Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 1x11

Sivut : 1 2 [3] 4 5

Tomy
18.12.2016, 21.12
Olen laittanut whiten comppi läskiin nyt paikalleen 1x11 slx:n sun racen 11-46 pakalla. Katselin äsken ketjulinjaa isoimmalla 46 rattaalla. Renkaina on 4.8 jj ja rakoa jää tiukimmallaan milli, nuoleskelee häijyn lähellä. Ja tuo rako siis pyörä ylösalaisin.

Tuon kanssa varmaan tulee ongelmia, mitä kannattaisi tehdä? Vanne tuntuu kierolta kun toisella puolella on taas varmaan 4-5 millin rako. Pitäisikö itkeä rihtausta xxl:stä, ottaa 11 ratas pois, laittaa pienemmät renkaat vai koittaa ajaa vaan kun tulee joskus valmista?

Osta laadukas, nippeleihisi sopiva pinna-avain ja keskitä vanne. Paljonko vetopuolella on tilaa renkaan ja rungon välissä? Vai ymmärsinkö oikein että se millin rako on ketjun ja renkaan välissä?

Kyllä mielellään 3-4mm saisi vähintään olla tilaa ketjun ja renkaan välissä kevyimmällä välityksellä.

Jos saat vanteen keskitettyä ja ongelmia on vielä, on muutama toimenpide mitä voit kokeilla.

1) Tutki pystyykö eturatasta siirtämään ulospäin ketjulinjan menemättä aivan hulluksi.
2) Voit tiputtaa takapakasta yhden rattaan pois. Pois jääneen rattaan tilalle laitat pakan takapuolelle speiserin, joka on paksuudeltaan sama kuin tiputettu ratas. Sopiva speiceri voi löytyä vanhasta pakasta. No nyt sinulla on vain 1x10 ja pielavetinen viritelmä päälle.
3) Vaihdat kapeampaan takarenkaaseen, jolloin 1) ja 2) ovat tarpeettomat.

Läskimasa
18.12.2016, 23.00
4) Vaihdat kammet joihin saa sellasen rattaan jolla ketjulinjaa ulommas.

Mut rihtauta se vanne nyt alkuun keskelle ja suoraks, mikä sitä nyt sitten vaivaakaan.

Moska
18.12.2016, 23.38
2) jos ottaa rattaan pois niin takavaihtaja pitää rajoittaa ettei ketju putoa rattaattomaan kohtaan, josta seuraa se että kannattaako sitä ratasta ottaa pois?

Taipan
19.12.2016, 00.35
Muualla hyvin tilaa paitsi tuossa renkaan ja ketjun välissä, ja siinäkin puoli kierrosta rengasta pyöräyttämällä tilaa taas on. Eturatasta ei saa noilla kammilla yhtään ulommas.

Lyön tuon nyt aluksi nippuun ja koitan saada tuon vaappuvan renkaan kuriin. Jos ei auta niin täytyy sitten arpoa jokin myrkky yllä esitetyistä, uudet kammet ei käynytkään mielessä. Kiitoksia neuvoista.

Vertti83
19.12.2016, 01.39
On erittäin helppo mitata itse Cable Pull – vaihdetaan vaihteet välillä 2-10 (koska reunimmaisilla Cable Pull voi olla mitä sattuu kun on käytössä rajoitinruuvit), mitataan vaijerin kokonaismatka ja jaetaan 8:lla.

Omat mittaustulokset:
Shimano XT 11s kahva – 27,3/8=3,4mm
Sram GX 11s kahva – 25/8=3,1mm

Vaikka tulos eroaa jostain syystä hyvin paljon ilmoitetusta, on selvä, että Sramin ja Shimanon 11s MTB kahvoissa (ja luonnollisesti takavaihtajissakin) on eroa. Vaikka toimivatkin ristiin, eivät voi toimia optimaalisesti. :rolleyes:

Vetosuhde ei ole välttämättä sama joka napsulla, ks. alla oleva graafi jonka joskus mittailin. Ei siis kannata tuijottaa pelkästään sitä keskiarvoa...

http://fcdn.mtbr.com/attachments/drivetrain-shifters-derailleurs-cranks/836689d1380913664-shimano-10spd-derailleur-sram-10spd-trigger-anyone-hacked-sram-vs-shimano-10spd-cable-pull.png

ealex
19.12.2016, 08.56
Lisätään vielä Shimano XTR 10s kahvan mittaustulos: vaihteet 2-9, vaijerin kokonaisliike on 26,5mm, jaettuna 7:lla Cable Pull on 3,6mm. Tuloksen varmistamiseksi vielä sama mittaus 10s SLX-kahvalla – täsmälleen samat 26,5mm.

Eli aivan selvästi kaikissa mitatuissa MTB kahvoissa (11s Shimano, 11s Sram ja 10s Shimano) on eri vetosuhde. Jos haluaa, että vaihteet toimivat optimaalisesti, eikä sinnepäin, ei kannata sekoittaa kahvat ja takavaihtajat keskenään.
Tuli kirjoitusvirhe näköjään, 26,5/7 ei todellakaan ole 3,6. Mittasin varmuuden vuoksi uudestaan, se on Shimanon 10s vaihteiden 2-9 välillä 25,5mm. :rolleyes: Eli täsmälleen sama, kuin ylempänä kuvassa.

Moska
19.12.2016, 16.47
En ymmärrä miksi sieltä ratas pitäisi ottaa pois. Mutta takavaihtajassa H ja L-rajoitinruuveista saa ala- ja ylärajan säädettyä. Top Normal takavaihtajissa.
Sitähän (rattaanpoistoa) minä koitin tuossa kyseenalaistaa.

Aakoo
19.12.2016, 23.24
^No jos ketju ottaa kiinni renkaaseen isoimmalla takarattaalla, niin tiputtamalla välistä pois yksi ratas ja siirtämällä pakkaa ulospäin saman verran ei enää ota renkaaseen. Saa pienimmän vaihteen käyttöön.

Taipan
21.12.2016, 15.00
Sain tuon päivitykseni nyt kasaan ja renkaan pahimman vaaputuksen kuriin. Lyhyen testilenkin perusteella kaikki toimii, tosin lumen ja kivien rouskumisen läpi en ole varma hinkkaako ketju renkaaseen kevyimmällä vaihteella, en ainakaan kuullut.

Katselin että renkaan ja ketjun välissä on n.5mm tilaa rattaan yläpuolella, kun taas rattaan alapuolella väli on milli. Ja nyt siis käytännössä koko ajan nuo välit kun rengas on suht stabiili. Onko normaalia että on tuollaiset heitot? Olenko kenties asentanut takavaihtajan väärin tai onko ketjut liian pitkät esim? Kaikki on uutta, vaihtaja on ensimmäinen minkä olen laittanut, katsoin youtubesta mallia ja vaihtaa hyvin. Ketjun katsoin isoimmasta rattaasta eturattaaseen kireällä ja lisäsin tuohon määrään neljä leksua katkaisukohtaan. Laitan vielä alas kuvat vaihtajasta isoimmalla rattaalla, ylävälin ja alavälin.

https://i.imgur.com/c6pLdif.jpg

https://i.imgur.com/fFMAKn0.jpg

https://i.imgur.com/rTP2axf.jpg

Antza44
21.12.2016, 16.31
^Ihan normaalia. Kumi ja ketju kohtaa eri kohdassa. Yläketju kohtaa kumin lähempänä eturatasta, joten ketjuun jää enempi tilaa.

Ketjutilat vähenee samoin, jos on säädettävä takahaarukka ja vie kumia taakseppäin.

zipo
21.12.2016, 19.02
^^ Toi AB:n ratas on asennettu vähän oudosti Whiteen.

TMo
21.12.2016, 19.49
^^ Toi AB:n ratas on asennettu vähän oudosti Whiteen.
Niinpä tosiaan on. Piti aika kauan kuvaa katella että huomasin mitä tarkoitat. Tuolla asennustavalla ei kyllä kannata tulla foorumille selittämään että ovaalista ei ole mitään hyötyä... :)

Taipan
21.12.2016, 20.00
Yritin laitella samaan tapaan kuin alkuperäisen ja katselin ab:n sivuilta asennusvideon, kertokaas nyt nöösille mikä on mennyt pieleen?

Edit: Löytyi vika, kiitos huomautuksesta 😀

CamoN
21.12.2016, 20.01
Eikös se etenemisen tehokkuus ole tapettu jo siinä kohtaa kun ostettiin läskipyörä. Väärin asennettu ovaali ei paljoa paina siinä konkurssissa.

Antza44
21.12.2016, 21.05
^Hahhah kyllä te jaksatte. Tule joskus talvella kokeilemaan Tiirismaata jollain muulla.

ytte07
22.12.2016, 21.06
Iltaa!

Mikäs avuksi kun en saa uusilla palikoilla enää vaihteita pysyyn säädöissä. Elikkäs tuossa taannoin jouduin vaihtamaan toisen takakiekon käyttöön ja sen jälkeen alko ongelmat. Kyseessä siis srammin setti whiten 3 proo läskissä. Kiekon vaihdon yhteydessä vaihdoin eturattaaksi AB:n 30t ovaalin. Takapakka on uusi XG-1150 ja ketju uusi PC-X1. Eli ekaks vaijeri irti ja vaihtajan säätö 10 piikille. Sit vaijeri kii ja vaihteet ylös 42 piikille. Sieltä ku palaa vaihteet läpi ni aina jää menemättä 10 piikille. Vaijeri on vanha. Olisko kellään jotain tipsiä?

Aakoo
22.12.2016, 22.40
Eli ekaks vaijeri irti ja vaihtajan säätö 10 piikille. Sit vaijeri kii ja vaihteet ylös 42 piikille. Sieltä ku palaa vaihteet läpi ni aina jää menemättä 10 piikille. Vaijeri on vanha. Olisko kellään jotain tipsiä?

Mitä toimenpiteitä tuo "Vaijeri kii ja vaihteet ylös" sisältää? Jos ketju ei putoa pienimmälle rattaalle, niin ei siinä ole kuin kaksi vaihtoehtoa 1) Yläraja on väärin säädetty 2) Vaijeri on liian kireällä. Kumpi näistä tässä tapauksessa?

paaton
22.12.2016, 22.45
Entä jos vaihtaisit tuon vanhan vaijerin ja ihmettelisit sen jälkeen uudelleen. Jos siis olet ymmärtänyt vaihteiden säätämisen idean.

rhubarb
22.12.2016, 23.46
Katso varmuuden vuoksi youtubesta “rear derailleur adjustment”-videoita, ei tarvitse irroitella mitään.

Tarmou
04.01.2017, 15.36
jaa pyyhitään postaus pois. Tuo takapakka olikin yhteen niitattu. :/

no-saint
08.01.2017, 18.16
Mites tuo ainakin Sportaxin sivuilta löytyvä BOX merkkinen vaihteisto pelaa? Kellään kokemusta / tietoa? Kiinnostaisi kovasti...

elasto
09.01.2017, 17.21
Mites tuo ainakin Sportaxin sivuilta löytyvä BOX merkkinen vaihteisto pelaa? Kellään kokemusta / tietoa? Kiinnostaisi kovasti...

Seth teki tuosta lyhyen arvostelun pari viikkoa sitten:

https://www.youtube.com/watch?v=bhoa1337z7U

StringBet
13.01.2017, 19.41
Paljos nää 11-vauhtiset ketjut on teillä kestäny ajoa? Mulla näyttäis nyt SRAM PC-1110 olevan venymä jossian 0,5% ja 0,75% välillä ja ajettu on vain noin 1100 km työmatkaa sun muuta hyötyajoa. Kärryäkin on vähän vedetty, mutta varmaan alle satku.

Seuraavaksi ajattelin kokeilla pykälää parempaa, eli PC-1130. Harmittaa kuitenkin vaihtaa tonnin välein näitä käyttöpyörään.

EDIT: niin ja siis, mikä ketju nyt vois kestää vähän pitempään ja sopii Rivaliin? Mulla on tosin jo kaks noita 1130 odottamassa, mutta piankos nekin on ajettu.

Kare_Eskola
14.01.2017, 11.16
Paljos nää 11-vauhtiset ketjut on teillä kestäny ajoa? Mulla näyttäis nyt SRAM PC-1110 olevan venymä jossian 0,5% ja 0,75% välillä ja ajettu on vain noin 1100 km työmatkaa sun muuta hyötyajoa. Kärryäkin on vähän vedetty, mutta varmaan alle satku.

Seuraavaksi ajattelin kokeilla pykälää parempaa, eli PC-1130. Harmittaa kuitenkin vaihtaa tonnin välein näitä käyttöpyörään.

EDIT: niin ja siis, mikä ketju nyt vois kestää vähän pitempään ja sopii Rivaliin? Mulla on tosin jo kaks noita 1130 odottamassa, mutta piankos nekin on ajettu.

Kymppiseteissä Sramin halvemman pään ketjut 1030:aan asti ovat kestävyydeltään legendaarisen huonoiksi havaittuja ihan testeissä. Shimanolla ja KMC:llä (saman tehtaan tuotteita) saa enemmän kilsoja, kun laittaa 105-tasoa tai parempaa, ja toimii aivan hyvin. Oletan että 11-setteihin pätee sama. Eli laita Shimanon HG601 tai parempi, ettei vahingossa kulu kallis pakka paskaksi.

Puskis
14.01.2017, 11.40
KMC X11-93 ainakin edullinen vaihtoehto. Mulla on kaks tuommosta kierrossa, eikä ainakaan ekan tonnin jälkeen ollut lähelläkään 0,5% venymää. Shimanoon verrattuna KMC:n etuna ainakin se, että mukaan tulee missing link, eikä pinniä.

Aakoo
14.01.2017, 12.49
Minulla on kestänyt parhaiten Wippermann Connex ja Campan Chorus ketjutkin kestivät ihan hyvin, eli kyllä niillä reilusti yli 3 tkm on ajettu. Nää on toki vähän kalliimpia kuin Shimanon ketjut.
Mä luulin, että Shimano tekee nykyään itse omat ketjunsa, eivätkä ole KMC:n tuotoksia?

StringBet
14.01.2017, 13.08
Kymppiseteissä Sramin halvemman pään ketjut 1030:aan asti ovat kestävyydeltään legendaarisen huonoiksi havaittuja ihan testeissä. Shimanolla ja KMC:llä (saman tehtaan tuotteita) saa enemmän kilsoja, kun laittaa 105-tasoa tai parempaa, ja toimii aivan hyvin. Oletan että 11-setteihin pätee sama. Eli laita Shimanon HG601 tai parempi, ettei vahingossa kulu kallis pakka paskaksi.

Jaa, no ilmankos. Olisko linkkiä noihin viittaamiisi testeihin? Tuo pakkahan nyt ei mikään superkallis ole. Pikaisen googletuksen perusteella jotain 60 euroa (PG1130 11-42). Jos nyt pari tonnia ketju kestäisi, niin olisin ihan tyytyväinen.

StringBet
14.01.2017, 13.13
KMC X11-93 ainakin edullinen vaihtoehto. Mulla on kaks tuommosta kierrossa, eikä ainakaan ekan tonnin jälkeen ollut lähelläkään 0,5% venymää. Shimanoon verrattuna KMC:n etuna ainakin se, että mukaan tulee missing link, eikä pinniä.

Kiitos, pitää ehkä kokeilla tuota ketjua.

jone1
14.01.2017, 16.13
Ääni Shimanon HG601 ketjuille. Mulla on yhet tommoset kierrossa KMC:n halpis ketjujen kanssa ja tuntuu että Shimpoilla saa ajaa ainakin tuplat jossei triplat verrattuna noihin halpiksiin.
Missing linkin joutuu ostaan erikseen noitten shimppojen kanssa. Oon maantipyörällä ajanu ainakin 5 tonnia noilla shinpoilla eikä oo vaihtokunnossa vielä , pidän ketjut puhtaana ja hyvin öljyssä.

