PDA

Näytä tavallinen näkymä : osaanko itse vaihtaa stemmin?



eipäsjuupas
26.03.2014, 10.29
Moi, etsin aikani foorumilta stemminvaihto-ohjetta..kun ei kohtuuajassa löytynyt niin kysyn:
Haluan kokeilla maastopyörääni sentin lyhyempää stemmiä, kun kokeilin pidempää ensin.. en jaksaisi raahata uudestaan pyöräliikkeeseen, joten jos vaihdan stemmin itse.. saanko ohjainlaakerin jotenkin sekaisin tms?
Ruuvit stemmistä saan irti kyllä, mut tuo ohjainlaakeri arveluttaa. Saisinko ohjeet miten teen stemmin vaihdon?
Kiitos jollekulle, jos viitsisi aloittelijaa opastaa.

crcm
26.03.2014, 10.45
Ohjainlaakeria et saa sekaisin koska sun ei tarvitse poistaa haarukkaa. Youtube (http://www.youtube.com/results?search_query=bicycle%20stem%20installation&sm=3) auttaa.

Oletan että kyse on tällaisesta stemmistä:

https://www.cpsc.gov/PageFiles/72821/06069b.jpg

VesaP
26.03.2014, 10.58
Jos on tuommonen mitä yllä (Toi on Syntace F99) niin poistat ensin tuon yläpuolella olevan pultin ja korkin.

Sitten löysäät nuo kaksi kuukiokoloa jolloin koko värkki nousee irti pyörästä. Samalla toki irroitat tangon jos vaihdat kannatinta.

Sitten laitat uuden kannattimen paikoilleen. ET KIRISTÄ noita kahta pulttia yhtään, annat olla niiden löysällä.

Sitten kiristät tuon yläpuolen pultin korkkeineen kevyesti. Painat etujarrun pohjaan pyörästä. Nytkytät pyörää ees taas. Kuuluuko kolke? Jos kuuluu, ohjainleekeri on liian löysällä vielä. Kiristät 0.2 kierrosta tms sitä yläpulttia. Nytkytät taas. Teet tätä niin kauan kunnes ei kolka enää mikään, ja silti jos nostat pyörän ilmaan, eturengas kääntyilee kevyesti vasemmalle/oikealle eikä rahise (=ei ole liian tiukalle säädetty).

Tämän jälkeen laitat kannattimen niin suoraan eteenpäin mitä pystyt, ja kiristät nuo kaksi pulttia ohjekireyteensä.

Tämän jälkeen voit kiristää vielä tuon yläpultin kunnolla kireälle ettei se ala irtoilemaan.

Eli yläpultilla säädetään sen ohjainlaakerin kireys. Noilla kahdella muulla sitten vain kiristetään kannatin suoraan paikoilleen.

Edit: Ja älä tee sitä vanhanaikaista eli että jos yrität löysätä/kiristää ohjainlaakeria tuolla yläpultilla ILMAN että löysäät ensin nuo kaksi pystykkäin olevaa kuusiokoloa. Sitä yläpulttia on ihan turha kiristellä/löysäillä jos ne kaksi pulttia on kiinni.

Jake_Kona
26.03.2014, 14.03
Huom! Ohjauksen on tunnuttava keveältä vaikka päälipultti on kireähköllä. Jos ohjainlaakerit on vanhaa mallia l. avoimet kuulalaakerit pystyy liiallisella kiristyksellä pilaamaan ne vaihtokuntoon. Uuden tyyppiset "nippulaakerit" kestävät enemmän painetta ja voidaan kiristää napakaksi kunhan ohjaus tuntuu kevyeltä.
Pistää sormet haarukan ja emäputken saumaan niin tunnet edestakas nitkutellessa onko välystä.

LN1
26.03.2014, 15.08
Ohjainkannattimien keulaputken ympärille tulevan osan korkeudet vaihtelevat (engl. stack height). Kun otat yläpään korkin pois, niin huomioi, että ohjainkannatin tulee muutaman millin korkeammalle kuin ohjainputki. Tämä rako pitää olla myös uuden ohjainkannattimen kanssa. Muuten käy niin, että korkki pohjaa ohjainputkea vasten, eikä kiristä laakerointia. Jos rakoa ei ole, tai ohjainputki tulee jopa ohjainkannattimen yli, niin joudut lisäämään holkin kannattimen ylä- tai alapuolelle.

VesaP
26.03.2014, 15.20
Jossain täyshiilarisissa etuhaarukoissa lienee suositus että se haarukan emäputki tulee aavistuksen YLI siitä ohjainkannattimesta. Auttaa sitä hiilariputkea kestämään stemmin rutistuksen. Sitten stemmin päälle aavistuksen korkeampi shimmi vain mitä se putkenpätkä on, niin kiristys toimii ok.

