Näytä tavallinen näkymä : Rengas ei mene vanteelle
Ostin Continentalin Supersport Plus -renkaan 28-622 kokoisena vanhan 35-622 tilalle, mutten saa uutta menemään millään vanteelle (jää noin 15cm matkalta menemättä). Rengasraudan kanssa olen naama punaisena yrittänyt vääntää vaan ei mene millään. Olen käyttänyt renkaita päällekkäin ja Continentalin rengas on kyllä aavistuksen pienempi kuin vanha, mutta en näkisi sitäkään ongelmana, koska vanha menee heittämällä vanteelle. Oiskohan tuohon jotain kikkaa millä sen saisi vanteelle? Olen fairyakin kokeillut laittaa vanteelle, että luiskahtaisi helpommin paikalleen.
Useampi rengasrauta (muovi) käyttöön niin kyllä se sinne taipuu.
Semmoinenki ongelma tuossa näyttäisi vielä olevan, että sitä mukaan kun toiselta puolelta saa menemään vanteelle niin toiselta puolen karkaa vanteelta, vaikka olen vetäny teippiä reippaasti ympäri.
30 hampainen
07.04.2014, 19.29
Kannattaa venyttää sitä rengasta, niin ne tekee ammattilaisetkin.
Kuinkas tämä tapahtuu?
kuovipolku
07.04.2014, 19.55
Nippuside, etenkin semmoinen avattava, on hyvä vaihtoehto kolmanneksi kädeksi estämään jo vanteelle saatua kohtaa karkaamasta, mutta hihnan-, narun- ta kengännauhanpätkäkin on parempi kuin teippi tms.
Kaiken A ja O on että viitsii ja jaksaa painaa renkaan reunat vanteen keskiuraan koko matkalta ja vaikeassa tapauksessa uudestaan ja uudestaan kun saa pienen pätkän rengasta nousemaan vanteelle.
Vastapäistä puolta voi myös painaa lattiaa, kenkiään tai vatsaansa vasten. Rengasta ei lopussa kannata niinkään yrittää nostaa tai vääntää kuin ujuttaa paikalleen.
Tässä videossa on miellyttävän stressitön meininki: http://www.youtube.com/watch?v=-XUFVrl0UT4
30 hampainen
07.04.2014, 20.11
Kuinkas tämä tapahtuu?
Laitat renkaan jalan alle ja vedät käsillä ylöspäin.
Kaikki renkaat saanut päälle, helpolla tai mutta kuitenkin, vanhat kisatuubitkin. Reippaasti vaan niin kyllä se menee.
Halloo halloo
08.04.2014, 00.04
Kaiken A ja O on että viitsii ja jaksaa painaa renkaan reunat vanteen keskiuraan koko matkalta ja vaikeassa tapauksessa uudestaan ja uudestaan kun saa pienen pätkän rengasta nousemaan vanteelle.
Vahvaa komppausta.
Apua! Ei nouse rengas keskiurasta vanteen reunalle ! Renkaana bontrager expert ja vanteena bontrager mustang sisärenkaalla.
Olen kokeillu käyttää 4 Bar painetta, fairy vedellä kumen- ja vanteen reunat, aina jää 20 cm matkalta syvemmälle.
Onko jollaki kokemusta.
Il ciclista di Roine
28.04.2014, 23.42
Hassu juttu, minulla oli kovasti ongelmia juuri kyseessä olevan Superplus-ulkorenkaan (28 mm) laitossa cyclon alkuperäisen Kendan (32 mm) tilalle, butyylit paukkuivat ilmavaivaisiksi epätekeleiksi. Hävettää kai kertoa, kuinka takakiekossa on nyt 23 mm ulkorenkaalle tarkoitettu sisäkumi. Täytynee kai ottaa vielä auki ja ahdistua vaihtotyön tukaluudesta.
Huom! Superplussassa on merkitty myös pyörimissuunta ! Totta kai sitä huomaamatta sekin on nyt vastakarvaan pyörivä!
Sen sijaan 23 mm 4000S:n kanssa puuhastelu kiituriin oli helpompi keissi.
mutanaama
28.04.2014, 23.47
Ymmärsikö oikein, että sulla on tubeless combo, jota yrität punkea sisurilla paikalleen?
kuovipolku
29.04.2014, 08.42
Hassu juttu, minulla oli kovasti ongelmia juuri kyseessä olevan Superplus-ulkorenkaan (28 mm) laitossa cyclon alkuperäisen Kendan (32 mm) tilalle, butyylit paukkuivat ilmavaivaisiksi epätekeleiksi. Hävettää kai kertoa, kuinka takakiekossa on nyt 23 mm ulkorenkaalle tarkoitettu sisäkumi. Täytynee kai ottaa vielä auki ja ahdistua vaihtotyön tukaluudesta.
FWIW yhtä kokoa pienemmän sisurin käyttöä ei tarvitse hävetä, se on normaalia tai jopa ihan "pro" toimintaa hankalien rengas/vanne-kombinaatioiden yhteydessä. (Voi olla että venyneempi sisuri on aavistuksen herkemmin puhkeava, mutta ero on varmasti merkityksetön silloin kun ulkorengas on extrasuojattu.)
Tuo rengashan on ymmärtääkseni Contin vastaus Schwalben Durano Plussalle eli siinä on "PlusBreaker" eli vastaava suhteellisen paksu "suojanauha" kuin jälkimmäisen "SmartGuard", joka tekee renkaasta paitsi painavan myös etenkin aluksi pirunmoisen jäykän ja vanteelle asettumista viimeiseen saakka vastustavan.
On siis ymmärrettävä (ja hyväksyttävä) että sen kanssa joutuu painimaan eri tavalla kuin omien lempirenkaidensa. Mutta ahdistumisen sijaan kannattaa esim. katsella ylläoleva video niin monta kertaa että ahdistus hellittää ja ruveta sitten työhön uusin opein!
PS Yllämainittu ohje renkaan venyttämisestä on joko vitsi tai väärinkäsitys joka perustuu ammattilaisten toimintaan tuubirenkaiden kanssa. Niissähän ei ole avorenkaiden reunalankaa, joka ei käytännössä veny, olipa se sitten teräslankaa tai (kuten taittuvissa renkaissa) Kevlaria/aramidikuitua.
PPS Kyllähän etenkin extrasuojatut renkaat tulevat ajan ja kilometrien myötä helpommiksi asentaa, mutta IMHO se johtuu yksinomaan sen helkutin suojanauhan vastustuksen vähenemisestä.
Tässä videossa on miellyttävän stressitön meininki: http://www.youtube.com/watch?v=-XUFVrl0UT4
Loistovideo! "No smoke, no mirrors, no levers"
arctic biker
29.04.2014, 17.35
Lohduttakoon säikeen aloittajaa kun harrastusaikojen alussa koitin maasturin vanteille asentaa Misukan Wild Gripper City-renkaita. Semmoinen oikein kapea ja kulutuspintaa että kesti rikotun kaljapullon päältä surutta ajaa. Aika monta reikää sain sisureihin, arvaan että nykyvärkkäilykokemuksellakin olisivat mallia varsin fittumaiset.
