Näytä tavallinen näkymä : Vaihteiden paremmuusjärjestys
misterDark
13.05.2014, 12.43
Nimikkeiden sekamelskassa kyselee epätietoinen aloittelija tähän päivään päivitettyä vaihteiden (paremmuus)järjestystä ja toimivuutta ihan tavallisiin 2-4 tunnin lenkkeihin cyclolla tai retkipyörällä...
Tämänlaista olen onkinut foorumeilta ja kysymys onkin onko järjestys edes sinnepäin? Niin ja mihin sijoittuu sellaiset kuin Shimano 10s FD-R460 tai Shimano 10s RD-R350 tai Shimano CX70 tai Shimano CX50? Ja onko noista R460/R350 mihinkään (näyttäisi olevan joissakin Gianteissa)?
Shimano
SRAM
Campagnolo
Dura ace di2
Red
SuperRecord
Uberhuippu
Dura Ace
Force
Record
huippu
Ultegra (6800)/CX70
Rival
Chorus
todellahyvä
105/CX50
Apex
Centaur/Veloce
laadukas
Deore
Veloce
toimii
Tiagra (4600)
toimii
Sora (3500)
Claris (2400)
2300
2200
Miks sulla on tuolla Shimano-osastolla maantie- ja maastosarjoja epätäydellisesti (XT, XTR...) sekaisin, muttei sitten Sramin maastosarjoista mitään maininta?
Sitäpaitsi eikö Dura-Ace ole "yhtä hyvä" sähköisenä tai ei?
CX70 ja CX50 ovat Ultegran ja 105:n crossiversiot... samalle riville siis vastaavasti.
Niin oliko kysymys mikä noista olisi parasta "...ihan tavallisiin 2-4 tunnin lenkkeihin cyclolla tai retkipyörällä..."? Vastaus on tietty Sram. Valinta kukkaron mukaan.
Noista R-sejase ei ole mihinkään.
:rolleyes:
Kantaa paremmuuteen en ota, mutta campalta tosta puuttuu Athena ja Athena eps, ja Super Record eps ja Shimanolta Ultegran di2
Shimano CX osat on käsittääkseni Cyclocross osia
Netti on pullollaan eri asteisia paremmuusjärjestyksiä, joista paistaa läpi merkkiuskollisuus.
misterDark
13.05.2014, 13.47
Juu, tämähän ei olekkaan ihan yksikertaista, mutta jospa tästä olisi jollekin toisellekin aloittelijalle joskus apua pyörien ihmettelyssä niin hyvä. Tarkoitus on lähinnä listata maatie/cyclo systeemejä ja kun olen noita pyöriä katsellut on niissä niin kovin monia versioita ja vaihteita... Eli di2 on Digital Integrated Inteligence jonkinlainen elektroninen vaihtaja joka on myös Shimanon Ultegralla. Deora vaikka onkin maastoversio, niin olen nähnyt joissain cycloissa ja fitness/hybridi pyörissä, on sen takia listalla. SLX:n otin pois. Mihinhän väliin nuo Athenat menee, edes noin suunnilleen? Ja näyttää tuolla Shimanolla olevan 2400 mikä lie ja edelleen nuo R460/R350 ovatko ne jokin uusi merkintä jonkin tilalle ja mihin lie kategoriaan? Niin ja SRAM X9 näyttää olevan maastosarja ja joissakin cycloissa, mihin about kohtaan mahtuisi?
Athena on choruksen ja centaurin välissä ja on 11sp, kun centaur on 10sp velocen tavoin
Noin sekavasta infosta tuskin hyötyä edes aloittajalle...
Athena on choruksen ja centaurin välissä ja on 11sp, kun centaur on 10sp velocen tavoin
Jos puhutaan pelkästä vaihteiden toiminnasta, niin Athena on 11-vaihteisuudestaan huolimatta läheisempää sukua Velocelle ja Centaurille (kaikissa Powershift-mekanismit) kuin Chorusta, Recordia ja Super Recordia (Ultrashift-mekanismeilla varustettuja osasarjoja). Campagnolon mekaanisissa vaihteissa on siis oikeastaan vain kaksi tasoluokkaa (Powershift ja Ultrashift) vaikka varsinaisia osasarjoja onkin enemmän.
Athena EPS on kai vähän poikkeus, siinä sähkövaihteita ei kai ole mitenkään olennaisesti downgradetettu Super Record EPS:ään nähden.
Aloitusviestissä en ihan sulata perushyvän Velocen rinnastamista muovi-Deoreen. Centaurin rinnastaminen riksrakspoks-Apexiin ei myöskään mene jakeluun.
Noin sekavasta infosta tuskin hyötyä edes aloittajalle...
Tykkäys tälle.
