Näytä tavallinen näkymä : Schwalbe Durano
Kokemuksia Schwalbe Durano renkaista kysyisin? Itselläni on tällä hetkellä Durano 25mm versiot alla. Joskus aikoinaan oli myöskin samat renkaat, mutta en kerennyt ajamaan niillä kuin vajaa tuhat kilometriä ennen pyörän myyntiä.
Tällä hetkellä tuntuvat hyvin rullaavilta ja eikä ainakaan ekalla lenkillä tullut rengasrikkoja. Painoksi ilmoittavat 255g, mutta omani olivat 242g ja 241g painavat.
Mä oon niin fläsä jätkä että pakko oli duranot laittaa, ultremoista tuli kaikki läpi. Ei noi rullaa mihinkään, muttei ole paljon välikskään jos muutaman lenkin kesähelteellä ajaa :)
mankeloija
11.05.2014, 17.13
Viime kesänä oli 25mm Duranot cyclon alla ja ~3000 km meni ilman renkasrikkoja. Rullaavuudesta en osaa sanoa, koska ei juuri ole vertailukohtia:) Tälle kesälle laitoin vastaavat 28mm cycloon alle.
Munarello
11.05.2014, 17.58
Riippunee mihin vertaa ja mitä renkaalta haluaa. Omassa rossarissa oli jonkin aikaa 23mm durano ässät, mutta nyt on 'läskit' 35mm contin cyclo speedit alla, koska ovat paaaljon mukavammat ja rullaavatkin ihan riittävän hyvin. Tarkoitus kun on ajella myös soratietä niin maantienakki ei omaan käyttööni mitenkään ihanteellinen ole.
Itselläni on toisilla kiekoilla rallilärvät 33 mm versiona ja onhan ne paljon mukavemmat, mutta pelkkää asfalttia ajaessa on aika raskaat.
Duranoista:
Nyt on kertynyt vajaa 500 km ja ei valittamista. Painetta on ollut 7,5 bar kummassakin päässä. Ajotapani on aika rankka, joten sen takia pidän painetta reilusti (painan 70 kg). Montuista ja kanttikivistä menen aina hyppimällä. Läheskään kaikkia kiviä en vaivaudu kiertelemään. Mielestäni rullaa ihan hyvin. Tällä kunnolla yksin ajaessa keskinopeus on ollut yli 28 km/h pyöräteitä ja maantienlaitaa ajaessa. Niin ja mittarini kello ei pysähdy, vaikka itse pysähdynkin. Ja pysähdyn aina punaisiin valoihin. Kertyneitä kiviä renkaasta en ole edes katsonut. Pysähdyksissä ollessani en ole huomannut mitään sellaista, että olisi pitänyt tarkemmin perehtyä.
Pyöräni on Rosen krossari 105 osilla ja dt-swiss spline r28 kiekoilla. 9 kg painaa polkimineen, joten ei maailman kevyin kapistus.
Vertailu kilpailijoiden tuotteisiin kiinnostaisi, jos joku osaa heittää arviota.
Yksi rengasrikko kärsitty. Noin 1500 km takana. Takarengas oli tyhjänä, kun olin lähdössä lenkille. Sisurista löyty pieni reikä kulutuspinnan puolelta. Mutta pääli renkaasta ei löytynyt mitään syytä rikolle. Uuden sisurin pistin ja matka jatkuu.
Ensi kauden malli (http://www.schwalbe.com/en/road-reader/durano.html) näyttäisi käyneen läpi jonkilaisen uudistuksen. Onko kenelläkään käytössä?
Ensi kauden malli (http://www.schwalbe.com/en/road-reader/durano.html) näyttäisi käyneen läpi jonkilaisen uudistuksen. Onko kenelläkään käytössä?
Itsehän se oli tähän sitten ryhdyttävä. Pari taittuvaa 28 mm ensi kauden Duranoa alla, josko niillä saisi viikonloppuna ajettuakin. Valmistajan ilmoittama paino pitää kutinsa melko tarkkaan. Punnitsin huvikseni neljä rengasta: 296 g, 289 g, 287 g ja 286 g. Asennettavuus oli yllättävänkin helppo, helpompi kuin taittuvalla 28 mm Continental Gator Hardhellillä tai 25 mm GP4000s:llä, joita olen samoille kiekoille asennellut. Ehkä Michelin Pro4 on aavistuksen helpompi, mutta siis mikään edellä mainitusta ei ole varsinaisesti vaikea ollut. 622 x 14 mm vanteella rengas venähti hetkessä jo parin millin päähän luvattusta 28 millin leveydestä. Katsellaan nyt sitten, josko noissa olisi sellainen sopiva tasapaino rullaavuuden, pistosuojan ja kulutuskestävyyden suhteen. Aika näyttää.
