräämisestä. Tai ei siis minkäänlaista tuomiota varsinaisesta liikennerikkomuksesta, vaan siitä ettei kertonut vuokraamansa auton kuljettajaa poliisille... Ilmeisesti reilun vuoden päästä tapahtumasta?
Norja investoi miljardi dollaria uusiin pyöräväyliin. http://www.citylab.com/cityfixer/2016/03/norway-bike-highways-billion-dollars/472059/?utm_source=SFFB
As part of a plan announced last week, the country will spend a massive 8 billion Norwegian Kroner ($923 million) creating 10 broad, two-lane, cross-country bike tracks in and near Norway’s nine largest cities, allowing longer-distance cyclists to travel with a speed and safety hitherto impossible.
Turvallisen näköinen teline ei ehkä olekaan turvallinen paikka pyörän lukitsemiseen: https://boingboing.net/2016/02/27/thieves-saw-through-bike-racks.html
Pyörällä ja autolla
05.03.2016, 11.22
http://junkee.com/cyclists-in-sydney-have-to-carry-id-cards-now-because-this-city-is-run-by-idiots/74220?utm_expid=114485513-9.4e7PntxYQ-u2rIegOIqPKg.0&utm_referrer=http%3A%2F%2Fm.facebook.com
Sydneyssä saa tästä päivästä lähtien $100 sakot jos pyöräilee ilman virallista henkkaria ja yli $400 sakot jos ajaa ilman kypärää tai jalkakäytävällä. Vauhti ei saa ylittää 30km/h tai tulee lisää rapsuja. Kaikesta tästä kiitos paikalliselle liikenneministerille, joka on avoimen pyörävihamielinen!
E-Cruiser
05.03.2016, 17.13
Mitä enemmän Australiasta opin, sitä vähemmän siellä haluan käydä. Sääliksi niitä käy, niiden sähköpyörälait ovat myös maailman tiukimmat.
Tämä siitäkin huolimatta että Nugan Estate Durif on mahtava viini ja Midnight Oil oli hieno bändi.
^^ Piti oikein lukea tuo juttu, kun kiinnosti onko tosiaan tuo 30 rajoitus kaikkialla, mutta ei oikein selvinnyt siitäkään. Mutta onhan tuossa hyvääkin jos kaikki oikeasti Suomessakin lopetaisi jalkakäytävillä pyöräilyn niin aika nopeasti autot tottuisi pyöräilijöihin teillä (j aluultavasti aika nopeasti pyöräilijöille tulisi omia kaistoja).
^^ Piti oikein lukea tuo juttu, kun kiinnosti onko tosiaan tuo 30 rajoitus kaikkialla, mutta ei oikein selvinnyt siitäkään. Mutta onhan tuossa hyvääkin jos kaikki oikeasti Suomessakin lopetaisi jalkakäytävillä pyöräilyn niin aika nopeasti autot tottuisi pyöräilijöihin teillä (j aluultavasti aika nopeasti pyöräilijöille tulisi omia kaistoja).
30 km/h rajoituksesta puhuttiin vain yhden tien yhteydessä, jossa myös autoilla on sama rajoitus. Tie kulkee keskellä puistoa (suuruusluokkaa Hyde Park), joka ehkä voisi tarjota myös mahdollisuuksia vauhdikkaampaan pyöräilyyn (ja jossa tavallisen autoliikenteen tarpeen voisi ehkä kyseenalaistaa). Samalla tiellä samat säännöt koskevat pyöräilijöitä ja autoilijoita aivan kuten Suomessakin, vaikka pyörää tuskin nopeusmittauksella tarvitsee varustaa, vaikka alkuperäisestä viestistä voisi toisinkin päätellä.
Pyörällä ja autolla
01.04.2016, 13.12
Google introduces the self-riding bike in the Netherlands
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LSZPNwZex9s
Haaveilua
https://ecf.com/news-and-events/news/helsinki-cyclists-capital-north
Samuel72
14.04.2016, 22.39
Hyvä dokkari yle femillä: Pyörät vastaan autot. Pyörävihaa näköjään ympäri maailman.
Hyvä dokkari yle femillä: Pyörät vastaan autot. Pyörävihaa näköjään ympäri maailman.
Ehdottomasti katsomisen arvoinen dokkari, on yle-areenalla:
http://arenan.yle.fi/1-2286573
Esim. Toronton pormestari Rob Fordista en tiennytkään ja yllättävää, että sellaisella politiikalla pääsi Kanadassa noin pitkälle.
Kampinalle
16.04.2016, 12.07
Tämä on aika hauska! Jos tuonne menee, niin pitää sitten valita toinen majapaikka
http://www.ess.fi/uutiset/ulkomaat/2016/04/16/Hotelli-kielsi-tiukat-py%C3%B6r%C3%A4ilyshortsit-He-haluavat-n%C3%A4hd%C3%A4-makkaroita-vain-lautasillaan
Agfgaaninaisten tiimi
http://adventure.nationalgeographic.com/adventure/adventurers-of-the-year/2016/afghan-women-cycling-team/ (http://adventure.nationalgeographic.com/adventure/adventurers-of-the-year/2016/afghan-women-cycling-team/)
Bike-friendly Netherland named best place in the world to be a driver.
“If you design a city for cars, it fails for everyone, including drivers. If you design a multi-modal city that prioritizes walking, biking, and public transport, it works for everyone, including drivers.” – Former Vancouver Chief Planner Brent Toderian (https://twitter.com/brenttoderian).
