Näytä tavallinen näkymä : Kestävä tandempyörä retkeilyyn?
Jopostelija
04.05.2014, 23.28
Onko kokemuksia Madison 28" tai Monark Tandemista 7v 26"? Vaihteisto & hinta suosii Madisonia. Monark näyttää jämäkältä. Ajo olisi satunnaista retkeilyä, paljon myös mäkisillä hiekkateillä. Kumpi vaihteisto on luotettavampi ja kestävämpi? Pystyn kyllä elämään 'vain' 7 vaihteellakin.
Monark:
http://www.bestbikes.fi/product_details.php?p=598
Madison:
http://www.polkupyorakauppa.fi/madison-28-tandem-pro-deore-24-v-alu-grafiitin-ha-5438.html
Tai onko joku muu merkki, mitä pitäisi katsoa? Itse en rakenna...Tai jos rakennan, en aja...
Ostin tyttärelle tandemin viikko sitten Biltemasta. Maksoi 599€, eikä vaikuta hullummalta. Shimanot, perussellaiset. Hifistelystä kaukana, mutta tuntuisi ajavan asiansa.
Sent from my iPad using Tapatalk
Järkyttävä hinta tuosta Monarkista, painaa varmaan 25kg. Madison vois mennä ilman tuota pomppukeppiä mutta miksi tandem?
Grandi66
05.05.2014, 07.58
Kannattaa kysyä myös carraroa suoraan maahantuojalta. Tandemi varmaan sen takia, jos taso ero on iso. Miulla on tandemi ja tänä kesänä reissu keskimmäisen tyttären kanssa (14v.). Pyörä on itse koottu ja painaa kaikkine rojuine (teräs etuhaarukka, kromilokarit, tarakka, 40 pinnaset kiekot, brooks satulat eli ei juuri painoa ole ajateltu) 22 kg eli kyllä tandemi painaa.
Tai Dawesia (http://dawescycles.com/product-category/bikes/2014-bikes-tandems/)...
Dawes Double Edge, 19kg ja 1700€... Levyjarrut ja kaikki!
Veivaaja
03.12.2015, 16.29
Jatketaanpa samaan ketjuun:
Etsiskelen myös retkitandemia. Pitäisi kuitenkin olla käyrä tanko, levarit ja mahtua ainakin 42 millinen rengas. Toivottava hintaluokka 2tEur. Käyttäjät 175 ja 165 pitkiä (jos sillä merkitystä). Vihjeitä?
Veivaaja
07.12.2015, 19.35
Korotetaan tarjousta (realismin nimissä): 2-3 tEur
Etsiskelen myös retkitandemia. Pitäisi kuitenkin olla käyrä tanko, levarit ja mahtua ainakin 42 millinen rengas. Toivottava hintaluokka 2tEur. Käyttäjät 175 ja 165 pitkiä (jos sillä merkitystä). Vihjeitä?
Joko ebay:n tarjonta on tarkastettu? Ainakin Saksan ebaysta löytyy tandemeita melkoisesti. En nyt ole viime aikoina tarkistanut tilannetta, kun omalla kohdalla hankinta jäi harkinnan asteelle.
Veivaaja
13.12.2015, 19.54
Kiitos vinkistä. Oli jotenkin unohtunut. Oon tammikuussa menossa sinnepäin, niin pääsee tsuumailemaan tarjontaa paremmin. Aattelin vielä varmistaa uusien osalta, josko oma kuukkelointi ei oisikaan kaikkea tarjontaa löytänyt.
Tandemtarjonta noin yleisesti on vain kovin vähäistä. Engelsmannit jotenkin dissaavat levareita ja kun vielä vaadin käyrän tangon, tuntuu tarjonta vähenevän olemattomiin (jos ei pistä viittä tonnia peliin).
Onko tuosta B-kaupan tandemista mitään kokotietoja?
Olisin ehdottanut Hasen Pinoota, mutta zeesuksen kallis (4-6k€) ainakin virallisen hinnaston mukaan: http://hasebikes.com/96-1-Tandem-Pino-Tour.html Kuva napattu retkiblogista http://tandemandin.blogspot.fi/
http://2.bp.blogspot.com/-8dDVyJQcZYo/Vcb_1HOJ2bI/AAAAAAAABw4/WpPq6AOqLag/s1600/IMG_0006%2B%25285%2529.JPG
seppo_taalasmaa
14.12.2015, 23.40
Järkyttävä hinta tuosta Monarkista, painaa varmaan 25kg. Madison vois mennä ilman tuota pomppukeppiä mutta miksi tandem?
