Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Polvisuojat enduroon

Vertti83
23.03.2014, 16.44
Jälleen kerran olisi kiikarissa jonkinsortin uudet polvisuojat enduroon ja muuhun tasamaalenkkeilyä vauhdikkaampaan menoon. Tarve olisi siis kevyehköille jotenkuten hengittäville suojille jotka pysyy hyvin paikallaan ja tarjoaa jonkinlaista suojaa myös polven sivuille. Sillä ei ole suurempaa väliä onko suojaosa kovaa muovia vai jotakin muovautuvaa pehmeämpää iskusta kovettuvaa "avaruusmuovia". Kaikkien edellisten käytössä olleiden suojien pahin synti on ollut kuitenkin siis valuminen, eli kiinnitys on pääosin ollut vääränlainen tai väärässä kohdassa. Tämänhetkiset Leattin 3DF suojat ovat olleet muuten erinomaiset, mutta vaikuttaisi siltä että tuo kiinnitys solki ei toimi kyseisessä paikassa, suojan yläreunassa, eli nuokin lähtevät valumaan etenkin jos joutuu taluttamaan pyörää ylämäkeen, polkiessa ongelma ei ole ihan yhtä suuri.

Olen diagnosoiunut tuota valumis ongelmaa hieman, ja olen päätynyt siihen lopputulemaan että tuon kiristyshihnan pitäisi olla heti polven alapuolella, pohkeen yläosassa, jolloin se estäisi tehokkaimmin valumista kun kiristyshihna on pohkeen paksun kohdan yläpuolella ja ei siten pääse valumaan. Polven yläpuolella oleva kiristys ei oikein toimi, koska reisilihaksen muoto tuppaa olemaan polvea kohden kapeneva, jolloin siinä oleva kiristys pahimmillaan edesauttaa suojan alaspäin valumista. En oo päässyt kokeilemaan moisia suojia vielä, joten logiikkani saattaa olla väärässäkin, joten jos on muunlaisia näkemyksiä minkälainen kiinnitys toimii parhaiten niin jakakaahan mielipiteitänne...

Eli etsinnässä olisi polvisuojat joissa kiristyshihna(ainakin yksi) olisi nimenomaan tuossa heti polven alapuolella, pohjelihaksen yläpuolella. Tällaisia malleja mitä tulee mieleen olisi ainakin Alpinestarsin Alps, POCin Joint VPD 2.0 ja ehkä Dainesen Oak (Pro), muuten tuppaa tuon kategorian suojat olemaan sellaisia joissa kiristys on joko pelkästään yläosassa tai lisäksi myös ihan suojan alaosassa, jolloin se jää pohjelihaksen paksun kohdan alapuolelle.

Onko kansalla kokemuksia noista mainituista suojista?
Tai onko kokemuksia muista vastaavista, jotka ovat kenties erilaisella kiinnityksella mutta toimivat hyvin?
Tai jos ei ole omakohtaisia kokemuksia, niin tuleeko mieleen muita missä olisi jokin vastaava kiinnitys?

Kuvaesimerkit

Alpinestars Alps
http://26bikes.interbikes.eu/file/18229/alpinestars-alps-kevlar-knee-guard-2012.jpg

POC Joint VPD 2.0

http://static.jensonusa.com/images/Default-Image/Zoom/942/PG255B12.jpg

Nykyiset Leatt 3DF, joissa kiinnitys polven yläpuolella, muuten hyvä mutta valuu...

http://www.btosports.com/Merchant2/graphics/00000007/leatt-3df-knee-guard.jpg

Kemizti
23.03.2014, 16.59
G-Form on kevyt, huomaamaton ja hyvä + edukas

NikHa
23.03.2014, 17.06
http://s7d2.scene7.com/is/image/FoxRacing/29029001?$dw_pm1$&bgc=0,0,0,0
Mulla on tuomoset ollu pari vuotta käytössä. Pirun kuumat mutta hyvin pysyvät paikallaan. Jos nyt ostaisin niin varmaan laittaisin semmoiset mitkä saa helpolla irti ja paikalleen tyyliin rallinaaman ambushit.
http://raceface.com/i/directory/4101/4101.jpg

Vertti83
23.03.2014, 17.10
G-formit on turhan kevyet omaan käyttötarkoitukseen, ja nuo Foxit vaikuttais rakenteeltaan hyvin samanlaiselta kuin Leatteja edeltäneet Onealit, jotka olivat kyllä melkoisen hanukasta, Ambusheihin pitänee perehtyä tarkemmin...

Juuso
23.03.2014, 18.31
Uusimmassa enduro magazinessa oli hyvä testi polvisuojista, kannattaa lukaista: http://enduro-mtb.com/magazin/viewer/
Parhaat polvarit mitä olen tähän mennessä itse kokeillut ovat nämä: http://products.ixs-sportsdivision.com/en/mtb-gravity-selection/ixs-carve-knieschoner.html
Pärjäsivät hyvin myös yllä mainitussa testissä. Kun remmit on kiinni ei noita saa edes vetämällä pois jalasta. Alempi remmi on just hyvin pohkeen yläpuolella ja on hyvin venyvää materiaalia, eli ei katkaise verenkiertoa vaikka laittaa tiukalle. Itse suoja noissa on jotain kovettuvaa materiaalia. Käytännön kokemusta ei vielä ole miten hyvin ottaa iskuja vastaan, mutta muovautuu kyllä hyvin polven ympärille silloin kun se on pehmeää. Polven sivuille noissa ei ole kovin kummoista suojaa, ohut kerros jotain vaahtomuovia siinä on.

brilleaux
23.03.2014, 18.40
661 Raget on pysyny ainakin itsellä aina paikallaan, ja ovat mukavan "huomaamattomat" käytössä.