Osasarjoissa toimii oikeastaan aika pitkälle semmoinen perussääntö, että ei ole olemassa kallista ja huonoa osasarjaa, ainoastaan halpoja ja huonoja.
Otin kantaa ainoastaan siihen, mihin väliin Athena osuu campagnolon osasarjoissa ja se on choruksen ja centaurin välissä ja ensimmäinen yksitoista vaihteinen osasarja. Paremmuuteen ja toimintaan en ota kantaa, kun ei ole kokemusta kuin 2009 centaurista, 2012 centaurista ja 2012? Athenasta.
Sram Force CX1 (http://www.sram.com/sram/road/family/sram-force-cx1), itse koeponnistaisin tämän osasetin seuraavaksi tuollaisessa pyörässä ja ajossa.
Ääh. Turhaa tällainen paremmuusjärjestys, kun eri merkkejä yritetään sijoittaa toisiaan vastaaville tasoille. Tämän tapaisessa vertailussa pitäisi määrittää se, minkä suhteen vertailua tehdään eli mikä tekee osasarjan huipuksi tai hyväksi tai mitä vaan. Onko se osasarjan a) hinta b) paino c) ergonomia (käyttäjäkohtainen) d) tai jotain joka liittyy osasarjan toimintaan, jolloin pitäisi olla useampi muuttuja, joista lasketaan sitten yleisideksi (vaihtamisen nopeus ylös ja alas, jarrujen pysäytysteho jne jne jne) e) varaosien saatavuus ja huollettavuus d) yhteensopivien komponenttien saatavuus ja / tai hinta jne jne jne jne.
Sitten on vielä osasarjojen vuosimallit tai mallinumerot, jotka vaikuttavat tällaiseen vertailuun. Ja kuten ylläolevista kirjoituksista voi päätellä, osasarjan valinta taitaa lähteä meillä itsemaksavilla ensin merkin valinnasta (henkilökohtainen mieltymys, ergonomia) ja sitten hankitaan niin kallis kuin on varaa.
jannevaro
14.05.2014, 14.07
Jos puhutaan pelkästä vaihteiden toiminnasta, niin Athena on 11-vaihteisuudestaan huolimatta läheisempää sukua Velocelle ja Centaurille (kaikissa Powershift-mekanismit) kuin Chorusta, Recordia ja Super Recordia (Ultrashift-mekanismeilla varustettuja osasarjoja). Campagnolon mekaanisissa vaihteissa on siis oikeastaan vain kaksi tasoluokkaa (Powershift ja Ultrashift) vaikka varsinaisia osasarjoja onkin enemmän.
Athena EPS on kai vähän poikkeus, siinä sähkövaihteita ei kai ole mitenkään olennaisesti downgradetettu Super Record EPS:ään nähden.
Aloitusviestissä en ihan sulata perushyvän Velocen rinnastamista muovi-Deoreen. Centaurin rinnastaminen riksrakspoks-Apexiin ei myöskään mene jakeluun.
Olisikohan ekat Athenat olleet myös Ultrashiftiä? Mulla meinaan on kahta eri vuosikertaa ja vanhemmissa saa monta pykälää vaihdettua kerralla (yhdellä liikkeellä) molempiin suuntiin kun taas uudemmassa ei enää pysty.
Vanhoissa Centaureissakin oli tuo ominaisuus...
Olisikohan ekat Athenat olleet myös Ultrashiftiä? Mulla meinaan on kahta eri vuosikertaa ja vanhemmissa saa monta pykälää vaihdettua kerralla (yhdellä liikkeellä) molempiin suuntiin kun taas uudemmassa ei enää pysty.
Vanhoissa Centaureissakin oli tuo ominaisuus...
Ekat Athenat todellakin olivat Ultrashiftiä, mutta toiminnaltaan lötkömmällä 1. sukupolven koneistolla. Siinä vaiheessa kun muut Ultrashiftit (Chorus, Rec., Sup.Rec.) päivitettiin 2. sukupolven koneistoihin, Athena alennettiin Powershiftien tasolle.
Centaureissa muistelet 11-vaihteisia Campagnoloja edeltänyttä Quickshift-aikakautta. Quickshift olikin hienoa aikaa, kun kaikissa kymppivaihteisissa Campagnoloissa (jonkin aikaa jopa Velocessa) oli yhtä hienot vaihdemekanismit kuin Recordissa!
Quickshift-kahvat olivat myös paljon huollettavampia kuin Campagnolon nykyiset systeemit, joita ei voi räjäyttää samalla tavalla atomeiksi ja kasata uudelleen. Kaikin puolin loistavatoiminen vaihteisto se.
