PDA

Näytä tavallinen näkymä : Minkälaista "evästä" pitemille pyörälenkeille mukaan,ettei polta lihaksista??

sentry71
27.03.2014, 15.51
Auttakaa aloittelevaa!!

Olen hankkinut cyklocross pyörän ja tarkoitus olisi ajaa pitempiä lenkkejä,lähinnä rasvanpoltto ajatuksena.Harrastan salilla käyntiä ja kovalla työllä hankitut lihat haluaisin säilyttää.Olisiko jollakin antaa fakta tietoa millasia nesteitä/geelejä/patukoita pitäisi matkalle otaa mukaan ettei energia lähtisi lihaksesta.Myös vinkit miten jaksoitaa pyöräilyä salilla käynnin sekaan.Käyn salilla n. 4krt viikossa välillä kaksi päivää peräkkäin ja lepo ja välillä treeni lepo treeni lepo...kroppani kuunnellen.Ja minkä pituisia(ajallisesti)lenkkejä viikkoon kannataa sijoittaa?Yksi pitkä,pari lyhyenpää vai kuinka??

kiitos!!

JackOja
27.03.2014, 16.23
...tarkoitus olisi ajaa pitempiä lenkkejä, lähinnä rasvanpoltto ajatuksena....

Mitä tarkoitat pidemmällä lenkillä? Täällä se on hieman vaihteleva käsitys.

Kare_Eskola
27.03.2014, 16.44
Kysyjän käsitys urheilufysiologiasta on puutteellinen tai ainakin raudankolistelun vääristämä.

Peruskuntosykkeillä ja pelkällä vedellä voi ajaa kolmisen tuntia oikein mukavasti ilman että vaivalla hankitusta habasta liukenee pyöräilyn alttarille milliäkään. Olennaista on se syke, ja se että on syönyt normaalia ruokaa sopivasti ennen lenkkiä.

Hanki sykemittari ja hanki ymmärrystä omasta kropastasi. Älä hanki patukoita tai geelejä.

Kannattaa silti muistaa että "totuus" rasvan polttamisesta rasvapolttosykkeillä on nykyään erittäin vahvasti kyseenalaistettu, ja että ihmiset ovat erittäin taipuvaisia yksinkertaistamaan monimutkaisia prosesseja, ja monimutkaistamaan yksinkertaisia. Jos haluat laihtua, sinun pitää syödä vähemmän kuin kulutat. Se laihdutko läskistä vai lihaksesta ei riipu juuri lainkaan siitä, mitä syöt polkupyörälenkin aikana.

Jake_Kona
27.03.2014, 18.47
Rasvaa palaa kun ei syö ennen lenkkiä. Lenkin jälkeen protskujuoma tai kuivalihaa. Siinä yksinkertaistettuna monimutkaista asiaa. (anteeksi kare). Ja juodaan paljon vettä. Itselläni tällä tyylillä lähti rasva ja tuli enemmän lihasta.

nure
27.03.2014, 19.51
Tosiaan kannattaa ensin määrittää "Pitempi...", itse en ainakaan mitään ravintoa tarvinut alle puolentoista sadan lenkeillä, nestettä vain kelin mukaan.

Jami2003
27.03.2014, 21.35
Tosin nälkäisenä ei kannata lähteä lyhyellekkään lenkille.

Sathamoth
27.03.2014, 21.40
Ei faktaa, vaan tiukkaa kokemukseen perustuvaa mutua:

Niin, mikä nyt on pitempi lenkki... Kun itse poljin pari vuotta sitten Hangosta Nuorgamin kautta Jäämerelle niin pääasiallinen eväs oli pastaa ja soijarouhetta, illalla trangiassa teltan edessä keitettynä, päivälenkit tosin vain 80-130km luokkaa. Lounaaksi ihan mitä huoltsikoilta matkan varrella sattui löytymään. Kyllä sen parin viikon aikana läskiä lähti, lihasta ei ainakaan bioimpedanssivaa'an tai peilin mielestä. En kokenut lihaskatoa siis ongelmaksi silloin, enkä nykyäänkään triathloniin treenatessani (pyöräilyä 3 krt/vk, yht 4-6h, sali 1-2h/vk, uinti 2h/vk, juoksu 1-2h/vk). Treenin jälkeen normaali ruoka-annos tai jos on matkalla jonnekin niin miksei se patukka tai pirtelö. Vielä on salilla maksimit jatkaneet nousuaan. En siis itse murehtisi liikaa tuosta lihaskadosta, kyllä se läski sieltä ennen lihaksia lähtee.

Pyöräillessä eväänä on nykyään 0.7l urheilujuomaa/tunti (n. 180 kcal, 100% hiilaria) ja jos on kovempi treeni nii siihen 100 kcal geeli päälle. Lisäksi vettä tarpeen mukaan. Jos on yli 100km niin pari patukkaa johonkin väliin.

Jami2003
27.03.2014, 21.44
Sanoisin että harrastelija tasolla lihaksien menetyksen pelko on turhaa.

Tuossa esimerkiksi :
http://www.fitlab.fi/ohjaajat/markku-saarinen

vuohi
27.03.2014, 23.38
Saariseen itsessään ottamaan kantaa niin tavallisen harrastelijan ja kehonrakentajan, nimenomaan kehonrakentajan eikä esim. classic bodybuilding-kaverin, lihaksien menemisiä ja tulemisia ei kannata vertailla. On meinaan eri lisäravinteet käytössä...

