Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Fulcrum Racing zero kokemuksia?

ticotaco
25.03.2014, 09.42
Onko kenelläkään kokemuksia kyseisistä kiekoista. Itellä alla vielä pyörän alkuperäiset Fulcrum Racing 5:set ja nyt on tullut kuume päälle, että pitäis saada kiekot päivitettyä reilusti parempiin. Ideoita ajatuksia? Budjetti n. 800 - 1200 €

VesaP
25.03.2014, 11.46
No ideoita, esim:

http://www.ffwdshop.com/FFWD%20Carbon%20Wheels/road-tubular/F6R

Alle 1200. Pomminvarmat ja kestävät ja nopeat. Vähän paalua lisää niin saa keraamisilla leekereillä sitten navat.

Jos on tonni tai jopa reilut tarve pistää kiekkoihin, en minä metallivanteita harkitsisi. Enkä avovanteitakaan tosin.

30 hampainen
25.03.2014, 12.14
Täällä Fulcrum kolmostet ja seuraavaksi meinasin myös hankkia Zerot. Zerot ei liene ihan yhtä mukavat koska niissä on alumiinipuolat, mutta vastaavasti ne eivät notku pätkääkään kun ajetaan putkelta. Epoksikiekot on kai kaikista letkuimpia putkelta ajettaessa?

VesaP
25.03.2014, 12.24
Epoksikiekot on kai kaikista letkuimpia putkelta ajettaessa?

Joo, tuommoset F6R:rät mitkä linkkasin niin esim megaletkut.... Ja kyllähän se tuo pro-pelotonkin ajaa letkuilla "epoksikiekoilla" kun kaikilla kuitua alla mitä juurosportilta tuota lajia tulee seurattua.

Mihail
25.03.2014, 12.35
Omaan on tulossa ffwd f4r vanteet, kehä siinä 45mm. Pitäis olla hyvät.

Heikki
25.03.2014, 13.37
Sinänsä ihan perusteltua välillä kyseenalaistaa melko arvokkaiden alumiiniavokiekkojen hankintaa. On kuitenkin huomattava, että tuubirenkaisiin ja hiilikuituvanteissin siirtyminen tuo mukanaan uusia kustannuksia.

Mulla on ollut Racing Zero:t vuodesta 2007 lähtien. Hyvät kiekot, Campagnolo laatua. Ei yhtään puolakatkoa, ei yhtään rihtaustarvetta. Ja laakerointi on samanlainen kuin Campagnolo Chorus / Record navoissa, helppo huoltaa. Eikä näistä tarvii maksaa tolkuttomasti, kun katsoo, mistä ostaa (ts. välttää brittikauppoja). Esim https://www.bike-components.de/products/info/p32775_Racing-Zero-Dark-Label-Laufradsatz.html

Juha_H
25.03.2014, 13.39
Mulla on joku 20tkm takana Zeroilla. Vähän vaikea arvioida kun ei ole parempia ikinä kokeillu, mutta nuo on jäykät ja kevyet ja profiili on yleiskäyttöön oikein sopiva. Ensihuoltoa ei ole vielä tarvinnut tehdä kun ovat pitäneet muotonsa millin murto-osien tarkkuudella ja laakerit pelittää moitteettomasti. Laakereita on joutunut hienosäätämään pari kertaa, mutta sekin on fiksun systeemin ansiosta todella nopea operaatio. Eli ei pahaa sanottavaa. Itsellä pieni kuumotus hankkia rinnalle 50mm kuitukiekot, mutta vielä ei ole ollu (onneksi) rahaa.

Zeroja on näkyny saksalaiskaupojen alemyyneissä välillä alle 700€ hintaankin.

VesaP
25.03.2014, 13.45
Toki ko Zerot varmasti hyvät kiekot, siitä en ole eri mieltä. Mutta kyllä nyt jäykkä korkealaippainen hiilarikiekko on nyt vielä eri kaliiberia. Mutta käyttötarkoitukseensa (normiajelut?) taatusti hyvät. Itselläkin cyclossa ollut vuosikaudet Campagnolon Neutron Ultra avo-metallia. Ja ovat pelittäneet kuin ajatus. Mitään en ole niille koskaan tehnyt, en edes vapaaratasta aukaissut ja rasvaillut muistaakseni, ja aina vaan toimiiiiii........