StringBet
14.01.2017, 18.58
Mites kun noissa pikalinkeissä sanotaan että tarkoitettu käytettäväksi vaan kerran. Te jotka kierrätätte kahta ketjua niin käytättekö sitä samaa linkkiä useamman kerran vai ostatteko niitä pussillisen?

Coasting
14.01.2017, 19.21
Minä ainakin käytän monta kertaa. Jos tuntuu löysältä joskus aika monen irroituksen jälkeen vaihdan uuteen

CamoN
14.01.2017, 22.04
Mites kun noissa pikalinkeissä sanotaan että tarkoitettu käytettäväksi vaan kerran. Te jotka kierrätätte kahta ketjua niin käytättekö sitä samaa linkkiä useamman kerran vai ostatteko niitä pussillisen?

Sitten olen päästänyt eläkkeelle kun tappi on irronnut sivulevystä siitä päästä, josta sen ei kuuluisi irrota.

Maalaisjärjellä fysiikanlakeja pohdiskellen kulunut ketjun pikalinkki ei ole normaalia linkkiä heikompi normaalissa tilanteessa, jossa ketjuun kohdistuu suoraa vetoa. Sen sijaan riski katkeamiselle kaikenlaisissa sivuttaista vääntöä aiheuttavissa tilanteissa kasvaa, mutta niitähän voi välttää esimerkiksi ennakoimalla vaihteen vaihtoja.

Grr
14.01.2017, 22.28
Oon onnistunu muutamaan kertaan aukomaan pikalukon täysjoustolla jossa on aika voimakas "chain growth" takahaarukan liikkuessa. Tästä huolimatta käytän ramimiehen lukkoa ja shimpan ketjuja edelleen.

Puskis
15.01.2017, 14.15
Käyttänyt yleensä samaa linkkiä ketjun eliniän ja uuden ketjun kanssa ottanut uuden linkin käyttöön. Vanha linkki lenkillä kulkevien työkalujen joukkoon hätävaraksi.

StringBet
15.01.2017, 16.28
Sitä mäkin, että luulis se nyt muutaman irrotuksen kestävän. En sit tiedä jaksaako sitä alkaa irrotella ketjua pesuun. Kai se hyvää tekis, mutta tahtoo olla huonosti aikaa tommoseen.

Sent from my XT1092 using Tapatalk

Ski
17.01.2017, 17.04
SRAM PC-1110 2000km Läskissä ja mittari näytti 0,5% venymää.
Nyt panin XT Shimanon.
Pakka toimii.
Katotaan miten XT venyy.
Molemmat talviajoa.

Jukes82
20.01.2017, 09.16
Moro!!

Mites tuo läskipyörien offset menee.
Se vissiin mitataan satulaputken keskeltä hampin keskelle. Esim mulla on 77mm.
Ja haluaisin laittaa voimansiirto järjestelmän missä ilmoitetaan ketjulinjaksi 49mm niin onko tuossa mtn saumaa laittaa? Ja onko tuossa jtn laskutoimenpiteitä/mittauksia vielä mitä pitää huomioida?

-KIITOS-

SSGT-92
20.01.2017, 09.39
Kun tarkastelet pyöräsi keskiömuhviin ja laakereihin yhteensopivia kampia,epäilen ettei siellä ole tuollaiselle ketjulinjalle vaihtoehtoa ?
Miksi olet tuota muutosta haluamassa/tekemässä ? Ketjulinjan siirtyessä lähemmäs pyörän keskilinjaa,rengas/vanne yhdistelmän myös kavennuttava,ettei ketju hankaa renkaaseen.
Takanavan leveys tuon 49 ketjulinjan kanssa saattanee saattaa ketjut melko vinoon ?
Viisaammat jatkakoon...

Antza44
20.01.2017, 10.55
SRAM PC-1110 2000km Läskissä ja mittari näytti 0,5% venymää.
Nyt panin XT Shimanon.
Pakka toimii.
Katotaan miten XT venyy.
Molemmat talviajoa.Hauska yksityiskohta lippulaiva malleissa Trekin Farley 9.8 ja Stache 9.8 on tuo halvin sramin PC-1110 ketju. Omaan Stacheeni vaihdatin heti kaupantekijäisiksi PC X1 ketjun minkä olisvat voinut jo vähintään Trekillä laittaa. https://www.bike-components.de/en/SRAM/PC-X1-11-Speed-Chain-p40055/

JackOja
20.01.2017, 11.33
Onko kellään Shimpan Di2 XT:tä fillarissa? Onko kiva?

Talven päivitysprojektina siirtyä täpärissä 1x10:stä 11-lehtiseen (ellei peräti 12-lehtiseen) ja huomasin, että XT:stä olisi tuo sähköversiokin. En tosin ole vielä keksinyt mikä sen pointti olisi.

Box:in vaihteet voisi olla kiva vaihtoehto(!) myöskin.

Jukes82
20.01.2017, 11.45
Olen päivittämässä koko voimansiirron. Sramin eagle kit 1x12 on käynyt mielessä mut taitaa jäädä haaveeksi.

maapaa
20.01.2017, 11.52
^^ Itse odottelen millaista palautetta Xshifter saa kunhan heidän tuotos joskus tulee myyntiin.

http://www.xshifter.com

SSGT-92
20.01.2017, 12.00
Oisko mahoton rasti,jos tommonen https://www.bike-components.de/en/SRAM/X01-Eagle-1x12-speed-Upgrade-Kit-p49688/ ja sitte sopiva eturatas nykyiseen kampisarjaan ?
Saattais pysyä ketjulinjakin kohillaan.

Jukes82
20.01.2017, 13.46
Oisko mahoton rasti,jos tommonen https://www.bike-components.de/en/SRAM/X01-Eagle-1x12-speed-Upgrade-Kit-p49688/ ja sitte sopiva eturatas nykyiseen kampisarjaan ?
Saattais pysyä ketjulinjakin kohillaan.

Tuota just olen suunnitellutkin. 49mm ilmottavat ketjulinjaksi että onko se mahdottomuus laittaa läskipyörään. Prkl ku sitä on ulkona kun lintulauta näistä hommista. Mut pikkuhiljaa jos oppis..

http://www.the-house.com/qfrakcex0115bk17zz-framed-fat-bike-frames.html

Antza44
20.01.2017, 15.24
^Jos sulla on läskiisi sopivan ketjulinjan omaavat kammet ja niissä ratas mika toimii 12 ketjun kanssa, niin ei pitäisi olla ongelmaa.

Jukes82
20.01.2017, 16.26
^Jos sulla on läskiisi sopivan ketjulinjan omaavat kammet ja niissä ratas mika toimii 12 ketjun kanssa, niin ei pitäisi olla ongelmaa.

On tuossa sramin 1x11 pakka ja vaihtaja.

Antza44
20.01.2017, 16.36
On tuossa sramin 1x11 pakka ja vaihtaja.Jos nyt olen kartalla. Olet haluamassa 1X12. Tarvitset tämän esim. tämän kitin https://www.bike-components.de/en/SRAM/X01-Eagle-1x12-speed-Upgrade-Kit-p49688/
ja lisäksi 12 yhteensopivan etu rattaan. Esim NW rattaat RF, AB, Wolfthooth sopii 12. Sramin 11 rattaasta ei tietoa, mutta niiden DM kampiin esim.https://www.bike-components.de/en/SRAM/X-Sync-2-Direct-Mount-Boost-Chainring-for-X01-Eagle-XX1-Eagle-p49611/
Näitä on -3 ja -6 offsetillä.

Jukes82
22.01.2017, 22.51
Jos nyt olen kartalla. Olet haluamassa 1X12. Tarvitset tämän esim. tämän kitin https://www.bike-components.de/en/SRAM/X01-Eagle-1x12-speed-Upgrade-Kit-p49688/
ja lisäksi 12 yhteensopivan etu rattaan. Esim NW rattaat RF, AB, Wolfthooth sopii 12. Sramin 11 rattaasta ei tietoa, mutta niiden DM kampiin esim.https://www.bike-components.de/en/SRAM/X-Sync-2-Direct-Mount-Boost-Chainring-for-X01-Eagle-XX1-Eagle-p49611/
Näitä on -3 ja -6 offsetillä.

Juu eli nyt on sramin 1x11 gx setti poksumassa ja paukkumassa ja päivittäsin sen sramin eagle kittiin 1x12.
Race fasen 6mm ofsetilla mikä on nytkin mutta tuolle 12sarjalle tarkoitetun etuhampin laittas (ovaalin?) Tai normin en ole vielä päättänyt.
Niin eikai päivitykselle pitäsi olla mtn estettä.

juhapoika
01.02.2017, 18.46
SLX m7000 1x11 osasarja kokonaisuudessaan ja runko inbred 29''.

Missä vikaa, kun takavaihtaja ei rajoitinruuvin äärimmäisestä auki-asennosta suostu ulottumaan tuolle 42-hampaiselle suurimmalle rattaalle?

Seuraavaksi lienee kokeiltava pientä spaceria takapakan alle ja toivoa, että pakan kiristimen kierteet riittävät.

https://www.bike24.com/p2193009.html

Jakke81
01.02.2017, 22.40
^ ketju liian kireällä, liikerata vaihtajalla rajoittunut?
Vaijeri liian löysä Veto ei riitä?

kaakku
01.02.2017, 22.50
Eihän sulla vaan sattuisi olemaan Direct Mount takavaihtaja kiinni korvakkeessa johon pitäisi olla se välilinkki?

edit: eiku jaa jää siis L-raja liian kireelle.. no vino korvake, löysä vaijeri tai liian lyhyt ketju.

juhapoika
01.02.2017, 23.47
Kiitos vinkeistä. Taisi b-ruuvia sopivasti säätämällä onnistua. Eli vaihtajan liikettä esti suurin ratas. Saattoi siinä olla ihan puhdasta sähläystäkin. Huomasin jossakin vaiheessa sekoittaneeni H- ja L-ruuvin vaikutukset ristiin:)

crcm
02.02.2017, 16.43
Täytyykö takapakan kaikilla rattailla pystyä polkemaan myös taaksepäin? Itsellä 11-46 Sunrace pakka Shimanon XT M8000 medium vaihtajalla ja 46-piikkisellä rattaalla ei pysty polkemaan taaksepäin. Eihän tuo nyt must juttu ole, mutta ajattelin hakea vertaistukea. Kaikki vaihteet toimii muuten. Sormella kun pikkuisen korjaa ketjulinjaa niin tuntuu toimivan tuo taaksepäin polkeminenkin.

Kammet muunnettu 2x Shimano XT (Jotain 7xx -sarjaa neljän vuoden takaa)
Eturatas pyöreä 34T Blackspire Snaggltooth (2mm prikalla sisennetty)
Keskiö 73mm
Keskiölaakeri Hollowtech2 (alkuperäisestä 2x setistä otettu 2mm prikka pois vetopuolelta)
Takanapa 142mm
Ketjulinja nyt 47mm
Pyörä Niner SIR9

Avokid
02.02.2017, 16.54
Ei mun ICTssä ainakaan kaksi pienintä vaihdetta toimi taaksepäin. Ei oo haitannut

anzi666
02.02.2017, 22.46
Mulla Sunrace 11-46 pakka, 135mm takanapa, SLX M7000 vaihtaja, sekä Sram PC-1110 ketju & edessä ketjulinja 50mm. Alussa kun osat oli uusia, niin tipautti todella helposti 46 rattaalta taaksepäin polkiessa. Nyt kun on hieman ajoa takana, niin ei tiputa ollenkaan niin helposti. Saattaa pystyä pyörittämään kampia parikin kierrosta taaksepäin, eli ei haittaa ajossa. Tuo ilmiö taitaa olla niin sanottu ominaisuus eikä vika... Mtbr.com foorumeilla joku oli hieman viilannut takarattaasta niitä hampaita jotka sen ketjun tiputtaa alaspäin. Nämä kyseiset hampaat on helppo paikallistaa kun hitaasti pyörittää käsillä kampia taaksepäin, jos tahdot "hienosäätää"...

Tirehtoori
08.02.2017, 22.33
https://youtu.be/EKQbRaMlPHM Tässä meikäläisen mietteet 1x10 konversiosta :)

Ski
09.02.2017, 14.25
https://youtu.be/EKQbRaMlPHM Tässä meikäläisen mietteet 1x10 konversiosta :)

Hyvin puhuttu video ! 😀👍

no-saint
11.02.2017, 18.42
Ensimmäinen 1x11 päivitys tulossa. Mites ketjun pituus? Kuinka pitkä tarvii olla jotta riittää 30-46 max välitykselle? Tulossa 120lenkkinen ketju... Riittänee 😮

JackOja
11.02.2017, 18.52
Mistä me toi voitais tietää?

SSGT-92
11.02.2017, 19.04
Tuolta,sivulla 5 tais olla se ketjun pituus juttu ;https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/g23szM2T_C18f3jLmWAvWl73F5JSMpOJlsRof_HFyoY/mtime:1463089674/sites/default/files/techdocs/95-2518-002-000_rev_b_user_manual_cassettes_and_chains_0.pdf

no-saint
11.02.2017, 19.13
Niin sitä lähdin kyselemään kun 1x10 30-36 vaihteistolla on yleensä saanut ottaa 112 lenkkisestä ketjusta pätkän pois mutta nyt tulossa 46 hampainen suurimmaksi. Ja ketjuja näytti löytyvän 112, 116 ja 120 lenkkisiä niin otin pisimmän ettei lopu kesken... Täytynee asentaa kun palikat saapuu ja todeta itse 👍

CamoN
11.02.2017, 20.20
Niin sitä lähdin kyselemään kun 1x10 30-36 vaihteistolla on yleensä saanut ottaa 112 lenkkisestä ketjusta pätkän pois mutta nyt tulossa 46 hampainen suurimmaksi. Ja ketjuja näytti löytyvän 112, 116 ja 120 lenkkisiä niin otin pisimmän ettei lopu kesken... Täytynee asentaa kun palikat saapuu ja todeta itse [emoji106]

Kiitoksia vertailukohdan tarjoamisesta. Ketjun pituuteenhan ei vaikuta isompien rattaiden hammasmäärän lisäksi kuin takakolmion pituus, täysjoustossa jouston pituus / joustogeometria, takavaihtajan rakenne jne., jolloin on hieman hankalaa lähteä arvaamaan valistuneesti alkuperäisillä tiedoilla.

Jos vanhalla setillä noin 108 lenkkiä on ollut optimi (112:sta "pätkä" pois), veikkaan että uudella 114 on optimi. Ihan vaan sillä perusteella, että takana isoimmalla rattaalla ketju koskettaa kerrallaan viiteen hampaaseen aikaisempaa enemmän.

Kyde
13.02.2017, 13.04
Kuinka edullisesti uusia 1x11 settejä maailmalta on löytyny? Tarkoitan nyt siis pakka, vaihtaja, vaihdevipu -pakettia. Kannattaako näitä yrittää haalia erikseen vai suosiolla ostaa tuollainen 1x11 upgrade kit?

Bike-componentsilta löytyy seuraavia settejä alkaen hinnoin:

XT, 199€ - https://www.bike-components.de/en/Shimano/XT-1x11-speed-Upgrade-Kit-2016-Model-p49644/
SLX, 155€ - https://www.bike-components.de/en/Shimano/SLX-1x11-speed-Upgrade-Kit-2017-Model-p50818/
SRAM NX, 135€ - https://www.bike-components.de/en/SRAM/NX-1x11-fach-Upgrade-Kit-p48765/

Onko SLX:n ja XT:n välillä niin paljoa eroa, että kannattaa ostaa tuo XT? Olen ymmärtänyt, että tietyt XT:n ja SLX:n komponentit on hyvinki lähellä toisiaan? Myös SRAM kiinnostais, mutta koska ei mitään kokemusta, niin en tiedä uskaltaako merkkiä lähteä vaihtamaan. Tietysti mielipidekysymyksiä kaikki, mutta ehkäpä sitä uskaltaa mielipiteitä foorumilla kysellä.