Irtohihnat, avattavat nippusiteet ovat hyviä vinkkejä. Lisätään asentajalle asialliset työhanskat.
Edittinä lainaus
PS Yllämainittu ohje renkaan venyttämisestä on joko vitsi tai väärinkäsitys joka perustuu ammattilaisten toimintaan tuubirenkaiden kanssa. Niissähän ei ole avorenkaiden reunalankaa, joka ei käytännössä veny, olipa se sitten teräslankaa tai (kuten taittuvissa renkaissa) Kevlaria/aramidikuitua. ©Kuovipolku
Samanmielinen.
Olen useita renkaita asennellut ja naureskellut miten joku ei saa rengasta vanteelle. En naura enää.
2,4 exo ardent 29 ja flow ex vanne. Kaksi katkennutta muovista rengasrautaa, 10 nippusidettä, yksi puhjennut sisuri ja saippuavesi. Ei mene. Vähän jo hävettää..
mitä seuraavaksi?
Flow ex,pari sisuri,rengasrautaa jne->paikalliseen fillari liikkeeseen.
orc biker
19.05.2015, 00.14
mitä seuraavaksi?
Ylimääräinen käsipari avuksi.
timppa_234
19.05.2015, 03.32
Olen useita renkaita asennellut ja naureskellut miten joku ei saa rengasta vanteelle. En naura enää.
mitä seuraavaksi?
Rengasraudat vaikka Biltemasta -> pyöristä Bilteman vehkeen reunat tarkasti viilalla -> asennus ilman sisuria esivenytykseen, varo ettet riko vannetta -> poisotto ja asennus sisurin kanssa muoveilla (tai niillä raudoilla).
2,4 exo ardent 29 ja flow ex vanne. Kaksi katkennutta muovista rengasrautaa, 10 nippusidettä, yksi puhjennut sisuri ja saippuavesi. Ei mene. Vähän jo hävettää..
mitä seuraavaksi?
Saippuavetenä sellainen "puolet vettä, puolet Fairyä" -kombo toimii yleensä, saa olla ihan reilusti paksua kiisselliä. Se liuos levitellään ihan siihen renkaan reunan sisä-ja ulkopuolelle. Yleensä tuli vedettyä saippuaa liian vähän ja väärälle puolelle rengasta, ennen kuin tajusi mistä kohden rengas ottaa kiinni vanteeseen :)
Hääppönen
19.05.2015, 14.18
Suosittelu: rengas vanteelle ilman sisuria. Kolme "rengasrautaa" pinnaan lukittuna tasaisin välein, joilla väännät renkaan vanteen ulkopuolelle ja venytät renkaan. Uusi yritys venytysyön jälkeen.
Kiitoksia paljon, hyviä neuvoja jokaisella. :) hienosti saa apua foorumilla. Teen tuhdimman fairysatsin ja haen paremmat rengasraudat.. Mitenköhän reunalanka venyy, ei ole wired eli vissii kevlaria?
adelaine
19.05.2015, 17.32
mitä seuraavaksi?
Stanin vanteissa on kyllä olemattoman pieni se vanteen keskisyvennys, koska tubeless. Vaikka sinne keskiuraan sen renkaan työntää, ei saa kuin muutaman millin lisätilaa ja silloinkin kumi pyrkii koko ajan kiipeämään hyllylle, kun alkaa toisesta päästä venyttämään. Itsekin käytin kerran Cresteihin 4-5 päivää, jotta sain kumit vanteelle. Kaikki muut on menny, että "lupsvaan".
Mitäs sitten, kun sisuri puhkeaa metsässä ja uus sisuri pitäis vaihtaa tilalle? Ei oo saippuavettä yms. Tähän asti oon renkaita vaihdellu tämän tästä jopa muutamassa minuutissa, kelien ja mielihalujen mukaan. :D
Ajettu rengas löystyy sivuistaan käytön myötä ja lähtee / menee takaisin paljon helpommin.
Mä en oikein ymmärrä, miksi ostaa Stanin tubeless vanteet, jos haluaa sisurien kanssa edelleen pelleillä, kun sillä hakee vain itselleen hankaluuksia asennuksen kanssa. Helpompi noille on kumit litkuttaa kuin tapella sisuria sinne väliin.
Useampi rengasrauta (muovi) käyttöön niin kyllä se sinne taipuu.
Huhuh, mitä neuvoja… :rolleyes:
Väitän, että menee Flow Ex vanteelle mikä tahansa rengas ilman rengasrautoja tai saippuaa. Korkeintaan apukäsistä on hyötyä. Se renkaan reuna, mitä ollaan vanteelle laittamassa, on ohjattava koko matkaltaan vanteen uraan.
Stanin vanteissa on kyllä olemattoman pieni se vanteen keskisyvennys, koska tubeless.
Ei ole Flow Ex vanteessa. Sen sijan se reuna, minkä yli rengas on saatava, on olemattoman pieni. Siksi oikealla tekniikalla renkaan laittaminen Flow Ex vanteelle on erittäin helppoa, mutta väärällä tekniikalla (voimalla rengasraudoilla ja venyttämällä) jopa mahdotonta.
Vielä lisäyksenä, Flow Ex vanteella ei aloiteta venttiilin kohdalla, vaan lopetetaan ventiilin kohdalla, koska muuten renkaan reuna ei mene keskiuraan kun siinä on venttiili. Metsässä ei oteta kuin yksi reuna irti, joten sisurin vaihtaminen tai laittaminen tubelekseen tilalle on helppoa, myös kapealla Crestilla.
Aika monella ulkorenkaalla on sen verran paksu ja kumilla pehmustettu reunalanka, että se on paljon paksumpi kuin Stanin vanteen reuna, joten snakebitteja ei tule käytännössä ollenkaan sisurilla. Siksi Stanin tubeless vanteet ovat erinomaisia sisureiden käyttäjille.
Paksumpi fairyseos, parktoolin tuhdimmat muovirengasraudat sekä nippusiteen korvaaminen omalla kädellä saivat renkaan vanteelle. Painoin sormella reunalankaa hyvin tiukasti toisesta päästä. Myönnettäköön että kaksi sisuria sain vielä uhrattua.
tubelessi-hemmoille tiedoksi, että laitoin stanin teipit valmiiksi. Seuraavan kumin yritän litkuttaa. :)
Jos sattuu olemaan toiset vanteet ja aivan uudet kumit niin helpottaa kun kietaisee ne kumit eka niille toisille vanteille vähäksi aikaa niin ne venähtää.
Käviköhän itsellä tuuri, en ole vaihtanut polkupyörän rengasta varmaan 8 vuoteen. Nyt kun vaihdoin niin tuli ihan sormilla vetämällä vanteelle ja sisurit pysyi ehjinä :) toki joutui hieman käyttämään voimaa, ei se nyt ihan heittämällä mennyt paikoilleen.
