PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ohjainlaakeri



Polun tukko
18.04.2014, 14.56
Morjens

Pyöränä trek remedy8 2013 johon tarvitsisi ohjainlaakerit. Nykyinen on vakio FSA NO.57E, E2, sealed bearings.
Pelkät laakerit riittää jos vaan jostain löytää.
Pikainen googlettelu ei tuonut tulosta.

nure
18.04.2014, 19.02
Vaihda koko paska, sen verran halpaa kamaa...

Marsusram
19.04.2014, 01.55
Morjens

Pyöränä trek remedy8 2013 johon tarvitsisi ohjainlaakerit. Nykyinen on vakio FSA NO.57E, E2, sealed bearings.
Pelkät laakerit riittää jos vaan jostain löytää.
Pikainen googlettelu ei tuonut tulosta.
Tuommoinen vai?
http://www.fullspeedahead.com/storage/insidetech/items/EN_fc1f6e5e-c440-414a-b630-2a84bda89c54_Orbit%201.5%20ZS.pdf

Alempi on ilmeisesti orkkis tuommoinen MR110
http://www.bike-components.de/products/language/en/info/p32252_Kugellager-MR110-.html
http://www.ukbikestore.co.uk/product/402/160_6740/fsa-th-073-mr110-15-acb-36-x-45-headset-bearing.html

Ylempi tuommoinen MR054
http://www.bike-components.de/products/info/p7865_Kugellager-FSA-MR-054--873-41mm.html
http://www.ukbikestore.co.uk/product/402/160_6460/fsa-th-873-mr054-1-18-acb-36-x-45-cc-headset-bearing.html

Ruostuvia, vastaavaa rosteria voi hakea mitoilla ja kulmilla.

Polun tukko
19.04.2014, 08.32
Juurikin tuollainen paitsi tuo osa jossa lukee fsa,yläpään suoja, ei ole noin korkea.

sakuvaan
19.04.2014, 10.37
Joo se on vaan kartion mallinen peitelevy, saa kahta mallia, matalaa ja sitä tötterömallia, ainoa idea on siinä ettei tartte laittaa spacereita stemmin alle niin paljoa... tietty jos haluaa laskea tankoa joutuu ostamaan uuden peitelevyn :)

Polun tukko
19.04.2014, 12.13
Joo se on vaan kartion mallinen peitelevy, saa kahta mallia, matalaa ja sitä tötterömallia, ainoa idea on siinä ettei tartte laittaa spacereita stemmin alle niin paljoa... tietty jos haluaa laskea tankoa joutuu ostamaan uuden peitelevyn :)

Tänks saku. Aina oppii uutta.

Polun tukko
22.04.2014, 17.53
Ymf.. tuota marsusramin linkittämää headsettiä on olemassa kahdella eri "stack height" mitalla esim crc:ssä. Onko noilla nyt sitten laakereissa mitään eroa?
Nimim: ei viihtis sutta tilata.

E: tuota on siis no.57E ja no.57-1. Samat laakerit ei käy molempiin.

Tässä se toinen: http://www.fullspeedahead.com/storage/insidetech/items/EN_b45b3046-3eba-4357-a9d4-25bb2c23caf6_Orbit%201.5E%20ZS-1.pdf

ben
06.05.2014, 16.54
Pyörässä on FSA:n ohjainlaakeri ja tahtoisin tuon kartion muotoisen spacerin korvata ohuemmalla.. sopiiko esimerkiksi tämä: http://www.bike-components.de/products/info/p34679_Gabelkonus-ZS55-30-Press-Fit-1-1-8--fuer-Pro---WCS.html? En ole FSA:lta löytänyt vastaavaa.


http://unikko.org/~pekka/random/cone_spacer.jpg

sakuvaan
06.05.2014, 17.34
FSAlta löytyy 5mm ja 9mm levyjä, ongelma on niiden löytäminen nettikaupoista, eli niitä ei oikeen näemmä saa mistään irrallisena, paikallinen pyöräkauppa saattaa saada niitä erikseen, tai sitten ei.

ben
06.05.2014, 22.12
FSAlta löytyy 5mm ja 9mm levyjä, ongelma on niiden löytäminen nettikaupoista, eli niitä ei oikeen näemmä saa mistään irrallisena, paikallinen pyöräkauppa saattaa saada niitä erikseen, tai sitten ei.
Pitääpä kysellä. Ajaisiko kuitenkin esim. tuo yllä linkattu Ritchey saman asian vai vaatiiko tuo nimenomaan FSA:n tai tuuria?

MikkoMo
24.06.2014, 23.26
Seuravanlainen ongelma varmaan sopii tän otsikon alle...

Tietäisikö joku, että voiko 1 1/8 putkella olevan keulan asentaa tapered runkoon sopivalla ohjainlaakerilla tai adapterilla?

___
24.06.2014, 23.49
Tulipa itsekin huomattua, että CC:ni keula heiluu aavistuksen verran, jos painaa etujarrua ja heiluttaa pyörää ees-taas.

Ilmeisesti tuossa on nyt sitten ohjainlaakeri paskana? Yritin jo kiristää sitä keulan kruunusta löytyvällä pultilla (ja kyllä, muistin löysätä stemmin), mutta tämä ei vaikuttanut mihinkään. Pyörä tosin on mielestäni todella vähän ajettu (ehkä luokkaa 3t km), joista viimeiset max 200-300 potentiaalisesti liian löysälle jätetyllä ohjainlaakerilla. (Kun vaihdoin silloin stemmin, enkä vielä tiennyt, että tuollaiseenkin asiaan täytyy kiinnittää huomiota.)

Eli onko realistista, että tuo olisi mennyt tässä ajassa pilalle, vai voisiko vika olla jossain muualla? (Pyörää on vielä säilytetty sisätiloissa, joten korroosio tuskin on päässyt tekemään kovin paljon pahojaan.)
______________

Entä mihin tuo pieni välys käytännössä vaikuttaa? Uskaltaako pyörällä vielä ajaa
a) ...ei metriäkään
b) ...~kuukauden eli uuden laakerin saapumiseen asti
c) ...ensi kesään asti?

:seko:

o.j.
25.06.2014, 00.30
Onko uusi stemmi matalampi kuin vanha (stack height)?

Jos on, tarvinnet ylimääräisen spacerin jotta saat välyksen pois laakerista. Tai lyhennä kaulaputkea.
Mistään tietämättä veikkaan laakerin olevan vielä ok mutta eipä sillä ehdoin tahdoin kannata ajaa ennen kiristystä.

Lähetetty minun GT-S7710 laitteesta Tapatalkilla

Jopoman
25.06.2014, 00.42
Entä mihin tuo pieni välys käytännössä vaikuttaa? Uskaltaako pyörällä vielä ajaa
a) ...ei metriäkään
b) ...~kuukauden eli uuden laakerin saapumiseen asti
c) ...ensi kesään asti?

:seko:

Hoida välys pois ja tarkasta kauluputken kunto jos on kuituinen.

___
25.06.2014, 11.10
Hoida välys pois ja tarkasta kauluputken kunto jos on kuituinen.
Ei ole (onneksi) kuitua.


Onko uusi stemmi matalampi kuin vanha (stack height)?

Jos on, tarvinnet ylimääräisen spacerin jotta saat välyksen pois laakerista. Tai lyhennä kaulaputkea.
Mistään tietämättä veikkaan laakerin olevan vielä ok mutta eipä sillä ehdoin tahdoin kannata ajaa ennen kiristystä.

Lähetetty minun GT-S7710 laitteesta Tapatalkilla

Ainiin juu, tämä jäikin mainitsematta. Uusi stemmi tosiaan oli hiukan eripaksuinen kuin vanha, mutta huomasin tämän myös aivan itse, ja kokeilin laittaa pari ylimääräistä spaceria myös stemmin päälle, jotta sen saisi kiristettyä tiukemmalle. Ei vaikutusta.
Joten ellen ole saanut sitä keulaputken sisällä olevaa osaa (käpyä?) nousemaan liian tiukalla kiristyksellä, niin ei tuo taida spacereilla korjaantua.