Justiina
02.06.2014, 10.09
Minä arvon kahden osasarjan välillä; Shimanon 105 ja SRAMin Rival. Aiempaa kokemusta on vain Shimanon Sorasta ja Tiagrasta. Nekin ovat minulle muuten ihan riittäviä, mutta nyt en haluaisi "pyykkinaruja" hänksättämään ja jos esteettisyyden lisäksi saa parempaa toimivuutta niin se on tietysti plussaa. Plussaa tulisi myös ergonomiasta (olen pienikätinen); Shimanossa tökkii se hirmuisen suuri liikerata etenkin kaksi pykälää isommalle rattaalle vaihdettaessa. Mutta saanko 200 euroa kalliimmalla Rivalilla muuta etua kuin (ehkä?) paremman kahvaergonomian? Miten yleinen laatu? Ja puhutaan siis koko osasarjasta eikä pelkästään kahvoista tai vaihteista, vain kammet (ja tarvittaessa keskiö) tulisivat olemaan jotain muuta, sillä tarve on 155mm kammille.
Minä arvon kahden osasarjan välillä; Shimanon 105 ja SRAMin Rival.
Vertailussa Shimano 105:n kanssa kannattaa huomioida, että siitä on tullut vast'ikään tuore 11-vaihteinen 5800-versio markkinoille. CRC:n hinta 440 euroa.
Minä arvon kahden osasarjan välillä; Shimanon 105 ja SRAMin Rival. Aiempaa kokemusta on vain Shimanon Sorasta ja Tiagrasta. Nekin ovat minulle muuten ihan riittäviä, mutta nyt en haluaisi "pyykkinaruja" hänksättämään ja jos esteettisyyden lisäksi saa parempaa toimivuutta niin se on tietysti plussaa. Plussaa tulisi myös ergonomiasta (olen pienikätinen); Shimanossa tökkii se hirmuisen suuri liikerata etenkin kaksi pykälää isommalle rattaalle vaihdettaessa. Mutta saanko 200 euroa kalliimmalla Rivalilla muuta etua kuin (ehkä?) paremman kahvaergonomian? Miten yleinen laatu? Ja puhutaan siis koko osasarjasta eikä pelkästään kahvoista tai vaihteista, vain kammet (ja tarvittaessa keskiö) tulisivat olemaan jotain muuta, sillä tarve on 155mm kammille.
Itse vaihdoin 105 (5700) --> Rival ja olen ollut todella tyytyväinen. Omaan lyhyet nakkisormet, joten kahvojen erinomainen säädettävyys on ollut plussaa ja doubletap on ollut mielestäni fiksuin vaihtajatsyydeemi (Campa, Shimano vs. SRAM) mitä olen itse kokeillut.
105sia sai olla koko ajan säätämässä, Rivalit ovat olleet todella huoltovapaat. Olen kerran joutunut kiristämään takavaihtajan vaijeria. Ainoa harmittava asia SRAMien kanssa on ollut osien kalliimpi hinta vs. Shimano. Vedin viime vuonna TdHssa lipat, jolloin etuvaihtajan kahva taittui ja uudet kahvat maksavat lähes puolet uuden 6800 Ultergran koko osasarjan hinnasta. Väänsin kahvan varovasti takaisin ja ajelen sillä edelleen vaikka liike on nyt huomattavasti jäykempi kuin aiemmin. Tulen itse kyttäämään SRAMin sähkösarjojen markkinoille tuloa ja sitä kautta ylivuotisia SRAMin red sarjoja, jos hinnat tulisivat hieman alas. Itselläni ainoa syy lähteä takaisin Shimanoon, on tällä hetkellä hinta.
Justiina
02.06.2014, 10.35
^ Kiitos, oli erinomaisen hyödyllinen vastaus :) Ehkä sitten kuitenkin vaaka kallistuu Rivaliin. Muistaapahan taas miksi käydä töissä... 11 lehteä ei sinänsä ole minulle itseisarvo, eli se ei tuo Shimanolle tasoitusta.
Minulla 105 osasarja (5700 siis) on toiminut ilman minkäänlaista säätöä 4000km, joten mielestäni se on riittävän luotettava. Seuraavan pyörän osasarja on kysymysmerkki kun haluaisin siirtyä levyjarruihin ja mahdollisesti jopa sähköön.
Ei kyllä 105:t ole tarvinnut pahemmin säätää 5000km aikana. Lieneekö pekonilla olleet huonot vaijerit.
^ Kiitos, oli erinomaisen hyödyllinen vastaus :) Ehkä sitten kuitenkin vaaka kallistuu Rivaliin. Muistaapahan taas miksi käydä töissä... 11 lehteä ei sinänsä ole minulle itseisarvo, eli se ei tuo Shimanolle tasoitusta.