Minulla ei ole ollut yhtään sisuria, mitä pystyisi rikkomaan 2,4” kokoista rengasta asentaessa. Kaikki sisurit menivät syvälle 2,4” renkaan sisälle, kun niihin pumppaa hiukan ilmaa. Tietenkin jos käyttäisi 26” sisureita 29” renkaan kanssa, niin tilanne olisi toinen.
mitä seuraavaksi?
Tais toi ardentti ollu maanantaikipale. Kun sain sen vanteelle, niin kankaat petti tai jtn, ja siihen tuli iso heitto. Ja kyllä, reunalanka istui nätisti ja tiukasti vanteen reunassa. Oli ollut ennen toisessa pyörässä, ja silloin pyöri suoraan.
Nyt laitoin butcherin taakse, meni käsin leipomalla, svalpen easy fittiä vähän hieroin vanteen reunaan. Voitteks uskoo kuin hämilläni olin, ku meni noin helposti. :D
Laitellaan nyt samaan topicciin negatiivinen rengas ei mene vanteelle eli se ei suostu tulemaan pois sieltä. Eilen työmatkalla onnistuin ekaa kertaa elämässäni puhkaisemaan renkaan ja kotona jumalattoman ähellyksen kanssa sain toisen puolen misukan wild race'r ultimateista pyöräytettyä vanteelta mutta toinen puoli ei hievahtanutkaan hyllyltä mihinkään.
Revin ja laitoin fairya, väänsin ja käänsin ja kokeilin myös omaa (joskus toimivaakin) keksimääni kikkaa eli heilutat käsiä ja jalkoja ja huudat perk..perusteellisesti ja heität sen vanteen lepikkoon ja vähän ajan päästä kiroillen haet sen sieltä takaisin ja se lähtee kuin itsestään, tämäkään kikka ei toiminut.
Rengasmuovikaan ei mahdu sinne vanteen reunan ja renkaan väliin että pääsisi vääntämään. Nyt sain onneksi nousemaan toisen puolen vanteelle vaikka toinen puoli oli hyllyllä mut aina ei onnistu ja joskus ne renkaat pitäisi sieltä vielä poiskin saada ja mielellään ehjänä. Lisää fairya ja liukuvoidetta tai muita hyviä konsteja?
^Vanne lattiaa vasten ja tarjoat kenkää vanteen/kumin rajaan painaen kumia lattiaa kohti. Näin pitäisi kumi pudota hyllyltä vanteen keskelle. Sieltä sitten rengas muovien avustuksella pois vanteelta.
Olen nukkunut vähän viimeyönä ja siksi höpötin vahingossa ensin ohjetta miettien renkaan asennusta, enkä poistamista. Eli, poistaessa olen kokenut, että liika liukastaminen tekee vaan renkaan poistosta vaikeampaa koska renkaasta ei saa enää kunnolla kiinni.
Parhaaksi tavaksi tiukkojen kanssa on omasta mielestä osoittautunut kapean ja littanan välineen (voiveitsi, kapea sentin-kaksi leveä työkalu) käyttö siten, että liukastat sen pään vaseliinilla ja yrität sen saada painettua renkaan ja vanteen väliin samalla rengasta välillä sillä nostaen. Tällä tavalla on irronneet kaikki, eikä putsattavaa vaseliinia ole kuin pienessä kohdassa. Kun yksi kohta irtoaa voi lopun irroittaa ihan rengasmuovilla.
Laitellaan nyt samaan topicciin negatiivinen rengas ei mene vanteelle eli se ei suostu tulemaan pois sieltä. Eilen työmatkalla onnistuin ekaa kertaa elämässäni puhkaisemaan renkaan ja kotona jumalattoman ähellyksen kanssa sain toisen puolen misukan wild race'r ultimateista pyöräytettyä vanteelta mutta toinen puoli ei hievahtanutkaan hyllyltä mihinkään.
Revin ja laitoin fairya, väänsin ja käänsin ja kokeilin myös omaa (joskus toimivaakin) keksimääni kikkaa eli heilutat käsiä ja jalkoja ja huudat perk..perusteellisesti ja heität sen vanteen lepikkoon ja vähän ajan päästä kiroillen haet sen sieltä takaisin ja se lähtee kuin itsestään, tämäkään kikka ei toiminut.
Rengasmuovikaan ei mahdu sinne vanteen reunan ja renkaan väliin että pääsisi vääntämään. Nyt sain onneksi nousemaan toisen puolen vanteelle vaikka toinen puoli oli hyllyllä mut aina ei onnistu ja joskus ne renkaat pitäisi sieltä vielä poiskin saada ja mielellään ehjänä. Lisää fairya ja liukuvoidetta tai muita hyviä konsteja?
Tiukat kumit irroitetaan herrasmiesmäisesti kalikalla. Etsi semmonen puolimetrinen klapi, saa olla ihan kirveen jäljiltä. Mitä karheempi sitä parempi. Pienempiin kumeihin sellainen 3-4cm halkaisijaltaan, isompiin isompi. Puulajilla ei oo niin väliä, itse käyttäny koivua. Se eka sivu kumista irroitetaan silviisiin että klapi asentetaan kantilleen vanteen kylkeä vasten kehän vastakkaiselle puolen ja tyhjäks laskettu kumi väännetään molempien käsien myötäotteella sen klapin päälle, ikään kun sen kumin rullais sen kalikan ympäri. Hanska antaa lisää pitoa. Ote kun on riittävän tiukka, irtoaa eka reuna naps. Toinen samalla viisiin päinvastoin.
disclaimer: tolla saa kumiin niin paljon vääntöä että pari kertaa on reunalanka jääny kehään ja kumi revenny kyljestä - se kalikka sit kiinni siihen kehän
sivuun; ei viistosti sitä kehän reunavallin kanttia vastaan - muuten särkyy vannekin
Näihin ehdotuksiin pohjautuen olen ehkä aliarvioinut renkaiden keston kun koetin vain hellävaroen repiä sitä siirtoleukapihdeillä joten seuraavalla kerralla otan käyttöön kovemmat otteet.
Kiitoksia!
Se paine pitäisi saada mahdollisimman tarkasti juuri vanteen ja renkaan väliin, jos se kohdistuu myös kylkiin ja reunanauhaan sen kautta on aina isompi riski saada aikaan kylkiin vauriota, venymää tms tai esim katkaista tai venäyttää reunalanka. Siksi itse pysyttelen noissa kapeissa, jotka mahtuvat änkemällä vanteen ja renkaan väliin.