Ilmeisesti tuo olisi siis hyvä saada korjattua pikimmiten, mutta toistan yhä aiemman kysymykseni siitä, että uskaltaako tuolla ajella siihen asti, että mahdolliset varaosat saapuvat saksasta?

arctic biker
25.06.2014, 17.26
että uskaltaako tuolla ajella siihen asti, että mahdolliset varaosat saapuvat saksasta?
Noilla riesan verbaalisilla kuvauksilla sulla ei kummoista huolen aihetta ole, aja vaan kaikessa rauhassa.

arctic biker
05.07.2014, 11.56
http://www.bike-components.de/products/info/p7698_Distanzringe-Micro-Spacer-fuer-integrierten-Steuersatz.html
Tommonen satsi tuli joskus hommattua, havainnut oikein hyödyllisiksi!

Polun tukko
08.07.2014, 22.05
Btw, mistä suomesta saan hyvän ja edullisen ohjainlaakerin? Uusi runko hyvällä tuurilla saapunee ensi viikolla ja siihen tarvitaan integroitu laakeri setti. Alapää zs56 ja yläpää zs44. Saisi olla mahdollisimman pienellä stack heightillä. Bikeshopissa näemmä olisi yksi käypänen fsa mutta stack on 19,8mm. Suosituksia? Hinta alle 100€.

CamoN
08.07.2014, 23.34
Fillariosasta (http://www.fillariosa.fi/epages/fillariosa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120930-11092-151329-1/Categories/Pyoeraeily/Ohjainlaakerit) tai Hi5Bikesista (http://www.hi5bikes.fi/~QJvHx0000001/?Y999=PGR&Y174=25) Cane Creek 40 -sarjalainen?

T_2
09.07.2014, 11.22
Fillariosasta (http://www.fillariosa.fi/epages/fillariosa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120930-11092-151329-1/Categories/Pyoeraeily/Ohjainlaakerit) tai Hi5Bikesista (http://www.hi5bikes.fi/~QJvHx0000001/?Y999=PGR&Y174=25) Cane Creek 40 -sarjalainen?

Klikkailin noita linkkejä läpi tylsyyksissäni ja mitäs ihmettä, Hi5:lla 1.5" headlockki myynnissä! Olen etsiskellyt moista nyt parisen vuotta tässä jo että kiitosta vaan kovasti.

CC Fortyä en sensijaan suosittele kenellekään, niissä on monilla ollut ongelmia, minullakin.

markuTTI
09.07.2014, 19.29
Täällä kun valmis ohjainlaakeri-ketju oli, niin pistetään omakin kyssäri tänne.

En mikään hirmusen kokenut näissä fillareiden osissa ole ja pitäs tosiaan uutta laakeria saada alle. Ongelmana on se, että mulla ei vanhaa laakeria tohon ole, kun olen osissa ostellut pyörää, niin ei oo mitään malliakaan. Oon mauserilla mitannut, että haarukan putken ympärysmitta olisi 29mm (taitaa siis olla 28,6mm?) ja rungon reijän sisämitta olisi 34mm. Fillarina on Timeless JMP412 ja etuhaarukkaa en tähän hätään muista, mutta ei siis alkuperäinen.

http://www.bike-components.de/products/info/p35308_Orbit-Equipe-EC34-28-6---EC34-30-Steuersatz.html

Tossa yksi esimerkki mitä itse katsonut, mutta voikos joku vähän neuvoa, että ollaanko nyt ollenkaan oikeessa suunnassa vai täysin eksyksissä? :) Toki jos parempaa osaa olisi tarjota, niin otan vastaan kaikki ehdotukset, kuhan nyt ei hinta pompsahda ihan mielettömäksi.

___
09.07.2014, 20.03
http://www.bike-components.de/products/info/p7698_Distanzringe-Micro-Spacer-fuer-integrierten-Steuersatz.html
Tommonen satsi tuli joskus hommattua, havainnut oikein hyödyllisiksi!

Siis mitä noilla tehdään?


Noilla riesan verbaalisilla kuvauksilla sulla ei kummoista huolen aihetta ole, aja vaan kaikessa rauhassa.
Juuh. Olen nyt kuitenkin huomannut, että pyörä pitää välillä todella ikävänkuuloisen rusahduksen, jos esim. sivutietä ylitettäessä eturengas "töksähtää" hieman reunakivetykseen. Ensimmäisellä kerralla luulin, että keula olisi murtunut, mutta ilmeisesti ei... Voisikohan tämä johtua siitä löysästä ohjainlaakerista?

Polun tukko
09.07.2014, 22.44
Klikkailin noita linkkejä läpi tylsyyksissäni ja mitäs ihmettä, Hi5:lla 1.5" headlockki myynnissä! Olen etsiskellyt moista nyt parisen vuotta tässä jo että kiitosta vaan kovasti.

CC Fortyä en sensijaan suosittele kenellekään, niissä on monilla ollut ongelmia, minullakin.
Mikäs noissa 40 sarjalaisissa on?

mehukatti
09.07.2014, 23.21
Mulla ollu nyt 40-sarjalainen muutaman viikon. Pari kertaa saanut jo avata sen natinan/narinan takia. Åren reissulla se rupes pitää sellasta meteliä, että tuntu kuin pyörän etupää on repeemässä irti kun ajo alamäkipätkiä. Hiljeni toki, kun tunki rasvaa joka väliin ja pakkas konelaakerit rasvalla. Mutta saa nähdä kuinka kauan kestää tällä kertaa.

T_2
10.07.2014, 00.08
Mikäs noissa 40 sarjalaisissa on?

Mä en ole saanut tota kiristettyä niin että tanko kääntyisi niinkuin pitäisi. Se on joko väljä tai tanko ei käänny. Aiemmin samassa rungossa oli joku noname laakeri ja sen jälkeen Acros. Nuo toimi niinkun pitääkin mutta tämä CC ja uusi Rock Shoxin keula ei toimi. Nyt setuppi on sellainen että tosta CC:stä on jäljellä kuppi, laakeri ja toi kiila.

http://marakanssi.com/k/cc40.jpg


Lisää tarinoita löytää googlaamalla "cane creek 40 problems"


Edit. toki noita on myyty niin paljon että pakostakin joskus tulee ongelmia. Silti Noitten Angleset hässäkät ym. vähän laskee luottamusta kun halvat Fsa jne. laakerit toimivat niinkuin pitää.

arctic biker
10.07.2014, 09.10
Siis mitä noilla tehdään?


Juuh. Olen nyt kuitenkin huomannut, että pyörä pitää välillä todella ikävänkuuloisen rusahduksen, jos esim. sivutietä ylitettäessä eturengas "töksähtää" hieman reunakivetykseen. Ensimmäisellä kerralla luulin, että keula olisi murtunut, mutta ilmeisesti ei... Voisikohan tämä johtua siitä löysästä ohjainlaakerista?

No nyt kuulostaa silt' että ilmeisesti ohjainlaakerin kireyteen joudut kiinnittämään huomiota! Noita ohkaisia rinkuloita käytetään vaikkapa Benin kuvassa näkyvän kartiomaisen spacerin alla. Jos on vaikkapa hommannut tämmöisen http://www.bike-discount.de/en/buy/spacer-1-1-8-32683/wg_id-8403 niin hyvinkin tää voi jopa ottaa kontaktia emäputkeen.

Toinen käyttökohde vaikka silloin kun on lyhentänyt haarukan kaulaputkea ja huomaakin että ihan pikkasen liika pitkäksi jäi mutten millään viitsis alkaa uudestaan sahailemaan, jokunen ohut prikka spacereitten väliin pelastaa päivän.

Polun tukko
11.07.2014, 06.05
uuden pyörän kasailu aloitettu eilen. Harmaita hiuksia aiheuttaa ohjain laakeri.Merkki stronglight(mallia en muista mutta tapered malli),hiilikuitu spacerilla vai miksi sitä emäputken päälle tulevaa kartiota kutsutaankaan. Ongelma on siinä että että tämä kartio jää emäputkesta noin 0,5-1mm päähän, eli ei asetu täysin sitä vasten. Ei lienee normaalia? Laakeri kupit asennettu ihan pyörä liikkeessä.

___
11.07.2014, 10.23
No nyt kuulostaa silt' että ilmeisesti ohjainlaakerin kireyteen joudut kiinnittämään huomiota!
Jees. Mutta kuten jo aiemmin totesin, niin mielestäni tuota nykyistä laakeria ei saa enää kiristettyä. Eli ehkä se sitten syystä tai toisesta on mennyt paskaksi.