Ja toki 700e (Zerot) versus 1200e (F6R) niin eihän noita hintansakaan puolesta voi verrata keskenään. Siksi vain kerroin vaihtoehdoksi tuon kuitukiekon kun alkuperäinen kysyjä oli antanut hintahaitarin ylärajan aina 1200 euroon asti. Sillä saa jo hyvää kuitua. :)

TuH
25.03.2014, 13.48
Sinänsä ihan perusteltua välillä kyseenalaistaa melko arvokkaiden alumiiniavokiekkojen hankintaa. On kuitenkin huomattava, että tuubirenkaisiin ja hiilikuituvanteissin siirtyminen tuo mukanaan uusia kustannuksia.

Rakenteesta riippuen hiilikuituvanteet ovat myös herkempiä tietyn tyyppisille kolarivaurioille ja ne heikentävät väistämättä jarrutustehoa. Sateella kuituvanteet pysähtyvät suorastaan pelottavan huonosti.

Mulla on ollut Racing Zero:t vuodesta 2007 lähtien. Hyvät kiekot, Campagnolo laatua. Ei yhtään puolakatkoa, ei yhtään rihtaustarvetta. Ja laakerointi on samanlainen kuin Campagnolo Chorus / Record navoissa, helppo huoltaa.

Samanlaiset kokemukset Racing Zeroja vastaavista Campagnolo Shamaleista. Ovat kaikin puolin erinomaiset kiekot ja jos pitäisi selvitä koko loppuelämä vain yhden kiekkosatsin varassa, niin valintani olisi ehdottomasti nuo. Syvät kuitukiekot ovat totta kai kivat ihanteellisten olosuhteiden hifistelylenkeille, mutta tuulisena päivänä tai muuten vain paskassa kelissä sellaiset jättää mieluummin kotiin.

Uudemman vuosimallin Zeroissa ja Shamaleissa on muuten hybridikeraamiset USB-laakerit.

TuH
25.03.2014, 13.52
Ja toki 700e (Zerot) versus 1200e (F6R) niin eihän noita hintansakaan puolesta voi verrata keskenään.

700 euroa Zeroista/Shamaleista ei tosin ole erityisen hyvä hinta. Omat Shamalini ostin 550 eurolla.

Itse törsäisin 1200 euroa ylivuotisiin Reynolds Forty-Six tubulareihin... :)

kauris
25.03.2014, 14.39
Samoilla linjoilla sen suhteen, että 800-1200 on niin iso hintahaarukka, että rajojen päistä saa jo aivan erilaista kiekkoa. Jos halutaan alarajaa läheltä ja jopa alle, niin zerot hyvästä tarjouksesta on varmasti parhaan pään valintoja. Jos taas pystytään käyttämään se 1000-1200, niin valitsisin (ja valitsinkin) kuituiset korkeaprofiiliset tuubit. Osin koska mulla oli jo (lähes) zero tason aluavot (Shamalit) päädyin 60 mm kuitukehään ja tuubiin. Jos Shamaleita ei olisi ollut, olisin ehkä ottanut vähemmän korkealla profiililla eli 40 mm versiot. Jos taas haluaa avot niin onhan ffwd:n avojakin just vaikka 40 mm profiililla. Ne avot ei ole vain yhtään niin kevyitä.
Saldenin kiekkotarjoukset kannattaa ulkomaankauppoja tilatessa vilkaista. Siellä on ollut Fulcrumeita ja Campagnoloja usein hyvissä tarjouksissa. FFWD:n kiekkoja miettiessä kannattaa pyytää tarjous myös kotimaiselta kauppiaalta Tampereelta.
Tässä kuitenkin linkkinä ulkomaansivuja ja avomalleina, jos ne oli kysyjällä kiikarissa (huom hinta nousee bike24-puodissa hieman alv-korjauksen ja postikulujen myötä, saldenilla vain postikulut, jotka kiekolla parikymppiä):
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=20589;page=1; menu=1000,4,123,30;mid=335;pgc=0
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=20582;page=1; menu=1000,4,123,30;mid=335;pgc=0
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=8801&catid=3447
tai edullisemmilla navoilla
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=20580;page=1; menu=1000,4,123,30;mid=335;pgc=0

edit: Ja jos tuubikiekkoihin haluaisi siirtyä niin tässä (postiluineen ja Suomen 24% alveineen 1152 euroa, paino 1254 grammaa (ovat pitäneet hyvin paikkaansa ffwd:llä), 45 mm profiili, huippunavat, hienot kiekkopussit, kevyehköt pikalinkut, kuitukiekoille jarrupalat):
http://www.bike24.com/1.php?product=20584;dbp=0;page=1;content=8;navigat ion=1;menu=1000,4,123,30;mid=335;pgc=0

okahkonen
25.03.2014, 16.11
Oon ajanut yksillä Zeroilla 2008 lähtien ja toisilla 2013 lähtien. Molemmat siis edelleen käytössä. Mitään ongelmia ei ole ollut, vaikka noilla vanhemmilla olen ajanut liki ympärivuoden, joten voin ainakin väittää että laakereiden suojaus on toiminut. Itse olen tällainen "raskaampi" pyöräilijä, eikä ongelmia senkään suhteen ole ollut. Hyväthän ne on ajaa, niinkuin keveydestä voi päätellä. Lähin vertailukohta mitä itsellä on, on Mavic Ksyrium Elite, ja Ksyriumit rahisee aika herkästi kurakelillä ajaessa, ja mielestäni tuntuvat jotenkin kovemmilta kuin Zerot.