Ja pitkiin aeroobisiin ja lihaksen säilyttämiseen tai varsinkin kasvattamiseen tulee suhtautua omasta mielestä melko varovasti. Jos aeroobisen tekeminen ei olisi mitään pois lihaksista niin sitä tuskin välteltäisiin kuin ruttoa body-piireissä. Itse olen onnistunut kohtuullisesti nauttimalla runsaasti hiilareita geeleistä, juomista tai vaikka karkeista kaikilla yli 45min lenkeillä ja yli parin tunnin pk-lenkeillä vetänyt proteiiniäkin joskus, kun ei se siinä rauhallisessa vauhdissa mitään haittaakkaan. Ja sanomattakin selvää on varmaan, että lenkin jälkeen on saatava heti ruokaa/palautusjuomaa.

Silti joka kerta sen huomaa heti muutamassa viikossa kun jättää kaikki yli 60min aeroobiset pois, tai ainakin voimatasoissa lihasmassa tulee ja menee niin hitaasti että sitä on hankalampi arvioida.

Tietenkin jos pääpaino on muussa kun lihasten kasvattamisessa eikä niitä ole ihan hirveästi ei ne lenkillä mihinkään häviä. Mutta jos tarkoitus on hankkia mahdollisimman paljon lihasta kroppaan ilman lääkkeitä niin se on sen verran vaikea laji, että kannattaa olla tarkkana tuon aeroobisen kanssa. Itse suosittelen pitämään treenipäiväkirjaa vähän ja katsomaan miten tulokset salilla tai peilissä kehittyvät aeroobisen mukaan.

CamoN
27.03.2014, 23.49
Patukat, geelit ym. ovat hyviä kilpailusuorituksissa, kun sen evään energiasisältö suhteessa painoon ja kokoon on järkevää maksimoida. Parin tunnin pk-lenkillä voi varmistaa hiilihydraattien riittävyyden syömällä vaikka banaanin ensimmäinen tunnin jälkeen. Jos markkinamiehet eivät ole vielä aivopesseet sille tasolle että vaikka banaaneja myydään kaupassa, ne on itse asiassa tarkoitettu apinoille.

Tuosta syömättömyydestä ennen lenkkiä tai sen aikana on eri koulukuntia. Oman kokemuksen mukaan pk-pyörittelykin on melko tuskaa pidemmällä (yli 1,5h) lenkillä jos lähtee vaikka aamulenkille tankaten etukäteen yhden mukin kaakaota tai vähemmän. Ainakin omalla kohdalla ne pitkät lenkit on todella paljon mukavampia ja mielekkäämpiä suorittaa, kun tankissa on sopivasti polttoainetta. Siihen on myös tiettyjä turvallisuusnäkökohtia, maantiellä liikennetilanteet ja maastossa tekniset tilanteet menevät turhan vaikeiksi jos järki on himmentynyt sokerivajereissa.

sentry71
28.03.2014, 08.34
No joo näin huomasin.Hangosta Nuorgamiin ja kaikkea siltä väliltä.Omalla kohdalla pitenpi lenkki olisi 2-3h ja lyhyenpi alle 1,5h...

sentry71
28.03.2014, 08.40
Kuinka pitkään tyhjällä vatsalla olet jaksanut lenkkiä tehdä.Olen aamukävelyjä tehnyt tyhjään vatsaan sen jälkeen kun lääkäri kielsi lenkkeilyn budolajeista syntyneen lonkan kuluman jälkeen ja huomannut kyllä sen toimivan tosin siinä 1,5h kohdalla alkaa huomaamaan energian vähyyden.Elikä vettä reisuun mukaan.Mitenkäs kreatiinia veden sekaan.Onhan lihaksiskta N.30 % sitä vai nauttiako se sitten treenin päätteeksi protskun kanssa. kiitos vastauksesta

sentry71
28.03.2014, 08.59
Kiitos vastauksesta. Olen huomannut saman reaktio salilla kun olen kertonut aloittavani pitkien pyörälenkkien tekemisen. Body väki kammoksuu pitkiä lenkkejä,mutta itse en ole bodaaja ehkä enenmänkin crossfit tyyppinen joka useiden urheiluvammojen vuoksi on "joutunut" muutaamaan harjoitus tyyliä vähemmän repiväksi.Oletko käyttänyt kreatiinia hiilareiden tai protskun seassa ajon aikana.Kreatiinin osuus on kuitenkin n.30% lihaksita vai oletko nauttinut sen sitten palautusjuomasssa.Tarkoitukseni on salilla hankkia lihasta ja sitten tienpäällä lähinnä kiristellä sitä.ja toden näk.jalkoihin sitä lihasta saataa jopa tulla lisää,mikä on tervetullutta.....

snowfake
28.03.2014, 09.09
Alkuun kannattanee varoittaa kysyjää vähän foorumin tyylistä, eli lisäravinteet ei ole yhtään muodissa. Banaani taskuun ja palkkarinahan parasta on tunnetusti maito ja läskisoosi ;) Sen sijaan stemmin ruuveja voi speksata monta viikkoa, saati sitten suksien voitelua...

http://www.atlargenutrition.com/blog/2012/11/hybrid-athlete-alex-viada-so-you-want-to-run-and-be-strong/ tuollainen tuli vastaan, eli kyllä niitä lihaksiakin kropassa pysyy vaikka esim. kuningaslaji triathlonia harrastaisi. Ja eihän ne uimaritkaan ihan pro-pyöräilijöiden näköisiä pulkannaruja ole vaikka aika aerobista treenaavatkin.

