PDA

Näytä tavallinen näkymä : Conti GP4000S II

Sivut : 1 [2] 3

jii.haanpaa
08.11.2015, 13.46
Täällä kakkoset ja kulumareiät löytyvät.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Moska
08.11.2015, 13.50
http://www.probikekit.co.uk/blog/wp-content/uploads/2010/10/GP4000s-Wear-300x225.jpg

MPTS
17.11.2015, 22.28
Löytyiskö näitä jostain pääkaupunkiseudulla hyllystä 25 leveänä?

Ettan
27.12.2015, 12.19
Ensivuotta silmällä pitäen, olen ajanut viimeiset kaksi kesää schwalben durano plussilla vain ja ainoastaan ettei tule rengasrikkoja. Ja yhtään ei ole kyllä tullutkaan. Satuin lukemaan jostain testituloksia ja normi durano oli surkeimpia vierintä vastukseltaan, wattimääräsesti siis tarvii eniten töitä.
Aattelin panostaa ens kesänä enemmän vauhtiin ja saman testin kärjessä kun oli Contin GP4000S II. Olen painava kuski, joten kannattaisiko kuitenkin ottaa 4 seasonit? Onko GP4000s II selvästi parempi vierinnältään kuin 4 seasoni, ja mites noitten pistosuojaus ero? Kiitos etukäteen!

Samuel72
27.12.2015, 13.00
Täällä rullaavuus- ja pistosuojaustestejä. Hieman erilainen testi kuin Nastolan labrassa ja varmasti ainakin suuntaa antava.
http://www.bicyclerollingresistance.com/

huotah
27.12.2015, 14.46
GP4000S II:n ja 4 Seasonien välimaastosta löytyy Michelin Pro4 Endurance V2, mikä rullaa lähes yhtä hyvin kuin S II ja on pistosuojaukseltaan osapuilleen 4 Seasonien tasolla.

Painavamman kuskin kannattaa mielestäni harkita pykälää leveämpää rengasta. Kaikki em. renkaat ovat 25 millisinä (valm. ilm.) todellisuudessa 27-28 milliä leveitä.

NHB
28.12.2015, 14.54
Ensivuotta silmällä pitäen, olen ajanut viimeiset kaksi kesää schwalben durano plussilla vain ja ainoastaan ettei tule rengasrikkoja. Ja yhtään ei ole kyllä tullutkaan. Satuin lukemaan jostain testituloksia ja normi durano oli surkeimpia vierintä vastukseltaan, wattimääräsesti siis tarvii eniten töitä.
Aattelin panostaa ens kesänä enemmän vauhtiin ja saman testin kärjessä kun oli Contin GP4000S II. Olen painava kuski, joten kannattaisiko kuitenkin ottaa 4 seasonit? Onko GP4000s II selvästi parempi vierinnältään kuin 4 seasoni, ja mites noitten pistosuojaus ero? Kiitos etukäteen!
Itse ottaisin GP4000 S II:n mahdollisimman leveänä eli 25-28 millisenä. Eteen 25 ja taakse 28 millinen voisi olla tavoite, jos vain haarukoista löytyy tilaa tarpeeksi.

Minulle jäi sellainen selkeä kokemus 4-seasonista, että se imee kiviä paljon enemmän kuin GP4000 S II. Kyljet 4-seasonissa ovat paljon kestävämmät, mutta siitä ei vain ole oikein paljoa iloa maantiellä. 4-season myös pitää hyvin viileissä oloissa, mutta on tuntuvasti tahmeampi rullaamaan kuin GP4000 S ja S II:n pitäisi olla edeltäjäänsäkin rullaavampi.

-Bn
31.12.2015, 01.48
Tuli topikin kumit tilattua ensi kesää ajatellen cycloon 28-millisenä. Aloin miettimään että miten monipuolisesti näillä sitten pystyy ajamaan. Kaupunkiajossa varmaan pärjää kun tappajasepeli saadaan putsattua, mutta entäs soratiet, hyväkuntoiset polut yms. Mikä on vaikein maasto johon tällä renkaalla on vielä asiaa? :D Kesän lenkeillä olisi kiva poiketa siellä metsänkin puolella joskus.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

The flying Chocobo
31.12.2015, 08.46
Tuli topikin kumit tilattua ensi kesää ajatellen cycloon 28-millisenä. Aloin miettimään että miten monipuolisesti näillä sitten pystyy ajamaan. Kaupunkiajossa varmaan pärjää kun tappajasepeli saadaan putsattua, mutta entäs soratiet, hyväkuntoiset polut yms. Mikä on vaikein maasto johon tällä renkaalla on vielä asiaa? :D Kesän lenkeillä olisi kiva poiketa siellä metsänkin puolella joskus.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

Oma kokemus rajoittuu 23 millisiin, joihin olen ollut tyytyväinen. Minusta renkaan heikoin kohta on kyljet, itse kulutuspinta on minusta kestävää ja olen noilla renkailla aika huoletta hiekkateilläkin hiukan ajellut. Toki ajomukavuus kapeilla renkailla ei ole paras mahdollinen. Kylkiin minulla tuli ensimmäisessä parissa sekä eteen että taakse rispaumia, joista pahempi johti siihen että sisuri alkoi tulla läpi. Soralla minua eniten huolestuttaisi tuo kylkien kestävyys. Entä muilla?

jone1
31.12.2015, 09.18
Sorateille ite jouduin pari kolme kertaa viime kesänä. Mulla on 23mm leveät ja eihän noi mukavat soralla ole. Jos on kovapintainen soratie niin 28 voi toimia ihan hyvin. Jos taas esim. just lanattu missä irtotavaraa pinnassa niin varovainen olisin.
Kyljet tosiaan aika heikot , ite kaivoin eturenkaasta kulutuspinnasta kivipiikin heti soralta päästyäni pois kun satuin huomaamaan sen ajossa. Tiessä oli paikoin irtotavaraa pinnassa jota yritin parhaani mukaan kierrellä.
Edit. 7000km ajettu viime kesänä yksi flatti takana sekin kelvillä, joku piikki oli kaivautunu kulutuspinnan läpi. Pintaa edessä paljon, takakumiin kulunu keskelle tasainen kohta ehkä 2000-3000 pääsee vielä.

Frosty
31.12.2015, 15.42
Omat kokemukseni ovat myöskin 23-millisesta, joka on oikeasti pikemminkin 25-millinen. Lisäksi ensimmäisen sukupolven nakkeja tuli käytettyä sekä 23- että 25-millisinä.

Joko aika kultaa muistot, tai sitten nuo vanhemmat olivat kestävämmät sekä kyljen että kumiseoksen osalta. GP 4000sII-mallissa kyljet tuntuvat olevan se heikko kohta, oman takarenkaani taivalluksen päätti mitätön kylkiviilto. Lisäksi kumiseos on melko pehmeä, tonnin ajetussa takarenkaassa alkaa olla jo selvä tasainen kohta keskellä. Vertailun vuoksi saman firman Gator Hardshell oli samolla kilsoilla vaivoin saanut häivytettyä keskisaumansa. Paljon en nelitonnisilla asfaltilta poistuisi.

hampurilainen
31.12.2015, 16.47
Itse olin loka/maraskuussa Hollannissa/Saksassa ja laitoin uudet 25mm pyörään. Ajoin vähän päälle 1000km, eikä yhtään rengasrikkoa! Olin itsekin positiivisesti yllättynyt, koska tienpinta oli usein kaikkea muuta kuin puhdas asfaltti. Monta kertaa jouduin ajamaan metsätietä pitkin, kun oma reitinvalinta ei osunnut ihan nappiin :) Oma paino 100kg. Renkaassa ei ole vielä kauhesti kulumia havaitettavissa, joten olen erittäin tyytyväinen.

Hääppönen
31.12.2015, 18.52
Itse ottaisin GP4000 S II:n mahdollisimman leveänä eli 25-28 millisenä. Eteen 25 ja taakse 28 millinen voisi olla tavoite, jos vain haarukoista löytyy tilaa tarpeeksi.

Minulle jäi sellainen selkeä kokemus 4-seasonista, että se imee kiviä paljon enemmän kuin GP4000 S II. Kyljet 4-seasonissa ovat paljon kestävämmät, mutta siitä ei vain ole oikein paljoa iloa maantiellä. 4-season myös pitää hyvin viileissä oloissa, mutta on tuntuvasti tahmeampi rullaamaan kuin GP4000 S ja S II:n pitäisi olla edeltäjäänsäkin rullaavampi.
Taitaa olla tuuripeliä tässä renkaiden fiilistelyssä. Itsellä tuli ajettua yhteensä ~yli 5000km pääasiassa syksystä kevääseen välillä muutaman vuoden aikana 4-seasoneilla. Ei ongelmia ennenkuin loppuvaiheessa ohentuneen kulutuspinnan myötä. 4-seasoneita ei löytynyt mistään verkkokaupasta 28mm ja päädyin kokeilemaan GP4000 S renkaita. Alle 500km ajettu ja jo kolmas flätti lenkillä. Nyt löytyi Rosen verkkokaupasta 28mm 4-seasoneita, tosin toimitukseen menee vielä muutama viikko. Sitä päivää odottelen hartaasti.

cobbo
31.12.2015, 19.51
GP4000 SII:t 28 millisinä ovat olleet oikein mukavat teräsrunkoisen retkipyörän kaverina vähän painavammallakin kuskilla (86 kg). Eivät ne soralla mitenkään mukavat ole ajaa jos pinta on irtonainen. Kapeampiin versioihin verrattuna (19mm vanteelle asennettuna) kulutuspinta "kaareutuu" sivuille melko pitkälle ja suojaa sivuseiniä vähän paremmin. Hankala selittää, mutta renkaan profiili on siis enemmän pyöreä kuin U-kirjaimen mallinen.

Toistaiseksi ainoa flatti on syksyllä läpi pureutuneesta sepelistä, ei sivuseinien halkeamisesta, vaikka ajelin soratietäkin osan viime kesästä.

Munarello
31.12.2015, 20.26
28-milliset oli tänä maantiekautena Piankissa rapiat pari tonnia alla, ei lainkaan rengasrikkoja eikä mitään erityistä kulumistakaan vielä näy. Syksymmällä olivat tovin krossarissa kunnes alkoi sepelikausi ja vaihdoin pois. Oma fiilis on että rullaavat hienosti, selkeästi paremmin kuin mikään semisliksi pikkukuvioinen cc-rengas. MaantiePiankissakin tuntuivat nopeilta ja samalla mukavilta. Harmi, että ovat snadisti liian tuhdit Piankiin joten meinaan laittaa ensi kesäksi 25-milliset tilalle ja nuo 28mm saavat jatkaa krossarin alla.

huotah
31.12.2015, 20.43
Oletteko mittailleet noita 28 millisiä että paljonko on todellinen leveys? Mietin vaan että jos 25mm todellinen mitta on 27mm niin onko 28 = 30...

TemMeke
31.12.2015, 21.19
Oletteko mittailleet noita 28 millisiä että paljonko on todellinen leveys? Mietin vaan että jos 25mm todellinen mitta on 27mm niin onko 28 = 30...

Törmäsin tämmöseen joku aika sitten, 28 oli mitattuna 31.

http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/conti-gp4000s-ii-23-25-28

Munarello
31.12.2015, 21.39
Omalla kohdalla ei ollut se leveys vaan korkeus. Se 28mm mahtui korkeudeltaan millin verran takajarruun Via Nirone Seiskaan. Aina jos vähänkin soraa tai hiekkaa niin alkoi rutina kuulumaan ja näkeehän tuon jo romuissa että osuu vähän liikaa.

Frosty
31.12.2015, 22.24
4-seasoneita ei löytynyt mistään verkkokaupasta 28mm...
Jos Continentalin sivuja on uskominen, 4Season on mallistossa enää 23- ja 25-millisenä.

JiiÄm
31.12.2015, 22.37

17C kehälle n. minimipaineella asennettuna todellinen leveys 31mm. Sattu lepäämään nuo krossarin kesäkiekot tuossa käden ulottuvilla. :)

Hääppönen
31.12.2015, 23.05
Jos Continentalin sivuja on uskominen, 4Season on mallistossa enää 23- ja 25-millisenä.
Olen onnellinen tämän varaston perukoilta löytyneen satsin myötä. Otin samantien kahdet kierrokset cyclon tarpeisiin. :) Kunhan lähetys kotiutuisi... :p

zet3
05.01.2016, 01.41
Ketjun luettuani mietin että laatuvaihtelut on ilmeisen suuria tällä topicin renkaalla. Toiset on ajaneet pari tuhatta km osin soratietä ja osa painavahkoina kuskeina tuhansia ilman rengasrikkoja ja matka jatkuu. Joku kokee rikon tyyliin jo asennusvaiheessa.

Itsellä myös olisi tarve pikkuhiljaa päivittää rengastusta.

Frosty
05.01.2016, 12.32
Ennemminkin väittäisin olevan puhtaasti kyse huonosta tai hyvästä tuurista. Herkkä paikka otsikon tuotteessa on nimenomaan renkaan kylki. Kylkihän ei kummemmin ajossa kulu, joten kylkiviilto voi tulla aivan yhtä hyvin ensimmäisellä lenkillä kuin tuhansia kilometrejä ajetulla renkaalla. Kulutuspinnan pistosuojaus on oman kokemukseni mukaan todella hyvällä tasolla.

eemaen
22.01.2016, 12.06
Jos jollakulla lojuu nurkissa ylimääräinen pari GP4000s:ää 23 tai 25mm leveänä, mieluusti kokeilisin. Yhteyden saa yksityisviestinä.

Munarello
28.02.2016, 02.37
Jaahas juum oliko kellään käsitystä, miten noi 23-25-28 -milliset on suhteessa toisiinsa? Maantie-Piankissa 28-millinen on snadisti tuhti vaikka muuten onkin erinomainen nakki. Meinasin vastaavat ohuemmat, mutta minkä verran matalampi esim 25-millinen mahtaa olla? Eli laittaisiko 23 vai 25 -millistä..? Kun siis korkeudesta oli 28-millinen turhan iso.

huotah
28.02.2016, 10.09
^Bicyclerollingresistance.com (http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/conti-gp4000s-ii-23-25-28) on mitannut korkeudeksi 17C vanteella 23, 25 ja 29 milliä, eli 25 ja 28 millisten korkeusero on varsin huomattava 4mm.

Jakke81
02.04.2016, 09.16
Viime kesäisien 23mm tilalle tilattu 25&28mm rengas parit katotaan kumpi fiksumpi valinta. Tilaa on kummalle vain, kun tulevat levyjarrulliseen cyklocrossiin. Ylimääräinen pari koittaa myydä sit pois.

pee
16.04.2016, 22.52
Nippelin edellislauantaisesta alennuksesta tuli 25-milliset ostettua, ja ainakin tämmöisen nöösin todella yllätti takapuoliystävällisyys ja rullaavuus 23-millisten Kendojen jälkeen. Raha hyvin käytetty! (ainakin tuolla alennushinnalla, 29.90 €/rengas)

Frosty
18.04.2016, 12.57
Nippelin edellislauantaisesta alennuksesta tuli 25-milliset ostettua, ja ainakin tämmöisen nöösin todella yllätti takapuoliystävällisyys ja rullaavuus 23-millisten Kendojen jälkeen. Raha hyvin käytetty! (ainakin tuolla alennushinnalla, 29.90 €/rengas)
Hyvään hintaan onnistuit saamaan. Tuohon mukavuuten ja rullaavuuteen vaikuttanevat osaltaan, että rengas yleensä hieman ylikokoinen, 25 mm kumi on jossain siellä 27 mm todellisen leveyden kieppeillä. Lisäksi kumiseos tuntuisi olevan erittäin pehmeä. Shimpan RS-80C24-kiekoilla uusi 23-millinen mittautui muuten uutena kokonaisleveydeltään 24,5 milliin. Varmaan leviää käytössä noin 25 milliin.

