PDA

Näytä tavallinen näkymä : Umpikumirenkaat pyörään?

n00b
24.04.2014, 14.31
Myydäänköhän missään ohuita umpikumirenkaita tuumakoossa 28? Ihan ilkisillään haluaisin kokeilla semmottisia mankeliini kun ilmakumirenkaiden pumppaaminen, paikkaaminen ja muu aiheutuva säätö alkaa vähitellen ottaa kupoliin. En löytänyt ainakaan hakusanalla "umpikumirenkaat" yhtään aloitettua threadia ko. aiheesta.

LJL
24.04.2014, 14.33
Luulen että ottaa vielä enemmän kupoliin umpikumirenkailla.

via
24.04.2014, 14.49
olen ymmärtänyt että olisivat hyvin raskaat käytössä - itselläni on vastaavista syistä Marathon Plussat, myös raskaat käyttää kuulemma, mutta ovat kestäneet ympärivuotista citykäyttöä nyt muutaman vuoden

Nufan
24.04.2014, 14.53
Umpikumirengasta vanteelle vääntäessä voi ottaa hiukan kupoliin myös.

LJL
24.04.2014, 15.17
Umpikumirengasta vanteelle vääntäessä voi ottaa hiukan kupoliin myös.

Jep :D "HNGGHHHH"

nure
24.04.2014, 18.59
Aikoinaan niitä oli mutta harvinaisen äkkiä hävisivät markkinoilta.

FillaRilla
24.04.2014, 19.14
No nythän nure kerkes väliin. Mutta siis; exällä oli joskus joku cressun 70- luvun naistenmankeli, johon alkaissani kumia vaihtamaan totesin, että eihä ole venttiliä ja umpikumi on alla. Ei ollut ollenkaan tuskainen irrottaa ja mielikuvaksi jäi, että helposti olis menny takaisinkin. Renkaan kovuus (siis "paine") oli sellainen löysä mummikseen sopiva, mutta mielenkiintoisinta oli se paino. Varmaan toista kiloa. Rengas ei ollut mitään umpikumia, vaan ikäänkuin telttapatjan tapaista solua.
Kokolailla samanlainen kuin nykyään moottoripyöräendurokuskien käyttämä "solu". Joku tuossa edellä naureskeli kuinka hankala tällainen kumi on päälle laittaa. Motskarissa solu vastaa suunnilleen yhden barin täytettyä sisuria ja kyllä nekin päälle menee. Tässä kotikylän viisinkertainen- joskus fillaroinutkin- maailmanmestari näyttää mallia: http://www.youtube.com/watch?v=tPnQ67CVHXg

Hääppönen
24.04.2014, 22.06
Materiaali aikoinaan taisi olla samaa, mitä käytetään ringette-rinkuloihin. Kyllä niitä jonkin verran kaupaksi meni...

kervelo
24.04.2014, 22.21
Umpikumeista en tiedä, mutta ringetterinkulat eivät ainakaan joitain vuosia sitten olleet umpinaisia: niissä oli ilmaa sisällä. Rinkuloita hajosi käytössä, joten asia oli helppo todeta.

Coasting
24.04.2014, 23.06
Intissä fillaroin umpikumirenkailla. Sen muistan että kun muut rullasivat alamäet niin umpikumein sai sotkea ettei jäänyt jälkeen. Eivät rullanneet yhtään. Kyllä otti päähän.

Mihail
24.04.2014, 23.11
Eikös isosta kiilahihnasta saisi hyvän umpikumin?

grep
24.04.2014, 23.39
Minulla oli 80- luvulla kalliit umpikumit 28" / 32 mm retkipyörässä kun Tekniikan Maailmassa kehuttiin. Kestivät kyllä ja "paine" oli aina oikea mutta se painonlisä ja ajo-ominaisuuksien pilaantuminen oli jotain aivan hirveää.