Nyt olisi muuten ihan ok tarjous Wigglellä geeleistä ja urheilujuomasta: http://www.wiggle.co.uk/high5-energysource-41-energygel-bundle-deal/
Tuollainen geeli on kuitenkin helpompi kuljettaa ja syödä vauhdissa kuin banaani, ja maastossakin mukavampi kun ei joka kerran jälkeen tarvitse juomareppua hinkata puhtaaksi.

sentry71
28.03.2014, 09.10
kiitos vastauksesta. Oletko lenkinkin aikana käyttämässäsi juomassa ollut protskua tai kreatiinia?Yleensä noita on ns.palautusjuomissa,mutta esin 2-3h lenkillä onko niistä merkittävää hyötyä??

snowfake
28.03.2014, 09.14
Tuota linkattua High5 4:1 olen käyttänyt joskus mutta sen verran vähän ettei oikeen osaa eroa sanoa. Voisin mutuilla että tuollaisella 2-3h lenkillä sen proteiinin saa palkkaristakin? Nyt tuli sitten tilattua kun halvalla sai, katotaan kulkeeko paremmin :)

Olen sekoitellut myös ihan maltodekstriinistä "urheilujuomaa" eikä sekään sen huonommalta vaihtoehdolta tuntunut. Ehkä pitäisi tosiaan olla vähän laajempi otanta, nyt menee kuitenkin vähän uskon asioiksi. Paitsi se että ei nyt sentään pelkällä vedellä viitsi lähteä.

Jami2003
28.03.2014, 09.15
kiitos vastauksesta. Oletko lenkinkin aikana käyttämässäsi juomassa ollut protskua tai kreatiinia?Yleensä noita on ns.palautusjuomissa,mutta esin 2-3h lenkillä onko niistä merkittävää hyötyä??

Itse juon jonkin verran palkkaria pitemmällä pyörä lenkillä juuri korkeiden energia pitoisuuksien takia ja protskujen jne.

Ja salilla tulee käytyä n 4 kertaa viikossa. Tosin mullakin sali treenit on toisto voima treenejä enimmäkseen, ei bodailua.

e: itse pyrin hieman tarkoituksella syklittämään treenikausia vuodenaikojen mukaan niin motiivikin säilyy korkealla ja pystyy hieman paremmin aina keskittymään eri lajeihin. Kuntosali on koko ajan pohjalla paitsi keski kesällä monesti pieni tauko. Kevät-kesä-syksy pyöräillään, talvi hiihdetään ja kevään ja syksyn se pahin rospuutto aika menee lähinnä kuntosalilla, korkeintaan yksi maastopyörälenkki viikossa mutta monesti ei sitäkään.

sentry71
28.03.2014, 09.30
Pitänee paikkansa että en ole uppoutunut urheilufysiologiaan enkä nyt ole mikään hardcore bodari vaan enenmänkin crossfit tyyppinen (joka vuosien budolajien tuomien vammojen ,leikatut polvet,kuluma lonkassa jne)on muuttanut harjoitusta sellaiseksi että salilla hankin lihasta tukemaan esim.polvia ja ala selkää ja pyöräilyllä olisi tarkoitus sitten kiristellä.Onko niin tosiaan että esim.3h lenkille ei juomapulloon tarvitse kuin vettä?Ei protskua,kreatiinia..(joita on palautusjuomassa mitä suositellaan ettei tule katapolias)Ravinto jutut on suht hyvin hallussa.Tällä tasolla millä urheilen,en ammatikseni vaan oman hyvän olon vuoksi.Sykemittari löytyy ja tietämystä omasta kropasta kerrytetään lisää....

sentry71
28.03.2014, 09.32
Tarkoitatko nesteellä pelkkää vettä vai olitko sekoittanut joukkoon maltoa,protskua,kretaiinia?

Jami2003
28.03.2014, 09.34
Itse otan kaikille yli tunnin lenkeille muuta kuin vettä. Vaikken bodarilta näytäkkään niin sen verran lihaksia (ainakin huippu pyöräilijöihin verrattuna :D ) löytyy että en mitenkään pysty vetämään parin tunnin lenkkiä tehokkaasti ilman lisäravinteita. Toisinaan pelkkä mehu tai urheilujuoma, mutta yli kahden tunnin lenkeille tosiaan palkkari paras. Pitää myös nälän tunteen poissa.

Ja minä inhoan urheilua nälkäisenä :)

e: mulle ainakin vesi on vettä ja jos siihen jotain sekoitetaan niin sitten se on mehua, urheilujuomaa tai palkkaria pyöräilyn tapauksessa.

e2: ja lisäravinteella tarkoitan oikeastaan lisäravintoa siis ravintoa mitä nautitaan lenkin aikana. Oli se sitten palkkaria tai banaani.

buhvalo
28.03.2014, 09.41
Tarkoitatko nesteellä pelkkää vettä vai olitko sekoittanut joukkoon maltoa,protskua,kretaiinia?

Voihan kre-fiksaatio. Kai sita ilman tatakin ihmeainetta sen 3h suorituu. Aamulenkki ennen aamupalaa, kylla se kroppa ja paa oppii sen tekemaan. Tekee silla teholla milla pystyy vaikeuksitta tekemaan. 2h lenkki ilman valipalaa, 3h lenkille se patukka matkaan.

vuohi
28.03.2014, 10.27
Kreatiinilla ei ole mitään käyttöä pitkässä aeroobisessa, ei siittä tosin haittaakaan ole. Helpointa on mielestäni sekoitella maltoa johonkin mehuun vähän lyhyempiä lenkkejä varten ja yli 2h lenkeille voi ottaa proteiinipitoisen palkkarin ihan kesken lenkkiä vedettäväksi jos vaan vauhti/vatsa sallii. Tuollainen yli 3 tuntia ilman proteiiniä ei ole kuitenkaan optimitilanne lihaskasvun kannalta oli siellä lenkillä tai ei. Tai tietenkin voi jotain ruokaakin syödä mutta noita litkuja saa aika paljon kätevämmin kulkemaan.

hsaarinen
28.03.2014, 10.55
Lihasten säilymistä edesauttaa se kuntosaliharjoittelu sekä riittävä proteiinin- ja kokonaisenergiansaanti. Kreatiini on hyödyllisempää siellä salipuolella (toki pyöräilyssäkin esim. spurteissa), pyörälenkkien kreatiinitankkauksilla ei ole käytännössä tuolla tasolla mitään merkitystä.