Blackborow
21.04.2016, 20.44
28-622 versio on Stanin Alpha400 vanteelle asennettuna lähes 31 millinen. Venyy varmaan vielä vähän. Itseäni ei haittaa, mutta ei varmaan mene kovin moneen maantierunkoon.

heikki53
26.04.2016, 08.31
Olis yksi täysin uusi ja yksi vähän eturenkaana ajettu 4 Season 28mm poistossa. PN jos kiinnostaa.

edit: noille kumeille löytyi uudet vanteet

eagle
26.04.2016, 16.28
Olis yksi täysin uusi ja yksi vähän eturenkaana ajettu 4 Season 28mm poistossa. PN jos kiinnostaa.

Laitoin viestiä.

Munarello
04.05.2016, 20.20
Sain lopultakin aikaiseksi hommata maantiepyörään 25-milliset, jotka laitoin "misukan" lateksisisureiden kanssa alle. Ensi tuntumalta turkasen paljon mukavammat kuin Schwalben Durano S 23mm butyylisisureilla ja myös mahtuvat erinomaisesti pyörimään. Toisaalta krossarissani on 28-milliset contit, jotka on 25-millisiä mukavammat. Harmi, etteivät aivan sovi tuohon Piankiin.. Taitaa noissa latekseissakin todella olla omat hyötynsä, joten tuumailenkin laittaisko krossariinkin sellaiset sisään.

notsie
30.05.2016, 12.55
Noniin, tänään sitten räjähti takarenkaan kylki ihan normaalissa ajossa kelvillä. Onneksi sentään noin 500 metriä ennen 'maalia'. Kuului sellanen jysähdys että siinä varmaan kanssaliikkujat hakivat jo suojaa tulelta. Erittäin kivat renkaat ajaa, mutta kilometrejä kerkesi kertyä alle 500. Täytynee mailata contille suoraan, josko laittaisivat uutta. Ihan selkeä rakennevika minun mielestäni.

eagle
30.05.2016, 17.07
^ Minkälainen paine oli renkaassa?

notsie
30.05.2016, 18.37
^ Minkälainen paine oli renkaassa?

Ihan normi arkipaineissa mentiin, sellanen rento 6,5 baaria suunnilleen. Tai ehkä jopa kuusi. Ei kuitenkaan missään tapauksessa liikoja.

Menee arvioimiseksi kun en ole pumppuun koskenut sitten viime viikon. Niin ja kyseessähän siis 25mm malli.

kervelo
31.05.2016, 06.48
Ihan normi arkipaineissa mentiin, sellanen rento 6,5 baaria suunnilleen. Tai ehkä jopa kuusi. Ei kuitenkaan missään tapauksessa liikoja.

Menee arvioimiseksi kun en ole pumppuun koskenut sitten viime viikon. Niin ja kyseessähän siis 25mm malli.

Renkaan kyljet käsittääkseni saattavat kärsiä myös liian matalista paineista. Tuon 25-millisen suosituspaine on se 6.5 bar, joka riittää kevyelle kuskille. Itse ajan 7.0 barilla, koska painoa on hiukan yli 75 kg ja lateksisisurit käytössä.

notsie
31.05.2016, 08.53
Joo no aina pumpatessa laitan kyllä tuon seitsemän ja ennen ajoa tarkistan vähintään silmämääräisesti missä mennään. Eipä ole koskaan ennen renkaat räjähdelleet.

Varmastikkin jos ajetaan melkein vanteilla siinä kärsii yksi jos toinenkin asia.

Ja ei, en sano että renkaat ovat huonot. Sanon, että tarinoissa joissa kyseiset renkaat räjähtää kyljestä auki on perää. Voi silti olla, että tulee hankittua jotain muuta tilalle. Ehdotuksia otetaan vastaan!

Reno
31.05.2016, 09.06
Painoa 82 ja ajan 6 paineilla ja tuntuu että enempää ei voi laittaa. Ongelmia ei ole ollut ja 6 barin tienoilla mukavuus parhaimmillaan.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

jhalmar
31.05.2016, 09.09
Noniin, tänään sitten räjähti takarenkaan kylki ihan normaalissa ajossa kelvillä. Onneksi sentään noin 500 metriä ennen 'maalia'. Kuului sellanen jysähdys että siinä varmaan kanssaliikkujat hakivat jo suojaa tulelta. Erittäin kivat renkaat ajaa, mutta kilometrejä kerkesi kertyä alle 500. Täytynee mailata contille suoraan, josko laittaisivat uutta. Ihan selkeä rakennevika minun mielestäni.

Itsellä räjähti samanlainen rengas oman asennushölmöilyn takia, kun oli jäänyt sisäkumi (lateksi) renkaan reunan alle ja räjäytti kyljen. Räjähdys tapahtui useita satoja kilsoja asennuksen jälkeen. Arvelin jakaa, koska saattaa käydä muillekin jos ei asennuksessa ole huolellinen.

kuovipolku
31.05.2016, 09.24
Itsellä räjähti samanlainen rengas oman asennushölmöilyn takia, kun oli jäänyt sisäkumi (lateksi) renkaan reunan alle ja räjäytti kyljen. Räjähdys tapahtui useita satoja kilsoja asennuksen jälkeen. Arvelin jakaa, koska saattaa käydä muillekin jos ei asennuksessa ole huolellinen.

Ihan vilpittömänä ja uteliaana kysymyksenä: mistä osasit päätellä että sisuri oli jäänyt reunan alle eli miten suljit pois sen mahdollisuuden että ulkorenkaan kylki oli ensin revennyt ja reiästä työntynyt räjähätänyt vasta sitten?

PS Olen kerran jättänyt sisurin ulkorenkaan reunan ja vanteen väliin ja silloin se pamahti jo ennen kiekon takaisinlaittoa. Tosin minulla on tapana pumpata maksimipaineet ja pomputella kiekkoa lattiaa vasten (ja yhden miehen kokemus on kuten aina melko rajallinen).

jhalmar
31.05.2016, 09.33
Analyysi perustui vihreään lateksiin jääneisiin puristusjälkiin (näytti juuri siltä että oli ollut puristuksissa renkaan ja vanteen välissä), mitkä oli just samassa kohdassa kuin ulkokumin räjähtänyt kylki. Toki nyt kun kysyit, niin syy voi olla kieltämättä muuallakin ;) Räjähtämispaikka oli tosin puhdas suora tie, eikä kiviä tai vastaavia roskia näkynyt lähelläkään. Mutta täyttä varmuutta ei toki ole.

paaton
31.05.2016, 09.35
Painoa 82 ja ajan 6 paineilla ja tuntuu että enempää ei voi laittaa. Ongelmia ei ole ollut ja 6 barin tienoilla mukavuus parhaimmillaan.

Eikö tuo jo pauku iloisesti vanteelle montuissa?

Reno
31.05.2016, 10.12
Ei. Toki onhan mahdollista, että pumpun näyttö ei näytä todellista lukemaa ja oikeasti on enemmän painetta. Kovalta tuntuvat anyways.

timppa_234
03.06.2016, 09.55
Renkaan kyljet käsittääkseni saattavat kärsiä myös liian matalista paineista. Tuon 25-millisen suosituspaine on se 6.5 bar, joka riittää kevyelle kuskille. Itse ajan 7.0 barilla, koska painoa on hiukan yli 75 kg ja lateksisisurit käytössä.

Ei ne kärsi, päinvastoin. Mitä enemmän painetta niin sitä helpommin puhkeaa. 6 bar SII:n on aika optimi 80 kiloiselle.

Mut tuon renkaan sivut on tosi heikot. Suosittelen ainoastaan puhtaalle asvaltille, kivet on sille myrkkyä.

Jami2003
03.06.2016, 10.43
Juupa juu. GP4000SII (25mm) tuhansia kilometrejä asfaltilla (joka täällä on monesti routavaurioista) ja satoja kilometrejä hiekkatiellä ilman yhtään rengasrikkoa en voisi olla enempää erimieltä.

Laerppi
03.06.2016, 10.45
Sama homma, 4 vuodessa kerran puhjennut, kun ajoin kiveen. Joka lenkillä tulee ajettua hiekkatietä. Nyt taas tuli väännettyä uudet alle.

paaton
03.06.2016, 11.12
Hiekkatien ne kestää, mutta isompaa kylkiin osuvaa sepeliä tosi huonosti.

Kommuutteri
03.06.2016, 11.38
Hiekkatien ne kestää, mutta isompaa kylkiin osuvaa sepeliä tosi huonosti.
Juurikin näin. Kylki repeää turhan helposti. Melko uusi rengas lensi juuri roskiin :-(

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

Santerius
03.06.2016, 12.13
Juurikin näin. Kylki repeää turhan helposti. Melko uusi rengas lensi juuri roskiin :-(

Tämä on kyllä ikävää. Itsellänikin alkoi vielä tuhansiksi kilometreiksi muutoin kelpaavaa rengas repeämään kyljestä. Nuukana miehenä paikkailin sen työmatka- ja kauppareissu-kuntoon. Katsotaan kestääkö. :cool:

kervelo
03.06.2016, 12.46
Ei ne kärsi, päinvastoin. Mitä enemmän painetta niin sitä helpommin puhkeaa. 6 bar SII:n on aika optimi 80 kiloiselle.

Mut tuon renkaan sivut on tosi heikot. Suosittelen ainoastaan puhtaalle asvaltille, kivet on sille myrkkyä.

Luotan noissa paineissa valmistajan suosituksiin, jotka ainakin minulla ovat toimineet hyvin: moderni 25mm leveä kuituvanne ja painetta 6.8-7.0 bar. Tuo seitsemän baria ei ole vielä lähelläkään renkaan maksimia, jota ei tosin tulisi mieleenikään käyttää.

Renkaan sivut ovat ohuet, koska kyseessä on puhtaasti maantierengas. Työmatkakäyttöön epämääräisille pyöräteille tai soratieajeluihin löytyy parempiakin renkaita.

Laerppi
03.06.2016, 13.35

Väärin ajettu :rolleyes:

JiiÄm
05.06.2016, 10.50
Omien kokemuksien mukaan kyllä nuo kyljet yllättävän hyvin kestää siihen nähden miten ohuet ovat. Kerran pääsi käymään niin että eturengas tippui loivaa alamäkeä vispatessa kapelta reuna-alueelta. Asfaltti porrasti siinä kohdin yhden kerroksen verran (5-7cm?) ja etupäätä takaisin kääntäessä karhea reuna raastoi renkaan kylkeä (mm. rengastekstit sai vähän kyytiä). Syke pomppasi ja kerkesin ajatella että kohta sattuu, mutta ei. Nousi se ja matka jatkui.

Välillä nuo maantien reunat on kyllä melko likaisia nekin.

Frosty
05.06.2016, 20.36
Yhden kylkirikon kyseisellä renkaalla (23 mm versio) kokeneena voin todeta juurikin tuon kyljen melko herkäksi paikaksi. Ajossa en edes huomannut mitään erityistä tilannetta, missä rikko olisi sattunut. Lenkin jälkeen huomasin kyljen pullistuneen, ja punos oli hieman ratkennut. Plussaa ehdottomasti siitä, että rengas pysyi kasassa.

JiiÄm
05.06.2016, 21.14
Herkät kyllä, ehkä tuo oma kokemus oli vaan poikkeus mikä vahvistaa säännön. Tosin täytyy mainita että itse olen tuon fillarin kanssa taisteluvarustuksessa alle 70kiloinen, joten eivät nuo renkaat niin koville joudukkaan.
Kunhan tuon kierroksen GP4000II:ia saa ajettua loppuun, täytyy harkita arvaisiko ottaa testiin Michelinin Power Compit. Nehän on ilmeisesti vielä keveemmät kyljen suojauksen osalta. Tai sitten pysyy vaan näissä jo hyviksi todetuissa.

paaton
05.06.2016, 22.03
Minä tilasin nuo compit, kun oli tubeless vanteille muuta käyttöä. Yritän kyllä kierrellä sepelit kaukaa noiden kanssa.

cobbo
11.06.2016, 22.36
Eh. Lukuisia kilsoja varoin GP:n kylkiä ja pari kilsaa soratietä ajamisen jälkeen suhahtivat ilmat ulos puolen sentin kiven tekemän kulutuspinnan reiän kautta. Yllättävän helposti meni läpi, normi pistosuojaus yleensä stoppaa tuollaiset ellei kyseessä ole tuore terävä sepeli.

Saakohan tuota (ja samalla muita pienempiä viiltoja) korjattua vai heitetäänkö roskiin? Kulutuspinnan sivussa on siis vähän vajaa puoli senttiä pitkä viilto.

Jatkokyssäri. Mikä olisi GP:tä rullaavuudeltaan ja mukavuudeltaan vastaava rengas jolla uskaltaisi sorateille vähän paremmin? Tappajasepelin kestoa en hae, mutta vähän parempaa kulutuspinnan sitkeyttä.

Frosty
11.06.2016, 23.20
Eh. Lukuisia kilsoja varoin GP:n kylkiä ja pari kilsaa soratietä ajamisen jälkeen suhahtivat ilmat ulos puolen sentin kiven tekemän kulutuspinnan reiän kautta. Yllättävän helposti meni läpi, normi pistosuojaus yleensä stoppaa tuollaiset ellei kyseessä ole tuore terävä sepeli.

Saakohan tuota (ja samalla muita pienempiä viiltoja) korjattua vai heitetäänkö roskiin? Kulutuspinnan sivussa on siis vähän vajaa puoli senttiä pitkä viilto.

Jatkokyssäri. Mikä olisi GP:tä rullaavuudeltaan ja mukavuudeltaan vastaava rengas jolla uskaltaisi sorateille vähän paremmin? Tappajasepelin kestoa en hae, mutta vähän parempaa kulutuspinnan sitkeyttä.
Ainahan tuo rullaavuuden hakeminen on kaupankäyntiä kulutuskestävyyden ja pistosuojauksen kustannuksella. Continental 4Season lienee yksi parhaista vaihtoehdoista, jos haluaa mennä GP4000sII:sta pistosuojatumpaan ja kestävämpään suuntaan. Hinta rullaavuudessa on numeroiden valossa varsin kohtuullinen.

seppo_taalasmaa
11.06.2016, 23.21

Vittorian Voyager Hyper 32mm super mukava ja häviää 3W vierintävastuksessa :D Pistosuojaus kuitenkin merkittävästi parempi kuin tuollaisilla kuorettomilla nakeilla.

JustinTime
12.06.2016, 00.28
Schwalbe Marathon Supreme voisi olla yksi vaihtoehto.

Frosty
12.06.2016, 09.43
Vähän riippuu nyt siitäkin, puhutaanko maantiepyörästä vai krossarista tms., eli kuinka leveä rengas mahtuu pyörimään. Toisena kannatta varmistaa, että vanne on järkevän levyinen leveämmälle kumille.

Jo yksinään renkaan leveys ja sen mahdollistamat matalammat paineet vähentävät ymmärtääkseni flattiherkkyyttä hiekalla.

cobbo
12.06.2016, 10.04
Vähän riippuu nyt siitäkin, puhutaanko maantiepyörästä vai krossarista tms., eli kuinka leveä rengas mahtuu pyörimään. Toisena kannatta varmistaa, että vanne on järkevän levyinen leveämmälle kumille.

Jo yksinään renkaan leveys ja sen mahdollistamat matalammat paineet vähentävät ymmärtääkseni flattiherkkyyttä hiekalla.

Joo, olisi pitänyt mainita että kyseessä on retkipyörä johon sinällään mahtuu hyvinkin leveät kumit, myös crossarit jos innostus iskee. Mulla on nyt Contit 28 mm levyisenä koska pyörä ajajineen painaa satakunta kiloa ja vähän leveämmällä saa ajomukavuutta lisää. Pääosa ajosta on kuitenkin asfalttia, siksi maantiekumit. Mikään ei tietty estä laittamasta vielä hieman leveämpää, koska mikään hipo-tykki ei ole kyseessä.