...The result is a dense, 45,000-km network (https://en.wikipedia.org/wiki/Cycling_in_the_Netherlands) of high-quality bike infrastructure across a 41,500-km² country, with 18 million bicycles for 16 million residents, who now make over one quarter of daily trips by pedal power. Sounds like a driver’s worst nightmare, doesn’t it?...
http://dailyhive.com/vancouver/best-place-in-the-world-to-be-a-driver-netherlands
Ruotsi aikoo pudottaa arvonlisäveroa 25 prosentista 12 prosenttiin mm. polkupyörähuolloissa suosiakseen korjaamista, kierrätystä ja vähentääkseen jätteen määrää.
http://www.cyclingweekly.co.uk/news/latest-news/sweden-slashes-tax-bike-repairs-discourage-waste-285566
^Suomessa kokeiltiin tuota vuosina 2007-2011. Kokeilu alkoi vuoden 2007 alussa ja päättyi 2011 lopussa.
^^ Hieno idea, mutta voi nostaa korjaamoiden katteita korjaushintojen tuntuvan alenemisen sijaan. Toki jos markkina toimii oikein ja kilpailu kasvaa, niin silloin veronlaskulla saavutetaan haluttu vaikutus.
Liekö ollut jossain, mutta Louis Vuitton on ostamassa Pinarellon. http://www.cyclingnews.com/news/louis-vuitton-set-to-buy-pinarello/
Talisker
17.10.2016, 14.44
Liekö ollut jossain, mutta Louis Vuitton on ostamassa Pinarellon. http://www.cyclingnews.com/news/louis-vuitton-set-to-buy-pinarello/
Olen tähän saakka välttynyt Louis Vuittonin tuotteilta. Miten käy nyt :eek: !
Et ole Ardbegia koskaan maistanut, onko totta?
2wheelfever
17.10.2016, 15.04
^ Alkaa tulla kalliita kilometrejä, kun urheilujuomaplo pitää tankata Möet-samppiksella. Toisaalta ajaminen voi samalla muuttua myös hauskemmaksi!
Tarvitsee ostaa LV:n satulalaukku sitten. :D
Talisker
17.10.2016, 16.34
Et ole Ardbegia koskaan maistanut, onko totta?
Hopsan, sitäpä en olekaan noteerannut LV:ksi. Ardbeg = ihan hyvää.
Ei nyt virallisesti uutinen, mutta Snapchatin "mainostarinoissa" tällä kertaa Red Bull Rampage. Ehkä yksi suurimman näkyvyyden maailmanlaajuisesti saanut juttu, jossa pääaiheena (maasto) pyöräily?
Could e-bikes be the future?
http://www.bbc.com/news/uk-england-london-43836937
http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005661115.html
Sähköpyörien suosio tappaa Hollannissa – pyöräilijöitä kuolee jo enemmän kuin autoilijoita
Propagandaa? Ei ole otettu huomioon kuinka monta pyöräilijää auto on tappanut :) toisaalta Hollannissahan ei sentään autot aja fillareiden päälle kuten meillä. Sitten voisi laskea kuinka paljon autoilun ilmansaasteet tappaa.
Tukholman pyörä*teillä tulee nyt vastaan pyöräilijöitä, joilla on yllään musta kauluri – kahden nuoren ruotsalais*naisen keksintö menee kuin kuumille kiville
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005777181.html (https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005777181.html)
hphuhtin
02.08.2018, 17.43
^ ja kuten jutussakin sanotaan, noita on myyty jo kuusi vuotta, olen itsekin vuosia sitten kaupoissa katsellut. Varsinainen ajankohtaisuutinen :)
Ruotsista tämäkin:
http://cykelframjandet.se/goteborg/2018/07/26/nu-blir-det-tillatet-for-cyklister-valja-bort-cykelbanan/
^ ja kuten jutussakin sanotaan, noita on myyty jo kuusi vuotta, olen itsekin vuosia sitten kaupoissa katsellut. Varsinainen ajankohtaisuutinen :)
On se täällä palstallakin tullut esille monessa yhteydessä noin vuodesta 2013
Ruotsissa poistettin pyörätien käyttövelvoite.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ny-lag-cyklister-far-cykla-i-pa-gatan
Hyvin kirjoitettu tutkiva artikkeli CyclingTipsissä (https://cyclingtips.com/2018/08/finding-mr-x/) aussien casesta "Kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmä" mutta pari piirua rumempana.
hphuhtin
08.08.2018, 21.56
Hyvin kirjoitettu tutkiva artikkeli CyclingTipsissä (https://cyclingtips.com/2018/08/finding-mr-x/) aussien casesta "Kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmä" mutta pari piirua rumempana.
Mitä juuri luin.. sinänsä näppärää mielipidevaikuttamista tuossa kuvattuna, mutta isommassa kuvassa ihmettelen, että miten joku voi haluta pyöräilijöitä ahdisteltavan tai jopa tapettavan. Siis vain valitun liikkumisvälineen takia? Jaksaa ihmetyttää miten monenlaisiksi meistä ihmisistä on.
France wants to triple bike use with better cycle lanes
https://www.reuters.com/article/us-france-bicycles/france-wants-to-triple-bike-use-with-better-cycle-lanes-idUSKCN1LU24H (https://www.reuters.com/article/us-france-bicycles/france-wants-to-triple-bike-use-with-better-cycle-lanes-idUSKCN1LU24H)
How the 'world's toughest one-day bike race' could put Bhutan ahead
https://www.bbc.com/news/world-asia-45715551 (https://www.bbc.com/news/world-asia-45715551)
Metsästäjä ampui maastopolkupyöräilijän Alpeilla – Syyttäjä: pyöräilijää ei voinut sekoittaa eläimeen
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005864394.html
Be careful out there...
^ Suomessa uutisoitaisiin: "Luoti osui maastopyöräilijään aiheuttaen tämän kuoleman. Poliisin mukaan maastopyöräilijä ei käyttänyt kypärää."