..Mutta mistä tiedän, että millainen laakeri on hankittava tilalle? Keula on käsittääkseni sen normaalin 1 1/8” paksu, ja pyörä on Meridan jonkun vuoden ikäinen CC, jonka tarkempia tietoja en onnistunut netistä löytämään.
Kuva (https://dl.dropboxusercontent.com/u/87927698/n/ohjainlaakeri.jpg)
Varmaan jokin alkuperäistä vastaava peruslaakeri kelpaa itselleni hyvin; hifistelemään en tuon pyörän kanssa viitsi alkaa.
Osaisiko joku neuvoa, että a) mitä kaikkea tuohon nyt pitää vaihtaa, ja b) mistä tunnistan sopivat osat?
Esim. Bike-discountin linkki olisi mukava, niin postikulutkin pysyisivät kurissa. :)


Ja eihän vaihdossa tarvita mitään erikoistyökaluja...? Stemmi irti, keula irti, vanhat laakerit sormin pois ja uudet tilalle?

Marsusram
11.07.2014, 12.15
Jees. Mutta kuten jo aiemmin totesin, niin mielestäni tuota nykyistä laakeria ei saa enää kiristettyä. Eli ehkä se sitten syystä tai toisesta on mennyt paskaksi.

..Mutta mistä tiedän, että millainen laakeri on hankittava tilalle?
Selvitä ensin syy & toinen, miksi ei kiristy edes shimmiprikoilla?
Silloin selviää vaurioiden laajuus ja välttyy uuden kanssa samalta ongelmalta.
Aikansa kolisevan keulan löysässä laakerissa alakooli saa kyytiä sen verran, että koko laakeri kannattaa vaihtaa.

Keula on käsittääkseni sen normaalin 1 1/8” paksu, ja pyörä on Meridan jonkun vuoden ikäinen CC, jonka tarkempia tietoja en onnistunut netistä löytämään.
Kuva (https://dl.dropboxusercontent.com/u/87927698/n/ohjainlaakeri.jpg)
Varmaan jokin alkuperäistä vastaava peruslaakeri kelpaa itselleni hyvin; hifistelemään en tuon pyörän kanssa viitsi alkaa.
Osaisiko joku neuvoa, että a) mitä kaikkea tuohon nyt pitää vaihtaa, ja b) mistä tunnistan sopivat osat?
Esim. Bike-discountin linkki olisi mukava, niin postikulutkin pysyisivät kurissa. :)

a) kaikki kuluneet osat
b) mallinumeron mukaan, muuten joutuu arpomaan
Orbit X (http://www.bike-discount.de/en/buy/headset-orbit-x-1-1-8-26577/wg_id-9133) on Meridan 2014 mallissa


Ja eihän vaihdossa tarvita mitään erikoistyökaluja...? Stemmi irti, keula irti, vanhat laakerit sormin pois ja uudet tilalle?
Jos selviää pelkällä irtolaakerikehien vaihdolla, muuten kuppien ja alakoolin vaihto vaatii sopivia työkaluja.

___
11.07.2014, 23.48
Selvitä ensin syy & toinen, miksi ei kiristy edes shimmiprikoilla?
Silloin selviää vaurioiden laajuus ja välttyy uuden kanssa samalta ongelmalta.
Aikansa kolisevan keulan löysässä laakerissa alakooli saa kyytiä sen verran, että koko laakeri kannattaa vaihtaa.

No voihan sviddu. Mikäköhän siinä sitten voisi olla? Voisin tietysti purkaa keulan ja katsoa sisälle, mutta koska sitä välystä on kuitenkin vain sen millin verran, niin vikakin on todennäköisesti sen verran pieni, että nöösinä en sitä huomaa...

Ihmettelen kyllä, että miten näin vähän ajetussa pyörässä voi edes olla keula löystynyt. :seko:




a) kaikki kuluneet osat
b) mallinumeron mukaan, muuten joutuu arpomaan
Orbit X (http://www.bike-discount.de/en/buy/headset-orbit-x-1-1-8-26577/wg_id-9133) on Meridan 2014 mallissa

Jos selviää pelkällä irtolaakerikehien vaihdolla, muuten kuppien ja alakoolin vaihto vaatii sopivia työkaluja.
Tuosta Orbit X:n kuvasta näkee suoraan, että sellainen sieltä ei ainakaan löydy. Mutta mistäs sen mallinumeron tähän hätään taikoisi? Voisiko se lukea esim. jossain siellä keulan sisällä piilossa? Tai voisiko tarkkasilmäinen selvittää sen tuon kuvan & keulan paksuuden perusteella?


Entä tuleeko tuollaisessa paketissa mukana kaikki tarpeellinen, vai pitääkö niitä kooleja ja kuppejakin metsästää erikseen?

Olin olettanut, että nuo päältäpäin näkyvät osat ovat vielä kunnossa ja uudelleenkäytettäviä, mutta tuollaisessa paketissa taitavat nekin tulla mukana, jolloin ne kannattaa vaihtaa samalla vauhdilla?

kaveri1200
12.05.2015, 11.46
Hiemän välikysymystä..
Pyöränä on Rose pro rs 2000 hiilikuitu keulalla, se on pari vuotta vanha.
Nyt keväällä lenkin jälkeen huomasin, että ohjainlaakerissa on klappia.
Paikallaan kun painaa jarrun pohjaan ja työntää pyörää edestakaisin, niin sen kuulee ja tuntee.
Olen välillä kiristänyt stemmin päällä olevaa ruuvia, jolloin väljys on hävinnyt, mutta se on taas muutaman lenkin jälkeen tullut takaisin.
Onko sellainen mahdollista että se "käpy" (ei tässä pyörässä) on jotenkin liukunut ylöspäin, jolloin tietenkin laakeriin tulee väljystä?

ellmeri
12.05.2015, 12.22
Olethan ottanut stemmin ruuveja löysälle ja kiristänyt klapin pois ja kiristänyt stemmin ruuvit..?

kaveri1200
12.05.2015, 12.28
Kyllä, juuri näin olen tehnyt.
Ei se klappi muuten lähtisikään pois vähäksi aikaa, kunnes tulee taas jossain veiheessa takaisin.

ellmeri
12.05.2015, 12.37
Onko nykyinen käpy hiilikuitukeulalle tarkoitettu.

kaveri1200
12.05.2015, 12.45
Luultavasti kyllä, mistä sen tietää?
Eihän se sellaiselta kävyltä näyttäkkään, mitä olen maastopyörissä nähnyt.

ellmeri
12.05.2015, 12.51
No sitten se on oikea varmaan mutta mulla ei ole tietoa että miten ne on siellä kiinni,joku varmaan kohta antaa vinkkiä mitä tehdä.

AK-87
12.05.2015, 13.21
Mitään maantipyörien hiilarikeuloista tietämättä oireiden kuvaus kuulostaa kyllä siltä, ettei tuohon kovin montaa ratkaisua ole. Jos kerran klappi häviää joksikin aikaa kiristäessä kunnes jälleen ilmestyy, ja kyseessä on pari kesää ajettu fillari, niin kaipa vaihtoehdoksi jää vain se, että "käpy" siellä luistaa. Ainakin omasta mielestä vaikuttaa loogisimmalta näin. Mahtaako noihin saada pelkkää uutta käpyä, jos sillä korjaantuisi?

JackOja
12.05.2015, 13.29
Mutta sillä expanderilla ja sen luistamisella ei enää sen jälkeen ole virkaa kun stemmin pultit on kiristetty. Onko välys otettu tarkkaan pois ja stemmin pultit tarpeeksi (ei liian) kireällä?

kaveri1200
12.05.2015, 13.33
Kyllä mielestäni olen saanut välyksen pois testaamalla sitä etujarru pohjassa ja työntämällä pyörää edestakaisin, niin ei ole mitään ääntä kuullut, eikä tuntenut.
Jos haarukka vähän natisi kun kiristin stemmin ruuveja, niin varmaan se sitten jo oli vähän liian kireällä

Tässä vielä kuva siitä

http://i11.aijaa.com/t/00124/13833508.t.jpg (http://aijaa.com/w2zNpq)

AK-87
12.05.2015, 13.44
Mutta sillä expanderilla ja sen luistamisella ei enää sen jälkeen ole virkaa kun stemmin pultit on kiristetty. Onko välys otettu tarkkaan pois ja stemmin pultit tarpeeksi (ei liian) kireällä?