Kiitos, toivottavasti on hyötyä. Koska ergonomia on henk.koht juttu, niin suosittelen vielä testamaan Sramin vaihtajia ennen hankintapäätöstä.
Justiina
02.06.2014, 11.18
^ Joo pitää kyllä testata, mutta luulisin ettei ainakaan huonompi ole kuin Shimano. Mikähän siinäkin on, että nimenomaan japsit eivät tässä asiassa ole osanneet ottaa pienempiä mittasuhteita huomioon, yleensähän asia on juuri päinvastoin...
Ei kyllä 105:t ole tarvinnut pahemmin säätää 5000km aikana. Lieneekö pekonilla olleet huonot vaijerit.,
Paha sanoa, pyörä kävi ko. syystä useamman kerran ostopaikassa Velosportissa ja sen jälkeen Bike-Companyssä korjattavana, kun omat keinot eivät tepsineet. Vaijerit menivät kaksi kertaa uusiksi ja jostain syystä vaihtajt eivät pysyneet vaan vireessä. Voi olla, että mulle sattui maanantaikappale?
Takavaihtajakin piti uusia kertaalleen, kun se taittui pinnojen väliin. Tässä tosin mahdollisesti syynä oli lipat hieman turhan vaativalla polulla. Kilsoja tuli pyörällä noin 10 tkm ennen kuin se lähti vaihtoon ja sillä tuli kyllä ajeltua myös talvella, toisin kuin Rivaleilla.
Vaikka 105:t olisivat olleet yhtä toimivat, kuin Rivalit, päätyisin SRAMin osasarjaan. Syinä ergonomia, doubletap toimivuus ja parempi tuntuma.
Ei kyllä 105:t ole tarvinnut pahemmin säätää 5000km aikana. Lieneekö pekonilla olleet huonot vaijerit.
Ajettu 105:lla lähes 12 000 kilometriä parin kesän aikana ilman murheita, voin kyllä suositella. Säädötkin ovat pysyneet hyvin kohdallaan. Takavaihtajan vaijeri rispautui kahvan läheltä viime viikolla, mikä aiheutti vaijerin vaihdon. Siinäpä kaikki "murheet" toistaiseksi.
Justiina
02.06.2014, 14.18
Joo en epäile etteikö 105 olisi hyvät, sellaiset miehenkin fillarissa on. Lähinnä kaipasin juuri käytännön kokemuksia ihmisiltä, joilla on kokemusta molemmista ja voi niitä siis keskenään vertailla. SRAMin paremmasta ergonomiasta olen lukenut ennenkin ja kaipaan ilmeisesti vain vahvistusta sille, että lisäinvestointi todella kannattaa. Näillä tiedoilla valinta siis kallistuu SRAMiin (ellei mies myy minulle superedullisesti 105:aan osapäivityskuumeessaan :D).
timppa_234
02.06.2014, 14.57
Mun silmiin mekaaniset Shimanot Tiagra, 105 ja Ultregra ovat aivan samaa kamaa. Dura-Ace toimii ehkä vähän terävämmin ja nopeammin ja siinä on vakiona herkemmin pyörivät pikkupyörät. Soran vaihtajat on heikommat kuin muissa malleissa.
Ultegra Di2 on sitten aivan eri maailmasta kuin mikään näistä. Pysyy säädöissään, vaihtaa nopeasti ja kevyellä vaihtajanliikkeellä sekä edessä että takana.
Sramista ainoa kokemus on X5:stä ja se pysyy säädöissään paremmin kuin Shimanot mutta vaihtaminen on muuten raskaampaa ja epävarmempaa kuin Shimanon mekaanisilla.
biemmezeta
02.06.2014, 17.42
Ensimmäisessä crossarissani oli Rivalit, joista todella pidin. Pyörä on nykyään pojallani kohtalaisen huolettomalla pidolla ja ainakin vaihtaminen toimii edelleen varmasti ja tunnokkaasti. Testailen sitä aina välillä. Nykyisessä crossarissa 105-osat eikä nekään huonot ole. Pidin kuitenkin Rivaleista enemmän vaikka ero ei siis suuren suuri ole.
Crossarissa on Rivalin kahvat. Oikean puolen kahvan/takavaihtajan toiminta on erittäin täsmällistä ja napakkaa, etuvaihtajan toiminta ei ole niin hyvä. Tosin pyörässä on Gossamerin kammet, mikä saattaa vaikuttaa asiaan.
Vertailun vuoksi maantiepyörän Ultegra 6700 toimii perushyvin. Molemmilla ajaa ilman säätämistä tuhansia ja tuhansia kilometrejä.