Toisaalta sitten taas esim Ninerin täyshiilikuituisessa keulassa ohjeissa nimenomaan mainittiin että täytyy jättää ~5mm emäputken päästä vielä stemmin yläosaan. Eli siinä taas kehoitettiin katkaisemaan putki aavistuksen lyhyeksi.

Eli tämä puhe nyt tulee kyseeseen vain jos alkuperäisen kysyjän uusi stemmi on erikorkuinen kiinnitysalueeltaan mitä wanha.

Pyöräpummi
26.03.2014, 15.27
Vinkki:
Laita jo valmiiksi uusi stemmi kiinni (löysästi) ohjaustankoon vanhan stemmin viereen ennen kuin vanhan stemmi on kokonaan irroitettu sekä kaulaputkesta että ohjaustangosta.
Tämä siksi että silloin ohjaustanko ei jää roikkumaan pahasti kaapeleistaan kun teet asennusta.
Voit asentaa uuden stemmin välittömästi kaulaputkeen kun olet ottanut vanhan pois sieltä. Tämän jälkeen ruuvaat vanhan stemmin pois ohjaustangosta.

VesaP
26.03.2014, 15.42
Harvinaisen asiallista keskustelua tässä ketjussa nyt. Seitsemän viestiä jo eikä ainuttakaan paskanjauhamisviestiä tai "Osta Cyclo" tms viestiä!

Sori, viesti numero 8 on tyhjänpäiväistä paskaa siis, jatkakaa asialinjalla. Piti vain kehua palstalaisia hyvästä käytöksestä!

ps) Olisit pyöräpummi ees puffannut vaikka PROn stemmejä tässä. Eikös toi PRO ole Shimpan tytär... Asiallisen vinkin vain laitoit! :)

Markku Liitiä
26.03.2014, 15.59
Pitäisikö vielä opastaa, että älä nostele pyörää varomattomasti (älä nostele ollenkaan), kun stemmi on irti haarukan kaulaputkesta. Jos nostelet, voi olla että koko keula eli haarukka lipsahtaa erilleen rungosta ja ohjainlaakerin ylä- ja alapäästä tipahtelee osia pitkin lattiaa. Jos käy näin, aloittelijan voi olla vaikeaa koota rinkulat oikeaan järjestykseen takaisin.

VesaP
26.03.2014, 16.02
älä nostele pyörää varomattomasti (älä nostele ollenkaan)

Itse olen joskus tehnyt niin kerettiläisesti ko tilanteessa että jos tiedän että pitää siirrellä pyörää sinne/tänne kun ei oo stemmi paikoillaan, olen kylmästi maalarinteipillä vetänyt muutaman kiekan haarukan läpi ja rungon yläosan välille --> pitää paketin kasassa vaikka fillarii kanteliskin. :)

Edit: Muistaakseni tätä kikkaa on pitänyt käyttää joskus vaikka pyörä ollut kiinni korjauspukissa (keulastaan). Jos paino on takana (=takarengas paikoillaan) niin kun stemmin irroittaa niin riippuen pyörästä voi runko "keulia" ja heittää voltit selälleen pukin päältä. Eli teippiä vain kehiin niin siinäkin "jopo pysyy käsissä" :D

sunny
26.03.2014, 19.52
Kannattimen kiinnityspulttien oikea kiristysmomentti nyt jäi vielä arpomatta. Pienellä tuurilla se on mainittu kannattimessa tai sitten valmistajan kotisivulla.

Heikki
26.03.2014, 21.28
Jossain täyshiilarisissa etuhaarukoissa lienee suositus että se haarukan emäputki tulee aavistuksen YLI siitä ohjainkannattimesta. Auttaa sitä hiilariputkea kestämään stemmin rutistuksen. Sitten stemmin päälle aavistuksen korkeampi shimmi vain mitä se putkenpätkä on, niin kiristys toimii ok.

Aivan. Etuhaaruikoissa, joissa ohjausputki on hiilikuitua, tulisi kalustuksen olla muutenkin hieman erilainen, kuin mitä esim viestin #2 videoissa on esitetty. Hiilikuituputkessa ei tulisi käyttää ns "käpyä" (esim http://www.bike24.de/1.php?content=8;navigation=1;product=4551;page=3;m enu=1000,4,28;mid=0;pgc=11236:11246) vaan ns "expanderia" (esim http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/colnago-fork-expander/rp-prod70234), koska pistemäistä kuormitusta ei saisi hiilikuituputkessa olla. Expanderit usein tukeutuvat ohjausputken yläpäähän (vrt tapaus edellä), jolloin expanderin huuli lisää tarvetta VesaP:n mainitsemalle korotusrenkaalle stemmin korkin alle. Sen lisäksi eräät korkit ulottuvat melko syvälle ohjausputkeen, jotta kiristyspultin kuusiokolokanta saadaan kauniisti upotettua. Tällöin pitää varmistua riittävästä tilasta korkin alapinnan ja expanderin yläpinnan välillä. Käytännössä kaikki edelläkuvattu tarkoittaa, että lähes aina vähintään 5mm:n korotusrengas on asennettava stemmin yläpuolelle, mikäli haluaa, että ohjausputki ulottuu aavistuksen YLI stemmin yläpinnan.

