PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kolhut hiilikuiturungossa

Santerius
04.06.2014, 19.36
Olen varma, että vastaava aihe on jo olemassa, mutta haku ei toimi. Avataan siis uusi.

Sattuipa niin, että päätin olla kunnon kansalainen ja oikaista kelville, vaikka sen vuoksi jouduinkin ajamaan hietikon yli. Hietokalta ajaessa kuuli melkoinen kolahdus, ja näin kun noin puolikkaan kissan kokoinen kivi lenteli ilmassa. Nyt kotiin palattuani putsailin rapoja pyörästä, ja havaitsin rungossa melkoisen kolhun. Kysymys kuuluukin, voiko tällainen kolhu olla kohtalokas? Ja olipa tai ei, miten tuota kannattaisi korjailla?

Perunalla otettu kuva kolhusta:
http://dl.dropbox.com/s/t1mqdyifssjmtf5/20140604_201753.jpg

LJL
04.06.2014, 21.46
Äh, suotta tuota kolhua stressaamaan. Mulla on jäykkiksessä tuommoinen (kaatui viilapenkkiä päin) eikä ole menoa haitannut kahden vuoden aikana. Uusia pahempiakin on tullut. Viisaammat voivat ottaa kantaa siihen, voisiko tuolle jotakin tehdä, mutta jos se ajamisen myötä lähde leviämään eikä särise/ritise niin olisin sitä mieltä että kovaa ajoa vaan.

Santerius
04.06.2014, 22.00
Päädyin vähän vastaavaan lopputulokseen. Itse rungossa on jokusen millin kymmenyksen syvyinen kolhu, jonka ei ainakaan maallikon päättelyn perusteella luulisi liiemmin rungon eheyteen vaikuttavan, kuitenkin niin alueellinen kolhu kyseessä. Muissa paikoissa nuo eivät pelottaisi, mutta taitaapi olla tuossa kohtaa runko kaikkein ohuimmillaan. Kuitenkin mieltä kalvaa hieman se, että jos pientäkin vaaraa on siitä, että merkityksellistä vahinkoa on, sen levittyä ehkäpä satasen-parin remppa muuttuukin viiden sadan rempaksi. Toisaalta taas jos tuota alkaa turhaan korjauttaa, saa palkaksi vain ruman pyörän ja tyhjemmän lompakon.

Harmittaa kyllä vietävästi, että näin huonoa tuuria piti olla. Ajattelin kuitenkin etsiväni jotain lakkaa tms, jolla tuota voisi korjailla niin, ettei maali lohkeile lisää esimerkiksi pyörää pestessä. Lisäksi voisi olla hyvä hankkia putkeen muovisuoja ja välttää hiekka-alueita jatkossa, kun kerran näin helposti maali lohkeilee. Tosin olipa tuo kivi useamman sadan gramman painoinen ja mitä ehti sekunnin kymmenyksessä näkemään, ei se kovin pehmeä tai pyöreäkään ollut.

Heikki
05.06.2014, 17.22
^Mun hiilarirungoissa on nämä suojana: http://www.bike-discount.de/en/buy/carbon-protection-film-27431, runkokolmion alaputken alapinnassa, ketjuputken yläpinnassa, kaikkien vaijekuorien potentiaalisissa hankauskohdissa. Hyvin huomaamaton ja toimiva maalipinnan suojaus.

Tosin ei nuokaan takaa 100%:sta suojaa, esim yhteislenkillä vieruskaverin renkaan alta saattaa singahtaa pikku kivi juuri sun pyörääsi! Ja se kivi tulee sitten todella kovaa !!

Tasamaan tallaaja
06.06.2014, 14.00
Oon käyttänyt 3M:n kiveniskuteippiä, niin autoissa kuin fillareissakin.

http://www.kiiltovaunu.com/kiveniskuteippi-10cm-p-3151.html

Amppari
06.06.2014, 14.22
Mulla on ihan tavallista kontaktimuovia. Vaijerin ja rungon välissä on noita lappuja, mitä Heikki ehdotti.

telliv
06.06.2014, 16.12
Hyvät on katteet noissa teipeissä ;D. Paikallisesta automaalikaupasta saa tuota 3M teippiä ihan metritavarana...8€ per metri.