"Luoti sipaisi maastopyöräilijää"
"Maastopyöräilijä ajoi luodin eteen" Ja sitten kerrattaisiin kuvien kera taas väistämissäännökset. Jotka tosin edelleen lienevät epäselvät, koska joku soitti mulle raivopäissään torvea sunnuntaina, kun ajoin kelvin jatkeella liikenneympyrässä. Jos mikä, niin se sääntö pitäisi olla aika yksiselitteinen, mutta ei kai sitten. Enkä edes tunkenut mitenkään, vaan jouduin hidastamaan ensimmäisen auton kohdalla ja vasta toinen "joutui" päästämään minut.
Pyöräillijä törmäsi luotiin
Ettei vain olisi luoti töytäissyt pyöräilijää.
"Pyöräilyturmassa päänsä lyönyt brittinainen unohti englannin kielen – puhuu sen sijaan saksaa"
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005871880.html
Oliskohan pitänyt aikanaan kokeilla, niin olis saanu saksannumeroa ylös.
https://youtu.be/b-rWIfK0ifA
Lötjönen
12.03.2019, 10.02
Ai että, kun tuon alle jäisi. Tulisi mureata lihasta.
PohjoinenIndurain
27.03.2019, 02.39
Luultavasti huomattavasti parempi tuo Ottawan tiejyrä kuin tavallinen tiekarhu.
Pyöräilyn taivas on löytynyt, Eritrean pääkaupunki Asmara. Käykää joku tekemässä raporttia.
https://www.bbc.com/news/world-africa-47709673
https://www.forbes.com/sites/carltonreid/2019/03/21/belgium-reduces-sales-tax-on-bicycles-by-15-to-boost-health-and-reduce-congestion/
Earlier this week Belgium’s parliament voted through a bill to lower the sales tax on bicycles – including e-bikes – from 21 to 6%. If approved by the European Commission the new Value-Added Tax (VAT) rate will apply from 1st April.
Ei kyllä ole toimittaja tehnyt taustatyötä. Hki ei pitäisi olla top 20 ja on sijoitettu jopa #10. Vois mennä torille mutta kun sinne on niin ankeeta mennä fillarilla.
https://www.wired.com/story/most-bike-friendly-cities-2019-copenhagenize-design-index/
THE 20 MOST BIKE-FRIENDLY CITIES ON THE PLANET, RANKED
Jami2003
08.07.2019, 20.51
Herää kyllä kysymys kuinka helvetin huonoja muut on jos hellsinki on kymmenes paras...
Aihetta aika kaukaa sivuten
Banff Mountain Film Competition
https://www.banffcentre.ca/banff-mountain-film-competition
https://www.banffcentre.ca/sites/default/files/styles/content_feature/public/Banff%20Mountain%20Film%20and%20Book%20Festival/Films/02_ICE%20%26%20PALMS%2CPhilipp%20Becker.jpg?itok=W D4KDnjL
Image from the film Ice & Palms © Philipp Becker
^^ ja ^^^ Noin objektiivisesti tarkasteltuna Helsinki on kyllä varsin pyöräilymyönteinen kaupunki. Ainakin paikka-paikoin, mutta eiköhän se liene tilanne myös muissa kaupungeissa.
Onhan täällä: baanat, kaupunkipyörät, metroon saa fillarin ilman eri kustannusta, uusissa väylähankkeissa otetaan fillarit huomioon. Säälle emme voi mitään. Veikkaan, että yhtä paljon täällä aurataan pyöräteitä kuin vaikka Amsterdamissa. Myös Oslo on lumiolosuhteiltaan helpompi.
^^ Ice & Palms, suosittelen.
https://vimeo.com/319200353?fbclid=IwAR1HqkAu7HRcMcuI8KPTfTCeUt2NEk9 iErVQer0a2Ns3bxKU7QHhJjWiDms
Alaphilippe ja kumppanit ajelee Tourin välipäivänä sähköavusteisilla 1x maantiepyörillä. Spessulta melko onnistunut mainos ja pyörälanseeraus.
http://www.cyclingnews.com/news/deceuninck-quickstep-ride-electric-road-bikes-on-tour-de-france-rest-day-gallery/ (http://www.cyclingnews.com/news/deceuninck-quickstep-ride-electric-road-bikes-on-tour-de-france-rest-day-gallery/)
^Huonokuntoisuuttaan joutuneet turvautumaan sähkön apuun. Eihän noilla aja kuin vanhat, ylipainoiset tai huonokuntoiset. Tai ja.
^Huonokuntoisuuttaan joutuneet turvautumaan sähkön apuun. Eihän noilla aja kuin vanhat, ylipainoiset tai huonokuntoiset. Tai ja.
ja köyhät.
Firlefanz
30.07.2019, 15.41
Vakuutusyhtiö Folksam kertoo ilmoitettujen pyörävarkauksien määrän nousseen 15 % vuodesta 2014. Samana aikana maksettujen korvausten yhteissumma on kasvanut 45 %. Syynä on ensisijaisesti sähköpyörien yleistyminen ja niiden varkauksien määrän kasvaminen. Nyt jo yli puolet korvaussummasta aiheutuu sähköpyörävarkauksista ja jos trendi jatkuu vuoden loppuun, summa kasvaa 9 % viime vuodesta.
Uutena asiana ovat nousemassa esiin varkaudet joissa viedään vain akku. Toistaiseksi niillä ei ole suurempaa vaikutusta, mutta ne näyttäisivät yleistyvän kovaa vauhtia.
Pyörävarkauksien selvittämisprosentti on lähimpään tasalukuun pyöristettynä 0 %.