Mitä noihin hiilarikiekkoihin tulee, en nyt ihan yleiskiekoiksi 60 millisiä laippoja ottaisi: varsinkin noi FFWD:t on sen verran kapeat, et ovat aika herkät sivutuulille. Jos kohta en yleiskiekoiksi ottaisi hiilikuituisiakaan; kuten jo ylempänä kommentoitiin, tuo hiilikuitu ja tuubit mukaan myös kasvaneen opexin, ja avorenkaita nyt ei ehkä pidä hiilarikiekoille asentaa.

Vielä alkuperäisen kysyjän kysymykseen: Komerosta löytyy Racing 5:t; Racing Zerot ja FFWD F4R:t: Zerot on ihan eri luokkaa kuin 5:t - todella iso ero kaikin puolin. Zerojen ja F4R:ien välillä en juurikaan huomaa eroa, paitsi jarruttaessa (riippuu kelistä kumman eduksi) ja sivutuulella (Zeron eduksi). Kuvittelen että F4R:t ovat hieman nopeammat. Näistä kaikista ainoastaan F4R:n olen saanut maantiellä rikki. (sitäkin kautta tulee lisäkustannuksia)

PS. mekaanikkoni kertovat että Zerojen pinnat ovat kalliita ja hankalia hankkia. En tiedä kun ei ole mennyt rikki.

Heikki
25.03.2014, 16.34
FFWD:n kiekkoja miettiessä kannattaa pyytää tarjous myös kotimaiselta kauppiaalta Tampereelta.

Kun nyt kerran ulkolaisiakin FFWD putiikkeja mainostetaan, niin laitetaan sitten esiin myös tuo mainittu kotimainen: http://www.signature.fi/kiekot

(Itellä ei ole mitään yhteyksiä ko kauppaan, itse asiassa en ole koskaan edes tuolla käynyt!)

ticotaco
25.03.2014, 17.30

Mulla on ollut Racing Zero:t vuodesta 2007 lähtien. Hyvät kiekot, Campagnolo laatua. Ei yhtään puolakatkoa, ei yhtään rihtaustarvetta. Ja laakerointi on samanlainen kuin Campagnolo Chorus / Record navoissa, helppo huoltaa. Eikä näistä tarvii maksaa tolkuttomasti, kun katsoo, mistä ostaa (ts. välttää brittikauppoja). Esim https://www.bike-components.de/products/info/p32775_Racing-Zero-Dark-Label-Laufradsatz.html

Mitä tarkoitat tuolla, että hiilikuituvanteisiin ja tuubirenkaisiin siirtyminen tuo lisäkustannuksia? Olen hiukan nöösi näissä asioissa vielä ja olen ymmärtänyt, että ainakin jarrupalat pitäisi vaihtaa alumiinikiekoilta kuitukiekkoihin siirryttäessä ja eikai noihin paloihin nyt paljon rahaa pala? Onko sitten jotain muutakin huomioitavaa? Ja onko niin, että yleensä tuollaisissa kuitukiekoissa mitä tässäkin on esitetty, niin jengi käyttää tuubeja?

VesaP
25.03.2014, 17.37
Jarrupalat uusiksi. Ei maksa paljoo, 20-40e. Sitten tuubiliiman joudut ostaa. Muutaman euron maksaa. Ja sitten tuubit, jotain hanskasta vetäen 60e/kpl (Contin Competition esim). Tosin maksaahan se ulkokumi plus sisäkumi settikin, joten laskeeko noita sitten ylimääräisiksi kuluiksi vai ei. Minä en laskisi.

Sit vaan kovaa ajoa! :)

Juha_H
25.03.2014, 18.16
Jarrupalat uusiksi. Ei maksa paljoo, 20-40e. Sitten tuubiliiman joudut ostaa. Muutaman euron maksaa. Ja sitten tuubit, jotain hanskasta vetäen 60e/kpl (Contin Competition esim). Tosin maksaahan se ulkokumi plus sisäkumi settikin, joten laskeeko noita sitten ylimääräisiksi kuluiksi vai ei. Minä en laskisi.

