PDA

Näytä tavallinen näkymä : Conti GP4000S II

Sivut : [1] 2

tunkkari
05.04.2014, 15.03
Perustetaas tälle oma ketju.
Joko on jollain kokemusta uudesta 4000s II renkaasta. Huomaako eroa edelliseen vai onko muutokset lisääntyneessä värivalikoimassa ja 28 koossa?

Harryupp
05.04.2014, 16.21
Kait se lähinnä on rengasvalmistajan kikka varmistaa ettei jälleenmyyjät myy ylivuotisia renkaita. Värivalikoimaa on ollut ennenkin mutta tuo 28 mm rengaskoko tuntuu uudelta.

kervelo
05.04.2014, 17.15
4000-ässää ei ole koskaan ollut käsittääkseni värillisenä. Niitä perus-GP:tä kylläkin. Ässähän on ihan eri rengas kuin gp4000.

tunkkari
05.04.2014, 19.31
4000-ässää ei ole koskaan ollut käsittääkseni värillisenä. Niitä perus-GP:tä kylläkin. Ässähän on ihan eri rengas kuin gp4000.

Näin on. 4000S:stä ei ollut värilisiä. Contin sivuilta katsottuna profiili näyttää hieman erilaiselle. Vähän korkeammalta ja terävämmältä. Onko todellisuudessa?? 4000S aika nopeasti kului litteäksi, ite en ole
tosin paljoa huomannut ajossa. Mutta olisko se parantunut?

Frosty
05.04.2014, 20.36
GP4000s:n profiili on uutena hyvin pyöreä, ja kun koko kulutuspinta on samaa seosta, se arvatenkin kuluu kantikkaaksi. Toisaalta renkaasta saa kyllä ulos aivan riittävän määrän kilometrejä, eikä ajettavuus tuntuisi hieman kantikkaanakaan olevan huono. Uudessa versiossa on ilmeisesti edelleen sama kumiseos ja sama pistosuoja. Profiili pitäsin nähdä itse, mutta oma silmäni ei erota mitään muutosta kuvista.

kolistelija
05.04.2014, 20.40
No siis GP4000s(chwarz) ei tosiaan ole värillinen rengas, siksi värillisissä malleissa ei ole ässää. Sama rengas se on vanhassakin mallissa, mutta Contin mielestä väriaineet heikentävät suorituskykyä ja ovat siksi lisänneet mustalle tuon kirjaimen mallinimeen.

vmt
05.04.2014, 21.04
Tässä hieman lisäinfoa.

http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/road_tyres/GP4000sII/WideRaceTyreTest_TOUR_Magazine_2014.pdf

veekoo
07.04.2014, 08.33
Entäs GP4000 vs. 4Season, mitä eroa noilla mahtaa olla. Nyt kun molempia saa 28mm koossa, niin kiinnostaisi kumpi on parempi valinta cyclon maantierenkaaksi?

Frosty
07.04.2014, 18.35
Entäs GP4000 vs. 4Season, mitä eroa noilla mahtaa olla. Nyt kun molempia saa 28mm koossa, niin kiinnostaisi kumpi on parempi valinta cyclon maantierenkaaksi?
4Seasonissa on kaksinkertainen pistosuoja ja ainakin valmistajan kertoman mukaan paremmin kylmissä oloissa toimiva kumiseos. Jotta valinta ei olisi liian helppo, niin Gaattorinnahkoja (http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/race/racetyres/gatorskin_en.html) ja Kovakuoriaisia (http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/race/racetyres/GatorHardshell_en.html) voi myös harkita, riippuen mitä haluaa painottaa. Parhaiten noista rullaa tietenkin 4000s II.

arctic biker
08.04.2014, 11.30
Tour 1/14 noita jo testaili. 28mm Conti on sitten vierintävastukseltaan kaikkien aikojen paras 18.8w 7.5baria painetta, 5.5barin paineilla 20.8w, mitattuna aivan tasaisella alustalla. Leveyttä 28,5mm ja 27.8 mm korkea.

PekkaO
08.04.2014, 17.43
Erona edellisvuotiseen ei II:een nähden ainakin on, että ylivuotista näkyy saatavan puoleen hintaan uutukaiseen verrattuna. Epäilen olisivatko ominaisuudet muuttuneet samassa suhteessa? Tour magazine sai muuten 25 millisen Conti 4000-S II:n testivoittajaksi. Kaiketi paras paino-rullaavuussuhde.

Grugi
08.04.2014, 17.57
Jos ei ole hifistelijä niin nyt kannattaa tilata 4000S mallia kun saa edullisesti. :)

tunkkari
08.04.2014, 20.35
Tilasin muutama viikko Bikediscountista 4000s renkasta. Oli 22,50€ (23mm). On vain nyt loppu jo sieltä. SII tarjolla hintaan 33,95, en pidä sitäkään ihan mahdottomana. Bikecomponentissa 4000S 27,95 ja SII 34,95. Hintaero 7€ kappaleelle. Eli Discountista posteineen tulee lähes saman hintaan nyt kun Componentsista. 8€ kalliimmaksi tulee uusi pari posteineen. Saahan sillä muutaman kilon kaurapuuroa :)

PedroK
08.04.2014, 21.29
Just laitoin alle ässät. B-C:stä tuli muutakin kamaa niin toi 28€ oli ok hinta mun mielestä. Duranon jälkeen tuntus aika vikkeliltä renkailta.

PeeHoo
13.04.2014, 11.36
Eilen Tammiston XXL:ssä:
http://www.helos.fi/photos/contixxl.jpg

Jake_Kona
13.04.2014, 15.02
Roselta ostin contin 4000 mustan, ei ollut s- mallinen vaan se värimalli vaikkakin musta ja varustettu heijastinnauhalla 25mm... Se yllätti ettei renkaassa lukenut kuin continental ja renkaan koko yms. Eli ei siis tyyppinimeä. Tai no olenkin väärässä topikissa kun kyseessä on kai viimevuotinen malli., mutta kun tässä yllä on tähänkin malliin viitattu.

30 hampainen
15.04.2014, 20.53
Onkohan Attac/Force 2 leveyttä lukuunottamatta sama rengas kuin gp 4000 s 2?

pätkä
15.04.2014, 21.02

Contin sivuilla kaikissa noissa aika samat speksit, vectran breaker, black chili, 3/330 TPI jne. Jotain eroa on kuitenkin, koska ovat eri painoisia.

30 hampainen
15.04.2014, 21.34
^Läpileikkauskuvassa näyttäisi, joka on kylläkin piirros, että neljätonnisessa olisi hieman paksumpi kulutuspinta. Painoero voi johtua siitä?

arctic biker
15.04.2014, 21.35
En suostu uskomaan että olisivat.

kervelo
16.04.2014, 08.58
Kakkosversioista en osaa sanoa, mutta ainakin edellisen version attack/forcet olivat ihan eri rengas kuin 4000S. Neljätonninen oli hiukan järeämpää tekoa kuin tuo force ja sen huomasi ajossakin, sekä hyvässä että pahassa.

Frosty
29.04.2014, 18.22
Pari Continental GP4000sII:a painoivat 218 g ja 223 g (ilmoitettu 205g). Vertailun vuoksi Michelin Pro4 Service Course painoi 205 g (200g).

Grugi
29.04.2014, 18.29
Millainen vaaka oli punnituksessa?

Pyöräpummi
29.04.2014, 18.40
Oletteko koskaan ajatellut että kevyemmässä on vähemmän kulutuspintaa? Toisin sanoen se kuluu nopemmin.
Oletteko myöskään ajatellut että voisitte kuluttaa sen painavamman renkaan kevyemmäksi?

Siinä leveämmässä renkaassa, mutta painavammassa, on myös enemmän kulutettavaa.

Ainakin minulla renkaista lähtee kaikenlaista pois sekä sisä- että ulkopuolelta. En tiedä kuinka monta grammaa ne tekevät.
Kuitenkin keväällä pidän pistosuojanahoja ja siten yhdistelmä on aikamoinen tonnikeiju. Mutta eipä se ole ajoa haitannut ja eikä ole kumi puhjennut.

Minulle riittää että pyörä on jotensakin riittävän kevyt. En ole ensimmäistäkään kertaa punninnut pyörän osia.

arctic biker
29.04.2014, 19.21
Höh Pummi, sillain ajan nettä on noita renkaita joka kiekkoon iliman ihmeempiä pistosuojanahkoja.Varsin ihmeellisenä pidän maatierenkaitten ylimääräisiä pistosuojia.

Jake_Kona
29.04.2014, 19.38

Suurin osa vaaoista, kun on grammavaakoja, näyttää gramman tarkkuudella. Jos kyseessä on 1/1000-qsavaaka niin puhallus vaikuttaa painoon. On kokeiltu. #NoHätä

Pyöräpummi
29.04.2014, 19.39
Höh Pummi, sillain ajan nettä on noita renkaita joka kiekkoon iliman ihmeempiä pistosuojanahkoja.Varsin ihmeellisenä pidän maatierenkaitten ylimääräisiä pistosuojia.

Sinä ajeletkin siellä missä on vähemmän sitä hiekoitussepeliä. Otan kyllä ne nauhat pois sieltä välistä kunhan kunhan kesä edistyy.
Ei niistä nauhoista haittaakan ole ollut. Saattaa olla että ne lisääväät jonkin verran vierintävastusta.

Syksyllä ne pistosuojanauhat laitetaan taas uudestaan.

IMHO Täällä PKS-seudulla on selkeä tarve pistosuojanauhoille tiettyinä aikoina vuodesta.
Jokainen voi omin silmin nähdä kuinka paljon niitä pieniä sepelinpalasia tarttuu renkaaset ja jotka sitten ajan myötä puhkaisevat sisärenkaan. Voihan niitä tietenkin ajankuluksensa nyppiä renkaasta kuin rukousnauhaa näpläten. Olen liian laiska kumpaankin.
Voisihan kokeilla tubeleksia ja litkuja niin voisi päästä tästäkin ongelmasta.

CamoN
29.04.2014, 19.51
Jokainen voi omin silmin nähdä kuinka paljon niitä pieniä sepelinpalasia tarttuu renkaaset ja jotka sitten ajan myötä puhkaisevat sisärenkaan. Voihan niitä tietenkin ajankuluksensa nyppiä renkaasta kuin rukousnauhaa näpläten. Olen liian laiska kumpaankin.

Oletko sattumoisin ihan ajanutkin tällä Contin GP4000S:llä tai II S:llä? Minulla nimittäin on ollut jo useampi sellainen, eikä niihin tartu sepeli kuivalta asfaltilta. Märältä saattaa tarttua, mutta sekin irtoaa jos märkää ei ole aivan kotiovelle asti.

Pyöräpummi
29.04.2014, 20.01
Oletko sattumoisin ihan ajanutkin tällä Contin GP4000S:llä tai II S:llä? Minulla nimittäin on ollut jo useampi sellainen, eikä niihin tartu sepeli kuivalta asfaltilta. Märältä saattaa tarttua, mutta sekin irtoaa jos märkää ei ole aivan kotiovelle asti.

Conteja olen käyttänyt pitkän aikaa. Nyt on jo varalla näitä II S:iä.
Ikävä kyllä minun pitää ajaa myös silloinkin kun tienpinta on märkä.

kolistelija
29.04.2014, 20.07
GP4000s tosiaan on todella kestävä rengas. Ilmeisesti tuo kumiseos hylkii niitä kiviä niin hyvin että se on käytännössä yhtä hyvä kuin kunnon pistosuojatut renkaat.

Tuota kakkosmallia en ole kokeillut, mutta wanhalla olen ajanut surutta sepelillä ja soralla ilman mitään ongelmia. Ehkä se on vain tuuria...

Frosty
29.04.2014, 20.11
Digitaalinen keittiövaaka.

TuH
29.04.2014, 20.28
GP4000s tosiaan on todella kestävä rengas. Ilmeisesti tuo kumiseos hylkii niitä kiviä niin hyvin että se on käytännössä yhtä hyvä kuin kunnon pistosuojatut renkaat.

Tuota kakkosmallia en ole kokeillut, mutta wanhalla olen ajanut surutta sepelillä ja soralla ilman mitään ongelmia. Ehkä se on vain tuuria...

Mulla on samoin aika kova luotto GP4000s:n sepelikestävyyteen. Ei se tietenkään tuhoutumaton ole ja varsinkin suojaamattomien kylkien kanssa on oltava varovainen. Mutta esim. kuivalla kelillä ja sepelöidyllä asvaltilla 4000s on luotettavuudeltaan ihan toisesta maailmasta verrattuna johonkin Misukan Pro Raceen tai Schwalben Ultremoihin.

Maailman tunnokkain maantierengas se ei ole, mutta jos ajaa wear indicatorien rajoissa eikä seikkaile sorateillä, niin GP 4000s:ää voi pitää käytännössä rengasrikkovapaana normaalissa maantieajossa.

GP 4000s II on minullakin kokeilematta, mutta käsittääkseni se ei ole mitenkään radikaalisti parantunut rengas. II-mallia varten uudistettu Black Chili -seos saattaa olla kestävämpää kuin vanha tai sitten ei.

Grugi
29.04.2014, 20.32
GP4000s alla 25mm ja ainakin nyt parit hiekkatie ajot kestänyt ihan kivasti ei tartu kumiin kiviä laisinkaan. Ja kuskilla on massaa 100kg niin ihan hyvältä noi vaikuttaa.

Frosty
29.04.2014, 20.39
Hyviä kokemuksia itsellänikin GP4000s:n kestävyydestä. Useampi tonni ilman rengasrikkoja ja yhtään kiveä en ole renkaista löytänyt. Rullaa myös erinomaisesti. Jos ajotuntuma olisi edes puoliksi vaikkapa Michelin Pro4:n tasolla, niin voisi kilpailijoiden puolella olla aika hiljaista väkeä.

Juha Lehtinen
29.04.2014, 23.21
Itselläni ei ole kokemusta II-versiosta mutta ostan kun vanhemmat versiot tulee käytettyä. Contin renkaista ei ole kuin hyvää sanottavaa meikäläiseltä.

LauriA
02.05.2014, 07.48
700x28 koko tuntuu olevan kiven alla, olisiko kellään havaintoa mistä löytyisi varastosta? Rosella oli hyvä tarjous 65€ setti sisureineen mutta arvioitu toimitusaika on 1.7.2014 :(

arctic biker
02.05.2014, 08.05
Jos ajotuntuma olisi edes puoliksi vaikkapa Michelin Pro4:n tasolla©Frosty
Veit sanat suustani, B-discountilla on 25mm ProRace4 ihan edulliseen hintaan. Eilen muuta rompetta tilasin ja autuaasti Misukat unohdin.

Kuntoilija
02.05.2014, 08.48
Olen vannoutunut gp4000s käyttäjä ja vain kerran on kylki antautunut kiveä vastaan. Mitä tuolla ajotuntuman puutteella tarkoitetaan ?

nimimerkki peruspolkija

Grugi
02.05.2014, 08.56
Kertokaapas tosiaan miten tuo Pro4 eroaa ajotuntumaltaan GP4000s:stä?

Slim_Jim
02.05.2014, 08.57
Focuksessa on alla Contin GP4000S:t ja Olmossa Michelin Pro 3:t.

Kummalta hommalta tuntuu kun misukoihin saa olla pumppaamassa ilmaa parin päivän välein kun tuntuu ilma niistä katoavan, Conteissa ilma pysyy hyvän aikaa. Vaikka misukoissa on ihan pakasta vedetyt sisurit alla, täysin samat kuin Conteissa on.
Olisiko jotain tekemistä siinä että misukat on kapoiset pikkunakit kun taas Contit on aika leveät...ei voi sisureista johtua pelkästään!

Coasting
02.05.2014, 10.03
Kyllä se on sisuri joka pitäää ilman renkaissa kun ei tuubittomista puhuta. Ulkokumilla ei liene mitään vaikutusta.
Ei kai misukoissa ole lateksiletkut? Nehän on pumpattava vähintään joka toinen päivä.