Nyt kun on nastarenkaiden vaihtoaika, niin nostanpa tätäkin vanhaa säiettä. Lukuunottamatta Schwalben "puurenkaita" kaikki renkaat on nousseet useisiin pyöriin kohtuullisen ketterästi sormin tai paikkasatsien mukana tulevilla muovi-rimpuloilla. Nyt tään SähköLäski-projektin-takatuupparin mukana tuli "tupla-kuorinen" takakiekko. Ensimmäinen jonka kanssa meinasi kirjaimellisesti itku päästä (varsinkin kun en heti alussa tajunnut vetää kunnon työhanskoja käteen ja rystyset aukesivat). Tuossa humpassa tuli kokeiltua nippusiteet, kuormaliinat, fairy, kirosanat, huuto ja vaimonkin haukkuminen kun tuli ihmettelemään mitä mesoan. Parin päivän ähellyksellä rengas viimeksi päälle. Nyt valmistaudun taas (henkisesti asennusoluella) lähtemään talliin renkaanvaihtoon. Tällä kertaa (lisä)apuna "Crankbrothers - Speedier lever". https://larunpyora.com/tuote/crankbrothers-speedier-tire-lever/?campaignid=965179326&adgroupid=48279450456&keyword=&gclid=Cj0KCQiA2b7uBRDsARIsAEE9XpEUfAaZoh6_98_vAEN3 qqhOog8XB5GmB95wmMrPWaDvNbYJV7oHswIaAsFEEALw_wcB
Jotenkin olen valmistautunut siihen, että tuokin porsii ja taas on rystyset auki ja mietin riittääkö tuollainen 750W moottorilla ryyditetty takakiekko poijun painoksi. Story continues...
Onha ne swalpet vittumaisia, mut menee kun on keskellä vannetta, joissain se keskiosa vaan kovin matala ja paksu teippaus korottaa entisestään.
Joskus en ole jaksanut säätää ja olen turvautunut näihin. 20cm rengasRAUDAT. Pientä naarmua jättää vanteen reunaan kyllä. Sähköteippiä tms voi laittaa suojaksi siihen työkaluu Ja en ihan ykkösvanteiden kanssa käytä.
https://www.parktool.com/product/heavy-duty-steel-tire-lever-set-tl-5
Joskus en ole jaksanut säätää ja olen turvautunut näihin. 20cm rengasRAUDAT. Pientä naarmua jättää vanteen reunaan kyllä. Sähköteippiä tms voi laittaa suojaksi siihen työkaluu Ja en ihan ykkösvanteiden kanssa käytä.
https://www.parktool.com/product/heavy-duty-steel-tire-lever-set-tl-5
Heti rupes tekemään mieli... :D Ja nousihan tuo nastarengas vanteelle.
Uus pyörä tuli kotiin ja aloin ensitöikseni vaihtamaan nastarenkaita siihen että pääsis ajelemaan. Kaikki menee muuten hienosti mutta jostain helvetin syystä joku osa renkaasta aina uppoaa tuonne vanteen keskikuiluun eikä nouse siihen reunalle. On fairia ja on painetta ja vaikka mitä kokeiltu. Mikä avuksi
Kokeilimpa jonkun ehdottamaa venyttämistäkin ja siitähän kuului aika ikävähkö naps -ääni, olikohan se sitten se reunalanka? Onks se paha?
^ Kysymyksiä:
Sisurin kanssa vai ilman?
Millainen vanne?
Millä menetelmällä venytetty?
Olen siinä käsityksessä ettei reunalanka veny vaan katkeaa. Se että rengas usein on helpompi asentaa tai asentuu helpommin vanteelle toisella kertaa, kun sillä on jo ajettu, johtuu jostain muusta (mistä en halua esittää arvauksia), Joskus riittää myös että saa renkaan vanteelle ilman sisuria tai jollekin toiselle, helpommalle vanteelle ja antaa sen olla yön tai parinkin yli.
Rengas, jonka reunalanka on katkennut, taitaa olla entinen. Tai ainakin sen käyttöön liittyy riski siitä että se pahimmassa tapauksessa lähtee varoittamatta vanteelta. (Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä tai tarpeettoman pelokas!)
Itse ongelmaan minulla ei ole tarjota hyviä neuvoja, koska minusta olet jo kokeillut kaikkea. Siksi takerrunkin siihen että minusta rengas on kyllä mennyt vanteelle, muttei sitten noussut:cool: Voi tosin olla että olen käsittänyt näiden kahden termin eron ihan omalla tavallani tai ettei eroa olekaan ja niitä voidaan käyttää vapaasti kummastakin renkaan asentumisen vaiheesta...
Sisurin kanssa. Ulkokumi on ollut yhden talven käytössä jo toisessa pyörässä joten toisen vanteen käytön yön yli voinee ohittaa.
Uusi vanne on Bontrager Paradigm.
Mä siis saan ihan ongelmitta renkaan molemmat reunanauhat vanteen sisäpuolelle, mutta kun laitan painetta renkaisiin niin jokin osa kumista jää aina paljon syvemmälle kuin muu osa renkaasta. Tämä näkyy erityisen hyvin kun laittaa renkaan pyörimään niin tämä yksi syvemmälle jäänyt osa näkyy selvänä "kuoppana". Lisäksi rengas on ihan vinossa siltä kohdin, sen näkee selvästi nastarivistöstä joka tekee mutkan. Reipas fairyvesi molempiin reunoihin ei ole auttanut, eikä muljuttelu pienemmillä paineilla. Eikä myöskään ylisuuret paineet.
Mietin että voiko vannenauha, ja erityisesti tuo pyörän mukana tullut tubeless vannenauha vaikuttaa asiaan? Mulla on nyt jo ennestään nuo oikein hyvät Continental contacts nastarenkaat niin en jaksais ostaa tubelessia talveksi, ainakaan vielä. Tai siis oli, nyt on varmaankin sit enää yks jos toisesta tosiaan meni se reunalanka poikki.
Pitänee kokeilla vaihteeksi etuvanteelle, josko siinä olis joku maaginen eroavaisuus joka onnistuisi.
K.Kuronen
28.02.2023, 10.13
...
eikä muljuttelu pienemmillä paineilla.
...
Paa painetta, muttet liikaa, ja hanskat kädessä väännät rengasta: jotkut renkaat ovat vaatineet sisureilla tämän.
Vastaan on tullut myös tilanne, että tubeless-kiekolle ei rengas sisurilla nouse, vaan jää aina jostakin kohtaa vanteen keskiuralle.
Jumppasin kans melkoisesti Contin 37-622 nastarenkaiden saamiseksi juuri samasta kumman syystä kauttaaltaan kunnolla vanteelle. Vaihdoin vannenauhat, useta kertoja renkaat vanteille ja pois, ilmaa lisää ja pos, mutjuttelua jne. Yhdellä lenkillä mietin mitä gluidii noihin arvaisi laittaa ja päädyin Tummellin. Sipasin vanteen ja renkaan väliin, niin johan asettuivat kuten pitääkin. Ovat äärimmäisen tarkasti mitoitetut nuo vanteet ja renkaat, uusi ongelma tämä mullekin.
Rengasraudalla/muovilla voi nostaa rengasta hyllylle ennen kuin laittaa ilmaa.
pturunen
28.02.2023, 13.15
Joskus kyse on ihan viallisesta renkaasta. Viallisella tarkoitan tässä sitä, että renkaan reunojen valu on epätasainen. Muutama vuosi sittern ISP:den kanssa oli tätä ongelmaa. Talossa on 3 paria renkaita, joita vaihtelin perheen pyöriin. Viisi noista meni sormilla painelemalla, mutta yksi tarvitsi aina rengasaraudalla suostuttelua. Taisin katkoa useamman muovisen kyseisen yksilön kanssa. Lopulta heitin sen menemään ja ostin tilalle uuden, jonka kanssa ei enää ollut tätä ongelmaa.