Suosittelisin nyt kokeilemaan ensialkuun ihan sillä vedellä ja pidentämään lenkkejä vähitellen kroppaa kuunnellen - tuleeko nälkä vai loppuuko energia (näillä on eroa)? Paljon tietysti riippuu myös millä tehoilla liikutaan ja varsinkin alussa saattaa helposti vetää liian kovaa. Lenkin jälkeen sitten omien mieltymysten mukaan vaikka se palkkari ja siitä muutaman tunnin päästä kiinteää ruokaa.

Näläntunne on useimmilla tottumiskysymys, eli nälkä tulee silloin kun on tottunut syömään, vaikka oikeasti akuuttia tarvetta syömiselle ei olisikaan. Nuo "kolmen tunnin välein 30 g proteiinia tai lihakset lähtee" -jutut ovat lähinnä bodarimyyttejä, syömistä voi rytmittää monella eri tavalla ja harjoittelun jälkeen eniten merkitystä lihaskasvun ja lihastensäilymisellä on proteiinin- ja kokonaisenergiansaannilla. Eli kunhan saat päivän aikana riittävästi proteiinia (ei tarvi lähteä minnekään 2,5 g/painokilo, 1,7-2 g/painokilo riittää) etkä vetele jatkuvasti hirveillä miinuskaloreilla, niin lihasten pysyminen on paremmalla tasolla.

Ei kannata sortua liikaan hifistelyyn lisäravinteiden kanssa - tekemällä oppii. Peili ja vaaka auttavat seurannassa.

Nufan
28.03.2014, 14.13
2-3h PK vedellä. Pidemmille urheilujuomaa ja jotain syötävää, tai pysähtyy johonkin kahvilaan. kovempitehoisille patukat, geelit ja urheilujuomat.

AnttiMarkus
28.03.2014, 15.32
Minulle toimii max 1,5 tuntia pelkällä vedellä, sitten 1-2 geeliä tunnissa ja urheilujuomaa toisesta juomapullosta. Lenkin jälkeen proteiinipinoinen palkkari. Pääsääntoisesti kuntoilen talvet salilla ja kesät pyörällä.

orc biker
28.03.2014, 16.29
Se laihdutko läskistä vai lihaksesta ei riipu juuri lainkaan siitä, mitä syöt polkupyörälenkin aikana.
Ei niin, vaan siitä, mitä syö lenkin jälkeen. Lenkin jälkeen parasta on ottaa parisen kymmentä grammaa proteiinia jostain lähteestä. Ja siinäpä se. Lihasten häviämistä miinuskaloreilla on helpointa ehkäistä treenillä, etenkin punttitreenillä.

Eeppa
29.03.2014, 11.39
Miksi tehdä kaikesta niin vaikeaa? Lenkille vain ja jos energia ei riitä niin sitten geeliä, urheilujuomaa, patukkaa tjms suuhun ja taas matka jatkuu.

Melko vaikea sanoa mikä sopii kenellekin ja kuka tarvitsee mitä ja kuinka paljon... Joku vetää 6h vedellä ja joku toinen vetää geeliä jo tunnin lenkillä.

Jos tietämys lisäravinteista ja niiden käytöstä on sitä luokkaa että pitää ihan perusasioita kysellä foorumilla, niin silloin kannattaa unohtaa kaikki kreatiini yms sekoitukset. Epäilenpä ettei muukaan syöminen ole ihan sillä tasolla että tarvisi tuollaisia miettiä. Uskoakseni sillä kaikella muulla syömisellä on paljon suurempi merkitys kuin sillä mitä lenkillä syö. Etenkin jos ajaa kokonaisuutena kohtuu vähän.

Kysymisessä ei tietenkään mitään pahaa ole, mutta edelleenkin: ei kannata tehdä asioista liian vaikeita.

vuohi
29.03.2014, 12.00
Tuohon aloittajan postiin vielä sen verran tuosta salin ja pyöräilyn sijoittelusta treeniviikkoon, että itsellä toimii ainakin kaksi jalkatreeniä viikossa parhaiten.

Etu- ja takareidet molemmat vaikka maanantaina ja torstaina ja pohkeita ihan helvetisti myös tietenkin. Tällöin lauantaina on yleensä hyvät saumat ajaa vähän pidempi/kovempi pyörä lenkki kun jalat ovat yleensä suht ehjät ja sununtaina ei tarvitse vielä olla kyykkäämässä. Lyhyet tunnin pk-lenkit menevät ihan hyvin vaikka olisikin eilen kyykätty tai huomenna pitäisi pystyä tekemään kova treeni.

