PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ultegra tubeless vanteet ... Ohjeita tarvitaan renkaan asennukseen

Kva66
27.05.2014, 22.02
http://www.roadbikereview.com/cat/wheels/wheelsets/shimano/ultegra-wh-6700-tubeless/prd_447150_2490crx.aspx

Eli tällaiset vanteet. Kaupasta ostin Bontragerin setin, jossa renkaat, litku, venttiilit ja VANNENAUHA.

Itse olin käsityksessä että näihin vanteisiin enää tarvita tätä vannenauhaa. Kaupassa sanoivat että pitää olla. No en nauhaa saa istumaan. Youtubessa olevissa videoissa en näe että nauhaa asennettaisiin.

Miten on, tarvitseeko vannenauha asentaa näiden kanssa?

kuovipolku
28.05.2014, 09.56
Bontragerin TLR-vanteiden ominaisuuksiin kuuluu että ne on tarkoitettu käytettäväksi nimenomaan Bontragerin TLR-vannenauhan kanssa. Eli kysymys kuuluu uudelleenmuotoiltuna: onko se myös Bontragerin TLR-renkaiden väistämätön ominaisuus?

Sen tiedän varmasti että Ultegroille ei tarvita vannenauhaa ja että Bontrager neuvoo muiden valmistajien TLR-vanteita käytettäessä käyttämään näiden vannenauhoja. Tuohon väliin mahtuu tosiaan pieni harmaa epätietoisuuden alue jonne kauppiaasi onnistui sinut työntämään...

tunkkireisi
28.05.2014, 10.02
"This means that if you want to try tubeless, you can without any tricky tape job on the rim bed as the spoke holes do not protrude through the rim and the rim seam has been sealed."
Tämä otteena Competitive cyclistin artikkelista.
http://www.competitivecyclist.com/shimano-ultegra-wh-6700-wheelset-tubeless

Eli ei, et tarvitse nauhaa.
Seuraava kysymys: Jos vanne on tiivis, tarvitaanko litkuakaan? Minä kokeilisin ilman. Eihän autonrenkaitakaan litkuteta, tai moottoripyörän.

sakuvaan
28.05.2014, 10.21
Miksi jättää litkut pois kun niillä saa itsestään paikkautuvat renkaat (tiettyyn pisteeseen asti)?

Yleensä TLR merkintä renkaiden kyljissä vaatii litkujen käyttöä, TLR ei ole sama asia kuin UST.

El-Carpaso
28.05.2014, 10.59
"This means that if you want to try tubeless, you can without any tricky tape job on the rim bed as the spoke holes do not protrude through the rim and the rim seam has been sealed."
Tämä otteena Competitive cyclistin artikkelista.
http://www.competitivecyclist.com/shimano-ultegra-wh-6700-wheelset-tubeless

Eli ei, et tarvitse nauhaa.
Seuraava kysymys: Jos vanne on tiivis, tarvitaanko litkuakaan? Minä kokeilisin ilman. Eihän autonrenkaitakaan litkuteta, tai moottoripyörän.

Mitään järkeä olla käyttämättä litkua. Tiivistää renkaan vannetta vasten, paikkaa pienet reiät ja välillä isommat plus "ilmoittaa" jos renkaalle on tapahtunut ns. katastrofaalinen häiriö ja pysähtyminen onnistuu vielä kun ilmaa saattaa olla renkaassaa jäljellä.

Moottoripyörän ja auton renkaat on hiukan naftimmin vanteella ja jonkin verran paksumpaa kamaa. taas muistetaan mitä vertaillaan ja mihin.

Sluiba
28.05.2014, 16.12
Minulla ollut Ultegran tubeless vanteilla Swalben tubelesrenkaat tämän kauden. Vannenauhaa ei tarvitse kun on tubeless readyt vanteet, ja litkusta ollut (ainakin) kerran hyötyä kun renkaaseen tuli isohko vuoto. Olisiko ollut lasinsiru kyseessä mutta huomasin "maidon" roiskuvan renkaasta ja ehdin pysähtyä ennen kuin rengas pääsi tyhjäksi. Käsin pyörittelemällä litku kuitenkin sai reijän paikattua ja pumpulla ilmaa perään niin matka jatkui. Elämäni helpoin rengasrikko!

