Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pari kysymystä ylikierroksia ottavasta pumpusta ja väsyvistä käsistä.



hkoskenv
08.04.2014, 11.18
Minä aloin vaimon kanssa harrastaa maantiepyöräilyä ja törmäsimme kumpikin ongelmaan. Minä olen ajanut lähinnä maastossa noin 10 vuotta sitten, mutta viimeisen 8 vuoden aikana ajanut yhteensä ehkä 500 km, ja vaimo ei ole harrastanut tavoitteellista liikuntaa koskaan.

Vaimolla on (ultraäänikuvassa) pienikokoinen sydän (muuten normaali), joka ei piittaa siitä paljonko nelikymppisen naisen sydämen pitäisi lääketieteen tietojen mukaan ottaa kierroksia. Se iän mukaan laskettu nimellismaksimi on jotain selvästi alle 180, mutta hän saa ylämäessä 185 ilman että ottaa edes kaikkea irti. Ei ole testannut vielä tosissaan mikä on raja. Ongelma on se, että pysyäkseen PK-sykealueella pitäisi vaihtaa pakka eteen ja keskiön rattaat taakse. Pitäisikö hänen testata paljonko sykettä irtoaa vaikka ylämäkeen juoksemalla ja sitten laskea ne tavoitealueet sen mukaan, vai ajaa vain superhiljaa 120-140:lla, kunnes kunto kasvaa?

Minulla on kai ongelmia ajoasennon kanssa, kun kädet rasittuvat ranteesta. Ensimmäiset puoli tuntia ovat pahimmat, mutta sitten kädet tottuvat ja pari tuntia menee kohtuullisesti. Puutumisen tunnetta tai ajon jälkeistä kipeyttä ei ole. Mitä alan säätää ja mihin suuntaan, vai onko se vain tottumuksen puutetta? Kilometrejä pyörän päällä on noin 200 ja tunteja kymmenkunta. Käytän noin 10 vuotta vanhoja maastohanskoja. Maastopyörän suoralla tangolla käsiongelmaa ei ole.

hannupulkkinen
08.04.2014, 11.54
Ihmisten sykkeet ovat kovin yksiöllisiä ja viiden sykkeen poikkeama laskennallisesta arvosta on ihan normaalia. Samoin on aerobisen ja anaerobisen kynnyksen kanssa. Ne saa oikeasti selville vain käymällä testauttamassa ne. Vanha ohje siitä, että aerobisella alueella ollaan kun ei vielä huohoteta ja pystytään puhumaan on aloittelijalle riittävä, jos testeihin ei halua mennä. Maksimisykkeen voi selvittää tietenkin ajamalla ylämäkeen kolme kolmen minuutin vetoa minuutin palauttelulla ja katsoa minne syke nousee ja laskea sitten siitä maksimisykkeestä eri prosenttialueet. Kadenssia pitäisi ylämäessäkin kyllä pystyä pitämään siellä 70-80 korvila ja jos ei niin sitten pienempiä välityksiä pyörään.

Suoralla tangolla ja käyrällä tangolla käsi on erilaisessa asennossa. Jos ranteet puutuvat mielestäni kyse voi olla kolmesta asiasta: 1. Kämmenhermo on puristuksissa eli ajohanska ei eristä riittävästi painetta. 2. Tanko on liian kaukana, lähellä tai matalalla ja painoa tulee enemmän käsille kuin maastopyörällä. Ovatko mtb-pyörän ja maastopyörän asetukset saamat? 3. Tottumattomuudesta kuten totesit.

Kipeytyvätkö ranteet sekä kahvoilta ajettaessa että alaotteella? Entä keskiotteella?

hkoskenv
09.04.2014, 09.17
Ihmisten sykkeet ovat kovin yksiöllisiä ja viiden sykkeen poikkeama laskennallisesta arvosta on ihan normaalia. Samoin on aerobisen ja anaerobisen kynnyksen kanssa. Ne saa oikeasti selville vain käymällä testauttamassa ne. Vanha ohje siitä, että aerobisella alueella ollaan kun ei vielä huohoteta ja pystytään puhumaan on aloittelijalle riittävä, jos testeihin ei halua mennä. Maksimisykkeen voi selvittää tietenkin ajamalla ylämäkeen kolme kolmen minuutin vetoa minuutin palauttelulla ja katsoa minne syke nousee ja laskea sitten siitä maksimisykkeestä eri prosenttialueet. Kadenssia pitäisi ylämäessäkin kyllä pystyä pitämään siellä 70-80 korvila ja jos ei niin sitten pienempiä välityksiä pyörään.

Täytyy harkita tuollaista testejä, virallista ja itse tehtyä. Mikä on hyvä paikka tehdä tuollainen testi ja mitä se maksaa? Asumme Loviisassa.


Jos ranteet puutuvat mielestäni kyse voi olla kolmesta asiasta: 1. Kämmenhermo on puristuksissa eli ajohanska ei eristä riittävästi painetta. 2. Tanko on liian kaukana, lähellä tai matalalla ja painoa tulee enemmän käsille kuin maastopyörällä. Ovatko mtb-pyörän ja maastopyörän asetukset saamat? 3. Tottumattomuudesta kuten totesit.

Kipeytyvätkö ranteet sekä kahvoilta ajettaessa että alaotteella? Entä keskiotteella?

Ranteet kipeytyvät kai keskiotteella, eli sillä kun pidetään kiinni tangon ylemmistä pituussuuntaisista osista. Käytän muita asentoja niin vähän, etten tiedä niiden pitkäaikaisvaikutuksia, mutta ainakin ala-asento onnistuu kilometrin parin peltoaukean verran ilman suurempia ongelmia.

