PDA

Näytä tavallinen näkymä : Rengas ei mene vanteelle

jakeboi
07.04.2014, 19.18
Ostin Continentalin Supersport Plus -renkaan 28-622 kokoisena vanhan 35-622 tilalle, mutten saa uutta menemään millään vanteelle (jää noin 15cm matkalta menemättä). Rengasraudan kanssa olen naama punaisena yrittänyt vääntää vaan ei mene millään. Olen käyttänyt renkaita päällekkäin ja Continentalin rengas on kyllä aavistuksen pienempi kuin vanha, mutta en näkisi sitäkään ongelmana, koska vanha menee heittämällä vanteelle. Oiskohan tuohon jotain kikkaa millä sen saisi vanteelle? Olen fairyakin kokeillut laittaa vanteelle, että luiskahtaisi helpommin paikalleen.

Grugi
07.04.2014, 19.21
Useampi rengasrauta (muovi) käyttöön niin kyllä se sinne taipuu.

jakeboi
07.04.2014, 19.29
Semmoinenki ongelma tuossa näyttäisi vielä olevan, että sitä mukaan kun toiselta puolelta saa menemään vanteelle niin toiselta puolen karkaa vanteelta, vaikka olen vetäny teippiä reippaasti ympäri.

30 hampainen
07.04.2014, 19.29
Kannattaa venyttää sitä rengasta, niin ne tekee ammattilaisetkin.

jakeboi
07.04.2014, 19.36

Kuinkas tämä tapahtuu?

kuovipolku
07.04.2014, 19.55
Nippuside, etenkin semmoinen avattava, on hyvä vaihtoehto kolmanneksi kädeksi estämään jo vanteelle saatua kohtaa karkaamasta, mutta hihnan-, narun- ta kengännauhanpätkäkin on parempi kuin teippi tms.

Kaiken A ja O on että viitsii ja jaksaa painaa renkaan reunat vanteen keskiuraan koko matkalta ja vaikeassa tapauksessa uudestaan ja uudestaan kun saa pienen pätkän rengasta nousemaan vanteelle.

Vastapäistä puolta voi myös painaa lattiaa, kenkiään tai vatsaansa vasten. Rengasta ei lopussa kannata niinkään yrittää nostaa tai vääntää kuin ujuttaa paikalleen.

Tässä videossa on miellyttävän stressitön meininki: http://www.youtube.com/watch?v=-XUFVrl0UT4

30 hampainen
07.04.2014, 20.11
Kuinkas tämä tapahtuu?

Laitat renkaan jalan alle ja vedät käsillä ylöspäin.

nure
07.04.2014, 20.14
Kaikki renkaat saanut päälle, helpolla tai mutta kuitenkin, vanhat kisatuubitkin. Reippaasti vaan niin kyllä se menee.

Halloo halloo
08.04.2014, 00.04
Kaiken A ja O on että viitsii ja jaksaa painaa renkaan reunat vanteen keskiuraan koko matkalta ja vaikeassa tapauksessa uudestaan ja uudestaan kun saa pienen pätkän rengasta nousemaan vanteelle.

Vahvaa komppausta.

mekatsu
28.04.2014, 23.19
Apua! Ei nouse rengas keskiurasta vanteen reunalle ! Renkaana bontrager expert ja vanteena bontrager mustang sisärenkaalla.
Olen kokeillu käyttää 4 Bar painetta, fairy vedellä kumen- ja vanteen reunat, aina jää 20 cm matkalta syvemmälle.
Onko jollaki kokemusta.

Il ciclista di Roine
28.04.2014, 23.42
Hassu juttu, minulla oli kovasti ongelmia juuri kyseessä olevan Superplus-ulkorenkaan (28 mm) laitossa cyclon alkuperäisen Kendan (32 mm) tilalle, butyylit paukkuivat ilmavaivaisiksi epätekeleiksi. Hävettää kai kertoa, kuinka takakiekossa on nyt 23 mm ulkorenkaalle tarkoitettu sisäkumi. Täytynee kai ottaa vielä auki ja ahdistua vaihtotyön tukaluudesta.