JackOja
13.02.2017, 13.25
Kuinka edullisesti uusia 1x11 settejä maailmalta on löytyny? ...Kannattaako näitä yrittää haalia erikseen vai suosiolla ostaa tuollainen 1x11 upgrade kit?

Bike-componentsilta löytyy seuraavia settejä alkaen hinnoin...

Noi on jo edukkaita, mutta Suomen alvi toki nostaa hintaa pikkusen. Upgrade-kitit ovat olleet hyvä diili, mutta joskus joku palikka saattaakin olla tarjouksessa jossain, eli tarkkana kannattaa olla.

Itse olen katsellut, että kotimaastakin saa liki samoihin hintoihin (itse olen tosin seurannut vain äskteetä)

Onko SLX:n ja XT:n välillä niin paljoa eroa, että kannattaa ostaa tuo XT? Olen ymmärtänyt, että tietyt XT:n ja SLX:n komponentit on hyvinki lähellä toisiaan?

Aina parasta mitä raaskii. XT ilman muuta. Shimanossa toiminta paranee selvästi sarjoissa ylöspäin. Jälkeenpäin kuitenkin harmittaa miksi säästi markan.

Myös SRAM kiinnostais, mutta koska ei mitään kokemusta, niin en tiedä uskaltaako merkkiä lähteä vaihtamaan..

SRAMmihan on paras, mutta toi NX on painava. Ja paremmat vaatis sit XD-vaparin lisäkustannuksena jos sellaisen edes saa henkilön olemassaolevaan kiekkoon.

hece
13.02.2017, 13.30
Bike-componentsilla on yksittäiset osat hinnoiteltu sen verran edullisesti että SLX:n ja XT:n tapauksessa säästöä tulee alle euro. Voi siis hyvillä mielin valkkailla eri sarjan osia. Olen siinä uskossa että triggerissä olisi näiden välillä suurin ero.

Sotanorsu666
13.02.2017, 16.50
Mulla on takana 42 isoin ratas ja nyt edessä 32 raceface nw. Tuleeko liian kevyt polkuinen, jos laittaa 26 rattaan eteen vai onko ihan peruskamaa ? Vähän tuo eturatas saa pienentyä kuitenkin joka tapauksessa. Läskipyörä kyseessä, joten kiirehän sillä ei ole mihinkään. Tällä hetkellä tuo 11-42 pakka ja 32 eturatas, niin ainakin pari pienintä ratasta pakasta on täysin turhia.

velib
13.02.2017, 17.52
Mulla on takana 42 isoin ratas ja nyt edessä 32 raceface nw. Tuleeko liian kevyt polkuinen, jos laittaa 26 rattaan eteen vai onko ihan peruskamaa ? Vähän tuo eturatas saa pienentyä kuitenkin joka tapauksessa. Läskipyörä kyseessä, joten kiirehän sillä ei ole mihinkään. Tällä hetkellä tuo 11-42 pakka ja 32 eturatas, niin ainakin pari pienintä ratasta pakasta on täysin turhia.

Mulla on läskissä 26 edessä, ja Bud+Lou -rengasyhdistelmällä aika vähän tarvitsee ajella suurimmalla vaihteella. Toisaalta takana on 11-36, ja kevyempikin saisi olla. Jos olis 11-42 pakka niin laittaisin ehkä 28 eturattaan itse. Ei tolla kovin isoa alamäkeä tarvita että vaihteet loppuu kesken, mutta harvoinpa sitä tosiaan kiire on. Tasaisella myötätuulessa omille reisille nykyinen välitys riittää juuri ja juuri :)

Blackborow
13.02.2017, 18.19
28 ovaali edessä läskissä ja varsin sopivalta on tuntunut. Siirtymillä vähän Louta paremmin rullaavilla kumeilla voi käyttää pakan loppupäätäkin jo.

Nicco
13.02.2017, 18.24
26t ovaali edessä ja takana 11-42. Varmaan 28 menisi ihan hyvin edessä, mutta tuollakin kyllä ehtii. Polvet kiittää kun ei tarvitse runtata.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sotanorsu666
13.02.2017, 22.10
Ostin 28 nw, koska 26 oli vain vihreänä ja se ei sovi väritykseen. Katsotaan miltä tuntuu kunhan saa pyörän taas ajoon ja tulee pakkasia.

Antza44
15.02.2017, 09.30
X1 liipasin onko tuossa etäisyys säätö pitkälle vivulle tuolla torxilla. Sramin dokumenteistä ei selviä ja en suotta räjäytä, jos ei ole.

Kyllä Xt liipasin hakkaa tämän 2 isommalle kerralla toiminnollaan. Muuten tuntuma hyvä molemmissa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170215/b5537a9ed57fdd649ef65ae2bf746c8e.jpg

N-K
15.02.2017, 21.25
Taitaa olla tuo kulman säätö vasta X01 mallista eteenpäin.
http://twentynineinches.com/wp-content/uploads/2013/12/7-SRAM-X01-shifter.jpg
(http://twentynineinches.com/wp-content/uploads/2013/12/7-SRAM-X01-shifter.jpg)
Kyllä noilla Srameillakin isommalle naputtelee aika nopeesti. Pitää vaan opetella sellanen sopiva painallus ja kevennystekniikka.

TheMiklu
15.02.2017, 21.59
GX 11 trigussa on joku säätö. Tyyliin kaksi eri asentoa pitkälle vivulle. Luulis X1:ssäkin olvean vähintäänkin sama.
Itellä ei ole kokemusta shimpasta kuin Deoren ja XT:n kymppiversiosta. XT toimi ihan tyhmästi. En koskaan oppinut vaihtamaan sillä niin nopeasti ja tarkasti ylöspäin kuin Sramin X9:llä ja nyt tällä GX:llä.

misopa
15.02.2017, 22.15
^ Joo, tuota koko triggeriä voi liikuttaa sivusuunnassa, eli siinä klampissa on kaksi vaihtoehtoista paikkaa.

Antza44
16.02.2017, 00.16
Tarkoitin juurikin tuollaista, kuin tuossa N-K linkin kuvassa.

X1 klampissa myös kaksi reikää sivu suunnassa ja ylös alas portaaton, mutta näistä ei ollut kyse vaan ison ja pienen vivun suhde ero säädöstä.

misopa
16.02.2017, 08.02
Tuota ison vivun säätöä olen itsekin miettinyt, vaan en ole uskaltanut vielä tuohon torxiin kajota. Kuka on rohkein ja kokeilee eka? ;)

Antza44
16.02.2017, 11.15
^Kokeile, kokeile, kokeile siellä on varmaan säätö:cool:.

zeppo
16.02.2017, 15.12
Katoppas kun X1 triggerin säätöä juuri kaipailin toissapäivänä kun kovilla poluilla pääsi välissä vauhdinpitoonkin :), peukalo hervottomana vievasi vaihteita. Kyllä tuota pitäisi itselläkin siirtää kun pitää kättä sillai omituisesti vääntää kun peukkujumppailee vaihteita ylösalas jumpatessa. Ajattelin olla niin raaka että otan tuosta alaspäinsiirtäjästä sahaamalla ainakin puolet pois (siitä levennetystä osasta) jottei tartte koukkia ihan niin paljon. Ei tuossa X1 triggerissä ole käyttöergonomia ihan kohdallaan vaikka muuten vaihteet pelaa todella mallikkaasti.

EDIT: Lupaan olla niin kova jätkä että kokeilen tuota siirtoa tänään.

CamoN
16.02.2017, 16.56
Tuota ison vivun säätöä olen itsekin miettinyt, vaan en ole uskaltanut vielä tuohon torxiin kajota. Kuka on rohkein ja kokeilee eka? ;)

Paremman pään säädettävissä siinä vivun juuressa on asteikko, josta näkee säädön asennon. Tietysti voi olla niinkin että halvemmissa rakenne on ihan sama, on vaan jätetty asteikko pois ettei "ylimääräisiä" ominaisuuksia turhaan markkinoida.

zeppo
23.02.2017, 16.23
Sen verran kokeilin että irrotin torx ruuvin. Huomasin ettei tuo käikäle lähde paikoiltaan ihan puhumalla ja hoppusesti totesin että taitaa olla siinä kierrejousessa kiinni. Urheasti väänsin ruuvin takaisin kiinni ja jatkan X1 epäergonomisella vivulla. Siirsin koko käikälettä kuitenkin sisäänpäin, on himppusen parempi. Mutta pienemmälle vaihtaessa otetta tangosta joutuu muuttamaan, luulisi että tämä olisi vähintään epämukavaa jollekin kisakuskille jos ryteikössä pitää pienempää hakea. En itse kuitenkaan kilpaile (ei ole edellytyksiäkään minkäänlaisia) joten jatkan tuolla. Kun innostun seuraavan kerran niin menee tuon vivun peukalo-osa kyllä sahalla poikki, se vähän parantanee käyttöergonomiaa. Vanhan Feltin Shimano Alivot on kieltämättä huomattavasti parempi käyttää kun voi peukalo-etusormisysteemillä vaihdella, otetta tangosta ei tarvitse muuttaa. Muu tekniikka siinä on tietysti huomattavasti heikompaa kuin X1:ssä.

Shimanoon sitä taitaa sitten joskus ajautua jos/kun nuo nykyiset joskus hajoaa, ihan päivityksen vuoksi en rahaa noihin laita.

Kakkula
02.03.2017, 18.42
Mulla väänty kaatumisen yhteydessä oikean puolen GX liipasimesta se isompi lapa. Suoraksi vääntäessä se isoin osa murtui. Kerkesin jo kirota ja tilata uuden tilalle. Uutta odotellessa viilasin murtopinnan ja olen ajellut tyytyväisenä jo jonkin aikaa noin. Vähän on jäykkä käyttää, mutta sopii mun käteen paremmin kuin ehjä. Taitaa jäädä laittamatta se uusi paikoilleen... :)

misopa
02.03.2017, 22.34
Sen verran kokeilin että irrotin torx ruuvin. Huomasin ettei tuo käikäle lähde paikoiltaan ihan puhumalla ja hoppusesti totesin että taitaa olla siinä kierrejousessa kiinni. Urheasti väänsin ruuvin takaisin kiinni ja jatkan X1 epäergonomisella vivulla. Siirsin koko käikälettä kuitenkin sisäänpäin, on himppusen parempi. Mutta pienemmälle vaihtaessa otetta tangosta joutuu muuttamaan, luulisi että tämä olisi vähintään epämukavaa jollekin kisakuskille jos ryteikössä pitää pienempää hakea. En itse kuitenkaan kilpaile (ei ole edellytyksiäkään minkäänlaisia) joten jatkan tuolla. Kun innostun seuraavan kerran niin menee tuon vivun peukalo-osa kyllä sahalla poikki, se vähän parantanee käyttöergonomiaa.

Itse kokeilin myös irroitella tuota liipasinta ja rohkeus loppui kesken samassa kohtaa. Taidan palata takaisin gripparin käyttäjäksi.

ViliA
11.03.2017, 16.55
Apua urpolle[emoji3]. Laitoin viestin myös canyon läskipyöriin mut kokeillaan täältäkin. Eturattaan vaihto tuli ajankohtaiseksi ja sen enempiä miettimättä tilasin saksasta e13 guideringin, joka oli fatbikelle tarkotettu. No paketti tuli ja ratas täysin erilainen kun alkuperäinen. Alkuperäinen on siis ihan perus guidering M ja tämä tilattu siis guidering M for fatbikes (-2,5mm offset näkyy lukevan).
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170311/91d1a4a700c4d7ae17dd22e386498d8f.jpg
Vasemmalla paketissa oleva uusi ja oikealla vanha.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170311/c7e5cea15f94015ca6308885970b247e.jpg
Vanhassa setupissa on yksi 5mm speisseri mollemmin puolin välissä, joten kysymys kuuluu, miten käy ketjulinjan jos siirrän tuon speisserin ei vetopuolelle ja lyön tuon uuden rattaan kiinni.
Varmaan ihan perusjuttuja mut ei oo tarvinnu ennen ketjulinjoja miettiä kun on vaihtanu aina vaan samanlaiseen. Ja 1x11 tottakai kyseessä[emoji3]

Esabbi
21.03.2017, 07.17
Onkohan noi sunracen (mx8) pakat kovin laadukkaita?? Mulla on ollut semmoinen ongelma ,kun polkaisee taaksepäin 1 tai 2 vaihteella ketjut tippuu kolmoselle . Nyt kun toi pakka hajos (ykkönen vääntyi potkuriksi) ostin tilalle simon oman m7000 pakan. Kyseistä ketjujen tippumista ei enään ollut. Kokeilin ominaisuutta poistaa vaihtamalla paremmat ketjut. Omapahan nyt varaketjuja mitä kierrättää.

hece
22.03.2017, 15.46
Ilmeisesti et ole ainut jolla noita Sunrace pakkojen alumiinisia isoja lehtiä on mennyt mutkalle. Sunrace onkin paksuntanut alumiinisen lehden rakennetta ja samalla taakse on tullut hieno/kaamea kuvio. Täällä uudesta MX8:sta kuva:
https://www.bike-discount.de/en/buy/sunrace-mx8-11-speed-cassette-11-46-535478
Myös 10-vaihteinen MX3 on saanut päivityksen, tuolla siitä juttua:
http://forums.mtbr.com/drivetrain-shifters-derailleurs-cranks/sunrace-cassette-wide-range-962391-21.html

StringBet
06.04.2017, 21.08

Joo, kuten joku jo tiesikin, ei tuo 1130 kestänyt yhtään enempää. About tonni ajettu ja venymä 0,5 ja 0,75 välillä jo. Vielä ois toi toinen kappale tuhottavana. Pitänee alkaa jo tilailla valmiiksi jotain tässä langassa suositeltuja ketjuja.

Moska
06.04.2017, 21.30
Kmc x11sl tulee omaan venyneen tilalle. Ainakin 10sl ketju kestänyt hyvin maantiepyörässä.

FocusOn
12.04.2017, 20.51
CycloCrossarissa on 105 osat 2x11, FSA Gossamer BB30-kammilla, rattaat 110mm. Onko tuohon saatavilla pelkkää eturatasta, joka tulisi nykyisten kahden rattaan sijaan siirtäen ketjulinjan edessä niiden väliin? Ts. selviänkö etuvaihtajan purkamisesta pelkällä rattaan vaihdolla vai pitääkö ostaa koko kampisarja? Jos pitää, onko SRAMit yhteensopivia Shimanon ketjun ja takapakan kanssa?

H. Moilanen
13.04.2017, 10.59
Offsetti rattaita ei ole saatavilla pulttikiinnitteisinä. Eli ratas tulee jomman kumman rattaan paikalle ja linjalle. Kampia ei tarvitse vaihtaa, pelkkä ratas riittää.

Sram ja Shimano on yhteensopivia voimalinjassa.

Kyde
13.04.2017, 11.31
CycloCrossarissa on 105 osat 2x11, FSA Gossamer BB30-kammilla, rattaat 110mm. Onko tuohon saatavilla pelkkää eturatasta, joka tulisi nykyisten kahden rattaan sijaan siirtäen ketjulinjan edessä niiden väliin? Ts. selviänkö etuvaihtajan purkamisesta pelkällä rattaan vaihdolla vai pitääkö ostaa koko kampisarja? Jos pitää, onko SRAMit yhteensopivia Shimanon ketjun ja takapakan kanssa?

