PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sopivampaa satulaa maastopyörään?

Takakumi
14.04.2014, 20.33
Uuden maastopyörän alkuperäinen satula on liian kova ja/tai väärän muotoinen kun saa melkoisen puutumisen aikaan persauksessa. Satula on Ergon SM30 EO: http://www.ergon-bike.com/us/en/product/sm3

Onko ollut vastaavaa ongelmaa ja löytynyt sopiva hyväksi havaittu pehmeämpi jakkara?

Grugi
14.04.2014, 22.05
Jos perse puutuu niin pehmeämpi ei ole ehkä se parempi vaihtoehto vaan kovempi ja sitten se ikuinen satulan asento.
http://www.sq-lab.com/en/sqlab-products-en/sqlab-bicycle-saddles-en/mtb-en/sqlab-611-active-isartrail-sattel-en.html#.U0wjW15hm0Q

Tästä lukemista. Kannattaa käydä sivuston muutkin artikkelit läpi.
http://www.sq-lab.com/en/sqlaboratory-en/sqlab-ergonomic-bicycle-en/the-way-to-a-perfect-saddle-en/250-abstand-der-sitzknochen-sit-fit-en.html#.U0wjsF5hm0Q

Markku Liitiä
15.04.2014, 10.28
Sitä paitsi noita Ergoneita näyttää olevan kolmea eri leveyttä. Kenties oma Ergonisi on vain vääränlevyinen persluillesi (sit bone)?

Vähän vaikea suositella jotain satulaa, kun bärssit ovat kaikki erilaisia.

brilleaux
15.04.2014, 10.41
Kyllä tämä satulajuttu on niitä, mihin ei voi suosituksia antaa.
Ikävä kyllä vaan kokeiltava itse, kunnes sopiva löytyy.

Omalla kohdalla kokeilin ties mitä, kalliitakin satuloita.
Oikea löytyi sitten halvimmasta päästä; WTB:n edukkaammat mallit sopivat näemmä lähes kaikki omalle perseelle. :)
Molemmissa pyörissä WTB:t ja istua voi vaikka päivän.

Vaikka ne ei niitä kovimpia olekaan.
Esim. Selle Italia SLR XC:n käyttö oli lähellä lopettaa ajot yhdeksi kesäksi, istuinluut kipeytyivät aivan julmetun kipeiksi.

Grugi
15.04.2014, 10.52
Ei se satulan valinta ihan arpapeliä ole kun aloitaa mittamalla istuinluiden etäisyyden niin siitä saa jo hyvin suuntaa.

ellmeri
15.04.2014, 11.10
Itse olen huomannut että SDG Flite on mulle sopivin vaikka on kova ja kapea ja mulla silti iso perse.

via
15.04.2014, 13.02
ja mä ajan Brooksilla

Rautaperse
15.04.2014, 13.08
Mä puolestani maastopyörällä.

JackOja
15.04.2014, 13.19
Sellen SLR:t, XC tai TT, on mainioita.

nure
15.04.2014, 16.15
Tune Speedneedle ja halvempana vaihtoehtona Flite... Tosiaan pehmeä on pahasta!

sunny
15.04.2014, 16.27
Spessun Body Geometry-satula tai sellaisen replika (esim. Jamiksen malli) persiin alle ja kelpaa kiertää Eurooppa pariin otteeseen. Tosin voi niitä istuinluita mittaillakin, ettei ihan randomina tarvitse ähöttää sopivaa leveyttä. Edelleen vanha nyrkkisääntö pitää: kun hyvä satula löytyy, niin pyörä voi vaihtua, mutta satula ei.

nure
15.04.2014, 19.05
Toisaaltaan tuskin voi suositella yhtään mitään koska persu hyvin henk.koht. kapistus ja kuka toisen niin hyvin tuntee että sopivuuden tietää... Valitettavasti Sunny siinä mielessä oikeassa, hyvän kun löytää niin siinä pysytään.

orc biker
15.04.2014, 19.32
Toisaaltaan tuskin voi suositella yhtään mitään koska persu hyvin henk.koht. kapistus ja kuka toisen niin hyvin tuntee että sopivuuden tietää... Valitettavasti Sunny siinä mielessä oikeassa, hyvän kun löytää niin siinä pysytään.
Voi suositella, koska ihmisen anatomiassa on tietyt perusjutut suhteellisen samoilla kohdilla jokaisella. Osa satuloista on ergonomisesti täysin kelvottomia jokaiselle.

Tästä videosta saa kuvan siitä, mistä on kyse: https://www.youtube.com/watch?v=l-wdfEcedq8

CamoN
15.04.2014, 19.38
Voi suositella, koska ihmisen anatomiassa on tietyt perusjutut suhteellisen samoilla kohdilla jokaisella.