TuH
02.05.2014, 10.26
Ei kai misukoissa ole lateksiletkut? Nehän on pumpattava vähintään joka toinen päivä.

Butyyliset kevennyssisäkumit päästävät nekin ilmaa aika reippaasti, kovista paineista voi haihtua jopa 1-2 baria vuorokaudessa. Sisäkumi tai sen venttiili voi ylipäätään olla viallinen tai minimaalisesti repeytynyt.

Frosty
02.05.2014, 15.24
GP4000s on kovan, umpikumisen, elottoman ja tunnottoman tuntuinen. Michelinissä tuntuma tienpintaan on parempi: tunnokkaampi ja eläväisempi. Samoilla sisureilla ja paineilla tuntuu, kuin Pro4:ssä olisi vähemmän painetta. Pysytteleminen Conteilla valmistajan suosittelemassa 7,5 barin paineessa auttaa, mutta rengas on silti ajotuntumaltaan aika ankea.

Grugi
02.05.2014, 15.29
Okei, Mun mielestä ihan hyvä tuntuma on noissa GP4000s renkaissa ja itsellä tosiaan tuo n.7,5 baria painetta, liekö kuskin painolla jotain tekoa asiaan.
Mennään nyt toistaiseksi noilla kun ei paremmasta tietoa.

Frosty
19.05.2014, 20.43
Keskisaumansulattelulenkki 23 mm 4000s II:lla takana, ja pakko on myöntää, että olen aika yllättynyt. Painetta 6,5 bar edessä ja 7,5 bar takana, eli samat paineen kuin mitä olen edeltäjämallillakin käyttänyt. Olettamukseni oli, että rengas ei juurikaan eroaisi edeltäjästään. Rullaavuuden osalta ei ole siis aikaisemmassakaan versiossa valittamista, mutta mukavuuden suhteen tuntuu, että reippaasti parempaan päin on menty. Varmasti uusi tuore kumi vaikuttaa osaltaan asiaan, mutta väittäisin, että rengas on muutenkin ottanut kehitysaskeleen mukavampaan suuntaan verrattuna edeltäjänsä ajotuntumaan. Käytännössä ajotuntuma ei merkittävästi häviävä omalla maullani esim. tuossa aimmin mainitulle Michelin Pro4 SC:lle. Jos kulutuskestävyys on edes jotakuinkin tolkullisella tasolla, niin hyvältä näyttää.

arctic biker
19.05.2014, 20.53
GP4000s on kovan, umpikumisen, elottoman ja tunnottoman tuntuinen. Michelinissä tuntuma tienpintaan on parempi: tunnokkaampi ja eläväisempi. Samoilla sisureilla ja paineilla tuntuu, kuin Pro4:ssä olisi vähemmän painetta.©Frosty

Mun piti aiempaan kyselyyn vastata mutten silloin löytänyt oikeita sanoja, nyt viininmaistaja kertoi! Viime vuonna taisin Contit haukkua uskomattoman koviksi verrattuna Misukan ProRace4:iin... Onhan noihin nyt tottunut. Ja huomannut ettei GP4000 kyljistään mikään superkestävä ole, paikallistien sorasivat maito-auton takia:mad:

Ribbe
20.05.2014, 08.19
B-D:ssä oli päivän tuotteena GP4000S II malli, 29€/kpl. Piti laittaa tilaukseen. Pääsepä vertaamaan hinnat alkaen Schwalbeen :)

Ribbe
30.05.2014, 08.26
B-D:ssä oli päivän tuotteena GP4000S II malli, 29€/kpl. Piti laittaa tilaukseen. Pääsepä vertaamaan hinnat alkaen Schwalbeen :)
Ekat lenkit ajeltu uusilla kumeilla ja hyväksi todettu.

skiman
30.05.2014, 09.32

Ja tänään taas "päivän tuotteena" hinta tosin 29,90€/kpl

Ribbe
30.05.2014, 11.34
Ja tänään taas "päivän tuotteena" hinta tosin 29,90€/kplTaisi olla sama hinta kun itsekkin tilasin, unohtui vain nuo sentit. Tuntuu Contit olevan suositut renkaat. Eilen lenkillä törmäsin 3 muuhun pyöräilijään, heillä oli alla vanhemmat GP4000S kumit.

arctic biker
30.05.2014, 20.24
Tänään tilasin ContiGp4000-setin rinnalle se ku vaan verrokiksi Misukan ProRacenelosen 25mm kokoisena. Yksi etukiekkoon vielä kelpaava löytyy ennestään. Ja yhet kiekotkin lisää. Lähiiviikkoina pääsen testaamaan josko Frostyn adjektiivit mulla pelaa vaiko joudun tuopilla paikallisessa käymään.

Anaxagore
13.06.2014, 12.24
Vaihdoin maantiepyörääni 25mm GP4000SII:t lateksisisureilla. On varmaankin parhaat renkaat (ja sisurit) joilla oon ajanut. Rullaa hyvin röpöllä asvaltilla ja kaiken lisäksi mukavat. Ei nopeudessa häviä yhtään aiemmille 23mm Yksioneille. Kiekkoina Cosmic Carbone SLS:t joiden siipimäisestä profiilia tuo pulleampi rengas aavistuksen "rikkoo" leveydellään.

Wilgios
25.06.2014, 20.34
Mulla on Trekin 2.3 mukana tulleet 23mm bontragerit, race hard case tjsp. Kannattaisiko mukavuus ja rullaavuus sekä kestävyys mielessä laittaa otsikon mukaiset renkaat? Ja onko nopeudessa väliä laitanko 23 vai 25mm? Pieni tärinä ei ole haitannut mutta kevyen liikenteen väylien railot vähän täräyttelee. Paineet n. 8 bar nyt.

Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla

Frosty
26.06.2014, 20.33
Mulla on Trekin 2.3 mukana tulleet 23mm bontragerit, race hard case tjsp. Kannattaisiko mukavuus ja rullaavuus sekä kestävyys mielessä laittaa otsikon mukaiset renkaat? Ja onko nopeudessa väliä laitanko 23 vai 25mm? Pieni tärinä ei ole haitannut mutta kevyen liikenteen väylien railot vähän täräyttelee. Paineet n. 8 bar nyt.

Niin, kannattaako. Se on suhteellista, mutta varmasti ovat paremmat. Jos haarukoissa on tilaa, niin miksei leveämpääkin kuin 25 mm.

Wilgios
27.06.2014, 21.41
Jos tilaisin bike-discountista 25mm:nä nuo, niin kannattaisiko sieltä ottaa sitten lateksi sisurit kanssa? Michelin aircomp latex?

Olen aika aloittelija näissä ja ilmeisesti 25 mm rullaa sitten paremmin kuin 23 mm? Ajatttelin, että jos tästä saa marginaalisen hyödyn niin sijoitus tuo hyvän mielen/fiiliksen ja saa puuhastella tunnin tallissa.

Toistaiseksi harrastuksessa ei rengasrikkoja ole tarvinnut kokea tähän asti.

kauris
27.06.2014, 22.37
Michelinit ovat mielestäni hyvät ja kestävät lateksit. Asentaessa pitää vain varoa, ettei puhkaise niitä esim vanteen ja renkaan väliin jättämällä.
Ja lateksit joutuu sitten pumppaamaan joka päivä, koska paine vähenee nopeammin kuin barin /vrk.

vote
28.06.2014, 08.38
^^Tilasin kuukausi sitten juuri tuollaisen setin ja hyvältä vaikuttaa. Tosiaankin ennen jokaista lenkkiä kannattaa tarkistaa paineet.

caplake
28.06.2014, 21.22
Itsellä 4000s 2 lenkkipyörässä alla jolla ajettu nyt vajaat 2000km ilman rengasrikkoja, ja muutenkin pelittää mielestäni varsin hyvät eikä tuntumassakaan isompaa moitittavaa. Ehkä vähän kovat mutta eipä tuo itseä haittaa kyllä yhtään...
Toisaalta eipä noissa vanhemman mallin renkaissakaan ole ollut kuin yksi rengasrikko kun viime viikolla lasinsiru oli läpäissyt kumin.näillä kuitenkin ajettu 4500km työmatkaajoa enimmäkseen...

ju55i
01.07.2014, 20.04
Oisko kellään ostopaikkavinkkiä, josta otsikon mukaista rengasta saisi halv(emm)alla? Vilkasin nopeasti Wigglen ja Bike Discountin, mutta ei eksynyt ostoskoriin toistaiseksi.
Olisi ollut tänään hyvin mieluisa keli reilun parin tunnin kevyelle lenkille, mutta ulkorengas päätti sitten puhjeta sen verran laajasti, että eipä taida olla enää muuta kuin kierrätyskäyttöä sille rinkulalle. Ei auttanut sisurin paikkaus, vaan ulkorenkaan viiltyneestä kohdasta rengas paukahti 7barin kohdalla uudestaan...

Ajettu ~800km, käytännössä asfaltilla aina. Minkäköhän verran tämän mallin renkaalla pitäisi suunnilleen pystyä ajamaan keskimäärin?

Nufan
01.07.2014, 20.14
No jos johonkin lasinsiruun ajaa, niin ei siinä paljoa auta vaikka keskimäärin kumilla ajaa vaikka 3000km

TERU
11.07.2014, 16.46
Tänään sitte paikattiin ensi kertaa perus GP4000S-rengasta. Toinen kesä menossa, n. 3500 km ajoa, ei paha ja kunnon selitys puhkeamiselle. Teräsvaijerin säije, vähän koukussa n. neljä milliä pitkä. törrötti sekä sisä- että ulkopuolella keskellä kulutuspintaa. Tuo olis uponnut vaikka mihin.

Renkaaseen ilmaa pumpatessa huomasin kyljessä kiven raapaisun, joka oli vähän rättin saakka ulottunut, ohut on kumi kyljessä kudoksen päällä, vähän kuin pensselillä sipaistu. Ajo jatkui huolestuneissa tunnelmissa, kuten yleensä tällaisen tapauksen jälkeen - millä tästä eteen päin ajaa - pitääkö laittaa telaketjut. Tukiasemalle päästyäni avasin renkaan uudelleen ja totesin vaurion harmittomaksi pintanaarmuksi. Noilla ajaa vielä kesän jos toisenkin.

TERU
11.07.2014, 16.49
Otettiinpa tuplaus pois, oli noita palstan ongelmia, meinaan... ongelmatoton tässä nyt itsekään.

Wilgios
22.07.2014, 22.33
Pari viikkoa menty aiemmin itse ehdottamalla paketilla. Erosta en osaa sanoa pyörän mukana tulleisiin mutta ehdottomasti mukavammat ja rullaakin ehkä paremmin. Ei kaduta n. satasen investointi.

Lähetetty minun GT-P5100 laitteesta Tapatalkilla

Spica
23.07.2014, 19.34
Tilasin sitten vanhojen GP4000s tilalle nämä uudet kakkoset. Saa nähdä, muuttuuko mikään. Otin myös täällä mainitut michelinin lateksit niihin. Ennen menty butyyleillä, alkuperäisillä, jotka pyörän mukanakin siis tulivat, vuonna 2011. Eivät ole kertaakaan puhjenneet! Kilsoja näillä renkailla takana jotain 7000km luokkaa, joten ei vuositasolla vielä paljoakaan. Kantikkaiksi vain kuluivat, etenkin takarengas, ja edessä myös selvää kulumaa jo. Vaihdetaan nyt hyvän sään aikana.

arctic biker
23.07.2014, 20.37
Näin, ajoin poikani kanssa joka on varsinainen maantienöösi sillain että alla oli 25milliset viimevuotiset 4000 S renkaaat ja toisilla kiekoilla Misukan Pro Race SC;et myös 25-kokoisina. Samat rengaspaineet, 7/7.5 baaria. Vaihdoin kiekot kesken kaiken ja vasitella aika rupisellakin asfaltilla joka muuttui sitten aika sileeksi tulin parin kilsan jälkeen rinnalle ja kysyin huomaatko eroa. Kyllä Olli huomasi, totesi että Misukat on kertakaikkian tuntumaltaan superit.

Misukan latexisisurit tottakai joka renkaassa.

edit, siis GP 4000 s, ei uusin versio.

Frosty
23.07.2014, 21.33
Muutama satanen 23 mm GP4000sII:lla takana, butyylisisurit käytössä.

Vanhaan malliin nähden mukavuus tosiaan vaikuttaisi ihan havaittavasti kehittyneen. Ihan Michelin Pro4 SC:n tasolla ei olla, mutta ilokseen noilla ajelee. Kumiseos tuntuu aikaisempaa pehmeämmältä, eikä märkäpidossa ole moittimista, rullaavuus vaikuttaa myös oikein hyvältä. Edellinenkin malli kului kantikkaaksi, mutta uusi taitaa tehdä sen hieman nopeammin. Muutaman satasen kohdalla alkaa jo olla havaittavaa tasaista keskialuetta, takana selvemmin.

Wilgios
26.07.2014, 11.22
Onko tuo 7 ja 7,5 bar ns. Optimaaliset paineet tälle renkaalle? Olen itse laittanut enemmän. Mukavuus osittain toisarvoista.

Lähetetty minun GT-P5100 laitteesta Tapatalkilla

Frosty
26.07.2014, 18.04
Onko tuo 7 ja 7,5 bar ns. Optimaaliset paineet tälle renkaalle? Olen itse laittanut enemmän. Mukavuus osittain toisarvoista.
Minulla on ollut 6,5 bar edessä ja 7,5 bar takana 23 millisessä, ja painoa kuskilla 85 kg luokkaa. Paineen lisääminen ei enää käytännössä paranna vaan heikentää keskinopeutta lisääntyneen tärinän kautta. 25 milliseen kokeilisin itse 6 bar eteen ja 7 bar taakse.

arctic biker
26.07.2014, 19.19
67-kiloisena mullon 25mm Conteille edessä 6 tahi vähän allekin ja takana 6,4-6,6. Mittarina Schwalben sininen digimittari, tosin uuden kompuran mittarin kalibrointi on vielä vaiheessa. Tään päivän pidempi ulkoilu meni kyllä Misukoilla!

Poursuivant
21.08.2014, 21.29
Okei - vihdoinkin 25mm Kakkoset tulivat Itella-Postissa ja sain kammettua ne paikoilleen lähes hetimmiten. Pois lähtivät 25mm GP4000s:t, joilla mileage ylsi nähdäkseni kuudentonnin huittelle. Alkoivat kyllä olla jo aika kuutioina, mutta kestivät mainiosti kevyen kuskin alla. Kahdesti vaiko kolmesti paikkailtiin ja nekin ihan tämän kesän aikana. Muutenkin pidin renkaita toistaiseksi parhaina, joilla olen rullaillut. Ennen Contia ajoin Misukan 25mm Optimumeilla (hyvä ++) ja sitä ennen pitkään ProRace3:lla (hyvä), mutta GP4000s kyllä tarjosi näihin verrattuna parhaan pidon, rullaavuuden ja kestävyyden omiin matka-ajoihini.