Satulan asento suhteessa polkimiin on molemmissa fillareissa suunnilleen sama, mutta ohjaustanko on missä on. Maantiefillarin ajoasento säädettiin myyjän toimesta, kun ostin sen, ja olen vain nostanut satulaa puolella sentillä. Täytyy kai sitten vain kokeilla pieniä säätöjä eri suuntiin, jos monet viat voivat aiheuttaa samoja tuntemuksia.

hannupulkkinen
09.04.2014, 12.53
Vierumäki (http://www.vierumaki.fi/vierumaen-palvelut/liikunta-ja-terveysklinikka/kuntokartoitukset/) on teiltä sadan kilsan päässä ja siellä ergoresti näyttää maksavan 70 euroa per henki. Ainakin luotettavan testin luulisi siellä saavan.

Aika ihmeelliseltä kuulostaa se, että ajat suurimman osan tangon suoralla osaalla kun siitä yleensä pidetään kiinni vain ihan satunnaisesti. Kuntoilija ajaa suurimman osan kahvoilta. Onkohan ohjaamon pituus sinulla oikein?

Markku Liitiä
09.04.2014, 13.24
Ranteet kipeytyvät kai keskiotteella, eli sillä kun pidetään kiinni tangon ylemmistä pituussuuntaisista osista.


Aika ihmeelliseltä kuulostaa se, että ajat suurimman osan tangon suoralla osaalla kun siitä yleensä pidetään kiinni vain ihan satunnaisesti. Kuntoilija ajaa suurimman osan kahvoilta.

Ettei hkoskenv kaikesta huolimatta aja kahvoilta, vaikka nimittää sitä keskiotteeksi? Pituussuuntainen viittaisi tähän.

hkoskenv: Kahvoilta ajaminen tarkoittaa sitä, että pitää kiinni jarrukahvojen ja ohjaustangon väliin jäävästä tasaisesta osasta, jonka sisällä on vaihteensiirtomekanismi.

JackOja
09.04.2014, 13.24
Vierumäki (http://www.vierumaki.fi/vierumaen-palvelut/liikunta-ja-terveysklinikka/kuntokartoitukset/) on teiltä sadan kilsan päässä...

Pajulahti (http://www.pajulahti.com/valmennus/Testiasema) ~80km

hannupulkkinen
09.04.2014, 13.36
Pajulahti (http://www.pajulahti.com/valmennus/Testiasema) ~80km
Jostain syystä tuota linkistä ei pääse suoraan testisivuille. Kuntoilijalle riittävä on epäsuora kestävyystesti ja se näyttäisi olevan Pajulahdessa Vierumäkeä halvempi.
Jos oikein tarkka haluaa olla niin sitten tuo suora testi, joka maksaa 90 euroa.

hannupulkkinen
09.04.2014, 13.46
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQPjqMUXPLHaTjVNBmBAnabHNvPt__CQ Pv8vxbd0QWgZsWLEcAB1w

Kahvaote.

erkkk
09.04.2014, 15.12
Yhdellä tutulla maksimisyke on on päälle 250 (muistaakseni n.270), aikoinaan kynnystesteissäkin testaajalla meni pasmat sekaisin kun alkoi tulla normaalista poikkeavia lukemia tauluun. Tunnen myös pari lähelle viisikymppistä joille on ihan normaalia vedellä yli 200 sykkeellä kovassa rasituksessa. Ei tuossa nyt mitään ihmeellistä ole, toisilla on isompi pumppu ja joillain taas koneessa kierroksia. Ikävämpäähän tuo olisi jos pienellä pumpulla ei niitä kierroksia löytyisi.

hkoskenv
30.04.2014, 11.00
Tarkoitin näköjään kahvoilta ajamista, en vain tunne terminologiaa. Mikä se keskiote sitten on?

Ongelma alkaa näköjään korjautua ilman erityisiä säätötoimia kilometrien karttuessa. Ilmeisesti se on sitten vain tottumattomuutta.

Nalho
30.04.2014, 11.20
Jostain syystä tuota linkistä ei pääse suoraan testisivuille. Kuntoilijalle riittävä on epäsuora kestävyystesti ja se näyttäisi olevan Pajulahdessa Vierumäkeä halvempi.
Jos oikein tarkka haluaa olla niin sitten tuo suora testi, joka maksaa 90 euroa.

Eikös se tuon hinnaston mukaan mene kuitenkin niin, että suora testi maksaa 120€

wagner71
30.04.2014, 18.19
Eräs pitkän linjan kuntotestaaja kertoi luennolla että esim 40-vuotiailla maksimisykkeet ovat vaihdelleet 143-218 kuntotestissä. Yhtä suurta oli maksimisykkeen vaihtelu muissakin ikäryhmissä mutta niitä en nyt muista. Eli kannattaa oma maksimisyke selvittää ennenkuin huolestuu korkeista (tai matalista) sykkeistään. Ja kuntotestiin menoa kyllä suosittelen minäkin.

supertele
30.04.2014, 18.26
Jos tarkoituksena on pitää hauskaa fillarin päällä eivätkä tavoitteet ole suorituskyvyn parantamisessa, niin omasta mielestä testien teettäminen on turhaa. Toki monelle testit ovat mielenkiintoisia ja hyvä kehityksen mittari ja motivaattori, vaikka suurempia tavoitteita ei olisikaan. Jos taas ajatuksena on vaan ajella pk-lenkkejä omaksi iloksi, niin hengitysrytmistä on aika helppo päätellä milloin ollaan pk-alueella. Kynnyksen alapuolella hengitys ei juuri kiihdy, mutta kynnyksellä alkaa selvästi syventyä.