Niin siis ei pitäisi olla. Mikä muu osa tuollaisen oireilun voisi aiheuttaa? Onko kaikki osat ehjiä, ei ole mitään halkeamia tms. päässyt syntymään?

CamoN
12.05.2015, 13.49
Virtuaalidiagnosaattorini sanoo ettei kaulaputkessa ole perinteistä käpyä vaan ns. expander plug. Expanderi perustuu laajenevaan kartioon - alaosassa on kaksi kartiopintaa joista alempi laajenee kun expanderin yläosan keskellä olevaa 8mm tai 10mm kuusiokoloa kiristetään. Tämän kuusiokolon keskellä on omat kierteensä, joihin kaulaputken korkki kierretään omalla pultillaan. Jotta expanderi toimisi oikein ja ohjainlaakerin välys saataisiin hienosäädettyä, täytyy expanderi saada ensin kiristettyä kaulaputkeen. Sitten asennetaan stemmi jonka päälle tulee kaulaputken päälikorkki, joka kiristää paketin oikeaa välykseen ennen stemmin kiristystä.

Lääkkeeksi virtuaalidiagnosaattori tarjoaa seuraavaa: Expanderin poistaminen kaulaputkesta ja sen toimintaperiaatteen opiskelu. Tarvittaessa kartiopintojen ja kierteiden liukastaminen erittäin kevyellä rasvauksella jotta alemman kartion laajeneminen pääsee tapahtumaan. Tarvittaessa kaulaputken sisäpinnan ja/tai expanderin alemman kartion ulkopinnan karhennus esim. karkealla hiekkapaperilla. Expanderi tulisi olla kaulaputkeen asennettaessa esikiristetty niin tiukaksi, että sen saa juuri ja juuri sormivoimin painettua putkeen. Silloin alemmalla kartiolla on mahdollisuus tarttua kaulaputken pintaan jolloin se ei pyöri expanderin ylemmän osan mukana, vaan laajenee kiristäen expanderin kaulaputkeen.

Edit: Ja vielä sen yhden perusasian tarkastaminen tuohon kuvaan liittyen - minkä muotoinen kaulaputken päälikorkki on alapinnastaan? Eihän se kiristy expanderia vasten vaan stemmiä vasten?

VesaP
12.05.2015, 14.48
http://i11.aijaa.com/t/00124/13833508.t.jpg (http://aijaa.com/w2zNpq)


Kaveri tekee nyt niin että:

1) Löysää tuon expanderin tuosta kuusiokolosta mikä näkyy
2) Tiputat expanderia sentin alaspäin
3) Kiristät expanderin paikalleen tuosta kuusiokolosta mikä näkyy. Väännät sen miehekkään tiukalle, mutta et kuitenkaan liian tiukalle.
4) Tämän jälkeen voit laittaa stemmin päätykupin paikalleen ja kiristät tuon kupin pultista klapin pois leekeristä. Voit testata välyksen nytkyttämällä pyörää jarru lukossa eestaas. Käännä lisäksi tanko täysin 90% sivulle, toista nytkyttely, käännä tanko 180% toiseensuuntaan, toisat nytkyttely. Jos ei tunnu klappia, nosta pyörän keula 30 cm korkeuteen tangosta roikottaen. Irroita tangosta jotta pyörä pamahtaa maahan, toista tätä muutaman kerran. Tee uudelleen tuo nitkuttelutesti. Ja sitten kun tuntuu ettei vieläkään ole klappia niin...
5) Laita stemmi 100% suoraan
6) Kiristä stemmin omat kiinnityspultit ohjemomenttiin.
7) Tämän jälkeen löysäät stemmin päätykupin pultin ja laitat sen kiinni hellällä kädellä pelkästään.

Ja parin ekan lenkin jälkeen taas teet saman nytkyttelytestin.

Tuossa kaveri1200:sen kuvassa ongelmana on mm se, että expanderi on liian korkealla. Jos sen haluaa jättää tuohon, täytyy yläkupin ja stemmin välissä olla SPACERI. Tai vaihtoehtoisesti täytyy tuota expanderia laskea alaspäin jos stemmin korkin haluaa suoraan tuohon stemmiin kiinni. Ja tässä tapauksessa täytyy huolehtia että stemmin yläreuna tulee sen pari milliä korkeammalle mitä etuhaarukan emäputki. Eli sen stemmin yläkupin pitää osua 100% tuohon stemmiin (tai siihen spaceriin), eikä haarukan emäputkeen (tai tuohon expanderiin). Jos pyörässä on täyshiilikuitu-emäputki haarukassa, suositus kait on että se tulee vähintään pari milliä ylemmäksi mitä stemmi. Siihen sit 5mm spaceri väliin niin jää 3mm pelivaraa. :)

kaveri1200
12.05.2015, 15.03
Kiitos vastauksista, ja vaivannöästä!!

Eiköhän noilla ohjeilla se hoitune.

Taas hitusen verran viisaampana!

ellmeri
12.05.2015, 18.01
Kyllä VesaP osaa!
Meinasin jo suositella VesaP:tä vastaamaan.:rolleyes: jos noilla ei saa toimimaan niin mopoon on siirtyminen ja päristelemään.

kaveri1200
15.05.2015, 01.11
Korjaus onnistui sillä tavoin, että poistin expanderin ja huomasin siinä olevan mustia kohtia, jotka olivat liukkaammat kuin muu harmaa pinta. Niimpä karhensin mustat kohdat ja ainakin toistaiseksi haarukka on pysynyt kireänä.



Expanderi oli vain muutaman millin irti haarukan päästä, joten syvemmälle sitä ei pystynyt työntämään. Ja siis kyllä päätykorkin ja stemmin välissä on spacer, joka ei tietenkään näy tuossa kuvassa.

Polun tukko
14.06.2015, 20.32
Tuleeko cane creekin fortyssa crownrace mukana?

Keisari6
24.12.2017, 01.06
Onkohan jotain haittaa asennella käpy ruotoputkeen niin että keula on yhä paikallaan?

Moska
24.12.2017, 01.14
Onkohan jotain haittaa asennella käpy ruotoputkeen niin että keula on yhä paikallaan?Mitä haittaa siitä voisi olla?

Keisari6
24.12.2017, 01.40
Mitä haittaa siitä voisi olla?
Keula siis kiinni rungossa ja kiekko renkaineen alla. Ei kai mitään? Pullahti vanha käpy pihalle ilman mitään vastustusta enkä jaksaisi purkaa keulaa irti vaan naputella vaan uuden kävyn sisään.

Moska
24.12.2017, 01.58
Enemmän kiinnostaa se että miksi se vanha käpy ei pysynyt paikoillaan, kävyn ruuvillahan vain kiristetään laakerin välys kohdilleen, eli ei sitä varsinaisesti kiristetä. Säädön jälkeen kiristetään stemmin ruuvit ja jo se pitää laakerin oikeassa säädössä ja teoriassa kävyn voisi ottaa vaikka pois. (toki hiilikuituputkeen tehty "käpy" tukee putkea stemmin kiristystä vastaan.)

Keisari6
24.12.2017, 09.08
Ei tietoa, ostin siis käytetyn keulan ja laitoin kiinni. Käpy teki näin, tuntui että pultti vain pyörii tyhjää kunnes kuului plops ja käpy oli puoliksi pihalla. No hakkasin uuden kiinni heti aamupuhteiksi, kyllähän tuossa vähän voimaa hukkui joustoon ja renkaaseen mutta ihan hyvin asennus näköjään onnistui näinkin. Toki muutaman kerran vasara hipaisi stemmiä ja jätti pari muistoa :D

jalkkis
24.04.2022, 15.52
Ohjauslaakerinöösi kyselee. Pyörän ohjaus pykälsi keskialueella. Päätin avata ohjauslaakerin. Alapuoli on jumissa mutta sain sieltä irroiteltua osat pois sillä seurauksella, että laakerikehä sai siipensä ja lisäksi onnistuin hukkaamaan yhden kuulan niistä 22 kappaleesta. Nyt mietin, että mitä tehdä? Toimiiko laakeri yhdellä vajaalla kuulalla? Kupin pinta / ura ei vaikuta mitenkään huonokuntoiselta. Tai sitten kyselen pelkkää uutta kehää. Tai lyön koko hoidon uusiksi.