Kemizti
23.03.2014, 18.58
G-formit on turhan kevyet omaan käyttötarkoitukseen...

ookko ihan kokeillu, vai arvioitko heppoisaksi kuvan perusteella? nehän on nimenomaan iskusta kovettuvat, ei valu, suojaa myös lumpion sivulta.. Itse olen todennut varsin riittäviksi endurokäyttöön, johon suojaa kyselit.. Aiemmin mulla oli 661Evo:t jotka oli jo ihan bikepark/dh-järeät.. Tietty makuasioita..

Bässi
23.03.2014, 19.22
Polven hajottaminen pitää ukon n.6kk telakalla, se kannattaa muistaa kun valitsee syndejä.

Mulla Ambush suojana, pysyy hyvin paljaalla iholla paikoillaan. pidempään kun polkee niin voi olla että joutuu kiristämään.
kivessäkin se kävi ja kangas meni rikki mutta polvessa ei tuntunu yhtään. Kyllä niitä voi suositella.

ittellä hakusessa koko muovinen polvi/säärisuoja, kun on nyt enempi tullu käytettyä flättejä. Saa suositella

Vertti83
23.03.2014, 20.57
G formeja oon jalkaan kokeillut, mutten varsinaisesti oo missään päässy ajossa testaamaan. Ihan hyvin ne sopii ja pysyy hyppiessäkin paikoillaan, mutta uskoisin että kun kovemmassa rytinässä rupeaa huolella kyntämään niin nuo pyörähtää pois paikoiltaan, kun ne on tuollaiset sukkamaiset ja niissä ei varsinaisesti ole mitään "muotoa" joka pitäisi suojaosan paikallaan. Noissa pykälää jämerämmissä tuo suojaosa on enemmän tai vähemmän polven muotoon tehty, vaikkakin tuollaisesta pehmeästä materaalista, mutta se muoto jo itsessään auttaa pitämään suojaa oikeassa kohdassa, sekä ylä/ala että sivusuunnissa...

IXS Carve vaikuttaisi aika lupaavalta.

Täysiveriseen DH käyttöön, tai muuten paremmaksi/raskaammaksi suojaksi voin suositella Alpinestarsin MOABeja, tukeva rakenne, hyvät tarra+klipsi kiinnikkeet joilla suojat saa päälle/pois nopeesti ilman että tarttee ottaa kenkää pois. Miinuksena sitten aika painavat ja semi hiostavat jos pitää suoraa paljasta jalkaa vasten...

Onko kellään kokemuksia noista Alpinestarsin Alpseista tai POCeista? Jälkimmäisiä olen luullut nähneeni kotimaankin endurokarkeloissa...

JaKon
23.03.2014, 21.33
G-Formeja en kyllä kovempaan ajoon uskaltaisi laittaa jalkaan, sen verran heppoiset ovat POCin Joint VPD suojiin verrattuna. Molemmat löytyy multa kaapista. Mulla on se vanhempi malli POCeista, ilman tuota alempaa remmiä siis. Niitä voin kyllä lämpimästi suositella ja uskoisin että tuo uudempi malli on vielä parempi. Oikean koon valinta on tosi tärkeetä noissa. Omani olivat alussa tosi tiukat, hyvä kun jalkaan sai vedettyä ja alkuun meni jopa iho rikki polvitaipeesta. Muutaman lenkin jälkeen ne kuitenkin muotoutuivat jalkoihin ja ovat nyt todella miellyttävät mutta silti tarpeeksi tiukat etteivät valu. Aika lämpöiset noi kyllä ovat, mutta ei Suomessa niin kuuma ole että pahasti haittaisi.

Dude
23.03.2014, 21.40
Ääni POC:lle. Parisen vuotta ollut noi polkurymistelyssä ja eivät ole koskaan valuneet. Pisimmillään 7-8h ajoa ja ei hiertymiä tms. Mulla on aika tiukat noi ja talvikeleillä, kun noi vetää trikoiden päälle, niin toi alaremmi löysimmilläänkin kiristää niin, että välillä jätän sen pois. Mutta todella hyvät suojat!

Verska-Vesa
23.03.2014, 22.19
Mulla on kanssa vanhanmalliset POCit, jotka pysyy hyvin paikoillaan vaikka alaremmi puuttuu kokonaan.

ittellä hakusessa koko muovinen polvi/säärisuoja, kun on nyt enempi tullu käytettyä flättejä. Saa suositella
Ite oon DH- hommissa käyttänyt Lizard Skins Soft Cellejä hyvin tuloksin. Ne pysyy hyvin paikoillaan eikä edes maksa kauhean paljoa. Ne on myös yllättävän vähän hiostavat, sääriosan tuuletus oikeasti toimii.
Ihan yhtä mukavat ne ei ole jalassa kuin nuo POCit, Lizard Skinssit saattaa polkiessa hiukan hiertää polvitaivetta. Sen takia käytän lenkki-, enska- ja bmx-touhuissa POCceja.

HC Andersen
23.03.2014, 22.33
POCin VPD:t on hyviä, VPD 2.0 ei ole kokemusta. Lisäksi mulla on G-Formit normaali lenkkeilyssä käytössä, POCit on enemmän rymistelyyn.

syklopaatti
23.03.2014, 23.38
Mulla on kanssa vanhanmalliset POCit, jotka pysyy hyvin paikoillaan vaikka alaremmi puuttuu kokonaan.