Sit vaan kovaa ajoa! :)
Lisäksi vielä 20-30e paikkalitkuihin jos meinaa säästää taksimaksuissa (ne Prisman 2e paikkarasiat kun ei tuubien kanssa pelitä). Ja paikkalitkut kannattaa ostaa kiekkojen mukana kun saatavuus suomessa on vähän mitä sattuu..

KehveliSki
25.03.2014, 18.17
Mikä on porukan mielipide, mitä saavuttaa Zeroilla verrattuna 1 (ykköseen)? Hintaero Saksanmaalla n.75e. Kannattaako maksaa erotus?

Keskiäkäinen lohjalainen
25.03.2014, 19.04
Mikä on porukan mielipide, mitä saavuttaa Zeroilla verrattuna 1 (ykköseen)? Hintaero Saksanmaalla n.75e. Kannattaako maksaa erotus?

Mulla on ykköset eikä niissä ole valittamisen aihetta. 75 euroa kuitenkin on aika mitätön hintaero. Ehkä se kannattaa maksaa.

Noita zeron ja ykkösen alumiinipinnoja on muuten sitten kohtuullisen vaikeaa löytää ja ne ovat kappalehinnaltaan suorastaan suolaisia. Jos haluaa varmistaa, että yksittäisen pinnan katkeaminen ei aiheuta viikkojen mittaista käyttötaukoa, kannattaa tilata kaikkia kolmea mittaa (etukiekko, takakiekon molemmat puolet) varakappaleet jo etukäteen. Itse jouduin tilaamaan jenkeistä hintaan 20 egeä kappale. Yhden olen joutunut vaihtamaan.

TPP
25.03.2014, 19.19
Täältä Shamal Ultrat keraamisilla laakereilla, suosittelen!

http://www.velo-motion.com/Race-Components/Wheels/Campagnolo-Shamal-Ultra-clincher-black::285.html

Vilhelm V
25.03.2014, 19.40
Täällä on käytössä myös racing zerot ja voin vahvistaa, että hyvät ja kestävät kiekot on kyseessä. Elopainoa on pyöräilijäksi aika paljon, mutta mitään kestävyysongelmia ei ole näillä kiekoilla ollut. Ykköskiekkoina siistin kelin lenkeille itsellä on nykyisin fulcrumin hiilikuituiset tuubikehät mallia racing speed, jotka on toki vielä paremmat erityisesti ilmanvastukseltaan.

ticotaco
25.03.2014, 19.56
Jos nyt sitten päätän hankkia paremmat kiekot (oli ne nyt sitten mitkä tahansa) niin kannattaako siihen hankkia sitten myös rataspakka mukaan jos haluaa vaikka pitää nuo 5:set harkkakiekkoina ja tulevat paremmat kisoissa ja "sunnuntailenkeillä"? Saa sitten vaihtaa näppärästi vai kuinka kannattaa toimia?

Heikki
25.03.2014, 21.02
Mitä tarkoitat tuolla, että hiilikuituvanteisiin ja tuubirenkaisiin siirtyminen tuo lisäkustannuksia? Olen hiukan nöösi näissä asioissa vielä ja olen ymmärtänyt, että ainakin jarrupalat pitäisi vaihtaa alumiinikiekoilta kuitukiekkoihin siirryttäessä ja eikai noihin paloihin nyt paljon rahaa pala? Onko sitten jotain muutakin huomioitavaa? Ja onko niin, että yleensä tuollaisissa kuitukiekoissa mitä tässäkin on esitetty, niin jengi käyttää tuubeja?

Aika kattavasti ovatkin jo muut tuossa listanneet noita lisähankintoja, joita mulla oli mielessä. Sen verran vielä lisäisin, että jos ajattelit ajaa samalla fillarilla niin Zero5:illa kuin joillain hiilarivanteilla, on syytä asentaa eri vanteille tarkoitetut jarrupalat omiin jarrukenkiinsä (tai miksi niitä nyt kutsuisi?). Itse palat ei kestä sitä, että niitä asentaa ja irrottelee useasti.

okahkonen
25.03.2014, 21.11

Lisäkustannukset siirryttäessä hiilariin & tuubein alumiinista & avoista:
-Kalliimmat kiekot
-Tuubit ja hyvät avorenkaat samaa hintaluokkaa, tuubit ehkä kympin kalliimmat.
-Lisäksi Tufon liimateippi á 8 euroa.
-Hiilarikehälle sopivat jarrupalat 2-3*tavallisten palojen hinta, ja käyttöikä noin 1/5; => Jarrupaloihin voi siis upota kaudessa 50-100 eur vs. 10 eur.
-Kun kumi puhkeaa, laitetaan tuubiin litku. Tämä maksaa saman verran kuin uusi sisuri.
-Kotiin päästyäsi noin 1/2 kerta toteat ettei litku pidäkään => uusi tuubi.