Minä lähtisin siitä että siinä missä ihmisten anatomia on yhtenevää perusasioiltaan, myös satuloiden rakenne on perusteiltaan samanlainen.

orc biker
15.04.2014, 20.17
Minä lähtisin siitä että siinä missä ihmisten anatomia on yhtenevää perusasioiltaan, myös satuloiden rakenne on perusteiltaan samanlainen.
Valitettavasti. Suurin osa niistä onkin ihan roskaa. Ne ovat lättänöitä (paino kudoksilla liikaa istuinluiden sijasta etenkin reilussa etunojassa), usein kaartuvat väärin (istuinluut kipeytyvät, koska osuvat viistosti) jne. Satuloita valmistetaan "näin on aina ennenkin tehty" -kaavalla aivot narikassa. Jotkin SQlabin kaltaiset yritykset ovat poikkeus. Ja valitettavasti jäävätkin poikkeukseksi niin pitkään, kunnes ihmiset alkavat ymmärtää riittävästi satuloista ja pääsevät eroon vanhoista ajatuksista siitä, millainen satulan täytyy olla.

Mönkiäinen
29.05.2019, 11.23
Onko kokemuksia maastopyöräilyssä näistä geelisatuloista? Esim. Selle italia man gel flow. Tällä hetkellä selle italia sl joku lättänä ja pyöräilyhousut ja perse puuduksissa vaikka miten säätää asentoa.

hcf
29.05.2019, 11.28
Persus tottuu. Puutuuhan se näin alkukesästä jos ei oo talvella pahemmin ajettu.
Itekki tos laitoin uuden fillarin niin puutuhan se persus cuben satulassa mutta muutama viikko kovaa ajoa niin ei puudu enään läheskään niin paljon

Mönkiäinen
29.05.2019, 11.35
Kyllä se puutui koko viime kesänkin. Muutamaa satulaakin tuli kokeiltua. Mutta geeliä en ole kokeillut.

maalinni
29.05.2019, 11.53
Ei se auta kun ruveta kokeilemaan ja toivoa, että omalle pyllylle löytyy hyvä nopeasti. Minulla se vaati noin 10 eri satulaa, nyt vannon Brooksin nahkapenkkien nimeen.

J4nn3R
29.05.2019, 17.52
Omalla kohdalla kokeilin ties mitä, kalliitakin satuloita.
Oikea löytyi sitten halvimmasta päästä; WTB:n edukkaammat mallit sopivat näemmä lähes kaikki omalle perseelle. :)
Molemmissa pyörissä WTB:t ja istua voi vaikka päivän.

Nää satulat on just näitä - itelle menee melkeen mikä vaan, paitsi WTB:n jakkaralla en pysty istuu mitenkään mukavasti. Fizik on oma suosikki, kaikki mallit mitä ollu käytössä toiminut hyvin.

Sambolo
29.05.2019, 22.04
Specialized henge:stä kuullu hyvää, aattelin ite sellasta 155mm kokeila.

JackOja
29.05.2019, 22.07
Henge on ihan kauhea, Phenom on hyvä.

Fragu
30.05.2019, 01.05
Henge on ihan kauhea, Phenom on hyvä.

Tämä.

LJL
30.05.2019, 01.36
Sopimattomiksi todettuja: Tune KomVor plussalla ja ilman, Ritchey Streem Carbon

Sopiviksi todettuja: Berk List, Ritchey Skyline Carbon

Eri penkkien kokeilu ja ajoasennon hienosäätely on kärsivällisyyttä ja hanuria koettelevaa hommoo.

lai
30.05.2019, 13.31
Onko kokemuksia maastopyöräilyssä näistä geelisatuloista? Esim. Selle italia man gel flow. Tällä hetkellä selle italia sl joku lättänä ja pyöräilyhousut ja perse puuduksissa vaikka miten säätää asentoa.
Sellen maantielättänät on kyllä mun mielestä ihan ok satuloita maantiellä. Mutta jos maastoon täytyy saada hyvä satula, kannattaa kokeilut aloittaa tästä halpissatulasta:https://www.merlincycles.com/charge-spoon-cromo-rail-saddle-106422.html

alteregoni
30.05.2019, 20.15

Ainakin tämä toimi mulla. Ergon (https://ergonbike.com/en/product.html?w=comfort&a=saettel#smc4-44030035) geelillä, ei mikään upottava sohva. Mulla oli aiemmin tuo man gel flowse oli ihan ok, mutta Ergonia pidän parempana. Itsekään en pysty millään kovalla satulalla istumaan.

maalinni
31.05.2019, 07.35
Sellen maantielättänät on kyllä mun mielestä ihan ok satuloita maantiellä. Mutta jos maastoon täytyy saada hyvä satula, kannattaa kokeilut aloittaa tästä halpissatulasta:https://www.merlincycles.com/charge-spoon-cromo-rail-saddle-106422.html

Selle ei sitten ole satulamerkki; selle italia, selle smp, selle san marco on kaikki eri brändejä.

YocceT
31.05.2019, 09.30
Selle on suomeksi "satulat" eli monikko, yksikkö on sella.

(Tällasella vajavaisella kaksi talvea kansalaisopistossa -kielitaidolla...)