.sama täällä. POCit muuten voitti suojauksessa enduron polvisuojatestin ,mut haukkuivat istuvuutta,mitä en ymmärrä kun itse en edes huomaa niitä jalassa.
Alussa ne vähän hierti ,mut kun muotoituivat niin avot...

zeizei
24.03.2014, 07.03
Mullakin tämä suosittu kombo. POC vpd ykkösmalli sekä g-formit. Minä en noita ekan sukupolven pocceja ihan niin varauksetta suosittele vaikka hyvät suojat ovatkin. Istuu kyllä mukavasti ja suojaa mutta itsellä nuo alkaa pitkän päivän aikana hiertämään lumpion yläosasta ja valumaan kisakäytössä kun riittävästi hikoaa. G-formit tuli lenkkikäyttöön. Enskassa en minäkään niiden varaan jättäisi. Enskassa olen vaan hyväksynyt sen että kuumempana päivänä noita suojia pitää aina vähän nykiä pätkien välillä ylöspäin. Katsotaan löytyykö sitä vielä joskus ihan täydellisetkin suojat. Nykyiset on kuitenkin riittävän hyvät ja menee puuteitteistaan huolimatta vaihtoon vasta kun tunnit tulee täyteen.

Verska-Vesa
24.03.2014, 07.33
mutta itsellä nuo alkaa pitkän päivän aikana hiertämään lumpion yläosasta
Ainiin, teki ne mullakin sitä aluksi.
Sun suojat ei ole vielä kunnolla sisäänajettu :)

Kemizti
24.03.2014, 07.45
Eihän sitä kohta uskalla lähteä rinteeseen kruisaileen ees omaa pappavauhtia noilla G-Formeilla, kun ne on niin heppoisat.. Tarvii varmaan harsia kokoon toi toinen 661:nen joka on vähä ottanu osumaa, ettei mua diskata enskakisoista liian heikkojen polvarien takia.. ;)

mehukatti
24.03.2014, 09.51
Itellä on jotkut muutaman vuoden ikäiset 661:n polvarit ja hyvin pysyy valumatta. Itseasiassa hikoilu saa ne liimaantumaan paremmin iholle. POC VPD 2.0 kiinnostais sitten, kun aika jättää vanhoista, mutta toisaalta 661 on hyväksi todettu. Hiertämättömyyden ja valumattomuuden lisäksi tärkeä kriteeri on se, että suojat ei rajoita liikkeitä ja sillä tavoin syö energiaa turhaan. 661 täyttää tämänkin kriteerin. Kovalla muovilla varustettuihin "lätkän pelaajan" suojiin suhtaudun itse skeptisesti...

Vertti83
24.03.2014, 19.31
Kyllähän sitä toki G-formeillakin uskaltaa ajella, tai vaikka ilmankin jos malttaa rauhassa ottaa, mutta itse en ainakaan malta :D kun aika useinkin tulee ajettua omien taitojen rajoilla ja joskus ulkopuolellakin, niin tuppaa aina sillointällöin väkisinkin rytisemään vähän kovempaa ja silloin mieluusti ottaa sellaiset suojat jotka pysyy paikoillaan...

POCeista kun tuntuu olevan kokemuksia, niin mitenkä mahtaa olla tuon muotoilun kanssa, onko ne sellaiset että kun seisoo jalat suorana(ei siis pyörän päällä) niin suoja nousee vähän irti polvesta, äs in, muotoiltu pääosin hieman taipuneelle polvelle? Vai taipuuko ne senverran että ei irtoa lumpiosta kun jalan suoristaa?

Tuntuisi vähän siltä, että nuo Leattin suojat on muotoiltu siten että kun jalka on suorana niin suojakuppi nousee hieman irti lumpiosta ja lähtee valumaan alaspäin herkemmin. Tämän huomaa erityisen hyvin kun hyppii tasajalkaa paikallaan, mitä nyt ei periaatteessa tapahdu pyöränpäällä, mutta esmes kisoissa sitä tulee tehtyä kyllä tauoilla suojat päällä muutakin kuin istuskeltua pyörän selässä...

Jaquel´s
24.03.2014, 22.56
3 vuotta körötelly lenkit ja välillä rinteessäkin Alpinestarsin polvareilla jossa punaiset logot. Ei moittimista.

Sent from my iPad using Tapatalk

marco1
25.03.2014, 12.35
Minullakin oli nuo POC VPD 2.0:t mutta en oikein päässyt sinuiksi niiden kanssa, mukavan tuntuiset aluksi mutta jossain vaiheessa ajoa alkoivat aina ahistamaan. Lisäremmistä oli lähinnä haittaa (liian lyhyet) eikä tullut käytettyä.
Täytynee hankkia G-formit tai vastaavat joita tulisi pidettyäkin, ei ne kotona kaapissa olevat turvalliset mutta epämukavat suojat paljoa auta. Nyt on RF Charget jotka on toki vaan polvenlämmittimet ja eivät suojaa kuin pieniltä naarmuilta.

Sovituskopin kautta kassalle.

Bässi
25.03.2014, 16.17
Mehukatti.. Onko multa jääny jotain huomaamatta vai miksi koviin suojiin pitäis suhtautua skeptisesti?
fillarikäyttöön tarkotettuja en oo ikinä kokeillu, mutta motocrossissahan noita on käytetty iät ajat, että kyllä ne ainakin suojaa

mehukatti
25.03.2014, 17.36
No omat kokemukset kovamuovisista suojista on vähän huonoja. Kokemusta löytyy erilaisista Daineseista. Tekevät kömpelöksi, rajoittavat liikkuvuutta ja pahimmillaan syövät polkemisenergiaa. Alamäkiajossa (ja varmaan motocrossissa) ne vielä menettelee, mutta jos pitää yhtään polkea niin silloin mahdollisimman huomaamattomat suojat on parhaat. Ja jos miettii polvareita polkemiskäyttöön (kuten enduroon), niin mielestäni kannattaa ostaa pelkät polvarit ilman säärisuojaa. Säärisuoja siinä lisänä kuitenkin aiheuttaa noita edellämainittuja negatiivisia puolia ja on muutenkin aika turha. Jos sääreen napsahtaa, niin se vaan sattuu. Sääri ei siis ole samalla tavalla herkkä paikka kuin polvi. Muistan kun itse vaihdoin joskus Dainesen yhdistetyistä polvi/säärisuojista noihin 661:n pelkkiin polvareihin ja Dainesen panssarista POC VPD 2.0:aan niin mietti vaan, että miksi oli tollasia lätkänpelaajan suojia edes käyttänyt.

