Näytä tavallinen näkymä : Pyörän kokoaminen vanhasta raadosta
Hei kaikki!
Omistan jo kaupunki/asfaltti-ajoa varten hybridin ja nyt olisikin maastopyöräprojekti käynnissä. Omistan vanhan Scott Octane DH-pyörän jolla ei ole ajettu miesmuistiin ja siitä olisikin tarkoitus mahdollisimman pienellä koota uusi maastopyörä. Vanha pyörä on eri paikkakunnalla mutta yritän saada laitettua kuvia siitä heti kun mahdollista. Pyörä olisi siis enemmän maastoon ja sinne siirtymiseen (satunnaisesti muuta) mutta mahdollisesti myös talvella ajettavaksi nastarenkailla.
Rungoksi olin ajatellut jotakin näistä:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/ridley-blast-1020a-frame-2012/rp-prod90564
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/ridley-blast-7da-frame-2012/rp-prod105417
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/nukeproof-snap-4x-frame-2013/rp-prod87989
Nämä siis lähinnä tarjoushintojen perusteella. Mietin myös 29", mutta päädyin 26" koska minulla on vanteet jo DH-pyörästä ja haluaisin yrittää pärjätä mahdollisimman vähillä ostoksilla. Onko syytä miettiä muita kuin 26" malleja?
Keulaksi, samasta syystä (tarjoushinnat), olin ajatellut seuraavaa:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/fox-suspension-32-float-rl-evo-open-bath-tapered-2012/rp-prod94033
Tuo siis mustana 125mm. Lisäksi pitäisi miettiä ostaako sinkula-eturattaan vai kaksi ratasta eteen (Vanhassa takapakka on muistaakseni 8-rattainen). Myös stemmi on ehkä hieman järeämmänpuoleinen tuossa vanhassa pyörässä. Myös renkaat pitää ostaa (DH-renkaat hieman liian järeät).
DH-pyörästä olisi siirrettävissä siis XTR-takavaihtaja, Gustav M-levyjarrut, edestä 321- ja takaa 521-vanteet, tanko yms...
Olisiko kenelläkään mitään kokemusta tälläisestä projektista? Osaisiko joku noheva kertoa tällaisen projektin kompastuskivistä/mitä on hyvä huomioida? Kuten mainitsin vanhalla pyörällä ei ole ajettu moneen vuoteen, riittääkö vanhasta pyörästä hyödynnettävien osien pesu/öljyäminen vai menevätkö näin pitkän ajan seisottamisen jälkeen käyttökelvottomiksi (koskee lähinnä takavaihtajaa)?
Kiitos paljon kaikille jotka osaavat auttaa, kaikki vinkit ovat tervetulleita. Myös ehdotuksia rungon ja haarukan suhteen otetaan vastaan, perustelut ovat oikein hyödyllisiä.
Kysykää toki, yritän vastata parhaani mukaan.
supertele
14.04.2014, 16.39
Huomaa nyt ainakin se, että tapered keula ei käy 1 1/8 emäputken kanssa.
sakuvaan
14.04.2014, 16.41
Etunapa saattaa mennä uusiksi koska Foxi on 15mm akselillä ja se sun kiekko on varmaankin 20mm akselilla, ellei sitä etunapaa voi muuttaa 15mm akseliin.
Riippuen millä akselilla kiekko on kiinni edessä kannattaa siis miettiä keulan vaihtoa oikealla akselilla olevaksi tai navan vaihtoa etukiekkoon/uusi etukiekko.
Ja tarkista emäputkien yhteensopivuus runkojen kesken.
Lisäyksenä vielä että vanhassa pyörässä Marzocchi Shiver 1900mm-etuhaarukka
edit. korjaan 190mm.
Etunapa saattaa mennä uusiksi koska Foxi on 15mm akselillä ja se sun kiekko on varmaankin 20mm akselilla, ellei sitä etunapaa voi muuttaa 15mm akseliin.
Riippuen millä akselilla kiekko on kiinni edessä kannattaa siis miettiä keulan vaihtoa oikealla akselilla olevaksi tai navan vaihtoa etukiekkoon/uusi etukiekko.