Pari lenkkiä Duranoilla takana, joten päivitellään tänne ajatuksia. Aikaisemmista malleista ei ole kokemusta, joten niihin en osaa verrata.
Ajotuntuma on positiivinen yllätys verrattuna nimellisesti samankokoiseen Continental Gator Hardshelliin ja 25 mm GP4000s:ään. Etenkin ensin mainuttuun nähden Durano on mielestäni selvästi pehmeämpi ja tunnokkaampi ajaa. Pidossa ei tuntuisi olevan valittamista normaalissa maantieajossa. Vähäisen lenkkidatan perusteella mitään suuria eroja rullaavuudessa ei näyttäisi olevan. Tietenkin kilometrien myötä voi olla että arvio muuttuu. Roskankeruuherkkyyden suhteen kannattanee ajella rankaisiin kilometrejä ennen kuin alkaa tehdä johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen.
Gator Hardshellin kompastuskivenä näyttää muuten olevan kostea tienpinta, kuivalla tuntuu kestävän ihan mitä vaan, mutta kostealla flatteja riesaksi asti. Mielenkiintoista kyllä, GP4000s näyttäisi kestävän kosteutta paremmin. Liekö PolyX Breaker -suojaus (Gatorskin ja Hardshell) niin paljon huonompi kuin Vectran Breaker (GP4000s(II) ja 4Season), vai kumiseoksissako se ratkaiseva ero. Mene ja tiedä.
Duranoilla (edessä 25 mm, takana 28 mm) useita brevettejä takana. Kahta tai kolmea rengasparia olen käyttänyt, kun pidemmille lenkeille (>300 km) olen halunnut lähteä lähes tuoreilla renkailla. Yhtään rengasrikkoa ei ole tullut, vaikka jonkun verran, kenties 50-100 km, olen sorallakin ajellut. Kaikissa kumeissa on vielä kulutuspintaa vielä reilusti jäljellä. Veikkaisin, että 3000-500 km ajaa yhdellä renkaalla.
Ajotuntuma on ainakin itselleni riittänyt. Taakse saatan ensi vuonna koettaa myös 25 mm rengasta.
Nappulakenka
17.11.2014, 08.18
Vertailu kilpailijoiden tuotteisiin kiinnostaisi, jos joku osaa heittää arviota.
Tämä kiinnostaisi minuakin. Erityisesti verrattuna Contin Grand Prix 4-Seasoneihin(25mm tai 28mm). Eihän mulla sinäänsä ole valittamista noissa Conteissa, mutta tällä hetkellä varastot näyttää nollaa 25mm ja 28mm malleissa. Lisää on toki tulossa, mutta 2-6 viikkoa pitäisi odotella.
Tämä kiinnostaisi minuakin. Erityisesti verrattuna Contin Grand Prix 4-Seasoneihin(25mm tai 28mm). Eihän mulla sinäänsä ole valittamista noissa Conteissa, mutta tällä hetkellä varastot näyttää nollaa 25mm ja 28mm malleissa. Lisää on toki tulossa, mutta 2-6 viikkoa pitäisi odotella.
Miten sinulla nuo 4Seasonit kestävät kosteaa, kertyykö kiviä tai tuleeko flatteja? Ja paljonko kestää kilsoja, ja kuluuko miten nopeasti kulmikkaaksi?
Vanha Durano ja 4Season olivat, toki jo tovi sitten, melko tasaväkisiä Bikeradarin (http://www.bikeradar.com/road/gear/article/the-best-winter-tyres-for-road-cycling-38889/) mukaan ainakin vierinvastuksen suhteen, pito varmaan kanssa molemmissa aika kärkikastia. Minulla vaa'an käänsi tällä kertaa 28 mm Duranojen puoleen se, että 4Season on kuulemma 28 mm koossa aika reippaasti alimittainen.
Nappulakenka
17.11.2014, 20.19
Miten sinulla nuo 4Seasonit kestävät kosteaa, kertyykö kiviä tai tuleeko flatteja? Ja paljonko kestää kilsoja, ja kuluuko miten nopeasti kulmikkaaksi?