Haka
26.03.2014, 21.14
Kestääkö d30-suojat saman pesukonekäsittelyn kuin kovat ja puolikovat polvarit? Materiaalivalmistaja kehottaa irrottamaan padit pesun ajaksi ja epäilen että harvoissa polvareissa mahdollista. Omat 661 kyle straightit pesen monta kertaa vuodessa.

Verska-Vesa
27.03.2014, 08.48
Ainakin POCin VPD-matsku kestää hyvin pesua, tuntuu että enemmän pesukoneessa kärsii kaikki kiristyskuminauhat ja neopreeni kuin VPD.

Verska-Vesa
06.04.2014, 20.49
Ainakin POCin VPD-matsku kestää hyvin pesua, tuntuu että enemmän pesukoneessa kärsii kaikki kiristyskuminauhat ja neopreeni kuin VPD.
Jaahas, eipä sitten enää kestänytkään kun meni kehumaan. Noin kolme tai neljä vuotta noita on enemmän tai vähemmän säännöllisesti pesty koneessa ilman ongelmia, mutta tämänpäiväisessä pesussa meni toisesta suojasta VPD:t poikki :(

Verska-Vesa
27.04.2014, 13.01
Hommasin nyt tuon pesukonetapaturman jälkeen POC VPD 2.0:t. Kahden ajokerran perusteella tuntuu pysyvän aivan loistavasti paikoillaan, vaikka remmit on olleet melko löysällä.
Ainoa huono puoli noissa tuntuisi olevan polkiessa kuuluva ja tuntuva pieni narina, mutta se on ehkäpä vaimentunut koko ajan joten ehkä ne on vielä sisäänajautumisvaiheessa.
Mäkiä ylös taluttaessakaan ei ole ollut mitään valumisongelmaa, mutta saa nähdä sitten kun tulee kesähelteet ja hikoilee enemmän.

Lare
03.05.2014, 22.07
Pahus, 661 polvarit ovat alkaneet hiertää ihoa. Ongelma on se että pari viikon kuluttua on reissu ja sitä ennen en varmaan ehdi metsästää uusia syndejä. Nykyiset etsin vuosi sitten enkä usko etä pk-seudun valikoima on siitä juuri muuttunut,

Mitäköhän kantsis laittaa polven ja suojan väliin? Eka ajatus on vanhat urheilukerraston housut, niin että katkon niistä polven kohdat irti ja vedän ne päälle. Epäilen vaan että ohut keinokuitumateriaali alkaa purkaantua välitömästi. Niksipirkkaa tai valmista patenttia? Jäljistä päätellen hiertymän aiheuttaa ompeleet. Vissiin kovettuneet käytön myötä tai jotain.

marco1
04.05.2014, 10.31
Pesu saattaisi auttaa, konepesua paremmin kestävät varmaan liottelua jossain sporttipesuaineessa. Se voisi pehmentää hiestä pikeentyneitä ompeleita.

Ylävitoseen näyttäisi tulleen RaceFacelta uudenmallisia polvareita, pitäisi ehtiä sovittelemaan sinne joskus. Uudet Indyt näyttäisivät aika näppäriltä.

Paulix
04.05.2014, 10.44
Koitas Lare vaihtaa suojat jalasta toiseen vaihteeksi. Itsellä hiersi KyleStraitista herkästi polven sivulla sääriluun "sivunappi" ja nyt olen vain vaihtanut toisinpäin. Tuntui tulevan jatkoaikaa...
Tai sit ennen ajoa Bepanthenea potentiaalisiin hiertymäkohtiin esmes polven yläpuolelle, sekin on auttanut.

Pesuista puheenollen, mä ainakin pesen suojat joka lenkin jälkeen, samalla kuin muutkin ajokamat. Lika ja hiki aiheuttaa varmasti ihoärtymystä!!

Lare
04.05.2014, 13.14
Ainakin puolen vaihto siirtää hankauman paikkaa ja huijaa siten lisää aikaa.

Pitää myös kokeilla sporttipesuaine haudutusta. Kai lanka ainakin jollain pehmenee. Olis mulla myös nahkarasvaa. Ihon bepanthen hoito ei toiminut. Tai pitääkö lisätä koko ajan?

Ihoa vois kai teipata mutta kokeilematta tiedän ettei urh.teippi toimi. Sen pinnassa on liikaa kitkaa.

Hi5 on tossa naapurissa. Kai siellä pitää kans käydä.

Heli
07.05.2014, 14.24
Pitäis hommata polvisuojat rymyajeluihin, lähinnä satunnaisiin hiihtokeskuskruisailuihin ja hankalampiin kivikkopolkurytäämisiin XC-täpärillä. Tähän mennessä olen pärjännyt ilmankin, mutta viimeksi viime viikolla Itävallassa maastouduin polvi edellä täydestä vauhdista, onneksi alla oli pehmeä maa ja tuloksena vain ruhjeita ja mustelmia.