Schwalbe Marathon Plus tai muu vastaava panssariulkokumi hoitaa homman pienemmin tappioin kunhan vanteet ja vannenauhat ovat kunnossa ja satsaa kunnollisiin sisäkumeihinkin (Continental, Michelin, Schwalbe) jättäen väliin aivan halvimmat Prisman tms. ihmeet. Hintaerokin on vain muutaman euron.

hkoskenv
09.05.2014, 11.41
Pleissaa (tai liitä hitsaamalla) sopivan paksu köysi sisäkumiksi. Kokeilin joskus kakarana, kun oli "pakko" tehdä retkipyörästä maastopyörä eivätkä ne renkaat oikein pitäneet ideasta. Kyllä sillä eteenpäin pääsi, pahimmillaan 40 km/h mopoavusteisesti, mutta ainakaan minulla se ei keventänyt yhtään kupolin kuormaa. Kuorma kohdistui vain kupolin eri osiin kuin ilmarenkailla, ja palasin vähin äänin paikkuuhommiin.

lansive
09.05.2014, 12.33
Myydäänköhän missään ohuita umpikumirenkaita tuumakoossa 28? Ihan ilkisillään haluaisin kokeilla semmottisia mankeliini kun ilmakumirenkaiden pumppaaminen, paikkaaminen ja muu aiheutuva säätö alkaa vähitellen ottaa kupoliin. En löytänyt ainakaan hakusanalla "umpikumirenkaat" yhtään aloitettua threadia ko. aiheesta.

Kaveri joka on töissä Hyvinkäällä Pyörätalo Saarelaisella kertoi, että umpikumeja vielä oli varastossa. Teollisuuskäyttöön tavarapyöriin niitä oli kuulemma ostettu. Sieltä voisi kysyä onko sopivaa kokoa.

izmo
09.05.2014, 12.51
Eikös isosta kiilahihnasta saisi hyvän umpikumin?

jos pituus ja leveis mitta täsmäis ja sais venytettyä sopivan kireelle vanteelle niin vois toimia... en tiedä miten toimis kurveissa

kooki
09.05.2014, 13.14
Isäni muistelee vieläkin kauhulla 80-luvun alkua, kun viritti naperon i.e. minun fillariin umpikumeja naapurin ukon kanssa. Oli kuulema kokopäivätyö ne kaksi kumia :D Mulle ei kyllä mitään traumoja niistä jääny, ainakin sai ajjaa jatkuvasti, kun ei kumi enää puhjennut kolmea kertaa viikossa.

Smo
09.05.2014, 15.56
Edellisen version kaupunkipyörissä oli sellaiset .. toivon mukaan ei enää seuraavissa .. aika kauheat oli polkea, raskain fillari lähes millä olen ikinä polkenut. Tuon kuvan paikan kun jäljität olet jäljillä ...

http://www.freeyourmind.fi/jutut/2007/kuvat/kaupunkipyorat_3_070607.jpg

izmo
09.05.2014, 16.02
jos yrittäis täyttää kummia uretaanilla... ei taita mennä tasasesti joka puolelle:seko:

Raikku
09.05.2014, 16.34
En näkisi miksei kuu/mars-kulkineissa yms käytetty ontto ja kiinteä "joustorakenne pyörä" voisi toimia fillarissakin ihan yhtä hyvin.

Tank Driver
09.05.2014, 17.03
Onko tää nyt pyörän keksimistä uudelleen vai pyörän uudelleenkeksimisen keksimistä uudelleen?

izmo
09.05.2014, 17.07
Trukeissa oon nähnyt umpikumipyöriä ja kuljetuslaveteissa joita käytetään tehtaitten sisällä... mutta niin kuin mainittiin tuolla ylempänä että tulee raskas ajettava polkupyörästä mutta vois toimia kilometrin säteellä vaikka lähetti pyörässä

TuH
09.05.2014, 17.32

Siis minkälaisessa ajossa ja minkälaisia renkaita sinulla koko ajan rikkoontuu? Jotenkin epäilen, että teet jotain väärin, jos gummit on jatkuvasti puhki.

