Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : SRAM Guide -jarrut

CamoN
25.03.2014, 18.27
SRAM julkaisee kesällä 2014 kokonaan uuden hydraulisen jarrumalliston maastokäyttöön. Guide-mallisto käsittää kolme mallia (RSC, RS ja R) (http://www.sram.com/sram/mountain/family/guide).

https://www.youtube.com/watch?v=ddGfPO7bGxU

Videolla esitellään tekninen toiminta, mutta minä en ainakaan hoksaa mitä merkittävästi uutta tekniikkaa Guide-jarrut sisältävät. Ja jännä nähdä minkälaisia hintoja näihin lätkitään suhteessa SRAM:n ja Avidin muihin jarruihin. SRAM:n sivuilta löytyy vielä XX- ja X0-sarjan jarrut, mutta Elixireistä ei ole enää mitään mainintaa.

Guide siis korvannee Elixirin kokonaan? Mahtaisiko olla että vanhoista tuotteista on opittu jotain, vai onko Elixirin maine mennyt niin huonoksi että heikko tuotemerkki on vaan korvattu toisella.

tune
25.03.2014, 18.54
... Videolla esitellään tekninen toiminta, mutta minä en ainakaan hoksaa mitä merkittävästi uutta tekniikkaa Guide-jarrut sisältävät. ...

Jos vilkaiset tarkkaan tuota videota jarrujen sisuskaluista, niin näyttää siltä, että tuossa kahvassa on vivuston avulla muuttuva vipusuhde pääsylinterin männälle. Eli hieman erilailla toteutettuna samaa tekniikkaa näyttää käyttävän kuin Shimanon Servo wave (tietty vipusuhde voi olla vähän eri)...

sakuvaan
25.03.2014, 18.56
SRAMin versio Shimanon servo-waveista eri nimellä, nestevaranto että ne saa jopa ilmattua kunnolla... juu, veikkaan että aika paljon on opiskeltu shimpan malleja kun noita on tehty, ehkä nyt natsais?

Verska-Vesa
25.03.2014, 23.07
Juu, tärkein "uusi" juttu onkin varmaan tuo perinteisempään nestesäiliöön palaaminen. Niitä taperbore-kahvoja ei saa ainakaan omilla taidoilla ikinä ilmattua täydellisesti.

Hannez78
07.11.2014, 19.44
Nostetaan vanhaa ketjua ylös. Olikos näistä pysäyttimistä jollakulla kokemuksia ja onko nämä esimerkiksi XT:tä paremmat tuntumaltaan ja toiminnaltaan? Pohdinnassa, jos laittaisi RS:t Fatboyhin. Mitkään kevennysjarrut nämä eivät ole.

dimebak
13.11.2014, 09.57
Nostetaan vanhaa ketjua ylös. Olikos näistä pysäyttimistä jollakulla kokemuksia ja onko nämä esimerkiksi XT:tä paremmat tuntumaltaan ja toiminnaltaan? Pohdinnassa, jos laittaisi RS:t Fatboyhin. Mitkään kevennysjarrut nämä eivät ole.

On kokemusta ja minun mielestä ovat paremmat kuin XT:t. Mulla jarrut on 160mm Centerline-laikoilla ja XT:t mitä olen ajanut on olleet yleensä 180mm, ja silti nämä Sramit tuntuu tehokkaammilta. Letkujen lyhennys on näissä paljon helmpompaa ja oikeista jarrunesteistä plussaa.

Sram/Avid ruuvattava letkun nippeli on siis minun mielestä parempi. Myös enemmän lämpöä ja sääolosuhteita kestävä DOT-jarrunestekin on parempi. Veikkaisin, että Shimanoilla vähintään kerran vuodessa tehdyn jarrunesteiden vaihdon saa lykätä tehtäväksi 2-3 vuoden välein, aivan kuten autoissakin >8D

segrei
25.06.2015, 21.08
Mistähän Guideihin löytyy jarrupaloja? Onko niissä omat palat vai ovatko yhteensopivat joidenkin Avidin palojen kanssa?

miku80
25.06.2015, 22.54
Elixir trail palat käy guideihin, perus elixir palat ei..

Suvanto
19.12.2015, 14.50
Jahs, RSC:t uudessa pyörässä ja vartin verran ehdin ajaa, kunnes stoppasi toimimasta. Heti alussa huomasin, että takajarrun sai kyllä lukkoon, mutta se vaati enemmän voimaa kuin etujarru. Vartin jälkeen sitten lopetti jarruttamisen kokonaan. Käytännössä siis kahva ei liiku juuri lainkaan, ihan kuin joku osa ottaisi vastaan. Onko ehdotuksia, mitä lähden kokeilemaan, vai lähdenkö mitään (otin jo yhteyttä kauppaan)?

otto-79
19.12.2015, 21.45
Onko kahvan etäisyys säädetty mahdollisimman kauas?

Suvanto
20.12.2015, 10.04
On joo, olen reachia ja contact pointtia säätänyt, mutta ei vaikutusta toimintaan. Ihan kuin kahvan sisällä olisi mäntä tms. kokonaan jumissa.

Läskimasa
20.12.2015, 12.55
Ja DOT-nesteet eikä öljyt sisässä?

Suvanto
20.12.2015, 17.50
Ja DOT-nesteet eikä öljyt sisässä?
Olettaisin kyllä. En ole siis itse asentanut noita jarruja. Mutta siis tuossa tuntuu, ettei neste virtaa jarrusatulaan asti, vaan jotain olisi vikana kahvaosassa. Huomenna takuukuviota pyörittelemään...

Suvanto
21.12.2015, 17.09
Käytin jarrun Foxcompilla huollossa ja syy selvisi. Sisuksista löytyi ylimääräinen T-mallinen tulppaosa (https://sb45c.files.wordpress.com/2015/12/img_2456.jpg), joka blokkasi nestevirtauksen letkuun. Olikohan sitten jäänyt tehtaalta...

hofu
18.08.2016, 14.32
Miten guide r ja guide rs:sät eroavat toisistaan, muistan lukeneeni mutta ei tunnu löytyvän..

Marsusram
18.08.2016, 20.38
Miten guide r ja guide rs:sät eroavat toisistaan, muistan lukeneeni mutta ei tunnu löytyvän..
Olisko S = Swinglink
https://www.sram.com/sram/mountain/technologies/swinglink

miku80
18.08.2016, 21.05
Tosiaan tuolla swinglinkillä saadsan pienemmällä puristamisella isompi voima jarruihin. Kyllä nuo rs mallit ovat hieman paremmat tuntumaltaan.