Laakeri on Ritchey Comp, normi aheadset ulkoisilla kupeilla.

Toimiikohan linkit:
https://ibb.co/nrPjZLC
https://ibb.co/qYw5g9f

Ylemmässä linkissä on alakupin sisältö. Laakerikehää en ole vielä koittanut putsata, kun se yksi kuula rullasi karkuun... Ehkä tuon saa vielä oiottua ja putsattua käyttökelpoiseksi tarvittaessa.

Alempi kuva, onko tuo putken juuressa crown race? Jos on, niin mikä sitten alakupista tullut on?

Pulimonni
24.04.2022, 16.28
^ taisin jo toiseen ketjuun kommentoida. Jos tuo härpäke kunnossa, missä laakerit ovat, niin mittaa laakeri ja käy hakemassa puuttuva määrä. Helpoimmilla pääset jos löytyy suoraan laakeri, jos kuppi vain on kunnossa. Kolmas vaihtoehto laittaa koko ohjainlaakeri uusiksi.

paaton
24.04.2022, 16.33
Jos se ohjaus pykältää keskialueeella, niin laakeripinnassa on luonnollisesti kulumaa => Uutta laakeria vaan.

En osaa sanoa noista halppis laakereista. Jos olet helsingistä, niin hae kunnolliset suojatut laakerit vaikkapa hi5bikesta.

Marsusram
24.04.2022, 17.06
Alempi kuva, onko tuo putken juuressa crown race? Jos on, niin mikä sitten alakupista tullut on?

Irtokuulalaakerit ovat tyypiltään "kuppi ja kartio", tarkoittanet laakerin kartiota, joka istuu tuohon alakooliin (crown race).
Hieman tuosta irtokuulalaakerista kehitetty versio sisältää "kuulakehän (https://www.ebikeparts.fi/epages/ebikeparts.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2018101504/Products/60753)", jolloin kuulat pysyvät kuluneinakin tasaisesti jakautuneina.

Ulkoisia kierteettömiä kuppeja ei irroteta päältä tarttumalla, jolloin kehä menee muodottomaksi, vaan ehjempänä lähtee ohjainputken sisäpuolelta ulos naputtelemalla, erikoistyökalukin (https://www.parktool.com/product/head-cup-remover-rt-1?category=Headset)tuohon on.

jalkkis
24.04.2022, 18.45
Kiitos, kuulakehä on siis oikea termi. Mulla kun ei ole irroitustyökaluja ja eikä myöskään prässiä asentamiseen niin ehkäpä haen alkuun uuden kehän paikallisesta fillaripajasta.

Haalitaan uutta osaa ja työkalua, jos tuo uudella kehällä parane.

Lähetetty minun MI 9 laitteesta Tapatalkilla

paaton
24.04.2022, 19.08
Ei siihen mitään ihmeellisiä työkaluja tarvita. Moksit ne laakerit vanerin palalla ja vasaralla paikalleen, jos muuta ei löydy.

Vaihda nyt ihmeessä ne laakerit kokonaan, koska joudut käymään kuitenkin ostoksilla. Jos keskellä on selkä pykälä ohjauksessa, niin kuluma on kooleissa. Ei siinä kuulien vaihtamiset auta.

jalkkis
24.04.2022, 22.14
Haha, tyhmänä vasta nyt tajusin koko rakenteen. Ja sen, että alakupin laakerin runko on jumahtanut kuppiin. Saakohan tota millään helpolla tavalla ulos vai onko parempi laittaa koko hoito roskiin? Yläkuppi ja laakeri on ok.

paaton
24.04.2022, 22.20
Tsiisus...

jalkkis
25.04.2022, 20.57
Tsiisus...Kyllä, tais olla tsiisus messissä meikällä jonkin tovin, kun tuolla ajelin. Tätä kun ähräsin niin huomasin, että runko on murtunut emäputken juuresta. Jonkkaan joutaa.

Nyt opin ohjauslaakeriasoiden lisäksi myös sen, että on paree tarkistaa koko runko määräajoin.

Lähetetty minun MI 9 laitteesta Tapatalkilla

Unkka.T.Kumiankka
01.05.2022, 23.28
Löytyykö mistään 1" kierteellistä ohjainlaakeria konelaakereilla koossa 27/30/22,2? Eli alakoolin koko siis harvinaisempi 27 mm eikä 26,4.

paaton
03.05.2022, 12.35
Onko kukaan perehtynyt näihin nykyisissä pyörissä käytössä oleviin ohjainlaakereihin? Siis tälläisiin, joissa on molemmin puolin isot kartiot.
Pölytiiviste on ainoastaan toisella puolella laakeria. Kuvassa olevalla puolella tiivisteenä on ainoastaan rasva. Mini-grip pussin kulma menee syvälle laakerin sisää, eli tuossa raossa ei ole oikeasti mitään. Ei ihme, etteivät laakerit enää kestä.

Trekissä ja ninerissa on vielä perinteisemmät laakerit, joissa on pölytiiviste molemmin puolin. Nykyäänhän ei ole emäputken alapuolellakaan enää mitään tiivistettä, eli vesi pääsee suoraan alalaakerille. Jäätävän hieno ratkaisu varsinkin uusien integroitujen ohjaamojen kanssa. Kannattaa ajella vain aurinkoisilla keleillä.

Kuvassa oleva laakeri on elvedes merkkinen. Olisi kiva tietää, löytyykö tuohon fiksumpaa ratkaisua. MR121 (https://www.bike-discount.de/en/fsa-th-870e-acb-450-x-450-mr121-bearing-for-1-1/8)malliltaan.

https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/ATsmZGhTL3GLCz6HohbM2CbUISne1ZaQlwPRHRfUKfY-2048x1872.jpg

paaton
03.05.2022, 13.13
Laakerit siis nyt MR127 ja MR121. Olisikohan noiden paikalle käyneet ihan suoraan cane creekin IS42/IS52?
Täytyykin laittaa canelle viestiä.

Pulimonni
03.05.2022, 15.10
^ mittaat ulkohalkaisijan ylä- ja alaosasta.

paaton
03.05.2022, 15.57
^ mittaat ulkohalkaisijan ylä- ja alaosasta.

Ei se ihan noin yksinkertaista ole. Noissa muuttuu kulmat, sitten myös halkaisijassa voi olla tuo 0.2mm ero. Canen ylälaakeri voi käydä, vaikka se on aivan erimallinen tuon paremman tiivistyksen vuoksi. Katsotaan mitä vastaavat cane creekiltä.

Eihän tämä nyt iso juttu ole ulkoisilla vaijereilla, mutta tosiaan integroidun hytin kanssa kananttaisi kyllä yrittää etsiskellä hyvin suojatut laakerit. Tällaiset ratkaisut ovat suht nopeasti entiset, jos ajaa märällä.

Tämä siis canen laakeri, mikä voisi sopia ylös. Tämä on matalampi, eli viiste voi olla pienempi. Tuolla saadaan tilaa oikealle tiivisteelle.
https://www.bearingsrus.co.uk/bearings/bike-bearings/cane%20creek%20baa1131
Alkuperäinen on 30,5x41,8x8 45/45ast


Alas voisi käydä tämä, tai sitten ei.
https://www.bikebug.com/cane-creek-110-series-is52/40-headset-bottom-assembly---baa0143---black.html

Näissä canen laakereissa siis perinteiset suojat molemmin puolin laakeria.

K.Kuronen
03.05.2022, 16.35
Toi MR127 on 51.8 ja canen on kait 52 millinen, että ei taida mennä.

paaton
03.05.2022, 16.37
Toi MR127 on 51.8 ja canen on kait 52 millinen, että ei taida mennä.

Jep, mutta en ihan varma olisi. Aika väljiähän nuo ovat.

paaton
03.05.2022, 19.47
Ala pesä on vähän yli 52mm, eli tuo ei ole este. Ylhäällä kaulaputki on normaali 28.6mm. Laakerin kiristysholkki menee vain sisäkoolin sisään.