Näin siis Ruotsissa, jossa ollaan yhä usein meitä edellä niin hyvässä kuin pahassa - ja jossa sähköpyörien yleistyminen on ollut nopeaa senkin takia että hallitus päätti subventoida niiden hankintaa.
Firlefanz
17.09.2019, 11.05
Pitkä, tosin hyvin kirjoitettu ja ihan viihdyttävä, juttu useimmille varmaan jo tutusta aiheesta ja kovin amerikkalaisesta näkökulmasta, vaikka lehti onkin itärannikon älymystönkin suosima New Yorker:
https://www.newyorker.com/culture/personal-history/how-i-learned-to-cycle-like-a-dutchman?
https://pbs.twimg.com/media/EE_vFNoXsAAhdIr.jpg
E-pyöräilyn maailmanmestaruuskisat 2020
https://www.cyclingnews.com/news/uci-adds-esports-world-championships-in-2020/
telipyörä
11.12.2019, 10.11
https://www.mirror.co.uk/news/politics/7-things-boris-johnson-done-21051069
Pääministeriehdokkaan tunnustukset: Olen pyöräillyt jalkakäytävällä.
Robert Förstemann tarvitsee uuden ketjun. Vanha katkesi, kun polki 4 kW teholla.
https://www.instagram.com/p/B6BfwG3qteJ/?utm_source=ig_embed
https://scontent-hel2-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/e35/p1080x1080/80413179_1366536590221434_2523971795204821451_n.jp g?_nc_ht=scontent-hel2-1.cdninstagram.com&_nc_cat=1&_nc_ohc=an2s4ORNZiQAX8rWedY&oh=4b4c97d8c210cb88052ece2e18bd25d4&oe=5E9761DE
Munarello
22.03.2020, 10.56
Logiikan riemuvoitto Belgiassa: Koronavirusta pelkäävä setämies kiilaa pyöräilijän pysähdyksiin, hyppää ulos pakustaan ja käy mätkimässä pyöräilijää nyrkillä naamaan.
https://www.cyclingnews.com/news/vanhoucke-punched-in-the-face-several-times-by-driver-while-training/
Edit: Tämä ylitti näköjään Hesarin uutiskynnyksen. Yllätyinkö lainkaan, että kommenttiosiossa alkoi melko välittömästi itku ja avautuminen vaikeasta elämästä suomalaisessa liikenteessä? Öö en yllättynyt.
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006448839.html
Olisko tässä foorumin puristeille:
Keirin School: Inside the strict and secret world of bicycle racing in Japanhttps://www.bbc.com/sport/cycling/52283598
Ohessa yksi juutuupivideo aiheesta:
https://www.youtube.com/watch?v=Ev7yrfhKf28
Mulle ihan uusi juttu tämä Keirin.
https://www.cyclingweekly.com/news/latest-news/director-guy-ritchie-banned-from-driving-after-cyclist-catches-him-texting-behind-the-wheel-460501
Guy Ritchie has been banned from driving after he was caught texting behind the wheel by a cyclist.
The director behind films like Lock, Stock and Two Smoking Barrels and Snatch has been taken off the roads for six months and has been given six points on his licence – taking his total points to 15.
Concorde
12.08.2020, 09.04
UK:ssa ollaan helisemässä ekan pyöräilijöitä suosivan liikenneympäyrän kanssa: https://www.msn.com/en-gb/news/uknews/uk-s-first-dutch-style-roundabout-faces-night-closures-due-to-pre-opening-crash/ar-BB17P9mF?ocid=spartan-ntp-feeds
Olisko tässä foorumin puristeille:
Keirin School: Inside the strict and secret world of bicycle racing in Japanhttps://www.bbc.com/sport/cycling/52283598
Ohessa yksi juutuupivideo aiheesta:
https://www.youtube.com/watch?v=Ev7yrfhKf28
Mulle ihan uusi juttu tämä Keirin.Tämähän on miesten (ja alkuperäinen?)versio siitä mitä olympialaisissa ajetaan. Jännä miten japsien pitää kaikki touhu vetää yli, ihan kun jotain kokki hommaa satuin näkemään missä ne kokki alokkaat asui eristyksissä joitain vuosia.
Travelkicking
01.10.2020, 07.16
Itävallan yleisradio kertoo: Tunnistettava fillari johti pankkiryöstäjättären kiinniottoon Ala-Itävallassa. 20-vuotias leidi uhkasi kassatoimihenkilöä akkuporakoneella ja sai saaliiksi muovikassillisen seteleitä. Pako tapahtui harmaalla fillarilla. Toisena päivänä ryöstöstä poliisi kiinnitti huomiota havaitsemaansa harmaaseen polkupyörään ja hankki kotietsintäluvan. Seteleiden etsintään koulutettu koira löysi rahakassin leidin kotoa ja nyt on jo saatu tunnustus. https://noe.orf.at/stories/3069259/ Tämä on likimain kuin lähtisi keikalle omalla autolla.
^voihan se joidenkin silmissä näyttää aseelta, sellaiselta 50-luvun ufo-leffojen pistoolilta.
https://pic.useful.fi/6Q0RbIA1v.jpg
Tuo menisi hyvin todennäköisesti suomessakin läpi. Kokemus pankin asiakaspalvelijoista on melko hämmentävä. En tiedä mistä ne löytävät sinne niin idioottia porukkaa. Joskus keskeyttänyt lainaneuvottelut kun asiakaspalvelija on kuin lapiolla takaraivoon kumautettu aasi.
Taitaa vain olla yksi huonoiten palkatuista hommista ja siihen ei hakeudu ne penaalin terävimmät kynät. Kertoohan sekin jotain että jos pitää joku päätös tehdä niin kysyvät kaiken esimieheltä kun eivät saa/osaa muuta kuin myydä lainaturvia ja korkokattoja itsenäisesti.