Vanha Durano ja 4Season olivat, toki jo tovi sitten, melko tasaväkisiä Bikeradarin (http://www.bikeradar.com/road/gear/article/the-best-winter-tyres-for-road-cycling-38889/) mukaan ainakin vierinvastuksen suhteen, pito varmaan kanssa molemmissa aika kärkikastia. Minulla vaa'an käänsi tällä kertaa 28 mm Duranojen puoleen se, että 4Season on kuulemma 28 mm koossa aika reippaasti alimittainen.
Mulla kertyy kilometrejä ihan kaikenlaisella alustoilla, pääasiassa toki asvaltilla, mutta mahtuu työmatkalle(ja muutenkin) polkuja ja hiekka/sorateitä. Pyörä tehty kuitenkin ajamista varten, enkä oikeasti jaksa ressata rengasrikoista.
Ensimmäinen pari oli 28mm:t kesti n. 6000kilsaa tuota sekoajoa(vaihdan renkaat päittäin kun takana rupeaa keskiura/kuivio kulumaan näkymättömiin). Seuraavat renkaat oli sitten kokoa pienemmät eli 25mm:t jää tuntuu olevan loppu jo n. 5000 kilsan kohdalla. Kumia kyllä vielä löytyy, mutta kyljet on ihan järkyttävässä kunnossa. Ainoa rengas rikot, mitä olen 4seasoneilla kohdannut tulivat juuri viime viikolla ti ja ke, molemmat takarenkaassa(aika hyvin, vaikka itse sanonkin :) ). Tiistain sattumus oli selvä eli pieni lasinsirun läpi keskeltä(rengas oli tyhjentynyt työpäivän aikana). Keskiviikon rikko jäi mysteeriksi, sisäkumi oli puhki kyljestä, viilto(0.5cm) vanteen reunasta ylöspäin. Tosi outo, mutta olisiko huonossa kunnossa olevat kyljet päästäneet jotain läpi ja taas rengas tyhjeni työpäivän aikana. Nyt on taas ilmat pysyneet, mutta työmatkalla yritän nyt välttää kaikki hiekkatiet ja polut, että pärjäisin noilla mahdollisimman pitkään(talven tuloon) :D
Ehkä vähän pitkä alustus, mutta lyhyt vastaus tuohon sinun kysymykseen "4Seasonit kestävät kosteaa, kertyykö kiviä tai tuleeko flatteja?" :D
1. Ainakin mulla on kestänyt ihan loistavasti!
2. Molemmat koot ovat keränneet kiviä, mutta läpi nämä eivät ole tulleet. Lisähuomiona! Renkaiden pintaan tuntuu tulevan aika helposti erilaisia pieniä viiltoja, mutta ainakaan minulla nämä eivät ole aiheuttaneet mitään ongelmia.
3. Flättejä on tullut tasan kaksi, molemmat takarenkaassa ja ajettu noin 5000kilometriä sekalaista ajoa
Sen verran hyvät kokemukset renkaista, että ei juuri tekisi mieli vaihtaa, mutta 25mm:t on jo aika huonossa kunnossa ja tämän hetken saatavuus on todella huono(25mm ja 28mm koot) ja lisää on tosiaan tulossa joskus joulukuussa(bike-discount).
Olipas perusteellinen ja informatiivinen vastaus. Kiitos, arvostan!
Bike-componentsin (https://www.bike-components.de/en/Continental/Grand-Prix-4-Season-Faltreifen-p672/) puolella muuten näyttäisi saatavuus olevan hyvä myös 25- ja 28-millisenä.
Ensimmäinen pari oli 28mm:t kesti n. 6000kilsaa tuota sekoajoa(vaihdan renkaat päittäin kun takana rupeaa keskiura/kuivio kulumaan näkymättömiin).
Minulla Cyclocrossissa alla 4Seasonpari , jolla on hyvinkin todennäköisesti 10 000 km raja ylitetty ( Ollut alla Cännärin hybridissä ja sen jälkeen tässä CC:ssä, joilla yhteensä olen polkenut 16000- 18000 km.Talvella tietysti nastat alla, mutta kaikki kesäajot noilla). Toinen täysin sileä, toisessa vielä kuviosta häive näkyy. Kyljet erittäin kärsineen näköiset, eivät kyllä pullistele. Vanteen reunasta purkautuu reunavahvikenarut ja reunus hapsuttaa... On niistä sepelipiikkejäkin kaiveltu, lähemmäs kymmenen kertaa...