Lyhennelmä: tuubeja menee enemmän kuin avorenkaita, ja lisäksi ovat hieman kalliimpia. Jarrupaloja menee selvästi enemmän, ja ovat selvästi kalliimpia, lisäksi hiilarikiekot ottavat helpommin hittiä kuin alumiiniset, ja se tietää aina muutaman satasen menoa.

Jos nyt sitten päätän hankkia paremmat kiekot (oli ne nyt sitten mitkä tahansa) niin kannattaako siihen hankkia sitten myös rataspakka mukaan jos haluaa vaikka pitää nuo 5:set harkkakiekkoina ja tulevat paremmat kisoissa ja "sunnuntailenkeillä"? Saa sitten vaihtaa näppärästi vai kuinka kannattaa toimia?

Minun mielestäni ehdottomasti kannattaa. Perustelu: on kuitenkin kulutusosa, joten joudut niitä joka tapauksessa hankkimaan; kynnys vaihtaa kiekkoja on taas pari pykälää matalampi jos rataspakka on valmiiksi kiinni. Eihän siinä pakan irrottamisessa ja kiinnittämisessä mene kuin minuutti tai kaksi, mutta kädet likaantuu, ja ennenkaikkea se olohuoneen matto, mihin rattaat kuitenkin leviää.

Antti_S
26.03.2014, 08.51
Mulla on ykköset eikä niissä ole valittamisen aihetta. 75 euroa kuitenkin on aika mitätön hintaero. Ehkä se kannattaa maksaa.

Noita zeron ja ykkösen alumiinipinnoja on muuten sitten kohtuullisen vaikeaa löytää ja ne ovat kappalehinnaltaan suorastaan suolaisia. Jos haluaa varmistaa, että yksittäisen pinnan katkeaminen ei aiheuta viikkojen mittaista käyttötaukoa, kannattaa tilata kaikkia kolmea mittaa (etukiekko, takakiekon molemmat puolet) varakappaleet jo etukäteen. Itse jouduin tilaamaan jenkeistä hintaan 20 egeä kappale. Yhden olen joutunut vaihtamaan.

Eikös näissä ole 2 eri pinnamittaa vain? Bike-Componentsillä hyllytavaraa, mutta hyvähän ne olisi olla myös omassa hyllyssä.

Itsellä Shamalit odottaa tallissa ajoa tubeless kumein, ei siis vielä ole kokemusta. Mutta jos uusia ostaa niin melkein kannattais suoraan ottaa tuo 2-way fit versio tubeless yhteensopivuuden takia.

Näin harrastajan näkökulmasta tuo korkealaippainen kuitukiekko on omalta kohdalta kokeiltu. Tuuliherkkä jne. Sitten kun haluat vaihtaa toiset kiekot niin vaihda myös jarrupalat. Ei vaan jaksa tehdä ajoonlähdöstä hankalaa = kuitukehät tuubeilla myyntiin.

Keskiäkäinen lohjalainen
26.03.2014, 09.06
Eikös näissä ole 2 eri pinnamittaa vain?

Taidat olla oikeassa. Etukiekkoon ja takakiekon toiselle puolle käy yksi pinna ja takakiekon toiselle puolelle sitten toinen.

TuH
26.03.2014, 09.25
Eikös näissä ole 2 eri pinnamittaa vain? Bike-Componentsillä hyllytavaraa, mutta hyvähän ne olisi olla myös omassa hyllyssä.

Campan/Fulcrumin pinnat ovat hyllytavaraa myös Velosportissa. Eikä sieltä tarvitse ostaa yhden katkenneen tilalle koko nippua.

VesaP
26.03.2014, 10.15
Campan/Fulcrumin pinnat ovat hyllytavaraa myös Velosportissa. Eikä sieltä tarvitse ostaa yhden katkenneen tilalle koko nippua.

Saako B-C:sta sen koko nipun yhden suomipinnan hinnalla? :rolleyes:

Sori, oli pakko. Nää suomihinnat välillä vaan hymyilyttää. Oheinen heitto ei koske mitenkään pelkästään Velosporttia.

Ei vaan jaksa tehdä ajoonlähdöstä hankalaa = kuitukehät tuubeilla myyntiin.

Miksi tosiaan tehdä asiasta vaikeampaa kuin se onkaan. Ostaa vain kuitukehiä niin ei ole mitään sekasikiöongelmaa... Ja tuubeina vielä niin ei tarvii miettiä eri sisuri/ulkogumi-kombinaatioitakaan.