Kriteereinä polvareille: kevyet, hengittävät, eivät haittaa polkemista, eivätkä valu. Suojaavuuden ei välttämättä tarvi olla DH-luokkaa, mutta nopea/helppo irroitus/paikalleen laitto olis plussaa, ylämäkeen vääntäessä kun noita harvemmin tarvii.

Olisko nuo aikaisemmin mainitut G-formit hyvät ns. "kevyet suojat"? Ja onko havaintoja liikkeistä, missä niitä tai muita vastaavia pääsisi sovittamaan?

Kemizti
07.05.2014, 14.35
Ne on varmaan juuri sitä mitä haet, tamperella ainaki sportaxissa pääsee sovittaan, muista kaupunneista en tiä..

marco1
07.05.2014, 14.42
Varmaan G-formit (fillariosa) tai sitten uudet RF:n Indy, Khyber, Ambush (Hi5) ja onhan noita vastaavia kevyitä jo tosi monella valmistajalla. Jotkut on tehty kokonaan aukeavaksi joten ne voi pitää repussa ylämäessä tai silloin kun ei kaadu... :)

sakuvaan
07.05.2014, 15.07
Enduro magazinessa oli aika iso testi polvisuojien osalta:

http://enduro-mtb.com/magazin/viewer/?issue=009

vuohi
07.05.2014, 15.07
Itse ostin tuollaiset http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/troy-lee-designs-kg-5450-knee-shin-guards/rp-prod59944 hi5:sesta, maksoivat muistaaksen aika tarkalleen saman verran kuin tuolla chainreactionissa ja ovat olleet kyllä hyvät. Ainakin itselle sopivat todella hyvin eivät valu tai hierrä, tietenkin tuollainen säärenkin suojaava on vähän lämmin lyhyeen verratuna mutta omista koivista arpia tutkimalla päädyin siihen, että se on ihan kiva saada sääretkin piiloon :D Esim. viime sunnuntain calpiksen kisoissa laitoin aamulla jalkaan ja otin illalla pois, eikä tarvinnut kertaakaan korjailla asentoa tai mitään muutakaan noihin liittyen. Tietenkin voi olla, että sattuvat jotenkin maagisesti sopimaan mulle ihan täydellisesti ja pysyvät tämän takia niin hyvin paikoillaan ja jollain muulla sitten valuu koko ajan.

Ketjureaktio
07.05.2014, 15.46
Komppaan ao. kirjoittajaa. Ostin samasta paikasta samat, hyvin tuntuu pysyvän paikallaan eikä haittaa ajoa. Fläteillä käyttäisin kyllä erillisiä esim. futissuojia lisäksi säärelle, ettei tule niitä kivuliaita polkimeniskuja alasääreen.
Kannattaa sovittaa ennen ostamista, itselleni tuli Auswitch-pohkeiden vuoksi S-koko vaikka olen 180cm.

Itse ostin tuollaiset http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/troy-lee-designs-kg-5450-knee-shin-guards/rp-prod59944 hi5:sesta, maksoivat muistaaksen aika tarkalleen saman verran kuin tuolla chainreactionissa ja ovat olleet kyllä hyvät. Ainakin itselle sopivat todella hyvin eivät valu tai hierrä, tietenkin tuollainen säärenkin suojaava on vähän lämmin lyhyeen verratuna mutta omista koivista arpia tutkimalla päädyin siihen, että se on ihan kiva saada sääretkin piiloon :D Esim. viime sunnuntain calpiksen kisoissa laitoin aamulla jalkaan ja otin illalla pois, eikä tarvinnut kertaakaan korjailla asentoa tai mitään muutakaan noihin liittyen. Tietenkin voi olla, että sattuvat jotenkin maagisesti sopimaan mulle ihan täydellisesti ja pysyvät tämän takia niin hyvin paikoillaan ja jollain muulla sitten valuu koko ajan.

zeizei
07.05.2014, 16.50
Ne on varmaan juuri sitä mitä haet, tamperella ainaki sportaxissa pääsee sovittaan, muista kaupunneista en tiä..

Sportax valitettavasti taitaa lopettaa g-formien myynnin kun niiden hinta kuulemma pompsahtaa aika reippaasti. Foxilta oli siellä nyt jotain uutta kevyempää mallia myös.

Antza44
08.05.2014, 07.28
Pitäis hommata polvisuojat rymyajeluihin, lähinnä satunnaisiin hiihtokeskuskruisailuihin ja hankalampiin kivikkopolkurytäämisiin XC-täpärillä. Tähän mennessä olen pärjännyt ilmankin, mutta viimeksi viime viikolla Itävallassa maastouduin polvi edellä täydestä vauhdista, onneksi alla oli pehmeä maa ja tuloksena vain ruhjeita ja mustelmia.

Kriteereinä polvareille: kevyet, hengittävät, eivät haittaa polkemista, eivätkä valu. Suojaavuuden ei välttämättä tarvi olla DH-luokkaa, mutta nopea/helppo irroitus/paikalleen laitto olis plussaa, ylämäkeen vääntäessä kun noita harvemmin tarvii.

Olisko nuo aikaisemmin mainitut G-formit hyvät ns. "kevyet suojat"? Ja onko havaintoja liikkeistä, missä niitä tai muita vastaavia pääsisi sovittamaan?G-formit on laitettava suoraan iholle jos meinaa, että ne ei valu. Kylmenpään aikaa irtolahkeiden päällä valuu kyllä ärsyttävästi. Täytys keksiä itsellekkin toiset mitä käyttäs irtolahkeiden kanssa. Oletko POC:it tarkastanut?