Kakkoseditioon siis oli ladattu toiveita. Ei kai se nyt ainakaan huonompi voi olla? Ekan 95 km jälkeen en tiedä mitä sanoa. Odotinko liikoja? Missä se iso ero oli? Uudessa renkaassa on aina se uutuuden fiilis, juu, ja niin tässäkin, mutta se jokin jäi uupumaan. Pitää ajaa lisää, ennen kuin uskaltaa dumata, mutta eroa vanhan ja uuden version välillä ei ainakaan minusta tuntunut olevan hirmuisesti. Ja ainoa merkittävä tuntemus, mikä jäi Kakkosista mieleen oli se, että ehkä niiden pinta tuntuu jopa hieman pehmeämmältä kuin vanhempien. Pidin vanhojen Contien kovuudesta ja niiden käyttäytymisestä märällä. Nyt en oikein tiedä, enkä uskalla sanoa mitään tämän enempää.

vmt
29.05.2015, 18.46
Ohessa yksi näkemys parhaista maantierenkaista varsin kattavine perusteluineen.

http://intheknowcycling.com/2015/05/28/best-road-bike-tires/

"If you don’t want to get into the details, here’s my bottom line. For the best combination of minimum rolling resistance, maximum aerodynamic performance and confident handling, order a pair of Continental Grand Prix 4000S II clincher tires online at eBay Cycling (http://rover.ebay.com/rover/1/711-53200-19255-0/1?ff3=4&pub=5575084539&toolid=10001&campid=5337698189&customid=&mpre=http%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fitm%2FNIB-2015-Continental-Grand-Prix-GP-4000s-II-NEW-700-x-23c-Road-Bike-Race-Tires%20%2F331527882820%3Fpt%3DLH_), Wiggle (http://www.awin1.com/cread.php?awinmid=1857&awinaffid=205175&clickref=&p=http%3A%2F%2Fwww.wiggle.co.uk%2Fcontinental-grand-prix-4000s-ii-folding-road-tyre%2F), ProBikeKit (http://www.awin1.com/cread.php?awinmid=3986&awinaffid=205175&clickref=&p=http%3A%2F%2Fwww.probikekit.com%2Fbicycle-tyres%2Fcontinental-grand-prix-4000s-ii-clincher-road-tyre-black%2F10918169.html%3Fswitchcurrency%3DUSD%26aut ocomplete%3Dproductsuggestion), Merlin (http://www.awin1.com/cread.php?awinmid=4456&awinaffid=205175&clickref=&p=http%3A%2F%2Fwww.awin1.com%2Fcread.php%3Fawinmid %3D4456%26awinaffid%3D205175%26clickref%3D%26p%3Dh ttp%253A%252F%252Fwww.merlincycles.com%252Fpair-continental-gp4000-s-ii-folding-tyres-with-2-free-inner-tubes-700c-71989.html) or Chain Reaction (http://www.awin1.com/cread.php?awinmid=2698&awinaffid=205175&clickref=&p=http%3A%2F%2Fwww.chainreactioncycles.com%2Fus%2F en%2Fs%3Fq%3Dcontinental%2Bgrand%2Bprix%2B4000s%2B ii) in the 23C/23mm size and pump them up to between 95psi/6.5bar (lighter riders, softer ride) and 115psi/8bar (heavier riders, firmer ride) and use a light butyl inner tube. Don’t use a 25C/25mm size Conti tire unless you have wheels that are 27mm or wider at the brake track and don’t buy them in a physical store where they will cost you at least 2/3rds more. If you want to know how I reached that conclusion and all the details behind it, please read on."

Fuuga
29.05.2015, 19.36
Mä en ymmärrä kun mulla järkiään tulee GP4000s tai IIs - versioihin poikittaisia, pitkittäisiä tai vinottaisia 1 - 1.5 cm viiltohaavoja näillä etelän teillä. Tuntuu, ettei montaakaan satasta kerkeä ajaa kun jo on jossain viilto ja kivensirut löytävät sieltä tiensä sisään. Onko kellään kohtuullisen bullet proofia menetelmää paikata noita kun ei viitsisi ostella uusia kun kulutuspintaa on lähes uuden veroisesti jäljellä?

MacKonte
29.05.2015, 19.53
Verkkokauppa.comissa kohtuullisen kilpailukykyinen hinta 25mm renkaalle 37.90€. Pari tilauksessa. Ehdin tilata sieltä parin 23mm renkaita hintaan 34.90€ ennen hinnan nousua. Jommat kummat menee alle, kunhan ehtii vaihtamaan.

arctic biker
29.05.2015, 20.51
Kausi ei maantiepyörällä niin hyvin ole menny kun tallissa on muitakin huomiota kaipaavia... Misukan Pro Race 4 25mm ja 5/5,5 baria on kauden paineeni. Mittari on sama vanha, mitä ny pariston varuiksi vaihdoin ja kuskikin on kuihtunut. Contit 25mm hiukan kulahtaneina oottavat etukiekkoon pääsyään. Aivan hienoja mutta Misukkaa pidän edelleenkin pehmoisempana. Toki kun sattui Micheliniä halvalla niin ostin. Tään kesän maantierengasvarantoni on turvattu.

lepuuttaja
02.06.2015, 15.20
Toimiiko Michelin air comp latexit A1 yhdessä GP4000s II 25 mm kanssa ? Michelin rajoitaa käytön 700x 22/23 c, mitä jos rengas on contin 25 mm ja usein rengas voi olla jopa leveämpi esim. 26,5 mm leveä. Onko kellään kokemuksia asiasta ?

plr
02.06.2015, 15.24
Ei suoranaista kokemusta tuosta yhdistelmästä, mutta käytän cyclocross-pyörän 35-millisissä renkaissa maantiepyörän 23-milliselle renkaalle tarkoitettuja sisärenkaita. Toimii. Sisärengas venyy paljon.

PK1
02.06.2015, 15.41
Laitoin maantiepyörään 23mm eteen ja 25mm taakse.
Ajokilsoja nyt ei ole vielä kuin muutama sata noilla takana kun oon enempi ajellu muilla pyörillä, mutta maantiepyörän mukavuus parani huomattavasti edellisiin Mavicin 23mm nakinkuoriin verrattuna.
Nämä on selvästi korkeampiprofiiliset kuin edelliset kumit, kun 25 otti jo haarukkaan kiinni ja 23 mahtui juuri ja juuri.

jakkok
02.06.2015, 15.42
Mulla on air comp latexit 25mm garorskineissä. Molemmissa renkaissa revennyt kerran sisuri venttiilin juuresta. Sain paikkamalla takaisin käyttöön. Sitä en tiedä olisiko johtunut renkaan "ylisuuresta" ilmatilasta😊

lepuuttaja
02.06.2015, 16.06
Mulla on air comp latexit 25mm garorskineissä. Molemmissa renkaissa revennyt kerran sisuri venttiilin juuresta. Sain paikkamalla takaisin käyttöön. Sitä en tiedä olisiko johtunut renkaan "ylisuuresta" ilmatilasta😊

Joo kiitos tiedosta onko nyt ollut ongelmia?, olen itse käyttänäyt suurelle menestyksellä Miskuan latexeja A1 contin 23 mm renkaissa ja on ollut kyllä aivan lyömätön yhdistelmä. Ei koskaan rengasrikkoja kop kop...puuta...ja ajettu on ihan riitävästi :-) uusille vanteille voisi laittaa myös leveämmän renkaan ajo mukavuuden parantamiseksi, rullaavuus voisi olla lähellä samaa leveämmän kiekon kanssa.

MacKonte
02.06.2015, 23.30
Ensimmäiset lenkit heitetty GP 4000 S II 23mm renkailla. Joku oli päällystänyt maantiet, niin pehmeää oli meno vanhoihin nakkeihin verrattuna (painetta 7bar). Rullaavuuden paranemisen myös huomasi niin polkiessa kuin tutuissa alamäissä. Kelpo renkaat :)

jakkok
03.06.2015, 06.55
^^ Kolmisen tuhatta on mennyt ilman ongelmia. Saahan nuita pumpata päivittäin, mutta on se ainakin vielä ollut sen vaivan arvoista. Rullaa ja on pehmeä alumiinin alla.

frp
03.06.2015, 08.47
Schwalbe Ultremo ZX:iä tuli 3 vuotta käytettyä. Nyt vaihdoin 25mm GP4000SII. En nyt muista voittiko Schwalbet keveydessä ja kenties pidossa pehmeyden vuoksi, mutta kyllä nämä Contit vaikuttaa paremmilta. Ei enää (pesussa) irtoileviia lankoja, pintaan tulee viiltoja 95% vähemmän eikä tarvi jatkuvasti kaivaa kiviä pois kumin sisästä. 25mm kumit antaa myös mukavasti varaa laskea painetta.

mteebee
07.06.2015, 08.49
Toimiiko Michelin air comp latexit A1 yhdessä GP4000s II 25 mm kanssa ? Michelin rajoitaa käytön 700x 22/23 c, mitä jos rengas on contin 25 mm ja usein rengas voi olla jopa leveämpi esim. 26,5 mm leveä. Onko kellään kokemuksia asiasta ?
Käytössä on ja toimii,conti s ja sll sekä misukan 25mm renkaista kokemuksia.ei ongelmia misukan latexien kanssa,paineet tosin n.6-6.5 bar ehkä ongelmia tulee jos käyttää reilusti kovempia paineita..

jhalmar
07.06.2015, 09.50
Ei ongelmia, vaikka vetelen välillä vähän yli 8bar paineilla Misukan latekseilla 25mm renkaalla. Pakko aamulla pumpata vähän liikaa, että illalla töiden jälkeen on vielä sopivat paineet.

paskalokki
07.06.2015, 18.31
http://i.imgur.com/FvLUaju.jpg

Pitääköhän tässä laittaa varalle jo kumi tilaukseen? 1400km kohdalla huomasin tuon, en tiedä koska tullut.

JKK
07.06.2015, 19.11
Itse en tuollaisella renkaalla lähtisi minnekään.

plr
07.06.2015, 20.50
Ajoin kerran kokeillakseni miten kauan tuolla tavalla kudoksille kulunut rengas kestää. Michelin Pro2 Race kesti pari sataa kilometriä ja sisärengas meni puhki juuri kuluneesta kohdasta. Tämän perusteella rengas on vaihtokunnossa.

paskalokki
07.06.2015, 21.12
Jos parista lukkojarrutuksesta on mennyt 1500km aikana maantiekumi tuollaiseksi niin vähän odotin pidempää käyttöikää näille. Vielä saakelin kalliita kumeja.

petentic
07.06.2015, 21.55
^ Tuossa lienee käynyt niin, että lukkojarrutuksessa on alla ollut terävä sepelinpala. Tai kumissa jo valmiina uponneena jokin palanen. Lähtökohtaisesti mikä tahansa maantierengas kestää hyvin huonosti lukkojarrutuksia, kun sitä kulutuspintaa on todella ohuesti verrattuna "tavispyörän" kuviollisiin kumeksiin. Normiajossa yhden taikka kaksi kautta pitäisi kestää (3t-6tkm) jos vaihtaa vielä etu- ja takakumin paikkaa välillä. Vittorian Diamante Pro Kevlar -malli about viiden vuoden takaa on kestänyt eturenkaana kohta 8000 km eikä siitä juuri huomaa kulumista.

paskalokki
07.06.2015, 22.06
Eli nyt on siis haussa sitten samanlaisilla ominaisuuksilla uusi rengas, tai sitten ostan samanlaisen tilalle. Ostanko samaa vai vaihdanko, tässä pari vaihtoehtoa, ilmeisesti myös rullaavat hyvin, ovat pistosuojattuja ja pitoa löytyy:

Michelin Pro4 Endurace 25mm
Schwalbe One Evo OSC V-Guard 25mm

Hintaluokka on kaikissa n. 30-38 euroa. Itse asiassa viimeisimmällä lukkojarrutuksella oli isoja ja teräviä kiviä paljon asfaltilla, olisiko siitä lie tullut.

edit: Hain XXL:stä uuden Continentalin tilalle.

Wilgios
19.06.2015, 11.18
Mul on 25mm contit. Lateksisisurin paketissa lukee 700x18-20. Voiko tuon laittaa 25mm ulkorenkaalle? Ilmeisesti ei?

arctic biker
19.06.2015, 11.36
Mul on 25mm contit. Lateksisisurin paketissa lukee 700x18-20. Voiko tuon laittaa 25mm ulkorenkaalle? Ilmeisesti ei?

Kyllä voit, Misukan latexit pelittää crossarini 35mm renkaissakin oikein hyvin.

Wilgios
19.06.2015, 11.58
Ok! Katsoin vain BDn sivuilta että tuota lateksia saa 22-23 koossakin.

Jöpöttäjä
20.06.2015, 16.56
Mites tämä rengas kestää kurvailua Helsingin keskuspuiston ulkoiluteillä? Mulla on nyt cyclocrossissa alla Sammy Slicksit ja alkaa olla loppuun ajetut. Nyt on haussa uudet renkaat asfaltille ja juuri mainitsemalleni keskuspuiston ulkoiluteille.

arctic biker
20.06.2015, 17.28
Noilla Conteilla ja nyt Misukan Pro Race nelosilla ajan olosuhteiden pakosta ekan (ja vikan) kilsan sorapintaisellla yksityistiellä. Onhan nuo kestäneet, jotenkuten. Paha sanoa mistä ne repeämät kylkiin ja viillot kulutuspintoihin ajan myötä tulee. Maatalouspitäjässä sitä soraa kertyy asfalttiteille.

En ehdoin tahdoin puhtailla maantienakeilla lähde sorateille, Contilta vaikka Four Seasonit 28 millisinä olisi mielestäni hyvä kompromissi.

Jöpöttäjä
20.06.2015, 21.34
Mä en rinnastaisi soratietä ja keskuspuiston ulkoiluteitä keskenään. Nuo ulkoilutiet on hienohkoa hiekkaa ja pohjaltaan todella kovia. Mä ajan asfaltilla yli 95% kilometreistä ja sen myötä 4000s 2 kieppunut ajatuksissa.

mjjk
20.06.2015, 23.19
Tänään ensitesti hiekalla. Maantiepyörässä alla keväästä asti 25mm 4000sII ja kilometrejä takana noin 1100. Tähän asti olen vältellyt päälystämättömiä teitä mutta tänään vähän testimielessä lenkkiin kuului n 13 km hiekkatietä, ei puhkeamiasia eikä äkkiseltään pintavaurioitakan näkynyt.

Laika
21.06.2015, 01.26
Vaihdoin 32mm teräskaapeli-Vittoria Adventure Touringit pois ja tilalle 28mm GP4000SII. Ero on aivan huikea. Continental rullaa huomattavasti paremmin ja on silti paljon mukavampi. Kyllä kannatti.

arctic biker
21.06.2015, 08.40
Mä en rinnastaisi soratietä ja keskuspuiston ulkoiluteitä keskenään. Nuo ulkoilutiet on hienohkoa hiekkaa ja pohjaltaan todella kovia. Mä ajan asfaltilla yli 95% kilometreistä ja sen myötä 4000s 2 kieppunut ajatuksissa.

Jeps, käytin tarkoituksella termiä soratie, kunnen noitten keskuspuiston teistä enää tiedä. Joskus tulivat tutuiksi, lenkkareilla. Four Seasonit edelleenkin olisi valintani.

Jami2003
21.06.2015, 08.53
Oon ajanut noilla contin renkailla 100+ kilometriä viime kesänä soralla eikä kertaakaan ollut mitään ongelmia vaikka toisinaan tiet olivat täyttä sepeliä. Lisäksi joka kerta lenkille lähtiessä ja palatessa muutamat sadat metrit ovat sepeli soratietä. Yli 3500 kokonaiskilometrin jälkeen reikiä nolla.

Eli mielipiteeni; soralla voi ajella ko renkailla niin paljon kuin huvittaa eikä se puhkea sen enempää kuin cyclorengas kunhan paineet on kohdillaan. Mutta onko se mukavaa? Ei. Mutta jos of asfaltti ajelu on jotain ulkoiluteitä niin ihan hyvin voisin laittaa nuo renkaat alle, tosin ehkä 28mm mukavuuden takia.

Coasting
21.06.2015, 11.01
En nyt muista onko tämä jo ollut täällä mutta Contilla on ihan kätevä listaus renkaista käyttötarkoituksineen.
http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/road.shtml

Jöpöttäjä
21.06.2015, 11.55
Mulla sama juttu, kotoa lähdettäessä ja kotiin palatessa hiekkapintaista ulkoilutietä. Pääasiassa ajelen vantaalta porvooseen, hyvinkäälle ja kirkkonummen suuntaan. Pyöräteitä on valtaosa kilometreistä.

paskalokki
21.06.2015, 13.45
Hyvin toimii kovapohjaisella hiekkatiellä, jopa soratielläkin 110kg kuskin alla maksimipaineilla. En toki aja niillä tieten tahtoen, mutta välillä tulee eksyttyä.