Edit offtopic: Toivoisin kovasti että nastatuubivalikoima kasvaisi siitä yhdestä ainoasta... :( Ei tarviisi sitten miettiä mitä kiekkoa cycloonkin hommaisi.

Lehisj
26.03.2014, 10.30
lisäksi hiilarikiekot ottavat helpommin hittiä kuin alumiiniset, ja se tietää aina muutaman satasen menoa.

Tämä kommentti on kyllä minusta täysin käsittämätön. Itse olen ajanut jo vuosia kaikki ajoni sekä maantiellä, maastossa että radalla hiilarikiekoilla eikä niistä ole kyllä yhtä lukuunottamatta hajonnut yksikään minkään hitin johdosta. Se ainoa hittikin tuli alamäessä mutkan takaa väärää kaistaa tulevan auton kanssa Mallorcalla ja silloin hajosi vähän muutakin kuin hiilarinen etukiekko. Eli jos kuskilla hajoaa hiilarikehiä helposti, niin silloin ei kyllä yhtään katsele missä ja miten ajelee eli vetelee silmät ummessa, kuuppa täynnä maitohappoa täysillä kaikkiin kuoppiin ja rotvallin reunoihin.

Plus
26.03.2014, 10.53
Racing Zerot, Shamal Ultrat ja kalliimmat Ksyriumit tarjoavat Zonda / R3 / Elite -tason päälle mielestäni todella vähän hyötyä. Alumiinipuolat ovat rumemmat, vähemmän aerot ja epämukavammat ajaa. Taisivat olla muotia joskus 10 vuotta sitten. En edes miettisi noita vaihtoehtoina saman hintaisille Gigantex / Novatec -kiekoille. Enkä tarkoita mitään 50mm vaan 23mm leveitä 38mm kehiä, avo tai tuubi.

TuH
26.03.2014, 11.03
Saako B-C:sta sen koko nipun yhden suomipinnan hinnalla? :rolleyes:

Velosportista sai korjatun etukiekon B-C:n pinnanipun ja niiden toimituskulujen hinnalla. Ja ajamaan pääsi heti seuraavana päivänä eikä vasta viikon päästä. Omassa tapauksessani mekaanikko oli vielä niin reippaalla tuulella, että huolsi etunavankin ottamatta työstä lisähintaa.

Käsittääkseni Velosport on ns. "korjaamovaraosissa" (indeksijouset, pinnat yms.) varsin kilpailukykyisissä hinnoissa. Tai tarkemmin sanottuna tuon kaltaisissa erikoisosissa ei ole hirveästi hintavaihtelua nettikauppiaat vs. valtuutetut huoltoliikkeet. Campan pinnat kun eivät ole edes Saksassa ihan aina in-stock, vaan 2-7 päivän viipeellä toimitettavaa keskusvarastokamaa.

Tilaan itsekin paljon Saksasta, mutta ei se nyt ihan joka tilanteessa ole fiksuin vaihtoehto.

Heikki
26.03.2014, 11.10

Mun vuoden 2007 Zero:ihin heillä tuskin kuitenkaan on pinnoja, vaikka ovatkin ko liikkeestä ostettu? Kiekot ovat juurikin tällaiset: http://www.bikeprobicycle.com/2007fulcrumracingzero.html

EDIT: Taisi löytyä: http://www.bike-components.de/products/info/p31008_Racing-Zero-Ersatzspeichen-Modell-2007-2009.html

TuH
26.03.2014, 11.11
Racing Zerot, Shamal Ultrat ja kalliimmat Ksyriumit tarjoavat Zonda / R3 / Elite -tason päälle mielestäni todella vähän hyötyä. Alumiinipuolat ovat rumemmat, vähemmän aerot ja epämukavammat ajaa. Taisivat olla muotia joskus 10 vuotta sitten. En edes miettisi noita vaihtoehtoina saman hintaisille Gigantex / Novatec -kiekoille. Enkä tarkoita mitään 50mm vaan 23mm leveitä 38mm kehiä, avo tai tuubi.

Mjaa, minusta Zerojen ja Shamalien huippuherkät navat (ne USB-laakerit...) ovat jo riittävä syy panostaa pari lisäsaturaista Zondien/Racing 3:sten päälle. Zondien/R3:n erinomaista hinta-laatu-suhdetta en silti kiellä.

Ero ajomukavuudessa Zondat vs Shamalit ei ole mitään sellaista, mitä ei voisi rengasvalinnalla kumota. Shamalit Ultremo ZX:llä rengastettuna on smuuthimpi kokemus kuin Zondat Grand Prix -nelitonnisilla.

