Näytä tavallinen näkymä : Polvikipuja, säätöapua kaivataan...
Oukkidoukki, eli polvilumpion yläpuolella kipuja sekä lonkissa tuntuu myös. Mtb ja krossariajoa mahdollisimman paljon :-) Eli mitä säädetään? Itse epäilen, että istuin liian edessä molemmissa pyörissä. Lukkopolkimilla ajelen, joten kuormitus pitäisi kyllä jakautua paremmin. Katselin videon, jossa optimi polvikulma olis 30 astetta, sekä luotilangalla polven päästä suoraan kammen päähän vaakatasossa. Onko tuo mainitsemani kipupiste tyypillinen merkki jostakin tietystä säätöongelmasta?
Itselläni tuli juoksijan polvi polven yläpuolelle eli jännevamma siitä, että satula oli liian korkealla. Kannattaa sekin katsoa samalla, siinä voi tulla helposti lonkka- ja selkävaivoja kun selkä vääntyilee puolelta toiselle. Varmaan huomaa parhaiten jos alhaalla olevan jalan kantapää nousee ylös kun kammet on pystyasennossa, ja taitaa myös selästä nähdä jos pyörittää paikallaan ja joku katsoo takaa käykö selkä kierona.
orc biker
17.05.2014, 22.28
Onko tuo mainitsemani kipupiste tyypillinen merkki jostakin tietystä säätöongelmasta?
Mahdotonta sanoa. Tuo polvi akselin kohdalle on vain summittainen nyrkkisääntö, ei mikään fysiologinen totuus, eikä varmasti sovikaan parhaiten kaikille. Polvi on siitä jännä, että sitähän ohjaavat kaikki muut kuin polvi itse. Nilkan asentokin voi vaikuttaa. Voisit kokeilla esim. säätää klosseja sivusuunnassa ja pituussuunnassa tai kulmaa. Esim. minulla meinaa käydä polven yläpuolelle, jos varpaat osoittavat liian alas. Kipu voi olla myös lähtöisin ylhäältä, lihaskalvot kiristävät sieltä alaselästä asti. Venyttele, hae liikkuvuutta, säädä satulaa alemmas, ylemmäs, kauemmas, lähemmäs, kulmaa, klosseille sama. Kun noita mahdollisia vikakohtia on niin paljon, niin kannattaa vain systemaattisesti alkaa sulkea niitä pois aloittaen sellaisesta, mikä tuntuu itsestä todennäköisimmältä esim. verrattuna aiempaan tilanteen. Onko jokin esim. muuttunut?
Itse olen tutkinut klossien sivuttaista kulmaa istumalla korkealla jalat irti maasta. Kolssien säätö sitten vastaamaan vapaasti ilmassa olevan jalkaterän suuntaa suhteessa poljin akseliin jotta jalka pysyy samassa asennossa myös polkimeen lukittuna.
El-Carpaso
17.05.2014, 22.38
Yksilökohtaista. Mä ajan 15-20 asteen polvikulmalla riippuen vähän fiiliksestä ja missä vaiheessa kausi kulkee. Kannattaa kokeilla siirtää satulaa taaksepäin hiukan jos vaikka auttais. Mulla hajoaa polvet samantien jos oon liian edessä niin pysyttelen ihan suosiolla KOPSIN takana. Lonkkiin voi vaikuttaa moni asia. Liian matala ajoasento alkaa mulla kramppaamaan lonkan sivussa ja alaselässä. Johtuu takareiden ja erityisesti pakaran jäykkyydestä. Venyttämällä paranee
Mahdotonta sanoa. Tuo polvi akselin kohdalle on vain summittainen nyrkkisääntö, ei mikään fysiologinen totuus, eikä varmasti sovikaan parhaiten kaikille. Polvi on siitä jännä, että sitähän ohjaavat kaikki muut kuin polvi itse. Nilkan asentokin voi vaikuttaa. Voisit kokeilla esim. säätää klosseja sivusuunnassa ja pituussuunnassa tai kulmaa. Esim. minulla meinaa käydä polven yläpuolelle, jos varpaat osoittavat liian alas. Kipu voi olla myös lähtöisin ylhäältä, lihaskalvot kiristävät sieltä alaselästä asti. Venyttele, hae liikkuvuutta, säädä satulaa alemmas, ylemmäs, kauemmas, lähemmäs, kulmaa, klosseille sama. Kun noita mahdollisia vikakohtia on niin paljon, niin kannattaa vain systemaattisesti alkaa sulkea niitä pois aloittaen sellaisesta, mikä tuntuu itsestä todennäköisimmältä esim. verrattuna aiempaan tilanteen. Onko jokin esim. muuttunut?