TJH21
28.05.2014, 22.10
Muutaman vuoden Road Tubeless kokemuksella voin melkoisella varmuudella sanoa, että kyseisessä kaupassa ei taideta olla asennettu yhtään tubeless renkaita jos tietotaito on tuolla tasolla.
Ultegran tubeless vanne ei tarvitse mitään vannenauhoja, vannenauha tilkitsee pinnanreiät joita tubeless vanteessa ei ole.
Shimanon vanteiden mukana tulleet venttiilit eivät ole käyttökelpoisia koska niistä ei venttiilin sielua saa irti, on saatava aikaan riittävä paineisku jotta rengas nousee vanteelle.
Bontragerin venttiileistä ei ole kokemusta, olen käyttänyt No Tubes venttillejä.
Litkua kannattaa ja pitää käyttää, syystä jonka jäsen Sluiba kertoi edellä (viime kesänä +8000 km ja 0 rengasstoppia tien päällä).
Asennusvaiheessa joutuu joskus vähän taistelemaan ja kompressori pitäisi olla riittävän paineiskun aikaansaamiseksi mutta kun homman oppii se palkitsee kyllä.
Käytä asennuksessa liukastetta esim. fairyvettä ja aloita renkaan asennus vanteelle venttiilin kohdalta. Näin minulla asennus käy helpoiten.

Kva66
28.05.2014, 22.41
Kiitoksia TJH21 ja muut!

Nyt loppu kaljat & peukalot. Tuota venttiiliä mietinkin. Laitoin Shimanon, vaihdan Bontragerin juuri "sielun" takia takaisin.

Olen yrittänyt ventiilin kohdalta, toiselta puolelta... Ei nouse. Fairy testaamatta.

Peukalot jäihin ja huomenna uusix...Fairyn kanssa.

plr
29.05.2014, 00.11
.. huomasin "maidon" roiskuvan renkaasta ja ehdin pysähtyä ennen kuin rengas pääsi tyhjäksi.

Yhdellä jenkkipyöräilyfoorumilla joku litkun käyttäjä kirosi kun vauhdikkaassa kohdassa rengas puhkesi ja litku tuli ulos reiästä sotkien ilmeisesti vaatteet aika lailla pilalle. Päälle tuli pyörän pesu. Tämä on yksi syy miksi kaikki eivät käytä valmiiksi litkutettuja renkaita. Litkunhan voi myös lisätä rengasrikon jälkeen.

TJH21
29.05.2014, 10.14
Kiitoksia TJH21 ja muut!

Nyt loppu kaljat & peukalot. Tuota venttiiliä mietinkin. Laitoin Shimanon, vaihdan Bontragerin juuri "sielun" takia takaisin.

Olen yrittänyt ventiilin kohdalta, toiselta puolelta... Ei nouse. Fairy testaamatta.

Peukalot jäihin ja huomenna uusix...Fairyn kanssa.
Sääli peukaloitasi ja käytä asennustyökaluja vaikka sitä ei suositellakaan. Ei ne muoviset rengas"raudat" vanteen reunaa riko kun olet varovainen.

Ja litkuttomuudesta vielä sen verran, että kun tubelessrenkaat on tavallista tiukemmat asentaa talliolosuhteissa niin tien päällä renkaan poisto ja sisärenkaan asennus on kaksin verroin tuskaisempaa.
Litkuttaminen tien päällä on sekin sotkuista hommaa ja jos kuljettaa litkupulloa mukana niin saman tien sitä kuljettaa renkaan sisällä.

Yhdellä suomipyöräilyfoorumilla yksi litkunkäyttäjä ei ole kertaakaan kironnut jos pikkuisen litkua on roiskunut ja matka on jatkunut pysähtymättä. Pyörän saa putsattua ja vaatteet pesuun heti lenkin jälkeen eikä mikään mene pilalle. Se on selvä, että jos tulee tarpeeksi iso reikä niin litku ei sitä paikkaa vaan tulee ulos välittömästi renkaan vielä pyöriessä ja seurauksena on sitä isompi sotku mitä enemmän litkua renkaassa on. Itse käytän n. 50 ml per rengas mikä on kai aika paljon, ehkä vähempikin riittäisi. Viimeisen neljän kesän ja n. 40000 km aikana on itsellä ollut kaksi niin isoa rengasrikkoa, joita litku ei paikannut. Ekalla kerralla ei ollut asennustyökaluja mukana eikä rengasta saanut pois vanteelta, piti soittaa auto hakemaan. Toisella kerralla sisärenkaan asennus onnistui ja pystyin jatkamaan matkaa.

Kva66
29.05.2014, 11.12
Ei onnistu.

Aivan tajuttoman tiukka loppuosa. Rengasraudoillakin yritin. Ei mene. Youtubesta kattelin videoita, helppoo on kun osaa!

Myydään....

TJH21
29.05.2014, 12.44
Koita vielä venyttää rengasta ennen asennusta. Laita rengas jalan alle ja venytä käsillä vetämällä. Laita liukastetta reilusti, hiero vaikka raakaa Fairyä renkaan kantin sisäreunaan, siihen kohtaan joka asennettaessa liippaa vannetta ja tietysti vanteeseenkin. Rengasraudoilla vain muutama milli kerrallaan edeten.
Onkohan Bontragerit erityisen tiukkoja, minä olen käyttänyt Hutchinsoneja ja Schwalbeja?
Älä luovuta vielä.