Kahvaergonomiassa Shimano voittaa mennen tullen. Kahva sopii täydellisesti käteen ja kaikki vipuset ovat juuri siinä missä pitääkin. Niin ylä- kuin alaotteelta pystyy vaihtamaan ja jarruttamaan ilman otteen siirtoa. SRAMin kahvoilla ei voi ajaa ilman hanskoja, koska jokin siinä muotoilussa ei vain sovi käteen kovin hyvin. Molemmilla pystyy vaihtamaan myös talvihanskat kädessä.
Ultegrasta (6600, 6700) kokemusta muutamia kymppitonneja, Rivalista reilu kymppitonni.
Pyöräpummi
02.06.2014, 23.39
Pienille käsille Shimanon uudet 9000, 6800 sekä 5800 sarjat ovat lyömättömiä.
Niissä vivun etäisyys säädetään ruuvista. Edellisen sukupolven kahvoissa säätö tehtiin sijoittamalla erillinen "pala" kahvan ja vivun väliin.
Etuvaihtajan toiminta on niin kevyttä että lyhyemmilläkin sormilla ja pienemmällä kämmenellä se onnistuu helposti.
Puhumattakaan sähköisistä sarjoista.
Justiina
03.06.2014, 07.25
^ Says who? Siis onko niistä jo pienikätisten kokemuksia? Onko niissä kiinnitetty huomiota sivuttaisen liikeradan pituuteen? Se ei ole pelkästään se kahvojen kökkö "etäisyyssäätö", mikä Shimanon kahvoissa on ollut pienikätisen näkökulmasta pielessä, vaan yleinen istuvuus käteen, mahdollisuus jarruttaa napakasti myös yläotteelta jne. Sähkösarja olisi varmaan mukava käyttää, mutta budjetin ulkopuolella. Eikä se kuitenkaan jarrutusta helpota.
Pienille käsille Shimanon uudet 9000, 6800 sekä 5800 sarjat ovat lyömättömiä.
Niissä vivun etäisyys säädetään ruuvista. Edellisen sukupolven kahvoissa säätö tehtiin sijoittamalla erillinen "pala" kahvan ja vivun väliin.
Etuvaihtajan toiminta on niin kevyttä että lyhyemmilläkin sormilla ja pienemmällä kämmenellä se onnistuu helposti.
Puhumattakaan sähköisistä sarjoista.
Tässäkin asiassa Shimano siirtyy vaivihkaa tälle vuosituhannelle. Tarkat ruuvisäädöt on olleet SRAM:n sarjoissa jo pitkään. Lisäksi niiden kahvat ovat olleet käsittääkseni aina kooltaan pienemmät, toki vaatien silloin hieman enemmän voimaa käyttäjältään kun vipuvarret ovat lyhyemmät. Mutta kun ergonomia on alunperin tehty säädettävämmäksi ja sirommalle otteelle sopivammaksi, voimaa on helppo kohdistaa sinne mihin sitä tarvitaan.
Edit: Meinasi unohtua - SRAM:n hydrauliset maantiekahvat ovat varmasti kokonaisuutena kooltaan korkeampia kuin Shimanon hydrauliset kahvat, mutta siitä huolimatta varsinaiset jarru- ja vaihdekahvat ovat niissäkin käsittääkseni sirommat kuin Shimanon vastaavissa.
Pyöräpummi
03.06.2014, 14.55
SRAM:n kahvat ovat erittäin huonot pienikätisille koska sama vaihdevipu on sekä alas- että ylösvaihtamiselle(doubletap).
Vaihtaakseen isommalle rattaalle on ensiksi otettava "löysät" pois ennen kuin itse vaijerin veto alkaa.
Etuvaihtajan kahvanvivun liike on pitkä ja raskas. Lyhytsormisilla pitää ottaa ranne mukaan liikkeeseen.
Shimanon 9000, 6800 ja 5800 -sarjoilla vivun liike on lyhyt ja kevyt soveltuen erinomaisesti lyhytsormisille.
Johtuu uudelleen suunnitellusta etuvaihtamisesta.
Justiina
03.06.2014, 16.14
On varmaan hirmu tyhmä kysymys, mutta kun en näitä julkistuksia seuraa, niin onko nyt siis tällaisia uudenlaisia säädettäviä 105:a jo markkinoilla ja koeajettavissa jossain Helsingin seutuvilla?
Pyöräpummi
03.06.2014, 16.46
On varmaan hirmu tyhmä kysymys, mutta kun en näitä julkistuksia seuraa, niin onko nyt siis tällaisia uudenlaisia säädettäviä 105:a jo markkinoilla ja koeajettavissa jossain Helsingin seutuvilla?
105 5800 (tel:105 5800) -sarja tulee hyllyihin Heinä-Elokuussa.
Verrattavissa oleva toiminta löytyy Ultegra 6800 ja Dura Ace 9000 -sarjoista.