Kyllähän akkuporakoneella ihmiseen tehty reikä on aika varmasti kivuliaampaa kuin ampumalla. Eli siis kovin pelottavaa.
brilleaux
02.10.2020, 11.39
https://www.mtv.fi/sarja/uutisklipit-33001046/hurja-tormays-peura-hyppaa-hurjaa-vauhtia-viilettaneen-pyorailijan-eteen-1316652
^Hyvä ääniraita: törmäys - vapaaratas raksuttaa ja hiljenee pikkuhiljaa. Samaan aikaan alkaa klossit kopsuttamaan... :D
Risto Koivunen
04.10.2020, 02.14
Kyllähän noita peuroja (kauriita) pomppii täällä Suomessakin metsässä yllättäen puskasta tien yli.
Omalta kohdalta yllätyin aikanaan melko totaalisesti, kun Maunulan majan lähellä Helsingin keskuspuistossa tuli moinen eläin vauhdilla tien yli ja toiselta puolelta mäkeä ylös. Ei tuo nyt ihan kohdalla ollut, toistakymmentä metriä taisi olla matkaa, ja oma nopeus melko maltillinen. Mutta tuosta eläimestä en havainnut mitään varoitusmerkkejä ennen kuin se oli jo tiellä.
Tuon jälkeen on tullut nähtyä monta kertaa vastaavia elikoita keskuspuistossa ja Laajalahden rannoilla, mutta vastaavia sivulta puskasta pomppivia ei ole osunut enempää kohdalle.
The flying Chocobo
05.10.2020, 08.30
Kyllä pomppii, joo. Perjantaina mökkimatkalla tuli 4 kpl ihan puskista auton eteen. Piti painaa jarrua totaalisen täysillä ja kyllä tavarat autossa iloisesti lenteli, onneksi ei ollut raskaampia esineitä ja kaikilla turvavyöt. Väliä jäi niin vähän, että yksi kauris otti loikkansa ihan väärin ja päätyi kyljelleen ojaan kun loikka ei kantanut tarpeeksi pitkälle. Pelkääjän paikalla ollut puoliso sanoi, että oli kyllä senteistä kiinni törmäys.
Eile mettä lenkillä varmaa sama peura pomppi mun vieressä joku neljä kertaa viikissä.
https://youtu.be/vMed1qceJ_Q
Luumunen
10.10.2020, 17.35
^Tuossa videolla 9:30 kohdalla oleva tapaus sattui omalle kohdalleni pyöräillessäni Lapinkyläntiellä Kirkkonummella vuosi sitten. Samantyyppinen lava-auto ohitti ja suihkutti mustaa pakokaasua päälleni. Ajattelin, että tekikö kuski sen tahallaan vai kävikö mulla vain huono tuuri ja auton moottorissa on vikaa. Näköjään mustaa pakokaasua voi suihkuttaa tarkoituksella ja jotkut näkee vaivaa sen vuoksi, että voivat tehdä kiusaa pyöräilijöille. Tosi idioottimaista porukkaa ajelee autoilla Suomenkin teillä, aina täytyy olla varuillaan sattuuko sellainen omalle reitille.
PohjoinenIndurain
22.10.2020, 11.23
https://www.bbc.com/news/av/54626043
Melbournelainen tyyppi ajoi koronalockdownin aikana pyörällään kaikki lähikadut viiden kilometrin säteellä. Melbournessa on aika paljon katuja joten ajettavaa tuli paljon ja aikaa operaatioon meni yli 70 päivää.
Norjalainen tutkimus.
Effects of mountain biking versus hiking on trails under different environmental conditions
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301479720314791
Le Parisien:in kenttä-/ajoaportointia oululaisen koulun pihalta, kaupungin pyöräteiltä ja pimiältä Perämereltä.
https://www.leparisien.fr/video/video-a-velo-dans-la-neige-comment-les-enfants-finlandais-defient-l-hiver-arctique-07-02-2021-8423666.php
Onko ne nyt venäjän "turvallisuusjoukkoja" vai mitä sadisteja lieneekään hakkaavat pyöräilijää ylen eilisessä klo 20.30 uutislähetyksessä kohdassa 16.45. https://areena.yle.fi/1-50621978 Onnistuukohan tämä. Täältä on hävinneet kaikki url, kuvanapit sun muut, jotain hymiötä on tuolla alhaalla, kokeillaan sellaista. Ahaa ne ovatkin ikoneita, jotka tulevat otsikkorivin jälkeen. Hymiöt ovatkin tuolla oikealla. Eivät tartu tekstiin. Lisävaihtoehtona oli oletuksena "muodosta nettilinkit automaattisesti" Täällä on kirjoitettu, että kappaleet eivät tallennu. Eivät tallentuneet ainakaan esikatselussa. Paljon on parantamisen varaa.
Edit: Html tagilla sain tuon tämän uuden kappaleen mutta on hankalaa.
Alonson kannattaisi pysyä nelipyöräisissä.
Fernando Alonso joutui liikenneonnettomuuteen: auto törmäsi pyöräilevään F1-kuskiin
Paluuta F1:een tekevä kaksinkertainen maailmanmestari saattaa joutua sivuun kauden alkuvaiheesta.
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000007798392.html
Euronews: Meet the bike-loving Finnish city that keeps pedalling even in the snow
https://www.euronews.com/2021/01/22/meet-the-bike-loving-finnish-city-that-keeps-pedalling-even-in-the-snow
Kaupungin jo varmaan arvaattekin...alkaa O:lla ja päättyy u:hun.
Euronews: Meet the bike-loving Finnish city that keeps pedalling even in the snow
https://www.euronews.com/2021/01/22/meet-the-bike-loving-finnish-city-that-keeps-pedalling-even-in-the-snow
Kaupungin jo varmaan arvaattekin...alkaa O:lla ja päättyy u:hun.