Kva66
29.05.2014, 14.48
Onnistui!

Bontragerin renkaat eivät mene Shimano Ultegran tubeless vanteille ilman muovisia "rengasrautoja".

Fairy raakana, renkaan esivenytys ja 3 kpl rengasrautoja tarvittiin. Youtubessa oleva rullaustekniikka ei kyllä onnistu näiden kohdalla millään.

Myös nuo "sielulliset" venttiilit on pakollisia. :)

Kompuralla nostin renkaat paikoilleen. Paineet sisälle. En vielä litkuja laittanut sisälle. Katson miten paineet pysyy.

Litkuja itse aion käyttää. Litkun poisjättämiselle en näe perusteita.

Kiitoksia ohjeista!

TJH21
29.05.2014, 20.12
Hienoa, että onnistui ja kiva että pystyin "etänä" olemaan avuksi.
Seuraava kerta onkin helpompi kun tietää mitä tehdä.
Joskus renkaatkin on yksilöitä, toiset pamahtaa vanteelle kuin tyhjää ja toisia saa säädellä ja tehdä kaikenlaisia virityksiä, että onistuu.

Kva66
31.05.2014, 22.39
En ole vielä litkuttanut renkaita.

Ilman litkuja, miten normaalisti paineet pitäisi pysyä renkaassa? Pehmentyä tunneissa-yössä?

CamoN
31.05.2014, 23.30
Ilman litkuja, miten normaalisti paineet pitäisi pysyä renkaassa? Pehmentyä tunneissa-yössä?

Maantie-tubelessista en osaa sanoa, mutta maastorenkaista ja -kehistä minulla on sekä kokemuspohjaisesta tiedosta että sieltä täältä kuullusta ja luetusta muodostunut, melkolailla kaiken kattava kuva. Jotkut väittää saaneensa jotain kaikki tubeless-standardit täyttäviä kehä- ja rengasyhdistelmiä pitämään käytännössä "ikuisesti" ensimmäisellä yrittämällä, vaikka ihan kuivanakin. Toisilla taas on aina kaikenlaisia ongelmia, ja jatkuva ilman lisääminen kuuluu tubeless-arkeen.

Omissa tubelekseissa on aina ollut litkut, välillä jokin rengas ja kehä pitää hyvät ajopaineet usean viikon ajan. Jos satun ottamaan renkaan kehältä ja asentamaan ihan samalla tavalla uudestaan, saattaa samalla yhdistelmällä olla vaikeuksia pitää järkeviä paineita paria päivää enempää. Yleensä yhdistelmä kuitenkin paranee vanhetessaan kohti sitä riittävää huolettomuutta, kun litku paikkaa mikrovuotoja. Ja tietysti silloin tällöin rengas nappaa kylkeensä tai kuvioon hitaan vuodon maastosta, jonka huomaa vasta seuraavalle lenkillä lähtiessä ja se sekoittaa paineiden seurantaa.

Kun litkua kerran on olemassa, käyttäisin sitä ehdottomasti kaikissa tubeless-asennuksissa. Sellainen hassu 20-30ml luulisi riittävän maantierenkaaseen siten, että se viimeistelee asennuksen ja jää vielä paljon paikkausvaraa niille hetkille, kun huono tuuri tulee vastaan kuin maila pimeästä kioskijonossa.

Kva66
31.05.2014, 23.50
Mielenkiinnosta testasin miten pitävät paineet ilman litkuja.

Huomenna litkutan. Riittääkö tuon 30 ml /rengas? Mitä määrää maantiepyörässä olette käyttäneet?

Tällainen työkalu tuli vastaan videossa: Kool-Stop Tire Bead Jack with Handle ( tämä hakusanaksi eBayhin, niin tulee kuva esille)

Linkki Youtuben videoon: http://m.youtube.com/watch?v=yrpewB94L6M

Tilattuna kohtuuhintainen. Myykö joku Suomessa?

Sluiba
11.06.2014, 11.02
30 ml / rengas on ainakin Swalben mukana tullut suositus maantierenkaille. Ja "ylimääräisistä" työkaluista ei ole kokemusta.

Kva66
22.06.2014, 23.36
Tällainen työkalu tuli vastaan videossa: Kool-Stop Tire Bead Jack with Handle ( tämä hakusanaksi eBayhin, niin tulee kuva esille)

Linkki Youtuben videoon: http://m.youtube.com/watch?v=yrpewB94L6M

Tilattuna kohtuuhintainen.

Tilasin tämän työkalun. 20€ yhteensä. On Todella kätevä! Voin suositella. Tiukkakin rengas nousi pojan fixin vanteelle helposti ja nopeasti. Myös normi renkaan laitto hoitui sormia säästäen.