Jöpöttäjä
21.06.2015, 14.13
Millasilla paineilla tolla 25mm renkaalla ajatte? Täällä on 78 kiloinen kuski. Eteen 6,5 ja taakse 7.0 bar ei liene kaukana?

Warlord
21.06.2015, 14.43
Mulla juuri nuo paineet samalla massalla.

Jöpöttäjä
22.06.2015, 09.37
Renkaat tilattu 28mm leveänä Bike- Discountista. Mitäs mieltä olette, kestääkö Contin race light 18/25 sisärengas tuon 28 leveän renkaan kanssa? 28mm näyttää olevan "väliinputoaja" koko sisärenkaissa...
Contin Tour slim 28/37 taitaa olla aikas vahva vaihtoehto?

cobbo
22.06.2015, 10.20
^ Tuosta en tiedä, mutta huomiona että minulla(kin) 28mm rengas asettui x17-vanteella yli 30 millin leveyteen, viivottimella (ei tönärillä) mahdollisimman tarkasti mitattuna joku 31-32 mm. Näyttivätkin yllättävän samankokoisilta verrattuna Marathon Supremeihin koossa 32mm.

Soratietäkin ajettu jokunen kilsa ja sivuseinät vielä ehjänä, kopkop. Kuumottavaa tosin kuunnella joka kerta kiven singotessa että nytkö se repesi, liikaa kauhukertomuksia 4000s:n repeilemisestä kai luettu... Ovat kyllä mukavat ajaa, mutta edellistä kokemusta onkin vain järeämmin suojatuista renkaista.

Kerjäänkö muuten ongelmia jos lähden (kevyehkösti) lastatulle kotimaan pyörä-tourille 28mm GP:iden kanssa, vai vaihdanko suosiolla jotkut kestävämmät renkaat? Tavarat pitäisi saada mahtumaan etulaukkuihin ja satulalaukkuun eivätkä ne paina kymmeniä kiloja, mutta jo kuski ja fillari painavat yhdessä ~100 kiloa. Asfalttia ajo toki pääosin, mutta ajoittain saattaa joutua soratiellekin.

Frosty
22.06.2015, 16.20
En laittaisi maantiesisuria enää noin isolle ilmatilalle. Rengastesteissäkin jo varoitellaan, että venyvät aika äärimmilleen. Seuraava koko kehiin vaan.

JuhaK-
22.06.2015, 16.27
Renkaat tilattu 28mm leveänä Bike- Discountista. Mitäs mieltä olette, kestääkö Contin race light 18/25 sisärengas tuon 28 leveän renkaan kanssa? 28mm näyttää olevan "väliinputoaja" koko sisärenkaissa...
Contin Tour slim 28/37 taitaa olla aikas vahva vaihtoehto?
Contilta löytyy tuohon väliin race wide tai race touring kuten BD sen nimeää. Kooltaan race wide on 25-32mm itse käyttänyt 25mm S4000 kanssa ongelmitta

Lähetetty minun GT-I9105P laitteesta Tapatalkilla

timppa_234
22.06.2015, 16.35
Soratietäkin ajettu jokunen kilsa ja sivuseinät vielä ehjänä, kopkop. Kuumottavaa tosin kuunnella joka kerta kiven singotessa että nytkö se repesi, liikaa kauhukertomuksia 4000s:n repeilemisestä kai luettu...

Noo, tuurilla ne isotkin laivat seilaa :)

Noin joka 3. kylkeen osunut kivi rikkoi mulla 28 millisen. Tosin se ei ollut ihan samanlainen ainakaan leveydeltään kuin sinun versiosi. Just 29 milliä 622-19 vanteen päällä. Varsinaisia repeämisiä ei osunut kohdalle, yhden kerran ilma pakeni niin nopeesti että täydestä tuli tyhjä n. 10 metrin matkalla. Sisärenkaaseen oli tullut sen verran suuri reikä ettei sitä kannattanut yrittää paikata.

plr
22.06.2015, 21.06
Maantiesisärengasta vain 28-milliseen. Toimivat oikein hyvin myös cyclocrossarin 35-millisissä renkaissa.

Jöpöttäjä
22.06.2015, 21.34
Motonetista löytyy Continental sisärengas 25/32-622 42mm Presta-venttiilillä ja hintaa hurjat 5,90kpl.
Tossa on mulle sisäkumit !
Edit : Tämä sisärengas on Race wide kun Motonetin hyllyyn meni katsomaan.

plr
22.06.2015, 22.18
Sisäkumit ovat yleensä kestäviä ja venyvät hyvin. Rengas puhkeaa yleensä, kun jokin terävä kappale tulee ulkorenkaasta läpi. Sisärenkaan paksuus ei ole niin tärkeä ominaisuus kuin ulkorenkaan kestävyys (pistosuojaus).

https://www.youtube.com/watch?v=dW3aRL97e-s

mthamala
22.06.2015, 22.58
Roselta löytyi keväällä Vittorian keveitä sisureita 28 mm GP4000:een. Hyvin ovat toimineet. Soradebattiin liittyen omalla työmatkalla on parit reilut pätkät hiekkapintaista pyörätietä, joilla ei ole tullut ongelmia. Loistavat ulkokumit nuo contit.

Sent from my iPhone using Tapatalk

kervelo
23.06.2015, 09.16
Millasilla paineilla tolla 25mm renkaalla ajatte? Täällä on 78 kiloinen kuski. Eteen 6,5 ja taakse 7.0 bar ei liene kaukana?

Omia kokemuksia tuosta renkaasta vain takarenkaana. Sen perusteella voisi kokeilla paineeksi hiukan enemmänkin, esim. 7.5 bar.

The flying Chocobo
23.06.2015, 11.57
Omista conteista sen verran kokemusta että nyt taitaa noilla 23mm GP II:lla olla hiukan toista tonnia ajettu. Rullaa kyllä minusta todella hyvin ja sitten sellainen huomio että on jotenkin pehmeemmät ajettavat kuin edelliset Maxxisin 23.set. Ei alurunko täristä niin pahasti. Flättejä ei ole tullut, eilen kaivoin yhden pienen kivensirun takarenkaasta ja muutama pieni kolo/nirhauma oli ilmestynyt kulutuspintaan, mutta kylkiin on tulut jälkeä. Takarenkaassa on sellainen, että saa nähdä alkaako sieltä jotain ulos kasvamaan jossakin välissä. Olen kyllä surutta ajanut hiekallakin kun on kohdalle sattunut, mutta mitään kovin karkeaa soratietä ei ole ajeltu. Muutama kerran on kivi renkaan kyljeltä lennellyt ammuksen lailla.

Jöpöttäjä
26.06.2015, 15.17
Tänään tuli 28mm renkaat ja heitin ne 16c vanteille. 6 bar paineilla tönäri näyttää renkaalle mittaa 28mm. Eka 40km lenkki ajettu. Edessä 6,0 ja takana 6,5 bar paineet. Cyclocross Focus on näillä eväillä todella maukas ja mielestäni loistavasti rullaava ja samalla mukavan pehmeä ajettava. Oletin, että tämä olisi ollut kovempi rengas ajoltaan. Seuraavalle lenkille eteen 6,5 ja taakse 7.0 bar paineta ja koitetaan miten ajomukavuus muuttuu. Kerrassaan loistava rengas, näin ekan lenkin perusteella !

Edit: Iltalekki 6,5 / 7,0 bar paineilla ja mukavuus yhä hyvä ja näillä paineilla ajellaan jatkossa. Kun tuo renkaan mitta on 28mm vanteella, pitänee vaihtaa contin 18-25 kevyt sisäkumi noihin. Enpä usko, että kestävyden kanssa tulee ongelmia.

Frosty
27.06.2015, 11.15
Miksi ihmeessä venyttää sitä maantiesisuria, kun useampikin valmistaja tekee 28-milliselle suunniteltua saman painoista sisuria (http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-tube-sv-18-28-44-622-28561)?

plr
27.06.2015, 16.16
Ei se sisäkumi rikki mene sillä, että sen halkaisija muutaman millin kasvaa. Itse käytän samoja, koska näin minimoidaan varasisäkumien määrä. Ei tarvitse pitää varastossa monia erilaisia sisäkumeja.

arctic biker
27.06.2015, 16.52
Tosiaan, kun käyttää Misukan latexia niin passaa ja sinkuu ja kestää kaikilla päälirenkailla mitä ny näille 15-18mm sisäleveydeltään oleville vanteille maantie - tai cyclocrosskäyttöön voi järkevästi laittaa. Lisäetuna parempi piston kestävyys butyyliin verrattuna. Riesana että joutuu ilmaa lisäämään, toisaalta kaikkihan me ennen ajoonlähtöä rengaspaineet tarkistamme???

Jöpöttäjä
27.06.2015, 21.04
Ainahan paineet tarkastetaan ennen lenkkiä... Kuis julmasti tollanen misukan 22/23 lateksi vuotaa paineita pihalle, esim 12 tai 24 tunnin aikana jos painetta laittaa renkaaseen 7 bar? Mä ajan työmatkat fillarilla, niin onko lateksin kanssa pumppuhommia ennen ja jälkeen 8 tunnin työpäivän?

autionpoika
28.06.2015, 07.06
Työpäivän aikana ei vuoda niin paljoa, että ajossa huomaisi. Aamuisin paineen tarkistus ja lisäys.

nupaha
02.07.2015, 11.24
Eka lenkki eilen tehty Contin GP4000:lla. Leveys vaihtui merkki X:stä ( en muista )23mm => 25mm Contiin. Ihan hyvä fiilis jäi reilun 50km lenkiltä. Keskinopeuskin tuli yllättävän korkeaksi näille treenikilometreille, mutta taisi olla suurin vaikuts ensimmäisellä kunnon hellekelillä ja kevyemmällä vaatetuksella.
Mutta kaiken kaikiaan vähempi tärinää ja rullasikin näin pers tuntumata paremmin ( viitaten tuohon keskinopeuteen).
Toivottavasti kestäyys on parempi kuin alkuperäisellä renkaalla joka tuli pyörän mukana. Kolme rengasrikkoa 1500km:iin riitti.

arctic biker
02.07.2015, 14.06
Useimmiten huonosta tuurista johtuvat, mulla viime kesänä yhden viikon aikana tuli 5 rengasrikkoa GPnelitonnisilla. Nyt Misukan ProRacenelosilla rapia tonni, ilman ongelmia. Koputan puuta.

idänihme
02.07.2015, 15.06
^ Tuosta en tiedä, mutta huomiona että minulla(kin) 28mm rengas asettui x17-vanteella yli 30 millin leveyteen, viivottimella (ei tönärillä) mahdollisimman tarkasti mitattuna joku 31-32 mm. Näyttivätkin yllättävän samankokoisilta verrattuna Marathon Supremeihin koossa 32mm.Soratietäkin ajettu jokunen kilsa ja sivuseinät vielä ehjänä, kopkop. Kuumottavaa tosin kuunnella joka kerta kiven singotessa että nytkö se repesi, liikaa kauhukertomuksia 4000s:n repeilemisestä kai luettu... Ovat kyllä mukavat ajaa, mutta edellistä kokemusta onkin vain järeämmin suojatuista renkaista.Kerjäänkö muuten ongelmia jos lähden (kevyehkösti) lastatulle kotimaan pyörä-tourille 28mm GP:iden kanssa, vai vaihdanko suosiolla jotkut kestävämmät renkaat? Tavarat pitäisi saada mahtumaan etulaukkuihin ja satulalaukkuun eivätkä ne paina kymmeniä kiloja, mutta jo kuski ja fillari painavat yhdessä ~100 kiloa. Asfalttia ajo toki pääosin, mutta ajoittain saattaa joutua soratiellekin. Riippuu ihan siitä millaisella tiellä ajat ja voitko riskeerata flätin tai kaksi matkan varrella. Itse ajoin viime kesänä 1000km tourin vähemmän pistosuojatuilla 25mm kumeilla ilman flättejä, mutta kamat oli repussa ja kokonaispaino 110-120kg. Koska muilla valmistajilla on huonosti yli 25mm puhtaita maantiekumeja voi gp4000II olla minunkin valinta seuraavien kumien kuluessa vaihtokuntoon. Vielä on pohdinnassa tuleeko niistä retkipyörän kesäkumit vai maantiepyörän työmatkatempokumit.Onko molemmilla gp4000s versioilla samalla leveydellä ajaneiden mielestä tullut mitään olennaisia parannuksia/heikennyksiä ykkösestä kakkoseen vai onko kyseessä (samassa paksuudessa) edelleen kestävämpi ja epämukavampi vaihtoehto michelinin pro4:lle?

arctic biker
02.07.2015, 18.51
No nuo erot on aika pieniä, toki 25mm niin edellisen sukupolven Conti GP4000s kuin uusia Misukan 25mm ProRacenelosia on mulla ajossa. Noita maantierengasnöösejä poikieni muodossa tulee sunnuntaina, jos puunajolta keretään niin seko vaan piruuttani testautan huomaako nuo eroa. Mennä vuonna esikoinen toki huomasi että Michelin on niin mukava!

Jöpöttäjä
03.07.2015, 15.25
Ihan pöhkö kysymys... kuinkas tarpeellinen on tuo mutteri, jolla venttiili kiristetään vanteeseen? Olinpa nuo mutterit unohtanut laittaa paikalleen, kun renkaan vaihdoin alle.. nyt näin ajettuna 600km ilman mitään murheita.

kolistelija
03.07.2015, 15.28
Ihan pöhkö kysymys... kuinkas tarpeellinen on tuo mutteri, jolla venttiili kiristetään vanteeseen? Olinpa nuo mutterit unohtanut laittaa paikalleen, kun renkaan vaihdoin alle.. nyt näin ajettuna 600km ilman mitään murheita.
Täysin tarpeeton, ellei sitten ole ongelmia tyhjän renkaan pumppaamisessa kun venttiili ei pysy paikoillaan.

Jöpöttäjä
03.07.2015, 17.20
No hittolainen, kun näin mä asiaa itsekin ajattelin. Rengastöissä tuosta on apua, muuta käyttöä en keksi. Mä olen aina kiristänyt tuon mutterin hempeästi sormilla kiinni, etten tuhoa sisuria, ja oikeastaan joka lenkin jälkeen tuo on ollut löysällä...
Olkoon ilman jatkossakin!

Vrad
06.07.2015, 12.28
Mulla oli nelitonniset alla viimekesän, pari puhkeamista tuli. Lenkkien pituudet kasvoivat brevet mittoihin ja paikkailu vituttaa aina. Tosin mulle riittää tuo reipas kolmekymppiä matkavauhdiksi lenkeillekin. Tänä vuonna ollut alla tuo uusittu schwalbe durano, ei valittamista ja aika surutta on sorapätkiä ajettu myös röpelöasfaltin seurana. Voi olla että jos kisaan tai "kisa-mielellä" kuntoajoon meen niin nelitonniset alle sen 1-2km/h edun takia.

Lähetetty minun C6603 laitteesta Tapatalkilla

Jöpöttäjä
07.07.2015, 16.09
Latekseja hommaamassa mun 28mm contteihin. Onko merkkien välillä eroja kestävyydessä, eli tarjolla olis Misukan 22-23mm, Vittorian 25-28mm ja mulle tuntematon Challenge merkki 28-35mm koossa. Mitä kannattaa hankkia?

JPK-works
08.07.2015, 16.31
Pari lenkkiä takana conteilla. Vaihdoin ne Mavic:n tilalle, Ksyrium mukana tulleet alkuperäisosat, kestivät muuten reilun 3000 km. Pyörä tuntuu mukavammalle, reagoi ohjaukseen hieman pehmeämmin ( ei niin terävä) ja rullaavan paremmin. En osaa vielä tarkemmin eritellä, mutta muutos on positiivinen. Osasyy voi olla rengaspaineet, conteissa riittää alemmat. Liekö niissä enemmän ilmatilaa (23 mm) kuin Mavic:eissa.