Halloo halloo
26.03.2014, 21.57
Paljonko hiilarikeulojen yläpuolen pultin kiristysmomentti on suurinpiirtein, jos haluaisi oikein momenttilleen laittaa?

eipäsjuupas
27.03.2014, 09.39
Osaankos käyttää foorumia..kokeillaanpa vielä!
Kiitos neuvoista, auttoivat kovasti. Stemmi vaihdettu, nuo momentti-jutut meni kyllä jo vähän yli ymmärryksen..
Pyöräni on siis Trek fuel ex5 ja keulana RS recon. Ei oo hiilarii siis.
Sain stemmin pyöräliikkestä mukaan joten oletin heidän katsoneen että sen sopivuus pyörääni on oikea, katsonpa vielä tarkemmin sen tuleeko stemmi yli siitä kaulaputkesta.
Kiristin stemmin päällä olevan ruuvin ensin varovammin, nytkyttelin..enkä tajunnut mitään mistään lonksumisista.. kiristin lisää ja kokeilin ainoastaan sen että etupyörä pyörii puolelta toiselle hyvin kokoajan, eikä kuulu rahinaa. Kiristin aika tiukalle (vahva nais-ihminen.. :)) ja pyörä liikkuu edelleen hyvin. Kolisuttelin/nytkyttelin lopputulosta puolelta toiselle..kaikki näytti ja kuulosti ihan hyvältä. Ajoin lenkin enkä huomannut mitään erikoista, kaipa se sitten on kunnolla/oikein kiinni. (intoa tämä ainakin lisäsi, osaanko sittenkin itsekin tehdä jotain?!)

Sitten seuraava kysymys: Alkuperäinen ohjainkannatin oli 80mm ja uusi 100mm suunnilleen samalla kulmalla. Nyt sitten tämä stemmi minkä laitoin oli 90mm mutta jyrkempikulmainen, eli on suunnilleen yhtä lähellä kuin tuo alkuperäinen 80mm. Ajoasento tuntuu kuitenkin tällä stemmillä kaikesta parhaimmalle nyt, kuvittelenko vain? Ajoni tällä pyörällä on näköjään mieluusti hidasta polkuryteikköjä ja kivisiä, mutkaisia kikkailu-maastoja, ei mitään sen vauhdikkaampaa. Tykkään katsoa mihin kaikkiin ihme-möykkyihin ja polun pätkiin pääsenkään tuolla vehkeellä! Onko ajoasento sitten tähän sopiva, en tiedä. 100mm stemmillä tuntui jo liian "aerodynaamiselta" hullua miten pienestä erosta kuitenkin on kysymys..
Vertailuksi tiedoksi että omistan myös cyclokrossin, jossa asento on tuttu siihen suuntaan. Mukavaa että tämä maasturin kyyti on sellaista letkeämmän tuntuista chillailu-ajoa! Voinko luottaa tunteeseeni tuon stemmin kanssa? Ihanaa ajella täysjoustolla, huuma on ihan järkyttävä maantiehuruttelun jälkeen!
Sitä myös olen ihmetellyt tässä pienessä mielessäni, että en ole edes mielestäni nainen lyhyimmästä päästä (169cm) ja pienimmät runkokoot on kuitenkin just mulle tehtyjä, cyclo 50cm vaakaputki ja tää trekki 15"5 tuumaa. Kuinka lyhyemmät löytää enää pyöriä itselleen?!
Kuitenkin huomaan jo tuolla stemmillä että jos ajoasento ohjaamosta on liian kaukana, kaikki "ilo" häviää ja ajo muuttuu sellaiseksi puurtamiseksi. Saattaa olla että tämä mun tunne on tottumattomuutta tai jotain, kunhan mietin vaan.

VesaP
27.03.2014, 10.25
Ajoasento tuntuu kuitenkin tällä stemmillä kaikesta parhaimmalle nyt, kuvittelenko vain?

No jos perstuntuma on nyt että toimii hyvin, niin luota siihen tuntumaan ja kovaa ajoa vaan! Sinähän sen tiedät mikä parhaalta tuntuu ja jos nyt natsaa asento kohdalleen niin unohda koko stemmi ja anna reisien vaan puhua nauti menosta! :)

VesaP
27.03.2014, 10.30
Paljonko hiilarikeulojen yläpuolen pultin kiristysmomentti on suurinpiirtein, jos haluaisi oikein momenttilleen laittaa?