Vanteissa on eroja. Jollekin CrossMaxille ei RalliKunkku suostunut menemään, kolme rengasrautaa meni ja kärsivällisyys. Newmanin vanteelle meni taas suht luonnikkaasti.
Nautiskelija
28.02.2023, 18.58
Jumppasin kans melkoisesti Contin 37-622 nastarenkaiden saamiseksi juuri samasta kumman syystä kauttaaltaan kunnolla vanteelle. Vaihdoin vannenauhat, useta kertoja renkaat vanteille ja pois, ilmaa lisää ja pos, mutjuttelua jne. Yhdellä lenkillä mietin mitä gluidii noihin arvaisi laittaa ja päädyin Tummellin. Sipasin vanteen ja renkaan väliin, niin johan asettuivat kuten pitääkin. Ovat äärimmäisen tarkasti mitoitetut nuo vanteet ja renkaat, uusi ongelma tämä mullekin.
Kiitos Tummeli-vinkistä! Omat 37mm Conti Contact Spiket vispaavat hiukan, minkä huomaa asvalttia alamäkeen laskiessa "periodisena tärähdyksenä" mutta ei muuten ajossa. Kiekkoa pyörittäessä vispauksen kyllä näkee kun tarkasti katsoo. Sisurit ja Fulcrum Racing 6 DB kiekot.
https://yle.fi/a/3-9908813
Kyllä, tässä voidellaan utarerasvaa siltapalkin liukastamiseksi – "Olemme kokeilleet kaikkea, tämä on paras"
Ei pentele, tuo mun ideahan on aivan mykistävä - vaikka jälkijunassa tuleekin!
Tässähän kävi niin että kolme iltaa rehkittyäni tuloksetta, marssin tänään liikkeeseen josta pyörän ostinkin ja he hoitivat homman noin kahdessa minuutissa...
Mä olin siis yrittänyt saippuavettä, enemmän saippuavettä, tummeli-ideasta innostuneena liukkaria (kun tummelia ei ollut käsillä), hanskojen kanssa vääntelyä isoilla ja pienillä paineilla, ylisuuria paineita, rengasraudoilla nostoa, kiroilua, kaikkia edellämainittuja kaikissa mahdollisissa järjestyksissä ja asennoissa. Mikään ei auttanut, mutta onneksi ammattilaiset auttoivat.
Jospa vaikka huomenna pääsis jo ajamaan, eihän tuo ole vasta kuin viikon poltellut tuolla varastossa.
^ Tarina ei valitettavasti kerro ammattilaisten tässä tapauksessa käyttämää niksiä tai tarvittiinko sellaista ylipäätään.
Minullekin on joskus sattunut että olen vienyt fillarin luottomekaanikolleni jonkun pienen, mutta minulle päänvaivaa tuottaneen ja hiljaista raivoa vähitellen synnyttäneen ongelman takia - ja sitten mekaanikon käsittelyssä ongelmasta ei ole ollut tietoakaan vaikka hän ei tehnyt mitään mitä en olisi itse yrittänyt tehdä eikä mitään nähdäkseni eri tavalla kuin olin itse tehnyt.
miikaael
01.03.2023, 16.56
Mites ne sen siellä liikkeessä sai nousemaan vanteelle?
No laittoivat renkaaseen painetta. Liukkarin ja paineen kanssa ne nousee oikeastaan väkisin. Jos ei nouse, niin joku pettää jostain kohtaa.
Sanoivat että saippuavesi on se maaginen asia joka asettaa kaikki paikoilleen, mut mä veikkaan että todellisuudessa se oli se paineilma jota he tuuttaavat vähän isommin kerrallaan verrattuna mun jalkapumppuun.
Aikani tappelin jalkapumpun kanssa, mutta täytyy todeta että elämänlaatu parani napsauttimella (boosteri). Joskus voisi sitten XXLn alesta ehkä 50e. Kun ei kompuraa ole mahdollista pitää
Ei ole jäänyt vielä mikään nousematta tavan lattiapumpulla, mut ehkä sekin päivä koittaa vielä. Tarvinu myöskään sielua ikinä poistaa venttiilistä.
^Sama homma. Ihme onkelmia.
jame1967
02.03.2023, 08.34
Olen joutunut turvautumaan sielu poistoon ja kompuraan , mulla kävi kerran niin päin , etten meinannut saada rengasta pois hyllyltä , muistaakseni jotkut mavikin tubelesvanteet .
K.Kuronen
02.03.2023, 10.06
Sisurin kanssa. Ulkokumi on ollut yhden talven käytössä jo toisessa pyörässä joten toisen vanteen käytön yön yli voinee ohittaa.
Uusi vanne on Bontrager Paradigm.
...
Sisäkumi. Tubelassien kanssa on sitten kompurat ja napsauttimet.
Pyöräilevä Hullu
03.03.2023, 22.40
Ei ole jäänyt vielä mikään nousematta tavan lattiapumpulla, mut ehkä sekin päivä koittaa vielä. Tarvinu myöskään sielua ikinä poistaa venttiilistä.
Ootko läskin renkaita koittanu? :D
En ole, plussarenkaita kyllä ollut.
Pyöräilevä Hullu
04.03.2023, 00.34
Joo nuo läskin kumit on kohtuu ärsyttävä laittaa jalkapumpulla. On niin löysiäkin kumeja, että tipahtavat maahan jos vanteen kääntää poikittain.
Just sain ihmeen kaupalla yhden 4.8" Jumbo Jimin pitämään hirvisäkillä, vaikka tuntu mahdottomuudelta aluksi. Täyty sormin saada väännettyä hyllylle ja siitä sitten armotonta pumppausta muutama minuutti. Ei jaksanu nyt yöllä lähtä enää ajeleen huoltoasemalle, eikä jättää huomisellekkaan :D
Se on niin kumista ja vanteesta kiinni. Graveliin panaracerin kesäkumit joutuu laittamaan aina kompuralla ilman sielua, mutta contin "ei tubeles" nastat menee samoille kiekoille käsipumpulla sielun kanssa.
Maastopuolella stanin kehille on noussut swalbet ja misukat aina käsipumpulla ilman sielua.
Jatkan tähän samaan ketjuun, kun liippaa niin lähelle. Omien contin nastojen kanssa tappelin viime syksynä useamman tunnin ennen kuin olivat tyydyttävästi kiekoille. Tummeli jo mainittiin ja sitä hommaan purkin kaappiin :). Onko tällaista kukaan Bosch EasyPump 10.3bar Battery Air Pump Compressor | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/bosch-easypump-10.3bar-battery-air-pump?number=20094648&__delivery=8&__currency=1&gclid=Cj0KCQiA9YugBhCZARIsAACXxeL2FUldnkcxo8sqj0fP NF7XxV3d2eUPNSeiL3pUQKtcT2zpHB3bqrMaAsPlEALw_wcB) kukaan käyttänyt ja onkohan hintansa arvoinen?