Itsellä pyöräily ei ole järkevinä määrinä aiheuttanut jalkojen kanssa mitään palautumis ongelmia mutta keskikroppaa pitää joskus vähän sääliä, kun jalkatreeni koostuu lähinnä kyykystä ja maastavedosta, jotka vaativat keskikropalta aika paljon. Sitten kun käyt ajamaan välipäivinä reilun tunnin kivikkojumpan maastofillarilla niin silloin tällöin on alkanut alaselkä loppumaan. Maantiefillarilla tai muuten vaan tasamaalla ajetuilla lenkeillä ei ole tullut tosin noitakaan ongelmia.

sentry71
02.04.2014, 09.01
Eeppa olen opiskellut ravitsemusoppia ja tietämys lisäravinteista on omasta mielestä hyvällä pohjalla.Kysymyksen tarkoitus onkin se että olen aloittelija tässä pyöräily hommassa ja halusinkin enenmän pyöräilleiden kokemuksia ja vinkkejä kuinka he hoitavat asian, mutta kiitos vastauksesta....

big4man
02.04.2014, 10.35
Ei lisäravinteita alle neljän tunnin lenkeille: http://www.velominati.com/the-rules/#91

kuovipolku
02.04.2014, 11.24
Jos mennään apostolien ja heidän seuraajiensa opetuksiin, niin voi olla hyvä muistaa mitä Frederik Kessiakoff sanoi: "Det är inte distans om det är under fem timmar."

Api76
03.04.2014, 00.56
Ite ajattelin alottaa fitfarmin endurance nettivalmennuksessa, kohta joku huutaa että tuhaa maksaa 79€/ 10vko:a mutta enemmän menee tossa ajassa veikkaukselle/raylle.

Tavoitteeni ei ole kärkikahinoihin maasto maratonissa mutta jos touhusta sais vaikka miellyttävää, että ei aina olis "kaikki pelissä" kunnon puolesta...

r.a.i
03.04.2014, 22.37
Tähän väliin sopiikin sitten lisää apostolien oppeja "It never gets easier, you just go faster"

OP kysymykseen: alle parin tunnin lenkeillä en syö, sitä pidemmillä mukana bonkkaamisen varalta jotain. Hyvä olla geeli tai pari mukana, varsinkin jos innostuu revittelemään. Olen kyllä joskus morjenstanut kuuluisaa vasaramiestä ja kyllä siitäkin kotiin selviää, vauhti vaan hidastuu.

En oikein ymmärrä tuota "lihakset lähtee" stressiä, varmaan jokaisella saliveikolla on vähän tiukentamisen varaa. Ja mitä sitten, vaikka vähän lähtee lihasta läskin mukana? Vaimo jättää? Ei saa pesää?

kolistelija
03.04.2014, 22.41
Ja sitten itse seurattavan oppeja:
"Shuddub legz!" ja "#5 (http://rule5.org/)"

Jani R.
03.04.2014, 23.00
Jos kimppalenkillä pysähdytään kahville, niin silloinhan ottaa kuuman kaakaon ja ruisleivän kanamunalla ja kinkulla. Kahvi tai tee kuivattaa kroppaa ja joutuu juomaan enemmän vettä mutta kaakao toimii palautusjuomana.

Takataskuun vielä banaania tai muuta sopivaa patukkaa. Yleensäkin lenkillä kannattaa pitää jotain patukoita mukana ja säästää niitä viimeiseen hätään, koska jos se hyytyminen tulee, niin pääsee edes jollakin voimilla takaisin kotiin. Yleensäkin oikea ruoka toimii hyvin palautuksessa ja sitä kannattaa nauttia pian lenkin jälkeen.

janne kuivakangas
04.04.2014, 21.45
Juu kiitos! :)

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla

-mustikka-
05.04.2014, 11.28
Ja tästäkin voi tulla kysymään alan ammattilaisilta vinkkejä tänään Varalan urheiluopistolle alkaen klo 12.
http://www.promtb.info/images/Ravintoluentoesite.jpg

tempokisu
06.04.2014, 00.29
^ no en mee, kun toi vielä maksaakin! Mutta laittakee Tompalle terveisiä, että jos meinaa harjoitella PALJON niin se on tuhat tunteroista vuodessa, vähintään.
750h vuodessa on harrastelua :p

( viite: lehtijuttu jossa tomppa väitti että vain muutama nainen harjoittelee niin kamalan paljon kuin hänen valmennettavansa, 750h vuodessa.
Jolla ei nyt ole näköjään kummoisesti missään pärjättykään...)

Ai mitä evästä? Kuuden tunnin lenkki menee banaani ja kuppi kaffea, ainakin näillä keleillä mitä ny.

-mustikka-
06.04.2014, 20.35
^ no en mee, kun toi vielä maksaakin! Mutta laittakee Tompalle terveisiä, että jos meinaa harjoitella PALJON niin se on tuhat tunteroista vuodessa, vähintään.
750h vuodessa on harrastelua :p
Minkäs takia sä sitten laskutat asiakkaita jotka uskaltautuvat sun vastaanotolle?

erkkk
08.04.2014, 00.02
Lihojen säilymiseen auttaa kun ei polta glykogeenivarastoja loppuun ja pitää kropan suht hyvin nesteytettynä lenkin aikana. Jos intensiteetti tai lenkin kesto on sellainen että sokerit loppuu, niin niitä kannattaa syödä ennen noutajan saapumista. Lenkkeillessä nyt on suht sama missä muodossa niitä vetää. Kestävyysharjoittelu on luonteeltaan jossain määrin katabolista, joten aivan ylemääräinen aerobinen ja lihasten kasvattelu on hyvin vaikea saada toimimaan yhtä aikaa. Palautusmisajat kasvaa liian pitkiksi ja "kehitys" hidastuu/pysähtyy/taantuu riippuen vähän siitä kuinka paljon sitä aikaa harjoitteluun käyttää. Tollainen rasvanpolttosotkeminen on kyllä suhteellisen turvallista jos tavoitteena on säilyttää lihat ja nekin on hankitty jollain crossfitin tyylisellä lihaskestävyystreenillä.