Mulla on lenkkipyörässä täysin sama setuppi, 105 osasarja muutoin, mutta FSA Gossamer kammet. Tuohon laitoin heti uutena Race Facen 42 -piikkisen NW rattaan ja toimii moitteetta. Eli ei muuta kuin NW-ratas tilaukseen ja etuvaihtaja kaapin perälle.

E: NW-rattaan lisäksi tarvit uudet, lyhyemmät rattaan kiinnityspultit tai "shimmit". Itse vaihdoin pultit.

velib
13.04.2017, 13.53
Race Facen eturatas ei asetu tuplakammilla keskelle, vaan aika lailla siihen mihin normiratas. Itselläni on sama 42NW ison rattaan paikalla, ja ehkä ~millin sisempänä kuin alkuperäinen iso ratas. Ilmeisesti Shimanon NW-rattaassa olisi parempi offset, mutta varma en tuosta ole. En tarvinnut uusia pultteja, mutta ratas menee noilla pulteilla vain toisin päin, kun toisella puolella on reiän ympärillä "syvennys", ja pultti pitäisi saada tiukemmalle.

Ohiampuja
23.04.2017, 19.32
Onko tietoa uudesta SLX takapakasta, tästä M7000 mallista. Millainen se spoori osa siinä on? Onko se Deoren kaltainen niitattu nippu, joka syö itsensä Mavicin vapaarattaaseen? Vai lähempänä mallia XT?

Blackborow
23.04.2017, 19.43
Samanlainen spider-rakenne siinä kuin XT M8000 pakassa.

Moska
24.04.2017, 12.07
^ Sitten kun ketju ei enään asetu kunnolla rattaille, on jo vähän myöhäistä rattaiden kannalta.
Ps:kait perustuulipukukin pitää pestä aina joskus?

hece
24.04.2017, 13.41
Samanlainen spider-rakenne siinä kuin XT M8000 pakassa.
Ei ole. 11-42 XT M8000 on kaksi kolmen rattaan nippua yhteisellä leveällä alumiinikiinnikkeellä isoimmille rattaille, loput rattaat irtonaisia. SLX M7000 on vain kolme isointa ratasta leveällä alumiinikiinnikkeellä, loput irtonaisia. https://youtu.be/xC_gkh4uGto

Ohiampuja
24.04.2017, 13.43
mutta osaankin ajaa ja puhdistaa toisinkuin perustuulipuvut.
Tietäjän viesteissä on aika terävä lähestymiskulma. :rolleyes:

Mutta kyllä minä ainakin pesen tuulipukuni. Vaikka sitä ketjun kulumismittaa en olekkaan hankkinut. Mutta jos joku sellaisen hyväksi kokee, niin ihan vapaasti vaan. Varmaan sille löytyy käyttöä jos pyöriä kertyy isosti nurkkiin. :)

Ohiampuja
24.04.2017, 13.48
Ei ole. 11-42 XT M8000 on kaksi kolmen rattaan nippua yhteisellä leveällä alumiinikiinnikkeellä isoimmille rattaille, loput rattaat irtonaisia. SLX M7000 on vain kolme isointa ratasta leveällä alumiinikiinnikkeellä, loput irtonaisia.
Kiitoksia, tuo linkki olikin loistava. Nyt sitten pitäisi osata sanoa, että mikä merkitys tuolla erolla on käytännössä... XT olisi varmaan parempi kun noilla 4-6 rattailla tulee varmaan ajettua aika paljon.

velib
24.04.2017, 14.36
Tietäjän viesteissä on aika terävä lähestymiskulma. :rolleyes:

Mutta kyllä minä ainakin pesen tuulipukuni. Vaikka sitä ketjun kulumismittaa en olekkaan hankkinut. Mutta jos joku sellaisen hyväksi kokee, niin ihan vapaasti vaan. Varmaan sille löytyy käyttöä jos pyöriä kertyy isosti nurkkiin. :)

Ketjumitalla mittaamalla tulee vaan yleensä paha mieli kun omasta mielestä hyvässä kunnossa oleva ketju onkin sen mukaan jo venynyt. Eilen kuitenkin kaksi ketjua pelastui, kun kokeilin mitalla ennen pois heittämistä. Toisesta muistin, ettei se vanha ollutkaan, mutta toinen, yli vuosi sitten ostetussa käytetyssä pyörässä ollut ketju oli vielä alle 0,75mm venynyt vaikka luulin sen olleen jo aikaa sitten entinen. Ei muuta kuin kovaa ajoa lisää.

zeppo
24.04.2017, 15.13
Itse olisin yhden rataspaketin säästänyt kun olisin hoksannut kuinka paljon ketju oli venynyt, uusilla ketjuilla sitten pomppi rattailta yli ja siten meni kaikki vaihtoon. No ei ole ketjumittaa itsellä vieläkään, nyt kierrätän kolmea ketjua noin tonnin välein. Viimeinen kolmesta on nyt menossa ja kyllä se entinen rullattu oli taas selvästi venynyt kun vertasi uuteen. Mutta jos ei kierrätä niin on ihan mahoton ilman mittaamista tietää milloin ketju on niin venynyt ettei uusi ketju enää toimi vanhoilla rattailla. dTietäjällähän on semmoiset silmät että näkee tämän nopealla vilkaisulla :).

Ohiampuja
25.04.2017, 19.44
Onko missään tiivistetty 11-ketjuista käyttökokemuksia? Nyt on maasturiin XT:t tulossa ja pitäisi vähän ketjuja ja lukkoja tutkiskella.

Pexxi
25.04.2017, 22.07
Täälläkin kolme ketjua kierrossa, noin 40 tuntia ja vaihto. Varmaan jotain 500 km. Kolmatta kierrosta kai menossa ja jos oikein muistan niin toisella kierroksella olisi jo ollut venyneet vaihtokuntoon mutta eipä mitään ongelmia ole ollut. Ja miksi olisi kun tasaisesti kuluvat. Vaihteetkin toimii niin eipä viitsi stressata. Vaihdetaan sitten kaikki kerralla, sitten joskus.

zeppo
26.04.2017, 11.12
Pitäisi itsekin vaihtaa 500km välein, tuo tonni on liian pitkä. Nyt tämä ensimmäisen kierroksen kolmas (uusi) ketju ei kovin heleästi toimi rattailla mutta toisaalta ei pahasti hypikään, muutaman kerran tosin on hypännyt. Käytössä Sramin XX1 ketjut 3 kpl mutta venyy nämäkin ihan mahottomasti - jos pari tonnia yhdellä ketjulla rullaa niin kaikki rattaat menee vaihtoon. Eli sinänsä en ole huomannut näissä XX1 ketjuissa mitään eroa halvempaan Sram:n ketjuun. Kokeilin tuossa X1 ketjua talvella mutta siitä ei mitään tullut, meni alle 20km ajelun jälkeen poikki kun hangessa väänsin menemään.

Kyllä nämä 11s ketjut on surkeita kestämään. Huollan ketjuja säännöllisesti enkä ole mikään kovajalkainen, eikä painoakaan ole kuin se 85-87kg. Jos yhdellä ketjulla ajaa 2000km niin ratassetti on valmis, ei toimi uudella ketjulla sitten yhtään. Sen verran on ajatus jalostunut että seuraava vaihteisto on 10s jossa ketju on leveämpi ja siten ei venyisi samalla lailla. Edelleen itsellä on tuo pienin vaihde ihan turha, tuota 40 hampaista en käytä koskaan. Jos sille joskus tarve tulee niin sitten kävelytän. Mutta 10s päivitys tulee sitten joskus hamassa tulevaisuudessa jos nykyinen takavaihtaja jostain syystä antautuu. Voin vaan kuvitella mikä 'laatu' on näissä 12 vaihteisissa, mahtaa ketjua mennä kuin leipää.

star trek
26.04.2017, 11.45
^ Ei kai se vaihtajasta kiinni oo? itellä ainaki toimii 11 vaihtaja kymppipakalla ja toisinpäin...ketjuja vaihdan 3000-4000km välein aina uusiin kun mittari näyttää 0.75 kulumaa kolmet neljät ketjut ja sitte pakka vaihtoon.

zeppo
26.04.2017, 11.52
Vähän huonosti tuossa yllä selitin, 10s vaihteissa ketju on leveämpi joten sen voi odottaa myös kestävän pidempään. Tuo oli nimenomaan se pointti siirtymisessä 10 vaihteistoon. Mutta tosiaan sitten joskus, ihan päivitysintoilun vuoksi tuota en tee, käytän rahaa mieluummin johonkin muuhun.

Nopealla vilkaisulla ei ketjuista ole tarjolla mekaanista kestävyysdataa. 10s ketjuista oli netissä semmoinen breaking load test jossa Sramin ketjut oli huonoimpia... 11s ketjuista en löytänyt mitään dataa.

JackOja
26.04.2017, 11.59
...10s ketjuista oli netissä semmoinen breaking load test jossa Sramin ketjut oli huonoimpia...

Eikö tuossa ole kaiketi testattu vetolujuutta tjsp. pikemminkin kuin kulutuskestävyyttä? Mielestäni eivät korreloi.

Pexxi
26.04.2017, 12.01
Sramin ketjut itselläkin ja tuntuu aika nopeasti menevän. Sen verran maksaa takapakka ettei viitsi vielä vaihtaa kun muuten vaihteet toimivat hyvin. Mitkäs ketjut star trekillä? Onko noissa sitten niin suuret erot eri merkeillä?

Pexxi
26.04.2017, 12.04
Eikö tuossa ole testattu vetolujuutta tjsp. pikemminkin kuin kulutuskestävyyttä? Mielestäni eivät korreloi.Ei välttämättä mutta jos on huonompi vetolujuus ja vetoahan ketjuihin taitaa pääasiassa tulla niin voihan siitä vetää jotain johtopäätöksiä. Mutta vaikea ottaa kantaa sen tarkemmin kun ei siis tosiaan tiedä mitä ja miten on testattu.

Tai ketjuthan taitaa "kulua" kyllä niistä niittien rei'istä. Kumpaa se sitten on.

JackOja
26.04.2017, 12.12
...vetoahan ketjuihin taitaa pääasiassa tulla....

Vetoa tulee joo, mutta eri asiasta siinä on kyse.

Tässä muuten huvikseni googletoin tuon mainitun testin tuloksen. Sramit heikoilla ja Connexit vahvoilla.

http://www.cantitoeroad.com/assets/images/products/docs/connex_by_wippermann/Connex_Breaking_Load_Test_Results.pdf

star trek
26.04.2017, 12.14
Sramin ketjua oon pyrkiny välttää vaikka nekin on vissiin kestävämpiä nyt kun viimevuosituhannella, pidän kyllä parhaana campan recordia mutta shimpan XT ja Xtr ketjua on myös käytössä.

zeppo
26.04.2017, 12.15
cozybeehive.blogspot.fi/2010/04/bicycle-chain-wear-test-from-wippermann.html

Tuossa on tommonen chain wear test - Wippermanin teettämä jossa yllättäen testin tekijän ketju oli paras :). Ei loistanut Sramin ketjut tässäkään.

paaton
26.04.2017, 12.21
Minä kyllä tykkään 11s maantiellä. 12-28 pakka on mukavan tiheä käyttää, eikä isolta rattaalta tarvitse kovinkaan monasti tipauttaa alas.

JackOja
26.04.2017, 12.21
^^JUST meinasin linkata tuon saman :)

Tässä vielä kiinnostuneille Bikeradarin filosofiaa ketjun kulumisesta.

http://www.bikeradar.com/road/gear/article/bicycle-chain-wear-explained-46015/

Ohiampuja
26.04.2017, 13.33
Tähän asti menty 9 XT:llä ja aina keväisin vaihdettu uudet ketjut, ja rattaat ehkä joka toinen vuosi. Siis näillä mun kilsoilla se on ollut ihan riittävä taajuus ja 9 osat aika halpoja.

Nyt kun pitäisi siirtyä näihin 11 osiin, niin mietityttää että pitäisikö alkaa ketjuja kierrättämään. Että saako sillä 2-3 ketjun pyörityksellä todellista hyötyä / säästöä. Vai onko parempi vaan hommata esim HG700 ketjuja nippu varastoon ja vaihtaa ne suosiosta vaikka 100 tunnin välein. Ja rattaat sitten kun ongelmia ilmenee

zeppo
26.04.2017, 13.50
Niin lisättäköön tähän että mulla on kyseessä läski jos se nyt mitään merkkaa. Ymmärrän kyllä jos porukka tykkää 11 vaihteisesta, mulla ei ole sille käyttöä koska tuo suurin hammasratas on pienimmillään 40 hammasta mitä näihin MTB 11v vaihteistoihin löytyy. 36 suurin ratas olis passeli ja 10v systeemistä tuo kombinaatio löytyy (11-36). Niinkuin edellä olen jo useaan otteeseen todennut ei tämä ajamasta estä (eikä fillaroinnista nauttimista), sitä tulevaisuuden vaihto-operaatiota tässä pähkin kun jotain pitää rikkimenon vuoksi vaihtaa :). 10v:ssä kun todennäköisesti saisi samalla paremmin kestävät ketjutkin ja osat ovat muutenkin halvempia.

TheMiklu
26.04.2017, 13.57
Kymppi 1x SLX, XT (molemmat plussia) ja X9 type 2 vs. 1x11 GX:nä: 1x11 vaihtaa sulavammin.
Nämä suurimaksi osaksi läskeissä vaikka vähän myös rossarissa ja kaksysissä.

Nyt 42 suurin ratas takana ja edessä 28 ovaali. Kaikkia välityksiä tulee käytettyä. Eikä meillä ees mäkiä ole mutta möyrittyä tulee välillä.

1x11 FTW. Tai jos sähköllä vaihtais nii sillon 2x setuppi mutta yhdellä vivulla :D

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Pexxi
26.04.2017, 14.27
Tähän asti menty 9 XT:llä ja aina keväisin vaihdettu uudet ketjut, ja rattaat ehkä joka toinen vuosi. Siis näillä mun kilsoilla se on ollut ihan riittävä taajuus ja 9 osat aika halpoja.

Nyt kun pitäisi siirtyä näihin 11 osiin, niin mietityttää että pitäisikö alkaa ketjuja kierrättämään. Että saako sillä 2-3 ketjun pyörityksellä todellista hyötyä / säästöä. Vai onko parempi vaan hommata esim HG700 ketjuja nippu varastoon ja vaihtaa ne suosiosta vaikka 100 tunnin välein. Ja rattaat sitten kun ongelmia ilmeneeMulla siis kierrätyksessä enkä usko että säästöä tulee muuta kautta kuin siksi, että muistan helpommin vaihtaa ketjuja kun vaihtoväli lyhyempi. Nytkin cycloon unohdin vaihtaa ja kun aika vähän sillä tulee ajettua niin aattelin mennä niin pitkälle kun toimii jotenkin. Siinä tosin 2x10 mutta lähinnä ajatuksena.

JackOja
26.04.2017, 14.39

Nyt kun pitäisi siirtyä näihin 11 osiin, niin mietityttää että pitäisikö alkaa ketjuja kierrättämään....

Etkö voi jatkaa samaan malliin? Vaihda keväisin aina uusi ketju, miltäs kuullostaisi?

Ohiampuja
26.04.2017, 18.46
Vaihda keväisin aina uusi ketju, miltäs kuullostaisi?
Kuulostaa erittäin todennäköiseltä vaihtoehdolta, ellei lähde siihen ketjujen kierrätys leikkiin... :)

Ski
26.04.2017, 19.05
Farley 9.8 orggis ketjulla talviolosuhteissa 2000tkm ennenkuin Park tool ketjunittarin 0.5 raja paukku.
XT ketju tasan sama.
Nyt alla XX1 ja edelleen orggis pakka.
Aloitetaan kesä tällä.