Varmaan riippuu täysin keulasta. Tosin, itse olen kyllä kiristänyt aina sen mitä stemmi kestää (tai siis mikä siinä kannattimessa on suositusmomentti), eli esim maasturin Ritcheyn kannattimessa taisi lukea 5nm. Joten sen laitoin. Ja kilpapyörän/cyclon F109 Syntacet. Sama homma, siihen kireyteen mitä stemmi kestää. Muistaakseni 6nm. Ei ole vielä yksikään hiilariputki sanonut räks. Eikä edes poks.

Keskiäkäinen lohjalainen
27.03.2014, 10.40
Kuitenkin huomaan jo tuolla stemmillä että jos ajoasento ohjaamosta on liian kaukana, kaikki "ilo" häviää ja ajo muuttuu sellaiseksi puurtamiseksi. Saattaa olla että tämä mun tunne on tottumattomuutta tai jotain, kunhan mietin vaan.

Ei ole tottumattomuutta. Oikean ajoasennon toleranssit ovat aika pienet eikä vääriin säätöihin totu. Mitä kokeneempi kuski, sen tarkempaa säätäminen on.

CamoN
27.03.2014, 10.53
Ei ole tottumattomuutta. Oikean ajoasennon toleranssit ovat aika pienet eikä vääriin säätöihin totu. Mitä kokeneempi kuski, sen tarkempaa säätäminen on.

Toleranssit on pienet mutta pitää muistaa myös, että ne toleranssit siirtyvät sitä mukaa kun harrastuneisuus kasvaa. Venyvyys, voimantuotto, ajotekniikan kehittyminen jne. muuttavat ajoasentovaatimuksia (tai -vapauksia) ja ylipäänsä pyörän teknisiä vaatimuksia.

Heikki
27.03.2014, 10.53
Pari vielä mainitsematonta kikkaa ohjauslaakerin oikean kireyden toteamiseksi (sorry, jos nämä on jo jossain muualla mainittu):
- Miten totean, että ohjauslaakeri ei ole liian löysällä? Seiso pyörän vierellä ja nosta etupyörä about 5cm irti maasta. Anna pyörän pudota vapaasti maahan. Mikäli pyörän keulasta kuuluu kolahdus, on laakeri liian löysällä.
- Miten totean, että ohjauslaakeri ei ole liian kireällä? Aja molemmat kädet irti ohjaustangosta. Jos tämä onnistuu vain pikku matkan, on ohjauslaakeri liian kireällä. Oikealla kireydellä oleva ohjauslaakeri sallii etupyörän hakeutua asentoon, joka kompensoi kaatumispyrkimyksen.

LN1
27.03.2014, 12.21
Stemmi vaihdettu, nuo momentti-jutut meni kyllä jo vähän yli ymmärryksen.

Pitkähkö versio: Kiristysmomentilla siis tarkoitetaan sitä voimaa, jolla painat työkalua kiristäessäsi pulttia. Yksikkönä käytetään newtonmetriä (Nm), joka tarkoittaa yhden newtonin voimaa metrin vipuvarren päässä. Käytännössä newton x 9,81 = 1 kilogramma, yksi newton vastaa siis noin 100 grammaa. Tyypillinen ohjainkannattimen pultin kiristysmomentti on 5 Nm, mikä siis vastaa puolta kiloa metrin vipuvarren päässä tai kymmentä kiloa viiden sentin vipuvarren päässä. Yleensä nämä momentit on ilmoitettu puhtaille ja kuiville kierteille. Rasva, ruuvilukite tai mikä tahansa muu aine kierteissä muuttaa momentintarvetta. Momenttiavain (alkaen 20€) on työkalu, jolla tätä mitataan. Erilaisista muuttujista johtuen mittaus ei kuitenkaan ole kovinkaan tarkaa parhaallakaan työkalulla.

Lyhyempi versio: Jos kiristit pulttia oikealla työkalulla (L-mallisella kuusiokoloavaimella), eikä otsasuonesi pullistunut ainakaan kovin pahasti ja mitään ei hajonnut, niin päädyit suunnilleen oikeaan arvoon. Hiilikuituosien kanssa on sitten syytä toki olla tarkempi. Jos aiot jatkaa kotimekaanikon uraasi, niin momenttiavain on kyllä aivan rahanarvoinen ostos.

Kun itselläni on sama projekti edessä, niin tutkailin Truvativin ohjainkannatinta ja sen mukana tullutta ohjevihkosta. Ohjevihkosessa käsketään rasvaamaan pulttien kierteet ja kiristysmomentiksi on ilmoitettu ohjainputken pulteille 7,9-9,0 Nm ja ohjaustangon pulteille 5,6-6,8 Nm. Itse ohjainkannattimessa lukee ohjainputken pulttien vieressä max 5 Nm, ohjaustangon pulttien vieressä ei lue mitään. Ei se vissiin valmistajienkaan mielestä niin millilleen ole...