Kannattaa pitää myös mielessä se että rasvaa palaa lenkillä noin 30g tunti (riippuen vähän kaikesta), eli kilon polttoon saa urheilla muutaman kilometrin.

erkkk
08.04.2014, 14.41
Muistaakseni luin joskus saksalaisen ratapyöräilijän haastattelun, jossa kaveri sanoi ajavansa peruskuntokaudella 600-700km viikossa. Siihen 3-4 punttitreeniä päälle. Toki geenit on lihaskasvulle aika otolliset, mutta kroppa näyttää tolta:
http://3.bp.blogspot.com/-Nn3f39ogcsU/UB3y2c-R1JI/AAAAAAAAMbI/3AQWzsFQeck/s1600/robert+forstemann7.jpg
Kuva hieman vääristää reisien kokoa alaspäin. Oikeasti ne on suhteellisen massiiviset: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2258143/Presenter-Sian-Welby-left-stunned-measuring-cyclist-Robert-F-rstemanns-freaky-28-inch-thighs.html
Siihen en ota mitään kantaa minkälaisia eväitä ratapyöräilyn huiput käyttää :D

Eevo
13.05.2014, 18.11
Moi!
Tulen yksivaihteesta, mutta täällä on varmaan enemmän tietämystä. Kyseisellä foorumilla on lanka urheilujuomista ja energiageeleistä (http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=20028). Osa vannoo hunajan ja siitä sekoiteltujen energiajuomien/geelien nimeen. Itse poljin viimekesän itsetehtyjen energiapatukoiden (http://www.outa.fi/joomla3/?option=com_content&view=article&id=57&Itemid=27) ja hartsportin voimin. Kaveri puolestaan sekoitteli omat energiakeelit (ohjeet tässä (http://runwithperseverance.blogspot.fi/2011/06/how-to-make-your-own-energy-gel.html) ja tässä (http://www.instructables.com/id/Energy-Gel/)) ja kehui hyväksi. Hänen suositustensa takia ajattelin itsekin antaa geeleille mahdollisuuden.

Ongelmana kuitenkin on se, että näissä energiageeleissä maltodextriinin lisäksi toinen pääraaka-aine on fruktoosi. Energiageelien lisäksi fruktoosia on paljon myös yv-foorumilla suositellussa hunajassa (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=4). Useat tutkimukset kuitenkin neuvovat välttämään fruktoosia (Hyvä suomenkielinen lyhyt katsaus esim. tässä (http://www.pronutritionist.net/fruktoosi-ja-sairaudet/)).

Kohtuus kaikessa on toki hyvä nyrkkisääntö ja eipä tuota fruktoosiakaan järkeä pannaan ole julistaa. Kuitenkin ainakin minä poljen kesäisin aika paljon pyörällä ja tänäkesänä teen sen energiageelin voimalla. Samalla myös fruktoosin kulutus kasvaa ja haitat saattavat realisoitua.

Maltodextriiniä urheilujuomissa ja -geeleissä käytetään, koska se on lyhytketjuinen tärkkelys ja pitää verensokerin tasaisena, mutta silti imeytyy treenin aikana tehokkaasti. Fruktoosia ja muita monosakkarideja taas käytetään, koska ne nostavat nopeasti verensokeritasoja.

Fruktoosin ja maltodextriinin sekoituksen on havaittu nostavan verensokeritasoja tehokkaammin kuin pelkän maltodextriinin (lähde (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3975841/)). Kuitenkin fruktoosi yksistään ei ole millään tavalla ylivoimainen verrattuna glukoosiin (rypälesokeriin) (lähde (http://www.cptips.com/fruc.htm)). Miksi juuri fruktoosi tuntuu olevan niin yleinen noissa energiageeleissä? En nopealla etsiskelyllä löytäny vastausta kysymykseen ja jos joku tietää, niin haluaisin mielelläni kuulla. Mitä haittaa treenin kannalta on, jos korvaan epäterveellisemmän fruktoosin terveellisemmällä glukoosilla?

snowfake
14.05.2014, 00.41
No mutuna voisi liittyä siihen että geelejä vedetään harvemmin, urheilujuomaa säännöllisesti.

Maltodekstriinistä vaan sekoittelee juomat, 5-10% tiukkuudella. Keho ottaa vastaan max 1g/painokilo/tunti hiilaria, sen päälle on turha kiskoa. Ja jos vielä kiskoo geeliä "varmuudenvuoksi" niin efektinä on se että saat sidottua lihaksissa olevat nesteet mahalaukkuun ja suolistoon. Ja siitä voi arpoa kummassa ne nesteet auttavat enemmän... Ja paljonko se lisähiilari auttoi kun kroppa kuivuu.

Maltodekstriinijuoman vs. pyhän hunaja-beta-alaniini-sakkaroosi-glukoosi-mannapuuro-heraproteiini-enkelipöly-juoman eroja voi, ja kannattaa toki vertailla. Ota vaikka se 20 kisaa molemmilla ja katsotaan sitten tuliko suuria eroja. Veikkaisin ettei mitään mullistavaa löydetä tuolla vertailulla. Suurin osa geelien hyödyistäkin on joko siinä ettei jaksa putsata juomareppuaan mönjistä, tai korvien välissä.