Eli nythän näyttää siltä, että nineriin aiemmin ostamani rosterinen hellbenderin slammsetti käy myös katupyörään. Laakeriongelmat tulevat poistumaan täysin. Jee.

https://www.bike24.com/p2276534.html

Pulimonni
15.05.2022, 16.39
Cane Creek taulukko ohjainlaakeri tunnistamiseen:

https://www.google.com/search?q=cane+creek+shis+poster&source=lmns&bih=709&biw=384&client=ms-android-oneplus-rvo3&prmd=imsvn&hl=fi&sa=X&ved=2ahUKEwjnu6jhwuH3AhVh-IsKHa20CwIQ_AUoAHoECAAQAw#sbfbu=1&pi=cane%20creek%20shis%20poster

Heti eka linkki, en saanut pdf:ää linkattua tänne.

Ohiampuja
19.08.2023, 19.52
Täysjäykän 29” ohjainlaakerin suunnasta kuuluu välillä ikävää narinaa, ja aikani kuluksi avasin ja putsasin sen kunnolla. Ja nyt vasta tajusin että minulla taitaa olla väärä ylälaakeri. Se on IS41 kun vissiin pitäisi olla IS42. Kulma on toki sama 45 astetta molemmissa. Aikanaan siirsin vanhasta rungosta laakerit tähän uuteen kun kaikki meni sujuvasti paikalleen.

Saas nähdä löytyykö Tampereelta pelkkää IS42 45/45 laakeria. Se taitaa olla joku Campan standardi, ja tuo IS41 on se yleisempi.

F. Kotlerburg
19.08.2023, 19.57
Acros-ohjainlaakerit on kyllä täyttä skeidaa. Laakerit on prässätty kuppiin eikä suunniteltu vaihdettavaksi. Kesto 2000km. Kompressiorenkulakin on muovia.

hubba
19.08.2023, 20.37
Acros-ohjainlaakerit on kyllä täyttä skeidaa. Laakerit on prässätty kuppiin eikä suunniteltu vaihdettavaksi. Kesto 2000km. Kompressiorenkulakin on muovia.

Joo oma canyon alle 2v ajettu ja ohjainlaakeri alkaa tuntua karhealta. Talvipyörä 70 luvun peugeot taitaa olla vielä alkuperäisellä ohjainlaakerilla.

Situm
20.08.2023, 13.47
Acros-ohjainlaakerit on kyllä täyttä skeidaa. Laakerit on prässätty kuppiin eikä suunniteltu vaihdettavaksi. Kesto 2000km. Kompressiorenkulakin on muovia.
Jotain on laadulle tapahtunut, mulla on varmasti useampi kymppitonni takana.

F. Kotlerburg
20.08.2023, 14.11
Surkeinta tuossa on että paskana on yläpuolen laakeri. Alempi on vielä ihan ok.

Salmonella
30.08.2023, 22.35
Tyhmä täällä kyselemässä. Tuli ostettua rouvalle Cervelon P2. Vuosimallia 2010. hiilikuituinen pyörä ja hiilikuituinen haarukka. Vaihtelin osia ja availin paikkoja ja huomasin että haarukkaan on laitettu ihan tavallinen alumiini haarukoihin tarkoitettu käpy. Koitin googletella sieltä täältä mutta vastausta ei oikein löytynyt. Onko tuo putkikin hiilikuituinen ja kuuluisi käyttää expanderia? Varaa on kyllä lyhentää vielä putkea ja päällisin puolin vaurioita ei ainakaan näkynyt mutta paniikki on päällä kun lueskelin star nurseista hiilikuitu haarukoissa…

Aakoo
30.08.2023, 23.42
^No siis, oliko se putki hiilikuitua vai alumiinia?

Salmonella
30.08.2023, 23.53
^No siis, oliko se putki hiilikuitua vai alumiinia?
Ei näköjään pysy järki mukana kun tarpeeks kauan pohtii. Typerään alkuperäiseen kysymykseen vastaus, onhan se. Sain vanhan kävyn asiallisesti ronkittua pois. Putkea on varaa lyhentää reippaasti joten voinko lyhentää kävyn alta ja laittaa tilalle expanderin ilman suurta huolta haarukan kestämisestä?

nure
31.08.2023, 00.35
Siis käpy pois ja stemmi va mahdolliset spacerit paikoilleen ja putki niin että about 3-4mm jää ylimmän spacerin/stemmin alle ja sitte expanderi paikalleen. Vanhan kävyn merkitys aivan epäolennaista.

duris
31.08.2023, 09.55
Ei näköjään pysy järki mukana kun tarpeeks kauan pohtii. Typerään alkuperäiseen kysymykseen vastaus, onhan se. Sain vanhan kävyn asiallisesti ronkittua pois. Putkea on varaa lyhentää reippaasti joten voinko lyhentää kävyn alta ja laittaa tilalle expanderin ilman suurta huolta haarukan kestämisestä?Tuon ikäisissä Cerveloissa monessa ollut 5cm alumiiniputki liimattuna haarukputkeen ja siinä normi käpy. Jos tuosta sahaa vaikka 3cm niin tuo insertti enää 2cm eikä siihen käpyä ehkä saa enää.

Aakoo
31.08.2023, 11.47
^Jos siinä ei ole alumiinista inserttiä ja haluaa ottaa varman päälle, niin voi laittaa tuollaisen pidemmän expanderin joka tukee haarukan putkea. https://foxcomp.fi/specialized-carbon-steerer-plug-rd-mtn

pimiz
12.06.2024, 18.50
Noniin, mikähän neuvoksi kun en saa millään Fsa:n Orbit CE plus -ohjainlaakeria kireäksi hiilikuituputkeen? Ohjeita on noudatettu mutta aina jää millin-parin välys kun keulasta heiluttelee. Uusi ohjainlaakerisarja ostoon?

Putkessa on myös expander plug.

nure
12.06.2024, 19.12
Mikä runko, oletko varma että laakeri on oikeanlainen?

pimiz
12.06.2024, 19.36
Mikä runko, oletko varma että laakeri on oikeanlainen?
Bianchin 46 mm runko. Laakeri tuli pyörän mukana, ostin käytettynä. Voihan toki olla että se on vaihdettu väärään mutta tuntuisi vähän oudolta. Mittojen mukaan laakerin pitäisi sopia.

nure
12.06.2024, 20.01
Onko haarukan putken pituus passeli, jääkö liian ylös esim. stemmiin nähden ettei kiristy? Luistaako expanderi?

pimiz
12.06.2024, 20.08
Onko haarukan putken pituus passeli, jääkö liian ylös esim. stemmiin nähden ettei kiristy? Luistaako expanderi?
Jää pari kolme milliä rakoa stemmin päälle spacerin ja putken välille. Expanderin luistamisesta en osaa sanoa, mitenköhän sen selvittäisi ja mitä sille voi tehdä? Olen kyllä kiristänyt sen mielestäni riittävän lujasti putkeen.

nure
12.06.2024, 21.31
Onkos korkeampaa spaceria jolla voisi testata? Expanderi varmasti kiristetty tarpeeksi/sopivan tiukkaan?

pimiz
12.06.2024, 21.58
Onkos korkeampaa spaceria jolla voisi testata? Expanderi varmasti kiristetty tarpeeksi/sopivan tiukkaan?
Pistin ylimääräisen spacerin, ei vaikutusta. Kokeiltu on kiristellä expanderia niin moneen kertaan että kyllä luulisi oikean tiukkuuden jo löytyneen. Taitaa jäädä jäljelle enää kokeilla kokonaan uudella ohjainlaakerisetillä :(

Todella hämmentävää, kun oikea kireys tuntuu olevan jo lähellä, mutta sitten millin nytke etu-takasuunnassa jää joka ikinen kerta.

nure
12.06.2024, 22.16
Kun kaikki mahdollisuudet otetaan huomioon, onkos haarukassa alakooli paikallaan?

pimiz
12.06.2024, 22.23
Kun kaikki mahdollisuudet otetaan huomioon, onkos haarukassa alakooli paikallaan?
Haarukassa on käsittääkseni integroitu alakooli. Tästä en kuitenkaan ole sataprosenttisen varma. Alempi ohjainlaakeri kuitenkin sujahtaa siihen nätisti ilman ylimääräisiä palikoita.

nure
13.06.2024, 00.09
Melkoinen mysteeri, paha sanoa kun ei pääse kopeloimaan. Kannattaa melkein aloittaa uudestaan ihan alusta ja tsekata ettei mikään ahdista...

paaton
13.06.2024, 00.12
Tsekkailet vaan tarkkaan mihin pintaan mikäkin vastaa. Joskus noihin tarttee laittaa shimmilevyjä ylimmän kupin alle. Mulla oli cannarin 3d tulostetussa adapterissa näin. Jonkin aikaa täytyi mietiskellä, minkä vuoksi välys ei oikeasti katoa, vaikka ohjaus alkaakin tuntumaan jo tahmealta.