Ostin xxl:stä koko setin eli 2x sisä- ja 2x ulkoulkorenkaita, hinta oli 80€.

Jöpöttäjä
08.07.2015, 17.31
Täällä on 28mm renkaiden kanssa ajettuna eka tonni ja paineita on muuteltu omassa ja vaimon pyörässä. Itse päädyin omalla 78kg massalla eteen 6.,0 ja taakse 6,5 bar. Vaimolla painoa vajaa 55 kiloa ja edessä painetta 5,5 ja takana 6,0 bar. Kun paineiden kanssa tultiin alaspäin, keskinopeudet nousivat, etenkin röpelöisellä asfaltilla. Samalla ajomukavuus parani huonommalla assulla. Ei tuota selitä muulla kun tärinällä kovemmilla paineilla ajettaessa.
Täällä ollaan 4000s II renkaaseen enemmän kuin tyytyväisiä. Ja alun varovaisuuden jälkeen, olen päästellyt menemään ihan surutta keskuspuiston hiekkapintaisia ulkoiluteitä ja hyvinhän se tuon kestää.

Frosty
08.07.2015, 19.57
Onkos kenelläkään kokemuksia GP4000sII vs. Schwalbe One?

J T K
08.07.2015, 21.38
Jo vain parani ajomukavuus ja rullaavuus kun vaihtoi butyylisisurit + 23mm GP4000S > misukan latekseihin ja 25mm GP4000SII:iin. Alkaa olla rautapyörä nyt kohillaan siltä osin.

Frosty
10.07.2015, 07.18
Ajomukavuuden suhteen omalla kohdalla 23 mm 4000s:n vaihto 23 mm 4000sII:een toi jo merkittävän muutoksen. Molemmat butyylisisureilla.

Rullaavuudesta suhteen kiinnostaisi aina jonkinlainen käytännön konkretia.

mk
10.07.2015, 08.38
Ensilenkki Continental GP4000SII 25mm (michelin latex) -rengastuksella suoritettu ja mukavuuden osalta ei ihan hirveitä eroja michelin pro2race (michelin latex) tuntuis olevan. Rullaavuuskin lienee melko sama .. Tosin paineita oli edessä 6bar / takana 6,5bar (kuskilla painoa 79kg) .. Edellisellä rengastuksella paineet olleet 6.5bar/7bar .. Erittäin hyvän tuntuiset renkaat, rullaavuus ja mukavuus kohdillaan..

arctic biker
11.07.2015, 18.16
Latekseja hommaamassa mun 28mm contteihin. Onko merkkien välillä eroja kestävyydessä, eli tarjolla olis Misukan 22-23mm, Vittorian 25-28mm ja mulle tuntematon Challenge merkki 28-35mm koossa. Mitä kannattaa hankkia?

Misukan latexien kanssa njet problema aina 35mm crossarirenkaittein kanssa mutta nää muut, toki yksittäisiä olleita ,oiskoon 2xVittoria ja sama Challenge ,nuo molemmat hajosi alle aikayksikön. Michelinejä on ihan vuosikertatuotteina ja ne kestää. Äänestän Michelinin normilatexia aina 35mm päälirenkaaseen asti tällä +25tuhannen kilsan kokemuksella. UGH.

aaltju
12.07.2015, 18.58
Eka pidempi lenkki (130km) takana GP 4000S2:lla... ei ole huonot, mutta en oikein keksinyt mitään oleellista eroa vainhoihin Grand Prixeihin. Toki syynä voi olla sekin että pyöräily on tällä kaudella ollut pääasiassa työmatkan junnaamista eestaas ja nyt vasta ehdin ensimmäiselle vähänkään kunnollosemmalle lenkille. Täytyy vielä makustella ja vaikka nyt en ylisanoihin noussutkaan niin täytyy sanoa että ei ne pettymys ole ja ostaisin varmaan uudestaankin.

Lähetetty minun MediaPad T1 8.0 Pro laitteesta Tapatalkilla

timppa_234
12.07.2015, 19.36
Vittorian latexit on pyörineet alla tämän kesän. En ole huomannut mitään eroa kestävyydessä tai rullaavuudessa viimevuotisiin Michelinin latexeihin tai Schwalben butyyleihin.

Jöpöttäjä
13.07.2015, 15.37
Mä ostin kokeeksi Vittorian 25-28 lateksit omaan fillariini. Pitää vaan olla extra huolellinen, että saapi ne ehjänä paikalleen.

-kft-
13.07.2015, 22.31
Tällä hetkellä alla omassa Canyonissa 4000S 23mm leveänä. Seuraavaksi renkaaksi haaveena olisi II-malli 25 mm:n versiona, muttamutta...
Canyon SL etuhaarukka on tosi ahdas ja ystävän kiekkoa 25mm:n S II:lla kun testimielessä kokeilin, niin uuden kulumattoman renkaan kanssa kumin ja haarukan väliin jää aivan olematon väli. Aivan ei pyörittäessä hinkannut, mutta uuden renkaan "valupiikit" hivuttivat haarukkaan eli väli oli luokkaa 1-3mm. Kuinkakohan on, uskaltaako isompaa laittaa vai pitääkö tyytyä kapeampaan versioon? Mitäpä mieltä ovat foorumin asiantuntijat?

pätkä
13.07.2015, 22.44
Tällä hetkellä alla omassa Canyonissa 4000S 23mm leveänä. Seuraavaksi renkaaksi haaveena olisi II-malli 25 mm:n versiona, muttamutta...
Canyon SL etuhaarukka on tosi ahdas ja ystävän kiekkoa 25mm:n S II:lla kun testimielessä kokeilin, niin uuden kulumattoman renkaan kanssa kumin ja haarukan väliin jää aivan olematon väli. Aivan ei pyörittäessä hinkannut, mutta uuden renkaan "valupiikit" hivuttivat haarukkaan eli väli oli luokkaa 1-3mm. Kuinkakohan on, uskaltaako isompaa laittaa vai pitääkö tyytyä kapeampaan versioon? Mitäpä mieltä ovat foorumin asiantuntijat?

Sinänsä sama onko rako 1mm vai 1cm. Välys on riittävä, kun ei ota kiinni. Täyden varmuuden saat kuitenkin vasta kokeilemalla omalla kiekolla, ellei ole sattumalta aivan sama kuin kaverisi kiekko. Vaikka on sama rengas niin eri kiekolle se voi asettua hieman leveämmäksi tai kapeammaksi. Putkelta ajettaessa voi myös hangata, jos haarukka notkuu.

plr
13.07.2015, 23.09
25-millinen GP4000S II mahtuu juuri ja juuri pyörimään oman maantiepyörän takahaarukkaan. Putkelta ajaessa rengas joskus ottaa runkoon joko rungon tai kiekon joustamisen vuoksi.

Myös kiekon pujottaminen jarrulänkien (Ultegra) välistä rengas paineistettuna vaatii jarrujen pikasäädön avaamisen ja vaijerin päässä olevan ruuvin säätämisen. Renkaanvaihto on siis myös tavallista hitaampaa. Seuraavaksi paluu 23-millisiin.

Mielestäni sen verran on hyvä olla tilaa renkaan ja rungon välissä, että normaalikäytössä ei tapahdu kosketusta. Kun renkaassa on maantiekuraa ja tulee kosketus, niin se on kuin hiekkapaperilla runkoa hioisi.

frp
13.07.2015, 23.13
Ei se nyt ihan sama ole. Ahtaalla välillä pitää totutella siihen, että kaiken maailman renkaaseen tarttunut roska jumittaa rakoon ja aiheuttaa ääniä.

plr
14.07.2015, 00.09
Aika paljon noita vaurioituneita takahaarukoita löytyy netistä, kun hakee vaikkapa seuraavilla sanoilla: "chainstay wear from tyre". Rengas hankaa äkkiä haarukan putket pilalle, jos kosketusta tapahtuu. Vaikkapa näin:

http://fcdn.roadbikereview.com/attachments/bikes-frames-forks/293143d1394736960-wearing-carbon-seat-stay-2014-03-13-16.04.57.jpg

Antti Salonen
14.07.2015, 00.25
Samaa sanoisin, että renkaan hinkkaaminen runkoon ei ole merkityksetön ongelma. Teräs voi kai kestää tuollaista hinkkaamista pitkäänkin, mutta muut runkomateriaalit tuskin. Rengas tekee haarukkaan aika nopeasti sen tilan, minkä se tarvitsee.

Contin uudemmista renkaista ainakin mainittu GP4000S II on lisäksi ilmoitettua leveämpi. Leveällä modernilla aerovanteella (ulkoleveys 24 mm) nimellisesti 25 mm GP4000S II on tosiasiassa karvan yli 27 mm. 23 mm versio on vastaavasti parisen milliä ilmoitettua leveämpi.

Tästä nimenomaisesta syystä jouduin itse vaihtamaan takana pari milliä kapeampaan renkaaseen, sillä titaanirungossa oli alkavaa renkaan tekemää kulumaa takahaarukan sisäpinnassa. Väliä oli ehkä milli-puolitoista rengasta paikallaan pyörittäen, mutta putkelta runtatessa selvästikään ei enää yhtään.

Jöpöttäjä
14.07.2015, 10.10
Lateksin venttiilin ulkopuolella ei kierrettä ja venttiilin ympärillä ohut muoviputki. Onkos tuolla putkella mikä virka?

kuovipolku
14.07.2015, 11.23
Estää venttiilinvartta hankaamasta sisuria pakkauksessa, ajopaidan taskussa tai satulalaukussa. Otetaan yleensä pois (ja laitetaan roskiin eikä heitetä luontoon) kun sisuri otetaan käyttöön. Jos venttiilinaukko vanteessa on sen verran väljä että venttiilinvarsi naputtaa ajossa jokseenkin ärsyttävästi, muoviputki voi ajaa saman asian kuin kierros sopivaa teippiä.

-kft-
14.07.2015, 13.29
Sen verran tarkennan kuvausta "ahtaasta", että sivuttaissuunnassa etuhaarukassa tilaa oli. Ahdas kohta oli siis pystysuunnassa. Tällöinhän ei sivuttaisliikkeen juurikaan pitäisi vaikuttaa tilaa pienentävästi. Kiekkoina itsellä Fulcrumin Racing 3:t sitä vanhempaa mallia ja niiden koosta verrattuna kaverin kiekkoihin taas ei mitään hajua. Täytyypä siis varmaankin vain testailla...

Jöpöttäjä
15.07.2015, 19.58
Mun 28mm nelitonniset sai tänään Vittorian 25-28 lateksit sisälleen. Eka lenkki takana ja lähtiessä en oikeen uskonut, että isompaa muutosta tulisi. NOOH... suuntasin suoraan karkeimmalle asfaltille mitä kodin läheltä löytyi. Eipä enään täristänyt kuten ennen, butyyleilla, samoilla paineilla... eiku nokka takas kotiin, nostin paineita 0,5 bar kumpaankin päähän ja takas samaan paikkaan... nyt tällä, todella karkealla asfaltilla meno oli vielä hyvin siedettävää.
Siitä sit tutulle 40km lenkille. Vauhdiksi mukava pk treeni ja maisemien katseluvauhti.
Välillä piti katsoa, onko renkaissa paineet riittävät vai ei, sen verran ajotuntuma pehmeni. Jos vertaa butyylin ja lateksin eroa samoilla paineilla, lateksi on huomattavasti eloisampi, pehmeämpi ja tärinättömämpi vaihtoehto ajaa. Rullaamisesta paha sanoa näin yhden otannan perusteella suurempaa analyysiä. Meno tuntui vaan kaiken kaikkiaan todella mukavalta.
Varsin selkeä havainto oli se, että voi käyttää 0,5- 1 barin kovempaa painetta verrattuna butyyliin ja silti ajotuntuma on paljon mukavampi lateksilla. Tämä tuskin heikentää rullaamista :)
Sanoisin tän kokeilun perusteella, ettei butyyliin ole paluuta...

Frosty
07.08.2015, 09.15
Onkohan kenelläkään mitään uutta sanottavaa tähän renkaaseen liittyen? On kovin hiljentynyt tämä ketju.

Antti Salonen
07.08.2015, 10.35
Ei ole -- Conti-miehet ajavat enemmän ja speksaavat vähemmän.

PatilZ
07.08.2015, 12.20
Ei ole -- Conti-miehet ajavat enemmän ja speksaavat vähemmän.

*reps*

Antille voisi ura aueta myös Aalto-yliopistosta markkinoinnin maisteriohjelman lehtorina.

Mulla menee puolet ajasta speksaamiseen, koska tossa nyt ajossa olevassa konkelissa on takana (vielä pari päivää) Contin Competition.

Juha Lehtinen
07.08.2015, 13.10
Voisin vaikka yhtyä tuohon Antin kommenttiin ;)

MacKonte
07.08.2015, 18.21
Turha tähän on kirjoitella, koska oman kommentit on samoja positiivisia kuin ennenkin. Renkailla on ajettu reilut 2000km ongelmitta. Joka matkalla osa reitistä kulkee hiekkatietä ja meilläpäin tietyissä kohden asfaltilla on sepeliä (hiekkatien liittymät). Koputan puuta, mutta mitään pelättyjä puhkeamisongelmia ei renkaiden kanssa ole ollut.

Juha Lehtinen
07.08.2015, 20.09
Tänään ajoin pienen pätkän päällystämätöntä tietä jossa oli aika paljon pieniä suht teräviä kiviä. Eipä tuossa näyttänyt mitään ongelmaa olevan...en oikeastaan odottanutkaan ongelmia.

makton
07.08.2015, 20.59
Tuntuvat vain kuluvan aika nopeaa tahtia, ja tänä kesänä jo kolmeen tullut läpi asti mennyt 2-3mm viilto.

frp
07.08.2015, 22.51
Schwalbe Ultremo ZX varmaan yleisin vertailukohde. Siihen verrattuna pinta pysyy paremmin kasassa eli ei tule niin paljon sellaisia pikku viiltoja joiden sisältä saa kaivella hiekanjyviä. Samoin kyljistä ei rispaannu lankoja kuten minun Ultremoilla oli tapana tehdä. Puhkeamisongelmaa en ole kummallakaan erityisemmin havainnut ja kuluvat suunnilleen yhtä nopeasti. Aika paljon saa ajaa jos ei yhdellä setillä kesää pärjää.

Tassu
08.08.2015, 09.48
Mulla takarenkaan on pakko kulua suht nopeasti.

(perustuu siihen, että sain takakiekon tällä viikolla huollosta. aloin puuhaamaan renkaan laittoa takasin kiekolle, mutta rengasta ei löytynyt mistään. soitin huoltoonkin, että oisko siellä. ei, eikä löytynyt kotoa. tulin siihen lopputulokseen, että rengas oli jo palvellut eli riittävän kulunut, ja olin heittänyt sen pois. muistikuvaa moisesta ei vaan ole. eturengashan taas kestää, kestää, kestää. mulla)

Mutta joo, huomasin hyvissä ajoin, että takarengas tosiaan kuluu nopeasti mun käytössä.

Frosty
09.08.2015, 14.49
Pieni epätieteellisen seuran epävirallinen vertailu:

Ajoin huvikseni samanlaiset vedot seuraavilla yhdistelmillä:

1) Shimano R500 ja Michelin Pro4 Service Course 23 mm
2) Shimano RS80C24 ja Continental GP4000sII 23 mm

Sisurina Michelin A1 -butyyli.

Tulos: Jälkimmäisenä mainittu yhdistelmä on 15 s nopeampi 10 kilometriä kohti.

Moska
09.08.2015, 15.31
Miten eroaa Continental Ultra Sport II fold ja tämä toisistaan kestävyydessä ja nopeudessa?

Frosty
10.08.2015, 09.05
Olettaisin, että Ultra Sport voi pärjätä korkeintaan kulutuskestävyydessä GP4000SII:lle.