Keskiäkäinen lohjalainen
27.03.2014, 12.32
Lyhyempi versio: Jos kiristit pulttia oikealla työkalulla (L-mallisella kuusiokoloavaimella), eikä otsasuonesi pullistunut ainakaan kovin pahasti ja mitään ei hajonnut, niin päädyit suunnilleen oikeaan arvoon. Hiilikuituosien kanssa on sitten syytä toki olla tarkempi. Jos aiot jatkaa kotimekaanikon uraasi, niin momenttiavain on kyllä aivan rahanarvoinen ostos.

Kun itselläni on sama projekti edessä, niin tutkailin Truvativin ohjainkannatinta ja sen mukana tullutta ohjevihkosta. Ohjevihkosessa käsketään rasvaamaan pulttien kierteet ja kiristysmomentiksi on ilmoitettu ohjainputken pulteille 7,9-9,0 Nm ja ohjaustangon pulteille 5,6-6,8 Nm. Itse ohjainkannattimessa lukee ohjainputken pulttien vieressä max 5 Nm, ohjaustangon pulttien vieressä ei lue mitään. Ei se vissiin valmistajienkaan mielestä niin millilleen ole...

Nuo sopivat kiristysmomentit oppii kahdella tavalla: vääntämällä kerran överiksi tai sitten hankkimalla momenttiavaimen.

Stemmin tyypillisesti sallima 5Nm ei ole kovin paljoa. Perus-kuusiokolomutkalla tuon momentin saa normivoimainen yksilö aikaiseksi napakasti sormilla painamalla. Kämmenpohjalla painaminen menee jo raakasti yli.

LN1
27.03.2014, 12.43
Nuo sopivat kiristysmomentit oppii kahdella tavalla: vääntämällä kerran överiksi tai sitten hankkimalla momenttiavaimen.

Stemmin tyypillisesti sallima 5Nm ei ole kovin paljoa. Perus-kuusiokolomutkalla tuon momentin saa normivoimainen yksilö aikaiseksi napakasti sormilla painamalla. Kämmenpohjalla painaminen menee jo raakasti yli.

Siksi se nelimillinen kuusiokoloavain on niin lyhyt, ei aikuinen ihminen voi sitä kämmenellä painaa. Tuon Truvativin ohjevihkosen sallima 9 Nm on jo varmaan aika masokistinen kokemus, vaikka epäilemättä joku senkin on kokenut. Jos käyttää räikkää ja kärkipaloja, niin ylikiristämisen vaara on paljon suurempi.

Halloo halloo
27.03.2014, 15.27
Varmaan riippuu täysin keulasta. Tosin, itse olen kyllä kiristänyt aina sen mitä stemmi kestää (tai siis mikä siinä kannattimessa on suositusmomentti), eli esim maasturin Ritcheyn kannattimessa taisi lukea 5nm. Joten sen laitoin. Ja kilpapyörän/cyclon F109 Syntacet. Sama homma, siihen kireyteen mitä stemmi kestää. Muistaakseni 6nm. Ei ole vielä yksikään hiilariputki sanonut räks. Eikä edes poks.

Varmistan, jotta tulee selväksi - eli jos stemmissä lukee 5, niin ohjainlaakerin pultin (yläpuolen pultin) voi laittaa samaan kireyteen?

Erinomainen oli Heikin vinkki 5cm pudotuksesta.

nikib
27.03.2014, 16.06
Varmistan, jotta tulee selväksi - eli jos stemmissä lukee 5, niin ohjainlaakerin pultin (yläpuolen pultin) voi laittaa samaan kireyteen?

Erinomainen oli Heikin vinkki 5cm pudotuksesta.

Ei todellakaan. Yläpuolen pultilla ei ole "oikeaa momenttia" vaan sillä poistetaan ohjainlaakerin välys. Tämä on yleensä luokkaa "kahden sormen pinsettiote ja pikku kiristys" kuusiokoloavaimesta.

Vai tarkoitatko kaulaputken sisällä olevaa expanderia?

usko juntunen
27.03.2014, 22.43
..

Pyöräni on siis Trek fuel ex5...
.
Ainakin 29" Trekkien mukana tulee tällainen 4mm. 5nm momenttiavain. Kannattasi kysyä pyörän ostopaikasta.
http://www.hi5bikes.fi/netta/imgm/46143.jpeg

Halloo halloo
28.03.2014, 00.41
Ei todellakaan. Yläpuolen pultilla ei ole "oikeaa momenttia" vaan sillä poistetaan ohjainlaakerin välys. Tämä on yleensä luokkaa "kahden sormen pinsettiote ja pikku kiristys" kuusiokoloavaimesta.