Tämä oli myös mielenkiintoinen juttu samasta aiheesta.
https://youtu.be/Uhx-26GfCBU
^Hyvä video. Voisiko olla myös, että kun Oulussa on "oikea" talvi kai joka vuosi, niin ihmiset ovat tottuneempia siihen. Päin vastoin kuin vaikka Helsingissä, missä normaalisti ne kolme lumipäivää voi ohittaa kokonaan ja pyöräillä sitten kun on sulaa.
Ohiampuja
15.02.2021, 12.35
Tässä ajatuksia herättävä känny-appi. Tämä meidän puhdas luonto taitaa oikeasti olla kovempi juttu kuin mitä itse ymmärtääkään. Hiljattain tuttavaperhe muutti Belgiasta takaisin Suomeen ja kuuntelin ihmeissäni kun rouva puhui heidän siivouspäivästä. Mustia nokivanoja siellä vaan Brysselissä pyyhittiin huoneiden seinistä.
https://www.micromobilitybiz.com/cowboy-launches-updated-app-with-air-quality-information/amp/
Concorde
07.04.2021, 16.41
Onkohan tällainen mars-mönkijän rengasinnovaatio fillareille ollut jo täällä?
https://www.youtube.com/watch?v=6rMZdlsFfzM
Saattaa kerätä vähän kiviä sisäänsä?
^ Ei ainakaan XXL:ssä vielä ole myynnissä? Maastopyörässä voi kerätä kivien lisäksi vähän mutaakin... Outoa ettei vielä ole keksitty jonkinlaista nanovaahtoa joka toimisi kuten paineistettu ilma muttei voisi puhjeta. Turauttaisi vaan painepullosta vaahdot kerran sisään ja se olis siinä.
Tai entä jos itse rengas olisi kova ja pelkästään päällystetty kumikerroksella, ja tarvittava jousto syntyisi pituussuunnassa joustavista pinnoista?
Tai entä jos itse rengas olisi kova ja pelkästään päällystetty kumikerroksella, ja tarvittava jousto syntyisi pituussuunnassa joustavista pinnoista?
Michelin Uptis?
https://www.fox10phoenix.com/news/6-critically-injured-after-truck-driver-runs-over-group-of-bicyclists-in-show-low-suspect-shot
6 critically hurt after truck driver runs over bicyclist group in Show Low; suspect shot
SHOW LOW, Ariz. - Six people have been critically injured after being run over by a truck in Show Low, officials confirmed Saturday morning.
Police say a black Ford truck had hit multiple bicyclists in front of the Horne Auto Collision Center during the city's Bike the Bluff (https://www.bikethebluff.com/) road race.
Paramedics transported six people to the hospital. Four of them are in critical condition, and the other two are critically injured but are in stable condition, police said.
There were two to three other people injured in the collision and went to the hospital as walk-ins. They were in stable condition as well.
The driver fled the scene of the crash before being chased down by police.
Officers pursued the suspect to an area near 3rd Drive and Oliver, and the driver was eventually shot behind an ACE Hardware in the area. The suspect, identified only as a 35-year-old white male, was hospitalized in critical but stable condition.
En tiedä mihin ketjuun tämä olisi pitänyt laittaa...
Supersankaripyöräilijä ajaa Suomen lipun kanssa ja vieläpä manitsee siitä erikseen!
Hienoa ja tyylikästä ajamista New Yorkissa:
https://www.youtube.com/watch?v=G6MClWRjUaU
Shimano laajentaa tuotantoaan
https://www.bike-eu.com/market/nieuws/2021/07/shimano-invests-millions-to-expand-production-10140901
(maksumuurin takana, mutta 1 ilmainen lukukerta / kk)
Ohiampuja
14.07.2021, 14.34
Sama ilmaiseksi. Pitävät Shimpan investointia merkkinä siitä että nyt teollisuus uskoo tähän pyöräilyn kasvuun, eikä pidä tätä pelkkänä korona-kuplana. Ja se kuulostaa hyvältä.
https://www.pinkbike.com/news/shimano-invests-300m-in-japan-and-singapore-facilities-to-increase-capacity.html
Kirveen heittoa Britanniassa
https://road.cc/content/news/police-appeal-after-cyclist-had-axe-thrown-him-284781
Mutta kuka on Fetska-jutun Antti Peltonen?
https://pezcyclingnews.com/technspec/gear-break-primal-100copies-princeton-prosaddle-festka-lezyne-abus/
Mutta kuka on Fetska-jutun Antti Peltonen?
https://pezcyclingnews.com/technspec/gear-break-primal-100copies-princeton-prosaddle-festka-lezyne-abus/
Etkö lue tätä foorumia? Onhan tuosta ollut juttua täällä.
Kampinalle
20.07.2021, 00.04
24 tunnin ajon uusi ennätys, yli tuhat km. Uskomaton suoritus!
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008136646.html
ebike-harrastelija
20.07.2021, 08.58
Etsitkö seksikästä tyttöä kuumaan keskusteluun? sitten olet täällä - https://u.to/zQF1Gw
nimeni sivustolla anna69Ja Anna is back!
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
https://www.cyclingnews.com/news/colnago-introduces-blockchain-frame-technology-to-futureproof-onward-sales/
Colnagolta tullut pihalle rungon identifiointiteknologia, jolla ehkäistään muun muassa varastettujen pyörien myyntiä ja voidaan seurata vaikkapa huoltohistoriaa. Tässä voisi olla tulevaisuudelle potentiaalia.