Frosty
10.08.2015, 11.01
...ja niin antautui jälleen yksi 23 mm GP4000sII kyljestä. Kulutuspintaan ulottuva melko pinnallinen viilto, joka kuitenkin leikkaisi kylkipunosta aika ikävän näköisesti. En edes huomannu ajossa sopivaa tilannetta, jossa olisi voinut tulla. Rengasta katsomalla kyllä ymmärtää, tai ainakin luulee ymmärtävänsä kyljen herkkyyden. Punoshan käytännössä paistaa ohuen pintakumin läpi. Takarenkaana kilometrejä nieli huikeat 1110 kpl. Vieläkään ei tosin yhtään flattia I- eikä II-versiolla, mutta rengas on entinen.

OPJarvinen
10.08.2015, 11.45
Eka tussu muutaman sadan km:n jälkeen 25 mm GP4000sII :lla. Vanhoilla edellisen sukupolven 23mm kumeilla meni melkeen 6tkm ja olis mennyt vieläkin. Kilometrit näky kumien habituksessa mutta niin ne näkyy polkijassakin :)

Peräjää
10.08.2015, 21.53
Harmillinen ominaisuus näillä GP-gumeilla, kun vaihdoin Wiltsuuni 23 mm alle, niin makkarissa alkoi kärtsäämään kauhee rengaskauppa. Pakko nukkua ikkuna auki tai kohta joutaa pyörä makkarista autotalliin. Kaivoin jo makuupussin talvea varten, koska prioriteetit. ;)

Ulkona se rullaa erinomaisesti.

Fuuga
26.08.2015, 10.22
Joo-o, eipä paljoa ole tekemistä 'pistosuojauksella' kun paperiniitti suhahtaa läpi...

JiiÄm
26.08.2015, 18.54
Mun 28mm nelitonniset sai tänään Vittorian 25-28 lateksit sisälleen. Eka lenkki takana ja lähtiessä en oikeen uskonut, että isompaa muutosta tulisi. NOOH... suuntasin suoraan karkeimmalle asfaltille mitä kodin läheltä löytyi. Eipä enään täristänyt kuten ennen, butyyleilla, samoilla paineilla... eiku nokka takas kotiin, nostin paineita 0,5 bar kumpaankin päähän ja takas samaan paikkaan... nyt tällä, todella karkealla asfaltilla meno oli vielä hyvin siedettävää.
Siitä sit tutulle 40km lenkille. Vauhdiksi mukava pk treeni ja maisemien katseluvauhti.
Välillä piti katsoa, onko renkaissa paineet riittävät vai ei, sen verran ajotuntuma pehmeni. Jos vertaa butyylin ja lateksin eroa samoilla paineilla, lateksi on huomattavasti eloisampi, pehmeämpi ja tärinättömämpi vaihtoehto ajaa. Rullaamisesta paha sanoa näin yhden otannan perusteella suurempaa analyysiä. Meno tuntui vaan kaiken kaikkiaan todella mukavalta.
Varsin selkeä havainto oli se, että voi käyttää 0,5- 1 barin kovempaa painetta verrattuna butyyliin ja silti ajotuntuma on paljon mukavampi lateksilla. Tämä tuskin heikentää rullaamista :)
Sanoisin tän kokeilun perusteella, ettei butyyliin ole paluuta...

Olivatko kyseiset Vittorian 25-28 lateksi sisäkumekset tällä numerolla? 111.2LT.F2.25.222BX

Itsellä otsikon kumit 28mm:senä ja toistaiseksi perus Continental Race Wide butyylisisureilla (painoa n.135g/kpl). Tuli joku aika sitten tipautettua kokeeksi paineet edestä 7bar ja takaa 7.5bar, aiemmin maksimit edessä ja takana. Pyörä (pikku satulabägillä ja 2x0.75l) kuljettajineen ajokunnossa noin 76-77kg, joten ei varmaan tarvitsisi noinkaan paljoa. Ainakaan teoriassa.
Mutta uskomaton vaikutus jo kyllä pelkästään tuolla värinään ja ääneen. Rullaukseen en osaa sanoa mitään, kyllähän sen heti eturenkaan kulutuspinnasta näki että kontakti on leveemmällä alueella. Mutta nopeudessa se ei ole ainakaan mainittavasti näkynyt :) .

JaniM
26.08.2015, 20.04
Olivatko kyseiset Vittorian 25-28 lateksi sisäkumekset tällä numerolla? 111.2LT.F2.25.222BX

Itsellä otsikon kumit 28mm:senä ja toistaiseksi perus Continental Race Wide butyylisisureilla (painoa n.135g/kpl). Tuli joku aika sitten tipautettua kokeeksi paineet edestä 7bar ja takaa 7.5bar, aiemmin maksimit edessä ja takana. Pyörä (pikku satulabägillä ja 2x0.75l) kuljettajineen ajokunnossa noin 76-77kg, joten ei varmaan tarvitsisi noinkaan paljoa. Ainakaan teoriassa.
Mutta uskomaton vaikutus jo kyllä pelkästään tuolla värinään ja ääneen. Rullaukseen en osaa sanoa mitään, kyllähän sen heti eturenkaan kulutuspinnasta näki että kontakti on leveemmällä alueella. Mutta nopeudessa se ei ole ainakaan mainittavasti näkynyt :) .

Tämän taulukon mukaan sulla on vieläkin reilut paineet: http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf

JiiÄm
26.08.2015, 22.09
Tämän taulukon mukaan sulla on vieläkin reilut paineet: http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf

Joo laskeskelin jollain nettilaskurilla aiemmin rengaskoon, painon ja sen jakautumisen mukaan paineet mutten enää muista mitä ne oli. Tuon taulukon mukaan ne olis luokkaa 3.5bar eteen ja 5.0bar taakse, eli aika reilusti sais tiputtaa. Voisihan sitä mielenkiinnosta koittaa. Mutta mites kun rengasvalmistajan haarukka paineelle on 6.5-8.0bar, niin kannattaako tuosta alarajasta poiketa vai tiputtaako vaan siihen?

Antti Salonen
26.08.2015, 22.19
Fakta on se, että jos 28-millisillä kumeilla paineet ovat 3,5/5,0 bar, on kevyelläkin kuskilla jokaisessa terävämmässä kuopassa rengasrikko lähellä. Tuubeilla tilanne voi olla toki toinen.

Artikkeli voi olla oikeassa siinä, että vierintävastus ei keskivertotiellä kovemmilla paineilla juuri enää laske, mutta en tunne yhtäkään maantiepyörällä ajavaa, joka käyttäisi noin matalia paineita. Yleisesti artikkelin lähtökohtana oleva 15 % painauma vaikuttaa kovasti hihavakiolta, jota ei sen kummemmin perustella.

JiiÄm
26.08.2015, 22.55
No täällä päin kyllä riittää reikiä ja kurttuja teissä...

Täytyy vielä tipauttaa puoli baaria edestä/takaa, vakio iltalenkiä on tullut hangattua jo sen verran että siinä huomaa erot jos niitä tulee.

JaniM
27.08.2015, 11.30
Onko kukaan mitannut painonjakaumaa etu/takapyörän välillä? Ainakin takarengas (GP 4000 II 25mm) kuluu paljon nopeammin takaa omassa ajossani. Omassani pidän (n.92-93kg) takana 6.5-7 ja edessä 6-6.5 bar.

Ei yhtään rengasrikkoa (kop kop). Keväällä laitettu alle ja noin 3000km takana. Kestää tätä vauhtia kesän ja sitten roskiin tai trainerin päälle. 2krt vaihdettu edestä taakse ja päinvastoin.

plr
27.08.2015, 12.02
Painojakauma maantiepyörässä on noin 2:1 eli kaksi kolmasosaa takana ja yksi kolmasosa edessä. Tietenkin ajoasennosta ja pyörästä riippuen tämä vaihtelee. Takarengas kuluu omien kokemuksieni mukaan noin tuplavauhdilla eturenkaaseen verrattuna, mikä vaikuttaa sopivan yhteen tuohon jakaumaan. Kuluminen on helppo mitata uusilla renkailla, joissa on keskellä kulutuspintaa valmistusprosessin aiheuttamia jäämiä. GP4000S II -renkailla takaa nuo kuluvat pois jossain 200-300 km:n kohdalla ja edestä noin 500 km:n jälkeen.

Frosty
27.08.2015, 16.31
Miksiköhän kaikilla on yleensä voin 0,5 barin ero etu- ja takarenkaan välillä, vaikka painojakaumassa ero on aika suuri?

Warlord
27.08.2015, 17.47
En tiedä, perstuntumalta se on ainakin mulle sopivan oloinen ero.

arctic biker
27.08.2015, 18.58
Miksiköhän kaikilla on yleensä voin 0,5 barin ero etu- ja takarenkaan välillä, vaikka painojakaumassa ero on aika suuri?
Tiijä tuosta mutta maantiepyörässä on toki pitempi ja matalampi ajoasento mullakin, laitan nykyään ihan pikkasen enempi taakse painetta. Crossareissa on pystympi eli takasella pian painetta ainakin puoli baaria enemmän. CrossCheckriepu on ny rahtityössään joten laitoin vankemman takarenkaankin. Renkaasta en ilkiä sanoa mitään mutta hommansa hoiti tänään. Hinta ei ollut paha , 7 ekua muun tilauksen yhteydessä.

Toki näitä aikeita että kuin oma painonjakauma pyörieni päällä on niin jäänyt mittaus vaiheeseen. Tuo bikequartelylehden rengaspainesuositukset minusta on pikkasen alakanttiin.

MacKonte
27.08.2015, 19.12
Omassa maantiepyörässä pidän sekä edessä että takana 6.5bar ja hyvin toimii. Rengas tuntuu paljon paremmalta kuin aiempi 8bar niin mukavuudessa kuin yllättäen myös rullaavuudessa tai sitten vaan on kunto noussut ja tuuli käy takaa...

Voisihan sitä joskus kokeilla pudottaa edestä painetta 6.0bariin...

arctic biker
27.08.2015, 19.40
Database error riesaa mun tablettia.

Nana
27.08.2015, 20.03
Se riesaa foorumia, sillä minä saan tekstin database error jokaikinen kerta kun yritän lähettää viestin. koko päivän sama juttu. muualla kone toimii normaalisti.

JaniM
01.09.2015, 21.03
GP 4000:set vei voiton uusimmassa Cycling Plus lehdessä, 25mm tyres testissä. Testimetodit nyt jäi arvoitukseksi.

Hans Opinion
02.09.2015, 19.00

Mainittu ero pelittää keskimäärin parhaiten, jos ajaa paljon satulasta voi ero olla suurempikin... kisatohussa etu ja takapaineet lähempänä toisiaan ja suuremmat kaiken kaikkiaan omaan kokemukseen perutuen.
Lenkkikäytyössä olen tsekannut 25mm avo/lateksi kattaukseen laadukkainta painetta ja lopputulema on vajaat 85kg ajajalla 6,5-6,8 ja 6,8-7,2 paineistus. Alle 6,5bar edessä tuntuu putkelta pikkaien löysältä, yli 7,2 taas takana hieman liian kovalta takana.
Em. paine opinion siis ajamisen laatua painoittaen... en tosin sooloa ajellen ole huomannut että matalammat paineet laskisvat vauhtiakaan... tuntuma on että teiden huonon kunnon vuoksi siirryn >25mm rengaskokoihin jolloin paineet laskevat edellee.

mpk
02.09.2015, 19.24
^

Mulla on nyt edessä 23 mm ja takana 25 mm, painoa pyörän kanssa 85 kg ja paineet edessä inan alle seiska ja takana hippasen yli. Uskon siirtyväni 28 mm renkaaseen kun olemassa olevat ovat vaihtokunnossa.

Fuuga
08.09.2015, 11.11
loppu tähän taloon contien tulo. Kuukauden sisällä taas kivensiru läpäissyt 'puncture protection':n.

Frosty
08.09.2015, 13.10
loppu tähän taloon contien tulo. Kuukauden sisällä taas kivensiru läpäissyt 'puncture protection':n.
Onko parempia kokemuksia jostain muusta?

Fuuga
08.09.2015, 13.25
Onko parempia kokemuksia jostain muusta?

Ei toistaiseksi, joku puhui durano plussista. Samaan hengenvetoon mulle kerrottiin, että nimenomaan kostealla alustalla conteihin jää sirut kiinni.
Tiedä sitten näistä mistään, mutta kyllä mulla nyt alkaa olla mitta täysi näitä gp4000:a. Ehkä vain on aika kokeilla jotain muuta.

Frosty
08.09.2015, 14.29
Kyllä tuolla Durano Plus -tyyppisellä pistosuojauksella on myös hintansa ajettavuuden ja rullaavuuden muodossa. Tavallinen Durano on meikäläisellä toiminut ihan mukavasti. Ei tuo Contikaan mikään pahin rikkaimuri ole, mutta kyljet ovat ilmeisen herkät. Ehkä Michelin Pro4 Endurance V2 (http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/michelin-pro-4-endurance-v2-2015) menisi allekirjoittaneella kokeiluun, jos jotain pitäisi nyt alle ostaa.

huotah
08.09.2015, 15.11
Mulla oli edelliset renkaat SII:t, ja vaikka nekään ei olleet mitään rikkaimurit niin niitä seuranneet Schwalbe One V-Guardit on nyt noin 1000km myöhemmin lähes kuin uudet. Schwalben seos on jotenkin vähemmän huokoisen tuntuista kuin Contin. Rullaavuudessa en juuri huomaa eroa suuntaan tai toiseen, mutta Onet on selvästi mukavammat kuin SII:t.

Fuuga
08.09.2015, 22.14
Jännä, mä en ole koskaan kokenut conteissa kylkiongelmia, mutta näitä 3 mm sirujen kaivautumisia kyllä ihan riittävästi.

Laitoin ihan itseäni kiusaten - no joo, en tiedä yhtään millaiset nuo on - jotkut schwalben ultremot. Kyljissä kovasti tekstiä 'evo high density' mitä lie tarkottaa.
Duunikaveri lähti toistaiseksi muille maille eikä viitsinyt roudata noita mukanaan. Ihan pinnoiltaan käypäset värkit.
Ainakin voin syyttää niitä jos vielä joudun kävelemään sen toisen puolikkaan 20 km työmatkastani niin kuin tänä aamuna. Tämä varmaan kuuluisi tonne ketutus-ketjuun.

plr
08.09.2015, 23.02
Kyllä tuolla Durano Plus -tyyppisellä pistosuojauksella on myös hintansa ajettavuuden ja rullaavuuden muodossa.

Testien mukaan Duranon vierintävastus on noin 50% suurempi kuin GP4000S II:lla. Durano Plus rullaa vielä Duranoa heikommin.

TERU
09.09.2015, 07.42
Maantiepyörällä tulee maltillinen pari tonnia kesässä ja kolmas kesä gp4000s/23 renkailla. Pintaa olis vielä mutta ikävän näköisiä murtumia, joten ostin duranot 25 mm seuraaviksi. Katsotaan miten kestävät ajoa ja aikaa. Kummastakin merkistä myönteisiä kokemuksia matalan vaatimustason käyttöön. Ei murtumat sinänsä pelota mutta paljon keräävät kivensiruja.

tunkkari
09.09.2015, 07.55
Mulla maantiepyörässä GP4000SII ja ajan sillä periaatteessa vain kuivalla. Ei yhtään rengasrikkoa. En vaihda muihin :) Cyclossa Durano Plus ja on se sen verran painavampi, että nopeuksissa näkyy. Edelliset oli Conti Seasonit. Siihen verrattuna hitaampi, mutta sen kärsin työmatkoilla jos ei tarvi rengashommiin alkaa. Tosin Seasonitkin kesti hyvin ja ekat rengasrikot tuli, kun olis jo pitänyt kumit uusia.
Mutta eiköhän nuo 4000SII ja Durano Plus ole vähän eri kategorian renkaat. Eikä ihan vertailukelpoisia keskenään. Työmatkalle varma rengas Durano Plus, etenkin jos ajaa myös märät kelit...