Schwalbe Marathon Supreme voisi olla yksi vaihtoehto.

Nää on mun lemppari käyttöpyörään, niillä voi ajaa melkein mistä vaan ilman flatteja eivätkä tunnu kuluvan koskaan. Ovat vain Conteihin verrattuna epämukavammat ajaa.

Muoks. Supreme uudistunut ilmeisesti rajusti tälle vuodelle, vanhat kokemukset eivät taida päteä...

Frosty
12.06.2016, 13.11
Joo, olisi pitänyt mainita että kyseessä on retkipyörä johon sinällään mahtuu hyvinkin leveät kumit, myös crossarit jos innostus iskee. Mulla on nyt Contit 28 mm levyisenä koska pyörä ajajineen painaa satakunta kiloa ja vähän leveämmällä saa ajomukavuutta lisää. Pääosa ajosta on kuitenkin asfalttia, siksi maantiekumit. Mikään ei tietty estä laittamasta vielä hieman leveämpää, koska mikään hipo-tykki ei ole kyseessä.
Siinä tapauksessa, tuolla on hyvää pohdintaa:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54827-Leve%E4t-ja-nopeat-maantierenkaat

Itsekin menin massahysteriassa ostamaan nuo Voyager Hyperit (http://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/vittoria-voyager-hyper-2016) 37 mm koossa, yhden lenkin perusteella ei pahemmin moitittavaa.

Läskimaha
15.06.2016, 21.45
Ekat tyypit tänään gp4000s II ja on tähänastisista kumeista selvästi nopeimmat ja parhaat. Ei ole hirveänä kokemusta eri kumeista. Aikasemmin ollut vittoria pavet ja vredenstein fortezza sensot. Mutta kyllähän nuo pavet ja sensot on kottikärryn renkaita...

Kommuutteri
16.06.2016, 13.13
Ajelen kyllä mielelläni kottikärrysensoilla jotka ei repeile ja puhkea kovassakaan ryhmäajossa. Toisin kuin nämä gp4k silkkisukat, joista ei koskaan tiedä, miten käy.
😂

Newbie
16.06.2016, 14.04
Ekat tyypit tänään gp4000s II ja on tähänastisista kumeista selvästi nopeimmat ja parhaat. Ei ole hirveänä kokemusta eri kumeista. Aikasemmin ollut vittoria pavet ja vredenstein fortezza sensot. Mutta kyllähän nuo pavet ja sensot on kottikärryn renkaita...

Ihan mielenkiinnosta, mite tuo selvästi paremuus ilmeni?
Vaihdoin männä viikolla ekat GP4ksII gummit vanhojen kulmikkaiden perus-contien tilalle. 215km peesasin, enkä nyt ihmeitä havainnut. Johtuu varmaan laiskasta peesaus-luonteestani.

Läskimaha
16.06.2016, 16.52
Nopein = paras. Kuluneiden sensojen jälkeen nopeusero on huomattava. Jokainen saa minun puolesta ajella vaikka nastarenkailla jos siltä tuntuu. Ja jos sitten vielä haluaa lisää vastusta niin kiristää jarrut niin tiukalle että ne laahaa. Sieltä se maksimisyke alkaa pikkuhiljaa löytymään... Omasta mielestä contit on näistä kolmesta selvästi parhaat. Eli nopeimmat :)

tapna
16.06.2016, 17.48
Paremmin tietävät vahvistakoon tai kumotkoon, mutta käsittääkseni otsikon mukaiset renkaat eivät ole nopein=paras -periaatteella kärkipäätä, vaan niiden vahvuus on sangen hyvä kestävyys.

frp
16.06.2016, 20.00
Paremmin tietävät vahvistakoon tai kumotkoon, mutta käsittääkseni otsikon mukaiset renkaat eivät ole nopein=paras -periaatteella kärkipäätä, vaan niiden vahvuus on sangen hyvä kestävyys.

Kyllä ne latex sisureilla ovat aika lailla parhaat, joissa on kuitenkin jonkinlainen kesto puhkeamisia vastaan.

http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

paaton
16.06.2016, 20.09
Kyllä ne latex sisureilla ovat aika lailla parhaat, joissa on kuitenkin jonkinlainen kesto puhkeamisia vastaan.

http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

Uusi power competion näyttäisi olevan aika selvästi parempi.

fiber
16.06.2016, 20.16
Itselläni on lähinnä misukkahistoriaa takana. Nyt alla ollut noin kolmen tonnin verran tämän ketjun Contit. Ovat kyllä kestäneet varsinkin ensimmäisen tonnin jälkeen paremmin kuin ranskisten Pro3/Pro4. Kantikkaaksi kuluu, mutta ei kerää kiviä. Uusista Michelineistä ei ole kokemusta.

Pidossa tai "nopeudessa" ei tunnu olevan eroa Michelinin Pro3/4 Service Courseen.

JaniM
16.06.2016, 20.36

Contiakin heikompi kylkien kesto. Ei jatkoon.

Conti lienee lisäksi edullisempi ja kulutuspintakin on paksumpi.

paaton
16.06.2016, 21.08

Niin meinasin vaan tuota vierintävastusta. Conti taitaa edelleen olla se järkevin rengas normi harrastajalle maantiekäyttöön.

Pro one tubeless on kyllä loistava, mutta puhkeilu alkoi takarenkaan kohdalla jo 1.5tkm jälkeen. Enkä muutenkaan ole ollenkaan vakuuttunut tubeleksen ylivoimaisuudesta maantielle, ennenkuin litkut alkavat paikkaamaan reikiä korkeilla paineilla. Sisurin kun vaihtaa tai paikkaa, niin voit taas ajella pitkään huolettomia kilometrejä. Tuota keleen tubelesta saa olla jatkuvaan pumppailemassa ja seuraavalla lenkillä saa taas ihmetellä pitääkö rengas vai ei. Reikien etsiminen päälyrenkaasta on taas melkoista salatiedettä.

Mikko0
16.06.2016, 23.19
Onko joku mitannut 25 mm ympärysmitan? Vaihdoin k.o renkaat alle ja laitoin Polar V800:an niiden ohjeen mukaisen lukeman 2080mm ja lukemat näytti 87,7 km lenkillä 85,5 km. Eli noilla luvuilla mitan pitäisi olla 2132 mikä on hiukan yli 32mm rengaskoon lukema.

JiiÄm
16.06.2016, 23.38
^Piti oikeen tarkastaa, ja nopea mittaus antoi juurikin 2130-2140mm lukeman.

Warlord
17.06.2016, 07.15
Paketin kyljessähän nuo lukee, 25mm muistaakseni juurikin 2132.

kervelo
17.06.2016, 08.21
Paketissa 25mm merkitty 2133, 23mm 2122, mutta vanne vaikuttaa tuohon jonkin verran. Jossain pyörässäni on 23mm-kumin ympärysmittakin noin 2130.

Mikko0
17.06.2016, 12.28
Pakettia ei enää ollut jäljellä ja nopea googlaus ei tuottanut vastausta enkä päässyt mittaamaankaan kun pyörä on huollossa, mutta täältä taas löytyi vastaus alta aikayksikön. Suuret kiitokset kaikille! Ja mikä tärkeintä, keskari paranee itsestään kun saan asetukset kuntoon. ;)

bucinebikers
19.06.2016, 09.26

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/misc/quote_icon.png Alkujaan tämän lähetti paaton http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=2547695#post2547695)

Onhan se kypän kalliimpi, mutta kiinnostaisi kokeilla käytännössä, onko kellään kokemuksia uudesta misukasta...http://www.bike-discount.de/en/buy/michelin-power-competition-531654/wg_id-5112

JTu
19.06.2016, 11.18
Kesäflunssan takia ei pääse lenkille, joten tuli mittailtua mielenkiinnosta myös omien Contien todellinen leveys asennettuna. Alla rengas, kiekko ja paine. Mittalaitteena (ei-kalibroitu) digitönäri. Aika samanlaisia tuloksia, mitä aiemmin tässä ketjussa mainitut.

GP4000S2 23mm, Mavic Aksium One (622x15C), 7bar = 24,0mm
GP4000S2 25mm, Shimano WH-6800 (622x15C), 7bar = 26,8mm

Vertailun vuoksi kilpailevan merkin tuote:
Schwalbe Durano 28mm, Mavic Aksium Disc (622x17C), 6,5bar = 27,9mm

msl
20.06.2016, 16.09
Gp4000s 23 vs 25... 23 selvästi pienempi ilmatila vaikka vaan millin verran eroa leveydessä.

Vaihdoin itse uudet 25mm versiot pari vuotta palvelleiden samanlaisten tilalle ja mittasin tönärillä vanhojen leveydeksi rapiat päälle 27mm ja uusien rapiat alle 25mm. Apaut 7 paineilla

mk
20.06.2016, 18.26
Cervelossa vaihtui 20mm -> 23mm takana ja mukavuus parani huomattavasti .. Tönärillä leveydet 22mm(20) / 25mm (23)

PeeHoo
23.06.2016, 10.50
Paukahtaa melko komeasti, kun pumppaa kahdeksan kiloa painetta, eikä ole huomannut, että renkaan kyljessä on iso reikä. Pitää malttaa taluttaa tietyöalueella soraosuuksien yli.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/s720x720/13523004_10209098485199835_8203986478122001377_o.j pg

Laerppi
23.06.2016, 11.07
Itellä tekee jo tiukkaa 25mm korkeussuunnassa verrattuna vanhoihin 23mm, meinaa ottaa jo etuhaarukkaan kiinni.

seppo_taalasmaa
06.07.2016, 11.08
Voiko 28mm (31mm oikeasti) käyttää perus sisuria, vai millainen sisuri olisi paras vaihtoehto ?

paaton
06.07.2016, 11.27
Voiko 28mm (31mm oikeasti) käyttää perus sisuria, vai millainen sisuri olisi paras vaihtoehto ?

Latexi on ehdottomasti paras, mutta silloin renkaita saa pumppailla joka päivä. Lenkkirenkaissa ok, mutta sekalaiseen ajoon ei. Contin kevyt race butyyli sisuri järkevin yleiskäyttöön. Se kapea käy hyvin.

paaton
06.07.2016, 11.35
https://m.verkkokauppa.com/fi/product/57394/fmmhg/Continental-Race-28-Light-maantiepy-r-n-sis-rengas-28

Ei onnistu editointi kännykän operan selaimella...

JiiÄm
06.07.2016, 11.44

25mm:lle speksattu maantiesisuri toimii hyvin, oli lateksi tai butyyli. Esim. Misukan 25mm lateksia olen käyttänyt 42mm nastakumienkin kanssa ilman mitään ongelmaa.
Continentaalilla tais kyllä olla virallisesti nimellismitaltaan 28mm:siä, mutta muistaakseni vain ~40mm venttiileillä.

TERU
06.07.2016, 12.02
Ei onnistu tekstin editointi Android-laitteilla selaimesta riippumatta. Sama teksti onnistuu korjata pöytäkoneen Linuxilla. On ollut jo pidempään näin. He, jonkun kerran olen käyttänyt hyväksi ja hävittänyt omaa nollatekstiä jäljettömiin.

Täällä sataa lähes koko ajan ja tulee näpyteltyä turhaakin.

Numeroa liian pieni sisuri toimii ongelmitta, pykälänkin iso vie hermot, ainakin maastossa.
Aikansa oli käytössä Contin GP 4000S, kolme kesää meni, yksi reikä vaijerin säikeen pätkä, hyvä rengas sinänsä, ajoa vain pari tonnia kesässä, Schwalbe Durano 25 mm nyt toisen kesän, näyttää kestävän ajoa ja aikaa. Krossarissa perus mara 28 mm, kisattomaan ajoon molemmat sopivat, vaatimustason täyttävät. Sisureina contin ohuet vakiosisurit. Suuri S taitaa jäädä pidempään.

Editointi onnistui jälleen heti kun menin pöytäkoneele, tuli edelliseen joitakin virheitä...

paaton
06.07.2016, 12.18
Ei onnistu tekstin editointi Android-laitteilla selaimesta riippumatta. Sama teksti onnistuu korjata pöytäkoneen Linuxilla. On ollut jo pidempään näin. He, jonkun kerran olen käyttänyt hyväksi ja hävittänyt omaa nollatekstiä jäljettömiin.

Täällä sataa lähes koko ajan ja tulee näpyteltyä turhaakin.

Editointi onnistui jälleen heti kun menin pöytäkoneele, tuli edelliseen joitakin virheitä...

Ja selain päivittää itseänsä, mikäli käy toisessa sovellluksessa kirjoittamisen aikana. Samalla häviää kirjoitettu teksti. Näppärä ominaisuus.

TemMeke
06.07.2016, 12.36
OT, mut ei mitään ongelmaa Anteron kanssa. Saa muokattua, eikä päivittele ittekseen. Voisko vika kuitenkin olla jossain asetuksessa/softassa, eikä käyttiksessä?

Edit: Tämä muokattu Anteron Kromilla.

Laerppi
06.07.2016, 12.59
Paljon käytätte paineita GP4000S II 25mm?

Warlord
06.07.2016, 13.10
Mulla edessä 6,25bar, takana 6,75bar. Kuskilla painoa vajaa 80kg.

TERU
06.07.2016, 15.44
OT, mut ei mitään ongelmaa Anteron kanssa. Saa muokattua, eikä päivittele ittekseen. Voisko vika kuitenkin olla jossain asetuksessa/softassa, eikä käyttiksessä?

Edit: Tämä muokattu Anteron Kromilla.

Täsmälleen samalla yhdistelmällä ei editointi toimi. Samsung Tab A laitteena, mikähän säätö vois olla avuksi? Firefoxin selaimella samoin hävittää. Joo, omassa laitteessa se vian selitys, näin olen arvellut, kun pöytäkoneen Ubuntu/Firefox korjailee kuten pitääkin.

paaton
06.07.2016, 15.48
Käytätkö teru mobiili teemaa?

Normaali teemalla muokkailu onnistuu kyllä, mobiililla ei.

TERU
06.07.2016, 16.28
Kokelin lentotilaa, mutta ei ole vielä se oikea. Ei pysty editoimaan edellistä viestiä. Ei iso ongelma, mutta käyttöön mielellään.

Pannaanpa tähän rengaspaineasiaa, kun kokeilen editoinnin onnistumista. Paineet lisäysvaiheessa n.5,5 ja jonkun viikon jälkeen tarkistus. Rengas 25 mm ja kuski alle 70 kg.

paaton
06.07.2016, 16.33
Kokelin lentotilaa, mutta ei ole vielä se oikea. Ei pysty editoimaan edellistä viestiä. Ei iso ongelma, mutta käyttöön mielellään.

Eikun selaimesta alalaidasta paina full site. Mobiili teema temppuilee.

TERU
06.07.2016, 16.41
Kaikki se mitä osaa on helppoa! Kiitos tiedosta, nyt kokeilemaan.

Njoo, nyt toimii, pitäneekö olla aina päällä vai riittäneekö kn on editoidessa. Sen käytäntö osoittakoon.

Pahoittelut kumikeskustelusta poikkeaminen. Tähän samaa ongelmaan on kyselty ratkaisua täällä jossain muualkakin.

paaton
06.07.2016, 16.53
Täytysi laittaa adminille viestiä. Olisi kiva saada mobiili teemakin toimimaan oikein...

TERU
06.07.2016, 17.01
Riittää kun poistaa mobi-teeman korjatessaan omaa tekstiä. Alareunastahan säädöt takaisinpaluullekin löytyvät, mukavampi käyttää normaalisti mobia.