Colnagolta tullut pihalle rungon identifiointiteknologia, jolla ehkäistään…
Sori kun oon lievä kielinatsi, mutta mulle kävi silleen että varmaan 10 sekuntia ihmettelin että mitämitä, kun luulin sun sanovan että kyseessä on joku pelkästään ulkotiloihin soveltuva identifiointiteknologia. :D:D:D
Mietin että mitä siinä semmoista siinä teknologiassa voi olla.
^Pahoittelut. Vähän epäselvästi kirjoitin. GCN:n juutuupista löytyy selostettuna sama asia laajemmin.
Voishan tän laittaa tuonne kelviketjuunkin, mutta kun ulkomailla ja puistossa...
Pyöräilijä julkaisi rajun kuvan – kertoi miten kommandopipoiset miehet hyökkäsivät puistossa viidakkoveitsen kanssaBrittipyöräilijä Alexandar Richardson kertoi joutuneensa vakavan aseellisen hyökkäyksen kohteeksi pyörälenkillään.
https://www.is.fi/urheilu/art-2000008321905.html
Hiihtotähden 8 000 euron pyörä löytyi ratsiassa – Marcus Hellner saa pyöränsä vihdoin takaisin: ”Se on Bianchin kallein MTB”
Haulikko, huumeita ja Marcus Hellnerin polkupyörä löytyivät Uumajasta kotietsinnän yhteydessä.
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008326992.html
”Koko pyörä on täysin hiiltä ja kalliita komponentteja. Se on Bianchin kallein MTB”, liiankin kallis, Hellner toteaa."
Hmmmhh... 80 000 SKr kuulostaa toki komeammalta kuin 8 300 EUR, mutta en nyt tuota mitenkään erityisen kalliina (sähkö)pyöränä pitäisi.
Hmmmhh... 80 000 SKr kuulostaa toki komeammalta kuin 8 300 EUR, mutta en nyt tuota mitenkään erityisen kalliina (sähkö)pyöränä pitäisi.
Sillä on varmaan vähemmän rahaa kuin sulla? Hinta voi köyhästä hiihtäjästä tuntua kalliilta ja onhan kuitenkin Bianchin kallein.
^Niin, onhan se paljon rahaa, mutta ei mitenkään päätä räjäyttävästi. Veikkaan, että herralla on suksissa kiinni saman verran, vaikkei niistä välttämättä ole maksanutkaan mitään. Pyöräkin saattaa olla sponssilaite.
No mut jos sovitaan, että onhan se sanan varsinaisessa merkityksessä "kallis", vaikkei nyt just sulle?
Juu, kallis on. Mutta tuskin tuo olisi Marcustakaan mieron tielle ajanut, vaikkei olisi löytynytkään...
Marcus Hellner Estimated Net worth and Total Career Earnings:Marcus Hellner net worth is currently estimated to be in the region of one million and five million dollars. He generated this wealth through his career as Skier.
Parempi kuitenkin, että on palautettu Marcukselle, ko. fillari ei kuulu rosvojoukolle.
Höh, kun lukee tuon jutun tarkasti ja katsoo vielä alkuperäisjulkaisun Folkbladetista, käy ilmi ettei hiihtäjän pyörä olekaan sähköpyörä. Sellainen vain kiinnitti poliisien huomion ja jäljet vei rosvojen luolaan.
Niin ja pitää toki muistaa, että Expressen, Hesari ja Folkbladet on suunnattu taviksille, joille 500€ on fillarista paljon ja Triacle on himoittu lahja. Vaikka lukeehan niitä joskus kamahomot (hep!) himopyöräilijätkin.
EDIT: melkein alkaa kiinnostaa millainen on kahdeksan tonnin Bianchi... jaksaiskohan...
https://www.thetimes.co.uk/article/cyclists-pedal-to-middle-of-the-road-under-new-highway-code-87khrjklc
Cyclists will be told to ride in the centre of the lane to make themselves more visible to motorists under far-reaching changes to the rules of the road intended to improve safety and “unleash our nation of cyclists”.
The updated Highway Code, which takes effect on Saturday, will also encourage cyclists to ride two abreast and require motorists to leave a minimum of 1.5 metres (nearly 5ft) when overtaking.
^Even if there are adjoining cycle lanes and tracks, cyclists will not be obliged to use them.
https://www.gbnews.uk/news/commonwealth-games-2022-changing-rules-to-allow-trans-women-cyclists-to-compete-for-female-medals/254884
Cyclists could face 20mph limits and may need number plates: Shake-up of road laws could see bike-riders forced to have registration numbers, insurance and get fined for speeding
https://www.dailymail.co.uk/news/article-11117805/Shake-road-laws-bike-riders-forced-registration-numbers-insurance.html
^siinäpä mielenkiintoinen ehdotus laitattaa rekisterikilpi vaikkapa maantiepyörään. :)
^Samalla tavallahan sen siihen saa kiinni kuin maastopyöräänkin. Satulatolppa löytyy molemmista, maastopyörissä tosin yleensä hissitolppa. Mutta satulaan. Muuten en tuon järkevyyteen ota kantaa.
Firlefanz
17.08.2022, 14.04
“Somewhere where cyclists are actually not breaking the law is when they speed, and that cannot be right, so I absolutely propose extending speed limit restrictions to cyclists,” he said. “Particularly where you’ve got 20mph limits on increasing numbers of roads, cyclists can easily exceed those, so I want to make speed limits apply to cyclists.
“That obviously does then lead you into the question of ‘well, how are you going to recognise the cyclist, do you need registration plates and insurance and that sort of thing’. So I’m proposing there should be a review of insurance and how you actually track cyclists who do break the laws [via identifiable markings].”