Saat hyvän käsityksen 5800-sarjasta jos vaikka kokeilet 6800 -sarjaa, jota pitäisi Helsingin liikkeissä olevista pyöristä löytyä.
Oliks nää tässä videossa (http://vimeo.com/94598775) oleva kahvat nyt sitten sellaiset "lyhyellä" liikeradalla varustetut Shimanot..? ;) Sen enempää ottamatta kantaa mihinkään paremmuusjärjestyksiin, Campagnolon vivuissa liikeradat on lyhyemmät kuin Shimanossa tai Sramissa.
Justiina
03.06.2014, 18.22
Joo harmi kun tuo Campa on kiekkojen vuoksi pois laskuista. Tarttee mennä testailemaan noita eri kahvoja, mutta jos fillari menee remppaan jo nyt eikä syksyllä niin sitten tuo heinä-elokuu on liian myöhäinen ajankohta.
Pyöräpummi
03.06.2014, 18.23
Oliks nää tässä videossa (http://vimeo.com/94598775) oleva kahvat nyt sitten sellaiset "lyhyellä" liikeradalla varustetut Shimanot..? ;) Sen enempää ottamatta kantaa mihinkään paremmuusjärjestyksiin, Campagnolon vivuissa liikeradat on lyhyemmät kuin Shimanossa tai Sramissa.
Nice try!:D
Videossa on Ultegra 6700 eikä 6800.
Ymmärrätte varmaan minkä taki promovideossa oli edellisen sukupolven Ultegra. Siitä huolimatta että video oli tuore.
Tässä (http://blog.livedoor.jp/charinko_kakegawa/archives/50404710.html) on kuvasarja 6700 ja 6800 sarjojen eroista.
Vasemmalla on 6700 -sarjan kahva.
http://livedoor.blogimg.jp/charinko_kakegawa/imgs/7/4/7451f707-s.jpg
SRAM:n kahvat ovat erittäin huonot pienikätisille koska sama vaihdevipu on sekä alas- että ylösvaihtamiselle(doubletap).
Vaihtaakseen isommalle rattaalle on ensiksi otettava "löysät" pois ennen kuin itse vaijerin veto alkaa.
Etuvaihtajan kahvanvivun liike on pitkä ja raskas. Lyhytsormisilla pitää ottaa ranne mukaan liikkeeseen.
Huoh. Siellä taas kokemuksen syvä rintaääni yleistää sen minkä kerkiää, vailla mitään tuntemusta koko asiaan. SRAM:n kahvojen liike ei ole mitenkään erityisen "pitkä", koska liikerata isommalle vaihdettaessa on kaareva, ei suora. Liikeradan kaarevuus myötäilee sormen luonnollista liikerataa, jolloin sen käyttö ei vaadi pitkiä tai edes keskimittaisia sormia. Riippuen vähän käden otteesta, vaihtaminen vaatii voimaa enemmän tai vähemmän. Mielestäni DoubleTap toimii erityisen hyvin ajettaessa alaotteelta, koska alas vaihtaminen vaatii pelkän hipaisun ja ylös vaihtaessa kahvaa ei juurikaan työnnetä sivuun, vaan enemmänkin vedetään kohti ohjaustankoa.
Meidän perheessä 158,5 senttinen, eli pieni, naishenkilö ajaa tyytyväisenä SRAM Rival-kahvoilla. Että ei ne oikein voi olla "erittäin huonot" kaikille pienille käsille. Toki ne erinomaiset säädöt on otettu aivan minimiin eikä ne ei varmasti sovi jokaiseen käteen, se on ihan varmaa.
Pyöräpummi
03.06.2014, 19.17
Huoh. Siellä taas kokemuksen syvä rintaääni yleistää sen minkä kerkiää, vailla mitään tuntemusta koko asiaan.
Olen ajanut vuosikausia SRAM:n Rival kahvoilla. Mahtoiko siinä mennä viisi vuotta? En enää muista. Aivan varmasti SRAM:nkin tekniikka on parantunut, mutta Double Tap on Double Tap vaikka voissa paistaisi.
Sehän toimii niin että pienemmällä vaihtaminen tapahtuu kun vipu palautuu ja suuremmalla vaihtaminen tapahtuu kun vipua viedään tästäkin asemasta vielä pidemmälle. Tämä tarkoittaa että ylöspäin vaihtamisen liike on pakostakin pidempi.
Tätä on aivan mahdoton saada lyhytliikkeiseksi.
Kysymys on siitä että vivussa liikkeet ovat peräkkäin kun esim. kilpailijoilla ne ovat rinnakkain.
Juuri tästä syystä ensimmäiset SRAM vaihdevivut olivat kärjestään ulospäin suuntautuneita jotta voitaisiin kompensoida pitkää liikettä . Sinänsä fiksu oivallus, jonka sekä Shimano että Campy omaksuivat.