Vai tarkoitatko kaulaputken sisällä olevaa expanderia?

En tarkoittanut expanderia. Kiitos varmistuksesta. Minä jo aloin ihmettelemään ylempänä ollutta hieman epäselvää ohjetta.

nikib
28.03.2014, 00.47
Mutta kun on ensin poistanut välyksen yläpultilla, todennut ettei keula klonksu ja sitten kiristänyt paketin paikalleen stemmin sivupulteilla, voi sen jälkeen kiristää yläpulttia vähän lisääkin (tai ottaa vaikka korkin ja pultin kokonaan pois :)

VesaP
28.03.2014, 11.31
En tarkoittanut expanderia. Kiitos varmistuksesta. Minä jo aloin ihmettelemään ylempänä ollutta hieman epäselvää ohjetta.

Minähän selostin jo asian viestissä 3? Eli ensin yläpultti kevyesti jottei klonksu, sitten ne kaksi pulttia momenttiin, jonka jälkeen voi iskee momenttiin myös se yläpultin. Ei kovin epäselvää?

Itse just aamulla kiristin maasturin leekereitä ekan ajon jälkeen kun oli ottaneet paikkansa paremmin ajon aikana leekerit. Kaikki kolme ensin auki, sit yläpulttia kiristin kevyesti niin kauan ettei kloksunut enää. Sit vetäisin stemmin suoraan momenttiin 5 momenttiavaimella niistä kahdesta pultista. Tämän jälkeen samalla momentilla vielä vetäisin yläpultin kiinni. Vaikka toki siihen olis varmasti riitänyt vähempikin, "kuhan ei tipu vain siitä" momentti riittäs. :)

Halloo halloo
28.03.2014, 14.12
^ Hyvä on varmistaa, jos jää epäselväksi - ennemmin kysyn, kuin jään tyhmksi :) Kiitos tarkennuksesta.

Jani73
28.03.2014, 22.29
Kiristin stemmin päällä olevan ruuvin ensin varovammin, nytkyttelin..enkä tajunnut mitään mistään lonksumisista.. kiristin lisää ja kokeilin ainoastaan sen että etupyörä pyörii puolelta toiselle hyvin kokoajan, eikä kuulu rahinaa. Kiristin aika tiukalle (vahva nais-ihminen.. :)) ja pyörä liikkuu edelleen hyvin. Kolisuttelin/nytkyttelin lopputulosta puolelta toiselle..kaikki näytti ja kuulosti ihan hyvältä. Ajoin lenkin enkä huomannut mitään erikoista, kaipa se sitten on kunnolla/oikein kiinni. (intoa tämä ainakin lisäsi, osaanko sittenkin itsekin tehdä jotain?!)


Mulle jäi pieni pelko, että ohjainlaakeri saattaa olla liian kireällä. Itse olen kiristänyt sitä vain sen verran että välys häviää.

Tuossa video, josta idea selviää ja miten sen väljyyden pystyy toteamaan.

https://www.youtube.com/watch?v=1P4dYsxazTU

Videosta poiketen en käytä etujarrua, vaan nytkyttelen etupyörää seinää vasten ja saan sillä mahdollisen väljyyden esiin.

Mutta jos haluat säätää laakeria vielä, niin löysää ruuvit ja myös se ohjausputken yläpäässä oleva "kannen" ruuvi. Sitten koita saada ohjainlaakeri väljäksi esim nostamalla etupyörää muutaman sentin ilmaan ja päästämällä alas, koska muutoin laakeri on siinä asetetussa kireydessä ja sitä ei voi säätää löysemmälle. Eli kun se on löysällä, sitä säädetään pikku hiljaa kireämmälle.
Sen olen huomannut, että välillä ohjauslaakeri löystyy ja sitä pitää hieman kiristää-ehkä se on tuon juuri ja juuri kireällä olevan laakerin "hinta".

eipäsjuupas
30.03.2014, 11.49
Äh, kun vielä hakee tää fooruminkin käyttö. Jonnekin katosi vastaukseni.
Noh, kuitenkin siis tein uudestaan tuon ohjainlaakerin kiristyksen, koska itsekin epäilin että se on liian kireällä. Ei ilman käsia ajo todellakaan onnistunut. Nastarenkaat vaihdoin pois, nekin ehkä vaikeuttivat ajoa ilman käsiä.
Taidan tehdä kuitenkin vielä kerran tuon, siis löysään ne stemmin kaksi päällekkäistä ruuvia, ja sitten laakerin siitä päältä. Sitten nostan etupyörän ilmaan, ja kuuluu kolahdus, jollain ohjainlaakeri "vapautuu".. sitten alan kiristää pikkuhiljaa yläpuolista ruuvia, nostan välillä ilmaan tai työnnän seinää vasten? Ja kiristän himpun lisää, jne. kunnes ei kolahda? Sitten jätän sen silleen ja kiristän stemmin ruuvit. Ja lopuksi aavistuksen vielä siitä päältä?
Aika opettelua ja jaakaamista tämä on mutta aloittelija oppii just näin. Yrityksen ja erehdyksen ja kokeilun kautta, jooh.
Nytten vaihdan myös 2,4" renkaan eteen, chillailu oli niin kivaa noilla 2,3" leveillä nastoilla. Jostakin syystä leveä rengas houkuttelee!
Tilasin myös tuollaisen bontragerin momenttiavaimen,joka ei ole tullut vielä.. ja five tenin tennarit.. kiesus mikä pito noihin hyviin flättipolkimiin! Hyvä että sain jalan irti polkimista! Ja hyvät kävellä metsässä, olipa onnistunut ostos kerrankin!
Jee, maastohuuma kasvaa entisestään..