Voisihan vaihtoehtona rekisterikilvelle olla rekisterilappu ajopaidassa:rolleyes:
Tämä ei taida olla edes ensimmäinen kerta kun joku liikenneministeri on mahdollisuutta väläytellyt. Nyt siis asia etenisi, mikäli ministeri saa tahtonsa läpi, ikään kuin komiteakäsittelyyn, jossa kuultaisiin asiantuntijoita ja niin poispäin. En osaa yhtään sanoa millaisella aikataululla tällainen työ yleensä etenee, mutta luvassa lienee useampi kierros uutisia ennen kuin uusi lakiesitys on valmis.
^Samalla tavallahan sen siihen saa kiinni kuin maastopyöräänkin. Satulatolppa löytyy molemmista, maastopyörissä tosin yleensä hissitolppa. Mutta satulaan. Muuten en tuon järkevyyteen ota kantaa.
Aeron kannalta asiaa ihmettelinkin, kun aikamoisen ilmanvastuksen saa aikaan moinen lisäkilpi. :)
Onko tuolla briteissä ihan paljonkin noita "killer cyclistejä?"
Cyclists could face 20mph limits and may need number plates: Shake-up of road laws could see bike-riders forced to have registration numbers, insurance and get fined for speeding
https://www.dailymail.co.uk/news/article-11117805/Shake-road-laws-bike-riders-forced-registration-numbers-insurance.html
Mitähän nopeutta tuolla yleensä fillaroidaan, jos nopeusrajoitukseksi tulee 30km/h?
Firlefanz
18.08.2022, 09.12
^ Tunnettu tosiasia on että silloin kun fillaristi ajaa kolmeakymppiä hän ajaa viittäkymppiä (eli aivan liian kovaa tai ylinopeutta josta autoilijaa sakotettaisiin) ja silloin kun hän ajaa neljääkymppiä hän ajaa kahtakymppiä (eli aivan liian hiljaa joten hänet on jo liikenteen sujuvuuden vuoksi ohitettava).
Leikitään että meillä on tässä pieni väärinkäsitys, joka pitäisi korjata: ministeri ei ole kaavailemassa fillareille yleistä noin 32 km/h nopeusrajoitusta: Hän esittää lakiin muutosta jolla paikallisen nopeusajoituksen rikkomisesta tehtäisiin rangaistavaa fillaristeillekin.
Kyllähän harjoitellut nuori mies ajaa hyvässä myötätuulessa liki neljääkymppiä tasaisellakin, mutta luulisin että kipupisteet löytyvät Isossa-Britanniassakin sieltä missä fillaristi pääsee laskettelemaan alamäkeen ja etenkin sieltä missä tullaan risteykseen (olkoonkin ettei fillaristi olisi väistämisvelvollinen):
Pinkbikelta aika kova veto, että saivat Valtteri Bottaksen podcastiinsa vieraaksi. Pinkbiken Mike Levy on kovan luokan f1 ja rallifani ja aika mahtavaa, että hän sai ja Valtterilla oli aikaa ja kiinnostusta lähteä haastateltavaksi.
https://www.pinkbike.com/news/the-pinkbike-podcast-episode-151-f1-valtteri-bottas-on-how-bikes-make-him-a-better-racer-and-dealing-with-pressure.html
Syksyllä pahan aivovamman hyppyrissä kaatuessaan saanut Alicia Legget julkaisi artikkelin Pinkbikessa. Hänhän oli/on Pinkbiken toimittaja. Instassa oli toki vastaavan jutun ja kuvia postannut pari viikkoa aikaisemminkin. Mutta hurja oli onnettomuus ja täysin entiselleen ei palaa kunto koskaan. Seurailin alusta asti toipumiskuulumisia hänen ystävänsä rahankeruukampanjan statuspäivitysten kautta. Mahtavasti on onneksi kuntoutunut alkupäivien tilanteen jälkeen. Oli pappikin tekemässä sairaalassa jo siunausta hänelle.
https://m.pinkbike.com/news/i-crashed-hard-a-post-injury-update-from-alicia.html
Hyi että, laji on kyllä arvaamaton. Tuntuu, että näitä aivovammoja on nykyään enempi, tai ehkä se kertoo siitä, että nykyään niistä jää henkiin useemmin ja että niistä myös puhutaan avoimemmin.
^siinä on kyllä ihan huolella tultu tonttiin, kun elo on ollut letkujen varassa.... :/
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009378067.html
Puukotuksella huippu*pyöräilijää uhkailleet ryöstäjät saivat yli 10 vuotta vankeutta
Ryöstäjät varastivat muun muassa kaksi satojen tuhansien eurojen arvoista kelloa Mark Cavendishin perheen asunnosta.
Cyclists Now Outnumber Motorists In City Of London
"Cyclists are now the “single largest vehicular mode counted during peak times on City streets,” says a report to the transportation committee (https://democracy.cityoflondon.gov.uk/documents/s182953/TMO%20Review%20Stage%202%20End%20of%20Review%20Com mittee%20Report%20PT%20March%202023%20V1.pdf) of the City of London Corporation, the municipal governing body of London’s square mile."
https://www.forbes.com/sites/carltonreid/2023/03/01/cyclists-now-outnumber-motorists-in-city-of-london/?sh=7ac14e922236 (https://www.forbes.com/sites/carltonreid/2023/03/01/cyclists-now-outnumber-motorists-in-city-of-london/?sh=7ac14e922236)
^ Ehdin lukea lihavoidun otsikon ja puolet siteeratudsta ennen kuin muistin tai äkkäsin mikä se City of London olikaan:eek:
Mutta onhan tuo joka tapauksessa jonkinlainen virstanpylväs ja uutisen arvoinen juttu.
Lehikoisen 2010 pyörä esillä https://www.vitalmtb.com/community/dami/intense-m9-proto-matti-lehikoinens-crc-intense-2010-team-bike
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.