No joo, lukkokengät :-) Ajelin aikaisemmin remmeillä ja maastiksella ilman mitään. Oli silloinki joskus polvessa tunnetta, mutta vaikea sanoa. No huomenna pitää katsoa olisko sittenkin liian korkea penkki. Se kyllä selittää, kun pitää vetää jalalla voimakkasti. Pitänee lankatesti tehdä ja katsella kulmia uudesta näkökulmasta.
Onko klossissa parempi olla kiinnitys esdessä vai takana? Samaa kenkää käytän krossarilla ja maastiksella. Vois kuvitella, että maantiellä vois olla enemmän varpaille?
On helppoa aivan oma-aloitteisesti trimmata asentoa pikku hiljaa hakien kohdalleen,valitettavasti emme ole samanlaisia ja jokainen säätää itse pyörän henkilökohtaisen makunsa ja kipunsa mukaan.
Jep, mä taidankin siirtää lukkoa kengässä taaksepäin. Se pakottaa penkkiä alemmas ja kohdistaa voimat ja kulmat ihan eriksi. Pitänee pari päivää testailla...
Jep, yhdeltä mtb foorumilta lukaisin..I had the same type of pain. Did some research and everything pointed towards my cleat position. They were too far forward. I moved them as far back as possible. Pain gone. Feels more comfortable this way.
CitiusCitius, altius, fortius - kampikierrosten lukumäärän lisääminen tuplaten nykyiseen poistaa speksaamiseen ja päivittelyyn kulutetun energian ja ajan tehokkaalla, joskin hauskalla tavalla. Jos päädyt kuitenkin klossien säätöön, kierrelukite pelastaa monelta harmilta. Menestystä!
No joo, lukkokengät :-) Ajelin aikaisemmin remmeillä ja maastiksella ilman mitään.
Mulla tulee polvet kipeiksi heti, kun rupean laiskaksi takareisien venyttelyn kanssa. Lukkokenkien myötä reiden takapuolen lihasten rasitus on kasvanut. Jos et ole ahkera venyttelemään, melkein veikkaisin, että ongelmaa kannattaisi ensin lähteä ratkomaan sitä kautta. Kun saat jalat suorina kämmenet lattiaan, on polvikivut historiaa.
Itselleni tulee vastaavia kipuja jos en venyttele raajoja ja rullaile lihaskalvoja auki foamilla. Se minkä verran täytyy venytellä on varmasti hyvinkin yksilöllistä.
Ajelin tänään noin 30km maastiksella ja lukot siirsin taaemmas, vaikea sanoa auttoiko. Ehkä tuntui paremmalta. Tein luotilankamittausen ja sen mukaan istuin olis liian takana, mutta pyörässä ei juurikaan säätövara riitä. Pitäis olla pitempi stemmi, mutta siihen en ala :-) No pygmin jalat ku omistaa, niin ei meikä voi ihan normien mukaan mennä muutenkaan. Tarzanin selkä siihen, niin kaikki geometrian taulukot voikin laittaa uusiksi.
Itselleni tulee vastaavia kipuja jos en venyttele raajoja ja rullaile lihaskalvoja auki foamilla. Se minkä verran täytyy venytellä on varmasti hyvinkin yksilöllistä.
Ei ollu foamia, mutta tennispallo oli. Yllättävän hyvin sai pukittua pakarat ja muutkin lonkan alueen lihakset "auki". Reisiäkin yritin jyrätä sivusta päin. Illalla särki joka paikkaa ko. toimenpiteiden takia, mutta nyt aamukaffella on hyvä olo. Tänään pyörällä töihin. 15km matkaa ja huippu keli, linnut vaan visertää ja tuuli suhisee korvissa. :-)
Polvi tuntuu aika hyvältä, olisikohan sittenkin se lukkojen siirtäminen taaksepäin tepsinyt.
Itsellä leikattu polvi kipeytyi lukkokengillä ajaessa, kipuilut poistui kun säädin klossit samaan asentoon mihin kengät asettuu luonnollisesti ilman lukkoja ajaessa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.