^Mulla on toi Boschi. Hyvyys riippuu mitä haet. Mulle se on sekä ilmanpainemittari että pumppu kaikkiin talouden ilmatäytteisiin renkaisiin. Siis autoihinkin mutta siinä käytössä se on sekä hidas että pieniakkuinen. Hyvää on tarkka mittari ja se, että voi vaan naputtaa tauluun halutun paineen ja antaa koneen hoitaa pumppauksen.
Ja ladata se pitää aina muistaa.
Tarvitsetko? Jos on jo hyvä käsi/jalkapumppu tarkalla mittarilla niin et tarvii.
Kannattaa nyt miettiä että osa puhuu sisurillisista ja osa tubeleksista, suuri ero renkaan asennuksissa.
Tähän talveen saakka olen ollut sitä mieltä, että renkaat asettuvat vanteille täydellisesti, vaivattomasti, helpostikin, nyt olen kääntänyt takkia sen verran, että joskus tuo voi olla kinkkistäkin joillekin vanteille ja renkaille...
https://yle.fi/a/3-9908813
[/h]
Nyt otin nastarenkaat vanteilta vaihtaakseni nastatonta alle kesäksi ja kas kummaa Tummeli toimii. Ilmat pois renkaista, niin nuo hankalasti asentuvat napsahteli takaisi uraan koskematta, ei noita olisi saanut ihan tasaisesti ilman liukastetta. Muutoinkin renkaan vaihto helpottui paljon voitelun ansiosta, eikä tuota voidetta tarvinnut lisätä uusille renkaillekaan! Huraa...
Fairyvedellä itse kostutellut. Silikonia olen lukenut myös kehuttavan. Sellaisesta auton ovitiivisteille tarkoitetusta tuubista
Kuminauha
10.04.2023, 19.25
Huulirasva vähän sipaisee renkaan huulelle? :)
Kolme rengasmuovia poikki ja kaksi sisuria puhki kun ähelsin Terreno Dryt paikalleen.
Juu, joissain arvoisteluissa luki että voi olla tiukka asentaa mutta en ihan tuota ajatellut. Ei auttanut liukaste tai auringossa paahtaminen, viimeiset 30cm oli jo täyttä tuskaa. No, keveneepä lenkkivarustus kun sisuria tai paikkoja on turha kantaa mukana kun noita ei kuitenkaan saa kenttäolosuhteissa irti. Toivottavasti vähän löystyvät ajan mittaan.
Yhdeltä inserttivideolta opin tipsin käyttää rengasmuovia toisin päin niin ei riko vannenauhoja, ehkä ei sisuriakaan?
Yhdeltä inserttivideolta opin tipsin käyttää rengasmuovia toisin päin niin ei riko vannenauhoja, ehkä ei sisuriakaan?
Park Toolit eivät toimineet toisin päin, jotkut halpikset sopivat paremmin mutta napsuivat sitten poikki. Pitäisi vielä käydä testilenkillä ja päättää myykö nuo ja ostaa jotkut toiset tilalle vai säästääkö tubelesshommiin tulevaisuudessa.
shwalben sininen on ainoa oikea rengasrauta. Park toolit ovat käyttökelvottomat ainakin maantie ja gravell renkaiden kanssa.
^Totta, muuten. Itsellä kaikki käytössä olevat Schwalbeja. Yksi pari kehuttuja Pedroseja taitaa pölyttyä jossain. Muistan niitä ensikertaa kokeillessani ihmetelleeni niiden huonoutta sinisiin verrattuna.
^Totta, muuten. Itsellä kaikki käytössä olevat Schwalbeja. Yksi pari kehuttuja Pedroseja taitaa pölyttyä jossain. Muistan niitä ensikertaa kokeillessani ihmetelleeni niiden huonoutta sinisiin verrattuna.
https://www.bikeshop.fi/Schwalbe-rengasraudat-3-kpl/ekauppa/p1847/
^ ilmeisesti nämä siis kyseessä? Muotoilu kyllä näyttää paremmalta omiin tarkoituksiin niin taidanpa tilailla. Eikös noissa Continentalin sisurilaukuissa ole vastaavanlaiset mukana? Ja ehkä sitten samalla sen tubelesskitin kun tuntuu olevan niin tiivis paketti että voisi jopa toimia.
Eturengas ei halunnut aluksi lainkaan asettua paikalleen, sai vielä muutaman syklin tyhjentää ja paineistaa. Ei sitä ajaessa tuntenut mutta pisti silmään kun viipotti,
Kovin tarkat tuntuvat olevan paineen suhteen että saa rullaavuuden ja mukavuuden balanssiin.
Nuo ovat loistavia. Ohuita ja kestävät oikeasti voimaa. En ole saanut yhtään poikki.
Tuo keskellä oleva hahlo on tarkoitettu pitämään renkaan reunaa paikallaan. Itse kyllä lukitsen vaan toisen reunan ja nostelen kahdella raudalla rengasta paikalleen. Noita kannattaa tilata reilusti kerralla. Saa jokaiseen bagiin mukaan ja kotiinkin jää vielä varalle.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/1018/4107/products/changingatube_2048x.jpg
Pyöräilevä Hullu
16.04.2023, 21.42
Jaa nekö Pedrosit onkin huonot :D Mulla on toiminu hyvin ja oon tainnu parit varallekki ostaa, kun vaikutti hyvälle käytössä. Pedrosilla oon vääntäny GP5000 TL -kumitkin Dt Swissin Arc 1400 kiekolle ja vaikuttaa siltä ettei nuo helposti poikkikaan menis :) Muista ei kylläkään oo kokemusta, mutta nuo on mulla toiminu hyvin.
Itellä parhaat ollu maxxiksen muovit, kuluu kyllä käytössä.
Noihin Schwalben muoveihin täytyy tutustua, hyvä idea tuo että rengas pysyy vanteella ilman apukäsiä
Jos pysyy, riippunee rengasvanne kombosta, ainaki mulla vastaavat singonnu pitkin seiniä kun väännellä kunnolla :D itsellä käytössä noiden maxxisten lisäksi cb speedier joita käytän lähinnä renkaan poistoon. Näiden lisäksi vielä jonku suosituksesta ostin feedbackin metallisisuksella olevat raudat/muovit, jotka olleet täysin hyödyttömät. Aattelin et nää metallivahvisteiset ois hyvät vaikeiden renkaiden kanssa, mutta ovat niin paksut, ett eivät juurikaan vaikeiden renkaiden kanssa toimi :D
Malamuutti
17.04.2023, 10.54
Ostin tuollaisen Speedierin heräteostoksena viime kesänä ja se on kyllä ihan hyvä vehje. Sillä on aika näpsä rengasta vanteelta poistettaessa nostaa renkaan reuna pois vanteelta.