Gibsy
08.05.2014, 09.34
Pesuista puheenollen, mä ainakin pesen suojat joka lenkin jälkeen, samalla kuin muutkin ajokamat. Lika ja hiki aiheuttaa varmasti ihoärtymystä!!
Joka lenkin jälkeen, oikeasti?

Heli
08.05.2014, 11.39
G-formit on laitettava suoraan iholle jos meinaa, että ne ei valu. Kylmenpään aikaa irtolahkeiden päällä valuu kyllä ärsyttävästi. Täytys keksiä itsellekkin toiset mitä käyttäs irtolahkeiden kanssa. Oletko POC:it tarkastanut?
Hyvä pointti tuohon valumiseen! Kyllähän ne polvisuojat pitäisi pysyä vaikka irtolahkeidenkin päällä, jos sattuu vähän kylmempi tai sateisempi ajopäivä. POC:in Joint VPD Knee-mallia netistä tutkiskelin ja ne näyttäisi myös hyviltä (mutta ovat vissiin takaa umpinaiset, kuten G-formitkin?), samoin RF:n Khyberit/Ambushit, jotka saisi kokonaan takaa auki paikalleen laittoa varten.

Vaan sovittamaan täytyy päästä, joten täytyy yrittää etsiä putiikkeja sopivasti kisareissujen yhteyteen, mistä noita saa. Kiitoksia kaikista vinkeistä tähän mennessä!

jan52
08.05.2014, 15.37
Enduro magazinessa oli aika iso testi polvisuojien osalta:
http://enduro-mtb.com/magazin/viewer/?issue=009

Tämä olikin hyvä testi. G-formien noinkin surkea suojaustaso yllätti ainakin meikäläisen.

zeizei
08.05.2014, 16.54
G-formit on laitettava suoraan iholle jos meinaa, että ne ei valu. Kylmenpään aikaa irtolahkeiden päällä valuu kyllä ärsyttävästi. Täytys keksiä itsellekkin toiset mitä käyttäs irtolahkeiden kanssa. Oletko POC:it tarkastanut?

Hyvä pointti tuohon valumiseen! Kyllähän ne polvisuojat pitäisi pysyä vaikka irtolahkeidenkin päällä, jos sattuu vähän kylmempi tai sateisempi ajopäivä. POC:in Joint VPD Knee-mallia netistä tutkiskelin ja ne näyttäisi myös hyviltä (mutta ovat vissiin takaa umpinaiset, kuten G-formitkin?), samoin RF:n Khyberit/Ambushit, jotka saisi kokonaan takaa auki paikalleen laittoa varten.

Vaan sovittamaan täytyy päästä, joten täytyy yrittää etsiä putiikkeja sopivasti kisareissujen yhteyteen, mistä noita saa. Kiitoksia kaikista vinkeistä tähän mennessä!

G-formit on niin ohuet, että mahtuu hyvin myös irtolahkeen alle kunhan lahje on vähän reilumpaa kokoa ja riittävän joustavaa materiaalia. Testattu santinin irtolahkeella ja toimii eikä edes näytä pöllöltä. Tuo tosin kertoo myös siitä suojauksesta jotain, mutta itselläni nuo on vain lenkkikäytössä ja siinä varmasti paremmat kuin ei mitään. Enskassa ja muussa hissipyöräilyssä sitten pocit.

Bansku81
28.04.2015, 14.51
Kävin eilen heittämässä lenkin shortseilla ja Fox Launch Pro polvareilla ja olivat muuten mukavat, mutta risuisemmissa paikoissa sääret ovat aika kovilla. Kannattaako hankkia noiden polvareiden kaveriksi esim. jalkapallo säärisuojia vai ostaa ihan suosiolla heti toisiksi suojiksi säärisuojalliset polvarit risukko ajoja varten?

Antza44
03.04.2017, 13.10
Vanhat Gformit alkaa olla tiensä päässä ja uudet polvari ja kyynärit tarttis ostaa. Gformin polvarit olen joutunut pitämään, ehkä hitusen alempana, kuin tarkoitettu, että ei ärsytä polkemista. Talvella olen pitänyt pitkien talvi bibsien päällä tai Goren kuorihousujen alla. Tuossa käytössä ne ei ole parhaimmillaan päällä valuu ja alla tuntuu lahje kiristävän liikaa polven tienoota suojan kanssa. Ihollahan nuo toimii sortsikeileillä OK, mutta suojaa voisi uusissa olla enempi, mutta polvea ne ei saa ärsyttä ja vääntää.

Ajothan on sekalaista lenkkityylistä kivikko metsä rymyämistä ja ilman suojia en aja koskaan. Pocit jotenkin houkuttaisi mallejahan on Joint VPD 2.0, Joint VPD knee ja kevyemmät Joint VPD Air Kneet.
2.0 han suojaa varmasti parhaiten, mutta mahtuuko ne esim kuori housujen alle? Onko kukaan testannut Air malleja onko ne selkeästi, pinemmät, mukavammat/huomaamattomammat, kuin 2.0.
Mites Poc koot olen just L ja XL koon välissä, eli taulukon mukaan voisi molemmat sopia? Onko jollain kokemusta perus VPD ja 2.0 kummat mukavammat?

Onko Tampereella Pocia erimalleja ja Gformia nykyään missä kaupoissa? Tuonne suunnalle voisi olla muutakin asia, jos kokeilemaan meinaa päästä.

Camdo
03.04.2017, 15.22
http://www.dainese.com/row/en/trail-skins-knee-guard/203879654.html?dwvar_203879654_color=CELESTE&cgid=bike-safety-knees#start=5
Suosittelen kokeilemaan Dainesen Trail Skins suojia.