Nappulakenka
18.11.2014, 07.33
Bike-componentsin (https://www.bike-components.de/en/Continental/Grand-Prix-4-Season-Faltreifen-p672/) puolella muuten näyttäisi saatavuus olevan hyvä myös 25- ja 28-millisenä.
Hienoa, kiitos vinkistä! En edes muistanut katsoa tuolta Bike-componentsin puolelta :)
Minulla Cyclocrossissa alla 4Seasonpari , jolla on hyvinkin todennäköisesti 10 000 km raja ylitetty ( Ollut alla Cännärin hybridissä ja sen jälkeen tässä CC:ssä, joilla yhteensä olen polkenut 16000- 18000 km.Talvella tietysti nastat alla, mutta kaikki kesäajot noilla). Toinen täysin sileä, toisessa vielä kuviosta häive näkyy. Kyljet erittäin kärsineen näköiset, eivät kyllä pullistele. Vanteen reunasta purkautuu reunavahvikenarut ja reunus hapsuttaa... On niistä sepelipiikkejäkin kaiveltu, lähemmäs kymmenen kertaa...
Mitäköhän mä olen tehnyt "väärin" :D Olenko ollut vain ylivarovainen vai onko siinä mun ekassa setissä(28mm) ollut jotain outoa.. Noh, eipä siinä. Pitää nyt seurailla noita renkaita kun 25mm:ssä on kuitenkin vielä kuviota jäljellä, joten en olisi kovinkaan halukas vielä niitä vaihtamaan, mutta jos rupeaa liikaa paukkumaan, niin sit menee kyllä vaihtoon. :)
Itsehän se oli tähän sitten ryhdyttävä. Pari taittuvaa 28 mm ensi kauden Duranoa alla, josko niillä saisi viikonloppuna ajettuakin. Valmistajan ilmoittama paino pitää kutinsa melko tarkkaan. Punnitsin huvikseni neljä rengasta: 296 g, 289 g, 287 g ja 286 g. Asennettavuus oli yllättävänkin helppo, helpompi kuin taittuvalla 28 mm Continental Gator Hardhellillä tai 25 mm GP4000s:llä, joita olen samoille kiekoille asennellut. Ehkä Michelin Pro4 on aavistuksen helpompi, mutta siis mikään edellä mainitusta ei ole varsinaisesti vaikea ollut. 622 x 14 mm vanteella rengas venähti hetkessä jo parin millin päähän luvattusta 28 millin leveydestä. Katsellaan nyt sitten, josko noissa olisi sellainen sopiva tasapaino rullaavuuden, pistosuojan ja kulutuskestävyyden suhteen. Aika näyttää.Mistä ihmeestä olet noita taittuvia 28 millisiä 2015 vuoden duranoita ostanut? En ole onnistunut mistään löytämään. Ajoin ennen sillä edellisellä 28 millisellä duranomallilla ja todella positiivinen kokemus jäi. Pyörä varastettiin ja Duranot meni samalla ja harmittaa kun ne oli vielä oikein hyvässä kunnossa yli 7 000 kilometrin jälkeenkin. Nyt haluaisin uudet Duranot mutta tosiaan ei näytä mistään saavan?
Mistä ihmeestä olet noita taittuvia 28 millisiä 2015 vuoden duranoita ostanut? En ole onnistunut mistään löytämään. Ajoin ennen sillä edellisellä 28 millisellä duranomallilla ja todella positiivinen kokemus jäi. Pyörä varastettiin ja Duranot meni samalla ja harmittaa kun ne oli vielä oikein hyvässä kunnossa yli 7 000 kilometrin jälkeenkin. Nyt haluaisin uudet Duranot mutta tosiaan ei näytä mistään saavan?
Kas tuolta:
https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Durano-Performance-RaceGuard-Dual-Faltreifen-Modell-2015-p41195/
Kas tuolta:
https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Durano-Performance-RaceGuard-Dual-Faltreifen-Modell-2015-p41195/Kiitoksia tästä. Onkohan näitä tulossa muuallekkin myyntiin kun kausi etenee? Ihmetyttää vaan kun vanhaa mallia sai joku vuosi sitten kaikista nettikaupoista ja tätä ei saa kun tuolta.