TuH
26.03.2014, 11.13
Mun vuoden 2007 Zero:ihin taitaa olla aika vaikea löytää pinnoja? Kiekot ovat juurikin tällaiset: http://www.bikeprobicycle.com/2007fulcrumracingzero.html

Auts, värikoodausta on keksinyt ottaa huomioon. Joo, punaiset pinnat voivat olla vähän harvinaisemmat kuin omiin kiekkoihin menneet mustat. Punaiset Zerot ovat kyllä tosi räyhäkkään näköiset :)

Heikki
26.03.2014, 12.38
Ja kun nuo 2007...2009 puolat olivat vielä muotoiltu hieman eri tavalla kuin nämä tuoreemmat.

BianchiMan
26.03.2014, 13.00
Itse pähkäilen samaa mutta vaihtoehtoinen zerojen lisäksi Dura ace c24. Suunnilleen sama hintaluokka. Kummat noista?

Tyhmä lisäkysymys, onko Clincher==avot?

PatilZ
26.03.2014, 13.08
Tyhmä lisäkysymys, onko Clincher==avot?

On.

pesuman
26.03.2014, 13.11
Bianchiman: kummat näyttävät mielestäsi paremmilta. Valinta sen mukaan. Mitään käyttöön tai käytettävyyteen liittyviä eroja ei ole. Painoerokaan ei ole suuren suuri.

BianchiMan
26.03.2014, 13.15
Kiitos vastauksista nopeaan tahtiin molemmille yllä.

ticotaco
26.03.2014, 14.24
Olen nyt pitkän ja hartaan mietinnän tuloksena päätynyt valitsemaan itselleni alumiiniset avokiekot koska ne palvelevat tällä hetkellä omia tarpeitani joita ovat pitkät lenkit, ajomukavuus, oman seuran sisäiset tempot ja muutamat kuntoajot kesän aikana. Jos ensi vuonna on innostusta lähteä enemmän kiertämään kisoja niin sitten voi harkita uudelleen kuituisia korkeammilla kehillä.

Nyt on siis vaihtoehtoja kolme:

Fulcrum zero

http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=34932;page=1; menu=1000,4,123,30;mid=114;pgc=0

Mavic Ksyrium SLS WTS
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=39474;page=1; menu=1000,4,123,30;mid=21;pgc=0

Tai Campan Shamal
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=46487;page=1; menu=1000,4,123,30;mid=21,1;pgc=0

Onko näissä nyt sitten sen suurempia eroja missään? Shamaleissa ja Zeroissa näkyy olevan nuo keraamiset laakerit mutta onko nuo mavicin laakerit nyt yhtään sitten sen huonommat?

TuH
26.03.2014, 14.45
Onko näissä nyt sitten sen suurempia eroja missään? Shamaleissa ja Zeroissa näkyy olevan nuo keraamiset laakerit mutta onko nuo mavicin laakerit nyt yhtään sitten sen huonommat?

Laakereista riippumatta Mavicien navat ovat ihan b-luokkaa verrattuna Fulcrumin/Campagnolon vastaaviin. Mavicin murhekryyni on vapaaratasrungon muoviholkki, jota ei ole suunniteltu kestämään. Omista Cosmic Carboneista se laukesi parin kesän ajoilla.

Bike 24:n hinnat ylivuotisista Shamaleista ja Zeroista ovat muuten ihan järkyttävät. Esim. Saldenilta saa Zerot 150 euroa halvemmalla.

Mihail
26.03.2014, 17.10
Pakko laittaa tähän vielä tälläinen uutuusvaihtoehto alumiinikehäinen avovanne FFWD:ltä F2A (http://www.ffwdusa.com/New_F2A_Wheelset_Announced-news.aspx), kotimaiselta kauppiaalta 699€.
Paino 1470g ja DT240 navat.

TPP
26.03.2014, 19.10
Itsellä Shamalit odottaa tallissa ajoa tubeless kumein, ei siis vielä ole kokemusta. Mutta jos uusia ostaa niin melkein kannattais suoraan ottaa tuo 2-way fit versio tubeless yhteensopivuuden takia.

Tubeless toimii mainiosti normi Shamaleillakin, olen testannut.

plr
26.03.2014, 23.26
Laakereista riippumatta Mavicien navat ovat ihan b-luokkaa verrattuna Fulcrumin/Campagnolon vastaaviin.