Tuollainen tärkkelysketjujen pituuden vertailu vaikuttaa vähän samalta kun läskit yh-ämmät pohtivat että ei parane syödä gluko-makso-delatiaali-rasvoja joita on ruoissa x, y, ja z, koska silloin pysyy lihavana. Sen sijaan että miettisivät että söisivät vähemmän kuin kuluttavat.

buhvalo
14.05.2014, 08.07
https://lh5.googleusercontent.com/-gYEfC2Zda0c/U3Lrs_xVY7I/AAAAAAAAAhQ/N3WZGHUpiYo/w426-h255/IMAG0066.jpg

tempokisu
14.05.2014, 13.49
Minkäs takia sä sitten laskutat asiakkaita jotka uskaltautuvat sun vastaanotolle?

?? No juuri siksi.
Jos en osaa auttaa, en laskuta.

En ymmärrä pointtiasi, ellei se ole sitten kettuilua. Jos ihminen EI halua maksaa, hän ei käytä maksullista paikkaa, ja odottelee sitten aikaa terveyskeskukseen - jossa sielläkin on terveyskeskusmaksu, ja todistuksista peritään maksu.

Itse en maksa esimerkiksi siitä, että pääsen lenkille. Eli en mene vaikka Pirkan Pyöräilyyn, kun ajelen itekseni samanlaisen matkan ja ilmaiseksi. Vieläpä silloin kun itelle parhaiten sopii.

Kyseisessä Tom Söderdahl-luennossa oli vielä takana se, että olen eri mieltä asiasta, paljonko on "paljon harjoittelua" vuodessa.

Suffeli
20.05.2014, 14.48
Kokeilin yhtä suolanappia --> http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/high5-zero-electrolyte-drink-tablets/rp-prod42650 yhdessä pullossa,
yllättävän pirteä juoda, kannattee kokeilla.

latuman
28.05.2014, 18.50
Syön ison aterian noin tuntia ennen lenkille lähtöä. Parin tunnin lenkin jälkeen juon puoli litraa kaakaota. Sitten chillailen loppupäivän ja iltapalaks esim puolikas sipsipussi.

What? No SORI jos pyöräilen pyöräilyn ilosta! Siisteintähän pyöräilyssä on nimenomaan se, että voi syödä kuin sika eikä lihoa!

toripolliisi
28.05.2014, 20.14
Latumanilla oikea asenne, mut mun pitää karistaa jokunen kilo, joten vähän joutuu katsomaan mitä suuhuni laitan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

kp63
31.05.2014, 19.23
tutkimati väliosioita: taustasta riippuen kulutat lenkillä rasvaa/hiilareita...lihasta. hiilarit pääosin lihaksissa eli jos oot body ja normi ruokatilanne, niin hatusta heittäen 2h pk lenkki menee lihasta syömäti. silloin kun oot tiputttamassa painoa, niin sitten pitäs osata ajaa rasvalla ja jos et ole sitä aiemmin treenannut niin ei vaan toimi. tässä yksi voimalajien ongelma, kroppa ei osaa käyttää rasvaa vaan nolla hiilareilla palaa lihasmassa.

CamoN
01.06.2014, 00.15
silloin kun oot tiputttamassa painoa, niin sitten pitäs osata ajaa rasvalla ja jos et ole sitä aiemmin treenannut niin ei vaan toimi. tässä yksi voimalajien ongelma, kroppa ei osaa käyttää rasvaa vaan nolla hiilareilla palaa lihasmassa.

Tästä voidaan varmasti keskustella pitkältikin, ja yksilöllinen perusteltu ratkaisu tuonee jokaiselle parhaat tulokset. Lisäisin tuohon kuitenkin, että korkean tehon harjoittelukin käy painon pudottamiseen, vaikka elimistö ei silloin polttaisi rasvaa hyvässä suhteessa hiilihydraatteihin. Jos peruskunto vaan kestää, korkea intensiteetti silloin tällöin tuottaa suuremman energiakulutuksen lyhyemmässä harjoitteluajassa sekä ajaa elimistön syvempään ja pidempään palautumissykliin, jonka aikana fiksusti tankkaamalla painon pudottaminen on mahdollista. Ideaalitilanteessa painon pudotus kestävyyslajin avulla kannattaa toki tehdä tähtäämällä rasvan polttoon, koska siitä laardista halutaan ensimmäisenä eroon.

Warlord
01.06.2014, 10.05
Täytyy mielenkiinnosta kokeilla noita High5 Zeroja lyhyemmillä (alle 2h) lenkeillä. Menee vielä hyvin ilman lisähiilaria jos on normiruokailua takana. Samoten salilla vois kokeilla, varsinkin kesällä kyykkypaikka on kuin olisi alleen laskenu...

mkpaa
01.06.2014, 17.49
Eiköhän tuossakin riitä, kun ruokaa on tarpeeksi niin lihakset ei pala. Mitään hifistelyaineita ei tarvitse, mutta ruokaa pitää olla helppo kuljettaa mukana.

kp63
01.06.2014, 18.00
mkpaa: prevetti miehet ovatkin kehittäneet rasvanpolton huippuunsa ja se myös näkyy jalkalihaksissa. ihan kirimiesten kokoa. Camon: toki juuri noin kuin sanot jälkipoltosta etc. voipi ollakin, että ilman hyvää kestävyysurheilutaustaa olevalle bodymiehille, parempi tapa polttaa rasvaa onkin tasaisen taaperruksen sijaan aikaansaada tehoilla tuo jälkipoltto.

vm1980
06.10.2014, 00.46
Vaikka muutama kuukausi onkin mennyt kun viimeksi tähän on kommentoitu.. niin omat matkaeväät pidemmille pyörämatkoille (tai muuhunkin) on vesi! +laimea mehu tai vesi sitruunamehulla ja harmaalla merisuolalla maustettuna, suolapähkinöitä ja banaanilastuja pienissä minigrip pusseissa ja jos tilaa on protskujuomaa/patukoita/gaimomax. Daim on myös hyvää =) Suola/suolot ovat tarpeellisia!!! Ja lenkin jälkeen syömään, ruokaa... ja tunti/kaksi ennen lenkkiä/matkaa proteiini/kuitu/hiilari pitoinen aamupala/välipala.