Huom! Superplussassa on merkitty myös pyörimissuunta ! Totta kai sitä huomaamatta sekin on nyt vastakarvaan pyörivä!

Sen sijaan 23 mm 4000S:n kanssa puuhastelu kiituriin oli helpompi keissi.

mutanaama
28.04.2014, 23.47
Ymmärsikö oikein, että sulla on tubeless combo, jota yrität punkea sisurilla paikalleen?

kuovipolku
29.04.2014, 08.42
Hassu juttu, minulla oli kovasti ongelmia juuri kyseessä olevan Superplus-ulkorenkaan (28 mm) laitossa cyclon alkuperäisen Kendan (32 mm) tilalle, butyylit paukkuivat ilmavaivaisiksi epätekeleiksi. Hävettää kai kertoa, kuinka takakiekossa on nyt 23 mm ulkorenkaalle tarkoitettu sisäkumi. Täytynee kai ottaa vielä auki ja ahdistua vaihtotyön tukaluudesta.

FWIW yhtä kokoa pienemmän sisurin käyttöä ei tarvitse hävetä, se on normaalia tai jopa ihan "pro" toimintaa hankalien rengas/vanne-kombinaatioiden yhteydessä. (Voi olla että venyneempi sisuri on aavistuksen herkemmin puhkeava, mutta ero on varmasti merkityksetön silloin kun ulkorengas on extrasuojattu.)

Tuo rengashan on ymmärtääkseni Contin vastaus Schwalben Durano Plussalle eli siinä on "PlusBreaker" eli vastaava suhteellisen paksu "suojanauha" kuin jälkimmäisen "SmartGuard", joka tekee renkaasta paitsi painavan myös etenkin aluksi pirunmoisen jäykän ja vanteelle asettumista viimeiseen saakka vastustavan.

On siis ymmärrettävä (ja hyväksyttävä) että sen kanssa joutuu painimaan eri tavalla kuin omien lempirenkaidensa. Mutta ahdistumisen sijaan kannattaa esim. katsella ylläoleva video niin monta kertaa että ahdistus hellittää ja ruveta sitten työhön uusin opein!

PS Yllämainittu ohje renkaan venyttämisestä on joko vitsi tai väärinkäsitys joka perustuu ammattilaisten toimintaan tuubirenkaiden kanssa. Niissähän ei ole avorenkaiden reunalankaa, joka ei käytännössä veny, olipa se sitten teräslankaa tai (kuten taittuvissa renkaissa) Kevlaria/aramidikuitua.

PPS Kyllähän etenkin extrasuojatut renkaat tulevat ajan ja kilometrien myötä helpommiksi asentaa, mutta IMHO se johtuu yksinomaan sen helkutin suojanauhan vastustuksen vähenemisestä.

mpesu
29.04.2014, 09.44
Tässä videossa on miellyttävän stressitön meininki: http://www.youtube.com/watch?v=-XUFVrl0UT4

Loistovideo! "No smoke, no mirrors, no levers"

arctic biker
29.04.2014, 17.35
Lohduttakoon säikeen aloittajaa kun harrastusaikojen alussa koitin maasturin vanteille asentaa Misukan Wild Gripper City-renkaita. Semmoinen oikein kapea ja kulutuspintaa että kesti rikotun kaljapullon päältä surutta ajaa. Aika monta reikää sain sisureihin, arvaan että nykyvärkkäilykokemuksellakin olisivat mallia varsin fittumaiset.
Irtohihnat, avattavat nippusiteet ovat hyviä vinkkejä. Lisätään asentajalle asialliset työhanskat.

Edittinä lainaus
PS Yllämainittu ohje renkaan venyttämisestä on joko vitsi tai väärinkäsitys joka perustuu ammattilaisten toimintaan tuubirenkaiden kanssa. Niissähän ei ole avorenkaiden reunalankaa, joka ei käytännössä veny, olipa se sitten teräslankaa tai (kuten taittuvissa renkaissa) Kevlaria/aramidikuitua. ©Kuovipolku
Samanmielinen.

stumpe
18.05.2015, 22.08
Olen useita renkaita asennellut ja naureskellut miten joku ei saa rengasta vanteelle. En naura enää.