Omassa crossarissa on Shimanon 105 5700 osat (6700 takavaihtaja), ja maantiepyörässä SRAM Forcet (Red Yaw etuvaihtajalla). Komppaan kyllä Pyöräpummia siinä, että SRAM vivun liikerata on pitkä, varsinkin kahvoilta vaihtaessa ja mun mielestä Shimanolla vaihtaminen on helpompaa. SRAM takavaihtajan jousi on jäykempi kuin Shimanolla eli ylöspäin vaihtaminen vaatii voimaa, mikä tietenkin maksaa itsensä takaisin kohtalaisen selkeänä vaihtotapahtumana (vaihteet todellakin "ammutaan sisään") eikä ole myöskään niin nuuka kaapelien kunnolle kuin Shimano=pysyy säädöissä. Alaotteelta ajettaessa vaihtaminen on todella helppoa, kun vivun voi vetää lähemmäksi tankoa.
SRAM kahva on pienemmän tuntuinen kuin Shimanolla (5700 sarja), joten sinänsä voikin sopia naisen käteen paremmin. Lisäksi SRAM kahvassa jarruvipu pysyy sivusuunnassa linjassaan, eikä lipeä "alta pois". Justiinalle suosittelisin, että käy kuitenkin kokeilemassa niitä kahvoja. Shimanon Ultegra 6800 on kyllä hinnoiteltu niin alas (koko osasarja vähän päälle 600€, ja ilman kampia+ kasettia saa jopa alle 400€), että harkitsisin kyllä sitä tuossa tilanteessa.
Oikeasti lyhytsormisena olen sitä mieltä, että ainakin Rivaleissa matka ei ole niin pitkä, että se vaihtamista häiritsisi. Edes siinä rikkoontuneessa etuvaihtajassa ei tarvitse ottaa rannetta liikeeseen mukaan.
Aakoon kanssa olen kyllä tosta hinnasta samaa mieltä, Ultegran hinta on enemmän kuin kilpailukykyinen.
Hannez78
06.06.2014, 23.15
Olen Aakoon kanssa pikkusen erimieltä Shimano 105 5700 -osasarjan vaihteenvaihdon keveydestä. Mun mielestä kyseisen osasarjan vaihtotapahtuma on kaikkea muuta kuin kevyt. En tiedä muista Shimanon osasarjoista, mutta 105 on pirun tarkka vaijereista. Pitäisi vaihtaa kerran kaudessa, jos haluaa vaihteiden toiminnan olevan säännöllistä.
Itse pohdin 105 päivittämistä Ultegra 6800:n tai Force 22:n. Uusi Ultegra on hinnoiteltu kivasti ja hintaero Forceen on noin 175€. Tosin Force 22 on lähes 200 grammaa kevyempi kuin Ultegra 6800. Force 22 ja Sramin heikkous on pakoissa, koska haluan taakse 12-25 pakan, jossa on 18 -piikkinen ratas. Tosin mikä estäisi Shimanon 12-25 pakan käytön.
Sent from my iPad using Tapatalk
Olen Aakoon kanssa pikkusen erimieltä Shimano 105 5700 -osasarjan vaihteenvaihdon keveydestä. Mun mielestä kyseisen osasarjan vaihtotapahtuma on kaikkea muuta kuin kevyt. En tiedä muista Shimanon osasarjoista, mutta 105 on pirun tarkka vaijereista. Pitäisi vaihtaa kerran kaudessa, jos haluaa vaihteiden toiminnan olevan säännöllistä.
Olen nyt ajanut Tiagra osasarjan sisältävällä pyörällä ~1800km. Takavaihtajaa säädin kerran noin 500km kohdalla. Muuten ei ole tarvinnut koskea. En usko, että pykälää parempi 105-sarja olisi tuota huonompi. Tietysti jos käyttää hinnat alkaen vaijereita, ongelmia varmasti esiintyy jäykkänä vaihtamisena yms kun vaijeri jumittaa.
Hannez78
07.06.2014, 12.27
Vaijereistahan tämä on kiinni, tiedän sen. Se on sitten taas eri juttu, jos perustelee asian itselleen niin että tämä on oiva syy vaihtaa osasarja kevyempään ;)
Sent from my iPad using Tapatalk
timppa_234
07.06.2014, 12.54
Vaijereistahan tämä on kiinni, tiedän sen. Se on sitten taas eri juttu, jos perustelee asian itselleen niin että tämä on oiva syy vaihtaa osasarja kevyempään ;)
Vaijereista, rungon vaijeriliitoksien paikasta ja takavaihtajasta. Shimanojen (ainakin 105) palautusjousi on heikko jotta vaihtaminen olisi kevyttä. Jos vaijeri vähänkin kanittaa esim rungon etummaisen vaijerikorvakkeen kohdalla niin toimii huonosti.