Fuuga
09.09.2015, 09.00
Näin mullekin on selitetty, että märällä gp:t on imureita. Duunimatkalla preferoin kyllä soransietokykyä sen muutaman minuutin aikasäästön sijaan.

tunkkari
09.09.2015, 09.11
Siksipä minäkin ajan Cyclolla Durano Plussilla ne märät kelit. Suosittelen... :p Vähän ohi tästä työmatka ajeluista, mutta Stravassa joku kyseli Veikkaselta, että millä ajavat Paris-Roubaix ajossa ja kuulemma Durano Plussalla...

kuovipolku
09.09.2015, 10.45
Testien mukaan Duranon vierintävastus on noin 50% suurempi kuin GP4000S II:lla. Durano Plus rullaa vielä Duranoa heikommin.

Renkaan vierintävastus on (tietenkin ajonopeudesta riippuen) joku prosentti kokonaisvastuksesta. Eli tiettyyn pisteeseen (ja vauhtiin) saakka huonomman rullaavuuden kuittaa sillä että ottaa vähän aeromman asennon (kääntää kyynärpäät sisäänpäin tai pudottautuu kahvoilta). Ja jos sittenkin esim. putoaa porukasta, on hyvä selitys valmiina...

Muuten: IMHO Durano Plus paranee vanhetessaan eli sen lisäksi että se on huomattavasti helpompi laittaa vanteelle se myös rullaa paremmantuntuisesti. Tämä on tosin pelkkä fiilispohjainen havainto ja saattaa olla kyse myös siitä että sitä vain tottuu heikkoon rullavuuteen kunnes ei tuoreen vertailukohdan puutteen vuoksi enää edes huomaa sitä...

Siksipä minäkin ajan Cyclolla Durano Plussilla ne märät kelit. Suosittelen... :p Vähän ohi tästä työmatka ajeluista, mutta Stravassa joku kyseli Veikkaselta, että millä ajavat Paris-Roubaix ajossa ja kuulemma Durano Plussalla...

Soppiihan tuota eppäillä, Veikkanen saattaa olla huumorimiehiä tai tarina on parantunut kerrottaessa. Schwalbe kyllä mainostaa Duranoa "protallien treenilenkeillä käyttämänä renkaana", mutta mainospuhe on mainospuhetta...

Durano Plus ei välttämättä ole märällä kaikkein liukkain rengas, mutta se voi silti olla petollisen liukas siinä missä muutkin eli ei kannata luottaa muuhun kuin sen pistosuojaukseen.

tunkkari
09.09.2015, 13.17
Soppiihan tuota eppäillä, Veikkanen saattaa olla huumorimiehiä tai tarina on parantunut kerrottaessa. Schwalbe kyllä mainostaa Duranoa "protallien treenilenkeillä käyttämänä renkaana", mutta mainospuhe on mainospuhetta...

Durano Plus ei välttämättä ole märällä kaikkein liukkain rengas, mutta se voi silti olla petollisen liukas siinä missä muutkin eli ei kannata luottaa muuhun kuin sen pistosuojaukseen.

Sen verran pistin omiani, kun kaivelin viestin esiin Stravasta, että kyse olikin ajosta ympäri Lappeenrannan :) :) Onhan se varmaan lähellä Paris-Roubaix, mutta otetaan vähän takaisin. Suositutus oli kyllä sama... Olipa hyvä, että tarkastin asian todenperäisyyden. Ei tullut tehtyä Veikkasesta huumorimiestä ;) Ties vaikka olisikin...
Tässä lainaus

Denis Faure-Brac (https://www.strava.com/athletes/5618694) Hi Jussi, do you use special tyres for the gravel road? I will ride around lappeenranta for the summer. Gravel road can be fun, that will change a bit !
2 months ago
https://dgalywyr863hv.cloudfront.net/pictures/athletes/1546243/422523/2/medium.jpgJussi Veikkanen (https://www.strava.com/athletes/1546243) Go for Schwalbe Durano Plus in 25mm, you can go everywhere around Lappeenranta with that.

mpk
09.09.2015, 18.36
Näin mullekin on selitetty, että märällä gp:t on imureita.

MOT

http://1drv.ms/1O18otG

Slim_Jim
09.09.2015, 20.27
Nyt lähti hulluus käyntiin.
Kaivoin maantiefillari Olmon varastosta ja pistin läjään, kampiveljesten Eggbeaterit kampiin (muotipoliisi pamputtaa niin kovaa!!!) ja iskin vanteille 622-30C Schwalbe CX Pro kumit.

Tarkoituksena olisi käydä kaverin kanssa fillaroimassa niin että pääsisi hiekkateilläkin huoletta etenemään, kaverilla ei ole fillaroinnista ennestään mitään kokemusta joten se nopeus ei ole vielä päällimmäinen huoli. Jos kaveri diggaa niin hommaa enskesänä oman fillarin.

Muuten hyvä, mutta 30C kumi ei mahdu pyörimään etujarrun vuoksi. Laahaa kiinni.
Tässä nyt mietin luovaa ratkaisua jossa viilaisin jarrulängestä pari milliä pois...

Vai ostanko vaan Contin 28 milliset GPS4000 II:set, sillä nehän oli aika pomminvarmat satunnaiseen sora / hiekkatieajeluun.
Vai Schwalben Marathon Performancet joissa on jotain kuvioita ja nähtävästi vielä tukevammat ja halvat, alle 20€ kipale. En sitten tiedä miten hyvät ne on ajossa...

Frosty
09.09.2015, 21.54
A) 28 mm GP4000SII saattaa olla jopa 31 mm mitatulta leveydeltään yksilöstä ja vanteesta riippuen
B) GP4000SII ei todellakaan ole pomminvarma
C) Hyvää hintalaatusuhdetta tuollaiseen käyttöön etsisin lanka-Duranosta

Fuuga
10.09.2015, 00.22
^^Mulla on cyclossa tohon käyttöön Contin TourRidet. On kyllä ihmiskunnan hitaimmat nakit, mutta toistaiseksi on saanut ajella ilman flättejä. Näillä uskaltaa ajaa keskuspuistonkin läpi.

Jossu
12.09.2015, 16.32
Maantiepyörällä tulee maltillinen pari tonnia kesässä ja kolmas kesä gp4000s/23 renkailla. Pintaa olis vielä mutta ikävän näköisiä murtumia, joten ostin duranot 25 mm seuraaviksi. Katsotaan miten kestävät ajoa ja aikaa. Kummastakin merkistä myönteisiä kokemuksia matalan vaatimustason käyttöön. Ei murtumat sinänsä pelota mutta paljon keräävät kivensiruja.

Minulla aivan sama kokemus. Continental GP4000 S II renkaissa olisi kulutuspintaa on vaikka millä mitalla, mutta valitettavasti nämä renkaat ovat liian ohuet kyljistä/reunoista eivätkä kestä. Renkaan ohueen kylkeen tulee repeämä, joka tekee GP4000 S II:stä käyttökelvottoman. Hankin kesän alussa 3 kpl GP4000 S II ja kaikissa sama "tauti." Rengas on entinen keskimäärin n. 1000 km:n ajon jälkeen.
https://www.dropbox.com/s/ovy1brc4u1a7jh4/20150912_162031.jpg?dl=0

Koo
12.09.2015, 18.06
Jännä, mä en ole koskaan kokenut conteissa kylkiongelmia, mutta näitä 3 mm sirujen kaivautumisia kyllä ihan riittävästi

Sama täällä. 5kk vanhat "neljä tonniset" cycclossa alla ja renkaat ovat käyttökelvottomat. Molemmat kumit täynnä kiven siruja. Maantiepyörässä on Misukan Pro:t ja ovat kuin pakasta vedetyt. Ostettu samaan aikaan ja ajettu Michelinillä n. tuplasti enemmän, paljon myös samoja reittejä.

MacKonte
12.09.2015, 18.13
Millaisia teitä te oikein ajelette :D ?

Continental GP 4000 S II:t (23mm) ovat nyt olleet Cannondalen alla 2000km. Meilläpäin asfaltissa on pahoja railoja pitkittäin ja poikittain ja monissa kohdin tien laidassa ja usein ajoradallakin karkeaa sepeliä, tienylityksissä hiekkaa ja sepeliä, osa matkasta aina lenkillä hiekkatietä. Kivensiruja ei ole löytynyt renkaan pinnasta eikä minkäänlaisia viiltoja/repeämiä ole tullut kulutuspintaan tai kylkiin. Kulutuspintaa on ilmaisimen mukaan vielä vaikka kuinka. Paineet 6.5bar edessä ja takana. Ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa näistä renkaista. (Koputan puuta kehuttuani...)

jone1
12.09.2015, 20.30
Lähes 5500km ajettu gp 4000 sII 23mm , takarenkaaseen kulunut keskelle tasainen kohta. Ajot pelkkää asfalttia.
Kyljet ehjät eikä muuallakaan mitään halkeamia. Pintaa takana vielä jäljellä. Hyvin pelaa ja hyvä rengas.
Kerran tullut reikä taakse , joku terävä oli kaivautunut läpi.

Esa_
13.09.2015, 01.30
Alle 1000 km ajetusta nelitonnisesta meni kylki jotta paukahti. Noin sentin pitkä viilto, en tiedä että oliko saanut aiemmin murskeesta siipeensä vai oliko asfaltilla jotain terävää. Herkät kumit kyljistään, siltä vaikuttaa.

autionpoika
13.09.2015, 07.05
Conti 4000 s2 renkaalla ajoa 5000km ja nyt alkaa takarenkaasta kudokset näkyä. Yksi rengasrikko tuli, mutta sekin osoittautui sisurin venttiiliviaksi. Ajettu myös muutama lenkki asfaltin ulkopuolella ja kiviä ei ole tarvinnut renkaasta kaivaa.

Taidan pysyä merkissä.

Misukan pro4 service course kesti hyvin myös, kunhan pysyi tiukasti asfaltilla ja kantoi pyörän sorapätkien yli. Tuntui pro4 pistosuojaus olevan herkkä hiekalle.

tunkkari
13.09.2015, 07.20
Tänä kesänä samoilla kumeilla 4000km. Pintaa jäljellä vielä niin, että menee loppusyksykin samoilla. Yksi pitkä viilto ollut keskellä kulutuspintaa jo ainakin kuukauden. Nämä ovat kolmannet tai neljännet 4000:set. Yksikään ei ole kyljestä hajonnut. Yksi rengasrkko, kun vaihtoväli meni liian pitkäksi. Kulutuspinta vain loppui. Ihemettelen samaa, missä murskemökelikössä oikein ajatte pyörilänne. Minimipaine 23mm renkaalle on 7,5bar. Olihan tuossa joku ajanut 6,5bar ilman ongelmia, mutta kyllä kait kyljet ovat kovalla koetuksella jos ajaa alle suosituksen olevilla paineilla.
Olen niin tyytyväinen ollut, että en edes harkitse vaihtamista.

Frosty
13.09.2015, 08.29
Ihan puhtaasti asfaltilla olen noilla ajanut. Risteyksissä, joissa on muutama hiekanjyvä asfaltin päällä, olen pyrkinyt hiekat kiertämään. Tästäkin huolimatta jostain olen onnistunut kylkiviillon kehittämään. Tosiaan näissä kumeissa on kyljen alueella punos niin pinnassa, että pienikin epäonninen osuma riittää. Muuten käytössä lähinnä hyviä kokemuksia.

Esa_
13.09.2015, 11.24
Kotitie on 400 metrin matkalta soralla ja siinä on välillä väisteltäviäkin partikkeleita. Mutta ennen ei ole kyljistä hajonnut noin (duranot, ultremot, kojakit esim. on selvinneet mun käsittelyssä). Michelin 4 endurancet mennee har(n)kintaan.

MacKonte
13.09.2015, 13.22
Ei ole kyljet ratkeilleet, vaikka paineena on vain 6.5bar edessä ja takana, kuskilla painoa 85kg ja pyörällä 9kg. Aiemmin pidin paineina 8bar, mutta teiden kunnossapitosäästöjen vuoksi on miellyttävämpää ajella pienemmillä paineilla. Verstaalla on 28mm versiot odottamassa vaihtoa, kunhan noista 23mm kumeista aika joskus jättää.

Olisiko tuo pienempi paine syynä, että rengas joustaa sen verran enemmän, ettei viiltävä partikkeli saa tuhoa aikaan?

Esa_
13.09.2015, 15.49
Mulla on yleensä takana 7 bar (25mm kumi). Kuski 75 kg. Pienempi paine voisi hiukka auttaa. Joskus huomaa asfaltillakin että jotain lähtee renkaan alta sivulle ampuen, tiedä sitten mitä pieni paineenpudotus tuossa tekisi. Tubelesseja ajellaan pienemmillä paineilla, mutta esim Schwalen onen tubeless on vastaavasti raskaampi eli tukevampi rakenteeltaan. Mutta kompromissejan noi on, joko vararengas reppuun, tukevampaa gummia tai kotiinkuljetusoptio.

tunkkari
13.09.2015, 17.31
Paino 71kg. Etdessä 7,5bar ja takana karvan enempi. Oikein epätasaisella tärrää, mutta tuskin auttais vaikka pudottais alemmaksi. On mielestäni ihan riittävän mukava ajaa ja mikä tärkeintä, ei rengarikkoja ;)

jii.haanpaa
13.09.2015, 17.35
Mulla on cyklossa 1500km ajetut 28-milliset. Ukolla massaa melkein markka ja paineita niin paljon biltsun pumpusta irtoaa, 7-8 bar arvaisin. Sorateillekin olen noilla uskaltanut ja hiekkaa en väistele. Vielä toistaiseksi renkaat ovat kuin uudet, mutta pelko berberissä koko ajan kun tätä ketjua on seurannut :D

Sent from my iPad using Tapatalk

Tassu
13.09.2015, 17.49
Laitetaan nyt omakin, eli 90 kg, edessä 23mm ja paineet siinä 7 hujakoilla ja takana 25mm renkaalla viitseliäisyydesta riippuen 7-7,5. Pyörä painaa 10 kg.
Itse olen ollut tyytyväinen renkaisiin, ei rikkoja. Johtuu osittain siitä, että tapana vaihtaa renkaat ennen kuin ne on aivan loppu.

Frosty
14.09.2015, 07.56
85 kg kuski, 23 mm rengas. Mitattuna pikemminkin 25-millinen 622-16-vanteella. 6,5 bar edessä ja 7,5 bar takana.

Fuuga
14.09.2015, 10.30
Mulla on cyklossa 1500km ajetut 28-milliset. Ukolla massaa melkein markka ja paineita niin paljon biltsun pumpusta irtoaa, 7-8 bar arvaisin. Sorateillekin olen noilla uskaltanut ja hiekkaa en väistele. Vielä toistaiseksi renkaat ovat kuin uudet, mutta pelko berberissä koko ajan kun tätä ketjua on seurannut :D

Tämähän se on ärsyttävintä l. ajot alkaa olla pelkkää flätin pelkäämistä ja paineiden monitorointia ajossa ellei alla ole joku teräsvannekumi.

paaton
14.09.2015, 11.26
Olen kyllä ajellut 4seasoneilla täysin surutta sorateilläkin. Nyt eteen tuli 23mm 4000s2, jännä nähdä onko kestävyydessä oikeasti eroa.

makton
14.09.2015, 11.51
Vaihdoin elokuussa 25mm -> 23mm kun alkoi tuntumaan, että 25mm rengas ei kestä kuin 1k ajoa kun se on jo täynnä viiltoja ja suoranaisia reikiä. Kuusi rengasta taisi olla kesän aikana käytössä. Ihan normaalia asvalttia tullut ajettua.

paaton
14.09.2015, 21.31
Olen kyllä ajellut 4seasoneilla täysin surutta sorateilläkin. Nyt eteen tuli 23mm 4000s2, jännä nähdä onko kestävyydessä oikeasti eroa.