Sininen Aasi
08.10.2014, 14.34
parempi tapa polttaa rasvaa onkin tasaisen taaperruksen sijaan aikaansaada tehoilla tuo jälkipoltto.
Tätä on ymmärtääkseni tutkittukin ja homma on hyvin lähellä myyttiä. Ilmiö on totta mutta sitä on vahvasti liioiteltu.

Lyhyesti, jos olet paskassa kunnossa EPOC voi muodostaa suurimmilaan jopa 15% kokonaiskalorikulutuksesta. Jos taas olet huippukunnossa ilmiö vastaa noin 1% kulutusta.

Säännöllisesti liikuntaa harrastavien keskuudessa keskiarvo on noin 4.8%.

Itse en laskisi noiden prosenttien varaan yhtään kulutusta. Intervalliharjoittelun syyt ovat aivan jossain muualla kuin jälkipoltossa.

http://www.fitnessunderoath.com/the-truth-about-the-afterburn-effect/
http://www.askmen.com/sports/bodybuilding_900/962_popular-metabolism-myths-part-2.html

CwA
08.10.2014, 17.05
Ei ehkä suositeltava tapa, mutta pisemmällä matkalla olen tavannut poiketa leipomon myymällä ja sieltä pari hillomunkkia naamariin, hetken jälkeen kulkua sitten taas piisaa, lataa kai niitä hiilareita. Mulla meno alkaa hyytymään reilun tunnin jälkeen ja tuolla tankkauksella sitten voi taas ajaa aika vauhdikkaasti.

Jos taas ajaa hitaammin, niin Corn Flakes + appelsiinitäysmehu ennen lähtöä ja sitten lähinnä vettä, useampia tunteja voi jopa päästä, muroja voisi tietty ottaa mukaan ja vetää niitä pitkin matkaa, mutta jotenkin ei vaan tule tehtyä, pitäisi kyllä kokeilla kuinka neljän tunnin suht hidastahtinen ajelu sujuisi jos tankkaisi muroja aina välillä.

Vesipullot antaa aivan järkyttävän pahan sivumaun, jotenkin se muovi erittää hajua veteen ja se sitten maistuu, kolme uutta pulloa olen ostanut ja kaikissa sama ominaisuus, onkohan muillakin samaa?

Toi on yksi syy miksen ole juomaa isommin mukana roudannut, ei sitä parin tunnin jälkeen enää pysty juomaan.

slow
08.10.2014, 18.04
*OT* Camelbakin Podium on ollut ainoa juomapullo jonka olen tähän mennessä havainnut aidosti mauttomaksi. Hyvä suulake myös on tuossa.
Löytyy myös kotimaisilta vähittäismyyjiltä.

http://shop.camelbak.com/podium-bottle-24oz/d/1018_c_200_cl_246 *OT*

wanhus
08.10.2014, 18.56
Hmmh.

Pidemmillä lenkeillä (n. 3 tuntia) teen ihan reilusti heran vanukkaaseen. Yksi annos per suunta ja ensimmäinen annos puolessa välissä lepotauolla, sitten loput siemaillen matkalla kohti kotia. Kulkee shakerissa mukana ja maistuu vähän jäätelölle, eikä ole vanukkaasta huolimatta liian paksua juotavaksi. Juomapullossa pelkkää vettä. Vieläkin pidemmillä lenkeillä mukana kulkee myös yleensä banaaneja tai helppouden (koon) takia suklaapatukoita. Riippuen rasituksen määrästä yhden suklaapatukan voi vetää 45-60 minuutin välein ja voit olla varma, ettei paino lenkeillä putoa. Noilla oma koko ei juurikaan kesän aikana muuttunut vaikka kellotin ainakin 3tkm lasiin ja pelkästään ylläpidin lihaksia. Pikemminkin päinvastoin, rasvaprosentti jopa kasvoi. --ttu :)

maanma
10.10.2014, 16.58
Nesteytys on kaikkein tärkein. Siitä ei saa syntyä vajausta muuten meno putoo tai taju hämärtyy.

Jos meno alkaa hyytymään lihasten väsymykseen niin kyse voi olla energiavajauksesta tai maitohapoille menosta (ts. lihasten ja veren ATP varastojen loppumisesta). Pienistä hapoille menoista selviää Tempokisun ruokasooda vinkillä.

Minulla on mukana alle kahden tunnin lenkillä suola-ruokasoodaliuos (½litraan vettä sekoitettuna ½-1 tl ruokasoodaa, (meri)suolaa ja sokeria/inkiväärijauhetta makua parantamaan) ja energiajuomaa.

Energiajuoma on lähes tarpeeton ainakin puolentoistatunnin lenkillä, jos hiilarivarastot on täynnä - mitä ne eivät aina tosiaan ole. Jos hapoillemenoon ei soodaliuos auta niin on lähes myöhäistä avittaa lisäenergialla. Alhaisilla ajomäärillä lihasten energiavarastot ovat pienemmät, kuin paljon ajavilla. Siksi minun pitää tankata energiaa ajon aikana.

Jos ja kun haluan nopeuttaa ATP tuotantoa niin siihen käytän arginiinia.

Näyttäisi tosin siltä, että sitrulliinimalaatti olisi arginiinia tehokkaampaa ATP tehostuksessa.

Edit:Sitrulliiniosa.