Eli käytännössä sen ylälaakerin päälle tulevan kupin sisäosan tarttee vastatata ohjainlaakerin sisäkooliin, tai tietysti kiristyrenkaaseen ensin.
Tuon jälkeen kun expanderi on riittävän alhaalla, eli topcapin kiristyspultti oikeasti voi vetää sitä ylösäpäin, on laakerin vaan pakko kiristyä. Monasti niissä topcapeissa on upotus alaspäin, eli se saattaa pohjata expanderin päähän ensin, eikä tietysti kiristystä tuolloin tapahdu.

pimiz
13.06.2024, 09.22
Tsekkailet vaan tarkkaan mihin pintaan mikäkin vastaa. Joskus noihin tarttee laittaa shimmilevyjä ylimmän kupin alle. Mulla oli cannarin 3d tulostetussa adapterissa näin. Jonkin aikaa täytyi mietiskellä, minkä vuoksi välys ei oikeasti katoa, vaikka ohjaus alkaakin tuntumaan jo tahmealta.

Eli käytännössä sen ylälaakerin päälle tulevan kupin sisäosan tarttee vastatata ohjainlaakerin sisäkooliin, tai tietysti kiristyrenkaaseen ensin.
Tuon jälkeen kun expanderi on riittävän alhaalla, eli topcapin kiristyspultti oikeasti voi vetää sitä ylösäpäin, on laakerin vaan pakko kiristyä. Monasti niissä topcapeissa on upotus alaspäin, eli se saattaa pohjata expanderin päähän ensin, eikä tietysti kiristystä tuolloin tapahdu.

Kertoisitko tarkemmin tuosta shimmilevystä? Minkälainen ja mihin se tulee, ylimmän kupin ja kompressiorenkaan väliin putken ympärille?

Expanderi kyllä vetää putkea ylöspäin, sen nousuliikkeen näkee kun sitä kiristää. Tässä käy juuri niin, että ohjaus tahmenee, mutta välys jää.

paaton
13.06.2024, 10.19
Shimmit näkyy vaikka tämän linkin takana.

https://actionbmxshop.net/gb/componentes/1320-8418-rant-threadless-headset.html

Tulevat tuon keskimmäisen, eli ylimmän kupin alle. Noilla siis käytännössä estetään, ettei yläkuppi ota headtuben reunaan kiinni ennenkuin vastaa kiristysrenkaaseen kiinni.

Ylälaakereita/runkoja/kiristysrenkaita on eri paksuuksilla. Saa varsinkin uusissa fillareissa shimmattua raon runkoon sopivaksi.

pimiz
13.06.2024, 10.27
Shimmit näkyy vaikka tämän linkin takana.

https://actionbmxshop.net/gb/componentes/1320-8418-rant-threadless-headset.html

Tulevat tuon keskimmäisen, eli ylimmän kupin alle. Noilla siis käytännössä estetään, ettei yläkuppi ota headtuben reunaan kiinni ennenkuin vastaa kiristysrenkaaseen kiinni.

Ylälaakereita/runkoja/kiristysrenkaita on eri paksuuksilla. Saa varsinkin uusissa fillareissa shimmattua raon runkoon sopivaksi.

No tuollaistahan voisi vielä kokeilla. Mistähän tuollaisia kannattaisi lähteä kyselemään - osa on varmasti halpa, mutta tuskin ihan joka kaupasta löytyy...

Siis tällainen kyseessä? https://www.bike-components.de/en/FSA/Micro-Spacers-for-Integrated-Headsets-p7698/

paaton
13.06.2024, 10.46
Ei sitä turhaan kannata laittaa. Näät kyllä jos se ylimmäisen kupin reuna vastaa rungon reunaan.

Dubin keskiö shimmit käyvät myöskin ja noita löytyy varmaan kaikista pyörähuolloista.

Copilot
13.06.2024, 10.48
Uusi ylälaakeri vähän matala niin noin voi käydä. Topcapin alkaa kahnata ennen kuin laakeri alkaa kiristyä kunnolla ja ohjaus tahmaa. Noilla shimmeillä se ratkeaa. Kuvauksen perusteella juuri tuosta kyse.

nure
13.06.2024, 11.58
Kalliiksi tulee tuollainen FSA:n shimmi tilata. Kuinka paksu DUB:n shimmi olis passeli?

pimiz
14.06.2024, 11.20
Uusi ylälaakeri vähän matala niin noin voi käydä. Topcapin alkaa kahnata ennen kuin laakeri alkaa kiristyä kunnolla ja ohjaus tahmaa. Noilla shimmeillä se ratkeaa. Kuvauksen perusteella juuri tuosta kyse.

Olit aivan oikeassa. Shimmeillä saatiin laakeri kuntoon. Useasta pyörähuollosta kyselin mutta ei ollut saatavilla oikein mistään. Yhdestä liikkeestä löytyi heti ja asensivat paikalleen odottaessa. Suuret kiitokset Tampereen Signaturelle mahtavasta palvelusta!

nure
14.06.2024, 12.07
Hyvä kun sait kuntoon! Signature hieno liike!

Marsusram
14.06.2024, 13.23
Mahtaisiko jotkin vakioshimmit käydä?
https://www.suomenlaakerikeskus.fi/tuotteet.html?id=8592/116264

paaton
14.06.2024, 16.20
Dubin shimmit käy edelleen. Niitä pitäisi olla kyllä kaikissa pyörähuolloissa.

28.6/29mm ei hirveän vakio koko ole noin muuten.

Edit: ja jos dubin shimmejä ei ole, ei huolto ole kovinkaan nykyaikaisille pyörille.

pimiz
28.06.2024, 13.39
Dubin shimmit käy edelleen. Niitä pitäisi olla kyllä kaikissa pyörähuolloissa.

28.6/29mm ei hirveän vakio koko ole noin muuten.

Edit: ja jos dubin shimmejä ei ole, ei huolto ole kovinkaan nykyaikaisille pyörille.

Palatakseni tähän vielä, kysyin neljästä eri pyörähuollosta näitä dubin shimmejä (sähköpostitse linkin kera), yhdestäkään ei löytynyt. Tai sitten asia nähtiin liian vähäpätöiseksi reagoida.

biker
28.06.2024, 16.24
Palatakseni tähän vielä, kysyin neljästä eri pyörähuollosta näitä dubin shimmejä (sähköpostitse linkin kera), yhdestäkään ei löytynyt. Tai sitten asia nähtiin liian vähäpätöiseksi reagoida.

Ei yhtään yllätä yleisellä tasolla kyllä. Ymmärrän kyllä sen että vaikka löytyisi niin tuollaisia 2€ osia on melkein helpompi olla myymättä jos muutenkin on hommia. Hyvin harvoin noista epämääräisten osien kyselijöistä saa ns. kannattavia asiakkaita.

En tiedä kysyjän sijaintia mutta Töölön pyörästä olen saanut juuri tuollaisia pikkuosia ostettua.

Se vaan jos ei ole kiire niin Kiinasta saa paketin helposti 3€/ 6kpl shimmejä.

tai sitten pyyhkäisee vähä viilalla tms. kantta matalammaksi ( shimmaisin kyllä jos vähänkään arvokkaampi laakeri)

paaton
28.06.2024, 16.26
Palatakseni tähän vielä, kysyin neljästä eri pyörähuollosta näitä dubin shimmejä (sähköpostitse linkin kera), yhdestäkään ei löytynyt. Tai sitten asia nähtiin liian vähäpätöiseksi reagoida.

Joo, ei ne jaksa niitä kaivella. Noita kuitenkin jää dubin keskiön asennuksesta yli.
Hi5bikessa noita on ainakin hyllyssä. Eriasia jaksavatko etsiä, jos asentaja ei ole paikalla.

paaton
18.07.2024, 10.12
Ei kyllä tykkää yhtään näistä zerostack laakereista. Mikä vika on suoraan kuituun tulevissa versioissa, joka on kartion varassa?