Kevyet päällä, mahtuu hyvin ajohousujen sekä shortsien kanssa eikä tartu näihin kiinni.
Hunajakenno rakenne päästää ilman läpi jolloin eivät ole tukalat vaikka reilumpi lämpötila kesällä.
Joku sanoo että rakenne kerää mutaa mutta tätä en ole itse havainnut.

Paljaalla iholla pysyy hyvin paikallaan. Nyt talvella välikerraston kanssa ajaessa hieman liikku, kun ei silikoni tarrainpinta saa otetta kerraston kankaasta.
Tämä ongelma korjaantuu kun laittaa suojat alimaisiksi.

Näitä ennen on ollut POCin ja 661:en suojat käytössä. Ei näissäkään vikaa ollut, mutta kevyitä suojia hakiessa daineset valitsisin aina näiden yli.

Antza44
03.04.2017, 16.59
http://www.dainese.com/row/en/trail-skins-knee-guard/203879654.html?dwvar_203879654_color=CELESTE&cgid=bike-safety-knees#start=5
Suosittelen kokeilemaan Dainesen Trail Skins suojia.

Kevyet päällä, mahtuu hyvin ajohousujen sekä shortsien kanssa eikä tartu näihin kiinni.
Hunajakenno rakenne päästää ilman läpi jolloin eivät ole tukalat vaikka reilumpi lämpötila kesällä.
Joku sanoo että rakenne kerää mutaa mutta tätä en ole itse havainnut.

Paljaalla iholla pysyy hyvin paikallaan. Nyt talvella välikerraston kanssa ajaessa hieman liikku, kun ei silikoni tarrainpinta saa otetta kerraston kankaasta.
Tämä ongelma korjaantuu kun laittaa suojat alimaisiksi.

Näitä ennen on ollut POCin ja 661:en suojat käytössä. Ei näissäkään vikaa ollut, mutta kevyitä suojia hakiessa daineset valitsisin aina näiden yli.
Nämä vaikuttaa mielenkiintoisilta. Onko suoja kova vai jotain kovettuvaa materiaalia? Onko reijät suoja-osan läpiasti? Sinulla, kun on ollut Pocit, niin onko nämä selkeästi suojaukseltaan huonommat? Suojaako Daineset mielestäsi polven, jos kolauttaa polven kiven kulmaan? Osaatko verrata suojausta Gformiin?

marco1
03.04.2017, 18.23
Minulla on ekan sukupolven Trailskinit ja on ollut Pocin 2.0:t ja parit muut muilta merkeiltä. Pocit on aivan varmasti suojaavammat mutta alkoivat aina painamaan pidemmillä lenkeillä joten ei niitä tullut pidettyä.
Mieluummin valitsin siis ajaessa huomaamattomat Trailskinit kuin ei suojia ollenkaan.

Camdo
03.04.2017, 19.04
Poc:it taisi olla vpd ekaa sukupolvea ja niissä tosiaan enemmän suojaa mutta hieman raskaammat. Ja omassa jalassa nämä eivät pysyneet hyvin ylhäällä vaan näitä sai kiskoa pitemmillä lenkeillä ylös loppuvaiheessa.
Luultavasti syynä on jalan hikoilu sekä läskit jalat joissa ei pelkästään ylä kiristeisellä saa mitään kiinni
661 ovat vanhemman malliset compit ja nämä olivat vaan liian raskaat omaan käyttöön. Nämä pysyivät jalassa, mutta näissä oli ylhäällä ja alhaalla kiristys mahdollisuus.

Ja noihin Gformin suojaan verrattuna, ei ole kokemusta. Tutut käyttää ja kehuu kun on huomaamattomat, mutta onhan ne rumat :) varmasti nekin toimivat kevyenä suojauksena kuten nämä.

Suoja koostuu pehmeäköstä muovista joka on hunajakenno kuviollinen ja tämän ympärillä on iskusta kovettuvaa materiaalia.
Tämä hunajakenno menee suoja läpiasti mutta sisällä on kangas joka pitää tämän paikallaan. Luulen että se on kanssa kovettuvaa materiaalia mutta sormella paha sanoa kun muun ympäröimänä.
Polven molemmilla sivuilla on myös pienet suojat samaa materiaalia.

Onhan näissä selvästi ohuempi suoja (6mm) verrattu poc:iin ja 661:iin mutta en itse ole onnistunut kyntämään kiveä nämä jalassa niin, että mitään läpi olisi tullut.
Ja on näillä pari kaatumista onnistuttu tekemään, ei näkyviä jälkiä kankaassa, muutama OTB maastossa sekä BMX-crossissa epäonnistuneen hypyn jälkeen.

Ja nämä ovat minulla peruslenkki käytössä sekä BMX-crossissa.
Luultavasti kesällä jos enduro kisoihin esim ridemore cuppiin lähden niin nämä laitan.

Itse en testannut ennen ostoa vaan tilasin sian säkissä CRC:ltä, en tiedä missä suomessa on myynnissä.

Edit: typo

Antza44
03.04.2017, 22.10
Tuossa Trailskinin esittely. Ei pöllömmät.

https://youtu.be/cWdykRyFFyY

marco1
03.04.2017, 22.16
^Nuo on vanhaa mallia (samanlaiset itselläni), tuossa linkki uudempiin versioihin CRC:ssä http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/dainese-trail-skins-2-knee-guard-2017/rp-prod157389

Tuo ns. vanha malli on siitä jännä ettei se oikeastaan juuri muovaudu jalan mukaan mutta jostain syystä ne eivät ala ahdistamaan ajaessa.