2,4 exo ardent 29 ja flow ex vanne. Kaksi katkennutta muovista rengasrautaa, 10 nippusidettä, yksi puhjennut sisuri ja saippuavesi. Ei mene. Vähän jo hävettää..

mitä seuraavaksi?

cigant
18.05.2015, 23.35
Flow ex,pari sisuri,rengasrautaa jne->paikalliseen fillari liikkeeseen.

orc biker
19.05.2015, 00.14
mitä seuraavaksi?
Ylimääräinen käsipari avuksi.

timppa_234
19.05.2015, 03.32
Olen useita renkaita asennellut ja naureskellut miten joku ei saa rengasta vanteelle. En naura enää.

mitä seuraavaksi?

Rengasraudat vaikka Biltemasta -> pyöristä Bilteman vehkeen reunat tarkasti viilalla -> asennus ilman sisuria esivenytykseen, varo ettet riko vannetta -> poisotto ja asennus sisurin kanssa muoveilla (tai niillä raudoilla).

jarit
19.05.2015, 12.25

2,4 exo ardent 29 ja flow ex vanne. Kaksi katkennutta muovista rengasrautaa, 10 nippusidettä, yksi puhjennut sisuri ja saippuavesi. Ei mene. Vähän jo hävettää..

mitä seuraavaksi?

Saippuavetenä sellainen "puolet vettä, puolet Fairyä" -kombo toimii yleensä, saa olla ihan reilusti paksua kiisselliä. Se liuos levitellään ihan siihen renkaan reunan sisä-ja ulkopuolelle. Yleensä tuli vedettyä saippuaa liian vähän ja väärälle puolelle rengasta, ennen kuin tajusi mistä kohden rengas ottaa kiinni vanteeseen :)

Hääppönen
19.05.2015, 14.18
Suosittelu: rengas vanteelle ilman sisuria. Kolme "rengasrautaa" pinnaan lukittuna tasaisin välein, joilla väännät renkaan vanteen ulkopuolelle ja venytät renkaan. Uusi yritys venytysyön jälkeen.

stumpe
19.05.2015, 16.57
Kiitoksia paljon, hyviä neuvoja jokaisella. :) hienosti saa apua foorumilla. Teen tuhdimman fairysatsin ja haen paremmat rengasraudat.. Mitenköhän reunalanka venyy, ei ole wired eli vissii kevlaria?

adelaine
19.05.2015, 17.32

mitä seuraavaksi?
Stanin vanteissa on kyllä olemattoman pieni se vanteen keskisyvennys, koska tubeless. Vaikka sinne keskiuraan sen renkaan työntää, ei saa kuin muutaman millin lisätilaa ja silloinkin kumi pyrkii koko ajan kiipeämään hyllylle, kun alkaa toisesta päästä venyttämään. Itsekin käytin kerran Cresteihin 4-5 päivää, jotta sain kumit vanteelle. Kaikki muut on menny, että "lupsvaan".

stumpe
19.05.2015, 20.33
Mitäs sitten, kun sisuri puhkeaa metsässä ja uus sisuri pitäis vaihtaa tilalle? Ei oo saippuavettä yms. Tähän asti oon renkaita vaihdellu tämän tästä jopa muutamassa minuutissa, kelien ja mielihalujen mukaan. :D

jarit
19.05.2015, 20.50
Ajettu rengas löystyy sivuistaan käytön myötä ja lähtee / menee takaisin paljon helpommin.

IncBuff
20.05.2015, 07.04
Mä en oikein ymmärrä, miksi ostaa Stanin tubeless vanteet, jos haluaa sisurien kanssa edelleen pelleillä, kun sillä hakee vain itselleen hankaluuksia asennuksen kanssa. Helpompi noille on kumit litkuttaa kuin tapella sisuria sinne väliin.

ealex
20.05.2015, 10.20
Useampi rengasrauta (muovi) käyttöön niin kyllä se sinne taipuu.

Huhuh, mitä neuvoja… :rolleyes:

Väitän, että menee Flow Ex vanteelle mikä tahansa rengas ilman rengasrautoja tai saippuaa. Korkeintaan apukäsistä on hyötyä. Se renkaan reuna, mitä ollaan vanteelle laittamassa, on ohjattava koko matkaltaan vanteen uraan.