Nuo 0.5 ylittäneet menee GravelCaadxään kiertoon vaikka on 10s.

paaton
26.04.2017, 19.28
Mjoo. Ensin itsekkin hämmästelin, etteikö nämä 11s ketjut oikeasti kestä ajoa lainkaan, mutta näissä läskeissähän taitaa paukkua kaikki, vaparit, ketjut ja rattaat. 24 eturatas, 54 takaratas ja 5" rengas. Kyllä siinä tosiaan ketjut huutaa hoosiannaa.

Nicco
26.04.2017, 20.14
Jostain lueskelin ketjujen olevan tuumamittaisia eli 12 lenkkiä on 12 tuumaa eli 304.8mm ja vaihto raja 306mm. Mahtaako pitää paikkansa?

marco1
26.04.2017, 20.47
Joo, tuosta vähän pidemmän kaavan mukaan selitettynä:
https://www.sheldonbrown.com/chain-wear.html
Ketjumitat ei ole kovin tarkkoja mutta niillä on nopea tarkistaa tilanne ja tarvittaessa voi sitten mitata kunnolla.

Ohiampuja
26.04.2017, 20.57
Jos hylkyraja on 0.5 prosenttia niin on ihan sama mikä mitan sieltä itselleen ottaa, kunhan osaa prosenttilaskua. :)

Mittausteknisesti kannattaa valita pitkä mittausväli, ettei ihan sadasosa millejä tarvitse mitata.

Two-Shoes
26.04.2017, 21.19
Eikös Shimanon 11 lehtinen menekkin samalle vapaarattaalle kun 10 lehtinen??

Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla

star trek
26.04.2017, 21.53
^menee juu.

paaton
26.04.2017, 22.02
Eikös Shimanon 11 lehtinen menekkin samalle vapaarattaalle kun 10 lehtinen??

Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla

Menee juu, mutta mutteri ei välttämättä yllä paikalleen. Eli ei mene.

Edit: Siis road mallin 11spd pakka ei käy 10spd hubiin. Mtb puolen käy.
Tämän vuoksi on tosi helppo ostaa esimerkiksi cycloon 11spd kiekot, joihin ei sitten katupuolen pakka käykkään.

star trek
26.04.2017, 23.27
Niin vastasin automaattisesti mtb puolelta kun en harrasta maantiepööräilyä.

Ohiampuja
04.05.2017, 18.45
Eipä tullut mikrometrillä mittailtua paljonko Shimpan 11 pakassa on rattaan paksuus, mutta aika peltisen oloinen kun vanhaan 9 pakkaan vertaa.

Saas nähdä mikä on kulutuskestävyys. Onko materiaali vastaavasti parempaa.

Pexxi
04.05.2017, 22.14
Täälläkin kolme ketjua kierrossa, noin 40 tuntia ja vaihto. Varmaan jotain 500 km. Kolmatta kierrosta kai menossa ja jos oikein muistan niin toisella kierroksella olisi jo ollut venyneet vaihtokuntoon mutta eipä mitään ongelmia ole ollut. Ja miksi olisi kun tasaisesti kuluvat. Vaihteetkin toimii niin eipä viitsi stressata. Vaihdetaan sitten kaikki kerralla, sitten joskus.Höpöhopöä tuli heitettyä. Kaksi kierrosta täynnä ja kevyesti alle 0,75 venymä semmosella mittarilla mitattuna. 250 tuntia yhteensä jotain ajettu.

Ohiampuja
06.05.2017, 21.05
Onko KNC ja Sramin 11 ketjulukoissa kestävyys eroja? Eli onkos se Missinglink ja toinen on Powerlink. :)

jone1
06.05.2017, 22.39
Kumpiakin käyttänyt maantiepuolella.
Aukonut ja laittanut uudestaan kiinni.
Kumpikin kestänyt ok.

SamiMerilohi
07.05.2017, 11.54
Nyt on Bike-Componentsissa niin hyvät tarjoukset, että taidan päivittää pyörän 11-vaihteiseksi. Kammet ja NW-eturatas on jo, eli olen ostamassa kasetin, vaihtajan, liipaisimen ja ketjun.

Sram NX ja Shimano SLX -setit maksavat tasan saman verran. Itse alan kallistua vähän SLX:n puolelle, koska se on aavistuksen kevyempi ja olen tykännyt nykyisestä Shimanon 1x10 setistä. Onko syytä valita ennemmin NX?

Grr
07.05.2017, 12.15
Tärkein ero on mun mielestä vaihdepujen käyttölogiikassa. Ota se josta tykkäät enemmän.

Ohiampuja
07.05.2017, 15.09
Minä tein juuri saman rempan ja valitsin XT:n. Hintaero aika pieni ja tykkäsin paremmasta pakasta. Jos se vaikka säästäisi Mavicin vapaaratasta.

Blackborow
07.05.2017, 15.11
Tärkein ero on mun mielestä vaihdepujen käyttölogiikassa. Ota se josta tykkäät enemmän.
No ei ees oo paitsi että Sramia ei voi käyttää kuin yhdellä tavalla.

Kyde
07.05.2017, 15.50
Nyt on Bike-Componentsissa niin hyvät tarjoukset, että taidan päivittää pyörän 11-vaihteiseksi. Kammet ja NW-eturatas on jo, eli olen ostamassa kasetin, vaihtajan, liipaisimen ja ketjun.

Sram NX ja Shimano SLX -setit maksavat tasan saman verran. Itse alan kallistua vähän SLX:n puolelle, koska se on aavistuksen kevyempi ja olen tykännyt nykyisestä Shimanon 1x10 setistä. Onko syytä valita ennemmin NX?

Eikös tuo SLX upgrade kitti oo jo pitkään ollu tuon hintanen (145€-162€) vai onko nyt joku koodi/tarjous joka multa menny ohi?

SamiMerilohi
07.05.2017, 16.38
Eikös tuo SLX upgrade kitti oo jo pitkään ollu tuon hintanen (145€-162€) vai onko nyt joku koodi/tarjous joka multa menny ohi?

Voi ollakin, mutta minä huomasin sen vasta nyt. On se selvästi halvempi kuin kilpailijoilla.

J-P Ellilä
07.05.2017, 20.43
Onko näkemystä/kokemusta seuraavan yhdistelmän toimivuudesta:
- SRAM XX1 takavaihtaja ja liipaisin
- Shimano (tarkka malli ei tiedossa) 11-s pakka.

Jakke81
08.05.2017, 18.51
^ toimii ainakin sram gx ja shimano xt kivuttomasti yhteen

Nicco
15.05.2017, 18.52
Shimano xt 11 takavaihtaja. Kytkimen huolto. Onko tarpeen ja miten? Kuinka usein? Jotain rasvaa noihin taidetaan kaupata?

SSGT-92
15.05.2017, 19.28
Tuolla jotain sen toiminnasta ja huollosta ? ;http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/how-to-adjust-a-shimano-shadow-plus-clutch-rear-derailleur-36461/

Gunnar
24.05.2017, 14.04
On aika päivittää Cube 1x11 aikaan.
Tällä hetkellä 2x11 ja osina XT-M8000 vaihtajat, kasetti (11-40T), kampisarja (36+26T) ja kahvat. Avaamaton HG-700 -ketju löytyy hyllystä.

Tuntuu niin typerältä kun pienemmällä eturattaalla en tarvitse kahta pienintä vaihdetta mihinkään ja isommalla eturattaalla taas viimeistä takaratasta tulee käytettyä aika harvoin. Muutenkin 2x11 on hankalissa paikoissa työläs ja turhan kankea.

Mitä tuo 1x11 konversio käytännössä vaatii näillä komponenteilla?

Onko tuo XT kampisarja päivitettävissä pelkällä rattaalla 1x11 versioksi? Jos on, niin mikä ratas kannattaisi ostaa?

Entäs sitten ketju. Onko tuo HG-700 tarkoitukseen sopiva, vai täytyykö ostaa jokin toinen?

JackOja
24.05.2017, 14.24
Mitä tuo 1x11 konversio käytännössä vaatii näillä komponenteilla?

Kampien pulttijakoon sopivan n/w -rattaan.

Onko tuo XT kampisarja päivitettävissä pelkällä rattaalla 1x11 versioksi? Jos on, niin mikä ratas kannattaisi ostaa?

On. Lasket jollain välityslaskurilla (esim. http://gear-calculator.com/#) olisiko 30T vai 32T omiin ajoihisi sopiva.

Entäs sitten ketju. Onko tuo HG-700 tarkoitukseen sopiva, vai täytyykö ostaa jokin toinen?

Eikös tuo 11-ketju ole eli käy.

Pexxi
24.05.2017, 14.43
Eikös 34 olisi just eikä melkein? Kevyempään päähän riittäisi ja raskaammasta jäisi se harvoin käytetty pois.

JackOja
24.05.2017, 14.47
No sit ovaalina jos 34 hammasta.

Ohiampuja
24.05.2017, 14.51
Jos 31 piikkinen takaratas riittää tuon 26:n kanssa, niin silloin 40 piikkisen kanssa päästään samaan välitykseen 33.5 hampaisen eturattaan kanssa.

Eli 32 piikkinen narrow-wide eturatas voisi olla passeli. :)

Pexxi
24.05.2017, 16.00
Tai tuo JackOjan ovaali 34.

Gunnar
24.05.2017, 16.56
Kiitos hyvistä neuvoista!
Googlailin sekä lueskelin foorumia ja päädyin tilaamaan 32 -piikkisen RaceFace Single Narrow/Wide -rattaan.
Valintaa puolsi hyvät arvostelut sekä pyörään sopiva väritys.
Tilasin samalla myös uudet kiinnityspultit, kun en ollut varma tuleeko tuossa niitä mukana. :)

Ohiampuja
25.05.2017, 09.27
Ennen oli eturattaiden osto helppoa. Katsoin vaan että onko pultteja 4 vai 5. Nyt on jos jonkinmoista pulttijakoa. :)

kaakku
28.05.2017, 11.40
Jaa onkos noita RF:n rattaita nykyään saatavilla tolla Shimanon epäsymmetrisellä pulttijaolla?

EsaJ
29.05.2017, 14.48
Kuinkas paljon tehohäviötä on teillä havaittu 1x systeemeillä, eteenkin 1 vaihteella??

hece
29.05.2017, 15.37
Tässä kaksi vuotta vanhassa jutussa tuloksia 2x11 maantievoimansiirron (valmistajaa/sarjaa ei mainittu) tehohäviöistä:
http://www.bikeradar.com/road/gear/article/friction-facts-free-speed-from-proper-shifting-44016/ (http://www.bikeradar.com/road/gear/article/friction-facts-free-speed-from-proper-shifting-44016/)

http://cdn.mos.bikeradar.imdserve.com/images/news/2015/04/08/1428527912934-15lu8fj8wwq3k-630-354.jpg

Pienemmällä eturattaalla tehohäviöt kasetin pienimmällä vaihteella 7.5W, keskivaiheilla 7W ja isoimmalla pakan vaihteella 10W. Vastaavasti isommalla eturattaalla 8W-7W-9W. Suurin häviö siis tulee pienimmillä takapakan rattailla. Neljällä pienimmällä pakan rattaalla ero noin watti eturattaiden välillä, mutta ottaen huomioon että samaan kadenssiin voi isommalla rattaalla käyttää ainakin kahti pykälää suurempaa ratasta pakasta, ero luokkaa pari wattia.

Tuon perusteella hitaassa vauhdissa ero merkityksetön, nopeassa vauhdissa voi olla eroa pari wattia 1x vs 2x. Etenkin jos käyttää takana 10 (sram) tai jopa 9 (oneUp) takaratasta. Yo. testissä ei kylläkään käytetty narrow-wide eturattaita. Ja suurin pakan ratas oli 28, mutta suuremmalla rattaalla itsessään on parempi hyötysuhde.

Gunnar
30.05.2017, 14.36
Jaa onkos noita RF:n rattaita nykyään saatavilla tolla Shimanon epäsymmetrisellä pulttijaolla?

Oho enpä tullut ajatelleeksi koko asiaa. Katsoin vain Google kuvahaun perusteella, että ainakin edellisen sukupolven XT -kampisarjaan sopii tuo RaceFace N/W ratas.

No kokeilemallahan se nyt selviää. Jos ei tuo sovikkaan niin pääsen sitten tilaamaan jonkin toisen rattaan ja tämä nykyinen päätyy fillaritoriin myyntiin. Eiköhän se kaupaksi mene... :D

0802905
30.05.2017, 21.40
Mielipiteitä / näkemyksiä / kokemuksia maantie 1x11?

Blackborow
30.05.2017, 22.02
Jaa onkos noita RF:n rattaita nykyään saatavilla tolla Shimanon epäsymmetrisellä pulttijaolla?Racefacelta ei taida olla, mutta AbsoluteBlackiltä ja Wolftoothilta löytyy sopivaa ratasta.

zeppo
31.05.2017, 12.28
Noin 2800km takana uusilla 11sp MTB rattailla, viimeksi ostettu eteen ab:n 28 ovaali ja taakse Shimanon CS MT8000 pakka (11-40). Kolmen ketjun kierrossa kolmas ketju menossa ja nyt taas hyppii ketju pakalla käytettäessä toiseksi pienintä lehteä kun voimalla runttaa. Lehti ei ole silminnähden kulunut mutta näyttänee sille että pakka on taas entinen. Ketjuiksi hommasin viimeksi PC-XX1:t, ajattelin että nuo olisivat oikeasti kestävämmät mutta en ole huomannut mitään eroa halvempiin ketjuihin, samalla tavalla venyy kuin halvemmatkin.

Millä hitolla nämä saa kestämään? Pitää näillä näkymin puolen vuoden välein vaihtaa kaikki rattaat. Ajan ilmeisen paljon isommilla rattailla koska nytkin tuo toiseksi pienin lehti on kulunut, muilla hampailla tätä hyppimisongelmaa ei ole. Ja tietystikään noita pikkurattaita ei myydä erikseen - kokeilisin uusien pikkurattaiden vaihtoa ihan välittömästi silmää räpäyttämättä.

zeppo
31.05.2017, 13.48
^Haa - löytyi ebaystä tuo 13 hampainen ratas, otin samalla kaksi ja yhden 15 hampaisenkin. Eiköhän noilla pääse taas vähän pidemmälle ilman kalliin ratassetin vaihtoa. Ilmeisesti ihan tahallaan noita ei juuri kukaan myy, nettikaupat näyttää tyhjää näiden yksittäisten rattaiden osalta. Etenkin tuo 13T on vaikeasti löydettävissä. Nuo isoimmat lehdet ei paljon meikäläisellä kulu eikä myöskään tuo pienin joten irtolehdillä mennään nyt niin pitkään kun pääsee.

RR75
31.05.2017, 14.35

Blackspirelta löytyy ja sopivaan hintaan. http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/blackspire-snaggletooth-narrowwide-chainring-xt8000/rp-prod144539

Aakoo
31.05.2017, 22.37
Noin 2800km takana uusilla 11sp MTB rattailla, viimeksi ostettu eteen ab:n 28 ovaali ja taakse Shimanon CS MT8000 pakka (11-40). Kolmen ketjun kierrossa kolmas ketju menossa ja nyt taas hyppii ketju pakalla käytettäessä toiseksi pienintä lehteä kun voimalla runttaa. Lehti ei ole silminnähden kulunut mutta näyttänee sille että pakka on taas entinen. Ketjuiksi hommasin viimeksi PC-XX1:t, ajattelin että nuo olisivat oikeasti kestävämmät mutta en ole huomannut mitään eroa halvempiin ketjuihin, samalla tavalla venyy kuin halvemmatkin.