No sepä oli pitkä testi. Katsoin nyt alle laittaessa renkaan tarkemmin läpi ja onhan sieltä kylki rikki.
Rip rap 4seasonia tilalle.

paaton
14.09.2015, 22.10
Voisikohan korkeampi paine säästää renkaan sivuja? Kaverilla on kestänyt nelitonniset kesän hienosti ja ollaan ajeltu paljon samoja sorapolkujakin.
Hän käyttää 25millisillä 10kg paineita. Äkkiä ajatellen kivi menisi keskeltä herkemmin läpi korkeilla paineilla, mutta entäpä sivut? Taittuuko sivu järkevillä paineilla esille ja rikkoontuu sen jälkeen kiveen?

kervelo
15.09.2015, 07.59
Voisikohan korkeampi paine säästää renkaan sivuja? Kaverilla on kestänyt nelitonniset kesän hienosti ja ollaan ajeltu paljon samoja sorapolkujakin.
Hän käyttää 25millisillä 10kg paineita. Äkkiä ajatellen kivi menisi keskeltä herkemmin läpi korkeilla paineilla, mutta entäpä sivut? Taittuuko sivu järkevillä paineilla esille ja rikkoontuu sen jälkeen kiveen?

Tärkeintä on valita renkaat käyttötarkoituksen mukaan ja sen jälkeen käyttää oikeita rengaspaineita; contilla nuo paineet löytyvät muistaakseni siitä tuotepakkauksestakin.

4000SII ei ole tehty soratierenkaaksi vaan maantielle, toki se sorallakin saattaa kestää. 4Season on kuitenkin varmempi valinta.

vmt
15.09.2015, 09.55
6,5 bar edessä ja 7,0 bar takana 23 mm:n renkaalla. Kuljettajalla "massaa" 65 kg. Ajettu yli 2000 km asfaltilla ilman murheita. Eturengas kuin uusi, keskiharjanne vielä näkyvissä. Takarenkaassa noin 8 mm leveä tasanne, silti kulutuspintaa reilusti jäljellä. Pieni ihmetys on ollut melko suuri ero kulumisessa. Edellisillä tuli ajettua yli 7000 km renkaat päikseen vaihtaen ja niin taitaa mennä näilläkin.

paaton
15.09.2015, 12.12
Tärkeintä on valita renkaat käyttötarkoituksen mukaan ja sen jälkeen käyttää oikeita rengaspaineita; contilla nuo paineet löytyvät muistaakseni siitä tuotepakkauksestakin.

4000SII ei ole tehty soratierenkaaksi vaan maantielle, toki se sorallakin saattaa kestää. 4Season on kuitenkin varmempi valinta.

Tarkoituksena onkin ajella pääasiassa asfalttia, mutten kuitenkaan tee u-käännöstä lyhyen sorapätkän vuoksi. Vaihdan kyllä 4seasoneihin takaisin.

Korkeilla paineilla nelitonnisen kyljet vain näyttävät kestävän.

J N
20.09.2015, 22.29

Tänäkin vuonna olen ajanut paljon maantiepyörällä työmatkaa. Asuinpaikan tähden sorapätkää tulee joka kerta 5-8 km suuntaansa. Maantiepyöräni ei sorateitä varten ole rakennettu, eivätkä Continentalin GP 4000 S II 25-622 reflex renkaatkaan sorateille. Mutta taas on näillä renkailla 2500 km kaikkineen ajettu ilman ongelmia. Heijastinnauha on alkanut kyljissä repsottamaan paristakin kohtaa. Ajamissani soratiet ovat toki olleet usein miten varsin sileitä. Mutta viimeksi torstaina aamulla oli maantiekarhu mennyt juuri edellä. Oli hankalaa muutama kilometri jonka jälkeen tuli vielä sade. Perille pääsin kuitenkin.

Vältän riskejä ja varmaankin taas ensi keväänä vaihdan uudet samanlaiset alle. Vaikka nykyisissäkin pintaa näyttää olevan.

Jabadabado
23.09.2015, 09.53
Omat GP 4000 S II (700x25C) kesti alla reilut 8000 km, takarengas meni pari viikkoa sitten vaihtoon kun vaikutti pinnan osalta sen verran kuluneelta ja eturengas menee vaihtoon tällä viikolla kun sekin on alkanut nyt vaikuttaa sateella liukkaalta. Paineita olen pitänyt reilussa 6 barissa kun tällainen pienikokoinen kuski ei valtavia paineita tunnu tarvitsevan ja maantien epätasaisuudetkin suodattuu hieman paremmin. Rengasrikoilta olen näillä kumeilla välttynyt tänä vuonna kokonaan, viime vuodelta niitä on koettu jokunen. Kaiken kaikkiaan nämä Contit on ollut hyvä rengas.

Snafu
01.10.2015, 13.20
Mistä nettikaupasta näitä löytää halvimmalla?

The flying Chocobo
01.10.2015, 13.38
Minä olen tilaillut bike-discountista. Jossakin vaiheessa oli myös Verkkokaupassa aika lähelle sama hinta, vaan viimeksi kun tarvitsin ei ollut varastossa. En ole tosin varma onko tuo b-d halvin, taisi hintaluokka olla noin siloin 32,90...(23mm)

Hääppönen
01.10.2015, 14.11
28mm pari viikkoa takaperin b-d:sta :):

Continental Grand Prix 4000 S II 28-622 black

10067158
2
34,90
69,80

Jöpöttäjä
17.10.2015, 17.13
Mikäs on ukoilla kokemus siitä, paljonko kelin kylmeneminen syö rullaavuutta? Olin yli kuukauden ajamatta jalkavamman takia ja nyt kun kävin tänään ajelemassa, tuntui meno niin tahmealta..
Onko ukon kunto tipahtanu vai tuleeko GP 4000s2 renkaista selkeästi raskaammat ajella kylmällä kelillä?

deee
17.10.2015, 17.26
Eikös saksassa ollut joku testi missä todettiin että GP4000S II 28mm rullaa parhaiten ja optimaalinen paine oli 6bar. Siis jos nyt oikein muistan.

Mikäs on ukoilla kokemus siitä, paljonko kelin kylmeneminen syö rullaavuutta? Olin yli kuukauden ajamatta jalkavamman takia ja nyt kun kävin tänään ajelemassa, tuntui meno niin tahmealta..
Onko ukon kunto tipahtanu vai tuleeko GP 4000s2 renkaista selkeästi raskaammat ajella kylmällä kelillä?

Ite olen huomannut saman Duranoilla. Meno tuntuu tahmealta varsinkin putkelta polkiessa.

Jöpöttäjä
17.10.2015, 18.28
http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/continental-grand-prix-4000s-ii-2014

Juha Lehtinen
17.10.2015, 18.32
Kelin kylmenemisellä on kyllä vaikutuksensa. Itselläni on toisessa maantiefillarissa Michelinin Pro 3 Race renkaat ja olen havainnut mitenkä asfaltti tuntuu nyt syksyn viileämmillä keleillä karkeammalta/röpelöisemmältä ajaa. 30 keskarilla on vielä kuitenkin päässyt joten ei tilanne vielä huono ole. Toisaalta voisi ajaa hieman pienemmällä rengaspaineella jotta tärinät vähenisi kun ei näillä keleillä rengaspaine kovinkaan paljoa laske.

arctic biker
17.10.2015, 20.13
Mikä ihme tuo ny on? Minusta aivan normaali juttu.

Juha Lehtinen
17.10.2015, 21.12
No ei mikään. Niin minustakin ihan normaali juttu.

tapna
18.10.2015, 10.16
En osaa sanoa renkaiden rullaavuudesta eri lämpötiloissa, mutta itselläni kylmemmällä säällä vauhtia hidastanee ensisijaisesti ilmapinta-alaltaan suurempi vaatetus kiun kesäkeleillä.

MarkoM
18.10.2015, 11.52
Tämä on asia mikä on minua askarruttanut jo pitkään, lähinnä kylläkin teoreettisella tasolla. Mitkä kaikki tekijät vaikuttavat suuremman tehon tarpeeseen lämpötilan laskiessa, jotta nopeus pysyisi samana? Itse huomasin tämän seikan konkreettisesti toissa syksynä, kun ajoin samaa lenkkiä useamman kerran viikossa myöhään syksyyn saakka. Taisin ajaa marraskuulle saakka, sitten vedin lipat hiekoitussoralla joten lopetin siihen. Alla oli kylläkin aivan tavallinen 5-vaihteinen kaupunkifillari. Ei Ei mitään wattimittareita tai muuta. Sykemittari taisi olla "ajotietokoneen" lisäksi. Ei mitenkään kovin tieteellistä mittausta. Mutta trendi oli selkeä, mitä pidemmälle syksyyn mentiin, niin sitä enemmän keskinopeus laski. Kunto pysyi kuitenkin samana likimäärin.

Seikkoja joiden ajattelin vaikuttavan ko seikkaan on/oli:

- vaatetuksen lisääntyminen. En ajatellut sitä ilmasvastuksen kannalta vaan lähinnä lisääntyneenä kitkana. Mutta varmasti myös ilmanvastus lisääntyy

- kitkan lisääntyminen pyörän metallisissa komponenteissa. Laakerit, ketju

- rengaspaineen lasku lämpötilasta johtuen. Säilytys sisällä lämpimässä > ajolämpötilä jopa 0 alapuolella.

- renkaiden/kumen sisäisen kitkan lisääntyminen (tämä tuli nyt mieleen Juha Lehtisen kommentista)

Se hyvä puoli tuosta laskeneesta vauhdista on itselläni, että nyt malttaa ajaa pk-lenkit oikeasti rauhallisesti :) Kirjoitin aikaisemmin toiseen viestiketjuun, että ongelmana on juuri ajaa puolikovaa lenkit joista ei hyötyä niinkuin voisi olla. Nyt siihen löytyi sitten luonnollinen ratkaisu. Kun tietää ettei näillä säillä ja vaatetuksella pääse lähellekkään kesän vauhteja, niin voi ihan rauhassa ajella ja keskittyä muihin asioihin kuin nopeuteen.

Moska
18.10.2015, 12.01
Ihtellä tuli mieleen, että kasvaako ilmanvastus kun ilma on viileämpää?

TemMeke
18.10.2015, 12.28
Ihtellä tuli mieleen, että kasvaako ilmanvastus kun ilma on viileämpää?

Näinhän se tekee. Ja tienpinnan kosteuskin huonontaa rullausta, sitä ei kait vielä mainittu?

Vaatetuksessa ainakin omalta osalta myös kroppa "ylikuumenee" helpommin, kun harvoin se osuu ihan nappiin ja sitäkin kautta pitää ajella hieman hitaammin.

Öljyt ja rasvatkin tuppaa mennä tönkömmäksi viileässä. Vai tarkottikohan MarkoM juuri näitä metallisilla komponenteilla?

Jöpöttäjä
18.10.2015, 16.14
Kylmä ilma ja suurempi ilmankosteus, taitaavat molemmat kasvattaa ilmanvastusta ?

arctic biker
18.10.2015, 18.28
http://velonews.competitor.com/2013/03/bikes-and-tech/technical-faq/technical-faq-why-is-riding-in-the-cold-so-hard_277626

Ja http://theincidentalcyclist.blogspot.fi/2014/01/why-its-so-much-harder-in-cold.html

Jöpöttäjä
26.10.2015, 16.51
Hittolainen, ei se ollut fillarista tai renkaista johtuvaa, ku ukko ei jaksa ja sykkeet kiipeää. Ukkelilta löytyi astma, prkl. Toivotaan, että lääkistys saadaan kohdalleen ja ukko taas kuosiin.

deee
27.10.2015, 03.47
Ei ole ilmanvastus suurin tekijä ainakaan itselläni. Ylämäkeen kun polkee putkelta hitaassakin vauhdissa niin huomaa miten rengas tahmaa asfalttia vasten.

MarkoM
29.10.2015, 22.02
Vähän epätieteellistä mittausta kuinka lämpötila on vaikuttanut omiin keskinopeuksiin. Tullut ajettua samaa lenkkiä nyt useamman kerran. Reitti on sama edestakaisin. Tietenkin tuuli tms hivenen vaikuttaa. Tavoite on ollut ajaa vain kohtuullisen matalalla sykkeellä. Lämpötilat on keskiarvoja tms...Mutta joka tapauksessa, lämpötilan vaikutus on ollut selkeä tällä 50km matkalla:

lämpötila keskinopeus

-4 24,8
-1 25,3
+4 25,9
+7 26,9

cobbo
01.11.2015, 14.23
Tänään antautui GP4000. Kovin montaa kilometria ei tarvinut ajaa syyshiekoitusten jälkeen, kun sai kulutuspinnan keskeltä kaivaa terävän kvartsilta näyttäneen kivisärmän pois komean sihinän saattelemana. Yllättävän helposti oli mennyt läpi, samanlaisia sirpaleita voi nyppiä Marathon Supremen pistosuojista irti ilman mitään ongelmaa.

kervelo
02.11.2015, 08.32
Ei ole ilmanvastus suurin tekijä ainakaan itselläni. Ylämäkeen kun polkee putkelta hitaassakin vauhdissa niin huomaa miten rengas tahmaa asfalttia vasten.

Kylmän ilman suurempi vastus tuskin on kuskista kiinni eli kyllä se vaikuttaa kaikkiin ihan samalla tavalla. Lämpötilan vaikutusta tarvittavaan tehoon voi vertailla ihan tällä perinteisellä Kreuzotterin laskimella.
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Tuo laskin ei huomioi kylmällä säällä tarvittavan vaatetuksen aiheuttamaa lisävastusta.

deee
02.11.2015, 21.10
Voihan se jonkun verran vaikuttaa, mutta selvästi suurin tekijä itselläni on lisääntynyt kitka renkaan ja asfaltin välissä. Rengas rullaa kylmällä asfaltilla paljon huonommin.

PeeHoo
07.11.2015, 21.37
Mittasin uuden ja 6000 km ajetun GP 4000 S II:n paksuuden. Uusi on Mauserilla mitattuna 4,1 mm ja 6000 km ajettu 2,1 mm. Kuljettaja on 77-kiloinen ja 6000 kilometriin mahtuu kaikenlaista säätä. Tien pintana melkein pelkästään asfaltti, enimmäkseen aika hyvä pinta.

Miten ohueksi rengas kannattaa ajaa? Minulla vanha puhkeaa useammin kuin uusi, se on kai aika luonnollista, mutta missä menee vaihtoraja?
http://www.helos.fi/photos/conti-paksuus2p.jpg

kuovipolku
07.11.2015, 23.30
Vähän painavimmistakin renkaista saa kevyemmät kunhan ensin ajaa muutaman tonnin...

Jos kankaat, kuidut tai muu kulutuspinnan alainen kerros ei vielä näy eikä renkaissa ole syviä viiltoja tai pistoja eikä rengas ole kulunut niin kantikkaaksi että sen tuntee ajaessa, niin ei muuta kuin lisää kilometrejä ja kohti uutta ennätystä!

Paras mittari taitaa tosin olla rengasrikkotiheys; kun rengas tyhjenee lyhehkön ajan sisällä toisen kerran (ilman että syynä on selvästi ns. minkä tahansa renkaan rikkova tekijä), katson renkaan auttamattoman kuluneeksi. (Tai en ainakaan lähde sillä porukkalenkille...)

PeeHoo
08.11.2015, 12.16
Vähän painavimmistakin renkaista saa kevyemmät kunhan ensin ajaa muutaman tonnin...
Ymmärsin tuon kyllä vitsiksi, mutta piti silti punnita:

6000 km ajettu 196 grammaa
Uusi 224 grammaa

28 grammaa, yksi unssi, on jäänyt Suomen, Ruotsin, Italian, Sveitsin ja Ranskan teille.

Paino- ja kulumamittaukset ovat epätieteellisiä, koska mitannut käytettyä rengasta uutena.

CamoN
08.11.2015, 12.43
Continental GP4000S:n kulutuspinnan keskilinjalla oli kulumamittarit, eli kaksi pientä monttua vierekkäin. Eikö kakkosesta muka löydy enää samoja? Niistä selvisi ainakin valmistajan mielipide siitä, milloin kannattaa harkita vaihtoa.