Farina
11.07.2016, 08.33
Nyt tuli neljäs flätti kahteen kesään GP4000:sille. Kaksi näistä omia hölmöilyjä (snakebite, liian matalat paineet ja iso kuoppa...), mutta kaksi on jäänyt mysteereiksi. Nytkin kumi oli tyhjentynyt viikonlopun aikana. Pe työmatkalla joku pässi oli rikkonut bussipysäkin ja yritin kiertää sirut. Paineet pysyi ainakin kotiin asti renkaissa, sit takarenkas tyhjeni vklopun aikana. Kävin ulkorenkaan huolella läpi, mutta en onnistunut löytämään mitään ihmeellistä. Silti sisärenkaassa siisti pieni reikä. En tiedä. Huonoa tuuria vai pitäisikö ostaa paremmin suojatut renkaat?

seppo_taalasmaa
11.07.2016, 11.59
Nyt tuli neljäs flätti kahteen kesään GP4000:sille. Kaksi näistä omia hölmöilyjä (snakebite, liian matalat paineet ja iso kuoppa...), mutta kaksi on jäänyt mysteereiksi. Nytkin kumi oli tyhjentynyt viikonlopun aikana. Pe työmatkalla joku pässi oli rikkonut bussipysäkin ja yritin kiertää sirut. Paineet pysyi ainakin kotiin asti renkaissa, sit takarenkas tyhjeni vklopun aikana. Kävin ulkorenkaan huolella läpi, mutta en onnistunut löytämään mitään ihmeellistä. Silti sisärenkaassa siisti pieni reikä. En tiedä. Huonoa tuuria vai pitäisikö ostaa paremmin suojatut renkaat?

Ei ole oikein hyviä vaihtoehtoja jo pitää nopeasta maantierenkaasta? Esim Contin 4 season on jo huomattavasti järeämpi rengas, jolloin Voyager Hyper on jo parempi vaihtoehto rullaavuuden puolesta, kunhan mahtuu pyörimään.

Speiser
11.07.2016, 19.05
Keväällä asennettuihin GP4000SII ensimmäinen rikko. Takasisuri antautui ja käsikopelolla löysin päällirenkaan sisäpuolelta kivenkärjen. Kiven halkaisija oli 1,5-2mm. Oma moka, en ollut tarkastellut renkaita sen kummemmin asennuksen jälkeen. Eturenkaasta löytyi yksi kivensiru, joka ei ehtinyt tekemään hallaa.
Takarenkaan pinnassa pieniä viiltoja ja koloja yllättävän paljon, muttei läpi asti. Kulunut hieman kulmikkaaksi, eturengas ei.

Frosty
11.07.2016, 19.16
Yksi flatti per kesä on aika kohtuullinen lukema, varsinkin, jos on päivittäisessä ajossa. 4Season on etenkin kyljiltään kestävämpi rengas, ja kilsojakin saa enemmän irti, rullaavuuden ollessa lukemien valossa vielä ihan siedettävällä tasolla. Pommisuojat à la Durano Plus jättäisin kyllä ihan pelkästää rospuuttoajan renkaiksi, ellei ainoa kriteeri ole pistosuojaus.

retale
26.07.2016, 11.04
Onko kukaan koittanut litkuttaa GP4000SII:ia?

fiber
26.07.2016, 11.56
Michelin pro4:lla totuin siihen, että tonnin voi ajella ennen kuin alkaa tulla flättejä. Contin S2:lla sama raja on vähän kauempana, lähes puolessatoista tuhannessa. Kuskin paino 85 ja myös sateella ajetaan. Sorapinnalla alle prosentti.

tapna
28.07.2016, 08.07
Tarkoitetaanko nyt Michelin Pro4:n Endurancea, Service Coursea vai Compia?

fiber
28.07.2016, 08.16
Service Course

hai_suli
31.07.2016, 10.08
Mä oon käyttäny takana8.5 bar edessä 8

PeeHoo
19.09.2016, 22.26
Onko jossain 25-milliset halvemmalla kuin Verkkokaupassa, nyt näköjään 38,90 €?

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/32600/fmkxk/Continental-Grand-Prix-4000-II-S-musta-maantiepyoran-rengas

Munarello
19.09.2016, 22.35
Guntherit myyvät hintaan 34,28e. Tokihan taloutenne kaatuu noin neljän euron hintaeroon, laskematta rahtikuluja. :)
http://www.bike-discount.de/en/buy/continental-grand-prix-4000-s-ii-25-622-black-107539/wg_id-246

paaton
19.09.2016, 22.40
Guntherit myyvät hintaan 34,28e. Tokihan taloutenne kaatuu noin neljän euron hintaeroon, laskematta rahtikuluja. :)
http://www.bike-discount.de/en/buy/continental-grand-prix-4000-s-ii-25-622-black-107539/wg_id-246

Plus alv

pee
19.09.2016, 23.02
Plus alv

Eikös tuossa ole ALV:t mukana. Siis vielä ihan Suomen 24 prosentin ALV.

Täältä vielä hieman halvemmalla: https://www.bike-components.de/en/Continental/Grand-Prix-4000-S-II-Folding-Tyre-p36696/ . En kokeillut vaihtuuko Suomen ALV, jos tilausta jatkaisi. Riippuu kaiketi myyntimääristä tänne.

MacKonte
20.09.2016, 06.42
Meni reilun 2000km puhkeamattoman ajon jälkeen 23 milliset vaihtoon. Jostain oli tullut eturenkaan kylkeen nirhauma, johon alkoi kehittyä pullistuma. En jäänyt seurailemaan pullistuman kehityskaarta va laitoin alle 25 milliset. Tuntuvat hieman pehmeämmiltä, mutta rullaa ihan yhtä lailla. Paineina 6.5-7.0bar.

PeeHoo
20.09.2016, 07.25
Postikuluineen Saksasta 2 kpl 78,61 €. Taidan mennä fillarilla Jätkäsaaren ostoksille. Kiitos hintatiedosta. Talouteni ei siis romahda, ainakaan tästä hintaerosta, vaan jopa paranee Saksan-ostokseen verrattuna.

huotah
20.09.2016, 07.47
Postikuluineen Saksasta 2 kpl 78,61 €. Taidan mennä fillarilla Jätkäsaaren ostoksille. Kiitos hintatiedosta. Talouteni ei siis romahda, ainakaan tästä hintaerosta, vaan jopa paranee Saksan-ostokseen verrattuna.

Jos Kalasatama osuu sopivasti reitille niin myös Toni&Tonilta löytyy renkaat käytännössä samaan hintaan, http://www.tonitoni.fi/ulkorengas-gp-4000s2-25-622.

PeeHoo
20.09.2016, 08.14
Jos Kalasatama osuu sopivasti reitille niin myös Toni&Tonilta löytyy renkaat käytännössä samaan hintaan, http://www.tonitoni.fi/ulkorengas-gp-4000s2-25-622.
Mun on pitänyt pitkään käydä Toneilla, tässä hyvä syy!

Raatos
09.04.2017, 13.01
Gp 4000 s kakkoset alkavat olla loppuun ajettu. Leveys 25 mm. Mietin että vaikuttaako nopeuteen jos laittaisi tilaukseen 28 millisinä ? Olisivat hiukan leveämpinä huonolla asfaltilla mukavammat.
Mitäs tuumaatte?

pikkupoika
09.04.2017, 13.37
Oma kohtaista kokemusta ei oo, mut löytyskö tuosta vastausta.

Raatos
09.04.2017, 13.39

Mielenkiintoista. Kiiitooosss..

Näkyisi olevan päätelmä että leveämmällä on pienempi vierintävastus. Suurempi ilmanvastus. Tällainen perusharrastaja tuskin pienemmästä ilmanvastuksesta hyötyy. Painoa on toki enemmän leveämällä mutta sillä ei liene meikäläisen painoluokassa merkitystä. Sitä paitsi paino on voimaa, ylipaino ylivoimaa!

Laroute
09.04.2017, 14.20
Renkaan alin piste, siis se, joka on maata vasten, kulkee tienpinnan suhteen aina tasan 0 km/h, ellei rengas ruovi tai ole sladissa. Mistä siis aiheutuu vierintävastus? No, kyllähän minä tiedän, mutta annan muidenkin asiaa pohtia.

Ketjun aloituksessa mainittu on mielestäni erittäin hyvä ja nopea latex sisurilla.

Munarello
09.04.2017, 19.04
Minä olen viime vuoden ja nyt kevättä kohden ajellut noilla renkailla. Maantiepyörässä 25mm ja krossarissa ollut 28mm versiot. Maantiepyörässä 28mm näyttää ehkä vähän leveältä, mutta se on kyllä varsin mukava ja nopea karkeilla pinnoilla. Jos 28mm mahtuu niin aivan hyvä valinta. Omaan Piankiin ei ihan mahtuneet joten laitoin 25milliset, jotka nekin oikein toimivat. Kesäkauden ajelin maantiepyörällä kaikenlaista soratierallia ja selvisin vain yhdellä flätillä (lateksisisurit), mutta olihan ne aika loppu syksyyn tullessa. Lähinnä isoja reikiä siis renkaassa vaikka kulutuspintaa olisikin ollut jäljellä parin, kolmen tonnin ajoilla.

kinde
10.04.2017, 18.41
Mulle iski pihiys eikä millään raaskis ostaa uutta. Olis hyväkuntoinen 1kpl contin 4000s 23mm levyisenä ja 1kpl 25mm levyisenä. Pitäiskö taakse laittaa leveämpi vai kapeampi?

plr
10.04.2017, 18.52
Molempia on kokeiltu ja kumpikin vaihtoehto toimii. En huomannut eroa. Joku muu voi huomata.

Jim717
10.04.2017, 20.02
Mulle iski pihiys eikä millään raaskis ostaa uutta. Olis hyväkuntoinen 1kpl contin 4000s 23mm levyisenä ja 1kpl 25mm levyisenä. Pitäiskö taakse laittaa leveämpi vai kapeampi?
Itse käytän leveäpää takana. Takana on hieman enemmän painoa leveämmän ja pehmeämmän renkaan päällä. Lisäksi leveämpi on takana tuulensuojassa ja siten sen isompi ilmavastus ei haittaa. Toki tällä tasolla tuosta ilmavastuksen erosta ei liene hyötyä. Minulla on edessä 25 ja takana 28, joka siis on oikeasti 31 mm

JaniM
11.04.2017, 13.55

Esim:ZIPP Firecrest wheels with wider tire beds

"The best aero and lowest rolling resistance is obtained with front 23mm and rear 25mm width tires running at the recommended tire pressures."

Eli olet ajan hermolla ;)

kinde
17.04.2017, 09.39
Tuli nyt laitettua tuo kapeampi eteen ja parit lenkit on heitetty. Toimii hyvin. Kiitti vinkeistä.

JohannesP
17.04.2017, 11.32
Esim:ZIPP Firecrest wheels with wider tire beds

"The best aero and lowest rolling resistance is obtained with front 23mm and rear 25mm width tires running at the recommended tire pressures."

Eli olet ajan hermolla ;)
Tuo ei taida olla ihan niin yksiselitteinen juttu jos taas miettii Enven kiekkoja; etukiekko on leveämpi kuin takakiekko. Tosin renkaan leveyteen vaikuttava sisäleveys on jostakin syystä SES 7.8 sama 19 mm molemmissa päissä, kun taas SES 4.5 edessä 18.5 mm ja takana 17 mm. Jos SES 4.5 molemmissa päissä käyttää 25mm renkaita niin edessä rengas olisi aavistuksen leveämpi. Eikai se nyt hitaampi voisi olla kun 4.5 on vielä uudestaan suunniteltu ja pitäisi kuulemma olla yhtä aero kuin SES 6.7, mikä jätettiin juuri tästä syystä pois valikoimasta.

Muistaakseni tämä on jossakin mediassa (GCN?) testattu yleisesti, että leveämpi rengas edessä ja kapeampi takana on nopeampi perustuen ilman halkomiseen vrt tippa-muotoilu esim rungon putkissa.

Edit: korjattu kirjoitusvirheitä. Ei ihan pysyny ajatus mukana.

CamoN
17.04.2017, 21.16
Muistaakseni tämä on jossakin mediassa (GCN?) testattu yleisesti, että leveämpi rengas edessä ja kapeampi takana on nopeampi perustuen ilman halkomiseen vrt tippa-muotoilu esim rungon putkissa.

Se onkin mielenkiintoinen kysymys, pitäisikö eturenkaan leveyttä yrittää maksimoida ja takarenkaan minimoida? Jos suhteuttaa maantierenkaiden ilmanvastusta kokonaisuuteen, se takarengas varmaankin häviää yhtälössä olemattomiin ollessaan siellä peesissä. Pyörän osalta etukiekolla ja eturenkaalla on melko selkeä merkitys, joka sekin vähenee merkittävästi kun asetetaan ajaja rimpuilemaan pyörän päälle. Marginaalisia parannuksia on toki paljon.

Omaan maalaisjärkeen käy parhaiten se, että eturenkaan tulisi tehdä ilmaan mahdollisimman kapea reikä. Varmaankin renkaan ilmanvastus on silloin pienimmillään, kun sen leveys on mahdollisimman hyvin suhteessa kehän ulkoleveyteen. Takarenkaan osalta voi läpikäydä sen pohdinnan, onko leveämmän renkaan mahdollistama vähän matalampi paine niin paljon mukavampi ja vierintävastukseltaan pienempi, että ne edut kumoavat häviävän vähän lisääntyvän ilmanvastuksen. Toisaalta kokonaisuuden kannalta on vähän hassua, jos etu- ja takakehät on tehty varten vasten ulkoleveydeltään eroaviksi, ja käyttäjä sotii konseptia vastaan valitsemalla renkaat joiden leveys ei ole keskenään samassa suhteessa.

ElBike
17.04.2017, 21.44
Mielestäni renkaan rullaavuutta merkittävämpi asia on sen johdonmukainen käyttäytyminen esim. sadekelillä kurveissa. Ainakin jos harrastaa yhteislähtökilpailuja. Continentalin gp ja sen tonnis-seuraajat ovat kyllä aina toimineet omassa fillarissa parhaiten. Joskus jotain Michelinin vihreää silicaa tms. laitoin alle ja perskules kun lähti kurvissa aina yllättäen lipsumaan.

JohannesP
17.04.2017, 21.59
Ei muista yhtään mistä olen tuollaisen saanut päähäni enkä väitä mitenkään sen pitävän paikkansa. Kyse oli juurikin siitä et kummin päin leveämpi ja kapeampi rengas kannattaa asettaa tälläisessä tilanteessa jos on ainaostaan saatavilla 23 ja 25 mm renkaat.

Toisaalta noissa SES 6.7 kiekoissa etukiekko on 2 mm leveämpi mikä vähän saattaisi puoltaa tälläistä. Toisaalta voi kääntää sillainkin päin minkä takia takakiekko on pitänyt tehdä 2 mm kapeammaksi, kun se jokatapauksessa on suojassa rungon takana. Turbulenssi? Ei ymmärrä ja maalaisjärki sanoisi aivan toista.

timppa_234
18.04.2017, 04.27
Periaatteessa vois ajatella että se etupään kapeampi reikä vois olla parempi koska sillä saa aavistuksen pienemmän poikkileikkauspinta-alan polkijalle. Ero on toisaalta tosi pieni.

Järki ei kauheasti auta ilmanvastusta setviessä. Fillarin ja kuskin kombo on valtavan monimutkainen kun kiekot vispaa ilmaa ja jalat myös. Lisäksi fillarilla ajetaan niin hiljaa että eri tuulen suunnat vaikuttaa paljon.

Joko testaat sopivan lenkin peräkkäin eri vaihtoehdoilla, vakiosykkeillä tehden monta testikertaa tai sitten varaat hyvän tuulitunnelin, 50 t€/tunti....

