PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jatkuvat rengasrikot - mikä neuvoksi?



narg142
23.05.2014, 21.36
Mikä neuvoksi kun viimeisen parin viikon aikana joka toisen lenkin jälkeen saa paikkailla (taka)renkaan?
Eli ajan 29" jäykkäperällä, jossa alla Maxxis Aspen ensiasennusrenkaat, pääosin soratiellä, mutta jonkin verran myös asvaltilla. Renkaat ovat toimineet tosi hyvin ja ovat myös hyvin rullaavat. Joten olen tyytyväinen niihin. Viime syksy, talvi ja alkukevät menivät hyvin kovalla soratiellä.
Ongelmat alkoivat pari viikkoa sitten kun tie sorastettiin hiekkamurskeella. Pinta on jo alkanut pakkaantua, joten kovat (ja sileät) urat löytyvät, mutta pinnassa on paljon pientä ja terävää mursketta. Epäilen tämän murskeen olevan syy jatkuviin rengasrikkoihin.
Joten mitä nyt? Mielessäni on kaksi vaihtoehtoa.
A) Lasken paineet nykyisestä (takana ~3.5 bar), jolloin rengas joustaisi sen verran että pienet murskeet eivät pääse läpäisemään rengasta ja puhko sisuria. Toimiiko, ja mihin paineet pitää laskea?
B) Ostan uuden takarenkaan suuremmalla/karkeammalla kuviolla, jolloin murske ei "yllä" puhkomaan rengasta. Toimiiko?

Molemmat varmaan heikentävät rullaavuutta, mutta en näe sitä niin suurena ongelmana kun toistuva paikkaaminen (ja pyörän taluttaminen kotiin).

Kumpaa vaihtoehtoa suosittelette? Vai onko muita vaihtoehtoja tarjolla?
Tiedän, siirry muualle ajamaan, mutta ei ole vaihtoehto koska pidän tästä reitistä.

Jos uuden renkaan hankinta parantaisi tilannetta, onko suosituksia? Conti X-King?

nure
23.05.2014, 22.10
Matala paine rikkoo kyllä herkemmin ja renkaan karkea kuvio ei auta koska nappuloiden välit kuitenkin ohuemmat, suosittelen etsimään pistosuojattuja renkaita joita löytyy joka valmistajalta. Myös sisäkumi saa olla Foss:n kaltainen suht kestävä.

duris
23.05.2014, 22.13
Jos rengasrikot alkaneet äskettäin ja niitä tulee jatkuvasti, niin kannattaa tarkistaa tarkkaan ulkokumi ettei siihen ole jäännyt terävää kiveä joka puhkoo sisärenkaan aina uudestaan ja uudestaan. Ota ulkokumi kokonaan pois ja käy se tarkasti läpi. Itsellä oli vastaavaa ja aiheuttaja löytyi vasta kun tuon ulkorenkaan kävi tarkasti läpi.

nure
23.05.2014, 22.46
Duriksen kanssa samaa mieltä, jos samassa kohtaa sisurissa reikä niin ei kyse varsinaisesta puhkeamasta vaan jostain vauriosta, tarkista myös ettei esim. venttiili ole väärässä asennossa ja juuresta rikkoutunut.

narg142
23.05.2014, 23.03
"ettei siihen ole jäännyt terävää kiveä joka puhkoo sisärenkaan aina uudestaan ja uudestaan"

Tätä epäilin itsekin, joten pari reikää sitten merkkasin ulkorenkaan jotta näen missä kohtaa reikä on tullut. Eri paikoissa joka kerta.
Mutta kuitenkin varmaan syytä käydä se ulkorengas vielä suurennuslasilla läpi.

"suosittelen etsimään pistosuojattuja renkaita"

Onko ehdotuksia koossa 29 x 2.1-2.3?

marmar
24.05.2014, 00.33
Matala paine rikkoo kyllä herkemmin ja renkaan karkea kuvio ei auta koska nappuloiden välit kuitenkin ohuemmat, suosittelen etsimään pistosuojattuja renkaita joita löytyy joka valmistajalta. Myös sisäkumi saa olla Foss:n kaltainen suht kestävä.

Olen vahvasti erimieltä. Smart sam tai x-king alle, 2-2,5 bar painetta ja jos mahdollista litkut, niin rullaa, pitää, on mukava ja ei puhkea helpolla.

Maxxista en uskalla suositella, kun ignitorista meni tappajasepeli yhtenään läpi.

orc biker
24.05.2014, 02.08
Smart Sam tai plus-versio, joka on vielä vahvempi. Ajoin 26":lla Smart Samilla (DD-versio) monta vuotta ilman yhtään rengasrikkoa.

nure
24.05.2014, 07.49
Marmar, voit olla eri mieltä mutta olen ajanut työmatkaa ympäri vuoden ja kahteen vuoteen ei ole ollut rengasrikkoa, renkaina useita erityyppisiä, nastarenkaista slickseihin ja ainoa yhdistävä tekijä ollut täydet paineet...

JackOja
24.05.2014, 22.56
Vai onko muita vaihtoehtoja tarjolla?
...