Stanin vanteissa on kyllä olemattoman pieni se vanteen keskisyvennys, koska tubeless.
Ei ole Flow Ex vanteessa. Sen sijan se reuna, minkä yli rengas on saatava, on olemattoman pieni. Siksi oikealla tekniikalla renkaan laittaminen Flow Ex vanteelle on erittäin helppoa, mutta väärällä tekniikalla (voimalla rengasraudoilla ja venyttämällä) jopa mahdotonta.

ealex
20.05.2015, 11.11
Vielä lisäyksenä, Flow Ex vanteella ei aloiteta venttiilin kohdalla, vaan lopetetaan ventiilin kohdalla, koska muuten renkaan reuna ei mene keskiuraan kun siinä on venttiili. Metsässä ei oteta kuin yksi reuna irti, joten sisurin vaihtaminen tai laittaminen tubelekseen tilalle on helppoa, myös kapealla Crestilla.

Aika monella ulkorenkaalla on sen verran paksu ja kumilla pehmustettu reunalanka, että se on paljon paksumpi kuin Stanin vanteen reuna, joten snakebitteja ei tule käytännössä ollenkaan sisurilla. Siksi Stanin tubeless vanteet ovat erinomaisia sisureiden käyttäjille.

stumpe
20.05.2015, 22.48
Paksumpi fairyseos, parktoolin tuhdimmat muovirengasraudat sekä nippusiteen korvaaminen omalla kädellä saivat renkaan vanteelle. Painoin sormella reunalankaa hyvin tiukasti toisesta päästä. Myönnettäköön että kaksi sisuria sain vielä uhrattua.

tubelessi-hemmoille tiedoksi, että laitoin stanin teipit valmiiksi. Seuraavan kumin yritän litkuttaa. :)

IncBuff
21.05.2015, 08.48
Jos sattuu olemaan toiset vanteet ja aivan uudet kumit niin helpottaa kun kietaisee ne kumit eka niille toisille vanteille vähäksi aikaa niin ne venähtää.

jperala
21.05.2015, 08.55
Käviköhän itsellä tuuri, en ole vaihtanut polkupyörän rengasta varmaan 8 vuoteen. Nyt kun vaihdoin niin tuli ihan sormilla vetämällä vanteelle ja sisurit pysyi ehjinä :) toki joutui hieman käyttämään voimaa, ei se nyt ihan heittämällä mennyt paikoilleen.

ealex
21.05.2015, 09.02
Minulla ei ole ollut yhtään sisuria, mitä pystyisi rikkomaan 2,4” kokoista rengasta asentaessa. Kaikki sisurit menivät syvälle 2,4” renkaan sisälle, kun niihin pumppaa hiukan ilmaa. Tietenkin jos käyttäisi 26” sisureita 29” renkaan kanssa, niin tilanne olisi toinen.

stumpe
14.07.2015, 19.50

mitä seuraavaksi?

Tais toi ardentti ollu maanantaikipale. Kun sain sen vanteelle, niin kankaat petti tai jtn, ja siihen tuli iso heitto. Ja kyllä, reunalanka istui nätisti ja tiukasti vanteen reunassa. Oli ollut ennen toisessa pyörässä, ja silloin pyöri suoraan.

Nyt laitoin butcherin taakse, meni käsin leipomalla, svalpen easy fittiä vähän hieroin vanteen reunaan. Voitteks uskoo kuin hämilläni olin, ku meni noin helposti. :D