HTP
19.04.2017, 00.24

Kiitokset! jutusta apua. 28mm pitää seuraavaksi kokeilla, varmasti mukavammat suomen rosoisille asfalteille. http://www.wiggle.co.uk/continental-grand-prix-4000s-ii-folding-road-tyre/ tuolta tilasin ja ilmainen toimitus :)

Ynnykkä
02.05.2017, 12.49
Miten toiset tekevät. Ajatteko kulutuspinnan (merkit) tasaisiksi, vaikka sisärengas rikkoutuisi vai vaihdatteko samalla uuden ulkorenkaan tilalle? Paraneeko monta kertaa vaihtaa pelkkä sisäkumi. Toki tämä tietysti riippuu myös sisurin puhkeutumisesta johtuvan reijän koosta. Mutta pienempiä "jyviä".

MacKonte
02.05.2017, 13.01
Ajoin edellisillä GP400S:llä useamman tuhat kilometriä ilman rengasrikkoja, joten sisureita ei ole tarvinnut vaihtaa. Ulkorengas menee vaihtoon siinä vaiheessa, kun pinta alkaa olla tasainen - yleensä ensin takarengas. Tai sitten (kuten viimeinen setti) kun alkaa kylkeen ilmestyä murtumaa.

plr
02.05.2017, 16.43
Kun alkaa tulla selittämättömiä rengasrikkoja tai kudokset tulevat näkyviin pinnassa, on aika vaihtaa renkaat uusiin. Lisäksi kyljen repeäminen ja renkaan väljistyminen niin että se hyppäsi vanteelta pumpatessa ovat vieneet renkaat vaihtoon. En ole havainnut, että terävien kivien tms. tekemien pienten reikien tai viiltojen vuoksi tarvitsisi ulkorengasta vaihtaa.

Ynnykkä
12.05.2017, 10.56
Itsellä nyt keväällä puhkesi edestä kaksi kertaa sisuri. Onneksi kerran vain lenkillä. Toisella kerralla huomasin ennen lenkkiä sisurin olevan tyhjänä. Myös takaa on kerran tyhjennyt yön aikana sisuri. Pohdin vain myydäkkö pois kulutuspintaa jäljellä olevat renkaat, mutta joissa on puhjennut sisuri nuo kerrat.

McHaka
16.05.2017, 01.11
Lykkäsin maantiepyörään 28mm version näistä kumeista ja todellisuudessa leveyttä on 29,5 ja korkeutta 30mm vanteen reunasta. Etuhaarukassa väliä jäi suunnilleen millimetri kumpaankin sivuun ja ylös. Luuletteko, että tästä seuraa ongelmia? Nimim. vähäsen huolestunut, vaikka testilenkillä ei hinkannut haarukkaa.

paaton
16.05.2017, 05.49
Lykkäsin maantiepyörään 28mm version näistä kumeista ja todellisuudessa leveyttä on 29,5 ja korkeutta 30mm vanteen reunasta. Etuhaarukassa väliä jäi suunnilleen millimetri kumpaankin sivuun ja ylös. Luuletteko, että tästä seuraa ongelmia? Nimim. vähäsen huolestunut, vaikka testilenkillä ei hinkannut haarukkaa.

Minä en uskaltaisi jättäää noin pientä rakoa. Kivensiru renkaaseen kiinni ja kuitun hankautuu jälkiä. Laita 25mm eteen, siellä on muutenkin vähemmän painoa.

huotah
16.05.2017, 07.17

Ei välttämättä seuraa ongelmia, mutta itse en ottaisi riskiä vaan laittaisin tilalle 25mm renkaan ja jättäisin 28 millisen varastoon odottamaan takarenkaan vaihtoa.

Äijä
16.05.2017, 07.49
Lykkäsin maantiepyörään 28mm version näistä kumeista ja todellisuudessa leveyttä on 29,5 ja korkeutta 30mm vanteen reunasta.

Kiitoksia tästä tiedosta! Meikäläisen maantiepyörä on ahdas takahaarukasta. 23 mm renkaalla korkeusuunnassa tilaa pystyputkeen on vain 5-7 mm, eli taida tuo 28-koko mahtua sinne. Löytysikö tietoa 25-millisen korkeudesta?

McHaka
16.05.2017, 08.52
Pistin justiinsa 25mm kumit tilaukseen, että ei akuuttiin hätään ole mittoja tarjolla. Nämä lähtee tästä kaupunkipyörän alle. :)

Tinke
16.05.2017, 09.05
Harkitsin näihin vaihtamista Contin 4 Seasoneista, mutta nämä etelän tiet on kyllä siinä kunnosa, että taitaa olla hölmöläisen hommaa? Kuoppia, hiekkaa ja sepeliä...

frp
16.05.2017, 09.08
Kyllähän nämä nyt huonoa tietä ja ajoittaisia hiekkaisia kohtia kestävät. Kunhan välillä muistaa kaivella kumiin jääneet kivet pois. Jatkuvaa hiekkatiekäyttöä en suosittele.

Warlord
16.05.2017, 09.30
Mulla ahdisti aikoinaan 105 5700 takajarrussa 28mm kumi, se oli selkeästi korkeampi kuin 25mm. 25->28 muutos korkeudessa on isompi kuin 23->25.

Äijä
16.05.2017, 11.20
Rollinkiresistanssi-sivustolta löytyikin tarvittava tieto: 25 mm leveys on 27 mm, korkeus 25 mm.

huotah
16.05.2017, 13.24
Kyllähän nämä nyt huonoa tietä ja ajoittaisia hiekkaisia kohtia kestävät. Kunhan välillä muistaa kaivella kumiin jääneet kivet pois. Jatkuvaa hiekkatiekäyttöä en suosittele.

Aamen. Contin BlackChili -kumiseos on nopea ja pitävä, mutta kerää paljon pientä hiekanjyvää, kvartsia yms. roskaa.

Palasin hiljattain parin vuoden tauon jälkeen GP4000S2:n käyttäjäksi ja yllätyin positiivisesti miten hyvin ne rullaavat lateksisisureiden kanssa JA ovat kohtuullisen mukavatkin. Edellisellä kerralla käytin Contin butyylisisuria ja ero mukavuudessa on suuri. Nyt nämä eivät tunnu enää puutarhaletkuilta vaan renkailta.

Frosty
23.05.2017, 22.27
Piti tulla tähän ketjuun haukkumaan rengas. Kesästä 2011 olen tahkonnut maanteitä ensin GP4000s:llä ja sittemmin II-versiolla. Nyt tuli flatti.

Paljastui kuitenkin lähemmässä tarkastelussa sisurin (Misukan lateksi) sauman pettämiseksi.

jii.haanpaa
24.05.2017, 20.58
Ensimmäinen flätti GP4000SII:lla on julistettava tänään tapahtuneeksi tosiasiaksi. Ilkeähkön näköinen noin puolen sentin viilto keskellä uudehkoa, parisen tonnia ajettua rengasta. Mahtaakohan tollasta voida paikata mitenkään järkevästi. Jos tosta saisi vielä käypäsen vararenkaan.

McHaka
28.05.2017, 13.46
Mittasin tämän 25mm kumin ja se on ETRTO 622x15C vanteella 26,5mm leveä ja 24mm korkea. Aika iso ero tuohon 28mm joka siis oli 29.5mm leveä ja 30mm korkea.

Olisipa kiva jos löytyisi oikeasti 28mm kokoinen kumi...

Tuo 30mm on kyllä mahtava kaupunkiajossa.

^
Miksipä ei voisi ainakin yrittää korjata, sillä 5mm ei kuulosta kovin isolta. Itse halkeamaan voi työntää vähän vulkanisointiainetta jolla yrittää saada haavan puoliskot yhteen. Tokko se onnistuu kovin hyvin, mutta aina voi yrittää. Sen lisäksi on laitettava reiän sisäpuolelle isohko paikka, sillä edellytyksellä että se sinne tarttuu.

MacKonte
28.05.2017, 14.07
Eilen käväisin polkemassa satasen maantiepyörällä GP4000SII 25mm renkailla, paineita 7bar. Rullasivat hienosti ja olivat yhtä miellyttävän oloiset karkeallakin maantiellä kuin cyclon Gatorskin 32mm renkaat 5bar paineilla. Molemmissa pyörissä on alurunko ja hiilikuituhaarukka, joten jotenkin vertailukelpoiset keskenään.

jone1
28.05.2017, 20.13
"Sen lisäksi on laitettava reiän sisäpuolelle isohko paikka, sillä edellytyksellä että se sinne tarttuu."
Vanhan maantiekumin kyljestä tehny noita paikkoja ja ihan kontaktiliimalla kiinni.
Paikan pitää olla tukevampaa tavaraa kuin normi paikat ettei sisuri tunge kovilla paineilla reiästä pihalle.
Nyt alkaa olla misukan power competitioni finaalissa kulutuspinnaltaan ja paikkasin melkein uutena , joten sain ajettua loppuun sen.

McHaka
29.05.2017, 11.35
Riippuu reiän koosta ja kumin vahvuudesta. Joku 5mm näissä kumeissa pysyy kasassa ihan takuulla paikalla, hyvä jos ei muutamalla jesarikerroksella.

arctic biker
29.05.2017, 12.26
Epäilen, olen itsekin normipaikalla yrittänyt viiltoja korjata, ei hyvä. Tämä on hyvä https://www.velobia.fi/park-tool-tb-2-hatapaikka . Pyörän ea-pussissa on noita aina.

McHaka
29.05.2017, 13.37
Monta vuotta ajelin GP4000:lla jossa oli vajaan sentin viilto paikattu noin ja syksyllä metallikappaleen läpäisemä Schwalbe One:kin ehjäytyi samalla tekniikalla oikein hyvin. Gp4000 on edelleen vararenkaana varavanteella. Ei ongelmaa. Jos paikka on reilusti isompi kuin reikä niin ei se miyään pullota tai läpi tule ja isohko paikka jakaa paineen laajemmalle alueelle. Pistosuojaustahan siinä ei toki ole, mutta harvoin se osuma kahdesti samaan paikkaan tulee. Ei siknä, voihan sinne ulkokumiakin askarrella, mutta ei noin pieni reikä ole vielä mitään.

duris
29.05.2017, 13.41
500km kesti ensikokeilu GP4000SII:lla, kunnes repesi kyljestä kuoppaan ajon seurauksena. Ostin kuitenkin vielä uuden ja annan toisen mahdollisuuden

Antti Salonen
29.05.2017, 14.35
Kaikki oikeasti hyvin rullaavat maantierenkaat ovat sivuseinistä aika paperia, eli sopiva teräväreunainen monttu tai isompi kivi kyllä tappaa renkaan kerrasta jos huono säkä käy kohdalle. Yhden kuukauden ajetun Contin heitin viikonloppuna roskiin kun kävi juuri näin, mutta en mä tuosta rengasta pysty syyttämään. Henkilökohtaisia valintoja... Esim. Grand Prix 4-Season on sivuseinistä paremmin suojattu, mutta rullaa vastaavasti huonommin.

paaton
29.05.2017, 14.59
Kaikki oikeasti hyvin rullaavat maantierenkaat ovat sivuseinistä aika paperia, eli sopiva teräväreunainen monttu tai isompi kivi kyllä tappaa renkaan kerrasta jos huono säkä käy kohdalle. Yhden kuukauden ajetun Contin heitin viikonloppuna roskiin kun kävi juuri näin, mutta en mä tuosta rengasta pysty syyttämään. Henkilökohtaisia valintoja... Esim. Grand Prix 4-Season on sivuseinistä paremmin suojattu, mutta rullaa vastaavasti huonommin.

Ja ylläkin mainitun power competitionin sivu on vielä pykälää ohuempaa kangasta. En taida edes uskaltaa laittaa noita kuitukiekkojen kanssa alle. 4000s2/one tasolla vierintävastus ja kesto on minusta aika hyvin balanssissa.

TERU
29.05.2017, 15.00
Mulla kans käärme purasi, kun 25 mm Duranolla ajoin jonkin kiven yli epähuomiossa, seuraavaksi tulee durano DD, kunhan nykyiset loppuun kuluu. Muita rikkoja ei ole ollut. Yhdet GB 4000s ajoin eikä toisia vähään aikaan.

Tepi-46
02.06.2017, 11.19
Monta vuotta ajelin GP4000:lla jossa oli vajaan sentin viilto paikattu noin ja syksyllä metallikappaleen läpäisemä Schwalbe One:kin ehjäytyi samalla tekniikalla oikein hyvin. Gp4000 on edelleen vararenkaana varavanteella. Ei ongelmaa. Jos paikka on reilusti isompi kuin reikä niin ei se miyään pullota tai läpi tule ja isohko paikka jakaa paineen laajemmalle alueelle. Pistosuojaustahan siinä ei toki ole, mutta harvoin se osuma kahdesti samaan paikkaan tulee. Ei siknä, voihan sinne ulkokumiakin askarrella, mutta ei noin pieni reikä ole vielä mitään.

Tepi-46
02.06.2017, 11.32
Pidän satulalaukussa GORILLA teippiä pätkän.Siinä on sitkeyttä sekä pitävä liima, asennetaan sisäpuolelle vauriokohtaan . Ajelen Contin Gp4000 s2 28mm gumeilla.

Mcross
02.06.2017, 23.00
Mulla kans käärme purasi, kun 25 mm Duranolla ajoin jonkin kiven yli epähuomiossa, seuraavaksi tulee durano DD, kunhan nykyiset loppuun kuluu. Muita rikkoja ei ole ollut. Yhdet GB 4000s ajoin eikä toisia vähään aikaan.

Miten se käärmeenpurema on kiinni renkaasta? Käärmeenpuremahan tulee jos rengas on liian tyhjä ja se lyö vanteelle. Siitä tulee kaks reikää, jotka muistuttaa käärmeenpuremaa. Renkaan kylkien vahvuus ei estä käärmeenpuremaa millään tavalla. Vai olenko ymmärtänyt jotain ihan väärin???

TERU
04.06.2017, 12.59
Tuo ajatukseni hyppii kuin ruttonen jänis, en ajatellutkaan kyljistä vahvempaa välttääkseni käärmeitä. Muutoin tulevat renkaat, kunhan nuo perus-duranot joskus loppuu, voivat ollakin dd-duranot. Noilla suihkii eräs paljonkin kovempi kuski toisinaa vastaan. Oulussa Suvala myy kestäviä renkaita haluaville noita. Omaan ryskyyn kokeilin kerran toisilla kiekoilla olevia perus-maroja 28 mm leveänä, nekin sopi pyörimään ja kulkihan tuo noillakin.

Lexi
07.07.2017, 13.58
En voi kuvitella perempia kumeja kaupunkipyörään kuin nämä Contit 28 millisenä. Maantiepyörään eivät mahtuneet (Canyon Ultimate AL), joten siihen olen laittanut 28 milliset Vittoria Corsa G+ kumit latexi sisärenkailla (suosittelen lämpimästi!).

Olen näillä Conteilla ajanut kaksilla eri Mavicin vanteilla samoissa olosuhteissa samoilla paineilla. Toiset 15mm ja toiset 17mm levyset. Oma kokemukseni on, että flattejä tulee ihan pirusti enemmän 15mm vanteilla. Ilmeisesti tämä 28mm Conti on yksinkertaisesti liian suuri kumi kapeille vanteille. Muilla sama kokemus?

Toki ajelen aika paljon vaativia hiekka- ja mukulakiviteitä kotipuolessa Belgiassa, joten snake-bite riski on suuri. Ehkä näillä asfaltilla pärjää kapeillakin vanteilla.

Lopuksi omat mittaukseni tiedoksi:
28mm Conti 15mm vanteella: leveys 30mm ja korkeus 28mm
28mm Conti 17mm vanteella: leveys 31mm ja korkeus 29mm

Warlord
08.07.2017, 10.40
Minkä levyisellä vanteella sulla on noi Vittoriat ja miten ne mittautuu vanteella kork/lev?

Lexi
08.07.2017, 20.00
Mulla on 28 milliset Vittoria Corsa G+ kumit 15mm Mavic Ksyrium Elite vanteilla. Leveydeksi mittasin 28mm. Korkeudesta en ole varma. (Enkä pysty mittaamaan kesän aikana kun pyörä on toisaalla.)