Tuo tasoero on juurikin meillä ainakin se syy. On kiva pyöräillä kesällä pitkiä pyöräretkiä tandemilla ja jos kauniimman osapuolen kunto alkaa loppua kesken niin itse pystyy hyvin paikkaamaan. Sitä paitsi hyvä tandemi on yllättävän nopea ja mukava ajaa.
Korotetaan tarjousta (realismin nimissä): 2-3 tEur
Onko tämä katsottu: www.tandems.co.uk (http://www.tandems.co.uk) . Olen ostanut sieltä Orbit Velocity Sport Diskin ja eipä ole muuta kuin positiivista sanottavaa niin pyörästä kuin liikkeestä. Oma aiempi tandemkokemus oli tässä ketjussa esillä olleesta Monarkin 7 vaihteisesta pelistä. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Monarkki vastannee näitä bilteman halpiksia vaikka kallis onkin. Koeajo on tietenkin hankalampaa Briteissä, mutta mielellään järjestävät senkin JDTandemssilla (Ansaittu mainos...:)).
Veivaaja
16.12.2015, 12.32
Moi! Kiitos Peks:ille vinkistä. Skottilaisena ; ) yritän etsiä edullisempaa vaihtoehtoa toistaiseksi.
Kpyörälle: Minä en suosittele tandemia, jossa ketjunkiristys tapahtuu erillisellä kiristäjällä. Etummaisen ja takimmaisen polkijan kammet ovat nopeasti epäsynkassa, ja se tuntuu kuskin hartioissa. Harmittaa, mielestäni joskus aiemmin Biltsulla oli tandem, jossa ketjunkiristys tapahtua kuskin keskiön epäkeskon kautta, mikä on hyväksi todettu ratkaisu.
...joskus aiemmin Biltsulla oli tandem, jossa ketjunkiristys tapahtua kuskin keskiön epäkeskon kautta, mikä on hyväksi todettu ratkaisu.
Kiitti! :)
Meillä on ollut nyt vuoden tämä Poison Bikesin tandem http://www.poison-bikes.de/shopart/9915400004/Tandem-Fahrraeder/Rennrad-Tandem/Dioxin-Road.html. Uskalsimme tilata kun olimme kuulleet firmasta pelkkää hyvää ja käyneet edellisenä vuonna Saksan matkalla heidän tehtaanmyymälässään testaamassa.
Käyttö on ollut ja tulee olemaan enimmäkseen retkiä (pisimpänä toistaiseksi Lapin retki täältä etelästä käsin) ja lenkkejä. Poisonin hyvä puoli on konfiguroitavuus eli jo netissä voi konffata kaikenlaista ja jos pyytää tarjouksen niin saa lisää mahdollisuuksia. Me otimme kokonaan Ultegran osilla. Pyörä on tosiaan laadukas ja verrattavissa Cannondale Road -tandemiin. Hyvät osat tekevät sitten kevyen painon eli ilman retkivarusteita ja pyörä on 15,5 kg, siis vähemmän kuin raskaimmat hybridit.
Renkaiksi mahtuu reilusti mainitsemasi isommat renkaat mutta meillä on 35mm kumit ja hyvin on toiminut, myös silloin kun päällä on ollut kahden ihmisen tavarat. Ja lokareille ja tarakoille on hyvät kiinnitysmahdollisuudet, myös lowriderit saa etuhaarukkaan mikä on todella iso bonus. Kysyit myös onko koolla merkitystä, niin on sillä. Me olemme 190cm ja 170cm eli meille piti olla eteen XL ja taakse M. Kannattaa ottaa tietenkin oikeat koot kuten tavallisessakin pyöräilyssä.
Jos haluatte testata tandemointia niin me teimme ensimmäisen testin Pajulahden urheiluopistolla viitisen vuotta sitten (siellä on vuokrattavana Cannondalen Road tandem ainakin asiakkaille). Tosin koko meille oli pieni mutta teille voisi olla just eikä melkein. Cannondale on kyllä noin tonnin kalliimpi kuin Poison vastaavilla osilla, mutta sitä saa Suomestakin, tosin maksamalla sitovan ennakkomaksun.
Useampia tandemeita testanneena sanoisin, että keveyteen kannattaa satsata. Kyllähän noilla Bilteman tandemeilla varmaan satunnaisesti ajaa ainakin tasaisella tai kaupungissa, mutta jos hommasta haluaa nauttiakin ja ajaa mäkisissä maastoissa, niin keveys/laatu kannattaa. Ja levyjarrut ilman muuta. Kun päällä on kaksi ihmistä ja heidän tavaransa, niin lähes pari sataa kiloa ei pysähdy yhtä helposti vannejarruilla.
http://aijaa.com/ftZUaG
Ps. Taitaakin Veivaaja nimimerkin takana olla tuttu mies ja tietoa sekä kokemusta löytynee aiheesta roppakaupalla:-) Mutta tässä kuitenkin mielipiteeni...