Eiköhän niitä aika laajaan levikkiin tule. Moni kauppa haluaa myydä ensin eioota ja vanhat mallit loppuun. Bike24 (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=99658;page=1; menu=1000,4,22,35;mid=6;pgc=35:144) myy tuota jo myös.
Spammataan tähänkin ketjuun, kun otsikon mukaan voisi etäisesti liittyä aiheeseen:
Hieman reilussa 30 km/h vauhdissa taittuva 28 mm Schwalbe Durano (http://www.schwalbe.com/en/road-reader/durano.html) vaikuttaisi olevan noin 1-1,5 s nopeampi kilometriä kohden kuin taittuva 28 mm Maxxis Re-Fuse (http://www.maxxis.com/catalog/tire-256-re-fuse). Mukavuuspisteet selvemmin ensin mainitulle.
Mielenkiintoinen rengas ja leveyskin. Joko alkaa olla kokemusta kulutuskestävyydestä ja pistokestävyydestä kiviensirujen upotessa ja niiden tarttumisestakin? Tuo sopis minullekin.
Viime syksynä ja talvena tuli ajettua Duranoilla reilu tonni pääasiassa kosteita ja hieman hiekkaisia maanteitä. Silloin tällöin muutama terävä pieni kivensiru tuli kaivettua pinnasta, mutta mitään siirtolohkareita rengas ei tunnu keräävään. Ei flatteja. Keväällä renkaat lähtivät miltei uudenveroisina seuraavalle omistajalle pyörän myynnin myötä.
Uuteen pyörään tuli tuon myönteisen kokemuksen pohjalta jälleen samanlaiset 28 mm taittuvat Duranot, ja niillä on ajettu kaikissa kesäkeleissä reilu tuhat kilometriä. Keskuspuiston hiekkateitä on tullut myös ajettua. Kiviä ei ole nyt kertynyt juuri lainkaan, taitavat siis lähinnä sepelimurskeesta lohjenneet pienet sirut löytää tiensä renkaan pintaan. Takarenkaassakin paistosauma on vielä selvästi näkyvissä, joten eivät vaikuttaisi kovin nopeasti kuluvan. Vertailun vuoksi samoilla kilsoilla 23 mm GP4000sII oli alkanut sekä edessä että takana kehittää kulutuspinnan keskelle selvää tasaista aluetta, Gator Hardshell puolestaan vaikutti kuluvan jotakuinkin yhtä hitaasti kuin Durano, mutta rullaa kylkisuojauksensa vuoksi paljon huonommin. Lisäksi se puhkesi jostain syystä kostealla 150 km aikana kolmesti. Suorin verrokki Duranolle olisi varmaan Gatorskin.
Kiitosta vaan konsultoinnista. Ihan huonoja kokemuksia ei minullekaan ole kertynyt oikein mistään renkaasta ja vaatimustasokin on rimaa hipovan matala. Nyt kolmas kesä GP4000S/23 mm-renkailla maantiepyörässä, alkavat olla jo lopussa ja vain yksi reikä. Sillekin ihan hyvä selitys, metsätyökoneen vaijerin lyhyt säikeenpätkä keskeltä sisään, kun poikkesin muutaman kymmenen metrin matkan pehmeähiekkaiselle metsätielle ajamalla. Ei mennyt heti läpi, kahden kilometrin jälkeen paikkausharjoitus.
Gatorskinit krossarissa 32 mm keskikesän piikittömimpään aikaan, muulloin perusmaratoonit myös 32 mm, talvella nastarenkaat. Toimivia ovat kaikki, pitää ottaa Duranot seuraaviksi renkaiksi joko 25 tai 28 mm leveinä maantieajokkiin.
Nyt on perusduranot ultegran kiekoilla maantiepyörässä. Hämmästyksekseni huomaan renkaan olevan saman levyinen ja saman korkuinen kiekolla kuin gp4000s/23 mm, vaikka uuden mitta 25-622. Nelitonniset meni roskiin kolme kesää ja 6800 km ajettuna, aikaa vastaan huonompi kestävyys kuin ajokestävyys, kulutuspintaa jäljellä mutta kivenmuruja kerääviä halkeamia ympäriinsä niin paljon ettei kannata asentaa uudelleen. Säilytys on ihanteellinen ilmava kylmä varasto.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.