Kuminauha
17.04.2023, 14.42
https://www.motonet.fi/fi/tuote/383860/Super-B-Classic-rengasraudat-3-kpl
Nää on itellä ollu ja toimii todella hyvin, ei ainakaan katkea kun terästä sisus. Vaikea sanoa kuinka vaiketa rengas/kiekkokomboja on ollut kun vain omassa kuplassani olen renkaita asentanut. Kuitenkin kymmeniä eri vanne ja renagskomboja maastosta graveliin, inseritllä ja ilman, sekä sisurilla ja ilman on toiminu loistavasti.
^Joskus ei kaikki vaan mene niin kuin Strömssössä mutta onhan se hyvä että joku niin loistava että aina onnistuu ;-)
Itse pitkälti käyttänyt Contin, Parkin, Pedrosin sekä jotain muitakin ja muutamia katkonut, kylläkin taitaa olla että kovat muovit hapertuu vuosien saatossa.
Nuo ovat loistavia. Ohuita ja kestävät oikeasti voimaa. En ole saanut yhtään poikki.
Tuo keskellä oleva hahlo on tarkoitettu pitämään renkaan reunaa paikallaan. Itse kyllä lukitsen vaan toisen reunan ja nostelen kahdella raudalla rengasta paikalleen. Noita kannattaa tilata reilusti kerralla. Saa jokaiseen bagiin mukaan ja kotiinkin jää vielä varalle.
Saaks näitä Schwalbeja jostain päin pääkaupunkiseutua kivijalasta?
Iglumies
21.04.2023, 15.36
Ostin markka-aikaan parktoolit, jotka on edelleen aktiivikäytössä, ilmeisesti tuolloin käytettiin jotain alienteknologiaa materiaalissa.
Näillä on vaihdettu Ismonkin (nimi muutettu) kumit kohta 10 vuotta, muiden lisäksi. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230421/24cbb57500d37588161feaf23bb7eca5.jpg
Fairyvedellä itse kostutellut. Silikonia olen lukenut myös kehuttavan. Sellaisesta auton ovitiivisteille tarkoitetusta tuubista
Eilen vaihdoin nastat pois ja uudet Contin Kryptal ja Argotal kumit alle tubeleksena DT Swiss H1900 vanteille. Viime vuonna toiseen pyörään laitoin samat kumit Deemaxin vanteelle ja oli tosi tiukkaa saada paikalleen kuiviltaan. Nyt koitin tätä tiivistesilikonipuikkoa ja olipa helppoa! Ero voi toki johtua osin vanteestakin, mutta kyllä oli helppoa liukasteen kera. Contin kumilaatu on kyllä muutenkin tahmaisempaa kuin Swalben tai Maxxiksen.
Tuli hankittua kaksi settiä noita Schwalben työkaluja, oikein tekisi huvikseen testata meneekö Gator paremmin kuin Parkin raudoilla?
K.Kuronen
01.05.2023, 11.56
Ostin markka-aikaan parktoolit, jotka on edelleen aktiivikäytössä, ilmeisesti tuolloin käytettiin jotain alienteknologiaa materiaalissa.
Näillä on vaihdettu Ismonkin (nimi muutettu) kumit kohta 10 vuotta, muiden lisäksi.
TL-1 (kuva)
Mulla on myös pari tätä vanhempaa TL-1:stä ja ne ovat käytössä, mutta uudemmat TL-1.2:t eivät: jotenkin ne ovat huonommat.
K.Kuronen
01.05.2023, 12.15
Entä jos painaisi milli kerrallaan tuosta swalben työkalun vierestä renngasta vanteelle, sillä siitä kohtaa vaadittava renkaan reunan venyminen on pienintä. Rengasraudalla keskeltä vääntämällä venymistä vaaditaan selvästi enemmän. Samoin mikäli ventiili on paikallaan, niin sen kohdalta rengas nousee viimeiseksi, jolloin vanteen koko keskiura on käytössä tuomaan väljyyttä.
Itse asiassa en ole koskaan vääntänyt fillarin rengasta vanteelle kuvan tavalla, vaan aina hivuttanut sen vanteelle vähitellen. Pois otossa toinen reuna putoaa ensin vanteen keskiuraan ja venttiilin kohdalta rengasraudalla nostan renkaan reunan ylös.
On tietenkin mahdollista että en ole kohdannut oikein vaikeaa rengasta.
K.Kuronen
01.05.2023, 12.33
Eilen vaihdoin nastat pois ja uudet Contin Kryptal ja Argotal kumit alle tubeleksena DT Swiss H1900 vanteille. Viime vuonna toiseen pyörään laitoin samat kumit Deemaxin vanteelle ja oli tosi tiukkaa saada paikalleen kuiviltaan. Nyt koitin tätä tiivistesilikonipuikkoa ja olipa helppoa! Ero voi toki johtua osin vanteestakin, mutta kyllä oli helppoa liukasteen kera. Contin kumilaatu on kyllä muutenkin tahmaisempaa kuin Swalben tai Maxxiksen.
Mulla on jotain allergiaa silikonin käyttöä kohtaan ainakin tubelessihommissa: silikoni ei oikein häviä mihinkään, eikä liian hyvä ja pysyvä liukaste renkaan ja vanteen välissä tunnu hyvältä ajatukselta.
Mä olen luottanut ensin "vesi vanhin voitehista"-viisauteen.
Entä jos painaisi milli kerrallaan tuosta swalben työkalun vierestä renngasta vanteelle, sillä siitä kohtaa vaadittava renkaan reunan venyminen on pienintä. Rengasraudalla keskeltä vääntämällä venymistä vaaditaan selvästi enemmän. Samoin mikäli ventiili on paikallaan, niin sen kohdalta rengas nousee viimeiseksi, jolloin vanteen koko keskiura on käytössä tuomaan väljyyttä.
Itse asiassa en ole koskaan vääntänyt fillarin rengasta vanteelle kuvan tavalla, vaan aina hivuttanut sen vanteelle vähitellen. Pois otossa toinen reuna putoaa ensin vanteen keskiuraan ja venttiilin kohdalta rengasraudalla nostan renkaan reunan ylös.
On tietenkin mahdollista että en ole kohdannut oikein vaikeaa rengasta.
Tai saisko noita reunimmaisia työkaluja liu'utettua kohti toisiaan ja rengas menisi siten vanteelle. Jos laittaisi just silikonia tai saippuavettä vielä liukasteeksi niin voiskohan onnistua. Tuollaisia rengasmuoveja ei minulla ole ollut.
Itsellä tuli pitkästä aikaa hankalasti asennettavat renkaat vastaan ja johtuu varmaan enemmän Bontragerin vanteiden rakenteesta (ihan tasaiset paitsi kulmikas kanava keskellä) kun NN/WW renkaista. Ostin talvella Castrolin redgrease kumirasvaa joka helpotti huomattavasti asennusta. Ostin sitä alunperin sen takia ettei rengaat jämähdä enää vanteeseen kiinni niin kuin viime vuonna kävi contien kanssa, mutta toimii hyvin voiteluaineenakin. Inserttien kanssa vähän liiankin hyvin kun karkaa vanteelta asennettaessa :D
^^Tuli testattua, toimivat vaikkei mitkään ylivertoiset olekkaan. Kummia muuten nuo renkaiden mitat, 28mm Goodyear on lähinnä 26/25mm.