Veivaaja
29.12.2015, 16.15
Poisoneista
Poison kiinnosti minua kovasti, mutta muutama mutka tuli matkaan, kun kyselimme asiaa valmistajalta:
Ilmoitettu geometria on kummallinen: Rennradin (PekkaL:n pyörän malli, joka minuakin kiinnostaa), vaakaputki on melkoisen pitkä, melkein kaikissa malleissa lähes 60 cm (tää on vielä erikseen varmistettu). Pekka voisi vielä kertoa, mikä heillä tuo putken (vaakasuora) pituus on. Takanahan voi paljon vapaammin pelailla kannattimella.
Itse kaipaan retkitandemiin leveätä rengasta. Hiekkateiden röykytys on helposti liikaa kapeille renkaille/vanteille/pinnoille tai navoille. Eivät Poisonilta luvanneet kuin korkeintaan 35/37 -milliset alle (lokasuojan kanssa). Miltäs Pekan pyörän kohdalla näyttää?
Oma speksailu sai pyörän hinnan pompsahtamaan budjetin ylälaitaan, joten päätin jatkaa etsintää.
Mutta uskon pyörän olevan kyllä laadukas. Ainakin Pekan pyörä näytti hyvältä, kun kävin sitä katsastamassa. Kiitos vielä siitä. Poisonin krossareistakin on kehuttu. Joten jos tuntuu hyvältä, niin tilamaan.
Veivaaja
29.12.2015, 16.21
Orbitit tarjouksessa
Peksin mainitsemat Orbitit ovat tarjouksessa.
Harmittaa. Sillä vaikka Velocity Compiin saa speksattua levyjarrun, ei siihen 35/37 -leveämpää rengasta saa.
Mutta ken noilla nakeilla pärjää, saa varmasti soivan pelin alle kohtuuhintaan.
Nyt kenties jo käytyyn keskusteluun hieman far leap tyylinen ehdotus, mutta mites fatbike tandem?
On toki hintavampi ratkaisu, mutta sopivilla renkailla kulkee oikein mukavasti sileälläkin, mikäli maksimaalinen vauhti ei ole pääasia. Lähinnä tämä tuli mieleen siitä, koska ainakin oman fatbikella suoritetun retkeilyn perusteella iso rengas kantaa kapearenkaisia selkeästi paremmin kuormaa ajettavuuden säilyessä hyvänä. Toki tämä mahdollistaisi paremmin myös niiden pienten huonokuntoisten teiden käyttämisen reissuilla. Saati sitten, jos haluaa retkeillä yhtään maastossa tai jossain syrjäisemmillä seuduilla..
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/16/99/c1/1699c1ba4583eb4dabc8cb7634001a85.jpg
Liekö tälläisiä Suomessa vielä ollenkaan? :)
Toki olisi olemassa myös tälläinen välimalli eli Stevens Twinpower, joka on minusta aika kova paketti. Ja kevyt! Hintaa 3k€.
https://www.stevensbikes.de/2015/img/medium_res/twin_power_angled.jpg
https://www.stevensbikes.de/2015/index.php?bik_id=28&cou=FI&lang=it_IT
Poisoneista
Poison kiinnosti minua kovasti, mutta muutama mutka tuli matkaan, kun kyselimme asiaa valmistajalta:
Ilmoitettu geometria on kummallinen: Rennradin (PekkaL:n pyörän malli, joka minuakin kiinnostaa), vaakaputki on melkoisen pitkä, melkein kaikissa malleissa lähes 60 cm (tää on vielä erikseen varmistettu). Pekka voisi vielä kertoa, mikä heillä tuo putken (vaakasuora) pituus on. Takanahan voi paljon vapaammin pelailla kannattimella.
Itse kaipaan retkitandemiin leveätä rengasta. Hiekkateiden röykytys on helposti liikaa kapeille renkaille/vanteille/pinnoille tai navoille. Eivät Poisonilta luvanneet kuin korkeintaan 35/37 -milliset alle (lokasuojan kanssa). Miltäs Pekan pyörän kohdalla näyttää?
Oma speksailu sai pyörän hinnan pompsahtamaan budjetin ylälaitaan, joten päätin jatkaa etsintää.
Mutta uskon pyörän olevan kyllä laadukas. Ainakin Pekan pyörä näytti hyvältä, kun kävin sitä katsastamassa. Kiitos vielä siitä. Poisonin krossareistakin on kehuttu. Joten jos tuntuu hyvältä, niin tilamaan.