Ja tarkista emäputkien yhteensopivuus runkojen kesken.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/rockshox-argyle-rc-coil-forks-cosmetic-damage/rp-prod120474
Tällainen siis ennemmin?
sakuvaan
14.04.2014, 18.32
Tuo 190mm shiver on näemmä 20mm akselilla, tarkista tämä tietty tönärillä ettei tule hutiostosta :)
Juu, esmes tollanen argyle, kandee muistaa että Argylet on sitten todella tuhtia tavaraa (2.5kg 100mm joustoa) XC keulat on alle kahta kiloa tuossa luokassa.
Saattaa olla kaikkien muidenkin osien yhteensopivuusongelmia... Laakerit, satulatolppa yms...
Saattaa olla kaikkien muidenkin osien yhteensopivuusongelmia... Laakerit, satulatolppa yms...
Ehkäpä nuo laakerit kannattaisi muutenkin vaihtaa, vanha pyörä kun on... Satulan joudun ainakin vaihtamaan, mutta tuo satulantolppa pitääkin tarkastaa.
Mutta periaatteessa ei pitäisi siis olla mitään suurempia ongelmia, mikäli löytää hyvän rungon ja haarukan (haarukan akseli 20mm)?
Osaatteko sanoa mitä eroa käytännössä on rungoilla jossa tuo kulma jalkojen välissä olevan tolpan ja takarautojen välillä on suuri ja sellaisilla missä se on pienempi. Sen tiedän että esim dirtti-rungoissa on tuo kulma lähes suora, mutta MTB-rungoissa..
Eli tarkoitan siis esim tälläista kulmaeroa:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/nukeproof-snap-4x-frame-2013/rp-prod87989
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/ridley-blast-7da-frame-2012/rp-prod105417
Aika mielenkiintoinen lähestymistapa, kun yleensä vanhaan runkoon uusitaan osat. Tässä siis tehdään toisinpäin.
Tuon Ridleyn ympärille saisi rakennettua hyvän trailpyörän.
Snapin kuvaus toivattavasti avaa kysymyksen: http://www.nukeproof.com/products/frames/snap
http://ep1.pinkbike.org/p4pb7920070/p4pb7920070.jpg
http://www.ridleystore.it/public/images/EFE_BLAST.jpg
Kun pidetään tehtävänanto mielessä "Pyörä olisi siis enemmän maastoon ja sinne siirtymiseen (satunnaisesti muuta) mutta mahdollisesti myös talvella ajettavaksi nastarenkailla.", niin näistä optioista Blast. Mutta mitenkäs käytettyjen markkinat?
Tässä nyt hetken miettiskellyt näitä runkovaihtoehtoja ja tullut siihen päätökseen että tuo Ridley Blast 7DA (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/ridley-blast-7da-frame-2012/rp-prod105417) on niin edullinen että tuohon kannattaa tarttua. Menee illalla ostoon mikäli ei tule parempia ehdotuksia. Olen 193 cm, 90-95 kg (riippuen saliharrastuksesta), luuletteko että tuo 21" riittää, tuo 23" taitaa olla aika isomman puoleinen?
Ajatuksena olisi maalauttaa runko mattamustaksi tai mattaharmaaksi. Suhteilla saisi tuon soodapuhallettua ja mahdollisesti jopa autoliikkeessä ammattilaisilla maalattua.
Muita osia täytyy sitten mietiskellä rauhassa. Ilmeisesti tuo 20mm akseli tuossa etukiekossa on sen verran jykevää sorttia, että siihen ei mitään järkevää ja kevyttä maastopyörän haarukkaa pysty ostamaan, joten täytyy harkita tuon navan vaihtoa. Mikäli muistan oikein pyörässä on tällä hetkellä Deemax-hubi, olisiko sillä jotakin jälleenmyyntiarvoa?
Onko siis järkevämpi vaihtoehto ostaa 15mm akselilla oleva haarukka ja siihen sopiva napa? Mitä eroa käytännössä on 9mm ja 15mm akseleilla haarukassa?
sakuvaan
15.04.2014, 11.45
Tässä nyt hetken miettiskellyt näitä runkovaihtoehtoja ja tullut siihen päätökseen että tuo Ridley Blast 7DA (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/ridley-blast-7da-frame-2012/rp-prod105417) on niin edullinen että tuohon kannattaa tarttua. Menee illalla ostoon mikäli ei tule parempia ehdotuksia. Olen 193 cm, 90-95 kg (riippuen saliharrastuksesta), luuletteko että tuo 21" riittää, tuo 23" taitaa olla aika isomman puoleinen?