Millä hitolla nämä saa kestämään? Pitää näillä näkymin puolen vuoden välein vaihtaa kaikki rattaat. Ajan ilmeisen paljon isommilla rattailla koska nytkin tuo toiseksi pienin lehti on kulunut, muilla hampailla tätä hyppimisongelmaa ei ole. Ja tietystikään noita pikkurattaita ei myydä erikseen - kokeilisin uusien pikkurattaiden vaihtoa ihan välittömästi silmää räpäyttämättä.

Mahtuuko pyörään isompi eturatas? Jos laitat vaikka välillä 32T eteen, niin siirtäisikö se takapakassa rasitusta isompiin lehtiin?

zeppo
01.06.2017, 10.51
Mahtuuko pyörään isompi eturatas? Jos laitat vaikka välillä 32T eteen, niin siirtäisikö se takapakassa rasitusta isompiin lehtiin?

Oikeassa olet, pitää seuraavalla rataskierroksella laittaa isompi. Ainakin 30T ellei sitten tuo mainitsemasi 32T. Taitaa tuolla 32:lla käydä niin että takapakan pienin lehti jää sitten todella vähäiselle käytölle. Tosin tuolla voi sitten tulla käyttöä pakan suurimmalle (40T) lehdelle joka itsellä on melkoisen turha, täällä Oulussa on pitkät mäet aika vähissä joissa tuota tarvitsee. Eilen kävin tosin ruskotunturilla jumppaamassa ja kyllä se toisella nousulla taisi olla suurimmalla lehdellä tuo ketju ihan loppuosalla, alkoi pumpun tahti olla sitä luokkaa :).

Tietääkö asiantuntijat mahtuuko Farleyhin 32 ovaali eturatas?

zeppo
11.06.2017, 16.23
Ja Shimanon CS-M8000 11v pakkaan vaihdoin toiseksi pienimmän lehden ja loppui ketjujen hyppely siihen. Nämä Shimanon pakat on hyviä kun voi vaihtaa irtolehtiäkin, 5 pienintä lehteä voi vaihtaa yksittäin. Suurimmat 6 lehteä tulee kahdessa kolmen ryppäässä. En enää Sramin pakkoihin mene, näitä pystyy tekohengittämään aika pitkälle.

Googlen hakuun kun laittaa 'CS-M8000-3854', ensimmäinen tulos on pdf dokumentti CS-M8000 pakan osiin joista yksittäisten osien osanumerot näkyy. Noita voi sitten ebaystä haeskella ja tilata. En edes yrittänyt kysyä pyöräliikkeestä, luulen vahvasti ettei sitä kautta noita yksittäisiä osia saa.

Jonttu.
13.06.2017, 19.56
Nyt kaivataan tietäjiltä apua. Voi shimanon uuden M7000-2x11 kampisetin muuntaa jotenkin 1x11 kun sille 1x11 on oma kampisettinsä? Miten ketjulinjan käy?

Ohiampuja
13.06.2017, 22.27
Ja taas varmaankin toistoa...

Mutta kuinka Shimpalla 11 lehtiset osat käy ristiin? Voiko 105 kahvoilla käskyttää XT takavaihtajaa?

TurboKoo
13.06.2017, 22.47
Nyt kaivataan tietäjiltä apua. Voi shimanon uuden M7000-2x11 kampisetin muuntaa jotenkin 1x11 kun sille 1x11 on oma kampisettinsä? Miten ketjulinjan käy?
Voit laittaa suoraan siihen CRM70A rattaan ja ketjulinja on tuolloin oikea.

TurboKoo
13.06.2017, 22.47
Ja taas varmaankin toistoa...

Mutta kuinka Shimpalla 11 lehtiset osat käy ristiin? Voiko 105 kahvoilla käskyttää XT takavaihtajaa?
Voit käskyttää mutta vetosuhde on eri.

miskama
13.06.2017, 23.02
Voit käskyttää mutta vetosuhde on eri.
Mulla on jo vuosia ollut monsterissa 105:n 3x10-kahvat ja XT:n vaihtajat. Hyvin toimii.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

Jonttu.
14.06.2017, 16.08
Voit laittaa suoraan siihen CRM70A rattaan ja ketjulinja on tuolloin oikea.
.

Hei tarkoitatko jotain spesifiä CRM70A ratasta vai tuota normaalia 96 bcd M7000 1x11:lle tarkoitettua eturatasta :https://www.bike24.com/p2164593.html

Miten tuo eturatas kompensoi sitä 3mm ketjulinjan muutosta, joka tuohon 2x11 kampeen on tehty verrattuna 1x11 kampiin?

TurboKoo
14.06.2017, 16.13
.

Hei tarkoitatko jotain spesifiä CRM70A ratasta vai tuota normaalia 96 bcd M7000 1x11:lle tarkoitettua eturatasta :https://www.bike24.com/p2164593.html

Miten tuo eturatas kompensoi sitä 3mm ketjulinjan muutosta, joka tuohon 2x11 kampeen on tehty verrattuna 1x11 kampiin?

Onko sinulla Boost vai tavallinen kampi?
Jotenkin tuntuu, että vertaat 2x11 Boost kampea ja 1x11 tavallista keskenään.

Jonttu.
14.06.2017, 17.55
Onko sinulla Boost vai tavallinen kampi?
Jotenkin tuntuu, että vertaat 2x11 Boost kampea ja 1x11 tavallista keskenään.

Ihan normi FC-M700011-2. No toivottavasti sopii tuo 1x11 ratas vaikka shimano ilmoittaa yhteensopivuuden vain FC-M700011-1 kampien kanssa.

JackOja
31.08.2017, 11.01
Olikos Sramin ja Shimpan 11-maastopakoilla jotain eroa ratasväleillä? Oliko jollakulla toimiva systeemi Shimanon pakalla ja Sramin vaihtajalla & vivulla?

Lähtökohta siis se, että nyt kun nykyisen 1x10 -systeemin ketju on vaihtokunnossa voisikin vihdoinkin siirtyä täpärissä 11-lehtiseen. Haluaisin mielummin Sramin vaihteet (grippari), mutta en halua ostaa kallista xd-vaparia (~100€) nykyisiin kiekkoihin.

Ja NX on tiedossa, mutta en halua sitä. SunRacen 11-pakoista sanotaan sopivan Shimanolla 11- ja Sramilla 10 -systeemiin. Höh, jotain eroa siis lienee.

velib
31.08.2017, 12.03
Dudessa tuli vakiona NX vaihtaja ja SLX 11-42 pakka. Hyvin tuntuu toimivan. Eikö SRAMillakin ole shimano-yhteensopivia pakkoja?

EDIT: Ainakin PG1130 (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/sram-pg1130-mtb-11-speed-cassette/rp-prod150696) näyttäisi olevan. Hipommat taitavat olla XD-vapariin. Mutta siis Shimanokin toimii hyvin, ainakin minulla.

EDIT2: Niin tuo PG1130 on kai sama kuin NX kasetti. Eli unohdetaan se.

H. Moilanen
31.08.2017, 12.09
Oliko jollakulla toimiva systeemi Shimanon pakalla ja Sramin vaihtajalla & vivulla?

Muistaakseni ainakin Kemizti ajaa tuollaisella combolla.

Marsusram
31.08.2017, 14.17
SunRacen 11-pakoista sanotaan sopivan Shimanolla 11- ja Sramilla 10 -systeemiin. Höh, jotain eroa siis lienee.

Ekalla lukemalla tulee ajatus että tarkoittaa vapaaratasta, eli sopii Shimanon 8-11v (ei-XD) vapariin, ei Sramin 11v (XD).
Maasto ja road pakoissa oli muistaakseni eri ratasvälit.

JackOja
31.08.2017, 14.30
Ekalla lukemalla tulee ajatus että tarkoittaa vapaaratasta, eli sopii Shimanon 8-11v (ei-XD) vapariin, ei Sramin 11v (XD).

Ai niin joo, sitähän tuo tietty olikin :o

Evern00b
01.09.2017, 18.29
Onko muilla mestareilla samaa ongelmaa 11-lehtisen Shimano SLX CS-M7000 pakan kanssa, että pienimmät rattaat hieman elävät ja niitä saa minimaalisesti heilutettua myös sivusuunnassa vaikka kiristyspultti on vedetty momenttiin?

Kyseisessä pakassa on suurin osa rattaista irtonaisia ja ainakaan Mavic Crossride FTS-X vapaarattaalle pakkaa ei saa kiristettyä niin, että se olisi "yhtä puuta". Itse olen tottunut siihen XT:n pakkojen kanssa siihen, ettei yksikään ratas heilu mihinkään suuntaan, joten tämä herättää nyt ihmetystä.

CamoN
01.09.2017, 20.53
Kyseisessä pakassa on suurin osa rattaista irtonaisia ja ainakaan Mavic Crossride FTS-X vapaarattaalle pakkaa ei saa kiristettyä niin, että se olisi "yhtä puuta". Itse olen tottunut siihen XT:n pakkojen kanssa siihen, ettei yksikään ratas heilu mihinkään suuntaan, joten tämä herättää nyt ihmetystä.

Ei missään pakassa pitäisi olla sivuttaisvälystä. Millin aluslevy pakan alle niin kiristyy oikein.

Evern00b
02.09.2017, 14.17
Ei missään pakassa pitäisi olla sivuttaisvälystä. Millin aluslevy pakan alle niin kiristyy oikein.
Taidanpa siis laittaa keskiön mukana tulleen aluslevyn pakan taakse. Toivottavasti ei kokonaisuus mene liian paksuksi.

Edit: Hyvin toimi, ei tullut liian paksu kokonaisuus.

Greycap
03.10.2017, 13.27
Rupesin tuossa miettimään kun varmaan tulee sekin päivä vastaan jona täytyy siirtyä 1x10 vaihteistosta 1x11 systeemiin että saako haluamaani viritelmää edes rakennettua. Halutaan siis:

- ensisijaisesti Shimanon vaihtaja
- takapakka mallia maantie, 11-28 on toiminut hienosti
- maastomallin vapaaratas jolle kyseinen pakka menee

En tiedä yhtään onko tuollainen yhdistelmä mahdollinen, onko maasto- ja maantiepakat samanlevyisiä yms... tuntuu olevan sellainen suo tuo 11s osien valikoima tällä hetkellä että alta pois. Kymppiosien kanssa on helppoa, sen kun ruuvaa kaiken kasaan, säätää kohdalleen ja ajaa.

hece
03.10.2017, 14.05
- ensisijaisesti Shimanon vaihtaja
- takapakka mallia maantie, 11-28 on toiminut hienosti
- maastomallin vapaaratas jolle kyseinen pakka menee

En tiedä yhtään onko tuollainen yhdistelmä mahdollinen, onko maasto- ja maantiepakat samanlevyisiä yms... tuntuu olevan sellainen suo tuo 11s osien valikoima tällä hetkellä että alta pois. Kymppiosien kanssa on helppoa, sen kun ruuvaa kaiken kasaan, säätää kohdalleen ja ajaa.
Ei ole Shimanon 11s maasto- ja maantiepakkojen kiinnitys samanlevyinen. Maantiellä leveämpi. Mutta ainakin hope4 pro shimanon vaparattaalla tulee leveämpänä versiona johon maantiepakka menee. Maastopakkaa varten mukana korotusrengas. Sinällään rattaiden väli pitäisi shimanon 11s maantie- ja maastopakoissa olla sama, eli maastovaihtajalla voi käyttää pakkoja ristiin.

CamoN
03.10.2017, 14.56
Sinällään rattaiden väli pitäisi shimanon 11s maantie- ja maastopakoissa olla sama, eli maastovaihtajalla voi käyttää pakkoja ristiin.

Miten tämä onkin juuri nyt pinnalla monessa teknisessä ketjussa?

Kuten todettua, kaikissa 11spd-pakoissa ratasväli on sama (tai millin kymmenyksille sama). Aikoinaan kun 11spd-maantiesarjat kehitettiin, pakkaa levitettiin 10 lehtiseen verrattuna ulospäin jolloin täytyi samalla leventää vapaaratasrunkoa. Ehkä ratkaisun perusteena oli se, että perinteisissä 130mm leveissä maantietakanavoissa vetopuolen pinnojen kulma on erittäin suora kehälle päin, joten rattaita ei voitu levittää sisäänpäin.

Kun Shimano toi markkinoille omat 11spd-maastopalikat, vapaaratasrungon leveys päätettiin pitää yhteensopivuuden takia samana kuin 10 lehtisessä (varmaan ajateltiin että suurin kynnys SRAM:n 11 lehtisen ostossa on XD-vapaaratas) ja pakkaa levitettiin kohti navan keskilinjaa ja pinnoja, koska se oli mahdollista 135mm leveässä levyjarrutakanavassa.

Eli vipu ja vaihtaja samalta valmistajalta vaijerin vetosuhteen takia. Pakan osalta riittää kun se sopii vapaarattaalle, ja ketjun osalta riittää kun se sopii ratasmäärän puolesta pakalle.

Ohiampuja
04.10.2017, 07.39
Kuten todettua, kaikissa 11spd-pakoissa ratasväli on sama (tai millin kymmenyksille sama)... Aikoinaan kun 11spd-maantiesarjat kehitettiin, pakkaa levitettiin 10 lehtiseen verrattuna... Kun Shimano toi markkinoille omat 11spd-maastopalikat, vapaaratasrungon leveys päätettiin pitää yhteensopivuuden takia samana kuin 10 lehtisessä....
Mitenkäs tämä nyt mahdollista. Ratasväli olisi sama, mutta kuitenkin kokonaisleveys on erilainen.

Oliko se leveys ero 1.8 mm? Eli jos ketju on pienimmällä rattaalla täydellisesti oikeassa kohtaa, niin suurimmalla rattaalla se on sitten 1.8 mm sivussa?

Tai tässä on nyt joku juttu jota minä en tajua. Ja se on hyvin mahdollista. :)

Ps. Vai puhutaanko tässä nyt pakan ratasosan leveydestä vai sen kiinnitysosan leveydestä? Eli siitäkö eroavaisuus johtuu?

Aakoo
04.10.2017, 07.45
^Puhutaan kiinnitysosan eli vapaarattaan rungon leveydestä. Pakat on itsessään saman levyisiä, kun rattaita mitataan. Shimanon 11s maastopakka menee "pinnojen päälle" isoimman rattaan osalta.

Ohiampuja
04.10.2017, 12.54
Kiitos, näin tässä tyhmempikin pyörän rassaaja viisastuu. :)

hcf
13.11.2017, 15.46
Tuli facebook mainoksena tämmönen pakka (https://www.banggood.com/BIKIGHT-11-50T-Mountain-Cycling-Freewheels-11-Speed-Bicycle-Flywheel-Bike-Cassette-Part-p-1210191.html)

JackOja
13.11.2017, 15.53
^
ihan oleellinen tieto nuo mitat :rolleyes:

https://img.banggood.com/thumb/water/oaupload/banggood/images/67/66/05bdc78f-30b1-4484-972f-e82ef36e08c2.jpg

buttonfly
24.11.2017, 12.44
Ja päivää. Menisköhän sram 32 eturatas/kammet shimanon muiden romppeiden kanssa, esim. Slx.. Tottunut vaan shimpan vaihtajaan.. Siis 1x11 systeemistä kysymys. Onko vapaarattaat erilaiset..?

JackOja
24.11.2017, 12.46
Menisköhän sram 32 eturatas/kammet shimanon muiden romppeiden kanssa...

Menis.

...Siis 1x11 systeemistä kysymys. Onko vapaarattaat erilaiset..?