Kävin juuri mittaamassa ja (effektiivinen) vaakaputki minulla (56cm satulaputki) on 58,0cm kun sen taulukon (http://www.poison-bikes.de/shopart/9915400004/Tandem-Fahrraeder/Rennrad-Tandem/Dioxin-Road.html) mukaan pitäisi olla 63,0cm, suora pituus taas oli 56,3cm kun sen taulukon mukaan pitäisi olla 61,3cm. Kummatkin mitat Poisonin taulukossa ovat siis tasan 5cm liian suuret TAI sitten runkogeometria on muutettu täysin ja todella pitkäksi. Tutkin asiaa mittaamalla Poisonin kuvasta mittasuhteet ja siinä ainakin vaakaputki on suhteessa selvästi lyhyempi kuin renkaan sisämitta, joka minulla samalla kiekolla on 59cm.
Poisonin mittojen täytyy siis taulukossa olla väärin. Oman kokemukseni mukaan Poison ei ole erityisen pitkä vaan ajoasento on leppoisa. Tosin otin 90mm oletusstemmin sijaan 80mm pituisen ja ehkä aika voimakas slouppauskin vaikuttaa siihen. Etuhaarukan kulma on sen verran loiva, että stemmi voisi haluttaessa olla vielä hiukan lyhyempikin ilman, että ohjaus muuttuisi epävakaaksi. Pienemmästä koosta (teillä taitaisi olla se 51/46?) en tietenkään osaa sanoa mitään tarkkaa.
Noista rengaskokoasioista tuo max 35/37mm tavallisten lokareiden alle voi olla aika tarkka arvio taakse mutta eteen mahtuu vaikka kuinka iso rengas, varmaan yli 50-millinenkin. Nyt muuten Poisonilla näyttää olevan käynnissä 15% ale.
Veivaaja
03.01.2016, 20.23
Moi!
Kiitos Pekalle mittauksista. Täällä ne toivottavasti palvelevat useampia. Huvittavaa, että vielä erikseen kysyttäessä vahvistivat nuo väärät mitat.
Kun haen leveämpää rengasta, erityisesti taakse, jossa tandemissakin suuri osa painosta on, jatkan etsintää.
Tämä vaikuttaa lupaavalta: bike-petry.de.
Siellä on tällä hetkellä muutan tarjouksessa erilaisia tandemeita. Odotamme kieli pitkällä tämän vuoden mallia, jonka pitäisi vastata kaikkia toiveitamme, toivottavasti kohtuuhintaan.
Kertoilen lisää, kunhan asia etenee.
Veivaaja
03.05.2016, 15.22
Hei!
Lupasin päivittää tilannetta. Bike-Petrylle saapui uusia runkoja maaliskuussa, ja vielä tarkemman speksailun jälkeen tuli pyörä Suomeen. Ohjainkannatin vaihtuu vielä (negatiiviseen kulmaan) kun pyörä on alunperin mitoitettu joustokeulalle. Eka koeajo tehty, ja olemme tyytyväisiä. Pyörä oli selvästikin koottu ennen lähetystä (kuva on siis valmistajalta). Myös työn laatu on hyvää.
Ainoat miinukset ovat se, että herra Claus Petry vastailee vain saksaksi ja ainoastaan ennakkomaksu käy. Rahteineen pyörä tuli maksamaan melko tarkkaan kaksi tonnia, joten budjetissakin pysyttiin.
Valitan, en tähän hätään ehdi laittaa kuvaa pyörästä.
Voin kuitenkin suositella mainittua firmaan, mainituin varauksin.
Veivaaja
09.05.2016, 12.40
Päivitys: Eka pitempi koeajo takana. Hankin vehkeeseen 35-asteen kulmalla olevan stemmin, kompensoimaan joustohaarukkavalmiutta. Ajoasento alkaa olla kohdallaan.
Pyörän komponentit (105- sarja ja melko pienet kampirattaat, muistaakseni 24-alkaen) toimivat hyvin leppoisassa ajossamme. Leveä, 47 -millinen rengas (Marathon) tuntuu rullaavan hyvin ja siinä on kuitenkin sen verran joustoa, että epätasainenkin asfaltti menee hyvin. Kakkoskuski ei varmaksi osaa sanoa, mutta epäilee, että takana olevan joustotolppa (taitaa olla Post-Moderne) ottaa pienet epätasaisuudet hyvin. Isot jarrulevyt ja Avidin BB7:t riittävät hyvin, tosin raskaalle lastilla ei ole vielä testattu.
Pyörämme on nyt kastettu Norpaksi (ekan lomareissun kohteen kunniaksi). Nyt pitää vain löytää siihen Norppa-tarra.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.