Warlord
09.07.2017, 08.16
Kiitokset tuosta

Zorbuli
31.07.2017, 10.08
n. 2tkm ajetut GP 4000S II poksahti kyljestä halki. Puolen sentin reikä ja jäljestä päätellen terävä kivi sai aikaan tämän vaurion. Olen jo aiemmin huomannut että noihin renkaisiin on tullut sivuille aika paljon naarmuja missä näkyy renkaan kudosta, renkailla ajettu vain pikipinnalla mutta kyllä sitä sepeliä ja kiveä vain on tuolla ihan riittämiin vaikka miten yrittää varoa. Samalla tarkastin eturenkaan ja huomasin että siinä on useita halkeamia jopa ajopinnalla tai ihan ajopinnan reunassa. Noh eikun kauppaan ja uudet alle. 23mm tilalle tuli 25mm. Jo yhdellä lenkillä huomasin eroa ajomukavuuteen. Nuo eturenkaan halkeamat eivät minusta olleet välttämättä kivien tekemiä. Tai enemmän ne näyttivät siltä kuin kumi olisi vain itsekseen haljennut. Miten muuten porukka säilyttää renkaita talvisin. Itsellä pyörä on kylmässä varatossa osin purettuna. Renkaista olen laskenut vähän paineita pois. Mikä olisi hyvä "säilytys" paine renkaille.

Zorbuli
31.07.2017, 10.13
Gorilla teippi tai tuollainen ParkTool hätäpaikka menee kyllä hankintalistalle. Ulkokumin reikä kun yleensä lopettaa matkanteon siihen. Yllämainitun halkeamisen jälkeen otin tietoisen riskin ja laitoin uuden sisurin ja ajelin kyljestä haljenneella kumilla 10km kunnes toinen sisuri antautui. Siinä vaiheessa jo melkein kotona :)

hannupulkkinen
31.07.2017, 10.18
Minä ostin näitä juuri uuden satsin, mutta en voi koeponnistaa niitä kun pyörän keskiölaakeri sanoi sopimuksensa irti ja olemme Lapin mökillä, jossa vaihto ei onnistu. Olen huomannut, että maantiepyörän renkaita ei kannata säilyttää kylmässä varastossa talvella, jos ei ole rengaspusseja. Hiilarikiekoilla tuubit ovat säilyneet hyvin, mutta avot ilman pussia eivät. Kulutuspinta halkeilee. Parit renkaat olen pilannut viiden vuoden välein. Edelliset taisivat olla Schwalben jotkin ja viimetalviset olivat nämä. Pitänee ostaa toiset pussit tai säilyttää lämpimässä.

CILL
03.08.2017, 10.34
Jaahas, 28 rengas oli selkeästi isompi kun vastaavan kokoinen gatorskin. Ei riitä tila :( Jos jotain kiinnostaa vaihtaa vastaavaan 25mm niin laita viestiä. (yksi rengas siis)

rjrm
03.08.2017, 16.32
Mielenkiintoinen tuo hannupulkkisen kommentti pakkasessa säilyttämisestä. Voisiko kyse olla kuitenkin myös kumin ikääntymisestä. Miten se rengaspussi auttaa asiaan? Kylmähän se on pussinkin sisällä. En siis väitä vastaan, vaan aidosti kiinnostaa. Omassa kylmässä varastossa on sentään melkoinen määrä renkaita. Ei viittis tuhota tarkoituksella.

MacKonte
03.08.2017, 17.49
^Samaa asiaa ihmettelin. Omassa kylmässä tallissa seissyt polkupyöriä 25 vuotta eikä renkaissa ole talven aikana tapahtunut muutoksia. Paineet olen pitänyt suunnilleen puolessa normaalista eli noin 3-4 bar.

Reno
03.08.2017, 18.30
Perus ongelmia Contin gp4000 S -sarjan kanssa toi renkaan sivun halkeamat/repeytyminen. Mulla 4 paria ollut tota sarjaa ja jokaisessa sivustat halkeilevat iän myötä ja näyttävät todella pelottavilta - vaikka ajettu alle pari tonnia. Kestäneet ovat toki vielä ilman rikkoja

CILL
03.08.2017, 21.11
Perus ongelmia Contin gp4000 S -sarjan kanssa toi renkaan sivun halkeamat/repeytyminen. Mulla 4 paria ollut tota sarjaa ja jokaisessa sivustat halkeilevat iän myötä ja näyttävät todella pelottavilta - vaikka ajettu alle pari tonnia. Kestäneet ovat toki vielä ilman rikkoja

Gatorskineistä alkoi irrota vaan isoja paloja vaikka en ollut ajanut paljon. Ja mun kaupunkipyörästä sama juttu että reunat halkeili. Noitten kumi ei ehkä kestä suomalaista kuivaa ilmatilaa (?) Schwalben renkaat on kestänyt mulla paljon paremmin ikääntymistä.

CILL
03.08.2017, 21.18
Tai siis tää talvisäilöminen taitaa olla se pointti, kun patterit hehkuu

rjrm
04.08.2017, 15.40
On mulla Contin 4000-renkaat menneet kulutuspinnan osalta finaaliin ennen muuta lahoamista, mutta sarjoissakin voinee olla eroa.

Jami2003
04.08.2017, 15.44
Vuoden kestää mun ajoilla rengas. Kesän + talven trainerin ja se ihan piisaa. Kieltämättä trainerissa meinaa syödä kylkeä mutta ei väliä kun keväällä vaihdan kuitenkin...

balzary
05.08.2017, 13.07
Jaahas, 28 rengas oli selkeästi isompi kun vastaavan kokoinen gatorskin. Ei riitä tila :( Jos jotain kiinnostaa vaihtaa vastaavaan 25mm niin laita viestiä. (yksi rengas siis)

Moi, mulle vois sopia vaihto. Laitoin yksityisviestiä asiasta.

Jigi
30.04.2018, 10.11
Mitäs paineita olette pitäneet omissa renkaissa? Mä oon vähän nöösi näissä. Mulla on nyt 25mm contit alla ja painetta 8baria etu ja takasessa, itse olen 78kg, kun kattelin tota kuuluisa youtube blogia niin siellä antamien suosituksien mukaan mulla pitäis olla 5.8 edessä ja 6.2 takana, hirveän vähältä tuo kyllä kuullosta, uskaltaako ne niin alas laskea? Edellisessa fillarissa oli 23mm ja olen pumpannut ne aina siihen maksimiin, kun kokemusta ei oo niim arvelutta, oman mielikuvituksen mukaan pitäis olla kivikova että rengas ei taivu yhtään, mut nää on vaan mun omat kuvitelmat jotka ovat todennäköisesti vääriä.

Moska
30.04.2018, 10.19
Mitäs paineita olette pitäneet omissa renkaissa? Mä oon vähän nöösi näissä. Mulla on nyt 25mm contit alla ja painetta 8baria etu ja takasessa, itse olen 78kg, kun kattelin tota kuuluisa youtube blogia niin siellä antamien suosituksien mukaan mulla pitäis olla 5.8 edessä ja 6.2 takana, hirveän vähältä tuo kyllä kuullosta, uskaltaako ne niin alas laskea? Edellisessa fillarissa oli 23mm ja olen pumpannut ne aina siihen maksimiin, kun kokemusta ei oo niim arvelutta, oman mielikuvituksen mukaan pitäis olla kivikova että rengas ei taivu yhtään, mut nää on vaan mun omat kuvitelmat jotka ovat todennäköisesti vääriä.72 kg ja 7 ja 7,5 oon pitänyt 25 mm kumeilla. Varmaankin liian paljon siinäkin.

Reno
30.04.2018, 10.27
Mitäs paineita olette pitäneet omissa renkaissa? Mä oon vähän nöösi näissä. Mulla on nyt 25mm contit alla ja painetta 8baria etu ja takasessa, itse olen 78kg, kun kattelin tota kuuluisa youtube blogia niin siellä antamien suosituksien mukaan mulla pitäis olla 5.8 edessä ja 6.2 takana, hirveän vähältä tuo kyllä kuullosta, uskaltaako ne niin alas laskea? Edellisessa fillarissa oli 23mm ja olen pumpannut ne aina siihen maksimiin, kun kokemusta ei oo niim arvelutta, oman mielikuvituksen mukaan pitäis olla kivikova että rengas ei taivu yhtään, mut nää on vaan mun omat kuvitelmat jotka ovat todennäköisesti vääriä.

80kg ja käytän n. 6bar. Siitäkin vois vielä pudottaa puoli baria. Oman mieltymyksen mukaan tietenkin, mutta Contin tuntuma on omasta mielestä sen verran kova, että olen päätynyt tuohon lukemaan. Ei ole flättejä tullut noilla paineilla ja on mukavampi ajella [emoji106]

kervelo
30.04.2018, 10.35
Renkaan leveyden lisäksi myös vanteen leveys vaikuttaa sopiviin paineisiin. Esim.25 mm conti Eastonin R90SL-kehällä toimii minulla hyvin noin 6 bar paineilla; vanteen leveys on >24 mm. Sama rengas aavistuksen kapeammalla HED Belgium -kehällä (23 mm) vaatii hiukan enemmän painetta: muistaakseni olen käyttänyt noin 6.5 bar. Ja 23 mm conti HEDin kehällä tuntuu toimivan hyvin noin 7 bar paineilla.

Kaikki nuo paineet takakiekolle. Kuskin paino(arvio) noin 78 kg.

Jigi
30.04.2018, 11.21
Renkaan leveyden lisäksi myös vanteen leveys vaikuttaa sopiviin paineisiin. Esim.25 mm conti Eastonin R90SL-kehällä toimii minulla hyvin noin 6 bar paineilla; vanteen leveys on >24 mm. Sama rengas aavistuksen kapeammalla HED Belgium -kehällä (23 mm) vaatii hiukan enemmän painetta: muistaakseni olen käyttänyt noin 6.5 bar. Ja 23 mm conti HEDin kehällä tuntuu toimivan hyvin noin 7 bar paineilla.

Kaikki nuo paineet takakiekolle. Kuskin paino(arvio) noin 78 kg.Minulla on DT swiss r24 vanne ja taitaa olla 19mm leveä, mut joo täytyy vaan suosiolla pudottaa kuuteen baarin ja testailla. Menee muuten mukavuus ominaisuus mitä noissa hehkutetaan kokonaan ohi suun.

Jim717
30.04.2018, 13.20
Toki painojakauma etu- ja takarenkaalle vaikuttaa vastaavasti paineisiin. 74 kg ja olen käyttänyt 25 mm vajaa 6 edessä ja 6.5 takana. Muistaakseni ei 7000 km aikana fättiä

Juha Jokila
30.04.2018, 16.05
5/6 bar riittäny 70 kg:n alla. En kylläkään tiedä miten leveä toi vanne on, mutta vähän leveämpi on kuin vanhoissa kiekoissa.

Jigi
30.04.2018, 16.41
Meen testailee tänään, jos tulee snake bite niin tulen tietysti tänne kiroilee [emoji38]

Jigi
01.05.2018, 15.30
Nonni 7bar takana ja 6,5 edessä testasin, hyvin rullas, ja tietysti piti mennä stadiin pyörähtää, ja jotain kännistä väistellessä jouduin tekee nopean väistöliikkeen ja siinä samalla huomasin että oon vetämässä kanttareihin, noh kerkesin nostaa eturenkaa ja takanen sit raahautui joku 2 metriä kylkeä vasteen katukiveen. Ei mennyt sivu rikki! Vanne kyl sai vähän naarmuja ja lommon [emoji52], onneks ei oo mitään hiilarivanteita. Et jos jotain positiivista tästä hakee niin renkaan sivut eivät olekkaan ihan paperia.

paskalokki
02.05.2018, 09.07
28 millisien ja vastaavien 4-Seasoneiden kanssa ollut 6/6,5 baria kuskin ollessa 97 kg. Ei tuon enempää ainakaan tartte laittaa. Vanteina muutaman vuoden vanhat Mavic Aksiumit.

Lähetetty minun A0001 laitteesta Tapatalkilla

Malamuutti
02.05.2018, 09.55
Itselläni 28 mm millisillä edessä noin 5,5 bar, takana noin 6 bar, 15 mm vanteiden sisäleveys. Kuski ~80 kg. Mukavuus ja rullaavuus vähintään OK. Pidemmät soratiepätkät vielä kokeilematta.

plr
02.05.2018, 11.11
28 mm GP4000S2 paineet edessä ja takana noin 5,5 bar. Pyörä + kuski hieman yli sata kiloa. Varsin mukava rengas epätasaisella asfaltilla.

Juha Jokila
02.05.2018, 11.53
Minä punnitsin joskus painojakauman laittamalla vaakan vuorotellen renkaiden alle ja joku pattingin pätkä toiseen päähän, että pysyy vatupassissa. Siitä on hyvä lähteä aproksimoimaan tarvittavaa paine-eroa. Täällä näyttää mainitun aika pieniä paine-eroja renkaiden välillä verrattuna päälle tulevaan painoon. Useimmilla lienee paljon enemmän maantiekilsoja kuin mulla, joten onko tuohon päädytty kokeilemalla vai ihan hatusta arvioimalla?

paskalokki
02.05.2018, 12.00
Niin kauan kun on omat renkaat pyörineet, on aina paine-erot olleet noin puoli baria. Syystä että, en tiedä, mutta tällä on menty.

plr
02.05.2018, 12.39
Ajoasennonsta riippuen yleensä takapyörällä on selkeästi enemmän painoa kuin etupyörällä. Nyt pitäisi jostakin pulauttaa kaava, jolla tämä otetaan huomioon rengaspaineissa.

Juha Lehtinen
02.05.2018, 12.53
Itselläni on 23mm ollut takana 7,5 ja edessä 7. Ostin juuri Cervelo S3:n joka on kyllä jäykkä kuin mikä. Täytyy siinä testata vähän pienempiä paineita tai parempi vaihtoehto saattaisi olla 25mm contit.

paaton
02.05.2018, 13.18
Ajoasennonsta riippuen yleensä takapyörällä on selkeästi enemmän painoa kuin etupyörällä. Nyt pitäisi jostakin pulauttaa kaava, jolla tämä otetaan huomioon rengaspaineissa.

"Ai, nyt alkaa vetovuoro ja ajo aeroasennossa. Hetki, lasken vähän paineita takaa pois."

plr
02.05.2018, 13.38
Miten kauan menee ennen kuin joku tekee langattomasti ajotietokoneen ohjaaman laitteen, jolla renkaiden paineita voidaan muuttaa vauhdissa? Venttiiliin kiinni pieni painemittari, jossa on myös pikku sähkömoottoritoiminen pumppu. Ajotietokone haistelee pinnan tasaisuutta ja muuttaa rengaspaineita sen mukaan. Nykytekniikalla jo pystyisi tuon tekemään, eri asia on maksaisiko joku tuollaisesta. Ehkä maasturiin?

kuovipolku
02.05.2018, 13.45

Todellinen painonjakautuma voi vaihdella yllättävän paljon ajoasennosta ja pyörän mitoista riippuen - eli se kannattaa mitata ylläkuvatulla menetelmällä. Usein 45% edessä ja 55% takana on mainittu melko optimaalisena tai ainakin nyrkkisäännöksi sopivana.

Kaavaa en muista nähneeni, mutta tämän graafisen esityksen kylläkin:

https://janheine.files.wordpress.com/2010/10/bertopresschart.jpg

paaton
02.05.2018, 13.45
Fatbikessa tuo olisi varmasti kiva. Niissähän painolla ei ole kuulemma merkitystä. Sen kompuran voisi lisätä vaikka renkaan sisään.