Piti jo palata foorumille lukemaan onko muillakin millaisia ongelmia renkaiden laiton kanssa. Viime kesänä hankitussa Trekin maasturissa on Bontragerin vanteet ja yhden Piikkisian vaihto oli sellainen operaatio, että ajelin koko talven takarengas kitkoilla, kun ei hotsittanut uudestaan itkeä toisen renkaan takia paria päivää. Nyt yritin vaihtaa eturenkaan takaisin kesäversioon, enkä saanut sitä liikahtamaankaan. Lopulta alkoi v*tuttaa koko rengas niin paljon, että leikkelin sen pois vanteelta ja nyt harmittaa vähän siksi, että Piikkisikojen valmistus onkin kadonnutta kansanperinnettä. No eihän se edes suora ollut, mutta... Silti.
Ensi talveksi hankin kyllä nastoille oma vanteet. Bontrager aiheuttaa vain painajaisia.
Tai saisko noita reunimmaisia työkaluja liu'utettua kohti toisiaan ja rengas menisi siten vanteelle. Jos laittaisi just silikonia tai saippuavettä vielä liukasteeksi niin voiskohan onnistua. Tuollaisia rengasmuoveja ei minulla ole ollut.
Crankbrothersin vastaavalla tyylillä toimivilla ei ainakaan ollut toivoakaan. Ei tosin liukkaria ollut.
Piti jo palata foorumille lukemaan onko muillakin millaisia ongelmia renkaiden laiton kanssa. Viime kesänä hankitussa Trekin maasturissa on Bontragerin vanteet ja yhden Piikkisian vaihto oli sellainen operaatio, että ajelin koko talven takarengas kitkoilla, kun ei hotsittanut uudestaan itkeä toisen renkaan takia paria päivää. Nyt yritin vaihtaa eturenkaan takaisin kesäversioon, enkä saanut sitä liikahtamaankaan. Lopulta alkoi v*tuttaa koko rengas niin paljon, että leikkelin sen pois vanteelta ja nyt harmittaa vähän siksi, että Piikkisikojen valmistus onkin kadonnutta kansanperinnettä. No eihän se edes suora ollut, mutta... Silti.
Ensi talveksi hankin kyllä nastoille oma vanteet. Bontrager aiheuttaa vain painajaisia.
En ole kyllä tuota renkaiden leikkelyä ymmärtänyt, kyllä ne pois lähtee kun paikalleenkin mennyt. Toki sikaa inhottava vääntää kun niin veltto kumi ja terävät nastat, mut kyllä sen paikoiltaan ”repii” :D eikä ne renkaat myöskään liimaudu vanteeseen, istuu vain tukevasti hyllyllä.
Olihan se aika radikaali ratkaisu, mutta meikältä loppui sympatiat sen renkaan suhteen.:D Kun elämä on muutenkin niin raskasta ja hankalaa, ja vapaa-aika kortilla, eikä ole ketään keltä voisi apuakaan pyytää, niin ratkaisin omalla tyylilläni. Eikä oikeastaan enää harmitakaan.
Pääasia, että nyt on kesäkumi alla ja maasturi varalla, jos joku arkiaamu graveli taas yllättää tyhjällä renkaalla kuten eilen.
Joudun kyllä uudestaan paremmalla ajalla katselemaan sitä Bontrageria, kun venttiilin juuresta vuotaa ilmaa. Onko se vaan sinne renkaan sisään vaihdossa pakkautunutta vai kui. Renkaat ja vanne olis tubeless ready, mutta käytän vielä sisäkumia, kun en ole tubeleksia opetellut.
Mulla on ollut hankalimmat vanteet Bontragerin Line Comp 30:set. Ne on ihan flätit ja keskellä joku ehkä viiden millin kanava mikä ei paljon auta renkaanlaitossa. Vakio Bontragerin renkaat lähti kyllä helposti pois, mutta Schwalbeja joutui jumppaamaan keskimääräistä enemmän paikoilleen…
Mulla on ollut hankalimmat vanteet Bontragerin Line Comp 30:set. Ne on ihan flätit ja keskellä joku ehkä viiden millin kanava mikä ei paljon auta renkaanlaitossa. Vakio Bontragerin renkaat lähti kyllä helposti pois, mutta Schwalbeja joutui jumppaamaan keskimääräistä enemmän paikoilleen…
On muuten just nuo vanteet. Fillarin mukana tulleen Bontragerin renkaan sain kyllä pois ja takaisinkin - edelliseen maasturiin verrattuna vähän hankalemmin kuin ennen, mutta vähemmän epätoivoa se aiheutti kuin tuo Piikkisika.
Tuossa renkaat bike park ajoon keskustelussa kerroin pari viikkoa sitten omia kokemuksiani. Auki viiltäminen oli lähellä täälläkin. Skeittilautakikka auttoi jälkimmäisen renkaan kohdalla. Sen kärjellä vanteen reunan vierestä sai renkaan painettua keskiuraan. Laudan toisen pään "trukeista" ja renkaista sai hyvän otteen ja voimaa painamiseen.
Hitsit kun ei ole skeittilautaa.
Googlettelin hieman ihmisten kokemuksia noista Bontragerin vanteista ja voin ainakin lohduttautua sillä, että kun konkareillakin on ongelmia renkaanvaihdossa niiden kanssa en ole ollut tässä yksin.
Pojan fillarissa on bontrager Duster kiekot. En saanu rengas muuten pois kuin pikapuristimella, jolla puristin renkaan kyljet vastakkain ja väänsin. Varmaan kätevä paikata rengas maastossa...
Edellisess ajopyörässäni on samanlaiset Mavicin vanteet molemmissa päissä. Moni rengas (olen kokeillu eteen ja taakse samaa yksilöä) menee toiseen päähän käsin ja toiseen päähän saa koko painolla runnoa työkalujen kanssa ja liukasteella että menee paikalleen. Painettakin pitää pistää yli sallitun rajan että nousee kunnolla vanteelle (liukasteen kanssa).
Vanteissa on yksilöeroja ja niin on renkaissakin.
Tänään toteutui se toiseksi pahin pelko ja tuli flatti. Kun sisätiloissa hyvissä olosuhteissa niitä sai äheltää lähemmäs kolme tuntia vanteille niin ajattelin ettei toivoakaan reissun päällä.
Mutta kas kummaa, rengas oli senverta venahtanut että ainoastaan viimeiset 15cm joutui taistelemaan mutta meni noilla leveämmillä muoveilla melkein kivuttomasti.
Yllätin itseni viime lauantaina vaihtamalla renkaan Bontragerin vanteen kanssa alle 30 minuutissa. Yritin kokeilla ensin kikkaa astua siihen renkaan päälle lähelle vanteen reunaa, mutta en kyllä huomannut oikein mitään etua. Rengas lähti käsivoimin rullaamalla ja sain jopa takaisin vanteellekin ilman suurempaa kitkuttelua ja ilman rengasrautoja. Ehkä tässä jo uskaltaa maastoonkin lähteä, kun tietää selviytyvänsä ongelmista.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.