Juuh... tubeless.

reappear
24.05.2014, 23.14
Omaan korvaan tuo 3.5bar kuulostaa jo aika överiltä 29" maastorenkaassa. Sisurin kanssa itse vedin 2.5bar paineilla max eikä tullut rengasrikkoja yrittämälläkään. Renkaina oli sekä Racing Ralphia että Maxxiksen Ignitoria. Kun laitoin tubelekseksi niin vähensin paineet 1.8bar asti ja satunnaisesti vähemmänkin (90kg kuski), ja rullasi hyvin ja piti missä vain.

Sisurin merkki vaihtoon ja ulkorenkaan sisäpinta tarkistukseen. Kuten muut todenneet, todennäköisesti siellä joku pieni terävä kivensiru joka rikkoo rengasta. Lisäksi suosittelen paineiden vähentämistä, vähentää myös rengasrikkoja, muut saavat selittää miksi.

orc biker
24.05.2014, 23.23
Minä ajan täysillä paineilla (4 bar) sekä maastossa että muuten. Ajan nykyisin niin sekalaista ajoa, että sen, minkä maastossa häviää, muualla voittaa. Ja kun en niin äärimmäistä pitoakaan tarvitse. Paitsi yksi järkyttävä mäki minulla on voitettavana. Se on kaikin puolin niin äärirajoille vetävä, että siihen pitää satsata tiputtamalla paineita kunnolla. Eikä ole tullut yhtään rengasrikkoa, eli kyllä se rengasvalinta on kaikista olennaisinta. Sisurina käytän perus Continentalia, mitä saa lähikauppojenkin hyllyiltä.

orc biker
24.05.2014, 23.36
Mitä tuohon renkaan paineeseen tulee, niin eiköhän korkea paine altista enemmän rengasrikoille, koska silloin rengas myötäilee vähemmän terävän esineen kohdatessaan. Jossain sopivasti törröttävässä naulassa se tuskin auttaa mitään, mutta jossain lasinsirussa saattaa auttaakin. Siru ei pääse kohdistamaan samalla tavoin koko voimaansa renkaaseen, vaan rengas väistyy helpommin voiman tieltä.

tapna
25.05.2014, 07.28
Sepeliterroristien syytä. Enää ei riitä se, että he saavat kylvää paskasepelillään tiet ja kvl:t käyttökelvottomiksi talvisin, vaan nykyään sepeliä viljellään jo kesäisinkin.

Iglumies
25.05.2014, 10.56
Mitä tuohon renkaan paineeseen tulee, niin eiköhän korkea paine altista enemmän rengasrikoille, koska silloin rengas myötäilee vähemmän terävän esineen kohdatessaan. Jossain sopivasti törröttävässä naulassa se tuskin auttaa mitään, mutta jossain lasinsirussa saattaa auttaakin. Siru ei pääse kohdistamaan samalla tavoin koko voimaansa renkaaseen, vaan rengas väistyy helpommin voiman tieltä.
Samaan tulokseen päätynyt reilun parinkymmenen vuoden ympärivuotisen työmatka- ja maastopyöräilyn perusteella, lisäksi kumiseoksella on myös oma osuutensa asiaan.
Nykyisin mennään työmatkat litkurenkailla ja n.2 barin paineilla (tosin juuri nyt tmt-testissä Geaxin Mezcalinit 2,5barilla)

ealex
25.05.2014, 11.38
Paineita laskemalla ihan varmasti tilanne helpottuu (käärmepuremien riski tosin lisääntyy). Olen onnistunut ajaa pahempaan sepeliaikaan jopa 28mm Ultermo ZX renkailla minimipaineilla. Väitän, ettei niillä olisi päässyt silloin kilometriäkään normipaineilla.

Voi toki hommata lähes puhkeamattomat renkaat, mitkä rullaa hyvin vain maksiimipaineilla, mutta Aspen on siitä erikoinen, että rullaa erinomaisesti pienillä paineillakin. Joten saa sekä pitoa että rullaavuutta samassa renkaassa. :)

Dr TuKo
27.05.2014, 23.40
Olen ottanut tavaksi asentaa renkaan aina samaan kohtaan: Valmistajan logon keskiosa venttiilireiän kohdalle takavaihtajan puolelle. Kohdistus samalle puolelle myös eturenkaassa.

Kun sisärenkaasta löytyy reikä, voi paikallistaa suht tarkasti 2 kohtaa päällysrenkaassa, joista etsiä tarkemmin mahdollista reiän aiheuttajaa.

El-Carpaso
28.05.2014, 12.02
Mä suosittelen tubelessia. Mul ei oo vielä koskaan puhjennut tubeless rengas (hans dampfin disintegroitumista pakkasessa ei lasketa)
Tosin eilen tajusin miks ennen tiukempia maastopyörittelyjä kannattaa katsoa rengaspaineet ku meni burppausneitsyys. Onneks olis sisäkumi messissä.

syklopaatti
04.06.2014, 10.01
Onko vannenauha kunnollinen ja varmasti peittää pinnojen reijät. Jos se on löysä ja ohut helposti jää sisurin asennusvaiheessa
jostain nipanreijän reuna paistamaan. Heitä vannenauhan sijaan pari kierrosta sähkömiehenteippiä tai käy motonetista ostamassa gorillateippiä mitä
saa nykyisin eri levyisinä. Vedät vanteen levyisen gorillakerroksen niin sit sulla on tubeless-set up valmiina myös jos joskus tubelekseen siirryt.