Juha Jokila
02.05.2018, 15.15
No piti punnita uudelleen, oikein muistin: etu/taka 34/46 kg -> 42,5/57,5 %

Ja tosta käyrästöltä paineet 25 mm kumille pitäisi olla 4,4/6,2 bar. En ole ihan noin tyhjää etusta uskaltanut pitää ja muutenkin putkelta ajaessa painoero vähenee.

Juha Jokila
02.05.2018, 15.27
Fatbikessa tuo olisi varmasti kiva. Niissähän painolla ei ole kuulemma merkitystä. Sen kompuran voisi lisätä vaikka renkaan sisään.
Hyvä idea ottaa sisäisellä kompuralla ilma renkaan yläosasta ja pumpata se alaosaan, sinne missä sitä tarvitaankin.

Reno
02.05.2018, 21.12
Miten kauan menee ennen kuin joku tekee langattomasti ajotietokoneen ohjaaman laitteen, jolla renkaiden paineita voidaan muuttaa vauhdissa? Venttiiliin kiinni pieni painemittari, jossa on myös pikku sähkömoottoritoiminen pumppu. Ajotietokone haistelee pinnan tasaisuutta ja muuttaa rengaspaineita sen mukaan. Nykytekniikalla jo pystyisi tuon tekemään, eri asia on maksaisiko joku tuollaisesta. Ehkä maasturiin?

Tollanen juuri esiteltiin tässä lähiaikoina GCN Tech jaksossa, en muista valmistajaa. Eli lienee siis jo tuotannossa tai lähellä sitä.

kervelo
02.05.2018, 21.14

Pumppua ei vielä taida löytyä, mutta Quarqin tyrewiz näyttää jo paineet mittarissa.
https://www.dcrainmaker.com/2018/04/hands-on-quarq-tirewiz-cycling-pressure-sensor.html

Jigi
02.05.2018, 22.21
Nyt tule tämän ketjun tyhmin kysymys: elikkä kun laitatte painetta renkaisiin ja pumppaatte ne vaikka 7 baarin, niin kun nykäsette sen pumpun irti venttilistä niin mikä on todellinen paine mikä sinne jää? Vai huomuiodaanko toi loppusihahdus jo näissä laskelmissa?

plr
02.05.2018, 22.24
No niin. Tuohon enää ohjauslogiikka ja CO2-patruuna teholähteeksi, niin homma alkaa olla siinä! Eikös uusissa Shimanon maantiekahvoissa ollut ohjelmoitavat napit, joita voisi käyttää myös rengaspaineiden säätöön?

Moska
02.05.2018, 22.24
Nyt tule tämän ketjun tyhmin kysymys: elikkä kun laitatte painetta renkaisiin ja pumppaatte ne vaikka 7 baarin, niin kun nykäsette sen pumpun irti venttilistä niin mikä on todellinen paine mikä sinne jää? Vai huomuiodaanko toi loppusihahdus jo näissä laskelmissa?Mää oon tyytynyt siihen että se sihaus tulee letkusta ja venttiili sulkeutuu riittävän nopeasti.

Jim717
02.05.2018, 22.27
Nyt tule tämän ketjun tyhmin kysymys: elikkä kun laitatte painetta renkaisiin ja pumppaatte ne vaikka 7 baarin, niin kun nykäsette sen pumpun irti venttilistä niin mikä on todellinen paine mikä sinne jää? Vai huomuiodaanko toi loppusihahdus jo näissä laskelmissa?
Jos laitat pumpun nykäisyn jälkeen takaisin venttiiliin, näet paljonko nykäisyssä lähti ilmaa. Käytännössä hyvin vähän 0.1-0.2 bar

Jigi
02.05.2018, 22.33
Jos laitat pumpun nykäisyn jälkeen takaisin venttiiliin, näet paljonko nykäisyssä lähti ilmaa. Käytännössä hyvin vähän 0.1-0.2 barMulla vaan toi pumppu alkaa laskemaan jo paineita asetellessa se venttiilille kunnes saan sen kiristemen kiinni asentoon, ja ekalla pumppauksella se mittari nousee siihen, joten mahdotonta, tai sit oon vaan niin amatööri

Juha Lehtinen
03.05.2018, 10.41
Mulla vaan toi pumppu alkaa laskemaan jo paineita asetellessa se venttiilille kunnes saan sen kiristemen kiinni asentoon, ja ekalla pumppauksella se mittari nousee siihen, joten mahdotonta, tai sit oon vaan niin amatööri
Itse suosin pumppua jossa letkun päässä on adapteri joka kierretään venttiilin suojahatun kierteeseen, ei pääse ilmat tuossa vaiheessa karkaamaan. Jos adaprterista löytyy painonappi jolla saa paineet pumpusta pois niin aina vaan parempi, ei pitäisi ilmat poistua renkaasta edes letkua irroittaessa, ei ainakaan merkittävästi.

kuovipolku
03.05.2018, 11.31
Prestaventtiili päästää ilmaa *vain silloin* kun (1) tappi on painettu alas *ja* (2) vastassa ei ole yhtä suurta painetta.

Kun pumppua kiinnitetään, totetuvat molemmat ehdot ja renkaasta suhahtaa ilmaa (sitä enemmän mitä korkeampi rengaspaine on).

Kun pumppua käytetään, täyttyy vain ehto (1).

Kun pumppua irrotetaan, käy niin että siitä kun myös ehto (2) täyttyy kestää vain sekunnin murto-osan kunnes ehto (1) ei enää täyty.

Eli kuten Moska totesi, käytännössä suhahdus aiheutuu vain ja ainoastaan pumpusta ja letkusta ulos pääsevästä paineistetusta ilmasta. Se määrä ilmaa joka ehtii renkaasta karata on niin vähäinen ettei sillä ole merkitystä. Ei ainakaan jos pysähtyy hetkeksi ajattelemaan että pumpun mittarivirhe on mitä suurimmalla todennäköisyydellä kertaluokkaa suurempi.

Zorbuli
18.05.2018, 21.16
Onko porukalla kokemuksia GP 4000 S 2 kanssa siitä kun renkaat sivut ottavat osumaa kivistä jotka sopivasti osuessaan raapaisee renkaan kylkeen mojovan naarmun niin että renkaan kudos näkyy. Minulla on nyt kahdessa vuodessa mennyt näitä kumeja 4kpl samalla tavalla siihen kuntoon että niillä ei uskalla enään ajaa. Onko tuo tosiaan noin heikkoa tekoa kun muuten kestää ja kehuttu että näillä renkailla ajaa pitkään. Tykkään tästä kumista ajossa muuten todella paljon mutta alkaa vähän pännimään tuo jatkuva sivun paukkuminen. Ajan puhtailla asfalttiteillä, toki niissä aina kiviä on siellä täällä eikä niitä voi mitenkään täysin välttää osumasta. Liekö vain sattumaa tämä kaikki mutta aiemmat 23mm kumit ei kertaakaan 2000km aikana joutuneet tämän kohteeksi. Näissä 25mm tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus että lähes joka lenkillä tulee joku jälki sivuihin.

Moska
18.05.2018, 21.42
Viimekesänä yksi viilto, josta sisäkumi ulos ja puhki. Päälykumin paikalla korjasin sen ja odottaa vararenkaana laatikossa.

ranttis
18.05.2018, 22.40
Aika paljon kuulee GP4000:n käyttäjiltä tätä samaa tarinaa. Voi olla osin sitä että tuo on varmasti yleisin rengas kategoriassaan. En ole noita hankkinut kun schwalben onet tuntuu kestävän eikä vastaavia reunaviiltotarinoita ole tullut vastaan vaikka epäilemättä näilläkin niitä tulee.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

MacKonte
18.05.2018, 22.45
Pitää varmaan koputtaa puuta - omassa maantiekulkimessa 25mm GP:t pyöri kolmisen tuhatta kilometriä ja kun pinnassa alkoi näkyä kulumaa, siirsin ne jatkamaan elämäänsä sinkulaan. Uudemmilla on nyt ajettu vajaa paritonnia eikä ole esiintynyt ongelmia.

plr
18.05.2018, 23.53
Useampia GP4000 S2 -renkaita mennyt juuri kuvatulla tavalla kyljistä. Ulkorengaspaikkaa vain sisään ja meno jatkuu.

TERU
19.05.2018, 08.31
Samoin olin myös tyytymätön kestävyyteen, kun yhden parin ajoin kahden ja puolen kauden aikana ihan loppuun. Kyljissä on ohut kuin siveltimellä vedetty kerros kumia, kumi laadultaan halkeili talven aikaan, kaudessa tulee vain paritonnia tällä pyörällä ja aikakestävyyttäkin tulee olla. Ei tule noita enempi, merkissä ei valittamista Gatorskinit hiukan leveämpänä toimii käyttöpyörässä.

Zorbuli
19.05.2018, 09.45
Useampia GP4000 S2 -renkaita mennyt juuri kuvatulla tavalla kyljistä. Ulkorengaspaikkaa vain sisään ja meno jatkuu.

Käykö tuohon ihan normaali paikkasarjan paikka vai onko olemassa omia paikkoja ulkorenkaisiin. Itsellä on park toolin emergency TB paikkoja mutta ne oli suoraan sanottuna ihan paskoja. Eivät tartu kiinni kumiin laisinkaan.

Antti Salonen
19.05.2018, 10.18
Tämä on se yleisin tapa miten mulla on tullut ylipäänsä rengasrikkoja GP4000:n kanssa. Sama pätee myös muihin vastaaviin Contin renkaisiin kuten Attack/Force-yhdistelmä, jotka ovat sama rengas vähän ohuemmalla kulutuspinnalla. Pistosuojaus on hyvä eikä siitä paljoa tule läpi, mutta kyljet ovat arat.

Kisarenkaitahan nämä ovat, ja muuhun käyttöön kompromissi ja henkilökohtainen valinta. Mitä ohuempi ja joustavampi kylki, sitä matalampi vierintävastus. Päällystetyillä teillä renkaan kylkeen osuu hyvin harvoin mitään riittävän terävää, mutta riski on olemassa. Tuollaisella (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/park-tool-emergency-tyre-boot-tb2/rp-prod13249) tai vastaavalla pääsee kotiin, ja olen pitänyt lenkillä mukana.

Olennainen kysymys lienee, että onko jossain muussa renkaassa yhtä hyvä vierintävastus mutta kyljet merkittävästi vahvemmat?

ranttis
19.05.2018, 11.07
Mainittu Schwalben One V-Guard (vai likä lie se clincher versio) on monilta ominaisuuksiltaan samanlainen. Vaikka Biermannin testeissä kyljet on hieman heikommat niin niiden käyttäjiltä kuulee vähemmän näitä reunaviiltojuttuja. Mutta kuten sanoin voi johtua myös 4000:n yleisyydestä että siitä kuulee enemmän.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Juha Lehtinen
19.05.2018, 11.11
Itselläni ei ole viiltoja kylkiin tullut, tosin olen amatööritason pyöräilijä ja tulee varottua mistä ajaa.

Moska
19.05.2018, 11.17
Käykö tuohon ihan normaali paikkasarjan paikka vai onko olemassa omia paikkoja ulkorenkaisiin. Itsellä on park toolin emergency TB paikkoja mutta ne oli suoraan sanottuna ihan paskoja. Eivät tartu kiinni kumiin laisinkaan.

Sisärenkaan paikka pullistuu. Park toolin paikat ovat riittävän jäykkiä ja liima pitää sisä- ja ulkorenkaan puristuksissa.

TemMeke
20.05.2018, 20.47
Osaako kukaan vertailla näitä Contin Grandsport Raceen? Contin sivuilla mainostetaan lähinnä samoja asioita eri sanoin ja molemmat on Tour-Race. BlackChili kait on parempi kun PureGrip, mut millanen se ero on?
https://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/race-tyres/grand-sport-race
https://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/race-tyres/grand-prix-4000-s2

Rollingresistancessakaan ei löydy Grandsporttia, että vois vertailla edes sitä. Hintakin näyttää olevan ihan sama, ainakin XXL:ssä.

Mulla tuli pyörän mukana noi Grandsportit, joista kulumamerkit alkaa hävitä takarenkaasta ja nyt kivi puras kyljestä läpi. Mietin, että ostaisko vaan taakse uuden moisen, kun etusessa on vielä pintaa, vai kokeilisko ostaa parin näitä. Oiskohan noilla sen vertaa eroa, että sen huomaa ajossa? Rullauksessa tai jossain muussa?

Jim717
20.05.2018, 21.54
Minulla ei ole puhkeamisia GP4000IIS:n kanssa ainakaan 6000 km:n. Nyt on takana tilapäisesti Michelin Pro4 Endurance 3000 km ajettu (senkään kanssa ei flättiä), mutta laatikossa odottaa GP4000IIS:t

Käytän 25 mm leveiden renkaiden kanssa Continental race 28 wide sisureita, jotka on tarkoitettu 25mm-32mm. Tiedä auttaako tuo puhkeamisiin. Toki hieman lisäpainoa

https://www.bike-components.de/en/Continental/Race-28-Wide-Tube-p37492/

Juha Jokila
20.05.2018, 22.33
Näyttää GP4000 S 25 mm:nä toimivan ihan hyvin 4,5 / 6,2 bar paineilla. Ajellut nyt jotain 150 km punnitun painojakauman ja edellä olleesta taulukosta saadun painearvon mukaan. Mutta ei tuo liian tarkkaa ole, koska välillä on ollut mitä sattuu paineita (liian korkeita) pitkiä aikoja, kun ei ole jaksanut muistaa riittäviä paineita.

Mikä on ajotekniikassa pielessä, jos kulutuspinta kuluu selkeästi sivulle vinoon?

kuovipolku
21.05.2018, 11.35
Mulla (vasta) nyt ensimmäistä kertaa otsikonmukaiset renkaat käytössä. 23-millisinä eli nykymuodin mukaan monelle kelpaamattomina. Täytyy myöntää että se joidenkin kovasti kammoama "road buzz" sellaisella tietyntyyppisellä kuluneella asfaltilla tuntuu jos painetta on puolikin baria liikaa - ja kahden 100+ km lenkin perusteella sanoisin että sopiva paine voi (ehkä hieman yllättäen) olla sen puoli baria vähemmän kuin mitä vastaavanlaisilla Schwalben tai Vittorian renkailla on tottunut pitämään.

Ps Ylläolevaan kysymykseen mulla ei ole muuta vastausta kuin ihmettely. Ovatko renkaat ehkä sittenkin jotenkin vinoon asettuneet tai valmiiksi vinot? Jos taas ajotekniikalla on osuutta, niin kallistatko pyörää tai siirrät painoa toiselle polkimelle jarruttaessasi? (En osaa sanoa onko kumpikaan edes teoriassa mahdollista, mutta nämä tulivat läppärin ääressä istuessa mieleen...)

JPNIemi
21.05.2018, 13.46
Näissä 25mm tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus että lähes joka lenkillä tulee joku jälki sivuihin.

Minulla meni pari-kolme 25mm rengasta kyljistä rikki. Lopulta pään raapimisen ja lenkeillä rengasrikkojen takia päästettyjen ärräpäiden jälkeen paikansin aiheuttajaksi jarruttaessa hivenen kumiin osuvan jarrupalan. Ei rikkoutuneita ulkorenkaita jarrujen säätämisen jälkeen.

Kerran pääsin kotiin, kun laitoin ulkorenkaan sisäpinnalle tyhjän High5:n geelipakkauksen, jotta sisuri ei pääse pullistumaan ulos. Ei tosin oma keksintö, luin jostakin. Semi MacGyver olo tuli kuitenkin.

jhalmar
21.05.2018, 13.50
Mikä on ajotekniikassa pielessä, jos kulutuspinta kuluu selkeästi sivulle vinoon?