Antza44
04.04.2017, 10.17
^Joo huomasin, kun vanhoilla saatavuus on tosi huono. Tosin uudet paljon isommat panokin 700g, kun vanhoilla 280g. Taitaa vanhat sujahtaa housujen alle paremmin. Mites teillä on koot osunut vanhoissa kohilleen, kun CRC valittelivat, että kokotaulukko kusee ja neuvoo ottamaan liian pienet. XL suunnittelin, kun pohje on 41.5 cm ja 10cm polven ylä puolelta reisi luokkaa 51-54cm riippuen kohdasta.

Edit. Vanhan mallin XL löysin ja tilasin. Mielenkiintoista päästä vertaamaan Gformeihin. Uutta Trail skin 2 mallia kehuivat CRC ostajat istuvammaksi ja joustavammaksi, kuin vanhaa, mutta kuvien mukaan näyttää selkeästi isommille, joten vaikeuttaa housu käyttöä. Lisäksi tuo kumi voi olla kitkaisempaa housun alla, kuin kangaspäälysteinen.
2000 Vuonna Rukka käytti jo moista verkkorakennetta prätkä puvun suojissa, kuin näissä 2 malleissa. Terävä kivi voi mielestäni läpäistä tuon uuden helpommin, kuin vanhan version kennon. Kertokaa ihmeessä kokemuksia näistä 2, jos joku innostuu ostamaan.

golfer
04.04.2017, 16.10
Ketjun aloittajalle sanoisin, että älä hylkää hyviä Leatteja. Mulla on samanlaiset ja sama ongelma. Sain sen kuitenkin ratkaistua teippaamalla suojan alaosan. Eli varusteteippiä tuohon pohkeen yläosaan, josta ei pysty valumaan, kun vastassa pohkeen paksumpaa kohtaa. Siihen loppuu valuminen! Itse käytän kiekossa ja nyt myös enskassa elastista varusteteippiä. Jos menee liian kireälle, niin vetämällä suojaa ulospäin teippi venyy ja paine helpottaa.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/kirkas-elastinen-24-mm-x-25-m-varusteteippi#spst

Moby
10.04.2017, 10.49
Miten pukeudutte polvisuojien kanssa viileillä keleillä? Mulla on POCin massiiviset polvarit ja niiden päälle ei ole löytynyt housuja jotka toimisi. Alle taas kun laittaa niin alkavat valua. Shortsimallin alusasuakin oon kokeillut laittaa shortsien alle mutta pelkästään niillä tulee kylmä alle +10 asteessa kun niistä tulee läpi.

Pitts
11.04.2017, 21.05
Mulla POC VPD 2.0. Ei ongelmia Altura Attack tai Endura Singletrack-housujen kanssa. Väliin menee vielä merinoalusasukin...

Moby
12.04.2017, 08.26
Kiitos, täytyypä käydä tarkistamassa polvareiden kanssa.

velib
12.04.2017, 09.23
Mulla on ollut talvella kerraston housut ja hieman paksummat pyöräilytrikoot polvisuojien alla ja lisäksi sortsit. Ainoa paikka, joka jää noin hieman kylmemmäksi ovat sääret, kun housuissa ei ole siinä kohtaa toppaa. Suojat ovat pysyneet hyvin päällä, polven yläpuolella on silikoninauha. Nyt täytyy vaan jännätä pysyykö suojat kesällä päällä vai ovatko venyneet alla olleiden housujen takia liikaa...

golfer
12.04.2017, 09.32
Miten pukeudutte polvisuojien kanssa viileillä keleillä? Mulla on POCin massiiviset polvarit ja niiden päälle ei ole löytynyt housuja jotka toimisi. Alle taas kun laittaa niin alkavat valua. Shortsimallin alusasuakin oon kokeillut laittaa shortsien alle mutta pelkästään niillä tulee kylmä alle +10 asteessa kun niistä tulee läpi.
Kokeile Enduran MT500-sarjaa, sieltä voi löytyä sopivat. MT500 on suorastaan huomaamaton verrattuna Singletrackeihin. Onhan niillä hintaa, mutta on ne järkyttävän hyvät ja mun isohkot polvarit mahtuu alle. Pohkeestahan nuo housut on jo kapeammat, mutta jätetty polvisuojille tilaa. Polvarit kauppaan ja kokeilemaan!

Moby
12.04.2017, 10.01
^Kiitos näistä vinkeistä, juuri tuota haen eli kun polvareille on tilaa niin säärestä ei saa olla liian löysä. ^^ Poceissa on kyllä myös silikoni reiden kohdalla mutta jotenkin ei natsaa laittaa alle mitään, jotenkin ne suojat muljuaa tai pyörii väärään kohtaan.

Antza44
13.04.2017, 16.27
Dainesen Trail Skins 1 versiot on nyt testattu ja pidän huomaamattomampina, kuin G-Formeja ja toimii suht ahtaiden Goren kuori housujen alla paremmin, kiristämättä polvea. Suojaavat varmasti ainakin minun tapauksessa polvet paremmin, myös polvien päältä, koska G-Formit jouduin pitämään liian alhaalla, ettei ärsytä polvia. Daineset oikeasti unohdin jossain vaiheessa lenkkiä ja ne pysyi ylhäällä täydellisesti iholla ollessaan. Kiitos suosittelijoille nämä oli juuri sitä mitä hainkin. XL koko osui nappiin.

järtsy
15.04.2017, 16.00
Mulla kanssa nuo Daineset ja olen tykännyt, talvella toiminut myös polvilämppäreinä. Nyt kuitenkin viime lenkillä konttasin vähän kivikossa sillä seurauksella että polvessa reikä vaikka suojissa ei näy mitään jälkeä, oli vissiin väkivaltaisessa laskeutumisessa siirtynyt pois paikoiltaan:(

En siis suosittele enduroon näitä, polkuajossa kivan huomaamattomat.