Mondrakerin alalaakeri rikki, eikä puhdistus ja uudelleen rasvaus olekkaan kamalan helppoa kun laakeri on paikallaan.

Tuo alalaakeri varmasti ruostunut pesun vuoksi. Emäputkessa putkirakenne, johon jää vesi seisomaan laakerin päälle. Pyörästä on lentänyt toinen vaijeriaukon suoja pois. Tuosta pääsee vesi sisään pestessä.

Kovan sateen pesun jälkeen kannattaisi kyllä kääntää pyörä ympäri ja valuttaa mahdollinen vesi alalaakerin päältä pois.

No nyt alalaakeriksi tulee canen rosterinen kunnon tiivisteillä. Ylälaakeria ei voikkaan vaihtaa acrocsesta, koska tuossa on ohjainstoppari samassa.

Copilot
18.07.2024, 10.31
Omassa pyörässä oli Acrosin laakerit, joissa ei mitään stopparia, mutta ei ne olleet vaihdettavissa, koska prässätty tehtaalla kuppiin kiinni ja suunniteltu ei-vaihdettaviksi. Mukamas kestävämpi rakenne näin ja paskat. Kesto ihan onneton maasturissa. Kopautin kuppeineen mäkeen ja laitoin CaneCreekin hellbenderin tilalle.

paaton
18.07.2024, 11.00
Omassa pyörässä oli Acrosin laakerit, joissa ei mitään stopparia, mutta ei ne olleet vaihdettavissa, koska prässätty tehtaalla kuppiin kiinni ja suunniteltu ei-vaihdettaviksi. Mukamas kestävämpi rakenne näin ja paskat. Kesto ihan onneton maasturissa. Kopautin kuppeineen mäkeen ja laitoin CaneCreekin hellbenderin tilalle.

Jep. Yritin sitä alalaakeria naputella varovasti irti ja sinne helähti lattialle kuulineen :)

110 hellbenderi oli onneksi tarjouksessa ja tuollainen lähti pikana tulemaan.

Ylös saisi tietysti vaihdettua myös, mutta ei varmaan uskalla ilman stopparia ajaa? Löisikö tanko viistoputkeen? Täytyy testata tuo.

Muutenhan tuo stoppari on aika viisas zerostackin kuoressa. Koko kuori pyörähtää rungossa kovassa iskussa, mutta uskoisin ettei mikään mene rikki.

Copilot
18.07.2024, 11.08
Se riippuu pyörästä ja setupista. Tossa omassa ei ole stopparia ollutkaan eikä osu tanko mihinkään. Toi on XL kokoa, muistaakseni S:ssä ja M:ssä on stoppari.

paaton
18.07.2024, 11.12
Ilman stopparia saisi vielä keulan sentin matalammalle hienolla canen slam setillä...

maalinni
18.07.2024, 12.26
Omassa Trek Emondassa ylälaakeri näkyy ja ei varmasti ole kovin pitkäikäinen. Suojatulppa, minkä läpi kaapelit menee laakerin läpi ei mene pohjaan ja ei siis suojaa ollenkaan, siinä on myös pari suojaamatonta reikää joista vesi pääsee sisään. Kiva myös vaihtaa, kun joutuu kaapelit katkomaan ja mahdollisesti vaihtamaan.

paaton
18.07.2024, 12.33
Mondrakerissa/acroksessa on onneksi ylälaakeri suojattu hyvin. Uskon, että alalaakerin vaihdolla paketista tulee pitkäikäinen.

nure
18.07.2024, 16.37
^^Siis täysin integroitujen letkujen etuja.

maalinni
18.07.2024, 17.27
^^Siis täysin integroitujen letkujen etuja.

No kyllä, on se hienoa kun tekniikka kehittyy. Ei vaan oikein muunlaisia enää ole tarjolla. Arvostan kyllä gravelini huollettavuutta, kun kaikki on ulkoista. Ei kyllä vaikuta omissa keskareissa myöskään aeroon onko ne kaapelit sisällä vai ulkona.

nure
18.07.2024, 20.23
^Aivan sama juttu, tyytyväinen myös uutuuden ulkoisiin. Pääosinhan nuo sisäiset ulkonäkö (tai aerojuttuja) mitä suurinosa ei tarvi mutta onhan ne tyylikkäitä tavallaan. Siis yhä odottelen niitä langattomia jarruja...

paaton
19.07.2024, 18.43
Omassa pyörässä oli Acrosin laakerit, joissa ei mitään stopparia, mutta ei ne olleet vaihdettavissa, koska prässätty tehtaalla kuppiin kiinni ja suunniteltu ei-vaihdettaviksi. Mukamas kestävämpi rakenne näin ja paskat. Kesto ihan onneton maasturissa. Kopautin kuppeineen mäkeen ja laitoin CaneCreekin hellbenderin tilalle.

Katsos joo, tuo prässi sovite onkin acroksen keksintöä, eikä yleinen käytäntö zerostackeissa. Cane creekin laakeri on tuon kupin sisälle ihan väljä, niinkuin kuluukin olla.

Tuo zerostack mahdollistaa oikeasti hyvin tiivistyksen alalaakerille. Tuonne ei kyllä kuravesi sisään pääse alakautta. Tosi harmi, ettei vastaavia ratkaisuja ole gravelleissa. Noissahan ei ole ollut enää pitkään aikaan mitään tiivistystä alhaalla. Melko hazardia piilotettujen kaapelien kanssa.

Copilot
19.07.2024, 18.47
Joo emmä noihin ole törmännyt muissa kuin Acros-laakereissa.

paaton
19.07.2024, 19.13
Mulla on kyllä laakerfetissi. Tuo canen laakeri on tehty juuri niinkuin pitääkin. Tuon kun asentelee paikalleen, niin ei tarvitse enää naksumisesta murehtia.

Copilot
19.07.2024, 20.13
Jep, mulla on fätissä tuollainen CaneCreekin 40-sarjalainen. 8.5v vanha fillari ja laakeri on moitteeton. Jos ja kun tuo joskus särkyy niin laitan hellbender-laakerit noihin kuppeihin ja se on sitten ikuinen.

paaton
19.07.2024, 21.53
Piti ihan tutkia. Enve tekee ainakin yhtä haarukkaa, jossa ei ole integroitua crown racea. Eli tähän saa kunnollisen tiivistyksen alapuolellekkin.

https://r2-bike.com/ENVE-Fork-29-Adventure-Disc-Carbon-tapered-15-12x100-mm-Thru-Axle

Ihanan edullinen.

maalinni
19.07.2024, 22.24
Piti ihan tutkia. Enve tekee ainakin yhtä haarukkaa, jossa ei ole integroitua crown racea. Eli tähän saa kunnollisen tiivistyksen alapuolellekkin.

https://r2-bike.com/ENVE-Fork-29-Adventure-Disc-Carbon-tapered-15-12x100-mm-Thru-Axle

Ihanan edullinen.

Mihin noiden hinnat oikein perustuu? Katselin pari vuotta sitten hiilarikeulaa Rove st:hen ja kaikki maksoi vähintään 400€. Onneksi löytyi f-torilta sopiva käytettynä.

nure
19.07.2024, 23.30
Eikös tuossa suht sama keula ilman Enven logoja https://nordestcycles.com/en/product/albarda-carbon-fork ? Voin olla väärässäkin mutta usein tunnetut "merkkifirmat" kyllä rokottaa rivosti tuotteistaan.

paaton
20.07.2024, 00.03
Mihin noiden hinnat oikein perustuu? Katselin pari vuotta sitten hiilarikeulaa Rove st:hen ja kaikki maksoi vähintään 400€. Onneksi löytyi f-torilta sopiva käytettynä.

Tekisikö enve nuo haarukatkin jenkkilässä? Se selittäisi hintaa aika hyvin. Mutta joo, maksaa ne monella muullakin merkillä aika hyvin. Alibaban haarukoita saa halvemmalla.

nure
20.07.2024, 00.24
^ Missä näkee infon että Enve tulee jenkkilästä? Onko uskottavampaa myydä idässä tehtyä tuotetta kotimaisena ja rahastaa sillä?