- Ovatko renkaasi varmasti tarkoitettu sellaiseen ajoon kuin niitä käytät?
- Onko pistosuojaus kunnossa?
- Ovatko renkaat ihan loppuun ajetut ja lukemattomia kertoja paikatut?
- Onko paikkaustekniikkasi varmasti oikea?
- Ovatko venttiilit ehjiä?
- Tubelessta ja litkuttamista kokeiltu?

Omat ajoni ovat noin 10 000 km maantietä ja maastoa vuodessa ja sisäkumeja menee hyvä jos edes pari vuodessa. Pistosuojaus mallia "riittävän hyvä" (Marathonit ja vastaavat ovat mielestäni overkill) ja kulutuspintansa syöneiden renkaiden vaihtaminen ajoissa takaa varsin huolettomat kilometrit.

Umpikumit ovat kärpäsen ampumista tykillä.

marco1
09.05.2014, 17.32
Minulla on yksi tuommoinen 28" pyörään tarkoitettu umpikuminen sisäkumi 80-luvulta varastossa, munkkikaffit Pitkäkoskella riittää korvaukseksi. Jos Fillari-lehti testaa sen vierintävastuksen niin sitten saa ilmaiseksi.

Nuo ovat aivan hirveät ajaa. Siis aivan kammottavat, ajoin noilla parin kilometrin työmatkaa perintöpyörällä ehkä puolisen vuotta kunnes kyllästyin. Toinen sisäkumeista hajosi vanteelta pois ottaessa, järkevin tapa ottaa pois on halkaista ulkorengas ensin veitsellä.
Noita asentaneelta kaverilta kuulin että iso määrä Swarfegaa liukkarina saivat asennettua ja se oli silti ihan hirveää vääntöä.

Antza44
09.05.2014, 17.56
Mä lupaan beetta testata, jos joku tekee läskipyörään umpi kumit ja lähettää testiin.;) Siitä tulee pakosti uus hitti.:cool:

arctic biker
09.05.2014, 18.13
Kerran moiset pikaisesti kokeilin ja en kovin hyviksi kokenut. Pyörän omistaja vakuutti tyytyväisyyttään. Mun piti asiasta tehen sitten käydä Mountain Biken Antilta Rovaniemellä kysymässä kuinkä ne oli vanteille saanut. kuulemma heleposti...

YT
09.05.2014, 18.15
Minä ostin viime kesänä kottikärryyn "umpikumirenkaan". Polyuretaanimousse siellä taitaa oikeasti olla.

arctic biker
09.05.2014, 18.16
Mä lupaan beetta testata, jos joku tekee läskipyörään umpi kumit ja lähettää testiin.;) Siitä tulee pakosti uus hitti.:cool:
Jos tommosen 5 tuhatta niillä ajat niin pullakahvit tulen tarjoamaan minne vaan haluat. Jollei parempaa tekemistä niin voishan tossa laskea läskin umpikumirenkaan painon, arvataan ny että ois 9 kiloa. Siis kipale ja alakanttiin.

Antza44
10.05.2014, 01.56
Jos tommosen 5 tuhatta niillä ajat niin pullakahvit tulen tarjoamaan minne vaan haluat. Jollei parempaa tekemistä niin voishan tossa laskea läskin umpikumirenkaan painon, arvataan ny että ois 9 kiloa. Siis kipale ja alakanttiin.
Mut hei ei se matka ole ratkaisevaa maastossa vaan aika. Ei tarttis kilsaa kauempaa talutella kotiin tai tilailla taxia, jos vehkeet ei kestä, niin kuin mulla tuppa aina silloin tällöin käymään. Toivon silti syvimmästäni, että kukaan ei kuuna päivänä semmoisia minulle kiikuta.;)

Tank Driver
10.05.2014, 10.08
Minä ostin viime kesänä kottikärryyn "umpikumirenkaan". Polyuretaanimousse siellä taitaa oikeasti olla.

Sama. Kottarikäyttöön umpikumi on parasta mitä saattaa ajatella.