Halpis-Fulcrumeissa (Racing 5 ja 7 CX) eivät navat ole erityisen ihmeellisiä. Laakerit rahisevat. Syy voi olla se, että crossarikäytössä kiekkoja on pakko pestä ja kaipa on tullut roiskittua vettä napoihin. En muista, että Mavicin navat imisivät vettä yhtä helposti. Kaksista Maviceista ja kaksista Fulcrumeista on kokemusta.

TuH
27.03.2014, 01.08
Halpis-Fulcrumeissa (Racing 5 ja 7 CX) eivät navat ole erityisen ihmeellisiä. Laakerit rahisevat. Syy voi olla se, että crossarikäytössä kiekkoja on pakko pestä ja kaipa on tullut roiskittua vettä napoihin. En muista, että Mavicin navat imisivät vettä yhtä helposti. Kaksista Maviceista ja kaksista Fulcrumeista on kokemusta.

Viittasin laadukkuudella tosiaan Fulcrum Racing 3/Campagnolo Zonda -tasoon (Record-tasoiset navat) ja siitä ylöspäin (R.-navat keraamisilla laakereilla). Tuon tason alapuolella navat ovat sitten aika perussettiä, kuten olet huomannut.

Omat Zondani ovat oikeastaan olleet rospuuttokiekkoina eli niillä on ajettu niin kurjassa säässä kuin maantiepyörällä viitsii. Ainoa napoihin liittyvä toimenpide on ollut etunavan ei-akuutti huolto katkenneen pinnan vaihtamisen yhteydessä.

ticotaco
27.03.2014, 08.49
Viittasin laadukkuudella tosiaan Fulcrum Racing 3/Campagnolo Zonda -tasoon (Record-tasoiset navat) ja siitä ylöspäin (R.-navat keraamisilla laakereilla). Tuon tason alapuolella navat ovat sitten aika perussettiä, kuten olet huomannut.

Omat Zondani ovat oikeastaan olleet rospuuttokiekkoina eli niillä on ajettu niin kurjassa säässä kuin maantiepyörällä viitsii. Ainoa napoihin liittyvä toimenpide on ollut etunavan ei-akuutti huolto katkenneen pinnan vaihtamisen yhteydessä.

Minkälaisessa yhteydessä sulta on mennyt pinna poikki? Normaalissa ajossa vai kolarissa?

TuH
27.03.2014, 11.34
Minkälaisessa yhteydessä sulta on mennyt pinna poikki? Normaalissa ajossa vai kolarissa?

Routavaurio, liikaa vauhtia ja huonoa tuuria. Taisin osua railoon jotenkin kulmassa ja lopputuloksena pinna murtui nippelistään.

Climber
12.06.2015, 20.34
Uudet kiekot olisi hakusessa ja Fulcrum Zerot kiinnostavat. Katselin täältä (http://www.bike-discount.de/en/buy/fulcrum-racing-zero-campagnolo-9-10-11-speed-wheelset-402161/wg_id-216) että 2015 mallissa takanapa olisi alumiinia. Onko vanhemmissa malleissa hiilikuituinen takanapa? Sama kauppa myy Campagnolon Shamaleja (http://www.bike-discount.de/en/buy/campagnolo-shamal-ultra-dark-label-wheelset-black-campagnolo-81471/wg_id-216) vuosimallia 2012, joissa hiilikuituinen takanapa. Muuten aikalailla samat speksit noilla on. Onko Shamaleista uudempaa mallia vai ovatko kaikki myynnissä olevat tuota 2012 mallia? Kummatkohan kannattais hankkia? Kannattaako maksaa extraa 2-way-fit-mallista, niin olisi joskus mahdollista testata tuubeja?

jone1
12.06.2015, 21.46
Eiks noissa 2 way fit malleissa ideana ole päästä testaamaan tubelesia eikä tuubeja .
Tuubeille omat vanteet.

Climber
12.06.2015, 23.34
Eiks noissa 2 way fit malleissa ideana ole päästä testaamaan tubelesia eikä tuubeja .
Tuubeille omat vanteet.

Joo, meni amatöörinä termit vähän sekaisin. Taidan tyytyä jommasta kummasta normi clincher-versioon.

pesuman
15.06.2015, 11.28
Suosittelen Fulcrum Racing 1 tai Zero vanteita. Ovat pomminvarmat, huippurullaavat ja kestävät notkumatta hieman raskaammankin kuskin alla. Painokaan ei ole tuhoton verrattuna vaikkapa korkealaippaisiin hiilikuituvanteisiin. +200g ei tunnu missään. Heikko kohta Fulcrumeissa taitaa olla vapaaratas, joka voi alkaa huutamaan kilometrien myötä. Huolto on kuitenkin suorastaan naurettavan helppoa. Eivät ole myöskään laatuunsa nähden kalliit.