Jos on kulunut vasemmalle vinoon, niin voinee johtua maanteiden kallistuksesta keskiviivasta kohti reunoja mikä taas on suunniteltu tien kuivumisen takia. Ajat luultavimmin oikeassa reunassa, joten pyörä on vähän kallellaan vasempaan. Jos on jotain muuta, niin sitten ihmetyttää [emoji51]

kuovipolku
21.05.2018, 15.19
Jos yllä esitetty tienpinnan kallistus olisi syynä, eikö saman havainnon kulutuspinnan vinosta kulumisesta pitäisi olla melko yleinen? Vai arveletko että muut eivät vain ole tulleet tarkastelleeksi renkaitaan samalla tarkkuudella tai että Juha Jokila jostain syystä ajaisi maantiellä juuri sillä tämän kysymyksen kannalta kriittisellä etäistyydellä asfaltin reunasta?

PS Juoksuharrastukseni aikoihin kuulin joidenkin mielestään havainneen että oikean jalan kenkä kului ulkosyrjästään nopeammin/enemmän kuin muualta ja nopeammin kun vasemman jalan kengän ulkosyrjä. Syyksi esitettiin silloin samaa seikkaa (joka on olemassa kelveilläkin). Itse jäin epäilevälle kannalle, koska huomasin että kuluminen oli omissa kengissä täysin samanlaista silloinkin kun olin juossut vain maantien vasenta laitaa...

arctic biker
21.05.2018, 15.49
Kuovipolun lähettämä kaavio oli aikoinaan hyvä ja vielä parempi kun nyt on leveämpiä vanteita, lienee tuo15C kokoisilla laskettu. Mun aika ny riitä mutta haulla Tire pressure for wider rim löytynee artikkeli jonka vasta luin.

jhalmar
21.05.2018, 21.59
Jos yllä esitetty tienpinnan kallistus olisi syynä, eikö saman havainnon kulutuspinnan vinosta kulumisesta pitäisi olla melko yleinen? Vai arveletko että muut eivät vain ole tulleet tarkastelleeksi renkaitaan samalla tarkkuudella tai että Juha Jokila jostain syystä ajaisi maantiellä juuri sillä tämän kysymyksen kannalta kriittisellä etäistyydellä asfaltin reunasta?

PS Juoksuharrastukseni aikoihin kuulin joidenkin mielestään havainneen että oikean jalan kenkä kului ulkosyrjästään nopeammin/enemmän kuin muualta ja nopeammin kun vasemman jalan kengän ulkosyrjä. Syyksi esitettiin silloin samaa seikkaa (joka on olemassa kelveilläkin). Itse jäin epäilevälle kannalle, koska huomasin että kuluminen oli omissa kengissä täysin samanlaista silloinkin kun olin juossut vain maantien vasenta laitaa...

Voihan se oikeasti olla hyvinkin niin, että sattumoisin alkuperäisen kysyjän eniten ajamilla tienpätkillä on poikkeuksellisen paljon tuota kallistusta ja se johtuu siitä. Tai sitten ajaa sellaisessa paikassa, missä nyt vaan tuulee koko ajan vasemmalta sivulta kovaa [emoji38] Tai jotain [emoji848] Pitääkin syynätä vanhoja jämärenkaita vähän tarkemmin niin saa vahvistuksen epäilyille. Myth busted?

huotah
21.05.2018, 22.19
Mulla (vasta) nyt ensimmäistä kertaa otsikonmukaiset renkaat käytössä. 23-millisinä eli nykymuodin mukaan monelle kelpaamattomina. Täytyy myöntää että se joidenkin kovasti kammoama "road buzz" sellaisella tietyntyyppisellä kuluneella asfaltilla tuntuu jos painetta on puolikin baria liikaa - ja kahden 100+ km lenkin perusteella sanoisin että sopiva paine voi (ehkä hieman yllättäen) olla sen puoli baria vähemmän kuin mitä vastaavanlaisilla Schwalben tai Vittorian renkailla on tottunut pitämään.

Onko sulla lateksi- vai butyylisisurit? Omien kokemusten mukaan tämä rengas muuttuu huomattavasti mukavammaksi latekseilla. Sama ilmiö on toki havaittavissa esim. Schwalbe One V-guardeilla, mutta koska niissä lähtötaso on paljon mukavampi kuin Conteilla niin muutos ei ole yhtä merkittävä.

kuovipolku
21.05.2018, 23.09
Butyylit, tosin mallia light, mutta pelkkä keveys eli ohuus ei niille tietenkään lateksisisurin ominaisuuksia anna. Joskus aikanani kokeilin pelkästä uteliaisuudesta lateksisisurit, mutta mitään elämystä tai vakuuttavaa kokemusta lateksisisureiden paremmuudesta en silloin saanut - renkaina taisi olla Michelinin Pro jotkut tai Schwalben Ultremot, joka tapauksessa jotkut vähemmän pistosuojatut mutta rullaavat renkaat - ja kun silloinen pumpunpääni ei tahtonut oikein tulla toimeen Vittorian kierteettömien venttiilinvarsien kanssa, päivittäinen pumppaus ja paineenmittaus kävi turhan hankalaksi ja luovuin niistä.

Mutta uskon kokemukseesi ja otan lateksit uuteen kokeiluun - ja tällä kertaa Michelinit (joita arctic biker on tainnut monesti kehua)!

paaton
22.05.2018, 08.22
Vittorian latekseissa on vaihdettava sielu, misukassa ei. Joidenkin pumppupäiden kanssa tuo on ratkaiseva ero :)

timppa_234
22.05.2018, 13.20
Onko porukalla kokemuksia GP 4000 S 2 kanssa siitä kun renkaat sivut ottavat osumaa kivistä jotka sopivasti osuessaan raapaisee renkaan kylkeen mojovan naarmun niin että renkaan kudos näkyy. Minulla on nyt kahdessa vuodessa mennyt näitä kumeja 4kpl samalla tavalla siihen kuntoon että niillä ei uskalla enään ajaa.

S2 28 mm puhkesi 5 kertaa aika lyhyessä ajassa kyljestä, pääasiassa pyörätiellä olevista kivistä. Heitin renkaan roskiin.

Sen jälkeen ei ole mennyt ainuttakaan rengasta pariin vuoteen (täytyy koputtaa puuta). Renkaina Michelin 4 SC ja Endurance sekä Vittoria Rubino Pro. Minusta mikään noista ei ole olennaisesti hitaampi kuin S2.

TemMeke
22.05.2018, 14.08
Vittoria Rubino Pro

Tarkotatko ihan tuota perusmallia, joka näyttäis olevan aika edukas?

https://www.vittoria.com/eu/catalog/category/view/s/emea-all-round15452-en/id/307/
http://www.wiggle.com/vittoria-rubino-pro-folding-clincher-tyre/

timppa_234
22.05.2018, 14.39
Tarkotatko ihan tuota perusmallia, joka näyttäis olevan aika edukas?

https://www.vittoria.com/eu/catalog/category/view/s/emea-all-round15452-en/id/307/
http://www.wiggle.com/vittoria-rubino-pro-folding-clincher-tyre/

Perusversiota joo. Tuo Wigglen myyvä malli on vissiin sama nykyversion edeltäjä joita mullakin on.

Kanuuna
22.05.2018, 15.12
Omat S2:t (edessä 23 takana 25) eivät ole puhjenneet kertaakaan muutaman tonnin aikana. Kulutuspinta meni vanhassa takasessa jo niin riskirajoille, ettei vaan pää kestänyt enää. Uutta kaksvitosta tilalle, eikä ole puhjennut.
Grandsport race sen sijaan on toisessa pöträssä puhjennut muutamia kertoja ~5000 km aikana. Noo sillä ajeltiin vähän jopa hiekkatietä ja muuta enemmän rytkytystä kuin puhtaalla asvaltilla.

TemMeke
29.05.2018, 13.32
Grandsport race sen sijaan on toisessa pöträssä puhjennut muutamia kertoja ~5000 km aikana. Noo sillä ajeltiin vähän jopa hiekkatietä ja muuta enemmän rytkytystä kuin puhtaalla asvaltilla.

Jonkun vertaa itekin ajellut hiekkatietä noilla, viimeksi esmes tämän läpi, näköjään noin 8km. Ja kotoa asfaltille on joka päivä noin 400m sen vertaa vähällä käytöllä olevaa tietä, ettei se oikein ehdi edes kovettua lanausten välissä.
https://www.google.com/maps/@60.2708238,25.2027426,3a,75y,330.08h,86.9t/data=!3m7!1e1!3m5!1sXIiE26C4Mt_8_46TidxBVg!2e0!6s% 2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DXIiE26C4Mt_8_ 46TidxBVg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_ sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26y aw%3D66.59525%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312 !8i6656

Mut vielä asiaa sivuten, että Contin oma näkemys noista on tämmönen. GrandSport Race näyttäis siis olevan inan kisasempi rengas.
http://cdn.road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/continental-2017-tyre-range.png

Jottei menis ihan OT:ksi, niin tilasin jo parin otsikon mukaisia renkaita ja ajatus oli kokeilla huomaanko näitten välillä jotain eroa. :)

plr
21.03.2020, 22.33
Tuossa heittelin pois hajonneita ulkorenkaita kesää odotellessa. Varastossa oli jotenkin oudon näköinen GP4000S II, josta kumiosa näyttää halkeilevan ja kulutuspinta on irronnut osittain renkaan runkorakenteesta. En osaa sanoa tarkasti miten vanha rengas on kyseessä. Mikähän tuon aiheuttaa? Ollut liian kauan auringossa?

https://1.bp.blogspot.com/-oOjgfUr1g7E/XnZpkI17QrI/AAAAAAAABgg/h3yL0AwBp4w0ggKOGLlXV7PhVpYHVMEJQCLcBGAsYHQ/s1600/GP4000S2_1.jpg

https://1.bp.blogspot.com/-4FQhWbHyzb8/XnZpjx2hhjI/AAAAAAAABgY/YSb2CZV4s4cj1E9X8dtHjjqq6SjMAjLuQCLcBGAsYHQ/s1600/GP4000S2_2.jpg

https://1.bp.blogspot.com/-mvXd5Kz8vK4/XnZpkIRcsEI/AAAAAAAABgc/JxUUe3bpCPQkp74qZaeGmP-7-M5-C08GgCLcBGAsYHQ/s1600/GP4000S2_3.jpg

https://1.bp.blogspot.com/-aJG_aizNh9Y/XnZpklke6dI/AAAAAAAABgk/Fvf3FaAlvNwH0turdOpleUwAEMp_6vQTQCLcBGAsYHQ/s1600/GP4000S2_4.jpg

Ynnykkä
23.04.2020, 10.19
Missä se taulukko oli mistä näki suosituspaineet gp4000:Selle suhteessa kuskin painoon?

paaton
23.04.2020, 10.38
Kyllähän se rengas vanhenee. Minulla saman näköinen nyt alla. Pitääkin vaihtaa vikkelään. Ei siis halki vielä, mutta haprastunut vastaavalla tavalla.

JaniM
28.04.2020, 08.34
Tuolla lailla halkeilee kun ajaa liian alhaisilla paineilla. Alhaiset paineet aiheuttavat sen että renkaan kyljet tekevät liikettä joka renkaan pyörähdyksellä, kunnes vulkanointi antaa periksi.

plr
28.04.2020, 09.10
Tässä tapauksessa paineita on luultavasti ollut 7-8 bar. Pyörä + kuski noin 100 kg. Rengas on ollut ainakin edessä ja mahdollisesti myös takana.

Firlefanz
28.04.2020, 09.12
Emme tiedä - vai tiedämmekö? - millaisilla paineilla plr ajoi ennen kuin laittoi renkaat varastoon (ja unohti ne sinne?). Veikkaisin kuitenkin että varsin harvat meistä vielä 23- tai 25-millisillä maantietä ajavista pitää renkaan rakenteen kannalta kestämättömän alhaisia paineita.

Säilytyksen aikana mahdollisesti vaikuttavia tekijöitä - jos ne ovat olleet syynä tai myötävaikuttamassa asiaan - taitavat olla:

(1) Auringonvalo eli UV-säteily
(2) Lämpötilan vaihtelu lähinnä kai vain talvisin eli nollan molemmin puolin
(3) Ilma eli renkaan kuivuminen

Viimeksi mainittu lienee todellinen tekijä vasta kun aletaan puhua vuosista eikä talven tai parin yli säilyttämisestä, mutta olen lukenut että täydellisyyden tavoittelijat ja kaikesta huolehtijat pakkaavat renkaansa ilmatiiviisti pakaten.

Mulla on parhaillaan maantieraketin alla ties kuinka vanhat otsikossa mainitut renkaat (joiden säilytyksessä olen huolehtinut pelkästään siten että olen taitellut ne nätisti ja suojannut ne suoralta auringonvalolta laittamalla ne kaappiin) eikä kuvissa näkyvän kaltaista ilmiötä ole havaittavissa. Kevyt kuski joka ei milloinkaan tuota hirmuisia wattimääriä edes hetkellisesti...

Voisiko sittenkin olla että plr:n renkaat olivat tuon näköisiä jo silloin kun hän vei ne varastoon - mutta hän tuli tarkastelleeksi niitä lähemmin vasta nyt kun otti ne taas esille?

PS Näköjään tiesimmekin:cool:

jone1
28.04.2020, 09.54
Saman näköiseksi mennyt gp5000tl talven yli vanteella ollessaan lämpimässä autotallissa joten veikkaan kuivumista.

TERU
28.04.2020, 10.20
Eivät kestää aikaa eikä oikein hyvn ajoakaan, mutta saman merkin Gatorit kestävät molempia, ero täytyy olla kumiseoksen laadussa. Yhden parin nelitonnisia olen myös ajanut loppuun, ajotuntumassa ei mitään vikaa mutta ei noita enää tule.

paaton
28.04.2020, 10.34
Eivät kestää aikaa eikä oikein hyvn ajoakaan, mutta saman merkin Gatorit kestävät molempia, ero täytyy olla kumiseoksen laadussa. Yhden parin nelitonnisia olen myös ajanut loppuun, ajotuntumassa ei mitään vikaa mutta ei noita enää tule.

Haha :) Gatorit tasaavat kärsimyksen. Ei tarvitse jännittää kuivumista. Joka lenkillä vtuttaa yhtä paljon.

TERU
28.04.2020, 12.01
Nono, eripyörästäkinkyse - nelitonniset ajoin maantipyörällä loppuun, Gatorit 32 mm arkikrossarissa eikä noista mitään kärsimyksiä. Ilmarenkaan keksimisen jälkeen ei ole ollut huonoja renkaita, ainakaan kärsimystä tuottavia, väliin ajan 57 mm leveillä väliin 25 mm, väliin jotai tuolta väliltä, hyvin kulkee kaikilla!

Nopeudet on omat ja se on toinen juttu, kisanopeudet eri kuskeilla...

JaniM
28.04.2020, 15.40
Yhden 4000:sen hajotin just tuon näköiseksi trainerilla. Kestäää kaiken muun paitsi alipaineilla ajamisen, johon siis sorruin pitoa lisätäkseni. Toki valmisturvihekin voi olla syynä mutta outoa että nykyinen trainerikumini (setin eturengas) ei ole oireillut kun olen pitänyt paineista huolta. Oma painoni 80-85kg. Tuo aloittajan rengas näyttää olemukseltaan kyllä +5 vuotta vanhalta.

Jos on oikeilla paineilla ajettu niin kumi näyttää about tuolta: https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/new-vs-worn-gp4000s-ii

plr
28.04.2020, 17.43
Laitoin samoihin aikoihin kun postitin nuo kuvat tänne foorumille myös kysymyksen Continentalin asiakaspalveluun. Kysyin onko tuolla renkaalla vielä turvallista ajaa. Continentalilta ohjattiin minut Suomen maahantuojalle. Suomen maahantuoja ohjasi minut kysymään myyjältä. En muista mistä olen renkaan ostanut, joten pyysin teknisen asiakaspalvelun yhteystietoja maahantuojalta. Tässä kohdassa nyt ollaan. Tulee vähän sellainen pingpong-efekti, että minua pallotellaan nyt luukulta toiselle.