Teme33
29.09.2015, 11.16
Laitellaan nyt samaan topicciin negatiivinen rengas ei mene vanteelle eli se ei suostu tulemaan pois sieltä. Eilen työmatkalla onnistuin ekaa kertaa elämässäni puhkaisemaan renkaan ja kotona jumalattoman ähellyksen kanssa sain toisen puolen misukan wild race'r ultimateista pyöräytettyä vanteelta mutta toinen puoli ei hievahtanutkaan hyllyltä mihinkään.
Revin ja laitoin fairya, väänsin ja käänsin ja kokeilin myös omaa (joskus toimivaakin) keksimääni kikkaa eli heilutat käsiä ja jalkoja ja huudat perk..perusteellisesti ja heität sen vanteen lepikkoon ja vähän ajan päästä kiroillen haet sen sieltä takaisin ja se lähtee kuin itsestään, tämäkään kikka ei toiminut.
Rengasmuovikaan ei mahdu sinne vanteen reunan ja renkaan väliin että pääsisi vääntämään. Nyt sain onneksi nousemaan toisen puolen vanteelle vaikka toinen puoli oli hyllyllä mut aina ei onnistu ja joskus ne renkaat pitäisi sieltä vielä poiskin saada ja mielellään ehjänä. Lisää fairya ja liukuvoidetta tai muita hyviä konsteja?

Antza44
29.09.2015, 11.39
^Vanne lattiaa vasten ja tarjoat kenkää vanteen/kumin rajaan painaen kumia lattiaa kohti. Näin pitäisi kumi pudota hyllyltä vanteen keskelle. Sieltä sitten rengas muovien avustuksella pois vanteelta.

Nana
29.09.2015, 11.39
Olen nukkunut vähän viimeyönä ja siksi höpötin vahingossa ensin ohjetta miettien renkaan asennusta, enkä poistamista. Eli, poistaessa olen kokenut, että liika liukastaminen tekee vaan renkaan poistosta vaikeampaa koska renkaasta ei saa enää kunnolla kiinni.
Parhaaksi tavaksi tiukkojen kanssa on omasta mielestä osoittautunut kapean ja littanan välineen (voiveitsi, kapea sentin-kaksi leveä työkalu) käyttö siten, että liukastat sen pään vaseliinilla ja yrität sen saada painettua renkaan ja vanteen väliin samalla rengasta välillä sillä nostaen. Tällä tavalla on irronneet kaikki, eikä putsattavaa vaseliinia ole kuin pienessä kohdassa. Kun yksi kohta irtoaa voi lopun irroittaa ihan rengasmuovilla.

PaH
29.09.2015, 12.38
Laitellaan nyt samaan topicciin negatiivinen rengas ei mene vanteelle eli se ei suostu tulemaan pois sieltä. Eilen työmatkalla onnistuin ekaa kertaa elämässäni puhkaisemaan renkaan ja kotona jumalattoman ähellyksen kanssa sain toisen puolen misukan wild race'r ultimateista pyöräytettyä vanteelta mutta toinen puoli ei hievahtanutkaan hyllyltä mihinkään.
Revin ja laitoin fairya, väänsin ja käänsin ja kokeilin myös omaa (joskus toimivaakin) keksimääni kikkaa eli heilutat käsiä ja jalkoja ja huudat perk..perusteellisesti ja heität sen vanteen lepikkoon ja vähän ajan päästä kiroillen haet sen sieltä takaisin ja se lähtee kuin itsestään, tämäkään kikka ei toiminut.
Rengasmuovikaan ei mahdu sinne vanteen reunan ja renkaan väliin että pääsisi vääntämään. Nyt sain onneksi nousemaan toisen puolen vanteelle vaikka toinen puoli oli hyllyllä mut aina ei onnistu ja joskus ne renkaat pitäisi sieltä vielä poiskin saada ja mielellään ehjänä. Lisää fairya ja liukuvoidetta tai muita hyviä konsteja?

Tiukat kumit irroitetaan herrasmiesmäisesti kalikalla. Etsi semmonen puolimetrinen klapi, saa olla ihan kirveen jäljiltä. Mitä karheempi sitä parempi. Pienempiin kumeihin sellainen 3-4cm halkaisijaltaan, isompiin isompi. Puulajilla ei oo niin väliä, itse käyttäny koivua. Se eka sivu kumista irroitetaan silviisiin että klapi asentetaan kantilleen vanteen kylkeä vasten kehän vastakkaiselle puolen ja tyhjäks laskettu kumi väännetään molempien käsien myötäotteella sen klapin päälle, ikään kun sen kumin rullais sen kalikan ympäri. Hanska antaa lisää pitoa. Ote kun on riittävän tiukka, irtoaa eka reuna naps. Toinen samalla viisiin päinvastoin.