CamoN
30.03.2014, 12.56
Tuntuu vähän typerältä huudella täältä takarivistä tällaisessa asiassa, mutta oma menetelmä on seuraava:

1. Alkutilanteessa kaikki stemmin pultit ovat löysällä. Käytän tässä esimerkissä päällimmäisestä pultista nimitystä ohjainlaakerin kiristin ja alemmista stemmin kiristimet.

2. Käyn istumaan vaakaputken päälle ja painan etujarrun pohjaan. Nylkytän runkoa etujarrua vasten kevyesti.

3. Kiristän ohjainlaakerin kiristintä kunnes pultissa alkaa tuntua vastusta. Nylkytän lisää.

4. Kiristän ohjainlaakerin kiristintä puoli kierrosta sen verran että pultissa tuntuu vastusta. Löysään neljäsosakierroksen. Lopputuloksena ohjainlaakerin kiristin tulisi olla hyvin kevyessä kireydessä, suurinpiirtein siten että sen saa juuri ja juuri pelkällä varrettomalla kuusiokoloavaimella sormineen auki.

5. Kokeilen ohjainlaakerin liikealueen laidasta laitaan. Eturenkaan pitäisi kääntyä vaivattomasti. Keskitän ohjaustangon ja kiristän stemmin kiristinpultit oikeisiin momentteihin.

6. Ajan pyörällä normaalin lenkin jonka värinät ja tärinät asettavat ohjainlaakerin viimeisen päälle paikoilleen. Lenkin jälkeen istun taas rungon vaakaputken päälle nylkyttämään. Jos laakeriin on tullut välystä, löysään stemmin kiristimet, kiristän ohjainlaakerin kiristintä hieman, nylkytän lisää jne.

eipäsjuupas
30.03.2014, 15.58
Video olikin ihan erinomainen! Nyt vaan tekemään tuo perässä.. :)

Aali
30.03.2014, 18.11
Piti oikein näistä innostuneena käydä nylkyttämässä maasturin stemmin ruuvit oikeisiin momentteihin kun maantievehkeen kylkiäisenä on nyt vihdoinkin momenttiavain. Ei ne momentit välttämättä kyllä paljoa olleet pielessä mutta onpahan nyt varmuus. Ja ohjainlaakeri myöskin nylkytelty kohdalleen.

Velogi
31.03.2014, 11.14
Huh, pyörään vaihdettiin talven aikana myyjäliikkeessä keula ja nyt parin lenkin jälkeen alkoin montuissa kolista. Kas, ohjainlaakerin pultti oli vallan löysällä, lähti auki sormin ilman avaimia. Keula oli siis stemmin pulttien varassa :eek:

VesaP
31.03.2014, 11.33
Huh, pyörään vaihdettiin talven aikana myyjäliikkeessä keula ja nyt parin lenkin jälkeen alkoin montuissa kolista. Kas, ohjainlaakerin pultti oli vallan löysällä, lähti auki sormin ilman avaimia. Keula oli siis stemmin pulttien varassa :eek:

Niin se voikin olla :) Tosi keventelijät ottaa koko kävyn pultteineen ja korkkeineen pois ja pistää esim hiilikuituputken palan vain sinne kävyn tilalle. Eli se yläpultti EI pidä pakettia kasassa vaan juurikin ne stemmin pultit.

Toki tuo koliseminen ei kuulu asiaan. Mutta sitä se voi tehdä vaikka ja varsinkin jos on uusi pyörä/keula. Ne ohjainleekerit hakee sen lopullisen paikkansa vasta ajaessa. Eli vaikka pukissa sisällä olisi miten säätänyt, yleensä joutuu kiristää parin lenkin jälkeen silti vielä lisää. Juurikin kuten sulla nyt.

Eli ihan normikauraa. Toivottavasti et valittanut liikkeeseen asiasta... ;)

Velogi
31.03.2014, 12.19
Eli ihan normikauraa. Toivottavasti et valittanut liikkeeseen asiasta... ;)
No en, kun oli oma moka etten tsekannut.