Ajatuksena olisi maalauttaa runko mattamustaksi tai mattaharmaaksi. Suhteilla saisi tuon soodapuhallettua ja mahdollisesti jopa autoliikkeessä ammattilaisilla maalattua.
Muita osia täytyy sitten mietiskellä rauhassa. Ilmeisesti tuo 20mm akseli tuossa etukiekossa on sen verran jykevää sorttia, että siihen ei mitään järkevää ja kevyttä maastopyörän haarukkaa pysty ostamaan, joten täytyy harkita tuon navan vaihtoa. Mikäli muistan oikein pyörässä on tällä hetkellä Deemax-hubi, olisiko sillä jotakin jälleenmyyntiarvoa?
Onko siis järkevämpi vaihtoehto ostaa 15mm akselilla oleva haarukka ja siihen sopiva napa? Mitä eroa käytännössä on 9mm ja 15mm akseleilla haarukassa?
9mm alkaa olla menneen talven lumia, hiljalleen kaikki alkaa siirtyä 15mm standardille.
Onko kenelläkään kokemuksia Nashbarin rungoista? Näyttäisi olevan todella halpoja perus runkoja.
https://www.nashbar.com/bikes/Product_10053_10052_560190_-1___202337
6061 Aluminum ja 1 1/8" Headset.
Sen verran mitä lukenut netistä niin eipä näyttäisi saaneen juuri mitään huonoja kommentteja. Ammutteko alas heti kättelyssä?
Bulkkitavaraa suoraan lähteiltä, ei tuon hintaluokan rungolta kummia voi edes vaatia...
Mitä mieltä olisitte tällaisesta kombosta:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/ridley-blast-7da-frame-2012/rp-prod105417
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/rockshox-argyle-rct-solo-air-forks-20mm-2014/rp-prod109666
tuo 140mm Argyle olisi 20mm akselilla ja painokin olisi kohtuullinen 2016g. Rungon ja keulan yhteenlaskettu paino olisi 3796g. Miltä tämä kuulostaa?
supertele
15.04.2014, 17.56
raatoprojektiin tuo keula on minusta aika arvokas. Noihin kun lisäät voimansiirto-osaa, stemmin, renkaat ja muuta yllättävää kustannusta niin tämä (http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOO45650BDEO/on-one-45650b-shimano-deore-mountain-bike)alkaa näyttää fiksulta vaihtoehdolta
raatoprojektiin tuo keula on minusta aika arvokas. Noihin kun lisäät voimansiirto-osaa, stemmin, renkaat ja muuta yllättävää kustannusta niin tämä (http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOO45650BDEO/on-one-45650b-shimano-deore-mountain-bike)alkaa näyttää fiksulta vaihtoehdolta
Kyllä, kieltämättä olen alkanut epäröimään hieman. Vaikka tähän raatoprojektiin saisikin XTR-tason osaa, niin samaan hintaan saisi uudenkin trailikoneen Deore-osilla. Olipa hieno pyörä! Tuo 27,5" renkaat ja 140mm keula vaikutti todella houkuttelevalta. Onko sinulla kokemusta tuosta pyörästä?
Näpertäjä
15.04.2014, 21.50
juu elä hylyssä mitään vanhaa jyrää enää kierrätä riesoiksesi tai varsinkaan osta argylen tasosta myrkkyä ajoinnostukselle, uus pyörä alle ja kilsoja, vanhat romut palasina myyntiin
Harryupp
16.04.2014, 15.35
juu elä hylyssä mitään vanhaa jyrää enää kierrätä riesoiksesi tai varsinkaan osta argylen tasosta myrkkyä ajoinnostukselle, uus pyörä alle ja kilsoja, vanhat romut palasina myyntiin
Niin ajattelin minäkin. Ainoa tapa saada tollainen rungonvaihto kannattavaksi on jos löytyy oikean kokoinen "luovuttajapyörä" tai että jossain on joku joka on vaihtanut pienempään / isompaan runkoon joka on myymässä sopivaan hintaan. Kun noita osia siirtelee rungosta toiseen tuppaa aina tulemaan lisäkustannuksia siksi että jotkut osat eivät sovi uuteen runkoon, tai siksi että vanhat osat ovat enemmän kuluneet kuin odotettua. Sitten lopputulos ei ehkä olekkaan sen unelmapyörä vaan sellainen pyörä johon pitää vaihtaa vetopuoli ja renkaat heti ensi kaudeksi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.