Paras ratkaisu tuohon olisi varmaan vaihtaa takavaihtaja maastomalliseen. Toinen aavistuksen tyyriimpi on vaihtaa koko pyörä...
Hannez78
07.06.2014, 13.51
Vaijereista, rungon vaijeriliitoksien paikasta ja takavaihtajasta. Shimanojen (ainakin 105) palautusjousi on heikko jotta vaihtaminen olisi kevyttä. Jos vaijeri vähänkin kanittaa esim rungon etummaisen vaijerikorvakkeen kohdalla niin toimii huonosti.
Paras ratkaisu tuohon olisi varmaan vaihtaa takavaihtaja maastomalliseen. Toinen aavistuksen tyyriimpi on vaihtaa koko pyörä...
Tai laittaa Di2:set, joka sekään ei ole halpa ratkaisu. Sillä ratkaisisi useamman ongelman, mutta runko ei ole Di2 yhteensopiva. Tulevaisuus on kuitenkin sähköissä.
Mihin sramin gx sijoittuu/kuuluu?
Mihin sramin gx sijoittuu/kuuluu?
SRAM:n sivuihin perehtymättä heittäisin paremmasta huonompaan XX (XX1 Eagle, XX1 ja wanha XX), X0 (X01 ja X0), GX ja NX. GX:n ja NX:n voi varmaan mieltää laadultaan saman tasoisiksi kuin vanhat X9 ja X7. Tai X7 ja X5.
^ mihin apex1 sitten menee?
Vaatisi syvempää teknistä tarkastelua jos haluaisi vertailla maantie- ja maastosarjoja toisiinsa faktapohjaisesti. Jos ihan vaan brändipohja riittää, maantiepuolella SRAM:n sarjojen järjestys parhaasta alkaen on Red, Force, Rival, Apex ja mallisarjattomat. Cyclocross-sovellutukset onkin sitten jännittävä maailma.
maalinni
09.12.2016, 20.21
Apex onkin siksi huonosti nimetty, että äkkiseltään luulisi sen olevan se paras. Apex=keihäänkärki.
Apex onkin siksi huonosti nimetty, että äkkiseltään luulisi sen olevan se paras. Apex=keihäänkärki.
Toinen käännös esim. keskeinen piste (https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Apeksi). SRAM:n filosofiassa olen mieltänyt sen tarkoittavan pistettä, jossa hinta ja laatu kohtaavat.
Voi olla hyvin paikkaansa pitävä tuo ajatuksesi. Fillari-lehden krossaritestissä ei Apexin ja Rivalin välille löydetty käytössä havaittavaa eroa. Ehkä tilanne on vuoden kulutuksen jälkeen toinen? Toisaalta rattaat ja ketjutkin vaikuttaa, joten paha noita on vertailla, kun vertailukelpoisissa olosuhteita ei käytännössä ole mahdollista järjestää. Uskonasioiden tai vivussa/vaihtajassa lukevasta tekstistä syntyvän fiiliksen puolelle mennään. Ja mikäs siinä, jos voimansiirto toimii. Ja eiköhän se Apexista ylöspäin toimi.
Ainakin toistaiseksi apex1 täyttänyt tehtävänsä cyclon kanssa erinomaisesti.
Tälläisen bongasin, eli jumalauta, onko mun tavis maasturissa Deore XT parempi kuin fättärin Sram G9 :(
https://s.graphiq.com/sites/default/files/796/media/images/_6583478.png
maalinni
10.12.2016, 18.06
^ Ja sramilla ei pro tason osia ollenkaan :rolleyes:. Taitaa olla aika mahdotonta sanoa kumpi on parempi XT vai X9. Eri kriteereillä saadaan aina oma suosikki paremmaksi. Itse tykkään enemmän X9:stä.
Ymmärrän toki että noilla Acera ja Altuksella voi pyyhkiä perseensä, eli ne kertoo heti minkä hintaluokan pyörästä on kyse, mutta mitä ylemmäs mennään niin ei enää oo itselläni väliä. Saatan olla väärässä, mutta takavaihtaja on sellainen helppo ja nopea keino arvostella pyörän luokka. Kun en mä mistään jarru-osista taas ymmärrä mitään.
maalinni
10.12.2016, 18.38
Olet juurikin väärässä. Jotkut valmistajat laittavat paskaan pyörään xt takavaihtajan, juurikin siksi että ihmiset luulevat silloin koko pyörän olevan hyvä.
Meillä on lasten pyörissä acera/altus takavaihtajat ja hyvinhän nekin toimii.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.