Ihan erilaiset on joo Shimpalla ja Sramilla. Mut eturattaan käyttöön sillä ei ole vaikutusta.

buttonfly
24.11.2017, 20.23
Eli jos on sram eagle 12 lehtinen niin ei riitä pelkkä pakan vaihto shimpaksi... Vapaa ratas/kiekko vaihtoon?

hece
25.11.2017, 14.22
Eli jos on sram eagle 12 lehtinen niin ei riitä pelkkä pakan vaihto shimpaksi... Vapaa ratas/kiekko vaihtoon?Siis mistä on tarkoitus tehdä mitä? Sramin XD-vapaarattaaseen voi laittaa Sramin 10-42 11s pakan joka toimii Shimanon 11s takavaihtajan ja triggerin kanssa.

Jartza
22.12.2017, 00.46
Onko sram GX ja NX ( 1x11) vivuilla sama vetusuhde...eli voiko GX vivuilla käskyttää NX vaihtajaa?

SSGT-92
22.12.2017, 06.40
Kaikki ne Sramin hilut näissä 1 x 11s ,jotka on " compatibility 1X11 X-actuation" merkittyjä pitäisi olla yhteen sopivia.
Näin olen antanut itseni ymmärtää,noita Sramin sivuja selaillessa.

Jartza
22.12.2017, 07.02
En vaan saanut toimimaan raks raks, ja hyppii ihan miten sattuu, no tässä on vielä muitakin muuttujia mitkä voi vaikuta asiaan. Tänään säätö jatkuu.

Niguel
23.12.2017, 23.11
Onko sram GX ja NX ( 1x11) vivuilla sama vetusuhde...eli voiko GX vivuilla käskyttää NX vaihtajaa?
Itsellä NX-vaihtaja ja GX-liipasin ja pelaa täysin.

Jartza
25.12.2017, 01.13
Mikä takapakka? 11-46 Sunracea en saa millään toimimaan, edes sinnepäin. Kaikki uutta.... Siis kaikki. GX, NX, sram ketju ja toi takapakka...Purettu ja mietitty tutkittu, tarkasteltu, uhrattu tunteja ja tunteja. Ei toimi. Laitoin vanhan 1x10 takaisin, meni tunti. Toimii.

SSGT-92
25.12.2017, 17.32
Tuota,varmaan tyhmä kysymys ; onko se GX-vipusi varmasti 11s,sitä kun on myös 7s ja 10s malleina ?
Sramin sivuilla 11s liipaisimissa on punainen raita siinä vivun rungossa,niissä muissa ei.

paaton
25.12.2017, 19.05
Ja olihan ketjuliitin oikeinpäin?

NoordMan
25.12.2017, 19.22
11 s liipasinta on myös harmaalla raidalla. Ja kuoreen on painettu teksti 11 speed.

Jartza
25.12.2017, 22.55
On harmaa 11 speed.
-ketjuliitin oikeinpäin? -Kerro lisää

paaton
26.12.2017, 00.10
On harmaa 11 speed.
-ketjuliitin oikeinpäin? -Kerro lisää

Kaverilla ei vaan pysyneet ketjut uuden sram setin kanssa paikallaan kuin muutamilla keskimmäisillä rattailla. Vika oli väärinpäin asennetussa liittimessä. En ollut itsekkään kuullut tuollaisesta ikinä. Taitaa tosin koskea vain uutta eaglea.

https://www.pushys.com.au/media/catalog/product/cache/3/image/290x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/pushys/s/sram-powerlock-12sp-chain-connector-silver-SR002518027003.jpg

Niguel
26.12.2017, 02.40
Mikä takapakka? 11-46 Sunracea en saa millään toimimaan, edes sinnepäin. Kaikki uutta.... Siis kaikki. GX, NX, sram ketju ja toi takapakka...Purettu ja mietitty tutkittu, tarkasteltu, uhrattu tunteja ja tunteja. Ei toimi. Laitoin vanhan 1x10 takaisin, meni tunti. Toimii.
Grouppi muutoin täydellinen NX mutta liipasin GX. Pakkana PG-1130 11-42t. Ja tosiaan SRAMin ketjujen mukana (ainakin 11s) taitaa yleensä tulla Powerlock-liitin johon on merkattu nuolella pyörimissuunta. Ei kokemusta väärinpäin asennetusta linkistä, millaisia oireita esiintyisi.

Edit. Sramin 11s on kranttu siitä, että ketju kulkee oikein vaihtajan rissapyörissä. Eli ketju ei istu rissalla täydellisesti jos jako ei osu kohdalleen. Huomasithan tämän? Oireina selvää ketjun hyppimistä vaihtajassa. Onhan rissapyörät oikeinpäin: Ylemmässä U, alemmassa L kirjaimet?

Jartza
26.12.2017, 11.04
Ei hajuakaan mitenpäin ketjuliitin oli...Ja tosiaan huomasin ton ketjun hyppimistä takavaihtajan ylemmässä rissassa. Ihmettelin että miten voi olla mahdollista ( 2 vapaata rissaa) , siinä vois olla suurin syy tähän. Ilmeisesti sillä kolmannella ruuvilla vaihtajan päästä saa rissaa eteen ja taaksepäin. Ei oo ollu muissa vaihtajissa niin väliä missä on. Tässä on kyllä suurimmat rissat mitä on tullu vastaan.
-Kiitos neuvoista!

H. Moilanen
27.12.2017, 14.42
11-46 Sunracea en saa millään toimimaan, edes sinnepäin.

Näissä on eräidenkin tarinoiden mukaan sellaisia yksilöitä, jotka eivät toimi kunnolla edes verkonpainona.

Huoleton
27.12.2017, 17.07
Ei hajuakaan mitenpäin ketjuliitin oli...Ja tosiaan huomasin ton ketjun hyppimistä takavaihtajan ylemmässä rissassa. Ihmettelin että miten voi olla mahdollista ( 2 vapaata rissaa) , siinä vois olla suurin syy tähän. Ilmeisesti sillä kolmannella ruuvilla vaihtajan päästä saa rissaa eteen ja taaksepäin. Ei oo ollu muissa vaihtajissa niin väliä missä on. Tässä on kyllä suurimmat rissat mitä on tullu vastaan.
-Kiitos neuvoista!

Se kolmas ruuvi on B-tension. Sramin vaihtajassa siinä on aika laaja säätöalue ja sillä on suurempi vaikutus kun shimanossa.
Jos se on ihan väärässä päässä niin voi kuulua ruksutusta isoimmilla takarattailla ja voihan siinä samalla myös "hyppiä miten sattuu".
Toinen mahdollisuus on että vaijeri ei ole pujotettu vaihtajassa oikein. Itsellä mennyt tuo pari kertaa vahingossa väärin kun se pitää pujottaa siitä pylpyrän reiästä joka voi jäädä kiiruussa huomaamatta. Jos näin käy niin todellakin hyppii miten sattuu.

Jartza
28.12.2017, 23.42
Niguel <- Rissapyörissä on ulkopuolella U Ja L ja sisä puolella(Vanteen puolella) päinvastoin L ja U että kummaltapuolelta katsotaan :)

SSGT-92
29.12.2017, 06.46
Sramin 11s on kranttu siitä, että ketju kulkee oikein vaihtajan rissapyörissä. Eli ketju ei istu rissalla täydellisesti jos jako ei osu kohdalleen. Huomasithan tämän? Oireina selvää ketjun hyppimistä vaihtajassa. Onhan rissapyörät oikeinpäin: Ylemmässä U, alemmassa L kirjaimet?

Tuoda,niissä rattaissa on sama jako molemmissa ; ei se ketjun lenkin pituus muutu siinä rissapyörien välillä.:seko:
Erilainen hammasluku niissä voi olla,jako pysyy samana.Usein myös ylemmän laakerointi on jämptimpi.

Fat Boy
29.12.2017, 07.08
Tuoda,niissä rattaissa on sama jako molemmissa ; ei se ketjun lenkin pituus muutu siinä rissapyörien välillä.:seko:
Erilainen hammasluku niissä voi olla,jako pysyy samana.Usein myös ylemmän laakerointi on jämptimpi.Niissä on, ainakin toisessa, NW ratas rissana. Eli ketju voi todella olla pykälän pielessä eikä asetu kunnolla. Kuuleman mukaan pitäisi hypätä itsekseen oikeille piikeille, mutta kannattaa tarkastaa.

Mitäpä vielä?

ivuorine
29.12.2017, 18.25
Kaipaisin vaihteistosuositusta rakenteilla olevaan 29er pyörään. Shimanoa on ollut aiemmin (Zee). En pääse testaamaan näitä uusimpia vaihteistoja. Sramin 10x42 pakka houkuttaa sen pienen rattaan takia. Tulee ajeltua paljon työmatkaa tasaisella. Toisaalta shimanon triggerin etusormitoiminta on kiva. Kannattaako lähtä sekoittamaan, sekin ilmeisesti onnistuu. Jos lähdetään sekoittamaan, onko eturattaan merkillä suhteessa ketjuun merkitystä? Budjetti on n. 350€ (kammet, eturatas, ketju, pakka, vaihtaja ja vipu). Mielelläni otan vastaan konkreettiset mallinumerot osakokonaisuuksista ettei mene pieleen.

SSGT-92
29.12.2017, 20.19
10 piikkinen takaratas pakassa kait edellyttää
XD™ driver body vaparirunkoa,11 - xx pakat menee normi vapariin,otithan tuon budjetissa huomioon ?

ivuorine
29.12.2017, 20.37
Joo, otin huomioon. Noita xd-kiekkoja näyttää välillä olevan tarjouksessa samoissa hinnoissa kuin peruskiekkoja.

Tällä hetkellä vahvin ehokas on xt-setti. Pitäisi vaan iskeä siihen 36-eturatas. Tai sitten joku shimano xt/sram gx-sekasikiö.

H. Moilanen
02.01.2018, 16.16
Vipu ja vaihtaja on oltava samaa merkkiä. Muuten voi vapaasti sotkea rattaiden, ketjujen ja pakkojen merkkejä ja malleja.

kianto
31.01.2018, 12.16
Minulle päätyi erinäisten vaiheiden jälkeen tällainen kampisetti https://www.bike-components.de/en/Shimano/FC-MT700-B2-Hollowtech-II-Crankset-p50270/
Nyt tässä pohdin mitä tuolle tekisin. Osaisiko joku kertoa onko tuosta saatavissa pienellä muutoksella kammet 1x11 kokoonpanoon. Mietiskelin, että kun tuossa on paikat kahdelle rattaalle, voisiko uloimman rattaan paikalle laittaa lahje-/ketjusuojan ja sisimmäksi rattaaksi joku 32 hampainen ratas. Löytyykö tuollaista 32 hampaista ratasta jossa olisi pulttijako sellainen, että sen saisi kiinni kampien pienemmän rattaan paikalle? Olisin kiitollinen jos joku linkkaisi tällaisen rattaan ja ketjusuojan, jos sellaisia on olemassa.

Radonx
31.01.2018, 12.29
Chainset
Truvativ GX1000, 32T

Cassette / Freewheel
SRAM XG1150, 10-42T, 11 speed

Riittääkö Suomen ylämäkiin tuo yhdistelmä? 160 mm maastopyörään tulossa tommoinen 32T - 42T combo.

JackOja
31.01.2018, 12.32
Riittääkö Suomen ylämäkiin tuo yhdistelmä? ... tommoinen 32T - 42T combo.

Melko mahdoton kysymys vastata noilla lähtötiedoilla. Paljonko sulla on jerkkua reisissä asteikolla 0-100? Jos on alle 50 laittaisin 30-piikkisen eteen.

Voi se silti kesken loppua jossain "Suomen mäessä". Sitten taluttaa.

Kare_Eskola
31.01.2018, 13.04
Itsellä 29erissä 30 edessä ja 42 takana ja se riittää. Kisahommissa kun lopen väsyneenä tulee siihen viimeiseen hissilinjanousuun niin kevyin on sillä rajalla pyöriikö. Normiajossa ei ongelmia.

Oletan että toi 160-vekotin olisi 27,5, ja siihen sitten voi laittaa 32 eteen, eikä välitys siitä paljon veny.

Huoleton
31.01.2018, 14.07
Suunnilleen riittää ja voihan sitten vaihtaa pienemmän rattaan eteen jos ei riitä.
GX1000 taitaa olla spiderillä joten pienin virallinen ratas on 30T, mutta siihen saa myös 28T joiltain ratasvalmistajilta.

Radonx
31.01.2018, 16.34
Melko mahdoton kysymys vastata noilla lähtötiedoilla. Paljonko sulla on jerkkua reisissä asteikolla 0-100? Jos on alle 50 laittaisin 30-piikkisen eteen.

Voi se silti kesken loppua jossain "Suomen mäessä". Sitten taluttaa.

27.5" pyörä ja jerkkua on toivottavasti yli 50 reisissä. Mutta objektiivinen mittaus ja asteikko toki puuttuu. Kisatilanteessa meinasin että ei tarttis sitä Tahkon grandea talutella kun sinne asti on päässyt jos reisissä alkaa happo tuntumaan.

Katselin myös että jos hommaan noi XC kiekot niin samantien siihen pistäisi 11-46T pakan tai jopa 11-50T pakan taakse:

11-46T pakka näyttäisi menevän ongelmitta, ja uudet kiekot olisivat Shimanon freehubilla niin menisi ongelmitta:

https://www.bike-discount.de/en/buy/sunrace-mx80-11-speed-cassette-11-50-624737

http://forums.mtbr.com/drivetrain-shifters-derailleurs-cranks/sunrace-11-50-cassette-1041601.html

elasto
31.01.2018, 18.47
32-42 välityksellä nousi El Grande kevyesti 160mm 27,5" enduro-täpärillä yhden kierroksen jälkeen. Tuo alkaa olla jo siinä rajoilla, että olisi nopeampi kävellä, kuin käyttää enää kevyempää välitystä.

Radonx
01.02.2018, 05.57
32-42 välityksellä nousi El Grande kevyesti 160mm 27,5" enduro-täpärillä yhden kierroksen jälkeen. Tuo alkaa olla jo siinä rajoilla, että olisi nopeampi kävellä, kuin käyttää enää kevyempää välitystä.

Jees tälläistä vastausta hain. Pyörä nimittäin tilattu jo ja eräästä nettikaupasta katsoin toisia kiekkoja XC käyttöön tätä pakkaa vielä kokeilematta ja mietin että millaista pakkaa niihin pistäisi.

Katsoin että 60 kadenssilla vauhtia olisi 5.9km/h pienimmällä vaihteella joten ihan riittävä pitäisi olla. Pitäisi vaan noita reisiä yhä treenata.

Nikkke
11.02.2018, 17.22
Itselläni on siis tällä hetkellä 3x10 setti fillarissa mikä tekisi mieli päivittää 1x11. Millä tavalla tässä pääsisi halvimmalla? Kammet omassa pyörässä on SLX, voiko näitä käyttää hyödyksi tuossa? Eli saako tuon 3x kampisetin muutettua 1x setiksi? Ilmeisesti myös takavaihtaja pitää vaihtaa pidempään malliin? (tällä hetkellä siis XT vaihtaja takana) Tämän lisäksi tietenkin liipasin ja ketju vaihtoon. Eli lähinnä tossa nyt mietityttää pystynkö noita SLX kampia käyttämään hyödyksi tuossa?

Vaikka olen tätä ketjua selaillut niin tuntuu että olen silti pihalla kun lumiukko.

Kare_Eskola
12.02.2018, 10.28
Kammet käy. Laita keskirattaan paikalle sellainen narrow-wide -tyyppinen ratas, jonka BCD on sama kuin kammissa. Tämä saattaa vaatia lyhyemmät rattaanpultit, joita saa pyöräkaupasta. Hyvä vaihtoehto on laittaa ison rattaan paikalle bashring, jolloin entiset pultit käyvät. 32-piikkinen ratas on kätevin.

