Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Merida Cyclo Cross 5d (2014) kokemuksia?



Cono
12.05.2014, 19.15
Kannattaako vuoden 2014 Merida CC-5D cyclocrossiin sijoittaa rahansa?

Hinnat Suomessa 1390,00€ - 1690,00€

http://2014.merida-bikes.com/en_int/bikes/2014/Cyclo+Cross+5-354.html

nure
13.05.2014, 07.11
Kiekot vois vaihtaa, tuossa hintaluokassa kyllä muutakin tarjolla.

Cono
13.05.2014, 12.39
Ehdotuksia otetaan vastaan. Mielellään hyvien perustelujen kanssa :)

Halloo halloo
13.05.2014, 13.17
Oma valintani oli Stevens Vapor 2013-malli. Tässä 2014. Valitsin pyörän sen geometrian ja sopivien osien vuoksi.

http://www.stevensbikes.de/2014/index.php?cou=US&lang=en_US&bik_id=11

Cono
13.05.2014, 13.47
Onko mitään erityistä syytä miksi tuo kannattaisi ostaa ennemmin kuin tuo Merida?

Halloo halloo
13.05.2014, 15.48
Minulle osui geometria kohdilleen Vaporissa. Sen lisäksi ulkonäkö miellytti, pyörän osat olivat speksaamiani parempia, 2014-mallissa ovat hitusen vielä parempia. Ei kai Meridassa mitään vikaa ole, geometria tärkein, jos se sopii sinun mitoillesi, niin go for it. Tunnustan, jotain pientä mielihyvää tulee siitä, ettei kovin montaa samanlaista pyörää Suomessa tule vastaan (ainakin kolme niitä täällä on, foorumin kautta tietoni).

Merida on ihan nätti, Stevensissä vaijerit viety rungon sisään, miellyttää minua enemmän. Meridan jarruista ei kokemusta, Vaporin CX-77-jarrut ovat lukemani mukaan paljon kehuttuja Avideja tehokkaammat, kammet Vaporissa kai paremmat. Vapor n. kilon kevyempi. Pieniä juttuja sitten loppujen lopuksi geometrian rinnalla.

Tuo oli siis minun valintani taannoin. Muitakin on, etsi rauhassa ja käy koeajoilla, jos pääset. Tsekkaa Gravel grinding-aihe, sekä vanha Levyjarrulliset cc-aihe (jostain sekin löytyy), niistä voi löytyä uusia tutkittavia.

nure
13.05.2014, 17.19
No totta helvetissä on, melkein kilon kevyempi ja näyttää olevan täys Ultegra...

Cono
13.05.2014, 17.37
Hyviä huomiota kyllä. Onko vielä jotain muita pyöriä mitä kannattaisi koeajaa jossain?
Saa myös suositella osto- ja koeajopaikkoja Espoosta tai sen lähistöltä.
Ylimääräiset lisäjarrukahvat tuntuivat aika mukavilta, kun joutuu liikenteen seassa ajelemaan.

EDIT: Tuo on vissiin tilattava sokkona ulkomailta? Esim. http://www.radsport-smit.de/epages/RSSmit.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/RSSmit/Products/00042941/SubProducts/00042941_89211
Saako tuohon täyspitkiä lokasuojia? Jos Meridasta sopiva koko on 55, niin mikä se tuossa pyörässä voisi olla? Olen 185/100.

nure
13.05.2014, 18.31
Lisäkahvat aivan turhat, kyllä muutenkin pärjää. Näyttää että taakse saa ja eteenkin onnistuu jos haluaa pilata ulkonäön moisilla... Koko tod.näk. 56 senttiä mutta vertaile muita mittoja keskenään jos olet Meridan jo koeajanut.

Halloo halloo
13.05.2014, 18.34
Lokasuojille ei ole kiinnikkeitä. Lyhyet pikalokarit saa tietty kiinni.
Smitiltä tilasin omani. Kysy tarjousta, jos Vaporiin päädyt.
Merida ja Stevens eivät ole ainoat pyörämerkit maailmassa.

Tsekkaa nämä:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48613-quot-Gravel-Grinding-quot-fillarit
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44354-Luettelo-levyjarrullisista-Cyclocross-py%F6rist%E4

Mittaa itsesi parilla metodilla ja tutki eri pyörien geometrioita. Osia saat pyörästä vaihdettua, runko on tärkein.

Cono
13.05.2014, 18.43
Kiitos hyvistä vinkeistä. Tuntuu vain että tiedon ja vaihtoehtojen määrään meinaa hukkua, eikä valtaosaa pääse koeajamaan missään. Kyseessä on ensimmäinen vähän parempi pyörä ja tarkoituksena olisi pärjätä mukana tulevilla osilla.

Halloo halloo
13.05.2014, 19.21
Top tube lenght on jopa pyörän kokoa (pystymitta) tärkeämpi. Minä käytin näitä mittausmetodeja:
http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp?INT_ID=IB12809
http://www.scribd.com/doc/47892519/Biomechanical-cycling-v8-english

Minulla kesti pohtiminen vajaan vuoden.

nure
13.05.2014, 19.35
Vaakaputken pituus tärkeä mutta riippuu hieman kuskin mieltymyksestä ajoasentoon, mielestäni sitä voi hieman korjailla satulan etäisyydellä ja ohjauskannatimella mutta jos pyörä on liian korkea niin peli on pelattu.