SSGT-92
02.03.2017, 20.21
Mahdolisesti täytyy.Stemmin tai spacereiden on tultava haarukan ruotoputken yli,muuten se top-cap ei pysty poistamaan ohjain laakerin välystä.

Jsavilaa
02.03.2017, 20.35
Ei välttämättä tarvi jos visuaalisuuden takia et halua optimoida pinoa. Laittaa sen yhen siihen stemmin päälle nii saa kirrattua keulan ajokuntoon.

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Han$a
02.03.2017, 22.56
Kokeilin uudestaan kiriä tuon, Onko se nyt headcap pultin, (kohtuu tiukalla nyt, kääntyy kevyesti silti) ni klappia ei enää ni paljoa. ja eilen kokeilin sitä ylimääräistä spaceria siihen headcapin alle ni ei ylettänyt enää käpyyn pultti, tai ei ainakaa klappia saanu pois.

Voisikohan siihen kokeilla ohuempas spaceria vai jos tuo nyt pysyy ilman klappia ni eikö se oo passeli heti ajoon?

TERU
03.03.2017, 06.33
Päällä olevalla pultilla kiristetään vain sen verran, että ohjainlaakeripaketti saadaan lonksumattomaksi, sen jälkeen stemmin sivussa olevat pultit sopivasti kireälle. Helppoa, eikö totta.

Rinkuloita on ohuempia ja paksumpia, niitä kun on sopivasti stemmin ala- tai yläpuolella, niin homma onnistuu.

ikinarri
01.09.2018, 22.36
Apua kaivataan!
Olin vaihtamassa stemmiä, mutta top capiä ja sitä päälliruuvia irroittaessa kummastuksekseni lähtikin linkin https://goo.gl/images/qBR6uS näyttämä mötikkä (ei samanlainen, mutta samantyyppinen) top cap:eineen ohjainputkesta. Edellisellä kerralla lähti muistaakseni nätisti vain tuo top cap ja se ruuvi. Nyt sitten tuommoinen mötikkä. Mitä tein väärin?
Kiitos vastauksista!

aleksi_
01.09.2018, 22.47
Apua kaivataan!
Olin vaihtamassa stemmiä, mutta top capiä ja sitä päälliruuvia irroittaessa kummastuksekseni lähtikin linkin https://goo.gl/images/qBR6uS näyttämä mötikkä (ei samanlainen, mutta samantyyppinen) top cap:eineen ohjainputkesta. Edellisellä kerralla lähti muistaakseni nätisti vain tuo top cap ja se ruuvi. Nyt sitten tuommoinen mötikkä. Mitä tein väärin?
Kiitos vastauksista!
Ilmeisesti sinulla kuitua tuo kaulaputki.? Expander ollut liian löysällä. Ota pihdeillä ote tuosta karheasta osasta ja avaa topcap. Sen alta pitäisi paljastua kuusiololoruuvi(?) jota kiristämällä saat tuon expanderin takaisin kiristettyä kaulaputkeen. Katso tarkasti että momentti on oikea.

ikinarri
01.09.2018, 22.49
Kyllä, kuitua. Tätä vähän epäilinkin. Kiitoksia ja yritetään!

ikinarri
01.09.2018, 22.50
Kokeiltu, karhea osa vain pyörii siinä ympärillä :(

ikinarri
01.09.2018, 22.54
Hetki pieni, omaa sähellystä tässä. Kiristin sen nyt käsin. Etsin vain pihdit nyt.

aleksi_
01.09.2018, 23.26
Apua kaivataan!
Olin vaihtamassa stemmiä, mutta top capiä ja sitä päälliruuvia irroittaessa kummastuksekseni lähtikin linkin https://goo.gl/images/qBR6uS näyttämä mötikkä (ei samanlainen, mutta samantyyppinen) top cap:eineen ohjainputkesta. Edellisellä kerralla lähti muistaakseni nätisti vain tuo top cap ja se ruuvi. Nyt sitten tuommoinen mötikkä. Mitä tein väärin?
Kiitos vastauksista!


Hetki pieni, omaa sähellystä tässä. Kiristin sen nyt käsin. Etsin vain pihdit nyt.
Tai nappaat kiinni tuosta pienestä levennyksestä juuri topcapin alapuolella. Eli siitä expin rungosta.

ikinarri
01.09.2018, 23.40
Top capin kiinnittävä ruuvi on tiukassa, ettei sitä saa millään expanderin kuusiokoloruuvin sisältä pihdeillä pois. Expanderin saa purettua, mutta sitä ei sitten saa kiristettyä, kun tuo top capin ruuvi ei irtoa. Outoa, ettei ajossa ole huomannut mitään väljyyttä...Täytyy käydä paikallisessa liikkeessä. Kiitti avusta.