disclaimer: tolla saa kumiin niin paljon vääntöä että pari kertaa on reunalanka jääny kehään ja kumi revenny kyljestä - se kalikka sit kiinni siihen kehän
sivuun; ei viistosti sitä kehän reunavallin kanttia vastaan - muuten särkyy vannekin

Teme33
29.09.2015, 13.10
Näihin ehdotuksiin pohjautuen olen ehkä aliarvioinut renkaiden keston kun koetin vain hellävaroen repiä sitä siirtoleukapihdeillä joten seuraavalla kerralla otan käyttöön kovemmat otteet.

Kiitoksia!

Nana
29.09.2015, 14.07
Se paine pitäisi saada mahdollisimman tarkasti juuri vanteen ja renkaan väliin, jos se kohdistuu myös kylkiin ja reunanauhaan sen kautta on aina isompi riski saada aikaan kylkiin vauriota, venymää tms tai esim katkaista tai venäyttää reunalanka. Siksi itse pysyttelen noissa kapeissa, jotka mahtuvat änkemällä vanteen ja renkaan väliin.

oppes
16.11.2019, 17.17
Nyt kun on nastarenkaiden vaihtoaika, niin nostanpa tätäkin vanhaa säiettä. Lukuunottamatta Schwalben "puurenkaita" kaikki renkaat on nousseet useisiin pyöriin kohtuullisen ketterästi sormin tai paikkasatsien mukana tulevilla muovi-rimpuloilla. Nyt tään SähköLäski-projektin-takatuupparin mukana tuli "tupla-kuorinen" takakiekko. Ensimmäinen jonka kanssa meinasi kirjaimellisesti itku päästä (varsinkin kun en heti alussa tajunnut vetää kunnon työhanskoja käteen ja rystyset aukesivat). Tuossa humpassa tuli kokeiltua nippusiteet, kuormaliinat, fairy, kirosanat, huuto ja vaimonkin haukkuminen kun tuli ihmettelemään mitä mesoan. Parin päivän ähellyksellä rengas viimeksi päälle. Nyt valmistaudun taas (henkisesti asennusoluella) lähtemään talliin renkaanvaihtoon. Tällä kertaa (lisä)apuna "Crankbrothers - Speedier lever". https://larunpyora.com/tuote/crankbrothers-speedier-tire-lever/?campaignid=965179326&adgroupid=48279450456&keyword=&gclid=Cj0KCQiA2b7uBRDsARIsAEE9XpEUfAaZoh6_98_vAEN3 qqhOog8XB5GmB95wmMrPWaDvNbYJV7oHswIaAsFEEALw_wcB

Jotenkin olen valmistautunut siihen, että tuokin porsii ja taas on rystyset auki ja mietin riittääkö tuollainen 750W moottorilla ryyditetty takakiekko poijun painoksi. Story continues...

Sambolo
16.11.2019, 23.53
Onha ne swalpet vittumaisia, mut menee kun on keskellä vannetta, joissain se keskiosa vaan kovin matala ja paksu teippaus korottaa entisestään.

kauris
17.11.2019, 12.32
Joskus en ole jaksanut säätää ja olen turvautunut näihin. 20cm rengasRAUDAT. Pientä naarmua jättää vanteen reunaan kyllä. Sähköteippiä tms voi laittaa suojaksi siihen työkaluu Ja en ihan ykkösvanteiden kanssa käytä.
https://www.parktool.com/product/heavy-duty-steel-tire-lever-set-tl-5

oppes
17.11.2019, 13.36
Joskus en ole jaksanut säätää ja olen turvautunut näihin. 20cm rengasRAUDAT. Pientä naarmua jättää vanteen reunaan kyllä. Sähköteippiä tms voi laittaa suojaksi siihen työkaluu Ja en ihan ykkösvanteiden kanssa käytä.
https://www.parktool.com/product/heavy-duty-steel-tire-lever-set-tl-5

Heti rupes tekemään mieli... :D Ja nousihan tuo nastarengas vanteelle.