CCTurska
14.05.2014, 08.34
Itse olen kanssa katsellut ensimmäistä cyclocrossia ja tuo Merida on ollut mukana vaihtoehdoissa. Lähinnä tuossa häiritsee tuo tietty viimeistelemättömyys, eli esim. juuri nuo ulkoiset vaijerit. Toinen kiinnostavampi tapaus on Cube Cross Race Pro, joka kyllä ainakin Suomesta ostettuna nousee jo pykälää kalliimmaksi, mutta vaikuttaa myös laadukkaammalta. Pelkkä Cross Race voisi myös "kelvata", vaikka heikompi osasarja siinä onkin. Itse tuskin ainakaan netistä pyörää tilaan, vaan kokeilun ja hypistelyn jälkeen sen on kaupasta mukaan lähdettävä. Eli lopulliseen valintaan vaikuttaa paljolti myös sen hetkinen (geometrialtaan passeleiden) pyörien tarjonta, mutta 105-osasarjaa ja hiilikuitukeulaa olen pitänyt aloituspisteenä.

vilaho
14.05.2014, 09.30
Minä ostin tuollaisen Meridan kuukausi sitten. Lähinnä työmatkaa ajettu ja pari pitempää lenkkiä yht. n. 700km. Pikkuhiljaa on säädöt löytyneet ja pyörä tuntuu tosi hyvältä. Vaihdoin renkaat 25mm:n Continental GP4seasoneihin, joihin olen myös erittäin tyytyväinen. Pyörän paino tällä hetkellä ajokunnossa 10,3kg.
Aika vähän tarvii noita lisäjarrukahvoja, toki ne kaupungissa hitailla nopeuksilla toimii ok. Itsellä oli vaihtoehtona Cannondalen CAADX ultegra, joka oli n. 300€ kalliimpi. Merida tuntui jotenkin paremmalta ja olihan se halvempikin ja paremmilla osilla.

Cono
14.05.2014, 14.21
Top tube lenght on jopa pyörän kokoa (pystymitta) tärkeämpi. Minä käytin näitä mittausmetodeja:
http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp?INT_ID=IB12809
http://www.scribd.com/doc/47892519/Biomechanical-cycling-v8-english

Minulla kesti pohtiminen vajaan vuoden.

Excelistä tuli Top Tubelle 535 mm ja Competive Cyclistin laskimella 552 - 556 mm.

Vaporin mitat:
Top tube lenght 56cm 538 mm ja 58cm 559 mm.
Top tube horizontal 56cm 552 mm ja 58cm 572 mm.
Lähde: http://www.stevensbikes.de/2014/index.php?cou=US&lang=en_US&bik_id=11

Olisiko 56cm Stevens Vapor minulle passeli?


http://i61.tinypic.com/2lxdxs1.jpg

Velogi
01.09.2014, 10.47
Kauppareissun lomassa kävin kokeilemassa tuota yllämainittua Meridaa Lielahden tukkutoripäivänä, kun ovat alentaneet hintaa ja cyclo on käväissyt aika ajoin mielessä. Onko nuo levyjarrut todella niin tunnottomat kuin koeajo antoi ymmärtää, vai paraneeko jarruvoima kun pinnat alkavat istua toisiinsa?

Frosty
01.09.2014, 10.55
Ei juuri noista Meridan käyttämistä ole kokemusta, mutta yleisesti levyjen voima ja tuntuma paranevat sisäänajon myötä.

Maitohappoheppu
16.05.2016, 23.24
Olen ostamassa meridaa (cycloross5-D 2014) niin olisiko kokemuksia, varsinkin jarruista. Ja paljonkohan olette silloin maksaneet?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Johnson
17.05.2016, 02.08
Olen ostamassa meridaa (cycloross5-D 2014) niin olisiko kokemuksia, varsinkin jarruista. Ja paljonkohan olette silloin maksaneet?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Ite ostin kyseisen kulkineen uutena pariviikkoa sitten. 1450€ jäi hintaa ja mukaan u-lukko, lokasuojat, mittari jne. Näin jälkeenpäin mietittynä turhan paljon tuli maksettua kun eihän tuo edes täysi ultegra ollu, mutta useita malleja kokeiltuani tämä tuntui mukavimmalta. Jarruista en osaa aloittelijana mitään sanoa muutako että pysähtyy kun tarvitsee

tamperester
17.05.2016, 08.15
Olen ostamassa meridaa (cycloross5-D 2014) niin olisiko kokemuksia, varsinkin jarruista. Ja paljonkohan olette silloin maksaneet?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!


Morot,mulla kävi joulu kun sain viime syksynä viimeisen kappaleen Merida 700 2015 mallin sportia pekasta vongattua puol ilmaseks.Hintaa jäi 1150.- ilman pokimia,hyvä ostos ei moitteen sanaa,oisko karvan alle tonni nyt kilsoja tullut

Maitohappoheppu
17.05.2016, 16.35
Mitäs olette mieltä jos saa käytettynä 800€ (5000km ajettu ja vasta huollettu)? Pyörään vaihdettu jokunen uusi osa ja mukaan tulee nasta-, maantie- ja cyclocrosskumit. Pyörän pitäisi vielä kestää väh 5-10v ilman suurempia hajoamisia.