Budjettimielessä itse vaihtaisin eturattaan lisäksi vain takapakan. SunRace tekee edullisia, toimivia ja laajoja 10-takapakkoja. 11-42 lienee turvallinen valinta, useimmat vaihtajat syövät sitä kohtuullisesti.

Ketju kannattaa joka tapauksessa vaihtaa, vaikkei kympistä poistuisikaan, koska uusille rattaille ei kulunut ketju käy.

Takavaihtajaa ei tarvitse eikä kannata vaihtaa pidempään malliin.

Nikkke
12.02.2018, 19.33
Kiitos @Kare_Eskola kattavasta vastauksesta. Sen verran Nöösi vielä tiedustelee että jos päätän vaihtaa tuohon 11 lehtiseen pakkaan niin meinaatko ettei tällöinkään tarvitse takavaihtajaa vaihtaa? Vai viittasitko vaan tuohon sinun mainitsemaan kymppipakkaan kun sanoit että takavaihtajaa ei kannata vaihtaa.

Kare_Eskola
12.02.2018, 19.58
Kyllä sinä joudut 10 -> 11 -muutoksessa takavaihtajan vaihtamaan, mutta et pidempään.

mhelander
12.02.2018, 22.17
Kyllä sinä joudut 10 -> 11 -muutoksessa takavaihtajan vaihtamaan, mutta et pidempään.Ei välttämättä, DynaSys 10-vaihteinen takavaihtaja pelaa myös 11-vaihteisen liipasimen kanssa.

Itse aloitin ZEE:llä jota käskemään tuli M9000-liipasin, 11-40 pakka ja Campagnolo Record 11s ketjut. Mukavan lyhyt häkki mutta liian lyhyt 11-45 pakalle...

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

CamoN
12.02.2018, 22.58
Kyllä sinä joudut 10 -> 11 -muutoksessa takavaihtajan vaihtamaan, mutta et pidempään.Ja tietysti olisi myös suositeltavaa vaihtaa uudempaan kitkakytkimelliseen takavaihtajaan kun 1x-remonttiin lähtee, mutta toimii vanhallakin.

Halvinta reittiä kun haettiin, 1x10 on varmaan se. Pitää vaan miettiä eturattaan ja pakan välityssuhde hieman pidemmälle, jos ei löydy riittävän laajaa pakkaa kaupasta.

Aakoo
13.02.2018, 07.44
^Riittääkö siinä vanhassa kymppivaihtajassa säätövarat 42 hampaiselle takarattaalle? Vai tarvitseeko viritellä jotain GoatLinkkiä paikalleen?

marco1
13.02.2018, 14.26
Oman kokemuksen mukaan Goatlinkin tarve riippuu takahaarukan + korvakkeen muotoilusta.

Mitä tulee tuohon 11v skaalaan niin Shimanon 46-hampainen takapakka muuten ok mutta mielestäni kahden viimeisen rattaan kokoero on liian iso - 9 hammasta! Tuohon asti vaihteet (ja pyörän vauhti) menee kohtuullisen hyvin klik-klik mutta viimeinen on sitten semmoinen kliiiiik-”emmä-jaksa-enää”-hyytyyy. Saatanpa kokeilla 11-42:sta tai ehkä jopa xd-vapaarattaalla jotain SRAMis kesän aikana.

hece
13.02.2018, 18.19
Sunrace 11-46 viimeinen väli on vain 6 hammasta. Tai Garbarukin 11-46 4 hammasta. Jälkimmäinen toki jo 200e mutta vastaavasti vain 300g.

elasto
13.02.2018, 18.53
Mulla on läskissä juurikin tuosta syystä Sunracen 11-46 pakka. Jäykkäperässä on kaksilla kiekoilla 11-42 Sunrace. Toisin kuin tuolla 1x10 -ketjussa on tullut ilmi, niin mulla nuo Sunracen pakat on toimineet ihan hyvin ainakin tähän asti.

AnttiL
13.02.2018, 19.56
Mutta paljon paremmin vaihtaa pykäliä 11s systeemi verrattuna 10s 10-42 viriykseen.
Paremmin ilmeisesti tuo vaihtaja toimii 11 systeemissä

Nikkke
18.02.2018, 11.49
Olen nyt siis tullut siihen lopputulokseen että ostan sakemannilta tuon XT;n 1x11 setin, nyt vain hieman tietämättömänä ihmettelen mitä mahtaa meinaa kun pystyy valitsemaan clamp//I-Spec (B)/ I-Spec II mallien väliltä? Suomeksi sanottuna olen siis epätietoinen mitä nuo kyseiset lyhenteet meinaa, ilmeisesti liittyy tuohon liipasimeen jotenkin?

zander
18.02.2018, 12.00
I-spec B ja II on erilaisia Shimanon standardeja kiinnittää vaihtajan vipu jarrukahvan pantaan. Jos sinulla on shimanon jarrukahvat, kannattaa selvittää kumpi kiinnitys niissä on. Jos jarrut ei ole i-spec yhteensopivat niin tarvit pannallisen vivun.

Nikkke
18.02.2018, 12.18
I-spec B ja II on erilaisia Shimanon standardeja kiinnittää vaihtajan vipu jarrukahvan pantaan. Jos sinulla on shimanon jarrukahvat, kannattaa selvittää kumpi kiinnitys niissä on. Jos jarrut ei ole i-spec yhteensopivat niin tarvit pannallisen vivun.

Kiitoksia selventävästä vastauksesta.

Nikkke
11.03.2018, 15.14
Noniin. Aiemmin mainitsemani projekti on edennyt siihen pisteeseen että kotoonta puuttuu vain 96mm pulttijaolla oleva narrow-wide ratas. Symmetrisellä pulttijaolla varustettuja ei taida löytyä suomesta mistään? Mistä ihmeestä tollaista metsästäis? Saksalaisista nettikaupoista olen noita katsonut mutta niissäkään kun ei lue missään onko pulttijako symmetrinen vai ei. Vaikka monessa lukee että käy SLX M7000 kampiin jotka omistan niin todellisuushan on se että ei käy, koska pulttijako noissa rattaissa ei ole symmetrinen mitä tuolla myydään, toisin kuin itsellä omissa kammissani. Osaiskohan joku jeesata asian kanssa, tai jos sattuis niin hullun tuuri että joku joka vaihtanut kyseisiin kampiin tuon narrow wide rattaan.

vihtis83
11.03.2018, 16.35
Kuvien mukaan nuo SLX M7000 kammet olisivat epäsymmetrisellä pulttijaolla. Mutta jos on symmetrinen pulttijako niin ainakin Superstarilta saa pyöreää (https://www.superstarcomponents.com/en/raptor-chainring-94-and-96bcd-narrow-wide.htm) ja ovaalia (https://www.superstarcomponents.com/en/raptor-oval-chainring-94-and-96bcd-narrow-wide.htm) ratasta. Saksasta saa myös Oneupin ovaalia (https://www.bike-components.de/en/OneUp-Components/94-96-BCD-Oval-Chainring-p56489/) (30 piilkinen vain 94 jaolla.) Tuo 94/96 on siis taikasana jolla alkaa löytyä sopivia rattaita.

Huoleton
11.03.2018, 22.30
Kyllähän noita on tarjolla aika hyvin. Onhan Shimanollakin NW-ratas tuohon kampeen. Myös ovaalia löytyy varmaan kaikilta isommilta rataspuljuilta.
Vaikka tämmösiä https://www.bike-components.de/en/s/?keywords=m7000%20chainrng
AB-rattaita saa Suomestakin, ja tietty Shimanoa.

Takamisakari
21.03.2018, 10.51
Mites tää XD- homma ny menikään? Uusi (käytetty) Pivot Mach Carbon 2017 tallissa ja kiekot pitäis tilata. Näiksi tulee (tod näk) Mavic XA Trailit (27,5"- boost) ja vapaaratas pitää arpoa. Kammet Rallinaamat, jollain NW rattaalla, vaihtaja Sram GX ptkällä häkillä. Onko jotain syytä miksi vapaarattaaksi pitäisi valita XD vai otanko normaalin?? Menikö se nyt niin että alle 10-piikkinen pikkuratas vaatii xd:n vai mitenkä? Ennen oli asiat paljon helpommin..

JackOja
21.03.2018, 10.57
^kato onko niissä nykysissä kiekoissa XD vai tavallinen? Jos kaikki muu on 11-spd Sramia niin vaparikin todennäköisesti on XD.

Takamisakari
21.03.2018, 11.40
Eiku siis kiekkoja ei ole vaan pitää hankkia uudet, eli myös pakka pitää laittaa tietty samalla. Eli jos otan XD:n, rajaako se jotenkin radikaalisti pakkavaihtoehtoja?

JackOja
21.03.2018, 11.46
^jaa mä kun käsitin, että "käytetty Pivot sejase" tarkoittaisi fillaria eikä pelkkä runkoa.

No mutta laita XD silti ja joku SRAMin 11-pakka (paitsi NX). Miksi muuten pitkähäkkinen vaihtaja jos kerran 1 eturatas?

Oulunjulli
21.03.2018, 21.40
Miksi muuten pitkähäkkinen vaihtaja jos kerran 1 eturatas?

Mulle ku tuli GX vaihtaja niin meenas itku päästä kun huomasin että paketin tarrassa luki long. Olin varma etten sellaista tilannut.
Avasin sitten paketin ja hymy palasi kasvoille, se oli paljon lyhempi kuin Shimanon long, suorastaan max.medium. Oliko se peräti niin ettei noita enään ole eri mittaisia, kerta yksi ratas.

JackOja
22.03.2018, 09.41
^tjaa-a, GX on näköjääns saatavilla kahtena eri mittaisena 2x -vaihtajana (mediun & pitkä) ja 1x -versio taitaakin olla aina "pitkä" vaikka onkin oikeasti lyhyt. Sekavaa :)

Jokatapauksessa Takamisakarille taitaa olla pienimmän riesan tie laittaa sramin pakka ja siksi ostaa kiekot XD-vaparilla.

Takamisakari
22.03.2018, 10.19
Joo, näin se on varmaan tehtävä. Itselle tuo speksaus ei ole mitenkään mieluisaa eli normaalisti standardipaketilla mennään ja loput korvataan voimalla. Nyt on onneksi vielä aikaa ennekuin lumet sulaa (2 muuta konkelia ajossa) eli saa rauhassa opiskella boost/1x11/muita "hienouksia".

Oulunjulli
23.03.2018, 11.53
[QUOTE=JackOja;2761803 No mutta laita XD silti ja joku SRAMin 11-pakka (paitsi NX). Miksi muuten pitkähäkkinen vaihtaja jos kerran 1 eturatas? [/QUOTE]

Tai no voi kai hää vapaasti valita kumpaan leiriin menee, XD vai "Shimano", vaikkei muuta olekkaan kuin SRAMin vaihtaja?
Itte kun vasta 27.5+ konkelin tein, niin skippasin hintasyin XD:n (budjettiluokka). Tosin kun kammissa on 32t niin oikein vauhissa loppuu kiekat kesken, siinä mielessä XD:n kymppiratas (joku 10-42) olisi ollut parempi, nyt on siinä ja siinä että vaihtaako eturattaan 34t:ksi, jos uskoo myötätuuleen/alamäkiin painavan pitkiä suoria.

CamoN
23.03.2018, 12.22
Kun tilanne on se että pyörä löytyy mutta kiekot puuttuu, kannattaa tietysti ottaa yhdeksi arviointikohteeksi kiekkospeksaukseen vapaaratasrungon vaihdettavuus. Sellaisiakin takanapoja on markkinoilla pilvin pimein johon saa Shimano-yhteensopivan vapaarattaan ja SRAM XD -vapaarattaan. Eli ei se XD mikään elinikäinen tatuointi ole.

kaakku
23.03.2018, 20.26
Eli ei se XD mikään elinikäinen tatuointi ole.

https://img00.deviantart.net/8f06/i/2010/217/a/7/xd_tattoo_by_janiesparrow.png

:eek:

Oulunjulli
23.03.2018, 21.48
^LoL
...ja facepalm:
https://scontent.cdninstagram.com/vp/72f372206f981c37b04e86cb3170f900/5B4059E7/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/12728416_511202812384686_423781593_n.jpg
edit: Niin joo olishan sen tuohon mun pihistelysettiinkin (actionsports, DT 370 navat) vissiin saanut valittua räikän tilattaessa, mut kun oli jo 10x sarjaa kierrätykseen.

Huoleton
26.03.2018, 00.39
Eiku siis kiekkoja ei ole vaan pitää hankkia uudet, eli myös pakka pitää laittaa tietty samalla. Eli jos otan XD:n, rajaako se jotenkin radikaalisti pakkavaihtoehtoja?
XD:lle saa 11- ja 12-vaihteisia pakkoja, Shimanolle saa 9-11 vaihteisia. Tuo kai se radikaalein ero on.
Toinen on että Shimanolla pienin mahdollinen ratas on 11. XD:lle on kai tehty 9-piikkinenkin.
Vähemmän radikaali ero on että Shimanon vaparille voi itse kasata pakkansa sopivista rattaista tai ratasspidereistä. XD-pakat on yhtä puuta muuten paitsi isoin ratas on joissain vaihdettava.
XD on mun mielestä ihan selvä valinta jos ei ole jotain erillistä syytä että Shimano pitää olla.
Pari vuotta sitten XD-pakat oli tosi kalliita, mutta nyt saa saman painoisen XD-pakan saa aika samaan hintaan kun Shimanon. XD:lle saa sitten extrarahalla vielä kevyempää.

Takamisakari
26.03.2018, 09.07
XD:lle saa 11- ja 12-vaihteisia pakkoja, Shimanolle saa 9-11 vaihteisia. Tuo kai se radikaalein ero on.
Toinen on että Shimanolla pienin mahdollinen ratas on 11. XD:lle on kai tehty 9-piikkinenkin.
Vähemmän radikaali ero on että Shimanon vaparille voi itse kasata pakkansa sopivista rattaista tai ratasspidereistä. XD-pakat on yhtä puuta muuten paitsi isoin ratas on joissain vaihdettava.
XD on mun mielestä ihan selvä valinta jos ei ole jotain erillistä syytä että Shimano pitää olla.
Pari vuotta sitten XD-pakat oli tosi kalliita, mutta nyt saa saman painoisen XD-pakan saa aika samaan hintaan kun Shimanon. XD:lle saa sitten extrarahalla vielä kevyempää.

Kiitos, tämä avasi asiaa hyvin. Kiekothan on jo ”lukittu” ja sram-leiri kutsunee. Vanhassa konkelissa oli vielä 2x vaihteisto ja nyt yhdellä eturieskalla pitänee hakea mahd laajaa pakkaa molemmista päistä.

hece
26.03.2018, 11.14
XD:lle saa sitten extrarahalla vielä kevyempää.
Garbarukilta saa sekä XD:lle että shimanolle noin 200e hintaluokassa 300g koneistettua teräspakkaa (suurin ratas alumiinia). Ja on vaihtoehtoja hammastuksissa, esim 10-46 (XD) tai 11-48 (Shimano). Ainakin r2-bike myy. https://garbaruk.com/products/cassettes.html

Takamisakari
26.03.2018, 13.02
Vilkaisin noita hintoja r2:lta ja GX pakka 91€, sitten kun mennään Garbarukkeihin niin hinta tosiaan pompsahtaa aika lailla.. Olen ehkä vanha mutta rontti 250€ pakasta alkaa olemaan jo aika suolainen (saftig toisella kotimaisella) hinta..